Nyt kysyit oikean kysymyksen. Tätä pitäisi kysyä nimenomaan Bethesdalta, joka ei tunnu ymmärtävän tätä. Miksi kriittiset systeemit pitää tahdistaa sen varsinaisen ruudunpäivityksen mukaan kun niille voisi helposti toteuttaa itsenäisen, kiinteästi 60fps toimivan tahdistuksen?
Panen pääni pantiksi, että vastaus on että kriittisien systeemien siirtäminen omaan tahtiin on arkkitehtuurisyistä kaikkea muuta kuin helppo ja halpa projekti. Tai täydennän vielä, että ainakin niin, että peli pyörii pelattavasti.
En ole elämässäni kyllä ollut mukana bisneskeskustelussa, jossa tuon tason firma, kuin Bethesda, ei tietäisi että tämän kaltainen homma pitäisi tehdä. Vastaus on aina ollut, että joko saatavilla olevat sopivat resurssit esim. osaamisen ja työvoiman muodossa on ainakin arvioiden perusteella tuottaa paremman tuoton jossain muualla tai sitten yleensä kyseinen muutos on vain niin työläs, eli kallis, että mahdolliset lisämyynnit eivät kata muutoksen kustannuksia. Lisäksi isot muutokset tuovat massiivisesti riskiä massiivisiin epäonnistumisiin, mikä on myrkkyä rahoittajille/omistajille.
Aina joskus tuntuu, että netissä ihmisillä on varmaan loputon budjetti ja aika siviilissäkin, kun kaikki on muka helppoa ja pitää ehdottomasti tehdä. Tai sitten vain ei elämässä ole koskaan tarvinnut tehdä mitään monimutkaista isolla tiimillä ja isolla riskillä, niin ei ole vain mitään realistista vertailupintaa.
En jaksanut googletella Starfieldin budjettia, mutta jos Fallout 4:n huhuttu 150 - 200milj. budjetti pitää paikkaansa, niin Starfield voinee olla vaikka 250 - 300milj. En tiedä kuinka moni sijoittaisi rahansa esim. taloon, jossa vaihtoehto a on 230ke euroa ja tiedät saavasi hyvin hinnan pitävän laatutalon vaikka 95% todennäköisydellä ja vaihtoehto B on 300-350ke ja saat huonon puolet arvostaan pudottaneen talon 50% todennäköisyydellä ja erittäin hienon talon 50% todennäköisyydellä. Puhutaan isoista rahoista ja bisnesihmiset laskee tuotto-odottamia, ja rahat alkaa olla niin isoja ettei kestä kovin kovaa törmätä seinään.
Siitä tietenkin saa olla montaa mieltä, että pitäisikö Bethesdan pelata isommalla riskillä ja hakea sitä nextiä steppiä. Varmaan kaikki joilla ei omia kolikkoja ole pelissä niin toivoo, mutta päätöksen tekee kirstunvartija.
edit: Hyvällä onnellahan enginessä nuo ongelmat on jo ratkottu ja tämä on muodostanut uuden ongelman pelin raskaudessa. Hyvällä jatko-onnella sitten seuraava peli eli toivottavasti TES6 pyörii sitten paremmin. Toki grafiikan kehittyessä nykyraudalla kehitys hävinnee taustakohinaan.