Starfield (PC, XBX)

Ihan hyvältähän tuo näyttää. Digital Foundryn videolta tosin jäi mieleen, että objektien takaa ja alta puuttui varjoja ja kaikki tuntui hohtavan hieman. RT GI ja RT AO hoitaisivat nuo ongelmat aika hyvin. Toki esimerkiksi RDR2:ssa ja The Last of Us Part 1:ssä valaistus ja varjostus on rasteroinnillakin erinomaisessa kunnossa.

Tässä on käytössä Screen Space Shadows eli varjo katoaa heti jos joku blokkaa sitä objektia joka varjon luo. Vähän sama mitä Screen Space Reflections eli heijastuksesta katoaa objekteja sitä mukaa kun objektit menevät ruudun vision ulkopuolelle. Samassa yhteydessä taisi DF:n Alex mainita että RT perustaiset toteutukset hoitaisi tuon, mutta niitä nyt ei ole.
 
Taisi mainita että pixel based motion blur.


Vähän pelottaa että nVidian cutting edge tekniikat jää hyödyntämättä. DLSS Quality framegenillä vsynced 120Hz olisi aika ehdoton jos CPU rajoitteisuus tuo vaikka roadblockia tuolla 60Hz - 120Hz välillä.

Koska engine on sama vanha tuttu niin en pistäisi päätä pantiksi että peliä voisi järkevästi pelata yli 60fps. Pakottamalla joo mutta peli menee rikki sen jälkeen kuten vanhemmissa enginen peleissä on nähty.
 
Viimeksi muokattu:
Koska engine on sama vanha tuttu niin en pistäisi päätä pantiksi että peliä voisi järkevästi pelata yli 60fps. Pakottamalla joo mutta peli menee rikki sen jälkeen kuten vanhemmissa enginen peleissä on nähty.
Fallout 76 toimii ihan hyvin yli 60 fps kanssa, ei mene rikki fysiikat.
 
Fallout 76 toimii ihan hyvin yli 60 fps kanssa, ei mene rikki fysiikat.

Koska pelin kriittiset osat pyörii serverin puolella 60fps rippumatta siitä, mitä fps on clientin puolella.

Ja montako kertaa pitää muistuttaa, että hajoavat fysiikat ovat vain pienin ja näkyvin ongelma 60fps ylityksestä?
 
Kunhan olisi edes niin että peli ei random paikoissa hajoa jos framerate on liian korkea. Edelleen tulee mieleen Fallout 4 jossa törmäsi kaikenlaiseen hauskaan bugiin jos fps >120. Kyllähän ne kai ennnen pitkää korjattiin, mutta masentavaa oli.
 
Koska pelin kriittiset osat pyörii serverin puolella 60fps rippumatta siitä, mitä fps on clientin puolella.

Ja montako kertaa pitää muistuttaa, että hajoavat fysiikat ovat vain pienin ja näkyvin ongelma 60fps ylityksestä?
En tiedä, en ole seurannut keskustelua aiheesta kovin syvällisesti. Sen mitä ite pelasin 76, en huomannut ongelmia.

Edit: vielä passiivisaggressiiviseen kysymykseen: jos aiemmin oli muistutettu n kertaa, niin ilmeisesti oikea muistutusten määrä > n +1
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, en ole seurannut keskustelua aiheesta kovin syvällisesti. Sen mitä ite pelasin 76, en huomannut ongelmia.

Fallout 76 toimii eri tavalla kuin nämä yksinpelit. Kuten jo sanoin, kriittiset asiat pyörii serverin puolella lukitulla 60fps nopeudella. Se tekee esimerkistäsi täysin irrelevantin.

Näissä yksinpeleissä kaikki pyörii lokaalisti. Skriptit, tekoäly, ym. tärkeät asiat. Koska tätä moottoria käyttävissä peleissä hyvin pitkälti kaikki on tahdistettu ruudunpäivitysnopeuteen ja 60fps on se kriittinen rajanopeus, tuon rajan ylitys saa asiat pikkuhiljaa hajoamaan. Esim. tehtäviin voi tulla pelinpysäyttäjäbugeja kun joku skripti pyörii liian nopeasti toiseen skriptiin tai tekoälyyn verrattuna ja tahdistus katoaa.
 
Fallout 76 toimii eri tavalla kuin nämä yksinpelit. Kuten jo sanoin, kriittiset asiat pyörii serverin puolella lukitulla 60fps nopeudella. Se tekee esimerkistäsi täysin irrelevantin.

Näissä yksinpeleissä kaikki pyörii lokaalisti. Skriptit, tekoäly, ym. tärkeät asiat. Koska tätä moottoria käyttävissä peleissä hyvin pitkälti kaikki on tahdistettu ruudunpäivitysnopeuteen ja 60fps on se kriittinen rajanopeus, tuon rajan ylitys saa asiat pikkuhiljaa hajoamaan. Esim. tehtäviin voi tulla pelinpysäyttäjäbugeja kun joku skripti pyörii liian nopeasti toiseen skriptiin tai tekoälyyn verrattuna ja tahdistus katoaa.
Mikä estää pyörittämästä kriitisiä asioita 60 fps lokaalista koneella jos epäsynkkaan on jo teknologia?
 
Mikä estää pyörittämästä kriitisiä asioita 60 fps lokaalista koneella jos epäsynkkaan on jo teknologia?

Nyt kysyit oikean kysymyksen. Tätä pitäisi kysyä nimenomaan Bethesdalta, joka ei tunnu ymmärtävän tätä. Miksi kriittiset systeemit pitää tahdistaa sen varsinaisen ruudunpäivityksen mukaan kun niille voisi helposti toteuttaa itsenäisen, kiinteästi 60fps toimivan tahdistuksen?
 
Nyt kysyit oikean kysymyksen. Tätä pitäisi kysyä nimenomaan Bethesdalta, joka ei tunnu ymmärtävän tätä. Miksi kriittiset systeemit pitää tahdistaa sen varsinaisen ruudunpäivityksen mukaan kun niille voisi helposti toteuttaa itsenäisen, kiinteästi 60fps toimivan tahdistuksen?
Jep, ajattelin että 76 jättäisi historiaan tuon 60 fps rajoituksen. Mutta on toki mahdollista että starfieldissä on tältä osin yksinpelin koodipohja ja ongelma on olemassa...
 
Nyt kysyit oikean kysymyksen. Tätä pitäisi kysyä nimenomaan Bethesdalta, joka ei tunnu ymmärtävän tätä. Miksi kriittiset systeemit pitää tahdistaa sen varsinaisen ruudunpäivityksen mukaan kun niille voisi helposti toteuttaa itsenäisen, kiinteästi 60fps toimivan tahdistuksen?
Panen pääni pantiksi, että vastaus on että kriittisien systeemien siirtäminen omaan tahtiin on arkkitehtuurisyistä kaikkea muuta kuin helppo ja halpa projekti. Tai täydennän vielä, että ainakin niin, että peli pyörii pelattavasti.

En ole elämässäni kyllä ollut mukana bisneskeskustelussa, jossa tuon tason firma, kuin Bethesda, ei tietäisi että tämän kaltainen homma pitäisi tehdä. Vastaus on aina ollut, että joko saatavilla olevat sopivat resurssit esim. osaamisen ja työvoiman muodossa on ainakin arvioiden perusteella tuottaa paremman tuoton jossain muualla tai sitten yleensä kyseinen muutos on vain niin työläs, eli kallis, että mahdolliset lisämyynnit eivät kata muutoksen kustannuksia. Lisäksi isot muutokset tuovat massiivisesti riskiä massiivisiin epäonnistumisiin, mikä on myrkkyä rahoittajille/omistajille.

Aina joskus tuntuu, että netissä ihmisillä on varmaan loputon budjetti ja aika siviilissäkin, kun kaikki on muka helppoa ja pitää ehdottomasti tehdä. Tai sitten vain ei elämässä ole koskaan tarvinnut tehdä mitään monimutkaista isolla tiimillä ja isolla riskillä, niin ei ole vain mitään realistista vertailupintaa.

En jaksanut googletella Starfieldin budjettia, mutta jos Fallout 4:n huhuttu 150 - 200milj. budjetti pitää paikkaansa, niin Starfield voinee olla vaikka 250 - 300milj. En tiedä kuinka moni sijoittaisi rahansa esim. taloon, jossa vaihtoehto a on 230ke euroa ja tiedät saavasi hyvin hinnan pitävän laatutalon vaikka 95% todennäköisydellä ja vaihtoehto B on 300-350ke ja saat huonon puolet arvostaan pudottaneen talon 50% todennäköisyydellä ja erittäin hienon talon 50% todennäköisyydellä. Puhutaan isoista rahoista ja bisnesihmiset laskee tuotto-odottamia, ja rahat alkaa olla niin isoja ettei kestä kovin kovaa törmätä seinään.

Siitä tietenkin saa olla montaa mieltä, että pitäisikö Bethesdan pelata isommalla riskillä ja hakea sitä nextiä steppiä. Varmaan kaikki joilla ei omia kolikkoja ole pelissä niin toivoo, mutta päätöksen tekee kirstunvartija.

edit: Hyvällä onnellahan enginessä nuo ongelmat on jo ratkottu ja tämä on muodostanut uuden ongelman pelin raskaudessa. Hyvällä jatko-onnella sitten seuraava peli eli toivottavasti TES6 pyörii sitten paremmin. Toki grafiikan kehittyessä nykyraudalla kehitys hävinnee taustakohinaan.
 
Toivottavasti tässä junat on oikeasti junia eikä npc:den hattuja kuten Fallout 3:ssa. :think:
 
Koska engine on sama vanha tuttu niin en pistäisi päätä pantiksi että peliä voisi järkevästi pelata yli 60fps. Pakottamalla joo mutta peli menee rikki sen jälkeen kuten vanhemmissa enginen peleissä on nähty.
Eihän se engine ole sama vanha tuttu? Starfield on ensimmäinen peli joka käyttää Creation Engine 2:ta. Ja ennen kun joku tulee sormi pystyssä selittämään jostain Gamebryosta, niin ihan yhtälailla Unreal Engine 5 on iteraatio siitä alkuperäisestä vuonna 98 julkaistusta Unreal Enginestä. Ei noita pelimoottoreita ihan puhtaalta pöydältä joka kerta aloiteta. Fun fact: Unreal Engine 4:n kehitys alkoi jo vuonna 2003 ja sitä kehitettiin UE3:n rinnalla.
 
Unreal Enginen ja Creation/Gamebryo/NetImmersen välillä on se tosi iso ero, että ensiksi mainittu on lähtökohdiltaan suunniteltu jatkuvasti päivitettäväksi, jälkimmäinen ei. Esim. tuo eri systeemien tahdistus varsinaiseen ruudunpäivitykseen erillisen, kiinteän 60fps tahdistuksen sijasta on todennäköisesti niin syvällä ja pysyvästi kiinni siinä Morrowindista asti käytetyssä rungossa, että sen muuttaminen vaatisi kokonaan uutta runkoa.
 
Unreal Enginen ja Creation/Gamebryo/NetImmersen välillä on se tosi iso ero, että ensiksi mainittu on lähtökohdiltaan suunniteltu jatkuvasti päivitettäväksi, jälkimmäinen ei. Esim. tuo eri systeemien tahdistus varsinaiseen ruudunpäivitykseen erillisen, kiinteän 60fps tahdistuksen sijasta on todennäköisesti niin syvällä ja pysyvästi kiinni siinä Morrowindista asti käytetyssä rungossa, että sen muuttaminen vaatisi kokonaan uutta runkoa.

Millä enginellä se 76 siis pyörii?
 
Joo no noi enginet nyt lähes kaikki pyörii sillä 60 fps . Noissa kuitenkin pitää olla jollakin tavalla tehtynä päivitä eventti. No ai koinaan se tehtiin 60 kertaa sekuntissa koska näyttöt päivityy 60 kertaa sekuntissa. Suurin osa nyky engineistä toimii siten että vaikka se olisi yksin peli niin siellä silti pyörii "serveri" lokaalisti. Tuolla on kierretty se että serveri päivityy 60 kertaa ja clientti voi ajella vaikka 200 ruutua sekunissa. Kysymys ei ole siitä eikö tuota serveriä saisi päivittymään nopeammin vaan siitä että jos se muutetaan vaikka 60 sekuntista dynaamikseksi niin ois helpompi vaan lähteä tekemään koko engine tyhjästä. Mutta itse pelistä vaikutta ihan mielenkiintoiselta. Vaikuttas ehkä olevan se mass effect tyypinen. Toivon vain että noi planeeta siirtymät/alukseen siirtymät eivät ole pitkiä lataus taukoja(animaatioita).
 
Toivottavasti tässä junat on oikeasti junia eikä npc:den hattuja kuten Fallout 3:ssa. :think:

Joo aika hauskan jutun löysit random youtube videosta.
Mitäs merkitystä sillä on? Ei ole ainutkertainen tuo.

Ja fps höpötykseen; laittakaa 60fps käppi niin kaikki on hyvin.
 
Hieman olen pelistä nähnyt videoita ja juttuja,mutten haluaisi liikaa etukäteen spoilata pelikokemusta kun tuntuu olevan aikas laaja ja mielenkiintoinen pelikokemus tulossa. 1 asia kiinnostaisi tietää,kun aina tulee peleissä pelattua ns.hyvistä.Kuinkahan pian tässä pääsee pelaamaan piraattia tai outlaw tyyppistä hahmoa?.Pimeän puolella kuitenkin
 
Ei dlss tulossa starfieldiin ainakaan julkaisussa...

FSR 2 käytössä PC ja xbox.



Toi on kyllä ihan perseestä, että AMD ei anna laittaa omiin sponssipeleihinsä DLSS:ää. Se ei palvele yhtään ketään, ei edes AMD:ä itseään. Vai luuleeko ne, että joku ostaisi AMD:n nöyttiksen, kun sen sponssaamissa peleissä ei ole DLSS:ää... Ihan vammasta toimintaa.

Kaikkein räikeimipä tapauksia nuo UE pelit, kuten Jedi Survivor, koska UE:ssä on suora DLSS plugari, joten se ei vaadi oikeastaan mitään työtä edes Devi tiimiltä.
 
Toi on kyllä ihan perseestä, että AMD ei anna laittaa omiin sponssipeleihinsä DLSS:ää. Se ei palvele yhtään ketään, ei edes AMD:ä itseään. Vai luuleeko ne, että joku ostaisi AMD:n nöyttiksen, kun sen sponssaamissa peleissä ei ole DLSS:ää... Ihan vammasta toimintaa.

Kaikkein räikeimipä tapauksia nuo UE pelit, kuten Jedi Survivor, koska UE:ssä on suora DLSS plugari, joten se ei vaadi oikeastaan mitään työtä edes Devi tiimiltä.
AMD:lla on paniikkinappi pohjassa nuiden niiden teknologioiden kanssa kun on niin ripalia versus nVidian vastaavat. Harmi.... Ennen nVidia oli se pahis mutta nyt nVidia vapaasti antaa pelintekijöiden tehdä mitä haluavat eivätkä estä mitään AMD tekniikoita. Suorastaan vihamielistä tuo AMD toiminta ihan kuluttajiakin kohtaan. Konkkaan vaan...
 
Lisätään nyt vielä ettei virallisesti ole kerrottu vahvistusta dlss puuttumiselle. Mutta hyvin todennäköisesti FSR only.
 
Toi on kyllä ihan perseestä, että AMD ei anna laittaa omiin sponssipeleihinsä DLSS:ää. Se ei palvele yhtään ketään, ei edes AMD:ä itseään. Vai luuleeko ne, että joku ostaisi AMD:n nöyttiksen, kun sen sponssaamissa peleissä ei ole DLSS:ää... Ihan vammasta toimintaa.

Kaikkein räikeimipä tapauksia nuo UE pelit, kuten Jedi Survivor, koska UE:ssä on suora DLSS plugari, joten se ei vaadi oikeastaan mitään työtä edes Devi tiimiltä.

Jep. Jos AMD kuvittelee että tällä saa ihmiset ostamaan heidän tuotteitaan, niin lopputulos voikin olla päinvastainen.
 
Omasta mielestäni enemmän perseestä on, että DLSS ei ole vapaasti käytettävissä, tuo FSR-only on noin 1000x parempi linja kuin tuo DLSS linja noin yleensä. Rautapuolella kuitenkaan ei ilmeisesti pyörisi kovin muilla merkeillä, niin jakoon vaan. Parashan tietenkin olisi että kehittäjät implementoisivat kaikki mahdolliset.
 
Ei dlss tulossa starfieldiin ainakaan julkaisussa...

FSR 2 käytössä PC ja xbox.



Oho, eka kerta kun Bethesda ottaa yhtään mitään (varsin) tuoretta tekniikkaa käyttöön! Mä pidin sitä vähän hassuna että porukkaa ajatteli ensin että tässä voisi olla säteenseurantaa käytössä. Bethesdalta menee varmaan liki 10 vuotta että ne tuo sitä mihinkään. Siis ainakaan tähän niiden omaan engineen. F5 iso ehkä, TES 6 tuskimpa mitään saumaa saada. Ne puuhastelee kaikkea muuta ja nimenomaan omia viritelmiään.

Tuo on muutenkin huippu juttu. Tuon pohjalta voisi hyvin odottaa että PC pitäisi toimia vapaasti ainakin 144 FPS. Kun muistaakseni F4, Skyrin ja F76 kaikki olivat julkaisussa PC:llä lukittu 60 FPS, ettei peli menisi sekaisin. Myöhemmin modeilla sai avattua kohtalaisen turvallisesti enemmän.

Mä nyt voin ymmärtää että joillekin tuo on lievä pettymys mutta mulle enemmän huippu juttu. Plus tuo on aika huvittavaa ajatella, että siellä ne AMD:n jätkät on puuhastelleet Bethesdan osin antiikkisen pelimoottorin parissa että ne saa edes sen 30 FPS Xboxille. Lol.

Onko olemassa pelejä jotka tukee DLSS ilman säteenseurantaa? Bethesdalle joka tapauksessa DLSS tukeminen olisi ylimääräistä työtä joka tuskinpa näkyisi pelin myynnissä, jos he voisivat edes sitä tukea. Kuitenkin varmaan tuo Xbox on aika paljon tärkeämpi pelille, ja peli sille.

Tuosta muuten ei ihan tule mieleen että se FSR 2.0 olisi julkaisussa valmis.
 
Onko olemassa pelejä jotka tukee DLSS ilman säteenseurantaa?
Noin parisataa peliä on joissa on DLSS2 mutta ei RT:tä. Pieniä ja isoja. Isoja engineitä ja "itse tehtyjä". DLSS2 implementointiin menee pätevällä koodarilla viikonpäivät ja toinen mokoma optimointiin. Se on siinä kuuluisassa "25 years in the making" aika pieni siivu.

 
Omasta mielestäni enemmän perseestä on, että DLSS ei ole vapaasti käytettävissä, tuo FSR-only on noin 1000x parempi linja kuin tuo DLSS linja noin yleensä. Rautapuolella kuitenkaan ei ilmeisesti pyörisi kovin muilla merkeillä, niin jakoon vaan. Parashan tietenkin olisi että kehittäjät implementoisivat kaikki mahdolliset.

Jos pelissä on FSR niin DLSS implementointi on ihan pikkuhomma. Nuo nojaa samoihin asioihin (liikevektorit yms) kuitenkin.

Se on vaan ihan AMD:n perseilyö, että kieltävät DLSS:n käyttämisen sponssipeleissään.
 
Oho, eka kerta kun Bethesda ottaa yhtään mitään (varsin) tuoretta tekniikkaa käyttöön! Mä pidin sitä vähän hassuna että porukkaa ajatteli ensin että tässä voisi olla säteenseurantaa käytössä. Bethesdalta menee varmaan liki 10 vuotta että ne tuo sitä mihinkään. Siis ainakaan tähän niiden omaan engineen. F5 iso ehkä, TES 6 tuskimpa mitään saumaa saada. Ne puuhastelee kaikkea muuta ja nimenomaan omia viritelmiään.

Tuo on muutenkin huippu juttu. Tuon pohjalta voisi hyvin odottaa että PC pitäisi toimia vapaasti ainakin 144 FPS. Kun muistaakseni F4, Skyrin ja F76 kaikki olivat julkaisussa PC:llä lukittu 60 FPS, ettei peli menisi sekaisin. Myöhemmin modeilla sai avattua kohtalaisen turvallisesti enemmän.

Mä nyt voin ymmärtää että joillekin tuo on lievä pettymys mutta mulle enemmän huippu juttu. Plus tuo on aika huvittavaa ajatella, että siellä ne AMD:n jätkät on puuhastelleet Bethesdan osin antiikkisen pelimoottorin parissa että ne saa edes sen 30 FPS Xboxille. Lol.

Onko olemassa pelejä jotka tukee DLSS ilman säteenseurantaa? Bethesdalle joka tapauksessa DLSS tukeminen olisi ylimääräistä työtä joka tuskinpa näkyisi pelin myynnissä, jos he voisivat edes sitä tukea. Kuitenkin varmaan tuo Xbox on aika paljon tärkeämpi pelille, ja peli sille.

Tuosta muuten ei ihan tule mieleen että se FSR 2.0 olisi julkaisussa valmis.

Starfield jos mikä, olis vaatinut DLSS3 Frame generointia. Peli tulee raiskaamaan prissua sen verran huolella, että turha haaveilla mistään lukitusta 60FPS lukemista vähänkään heikommalla prossulma.

Enemmän on markkinoilla pelejä, joista löytyy vain DLSS, kun pelejä, missä myös Ray tracing.
 
Mikä tässä tulisi olemaan niin mullistavan haastavaa nykytiedolla, että peli ihan ehdottomasti vaatisi DLSS:n ja on täysin pelikelvoton ilman sitä? En ole ainakaan itse nähnyt trailereissa mitään sellaista mikä ei olisi hanskattavissa ainakin 6v sisään julkastulla ATK:lla, viimeistään grafiikka-asetusten viilailujen jälkeen. Jospa Starfield osaisi hyödyntää vihdoinkin moniydinprossuja niin sehän tarkottaisi hieman vaatimattomampienkin pelikoneiden kannalta hyvää asiaa.

Aika monesti kevyemmällä raudalla pelailevat käyttävät myös pienemmän resoluution näyttöjäkin. Vaikea kuvitella, että tämä ei 1080p resolla pyörisi jollain Skylake-Intelillä ja vaikkapa GTX1080:lläkin. Xboxilla ei vain ole varsinaisesti vaihtoehtona muuta kuin targetoida suoraan 4K-resoluutiota, ja sellaiseen siinä on aika mopoa rautaa loppupeleissä käytössä. Xbox ei myöskään siitä DLSS:stä hyötyisi yhtään mitään mutta FSR sen sijaan on ihan käyttökelpoinen teknologia.
 
Mikä tässä tulisi olemaan niin mullistavan haastavaa nykytiedolla, että peli ihan ehdottomasti vaatisi DLSS:n ja on täysin pelikelvoton ilman sitä? En ole ainakaan itse nähnyt trailereissa mitään sellaista mikä ei olisi hanskattavissa ainakin 6v sisään julkastulla ATK:lla, viimeistään grafiikka-asetusten viilailujen jälkeen. Jospa Starfield osaisi hyödyntää vihdoinkin moniydinprossuja niin sehän tarkottaisi hieman vaatimattomampienkin pelikoneiden kannalta hyvää asiaa.

Aika monesti kevyemmällä raudalla pelailevat käyttävät myös pienemmän resoluution näyttöjäkin. Vaikea kuvitella, että tämä ei 1080p resolla pyörisi jollain Skylake-Intelillä ja vaikkapa GTX1080:lläkin. Xboxilla ei vain ole varsinaisesti vaihtoehtona muuta kuin targetoida suoraan 4K-resoluutiota, ja sellaiseen siinä on aika mopoa rautaa loppupeleissä käytössä. Xbox ei myöskään siitä DLSS:stä hyötyisi yhtään mitään mutta FSR sen sijaan on ihan käyttökelpoinen teknologia.

No uusissa konsoleissa on Ryzen 3700 vastaava 8C16T prossu, ja jos sillä ei ole asiaa 60FPS:n niin tuskin ne prossuvaatimukset siitä kevenee PC:llä. Ja nimenomaan CPU tehon puutteesta johtuu se Xboxin 30FPS lukko.

Asiaa on käsitelty/spekuloitu mm Digital Foundryn toimesta.

Onhan tuo nyt huomattavasti monimutkaisempi ja laajempi kokonaisuus Fallouthhein ja Elder Scrollw7hin verrattuna, joten varmasti rääkkää prossua ihan eri tavalla, kun ne.

Ja mitä sitten, jos Xbox ei hyödy DLSS:sstä... Vähintään puolet pelin ostajista tulee pelaamaan PC:llä, ellei isompikin enemmistö. Toisekseen sen DLSS:n lisääminen peliin ei ole edes mikään iso homma, kun samat pohjat on tehty jo FSR:ää varten.

Sitä paitsi DLSS on vieläkin köyttökelpoisempi teknologia.
 
No uusissa konsoleissa on Ryzen 3700 vastaava 8C16T prossu, ja jos sillä ei ole asiaa 60FPS:n niin tuskin ne prossuvaatimukset siitä kevenee PC:llä. Ja nimenomaan CPU tehon puutteesta johtuu se Xboxin 30FPS lukko.

Asiaa on käsitelty/spekuloitu mm Digital Foundryn toimesta.

Onhan tuo nyt huomattavasti monimutkaisempi ja laajempi kokonaisuus Fallouthhein ja Elder Scrollw7hin verrattuna, joten varmasti rääkkää prossua ihan eri tavalla, kun ne.
Olin samansuuntaista viestiä kirjoittamassa.

Tosiaan pientä toivoa on että jos lupaukset pitää että säikeistystä on parannettu vanhoihin moottoreihin verrattuna, mutta ei ehkä ihmeitä kannata odottaa.

Sitten on vielä sekin auki salliiko tämä versio moottorista 60 fps ylitykset ongelmitta vai ei.
 
Jos pelissä on FSR niin DLSS implementointi on ihan pikkuhomma. Nuo nojaa samoihin asioihin (liikevektorit yms) kuitenkin.

Se on vaan ihan AMD:n perseilyö, että kieltävät DLSS:n käyttämisen sponssipeleissään.

Totta.

Toisaalta ongelma lienisi ohitettu, jos DLSS olisi vapaasti saatavilla kaikille näytönohjainvalmistajille. Eritoten törkeää toimintaa on DLSS3:n pudottaminen vanhemmilta Nvidian näytönohjaimilta kokonaan, kun miltei kokonaan tai ainakin merkittäviltä osin ominaisuudet voitaisiin toteuttaa varsin vähäisin investoinnein vanhoillekkin malleille.

Nähdäkseni tilanne on tällainen, koska markkinajohtaja Nvidia perseilee maksimit ja riittävän iso osa kuluttajista on tähän tyytyväisiä tai jopa pyrkii puolustelemaan perseilyä tai jopa tekemään ostopäätös perseilyn vuoksi. AMD:lla ollaan hereillä ja havaitaan, että perseily on OK., joten bisnespäätös pelkän FSR:n sallimisesta on helppo.

Itsekin näkisin, että kaikki tekniset kikat FPS:n nostoon olisi hyvä olla tällaisessa pelissä saatavilla. Bethesdan tuntien peli ei pyöri kovinkaan hyvin ja peli on herkästi CPU -rajoitteinen.
 
No uusissa konsoleissa on Ryzen 3700 vastaava 8C16T prossu, ja jos sillä ei ole asiaa 60FPS:n niin tuskin ne prossuvaatimukset siitä kevenee PC:llä. Ja nimenomaan CPU tehon puutteesta johtuu se Xboxin 30FPS lukko.

Asiaa on käsitelty/spekuloitu mm Digital Foundryn toimesta.

Onhan tuo nyt huomattavasti monimutkaisempi ja laajempi kokonaisuus Fallouthhein ja Elder Scrollw7hin verrattuna, joten varmasti rääkkää prossua ihan eri tavalla, kun ne.

Ja mitä sitten, jos Xbox ei hyödy DLSS:sstä... Vähintään puolet pelin ostajista tulee pelaamaan PC:llä, ellei isompikin enemmistö. Toisekseen sen DLSS:n lisääminen peliin ei ole edes mikään iso homma, kun samat pohjat on tehty jo FSR:ää varten.

Sitä paitsi DLSS on vieläkin köyttökelpoisempi teknologia.
Nooh, ei se DF:n Directin pureksintavideo nyt ihan niinkään sanonut, että "juuri tämän takia 30fps lukko on tehty". Hyvää arvuuttelua ja pohdintaa kylläkin, ja aivan varmasti vilkkaammissa ympäristöissä myös CPU alkaa olla kovilla. Olihan siellä kuitenkin bongattu FSR:n käyttö trailereista, eli Xboxilla jarruttaa myös graafinen puoli jonkin verran. Siksipä veikkaisinkin, että se konsolien APU on kuitenkin kokonaisuutena niin kyykyssä tällaisen pelin kanssa, että ei siitä ihan 1:1 vertailua voine vetää PC-maailmaan. Jos en ihan kujalla ole, niin noissahan taitaa myös prosessorin suorituskyky kärsiä lämpöjen takia siinä vaiheessa, kun grafiikkapuoli huutaa hoosiannaa. PC:llä taas tätä ongelmaa ei lähtökohtaisesti ole. Xboxihan ilmeisesti myös kykenisi parempaan kuin 30fps mutta tuo fps-lukko on ollut tietoinen päätös kehittäjätiimiltä jotta pelikokemus olisi konsistentti.

Enkä tuon pohjalta vieläkään ihan hoksannut mitä iloa siitä DLSS:stä olisi? Ilmeisesti frame gen olisi se juttu? Se on kuitenkin vain uusimpien 4000-sarjan korttien herkkuja, ja ne kortit vastaavasti päätynevät ruudikkaampien prosessorien kaveriksi jolloin saavutettava hyöty olisi edelleen vähän siinä ja tässä. Tietysti hienoahan se olisi, jos asetuksissa olisi valittavissa kaikki mahdollinen Cyberpunkin tyyliin eikä tällaisia pohdintoja tarvitsisi edes käydä läpi.

Mutta ehkäpä minä olen lahjakkaasti väärässä ja liian optimistinen, ja Starfield tosiaan pistää koneen kuin koneen kyykkyyn :D Aiempien Bethesda-julkaisujen kanssa niin ei vain ole käynyt vaikka julkaisuissa on yleensä ollut käytössä jo jokusen vuoden vanhaa ATK:ta eikä sekään mitään mid-tieriä kummempaa.
 
Enkä tuon pohjalta vieläkään ihan hoksannut mitä iloa siitä DLSS:stä olisi? Ilmeisesti frame gen olisi se juttu? Se on kuitenkin vain uusimpien 4000-sarjan korttien herkkuja, ja ne kortit vastaavasti päätynevät ruudikkaampien prosessorien kaveriksi jolloin saavutettava hyöty olisi edelleen vähän siinä ja tässä. Tietysti hienoahan se olisi, jos asetuksissa olisi valittavissa kaikki mahdollinen Cyberpunkin tyyliin eikä tällaisia pohdintoja tarvitsisi edes käydä läpi.

Öö, mitä iloa? No esim että peli pyörisi sulavasti 4K-resoluutiolla ilman että pitää laittaa grafiikat minimiin. Toki FSR varmaan auttaa siinä myös, mutta grafiikat onkin sitten DLSS:ään verrattuna suttua.
 
Sehän onkin mahtava ratkaisu lukita peli 60fps räpätti suttuun ja nautti mahtavista pääkivuista kun aivot yrittää palata takaisin 2000 luvun alkupuolelle.

Eikö tuo ole kuitenkin kokeilematta vähän liioittelua, jos (toisessa pelissä) 30 fps voisi mennä, mutta ei epästabiilina...

Yritin 30fps moodissa muutamaankin otteeseen pelata mutta ei ole sen arvoista että saa vähän sahalaitaa pois mutta framerate nykii niinkuin horkassa oleva mummo.

En äkkiseltään nähnyt muita eroja quality/performance välillä muuta kuin kevyen resoluutioeron (jos ei huomioi fps).
 
Toi on kyllä ihan perseestä, että AMD ei anna laittaa omiin sponssipeleihinsä DLSS:ää. Se ei palvele yhtään ketään, ei edes AMD:ä itseään. Vai luuleeko ne, että joku ostaisi AMD:n nöyttiksen, kun sen sponssaamissa peleissä ei ole DLSS:ää... Ihan vammasta toimintaa.

Ei ihan näinkään.

Betheshda voi laittaa DLSS tuen jos haluaa ja implementoi sen ihan itse. "Ohjeet löytyy netistä".

Harva pelintekijä tätä tekee omalla kustannuksella. FSR2 saattaa joku tehdä koska se on geneerinen, ts. toimii joka vendorin kortilla.

Se, mitä ei tapahdu AMD-sponssipeleissä on että NVIDIA tarjoaisi heidän insinööriään paikalle implementoimaan DLSSn pelin koodiin ja näin epäsuorasti kustantaisi homman. Monissa peleissä DLSS-tuki on koska NVIDIA on sananmukaisesti käynyt sen sinne lisäämässä. Jamppa tai kaksi käy devaajien luona ja saa pääsyn pelin koodiin ja lisää sen sinne. Joskus aiheeseen liittyy myös jotain sponsseja ja "NVIDIA jakelee pelin koodeja korttien kylkiäisinä"-diilejä jossa rahaa siirtyy NVIDIAlta pelintekijälle, mutta ei aina.
 
Eikö tuo ole kuitenkin kokeilematta vähän liioittelua, jos (toisessa pelissä) 30 fps voisi mennä, mutta ei epästabiilina...
Hyvä lainaus mutta ehkä et vain ymmärrä mitä siinä sanotaan. 30fps itsessään on epästabiili minulle. Horizonissa 30fps moodi on hard locked consistent 30fps ilman frametime heittoja mutta silmäni näkevät yksittäiset ruudut niin selkeästi erillisenä että on sama kuin katsoisin kuvakirjaa. Aivoilleni 30fps on siis täysin epästabiili ja aiheuttaa suuria päänsärkyjä.

En ole edes pelannut Horizonin DLC koska möin konsolin pois koska en enää kestänyt edes 60fps pelejä.
 
Starfield jos mikä, olis vaatinut DLSS3 Frame generointia. Peli tulee raiskaamaan prissua sen verran huolella, että turha haaveilla mistään lukitusta 60FPS lukemista vähänkään heikommalla prossulma.

Mun on myös turha haaveilla samaisesta dlss3:sta koska NVIDIA on perseillyt sen vain 4000 sarjaan :)

Mä kyllä odottaisin että samalla tavalla kuin nvidia jostain syystä antoi tietyille gtx 1000 sarjan mallille säteenseurannan jossain vaiheessa(outo veto koska ilman niitä xxx yksiköitä raudassa niillä ei ole mitään saumaa ainakaan peleissä käyttää sitä), niin tuo dlss3 pitäisi tulla 2000 ja 3000 sarjalle. Mutta tuollainen tapahtuisi varmaan joskus lähempänä 5000 sarjan julkaisua tai jopa vasta sen jälkeen, jottei se yhtään haittaisi 4000 sarjan myyntiä. Mitäänhän tuossa tekniikassa ei ole mitä mitä yksikään RTX näytönohjain raudan osalta jo tue.

Ja mitä sitten, jos Xbox ei hyödy DLSS:sstä... Vähintään puolet pelin ostajista tulee pelaamaan PC:llä, ellei isompikin enemmistö. Toisekseen sen DLSS:n lisääminen peliin ei ole edes mikään iso homma, kun samat pohjat on tehty jo FSR:ää varten.

PC, puolet, ehkä isompikin enimmistö. Hm...

Steamin mukaan yleisimmät näyttikset. Tuohon mun selaimella yhdellä kertaa näkyvään listaan ei mahdu yhtäkään 4000 sarjan näyttistä. Tuon alimman, ja kahden ekan 4000 sarjan mallin välissä on 8 näyttistä.
1687954046626.png

Okei, ei tosiaan kannata juuri pelien tukea DLSS3:sta, eikä siihen tarvita AMD:tä asiasta kertomiseen.


Tosiaan pientä toivoa on että jos lupaukset pitää että säikeistystä on parannettu vanhoihin moottoreihin verrattuna, mutta ei ehkä ihmeitä kannata odottaa.

Sitten on vielä sekin auki salliiko tämä versio moottorista 60 fps ylitykset ongelmitta vai ei.

Aina ne parantaa sitä minkä verran se peli ottaa raudasta irti. Mutta aina ne on CPU rajoitettuja. Nää Bethesdan pelit ja niiden suorituskyky on aika lineaarisesti kulkenut.

En sitä erikseen selittänyt mutta minusta tuon FRS:n(ja AMD:n siis) mukaantulemisen myötä selvästi peli tulee pyörimään paremmalla raudalla lähempänä 100 FPS kuin 60 FPS. En usko että tuollaista olisi lähdetty toteuttamaan muutaman 4k pelaajan tähden, tai että konsoleilla saataisiin se lukittu 30 FPS kun hyvin luultavasti konsoleita ahdistaa CPU teho enemmän. Siten myös 144 FPS pitäisi olla saavutettavissa riittävän hyvällä raudalla.
 
  • Tykkää
Reactions: eGe
Ei ihan näinkään.

Betheshda voi laittaa DLSS tuen jos haluaa ja implementoi sen ihan itse. "Ohjeet löytyy netistä".

Harva pelintekijä tätä tekee omalla kustannuksella. FSR2 saattaa joku tehdä koska se on geneerinen, ts. toimii joka vendorin kortilla.

Se, mitä ei tapahdu AMD-sponssipeleissä on että NVIDIA tarjoaisi heidän insinööriään paikalle implementoimaan DLSSn pelin koodiin ja näin epäsuorasti kustantaisi homman. Monissa peleissä DLSS-tuki on koska NVIDIA on sananmukaisesti käynyt sen sinne lisäämässä. Jamppa tai kaksi käy devaajien luona ja saa pääsyn pelin koodiin ja lisää sen sinne. Joskus aiheeseen liittyy myös jotain sponsseja ja "NVIDIA jakelee pelin koodeja korttien kylkiäisinä"-diilejä jossa rahaa siirtyy NVIDIAlta pelintekijälle, mutta ei aina.

Ei varmana ole vain tästä kiinni. Asiaa kun kysyttiin AMD:ltä, niin eivät edes kieltäneet asiaa. Jos AMD ei esittäisi mitään vaatimuksia devaajilta, niin he olisivat kieltäneet sen, että kieltävät DLSS käytön sponssipeleissään. Nyt tuli joku ympäri pyöriä poliitikon jargoni. Tai sitten PR-osasro pitäisi heittää ikkunasta ulos niska perus otteella.

Kuinka helvetin avuttomia devaajia olisi siis esim Respawnillakin, kun eivät saaneet UE4:llä pyörivään peliin DLSS:ää? Ko. Moottoriin kun löytyy suora. DLSS plugari.
 
Hyvä lainaus mutta ehkä et vain ymmärrä mitä siinä sanotaan. 30fps itsessään on epästabiili minulle. Horizonissa 30fps moodi on hard locked consistent 30fps ilman frametime heittoja mutta silmäni näkevät yksittäiset ruudut niin selkeästi erillisenä että on sama kuin katsoisin kuvakirjaa. Aivoilleni 30fps on siis täysin epästabiili ja aiheuttaa suuria päänsärkyjä.

En ole edes pelannut Horizonin DLC koska möin konsolin pois koska en enää kestänyt edes 60fps pelejä.

Sehän onkin mahtava ratkaisu lukita peli 60fps räpätti suttuun ja nautti mahtavista pääkivuista kun aivot yrittää palata takaisin 2000 luvun alkupuolelle.


En tiedä kuinka katsotte elokuvia. Niistä aika harva hyrrää edes 30. Tosin on se erotettavissa mennäänkö 30/60 vaiko 120 ruutua sekunissa mutta jos se päänsärkyä aiheutaa kannattas ehkä tehdä jotkin muuta kuin pelata,lukea vaikka kirjoja siinä ei pää rasitu kun ei vaihdu freimi edes 30 sekuntissa.
 
Oliko jollain tieto pystyykö tässä lentelee aluksellansa planeetoiden pinnalla/kiertoradalla laika elite, no man’s sky?
 
En tiedä kuinka katsotte elokuvia. Niistä aika harva hyrrää edes 30. Tosin on se erotettavissa mennäänkö 30/60 vaiko 120 ruutua sekunissa mutta jos se päänsärkyä aiheutaa kannattas ehkä tehdä jotkin muuta kuin pelata,lukea vaikka kirjoja siinä ei pää rasitu kun ei vaihdu freimi edes 30 sekuntissa.
Itsehän olen vankka HFR kannattaja elokuvissa ja hihkuin onnesta kun Peter Jackson toi 48Hz hobitin ja olin varma että siitä eteenpäin kaikki huomaa eron ja elokuvat tullaan kuvaamaan minimissään 48Hz ja luonnollinen siirtymä nopeasti 120/240 Hz elokuviin. No eipä tapahtunut. Sitä yhtä tai kahta elokuvaa per vuosi onneksi kestän sen vuoksi kun 95% ajasta kamera panoroi hitaasti tai pysyy paikallaan eikä kamera ole päähenkilön olkapäässä kiinni, kun hän tekee voltin kerrostalon katolta ja kääntää kuvakulmaa puolessa sekunnissa 180 astetta ja ampuu, kääntää kuvakulmaa alle puolessa sekunnissa 180 astetta ja iskeytyy maahan ja aktivoi spesiaali kyvyn jolloin efektinä kamera pyörähtää päähahmon ympäri 720 astetta sekunnissa, ja ja ja....

Oliko jollain tieto pystyykö tässä lentelee aluksellansa planeetoiden pinnalla/kiertoradalla laika elite, no man’s sky?

Ilmeisesti ei pysty tai ei tästä taida olla muuta tietoa kuin Todd Howardin maininta että planeetalla olo on oma pelinsä ja avaruudessa olo on oma pelinsä. Sitä väli juttua ei tavallaan ole että voisit esim lentää itse planeetalle manuaalisesti tai lentää lähelle planeettaa ja katsella itse maisemia. Kun haluat planeetalle niin napsautat kartasta planeetan ja laskeutumiskohdan ja pim kohta olet siellä.

Nähtäväksi jää mitä oikeasti voi tehdä ja onko mitä vapauksia.
 
En tiedä kuinka katsotte elokuvia. Niistä aika harva hyrrää edes 30. Tosin on se erotettavissa mennäänkö 30/60 vaiko 120 ruutua sekunissa mutta jos se päänsärkyä aiheutaa kannattas ehkä tehdä jotkin muuta kuin pelata,lukea vaikka kirjoja siinä ei pää rasitu kun ei vaihdu freimi edes 30 sekuntissa.
Itse en pysty katsomaan typeriä historian painolastin takia 24 fps:llä tehtyjä elokuvia ilman liikeinterpolointia (vaikka se rikkoo elokuvantekijöiden "taiteellista tarkoitusta"). Muun kuin todella hitaan liikkeen seuraaminen aiheuttaa päänsärkyä.

Miten se liittyy tähän sitten? Peli ei tue DLSS 3 frame generointia. Mutta siinä tuleekin se plot twist: peleissä viiveellä on väliä ja sekä matala fps että ruutujen generointi tuo sitä lisää. Ei siis ole mitään taikaratkaisua tähän ongelmaan. Toivottavasti nyt kuitenkin ainakin tuo 60 fps onnistuu modernilla pc-raudalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 721
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom