Starfield (PC, XBX)

Siis mitä ihmettä?

Juuri edellisessä viestissä sanoit näin:



Mikä se ongelma tässä nyt siis on? Ensiksi sanot ettet saa lisäcontentia vaikka maksaisit 70e ja nyt valitat että pitää maksaa 70e että saa lisäcontentia?
En taida ihan nyt ymmärtää nuita sinun Microsoftin puolustuksen koukeroita. Lainasit minua kahdesti jossa kummassakin sanoine ttä 70e:lla ei saa koko peliä. Nyt taitaa olla jotain todella syvällistä mitä en huomaa kun en ole lojaali Microsoftille.
 
Hyvältähän tuo vaikuttaa. Maailma on yksityiskohtainen ja kunnianhimoinen, vaihtelua tuntuu olevan tarjolla ja Real Time Global Illumination takaa näyttävän valaistuksen. Hahmojen liikkeet toki edelleen näyttävät siltä, että kävelevät paskat housussa ja kasvojen animaatiot jostain viime vuosikymmeneltä.

Toivotaan, että planeetat eivät ole ihan tyhjiä tai copy-pastea, kun niin valtava määrä niitä. Bugeja voi odottaa myös olevan alkuun. Itse ainakin aion odotella jonkun verran, että näkee arvostelut ja pahimmat ongelmat korjataan alta :think:
 
En taida ihan nyt ymmärtää nuita sinun Microsoftin puolustuksen koukeroita. Lainasit minua kahdesti jossa kummassakin sanoine ttä 70e:lla ei saa koko peliä. Nyt taitaa olla jotain todella syvällistä mitä en huomaa kun en ole lojaali Microsoftille.

Siis sinä saat ilmaiseksi sen perusversion GP:n mukana ja 31,50€:llä saat upgradetettua sen premium editioniksi, en ymmärrä nyt alkuunkaan mistä höpiset?


If you're an Xbox Game Pass member and you're looking forward to playing Starfield and/or Forza Motorsport later this year, you'll definitely want to know about a couple of Game Pass exclusive bundles you can buy right now!

Firstly, we've got the Starfield Premium Edition Upgrade which is £31.49 / $31.49 and includes all the Starfield Premium Edition content - five days of early access, the Constellation Skin Pack, a Digital Artbook and Original Soundtrack, and eventually the Shattered Space Story Expansion.
 
no jos realistisesti ajatellaan niin tuhannesta yli 900 planeettaa pitäisi olla tyhjiä kiviä ja jää/kaasu/laavaplaneettoja.
 
Siis sinä saat ilmaiseksi sen perusversion GP:n mukana ja 31,50€:llä saat upgradetettua sen premium editioniksi, en ymmärrä nyt alkuunkaan mistä höpiset?
Ei varmaan tarvi tähän laskuja tehdä kumpi tulee halvemmaksi, ostaa peli vai vuokrata ja lisäksi maksaa pelistä. Koko Game Passin idea oli että kaikki 1st party pelit day one. Nyt pitää alkaa maksamaan lisää koko versioista täydellä tarinalla day 1.

Tuossa kohtaa menee ainakin minulla kuppi nurin. Nyt päästäänkin siis tämän koko keskustelun alkuruutuun: Olinkin siis jo valmis ostamaan 70e ihan oikeasti tuon pelin, koska GP vuokra + 31e kertamaksu tulee kalliimmaksi kun itse pelin ostaminen, mutta kun siinäkin tuli stoppi että julkaisussa täyden tarinan saa vain 100e version ostajat.

Joko nyt ollaan samalla sivulla vai vieläkö paskotaan tätä threadia? Ei varmaan kannata jatkaa, joten älä vastaa. Voidaan varmaan olla samaa mieltä että aika vittumainen trendi tämmöinen että pelin julkaisupäivänä myydään tarinan palasia lisämaksua vastaan... eli on jouduttu tekemään extra työtä että ne on poistettu peruspelistä.
 
Ei varmaan tarvi tähän laskuja tehdä kumpi tulee halvemmaksi, ostaa peli vai vuokrata ja lisäksi maksaa pelistä. Koko Game Passin idea oli että kaikki 1st party pelit day one. Nyt pitää alkaa maksamaan lisää koko versioista täydellä tarinalla day 1.

Tuossa kohtaa menee ainakin minulla kuppi nurin. Nyt päästäänkin siis tämän koko keskustelun alkuruutuun: Olinkin siis jo valmis ostamaan 70e ihan oikeasti tuon pelin, koska GP vuokra + 31e kertamaksu tulee kalliimmaksi kun itse pelin ostaminen, mutta kun siinäkin tuli stoppi että julkaisussa täyden tarinan saa vain 100e version ostajat.

Joko nyt ollaan samalla sivulla vai vieläkö paskotaan tätä threadia? Ei varmaan kannata jatkaa, joten älä vastaa. Voidaan varmaan olla samaa mieltä että aika vittumainen trendi tämmöinen että pelin julkaisupäivänä myydään tarinan palasia lisämaksua vastaan... eli on jouduttu tekemään extra työtä että ne on poistettu peruspelistä.

Niin tuo lisäri ei ole vielä valmis day 1 ja tulee joskus julkaisun jälkeen.
 
Nyt pitää alkaa maksamaan lisää koko versioista täydellä tarinalla day 1.

Pitääkö? Miksi? Otetaan pari muuta lainausta, jossa väännetty sama asia paksummasta ratakiskosta. Toki varmaan jatkat derailaamista.



We have yet to receive details on the Shattered Space expansion, but as it's already been confirmed, it's easy to imagine it will launch not too long after Starfield's September 6 release on Xbox Series X|S and PC.

Of course, if you just want to play Starfield for the cost of an Xbox Game Pass subscription, you'll more than likely be able to buy the Shattered Space expansion separately. It's currently unknown if this DLC will come to the subscription service day-in-day.


While the game's £70 Standard Edition will be part of Xbox Game Pass, you can pay more for the £100 Premium Edition or £250 Constellation Edition to gain "up to five days early access" to Starfield ahead of its 6th September launch.

Both the Premium and Constellation Editions will also include Shattered Space, Starfield's first story expansion, whenever that releases.
 
Ainakin omasta mielestäni on väärin laittaa resursseja lisäosien kehittämiseen ennen kuin peli itse on julkaistu ja pelattavassa kunnossa.
Bethesdan tuntien alkutaipale tulee olemaan erittäin buginen tekele. Jos nuo lisäosia väsäävät tiimit vaikka laitettaisiin työskentelemään bugikorjausten pariin, niin ehkä peli olisi julkaisussa astetta ehjempi.

E: Toki tuo 'in the works' voi tarkoittaa montaa asiaa; 20 ihmistä kirjoittamassa koodia tai yksi taiteilija piirtämässä konseptitaidetta. Mutta veikkaan, että siellä on parikin tiimiä jo tosissaan väsäämässä tuota lisäosaa. (" Bethesda already has a Starfield post-launch story expansion pack in the works ").
 
Huomautus - jätä nämä tarpeettomat henkilökohtaisuuksiin menemiset pois
Tuossa kohtaa menee ainakin minulla kuppi nurin. Nyt päästäänkin siis tämän koko keskustelun alkuruutuun: Olinkin siis jo valmis ostamaan 70e ihan oikeasti tuon pelin, koska GP vuokra + 31e kertamaksu tulee kalliimmaksi kun itse pelin ostaminen, mutta kun siinäkin tuli stoppi että julkaisussa täyden tarinan saa vain 100e version ostajat.

Siis taas kerran, mitä ihmettä? Aiemmin sanoit (kts alla) että sinulla on jo GP maksettuna ja olisit valmis maksamaan lisää 70e jotta saat lisäcontentin. Nyt kun kerroin sinulle että lisäcontent maksaa GP tilaajille vain 31.50€ niin sinulla yhtäkkiä ei olekaan GP:tä vaan haluat kaiken lisäcontentin peruspelin hinnalla? What? Ja GP:n idea on tarjota laaja katalogi pelejä, ei kai sitä kenenkään kannata tilata vain yhden pelin takia?

Olen maksanut gamepassista ja olen vielä valmis maksamaan tästä pelistä lisäksi 70e. Kai nyt luulisi että saisin edes koko julkaisussa valmiina olleen tarinan pelata kaikilta osin läpi ilman mikromaksuja kun olen näin vannoutunut Microsoftille rahaa antaja? Vai eikö riitä?

Joko nyt ollaan samalla sivulla vai vieläkö paskotaan tätä threadia? Ei varmaan kannata jatkaa, joten älä vastaa. Voidaan varmaan olla samaa mieltä että aika vittumainen trendi tämmöinen että pelin julkaisupäivänä myydään tarinan palasia lisämaksua vastaan... eli on jouduttu tekemään extra työtä että ne on poistettu peruspelistä.

En tiedä tiedätkö itsekkään millä sivulla menet kun tuntuu kädet heiluvan siihen tahtiin että tarina muuttuu jatkuvasti.

Voisit oikeasti pysyä siellä väittelyketjussa näiden väsyneiden trollaustesi kanssa, se ketju on juuri siitä syystä olemassa ettei kukaan tulisi paskomaan näitä peliketjuja omalla angstillaan tiettyjä alustoja kohtaan. Kun tätä ketjua lukee niin sokea reettakin näkee ettei sinulla ole kuin yksi agenda ja tämä ketju on väärä paikka sille.
 
Ainakin omasta mielestäni on väärin laittaa resursseja lisäosien kehittämiseen ennen kuin peli itse on julkaistu ja pelattavassa kunnossa.

Bethesdan tuntien alkutaipale tulee olemaan erittäin buginen tekele. Jos nuo lisäosia väsäävät tiimit vaikka laitettaisiin työskentelemään bugikorjausten pariin, niin ehkä peli olisi julkaisussa astetta ehjempi.

Puolensa ja puolensa. Kokkien määrälläkin on lopulta jotain rajoja, ja epäilen, että noista tiimeistä lopulta kovinkaan suuri osa kokonaisuudessaan auttaisi bugien poistamisessa. Lisäksi, olettaen, että tuo on hyvä, niin lisäsisältö on hyvä asia. Väittäsin jopa, että lisäsisältöä tehdessä löytyy ja tulee bugeja korjatuksi.

Olihan tuolla release date jo viime vuoden puolella, eli on siinä jonkin verran aikaa otettu. Toki varmaan bugeja viuhuu silti.
 
Ainakin omasta mielestäni on väärin laittaa resursseja lisäosien kehittämiseen ennen kuin peli itse on julkaistu ja pelattavassa kunnossa.
Silloin kun DLC julkaistaan tulevaksi ennen itse pelin julkaisua kertoo kyllä enemmän kuin tuhat (Tod Howarding) sanaa. Valitettava kehityssuunta ja itsellä jää vähä paskan maku suuhun kun ollaan odotettu ja odotettu peliä ja sitten julkaistaan että peli tulee osissa.
 
Silloin kun DLC julkaistaan tulevaksi ennen itse pelin julkaisua kertoo kyllä enemmän kuin tuhat (Tod Howarding) sanaa. Valitettava kehityssuunta ja itsellä jää vähä paskan maku suuhun kun ollaan odotettu ja odotettu peliä ja sitten julkaistaan että peli tulee osissa.
Niin oliko sulla jotain lisätietoa tämän DLC:n sisällöstä? Vai missä osissa tää peli nyt sun mielestä tulee? Aika moni peli saa lisäsisältöä julkaisun jälkeen nykyään.
Meinasitko että koko tiimi siirtyy koodauspuolelle liiskaamaan bugeja, kunnes peli on ulkona ja kun peli on ulkona, niin koko tiimi alkaa tekemään jotain konseptitaidetta lisäsisällöstä? Ehkä iso tiimi voi tehdä asioita samanaikaisesti ja limittäin?
Itse pelihän näytti julmetun hyvältä ja varmasti tulee tarjoamaan satoja tunteja viihdettä. Hauska nähdä mitä modaajat keksivät. Ei varmaan kauaa mene kun on joku Skyrim-planeetta viritelty.
 
Osanotot konsolipelaajille, toi 30fps on aikamoinen veto etenkin kun kaikki muut pelit on saanu tällä sukupolvella surutta runtua jos on vaan 30fps valittavissa. Aika turha selitellä et haluttiin 4k ja kaikki herkut siihen kun ois resoa tiputtamalla ja pienellä säädöllä varmasti ollu tavotettavissa 1440p/60fps, mut nyt sitäkään vaihtoehtoa ei tarjota.

Lisäks kanssa vituttaa noi deluxeversioiden early accessit. Onks sillekkään mitään perusteita kun myydä sitä kalliimpaa versiota innokkaimmille? Yksinpelistä kuitenkin kyse niin aika vähissä syyt miksei sitä vois vaan julkasta sillon kaikille viis päivää aiemmin.

Peli nyt varmaan tulee olemaan ihan ok, tuskin ennakkotilaukseen menee et katotaan julkasun nurkilla mikä tilanne, etenkin kun toi Bethesdan track record toimivien pelien julkasemisesta on vähän puutteellinen.
 
Osanotot konsolipelaajille, toi 30fps on aikamoinen veto etenkin kun kaikki muut pelit on saanu tällä sukupolvella surutta runtua jos on vaan 30fps valittavissa. Aika turha selitellä et haluttiin 4k ja kaikki herkut siihen kun ois resoa tiputtamalla ja pienellä säädöllä varmasti ollu tavotettavissa 1440p/60fps, mut nyt sitäkään vaihtoehtoa ei tarjota.

Lisäks kanssa vituttaa noi deluxeversioiden early accessit. Onks sillekkään mitään perusteita kun myydä sitä kalliimpaa versiota innokkaimmille? Yksinpelistä kuitenkin kyse niin aika vähissä syyt miksei sitä vois vaan julkasta sillon kaikille viis päivää aiemmin.

Peli nyt varmaan tulee olemaan ihan ok, tuskin ennakkotilaukseen menee et katotaan julkasun nurkilla mikä tilanne, etenkin kun toi Bethesdan track record toimivien pelien julkasemisesta on vähän puutteellinen.
Howardin mukaan peli pyörii paikoitellen 60fps, eli pullonkaula vaikuttaisi olevan prossu puolella joten resoa tiputtamalla ei hyötyä paljon tule. Sinänsä tulee olemaan mielenkiintoinen benchmarkki pc puolen prossuillekin.
 
Howardin mukaan peli pyörii paikoitellen 60fps, eli pullonkaula vaikuttaisi olevan prossu puolella joten resoa tiputtamalla ei hyötyä paljon tule. Sinänsä tulee olemaan mielenkiintoinen benchmarkki pc puolen prossuillekin.
Joo mut eiks siinä silti se 30fps lukko ole? Samassa setissä se tais tonkin mainita.
 
1686570240400.png


Oli kyllä ihan tyylikkään näköinen tuo xbox ohjain jonka julkaisivat pelin yhteydessä. Ei vaan ainakaan vielä näy missään suomalaisissa kaupoissa ja tuleekohan sitten ollenkaan.

Tosin tulee varmaan pelattua mieluummin pc:llä tuon 30fps capin takia.
 
Howardin mukaan peli pyörii paikoitellen 60fps, eli pullonkaula vaikuttaisi olevan prossu puolella joten resoa tiputtamalla ei hyötyä paljon tule. Sinänsä tulee olemaan mielenkiintoinen benchmarkki pc puolen prossuillekin.
Vanha Morrowindin moottorihan on vahvasti single threaded eli voi olla että PC:llä paikoin myös rajuja ongelmia. Noh nähtäväksi jää. Itse pidän nykyään ~120fps:ää semmoisena miniminä että jos ei onnistu Zen4+4090:lla tuo niin peli kuin peli saa joutaa roskiin hyvin pitkälle. Vähän semmoinen paha olo tulee 60fps lukostakin ja 30fps lukko indusoi pahan migreenin.
 
Osanotot konsolipelaajille, toi 30fps on aikamoinen veto etenkin kun kaikki muut pelit on saanu tällä sukupolvella surutta runtua jos on vaan 30fps valittavissa. Aika turha selitellä et haluttiin 4k ja kaikki herkut siihen kun ois resoa tiputtamalla ja pienellä säädöllä varmasti ollu tavotettavissa 1440p/60fps, mut nyt sitäkään vaihtoehtoa ei tarjota.

Lisäks kanssa vituttaa noi deluxeversioiden early accessit. Onks sillekkään mitään perusteita kun myydä sitä kalliimpaa versiota innokkaimmille? Yksinpelistä kuitenkin kyse niin aika vähissä syyt miksei sitä vois vaan julkasta sillon kaikille viis päivää aiemmin.

Peli nyt varmaan tulee olemaan ihan ok, tuskin ennakkotilaukseen menee et katotaan julkasun nurkilla mikä tilanne, etenkin kun toi Bethesdan track record toimivien pelien julkasemisesta on vähän puutteellinen.

Ei tarvitse, pelaan tämän ihan tyytyväisenä 30fps kuten pelasin zeldankin mikä oli muuten loistava peli.

Pitää muistaa että kyseessä ei ole mikään yksinkertainen peli, kuten john linneman sanoi twiterissä että laajuden huomion ottaen 30 on hyväksytty tässä pelissä.
 
Missä vaiheessa tätä vuosituhatta joidenkin kirjoittajien mielipide on ollut että DLC pitää antaa ilmaiseksi?
Kyllä niistä on maksettu erikseen jo aika pitkään, nykyään joissakin peleissä on eri rahoitusmalli jossa homma hoidetaan mikromaksuilla.
 
Missä vaiheessa tätä vuosituhatta joidenkin kirjoittajien mielipide on ollut että DLC pitää antaa ilmaiseksi?
Kyllä niistä on maksettu erikseen jo aika pitkään, nykyään joissakin peleissä on eri rahoitusmalli jossa homma hoidetaan mikromaksuilla.
Ei vaan tässä taita olla kysy siitä että DLC on valmis jo ja asentuu valmiiksi ja tulee pelataviksi kun sen julkaisu päivä on?
 
Ei taida collectors edition tulla suomeen myyntiin.

Varmaan tuolta Bethesdan international kaupasta saa ostettua myös Suomeen. Ainakin lähettävät Suomeen. Sieltä oli kyllä loppu, että tiiä sitten milloin niitä tulee lisää, jos tulee.
 
Ei vaan tässä taita olla kysy siitä että DLC on valmis jo ja asentuu valmiiksi ja tulee pelataviksi kun sen julkaisu päivä on?

Tuskin on valmis, tuskin asentuu valmiiksi. Tai ainakin lähde olisi kiva.

Toki tulee mieleen, että jos haluaa samoja artisteja, ääninäyttelijöitä, yms yms delsuihin ja peli piti julkaista jo aikaa sitten, niin ei ole ihme jos jatkoja aletaan tekemään ennen varsinaista julkaisua. Tarinavetoisissa peleissä voisi muutenkin kuvitella, että jatkosta, jos sitä tulee, on jotain tietoa ennen kuin peli on lähelläkään valmista...
 
Pelien tekeminen kestää nykyään niin kauan että jos DLCtä alettaisiin tehdä vasta julkaisun jälkeen sitä saisi odotella vuosia tai DLC:t olisivat entistä pienempiä.

En muista edes milloin viimeksi johonkin peliin olisi lisätty DLC jota voisi kutsua vanhaksi kunnon lisäriksi.
 
Taitaa tulla sellanen peli, että odotellaan rauhassa julkkarin jälkeen. Ja modithan korjaa monia noita, esim animointia yms.
Fallout 4 oli kans sellanen, että vuosia julkkarin jälkeen alko modit ja peli oleen mukava pelattava, ja mulla on vieläkin yli puolet kontentista näkemättä siitä.
Ja aika varmasti samaa kuin edelliset samalla enginellä julkaistut pelit, CPU tehoa, tehokasta singlethred suorituskykyä ja nopeat muistit.
 
Missä vaiheessa tätä vuosituhatta joidenkin kirjoittajien mielipide on ollut että DLC pitää antaa ilmaiseksi?
Kyllä niistä on maksettu erikseen jo aika pitkään, nykyään joissakin peleissä on eri rahoitusmalli jossa homma hoidetaan mikromaksuilla.
Missä menee se raja kun pelin pilkkominen ennen julkaisua on ja ei ole hyväksyttävää?

Bethesdan pelit tunnetaan mm. siitä että on mahdollista saada useita eri loppuja riippuen pelaajan valinnoista. Jos nyt tilanne olisi, että julkaistaan vain yksi loppu, mutta muutkin on tuttuun tyyliin olemassa ja ne pitäisi ostaa erikseen, olisiko tämä OK?
 
Missä menee se raja kun pelin pilkkominen ennen julkaisua on ja ei ole hyväksyttävää?

Bethesdan pelit tunnetaan mm. siitä että on mahdollista saada useita eri loppuja riippuen pelaajan valinnoista. Jos nyt tilanne olisi, että julkaistaan vain yksi loppu, mutta muutkin on tuttuun tyyliin olemassa ja ne pitäisi ostaa erikseen, olisiko tämä OK?
No pitäähän se se pelin kehitys jollain maksaa.
Maksatko vitosen kuukaudessa, vai parikymppiä että saat uuden lisäosan?
Ei tämä nyt pitäisi olla mikään mielipidekysemys vaan ihan että saat pelin summalla X ja lisää sisältöä summalla Y
 
Fallout 4:n dialogisysteemin jälkeen tämä on tosiasiassa iso parannus. Animaatioiden toki soisi olevan parempia.

Musta toi Dialogi näytti edelleen paskalta. Miksi tarjota vain 4 vastausvaihtoehtoa? Ainiin kun Xbox controllerissa on max 4 näppäintä :cautious:.

Itse ostan kun nämä 3 ehdot täyttyy:
  • Peli osoittautuu oikeasti hyväksi. Laadun lisäksi määrällisesti myös järkevää sisältöä pitäisi saada useita satoja tunteja että julkaisuhinnalla viittii ostaa.
  • Modituki toimii ja ei paskota Creation Club pakotuksilla
  • Saa pyörimään 4k:lla vähintää 60 fps. Koneesta löytyy 7900 xtx ja 5800X3D. Jos jompikumpi jää pullonkaulaksi niin menee parin vuoden päähän pelin hankinta.

Mielenkiintoisena anekdoottina aika paljon pelien hinnat ovat nousseet. Itse ostin Skyrimin 2011 32,4€ hintaan, nyt saa maksaa yli tuplahintaa samalta studiolta:

Kpl ID Tuoteseloste Hinta
==============================================================
1 29706 The Elder Scrolls V - Skyrim PC-peli + k 32.40e

Toimitustapa: Kirje 0.00e
Maksutapa: Visa / Mastercard 0.00e

Yhteishinta: 32.40e


Ystävällisin terveisin,


Verkkokauppa.com
(puh. 0103095555)
 
Osanotot konsolipelaajille, toi 30fps on aikamoinen veto etenkin kun kaikki muut pelit on saanu tällä sukupolvella surutta runtua jos on vaan 30fps valittavissa. Aika turha selitellä et haluttiin 4k ja kaikki herkut siihen kun ois resoa tiputtamalla ja pienellä säädöllä varmasti ollu tavotettavissa 1440p/60fps, mut nyt sitäkään vaihtoehtoa ei tarjota.

Lisäks kanssa vituttaa noi deluxeversioiden early accessit. Onks sillekkään mitään perusteita kun myydä sitä kalliimpaa versiota innokkaimmille? Yksinpelistä kuitenkin kyse niin aika vähissä syyt miksei sitä vois vaan julkasta sillon kaikille viis päivää aiemmin.

Peli nyt varmaan tulee olemaan ihan ok, tuskin ennakkotilaukseen menee et katotaan julkasun nurkilla mikä tilanne, etenkin kun toi Bethesdan track record toimivien pelien julkasemisesta on vähän puutteellinen.
Tod näk osanotot myös pc:lle. Siellä on vanha purkkapaskemoottori jolla 60fps vaatii tuplat zen2:n 3,5GHz single-coresta - tai enemmänkin, jos oikein tuuhea tuotos.
 
Mielenkiintoisena anekdoottina aika paljon pelien hinnat ovat nousseet. Itse ostin Skyrimin 2011 32,4€ hintaan, nyt saa maksaa yli tuplahintaa samalta studiolta:

Tuo on vähän huonosti tilannetta kuvaava anekdootti, verkkiksestä sai toisinaan yllättävän halvalla pelejä.

e. Löysin samaisesta verkkiksen tuotteesta kuitin elokuulta 2011, kun vähän kaiveli sähköposteja.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tämä itku hinnastakin nyt taas oikein on? Meinaako joku ny ihan tosissaan ettei inflaatio vaikuta pelialalla ollenkaan?
Että koodaajat sun muut vääntää sitä koodia vuodesta toiseen samalla palkalla? Ettei firman toimitila- yms kustannukset nouse siinä missä muuallakin?

Nyt ne valot päälle.
 
Meinaako joku ny ihan tosissaan ettei inflaatio vaikuta pelialalla ollenkaan?

Tästä pitää muistuttaa ajoittain. Kun valuutan arvo laskee, pitää hintoja korottaa ajoittain tämän kompensoimiseksi. Vertailun vuoksi 60€ hintainen peli vuonna 2013 maksaisi nyt inflaatiokorjattuna 74.9€.
 
Ihan sama paljonko pelin tekeminen maksaa, minkä vaan tuotteen hinta riippuu siitä minkä verran kuluttaja on valmis maksamaan. Nykypelit julkaistaan rikkinäisinä ja pakataan täyteen mikromaksuja. Väittäisin että se laskee niiden arvoa hyvinkin tuon inflaatiokorjauksen verran.
 
Skyrimin aikaan oli vielä voimassa se Ahvenanmaalta ilman ALVia porsaanreikä, tuo kuittisikin viittaa hinnan puolesta sellaiseen. Kerrassaan apples to oranges vertailua.


Poskettoman halpoja nuo pelit on, kun vertaa jonnekin 2000 luvun taitteeseen ja ottaa inflaation huomioon. Pelit maksoi luokkaa 50€ jo silloin ja samaan ostovoimaan nykyhinta olisi mielummin reilut tuplat, jos sama perittäisiin. Kaiken lisäksi pelejä tehtiin nykytiimeihin verrattuna kymmenesosatiimeillä ja laajuuskin on sen mukaista.

Jos pelit tehtäisiin yhtä yksinkertaisin grafiikoin, fysiikoin ja hinta tai kustannukset olisivat inflaatiokorjattuja olisivat pelit todennäköisesti vähäbugisia ja mikromaksuja olisi vähemmän.
 
Skyrimin aikaan oli vielä voimassa se Ahvenanmaalta ilman ALVia porsaanreikä, tuo kuittisikin viittaa hinnan puolesta sellaiseen. Kerrassaan apples to oranges vertailua.


Poskettoman halpoja nuo pelit on, kun vertaa jonnekin 2000 luvun taitteeseen ja ottaa inflaation huomioon. Pelit maksoi luokkaa 50€ jo silloin ja samaan ostovoimaan nykyhinta olisi mielummin reilut tuplat, jos sama perittäisiin. Kaiken lisäksi pelejä tehtiin nykytiimeihin verrattuna kymmenesosatiimeillä ja laajuuskin on sen mukaista.

Jos pelit tehtäisiin yhtä yksinkertaisin grafiikoin, fysiikoin ja hinta tai kustannukset olisivat inflaatiokorjattuja olisivat pelit todennäköisesti vähäbugisia ja mikromaksuja olisi vähemmän.

Nykyään pelejä ostetaan paljon enemmän, itse tuote ei ole enää usein edes fyysinen, joten kyllä hintojen pitääkin olla pudonneet. Silti menestyvät julkaisijat ja pelitalot tahkoo ennätystuloksia.
 
Budjetit ovat paisuneet kuin pullataikina, joten sinne katoavat ne isompien myyntimäärien tuomat rahakasat. Isot hitit takovat tuotot ja suurin osa peleistä tekee tappiota rahoittajilleen.

Tulevaisuus on kalliimpien "lähtöhintojen", koska julkaisijat ovat tajunneet että hintaa voi veivata loputtomiin, eli ensin otetaan fanipojilta kermat päältä ja sitten lasketaan hintaa - ensin alekampanjat, sitten "game of the year" tms painokset jossa paketoidaan vanha tavara uuteen halvempaan pakettiin.

Fyysisten kopioiden kanssa niitä saa oikeasti alelaarista varsin pian julkaisun jälkeen koska jälleenmyyjät eivät halua pitää nurkissaan läjäpäin bokseja joiden paras myyntihetki on jo mennyt. Koskee tosin siis lähinnä konsolipelejä, PCn fyysiset kappaleet ovat käytännössä historiaa.
 
Budjetit ovat paisuneet kuin pullataikina, joten sinne katoavat ne isompien myyntimäärien tuomat rahakasat. Isot hitit takovat tuotot ja suurin osa peleistä tekee tappiota rahoittajilleen.
Lähde?

Mikään ei viittaa siihen että valtaosa pelituotannosta olisi tappiollista. Pelejä tulee vuosittain enemmän kuin koskaan ja pari pystymetsästä revittyä harrastelijaa voi tehdä tuosta nuin vaan pelin joka takoo heille miljoonia. Naps vain ja UE5 tai Unity tekee julkaisun pelistä PS:lle, Xboxille, Androidille, iOS:lle, Steamiin, Epic storeen...
 
Jokaista pystymetsästä tulevaa miljoonia takovaa peliä kohden pelkästään Steamiin tulee satoja pelejä jotka eivät tuota tekijöilleen penniäkään voittoa.

Ja mitä isomman budjetin megapeli, sitä korkeammalla on rima että lopputulos tuottaa voittoa. Kyllä, isot julkaisijat pyrkivät pelaamaan varman päälle ja varmistamaan että peli kelpaa laajalle joukolle, mutta silti välillä tulee floppeja ja iso osa näistäkin tuotoksista tekee maltillisesti voittoa ja suurin osa rahasäkistä palaa tuotanto- ja markkinointikustannuksiin.

Jokainen voi varmasti nimetä viimeiseltä vuodelta pari tusinaa hittiä jotka takoivat hurjasti rahaa.

Steamiin, ja siis vain Steamiin, unohtaen kaikki muut alustat ja kaupat, tuli vuonna 2022 hurjat 12 753 peliä. Näistä reilusti suurin osa ei tuottanut julkaisijalleen voittoa.


Ja tuo "naps vain" ei tosielämässä toimi ihan noin. Kyllä, modernit pelimoottorit ja kehitystyökalut tarjoavat paljon apuja tuotoksen porttaamiseen eri alustoille ja tunkemiseen eri kauppoihin, mutta kyllä ne edelleen työtä vaativat ja lisätulot viidennestä tai kuudennesta portista alkavat olla minimaalisia ellei peli ole massiivinen hitti jo valmiiksi.

Hyvät pelit tekevät rahaa, mutta ne ovat vain pieni murto-osa kaikesta siitä mitä nykyään tulee ulos. Hirveä määrä devaajia yrittää osua lotossa siihen viraaliin megahittiin joka tuottaa miljardeja, mutta näitä mahtuu maailmaan hyvin pieni määrä.
 
Jokaista pystymetsästä tulevaa miljoonia takovaa peliä kohden pelkästään Steamiin tulee satoja pelejä jotka eivät tuota tekijöilleen penniäkään voittoa.

Ja mitä isomman budjetin megapeli, sitä korkeammalla on rima että lopputulos tuottaa voittoa. Kyllä, isot julkaisijat pyrkivät pelaamaan varman päälle ja varmistamaan että peli kelpaa laajalle joukolle, mutta silti välillä tulee floppeja ja iso osa näistäkin tuotoksista tekee maltillisesti voittoa ja suurin osa rahasäkistä palaa tuotanto- ja markkinointikustannuksiin.

Jokainen voi varmasti nimetä viimeiseltä vuodelta pari tusinaa hittiä jotka takoivat hurjasti rahaa.

Steamiin, ja siis vain Steamiin, unohtaen kaikki muut alustat ja kaupat, tuli vuonna 2022 hurjat 12 753 peliä. Näistä reilusti suurin osa ei tuottanut julkaisijalleen voittoa.


Ja tuo "naps vain" ei tosielämässä toimi ihan noin. Kyllä, modernit pelimoottorit ja kehitystyökalut tarjoavat paljon apuja tuotoksen porttaamiseen eri alustoille ja tunkemiseen eri kauppoihin, mutta kyllä ne edelleen työtä vaativat ja lisätulot viidennestä tai kuudennesta portista alkavat olla minimaalisia ellei peli ole massiivinen hitti jo valmiiksi.

Hyvät pelit tekevät rahaa, mutta ne ovat vain pieni murto-osa kaikesta siitä mitä nykyään tulee ulos. Hirveä määrä devaajia yrittää osua lotossa siihen viraaliin megahittiin joka tuottaa miljardeja, mutta näitä mahtuu maailmaan hyvin pieni määrä.

Yhdessä vaiheessa Apple storeen tuli 500 peliä päivässä. En tiedä mitkä statsit ovat nykyään, mutta noista suurinosa ei saa edes satoja latauksia. Pelialalla pitää muistaa että ei pidä seurata yksisarvisia. Peruskehittäjän on tehtävä aivan älyttömästi hommia että saa rahallista hyötyä. Edes se ei riitä että peli on hyvä, ei se automaattisesti myy silti oli alusta mikä tahansa.

Starfield on toisaalta yhden tunnetuimman ja suurimman puljun tekemä. Markkinointiin käytetään miljoonia, hype on sillä tasolla että ei mitään jakoja että se jäisi tappiolliseksi. Aika harva AAA studion tekemä peli taitaa jäädä tappiolliseksi. AAA peleissä puhutaan epäonnistuneesta pelistä kun se tekee "vain" miljoonia voittoa eikä kaikkea rahaa maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Starfield todellakin tuskin jää tappiolliseksi, mutta sillä on lähdössä valmiiksi jokusen hitin tehnyt studio takana ja budjettia niin että tuntuu, mutta vastapainoksi rahakirstujen vartijat odottavat että voittoa tulee paljon. Jokaista Starfieldiä kohden isojen studioiden prosesseissa hylättiin eri proto/konseptiasteissa varmaan kymmeniä pelejä joihin niihinkin upotettiin tuntuvasti rahaa ennenkuin vedettiin vessasta alas. Pelaajat eivät näistä kuule yleensä yhtään mitään ellei satu olemaan tuotos joka ehdittiin jo julkistaa ennen peruutusta. Starfieldin pitää maksaa takaisin kaikki nuokin menot jotta studio kokonaisuutena tuottaa omistajilleen voittoa.

Eli vaikka voidaan ehkä sanoa että suurin osa ison budjetin AAA-peleistä tekee vähintään omansa takaisin, jokaista sellaista kohden on helposti tusina raakiletta jotka tapettiin matkalla tuohon AAA-tuotokseen. Edelleenkin pelifirmat metsästävät niitä megahittejä joilla katetaan helposti edellisen viiden vuoden puuhastelut kun sitä hittiä haettiin. Pieni kourallinen peleistä takoo rahat ja loput tekevät enemmän tai vähemmän tappiota.

Pikkutiimien peppu ei kestä vetää vuoden tai parin työtä vessasta alas kun näyttää heikolta tai on jääty teknisesti jälkeen, joten näitä sitten pusketaan ulos pienellä tai olemattomalla markkinoinnilla hurjaa tahtia ja toivotaan että kävisi joku ääliömäinen tsäkä.
 
Starfield todellakin tuskin jää tappiolliseksi, mutta sillä on lähdössä valmiiksi jokusen hitin tehnyt studio takana ja budjettia niin että tuntuu, mutta vastapainoksi rahakirstujen vartijat odottavat että voittoa tulee paljon. Jokaista Starfieldiä kohden isojen studioiden prosesseissa hylättiin eri proto/konseptiasteissa varmaan kymmeniä pelejä joihin niihinkin upotettiin tuntuvasti rahaa ennenkuin vedettiin vessasta alas. Pelaajat eivät näistä kuule yleensä yhtään mitään ellei satu olemaan tuotos joka ehdittiin jo julkistaa ennen peruutusta. Starfieldin pitää maksaa takaisin kaikki nuokin menot jotta studio kokonaisuutena tuottaa omistajilleen voittoa.

Eli vaikka voidaan ehkä sanoa että suurin osa ison budjetin AAA-peleistä tekee vähintään omansa takaisin, jokaista sellaista kohden on helposti tusina raakiletta jotka tapettiin matkalla tuohon AAA-tuotokseen. Edelleenkin pelifirmat metsästävät niitä megahittejä joilla katetaan helposti edellisen viiden vuoden puuhastelut kun sitä hittiä haettiin. Pieni kourallinen peleistä takoo rahat ja loput tekevät enemmän tai vähemmän tappiota.

Pikkutiimien peppu ei kestä vetää vuoden tai parin työtä vessasta alas kun näyttää heikolta tai on jääty teknisesti jälkeen, joten näitä sitten pusketaan ulos pienellä tai olemattomalla markkinoinnilla hurjaa tahtia ja toivotaan että kävisi joku ääliömäinen tsäkä.
Tuohan on vain tavallista tuotekehitystä. Sisäisesti testaillaan että mikä toimii ja sitten lopulta tehdään päätös tuottaa peli. Minun laskuopin mukaan kaikki viimeisen 20v aikana Bethesda Game Studiosin pelit on tuottanut voittoa. Morrowind, Fallout3, Oblivion, Skyrim, Fallout4, Fallout76. Tuskin bemarillakaan lasketaan että 90% heidän automalleistaan on puhdasta paskaa ja tsägällä saatiin rahat takaisin 500-sarjan vuosipäivityksellä. Siellä kun meni tuotekehityksessä 300 eri autoiteraatiota pöntöstä alas taas vuodessa. Se on vain tuotekehitystä ja menee ala-kategoriaan "500-sarjan vm2023 tuotekehitys".

Starfield varmasti jatkaa BGS:n 100% win-streakkia se on varma. Siinä ei paskasti tehdyt hahmoanimaatiot tai reagoimattomat ympäristöt näyttele minkäänlaista roolia.
 
Kyllä, voittoa tuottava studio. Mutta vain kokonaisuus pitkässä juoksussa lasketaan. Paljon tuossa matkalla on ollut heikommin tuottavaa tavaraa mutta joku Skyrim kannatteli pitkään. Fallout 76 oli suoranainen katastrofi mutta kiitos live-pelien bisnesmallin, sekin on tuottanut voittoa. Varmasti vähemmän kuin toivottiin, mutta silti.

Mutta isot AAA-pelit ovat vain pieni osa peleistä mitä julkaistaan ja suurin osa kaikista peleistä ei edelleenkään tuota voittoa. Ja jopa Bethesdalla muutama megahitti kannattelee paljon ja niiden voittoja on sitten investoitu uusien hittien etsimiseen.
 
Palataanko Starfieldiin?

Tsekkasin eilen trailerin, hienoa visuaalista tykitystä. Mutta minkäs tyyppinen peli sieltä on siis tulossa, joku Mass Effect -tyyppinen seikkailu?
 
Palataanko Starfieldiin?

Tsekkasin eilen trailerin, hienoa visuaalista tykitystä. Mutta minkäs tyyppinen peli sieltä on siis tulossa, joku Mass Effect -tyyppinen seikkailu?
Muuten grafiikat ovat näyttäviä, mutta hahmojen kasvomallit kyllä näyttävät vähän halvan seksinuken kasvoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Edes se ei riitä että peli on hyvä, ei se automaattisesti myy silti oli alusta mikä tahansa.

Ei kyllä nyt äkkiseltään tule mieleen yhtäkään oikeasti hyvää peliä, joka *ei* olisi myös kohtuullisen hyvin menestynyt kaupallisesti. Enemminkin sanoisin niin, että markkina on niin saturoitunut täysin yhdentekevillä pixelart roguelite deck buildereilla tai [insert current fad here], että kaikki ne vähänkään oikeasti hyvät pelit hohtavat paskakasasta kuin kirkkain timantti ja sana kiirii välittömästi läpi koko pelaajakunnan.
 
Ei kyllä nyt äkkiseltään tule mieleen yhtäkään oikeasti hyvää peliä, joka *ei* olisi myös kohtuullisen hyvin menestynyt kaupallisesti. Enemminkin sanoisin niin, että markkina on niin saturoitunut täysin yhdentekevillä pixelart roguelite deck buildereilla tai [insert current fad here], että kaikki ne vähänkään oikeasti hyvät pelit hohtavat paskakasasta kuin kirkkain timantti ja sana kiirii välittömästi läpi koko pelaajakunnan.

Jos en nyt väärin muista, niin näitä olisi ainakin Grim Fandango, Psychonauts (en tosin koskaan itse erityisemmin tykännyt tuosta, mutta lasketaan se nyt 'oikeasti hyväksi peliksi') ja Beyond Good & Evil, ja vielä ajalta jolloin ehkä saturaatio ei ollut näin paha?
 
Jos en nyt väärin muista, niin näitä olisi ainakin Grim Fandango, Psychonauts (en tosin koskaan itse erityisemmin tykännyt tuosta, mutta lasketaan se nyt 'oikeasti hyväksi peliksi') ja Beyond Good & Evil, ja vielä ajalta jolloin ehkä saturaatio ei ollut näin paha?

Aikanaan lähes kaikki Looking Glassin klassikot. System Shockit, Thieffit jne. möivät nihkeästi ja koko firma joutui taloudellisiin ongelmiin ja kuopattiin.
 
1686570240400.png


Oli kyllä ihan tyylikkään näköinen tuo xbox ohjain jonka julkaisivat pelin yhteydessä. Ei vaan ainakaan vielä näy missään suomalaisissa kaupoissa ja tuleekohan sitten ollenkaan.

Tosin tulee varmaan pelattua mieluummin pc:llä tuon 30fps capin takia.
Verkkokaupasta tilasin illalla, 1-2vko toimitus. En pelaa normi ohjaimella mutta tämä on niin hieno, sekä peli vaikuttaa system selleriltä, niin sorruin. :)

Itse peli on mielenkiintoisin pitkään aikaan. PCllä tulee pelailtua (4070, i9 13900), mutta Series X:lläkin menisi näin laaja ja hyvän oloinen peli 30fps. Aiemmat BGS single playerit pelannut 20-30fps ja moni menee omille all time top listoille. Freimien saaminen pelkällä reson laskulla ei varmaan olisi kovin helppoa / realistista, sillä Creation Entinen fysiikat tms voisi kusta. Peli muistaa kaikki tavarat ja muut minne olet ne laittanut, näin laajassa pelissä vieläpä. Minkä muun studion peleissä pystyt samaan, en osaa lonkalta heittää. Tottakai 60fps tila olisi toivottava, mutta jos vertaan vaikkapa Gotham Knights vs Starfield, niin jälkimmäisen laajuuden ja pelityylin huomioon ottaen jälkimmäisessä 30fps on henkkoht helpompi sulattaa.

Joka tapauksessa peli oli vuodessa kehittynyt Graafisesti erittäin paljon ja Xboxin tekninen tiimi ollut selkeästi isosti apuna (jota Phil haastattelussa kertoikin). Ampuminen näytti myös parantuneen paljon.
Voisi olla että ilman Zenimax kauppoja meillä olisi keskeneräisempi ja luultavasti huonompi Starfield. Xbox on mahdollistanut pitkät lykkäykset, taloudellista ja teknistä tukea. Ja peli näyttää muotoutuvan jopa odotukset ylittäväksi, vaikka koitan niitä edelleen hillitä. Ei tee silti oikein mieli pelata muuta kuin Starfieldiä tällä hetkellä. Olin jo melkein myymässä Xboxin ja olisin pitänyt vain koneen, mutta alustan tulevaisuus näyttää Starfield Directin jälkeen paljon paremmalta kuin vaikka Redfallin aikaa Joten Xbox pysyy myös talossa, pystyy samaa saveakin pelaamaan sohvalta ilman että pitäis molemmille alustoille peli ostaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 457
Viestejä
4 512 768
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom