Ottaa pohjalle yhden kaapatun aluksen jossa on yksi tai kaksi osa-systeemia hyvää tasoa, ja parantelet loput. Sen jälkeen ei voi enää käyttää muita parempia kaapattuja aluksia koska ne on automaattisesti aina huonompia kuin se sun olemassa oleva. Jos jossain valmiissa aluksessa on hyvä reaktori ja vaikka grav moottori, niissä on yleensä lähes aina huonot suojat ja moottorit, ja käytännössä aina huonot tai korkeintaan keskinkertaiset aseet.
Siis se kaapattu alus otetaan pohjalle lähinnä sen takia että siinä on silloin yksi tai kaksi isompaa osajärjestelmää, johon ei tarvitse ensiksi koskea, jolloin se on hieman halvempi muokata. Ajan myötä ne kaikki täytyy toki uusia. Vaikka teknisesti alussa ja keskivaiheilla on tosiaan mahdollisuus saada kaapatussa aluksessa sellaisia komponentteja joita et vielä itse voi käyttää, koskee se lähinnä vain yhtä komponenttia, ja se ei tee aluksesta mitenkään sen enempää ylivertaista. Siis jos vaikka maksimi suoja minkä itse voit rakentaa on 1000 ja jossain aluksessa on valmiina 1300, no se ero ei ole kummoinen.
Tässä muutama taulukko jotka auttaa sitten kun perehtuu tuohon. Eka listaa about kaikki komponentit ja niiden statsit. Tuo on lähes täydellinen taulukko alusrakentelussa, juuri muuta ei tarvita. Siitä näkee kulloisella levelillä ja starship engineerg skillin tasolla että mikä on paras minkä voit rakentaa jokaisesta eri osakomponentista, ja kuinka paljon levelliä tai skilliä hieman parempi vaatisi. Tuo on erityisen hyvä siitä että se listaa ne sijainnit josta sen komponentit voi ostaa. Varhaisemmat taulukot eivät listanneet noita sijainteja. Kuten varmaankin on mainittu, suurin osa rakentelusta luonnistuu parhaiten omassa tukikohdassa sillä isommalla laskeutumisalustalla. Tuossa on vähän tuostakin selitetty parilla ekalla sivulla. Muutaman komponentin joutuu hakemaan muualta, mutta välttämättömiä nekään ei ole. Itse olen käyttänyt noita muita paikkoja vasta parin viimeisimmän iteraation kohdalla, kun alus oli jo käytännössä niin hyvä kuin tulee koskaan olemaan. Siis omassa tukikohdassa kaiken rakentelu antoi lähes yhtä hyvät jutut, ilman että mun tarvi sen jälkeen suhata ympäriinsä poimimassa muutamaa pisteosaa jotka olivat vain muualta saatavissa.
docs.google.com
Mutta tuo ei kerro laisinkaan yhtä hyvin tärkeää ominaisuutta aseista. Kaikissa hyvissä aseissa on "lipas". Aseeseen allokoitu energia(se vasemmalla näkyvä systeemi) "lataa" asetta kunnes se on täynnä. Kaikki paskat aseet ovat sellaisia jotka tyhjenee yhdellä laukauksella. Ne toki näennäisesti latautuu nopeasti mikäli niille on ohjattu täysi max. 12 energiaa, mutta tämän takia ne ovat paskoja. Ei ole mahdollista allokoida kolmelle eri aseelle yhteensä 3x 12 energiaa. Tuo pelkästään olisi 36 energiaa, ja suojille ja moottorille ei riittäisi kuin joku 6-8, ja tämä olisi maksimi skilleillä ja yhdellä miehistönjäsenellä, jotka boostaisi reaktorin energian jonnekin 46-48 tms. mikä maksimi on. Mulla on muistaakseni 40 parhaasta reaktorista ja sitten ehkä 2 lisää noista muista, ja olen lähellä maksimia.
Tähän ominaisuuteen viitataan jossain taulukoissa battery dps ominaisuudella. Siis normaali DPS olisi se määrä damagea jonka ase tekee 12 energialla, kun battery DPS on se määrä damagea minkä ase tekee täyteen latautuneena, ottamatta huomioon latautumista. Tämä battery DPS irtoaa kunhan aseella on edes 1 energia allokoitu, mikä siis tekee noista tietyistä aseita, ja siten kaikki alukset jotka käyttää kolmea tälläistä eri asetta, todella ylivoimaisen.
Tuossa linkatussa viestissä on yksi taulukko. Itse linkattu yksittäinen viesti käyttäjältä Lumios4Pips , ei ketjun aloituspostaus. Itse olen tuosta ottanut oman kopion ja poistanut siitä noi kaikki laser ja ballistiset aseet.
www.reddit.com
Tuo taulukko ei ole ihan täydellinen. Yksi asia, se laskee damage numeroihin mukaan shield ja hull damagen. Tää on valitettavasti hölmöä, koska millään hetkellä sä et voi tehdä kumpaakin damagea. Jos vihollisella on suojat sä teet vain shield damagea, ja jos ei ole sä teet vain hull damagea.
Tuota kannattaa käyttää seuraavasti: Lajittelee sarakkeen S mukaan. Tämä kertoo partikkeli ja ohjusaseilla nimellis DPS:n, joka saavutetaan kun aseelle on ohjattu täydet 12 energiaa. Käytännössä useimmat käyttää partikkeliaseita koska niillä voi ampua kauempaa, ja nopeammin myös läheltä. Ohjukset ovat nimellisesti parempia, mutta niitä voi käyttää vasta lähempää koska ne vaatii lukituksen. Tästä valitsee parhaimman ykkösaseen jolle antaa sen 12 energiaa, siis niistä kaikista mitä itse voi käyttää levelin ja starship engineer skillin rajoitteiden puitteissa. Sitten valitsee kakkos ja kolmosaseeksi taulukon yläpäästä sellaiset aseet, joissa X sarake on korkea batterymax. Sillä nyt ei kauheasti ole väliä onko se 3000 tai 5000, enemmän parempi mutta ei kauheasti silti vaikutusta. Tavallisissa taisteluissa viholliset kuolee nopeasti joka tapauksessa. Näille aseille annetaan vain 1 energia kummallekin.
Sitten kun oppii systeemin niin voi kakkosaseeksi valita korkeamman DPS:n aseen, kun riittää energiaa suojien ja moottorin lisäksi enemmän toisellekin aseelle. Periaatteessa noilla ohjuksillakin voisi hifistellä, ongelma on vaan löytää vihollisia joiden kanssa tarvitsisi jotain parempaa kuin 3 korkean battery max arvon omaavaa partikkeliasetta.