Starfield (PC, XBX)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Tämä oli kyllä vuoden suurin pettymys.
Mulla tämän tittelin vei Diablo 4. Mutta ei tämä kyllä ole mukaansa onnistunut tempaamaan. Huomaan, että olen pariin viikkoon koskenutkaan tähän. Joku tässä ei vain sytytä ja kaikki on vähän "nuhjuisesti" tehty. Ei vain tule sellaista oloa, joka saisi puskemaan eteenpäin. Ehkä jatkan vielä jossain välissä jos ei ole muuta kivaa pelattavaa.

Game Pass onneksi, niin ei maksanut kuin kk-maksun osuuden.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 269
tehtävät ovat tylsää
Joo kaikesta samaa mieltä mutta yhden tehtävän voi tästäkin pelistä nostaa esille. Main questissa semmoinen kuin Entangled. Ihan niin kuin olisi oikein kusisessa TV-sarjassa yhden osan kirjoittanut ja ohjannut joku kunnon ihminen. Oli hauska ja hyvä tehtävä jollaisia olisi toivonut olevan kaikkien questien.

Main quest oli semmoista tasapaksua pökälettä tuohon asti ja sitten yhtäkkiä oli kuin eri peli sen mission ajan ja sen jälkeen peli loppuun asti veriripulia.

Jos vain jaksaa niin grindaa äkkiä tuonne Entangled ja pelaa sen vaikka jos ei muuta.
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Sysdef ja Vanguard sivuluisut olivat kyllä molemmat ihan kunkkuja imo.
Seuralaiset kun dumppas tyhmine juttuineen sivuun ja juoksi soolona, niin peli maistui heti paljon paremmin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
49
Joo kaikesta samaa mieltä mutta yhden tehtävän voi tästäkin pelistä nostaa esille. Main questissa semmoinen kuin Entangled. Ihan niin kuin olisi oikein kusisessa TV-sarjassa yhden osan kirjoittanut ja ohjannut joku kunnon ihminen. Oli hauska ja hyvä tehtävä jollaisia olisi toivonut olevan kaikkien questien.

Main quest oli semmoista tasapaksua pökälettä tuohon asti ja sitten yhtäkkiä oli kuin eri peli sen mission ajan ja sen jälkeen peli loppuun asti veriripulia.

Jos vain jaksaa niin grindaa äkkiä tuonne Entangled ja pelaa sen vaikka jos ei muuta.
Hyvä bongaus. 50h tuli pelattua ja tuo Entangled oli ainoa hyvä tehtävä, kaikki muu mitä tuli eteen, oli pelkkää ö-tierin busyworkkia. Hirveästi ei satunnaiset sivutehtävät innostaneet, kun parin yrityksen jälkeen tuli hyvin selväksi, ettei tiedossa ole mitään muuta, kuin päätöntä noutamista galaksin toiselta puolelta.

Ei vaan enää tahdo upota tuo geneerisen paskan grindaus open worldeissa. Sisältö mitä pelissä on, pitäisi olla pääosin käsintehtyä, hyvin kirjoitettua sekä ääninäyteltyä, etenkin pääjuonen ja isoimpien sivutehtävien osalta. Ei ole ainakaan mun aikani väärti, että upottaisi satoja tunteja johonkin keskinkertaiseen 0-riskin copypaste peliin, jotta löytää sieltä yhden tai kaksi "ihan hyvää" tehtävää ja dialoginpätkää tai pääsee hieman kokeilemaan jotain grindauksen taakse jemmattua mekaniikkaa. Mun mielestä Starfieldissä on aika rankasti hukassa sisällön laatu / ajankäyttö-balanssi. Sisältö on parhaimmillaankin keskinkertaista ja silti vaaditaan pelaajalta kymmeniä, ellei satoja tunteja peliaikaa.
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
102
Hyvä bongaus. 50h tuli pelattua ja tuo Entangled oli ainoa hyvä tehtävä, kaikki muu mitä tuli eteen, oli pelkkää ö-tierin busyworkkia. Hirveästi ei satunnaiset sivutehtävät innostaneet, kun parin yrityksen jälkeen tuli hyvin selväksi, ettei tiedossa ole mitään muuta, kuin päätöntä noutamista galaksin toiselta puolelta.

Ei vaan enää tahdo upota tuo geneerisen paskan grindaus open worldeissa. Sisältö mitä pelissä on, pitäisi olla pääosin käsintehtyä, hyvin kirjoitettua sekä ääninäyteltyä, etenkin pääjuonen ja isoimpien sivutehtävien osalta. Ei ole ainakaan mun aikani väärti, että upottaisi satoja tunteja johonkin keskinkertaiseen 0-riskin copypaste peliin, jotta löytää sieltä yhden tai kaksi "ihan hyvää" tehtävää ja dialoginpätkää tai pääsee hieman kokeilemaan jotain grindauksen taakse jemmattua mekaniikkaa. Mun mielestä Starfieldissä on aika rankasti hukassa sisällön laatu / ajankäyttö-balanssi. Sisältö on parhaimmillaankin keskinkertaista ja silti vaaditaan pelaajalta kymmeniä, ellei satoja tunteja peliaikaa.
Minusta Starfield on pelinä ihan käsittämättömän laaja ja avoin maailma. Olen vasta lvl20, tutkittavaa on vaikka kuinka ja hienoja maisemia löytyy aina. Tulen pelaamaan tätä varmasti vuosia kuten kävi Fallout76:n kanssa.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 908
Eroja on (varmaan) sähkön tuotannossa. Sama tuulivoimaloilla. Vai tarkoititko jotain muuta?
Siis mitä aluksen kylkeen laitetaan? Structures valikossa muistaakseni? Näköjään sit yli 200k bounty crimson fleetillä.

Onko selviä ohjeita miten saa parhaimman aluksen tehtyä? Ku säästänyt siihen ja nyt olisi mahdollista, ni en haluis et menee pieleen. Toki muokkaan oman maun mukaan, mut perusasiat? Eikä videota.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 821
Itellä tullut lähinnä mieleen mihin tässä edes tarvitsee parempaa alusta?
Ei juurikaan tarvitse. Kuten mainittu sopivilla aseilla mikä tahansa alus on hiton ylivoimainen.

Mutta jos rakentaa tuollaisen niin Crimson fleetin päämajaa on ihan sopivan haastava farmata. Triviaalia tuo ei ole, jos ei hyvin nopeasti&tehokkaasti ala vähentämään noiden määrää niin tuollainen lössi kyllä tekee hitosti damagea ja tulee yleensä muutaman kerran kuoltua per runi. Tuo on hirveän aikakriittistä kun tuonne hyppää, että nopeasti pitäisi alkaa tähdätä ja ampua pois lähimpiä. Kun tuonne hyppää niin osa noista on jotain 1000 metrin päässä ja alkaa samantien ampumaan, kun taas osa on jotain 2500 metrin päässä ja ne eivät vielä niin kaukaa ammu. Samaten pitäisi aloittaa heikommista koska ne kuolee paljon nopeammin.



Mä kaapattuani aluksen hyppään takas omaan alukseeni ja jatkan sillä matkaa. Kaapattu menee automaatilla telakalle, josta sen voi vaihtaa alle sitten vaikka Jamesonissa. Tuossa on se etu, ettei kontrabandit tuu mukana, eli saa siivouksen kaupan päälle. Joskus on nimittäin tosi vaikea löytää niitä kontrabandeja varsinkin isommasta paatista. Tuolla "telakan" kautta kierrättämisellä säästyy etsimisen vaiva.

Vahingossa on helppo ampua myös ns. hyviksien paatteja ja siten saada bountin. Sitä varten yritän muistaa f5 saven heittää aina uuteen systeemiin siirtyessäni.
Mä luulin alunperin että se kaapattuun alukseen jätetty salakuljetuskama siirtyisi sitten alusta muokatessa ruumaan, kuten muut irtoroinat. Ne tosiaan häviää ilmaan, taitaa hävitä jo muokkausta ennen. Yritän kyllä kaapatessa poimia ne kaikki, ne on helppo käydä dumppaamassa Red mileen. Va'ruunit on myös kivoja kaappauskohteita koska niillä ei ole salakuljetuskamaa, ja hitosti jengiä, niin paljon aseita. Oon kyllä reippaasti vähentänyt tuota kun mulla on niin paljon rahaa ettei ole sille mitään kohdetta, kun alukset ovat valmiit ja ng+ sitten pyyhkisi joka tapauksessa kaiken pois.



Mitä väliä noilla solar-paneeleilla on, vai ulkonäköhommia?
Siinähän lukee, ne on kaikki koristeita siinä kategoriassa. Tosin peruustusmoottoreilla on joku nimellinen funktio.
Itse käytän aluksen rungon rakenteluun 1x1 habeja mieluummin, koska ne sentään antaa hieman rungon hitpointseja. Siis monet noista koristeista on vastaavan kokoisia välipaloja mutta ne ei anna hitpointseja.




Mä en juuri ole noita oikeita tehtäviä tehnyt yhtään. Nyt kun olen hieman neonissa ollut niin sen tehtäviä tehnyt, ja hieman noita freestar tehtäviäkin kun ne meni sopivasti päällekäin. Pitäisi kai tuota päätehtävää tehdä jos sekin menee päällekäin noiden muiden kanssa.
Ja kun noita planeettoja on tullut aika hyvin tahkottua. Silti vähän huvittaisi jos skannaisi kaikki planeetat ennen ekaa ng+ jutskaa. Vähintään kaikissa systeemeissä pitäisi käydä, koska se on niin helppo objektiivi.
1698438709010.png

1698438892544.png


Itsekin arvostelisin tämän pelin korkeintaan keskinkertaisena. Pelissä on monia asioita joita on hieman mietitty ja puuhasteltu, mutta sitten jätetty kunnollinen toteutus kesken, parhaimmat esimerkit alusrakentelu tai outpostit. Tai nää nukkumisalustat selvästi näyttää että tähän tulee samantapainen survival moodi kuin F4:een tuli, mutta senkin olisin halunnut suoraan alussa, eikä odottaa että ne sen julkaisee joskus puolen vuoden päästä.

Noissa tehtävissä itseä risoo sama asia mikä koskee lähes kaikkia pelejä. Ne tehtävät on aina vain waypointteja jotka osoittaa suoraan kohteeseen, ja mitä siellä on, mitä siellä pitää tehdä, se lukee aina kuvauksessa valmiiksi. Niissä ei ole mitään mikä loisi mielenkiintoa niitä kohtaan.

Esim. F76:sta jota pelasin aktiivisesti pari vuotta, en koskaan suorittanut pelin tehtäviä täysin loppuun. Vain yhdellä hahmolla liityin enclaiveen, enkä koskaan käynyt metrinkään vertaa ydinsiiloissa. (Toki ajattelen joskus tulevaisuudessa palaavani tuon pelin pariin ja ainakin sillä yhdellä hahmolla voisi tehdä kaiken, mutta tässä pitäisi tää starfieldi tahkoa ensin ja viimeistellä Wasteland 3, joka jäi lähes lopusta kesken kun tää ehti tulla ulos)

Ei tämä peli nyt kauhea ole. Kivasti ja tosi aivottomalla rutiinilla tässä saa aikaa tapettua. Ajattelen että tähän kyllä tulee enemmän lisäosia kuin F4:een ainakin. Mutta selvästi myynnin puolesta tää ei tule olemaan samanlainen monen painoksen eepos kuten Skyrim.
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
102
Ei juurikaan tarvitse. Kuten mainittu sopivilla aseilla mikä tahansa alus on hiton ylivoimainen.

Mutta jos rakentaa tuollaisen niin Crimson fleetin päämajaa on ihan sopivan haastava farmata. Triviaalia tuo ei ole, jos ei hyvin nopeasti&tehokkaasti ala vähentämään noiden määrää niin tuollainen lössi kyllä tekee hitosti damagea ja tulee yleensä muutaman kerran kuoltua per runi. Tuo on hirveän aikakriittistä kun tuonne hyppää, että nopeasti pitäisi alkaa tähdätä ja ampua pois lähimpiä. Kun tuonne hyppää niin osa noista on jotain 1000 metrin päässä ja alkaa samantien ampumaan, kun taas osa on jotain 2500 metrin päässä ja ne eivät vielä niin kaukaa ammu. Samaten pitäisi aloittaa heikommista koska ne kuolee paljon nopeammin.





Mä luulin alunperin että se kaapattuun alukseen jätetty salakuljetuskama siirtyisi sitten alusta muokatessa ruumaan, kuten muut irtoroinat. Ne tosiaan häviää ilmaan, taitaa hävitä jo muokkausta ennen. Yritän kyllä kaapatessa poimia ne kaikki, ne on helppo käydä dumppaamassa Red mileen. Va'ruunit on myös kivoja kaappauskohteita koska niillä ei ole salakuljetuskamaa, ja hitosti jengiä, niin paljon aseita. Oon kyllä reippaasti vähentänyt tuota kun mulla on niin paljon rahaa ettei ole sille mitään kohdetta, kun alukset ovat valmiit ja ng+ sitten pyyhkisi joka tapauksessa kaiken pois.





Siinähän lukee, ne on kaikki koristeita siinä kategoriassa. Tosin peruustusmoottoreilla on joku nimellinen funktio.
Itse käytän aluksen rungon rakenteluun 1x1 habeja mieluummin, koska ne sentään antaa hieman rungon hitpointseja. Siis monet noista koristeista on vastaavan kokoisia välipaloja mutta ne ei anna hitpointseja.




Mä en juuri ole noita oikeita tehtäviä tehnyt yhtään. Nyt kun olen hieman neonissa ollut niin sen tehtäviä tehnyt, ja hieman noita freestar tehtäviäkin kun ne meni sopivasti päällekäin. Pitäisi kai tuota päätehtävää tehdä jos sekin menee päällekäin noiden muiden kanssa.
Ja kun noita planeettoja on tullut aika hyvin tahkottua. Silti vähän huvittaisi jos skannaisi kaikki planeetat ennen ekaa ng+ jutskaa. Vähintään kaikissa systeemeissä pitäisi käydä, koska se on niin helppo objektiivi.



Itsekin arvostelisin tämän pelin korkeintaan keskinkertaisena. Pelissä on monia asioita joita on hieman mietitty ja puuhasteltu, mutta sitten jätetty kunnollinen toteutus kesken, parhaimmat esimerkit alusrakentelu tai outpostit. Tai nää nukkumisalustat selvästi näyttää että tähän tulee samantapainen survival moodi kuin F4:een tuli, mutta senkin olisin halunnut suoraan alussa, eikä odottaa että ne sen julkaisee joskus puolen vuoden päästä.

Noissa tehtävissä itseä risoo sama asia mikä koskee lähes kaikkia pelejä. Ne tehtävät on aina vain waypointteja jotka osoittaa suoraan kohteeseen, ja mitä siellä on, mitä siellä pitää tehdä, se lukee aina kuvauksessa valmiiksi. Niissä ei ole mitään mikä loisi mielenkiintoa niitä kohtaan.

Esim. F76:sta jota pelasin aktiivisesti pari vuotta, en koskaan suorittanut pelin tehtäviä täysin loppuun. Vain yhdellä hahmolla liityin enclaiveen, enkä koskaan käynyt metrinkään vertaa ydinsiiloissa. (Toki ajattelen joskus tulevaisuudessa palaavani tuon pelin pariin ja ainakin sillä yhdellä hahmolla voisi tehdä kaiken, mutta tässä pitäisi tää starfieldi tahkoa ensin ja viimeistellä Wasteland 3, joka jäi lähes lopusta kesken kun tää ehti tulla ulos)

Ei tämä peli nyt kauhea ole. Kivasti ja tosi aivottomalla rutiinilla tässä saa aikaa tapettua. Ajattelen että tähän kyllä tulee enemmän lisäosia kuin F4:een ainakin. Mutta selvästi myynnin puolesta tää ei tule olemaan samanlainen monen painoksen eepos kuten Skyrim.
Suosittelisin kokeilemaan System Shock remake, ellet ole jo pelannut sitä. Se kunnioittaa alkuperäistä, ei spoilereita nykypelien tyyliin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 269
Minusta Starfield on pelinä ihan käsittämättömän laaja ja avoin maailma. Olen vasta lvl20, tutkittavaa on vaikka kuinka ja hienoja maisemia löytyy aina. Tulen pelaamaan tätä varmasti vuosia kuten kävi Fallout76:n kanssa.
Ei kukaan ole tainnut sanoakkaan että 1000 planeettaa olisi suppea. Hyviä screenshottejakin saa välillä kun oikein etsii. Tekeminen vain on tehtävien muodossa tylsää Ö-luokan viihdettä ja muka-sändboxmaisuus on jotain AI:n generoimaa mineraalideposittien metsästystä ja niiden louhinnan setuppaamista. Tuota jaksoi sen tasan 24h jolloin oli vähän "okhei..." olo.
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
102
Ei kukaan ole tainnut sanoakkaan että 1000 planeettaa olisi suppea. Hyviä screenshottejakin saa välillä kun oikein etsii. Tekeminen vain on tehtävien muodossa tylsää Ö-luokan viihdettä ja muka-sändboxmaisuus on jotain AI:n generoimaa mineraalideposittien metsästystä ja niiden louhinnan setuppaamista. Tuota jaksoi sen tasan 24h jolloin oli vähän "okhei..." olo.
Aika pitkään kuitenkin jaksoit pelata Starfieldiä. Arvostan suoritustasi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 269
Aika pitkään kuitenkin jaksoit pelata Starfieldiä. Arvostan suoritustasi.
Pakko oli yrittää kun Bethesda Game Studios on minun lemppari pelintekijä kuitenkin ja Skyrimin jälkeen on odotettu pitkään seuraavaa hyvää ropea heiltä. Starfieldiä haipattiin vuosikausia. Piti pelata vaikkakin naama irvessä lopuksi.

Tässä nyt on kolmen suora: Fallout 4, Fallout 76 ja nyt Starfield jotka eivät enää olleet lähelläkään homerunia, joten omalta osalta odotan enää varovaisesti seuraavaa Elder Scrollsia heiltä. Jos siellä tulee lähellä vuotta 2030 ne samat pahvinaamahahmot ja ikuiset loading screenit mutta "hyvänä puolena" voit kerätä pottuja ja ne pysyy siellä mihin ne laittaa niin voihan vittu....
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 082
Aika pitkään kuitenkin jaksoit pelata Starfieldiä. Arvostan suoritustasi.
Ei näistä kommenteista kannata niin välittää, postaushistoriaa kun selaa niin siellä fanitetaan Cyberpunkia. Oikeastaan jokaisen negatiivisen kommentin takaa löytyy jokin motivaatio sille.

Ainoa oleellinen asia on miltä peli itsestä tuntuu.
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
102
Pakko oli yrittää kun Bethesda Game Studios on minun lemppari pelintekijä kuitenkin ja Skyrimin jälkeen on odotettu pitkään seuraavaa hyvää ropea heiltä. Starfieldiä haipattiin vuosikausia. Piti pelata vaikkakin naama irvessä lopuksi.

Tässä nyt on kolmen suora: Fallout 4, Fallout 76 ja nyt Starfield jotka eivät enää olleet lähelläkään homerunia, joten omalta osalta odotan enää varovaisesti seuraavaa Elder Scrollsia heiltä. Jos siellä tulee lähellä vuotta 2030 ne samat pahvinaamahahmot ja ikuiset loading screenit mutta "hyvänä puolena" voit kerätä pottuja ja ne pysyy siellä mihin ne laittaa niin voihan vittu....
Loading screeneistä pääsee päivittämällä rautaa ajan tasalle. Starfieldin loading screenit ovat vain hetki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 269
Loading screeneistä pääsee päivittämällä rautaa ajan tasalle. Starfieldin loading screenit ovat vain hetki.
Pitää kokeilla uudemman kerran sitten kun tulee saataville 15000/15000 Read/Write Gen5 asemat. jos peli silloinkin tekee loading screenin kun siirtyy alueelta seuraavalle niin peli on perustavanlaatuisesti rikki.
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Starfield on massiivinen peli jossa on paljon parannettavaa. Mutta siinä on myös paljon hyvää ja vielä enemmän tulevasta lupaavaa. Jos siitä haluaa etsiä vikoja, niin mielensä saa mustaksi niillä repostellessaan eikä varmasti peli enää maistu. Jos taasen etsii hyviä juttuja, niin niitäkin on riittävästi nautinnolliseen peliin, jonka parissa voi viettää jonku sata tuntia viihtyen.
Asennetta ja omaa valintaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Asennetta ja omaa valintaa.
Noin voi todeta oikeastaan mistä tahansa pelistä. Mutta ihan objektiivisestikin arvioituna Starfieldissä on paljon puutteita ja moottorin ikä alkaa näkyä. Osa tehtävistä on ihan hävytöntä kuraa. Ei ole ihme, ettei Metacriticin käyttäjäarvio ole kovin korkea.
 
Liittynyt
12.08.2018
Viestejä
451
Ei näistä kommenteista kannata niin välittää, postaushistoriaa kun selaa niin siellä fanitetaan Cyberpunkia. Oikeastaan jokaisen negatiivisen kommentin takaa löytyy jokin motivaatio sille.
Mistä ton Cyberpunkin fanittamisen pitäisi kertoa? Ite tykkään Starfieldistä ja myöskin fanitan Cyberpunkia. Kyllä CD Project Red punoo tarinaa ihan eri tasolla, esim Witcher 3 on mielestäni jopa parempi kuin Sapkowskin kirjat ja Cyberpunk ei juuri heikommaksi jää.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 082
Mistä ton Cyberpunkin fanittamisen pitäisi kertoa? Ite tykkään Starfieldistä ja myöskin fanitan Cyberpunkia. Kyllä CD Project Red punoo tarinaa ihan eri tasolla, esim Witcher 3 on mielestäni jopa parempi kuin Sapkowskin kirjat ja Cyberpunk ei juuri heikommaksi jää.
No siitä paistaa läpi se, että ei ymmärrä että peli on muutakin kuin tarinankerrontaa. Esim. toisaalla hehkutetaan cinemaattisia cutscenejä, ja toisaalla haukutaan dialogia, joka on kuitenkin dynaamisempaa kuin skriptattu esitys. Ei ymmärretä eroja, vaan halutaan ettei kukaan muukaan nauttisi siitä toisesta. Witcher 3 on paras tarina tämänkaltaisissa peleissä, mutta en laittaisi pelinä edes top 5:n.
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Noin voi todeta oikeastaan mistä tahansa pelistä. Mutta ihan objektiivisestikin arvioituna Starfieldissä on paljon puutteita ja moottorin ikä alkaa näkyä. Osa tehtävistä on ihan hävytöntä kuraa. Ei ole ihme, ettei Metacriticin käyttäjäarvio ole kovin korkea.
Ei viihdettä voi arvioida "objektiivisesti". Kaikki on kiinni siitä miten sen kokee - subjektiivista.
Sun näkemät puutteet ja moottorin iät ei välttis näy muille jne.
Sä näet mitä sä haluat nähdä ja etsit mitä etsit. Metacriticit on täynnä "objetiivisesti" peliä anaalisoivia. Sitä löytää mitä haluaa löytää.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
1 903
No siitä paistaa läpi se, että ei ymmärrä että peli on muutakin kuin tarinankerrontaa. Esim. toisaalla hehkutetaan cinemaattisia cutscenejä, ja toisaalla haukutaan dialogia, joka on kuitenkin dynaamisempaa kuin skriptattu esitys. Ei ymmärretä eroja, vaan halutaan ettei kukaan muukaan nauttisi siitä toisesta. Witcher 3 on paras tarina tämänkaltaisissa peleissä, mutta en laittaisi pelinä edes top 5:n.
Mitä tulee tuohon dynaamiseen dialogiin, niin ideana se on erinomainen. En kuitenkaan yli 20 tunnin aikana nähnyt siinä mitään muuta dynaamista, kuin että hahmo joka jutteli minulle, kääntyi jostain syystä selin minuun päin kesken kansalaisuusseremonian.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 082
Mitä tulee tuohon dynaamiseen dialogiin, niin ideana se on erinomainen. En kuitenkaan yli 20 tunnin aikana nähnyt siinä mitään muuta dynaamista, kuin että hahmo joka jutteli minulle, kääntyi jostain syystä selin minuun päin kesken kansalaisuusseremonian.
Noh laitoin esimerkin tästä aikasemmalle sivulle. Lisäksi scriptatussa esityksessä menetetään modattavuus, koska niiden toistaminen modaajien näkökulmasta on lähes mahdotonta. Nyt kun yksi pelin pääideoista on NG+, niin kaikki dialogi voidaan vaikka siirtää eri paikkoihin helposti, ja taustat, sekä niissä tapahtuva toiminta vaihtuvat automaattisesti, kun ne renderöidään reaaliajassa. BGS pelien tärkein ominaisuus on modit, ja jos siirryttäisin cinemaattisiin esityksiin, menetettäisiin taas yksi osa-alue mikä tekee näistä peleistä uniikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
i viihdettä voi arvioida "objektiivisesti". Kaikki on kiinni siitä miten sen kokee - subjektiivista.
Sun näkemät puutteet ja moottorin iät ei välttis näy muille jne.
Peliä voi tietenkin arvioida objektiivisesti. Suorituskykyongelmat ovat pitkälti objektiivisia asioita. Latausruutujen määrä ja kesto ovat ihan objktiivisia asioita. Niiden aiheuttama kokemus tietenkin vaihtelee, mutta se, paljonko latausruutuja on ei ole mikään mielipideasia. Kaupunkien tai pelialueiden koko ei ole mielipideasia. Identtisinä toistuvien assettien määrä ei ole mielipideasia. Inventaarien informaatiotiheys ei ole mielipideasia. Käyttöliittymiä voi muutoinkin arvioida ihan objektiivisin eroin.

Paljon pelin nautinnosta on tietenkin subjektiivista, mutta pelejä voi arvioida myös objektiivisesti ja ihan kiihkottomasti ilman leirin valitsemista.

Sä näet mitä sä haluat nähdä ja etsit mitä etsit.
Lisäksi näen myös sen minkä näen. Jatkuvat latausruudut näen ihan riippumatta siitä haluanko niitä nähdä vai en. (Ja vaikka aluksi ajattelin, ettei sillä pitäisi olla mitään merkitystä, niin silti sillä on.)

Itselleni ehkä suurin ongelma Starfieldissä on tehtävien heikko laatu. Toistaiseksi (olen vajaa lvl 30) iso osa tehtävistä on hämmentävän lyhyitä ja suppeita, joissa rynnitään yhteen tai kahteen paikkaan, aktivoidaan joku namiska ja teleportataan takaisin. Mahdollisesti matkalla tapettiin pari vihellista. Siinä se. Aivan liikaa on tullut eteen tavaranhakutehtäviä. Tarinankerronnassa tässä on paljon puutteita. Mutta ehkä se paranee jatkossa.

Starfieldin tekniset puutteet antaisi helposti anteeksi, jos taustalla olisi loistava tarina ja tehtävät. Mutta kun ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 038
Noin voi todeta oikeastaan mistä tahansa pelistä. Mutta ihan objektiivisestikin arvioituna Starfieldissä on paljon puutteita ja moottorin ikä alkaa näkyä. Osa tehtävistä on ihan hävytöntä kuraa. Ei ole ihme, ettei Metacriticin käyttäjäarvio ole kovin korkea.
Vähän tällainen Skyrim/Fallout 4 avaruudessa, ihan kiva hiekkalaatikko jos riittää että pääsee räiskimään ja lentelemään ympäru avaruutta. Muuten sitten onkin kaikenlaista kivaa ongelmaa ja mitään roolipeli puolta tässä ei ole, lähinnä "action-rpg" jossa rpg osuus tarkoittaa kykypuuta ja hahmon varusteiden numeroiden kasvattamista. Alla olevalla videolla aika hyvin kasattu yhteen kaikki isoimmat ongelmat, varmaan toki tulee hankittua sitten joskus aikanaan kun GOTYn saa merkittävään ale hintaan ja siinä kohdin jo löytyy modejakin korjaamaan isoimmat ongelmat.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 082
Vähän tällainen Oblivion/Fallout 4 avaruudessa, ihan kiva hiekkalaatikko jos riittää että pääsee räiskimään ja lentelemään ympäru avaruutta. Muuten sitten onkin kaikenlaista kivaa ongelmaa ja mitään roolipeli puolta tässä ei ole, lähinnä "action-rpg" jossa rpg osuus tarkoittaa kykypuuta ja hahmon varusteiden numeroiden kasvattamista. Alla olevalla videolla aika hyvin kasattu yhteen kaikki isoimmat ongelmat, varmaan toki tulee hankittua sitten joskus aikanaan kun GOTYn saa merkittävään ale hintaan ja siinä kohdin jo löytyy modejakin korjaamaan isoimmat ongelmat.

No nyt on aika tuuheaa kirjoitusta ilman edes pelaamatta peliä. Mitään tällaisia videoita ei kannata katsoa, ja vielä vähemmän uskoa. Koska tällä hetkellä negatiivisuus pelin ympärillä myy paremmin niin "content creatorit" tarttuvat tähän. Peli on nykymuodossaan selvästi paras vanilla BGS-peli. Se mihin modit tämän loppujen lopuksi nostavat jää nähtäväksi, mutta potenttiaalia on enemmän kuin millään pelillä aiemmin.
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Peliä voi tietenkin arvioida objektiivisesti. Suorituskykyongelmat ovat pitkälti objektiivisia asioita. Latausruutujen määrä ja kesto ovat ihan objktiivisia asioita. Niiden aiheuttama kokemus tietenkin vaihtelee, mutta se, paljonko latausruutuja on ei ole mikään mielipideasia. Kaupunkien tai pelialueiden koko ei ole mielipideasia. Identtisinä toistuvien assettien määrä ei ole mielipideasia. Inventaarien informaatiotiheys ei ole mielipideasia. Käyttöliittymiä voi muutoinkin arvioida ihan objektiivisin eroin.

Paljon pelin nautinnosta on tietenkin subjektiivista, mutta pelejä voi arvioida myös objektiivisesti ja ihan kiihkottomasti ilman leirin valitsemista.



Lisäksi näen myös sen minkä näen. Jatkuvat latausruudut näen ihan riippumatta siitä haluanko niitä nähdä vai en. (Ja vaikka aluksi ajattelin, ettei sillä pitäisi olla mitään merkitystä, niin silti sillä on.)

Itselleni ehkä suurin ongelma Starfieldissä on tehtävien heikko laatu. Toistaiseksi (olen vajaa lvl 30) iso osa tehtävistä on hämmentävän lyhyitä ja suppeita, joissa rynnitään yhteen tai kahteen paikkaan, aktivoidaan joku namiska ja teleportataan takaisin. Mahdollisesti matkalla tapettiin pari vihellista. Siinä se. Aivan liikaa on tullut eteen tavaranhakutehtäviä. Tarinankerronnassa tässä on paljon puutteita. Mutta ehkä se paranee jatkossa.

Starfieldin tekniset puutteet antaisi helposti anteeksi, jos taustalla olisi loistava tarina ja tehtävät. Mutta kun ei ole.
Sä voit toki latoa teknistä suorituskykytietoa mistä vaan pelista ja sanoa arvioivasi peliä "objektiivisesti". Mutta millään näistä objektiivisista numerotiedoista ei ole mitään merkitystä siinä että miten kukin pelin KOKEE. Mua ei haittaa ollenkaan alle 120 fps, eikä pelin latausruudut, vaikka itse myrkytät oman KOKEMUKSESI noita seikkoja tuijottamalla.
Subjektiivinen pelikokemus on ainoa mikä merkitsee siinä, kun peliä arvio hyvä/huono asteikolla. Mikään "objektiivinen" numeraali ei kerro siitä mitään. Paitsi jos sun fokus on kokea peli numerostatsien kautta. Mun ei ole.

Starfieldissa oli paljonkin mua isosti ärsyttäviä seikkoja, mutta pelin ollessa niin laaja, oli suht helppoa välttää näitä ja pelata niitä juttuja jotka oli vähemmän ärsyttäviä ja enemmän viihdyttäviä. Esim, lopulta aluksessani ei ollut kuin minä ja skill pointsit laitoin isolationiin.
Pelissä kun otti vastuun omasta viihtymisestään, eikä jäänyt löytämäänsä kuraan kierimään, niin peli oli varsin viihdyttävä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Sä voit toki latoa teknistä suorituskykytietoa mistä vaan pelista ja sanoa arvioivasi peliä "objektiivisesti". Mutta millään näistä objektiivisista numerotiedoista ei ole mitään merkitystä siinä että miten kukin pelin KOKEE. Mua ei haittaa ollenkaan alle 120 fps, eikä pelin latausruudut, vaikka itse myrkytät oman KOKEMUKSESI noita seikkoja tuijottamalla.
Subjektiivinen pelikokemus on ainoa mikä merkitsee siinä, kun peliä arvio hyvä/huono asteikolla. Mikään "objektiivinen" numeraali ei kerro siitä mitään. Paitsi jos sun fokus on kokea peli numerostatsien kautta. Mun ei ole.
Et ymmärtänyt. En myrkytä mitään, eikä oma monitorini edes taivu yli 60 fps -ruudunpäivitykseen. Se ei ole ongelma. Totesin vain, että pelejä voi arvioida myös objektiivisesti toisin kuin väitit. Siis muutakin kuin suorituskykyä. Starfieldissä on objektiivisesti huonoja puolia. Piirteitä jossa se epäonnistuu verrattuna moneen muuhun peliin. Se on sitten jokaisen oma asia, miten paljon ne merkkaavat. Näköjään osalle merkkaa ja osalle ei merkkaa. Uskon, että seuraavaan peliin Bethesda tajuaa jo päivittää aivan liian ikääntynen enginensä ja saa ainakin osan tuosta kurasta ja taakasta korjattua.

Kuten sanottua, paskan enginen, heikon grafiikan, jatkuvat latausruudut, surkean inventaarion, pikkuruiset kaupungit voisi helposti antaa anteeksi jos tehtäviin olisi panostettu laadullisesti eikä määrällisesti. Jos tekninen toteutus on ok-tasolla, se riittää ja määrääväksi tekijäksi nousee pelin sisältö. Nyt se ei oikein kanna.
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Et ymmärtänyt. En myrkytä mitään, eikä oma monitorini edes taivu yli 60 fps -ruudunpäivitykseen. Se ei ole ongelma. Totesin vain, että pelejä voi arvioida myös objektiivisesti toisin kuin väitit. Siis muutakin kuin suorituskykyä. Starfieldissä on objektiivisesti huonoja puolia. Piirteitä jossa se epäonnistuu verrattuna moneen muuhun peliin. Se on sitten jokaisen oma asia, miten paljon ne merkkaavat. Näköjään osalle merkkaa ja osalle ei merkkaa. Uskon, että seuraavaan peliin Bethesda tajuaa jo päivittää aivan liian ikääntynen enginensä ja saa ainakin osan tuosta kurasta ja taakasta korjattua.

Kuten sanottua, paskan enginen, heikon grafiikan, jatkuvat latausruudut, surkean inventaarion, pikkuruiset kaupungit voisi helposti antaa anteeksi jos tehtäviin olisi panostettu laadullisesti eikä määrällisesti. Jos tekninen toteutus on ok-tasolla, se riittää ja määrääväksi tekijäksi nousee pelin sisältö. Nyt se ei oikein kanna.
En ole samaa mieltä. Pelistä voi listata vaikka mitä numeeraalista dataa, mutta et voi ARVOTTAA niitä. Jollekin jokin numeraali vaikuttaa pelikokemukseen ja toiselle ei. Voit toki kertoa että sulle ei maistu peli jossa on tuo numeraali tuollainen, mutta se on vain sun subjektiivinen arvio. Objektiivista hyvä/huono-arviota peleistä ei voi tehdä.
Mun mielestä engine ei osoittautunut paskaksi, graffa oli hyvää, latausruudut ei yhtään haitannut, inventaariohallinta olisi voinut olla erilainen (kaikki muutokset olisi ollut jonkun mielestä hyvään ja toisten mielestä huonoon) mutta siihen totuttuani ei mulla ollut mitään ongelmia inventaariohallinnan kanssa. Pienet kaupungit ei haitannut, vaikka lore mielessä niitä kummastelin.
Pelissä oli factioneissa aivan loistavia tehtävälinjoja. Noin laajaa peliä ei voi julistaa "pelaamatta paska" tai "20-tunnin jälkeen mulle riitti kun joku hahmo vielä kehtasi puhua mulle selän kääntäen".

Noin laajassa pelissä on sisältöä sadoiksi tunneiksi. Ellet ole kahlannut enempää sitä läpi, niin et voi edes tietää. Löydät mitä etsit ja kun etsit kuraa, niin tuossa pelissä sitä on riittävästi ettei pelaaminen maistu kun siihen jää pyörimään. Oma valinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Pelistä voi listata vaikka mitä numeeraalista dataa, mutta et voi ARVOTTAA niitä. Jollekin jokin numeraali vaikuttaa pelikokemukseen ja toiselle ei.
Niinhän minä kirjoitin jo vaikka kuinka monta kertaa. Pelejä voi vertailla objektiivisesti, mutta jokainen itse päättää näiden asioiden merkityksen itselleen. Voidaan esim. mitata, kuinka monta sekuntia tai kuinka monta kertaa pelaaja tuijottaa latausruutuja keskimäärin per (esim.) päätehtävä tai per keskimääräinen pelattu tunti. Se ei ole subjektiivinen asia. Voidaan verrata ihan objektiivisesti, kauanko jonkun kaupungin päästä päähän käveleminen pelihahmolla kestää. Tai kuinka monta sisätilaa kaupungissa on, johon pelaaja voi mennä. Tai kuinka monta erilaista luolastoa pelissä on vs. identtiset kopiot.

Toiset pelit on objektiivisesti toisia parempia tietyissä asioissa, joilla sitten on merkitystä jollekin tai ei ole. Sinua ei jatkuvat latausruutujen katselut haittaa, Pertti Pelaajaa taas haittaa. Obektiivisesti Starfieldissä on silti paljon enemmän latausruutuja kuin monessa muussa modernissa pelissä.

Löydät mitä etsit ja kun etsit kuraa, niin tuossa pelissä sitä on riittävästi ettei pelaaminen maistu kun siihen jää pyörimään. Oma valinta.
Niin. Ja toisaalta jos se peli on kuraa, niin sitä kuraa tulee valitettavasti koko ajan eteen vaikkei sitä etsikään. Ei kaikki pelit voi olla mestariteoksia. Starfield ei sellainen ole, eikä siinä mitään. Ei se myöskään ole surkea, se on ihan ok keskinkertainen peli, jota on välillä mukava pelata, mutta joka ei kuitenkaan jää mieleen kovin pitkäksi aikaa, eikä tempaa mukaan kuten paremmat pelit (IMO). Ja saa Starfieldistä tykätä, ei sekään ole väärin. Jos sinun mielestäsi Starfield on mieletön mestariteos, niin hieno homma! Mutta tämän ketjun tarkoitus on keskustella pelistä. Siihen kuuluu harmiksesi myös ne mielipiteet, joissa peli koetaan keskinkertaisena tai huonona.

Moni ei Starfieldistä hirveästi syttynyt ja siitä kertoo keskinkertaiset pelaaja-arviot. Ei kaikki pelit saa noin heikkoja pelaaja-arvioita. Tuoreena esimerkkinä vaikkapa Baldur's Gate 3, vanhempana esimerkkinä vaikka Skyrim tai Witcher 3. Kaikki kolkuttelevat arvosanaa 9/10.
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Toiset pelit on objektiivisesti toisia parempia tietyissä asioissa....
"Parempia" on arvottamista. Et voi sanoa jonkun numerodatan olevan toista dataa parempaa. Sun mielestä voi olla, mutta toisen mielestä ei ja kolmas ei vois vähempää välittää.
Sä oot sanonut asiasta monta kertaa, mutta jokainen kerta on ollut "objektiivista arvottamista", jota et voi tehdä. Mikään sun mielipide ei ole muuta kuin sun näkemys ja mahdollinen kokemus.
Objektiivista arvottamista ei voi tehdä viihteestä.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 082
Moni ei Starfieldistä hirveästi syttynyt ja siitä kertoo keskinkertaiset pelaaja-arviot. Ei kaikki pelit saa noin heikkoja pelaaja-arvioita. Tuoreena esimerkkinä vaikkapa Baldur's Gate 3, vanhempana esimerkkinä vaikka Skyrim tai Witcher 3. Kaikki kolkuttelevat arvosanaa 9/10.
BG3 ei ole edes Baldur's Gate, vaan enneminkin DOS skini millä saatiin peliä myytyä enemmän. Ja tämä 5k tunnin Baldur's Gate veteraanina. Mulle se on pelihistorian huonoin julkaistu peli. Nämä arvosanat kertovat enemmän nykypelaajakunnan ymmärryksen tasosta, kuin itse pelin tasosta. Miten voit väittää vanilla Skyrimin olevan parempi peli kuin tämä? Tässä on sama engine paranneltuna, ja siten osittain samat ongelmat, mutta oikeastaan kaikki on laadukkaampaa. Ehkä huonoin argumentti nykyaikana on, "mun mielipide on tämä, koska joku muu random tyyppi on myös tätä mieltä".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
"Parempia" on arvottamista. Et voi sanoa jonkun numerodatan olevan toista dataa parempaa. Sun mielestä voi olla, mutta toisen mielestä ei ja kolmas ei vois vähempää välittää.
Kyllä mä sanoisin, että latausruutujen määrän vähentäminen pelissä on ihan objektiivinen parannus. Ja niiden määrän lisääminen ja keston pidentäminen on objektiivinen heikennys. Väitän että käytännössä jokaisen pelaajan tai pelintekijän mielestä on tavoiteltavaa pyrkiä vähentämään ja lyhentämään latausruutujen määrää ja kestoa.

Ja joka tapauksessa kyse on mitattavasta asiasta, joka voidaan objektiivisesti verrata. Sen merkitys on sitten pelaajasta kiinni.

Mikään sun mielipide ei ole muuta kuin sun näkemys ja mahdollinen kokemus.
Ei pidä paikkaansa. Pelejä voidaan verrata objektiivisesti ja jotkut pelit ovat objektiivisesti toisia parempia joissain asioissa. Näiden merkitys sitten vaihtelee pelaajasta toiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Mulle se on pelihistorian huonoin julkaistu peli. Nämä arvosanat kertovat enemmän nykypelaajakunnan ymmärryksen tasosta, kuin itse pelin tasosta.
Kiitos mielipiteestäsi! En puhunut yksittäisistä arvioista, vaan pelin saamasta yleisarvosanasta, johon on näissä kaikissa annettu tuhansia arviota.

Miten voit väittää Skyrimin olevan parempi peli kuin tämä?
Nyt on lukutaidossa puutteita. Luepas ajatuksella uudestaan. En väittänyt mitään tuollaista.
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Kyllä mä sanoisin, että latausruutujen määrän vähentäminen pelissä on ihan objektiivinen parannus. Ja niiden määrän lisääminen ja keston pidentäminen on objektiivinen heikennys. Väitän että käytännössä jokaisen pelaajan tai pelintekijän mielestä on tavoiteltavaa pyrkiä vähentämään ja lyhentämään latausruutujen määrää ja kestoa.

Ja joka tapauksessa kyse on mitattavasta asiasta, joka voidaan objektiivisesti verrata. Sen merkitys on sitten pelaajasta kiinni.



Ei pidä paikkaansa. Pelejä voidaan verrata objektiivisesti ja jotkut pelit ovat objektiivisesti toisia parempia joissain asioissa. Näiden merkitys sitten vaihtelee pelaajasta toiseen.
No johan nyt on. Sun subjektiiviset näkemykset on subjektiivisia ja sun mielipiteitä/kokemuksia - mikään ei tee niistä objektiivista. Mikään "yleisesti" tavoiteltava asia, ei yleisyyden kautta saa "objektiivisesti hyvää"-leimaa, kun subjektiivisista kokemuksellisista asioista puhutaan.
Viihteessä hyvyys ja huonous tulee vain kokemisen kautta.
Pelin hyvyys ja huonous ei ole objektiivisesti mitattavissa. Vain kokemisen kautta niillä on arvoa tai merkitystä. Jokin numeraali on vain numeraali, ei objektiivisesti huonompi tai parempi kuin toisenlanen numeraali muualla. Vain kokemisen kautta peli/viihde/leffa/taide saa subjetiivisen arvon.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 082
Kiitos mielipiteestäsi! En puhunut yksittäisistä arvioista, vaan pelin saamasta yleisarvosanasta, johon on näissä kaikissa annettu tuhansia arviota.

Nyt on lukutaidossa puutteita. Luepas ajatuksella uudestaan. En väittänyt mitään tuollaista.
Tällä ei ole mitään merkityspohjaa nykyajan meme-kulttuurin takia. Se kenellä on suurin hypetys vaikutus voittaa ko. arvosanaspämmit. Vieläkin odotan sun mielipidettä miksi käytät 9/10 Skyrim argumenttia perustellaksesi Starfieldiä huonommaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Pelin hyvyys ja huonous ei ole objektiivisesti mitattavissa.
Jotkut pelien piirteet ja ominaisuudet on sellaisia joita voi verrrata ihan objektiivisesti. Halusit tai et. Jos mielestäsi tällaisilla asioilla ei ole mitään merkitystä pelin arvioonnissa, niin hyvä sulle. Ei se tee Starfieldistä silti sen parempaa näiden piirteiden osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Vieläkin odotan sun mielipidettä miksi käytät 9/10 Skyrim argumenttia perustellaksesi Starfieldiä huonommaksi.
Älä olkiukkoile. En ole ottanut kantaa siihen, kumpi musta on parempi. Sanoin että Skyrim on esimerkki pelistä joka on saanut paljon paremmat pelaaja-arvosanat kuin Starfield.
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Jotkut pelien piirteet ja ominaisuudet on sellaisia joita voi verrrata ihan objektiivisesti. Halusit tai et. Jos mielestäsi tällaisilla asioilla ei ole mitään merkitystä pelin arvioonnissa, niin hyvä sulle. Ei se tee Starfieldistä silti sen parempaa näiden piirteiden osalta.
Sä voit objektiivisesti todeta että jokin numeraali on ERI tuossa kuin tuolla muualla. Vain kokemisen kautta saat subjektiivisen arvon siitä että onko ko numeraali merkityksellinen tai ei, tai hyvempi/huonompi.
Aika turha venklata samaa asiaa enempää, kun sun käsitys objektiivisuudesta on se, että kun sun mielestä jokin on jotain, niin se on sitten objektiivista. No ei ole.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 038
Mitään tällaisia videoita ei kannata katsoa, ja vielä vähemmän uskoa. Koska tällä hetkellä negatiivisuus pelin ympärillä myy paremmin niin "content creatorit" tarttuvat tähän.
Miksi? Koska ne tuovat aika hyvin esille ne samat vanhat puutteet mitä BGS peleissä on jo kohta 20 vuotta nähty ja tietyillä osa-alueilla jopa menty huonompaan suuntaan? BGS peli kaikessa hyvässä ja pahassa, varmasti tarjoaa hupia jonkun aikaa mutta se sitten onkin eriasia kuinka pitkäksi aikaa kellekin.



Peli on nykymuodossaan selvästi paras vanilla BGS-peli. Se mihin modit tämän loppujen lopuksi nostavat jää nähtäväksi, mutta potenttiaalia on enemmän kuin millään pelillä aiemmin.
Ja silti kaukana esimerkiksi Fallout New Vegasista. Eiköhän tää itelle tarjoa hupia noin 20h ajaksi kunhan kympillä irtoaa, eli edelleen sitä samaa vanhaa BGS huvipuistokierrosta jossa mikään päätös, teko tai valinta ei vaikuta yhtään mihinkään, mutta hetkeksi irtoaa hupia kunnnes alkaa huvipuistokierroksen kiertäminen uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 094
Kylläpä täällä jaksetaan vääntää jostain joutavasta subjektiivisobjektiivisuudesta viestitolkulla.
Jokaisella on oma pelimaku, puhuttaisko välillä itse pelistä, eikä siitä miten kukakin kokee jonkun asian pelissä x vs. pelissä y.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 082
Miksi? Koska ne tuovat aika hyvin esille ne samat vanhat puutteet mitä BGS peleissä on jo kohta 20 vuotta nähty ja tietyillä osa-alueilla jopa menty huonompaan suuntaan? BGS peli kaikessa hyvässä ja pahassa, varmasti tarjoaa hupia jonkun aikaa mutta se sitten onkin eriasia kuinka pitkäksi aikaa kellekin.

Ja silti kaukana esimerkiksi Fallout New Vegasista. Eiköhän tää itelle tarjoa hupia noin 20h ajaksi kunhan kympillä irtoaa, eli edelleen sitä samaa vanhaa BGS huvipuistokierrosta jossa mikään päätös tai valinta ei vaikuta yhtään mihinkään, mutta hetkeksi irtoaa hupia kunnnes alkaa huvipuistokierroksen kiertäminen uudelleen.
En nyt ymmärrä mitä tällä haet? Videot ovat jo lähtökohdiltaan biased ja määritelty myymään, ei niillä oikein ole mitään merkitystä. Tuo nyt yksi asia esille, niin sitä voisi kommentoida.

Kaukana miten? Tarinankerronta oli New Vegasissa näiden pelien parhaimmistoa, koska niiden ei tarvinnut keskittyä lainkaan peliengineen. Vaan se oli käytännössä vain ammattitason modi FO3:n. BGS on jokaiseen heidän yksinpeliin keskittynyt myös enginen paranteluun ja tämä osaltaan on jarruttanut peliä muilta osin. Koska ensin joudutaan odottamaan mihin engine pystyy, ja siten optimoimaan muut osa-alueet siihen.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 038
En nyt ymmärrä mitä tällä haet? Videot ovat jo lähtökohdiltaan biased ja määritelty myymään, ei niillä oikein ole mitään merkitystä. Tuo nyt yksi asia esille, niin sitä voisi kommentoida.
"No nyt on aika tuuheaa kirjoitusta ilman edes katsomatta videoita."

On tullut katsottua ja luettua arvosteluja laidasta laitaan ja kyllä tässä omaan makuun kyllä näkyy turhan paljon näitä ikäviä ongelmia mitkä vielä joskus F4 aikaan meni läpi. Ja ihan yhtälailla Obsidian joutui tuon enginen kanssa taistelemaan ja tekemään omia muutoksia ja lisäyksiä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
49
Minusta Starfield on pelinä ihan käsittämättömän laaja ja avoin maailma. Olen vasta lvl20, tutkittavaa on vaikka kuinka ja hienoja maisemia löytyy aina. Tulen pelaamaan tätä varmasti vuosia kuten kävi Fallout76:n kanssa.
Onhan se laaja, ei sitä käy kiistäminen, laatu on vain huonoa ja pelisuunnittelu jostain 15-vuoden takaa.

Mitä tulee latauksiin, olennaista ei ole se kuinka kauan se latausruutu kestää, oli se sekunti tai viisi, vaan se, että siellä ylipäätään on edes noin paljon latausruutuja.

Ymmärrän, että jossain Mass Effecteissä tai Yakuzoissa on tuo ominaisuus, mutta nämä pelit ovatkin 15-vuotta vanhoja. Konteksti on hieman erilainen jos sama ominaisuus on 2023 julkaistussa "next-gen AAA-tittelissä", kun samaan aikaan useat muut isot ja vähän pienemmätkin studiot kykenevät tuottamaan suht saumatonta maailmaa tai ainakin toimivan illuusion.

No siitä paistaa läpi se, että ei ymmärrä että peli on muutakin kuin tarinankerrontaa. Esim. toisaalla hehkutetaan cinemaattisia cutscenejä, ja toisaalla haukutaan dialogia, joka on kuitenkin dynaamisempaa kuin skriptattu esitys. Ei ymmärretä eroja, vaan halutaan ettei kukaan muukaan nauttisi siitä toisesta. Witcher 3 on paras tarina tämänkaltaisissa peleissä, mutta en laittaisi pelinä edes top 5:n.
Starfield ei kyllä taistelullaan tai tehtävämekaniikoiltaan myöskään loista jos nyt objektiivisesti pyrkii tarkastelemaan. Mitä tohon sitten jää jäljelle, jos tarina, dialogi, taistelu ja tehtävät on kaikki keskinkertaista? Leikkikenttä modicommunitylle? Eikä varmaan keskivertopelaajaa juurikaan kiinnosta, mikä on tekninen toteutus dialogeissa, vaan se miltä se näyttää ja tuntuu. Modaaja varmaan kuolaa innoissaan, kun peruspentti toteaa näyttävän samalta, kuin Oblivion 20-vuotta sitten.

Mulla ei ainakaan ole mitään fanitusta yhteenkään studioon, genreen tai pelisarjaan, vaan kulutan ihan kaikkea laidasta laitaan. Tulin Baldurista ja lähdin Cyberpunkkiin ja kummatkin edellämainituista selkeästi parempia videopelejä kuin Starfield. Jos tää jollekin maistuu erinomaisesti, niin hieno homma, mutta ei se silti tee pelistä loistavaa. Se, että joku pitää jostakin, ei myöskään sulje pois sitä, etteikö voisi olla objektiivinen. Mullakin työn alla Yakuza-sarja, joka ei pelattavuudeltaan ole mitenkään mairitteleva ja hetkittäin jopa rasittava, enkä todellakaan suosittele ihan kenelle vaan, vaikka se itselle maistuukin.

Mun arvio oli myöskin ihan vanillasta, ilman ainoatakaan modia.
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Miksi? Koska ne tuovat aika hyvin esille ne samat vanhat puutteet mitä BGS peleissä on jo kohta 20 vuotta nähty ja tietyillä osa-alueilla jopa menty huonompaan suuntaan? BGS peli kaikessa hyvässä ja pahassa, varmasti tarjoaa hupia jonkun aikaa mutta se sitten onkin eriasia kuinka pitkäksi aikaa kellekin.




Ja silti kaukana esimerkiksi Fallout New Vegasista. Eiköhän tää itelle tarjoa hupia noin 20h ajaksi kunhan kympillä irtoaa, eli edelleen sitä samaa vanhaa BGS huvipuistokierrosta jossa mikään päätös, teko tai valinta ei vaikuta yhtään mihinkään, mutta hetkeksi irtoaa hupia kunnnes alkaa huvipuistokierroksen kiertäminen uudelleen.
Tälläisten videoiden katselu on varma tapa myrkyttää oma mielensä ja suhtautuminen peliin. Näissä etsimällä etsitään negatiivista sanottavaa ja repostellaan konteksista erotelluilla asioilla.
Jos jokin peli kiinnostaa, syystä tai kolmannesta, niin näitä myrkkyvideoita kannattaa välttää tosissaan ja antaa itselleen mahdollisuus kokea peli avoimin mielin.

FO NV oli kiva peli. Mulla näkyy Steamissa olevan 82t siinä ja uskoisin että kaikki tärkeimmät juonihaarat olen kolunnut siinä läpi.
Starfieldissä mulla on jo satoja tunteja. FO4:ssä melkein 1000t. Eihän tunnit paremmuudesta mitään kerro, eikä anna objektiivista arvoa millekään, mutta sisällön määrästä se kertoo MULLE jotain - kun oma ajankäyttö on kyseessä.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 082
"No nyt on aika tuuheaa kirjoitusta ilman edes katsomatta videoita."

On tullut katsottua ja luettua arvosteluja laidasta laitaan ja kyllä tässä omaan makuun kyllä näkyy turhan paljon näitä ikäviä ongelmia mitkä vielä joskus F4 aikaan meni läpi. Ja ihan yhtälailla Obsidian joutui tuon enginen kanssa taistelemaan ja tekemään omia muutoksia ja lisäyksiä.
Kuten sanoin, ne ovat jo lähtökohdiltaan biased niin en niitä tue. Mutta jos itse viitsisit yhden argumentin luoda, vaikka niiden pohjalta, niin voisin sitä kommentoida.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 038
Tälläisten videoiden katselu on varma tapa myrkyttää oma mielensä ja suhtautuminen peliin.
Myrkytin jo mieleni PS5n julkaisupäivänä Spider-Man Miles Morales pelillä jossa ei käytännössä ollut mitään latausruutuja tai -taukoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 113
Viestejä
4 299 819
Jäsenet
71 780
Uusin jäsen
Riksa82

Hinta.fi

Ylös Bottom