Tuskin tilan loppumisesta tulee tuo ilmoitus, itsellä tuli ilmoitus kun noin 50kpl oli saveja ja kun suljin pelin niin tilaa levyllä oli 70Gt jäljellä, taitaa olla pelin oma rajoitus tuo.
Hmm no mistä muka sitten? En ottanut kuvakaappausta siitä virheilmoituksesta mutta saven luomisen yhteydessä(ennen tai jälkeen) peli heitti sellaisen popup ilmoituksen joka piti kuitata pois, mielestäni se oli selvästi ilmoitus että levytila on "vähissä". 8 gigaa olisi tyypillinen keksitty raja, mutta mulla oli tuolloin jotain 8-9 gigaa vapaana, niin en tiedä tarkkaa rajaa. Useamman kerran katselin sitä ilmoitusta kunnes raivasin tilaa niin että sitä oli jotain 16 gigaa, ja ilmoitukset jäi siiihen.
Tuolloin mä itsekin ihmettelin sitä koska jos se perustuu tuollaiseen rajaan, se on absurdin iso, kun kuten mainitsin pelkästään yhteen gigaan mahtuu aika monta viikkoa aktiivista pelaamista. Puhumattakaan siitä että oletuksena se raja kohdistuu Windows asemaan jolloin jos Windows aseman vapaa tila menee vaikkapa alle gigaan, niin todennäköisesti moni moni muu ja tärkeämpi juttu alkaa toimimaan huonosti paljon ennen kuin joku hikinen peli ja sen savet alkaa tuottaa ongelmia.
Mulla oli tuolloin lähes 200 tallennusta(jotain 190-197 tms.), joten mietin myös sitä että onko siinä todellisuudessa saven määrät rajoitettu(200 yksittäiseen saveen joka oli siis lähellä) jonkun älyttömän konsolien tiedostorakenteen puitteiden takia, joka olisi sellaiseen siirretty PC:hen kun muutoinkin PC:ssä on esim. oletuksena poskettoman nopea hiiren "herkkyys" jota tasan 0 pelaajaa pystyisi käyttämään edes tunnin verran, ja silti se oli jätetty sellaisenaan julkaisussa oletukseksi koska KUKAAN ei ollut testannut sitä ja huomannut samantien ensimmäisen 5 sekunnin aikana että se nopeus on käyttökelvoton ihan kaikille jolla sattuu olemaan pelikoneessaan hiiri.
"suljin pelin niin tilaa levyllä oli 70Gt jäljellä,"
Missä oli jäljellä? Kai tiedät mihin se peli tallentaa savet? Koska epäilen että et, jolloin olet katsonut sitä asemaa mihin peli on asennettu, et sitä mihin peli tallentaa savet, ja luulen siis että sulla nämä ovat eri asemat.
Oletuksena peli tallentaa savet Windows asemalle, eli teknisesti \users hakemiston alla olevaan käyttäjäkohtaiseen rakenteeseen. Tämän hakemiston sijainti hyvin usein tunnetaan "C" asemana, koska useimmat asentavat Windowsin C asemalle.(Windowsinhan voi asentaa jos ei Ö tai Å asemalle, niin ainakin O asemalle, plus ainakin jälkikäteen koko User hakemiston voi melko siistillä puukotuksella heivata toiselle asemalle kuin mihin Windows on asennettu)
Starfielding savet siis pitäisi löytyä win+r -> " %userprofile%\Documents\My Games\Starfield "
Pikainen päivitys tähän loppuun, puhuin siis vain Steam versiosta. Xbox PC gamepass taitaa tallentaa ihan eri paikkaan ja ennenkaikkea eri formaatissa, hieman siitä lisää alla. Mulla ei ole sitä niin en viitsinyt googlettaa sen enempää että mihin se tallentaa ne.
Tuo boldattu osuus siis koskee kaikkia muitakin joiden mielestä peli ei herjaa tilan puutteesta.
Itselläni alkoi peli kaatumaan ja savettamaan ikuisesti, kun save kansiossa oli noin sata tai pari savea. Ellen täysin väärin ihmetellyt, save filut sisältävät kaikki luodut hahmot ja 1 hahmo oli heti alkujaan 8MB? Ilmeisesti kahden tyypin saveni oli heti 16MB alussa.
Tallentaminen onnistuu taas, kun poistin kansiosta kaikki paitsi muutama savea.
En ole kokeillut tai tutkinut useampaa hahmoa, että miten peli niitä kohtelee. Luulisi silti että savet on per hahmo. Jos pelaa vaan yhtä hahmoja ja siellä on joku vanha toinen hahmo, niin olisi vähän omituista että joka kerta tallennetaan uusi versio siitä toisen hahmon tilanteesta vaikkei sitä ole pelattu. Samaten luulisi että kymmenellä hahmolla tuolla tavalla toteutettuna tilanne "eskaloituu" samantien bugiksi. Meinaan mitä yhden hahmon luomisessa kestää aikaa, pari minuuttia. Olisi todella erikoista että jokaista hahmoa tallennetaan erikseen joka saveen vaikkei niissä olisi mitään muuttunut.(kuten sanottu, tuo on niin helppoa että luultavasti varmuuden vuoksi kokeilen itse tuota myöhemmin, en nyt viitsi plus voihan olla että tuo toinen versio tallentaa jokaiseen saveen kaikki hahmot, mikä olisi hullua)
Mutta mulla ekat savet olivat noin 0.8 megaa. 8 megaa ekalle savelle kuulostaa todella oudolta siihen nähden. Onko sulla mahdollisesti xbox gamepass versio, vaikka se olisi outoa niin ehkä siinä versiossa on hieman jotain erilailla.
Edit: ei tarvi vastata. Sulla on gamepass versio. Tuossa tuli hieman googletettua ja gamepass versio on cross platform ja käyttää selvästi eri tallennusformaattia. Silti vähän hassua että se cross platform on toteutettu niin että ekat savetkin on kymmenen kertaa isompia. ( Ja jos joku miettii niin ilmeisesti niitä saveja voi hyvin muuntaa että voi vaihtaa PC:n gamepass versiosta Steamiin, savet joutuu vaan muutamaan erillisellä ohjelmalla. )
8 megaa saavutin saven 130 kohdalla, joka vei 18 päivää. Alussa mä en pelannut niin innokkaasti kuten mä yleensä uusia pelejä pelaan mutta varmaakin silti pelasin varmaankin aika aktiivisesti keskivertopelaajaan verrattuna. (tosin mä olen enemmän seikkaillut ympäriinsä kuin suorittanut noita tehtäviä)
Nyt mulla on save 215 menossa jotka ovat 15 megaa. Mä näen joitain roikkumaan jääneitä saveja siellä täällä, kuten kaksi Quicksave0xxxxyyyyzzzz4.sfs.bak jotka voisivat olla jääneet saven luomisen yhteydessä tapahtuneessa kaatumisessa. Mä en ole edes huomannut että tapahtuuko noi kaatumiset siten että sitä savea ei ehditä luomaan, vai presiis sen jälkeen. Joskus mä saatan lopettaa session siihen kaatumiseen niin en edes seuraavalla kerralla muistaisi että missä mä viimeksi olin, että oliko mulla jotain 5-10 minuuttia tallentamatonta peliä hukkunut vai ei. Kun peli ja erityisesti tallentaminen ja lataaminen pyörii niin sujuvasti, niin quicksavea tulee spammattua ja samoin erinäisissä kikkailuissa tulee spammattua quickloadia.
Tuollaisia selvästi roikkumaan jääneitä .bak loppuisia quick saveja mulla näyttää olevan kaksi, niillä näyttää olevan oikean saven koko ja muut ominaisuudet paitsi tuo pääte, ja sitten yksi Quicksave0xxxyyyzzz4.sfs.tmp joka on tyhjä. Sekä outoa kyllä yksi täysin normaalin nimen ja koon omaama quicksave, paitsi että se on reilun viikon vanha eli jollain tavalla sekin on jäänyt roikkumaan.
Vaikka siis nyt hiljattain mulla on vähän tullut kaatumisia niin tuo, ja mainitsin asiasta lähinnä sen takia että se on niin suurena kontrastina sille että ekan kuukauden aikana peli kaatui missään yhteydessä about kerran. Peli edelleen toimii mulla hyvin vakaasti. Samaten tässä ihan tällä viikolla on ainakin kerran quick saven yhteydessä peli jämähti moneksi sekunniksi. Se siis näytti ihan kuin se olisi kaatunut, mutta jotain 10-15 sekunnissa se kuitenkin tokeni ja näytti yläkulmassa se että se savekin luotiin ihan fine. Tuollaisessa yhteydessä peli voisi hyvin kaatua, jos esim. alt-tabbaa pelistä pois liian nopeasti.
En ehtinyt yhtikään noista modeista joita latasin, edes asentaa, kun tuli päivitys joka oletettavasti olisi rikkonut ne. Täytyy yrittää uudestaan myöhemmin kun tuossa myös paljastui että niiden modien mukana ei tule asennusohjetta. Ne siis olettaa että käyttäjä asentaa yhden modin kerralla ja pitää sen modin asennusohjeen auki selaimessa modin sivulla, mikä ei toiminut mun tavalla kun latasin 39 modia kerralla ja kuvittelin että niiden asennusohjeet olisi myös niiden tiedostojen mukana.