Pelaan very hard, diplomat, vanhemmat, adoring fan ja wanted. Peli ei ole vaikea, ammuksia vaan kuluu reilusti. Diplomaatti on ihan jees, niin saa rauhallisia ratkaisuja ongelmiin. Fani on ollut ehkä turhin, se vain hengaa aluksella. Vanhemmilla on ollut jotain hassua sanottavaa ja niihin törmää siloin tällöin odottamatomissa paikoissa, muuten niiden antama lootti on kyllä turhaa. Wanted oli alussa alustappelussa ikävä ja piti lennellä karkuun, mutta Mantiksella helpompaa. Kaikista noista traiteista pääsee ihan pelissä eroon jos haluaa. MO2 2.5 beta 11:sta kautta asentelin muutamat QOL modit: StarUI inventory ja HUD, "undelayed menus", NaturaLUT Enhanced, Enhanced lifebar, achievement enaber ja muutin FOVin 95:een. 5900x + RTX3080 + 32GB + NVMe 4.0.
Olen edennyt tooodella hitaasti, koska näissä peleissä tulee aina jumitettua joka ikiseen paikaan vähän liikaa. 80 h takana, lvl29 ja main questia vasta parin artifaktin verran ja Vanguard, Ryuin ja Rangers faktio questeista edettynä parin questin verran. Rangeria eniten ja se pitäisi kyllä vetää loppuun palkinnon vuoksi. Questeja pitäisi kyllä juosta eteenpäin, mutta tulee jatkuvasti "mitähän tuollakin on", "mikäs tuo avunpyyntö on", "mikäs alus tuolla kelluu" tyylisiä keskeytyksiä, eikä pysy katse pallossa. Ihan jees ylläreitä tuolla tulee vastaan. Hylättyjä asemia ja aluksia, painovoima kokonaan pois tai pätkii koko ajan. Ötökät vallanneet asutuksen aliens tyyliin yms. Vaikka tuolla miinuksissa onkin paljon kohtia, niin suht viihdyttävä peli tämä on ollut, mutta harmittaa, koska voisi olla niin paljon parempi. Nyt tosiaan pitäisi saada fokus kohdilleen ja juosta noita questlineja, jotta saa pelin ennen totaalista ähkyä maaliin. Lisäriä voinee joskus pelata, mutta en näe että jaksaisin tätä satoja tunteja vääntää, sen verran saman puurtamista tuntuu olevan ja ne mitä itse koen ongelmiksi, rassaa koko ajan vaan enemmän. Päivityksillä ja patcheillä ei ole oikeen enää väliä itselle, peli on se mikä on. Peli on pelattu ja unohdettu ennen kuin Bethasdalla saadaan mitään pihalle, jos saadaan. Oblivionia, Skyrimiä ja Falloutteja olen pelannut, joten joku tuntuma firman peleistä on. "It's a Bethesda game, what did you expect?" on kyllä tyhmin puolustus ikinä. Kyllä se kehitys voi kehittyä ja laatu parantua heilläkin. Ei joka ikinen kerta tarvitse tehdä samoja virheitä ja kyllä sen enginenkin voi uusia.
PLUSSIA
- Peli on vakaa
- Jotkut missiot ihan ok
- Tekemistä riittää
- Maailman on välilä ihan komea
- FPS on suht ok ja painottomuus tuo mukavan lisän
- Alusten valtaus ihan jees
MIINUKSIA
- Ei virallista DLSS tukea ja pyörii ei niin erikoisen näköiseksi suht heikosti. Alle 50 FPS monin paikoin. Enginen vanhuus ja rajoitteet ovat vahvasti läsnä.
- QoL ei ole kyllä viimeistelty yhtään
- UI ja valikot Oblivionin ajoista saakka kamalia, hitaita ja konsolimaisia käyttää, luulisi että maailmassa on tuhat ja yksi UI:ta ja valikkoa mistä ottaa oppia. Miksi ihmeessä tehdä joka pirun kerta samalla tavalla huonoa jos ihan oikeasti pikku vaivalla voisi oppia aiemmasta ja tehdä hyvän?
- Latausruudut vuonna 2023... Ei se kerta tai kaksi, mutta joka pirun kerta kun menee ihan turhaa se 5 sekuntia niin alkaa vaivata (5900x + RTX3080 + 32GB + NVMe 4.0 ei pitäisi olla pullonkaula)
- Laskeutumiset, istumiset, yms ei skipattavissa. Paitsi jos fast travelaat planeetalle.
- Aluksen valtauksen jälkeinen aluksen omiin nimiin ottaminen toteutettu todella heikosti... pitää vaihtaa home shippia, telakoitua karkuun lähtevään entiseen home shippiin, vaihtaa uusiksi home shippiä... käsittämätöntä.
- Paljon muutakin, mutta unohtui jo tässä...
- Ei karttaa vuonna 2023... yksi suurimmista ärsytyksen aiheista
- Maailma on laaja, mutta suurilta osin copy pastea, ei oikeastaan jaksa enää juokennella planeettojen POI:a, jos eivät liity questeihin
- Maailma on suht kuollut. Tällä meinaan sitä, että vaikka NPC:tä tuolla pyöriikin, niin interaktio niiden kanssa on todella vähäistä. Siellä ne istuskelevat, juovat kahvia, laskeutuvat planeetalla, yms, mutta pelaaja ei voi tehdä muuta kuin joskus jutella tai tappaa NPC:n.
- Tapat jonkun ja kukaan ei näe -> koko maailma saa heti hälytyksen
- Joku näkee että varastat -> vaikka KUKAAN muu kuin tuo yksi NPC ei näe tätä koko maailma tietää että varastit
- Missä NPC:en ja NPC faktioiden interaktio? Ei sattumanvaraisia varasteluja, tappeluita, yms. Kerta pari tainnut osua jotain kohdalle, mutta ne ovat olleen questeihin liittyviä skriptattuja
- Varsinkin nuo kolme ylläolevaa tappavat immersiota pirun paljon. Perseily ja NPC:n kanssa kikkailu ja lavastaminen puuttuu täysin. Et voi pujottaa varastettua tavaraa niiden taskuihin ja kannella poliisille. Et voi miinoittaa jotain aluetta -> jäät aina kiinni. Et voi snaipata NPC:tä näkymättömistä ilman että jäät aina kiinni. Et voi laittaa pommia NPC:n taskuun, yms, yms mielikuvitus rajana...
- Iso osa tehtävistä on todella heikkoja. Juoksentelin eilen ja tänään Neonissa ees taas eri tyypeille ja alkoi kyllä todella puuduttaa, samaa oli Jamiesonissa.
- Tekemistä riittää... mutta määrä ei kyllä korvaa laatua
- Planeettojen tutkiminen on aikaavievää ja tylsää ja parin tonnin palkkio on ainakaan kannusta siihen (scanner rangen lisäksi ehkä jotkut skillit olisi insta exploraus, en ole tutkinut)
- Maailman on turhan usein visuaalisesti suht mitäänsanomaton, ei tule mitään uuden ja hienon pelin fiilistä
- Alustappelus on melko onnetonta, lähinnä turnajaisia kenellä parempi pyssy ja paremmat suojat. Joystick supportin puute on iso miinus (en ala säätämään siihenkin jotain 3. osapuolen softia)
- Aluksia en ole jaksanut rakentaa, koska tuo tappelu ei nappaa, muutama päivitys Mantikseen
- Outposteja en ole testannut, koska niiden resuilla ilmeisesti rakennetaan... lisää outposteja. En jotenkin näe syytä muuta kuin mekaniikan testimielessä.
- Avaruuden tutkinta ja planeetojen välillä lento hypeen verrattuna pettymys, Bethesda voi voi kyllä ottaa tästä syyt
- Jos haluat joitain tiettyjä skillejä, joudut avamaan paljon suht turhiakin ensin. Tällä hetkellä taitaa olla 5 pistettä (vll29) käyttämättä, kun en keksi mikä olisi fiksua. Ase skilleihin en ole laittanut pistettäkään kun ei ole ollut tarpeen, ammuksissa säästäisi varmaan, mutta josko muista aukeaa enempi mekaniikkoja
- Kaikessa tuntuu kestävän pirusti aikaa, mikä ei mielestäni lisää yhtään pelaamisen viihdyttävyyttä. En sano että pitää olla kaikki mulle heti nyt, mutta aika laahaavaa on
- Löydät jostain kiellettyä kamaa, menet myymään TA:lle, TA:lta loppuu massit, menet istumaan penkille 48 pelitunniksi, myyt vähän lisää, taas on kauppiaan kassa tyhjä, penkille odottamaan... rinse and repeat. Ei tuo mitään lisäsisältöä tai viihdyttävyyttä peliin
- Skillien upgreidaaminen kestää melkoisen pitkään. Varsinkin ase ja avaruuspuku skillien avaaminen on turhauttavaa, kun joudut tekemään täysin turhia upgradeja ja heittämään kamat roskiin turhina, jotta saat noita skillejä ylöspäin. Puhumattakaan siitä resujen määrästä mitä tuohon tärvääntyy... ja niiden resujen rahtaamisesta ja liian suuren kuorman alla hitaasti hiipimisestä. Lodgen pohjaton kaappi olisi saanut olla siellä kellarissa tai ainakin yhdistettynä kellariin. Raivostuttavan hidasta raahata kamaa alukselta kaappiin ja 2000kg selässä kontata sitten sinne kellariin.