Ajotavat ja liikennesäännöt

@qtba mihin he syyllistyvät siellä?
Liian lyhyet turvavälit. Annoin ChatGPT:n koota kymmeneltä vuodelta onnettomuuksia tuolta pätkältä. Silmämääräisesti arvioituna tuossa ei kyllä voi olla kaikki, ja siitä puuttuu ainakin uusimmat. Esim. viimeisen kuukauden aikana siellä on kolissut kolme kertaa. Mutta suuntaa antava se on.

Kaikki Pirkkalan läntisellä kehätiellä vuodesta 2015 uutisoidut onnettomuudet

10.10.2016: Viiden auton ketjukolari aamuruuhkassa Pirkkalan kohdalla (Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen eli Pirkkahallin tienoilla). Tie oli paikoin peilijäässä – ensimmäinen auto pyörähti ympäri, ja takana tulleet törmäilivät liukkaan kelin vuoksi. Yksi henkilö loukkaantui lievästi ja vietiin Acutaan hoidettavaksi. Kaksi autoa vaurioitui pahoin ja hinattiin pois paikalta. Onnettomuus ruuhkautti merkittävästi liikennettä Nokian/Vaasan suuntaan.

6.11.2017: Viiden auton kolari aamulla Pitkäniemen ramppialueella (Nokialta Pirkkalaan suuntautuvalla liittymällä) ruuhkautti liikennettä. Hälytys tuli noin klo 7.40, ja kolarissa vältyttiin vakavilta loukkaantumisilta. Onnettomuuspaikka saatiin raivatuksi ennen klo 9, mutta tapaus hidasti liikennettä sekä Tampereen läntisellä kehätiellä että Nokian moottoritiellä.

23.5.2018: Iltapäivällä noin klo 16.30 sattui kolmen henkilöauton peräänajo Pirkkalan ja Rajaniemen liittymien välillä. Henkilövahinkoja ei tullut, mutta yksi autoista piti hinata pois. Onnettomuus ruuhkautti pahoin liikenteen Ylöjärven suuntaan: molempien kaistojen jonot pysähtelivät ajoittain täysin.

15.6.2018: Henkilöauto suistui tuntemattomasta syystä heittelehtimään Nokian ja Pirkkalan rajalla (Rajaniemen ja Pitkäniemen liittymien välillä) iltapäivällä. Auto osui keskikaiteeseen ja pyöri katon kautta ympäri osumatta kuitenkaan muihin ajoneuvoihin. Paikalla olleet kaksi ihmistä eivät loukkaantuneet vakavasti – he kävivät tarkistuttamassa vointinsa sairaalassa. Onnettomuus sulki toisen ajokaistan, ja liikenne jouduttiin hetkellisesti rajoittamaan yhteen kaistaan molempiin suuntiin.

4.1.2019: Aamuruuhkassa noin klo 7.40 neljän auton ketjukolari Pirkkalan ja Nokian rajalla, Rajasalmen sillan tienoilla. Henkilövahinkoja ei tullut, mutta kaksi ajoneuvoa vaurioitui hinauskuntoon. Onnettomuuspaikka sijaitsi noin 300 metriä Nokian Pitkäniemen liittymästä Pirkkalan suuntaan. Tapaus ruuhkautti sekä kehätiellä että valtatie 12:lla (Nokian suunnasta) liikennettä.

30.1.2019: Aamulla n. klo 7.45 sattui viiden auton kolari läntisellä kehällä, noin 1,7 km Sarankulman liittymästä Pirkkalaan päin. Kolme ihmistä loukkaantui lievästi ja toimitettiin hoitoon. Onnettomuus ruuhkautti tien pahoin Pirkkalan kohdalla; liikenne takkuili pitkään ennen kuin tilanne saatiin purettua.

11.9.2020: Puolenpäivän aikoihin liikenneonnettomuus Pirkkalassa Linnakorven ja Pirkkalan liittymien välillä. Onnettomuuden vuoksi yksi ajokaista suljettiin Vaasan suuntaan menevältä liikenteeltä. Tapaus aiheutti hetkellisesti häiriötä, mutta pelastuslaitoksen raivattua paikan liikenne palautui normaaliksi jo klo 12.45 mennessä. (Henkilövahingoista ei raportoitu tässä yhteydessä.)

26.5.2021: Iltapäiväruuhkassa sattui kahden auton kylkikolari Pirkkalan ja Linnakorven liittymien välillä. Toinen autoista osui toiseen kylkeen, iskeytyi kaiteeseen ja pyörähti 180 astetta ympäri. Henkilövahinkoja ei sattunut, mutta onnettomuus ruuhkautti Vaasan suuntaan menevää liikennettä. Toinen ajokaista oli suljettuna, kunnes tilanne saatiin raivattua noin klo 17.13.

4.1.2022 (aamu): Tampereen läntisellä kehätiellä Pirkkalan liittymässä kaatui pakettiauto kyljelleen hieman klo 10.40 jälkeen. Henkilövahinkoja ei tullut, mutta ajokaistoja suljettiin ja liikenne Pirkkalasta Tampereen suuntaan jouduttiin kiertämään Rajaniemen eritasoliittymän kautta. Rampit ruuhkautuivat pahoin, kunnes hinausauto nosti kyljelleen menneen auton ja liikenne palautui puolenpäivän jälkeen.

4.1.2022 (myöh. aamupv): Saman päivän aikana aura-auto suistui ojaan Pirkkalassa vt3:lla lumisessa kelissä. Onnettomuus tapahtui puolenpäivän aikaan ja ei aiheuttanut henkilövahinkoja. Tapahtumapaikalla suljettiin kaistoja Tampereen suuntaan, ja nostotyöt kestivät noin puoli tuntia. (Hieman aiemmin samalla tieosuudella myös pakettiauto oli lipsahtanut ojaan liukkauden vuoksi.)

28.5.2022: Asuntovaunu kaatui kyljelleen rampissa Pirkkalassa (Kurikan rampilla Sarankulman ja Linnakorven liittymien välillä) keskipäivän aikaan. Onnettomuus tukki rampin Pirkkalan suuntaan ja osa ajokaistoista suljettiin. Raivaus- ja tutkintatyöt saatiin päätökseen noin klo 13, minkä jälkeen liikenne palautui ennalleen. (Mahdollisista loukkaantumisista ei saatu varmistusta, mutta ensihoitoyksiköt tarkastivat tilanteen paikan päällä.)

18.10.2022: Tiistaina aamuseitsemän jälkeen henkilöauto ajautui kaiteeseen Pirkkalassa Linnakorven ja Pirkkalan liittymien välillä. Vaasan suuntaan menevä liikenne jouduttiin ohjaamaan yhdelle kaistalle noin tunniksi. Tilanne oli ohi noin klo 8.15, kun auto saatiin pois ja tie jälleen täysin auki. (Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja.)

7.11.2022: Puoliltapäivin sattui vakavampi peräänajo vt3:n rampilla: Pirkkalasta Helsingin suuntaan moottoritielle johtavalla rampilla pakettiauto törmäsi edellä menevän rekan perään. Pakettiauton kuljettaja loukkaantui törmäyksessä ja hänet kuljetettiin jatkohoitoon. Rampin raivaus ja siivous kestivät reilun tunnin – ramppi oli suljettuna noin klo 12.35–13.45, minkä jälkeen liikenne palautui normaaliksi.

24.7.2023: Iltapäivällä noin klo 16.20 Pirkkalassa sattui viiden henkilöauton peräänajo, joka ruuhkautti pahoin liikenteen Tampereen läntisellä kehällä. Autoissa oli yhteensä kuusi henkilöä, joista yksi loukkaantui lievästi. Toinen ajokaista länteen päin suljettiin onnettomuuden vuoksi, ja poliisi sekä pelastuslaitos ohjasivat liikennettä paikan ohi. Tilanne saatiin hallintaan ja liikenne normalisoitui illansuussa.

22.2.2024: Torstaiaamuna tapahtui kaksi onnettomuutta lähes yhtä aikaa Pirkkalan läntisellä ohitustiellä. Ensin henkilöauto ja kuorma-auto kolaroivat Pirkkalan Rajaniemen ja Nokian Pitkäniemen liittymien välillä – henkilövahinkoja ei tullut, mutta yksi ajokaista jouduttiin sulkemaan ja onnettomuus ruuhkautti Tampereen suuntaan menevää liikennettä. Pian tämän jälkeen Kalkun ja Pitkäniemen liittymien välillä toinen autoilija ajoi ulos tieltä, mikä sulki toisen ajokaistan hetkellisesti. Molemmat onnettomuudet raivattiin aamupäivän kuluessa, ja liikenne palautui normaaliksi ennen puoltapäivää.

24.5.2024: Iltapäivällä noin klo 15.40 Pirkkalan ja Linnakallion liittymien välillä sattui liikenneonnettomuus, joka sulki toisen ajokaistan Vaasaan päin ajettaessa. Henkilövahinkoja ei tiettävästi aiheutunut, mutta kehätien liikenne ruuhkautui pahoin: jonot ylettyivät Tampereen puolella Lakalaivan eritasoliittymään asti. Tilanne oli ohi noin klo 16.30, ja liikenne palautui vähitellen normaaliksi.


Lähteet: Aamulehti & Yle (uutisartikkelien päivämää rät mainittu yllä; ks. viitteet).
 
Liian lyhyet turvavälit. Annoin ChatGPT:n koota kymmeneltä vuodelta onnettomuuksia tuolta pätkältä. Silmämääräisesti arvioituna tuossa ei kyllä voi olla kaikki, ja siitä puuttuu ainakin uusimmat. Esim. viimeisen kuukauden aikana siellä on kolissut kolme kertaa. Mutta suuntaa antava se on.
Yllättävän vähän,Siis olisin uskonut että viikottain kolisee., onko muita joilla autoradiossa on liikenne tiedotteet, niin fiilis arviolla puolet tapaukista on PK seudun isoilta väyliltä ja Tampereen ohitusteitä.
Loput sitten ympäri suomea, lähinnä jotain tuulimylly kuljetuksia, lossia ja tunneli huoltoja. ja satunnaisia raskaan kaluston nostotöitä.
Talvella lapissa sitte joku Espoolainen kajauttanut toista päin.

Edit:
Myönnetään, viikot ja kuukauden menee äkkiä, ja samasta tilanteesta tulee ensitiedote, sitten tarkempi, ja ohi, ja kun kuulee jonkun muutamasta tunnetusta 101, 120, 3 tie jne, niin joko taas.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän vähän,Siis olisin uskonut että viikottain kolisee., onko muita joilla autoradiossa on liikenne tiedotteet, niin fiilis arviolla puolet tapaukista on PK seudun isoilta väyliltä ja Tampereen ohitusteitä.
Loput sitten ympäri suomea, lähinnä jotain tuulimylly kuljetuksia, lossia ja tunneli huoltoja. ja satunnaisia raskaan kaluston nostotöitä.
Talvella lapissa sitte joku Espoolainen kajauttanut toista päin.
ChatGPTn tutkimusmoodi ei ole ihan paras tuollaisessa. Varmasti jäi monta pienempää uutista pois.
 
5s on 60km/h nopeudella jo 80 metriä. 80km/h 110 metriä jos niin lujaa edes sattuu pääsemään.

Jos meinaat että pystyt pks työmatkaliikenteessä pitämään tuollaista etäisyyttä niin show me the way sensei. Oulun motarilla sen voin uskoa näkemättäkin.
Siis sadan metrin välin pitäminen edessäajavaan on mahdotonta? Missä muka?
 
Aikaan tuota jostain suunnalta kommetoitu niin että valvonta on vaikeaa, ja poliisit välttää sellaista mistä sitten riidellään.
Automaatti valvonta tuohon pitäisi saada, jos vetää kahden ylinopeus valvonta pisteen läpi alle niin lappua perään, ja jos ei laki taivu niin taivuttaa se sellaiseks että menee sillä millä pienemmän ylinopeudet mistä pienempi jumppa. Jos vielä ylinopeutta pikkusenin, niin molemmista.
....

Riittäisikö tähän sellanen että vanhoin pönttöihin toinen kamera joka tallentaisi tilanteen ennen mitauspistettä. ja uusiin , sama homma, jos ei sitä vielä tee. No samalla myös toiseen suuntaan. Eli jos mittauspisteellä taajaman ulkopuolelle alle kaksi sekunttia, niin lappua, siellä käsittely keskuksessa sitten vilasta on edeltänyt jotain poikkeavaa. Mutta jos mittaus pisteellä mennään satasen alueella kahdeksaa kymppiä, ja toinen on alle kahden sekunnin päässä, niin onhan se perässätulia mokannut.
 
Eli käytännössä tuon mukaan motarilla täytyisi ajaa pakilla jotta tuo 2 sekuntia täyttyy. Jatkuvasti porukkaa tulee eteen jos pitää sopivan etäisyyden. Oma nopeus lähestyy nollaa. Keskellä yötä tietenkin on tilaa, mutta itse en ole yötöissä eikä useimmat muut.

Älä höpötä. Ei se noin mene. Kokeile joskus. Paljon kivampi ajella kunnon turvavälillä kun ei tarvi koko ajan jarrutella edellä ajavan takia. Jalan nosto kaasulta riittää.
 
Onko autoja, joiden adaptiivinen vakkari sallii tuommoiset 4-5 sekunnin turvavälit maantie/motarivauhdeissa 80-120 km/h? Tuntuu, että porukka usein valittaa vakkarien jättävän maksimietäisyydelläkin turhan pienen välin edellä ajavaan, etenkin talvella.
 
Onko autoja, joiden adaptiivinen vakkari sallii tuommoiset 4-5 sekunnin turvavälit maantie/motarivauhdeissa 80-120 km/h? Tuntuu, että porukka usein valittaa vakkarien jättävän maksimietäisyydelläkin turhan pienen välin edellä ajavaan, etenkin talvella.
Ainakin Vagin adaptiivinen maksimiasetuksella jättää aika hemmetin pitkän välin ja himmailee kyllä erittäin tehokkaasti. Mazdan adaptiivinen taas puolestaan on omaan makuun pisimmällä asetuksella liian lähelle menevä motarilla.
 
Riittäisikö tähän sellanen että vanhoin pönttöihin toinen kamera joka tallentaisi tilanteen ennen mitauspistettä. ja uusiin , sama homma, jos ei sitä vielä tee. No samalla myös toiseen suuntaan. Eli jos mittauspisteellä taajaman ulkopuolelle alle kaksi sekunttia, niin lappua, siellä käsittely keskuksessa sitten vilasta on edeltänyt jotain poikkeavaa. Mutta jos mittaus pisteellä mennään satasen alueella kahdeksaa kymppiä, ja toinen on alle kahden sekunnin päässä, niin onhan se perässätulia mokannut.
Kameroihin jarruttelu nousisi toiseen potenssiin. Yksi jarruttaa kameran kohdalla, seuraava jarruttaa enemmän kasvattaakseen turvaväliä jne.
 
Onko autoja, joiden adaptiivinen vakkari sallii tuommoiset 4-5 sekunnin turvavälit maantie/motarivauhdeissa 80-120 km/h? Tuntuu, että porukka usein valittaa vakkarien jättävän maksimietäisyydelläkin turhan pienen välin edellä ajavaan, etenkin talvella.
On joitain tuoreempia malleja joiden tutkat mittaa riittävästi yli 100 metriä ja vakarissa toiminnallisuutta. Joihinkin saksalaisiin ymmärtääkseni päivityksissä paranneltu. Tyypillisesti se käyttöliittymä on mitä on, eli ilmeisesti haravassa on selkeää asetusta sekuntti asteikolla, saati että voisit vähän muokata, tavoite, vaihteluvälin ja eri nopeuskuokat.

Vähän vanhemmissa ne on lähinnä peräänajo esto avustimia.

Koska noita kerrotaan huonosti teknisissä tiedoissa oma muta mutu on huonoa arvioimaan, ja konsernin sisällä voi olla isoja eroja mallien välillä.

Volvolla malleja missä alkaa olee kykyä aika hyvään, VAG konsernilla tullut myös, ja ymmärtääkseni joihinkin malleihin päivitettiin takautuvasti. Harva niitä käyttää, ja loput ajaa lyhhennetetyllä, joten liikenteessä se ei näy, ne joilla turvaväli, todennäköisesti ajaa manuaalivakkarilla. Jälkimmäiseen on ihan syynsä, harvaa muokautuvaa vakkari haskaa ennakoinnin, joka pärjäisi hyvällä manuaalivakkarille. (manuaali vakkareissakin on isoja eroja käytettävyydessä)

Kannattaa myös muistaa että osa kuskeista ei aja yhdella ja samalla autolla päivästä päivään, vaan enemmän tai vähemmän millä sattuu. Jolloin toki turvaväli ainakin pitäisi olla kunnossa.
 
Onko autoja, joiden adaptiivinen vakkari sallii tuommoiset 4-5 sekunnin turvavälit maantie/motarivauhdeissa 80-120 km/h? Tuntuu, että porukka usein valittaa vakkarien jättävän maksimietäisyydelläkin turhan pienen välin edellä ajavaan, etenkin talvella.
Eipä ole tullut sellaista aktiivista vakkaria vastaan joka pitäisi tuollaista suositeltavaa minimiväliä edes.

Mutta muutenkin tuo lisävaruste on niille jotka ajavat liian lähellä, kun ei se edes aktivoidu(siis hidasta ennenkuin väli käy pieneksi) riittävän välin pitävillä.
 
Eli siis sun ajatusmaailmassa kameraan jarruttaminen on ok, mutta perässätulijan turvavälin lyhentyminen tästä jarruttamisesta johtuen on se paha asia?

Mä näkisin, että se kameraan jarruttaminen on sakotettavaa ja jos siitä johtuen turvaväli hetkellisesti lyhenee niin se on sitten niin.
 
Eli siis sun ajatusmaailmassa kameraan jarruttaminen on ok, mutta perässätulijan turvavälin lyhentyminen tästä jarruttamisesta johtuen on se paha asia?

Mä näkisin, että se kameraan jarruttaminen on sakotettavaa ja jos siitä johtuen turvaväli hetkellisesti lyhenee niin se on sitten niin.

Jos ajellaan jonossa satasta, satasen alueella ja edellä oleva jarruttaa vajaa parisataa metriä ennen kameraa. vaikka sinne kahdeksaan kymmppin kameraan mennessä, niin jos se perässä tulia on pitänyt turvavälin, niin ei sen ole tarvinnut jarrutella, jos se edellä menevä jatkaa sitä kahdeksaakymppiä, niin auton rullaus kyvystä riippuen joutuu takanakin jarruttaan.

Jos perässä tulia ei ole pitänyt riittävää turvaväli, niin se toki joutuu jarruttaan, ihan siitä riippumatta onko valvontaa tai ei.

Jos kyse siitä että se kontissa luuhaaminen on tapa, ja kameratolpan kohdalla herää ja sen takia jarruttaa että syntyy väliä, niin sitten valvonta tehnyt tehtävänsä. Jos sen jälkeen kuroo välin umpeen, niin no en tohdi sanoa.

Arki liikenteessä edessä meniän kameratolppa hiljentelyt on niin vähäisiä ja lyhyt aikaisia että asiallisella turvavälillä tullessa ei tarvi tehä muuta kuin seurata , ehkä tsekata oliko oma nopeus laillisella, jos ei varma.
 
Jos satasen alueella ajetaan satasta ja kameran kohdalla ensimmäinen jarruttaa kahdeksaankymppiin joka on 20km/h alle nopeusrajoituksen, niin siinä vaiheessa ensimmäinen voi käydä palauttamassa ajokorttinsa poliisille eikä todellakaan se turvavälin hetkellinen lyhentyminen ole muiden ongelma.

Aivan käsittämätön ajatusmaailma.
 
Jos satasen alueella ajetaan satasta ja kameran kohdalla ensimmäinen jarruttaa kahdeksaankymppiin joka on 20km/h alle nopeusrajoituksen, niin siinä vaiheessa ensimmäinen voi käydä palauttamassa ajokorttinsa poliisille eikä todellakaan se turvavälin hetkellinen lyhentyminen ole muiden ongelma.

Aivan käsittämätön ajatusmaailma.

No tuo oli räikeä luvuilla tehty esimerkki, että edes tuossa perässä tulia ei joudu jarrutteleen, jos turvavälit kunnossa.

Ja arjessa tuollainen tilanne voi tulla autolla jossa ei ole sitä noepusrajoituksen näyttöä(*, ja kuljettaja herääkin ajatukseen että onkin kahdeksankympin alue. Moka toki, mutta ei se siitä taitamatonta tee, olisko taitamaton se perässä tulia joka joutuu jarutteleen.


(*
Ilmiön voi myös aiheuttaa navigaattori, kamera varoitin joka kertoo väärän rajoituksen, se jo aika yleistä.
 
Jos satasen alueella ajetaan satasta ja kameran kohdalla ensimmäinen jarruttaa kahdeksaankymppiin joka on 20km/h alle nopeusrajoituksen, niin siinä vaiheessa ensimmäinen voi käydä palauttamassa ajokorttinsa poliisille eikä todellakaan se turvavälin hetkellinen lyhentyminen ole muiden ongelma.

Aivan käsittämätön ajatusmaailma.
no tuota harrastaa yllättävän monikin, ihan vaan varmuuden vuoksi pudotetaan 80 kameran nähdessä kun ei voi olla varmajos se rajoituksen vaihtuminen on jäänyt huomaamatta, parhaat sankarit tiputtaa 60 km/h alle. Harvassahan noita 100 km/h alueella olevia kameroita on, yleensähän ne kamerat tulee just rajoituksen muuttumisen jälkeen
 
No tuo oli räikeä luvuilla tehty esimerkki, että edes tuossa perässä tulia ei joudu jarrutteleen, jos turvavälit kunnossa.
..
Eli 20km/h erolla väli lyhenee viiden ja puolen metrin sekuntti vauhdilla, kahdeksan kympin nopeudella edetään reilu 22 metriä sekunnissa, seitsemässä sekunnissa väli perässä tulian hiljentämättä kuttistuu noin 40 metriä. Se turvaväli ei siinä ole vielä tippunut neljään sekunttiin, rangaistus tulukkoonkin on matkaa reilusti.

Jos ajaa käsivakkarilla niin ehkä laittanut jo rullaamaan. Jos edessä olia jatkaa kahdeksaa kymppiä niin ehkä jarutettava, muta sekään ei johdu valvonnasta.


Jos ajellut kontissa, parin sekunnin päässä, niin jarruttaahan siinä joutuu
 
no tuota harrastaa yllättävän monikin, ihan vaan varmuuden vuoksi pudotetaan 80 kameran nähdessä kun ei voi olla varmajos se rajoituksen vaihtuminen on jäänyt huomaamatta, parhaat sankarit tiputtaa 60 km/h alle. Harvassahan noita 100 km/h alueella olevia kameroita on, yleensähän ne kamerat tulee just rajoituksen muuttumisen jälkeen

Muutamassa paikassa on suoraan ohituskaistan jälkeen 80km/h + kamera mikä aiheuttaa aina sitä inhottavaa haitaria.
 
Johtuu tuo toki yleensä siitä että sieltä tulee risteys vastaan ja jos kameraa ei olisi niin siihen ajettaisiin surutta sitä satasta tai yli mitä ohituskaistalla on vauhti kiihtynyt.
 
Siis sadan metrin välin pitäminen edessäajavaan on mahdotonta? Missä muka?

Laitapa videota malliesimerkistä kun ajelet pks ruuhkaliikenteessä ja pidät sen 100 metriä väliä edellä menevään. Sitä ei lasketa että ajat pellon puolella tai parkkipaikalla. Kulkusuunta pitää olla eteenpäin, ei pakilla.
 
Laitapa videota malliesimerkistä kun ajelet pks ruuhkaliikenteessä ja pidät sen 100 metriä väliä edellä menevään. Sitä ei lasketa että ajat pellon puolella tai parkkipaikalla. Kulkusuunta pitää olla eteenpäin, ei pakilla.
Muutama sekunti ei ole sataa metriä kaupunkialueella.
 
Viimeksi muokattu:
Epävarmuus omasta nopeudesta, "varmistelu", tyhmyys tai se ettei yhtäkkiä olekaan varma senhetkisestä nopeusrajoituksesta.
 
Tuohon saattaisi auttaa, että kameran kanssa samassa tolpassa olisi aina myös ropeusrajoituksen osoittava kyltti. Joillakin muuttuvan rajoituksen alueilla se voisi olla haastavampi toteuttaa, mutta toisaalta kun siinä kameratolpassa on jo sähköt niin samaan syssyyn luulisi digitaalisen rajoituskyltinkin mahtuvan.

Turku-tampere tiellä taitaa olla pari tolppaa jotka saavat haitariliikenettä aikaan. Toinen on keskellä suoraa satasen alueella ja toinen mäen alla kohdassa jossa ennen oli tullut 80 rajoitus mutta kyltti on sittemmin poistettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 223
Viestejä
4 865 063
Jäsenet
78 620
Uusin jäsen
J.R

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom