Starfield (PC, XBX)

Mistähän noiden outpostien kanssa kannattaisi lähteä liikkeelle ja mitä sinne rakentaa? Mihin noita resursseja tarvitsee ja mitä niistä tarvitsee pelissä eniten?
 
Pelimoottori jolla peli tehty ei liity pelimoottoreihin tippakaan. Asia selvä. Taidat vaan haluta kitistä väkisin jostain asiasta.
Häh? Yritetääs uudestaan, eli siis mitä erityistä tässä creation enginessä mielestäsi on? Miten outer worlds tähän yhtälöön liittyy?

Se että bethesda pelejä tulee vain bethesdalta ei taida pelimoottoreihin liittyä tippaakaan.
 
Häh? Yritetääs uudestaan, eli siis mitä erityistä tässä creation enginessä mielestäsi on? Miten outer worlds tähän yhtälöön liittyy?

Se että bethesda pelejä tulee vain bethesdalta ei taida pelimoottoreihin liittyä tippaakaan.

Ei Creation enginessä ole mitään erikoista kukaan vaan ei ole vastaavilla ominaisuuksilla peliä vielä tehnyt kuin Bethesda tekee. Outer Worlds lienee lähin.
 
Itse lähinnä mietin onko korvaavaa pelimoottoria. En todellakaan tarkoittanut että paska suorituskyky johtuisi tuosta.
Ei Creation enginessä ole mitään erikoista kukaan vaan ei ole vastaavilla ominaisuuksilla peliä vielä tehnyt kuin Bethesda tekee. Outer Worlds lienee lähin.
Miksi sitten ’korvaava pelimoottori’ oli jotenkin oleellinen kysymys, jos mitään uniikkia ei creationissa ole huonon suorituskyvyn lisäksi?

Mitä ominaisuuksia kaipaisit jotta pelejä(?) voisi verrata?
 
Miksi sitten ’korvaava pelimoottori’ oli jotenkin oleellinen kysymys, jos mitään uniikkia ei creationissa ole huonon suorituskyvyn lisäksi?

Mitä ominaisuuksia kaipaisit jotta pelejä(?) voisi verrata?

No sehän se tässä juuri on kun ei voi verrata. Kukaan ei tee vastaavanlaisia pelejä kuin Morrowind, Oblivion. Skyrim ja nyt vähemmässä määrin Starfield on.
 
No sehän se tässä juuri on kun ei voi verrata. Kukaan ei tee vastaavanlaisia pelejä kuin Morrowind, Oblivion. Skyrim ja nyt vähemmässä määrin Starfield on.
Eikö vaikka gta ole pelinä varsin samanlainen action rpg kuin vaikkapa skyrim? Parempi ai ja vähemmän savefiluun tallennettuja asioita vaan.
 
Eikö vaikka gta ole pelinä varsin samanlainen action rpg kuin vaikkapa skyrim? Parempi ai ja vähemmän savefiluun tallennettuja asioita vaan.

En lähtisi kyllä vertaamaan mutta tämä on muutenkin jo niin offtopic että lopetan tämän omalta osaltani tähän.
 
Eikö vaikka gta ole pelinä varsin samanlainen action rpg kuin vaikkapa skyrim? Parempi ai ja vähemmän savefiluun tallennettuja asioita vaan.

No jos nyt vaikka lähdetään siitä, että gta on avoimen maailman toimintapeli eikä todellakaan minkään sortin roolipeli.
 
Missä muissa freeroam ropeissa kaikki on helposti modattavissa ja maailmaan voidaan helposti laittaa oikeasti fyysisiä objekteja?
Mitä muita freeroam ropeja edes on? Ts. miten käsität genren laajuuden?

Oikeasti fyysisiä objekteja ei tietokonepeliin luonnollisesti voi laittaa, tai no, asennuslevy ja manuaali ehkä moisia on.

Modattavuus tietty creationissa ihan ok tasolla, etenkin moottorin antiikkiuden huomioiden.
 
Mitä muita freeroam ropeja edes on? Ts. miten käsität genren laajuuden?

Oikeasti fyysisiä objekteja ei tietokonepeliin luonnollisesti voi laittaa, tai no, asennuslevy ja manuaali ehkä moisia on.

Modattavuus tietty creationissa ihan ok tasolla, etenkin moottorin antiikkiuden huomioiden.
BGS-pelien lisäksi Gothic 123, Risen 123, Elex 12, Kingdom Come Deliverance, Stalker 123, Witcher 3, Cyberpunk jne.

Pelimaailmaan, se että objektit ovat fyysisesti hipelöitävissä, eikä mitään script containereita.

Parhaalla tasolla. Tsekkaas monta content modia on vaikka Skyrimille vs. esim. W3 ja Cyberpunk.
 
Parhaalla tasolla. Tsekkaas monta content modia on vaikka Skyrimille vs. esim. W3 ja Cyberpunk.
Modien määrä ei kerro modattavuuden helppoudesta, vaan lähinnä kyseisen pelin modiskenen koosta. Cyberpunkilla lienee kans enemmän modeja kuin starfieldillä, jos se kerran on hyvä mittari.

Pelimaailmaan, se että objektit ovat fyysisesti hipelöitävissä, eikä mitään script containereita.
Eikös noita ole ihan kaikissa mainitsemissasi peleissä? Fyysisesti hipelöitävissä taas ei tietty yhdessäkään, kun ei se peli edelleenkään ole fyysinen juttu. Witcherissä aito creation enginen fiiliskin näiden objektien mallinnuksessa:
 
Modien määrä ei kerro modattavuuden helppoudesta, vaan lähinnä kyseisen pelin modiskenen koosta. Cyberpunkilla lienee kans enemmän modeja kuin starfieldillä, jos se kerran on hyvä mittari.


Eikös noita ole ihan kaikissa mainitsemissasi peleissä? Fyysisesti hipelöitävissä taas ei tietty yhdessäkään, kun ei se peli edelleenkään ole fyysinen juttu. Witcherissä aito creation enginen fiiliskin näiden objektien mallinnuksessa:
Paremmuudesta. Tsekkaas monta content modia on Cyberpunkilla.

Ei ole.
 
Starfieldiin on luvattu mod kittiä, creation kit, ensi vuodelle, eiköhän modiskene siihenkin räjähädä sitten.
Jotenkin vaan en usko että ihan skyrim tasolle modit tulee, skyrim oli kuitenkin iso juttu.

Toivois kyllä monta asiaa jo tähän peliin mitä ei vielä pysty tekemään, tarinalle ja maailman tyhjyydelle ja kolkkoudelle voi vähempi tehdä, riippuu miten fanit jaksaa, mutta jotenkin vaan fiilis, että tää ei saavuta skyrimin tasoa modien määrässä ja laajuudessa.

FO4 on modeja kans reilusti, mutta ei skyrimin määrää ja laajuutta, mutta siinä on joitain engine rajoituksia joita skyrimissä ei ollut. ttai engine bugeja. Skyrimissä tais olla parempi script engine extension, parempi laajennettavuus, kun taas FO4 jotenkin rajoitti joitain osa-alueita.

Oon ite modannu bethesdan pelejä morrowindistä lähtien ja ollut aika laaja modipaketti kaikissa, vain Oblivion ja fallout3 jäi vähemmälle peliajalle, sen aikaisen työn takia.

Ja hienoa verrata peliä joka on ilmestynyt 3v sitten, vs peliä joka ilmestyi 1kk sitten, jolle ei ole edes modityökalua. Ja cp77 modattavuus on erittäin rajoittunutta vrt bethesdan kikkareet
 
Tsekkaas monta content modia on Cyberpunkilla.
Mitä nää ”content modit” oikein on? Contenttia, tietämättä mitä sillä tarkoitat, voi olla ihan mikä vaan.

Montako ajettavia ajoneuvoja lisääviä modeja on starfieldille? Aivan.
 
Mitä nää ”content modit” oikein on? Contenttia, tietämättä mitä sillä tarkoitat, voi olla ihan mikä vaan.

Montako ajettavia ajoneuvoja lisääviä modeja on starfieldille? Aivan.

Content mod on tavannut viitata modiin joka lisää pelattavaa sisältöä.


Modien määrä ei kerro modattavuuden helppoudesta, vaan lähinnä kyseisen pelin modiskenen koosta.

Noilla voi olla joku korrelaatio. Lisäksi en ole tietoinen, että kovinkaan moneen peliin julkaistaan Creation Kitin tasoisia työkaluja. Saa korjata.
 
Lisäksi en ole tietoinen, että kovinkaan moneen peliin julkaistaan Creation Kitin tasoisia työkaluja. Saa korjata.

Arma 3. Pelkästään scenaarioita (contentia) on noin 90t, eli enemmän kuin Skyrimiin on modeja Nexuksessa. Modiscenestä on syntynyt jo viisi kaupallista laajennustakin.
 
Mistähän noiden outpostien kanssa kannattaisi lähteä liikkeelle ja mitä sinne rakentaa? Mihin noita resursseja tarvitsee ja mitä niistä tarvitsee pelissä eniten?

Lähes kaikkia tarvitaan. Ehkä ihan kaikkein eniten alumiinia ja rautaa.(ainakin itsellä on se vaihe) Mutta niillä ei pärjää juuri yhtään.(katso uudestaan eka virke) Joku 5k cargo alus ja varaston hallitseminen on melko pakollinen vaatimus. Jälkimmäinen siis tarkoittaa sitä että jotta saat pienen määrän kaikkea mahtumaan tuollaiseen tilaan, joka ei ole vielä oikeesti paljon, joudut aktiivisesti tekemään jotain niille resursseille joita tulee liikaa.

Natiivisti pelissä ei ole mitään saumaa kerätä vain tarpeellisia resursseja, koska niitä on niin paljon, ja koko systeemi ei salli oikeasti minkään resurssien korostamista. Tuo on tosi ihmeellistä koska tuo systeemi on selvästi kehitetty monimuotoisemmaksi F76:n C.A.M.P. järjestelmästä. Mutta siinä missä aikaisemmassa oli yksittäisten tärkeiden resurssien korostusta, tässä joutuu korostamaan setin. Jolloin jos yrität korostaa 5 tärkeää ja puuttuvaa resurssia joilla rakentaa 5-10 eri juttua tukikohdassa, samalla korostat 15-25 turhaa resurssia, ja täten et ole korostanut mitään koska et voi muistaa mitkä on turhia, ja mitkä tarpeellisia. Miten ihmeessä 2023 tehdään tietokonepelejä jotka vaatisi omia muistiinpanoja edes tyydyttävään pelaamiseen jos yrittää käyttää kaikkiea pelin systeemejä?

Kaikkia mitä vastaan tulee pitää keretä, ja joitain juttuja täytyy ostaa lisää. Tosi turhauttava systeemi ja varsinkin kun siinä ei ole oikein mitään järkevää päämäärää. Selvästi tehty tarkoituksella monimutkainen(hyvässä mielessä) systeemi, jossa on ja olisi paljon mielenkiintoisesta sisältöä, mutta sitten se systeemi on jätetty kesken/rammaksi tai kokonaan hylätty, joten se ei ole missään yhteydessä muuhun systeemiin pelissä. Kaikella mitä noilla tukikohdilla teet, ei ole mitään väliä muun pelin kannalta. Melko luontevaa olisi jos monimutkaisempien ja parempien aluskomponenttien rakenteluun vaadittaisiin noita eri resursseja sellaisia määriä joita voi vaan tukikohdilla tuottaa.
Pelissä myös oli selvästi aikaisemmassa kehitysvaiheessa tuo helium-3 paljon suuremmassa merkityksessä polttoaineena, nyt alus käyttää tyhjästä polttoainetta ja sillä ei ole mitään merkitystä koska yhdellä pienelläkin polttoainetankilla voi mennä osissa minne tahansa. Ai niin ja jos olet käynyt jossain aikaisemmin, pystyt suoraan pikamatkustamaan sinne joka tapauksessa yhdellä klikkauksella, joka pidemmällä aikavälillä on toki suoranainen välttämättömyys, kukaan ei jaksaisi sitä manuaalista alukseen ja ohjaimoon käppäilyä, kiertoradalle nousemista ja grav hyppimistä tähtijärjestelmästä toiseen kovinkaan pitkään.


Silti yritän noita välillä rakennella, optimoida sitä prosessia yms yms. olen saanut nyt jonkinlaisia ketjuja aikaan joissa useampi tukikohta syöttää yhtä. Seuraava pykälä olisi tehdä systeemejä joissa kaksi yhteenlinkattua tukikohtaa täydentää molemmat toisiaan, sallien kummankin tuottaa juttuja joita ne eivät yksikään eikä yhden syöttäessä toista pystyisi.

Yksi todella hieno ratkaisu noissa tukikohdissa on, että kaikki mitä rakennat, kun poistat ne tai koko tukikohdan(parempaan päivitysten takia), saat 100% käytetyistä resursseista takaisin. Yleisellä tasolla veikkaan että useimmat jotka kokeilevat noita, luovuttavat pian. Ne on niin huonosti toteuttu ja viime kädessä turhia. Kannattaa silti kokeilla että itse tietää mitä se on.



Olen ajatellut tässä nyt kun peliin on muutama akuutimpi päivitys tullut, alkaa katsella että löytyiskö modeista hieman apua, sekä noihin tukikohtiin että muutenkin. Niin monia yksinkertaisia juttuja tulee mieleen että väkisinkin jotain on tehty. En ole vaan tottunut käyttämään modeja ja itseä vähän vierastaa se että kun peliin tulee päivitys niin sen asentaminen ei riitä vaan täytyisi odottaa myös modeihin päivityksiä. Tykkään että kun haluan pelata, niin pelin voi koska tahansa vaan avata.
 
Arma 3. Pelkästään scenaarioita (contentia) on noin 90t, eli enemmän kuin Skyrimiin on modeja Nexuksessa. Modiscenestä on syntynyt jo viisi kaupallista laajennustakin.

Lisäksi ne rojut/vehkeet on niitä "fyysisiä objekteja" Armassa.

Toki lataustauot puuttuu.

Ja Arma mallintaa oikeasti taustalla kaikki AI:t yms pelimaailmassa koko ajan, koska niitä voi myös hyödyntää moninpelissä.

Sitä en ymmärrä mitä lataustauoilla pätkitty yksinpeli tällä "mallinnuksella" tekisi.
 
Viimeksi muokattu:
Pelimoottori jolla peli tehty ei liity pelimoottoreihin tippakaan. Asia selvä. Taidat vaan haluta kitistä väkisin jostain asiasta.

Taidat vaan olla Bethesda fanboy, jolle kaikki mitä Bethesda tekee, on raamatullista. Mitä hyötyä object permanencesta on Bethesdan peleissä, miten sitä käytetään pelien parantamiseen? Nykyisellään se vaikuttaa olevan vain optimoinnin puutetta ja laiskuutta, että se on edes olemassa. Kuten vähän kaikki muukin ko. lafkan peleissä.
Ne on niin "all-in" Creation Engineen etteivät voi vaihtaa sitä.
 
Lähes kaikkia tarvitaan. Ehkä ihan kaikkein eniten alumiinia ja rautaa.(ainakin itsellä on se vaihe) Mutta niillä ei pärjää juuri yhtään.(katso uudestaan eka virke) Joku 5k cargo alus ja varaston hallitseminen on melko pakollinen vaatimus. Jälkimmäinen siis tarkoittaa sitä että jotta saat pienen määrän kaikkea mahtumaan tuollaiseen tilaan, joka ei ole vielä oikeesti paljon, joudut aktiivisesti tekemään jotain niille resursseille joita tulee liikaa.

Natiivisti pelissä ei ole mitään saumaa kerätä vain tarpeellisia resursseja, koska niitä on niin paljon, ja koko systeemi ei salli oikeasti minkään resurssien korostamista. Tuo on tosi ihmeellistä koska tuo systeemi on selvästi kehitetty monimuotoisemmaksi F76:n C.A.M.P. järjestelmästä. Mutta siinä missä aikaisemmassa oli yksittäisten tärkeiden resurssien korostusta, tässä joutuu korostamaan setin. Jolloin jos yrität korostaa 5 tärkeää ja puuttuvaa resurssia joilla rakentaa 5-10 eri juttua tukikohdassa, samalla korostat 15-25 turhaa resurssia, ja täten et ole korostanut mitään koska et voi muistaa mitkä on turhia, ja mitkä tarpeellisia. Miten ihmeessä 2023 tehdään tietokonepelejä jotka vaatisi omia muistiinpanoja edes tyydyttävään pelaamiseen jos yrittää käyttää kaikkiea pelin systeemejä?

Kaikkia mitä vastaan tulee pitää keretä, ja joitain juttuja täytyy ostaa lisää. Tosi turhauttava systeemi ja varsinkin kun siinä ei ole oikein mitään järkevää päämäärää. Selvästi tehty tarkoituksella monimutkainen(hyvässä mielessä) systeemi, jossa on ja olisi paljon mielenkiintoisesta sisältöä, mutta sitten se systeemi on jätetty kesken/rammaksi tai kokonaan hylätty, joten se ei ole missään yhteydessä muuhun systeemiin pelissä. Kaikella mitä noilla tukikohdilla teet, ei ole mitään väliä muun pelin kannalta. Melko luontevaa olisi jos monimutkaisempien ja parempien aluskomponenttien rakenteluun vaadittaisiin noita eri resursseja sellaisia määriä joita voi vaan tukikohdilla tuottaa.
Pelissä myös oli selvästi aikaisemmassa kehitysvaiheessa tuo helium-3 paljon suuremmassa merkityksessä polttoaineena, nyt alus käyttää tyhjästä polttoainetta ja sillä ei ole mitään merkitystä koska yhdellä pienelläkin polttoainetankilla voi mennä osissa minne tahansa. Ai niin ja jos olet käynyt jossain aikaisemmin, pystyt suoraan pikamatkustamaan sinne joka tapauksessa yhdellä klikkauksella, joka pidemmällä aikavälillä on toki suoranainen välttämättömyys, kukaan ei jaksaisi sitä manuaalista alukseen ja ohjaimoon käppäilyä, kiertoradalle nousemista ja grav hyppimistä tähtijärjestelmästä toiseen kovinkaan pitkään.


Silti yritän noita välillä rakennella, optimoida sitä prosessia yms yms. olen saanut nyt jonkinlaisia ketjuja aikaan joissa useampi tukikohta syöttää yhtä. Seuraava pykälä olisi tehdä systeemejä joissa kaksi yhteenlinkattua tukikohtaa täydentää molemmat toisiaan, sallien kummankin tuottaa juttuja joita ne eivät yksikään eikä yhden syöttäessä toista pystyisi.

Yksi todella hieno ratkaisu noissa tukikohdissa on, että kaikki mitä rakennat, kun poistat ne tai koko tukikohdan(parempaan päivitysten takia), saat 100% käytetyistä resursseista takaisin. Yleisellä tasolla veikkaan että useimmat jotka kokeilevat noita, luovuttavat pian. Ne on niin huonosti toteuttu ja viime kädessä turhia. Kannattaa silti kokeilla että itse tietää mitä se on.



Olen ajatellut tässä nyt kun peliin on muutama akuutimpi päivitys tullut, alkaa katsella että löytyiskö modeista hieman apua, sekä noihin tukikohtiin että muutenkin. Niin monia yksinkertaisia juttuja tulee mieleen että väkisinkin jotain on tehty. En ole vaan tottunut käyttämään modeja ja itseä vähän vierastaa se että kun peliin tulee päivitys niin sen asentaminen ei riitä vaan täytyisi odottaa myös modeihin päivityksiä. Tykkään että kun haluan pelata, niin pelin voi koska tahansa vaan avata.
Alu, Iron tärkeimmät näitä tarvii satoja kun rakentaa uutta outpostia, sitten kupari, nikkeli. ja 70 muuta vähän pienempää, vettä tarvii jos rakentaa puutarhan tai eläinpaikan, mutta nää on aina paikoissa jossa on ilmakehä ja vettä. Elukan pitää olla myös farmable, hostile eläimiä ei voi laittaa tonne tarhaan.

Rakensin ite 20 outpostia, melko lailla kaikki tärkeimmät löytyy, poislukien muutama harvinaisempi ja nuo unique non farmablet, mutta en jaksanyt räpeltää noiden cargolinkkien kanssa, vaan joutuu aina fast travelaan ja kerään käsin. aika ajoin tyhjentelen ship cargoa turhista ja liiastta harvinaisesta materiaalista. Kumma peli on tehty casuaaleille, mutta tuo outpost ilmeisesti jäänyt kesken, toivoisin modia joilla nuo cargo linkit vois korvata FO4 tyylisellä supply linellä, ihan vaan helpottamaan ja QoL featurena, mutta varmaan tohon rakenteluun tulee vielä DLC patsia ja muutoksia, mutta ei nyt kannata kuuta taivaalta toivoa, moni asia on vaan niin keskeneräinen pelissä tai toteutettu vähän vasemmalla kädellä.

Vielä tarvis 1 skill perk outposteihin, mutta alkaa tökkiin jo peli, on niin nähty, alun innostushuuma ja ainakin toive että tulis bgs parhain peli on kyllä nyt taakse jäänyt. Combat skillit kans pitäs päivitellä loppuun asti, ship skillejä ei tarvi aivan kaikkia, itse rakentaa aluksen niin pärjää hyvin space combateissa ja hyvä miehistö lisää puuttuvia skill pointseja.
Ehkä noi vois XP scummata vaikka outpostissa workbenchillä, alkaa olla uuden pelin aika jo, harmi oisin toivonut tästä parempaa peliä, ehkäpä modit korjaa vielä niinkuin FO4 kohdalla.
 
Content mod on tavannut viitata modiin joka lisää pelattavaa sisältöä.
Sit kun joku vielä vääntäisi rautalangasta että mitä ”pelattava sisältö” on. Dialogia, vihollisia, karttalaajennuksia? Onko vaikkapa minecraftissa lainkaan tätä ”pelattavaa sisältöä”?
Noilla voi olla joku korrelaatio. Lisäksi en ole tietoinen, että kovinkaan moneen peliin julkaistaan Creation Kitin tasoisia työkaluja. Saa korjata.
Onhan noita muitakin ja eihän tämän pelin kittiä olla edes nähty vielä. Korrelaatiota voi etsiä ja joku sellainen varmaan löytyykin.
 
Sit kun joku vielä vääntäisi rautalangasta että mitä ”pelattava sisältö” on. Dialogia, vihollisia, karttalaajennuksia?

En nyt tiedä onko tuohon selvää rautalankamääritelmää ainakaan 'alapäädystä'. Helpompi varmaan määritellä, että pienet täysin kosmeettiset eivät ole pelattavaa sisältöä, ja ehkä joku jo olemassaoleva hevonen toisessa paikassa ei nyt ehkä myöskään. Jos taas muutat Skyrimistä jonkun kylän Ankkalinnaksi, niin kai tuon voi pelattavaksi sisällöksi laskea, vaikka olisi vain visuaalisia muutoksia. Joku uusi vihollinen toki myös pelattavaa sisältöä, ja toteutuksesta riippuen joko pieni tai isompi lisäys pelattavaa sisältöä, riippuen juuri siitä, että kuinka paljon se tuo pelattavaa / vaikuttaa peliin.

Onko vaikkapa minecraftissa lainkaan tätä ”pelattavaa sisältöä”?

Minecraft on rakennuspeli (seikkailulla/tutkimisella/lievällä selviytymisellä). Mielestäni tuosta sulkujen sisältä on helppo tunnistaa se pelattava sisältö.

Jos kaipaat (isompia) content modeja Minecraftiin, niin niitäkin on:

Onhan noita muitakin ja eihän tämän pelin kittiä olla edes nähty vielä. Korrelaatiota voi etsiä ja joku sellainen varmaan löytyykin.

No sieltä tulee käytännössä uusi versio siitä Creation Kitistä, joka on oletettavasti jälleen pitkälti sama työkalu millä peli on tehty. Ei niin, että olisin tehnyt tuolla muuta kuin jotain pikkumuutoksia joskus aikanaan (ja yhdistin ehkä joskus pari modia Oblivionissa(?)). Voi tehdä Dialogia, scriptejä, vihollisia, karttalaajennuksia, questeja.

Arma 3. Pelkästään scenaarioita (contentia) on noin 90t, eli enemmän kuin Skyrimiin on modeja Nexuksessa. Modiscenestä on syntynyt jo viisi kaupallista laajennustakin.

Juu, Arma 3 on hyvä esimerkki, ja ehkä pääsyy siihen, että sanoin 'kovinkaan moneen'. (Mietin myös, että mitä Witcher kolmoseen lopulta julkaistiin, jäi mielikuva, että siihen lupailtiin jotain).
 
En nyt tiedä onko tuohon selvää rautalankamääritelmää ainakaan 'alapäädystä'. Helpompi varmaan määritellä, että pienet täysin kosmeettiset eivät ole pelattavaa sisältöä, ja ehkä joku jo olemassaoleva hevonen toisessa paikassa ei nyt ehkä myöskään. Jos taas muutat Skyrimistä jonkun kylän Ankkalinnaksi, niin kai tuon voi pelattavaksi sisällöksi laskea, vaikka olisi vain visuaalisia muutoksia. Joku uusi vihollinen toki myös pelattavaa sisältöä, ja toteutuksesta riippuen joko pieni tai isompi lisäys pelattavaa sisältöä, riippuen juuri siitä, että kuinka paljon se tuo pelattavaa / vaikuttaa peliin.
Tämän perusteella cyberpunkkiinkin on ”content modeja”, vaikka joku toinen täällä esitti että moisia ei ole.

Turhaa vänkäämistä sinänsä, etenkin kun homma lähti (taas) siitä kun joku esitti jotakuinkin että ”creation engine on paras ja ainutlaatuinen”, vaikka se ei (taaskaan) pidä paikkaansa.

Se että tämäkin on creationilla tehty johtuu rahasta. Ajateltiin että paska 30fps suorituskyky on ok kompromissi jos toisessa vaakakupissa on muutama miljoona mitä menisi työntekijöiden kouluttamiseen ja lisenssimaksuihin.
 
Tämän perusteella cyberpunkkiinkin on ”content modeja”, vaikka joku toinen täällä esitti että moisia ei ole.

Joo, on muutama jotka varmaan ylittää rajan. Käytännössä niitä ei ole, joten vähän ehkä turha provosoitua ja provosoida aiheesta...

Turhaa vänkäämistä sinänsä, etenkin kun homma lähti (taas) siitä kun joku esitti jotakuinkin että ”creation engine on paras ja ainutlaatuinen”, vaikka se ei (taaskaan) pidä paikkaansa.

Kyllä mä tuonkin puolen näen. Toki olisi kiva nähdä toteutus jollakin modernimmalla alustalla, enkä yllättyisi, jos siellä olisi jo pidemmän aikaa kokeiltu jotain uudempaakin.

Sanoisin silti, että ihan joka peliin ei saa pultattua kiinni vaikka Wysmstoothia (Wyrmstooth)

Wyrmstooth adds a new quest that takes the Dragonborn to the island of Wyrmstooth situated north of Solitude across the Sea of Ghosts. Battle across new landscapes and through new dungeons in this expansion-sized mod. The task may seem simple enough: slay a dragon that's stirring up trouble. But things never quite go that easily...

Features

A New Land to Explore: Travel north across the Sea of Ghosts to the island of Wyrmstooth in pursuit of a dragon. Delve into one of the largest dungeons in Tamriel with a cadre of mercenaries at your disposal.
Your Home is Your Castle: Purchase an abandoned imperial fort from Lurius Liore, make it your own, hire new staff, and defend it from unwanted visitors.
New Weapons, Shields, Spells, and a new Shout: Treasures sequestered across the island reward those with a keen sense of exploration...and a keener ability to fend off danger lurking in the depths of the many dungeons found across the island.


Se että tämäkin on creationilla tehty johtuu rahasta. Ajateltiin että paska 30fps suorituskyky on ok kompromissi jos toisessa vaakakupissa on muutama miljoona mitä menisi työntekijöiden kouluttamiseen ja lisenssimaksuihin.

Ei varmaan muutama miljoona riitä. Toki oletan, että jossain vaiheessa on jotain muuta pohjalla. Ehkä.
 
Käytännössä niitä ei ole
Kysymys oli siitä että joku esitti että ne olisivat mahdottomuus. Se että niitä käytännössä voi olla tarkoittaa että kyse ei ole minkään sortin mahdottomuudesta.
Sanoisin silti, että ihan joka peliin ei saa pultattua kiinni vaikka
Vaikka mitä? Jotain varmaan jäi puuttumaan.

edit: nyt näkyy. Modityökalujen laatu ja pelimoottorivalinta ei tosiaan toisiinsa liity. Optimitilanteessa peli julkaistaisiin vaikka ue5 projektina kaikkien ihmeteltäväksi. Tuolloin onnistuisi ihan kaikki, ja minkä tahansa pelin kohdalla tuo on mahdollista tehdä. Se että noin ei toimita on täysin toissijainen juttu.
Ei varmaan muutama miljoona riitä.
Tuskin muutamasta miljardistakaan on kyse..
 
Kysymys oli siitä että joku esitti että ne olisivat mahdottomuus. Se että niitä käytännössä voi olla tarkoittaa että kyse ei ole minkään sortin mahdottomuudesta.

Hyvä hyvä, voitit jonkun käyttäjän, kun Cyberpunkkiin on jotain modeja voidaan määritellä content modeiksi. Epäilen silti, että tuolla ei kuitenkaan tulla näkemään uusia modaajien tekemiä kaupunginosia ja questiketjuja, jos toista päätä katsotaan. Voi olla harvassa pienemmätkään.

Modityökalujen laatu ja pelimoottorivalinta ei tosiaan toisiinsa liity.

Hieman epäilen väitettä. Creation kitillä pystyy sen modulaarisuuden ja rakenteen ansiosta muokkaamaan 'mitä tahansa' pelissä ja jakamaan muutokset muille käyttäjille modina. Myönnettäköön, että minulla ei ole kokemusta peliengineiden käytöstä (hyyyvin vähäistä unityn testailua lukuunottamatta), mutta tähän asti olen ollut uskomuksessa, ettei tuo 'valmiin pelin' muokkaaminen olisi aivan yhtä yksinkertaista.

Optimitilanteessa peli julkaistaisiin vaikka ue5 projektina kaikkien ihmeteltäväksi. Tuolloin onnistuisi ihan kaikki, ja minkä tahansa pelin kohdalla tuo on mahdollista tehdä. Se että noin ei toimita on täysin toissijainen juttu.

Modaajille se tuskin on täysin toissaijainen juttu, että ehkä ei 'täysin'. Ja yksinäänhän tuo ei ratkaisisi modien jakamisen ongelmaa, ja nostaisi myös modaamisen kynnystä.

Ei niin, että vastustaisin asiaa, mutta aika huikeita modeja noihin Bethesdan peleihin on saatu tehtyä.

Tuskin muutamasta miljardistakaan on kyse..

Tuskin joo. Erityisesti jos sen käyttäjien modaamismahdollisuudet jättää pois. Muutenhan isot softaprojektit menee miten menee.
 
mutta tähän asti olen ollut uskomuksessa, ettei tuo 'valmiin pelin' muokkaaminen olisi aivan yhtä yksinkertaista.
Riippuu niin monesta seikasta, että vaikea arvioida ilman esimerkkiä. ”Valmista peliä muokkaamalla” se peli kuitenkin on alun perin tehty.
Creation kitillä pystyy sen modulaarisuuden ja rakenteen ansiosta muokkaamaan 'mitä tahansa' pelissä ja jakamaan muutokset muille käyttäjille modina.
Sama varmaan onnistuisi jos ”creation kitin” tmv. toteuttaisi toiselle moottorille.

Ei niin, että vastustaisin asiaa, mutta aika huikeita modeja noihin Bethesdan peleihin on saatu tehtyä.
On kyllä. Harmi että ihan kaikkea ei voi modata kuntoon.
 
Missä muissa freeroam ropeissa kaikki on helposti modattavissa ja maailmaan voidaan helposti laittaa oikeasti fyysisiä objekteja?

Tuo kahvikuppien keräilyn hinta on sitten se, että saadaan ruudunpäivitysnopeutta alas ja järjetön määrä latausruutuja ja siitäkin huolimatta ympäristö pysyy näitä itsenäisiä objekteja lukuunottamatta staattisena. Mun mielestä irrelevantti ominaisuus sen rinnalla, mitä kaikkea muuta tuon moottorin käyttö aiheuttaa ja varmaan muutkin moottorit taipuisivat moiseen, mutta mitään käytännön järkeä tuossa ei ole.

Onhan se uniikki detalji, mutta ainakin Starfieldin kohdalla siellä vaakakupin toisessa päässä painaa huomattavasti enemmän muut relevantimmat asiat.
 
Tuo kahvikuppien keräilyn hinta on sitten se, että saadaan ruudunpäivitysnopeutta alas ja järjetön määrä latausruutuja ja siitäkin huolimatta ympäristö pysyy näitä itsenäisiä objekteja lukuunottamatta staattisena. Mun mielestä irrelevantti ominaisuus sen rinnalla, mitä kaikkea muuta tuon moottorin käyttö aiheuttaa ja varmaan muutkin moottorit taipuisivat moiseen, mutta mitään käytännön järkeä tuossa ei ole.

Onhan se uniikki detalji, mutta ainakin Starfieldin kohdalla siellä vaakakupin toisessa päässä painaa huomattavasti enemmän muut relevantimmat asiat.
No eikä ole. Varsinkin pelissä jossa on painottomuus, fyysinen irtotavara luo immersiota. Peli pyörii hyvin ottaen huomioon visuaalisen tason ja pelimekaniikat. Tuntuu, että suurin osa pelaa peleissä pelkkää grafiikkaa, eikä ymmärrä mitään itse pelaamisesta.
 
No eikä ole. Varsinkin pelissä jossa on painottomuus, fyysinen irtotavara luo immersiota. Peli pyörii hyvin ottaen huomioon visuaalisen tason ja pelimekaniikat. Tuntuu, että suurin osa pelaa peleissä pelkkää grafiikkaa, eikä ymmärrä mitään itse pelaamisesta.

Luohan se, mutta kuinka merkittävässä roolissa Starfieldissäkään tuo leijuva avaruusromu loppuviimein oli? Näin äkkiseltään ei tule mieleen kuin yksi tehtävä ja siinäkin oli muutama tölkki ja kannu leijumassa siellä täällä, loput naulattu miljööseen kiinni. Ne pahimmat immersion rikkojat olivat jossain ihan muualla, oli tuota erikseen laskettua irtotavaraa pelissä tai ei. Starfield nyt olisi vielä painottomuutensa ansiosta peli jossa tuota ominaisuutta olisi voinut oikein alleviivata.

Ja mulla ei todellakaan pyörinyt hyvin. Sisätiloissa pääsäntöisesti toimi, ulkona ei.
 
No eikä ole. Varsinkin pelissä jossa on painottomuus, fyysinen irtotavara luo immersiota. Peli pyörii hyvin ottaen huomioon visuaalisen tason ja pelimekaniikat. Tuntuu, että suurin osa pelaa peleissä pelkkää grafiikkaa, eikä ymmärrä mitään itse pelaamisesta.

Jos tämä olisi tehty nykyaikaisella pelimoottorilla ja varsinkin nykyrauta huomioon ottaen, peli ei tarvitsisi lataustaukoja joka välissä ja instansseihin pätkimistä, oli sitten dynaamiset kahvikupit pöydillä tai ei.

Grafiikka on mulle tässä ok tasoa, ei juuri häiritse, mutta muut laiskat ratkaisut kylläkin ja niillä ei ole mitään tekemistä minkään objektien kanssa, oli niihin laitetty fysiikat tai ei.
 
Irtonaiset kahvikupit ja pahvilaatikot eivät yksin luo immersiot, tarina on nyt vaan melko meh (toki, tä on ehkä mielipideasia). Hahmot, dialogi ja ääninäyttely on aivan hanurista. Vertailuksi juurikin se parjattu Cyberpunki jossa tosiaan on hyvin ääninäytelty dialogi jossa hahmojen eri tunnetilat tulee hyvin esiin, toisin kuin Starfieldis jossa ääninäyttely on monotonista lukemista vihkosta tasoa. Itselle juurikin hahmot ja maailma luo sen immersion. Starfieldin "avoin maailma".... Atlantis City (isoin kaupunki) on pienempi ku joku Mass Effect3 vaikka Citatel. Ja, juu voit mennä kaupungin ulkopuolelle jossa sitten on tyhjä täynnä, muutama copipaste kaivos jotka ovat täysin samaoja ihan mihin planeetalle meet. Jopa toisissa nuo kahvikupit ovat samoissa paikoissa. Vertailuksi sitten vaikka se Night City, mikä oikeasti on valtava, vaikka ei ooka lentelevä roska, nii onhan siellä nyt helvetisti enemmän kadottava joka nurkalla. Ja sitten nuo hahmot, yksikä hahmo ei herättänyt mitään tunteita, varmaankin just sen surkean ääninäyttelyn takia. Tietyssä kohdassa tarina, ei tullut mitään tunteita pinta, kun taas Cyberpunkissa tai vaikka Mass Effectissä samankaltaisessa tilanteessa meinaa väkisin silmä kostua.

Ja sitten noista tarinamodeista, Skyrimin ja Falloutteihin tuli jonkun verran ihan mielenkiintoisia, jopa DLC kokoluokan tarinamodeja, jotka oli myöskin ääninäytelty, modin tekijät ja heitän kaverit hoitivat usein sen puolen ja rehellisesti sanottuna, ei kuulostanut yhtä huonommalta kun Starfieldin ammattilaisten työ....Joten, joo, siihen Starfielt saattaa olla hyvä alusta, mutta sellaisenaan, keskinkertaisen tarinan, tyhjien maailmojen ja jopa lentävien kahvikuppien kanssa, se on korkeinta 5/10 peli.
 
Luohan se, mutta kuinka merkittävässä roolissa Starfieldissäkään tuo leijuva avaruusromu loppuviimein oli? Näin äkkiseltään ei tule mieleen kuin yksi tehtävä ja siinäkin oli muutama tölkki ja kannu leijumassa siellä täällä, loput naulattu miljööseen kiinni. Ne pahimmat immersion rikkojat olivat jossain ihan muualla, oli tuota erikseen laskettua irtotavaraa pelissä tai ei. Starfield nyt olisi vielä painottomuutensa ansiosta peli jossa tuota ominaisuutta olisi voinut oikein alleviivata.

Ja mulla ei todellakaan pyörinyt hyvin. Sisätiloissa pääsäntöisesti toimi, ulkona ei.
Aina kun ammut räjähdepanoksilla, tavaraa lentää, on samaa immersiota. Kun ammut boostbackin, tai räjähteillä elukat lentää fysikaalisesti oikein painovoimaan verrattuna jne. Tärkeintä on se, että tällainen on mahdollista pelissä, varsinkin avaruuspelissä. Siten modaajat voivat käyttää kyseessä olevaa mekaniikkaa mielin määrin, helposti hyvien modityökalujen takia. En nyt tajua miksi asiat on niin vaikea ymmärtää. Ennenkuin vastavaan pystyviä, vastaavia pelejä on markkinoilla, CK on paras engine tällaiseen peliin. Vapaus ja modattavuus.

R3600, 7800XT @5120x1440 pelannut 150 tuntia kaikki asetukset tapissa. Eipä ole ollut valittamista. Joissain tiheissä viidakoissa, missä on satoja elukoita, usvaa, rankkasadetta ja kaikkea muuta välillä hyytyy 30 fps, mutta se on täysin ymmärrettävää miksi.
 
Vertailuksi sitten vaikka se Night City, mikä oikeasti on valtava, vaikka ei ooka lentelevä roska, nii onhan siellä nyt helvetisti enemmän kadottava joka nurkalla. Ja sitten nuo hahmot, yksikä hahmo ei herättänyt mitään tunteita, varmaankin just sen surkean ääninäyttelyn takia. Tietyssä kohdassa tarina, ei tullut mitään tunteita pinta, kun taas Cyberpunkissa tai vaikka Mass Effectissä samankaltaisessa tilanteessa meinaa väkisin silmä kostua.

Minä tykkään kovasti Cyberpunkista ja kyllähän siinä tarina ja ääninäyttely on ihan eri luokkaa kuin Starfieldissä. Itselleni maistuu silti Starfieldinkin silotellumpi tyyli ja moni asia pelissä on parempaa kuin Cyberpunkissa, lähinnä se RPG puoli ja eläytyminen.

Esim tuo Neon on minusta ilmeeltään jännittävämpi mesta kuin Night City ja vaikuttaa elävämmältä. Cyberpunk valitettavasti oli lähempänä GTA:ta tässä suhteessa.

Mulle Starfieldin hahmot olivat taustatarinoineen hyvinkin mielenkiintoisia. Tuo mainitsemasi kohta iski kyllä, ei vaatinut ylenmäärin dramatisointia vaan juuri vähäelkeisyyden takia. Se on osittain itselleni sitä ropeilua, ettei tungeta tunnetta kurkusta alas vaan se tuli enemmänkin sitä kautta mitä enemmän hahmoihin tutustui ja tarinaan eläytyi.

Mutta makuasioita nämä. Ite aloitin juuri NG+ ja peli on ongelmineen vahva 8/10, fiilis pelatessa 10/10.
 
Huvittavaa että esimerkiksi otettiin sitten Arma 3 joka pyöri myös aivan paskasti pitkän aikaa. Nykyään vähän paremmin. Ei silti on sitäkin tullut pelattua satoja tunteja. Ehkä olen vain paskojen grafiikkamoottorien fanboy. Taisin olla ainoa joka ei hyperventiloinut Cyberpunkistakaan launchissa vaikka toki aihetta oli ainakin konsoleilla.
 
300 tuntia tullu pelattua kuukauden aikana, tässä omia mietteitä miten tästä 8/10 pelistä sais vielä paremman:

Ehdottomasti pitäisi olla että kun menet ekaan uuuten universumiin sulle aukeaa uusi starborn skillipuu, ehkä tämän dlct korjaa joskus. Olisi sitten syytä grindata jotain 150 leveliä :)
 
Siinä taitopuussa voisi olla esimerkiksi boosteja tuohon starborn alukseen, pieniä boosteja muihin esim vaikka joku you deal 5%, 7%, 10% more damage jne :)
 
Huvittavaa että esimerkiksi otettiin sitten Arma 3 joka pyöri myös aivan paskasti pitkän aikaa. Nykyään vähän paremmin. Ei silti on sitäkin tullut pelattua satoja tunteja. Ehkä olen vain paskojen grafiikkamoottorien fanboy. Taisin olla ainoa joka ei hyperventiloinut Cyberpunkistakaan launchissa vaikka toki aihetta oli ainakin konsoleilla.

Kymmenien pelaajien skriptatut moninpelimoodit pyöri paskasti. Kampanjat jne singleplayer sisällöt meni kyllä 60fps high vanhemmallakin koneella ilman ongelmia.
 
Mä katselin vihdoin modeja. (latasin jonkun 39 setin sellaisia mitkä luultavasti asennan)

Onko siis niin ettei ole modia joka sallisi yksittäisten resurssien korostamista, siis sitä suurennuslasijuttua mikä oletuksena korostaa kaikki jonkun yksittäisen kohteen vaatimat resurssit, mikä tekee koko asiasta melko hyödyttömän?
 
Mä katselin vihdoin modeja. (latasin jonkun 39 setin sellaisia mitkä luultavasti asennan)

Onko siis niin ettei ole modia joka sallisi yksittäisten resurssien korostamista, siis sitä suurennuslasijuttua mikä oletuksena korostaa kaikki jonkun yksittäisen kohteen vaatimat resurssit, mikä tekee koko asiasta melko hyödyttömän?
Tuo olisi kyllä jees, mutta ei taida vielä olla.
 
No nyt tuli ikävää bugia vastaan, menetin noin 10h pelitunteja eikun näemmä enemmän jopa 15 :confused2: ja tusinan pöllittyä alusta+yhden niistä täysi rework ship builderissa, kun etsin saven missä tämä bugi ei vielä ollut aktiivinen.

Ilmeisesti liittyy jotenkin siihen, että Docked-paikoissa (avaruusasemat kuten Crimson Fleetin Key, tai the Den) vaihtaa Home Ship tai myy varastetun aluksen ja palaa ilmalukon kautta takaisin alukseen, jolloin peli kaiketi heittää sinut New Atlantikseen mukamas default Frontier aluksen luo (tai mikä vaan oma Home Ship mikä valittiin, se on avaruudessa vaihtelun yhteydessä palannut Home Baseen aka New Atlantis), ja tuon jälkeen koko New Atlantis satama alue on permanent bugina, mm Trade Kiosk on poissa eikä maailma lataa enää kunnolla, mm maassa on aukkoja, ja hissit/tram poissa sun muuta. Tämä bugi käsittääkseni rikkoo mm. joitakin Main Questeja jos aluksen rampista täytyy mennä sisään alukseen. Tämän bugin yksi puoli näytti olevan se, että alustalla oleva alus välillä on ramppi ylhäällä, eli alukseen ei pääse sisään oven kautta. Pari kuvaa esimerkkinä, hissi ja kioski poissa.

1696680782112.png1696680441476.png

Toisin sanoen: jos piratoi aluksia ja vaihtelee Home Ship lennosta, älkää ainakaan vaihtako tai myykö niitä Board-vaativissa paikoissa, kuten The Den tai Crimson Fleetin The Key -asemat.
 
Eikö tuo resetoitunut jos nousit ilmaan ja laskeuduit normaalisti? Tai vaihdoit alusta? Mä ymmärsin että tuollaista käytettiin äärettömän rahan luomiseen ennenkuin joku keksi helpomman tavan päästä sinne maan sisään.
 
Eikö tuo resetoitunut jos nousit ilmaan ja laskeuduit normaalisti? Tai vaihdoit alusta? Mä ymmärsin että tuollaista käytettiin äärettömän rahan luomiseen ennenkuin joku keksi helpomman tavan päästä sinne maan sisään.
Ei resetoitunut. Koitin tuota useammalla planeetalla ja kahdella eri aluksellakin.
 
Voisiko joku kertoa miten löydän tekemäni Outpostit? Tiedän kyllä suunnilleen minne ne on tehty ja yhden löysinkin ja poistin kaiken siitä mutta ei vapauta sitä uudelleen käyttöön rakennettavaksi. Toisessa Outpostissa on isompi Landing Pad mutta ei anna laskeutua ja olen kokeillut keinot että laskeudun planeetalle ja pois 3-4 kertaa mutta ei anna edelleenkään laskeutua sille ja en tietenkään kävelemällä sitä löydä. Yrittänyt siis laskeutumista avaruudesta ja myös planeetan pinnalta, mikään ei auta :mad:

Eipä tällaisiin ongelmiin olisi tuntunut pelituntien olevan kuitenkin 4 päivää jälkeen törmäävän :rofl:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 131
Viestejä
4 502 997
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom