Starfield (PC, XBX)

Mielestäni itse ihmisten AI toimii aika hienosti välillä, hakevat aina suojaa ja koittavat myös kiertää joskus sivustaan. Yhden kerran miniboss lähti juoksemaan karkuun ja kun sai itsensä paranneltua kääntyi välittömästi ja latasi naamaan kun jouduin juoksemaan perässä täysillä. Eihän tuo mikään loistava ole mutta en ole parempiakaan nähnyt open world peleissä.
Samat kokemukset taistelusta, AI:sta enemmän hyviä kuin huonoja kokemuksia. Ehkä vaikeustaso vaikuttaa kokemukseen, very hardilla kun pelaa niin keskelle vihujoukkoa ei noin vain mennä.
 
Howard tiimeineen nuo suuret odotukset aiheutti lupaamalla suut vaahdossa sellaista, mitä pelissä ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi itselleni on vaan anteeksiantamatonta ala-arvoinen tekoäly pelin vihollisissa. Voit juosta kirjaimellisesti vihun selän taakse ja tyhjentää lippaallisen rauhassa. Kyllä tuosta on vaan nautinto kaukana.
Kyllähän se AI välillä bugailee, mutta pääosin mielestäni AI on parempi kuin avoimen maailman peleissä yleensä. Yleensä AI spottaa meikäläisen todella hyvin - jopa liiankin hyvin, eikä ole liian helppoa kiertää selkään tai yrittää päästä pois AI:n näkökentästä.

Ihmettelen todella paljon, jos oikeasti väität, että voit jatkuvasti "juosta vihun selän taakse ja tyhjentää lippaallisen rauhassa". Uskallan väittää, että tämä ei todellakaan pidä paikkansa, vaikka jonkun kerran näin olisitkin bugaamisen vuoksi pystynyt tekemään.
 
omasta mielestä hyvin huonoja puolia pelissä on suuri ja valtava ja erittäin huono dialogi, jonka 99,9% ajasta skippaan yli. Tylsät companionit samoin tylsillä dialogeilla ja toi dialogi on joskus pakko kuunnella, ja se tulee hitaasti ja viiveellä.

Ehkäpä joskus tulee joku "NO DIALOG" modi.

Tarina on aika tylsä ja tyhjänpäiväinen, siinä on kuitenkin muutamat hyvät hetkensä.
Maailma ei tunnu immersiiviseltä vaan tyhjältä ja geneeriseltä, vrt vaikka skyrim tai FO4, jossa companionitkin olivat monin verroin laadukkaampia. Outpost building on ottanut takapakkia FO4:stä
AI ja combat, joo, no tuollainen se on kyllä ollut aika lailla kaikissa bethesdan peleissä, viholliset on vain loot koneita ainakin mulle, creditsit kelpaa ja myytävä kama.

Hyvänä sitten vapaa ja vapaasti tutkittava maailma, alusten rakentelu ja outpostit kans mikäli noista innostuu. Loottia on ihan kiva kerätä, mutta toisaalta turhauttavaa, tavaroita riittää ja item management ja UI on aika kauhea.
Tehtäviä pelaa kuittenkin mielellään ja keräilee XP ja aukoo samalla uusia kykyjä itselle.
Planeettojen tutkiminen on ihan ok alussa, mutta siinä kyllästyy äkkiä ja se on huonommin tehty kuin vaikka no mans sky.
Toisaalta planeetoille on paikkoja, joissa voi käydä tappamassa vaikkapa piraatteja, tai civilian outposteja, jotka antaa jonkin pikatehtävän.
Mutta kun menet tehtäväpaikkaan selviää nopeasti, että paikat on geneerisiä, kaikki on samassa paikassa ja noita on noin 4-5 erilaista ainoastaan, vain vihujen leveli on eri. Ja joskus bounty missioneissa se dungeon boss tappaa itse itsensä tai omat tappaa sen?? outoa.

Kyllä tätä silti mielellään pelailee, tällä hetkellä tuunailen omaa avaruusalusta kuntoon ja vielö on yks faction questline kokonaan tekemättä. Vaikka tuo oheistekeminen main questin sijasta on ajoittan aika geneeristä ja ajoitttan tylsähköä, jotenkin sitä kuitenkin tätä peliä tykkää pelata.

Ainakin redditissä ja joillain jenkkiforumeilla hehkutetaan suuresti pelin dialogia ja companionien ääninäyttelijöitä, ilmeisesti peli on tehty enemmän amerikkalaispelaajille ja nuoremmille. Tarina on kuin umpitylsä marvel elokuva x2.
 
Outpostit tuntuvat vähän irralliselta konseptilta nyt reilu 20h pelailujen jälkeen. Aivan ensimetreillä innoissani rakentelin outpostin jossa oli kaikki workbenchit vain todetakseni, ettei niille ole mitään tarvetta. Sen jälkeen ajattelin, että ehkäpä outpostit voisi porailla maaperästä materiaaleja, mutta yhden outpostin alueelle saa ehkä vain kolmea raaka-ainetta kerrallaan, ja kahdeksan majapaikan rajoituksella tuo tuntuu myös vähän rajalliselta touhulta. Lisäksi käytännössä toimivien outpostien rakentaminen vaatisi ihan mielettömästi skill pointtien tuhlaamista joten olen päätynyt jättämään nuo lopulta rauhaan.

Ja sama tuntuu vaivaavan aluksen rakentelua. Ehkä KSP kummittelee liikaa takaraivossa mutta osien sijoittelu on tässä hirveän kankeata enkä oikein ole saanut ajatuksesta kiinni miten näitä pitäisi lähteä modaamaan? Ensimmäiseen alukseen voisi olla kiva saada isompaa cargoa ja bensatankkia mutta hetken pään raapimisen jälkeen jätin senkin modailun sikseen ja yritän lähinnä pärjäillä tavaratilarajoitteiden kanssa.
 
Outpostit tuntuvat vähän irralliselta konseptilta nyt reilu 20h pelailujen jälkeen. Aivan ensimetreillä innoissani rakentelin outpostin jossa oli kaikki workbenchit vain todetakseni, ettei niille ole mitään tarvetta. Sen jälkeen ajattelin, että ehkäpä outpostit voisi porailla maaperästä materiaaleja, mutta yhden outpostin alueelle saa ehkä vain kolmea raaka-ainetta kerrallaan, ja kahdeksan majapaikan rajoituksella tuo tuntuu myös vähän rajalliselta touhulta. Lisäksi käytännössä toimivien outpostien rakentaminen vaatisi ihan mielettömästi skill pointtien tuhlaamista joten olen päätynyt jättämään nuo lopulta rauhaan.

Ja sama tuntuu vaivaavan aluksen rakentelua. Ehkä KSP kummittelee liikaa takaraivossa mutta osien sijoittelu on tässä hirveän kankeata enkä oikein ole saanut ajatuksesta kiinni miten näitä pitäisi lähteä modaamaan? Ensimmäiseen alukseen voisi olla kiva saada isompaa cargoa ja bensatankkia mutta hetken pään raapimisen jälkeen jätin senkin modailun sikseen ja yritän lähinnä pärjäillä tavaratilarajoitteiden kanssa.
Outposteihin en itsekään ole kunnolla päässyt vielä sisään, mutta ilmeisesti ovat selvästi paras lähde rahan tekemiseen ja expaamiseen, eli jos niihin jaksaa panostaa ja syventyä, niin ilmeisesti niistä saa myös paljon irti. Ymmärtääkseni ei välttämättä vaadi edes ihmeemmin skill pointseja, että saa Outpostit rullaamaan ja tuottamaan.

Alusten rakentelukin ottaa hetken, että siihen pääsee kunnolla kiinni. Lisäksi sekin vaatii skill pointseja, että voi hankkia ja asentaa kaikkia haluamiaan osia, sekä lentää kaikkien luokkien aluksia. Lisäksi tarvitsee aika paljon leveliä hahmolle, että pystyy ostamaan kaikkia osia. Jossain 60lvl tuntumassa saa ilmeisesti suunnilleen kaikki alusten osat auki, että niitä pystyy ostamaan. Aluksen rakentelu on vähän kömpelön tuntuista aluksi, mutta kyllä se ihan mukavasti siitä lähtee sujumaan, kun oppii miten homma toimii.

Eli kumpikaan osa-alue ei ole sellainen, että pääsisi välittömästi ja helposti kiinni, mutta molemmista voi hyötyä paljon jo pelin alkuvaiheissa, jos niihin lähtee heti panostamaan. 100-200k jos on rahaa laittaa aluksen rakenteluun, niin saa aika helposti sellaisen vehkeen, jossa on moninkertaisesti cargotilaa ja pärjää taistelussakin selvästi paremmin, kun vertaa siihen millainen Frontier on ilman päivityksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: eGe
In this next generation role-playing game set amongst the stars, create any character you want and explore with unparalleled freedom as you embark on an epic journey to answer humanity’s greatest mystery.

Steamissä ensimmäinen lause tämän otsikon alla.
Explore Outer Space
Venture through the stars and explore more than 1000 planets. Navigate bustling cities, explore dangerous bases, and traverse wild landscapes. Meet and recruit a memorable cast of characters, join in the adventures of various factions, and embark on quests across the Settled Systems. A new story or experience is always waiting to be discovered.

Turha sitä maalitolppaa on siirtää. Kyllä tämä on olevinaan planeettojen tutkimus peli ja epäonnistuu siinä loistavasti.
Missään ei kyllä sanota, että planeettojen tutkiminen olisi pelin pääasiallinen painopiste - kuten ei olekaan. Jokainen toki tulkitsee eri tavalla, että mitä sana "explore" tarkoittaa ja mitä toivoo sen tarkoittavan, mutta ei tuo Starfieldin kuvausteksti kerro siitä, että peli yrittäisi olla pelkkää planeettojen tutkimista. Jollain tasolla lähes kaikkia planeettoja voi tutkia, mutta se on vain yksi osa peliä.

Kun ottaa huomioon mitä kaikkea Starfield lupaa ja yrittää olla, niin mielestäni se onnistuu siinä varsin hyvin. On nimittäin todella isot lupaukset ja niiden täyttäminen nykyistä merkittävästi paremmin olisi lähes mahdoton tehtävä.
 
En hirveästi peliltä odottanut mutta on yllättänyt kyllä, tykkään ja kovasti.

Bethesdan pelejä lähinnä viimeksi kunnolla pelannut Xbox:illa Oblivionia, Skyrim ei jostain syystä saanut minua millaan tavalla syttymään että olisi jaksanut sitä tahkota samalla tavalla kuin Oblivionia.

Älyttömästi tässä tekemistä kyllä on se täytyy myöntää ja itse pelailen hiljakseen ja nautiskellen :)

Muutama bugi on tullut vastaan, lähinnä ne ollut että pelaajan mukana oleva tyyppi saattaa kimpoilla välillä juostessa seinille tai sitten kun ammut jonkun niin hyppää kattoon ja jää jalasta roikkumaan siihen.

Huvittava tilanne tuli yhden kerran kun olin jollakin planeetalla ja siihen viereen laskeutui piraattien alus, no nirhasin ne aika äkkiä siihen kohtaan mistä pihalle tulivat, no menin sitten sisälle siitä rampista ja yritin päästä alukseen jossa luki inaccesible ja samalla alus käynnistyi ja ovi meni kiinni, alus lähti korkeuksiin ja meni joku aika niin alus hävisi ja olin todella korkealla ilmassa josta tipuin tiekenkin alas, jetpack pelasti hengen silloin :rofl:

Nyt vähän yli 50 tuntia takana niin yksi asia ainakin ärsyttää ja paljon on että jos joku tehtävä on kesken niin New Atlantikseen et voi laskeutua ollenkaan, mikähän ihme rajoitus tuokin :mad:
 
80h takana, just aloitin ihan alusta ihan kunnon roolipeli meiningillä ja nimellä ( cole "viper" adams ) mukava kun esim robotti kutsuu captain adams :) UC Navy kapteenina pelastetaan galaxia. Puhdas sotilas spekkinen kaiffari.
 
Ainakin redditissä ja joillain jenkkiforumeilla hehkutetaan suuresti pelin dialogia ja companionien ääninäyttelijöitä, ilmeisesti peli on tehty enemmän amerikkalaispelaajille ja nuoremmille. Tarina on kuin umpitylsä marvel elokuva x2.

En ole jenkki, nuori enkä pidä Marvelin leffoista tai sarjakuvista. Siltikin pidän tän pelin dialogista, hahmoista ja niiden ääninäyttelystä. Joskus kieltämättä puhuvat hitaasti niin tulee skipattua sitä mukaa kun subtitlet on luettu.

Eri mieltä olen myös tuosta, että Fallout 4:ssä ois ollut paremmat hahmot ja dialogi. Nuo asiat + todella heikko pääjuoni olivat syyt miksi peli oli itselleni pettymys. Starfield petrannut näissä merkittävästi, varsinkin companionien osalta. Ei sentään New Vegasille pärjää, mutta se olikin Obsidianin käsialaa.
 
Nyt vähän yli 50 tuntia takana niin yksi asia ainakin ärsyttää ja paljon on että jos joku tehtävä on kesken niin New Atlantikseen et voi laskeutua ollenkaan, mikähän ihme rajoitus tuokin :mad:
Itsellä tuli kanssa tuo vastaan jossain vaiheessa että New Atlantiksen kohteet oli harmaana ja ainoastaan sinne kaupungin ulkopuolelle pystyi laskeutumaan (fast travellaan). Sitten selvisi, että ensin pitää mennä kiertoradalle että saavat suoritettua skannauksen alukseen ja sitten vasta voi laskeutua tuonne new atlantiksen kaupungiin. Johtuu varmaan siitä jos tulee jostain UC:n ulkopuoliselta alueelta niin aina pitää skannata alus.

Eilen tuli ihmetyksenä itselle että oli jostain tullut 350 arvoinen boynty UC:n alueelle, näkyi siis kartassa kun oli aikomuksena mennnä New Atlantikseen niin meninkin ensin etsimään niitä kioskeja missä ne boyntyt voi hoitaa. Ei mitään hajua mistä tuo tuli, koska olin vasta suorittanut UC factionin tehtävää. Enkä tiedä mitä tuosta olisi seurannut sitten jos olisi UC:n alueelle bountyn kanssa mennyt.
 
Itsellä tuli kanssa tuo vastaan jossain vaiheessa että New Atlantiksen kohteet oli harmaana ja ainoastaan sinne kaupungin ulkopuolelle pystyi laskeutumaan (fast travellaan). Sitten selvisi, että ensin pitää mennä kiertoradalle että saavat suoritettua skannauksen alukseen ja sitten vasta voi laskeutua tuonne new atlantiksen kaupungiin. Johtuu varmaan siitä jos tulee jostain UC:n ulkopuoliselta alueelta niin aina pitää skannata alus.

Eilen tuli ihmetyksenä itselle että oli jostain tullut 350 arvoinen boynty UC:n alueelle, näkyi siis kartassa kun oli aikomuksena mennnä New Atlantikseen niin meninkin ensin etsimään niitä kioskeja missä ne boyntyt voi hoitaa. Ei mitään hajua mistä tuo tuli, koska olin vasta suorittanut UC factionin tehtävää. Enkä tiedä mitä tuosta olisi seurannut sitten jos olisi UC:n alueelle bountyn kanssa mennyt.

Joo tuon skannauksen tiedän ja olen tehnyt, boyntystä en ole nyt sitten varma, se on pakko olla se juttu, kiitos :)
 
Tälläin pari päivää pelin läpäistyä harmittaa edelleen hukatut mahdollisuudet. Miten helvetissä jättivät asioita joita oli jo fallout 4 jotka olisi sopinut tähän.
 
Tuli sellainen ongelma, että "failed to save game" ja en millään saanut korjattua. Näillä ohjeilla rupesi pelittämään (toimi myös game pass versiossa)


Samalla pääsi eroon onedrivesta.

Tuohon onko Starfield hyvä vai ei, niin selvästi haluttu pitää realistinen ote ja sitten toisaalta automaattisesti vertaa fallouttiin, jossa sellainen sekoboltsi äärikyyninen maailma, joka viehättää ja oikeasti naurattaa. Tässä dialoginkin vitsivaihtoehto on pelkkä vitsi.

Mä veikkaan, että "perustuu meidän universumin tulevaisuuteen" on itsessään jo rajoittanut todella paljon peliä. Nyt olen edennyt pääjuonessa ja onhan se ruvennut aukeamaan eri tavalla ja alkanut tulemaan syvyyttä itse peliin. Usein sitä astutaan valmiiseen maailmaan, mutta tämä on nimensä mukaisesti "explorer game" ja pelaajan tehtävä on avata universumia. Helppo ymmärtää, minkä takia tästä konseptista on Bethesdalla innostuttu.
 
Mites kun itsellä on tullut jo 2 kertaa sama alku NG+ kun vierailee ensimmäistä kertaa Constellation Lodgessa. Vilkasin youtubesta että erilaisia alkuja on 10. Onko se ihan rng mitä tulee vai täytyykö achievementit olla päällä
 
On kyllä hankalin peli ikinä aloittaa. Oon pelannu nyt ehkä 2h tätä ja ei mitään hajua interfacen napeista ja kartoista. En löydä tehtäviä, hillun jossain planeetalla ja tägäilen jotain kasveja. Jospa pääsisin joskus johonkin tehtävään takaisin. Jonkun yhden sähkökaapin pääsin etsimään, sitten piti mennä seuraavaan, mutta en näe että minne pitää mennä, ei ole kartalla tai missään sitä. :D
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä hankalin peli ikinä aloittaa. Oon pelannu nyt ehkä 2h tätä ja ei mitään hajua interfacen napeista ja kartoista. En löydä tehtäviä, hillun jossain planeetalla ja tägäilen jotain kasveja. Jospa pääsisin joskus johonkin tehtävään takaisin. Jonkun yhden sähkökaapin pääsin etsimään, sitten piti mennä seuraavaan, mutta en näe että minne pitää mennä, ei ole kartalla tai missään sitä. :D
Normi bethesdan peli jos on ekaa kertaa noita pelaamassa. On tää silti helpompi kuin BG3, siinä olin pelin puoliväliin ihan hukassa.
F avaa scannerin(en tiiä mikä konsolilla) siitä yleensä näkee nuolet joita seuraamalla pääsee seuraavaan paikkaan.
Karttoja ei periaattessa pelissä ole, vain fast travel kohteet ja planeetat
tuosta apua vähän

Mutta kuulostaa siltä että teet varmaaan tuota search brown outs for well tms tehtävää, joo se oli vähän hankala löytää ne kaikki, meni aikaa turhankin kauan, mutta siellä ne "sähkökaapit" on.

joku video guide voi löytyä googlella, mulla oli viimeisiä main story missioneja ihan hukassa, se jossa warppailtiin "eri aikaan/toiseen universumiin", oli pakko seurata video guidea että pääsi läpi.
 
Mitä fallout4 ominaisuuksia olisit kaivannut tähän?
En suoranaisesti itse fallout 4 ominaisuuksia mutta gorea esimeriksi ei ole joka latistaa paljon, jotenkin rakentelukin oli jopa ilman modeja paremman tuntuista f4 kuin tässä, survival-moodi, scanneri jotenkin tuntui köyhältä pipboyn vatsilta, resurssien käyttö ja purku tavaroista.
Radiookin kaipasin alukseen, olisi jotenkin tuonut eloa siihen eikä tuntunut vain latausruuduilta.
Ja vaikka vastustajat oli tyhmiä fallout 4 niin tässä tuntuu että vielä hölmömpiä ja jos ei lasketa skriptatuja puheita niin elottomia.

Kokonaisuudessa koko tunnelma vaisumpi ja vaikka fallout 4 combat ei ole paras niin tuntuu se huomattavasti paremmalta kuin starfield, kuten myös hahmon kehitys.

Kaipasin starfieldissa ihan pirusti avoimen maailman hauskoja löytöjä ja kikkailua, jotenkin koko starfieldin maailma tuntuu mielikuvituksettomalta jossa ei edes huvita tutkia rakennuksia. Joka kerta pettyi kun lähti tutkimaan ei-questi mestaa.
 
Tuli vihdoin otettua tämä uusi alus käyttöön. Mulla on tuo ollut jo jotain viikon mutta kun dumppasin edellisen aluksen paranteluun 60k juuri samana päivänä kuin sain tuon, niin halusin käyttää sitä vanhaa viriteltyä jonkin aikaa vaikka se oli selvästi huonompi.(-100 heikommat suojat, 4 vähemmän energiaa)

Tämä on siis se isukin pokerista voittama alus jonka saa melko alussa, ei juuri enää tunnistettavissa siksi kuin nimeltään. Reaktori 20 A, vrt entinen 16, tai Mantis jonka juuri kävin hakemassa 18 A. En kunnolla vielä tuota päivittänyt koska :
B ja C reaktorit vaatii korkeamman lentelytaidon, tän kai kaikki on oivaltaneet. Mulla riittää taito B reaktoriin, ja C vaatii jotain 15 aluksen tuhoamista joka siis verrattain lähellä. Se mitä tuli tuossa yllätyksenä, on B ja C komponentit vaativat vähintään yhtä hyvän reaktorin! Tää tulee vastaan kun rakentelumoodissa yrittää sellaisia käyttää, voi jee. Paras B reaktori mitä voin ostaa sillä näkymällä, antaa vain 21 energiaa, joten ei huvittanut päivittää(rahaa toki ennen tämän virittämistä 600k). Toisaalta ei huvittanut iskeä heikonpia A moottoreita tai kovin kalliita aseita, joten tuo vähän kompromissi vielä. Samaten aluksessa edelleen jotain 1k resursseja irtoroinana, hyvänä puolena hetken on tilaa ruumassa. Akila City tuntuu olevan tosi huono paikka aluksen rakenteluun, mutta menin sinne seikkailemaan ja sain tarpeekseni sen vanhan ruuman ahtaudesta. Paras paikka olisi rakentaa omaan outpostiin se rakentelupaikka, koska silloin saa lähes kaikki eri osat mitä on auki, käyttöönsä. Sellainen varmaan sitten seuraavalla kerralla.

Yksi asia on tullut oivallettua aseista, edellisessä käytin aika hyvää settiä partikkeliaseita, tekee siis damagea runkoon ja suojiin ilman näpertelyä. Mutta, kaikki kolme eri asetta kannattaa käyttää. Taisteluiden alussa kun aseiden ns. lippaat on täynnä, niin helposti esim. 8x ohjuksilla(käyttäen kahta eri ohjustyyppiä) saa tehtyä todella paljon damagea, ilman että täytyy uhrata energiaa niille muille aseille kuin korkeintaan yhden pykälän per ase.(very hardilla taistelut lähes mitä tahansa 3x vihollista vastaan ovat vähän haasteellisia, ja joskus niitä voi olla ennemmänkin)

Aseiden maksimimäärä on ilmeisesti 3x 4 energian aseita, 4x 3 energian aseita, per aseen malli. Siinä tulee kryptisesti ilmoitus että energia ei riitä aseisiin, mutta se ei vihjaa että ne rajat on per asemalli. Myös moottoreissa on hyvin helpolla vastaan tuleva maksimi, en ole vielä selvittänyt mikä sen oikea rajoitus on, epäilen ettei sekään ole puhtaasti käytettyyn energiaan perustuva.

Tuossa mulla on 4x lasereita, 3x tykkejä, ja 4x ohjuksia. N. 50k meni tuohon ja tuo on todella kömpelö.
1695328008050.png
 
Taidat hakea tältä peliltä jotain mitä se ei yritä olla. Tekemistä kyllä löytyy ihan törkeän paljon, jos pelin tarjoama sisältö kiinnostaa.
Jep. Välillä tuntuu että osa porukkaa ei ole edes pelannut peliä...tässähän on aivan helvetin paljon tekemistä, tutkimista jne. Grafiikat on mitä on ja pyörii miten pyörii mutta hukeaa settiähän tämä on. Itku jostain pelimoottorista tuntuu kyllä aika prinsessa touhulta? Mitä ihmettä peliltä voi vaatia vielä lisää? Täähän on vaan peli...Laittakaa joku rinnalle missä on näin paljon tekemistä? Ei löydy kyllä yhtään vastaavaa...
 
En suoranaisesti itse fallout 4 ominaisuuksia mutta gorea esimeriksi ei ole joka latistaa paljon, jotenkin rakentelukin oli jopa ilman modeja paremman tuntuista f4 kuin tässä, survival-moodi, scanneri jotenkin tuntui köyhältä pipboyn vatsilta, resurssien käyttö ja purku tavaroista.
Radiookin kaipasin alukseen, olisi jotenkin tuonut eloa siihen eikä tuntunut vain latausruuduilta.
Ja vaikka vastustajat oli tyhmiä fallout 4 niin tässä tuntuu että vielä hölmömpiä ja jos ei lasketa skriptatuja puheita niin elottomia.

Kokonaisuudessa koko tunnelma vaisumpi ja vaikka fallout 4 combat ei ole paras niin tuntuu se huomattavasti paremmalta kuin starfield, kuten myös hahmon kehitys.

Kaipasin starfieldissa ihan pirusti avoimen maailman hauskoja löytöjä ja kikkailua, jotenkin koko starfieldin maailma tuntuu mielikuvituksettomalta jossa ei edes huvita tutkia rakennuksia. Joka kerta pettyi kun lähti tutkimaan ei-questi mestaa.
Varmaan jokaisen pelaajan oma juttu mistä tykkää. Itse en kyllä syttynyt yhtään Fallout 4:seen. Jos vertaa tähän niin aika lailla ohut, tylsä, mitään sanomaton vs, Starfield:) Fallour 4:nen oli Las Vegasin jälkeen niin suuri pettymys että yli ei vaan päässyt. Mekaniikat, tarina, typerä ja epä aito juoni jne...mutta joku tykkää ja se ei ole multa pois:)
 
Normi bethesdan peli jos on ekaa kertaa noita pelaamassa. On tää silti helpompi kuin BG3, siinä olin pelin puoliväliin ihan hukassa.
F avaa scannerin(en tiiä mikä konsolilla) siitä yleensä näkee nuolet joita seuraamalla pääsee seuraavaan paikkaan.
Karttoja ei periaattessa pelissä ole, vain fast travel kohteet ja planeetat
tuosta apua vähän

Mutta kuulostaa siltä että teet varmaaan tuota search brown outs for well tms tehtävää, joo se oli vähän hankala löytää ne kaikki, meni aikaa turhankin kauan, mutta siellä ne "sähkökaapit" on.

joku video guide voi löytyä googlella, mulla oli viimeisiä main story missioneja ihan hukassa, se jossa warppailtiin "eri aikaan/toiseen universumiin", oli pakko seurata video guidea että pääsi läpi.
Jee:) missä on se ilmassa leijjuva nuoli joka kertoo minne pitää mennä??? Ei kyllä ymmärrä mikä tässä pelissä voi olla niin vaikeaa??? Tässä pelissä ei todellakaan tarvita mitään video opastusta vaan ihan tavallista järkeä. Jos ei jaksa yrittää ja miettiä miten homma menee niin koko setti on vähän kun cheatilla pelasi.,..
 
Jep. Välillä tuntuu että osa porukkaa ei ole edes pelannut peliä...tässähän on aivan helvetin paljon tekemistä, tutkimista jne. Grafiikat on mitä on ja pyörii miten pyörii mutta hukeaa settiähän tämä on. Itku jostain pelimoottorista tuntuu kyllä aika prinsessa touhulta? Mitä ihmettä peliltä voi vaatia vielä lisää? Täähän on vaan peli...Laittakaa joku rinnalle missä on näin paljon tekemistä? Ei löydy kyllä yhtään vastaavaa...

Tyhjänpäiväinen "tekeminen" ihan vaan tekemisen (grindaamisen, jolla ei saavuta mitään, joskus ei edes isompaa numeroa johonkin asiaan (esim. DPS), joka vaikuttaisi muihin pelin ominaisuuksiin) takia ei ole sama asia kun sisältö.
Itku pelimoottorista on varmaan ihan kiinni siitä, mitä vaadit pelaamiltasi peleiltä. Jos grafiikat ei kiinnosta, niin sillon ei ihmekään, jos tuntuu oudolta, että jengi valittaa enginen antiikkisuudesta. Hahmothan on tässä ihan kammottavan näköisiä pääosin ja katsovat sinua lähinnä oudosti tuijottaen ja ajoittain oudoista kulmista ja muutenkin ihan zombeja. CP2077:ssa oli paljon samaa tyhjyyttä hahmoissa, vaikka peli itsessää näyttikin paremmalta. Tekstuurit oli osittain siinäkin aika hirveitä. Starfieldissä on sentään vaatteet ja aseet helvetin hyvin mallinnettuja ja teksturoituja suurimmalta osin. Samoin alukset.

Kysy vaikka itseltäsi miksi teet asiaa X ja mietit hetken onko sillä mitään tekememistä kokonaisuuden, tarinan, hahmon tai immersion kanssa. Tuntuu vaan, että nykypeleihin voi pistää ihan mitä vaan purkkaliimaa grindattavaksi ja jengi nielee ihan kyselemättä tyyliin Destiny 2 tai vastaavat. Pahimmillaan tietty gacha-pelit ja muutenkin pelit, joissa on tyhjää grindattavaa, jonka voi ohittaa maksamalla, joka on taas ihan uusi älyttömyyden ulottuvuus.

"Vastaava" on vähän hankala termi, kun ei tiedä mitä tarkoitat sillä. Avaruus-RPG:tä? Open world FPS? RPG:tä? Open world -peliä yleensäkin?
Mitä itselle tulee mieleen noin yleisesti open world -peleistä, niin vaikka Assassin's Creed Valhalla, Horizon Forbidden West, Elden Ring, Cyberpunk 2077, Subnautica, Dying Light 1 & 2, Witcher 3, Dragon Age: Inquisition, Red Dead Redemption, Mass Effect -pelit, GTA 5, Spider-Man, Gothic II, Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning, Nier: Automata... kaikissa 100%:een menee liki 100-200h+
Jos vaan grindata haluaa avaruudessa, niin Elite Dangerous ja EVE Online...tai vaikka Warframe. Ihan loputtomasti hommaa.
 
Argh, kiva bugi.
Joku hemmetin asteroidi seuraa meikän alusta jatkuvasti :D
 

Liitteet

  • starfield.png
    starfield.png
    824,7 KB · Luettu: 196
Argh, kiva bugi.
Joku hemmetin asteroidi seuraa meikän alusta jatkuvasti :D

Mulla oli kanssa hassu lemmikki suurimman osan läpipeluusta, Joku random tiedemiehen ruumis spawnasi usein viereen kohtauksissa, missä siirryttiin skriptatusta dialogikohtauksesta takaisin peliin
 
Jep. Välillä tuntuu että osa porukkaa ei ole edes pelannut peliä...tässähän on aivan helvetin paljon tekemistä, tutkimista jne. Grafiikat on mitä on ja pyörii miten pyörii mutta hukeaa settiähän tämä on. Itku jostain pelimoottorista tuntuu kyllä aika prinsessa touhulta? Mitä ihmettä peliltä voi vaatia vielä lisää? Täähän on vaan peli...Laittakaa joku rinnalle missä on näin paljon tekemistä? Ei löydy kyllä yhtään vastaavaa...
Olen samaa mieltä mutta minusta grafiikat ovat todella upeat.
No löytyy kyllä vastaavaa jossa tekemistä ja paljon Zelda Tears Of The Kingdom mutta se onkin vähän eri universumin peli se :)
 
Olen samaa mieltä mutta minusta grafiikat ovat todella upeat.
No löytyy kyllä vastaavaa jossa tekemistä ja paljon Zelda Tears Of The Kingdom mutta se onkin vähän eri universumin peli se :)
Olen päässyt lvl 20 ja pelikellossa joku 40h. Tuntuu, että vielä on ties kuinka paljon peliä edessä. Systeemeistäkin olen käynyt ihan kourallisen vasta läpi. Kyllä tää pitkä peli on jos nuohoaa kaikki paikat ja tehtävät läpi.
 
Onhan tässä paljonkin tehtävää, mutta osasta paistaa pahasti läpi copypaste.
Planeettoja tutkiessa huomaa kun lähes jokainen geneerinen outposti on kopio toisestaan yms.
Mahtuuhan sinne variaatiotakin sekaan, kuten esimerkiks Eclipsen mining outpost tms. Ensimmäistä kertaa pariin kymmeneen tuntiin kuulu metallia tms.
Paljon hyvää, mutta myös paljon huonoakin.
 
Noihin Stationeiden samankaltaisuuksiin; jos ajatellaan lorea, niin miksi niiden rakentaja edes tekisi niistä erilaisia?
Samanlainen on helpompi, nopeampi ja halvempi tehdä.
 
Noihin Stationeiden samankaltaisuuksiin; jos ajatellaan lorea, niin miksi niiden rakentaja edes tekisi niistä erilaisia?
Samanlainen on helpompi, nopeampi ja halvempi tehdä.
Meinaatko että niiden rakentaja/rakennuttaja on ympäri avaruutta aina sama?
Siis ymmärrän jotenkin kutenkin vertauksena neukkukuutiot tms ihan täällä reaalimaailmassa maan päällä, mutta niissäkin on eroja kuka tekee ja missäpäin maailmaa.
Ja joo, eipä toi oikeasti paljoa häiritse, mutta kun sen x:n kerran loottaa läpi lähes samalla pohjakaaviolla olevan mestan jossa ei paljoa eroa lootissakaan ole, niin kyllähän se vie hieman intoa siihen että etsii seuraavan samanlaisen mestan jonka lootata jne.
 
Yks mikä vähän latistaa varastaan noita aluksia on se että niistä ei oikein saa crediittejä kun myy, ekaks pitää rekisteröidä ja se maksaa yleensä melkein sen minkä siitä saa.. jotain 2k crediittiä saa ehkä voittoa vai teenkö jotain väärin :D
 
Mulle iloinen yllätys on RPG-elementtien lisäys vrt. Skyrimiin, puhumattakaan Fallout 4:sta. Dialogioptiot ovat kattavia ja erilaiset skillit vaikuttaa mm. tehtävien lopputulokseen todella usein. Tuntuu että lähes kaikissa kusteissa on monta erilaista ratkaisutapaa tai lopputulemaa. Monessa Skyrim kustissa mm. oli tämmöisiä aspekteja? En muista montaa. FO4:ssa oli jotakin. Tässä Bethesda on petrannut selkeästi, aika jännä ettei ne tästä aspektista hirveästi previkoissa puhuneet. Toivottavasti seuraava TES jatkaa tästä ja syventää sitä vielä entisestään.

Miinuksena että jotkut skillit tuntuvat ainakin descriptionin osalta turhilta(en ole testannut). Kuinka monesti olet esimerkiksi painottomassa tilassa että kuluttaisit arvokkaita skillpisteitä niihin skilleihin?
 
Yks mikä vähän latistaa varastaan noita aluksia on se että niistä ei oikein saa crediittejä kun myy, ekaks pitää rekisteröidä ja se maksaa yleensä melkein sen minkä siitä saa.. jotain 2k crediittiä saa ehkä voittoa vai teenkö jotain väärin :D
Tuo on kai toteutettu näin sen vuoksi, että muuten alusten varastaminen ja myyminen olisi liian helppo tapa tehdä rahaa. Vähän tylsää joo, mutta myös ymmärrettävää. Toinen vaihtoehto olisi tehdä varastamisesta lähes mahdotonta, mutta en tiedä olisiko sekään kovin mielekästä.
 
Miinuksena että jotkut skillit tuntuvat ainakin descriptionin osalta turhilta(en ole testannut). Kuinka monesti olet esimerkiksi painottomassa tilassa että kuluttaisit arvokkaita skillpisteitä niihin skilleihin?
Joistakin skilleistä tulee sellainen tunne, että joku pelin osa-alue on jäänyt vähän puolitiehen, mutta siihen liittyvä skilli on jätetty ennalleen. Ehkäpä lisärit muuttavat tilannetta joskus.
 
Mulle iloinen yllätys on RPG-elementtien lisäys vrt. Skyrimiin, puhumattakaan Fallout 4:sta. Dialogioptiot ovat kattavia ja erilaiset skillit vaikuttaa mm. tehtävien lopputulokseen todella usein. Tuntuu että lähes kaikissa kusteissa on monta erilaista ratkaisutapaa tai lopputulemaa. Monessa Skyrim kustissa mm. oli tämmöisiä aspekteja? En muista montaa. FO4:ssa oli jotakin. Tässä Bethesda on petrannut selkeästi, aika jännä ettei ne tästä aspektista hirveästi previkoissa puhuneet. Toivottavasti seuraava TES jatkaa tästä ja syventää sitä vielä entisestään.

Miinuksena että jotkut skillit tuntuvat ainakin descriptionin osalta turhilta(en ole testannut). Kuinka monesti olet esimerkiksi painottomassa tilassa että kuluttaisit arvokkaita skillpisteitä niihin skilleihin?
Toi on kyllä paikoitellen hyvin tehty. Persuasionilla saa suht paljon erilaista lopputulosta aikaan. Tosin täytyy myöntää etten ole hirveän pitkälle pelannut pääjuonta tms, että vois sanoa onko noista valinnoista ihan oikeasti väliä mitä tekee.
 
Meinaatko että niiden rakentaja/rakennuttaja on ympäri avaruutta aina sama?
Siis ymmärrän jotenkin kutenkin vertauksena neukkukuutiot tms ihan täällä reaalimaailmassa maan päällä, mutta niissäkin on eroja kuka tekee ja missäpäin maailmaa.
Ja joo, eipä toi oikeasti paljoa häiritse, mutta kun sen x:n kerran loottaa läpi lähes samalla pohjakaaviolla olevan mestan jossa ei paljoa eroa lootissakaan ole, niin kyllähän se vie hieman intoa siihen että etsii seuraavan samanlaisen mestan jonka lootata jne.

Settled Systemissä joo, onhan niiden ulkonäkökin sama. Samat kalusteet yms.

Tilaat Sievitalolta tönön niin kyllä se Sievitalolta näyttää.
 
Settled Systemissä joo, onhan niiden ulkonäkökin sama. Samat kalusteet yms.

Tilaat Sievitalolta tönön niin kyllä se Sievitalolta näyttää.
No niinpä. Ymmärtäis jos ois vaan jossain yhdessä tai parissa tai kymmenessä aurinkokunnassa samanlaista settiä, mutta nyt on kaikkialle levinnyt samanlaiset neukkukuutiot ja ikeakalusteet. =D
Ei siinä, jos jokainen paikka ois erilainen ja käsintehty niin mulla loppuis kyllä kovotila.
 
Tuntuu muuuten että peli vähän olettaa että jengi liittyy New Atlantiksessa UC factioniin. Siinä alussa historiaa ja avaruustaistelusimulaattori, joka toimii vähän tutoriaalina.

Itse tein eka tuon Freestar ranger homman loppuun jossa paljon sotaviittauksia joita ei taustoiteta ollenkaan.

Ei toki mikään iso asia, mutta näin isossa pelissä kokemukset on aika erilaisia riippuen mitä sisältöä tekee.
 
Tuntuu muuuten että peli vähän olettaa että jengi liittyy New Atlantiksessa UC factioniin. Siinä alussa historiaa ja avaruustaistelusimulaattori, joka toimii vähän tutoriaalina.

Itse tein eka tuon Freestar ranger homman loppuun jossa paljon sotaviittauksia joita ei taustoiteta ollenkaan.

Ei toki mikään iso asia, mutta näin isossa pelissä kokemukset on aika erilaisia riippuen mitä sisältöä tekee.
Tuo vähän riippuu että kuinka herkästi menee tekemään asioita mitä muut hahmot pelissä kehottaa tekemään. Itse ainakin olin alussa hypännyt yli tuohon UC factioniin liittymisen ja tein sen vasta kun kuulin täältä tuosta simulaattorista ja kuinka sillä on helppo suorittaa niitä piloting skillejä.

Tuntuu että pelissä nojataan asioiden taustoittamisessa siihen että pelaaja itse päättää keskusteluissa kysyä lisää infoa niistä eri henkilöiltä jos se sattuu kiinnostamaan. Itse huomaan tekeväni tuota ehkä puolet ajasta kun jonkin asian tausta oikeasti kiinnostaa ja puolet ajasta jättää ne lisäkysymykset esittämättä. Ehkä tuo on yksi tapa balansoida sen välillä että joitakin ne taustat kiinnostaa enemmän kuin toisia.

Pelasin vasta tuon UC factionin päätarinan lävitse ja yllätyin että siitä sai joitain palkintojakin tavallisten krediittien lisäksi. Pitää melkeempä tutkia että muiden factioneiden tarinoiden suorittamisesta saa ja valita sen kautta seuraava tehtävä mitä lähtee suorittamaan.

Eilen tuli ensimmäistä kertaa vastaan research labin käyttö yhden neon core kaupungin tehtävän kautta. Tuokin on yksi asia mistä on ollut jo yli 30h pelitunnin ajan ihan tietämätön. Olen luullut että aseiden modaaminen vaatii tiettyjä skillejä, mutta ilmeisesti ne taidot siis avataankin tuolla tutkimuspöydällä syöttämällä sinne tarvittavia materiaaleja. Huomaa kuinka vähän sitä pelistä tietää ja koko ajan oppii jotain uutta.
 
Yks mikä vähän latistaa varastaan noita aluksia on se että niistä ei oikein saa crediittejä kun myy, ekaks pitää rekisteröidä ja se maksaa yleensä melkein sen minkä siitä saa.. jotain 2k crediittiä saa ehkä voittoa vai teenkö jotain väärin :D
Aluksen rekisteröinti omiin nimiin maksaa aina 80% sen arvosta. Ei niillä pikkutason purkeilla juur mitään saakaan kun niissä ole arvoakaan juurikaan. Kyllä niillä korkeamman tason purkeilla tekee ihan rahaakin, mutta... silloin on jo yleensä tarpeeksi rahaa ihan muutenkin :)
 
Aluksen rekisteröinti omiin nimiin maksaa aina 80% sen arvosta. Ei niillä pikkutason purkeilla juur mitään saakaan kun niissä ole arvoakaan juurikaan. Kyllä niillä korkeamman tason purkeilla tekee ihan rahaakin, mutta... silloin on jo yleensä tarpeeksi rahaa ihan muutenkin :)
Ei maksa kun sen tekee sieltä omasta ship managementistä, ne tyypit space porteissa nyhtää extraa. ;)
 
Juuh, olen huomannut että nykyisin ei oikein kannata odottaa uutta peliä, nii ei pääse pettymä. Tiesin että peli on tulossa, mutten seuranut mitään uutisointia tai mennyt hypejunaan, sama kun BG3 kanssa. BG3 yllätti tosi posittiivisesti, tämä ei niinkän. Mutta se on peli, ihan ok sellainen. Omasta mielestä parasta on tässä alusten rakentelu ja avaruustaistelut. Olen lvl12 ja jotain 20tuntia peliaikaa, main questeja on tehty 3. Main questline on hiemän meh... osa sivutehtävistä on oikein hauskoja ja hyviä. Mutta suurimman osan ajasta oon rakentellut/modannut alusta ja metsästänyt rosvoja. Melko varhain onnistuin kaappamaan Va´ruun Litany nimisen aluksen ja se on oikein oiva lähtökohta ollut. En nyt varmaan 5 tuntia oo muuta tehnyt ku kokeillut erillaisia kokoonpanoja ja etsinnyt avaruustaisteluja. Tä on mun mielestä tosi hyvin tehty. Mutta mikä sitten omasta mielestä on tosi huono, on ääninäyttely, monotoonista, ei minkänäköistä tunnettä mukaan, kaikki hahmot ihan ku vaan lukis skriptistä mitä seuravaks pitäis sanoa. Ei ole minkällaista keskustelu tunnetta. Ja noh, yleinen kunto. Itsellä meni tovi kun sai pelin hyvin juoksemaan ja näyttämään sietettävältä. Ilman modeja en onnistunut. On DLSS, sumufilteri poistaja, true colours jne. Että sanomista on, mutta nii kaiken kaikkia ihan ok peli. Joku 6/10 ehkä.
 
Sain tehtyä UC Vanguard examin vihdoin Tier 6 mutta muutaman yrityksen se otti. Yleisenä vinkkinä että quicksave toimii myös tehtävän aikana eli kaikki aaltoja ei tarvi aina tehdä uudestaan.

Koitin ensiksi jollain youtube vinkillä mutta sen avaruusaseman keskellä camppiminen ei mielestäni ollut hyvä idea. Paras tuntui olevan niin kun yritti käyttää sitä vain suojana eli boostaili ympäri aina jos joku koitti päästä taakse. Säästin kaikki ne debug tools upgradet viimeiseen aaltoon tosin yksi niistä on että upgradet pysyy aaltojen välissä myös että ehkä kannattaa alussa laittaa. Molemmat ally shipit tietenkin jättää viimeiseen T6 aaltoon.
 
Miten tuo tukikohdan rakennus jos tekee tukikohtaan vain varastolaatikkoja rojujen säilytykseen niin pysyykö tukikohta turvassa hyökkääjiltä?

Miten rojut siirtyy aluksen ja tukikohdan varastolaatikkojen välillä tarviiko siihen rakentaa jotain.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 247
Viestejä
4 506 277
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom