Starfield (PC, XBX)

Tämä peli näyttää siltä että 2 vuoden päästä kannattaa kokeilla. Aika tyhjä runko vielä toistaiseksi.
Ööh...

- pääjuonen lisäksi paljon erilaisia faktioita joiden kautta yhteensä valtava määrä tehtäviä (kaikki ääninäyteltyjä)
- iso liuta erilaisia aseita ja muuta kamaa joita voi myös modata
- paljon erilaisia valmiita avaruusaluksia
- mahdollisuus rakentaa avaruusaluksia itse
- mahdollisuus rakentaa oma outpost

Omaan makuun tää nyt ei mikään ihmepeli ole, kun ei rakentelujutut niin kiinnosta ja taistelumekaniikat aika keskinkertaiset, kyllästyminen iski viikon jälkeen. Varmastikin on kahden vuoden päästä paremmassa jamassa kuten pelit yleensä, mutta että "tyhjä runko toistaiseksi"? Salli mun nauraa...
 
Immersio särkyy kun kaikki planeetat esim on tyhjää täynnä. Siis vaihtelevuuden suhteen. Geneerinen maisema ei innosta tutkimaan.
Tämä peli ei ole planeettojen tutkimis peli vaan peli jossa sattuu olemaan planeetota joita voi tutkia (tosin tutkimista kannattaa harrastaa vain tutkimus tehtävissä ja tukikohdan paikan etsimisessä muutoin se on turhanpäiväistä ajantäytettä).
 
Immersio särkyy kun kaikki planeetat esim on tyhjää täynnä. Siis vaihtelevuuden suhteen. Geneerinen maisema ei innosta tutkimaan.
Riippuu tietysti mitä hakee. Mielestäni planeetat on erittäin hyvin toteutettu ottaen huomioon laajuuden. Survey on mukavaa, ja random viholliskeskittymät tarjoavat mukavaa vastakohtaa sille. Lisäksi random avaruustaistelut planeetan vaihtojen välillä ovat myös hyvää vaihtelua. Erinnomaisesti toteutettu mielestäni.
 
Sanoin vaan millaisen kuvan saan pelin yleisilmeestä, en tietenkään ole ostanut vielä kun joutuisi maksamaan täyden hinnan. Kaipaisin itse ainakin sellaista panostamista siihen tutkittavuuteen että olisi mielenkiintoista laskeutua jonnekin paikkaan x ihan vain maisemien takia. Jotenkin epäilyttää että se toteutuisi nykyisellään.
 
Tämä peli näyttää siltä että 2 vuoden päästä kannattaa kokeilla. Aika tyhjä runko vielä toistaiseksi.
Kyllä tästä pelistä saa helposti 20h viihdettä kunhan ei odota että tämä olisi joku Star Citizen + No Mans Sky. Otat Game Passin vuokralle vaikka täyteen 9,9e hintaan kuukaudeksi niin hintakaan ei ole este. En itsekkään tästä maksaisi 69e mitä pyytävät Steamissa tai edes 30e mutta kymppi? Nojoo lets go.
 
Neutral LUTs modi hajosi edellisen päivityksen yhteydessä GP-versiossa. Onneksi lähti toimimaan, kun pisti ne ini muokkaukset custom inin sijaan siihen pelin asennuskansiosta löytyvään Starfield iniin. Ei touota kyllä pysty niillä Bethesdan sumu filttereillä pelaamaan yhtään, kun tottuu tuhon neutral LUTs:n. Niin paljon luonnollisemmalle ja selkeämmälle näyttää sen kanssa.

Mitäköhän ihmettä sitten tapahtu tuon aluksen invin kanssa... Tein sen mantis tehtävän ja sain siis sen aluksen. Nyt ko. aluksen ruumaan invin koko on 950/470 tjsp...

Ei mulla siinä Frontierissa ollu kun jotain 400 kieppeillä se cargo mun mielestä... koitin vähän laskeskella käsin paljon suunnilleen tulisi invin tavaroiden massasta painoa, ja ei se ole lähellekään tuota 950:n lukua... ihan kun olis jotenkin tuplana tullu se lukema. Nyt oon jumissa aluksen kanssa, missä tuplasti enemmän ruumassa kamaa, kun sinne sopisi, paitsi että sitä kamaa ei oikeasti ole niin paljoa...
 
Kyllä tästä pelistä saa helposti 20h viihdettä kunhan ei odota että tämä olisi joku Star Citizen + No Mans Sky. Otat Game Passin vuokralle vaikka täyteen 9,9e hintaan kuukaudeksi niin hintakaan ei ole este. En itsekkään tästä maksaisi 69e mitä pyytävät Steamissa tai edes 30e mutta kymppi? Nojoo lets go.
Toisaalta jos ei oo kiire pelaamaan, vuoden päästä on varmasti vielä enemmän viihdettä samaan hintaan. Modeja, BGS omia korjauksia jne.

Tällee kun nyt pelaa, pääsee osallistumaan keskusteluihin tuoreeltaan. Mutta kyllä #patientgaming kannattajana sanoisin että odottaa kunnes tuntuu siltä että kiinnostaa pelata.
 
Neutral LUTs modi hajosi edellisen päivityksen yhteydessä GP-versiossa. Onneksi lähti toimimaan, kun pisti ne ini muokkaukset custom inin sijaan siihen pelin asennuskansiosta löytyvään Starfield iniin. Ei touota kyllä pysty niillä Bethesdan sumu filttereillä pelaamaan yhtään, kun tottuu tuhon neutral LUTs:n. Niin paljon luonnollisemmalle ja selkeämmälle näyttää sen kanssa.

Mitäköhän ihmettä sitten tapahtu tuon aluksen invin kanssa... Tein sen mantis tehtävän ja sain siis sen aluksen. Nyt ko. aluksen ruumaan invin koko on 950/470 tjsp...

Ei mulla siinä Frontierissa ollu kun jotain 400 kieppeillä se cargo mun mielestä... koitin vähän laskeskella käsin paljon suunnilleen tulisi invin tavaroiden massasta painoa, ja ei se ole lähellekään tuota 950:n lukua... ihan kun olis jotenkin tuplana tullu se lukema. Nyt oon jumissa aluksen kanssa, missä tuplasti enemmän ruumassa kamaa, kun sinne sopisi, paitsi että sitä kamaa ei oikeasti ole niin paljoa...
StarUI kanssa saa ne kokonaispainot kun klikkaa "stack" sarakkeen näkyviin. Sitten voi käydä vaikka kaikki kategoriat läpi keksiikö missä vika, vaikuttaa kyllä bugilta tms.
 
Ei mulla siinä Frontierissa ollu kun jotain 400 kieppeillä se cargo mun mielestä... koitin vähän laskeskella käsin paljon suunnilleen tulisi invin tavaroiden massasta painoa, ja ei se ole lähellekään tuota 950:n lukua... ihan kun olis jotenkin tuplana tullu se lukema. Nyt oon jumissa aluksen kanssa, missä tuplasti enemmän ruumassa kamaa, kun sinne sopisi, paitsi että sitä kamaa ei oikeasti ole niin paljoa...
Pari aluksen vaihtoa tehnyt ja jonkun yhteydessä ainakin pisti aluksen ruumaan kaiken mahdollisen sälän mitä sieltä aluksen tiloista löytyy. Oli esim 10kg käsipainoja ja muuta mukavaa sitten ruumaa tukkimassa. Eli varmaan aluksen inventoryn miscissä kaikkea paskaa jota voi jettisonata vaikka avaruuteen.
 
StarUI kanssa saa ne kokonaispainot kun klikkaa "stack" sarakkeen näkyviin. Sitten voi käydä vaikka kaikki kategoriat läpi keksiikö missä vika, vaikuttaa kyllä bugilta tms.

Pitää koittaa asennella tuo. Eipä toi inventory ole vielä itseä niin häirinnyt, että olisi tullut modattua. Eniten ärsyttänyt se oikean parannustuotteen etsiminen päällä olevaan vammaan. Miksi ei voi suoraan vaan käyttää jotain "heal affliction" nappia, jos invistä löytyy oikea tuote.
 
Pari aluksen vaihtoa tehnyt ja jonkun yhteydessä ainakin pisti aluksen ruumaan kaiken mahdollisen sälän mitä sieltä aluksen tiloista löytyy. Oli esim 10kg käsipainoja ja muuta mukavaa sitten ruumaa tukkimassa. Eli varmaan aluksen inventoryn miscissä kaikkea paskaa jota voi jettisonata vaikka avaruuteen.

Ok. Pitääkö tutkia vielä tarkemmin.
 
Sanoin vaan millaisen kuvan saan pelin yleisilmeestä, en tietenkään ole ostanut vielä kun joutuisi maksamaan täyden hinnan. Kaipaisin itse ainakin sellaista panostamista siihen tutkittavuuteen että olisi mielenkiintoista laskeutua jonnekin paikkaan x ihan vain maisemien takia. Jotenkin epäilyttää että se toteutuisi nykyisellään.
Jokaisessa paikassa mihin olen laskeutunut on ollut jotain mielenkiintoista tutkittavaa ja lootattavaa. Realismia on sen verran, että suurin osa planeetoista on ympäristöiltään kohtalaisen karuja kivimurikoita, mutta joukosta löytyy myös iso kasa trooppisia tai muuten mielenkiintoisempaa ympäristöä tarjoavia planeettoja. Myös sellaisia, joihin menee ihan vain maisemien vuoksi ja samalla voi löytää jotain mielenkiintoista.

Gamepassilla pääsee pelaamaan täyttä peliä maksamalla kympin. Suosittelen kokeilemaan. Omakin käsitys pelistä muuttui ihan täysin, kun pääsin itse pelaamaan.
 
Siis hyvä pelihän tämä on, mutta tähän pitää asennoitua eri tavalla, kun Bethesdan aiempiin peleihin. Aiemmissa peleissä saattoi samoilla tuntitolkulla paikasta toiseen ja aina löytyi jotain mielenkiintoista. Tässä pitää nähdä enemmän "vaivaa" mielenkiintoisten paikkojen löytämiseksi. Itse olen tässä välillä hyppinyt vaan aurinkokunnasta toiseen ja skannaillut planeettoja. Aina sieltä löytyy mielenkiintoisia kohteita, mutta samanlaista imua maailman tutkimiseen ei tässä tule silti.

Jotenkin on vähän tylsää, että kaikki aurinkokunnat on jo valmiina kartalla. Toki ymmärrän, että tuo johtuu siitä, että siihen avaruuslentelyyn tuo ikivanha moottori ei vaan taivu. Tuohon galaksin tutkimiseen olisi silti voinut kehitellä suht simppelisti ihan toimivia mekaniikkoja. Yksi vaihtoehto olis voinut olla vaikka semmonen, että pitäisi kehittää syvän avaruuden luotaintekniikkaa, joiden avulla olisi avautunut sitten uusia/kaukaisempia aurinkokuntia, Kehittyneemmät luotaimen sitten osaisi suoraan vaikka kertoa, minkälaisia planeettoja paikkoja siellä olisi yms.
 
Jotenkin on vähän tylsää, että kaikki aurinkokunnat on jo valmiina kartalla. Toki ymmärrän, että tuo johtuu siitä, että siihen avaruuslentelyyn tuo ikivanha moottori ei vaan taivu. Tuohon galaksin tutkimiseen olisi silti voinut kehitellä suht simppelisti ihan toimivia mekaniikkoja. Yksi vaihtoehto olis voinut olla vaikka semmonen, että pitäisi kehittää syvän avaruuden luotaintekniikkaa, joiden avulla olisi avautunut sitten uusia/kaukaisempia aurinkokuntia, Kehittyneemmät luotaimen sitten osaisi suoraan vaikka kertoa, minkälaisia planeettoja paikkoja siellä olisi yms.
Mun mielestä taas olisi tylsää, jos keinotekoisesti rajoitettaisiin sitä milloin mihinkin voi avoimessa pelimaailmassa mennä. Parhaat avoimen maailman pelit eivät rajoita sitä milloin mihinkin voi mennä, mutta saattaa olla, että johonkin ei kannata kovin varhaisessa vaiheessa mennä, koska siellä saattaa tulla turpaan varsin kovaa.
 
Tämä peli ei ole planeettojen tutkimis peli vaan peli jossa sattuu olemaan planeetota joita voi tutkia (tosin tutkimista kannattaa harrastaa vain tutkimus tehtävissä ja tukikohdan paikan etsimisessä muutoin se on turhanpäiväistä ajantäytettä).

In this next generation role-playing game set amongst the stars, create any character you want and explore with unparalleled freedom as you embark on an epic journey to answer humanity’s greatest mystery.

Steamissä ensimmäinen lause tämän otsikon alla.
Explore Outer Space
Venture through the stars and explore more than 1000 planets. Navigate bustling cities, explore dangerous bases, and traverse wild landscapes. Meet and recruit a memorable cast of characters, join in the adventures of various factions, and embark on quests across the Settled Systems. A new story or experience is always waiting to be discovered.

Turha sitä maalitolppaa on siirtää. Kyllä tämä on olevinaan planeettojen tutkimus peli ja epäonnistuu siinä loistavasti.
 
Turha sitä maalitolppaa on siirtää. Kyllä tämä on olevinaan planeettojen tutkimus peli ja epäonnistuu siinä loistavasti.
Luulen että tätä peliä vielä parannellaan, ehkä laajennuksen muodossa tosin vasta. Vuosi pari niin varmasti ajaa jo asiansa kuvauksenkin osalta.
 
Ööh...

- pääjuonen lisäksi paljon erilaisia faktioita joiden kautta yhteensä valtava määrä tehtäviä (kaikki ääninäyteltyjä)
- iso liuta erilaisia aseita ja muuta kamaa joita voi myös modata
- paljon erilaisia valmiita avaruusaluksia
- mahdollisuus rakentaa avaruusaluksia itse
- mahdollisuus rakentaa oma outpost

Omaan makuun tää nyt ei mikään ihmepeli ole, kun ei rakentelujutut niin kiinnosta ja taistelumekaniikat aika keskinkertaiset, kyllästyminen iski viikon jälkeen. Varmastikin on kahden vuoden päästä paremmassa jamassa kuten pelit yleensä, mutta että "tyhjä runko toistaiseksi"? Salli mun nauraa...

Varmaan haetaan sisältöä, eikä tyhjää ajanhukkaa. Noi on pistetty peliin ihan vaan pelin keinotekoiseksi venyttämiseksi.
Miksi rakentaa avaruusaluksia tai outpostia? Miksi modata yhtään mitään aseita pahemmin? Miksi nostaa vaikeustasoa, kun tason nostaminen tekee vihuista vaa bullet-spongeja.

Sivujuonet vaikuttaa olevan pelin suola, mutta ääninäyttely on kyllä tän kokoluokan peliksi ihan luokatonta. Kaikki on tosi monotonisia ja innottomia. Ehkä kolme tullut streameissa vastaan joissa on hieman enemmän elämää ja näyttelyäkin. Kaikki muut tuntuu siltä, että ohjaaja on sanonut, että "ei tunteita". Jokainen kuulostaa ihan samalta paapatukselta. En nyt varsinaisesti ole yllättynyt, mutta...
 
Eipä tässä tosiaan kovin paljoa tutkimista ole. Samat rakennukset joka planeetalla ihan sama mihin päin tahansa galaksia hyppäät. Rakennuksissa samat tavarat ja lootit samoissa paikoissa. Jopa pyödiltä löytyivssä tekstivihkoissa täsmälleen samat tarinat.
Ilmeisesti käytetty copy-pastea aika runsaalla kädellä. Plaaneettojen maisemat ja eliöt näyttää myös olevan kierrätetty pienestä "poolista". Saman toistoa...

Tehtävätkään ei ainakaan tähän mennessä ole oikeen iskeneet, pääjuonta en kovin pitkälle tosin ole tehnyt.
Dialogia tässä tuntuu riittävän, mutta nämäkin jotenkin tylsää ja tulee skipattua.

Silti tähän on jo ~50h tuhlaantunut, eli kaipa tämä lopulta OK tasolle yltää. Paha pettymys kuitenkin odotuksiin nähden.
 
Silti tähän on jo ~50h tuhlaantunut, eli kaipa tämä lopulta OK tasolle yltää. Paha pettymys kuitenkin odotuksiin nähden.
Missähän pilvilinnoissa ne odotukset on olleet, jos pahan pettymyksen peliä on pelannut 50h ja ilmeisesti lisää tunteja tulossa?

Itse en tosiaan odottanut oikein mitään, mutta tuntuu että sain enemmän kuin olisin ikinä osannut ajatella. Starfield on kyllä tietyllä tavalla aika erikoinen peli, eikä se varmasti iske kaikkiin samalla tavalla.

Sen kyllä sanon, että jos tätä pelaa vähänkin kiireellä - joko pakosta tai omien pelitottumusten mukaan - niin ei varmasti saa kaikkea pelistä irti. Starfield vaatii aikaa ja se palkitsee sellaiset pelaajat, joilla ei ole mihinkään kiire ja haluavat nauttia pelimaailmasta kaikessa rauhassa.
 
Aluksessa oleva irtoroska vie cargotilaa, joten ne kannattaa aika ajoin myydä pois, suurin osa on misc osiossa. ne täytyy aina väliin, en tiedä onko joku aika minkä jälkeen ne tulee taas takas

Tarkoitin lattialle heitettyä tavaraa, se ei vie tilaa ruuman säiliöistä. Jos hiukkaakaan yrittää noita outposteja kehittää niin tila on todella tiukassa ja noita painavia resursseja joutuu säilömään lattialla.

Item hoardaaminen helpottui aivan järkyttävästi kun sai aluksen missä on 2k inventory tilaa. Liittyy stroud eklundiin ja freestareihin, sen enempää paljastamatta juonta.
Eräästä sidequestista sai myös vastaamalla kaikkiin suunnittelijoiden suunnitelmiin "ihan semi ok jatka tolla" tyylillä aluksen jossa on aivan kaikki, mutta vaatii C luokan pilot skillit koska aluksesta tuli aivan massiivinen :D

Noitahan saa itsekin hyvin rakenneltua kuten myös varastettua.

Pari aluksen vaihtoa tehnyt ja jonkun yhteydessä ainakin pisti aluksen ruumaan kaiken mahdollisen sälän mitä sieltä aluksen tiloista löytyy. Oli esim 10kg käsipainoja ja muuta mukavaa sitten ruumaa tukkimassa. Eli varmaan aluksen inventoryn miscissä kaikkea paskaa jota voi jettisonata vaikka avaruuteen.

Aina aluksen muokkaamisen yhteydessä siis irtotavara päätyy sinne ruumaan. Koko mics kategorian voi näppärästi myydä suoraan aluksesta vendorille, koska ellei kerää jotain koriste-esineitä tarkoituksella, niin siellä ei ole koskaan mitään tärkeää. Se on siis helppo spämmätä se koko kategoria pois myynti-tilassa.

Ainoastaan omasta inventorysta täytyy katsoa ettei myy digipickkejä pois. Tehtäviin liittyvät esineet on lukittu.



Tulispa pian joku kunnollisempi päivytys, ajattelin että seuraavan jälkeen voisi vähän katsella noita modeja.
 
Missähän pilvilinnoissa ne odotukset on olleet, jos pahan pettymyksen peliä on pelannut 50h ja ilmeisesti lisää tunteja tulossa?

Itse en tosiaan odottanut oikein mitään, mutta tuntuu että sain enemmän kuin olisin ikinä osannut ajatella. Starfield on kyllä tietyllä tavalla aika erikoinen peli, eikä se varmasti iske kaikkiin samalla tavalla.

Sen kyllä sanon, että jos tätä pelaa vähänkin kiireellä - joko pakosta tai omien pelitottumusten mukaan - niin ei varmasti saa kaikkea pelistä irti. Starfield vaatii aikaa ja se palkitsee sellaiset pelaajat, joilla ei ole mihinkään kiire ja haluavat nauttia pelimaailmasta kaikessa rauhassa.
Samaa mietin kanssa, että ei ollut mitään erikoisia odotuksia niin kyllä tästä hupia saa irti.

Varsinkin nyt on jo kaksi lisäalusta ensimmäisen lisäksi joita voi vähän viritellä ja hauskempaa taistellakin. Nuo alusten yksityiskohdat on kyllä tehty tosi hienosti, sisältä ja ulkoa. New Atlantiksen jälkeen on kyllä tullut vastaan hienoja maisemia ja paikkoja. Käsiaseiden mallit on kanssa hienoja.

Maailma on vähän kummallinen ja naiivi, mutta ei toisaalta ota itseään kovin vakavasti. Dialogin taso vaihtelee, eikä pärjää parhaille tarinavetoisille peleille. Pelin vahvuudet on enemmän tuolla rakentelussa ja kustomoinnissa.
 
Mun mielestä nuo lattialla olevat tavarat aluksessa vie kans cargo tilaa, mutta en ole nyt varma. Ne pystyy kuitenkin myymään kun valitsee vendorilla sell from ship.

Kannattaa itse tehdä tuo alus, tein ja parantelin tuota omaa ja siinä on noin 3k cargo tilaa, 2 isoa cargo ship partsia ja tuo skill joka nostaa 50% cargo spacea ja tuota cargo tilaa vois ehkä lisätä vielä, ainakin jos noita outposteja aikoo tehdä. Vielä kun saa ton aneutronic fusion lvl2 niin saan paremmat aseet pultattua, kun tuo power limit tulee nopeasti täyteen.

Parentelin juuri myös alusta ja löysin habeista sellaiset joista löytyy, research lab, armor ja weapon workbench ja cooking ja pharmaseutic workbench, ne on erillään, piti vähän kokeilla mikä on oikea. Huonona nyt tuo alus muuttui vähän sokkeloksi, joka habista ei pääse suoraan toiseen, ne pitänee varmaan olla saman valmistajan, kokeilin vaan kaikkia mitä tuolta löytyy.
Massa taisi olla noin 1630, 2 engineä.
 
Sivujuonet vaikuttaa olevan pelin suola, mutta ääninäyttely on kyllä tän kokoluokan peliksi ihan luokatonta. Kaikki on tosi monotonisia ja innottomia.

Kaiken lisäksi nuo puhuvat h i t a a s t i. Tämä on harvoja pelejä jossa skippailen dialogia, kun suurin osa hahmoista tuntuu käyvän hitaalla tai ovat pienessä laitamyötäisessä.
 
joops sitten tuli taas game breaking bug, tosin sivutehtävä, tuossa walter antaa tehtävän jossa pitää mennä strout eklund staryardille, mutta kun sinne menee, sitä ei oo. jos konsolikomennolla menee sinne niin sieltä ei pääse pois ja tuo tehtävä hajoaa
 
Missähän pilvilinnoissa ne odotukset on olleet, jos pahan pettymyksen peliä on pelannut 50h ja ilmeisesti lisää tunteja tulossa?

Howard tiimeineen nuo suuret odotukset aiheutti lupaamalla suut vaahdossa sellaista, mitä pelissä ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi itselleni on vaan anteeksiantamatonta ala-arvoinen tekoäly pelin vihollisissa. Voit juosta kirjaimellisesti vihun selän taakse ja tyhjentää lippaallisen rauhassa. Kyllä tuosta on vaan nautinto kaukana.
 
Minkähänlaisissa tilanteissa tuo selkään ampuminen tapahtuu? Joskus tuntuvat aggroavan todella hitaasti vaikka menee viereen seisomaan ja jos ovat istumassa voi animaation kanssa mennä aika kauan.

Mielestäni itse ihmisten AI toimii aika hienosti välillä, hakevat aina suojaa ja koittavat myös kiertää joskus sivustaan. Yhden kerran miniboss lähti juoksemaan karkuun ja kun sai itsensä paranneltua kääntyi välittömästi ja latasi naamaan kun jouduin juoksemaan perässä täysillä. Eihän tuo mikään loistava ole mutta en ole parempiakaan nähnyt open world peleissä.
 
En tiedä miten hyvä toi on, mutta bongasin "Experimental Combat and Stealth AI Overhauls" modin tuohon, joka saattais auttaa.
 
Mielestäni itse ihmisten AI toimii aika hienosti välillä, hakevat aina suojaa ja koittavat myös kiertää joskus sivustaan. Yhden kerran miniboss lähti juoksemaan karkuun ja kun sai itsensä paranneltua kääntyi välittömästi ja latasi naamaan kun jouduin juoksemaan perässä täysillä. Eihän tuo mikään loistava ole mutta en ole parempiakaan nähnyt open world peleissä.
Samat kokemukset taistelusta, AI:sta enemmän hyviä kuin huonoja kokemuksia. Ehkä vaikeustaso vaikuttaa kokemukseen, very hardilla kun pelaa niin keskelle vihujoukkoa ei noin vain mennä.
 
Howard tiimeineen nuo suuret odotukset aiheutti lupaamalla suut vaahdossa sellaista, mitä pelissä ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi itselleni on vaan anteeksiantamatonta ala-arvoinen tekoäly pelin vihollisissa. Voit juosta kirjaimellisesti vihun selän taakse ja tyhjentää lippaallisen rauhassa. Kyllä tuosta on vaan nautinto kaukana.
Kyllähän se AI välillä bugailee, mutta pääosin mielestäni AI on parempi kuin avoimen maailman peleissä yleensä. Yleensä AI spottaa meikäläisen todella hyvin - jopa liiankin hyvin, eikä ole liian helppoa kiertää selkään tai yrittää päästä pois AI:n näkökentästä.

Ihmettelen todella paljon, jos oikeasti väität, että voit jatkuvasti "juosta vihun selän taakse ja tyhjentää lippaallisen rauhassa". Uskallan väittää, että tämä ei todellakaan pidä paikkansa, vaikka jonkun kerran näin olisitkin bugaamisen vuoksi pystynyt tekemään.
 
omasta mielestä hyvin huonoja puolia pelissä on suuri ja valtava ja erittäin huono dialogi, jonka 99,9% ajasta skippaan yli. Tylsät companionit samoin tylsillä dialogeilla ja toi dialogi on joskus pakko kuunnella, ja se tulee hitaasti ja viiveellä.

Ehkäpä joskus tulee joku "NO DIALOG" modi.

Tarina on aika tylsä ja tyhjänpäiväinen, siinä on kuitenkin muutamat hyvät hetkensä.
Maailma ei tunnu immersiiviseltä vaan tyhjältä ja geneeriseltä, vrt vaikka skyrim tai FO4, jossa companionitkin olivat monin verroin laadukkaampia. Outpost building on ottanut takapakkia FO4:stä
AI ja combat, joo, no tuollainen se on kyllä ollut aika lailla kaikissa bethesdan peleissä, viholliset on vain loot koneita ainakin mulle, creditsit kelpaa ja myytävä kama.

Hyvänä sitten vapaa ja vapaasti tutkittava maailma, alusten rakentelu ja outpostit kans mikäli noista innostuu. Loottia on ihan kiva kerätä, mutta toisaalta turhauttavaa, tavaroita riittää ja item management ja UI on aika kauhea.
Tehtäviä pelaa kuittenkin mielellään ja keräilee XP ja aukoo samalla uusia kykyjä itselle.
Planeettojen tutkiminen on ihan ok alussa, mutta siinä kyllästyy äkkiä ja se on huonommin tehty kuin vaikka no mans sky.
Toisaalta planeetoille on paikkoja, joissa voi käydä tappamassa vaikkapa piraatteja, tai civilian outposteja, jotka antaa jonkin pikatehtävän.
Mutta kun menet tehtäväpaikkaan selviää nopeasti, että paikat on geneerisiä, kaikki on samassa paikassa ja noita on noin 4-5 erilaista ainoastaan, vain vihujen leveli on eri. Ja joskus bounty missioneissa se dungeon boss tappaa itse itsensä tai omat tappaa sen?? outoa.

Kyllä tätä silti mielellään pelailee, tällä hetkellä tuunailen omaa avaruusalusta kuntoon ja vielö on yks faction questline kokonaan tekemättä. Vaikka tuo oheistekeminen main questin sijasta on ajoittan aika geneeristä ja ajoitttan tylsähköä, jotenkin sitä kuitenkin tätä peliä tykkää pelata.

Ainakin redditissä ja joillain jenkkiforumeilla hehkutetaan suuresti pelin dialogia ja companionien ääninäyttelijöitä, ilmeisesti peli on tehty enemmän amerikkalaispelaajille ja nuoremmille. Tarina on kuin umpitylsä marvel elokuva x2.
 
Outpostit tuntuvat vähän irralliselta konseptilta nyt reilu 20h pelailujen jälkeen. Aivan ensimetreillä innoissani rakentelin outpostin jossa oli kaikki workbenchit vain todetakseni, ettei niille ole mitään tarvetta. Sen jälkeen ajattelin, että ehkäpä outpostit voisi porailla maaperästä materiaaleja, mutta yhden outpostin alueelle saa ehkä vain kolmea raaka-ainetta kerrallaan, ja kahdeksan majapaikan rajoituksella tuo tuntuu myös vähän rajalliselta touhulta. Lisäksi käytännössä toimivien outpostien rakentaminen vaatisi ihan mielettömästi skill pointtien tuhlaamista joten olen päätynyt jättämään nuo lopulta rauhaan.

Ja sama tuntuu vaivaavan aluksen rakentelua. Ehkä KSP kummittelee liikaa takaraivossa mutta osien sijoittelu on tässä hirveän kankeata enkä oikein ole saanut ajatuksesta kiinni miten näitä pitäisi lähteä modaamaan? Ensimmäiseen alukseen voisi olla kiva saada isompaa cargoa ja bensatankkia mutta hetken pään raapimisen jälkeen jätin senkin modailun sikseen ja yritän lähinnä pärjäillä tavaratilarajoitteiden kanssa.
 
Outpostit tuntuvat vähän irralliselta konseptilta nyt reilu 20h pelailujen jälkeen. Aivan ensimetreillä innoissani rakentelin outpostin jossa oli kaikki workbenchit vain todetakseni, ettei niille ole mitään tarvetta. Sen jälkeen ajattelin, että ehkäpä outpostit voisi porailla maaperästä materiaaleja, mutta yhden outpostin alueelle saa ehkä vain kolmea raaka-ainetta kerrallaan, ja kahdeksan majapaikan rajoituksella tuo tuntuu myös vähän rajalliselta touhulta. Lisäksi käytännössä toimivien outpostien rakentaminen vaatisi ihan mielettömästi skill pointtien tuhlaamista joten olen päätynyt jättämään nuo lopulta rauhaan.

Ja sama tuntuu vaivaavan aluksen rakentelua. Ehkä KSP kummittelee liikaa takaraivossa mutta osien sijoittelu on tässä hirveän kankeata enkä oikein ole saanut ajatuksesta kiinni miten näitä pitäisi lähteä modaamaan? Ensimmäiseen alukseen voisi olla kiva saada isompaa cargoa ja bensatankkia mutta hetken pään raapimisen jälkeen jätin senkin modailun sikseen ja yritän lähinnä pärjäillä tavaratilarajoitteiden kanssa.
Outposteihin en itsekään ole kunnolla päässyt vielä sisään, mutta ilmeisesti ovat selvästi paras lähde rahan tekemiseen ja expaamiseen, eli jos niihin jaksaa panostaa ja syventyä, niin ilmeisesti niistä saa myös paljon irti. Ymmärtääkseni ei välttämättä vaadi edes ihmeemmin skill pointseja, että saa Outpostit rullaamaan ja tuottamaan.

Alusten rakentelukin ottaa hetken, että siihen pääsee kunnolla kiinni. Lisäksi sekin vaatii skill pointseja, että voi hankkia ja asentaa kaikkia haluamiaan osia, sekä lentää kaikkien luokkien aluksia. Lisäksi tarvitsee aika paljon leveliä hahmolle, että pystyy ostamaan kaikkia osia. Jossain 60lvl tuntumassa saa ilmeisesti suunnilleen kaikki alusten osat auki, että niitä pystyy ostamaan. Aluksen rakentelu on vähän kömpelön tuntuista aluksi, mutta kyllä se ihan mukavasti siitä lähtee sujumaan, kun oppii miten homma toimii.

Eli kumpikaan osa-alue ei ole sellainen, että pääsisi välittömästi ja helposti kiinni, mutta molemmista voi hyötyä paljon jo pelin alkuvaiheissa, jos niihin lähtee heti panostamaan. 100-200k jos on rahaa laittaa aluksen rakenteluun, niin saa aika helposti sellaisen vehkeen, jossa on moninkertaisesti cargotilaa ja pärjää taistelussakin selvästi paremmin, kun vertaa siihen millainen Frontier on ilman päivityksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: eGe
In this next generation role-playing game set amongst the stars, create any character you want and explore with unparalleled freedom as you embark on an epic journey to answer humanity’s greatest mystery.

Steamissä ensimmäinen lause tämän otsikon alla.
Explore Outer Space
Venture through the stars and explore more than 1000 planets. Navigate bustling cities, explore dangerous bases, and traverse wild landscapes. Meet and recruit a memorable cast of characters, join in the adventures of various factions, and embark on quests across the Settled Systems. A new story or experience is always waiting to be discovered.

Turha sitä maalitolppaa on siirtää. Kyllä tämä on olevinaan planeettojen tutkimus peli ja epäonnistuu siinä loistavasti.
Missään ei kyllä sanota, että planeettojen tutkiminen olisi pelin pääasiallinen painopiste - kuten ei olekaan. Jokainen toki tulkitsee eri tavalla, että mitä sana "explore" tarkoittaa ja mitä toivoo sen tarkoittavan, mutta ei tuo Starfieldin kuvausteksti kerro siitä, että peli yrittäisi olla pelkkää planeettojen tutkimista. Jollain tasolla lähes kaikkia planeettoja voi tutkia, mutta se on vain yksi osa peliä.

Kun ottaa huomioon mitä kaikkea Starfield lupaa ja yrittää olla, niin mielestäni se onnistuu siinä varsin hyvin. On nimittäin todella isot lupaukset ja niiden täyttäminen nykyistä merkittävästi paremmin olisi lähes mahdoton tehtävä.
 
En hirveästi peliltä odottanut mutta on yllättänyt kyllä, tykkään ja kovasti.

Bethesdan pelejä lähinnä viimeksi kunnolla pelannut Xbox:illa Oblivionia, Skyrim ei jostain syystä saanut minua millaan tavalla syttymään että olisi jaksanut sitä tahkota samalla tavalla kuin Oblivionia.

Älyttömästi tässä tekemistä kyllä on se täytyy myöntää ja itse pelailen hiljakseen ja nautiskellen :)

Muutama bugi on tullut vastaan, lähinnä ne ollut että pelaajan mukana oleva tyyppi saattaa kimpoilla välillä juostessa seinille tai sitten kun ammut jonkun niin hyppää kattoon ja jää jalasta roikkumaan siihen.

Huvittava tilanne tuli yhden kerran kun olin jollakin planeetalla ja siihen viereen laskeutui piraattien alus, no nirhasin ne aika äkkiä siihen kohtaan mistä pihalle tulivat, no menin sitten sisälle siitä rampista ja yritin päästä alukseen jossa luki inaccesible ja samalla alus käynnistyi ja ovi meni kiinni, alus lähti korkeuksiin ja meni joku aika niin alus hävisi ja olin todella korkealla ilmassa josta tipuin tiekenkin alas, jetpack pelasti hengen silloin :rofl:

Nyt vähän yli 50 tuntia takana niin yksi asia ainakin ärsyttää ja paljon on että jos joku tehtävä on kesken niin New Atlantikseen et voi laskeutua ollenkaan, mikähän ihme rajoitus tuokin :mad:
 
80h takana, just aloitin ihan alusta ihan kunnon roolipeli meiningillä ja nimellä ( cole "viper" adams ) mukava kun esim robotti kutsuu captain adams :) UC Navy kapteenina pelastetaan galaxia. Puhdas sotilas spekkinen kaiffari.
 
Ainakin redditissä ja joillain jenkkiforumeilla hehkutetaan suuresti pelin dialogia ja companionien ääninäyttelijöitä, ilmeisesti peli on tehty enemmän amerikkalaispelaajille ja nuoremmille. Tarina on kuin umpitylsä marvel elokuva x2.

En ole jenkki, nuori enkä pidä Marvelin leffoista tai sarjakuvista. Siltikin pidän tän pelin dialogista, hahmoista ja niiden ääninäyttelystä. Joskus kieltämättä puhuvat hitaasti niin tulee skipattua sitä mukaa kun subtitlet on luettu.

Eri mieltä olen myös tuosta, että Fallout 4:ssä ois ollut paremmat hahmot ja dialogi. Nuo asiat + todella heikko pääjuoni olivat syyt miksi peli oli itselleni pettymys. Starfield petrannut näissä merkittävästi, varsinkin companionien osalta. Ei sentään New Vegasille pärjää, mutta se olikin Obsidianin käsialaa.
 
Nyt vähän yli 50 tuntia takana niin yksi asia ainakin ärsyttää ja paljon on että jos joku tehtävä on kesken niin New Atlantikseen et voi laskeutua ollenkaan, mikähän ihme rajoitus tuokin :mad:
Itsellä tuli kanssa tuo vastaan jossain vaiheessa että New Atlantiksen kohteet oli harmaana ja ainoastaan sinne kaupungin ulkopuolelle pystyi laskeutumaan (fast travellaan). Sitten selvisi, että ensin pitää mennä kiertoradalle että saavat suoritettua skannauksen alukseen ja sitten vasta voi laskeutua tuonne new atlantiksen kaupungiin. Johtuu varmaan siitä jos tulee jostain UC:n ulkopuoliselta alueelta niin aina pitää skannata alus.

Eilen tuli ihmetyksenä itselle että oli jostain tullut 350 arvoinen boynty UC:n alueelle, näkyi siis kartassa kun oli aikomuksena mennnä New Atlantikseen niin meninkin ensin etsimään niitä kioskeja missä ne boyntyt voi hoitaa. Ei mitään hajua mistä tuo tuli, koska olin vasta suorittanut UC factionin tehtävää. Enkä tiedä mitä tuosta olisi seurannut sitten jos olisi UC:n alueelle bountyn kanssa mennyt.
 
Itsellä tuli kanssa tuo vastaan jossain vaiheessa että New Atlantiksen kohteet oli harmaana ja ainoastaan sinne kaupungin ulkopuolelle pystyi laskeutumaan (fast travellaan). Sitten selvisi, että ensin pitää mennä kiertoradalle että saavat suoritettua skannauksen alukseen ja sitten vasta voi laskeutua tuonne new atlantiksen kaupungiin. Johtuu varmaan siitä jos tulee jostain UC:n ulkopuoliselta alueelta niin aina pitää skannata alus.

Eilen tuli ihmetyksenä itselle että oli jostain tullut 350 arvoinen boynty UC:n alueelle, näkyi siis kartassa kun oli aikomuksena mennnä New Atlantikseen niin meninkin ensin etsimään niitä kioskeja missä ne boyntyt voi hoitaa. Ei mitään hajua mistä tuo tuli, koska olin vasta suorittanut UC factionin tehtävää. Enkä tiedä mitä tuosta olisi seurannut sitten jos olisi UC:n alueelle bountyn kanssa mennyt.

Joo tuon skannauksen tiedän ja olen tehnyt, boyntystä en ole nyt sitten varma, se on pakko olla se juttu, kiitos :)
 
Tälläin pari päivää pelin läpäistyä harmittaa edelleen hukatut mahdollisuudet. Miten helvetissä jättivät asioita joita oli jo fallout 4 jotka olisi sopinut tähän.
 
Tuli sellainen ongelma, että "failed to save game" ja en millään saanut korjattua. Näillä ohjeilla rupesi pelittämään (toimi myös game pass versiossa)


Samalla pääsi eroon onedrivesta.

Tuohon onko Starfield hyvä vai ei, niin selvästi haluttu pitää realistinen ote ja sitten toisaalta automaattisesti vertaa fallouttiin, jossa sellainen sekoboltsi äärikyyninen maailma, joka viehättää ja oikeasti naurattaa. Tässä dialoginkin vitsivaihtoehto on pelkkä vitsi.

Mä veikkaan, että "perustuu meidän universumin tulevaisuuteen" on itsessään jo rajoittanut todella paljon peliä. Nyt olen edennyt pääjuonessa ja onhan se ruvennut aukeamaan eri tavalla ja alkanut tulemaan syvyyttä itse peliin. Usein sitä astutaan valmiiseen maailmaan, mutta tämä on nimensä mukaisesti "explorer game" ja pelaajan tehtävä on avata universumia. Helppo ymmärtää, minkä takia tästä konseptista on Bethesdalla innostuttu.
 
Mites kun itsellä on tullut jo 2 kertaa sama alku NG+ kun vierailee ensimmäistä kertaa Constellation Lodgessa. Vilkasin youtubesta että erilaisia alkuja on 10. Onko se ihan rng mitä tulee vai täytyykö achievementit olla päällä
 
On kyllä hankalin peli ikinä aloittaa. Oon pelannu nyt ehkä 2h tätä ja ei mitään hajua interfacen napeista ja kartoista. En löydä tehtäviä, hillun jossain planeetalla ja tägäilen jotain kasveja. Jospa pääsisin joskus johonkin tehtävään takaisin. Jonkun yhden sähkökaapin pääsin etsimään, sitten piti mennä seuraavaan, mutta en näe että minne pitää mennä, ei ole kartalla tai missään sitä. :D
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä hankalin peli ikinä aloittaa. Oon pelannu nyt ehkä 2h tätä ja ei mitään hajua interfacen napeista ja kartoista. En löydä tehtäviä, hillun jossain planeetalla ja tägäilen jotain kasveja. Jospa pääsisin joskus johonkin tehtävään takaisin. Jonkun yhden sähkökaapin pääsin etsimään, sitten piti mennä seuraavaan, mutta en näe että minne pitää mennä, ei ole kartalla tai missään sitä. :D
Normi bethesdan peli jos on ekaa kertaa noita pelaamassa. On tää silti helpompi kuin BG3, siinä olin pelin puoliväliin ihan hukassa.
F avaa scannerin(en tiiä mikä konsolilla) siitä yleensä näkee nuolet joita seuraamalla pääsee seuraavaan paikkaan.
Karttoja ei periaattessa pelissä ole, vain fast travel kohteet ja planeetat
tuosta apua vähän

Mutta kuulostaa siltä että teet varmaaan tuota search brown outs for well tms tehtävää, joo se oli vähän hankala löytää ne kaikki, meni aikaa turhankin kauan, mutta siellä ne "sähkökaapit" on.

joku video guide voi löytyä googlella, mulla oli viimeisiä main story missioneja ihan hukassa, se jossa warppailtiin "eri aikaan/toiseen universumiin", oli pakko seurata video guidea että pääsi läpi.
 
Mitä fallout4 ominaisuuksia olisit kaivannut tähän?
En suoranaisesti itse fallout 4 ominaisuuksia mutta gorea esimeriksi ei ole joka latistaa paljon, jotenkin rakentelukin oli jopa ilman modeja paremman tuntuista f4 kuin tässä, survival-moodi, scanneri jotenkin tuntui köyhältä pipboyn vatsilta, resurssien käyttö ja purku tavaroista.
Radiookin kaipasin alukseen, olisi jotenkin tuonut eloa siihen eikä tuntunut vain latausruuduilta.
Ja vaikka vastustajat oli tyhmiä fallout 4 niin tässä tuntuu että vielä hölmömpiä ja jos ei lasketa skriptatuja puheita niin elottomia.

Kokonaisuudessa koko tunnelma vaisumpi ja vaikka fallout 4 combat ei ole paras niin tuntuu se huomattavasti paremmalta kuin starfield, kuten myös hahmon kehitys.

Kaipasin starfieldissa ihan pirusti avoimen maailman hauskoja löytöjä ja kikkailua, jotenkin koko starfieldin maailma tuntuu mielikuvituksettomalta jossa ei edes huvita tutkia rakennuksia. Joka kerta pettyi kun lähti tutkimaan ei-questi mestaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 412
Viestejä
4 927 946
Jäsenet
79 364
Uusin jäsen
Lehkis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom