Starfield (PC, XBX)

Kiitos viesteistä. Parhaimmillaan noita prosesseja oli käynnissä todellakin 19! Tästä huolimatta muistia oli vapaana vaikka muille jakaa.

Melkein kaikkea olen jo kokeillut:
  • mitään ei ole kellotettu
  • lämmöt kurissa
  • kaikki ajurit uusimmat
  • filut on tarkastettu
  • pelatessa F-Secure kytketty pois päältä
  • Steamistä otettu paljon ominaisuuksia pois käytöstä (ohjeen mukaan)
  • Steam offline tilassa kaataa myös
  • kolme modia käytössä (FOV slideri, alkuperäinen värifiltteri pois ja DLSS-G)
Nuo modit ovat kuitenkin sellaisia, joita moni foorumilaisistakin käyttää. Jos niissä olisi jotain ongelmaa, niin tästä olisi varmaan jo paljon keskustelua mm. Redditissä ja Steamin foorumeilla.

Ei auta kuin tehdä tallennuksia usein ja toivoa tilanteen paranevan päivityksen seurauksena. :(

Joo, mulla tilttaili juuri noin kun kerroit ja johtuu tosiaan tuosta yllä mainitusta Frame Generationista joka tuom DLSS-modin myötä tulee. Otin fg:n pois päältä ja taas toimii. Täytyy venaa et modaaja saa sen kuntoon.
 
Se puredarkin DLSS3 modi, mikä on siis maksullinen, toimii ilmeisesti FG:n kanssa myös. Ilmeisesti ko. modi osaa ottaa FG::n aina pois lataustaukojen ajaksi.
 
Nyt on kyllä taas semmosta hölmöä suunnittelua ettei tiiä miten päin olis:
Tota Armillarya ei saa rakennettua outpostissa mihinkään sisätiloihin. Kai se pitää sitten pelin tärkein ja suojelun kohteena oleva laite rakentaa ulos johonkin mutaan outpostin kulmaan varkaiden, elukoiden ja luonnonvoimien armoille.

Ei siinä että tää peli mitenkään muuten olis kovin immersiivinen mutta jostain syystä tää alko ärsyttää ihan vitusti kun mietin jo mielessäni että minkälaisen linnoituksen rakennan roolipelimielessä.
 
Onhan tuota huimat 10h pelattu :lol: ja vaikuttaa ihan asialliselta. Vasta aika alussa koska haluan noita sivutehtäviäkin samalla tehdä.
 
Avaruus näytti aika harmaalta omaan silmään ja löytyi pari asetusta mitä sai säädettyä paremmaksi omaan silmään tuolla fSpaceGlowBackgroundScale arvolla. fStarIntensity arvon voi säätää 0-5000 oman makunsa mukaan. Taustalla näkyvien tähtien kirkkautta pystyy myös säätämään fStarfieldStarBrightnessScale arvon avulla 10-100 taitaa olla järkevä alue. Itse laitoin 10 ja fStarIntensityn 1000

tämän StarfieldCustom.ini tiedostoon

[Display]
fSpaceGlowBackgroundScale=0
fStarIntensity=1000
fStarfieldStarBrightnessScale=10

EDIT: Neutral lut modi myös käytössä ja lisätty fStarfieldStarBrightnessScale=10
 

Liitteet

  • 0,0.jpg
    0,0.jpg
    199,4 KB · Luettu: 169
  • 0,1000.jpg
    0,1000.jpg
    199 KB · Luettu: 154
  • 0,2000.jpg
    0,2000.jpg
    200,2 KB · Luettu: 161
  • 0,3000.jpg
    0,3000.jpg
    198,6 KB · Luettu: 139
  • 0,4000.jpg
    0,4000.jpg
    198,5 KB · Luettu: 137
  • 0,Default.jpg
    0,Default.jpg
    199,4 KB · Luettu: 150
  • Default,Default.jpg
    Default,Default.jpg
    189,2 KB · Luettu: 148
Viimeksi muokattu:
Nyt on kyllä taas semmosta hölmöä suunnittelua ettei tiiä miten päin olis:
Tota Armillarya ei saa rakennettua outpostissa mihinkään sisätiloihin. Kai se pitää sitten pelin tärkein ja suojelun kohteena oleva laite rakentaa ulos johonkin mutaan outpostin kulmaan varkaiden, elukoiden ja luonnonvoimien armoille.

Ei siinä että tää peli mitenkään muuten olis kovin immersiivinen mutta jostain syystä tää alko ärsyttää ihan vitusti kun mietin jo mielessäni että minkälaisen linnoituksen rakennan roolipelimielessä.

Edit: Tää outpostien rakentaminen on kyllä niin ankeeta puuhaa muutenkin että jätän koko homman odottamaan modeja tai lisäsisältöä.

P.S. edit: No ei tullu edittiä kun vastaus omaan viestiin :cigarbeye:
 
Pitää tutustua tuohon modiin hieman tarkemmin. Voi hyvinkin olla, että FG aiheuttaa jäätymiset. Tosin olettaisin näin maallikkona pelin kaatuvan pelatessa, eikä tallennettaessa. Mutta kaikesta huolimatta kiitos vinkeistä... ja toivotaan parasta!

LISÄTTY: Jäätyminen oli frame generationista lähtöisin. Eilen illalla peli ei kipannut kuin kerran reilun tunnin aikana. Kiitos ja kumarrus!
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla joku ihme gamma käyrä käytössä tässä pelissä (banding pelin kokoruudun logo kuvassa)=> värien sävyt päin honkia, ja ei taida tukea mitään HDR modea..."avaruuspelissä" harmaa mustana ei oikein toimi.
 
En tiedä oliko tämä jo täällä, mutta tässä videossa on hyvä tiivistelmä eri grafiikka-asetusten vaikutuksesta ja suosituksia mihin asentoon mikäkin optio kannattaa laittaa, jos ei ole ihan kovinta rautaa koneessa.




Olennaiset suositukset kuvana:

1694362072022.png
 
En tiedä oliko tämä jo täällä, mutta tässä videossa on hyvä tiivistelmä eri grafiikka-asetusten vaikutuksesta ja suosituksia mihin asentoon mikäkin optio kannattaa laittaa, jos ei ole ihan kovinta rautaa koneessa.




Olennaiset suositukset kuvana:

1694362072022.png

Itekkin laitoin medium presetin käyttöön kun katsoin DigitalFroundryn vertailun. Kyllähän siitä tuli noin 10-20fps lisää missä ennen pyöri 50-60fps. Jos on Nvidian 3000 sarjan näyttis niin kannatta laittaa Rebar käyttöön nvidiaProfileInspectorilla myös. noin 5-10% lisää fps kun laittoi päälle ja fps on vähän tasaisempi kun ennen heitteli +-10fps kun katsoi samaan suuntaan ja käveli edes takas.
 
Tulipahan leikittyä noilla outposteilla joku 20 tuntia enkä päässyt pidemmälle kuin juuri aloin käyttämään tier 2 fabricatoria. Tuo systeemi on erittäin alkeellinen ja kankea. Se ei oikein taivu loogisiin ratkaisuihin. Oma ajatus oli että joka järjstelmästä jossa minulla on outposteja kerään resurssit yhteen hubiin ja sieltä lähetän sitten yhteen isoon päätukikohtaan.

Ongelma on että cargo linkit ottavat mitä ottavat. Jos jossain vaiheessa joku varasto on täynnä ne lakkaavat toimimasta kokonaan. Toinen ongelma on että et pysty vastaanottavassa päässä suodattamaan mitenkään tavaraa omiin laatikoihin. Laatikossa on sitten 12 eri resurssia. Joudut linkkaamaan fabricaattorin kiinni jokaiseen laatikkoon ja tuokin näyttää bugaavan jos ne linkittää liian moneen. Käytin varmasti enemmän aikaa ongelmien ratkaisemiseen kun itse rakenteluun. Koko homma oli melko pitkälle planeetalta toiselle hyppimistä. Myöskin inter-cargo link toimii miten sattuu jos planeetalla jolla se on ei ole heliumia. Koitin tuoda cargo linkeillä sitä niille planeetoille jossa sitä ei ollut, mutta se jatkuvasti lakkasi toimimasta.

Jos rakentaisin nyt uudestaan outpostit tekisin sen näin: Yksi outpost tuottaa yhtä tuotetta eli vaikka Zero Wire tehdas ja toisella outpostilla Adaptive Frame tehdas. 1 cargo link lähettää maksimissaan 2 resurssia. Kaikki inter-cargo linkit planeetoille joista voi louhia heliumia. Enemmän pieniä outposteja joissa tehdään yhtä tai kahta asiaa. Tämä systeemi ei nykyisellään taivu siihen että voisi tehdä yhden ison tuontanto tukikohdan johon tulee kaikki raaka-aineet ja siellä sitten jauhaa fabricaattorit. Toinen ratkaisu on että ottaa mahdollisimman pian special projects perkin ja unohtaa automatisoinnin. Käy vaan käsin hakemassa resurssit ja tekee ne itse.

Muita huomiota. Jos haluaa maksimoida hyödyn outposteista, niin kaikki kannattaa tehdä itse industrial benchillä. Vaatii special projects perkin joka on melko korkealla tiede puussa. Tällöin saat expat tuotannosta. Jos rahaa haluaa tehdä kannattaa automatisoida tier2 tai tier 3 tehtaasta tavaraa. Tier 1 tavarat eivät ole juurikaan minkään arvoisia ja vaikka kiikutat niitä 10 000 kappaletta kauppiaalle saat jotain pennejä. Outpostit kannattaa rakentaa pienen painovoiman planeetoille jos aikoo käyttää varastopinoja. Ihan tuskaa päästä käsiksi ylimpiin varastoihin jos planeetalla on 2g painovoima.

Ehkä palaan vielä tuohon kunhan saan perkin jolla saa enemmän kuin 3 cargo linkkiä per planeetta ja enemmän leveliä special projects perkkiin.

Löysin kivan kraaterin johon ajattelin rakentaa päätukikohdan, mutta se olikin liian pieni niin siitä tuli cargo hubi. 2 alustaa ottaa vastaan tavaraa muista systeemin outposteista ja kolmas lähettää ne päätukikohtaan. Ei oikein toiminut kun tuot ottaa vastaan n. 12 eri resurssia ja tuottaa itse yhtä. Se on kokoajan tukossa jonkun pullonkaulan takia eikä tavara liiku.

1694381459204.png

Ps. Farmaaminen on ihan perseestä.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä oliko tämä jo täällä, mutta tässä videossa on hyvä tiivistelmä eri grafiikka-asetusten vaikutuksesta ja suosituksia mihin asentoon mikäkin optio kannattaa laittaa, jos ei ole ihan kovinta rautaa koneessa.




Olennaiset suositukset kuvana:

1694362072022.png

Erittäin hyvä pätkä. Ei paljon eroa huomaa visuaalisesti Ultra presettiin ja frameja tuli mukavasti lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Toihan on melko mielenkiintoista, tosin ehkä antaa toivoa, että Bethesda tai modaajat sais tän pyörimään oikeesti sutjakasti Winukallakin.
T. 5800X+4090+32GB tippuilee alle 60fps HWUB:n optiomiduilla asetuksilla. :rolleyes:
vaikea sanoa mistä tuo Mepa9 LTT käyttäjä keksi nuo fps numerot ja otsikon kun tuossa github commitissa tai reddit postauksessa ei mainita mitään sellaisesta. Jos itse ymmärsin oikein niin DX12 ja vulkan kutsuja tehdään typerästi ja sen voisi tehdä paljon nopeamminkin, mutta miten se vaikuttaa pelin pyörimiseen ei ole mitään mainintaa.
 
Tulipahan leikittyä noilla outposteilla joku 20 tuntia enkä päässyt pidemmälle kuin juuri aloin käyttämään tier 2 fabricatoria. Tuo systeemi on erittäin alkeellinen ja kankea. Se ei oikein taivu loogisiin ratkaisuihin. Oma ajatus oli että joka järjstelmästä jossa minulla on outposteja kerään resurssit yhteen hubiin ja sieltä lähetän sitten yhteen isoon päätukikohtaan.

Ongelma on että cargo linkit ottavat mitä ottavat. Jos jossain vaiheessa joku varasto on täynnä ne lakkaavat toimimasta kokonaan. Toinen ongelma on että et pysty vastaanottavassa päässä suodattamaan mitenkään tavaraa omiin laatikoihin. Laatikossa on sitten 12 eri resurssia. Joudut linkkaamaan fabricaattorin kiinni jokaiseen laatikkoon ja tuokin näyttää bugaavan jos ne linkittää liian moneen. Käytin varmasti enemmän aikaa ongelmien ratkaisemiseen kun itse rakenteluun. Koko homma oli melko pitkälle planeetalta toiselle hyppimistä. Myöskin inter-cargo link toimii miten sattuu jos planeetalla jolla se on ei ole heliumia. Koitin tuoda cargo linkeillä sitä niille planeetoille jossa sitä ei ollut, mutta se jatkuvasti lakkasi toimimasta.

Jos rakentaisin nyt uudestaan outpostit tekisin sen näin: Yksi outpost tuottaa yhtä tuotetta eli vaikka Zero Wire tehdas ja toisella outpostilla Adaptive Frame tehdas. 1 cargo link lähettää maksimissaan 2 resurssia. Kaikki inter-cargo linkit planeetoille joista voi louhia heliumia. Enemmän pieniä outposteja joissa tehdään yhtä tai kahta asiaa. Tämä systeemi ei nykyisellään taivu siihen että voisi tehdä yhden ison tuontanto tukikohdan johon tulee kaikki raaka-aineet ja siellä sitten jauhaa fabricaattorit. Toinen ratkaisu on että ottaa mahdollisimman pian special projects perkin ja unohtaa automatisoinnin. Käy vaan käsin hakemassa resurssit ja tekee ne itse.

Muita huomiota. Jos haluaa maksimoida hyödyn outposteista, niin kaikki kannattaa tehdä itse industrial benchillä. Vaatii special projects perkin joka on melko korkealla tiede puussa. Tällöin saat expat tuotannosta. Jos rahaa haluaa tehdä kannattaa automatisoida tier2 tai tier 3 tehtaasta tavaraa. Tier 1 tavarat eivät ole juurikaan minkään arvoisia ja vaikka kiikutat niitä 10 000 kappaletta kauppiaalle saat jotain pennejä. Outpostit kannattaa rakentaa pienen painovoiman planeetoille jos aikoo käyttää varastopinoja. Ihan tuskaa päästä käsiksi ylimpiin varastoihin jos planeetalla on 2g painovoima.

Ehkä palaan vielä tuohon kunhan saan perkin jolla saa enemmän kuin 3 cargo linkkiä per planeetta ja enemmän leveliä special projects perkkiin.

Löysin kivan kraaterin johon ajattelin rakentaa päätukikohdan, mutta se olikin liian pieni niin siitä tuli cargo hubi. 2 alustaa ottaa vastaan tavaraa muista systeemin outposteista ja kolmas lähettää ne päätukikohtaan. Ei oikein toiminut kun tuot ottaa vastaan n. 12 eri resurssia ja tuottaa itse yhtä. Se on kokoajan tukossa jonkun pullonkaulan takia eikä tavara liiku.

1694381459204.png

Ps. Farmaaminen on ihan perseestä.
Aloin itekkin kattomaan miten tuo outpost rakentelu toimii ja investoin ensimmäisen skill pointsin outpostiin.
Aluksi piti ihan ettiä redditistä miten workbenchit saa linkattua, että ei tarvi noita resursseja ees taas raahata.
Vastaus ei saa lainkaan, tässä ei ole samanlaista systeemiä kuin FO4, resursseja ei saa linkitettyä, ainoastaan juuri nuo cargo linkit. Muutenkin tuntuu olevan kovin haukuttu ja huonompaan suuntaan menty kuin FO4 settlementien rakentelu.
Ja käytännössä järkevin on ostaa isoin alus jossa iso cargo hold.

No päätin jättää ton, paaljon helpompi ostaa suoraan tarvittavat kamat suoraan traderilta. Ja ei tässä oikeastaan tarvi kuin ase ja armor modeja ja satunnaisesti foodia ja kemikaaleja, jotka nekin voi ostaa, eli käytännössä weapon modit on tärkeimmät ja niihin kamat saa ostamalla.

Katotaan sitten NG+ tai jos tohon tulee vähän muutoksia dlc muodossa. Tai jos saa tärkeimpiä skillejä ensin. Toki ois kiva olla joku iso "homebase" jossain mukavan lämpöisellä planeetalla :)

Ship building tuntuis tärkeämmältä ja päivittelin pariin alukseeni engineä ja tykkejä, muuttui space combat paljon nautittavammaksi, vielä en ole ihan alusta tehnyt omaa alusta, ehkä jonkun guiden vois kattoa alkuun.
 
Itse en ole kiinnostunut kyllä mistään rakentamisesta jos se ei ole tyyliin loogista, syvällistä, jouhevaa ja palkitsevaa kuten Factorio. Tuolla seikkaillessa en ole tuntunut tarvitsevan mitään muuta kuin panoksia ja medkittejä. Aina silloin tällöin loottaa parempaa asetta jos semmoinen sattuu tippumaan. Muut kamat jätän keräämättä.

Pääjuonessa tuli jo mielenkiintoista asiaa eteen, mutta sekin fiilis lopahti 20min pelaamisen jälkeen.

Tuli juttua jostain isosta sensori anomaliasta. Sitten löytyikin temppeli josta sai viimein jonkin voiman kun pyöritteli minipelissä renkaita. Ajattelin että okei nyt ollaan saman äärellä mitä skyrimissä kun löydettiin eka tavu Fuz-ro-dah huudosta. Tulevaisuudessa pitää siis tutkia ja pitää silmällä mistä seuraava voima löytyy.

Mutta sitten palasin sen ukon luo (oliko se nyt Vladimir vai mikä) ja se sanoo että näitä anomalioita on lisää. Lähdin tutkimaan samantien kun on niin jännää. Laskeuduin fast traverilla kohdeplaneetalle ja 5min myöhemmin olin taas uudessa temppelissä ilman että mitään tarvi taistella tai tutkia sen enempää. Noh taas uusi voima (joka oli hyödytön) ja takaisin vladimirille... sama toistuu:"Joo täsä vartissa ku kävit tuola temppelillä niin löysin uuden anomalian... lähekkö?" -> No lähden. Fast travel planeetalle ja 5min myöhemmin taas temppelillä ja sama haukotuttava minipeli että renkulat pyörii ja taas saatiin joku voima...

Eikö näihin olisi voinut jotain pikku questin tynkää/toimintaa/tutkimista/jännitystä voinut keksiä? Tää on vaan käytännössä fetch-quest jossa haetaan voima eikä mitään jännää tapahdu tuolla temppelissä. Olisi edes ollut joku oblivion-gate tyylinen että pitää mennä johonkin toiseen ulottuvuuteen ja taistella itsensä alttarille josta varastaa voiman. Tuo sama renkaan pyöritys minipeli vaan tulee ja täts-it.
 
Tämä se vasta bethesda peli onkin. Kerran kävi sellaisti, että Akila Cityn vartiat unohtivat uniformut ja olivat kaduilla alusvaatteillaan.
Kerran oon lähtenyt avaruuteen ja aluksen ulkokuori unohtui planeetalle tai ilmakehään, elikkäs peli latasi vain aluksen sisätilat.
Pari kertaa käynyt sillaisti, että alus vaan kadonnut jonnekki bitti avaruuteen, ekalla kerralla yhdyin avaruusasemaan (The Den) ja olinkin yllättynyt, kun ei päässyt pois, hetki siinä meni ennenkuin tajusin ettei ole alusta enää missään ja fast travel ei ole mahdollista noilta asemilta. Toinen kerta tapahtui, kun yhdyin vihollis alukseen ja kävin laittamassa sieltä sisältä kaikki kylmäksi, enpä päässyt takaisin omaan alukseen, ni piti sitten ottaa omaksi se pahisten (Crimson fleet) alus, ja nyt omistan semmoisen erittäin pornon punaisen purkin.
Oon yllättynyt, että sitä voi rekisteröidä toisten alukset ilman mitään ongelmia omaksi, kunhan vaan o kreduja.
 
Makia ollu tähän asti, ei tarvinnut ostaa isompaa alustakaan kun tuli otettua sellanen rosmoilta haltuun :D
 
Itse en ole kiinnostunut kyllä mistään rakentamisesta jos se ei ole tyyliin loogista, syvällistä, jouhevaa ja palkitsevaa kuten Factorio. Tuolla seikkaillessa en ole tuntunut tarvitsevan mitään muuta kuin panoksia ja medkittejä. Aina silloin tällöin loottaa parempaa asetta jos semmoinen sattuu tippumaan. Muut kamat jätän keräämättä.

Pääjuonessa tuli jo mielenkiintoista asiaa eteen, mutta sekin fiilis lopahti 20min pelaamisen jälkeen.

Tuli juttua jostain isosta sensori anomaliasta. Sitten löytyikin temppeli josta sai viimein jonkin voiman kun pyöritteli minipelissä renkaita. Ajattelin että okei nyt ollaan saman äärellä mitä skyrimissä kun löydettiin eka tavu Fuz-ro-dah huudosta. Tulevaisuudessa pitää siis tutkia ja pitää silmällä mistä seuraava voima löytyy.

Mutta sitten palasin sen ukon luo (oliko se nyt Vladimir vai mikä) ja se sanoo että näitä anomalioita on lisää. Lähdin tutkimaan samantien kun on niin jännää. Laskeuduin fast traverilla kohdeplaneetalle ja 5min myöhemmin olin taas uudessa temppelissä ilman että mitään tarvi taistella tai tutkia sen enempää. Noh taas uusi voima (joka oli hyödytön) ja takaisin vladimirille... sama toistuu:"Joo täsä vartissa ku kävit tuola temppelillä niin löysin uuden anomalian... lähekkö?" -> No lähden. Fast travel planeetalle ja 5min myöhemmin taas temppelillä ja sama haukotuttava minipeli että renkulat pyörii ja taas saatiin joku voima...

Eikö näihin olisi voinut jotain pikku questin tynkää/toimintaa/tutkimista/jännitystä voinut keksiä? Tää on vaan käytännössä fetch-quest jossa haetaan voima eikä mitään jännää tapahdu tuolla temppelissä. Olisi edes ollut joku oblivion-gate tyylinen että pitää mennä johonkin toiseen ulottuvuuteen ja taistella itsensä alttarille josta varastaa voiman. Tuo sama renkaan pyöritys minipeli vaan tulee ja täts-it.

Toi pääjuoni lässähti niin totaalisesti myös meitsillä että jätin homman sikseen lähdin vaan tekemään mitä huvittaa. Tungin koko olemassa olevan crewn outpostille johon rakensin yhen pöydän, unohdin ne sinne ja lähin tutkimaan mestoja.

Nyt on huomattavasti hauskempaa kun on rikollinen eikä oo seuraajia jatkuvasti lässyttämässä jotain turhaa. Valitsee kaikkia tyhmiä dialogeja ja roolipelaa avaruusmerirosvoa :cigar2:
 
Hyvä peli ollu kyllä ja hyvin on maittanu, puutteistaan huolimatta. Kunhan nyt saisivat sen ekan ison korjauspätsin ulos ni varmasti vaan paranee.
 
Itse en ole kiinnostunut kyllä mistään rakentamisesta jos se ei ole tyyliin loogista, syvällistä, jouhevaa ja palkitsevaa kuten Factorio. Tuolla seikkaillessa en ole tuntunut tarvitsevan mitään muuta kuin panoksia ja medkittejä. Aina silloin tällöin loottaa parempaa asetta jos semmoinen sattuu tippumaan. Muut kamat jätän keräämättä.

Kyllä tuo aluksi kutkutteli samanlailla liskoaivoja kuten Factorio kun oli vaan muutama outpost ja homma tuntui toimivan. Sitten kun päästiin noihin monimutkaisempiin resursseihin homma räjähti käsistä.

Oma ajatus oli että saan resurssit huumeiden tuotantoon että voin olla aineissa 247, automatisoitua tuotantoa että on ns. loputtomasti rahaa alusten rakenteluun.

Todellisuudessa ei kumpikaan tavoite täyttynyt. Kovimmat huumeet vaativat jotain olemassa olevaa huumetta kuten squall jota ei voi edes valmistaa, ainostaan ostaa tai löytää.

Automaation passiivisille tuloille varmasti onnistuisi jos rakentaisin ketjun puhtaasti yhtä myytävää tuotetta varten. Voi olla että toteutan tämän vielä jollain yksinkertaisella ja suoraviivaisella tavalla enkä koita kikkailla mitään monimutkaista ja hienoa.

Toisaalta jos rahaa haluaa niin taitaa olla nopeampaa mennä noihin level 60 systeemeihin koluamaan ja myy aseita. Taisteleminen on vain pirun tylsää ja monotonista varsinkin kun kaikki mestat ovat täysin samanlaisia.

Toisaalta en ole Satisfactoryä koskaan ostanut koska se tuntuu vain Factorio kloonilta, mutta tämän outpost räpläämisen innoittamana nyt olisi kovat himot hommata se. Oli tuosta siis jotain hyötyä!
 
Nyt on huomattavasti hauskempaa kun on rikollinen eikä oo seuraajia jatkuvasti lässyttämässä jotain turhaa. Valitsee kaikkia tyhmiä dialogeja ja roolipelaa avaruusmerirosvoa :cigar2:
Täällä samat. Tähän asti tuo Sarah Morgan ja Sam Coe ovat olleet niin jumalattoman rasittavia pakotettuja seuraajia. Varastat vahingossa kynän jostain kuolleen merirosvon toimistosta niin aina perus "yhyy seuraan kamalaa rikollista yhyy" niin koita tuossa nyt sitten roolipelata scoundrellia.

Eilen tuli opetettua Samille hiukan tapoja kun se aukoi päätään:
 
  • Tykkää
Reactions: ile
Voisiko joku raapustaa tiivistelmän muutamasta "must have" -tason modista ja niiden käyttämisestä, niin ei tarvitse hakata päätä seinään niiden testailun kanssa. Ja jos niissä on jotain erikoista huomioitavaa PC:n Game Pass -version kanssa, niin sekin olisi kiva tietää. Käsittääkseni Game Pass -versiossa on ainakin jotain rajoitteita modien kanssa, vai kuinka?

Skene elää koko ajan, mutta varmaan tässä vaiheessa alkaa olemaan selvillä muutamat olennaisimmat pelikokemusta parantavat modit ja niiden hallintatyökalut.
 
Kuulin koko pelistä joku pari kk ennen julkaisua ja laitoin Steamin wishlistille, halusin pitkästä aikaa jonkun "ison" yksinpelin.
Vähän harmittaa yllättäen Falloutmaisuus koska Bethesda mutta ei onneks liikaa ehkä häiritse, olisi kiva että päähahmokin puhuisi äänellä, tylsää klikata vaan vaihtoehtoja.
Vasta joku 8 tuntia alla kun tehnyt kaikkea turhaa, kuten pöllinyt vaan kamaa ja myynyt sitä eteenpäin ja joitain side questeja tehnyt New Atlantiksessa, en oo vielä edes mennyt sinne Constellationiin ensimmäistä kertaa.

Eniten harmittaa ehkä kun pyörii niin paskasti, New Atlantiksessa ulkona joku 60-70fps high-asetuksilla ja koneena 5Ghz 9900K, RTX 4070 Ti ja 32GB RAM 2650x1440.
Toisena se että yleisesti vuonna 2023 pelin ei kyllä pitäisi enää näyttää näin vanhentuneelta, paikoitellen ihan ok:n näköistä kai, pyöris ees hyvin ja näyttäisi paskalta mutta kun näyttää paskalta ja pyörii huonosti :D (arvostan peleissä graafista puolta paljon ja en ala niitä laskemaan liikaa suorituskyvyn takia..)
NPC:t rumia hahmoja ja ei kauhean immersiivinen kyllä ole, Cyberpunkin kaupunkikin on paljon elävämpi.

Mutta pelataan eteenpäin pikkuhiljaa, ei ehkä niin hiljaa kuin kävi Fallout 4 kanssa, menin sinne Diamond Cityyn ensimmäistä kertaa vasta kun mun hahmo oli joku 70 levelinen...
(Isot Mass Effect 2 vibat tästä kyllä tulee).
En ymmärrä tuota valittamista pelin yhdestä hieman rumemmasta kohteesta eli New Atlantiksesta, kaikki muu vastaantuleva on ollut todella nättiä mielestäni ja aikaa on varmasti käytetty tuhottomasti eri objektien ja paikkojen tekemiseseen plus todella tarkat tekstuurit ovat myös länsä.

Onko porukoilla paljonkin yli 60Hz ylittäviä näyttöjä/tv:tä kun valitetaan myös huonosta pyörivyydestä koko ajan, no tuo huono pyörivyys on tietenkin itsestä kiinni mistä tykkää, tämän kommentin mukaan minusta tuo 60-70fps on täysin jouheva mihin tarvitsee enempää?

Itse pelaan tv:n kautta 60Hz ja vsync päällä, peli pyörii kyllä paremmin ilman tuota mutta kuvan repeilyä en siedä yhtään ja näyttää v-syncin kanssa sulavammalta.

Itsellä menee paikka paikoin alle 60fps eli jonnekkin 53 paikkeille, peli siitä huolimatta täysin jouheva ja pelattava.
 
Voisiko joku raapustaa tiivistelmän muutamasta "must have" -tason modista ja niiden käyttämisestä, niin ei tarvitse hakata päätä seinään niiden testailun kanssa. Ja jos niissä on jotain erikoista huomioitavaa PC:n Game Pass -version kanssa, niin sekin olisi kiva tietää. Käsittääkseni Game Pass -versiossa on ainakin jotain rajoitteita modien kanssa, vai kuinka?

Skene elää koko ajan, mutta varmaan tässä vaiheessa alkaa olemaan selvillä muutamat olennaisimmat pelikokemusta parantavat modit ja niiden hallintatyökalut.

Täältä itse seurailen. Tässä on nyt niin paljon pelattavaa, niin annan hetken aikaa ennen kuin hyppään mukaan.

 
Onko porukoilla paljonkin yli 60Hz ylittäviä näyttöjä/tv:tä kun valitetaan myös huonosta pyörivyydestä koko ajan, no tuo huono pyörivyys on tietenkin itsestä kiinni mistä tykkää, tämän kommentin mukaan minusta tuo 60-70fps on täysin jouheva mihin tarvitsee enempää?
Siis täh? Vuoden 2010 jälkeen kun 144Hz näytöt alkoi yleistymään niin ei paljoa ole porukoilla 60hz näyttöjä näkynyt ainakaan täällä päin suomea. Televisioissakin 120Hz ollut peruskauraa jo vähintään puolen vuosikymmentä ellei enemmän.

Nyt on kuitenkin vuosi 2023.
 
Onko porukoilla paljonkin yli 60Hz ylittäviä näyttöjä/tv:tä kun valitetaan myös huonosta pyörivyydestä koko ajan, no tuo huono pyörivyys on tietenkin itsestä kiinni mistä tykkää, tämän kommentin mukaan minusta tuo 60-70fps on täysin jouheva mihin tarvitsee enempää?

Itse pelaan tv:n kautta 60Hz ja vsync päällä, peli pyörii kyllä paremmin ilman tuota mutta kuvan repeilyä en siedä yhtään ja näyttää v-syncin kanssa sulavammalta.

Itsellä menee paikka paikoin alle 60fps eli jonnekkin 53 paikkeille, peli siitä huolimatta täysin jouheva ja pelattava.
Toivottavasti on, jos siis muuten laittanut rahaa satoja, ellei jopa tuhansia euroja tietokoneeseen. Tai sitten ainakin kannattaisi priorisointia miettiä uusiksi (poikkeuksia varmasti toki on...)

Ja 60 fps ei vaan ole sulava, ohjaimella pelatessa voi olla siedettävä.

Tämän takia DLSS+FG yhdistelmällä pelaan ja ihan jees (fps > 120 pääosin), vaikka kaatumisia tullut muutamia sen takia.
 
Toivottavasti on, jos siis muuten laittanut rahaa satoja, ellei jopa tuhansia euroja tietokoneeseen. Tai sitten ainakin kannattaisi priorisointia miettiä uusiksi (poikkeuksia varmasti toki on...)

Ja 60 fps ei vaan ole sulava, ohjaimella pelatessa voi olla siedettävä.

Tämän takia DLSS+FG yhdistelmällä pelaan ja ihan jees (fps > 120 pääosin), vaikka kaatumisia tullut muutamia sen takia.
Sticky post kertoo että crasheistä ehkä päästy jo eroon jos ottaa uusimman version modista.

 
Pitääpi kokeilla tota ylempänä olevaa modia, ainakaan toi suosituin DLSS modi ei tuntunut auttavan yhtään.
Ja kyllähän se 80fps melkein riittäis jossa Atlantiksessa jolkottamisessa mutta kun se on sellaista nykivää kuitenkin, ei smuuttia.
 
Voisiko joku raapustaa tiivistelmän muutamasta "must have" -tason modista ja niiden käyttämisestä, niin ei tarvitse hakata päätä seinään niiden testailun kanssa. Ja jos niissä on jotain erikoista huomioitavaa PC:n Game Pass -version kanssa, niin sekin olisi kiva tietää. Käsittääkseni Game Pass -versiossa on ainakin jotain rajoitteita modien kanssa, vai kuinka?

Skene elää koko ajan, mutta varmaan tässä vaiheessa alkaa olemaan selvillä muutamat olennaisimmat pelikokemusta parantavat modit ja niiden hallintatyökalut.
PC game passissa tiedostot menee eri paikkaan kun steamissa, mutta yleensä ongelmat on jo ratkaistu modin kuvaukseen tai sitten kun kattoo kommenteista löytyy.

Pakollisin modi PC:lle on inventaarion parannus, muutenhan nää on aika makuasioita. Neutral LUTs, vai joku välimuoto esim.
 
vaikea sanoa mistä tuo Mepa9 LTT käyttäjä keksi nuo fps numerot ja otsikon kun tuossa github commitissa tai reddit postauksessa ei mainita mitään sellaisesta. Jos itse ymmärsin oikein niin DX12 ja vulkan kutsuja tehdään typerästi ja sen voisi tehdä paljon nopeamminkin, mutta miten se vaikuttaa pelin pyörimiseen ei ole mitään mainintaa.
Jos itse testasi? Noh, jokainen pääsee ihan itse helposti kokeilemaan vaikka windowsillakin kunhan uus vkd3d release tulee ladattavaksi.

Tuo on siis toteutus joka tulkkaa dx12 käskyt lennossa vulkanille, ja mahdollistaa tommosten kämmien pois optimoimisen. Linuxilla pakollinen juttu, koska direct x:lle ei ole natiivitoteutusta.
 
Ostin pelin käytännössä katsomatta muuta kuin trailerin ja yritin tietoisesti pitää ennakkotietojen kalastelun minimissä. Nyt 15h takana ja omasta mielestä tuo on todella hyvä peli ollut tähän asti. En itse oikein ymmärrä grafiikasta tai suorituskykyyn liittyvistä heikkouksista, ainakin 5800x / 7900xtx combolla ja vaimon 7800x3d + 3080 ti comboilla peli pyörii todella hyvin ja on hyvän näköinen. Itsellä aivan kaikki ei taida olla ultralla, vaan joku shadows saattaa olla high (ehkä jokin muukin) ja Fsr käytössä. 1440p:llä peli on myös pyörinyt todella hyvin. Tosin minulle ei ole väliä tällaisessa yksinpelissä pyöriikö 100 vai 240 fps.

Oma pelikokemus keskittyy enemmän maailman ihmettelyyn ja siihen miten valtavasti eri planeettoja on, joissa tähän asti kaikissa on ollut myös sisältöä. Jopa yksittäisten planeettojen pienissä kuissa voi olla tutkittavaa.

Dialogit ovat monesti hieman hölmöjä persuasionin kohdalla, kun joku toteaa onnistuessa että "eipä mitään, ota vain tämä sukukalleus mukaasi", mutta samalla tiedostaa että olisi aivan valtava homma saada loogisesti hyväksyttäviä manipulaatioita sadoittain tuohon maailmaan. En muista kuinka uskottavia nämä ovat aiemmissa Bethesdoissa olleet.

Samoin se kauppoihin kulkemisissa oleva lyhyt latausruutu on hieman häiritsevä, mutta en ole antanut sen liiaksi vaikuttaa.

Jotenkin tätä lankaa lukiessa tulee äärettömän negatiivinen kuva mielestäni hyvästä pelistä.
 
Jotenkin tätä lankaa lukiessa tulee äärettömän negatiivinen kuva mielestäni hyvästä pelistä.

Musta täällä tuodaan aika tasapuolisesti esille pelin hyviä puolia ja huonoja puolia kuten kuuluukin. Koska pelissaä selvästi löytyy kumpaakin. Ja se on sitten ihan pelaajasta kiinni, minkä painon eri asiat saavat.

Mä nostaisin pluspuolelle pelin soundtrackin, jossa on nähty jonkin verran vaivaa ja mielestäni onnistuttu. Tässä 10min konserttiversion taltiointi 2v takaa:



Spotifystä löytyy koko soundtrack.
 
PC game passissa tiedostot menee eri paikkaan kun steamissa, mutta yleensä ongelmat on jo ratkaistu modin kuvaukseen tai sitten kun kattoo kommenteista löytyy.

Pakollisin modi PC:lle on inventaarion parannus, muutenhan nää on aika makuasioita. Neutral LUTs, vai joku välimuoto esim.
Näköjään ainakaan "Starfield Script Extender" ei toimi Game Pass -version kanssa.

Compatiblity: SFSE supports the release of Starfield on Steam. Other stores (Windows Store/Game Pass) are not supported.

Sitä en osaa sanoa, että kuinka olennainen tuo tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa, mutta käsittääkseni se oli mm. Skyrimin modaamisessa hyvinkin merkittävässä roolissa.

 
Näköjään ainakaan "Starfield Script Extender" ei toimi Game Pass -version kanssa.



Sitä en osaa sanoa, että kuinka olennainen tuo tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa, mutta käsittääkseni se oli mm. Skyrimin modaamisessa hyvinkin merkittävässä roolissa.

Nyt kun tuo script extender on saatavilla niin modaajat voi alkaa nojaamaan siihen, eli se alkaa tulemaan pakolliseksi sitten enenevissä määrin. Jos ei Game Pass siihe taivu niin PC community varmaan hyvin pitkälle siirtyy Steamiin.
 
Modattavuuden kannalta Steam-versio paras valinta. Johan se oli Skyriminkin kohdalla, Game Pass -versio oli hyvinkin rajoittunut modattavuudeltaan.
 
Näköjään ainakaan "Starfield Script Extender" ei toimi Game Pass -version kanssa.



Sitä en osaa sanoa, että kuinka olennainen tuo tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa, mutta käsittääkseni se oli mm. Skyrimin modaamisessa hyvinkin merkittävässä roolissa.

Pystyy kuitenkin Game Pass- versiota hyvin modaamana ilman tuota. Esim. StarUI, värifiltterimodaukset, FOV säätö, DLSS modi toimivat.
 
Modattavuuden kannalta Steam-versio paras valinta. Johan se oli Skyriminkin kohdalla, Game Pass -versio oli hyvinkin rajoittunut modattavuudeltaan.
Tuohon vaikuttaa pitkälle se ettei Game Passista ollut tietoakaan kun SKyrim julkaistiin. Starfield sen sijaan tuli heti julkaisussa Game Passiin suoraan.
 
Musta täällä tuodaan aika tasapuolisesti esille pelin hyviä puolia ja huonoja puolia kuten kuuluukin. Koska pelissaä selvästi löytyy kumpaakin. Ja se on sitten ihan pelaajasta kiinni, minkä painon eri asiat saavat.

En nyt tietenkään löydä sitä pätkää, mutta joku streameri hyvin selitti että löydät pelistä just mitä haluat. Jos haluut löytää rumia tekstuureja, tyhjiä tylsiä planeettoja, huonoa dialogia jne. niin ihan varmasti löydät ja kiinnität huomiota. Jos taas haluat löytää avaruusseikkailua, tutkimusmatkailua, hauskoja tulitaisteluita niin löydät niitä.

Itellä ei ole mitään valitettavaa (paitsi toi paska outpost rakentelu mutta ei sitä oo pakko tehdä) ja ihmettelen mihin sfääreihin ihmisten vaatimukset on nousseet pelien suhteen.

Suorituskyky kanssa on semmoinen asia että joskus piti saada itellä kaikki rullaamaan 120fps koko ajan, mutta kun lakkas jossain vaiheessa miettimästä asiaa niin en edes huomannu et tää Starfield pyörii huonoimmillaan 60fps.

Kun keskittyy enemmän peliin ja unohtaa täydellisyyden tavoittelun, niin kaikki on hauskempaa.
 
Näköjään ainakaan "Starfield Script Extender" ei toimi Game Pass -version kanssa.



Sitä en osaa sanoa, että kuinka olennainen tuo tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa, mutta käsittääkseni se oli mm. Skyrimin modaamisessa hyvinkin merkittävässä roolissa.

Juu hyvä tarkennus. En ole itse asiassa käyttänyt script extenderiä edes Fallout 4 kanssa johon muuten modeja asentelin, niin en ole pitänyt niin pakollisena.
 
Ajattelin että tuo SFSE tulee kyllä ajan kanssa gamepassiin mutta ehkä ei.


No, you can't just jam the DLL in to the Game Pass version and expect it to work. The Game Pass and Steam executables are very different, alternate loaders are not calling functions at the right times, the whole thing is a mess.

Independently of any loader, protection, or other issues, it would take a huge amount of effort to support the Game Pass executable. This effort would also be passed down to everyone creating native code mods. Doubling (or worse) everyone's work is not going to happen right now.

Game Pass discussion is off topic and will be removed.
 
Suorituskyky kanssa on semmoinen asia että joskus piti saada itellä kaikki rullaamaan 120fps koko ajan, mutta kun lakkas jossain vaiheessa miettimästä asiaa niin en edes huomannu et tää Starfield pyörii huonoimmillaan 60fps.

Vrr on vähentänyt itseltäni vaatimuksia, kun tekee (ainakin omille aivoille) liikkeestä tasaisemman tuntuista. Noin 60 framea sekunnissa on ihan miellyttävää, nopeatempoiset ammuskelut sitten erikseen, missä tuolla vähän enemmän merkitystä.
 
PC game passissa tiedostot menee eri paikkaan kun steamissa, mutta yleensä ongelmat on jo ratkaistu modin kuvaukseen tai sitten kun kattoo kommenteista löytyy.

Pakollisin modi PC:lle on inventaarion parannus, muutenhan nää on aika makuasioita. Neutral LUTs, vai joku välimuoto esim.

Mulla on ~20 modia käytössä ja vain Achievement Enabler asennuksessa oli eroa Xbox/Steam -versioiden välillä. Molemmilla versioilla modit asennetaan pääsäntöisesti \My Games\Starfield -kansioon. Modimanagerit saattavat käyttää pelin asennuskansiota.

Lisäsin alla olevat StarfieldCustom.ini:in sekä Starfield.ini:in (asennuskansiossa), eikä ongelmia toistaiseksi.
[Archive]
bInvalidateOlderFiles=1
sResourceDataDirsFinal=
 
Mulla on ~20 modia käytössä ja vain Achievement Enabler asennuksessa oli eroa Xbox/Steam -versioiden välillä. Molemmilla versioilla modit asennetaan pääsäntöisesti \My Games\Starfield -kansioon. Modimanagerit saattavat käyttää pelin asennuskansiota.

Lisäsin alla olevat StarfieldCustom.ini:in ja Starfield.ini:in (asennuskansiossa), eikä ongelmia toistaiseksi.
Ei mulla ole starfieldcustom.ini tiedostoa ollenkaan, enkä ole sitä lisännyt. Seurasin tätä ohjetta LUTs modiin:

1694427698076.png


Achievement Enableria en ole asentanut, mutta kyllä noita achievementteja tulee välillä :)
 
En nyt tietenkään löydä sitä pätkää, mutta joku streameri hyvin selitti että löydät pelistä just mitä haluat. Jos haluut löytää rumia tekstuureja, tyhjiä tylsiä planeettoja, huonoa dialogia jne. niin ihan varmasti löydät ja kiinnität huomiota. Jos taas haluat löytää avaruusseikkailua, tutkimusmatkailua, hauskoja tulitaisteluita niin löydät niitä.

Itellä ei ole mitään valitettavaa (paitsi toi paska outpost rakentelu mutta ei sitä oo pakko tehdä) ja ihmettelen mihin sfääreihin ihmisten vaatimukset on nousseet pelien suhteen.

Suorituskyky kanssa on semmoinen asia että joskus piti saada itellä kaikki rullaamaan 120fps koko ajan, mutta kun lakkas jossain vaiheessa miettimästä asiaa niin en edes huomannu et tää Starfield pyörii huonoimmillaan 60fps.

Kun keskittyy enemmän peliin ja unohtaa täydellisyyden tavoittelun, niin kaikki on hauskempaa.




Eilisessä Dropped Framesissa Cohh kävi läpi kokemuksiaan parin runin jälkeen. Ihan asiallista perkausta, niin hyvässä kuin pahassa. Kontekstina sen verran, että Cohh on suuri Fallout-fani.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 045
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom