Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se peli mikä SC nyt on ei vastaa millään tavalla niitä resursseja mitä CIG:llä on ollut käytössä kaikki nämä vuodet. Ainoa selitys on tuo hullun tarkan ulkoasun viilaaminen, se on toinen syy miksi nostan asiaa esille.
Kyse osittain resurssiongelmasta. Se että artistit (ja rendaajakoodarit) hieroo visuaaleja kuntoon ei ole pois niiltä jotka koodaa taustatechiä ja gameplaytä. MUTTA silloin on resurssit kohdistettu väärin jos tarve olis painottaa sitä toista puolta mikä ei oo kunnossa. Ongelma mihin CIG ei kauheesti välttämättä voi mitään, kuten mainitsit tuosta avoimista työpaikoista. Vaikea sanoa tarkalleen missä kaikkialla ongelmaa on. Mut voi todeta suoraan kuten sanoin: peli ei vastaa sitä miten paljon resursseja on ollut käytössä. Kuitenkin monimutkaisempi asia kuin mitä tuo toteamus antaa ymmärtää.Ulkonäöstä puheenollen. Törmäsin tälläiseen videoon. Video
Tuo miten siiven pää piirtää viivaa lumeen on kyllä ihan järjetön yksityiskohta pelissä joka on tällä kehitysasteella. Toki on ymmärrettävää että koodaajat koodaa ja artistit tekee kivoja partikkeleita, mutta hiukan outoa että peli jossa käveleminenkin on välillä bugista on tälläisiä yksityiskohtia. Pistää mietityttämään että mikä siellä CIG:n insinööripuolella on vialla. CIG:n avointen työpaikkojen perusteella selitys voi olla niinkin yksinkertainen että CIG ei ole onnistunut palkkaamaan tarpeeksi osaavia tekijöitä. Senior paikkoja on ollut avoinna hirveä läjä niin kauan kuin projekti on ollut olemassa.
Mitä ajattelet 600 työntekijän tehneen siellä nämä vuodet? Minun on ainakin vaikea uskoa, että sadat työntekijät pyörittelisivät peukaloitaan vuosikaudet. Kaikki viittaa erittäin vahvasti siihen, että siellä todellakin on hirvittävä kasa sisältöä, jota ei ole vielä julkaistu. Osittain SQ42:n vuoksi ja osittain muista syistä, jotka liittyvät keskeneräisyyteen (joko itse sisältö tai siihen liittyvät pelimekaniikat). Pelattavissa olevan alphan ei ole tarkoituskaan esitellä kaikkea sisältöä välittömästi, vaan suurelta osin sitä käytetään siihen mihin alphaa kuuluukin käyttää, eli testaamiseen.Itse en ole vuoden 2014 jälkeen uskonut tuohon läjällinen valmista contenttia aarrearkku teoriaan.
Siellä on tehty sisältöä hiki hatussa. Sitten sitä on tehty uudelleen. Ja taas uudelleen. Ei siellä ole pyöritelty peukaloita, mutta ei siellä myöskään ole mitään valtavaa assettivarastoa niin karua kuin se onkin.Mitä ajattelet 600 työntekijän tehneen siellä nämä vuodet? Minun on ainakin vaikea uskoa, että sadat työntekijät pyörittelisivät peukaloitaan vuosikaudet. Kaikki viittaa erittäin vahvasti siihen, että siellä todellakin on hirvittävä kasa sisältöä, jota ei ole vielä julkaistu. Osittain SQ42:n vuoksi ja osittain muista syistä, jotka liittyvät keskeneräisyyteen (joko itse sisältö tai siihen liittyvät pelimekaniikat). Pelattavissa olevan alphan ei ole tarkoituskaan esitellä kaikkea sisältöä välittömästi, vaan suurelta osin sitä käytetään siihen mihin alphaa kuuluukin käyttää, eli testaamiseen.
Ja tämä "tieto" on peräisin mistä? On ihan totta, että siellä on tehty monia asioita uusiksi, mutta se on ihan tavallista pelinkehityksessä, eikä siinä ole mitään outoa. Vaikka asioita tehdään uusiksi, niin se ei tarkoita, että sisältöä ei samalla saataisi jatkuvasti lisää. Kaikki tieto mitä organisaation sisältä on saatu kertoo siitä, että valmiina on todella paljon sisältöä, jota ei ole vielä julkisessa alphassa nähty.Siellä on tehty sisältöä hiki hatussa. Sitten sitä on tehty uudelleen. Ja taas uudelleen. Ei siellä ole pyöritelty peukaloita, mutta ei siellä myöskään ole mitään valtavaa assettivarastoa niin karua kuin se onkin.
Ei ole asiasta tietoa, pelkkää mutua suoraan sanottuna muodostettuna sen pohjalta mitä olen kehitystä seurannut vuosien varrella. Mikään ei viittaa siihen että siellä olisi valmiina paljoakaan muuta kuin mitä ei olisi jo jossain nähty. Poislukien nyt viimevuoden kehitys sq42:sen suhteen, siellä (toivottavasti) on pinnan alla tapahtunut paljonkin.Ja tämä "tieto" on peräisin mistä? On ihan totta, että siellä on tehty monia asioita uusiksi, mutta se on ihan tavallista pelinkehityksessä, eikä siinä ole mitään outoa. Vaikka asioita tehdään uusiksi, niin se ei tarkoita, että sisältöä ei samalla saataisi jatkuvasti lisää. Kaikki tieto mitä organisaation sisältä on saatu kertoo siitä, että valmiina on todella paljon sisältöä, jota ei ole vielä julkisessa alphassa nähty.
No ainakin vaikuttaa siltä, että olet seurannut projektia huomattavasti vähemmän kuin minä. Olen itsekin kriittinen projektia kohtaan, sillä paljon siellä on tehty virheliikkeitä ja tehdään edelleen, mutta kaiken kuulemani, näkemäni ja lukemani perusteella olen erittäin varma siitä, että julkaisematonta sisältöä on olemassa todellakin paljon. Tähän sisältyy organisaation sisältä vuodettua tietoja ja kommenttia, erinäisiä haastatteluita ja muita CIG:n suunnalta saatuja kommentteja. Monet tahot saavat tietoa varsin läheltä CIG:ta ja niiltä tahoilta kuuluu yleensä enemmän negatiivista kuin positiivista, mutta juuri näiltä suunnilta se suurin positiivinen tieto on lähes aina ollut julkaisemattoman sisällön määrään liittyvää.Ei ole asiasta tietoa, pelkkää mutua suoraan sanottuna muodostettuna sen pohjalta mitä olen kehitystä seurannut vuosien varrella. Mikään ei viittaa siihen että siellä olisi valmiina paljoakaan muuta kuin mitä ei olisi jo jossain nähty. Poislukien nyt viimevuoden kehitys sq42:sen suhteen, siellä (toivottavasti) on pinnan alla tapahtunut paljonkin.
Toisaalta olisi mukava nähdä taustoja mihin pohjaat oman väitteesi?
Lopulta kuitenkin, kun katsoo omaa viestihistoriaani, käyn välillä täällä sohaisemassa ja katoan taas maan alle, joten en ehkä ole paras keskustelukumppani. SC kiinnostaa pelinä, mutta ennen kaikkea erikoisena peliprojektina. Vuosien varrella olen lakannut lataamasta peliin mitään todellisia odotuksia, mutta seuraan kehitystä puolittain kiinnostuneena.
Ehkä olen sitten pudonnut totaalisesti kärryiltä, sillä en todellakaan usko että mitään ”isoa harppausta” tapahtuu SC:n suhteen. Olisin kyllä totaalisen yllättynyt positiivisesti.No ainakin vaikuttaa siltä, että olet seurannut projektia huomattavasti vähemmän kuin minä. Olen itsekin kriittinen projektia kohtaan, sillä paljon siellä on tehty virheliikkeitä ja tehdään edelleen, mutta kaiken kuulemani, näkemäni ja lukemani perusteella olen erittäin varma siitä, että julkaisematonta sisältöä on olemassa todellakin paljon. Tähän sisältyy organisaation sisältä vuodettua tietoja ja kommenttia, erinäisiä haastatteluita ja muita CIG:n suunnalta saatuja kommentteja. Monet tahot saavat tietoa varsin läheltä CIG:ta ja niiltä tahoilta kuuluu yleensä enemmän negatiivista kuin positiivista, mutta juuri näiltä suunnilta se suurin positiivinen tieto on lähes aina ollut julkaisemattoman sisällön määrään liittyvää.
Monet kriittisimmätkin henkilöt seuraavat projektia edelleen läheisesti pääasiassa sen vuoksi, että tietävät kuinka paljon sisältöä on julkaisematta, eli sen "ison harppauksen" mahdollisuus on oikeasti olemassa.
Mutta mistä ihmeestä teet sen päätelmän, että valmiina ei olisi juuri mitään mitä ei ole pelissä jo nähty? Mikään ei minun näkökulmastani siihen viittaa, eikä ole viitannut oikein missään vaiheessa. Tuleeko tämä päätelmä vain siitä, että olet yleisesti menettänyt uskosi koko projektin etenemiseen ja sen vuoksi et kykene näkemään mitään positiivista millään suunnalla?Ehkä olen sitten pudonnut totaalisesti kärryiltä, sillä en todellakaan usko että mitään ”isoa harppausta” tapahtuu SC:n suhteen. Olisin kyllä totaalisen yllättynyt positiivisesti.
Suurin syy on se, että CIG ei malta olla näyttämättä työnsä tuloksia heti kun jotain näytettävää on, todistetusti jopa vuosia ennen kuin jokin asia on pelattavissa pelissä. Toinen syy on jatkuvat myöhästelyt deadlineissä, jos siellä olisi ”ylimääräisiä resursseja” pistää tulevan contentin tekemiseen, luulisi, että silloin nopeammin pelattavaksi tarkoitettujen ominaisuuksien valmiiksi saaminen olisi varmalla pohjalla ja jos meinaa poksua deadline, olisi tätä reserviä vielä lisävoimana irroitettavissa jotta aikataulussa pysytään. Mutta näin ei toimita, koska reservejä ei ole.Mutta mistä ihmeestä teet sen päätelmän, että valmiina ei olisi juuri mitään mitä ei ole pelissä jo nähty? Mikään ei minun näkökulmastani siihen viittaa, eikä ole viitannut oikein missään vaiheessa. Tuleeko tämä päätelmä vain siitä, että olet yleisesti menettänyt uskosi koko projektin etenemiseen ja sen vuoksi et kykene näkemään mitään positiivista millään suunnalla?
Uusia teknologioita on näytetty kyllä aktiivisesti etenkin aiempina vuosina, mutta sisältöä ei. Lisäksi kaikki aktiivisesti näytetyt uudet asiat ovat olleet asioita, jotka on tehty nimenomaan julkista alphaa varten.Suurin syy on se, että CIG ei malta olla näyttämättä työnsä tuloksia heti kun jotain näytettävää on, todistetusti jopa vuosia ennen kuin jokin asia on pelattavissa pelissä. Toinen syy on jatkuvat myöhästelyt deadlineissä, jos siellä olisi ”ylimääräisiä resursseja” pistää tulevan contentin tekemiseen, luulisi, että silloin nopeammin pelattavaksi tarkoitettujen ominaisuuksien valmiiksi saaminen olisi varmalla pohjalla ja jos meinaa poksua deadline, olisi tätä reserviä vielä lisävoimana irroitettavissa jotta aikataulussa pysytään. Mutta näin ei toimita, koska reservejä ei ole.
No ainakin vaikuttaa siltä, että olet seurannut projektia huomattavasti vähemmän kuin minä. Olen itsekin kriittinen projektia kohtaan, sillä paljon siellä on tehty virheliikkeitä ja tehdään edelleen, mutta kaiken kuulemani, näkemäni ja lukemani perusteella olen erittäin varma siitä, että julkaisematonta sisältöä on olemassa todellakin paljon. Tähän sisältyy organisaation sisältä vuodettua tietoja ja kommenttia, erinäisiä haastatteluita ja muita CIG:n suunnalta saatuja kommentteja. Monet tahot saavat tietoa varsin läheltä CIG:ta ja niiltä tahoilta kuuluu yleensä enemmän negatiivista kuin positiivista, mutta juuri näiltä suunnilta se suurin positiivinen tieto on lähes aina ollut julkaisemattoman sisällön määrään liittyvää.
Monet kriittisimmätkin henkilöt seuraavat projektia edelleen läheisesti pääasiassa sen vuoksi, että tietävät kuinka paljon sisältöä on julkaisematta, eli sen "ison harppauksen" mahdollisuus on oikeasti olemassa.
Jos nyt vaikka aloitat siitä, että osoitat missä kohtaa CIG on selvästi valehdellut, vaikka on tiennyt asian olevan toisin. CIG on kyllä arvioinut asioita päin mäntyä jatkuvasti - tosin nykyään vähemmän, kun matkan varrella on opittu - mutta suoranaista valehtelua on hyvin vähän kukaan pystynyt todistamaan. Kyllähän sitä yksi jos toinenkin väittää CIG:n valehtelevan tarkoituksella, mutta mitään todisteita tästä ei ole oikeastaan koskaan esitetty.Olen myös seurannut SCtä vuodesta 2012. En uskoisi enää yhtään mitään mitä CIG sanoo.
Tässä on oiva muistutus mitä valheita CIG on kertonut vuosien varrella. Osaa näistä ei voi edes mitätöidä väittämällä että asiat muuttuvat. CIG tasan tarkkaa tietää mitä niillä on olemassa ja silti he valehtelevat päin näköä.
Kuukausiraportit ovat paljon yksityiskohtaisempia kuin viikottaiset videojulkaisut. Niissä kerrotaan tarkemmin mitä eri tiimit ovat tehneet ja niistä käy myös ilmi, ettei edes jo valmiiksi saatuja ominaisuuksia ole aina esitelty videojulkaisuissa tai lisätty testiversioihin testattavaksi. On mahdotonta sanoa, että sisältävätkö kuukausiraportitkaan kaikkea tietoa siitä mitä eri tiimit ovat tehneet. Ilman pääsyä projektin repoihin emme voi kuin arvailla (ja sitähän monet juuri tuntuvat tekevän ja esittelevän arvailunsa faktoina).Suurin syy on se, että CIG ei malta olla näyttämättä työnsä tuloksia heti kun jotain näytettävää on, todistetusti jopa vuosia ennen kuin jokin asia on pelattavissa pelissä. Toinen syy on jatkuvat myöhästelyt deadlineissä, jos siellä olisi ”ylimääräisiä resursseja” pistää tulevan contentin tekemiseen, luulisi, että silloin nopeammin pelattavaksi tarkoitettujen ominaisuuksien valmiiksi saaminen olisi varmalla pohjalla ja jos meinaa poksua deadline, olisi tätä reserviä vielä lisävoimana irroitettavissa jotta aikataulussa pysytään. Mutta näin ei toimita, koska reservejä ei ole.
Valitettavan moni "journalisti" esittää arvauksia faktoina. Toki arvauksia saa tehdä ja niistä keskustella, mutta hyvä on aina mainita että kyseessä todellakin arvailua, eikä faktaa. Jos esimerkiksi "journalisti" väittää, ettei projektissa ole vielä yhtään tähtijärjestelmää valmis, niin kyllä odotan heidän pistävän myös linkin lähteeseen.Aika harvassa on keskustelunaiheet ja ennusteet tässä maailmassa, jos mitään edes arvatakseen on oltava käytännössä töissä firmassa, jotta senkään vertaa saattaa aihetta lähestyä kriittisesti.
Erittäin harvoin saamme tietää mitä todellisuudessa pimennossa kehitettyjen ohjelmistojen kulisseissa todellisuudessa tapahtui. Toki aina välillä artikkeleissa viitataan nimettömiin lähteisiin ja entisten työntekijöiden tilityksiin, mutta ainakin itse suhtaudun niihin kriittisesti.Työskentelytavoista, aikatauluttamisesta ja pelinjohdosta on kuitenkin huomattavasti enemmän sanottavaa joukkorahoituspeliprojektin kohdalla kuin pimennossa tehdyissä peleissä, joiden vaiheista ei ole vastaavaa informaatiota kertynyt vuosilta 2012-2020. Niiden virheet sitten käydään läpi pelimedian puruissa jälkikäteen. Harva julkaisijapeli seilaa kuitenkaan samoja meriä kuin Chris Roberts vaan yleensä niissä on aika keskeistä tehdä valmista tai hyväksi testaamisen myötä koettua jo melko alkuvaiheesta saakka.
... tai nykyinen tukija. Onneksi löytyy suuri määrä tukijoita, jotka testaavat testiversioita ja antavat rakentavaa palautetta - paljon myös kriittistä.Zeratulin edustamaan katsantokannan vastaisesti on kuitenkin hyvä muistaa, että käytännössä jokainen tähän perehtynyt kriittinen on entinen Star Citizenin joukkorahoittaja.
Projektit ovat tosiaan vielä tekeillä, joten itse koen pettymisen tai jopa katkeroitumisen olevan vielä liian aikaista. Jos projekti epäonnistuu tai sitä aletaan yksinkertaistamaan isolla kädellä (olen 'feature creep' kannattaja) niin petyn toki kyllä itsekin. Vaikka projektin epäonnistuminen jättäisikin aivan valtavan aukon, jonka täyttäjää ei näyttäisi olevan tekeillä, niin tuskin aivan katkeroituisin kuitenkaanAivan piruuttaan siellä ei katkeroiduttu vaan ennemminkin reaktiona moniin harhaanjohdatuksiin ja siihen ettei tarjolla ole ollut sellaista varsinaista peliä sen enempää kuin mitä ikinä ehdittiin kuvitellakaan pelin olevan. Eli heistäkin useimmat ottaisivat mielellään vastaan yhä jollain tasolla toteutettavan Star Citizenin.
Tässä pitäs sitten osata vetää raja, että koska se projekti on ollut tekeillä liian kauan? Itse ostin 40 dollarin paketin vuonna 2013 ihan kiimassa. Nyt 7 vuotta myöhemmin ei tuo Star Citizen enää ihan istu edes siihen muottiin mikä minua kiinnostaa. Jos olisin saanut pelin aikaisemmin käsiini (2015-2016) olisin varmasti nauttinut pelistä pienemmässäkin skaalassa, nyt ei kauheasti enää kiinnosta. Projektihan voi olla kesken vaikka 50 vuotta. Jossain kohdin menee se raja milloin aikaa on kulunut liian kauan. Minulla se meni jo, jokaisella on se murtumispiste. Nyt seuraan projektia enään vain mielenkiinnosta projektiin, ei niinkään mielenkiinnosta peliin.Projektit ovat tosiaan vielä tekeillä, joten itse koen pettymisen tai jopa katkeroitumisen olevan vielä liian aikaista. Jos projekti epäonnistuu tai sitä aletaan yksinkertaistamaan isolla kädellä (olen 'feature creep' kannattaja) niin petyn toki kyllä itsekin. Vaikka projektin epäonnistuminen jättäisikin aivan valtavan aukon, jonka täyttäjää ei näyttäisi olevan tekeillä, niin tuskin aivan katkeroituisin kuitenkaan
Totta kyllä ja hyvin yksilöllistä missä tuo raja kulkee. Itse pidän jo nykyisistä versioista, joten raja ei ole itselläni lähimaillakaan. Otan mieluummin 15 vuotta kehitetyn erinomaisen "feature creep"-pelin kuin viidessä vuodessa kehitetyn ihan hyvän pelin.Tässä pitäs sitten osata vetää raja, että koska se projekti on ollut tekeillä liian kauan? Itse ostin 40 dollarin paketin vuonna 2013 ihan kiimassa. Nyt 7 vuotta myöhemmin ei tuo Star Citizen enää ihan istu edes siihen muottiin mikä minua kiinnostaa. Jos olisin saanut pelin aikaisemmin käsiini (2015-2016) olisin varmasti nauttinut pelistä pienemmässäkin skaalassa, nyt ei kauheasti enää kiinnosta. Projektihan voi olla kesken vaikka 50 vuotta. Jossain kohdin menee se raja milloin aikaa on kulunut liian kauan. Minulla se meni jo, jokaisella on se murtumispiste. Nyt seuraan projektia enään vain mielenkiinnosta projektiin, ei niinkään mielenkiinnosta peliin.
Sama täällä. Tottakai SQ42:n läpi pelaan, mutta eipä siitä yhtä läpipeluuta enemmän varmasti irti saa. Toimii lähinnä mukavana lisämausteena tuohon kokonaisuuteen, jossa PU-moninpeli on pidemmällä tähtäimellä pääosassa.Pakko myöntää, että itse en ole itse kiinnostunut Squadron 42:sta oikeastaan lainkaan. Tulee varmasti kyllä ainakin testattua, mutta kyllä Star Citizen on kuitenkin se mihin aikani tulen käyttämään, ellei nyt projektin suunta muutu jostain syystä radikaalisti.
Samasta syystä kiinnosta vain tämä yksinpeli ja rahaa tuhlaan vasta kun peli on ulkona eikä yhtään aikaisemminWing Commanderit pelattuna pakko sanoa että odotan kyllä kovasti SQ42.
Wing Commanderit pelattuna pakko sanoa että odotan kyllä kovasti SQ42.
SQ42 odottajille Squadron 42 Monthly Report: July 2020
Vieläkin MIA.Missä traileri ja roadmap? Ei näy. Liene sivut bugaavat?!
Missä traileri ja roadmap? Ei näy. Liene sivut bugaavat?!
Nyt olisi mahdollisuus kysyä Chrisiltä peliin liittyviä kysymyksiä.
Christopher Roberts: Ask the Chairman
SC Alpha 3.11.0 on edennyt Evocati-vaiheeseen.
S42 on kieltämättä pidetty pimennossa, mutta toisaalta sen kehityskin noudattaa perinteistä mallia, eli tapahtuu suljettujen ovien takana.Valitettavasti veikkaan et tässä käy kuten niin monessa muussakin AMA-tyyppisissä SC paneeleissa. Eli kysymysten joukosta valitaan ne "helpot" tai riittävän sumeat kysymykset, joihin voi vastata mitä hyvänsä käsien heiluttelua ja kaikki oikeesti mielenkiintoiset ja yhteisöä oikeasti kiinnostavat vaikeammat kysymykset jäävät huomiotta. Varsinkin jos kyseessä on S42, koska siitä ei tunnu irtoavan mitään konkreettista.
Onko tämä ketjun lukijoiden kannalta oleellista tietoa? Itselle ei aihepiiri niin tuttu, joten äkkiseltään vaikuttaa lähinnä puhtaalta englanninkieliseltä copy-paste-spämmiltä? Jotain omaa kirjoitusta voisi ainakin myös viestiin sisällyttää?LATEST INCIDENTS
- Sep 28, 2020
Server Maintenance
Under Maintenance
Sep 28, 16:30 UTC
The Live Service will be offline for a maintenance window starting on 2020-09-29 at 1430 UTC. This should not last longer than 3 hours, updates to follow below.
[2020-09-28 Updates]
1630 UTC - Initial Notice, Maintenance to commence tomorrow at 1430 UTC.
Tuon kaltaiset keskeytykset pelissä on todella harvinaisia ja koska pelin käynnistysohjelma reagoi heikosti monet pelaajat turhaan yritää käynnistäää peliä katkonaikana koska peli näyttää vain latautuvannhitaasti.Onko tämä ketjun lukijoiden kannalta oleellista tietoa? Itselle ei aihepiiri niin tuttu, joten äkkiseltään vaikuttaa lähinnä puhtaalta englanninkieliseltä copy-paste-spämmiltä? Jotain omaa kirjoitusta voisi ainakin myös viestiin sisällyttää?
Ok Laita nyt kuitenkin tulevaisuudessa myös jonkinlainen suomenkielinen saate viestin oheenTuon kaltaiset keskeytykset pelissä on todella harvinaisia ja koska pelin käynnistysohjelma reagoi heikosti monet pelaajat turhaan yritää käynnistäää peliä katkonaikana koska peli näyttää vain latautuvannhitaasti.