Oon kyllä tän kysymyksen esittänyt jollain tavalla useaan kertaan, että mitä sieltä kauniin ulkokuoren alta löytyy? Ihan vaan konkreettisesti tiedostamaan kuinka paljon asiat nojaa siihen audiovisuaaliseen elämykseen ja mitä siellä konepellin alla on muuta mullistavaa. Ja nimen omaan mitä nyt on varmaa että on olemassa, ei lupauksia. Olen valmis niitä tarkemminkin tutkimaan, en vain ole siitä osuudesta saanut vielä kiinni. Kaunis ulkokuori on siis jo totta ja sen näkee, muuta mullistavat asiat on suunnitelmia tässä kohtaa, jotka ei siis liity siihen audiovisuaalisen elämyksen toteuttamiseen.
Sieltä ulkokuoren alta löytyy hyvä peli. Jos kyse olisi vain kauniista grafiikoista ilman mitään sisältöä, niin tuskin olisin jaksanut paria tuntia enempää Star Citizeniä pelata. Nyt on kuitenkin arviolta lähemmäs tuhat tuntia pelattuna.
Ei Star Citizen tällä hetkellä tarjoa välttämättä mitään yksittäistä mullistavaa asiaa pelillisesti, mutta se sisältö mitä pelistä löytyy on erittäin hyvin toteutettu - etenkin, kun otetaan huomioon, että kaikki osa-alueet ovat edelleen raskaan kehityksen alla. Pelin lentomalli on hyvin tehty, eli tyyliä helppo oppia vaikea hallita. Alusten väliset taistelut ovat hyvin toteutettuja, vaikka eivät mitään järisyttävän mullistavaa tarjoakaan. Tavaran rahtaaminen paikasta toiseen myytäväksi on mielekkäämpää ja mielenkiintoisempaa kuin missään muissa peleissä. Tehtävät eivät ole yleensä kovin monipuolisia, mutta niitä on hauska tehdä. Parasta tuossa kokonaisuudessa on, että lentelyä ja pelihahmolla juoksentelua liittyy lähes kaikkeen tekemiseen jatkuvasti. Harvassa pelissä tuntee olevansa yhtä "läsnä", kuin Star Citizenissä.
Suurin ongelmatekijä tällä hetkellä ei ole pelattavan puute tai muut pelilliset asiat, vaan pelaajien vähyys, kun serverit on rajoitettu siihen 50 pelaajaan. Heti kun syystä tai toisesta pelaajat päätyvät samaan kohteeseen, niin pelistä tulee luonnostaan todella mielenkiintoinen, kun koskaan ei tiedä onko joku tuntematon vihollinen vai ei ja miten kukin suhtautuu toisiin pelaajiin. Jos hyökkää kimppuun ilman syytä, eli toinen pelaaja ei ole saanut rikollisen statusta, niin äkkiä on itsellä crimestat ja vankilakeikka odottaa, jos ei pääse pyyhkimään tietoja rekisteristä pois. Parhaan rahtausreitit ovat tälläkin hetkellä niin suosittuja, että siellä käydään usein jatkuvaa taistelua.
Kuten olen monta kertaa todennut, niin Star Citizenin kiehtovuutta on vaikea selittää, koska kyse on siitä kokonaisuudesta. Mielestäni se täytyy yksinkertaisesti kokea itse. Kokemus voi olla huono, jos käy yksin pelaamassa, eikä tiedä oikein mistään mitään. Meidän porukassa monet uudet kaverit ovat tulleet mukaan ensimmäisiä kertoja, sekä jääneet heti "koukkuun", kun ovat päässeet maistamaan Star Citizeniä parhaimmillaan. Hirveä etu on siitä, että alkuvaiheessa pelaa jonkun toisen kanssa, koska pelistä on vaikea saada otetta, jos lähtee yksin pelaamaan. Ja tietysti ajoittain ulos pusketaan heikompia päivityksiä, jolloin saattaa parin tunnin pelikerta olla huonolla tuurilla täynnä bugeja, jolloin ei varmasti tee mieli uudelleen pelaamaan. Yleensä pelaaminen on kuitenkin varsin bugitonta ja aika helposti voi pelata monta tuntia putkeen ilman mitään erityisiä ongelmia.
Toki on ihan faktaa, että suurin osa Star Citizeniä nyt vakituisesti pelaavista ei ehkä yhtälailla pelaisi, jos ei tiedostettaisi, että peli tulee nykyisestäkin laajenemaan ja paranemaan vielä todella paljon. Jatkuvasti pelatessa tulee "wau" hetkiä siitä mitä pelissä on jo nyt, mutta yhtälailla tulee "wau" hetkiä, kun miettii mitä kaikkea on vielä tulossa siihen nykyisen pelin päälle, tai miten eri osa-alueita ollaan parantamassa.
Onko sinusta helppo vastata, jos kysytään, että mitä Starbasessa on siellä kuoren alla, eli mistä se itse peli koostuu? Mikä saa palaamaan pelin pariin kerta toisensa jälkeen?