Star Citizen

En tietenkään pistäisi pahakseni, jos lisää vastaavanlaisia projekteja saataisiin tekeille ja jotka vaikka osoittaisivatkin CR:n ja CIG:n tehottomuuden, mutta tällä hetkellä vaikuttaa siltä, ettei sellaisia ole tekeillä.
Hmm.. Mitkä on ne kriteerit joilla määritelmä "vastaavanlainen projekti" täyttyy?
 
Hmm.. Mitkä on ne kriteerit joilla määritelmä "vastaavanlainen projekti" täyttyy?
Avoimen pelimaailman avaruuteen sijoittuvia pelejä löytyy kyllä kohtalaisen paljon, mutta mikään ei ole lähelläkään Star Citizenin kokonaisvisiota tai resursseja, joiden avulla voitaan toteuttaa AAA-luokan peli.

Minulle ainakin Star Citizenistä tekee erityisen muutama asia:

- Pyritään tietynlaiseen realistisuuteen, eli pelimaailma ja kaikki siihen liittyvät asiat tuntuvat jollain tasolla aidoilta ja uskottavilta.
- Varsin syvälle painuva ja laajasti kirjoitettu lore, joka koskee kaikkia ja kaikkea pelimaailmassa.
- Pelimaailmassa liikutaan lähtökohtaisesti pelihahmolla, eikä pelkällä aluksella.
- Ylläolevaan liittyen isommat alukset, joiden sisätiloissa voi liikkua vapaasti ja useampi pelaaja voi miehittää yhden aluksen siten, että jokaisella on oma roolinsa.
- Vapaus tehdä mitä haluaa ja mennä mihin haluaa aidon tuntuisessa ja isossa pelimaailmassa.

Mutta aika vaikea on yrittää lyhyesti kuvailla, että miksi juuri Star Citizen on se peli, joka tarjoaa pelikokemuksen, mitä mistään muusta pelistä ei saa. Kyse on siitä laajasta ja yksityiskohtaisesta kokonaisuudesta. Jokainen peliä itse pelannut ja projektia kunnolla seurannut varmasti ymmärtää mitä tarkoitan. Lähes joka päivä törmään jonkin uuden Star Citizen -pelaajan ensimmäisiin kokemuksiin pelin parissa, ja hyvin yleistä on todeta, että tällaista pelikokemusta ei ole koskaan saanut missään muissa peleissä. Star Citizen on jotain hyvin erityistä ja poikkeavaa - eikä vain projektina, vaan myös itse pelinä.
 
Hmm.. Mitkä on ne kriteerit joilla määritelmä "vastaavanlainen projekti" täyttyy?
Kieltämättä tuo on epämääräisesti sanottu ja kriteerit täyttyvät henkilöillä eri tavalla. Itselläni täyttyvät kun tavoitteet yksityiskohtienkin osalta hyvin samanlaiset. Monissa peleissä voi jo kävellä niin alusten sisällä kuin planeettojen pinnalla, mutta pelikokemuksina ne ovat silti täysin eri. Paljon saisi esimerkiksi X4: Foundations alukset ja NPCt muuttua ennen kuin olisivat samalla tasolla Star Citizenin tavoitteiden kanssa.
 
- Pyritään tietynlaiseen realistisuuteen, eli pelimaailma ja kaikki siihen liittyvät asiat tuntuvat jollain tasolla aidoilta ja uskottavilta.
- Varsin syvälle painuva ja laajasti kirjoitettu lore, joka koskee kaikkia ja kaikkea pelimaailmassa.
Tämä on se SC:n valtti mitä muut pelit ei tarjoa. Tekniset vaatimukset keskittyy audiovisuaaliseen puoleen ja sitten kirjoitellaan satuja. Nää on asioita joita tarinapelien ystävät arvostavat korkealle. Ja ne pelaajat joille nää seikat on tärkeitä eivät avoimen pelimaailman avaruuspeliä muualta saa.

- Pelimaailmassa liikutaan lähtökohtaisesti pelihahmolla, eikä pelkällä aluksella.
- Ylläolevaan liittyen isommat alukset, joiden sisätiloissa voi liikkua vapaasti ja useampi pelaaja voi miehittää yhden aluksen siten, että jokaisella on oma roolinsa.
- Vapaus tehdä mitä haluaa ja mennä mihin haluaa aidon tuntuisessa ja isossa pelimaailmassa.
Nää onkin sitten "kilpailijoillakin" hallussa.
 
Nää onkin sitten "kilpailijoillakin" hallussa.
Tässä oikeastaan päästäänkin siihen itse pelikokemukseen. Vaikka monissa peleissä samoja asioita voidaankin tehdä, niin kokemuksina ne voivat olla silti täysin erilaisia. Vaikka esimerkiksi Elite Dangerous pelissä kuiden pinnoilla pääsenkin liikumaan, niin ei se kokemuksena ole samanlainen kuin Star Citizenissä. Samoin esimerkiksi X4: Foundations pelissä alusten ja avaruusasemien sisällä liikkuminen.

Jos joku nyt ehdottaa minulle esim. Elite Dangerousta tai Dual Universeä Star Citizenin korvaajaksi, niin mielestäni henkilö ei ole ymmärtänyt minkälaisen kokemuksen Star Citizen tarjoaa tällä hetkellä. Myöhemmin kun tietysti vielä enemmän kun universumi on dynaaminen, esineet "fyysisiä", jne. niin eroavaisuudet vain kasvavat.
 
Nää onkin sitten "kilpailijoillakin" hallussa.
Ei ole samalla tavalla kuin Star Citizenissä. Ei löydy samanlaista yksityiskohtaisuutta ja kokonaisuutta. Toki monilta osin ollaan vielä siinä vaiheessa, että ne kiehtovat ominaisuudet eivät ole käytössä. Aluksissa ei esimerkiksi vielä ole oikeastaan muita rooleja kuin pilotti ja turretit, mutta suunnitteilla on iso kasa hyvin erilaisia rooleja myös edellä mainittujen lisäksi. Huhujen mukaan jotain tähän multi-crew pelaamiseen liittyvää on tarkoitus paljastaa syksyllä.

En tykkää perustella näkökantaani pelin graafisella ulkoasulla tai yksityiskohtaisuudella, koska se tuntuu niin typerän pinnalliselta, mutta valehtelisin, jos väittäisin, että nämä asiat eivät merkitse minulle paljoa Star Citizenissä. Kyllä iso osa pelin hienosta tunnelmasta tulee siitä, että se on graafisesti upea ja realistisen tuntuinen. Mutta kyse ei ole pelkästään graafisesta tasosta, vaan myös siitä, miten tarkasti kaikki on toteutettu ja millaista tunnelmaa tavoitellaan esimerkiksi valon käytöllä yms. Kaikesta huolimatta ajoittain tuntuu siltä, että Star Citizen menee liian pitkälle graafisen ulkoasun ja tarkkuuden kanssa. Kun käsiaseissakin on täysin mallinnettu miten se mekaanisesti toimii ja luoti lähtee aidosti aseen sisältä jne, niin kyllähän se väkisinkin tuntuu tarpeettoman tarkalta toteutukselta, vaikka tällainen tarkkuus onkin kiehtovaa. Tämä tarkkuus jokaisessa yksityiskohdassa hidastaa pelin kehitystä niin paljon, että väkisinkin sitä ajoittain toivoo, että ei mentäisi asioissa ihan näin pitkälle.

Iso pelimaailma on myös aika turha, jos siellä ei ole riittävästi tekemistä. Mitä tekee esimerkiksi planeetoilla, jos ne ovat tyhjiä palloja ilman mitään tarkoitusta? Toki Star Citizenin alphassakin tekemisen määrä vaihtelee, mutta jatkuvasti sitä tulee lisää ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat hyvin mielenkiintoisia.
 
Tässä oikeastaan päästäänkin siihen itse pelikokemukseen. Vaikka monissa peleissä samoja asioita voidaankin tehdä, niin kokemuksina ne voivat olla silti täysin erilaisia. Vaikka esimerkiksi Elite Dangerous pelissä kuiden pinnoilla pääsenkin liikumaan, niin ei se kokemuksena ole samanlainen kuin Star Citizenissä. Samoin esimerkiksi X4: Foundations pelissä alusten ja avaruusasemien sisällä liikkuminen.

Jos joku nyt ehdottaa minulle esim. Elite Dangerousta tai Dual Universeä Star Citizenin korvaajaksi, niin mielestäni henkilö ei ole ymmärtänyt minkälaisen kokemuksen Star Citizen tarjoaa tällä hetkellä. Myöhemmin kun tietysti vielä enemmän kun universumi on dynaaminen, esineet "fyysisiä", jne. niin eroavaisuudet vain kasvavat.
Täysin samaa mieltä. Alusten sisällä, planeettojen pinnoilla tai avaruusasemilla liikkuminen eivät yksinään tarkoita juuri mitään, kun puhutaan pelikokemuksesta. Kaikki on kiinni siitä, miten nämä kaikki toteutetaan ja miltä ne käytännössä tuntuvat. Star Citizen on ihan ei planeetalta (heh) muiden pelien kanssa tämän suhteen.
 
Tässä oikeastaan päästäänkin siihen itse pelikokemukseen. Vaikka monissa peleissä samoja asioita voidaankin tehdä, niin kokemuksina ne voivat olla silti täysin erilaisia. Vaikka esimerkiksi Elite Dangerous pelissä kuiden pinnoilla pääsenkin liikumaan, niin ei se kokemuksena ole samanlainen kuin Star Citizenissä. Samoin esimerkiksi X4: Foundations pelissä alusten ja avaruusasemien sisällä liikkuminen.

Jos joku nyt ehdottaa minulle esim. Elite Dangerousta tai Dual Universeä Star Citizenin korvaajaksi, niin mielestäni henkilö ei ole ymmärtänyt minkälaisen kokemuksen Star Citizen tarjoaa tällä hetkellä.
Samaa mieltä. Ei riitä että samat featuret löytyy toisesta pelistä. Kyse on myös hyvin paljon siitä miten ne featuret on toteutettu.

Myöhemmin kun tietysti vielä enemmän kun universumi on dynaaminen, esineet "fyysisiä", jne. niin eroavaisuudet vain kasvavat.
Tämä on jo Starbasessa. Suljetussa alphassa tällä hetkellä 900 pelaajaa, kaikki samassa universumissa, ei instansseja.

Ei ole samalla tavalla kuin Star Citizenissä. Ei löydy samanlaista yksityiskohtaisuutta ja kokonaisuutta. Toki monilta osin ollaan vielä siinä vaiheessa, että ne kiehtovat ominaisuudet eivät ole käytössä. Aluksissa ei esimerkiksi vielä ole oikeastaan muita rooleja kuin pilotti ja turretit, mutta suunnitteilla on iso kasa hyvin erilaisia rooleja myös edellä mainittujen lisäksi. Huhujen mukaan jotain tähän multi-crew pelaamiseen liittyvää on tarkoitus paljastaa syksyllä.
Mitä tarkoitat yksityiskohtaisuudella? Audiovisuaalisia asioita?

En tykkää perustella näkökantaani pelin graafisella ulkoasulla tai yksityiskohtaisuudella, koska se tuntuu niin typerän pinnalliselta, mutta valehtelisin, jos väittäisin, että nämä asiat eivät merkitse minulle paljoa Star Citizenissä. Kyllä iso osa pelin hienosta tunnelmasta tulee siitä, että se on graafisesti upea ja realistisen tuntuinen. Mutta kyse ei ole pelkästään graafisesta tasosta, vaan myös siitä, miten tarkasti kaikki on toteutettu ja millaista tunnelmaa tavoitellaan esimerkiksi valon käytöllä yms. Kaikesta huolimatta ajoittain tuntuu siltä, että Star Citizen menee liian pitkälle graafisen ulkoasun ja tarkkuuden kanssa. Kun käsiaseissakin on täysin mallinnettu miten se mekaanisesti toimii ja luoti lähtee aidosti aseen sisältä jne, niin kyllähän se väkisinkin tuntuu tarpeettoman tarkalta toteutukselta, vaikka tällainen tarkkuus onkin kiehtovaa. Tämä tarkkuus jokaisessa yksityiskohdassa hidastaa pelin kehitystä niin paljon, että väkisinkin sitä ajoittain toivoo, että ei mentäisi asioissa ihan näin pitkälle.
Eikös tuo boldattu kohta ole aika ristiriitainen lause kokonaisuudessaan. Edelleen mua jää mietityttämään mitä huikeaa Star Citizenissä on tuon audiovisuaalisen kokemuksen lisäksi? Missä on ne yksityikohtaset hienot asiat kun vaatteet riisutaan? Onko sellasia? Vai onko ne vain lupauksia jossain tulevaisuudessa?

Iso pelimaailma on myös aika turha, jos siellä ei ole riittävästi tekemistä. Mitä tekee esimerkiksi planeetoilla, jos ne ovat tyhjiä palloja ilman mitään tarkoitusta? Toki Star Citizenin alphassakin tekemisen määrä vaihtelee, mutta jatkuvasti sitä tulee lisää ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat hyvin mielenkiintoisia.
Tämä on totta. Lisäisin vielä, jos matkustaminen pitkillä matkoilla on tehty nopeaksi niin pelimaailma kutistuu. 1km x 1km kartta voi olla valtava jos pelataan muurahaisella. Useamman tähtijärjestelmän universumi voi olla pieni jos voit vain hyperhypätä planeetalta toiselle sekunneissa. Tämä siis vain esimerkki, ei liity Star Citizeniin varsinaisesti.
 
Tämä on jo Starbasessa. Suljetussa alphassa tällä hetkellä 900 pelaajaa, kaikki samassa universumissa, ei instansseja.
Itse en ole tuossa testauksessa mukana, joten en osaa Starbasesta juuri mitään sanoa. Olen siitä kyllä muutaman videon nähnyt ja se vaikuttaa ihan kivalta ja toki myös täysin erilaiselta kuin Star Citizen.

Universumin dynaamisuutta on toki paljon erilaista, mutta esimerkiksi Star Citizenissä miellän sen esimerkiksi niin, että kaupungit muuttuvat työllisyystilanteen mukaan ja alueilla joilla on enemmän rikollisuutta pyritään lähettämään enemmän lainvartioita selvittämään tilannetta. Sen lisäksi myös millä tavalla esimerkiksi teollisuus ja kaupankäynti muuttuvat tilanteiden vaihtuessa. Peliuniversumin tila muuttuu ja NPC- ja ihmispelaajien toiminta sen mukaisesti.
 
Universumin dynaamisuutta on toki paljon erilaista, mutta esimerkiksi Star Citizenissä miellän sen esimerkiksi niin, että kaupungit muuttuvat työllisyystilanteen mukaan ja alueilla joilla on enemmän rikollisuutta pyritään lähettämään enemmän lainvartioita selvittämään tilannetta. Sen lisäksi myös millä tavalla teollisuus ja kaupankäynti muuttuu tilanteiden vaihtuessa. Peliuniversumin tila muuttuu ja NPC- ja ihmispelaajien toiminta sen mukaisesti.
Skriptattua dynaamisuutta? SC tekee aika ison pesäeron Starbaseen ja Dual Universeen sillä että se sisältää paljon skriptattua kamaa. Kun taas SB ja DU nojaa täysin pelaajiin ja on lähes täysin pelaajavetoisia mistä se dynaamisuus tulee automaattisesti. Star Citizenin dynaaminen maailma ei ole valttikortti yksissään näitä "kilpailijoita" vastaan, kyse on ehkä enemmän pelaajan personal preferenssistä mitä tahtoo. SC vetoaa monelta osin juuri tarinavetoiseen hienoon audiovisuaaliseen kokemukseen jossa on paljon "smokes & mirrors". Kun taas SB ja DU on enemmän hiekkalaatikkomaailmoja missä pelaajat tekevät mitä tykkäävät ja vaikuttavat muiden tekemisiin suoraan. Kumpikin tyyli toteuttaa dynaaminen immersiivinen maailma on hyvä, ne ovat vain erilaiset, molemmille löytyy kannattajansa.
 
Skriptattua dynaamisuutta? SC tekee aika ison pesäeron Starbaseen ja Dual Universeen sillä että se sisältää paljon skriptattua kamaa. Kun taas SB ja DU nojaa täysin pelaajiin ja on lähes täysin pelaajavetoisia mistä se dynaamisuus tulee automaattisesti. Star Citizenin dynaaminen maailma ei ole valttikortti yksissään näitä "kilpailijoita" vastaan, kyse on ehkä enemmän pelaajan personal preferenssistä mitä tahtoo. SC vetoaa monelta osin juuri tarinavetoiseen hienoon audiovisuaaliseen kokemukseen jossa on paljon "smokes & mirrors". Kun taas SB ja DU on enemmän hiekkalaatikkomaailmoja missä pelaajat tekevät mitä tykkäävät ja vaikuttavat muiden tekemisiin suoraan. Kumpikin tyyli toteuttaa dynaaminen immersiivinen maailma on hyvä, ne ovat vain erilaiset, molemmille löytyy kannattajansa.
Liika on liikaa mihin tahansa suuntaan mentäessä. Liiallinen dynaamisuus ja pelaajavetoisuus voi johtaa onttoon kokonaisuuteen tai täydelliseen kaaokseen. Jos pelissä ei esimerkiksi ole yhtään millään tavoin skriptattua tehtävää, niin se voi herkästi tuntua samalta kuin proseduraalinen pelimaailma. Näennäistä sisältöä voi olla paljon, mutta se tuntuu tyhjältä ja tarpeettomalta. Minun omiin mieltymyksiini istuu parhaiten peli, joka pyrkii löytämään balanssin skriptatun tai käsin tehdyn sisällön, sekä dynaamiseen sisällön väliltä. Star Citizen on juuri tällainen.

Star Citizen ei välttämättä pyri siihen, että se sisältäisi tekemistä mitä mikään muu peli ei sisällä, vaan se pyrkii siihen, että tavanomainen tekeminen on tehty mahdollisimman hyvin. Tarkoitan tällä esimerkiksi sitä, että "tavanomainen" avaruusalusten välinen taistelu pyritään toteuttamaan mahdollisimman monipuolisella ja syvällisellä tavalla, joka tarkoittaa, että siinä voi olla mukana paljon pelaajia hyvin erilaisissa rooleissä ja hyvin erilaisia aluksia, jotka tuovat monipuolisuutta. Taisteluun voi ryhtyä esimerkiksi iso alus, jonka sisällä on vaikkapa 30 pelaajaa. Näistä pelaasta 2 voi olla komentovastuussa, yksi ohjaa alusta, 8 miestä ohjaamassa tykkitorneja, 4 mekaanikkoa pyrkii pitämään aluksen toimintakuntoisena taistelun aikana, 6 aluksen hangaarista lähtevien fighter-alusten pilottia, 2 lääkintämiestä, 3 teknikkoa, jotka ovat vastuussa aluksen suojien käytöstä ja virrankäytön priorisoinnista, sekä muutama sotilas vastaamassa aluksen turvallisuudesta, jos viholliset onnistuvat pääsemään aluksen sisään.

Ylläoleva skenaario ei tietääkseni ole mahdollinen missään pelissä tällä hetkellä. Star Citizenin osalta tuollaiseen skenaarioon tarvittavia isoja aluksia on jo lähes valmiina, sekä monelta osin tuossa kuvaillut roolit ovat jo toiminnassa. Tämän kaltaiset skenaariot ovat mielestäni äärimmäisen mielenkiintoisia, mutta kyse on silti vain pieni osuus siitä kaikesta, mikä minua Star Citizenissä kiehtoo.
 
Skriptattua dynaamisuutta? SC tekee aika ison pesäeron Starbaseen ja Dual Universeen sillä että se sisältää paljon skriptattua kamaa. Kun taas SB ja DU nojaa täysin pelaajiin ja on lähes täysin pelaajavetoisia mistä se dynaamisuus tulee automaattisesti. Star Citizenin dynaaminen maailma ei ole valttikortti yksissään näitä "kilpailijoita" vastaan, kyse on ehkä enemmän pelaajan personal preferenssistä mitä tahtoo. SC vetoaa monelta osin juuri tarinavetoiseen hienoon audiovisuaaliseen kokemukseen jossa on paljon "smokes & mirrors". Kun taas SB ja DU on enemmän hiekkalaatikkomaailmoja missä pelaajat tekevät mitä tykkäävät ja vaikuttavat muiden tekemisiin suoraan. Kumpikin tyyli toteuttaa dynaaminen immersiivinen maailma on hyvä, ne ovat vain erilaiset, molemmille löytyy kannattajansa.
Varmasti tulee olemaan myös skriptattuja tapahtumia, mutta lähinnä pelaajien sekä NPC:n myötävaikutuksesta tapahtuvaa muutosta. On hyvä muistaa, että NPC:n merkitys Star Citizenissä on erittäin suuri.

Audiovisuaalisuudella on tottakai myös suuri merkitys kokonaiskokemuksen kannalta. Esim:
Heräämisen jälkeen pistän kahvin valumaan ja istahdan tuolille lukemaan uutiset. Uutisten mukaan myrsky kuussa X on laantunut, joka antaa mahdollisuuden siellä vierailemiseen. Soitan FOIP puhelun kavereille ja sovimme tapaamisen lähimpään räkäbaariin. Räkälässä on tavanomaisen paljon porukkaa, joten tarjoilijaa ja hetken odottaa. Istahdamme lopulta mehujen kanssa pöytään ja alamme suunnitella retkeä. Yksi pelaajista ei päässyt paikalle, koska hän on tekemässä toista tehtävää muualla. Pistämme hänelle tarvikkeita laatikkoon ja kätkemme sen maastoon, josta hän saa ne noudettua samalla kun tulee vaihtamaan aluksensa ehjään ja tilanteeseen paremmin sopivaan. Tehtävään sopivien varusteiden valinnan ja pakkaamisen jälkeen pääsemme liikkeelle. Määränpäässä kova tuuli ja huono näkyvyys tekee laskeutumisesta edelleen haastavaa, mutta onneksi yksi pelaajista on taitava lentäjä ja alus saadaan vahingoitta perille. jne tarina jatkuu ...

Kyllä näille kaikille peleille varmasti löytyy pelaajansa ja itsekin tulen jatkossakin pelaamaan näistä useita. Tällä hetkellä itselläni on neljä avaruuspeliä pelailussa; Star Citizen, X4: Foundations, Elite Dangerous ja Avorion.
 
Minun omiin mieltymyksiini istuu parhaiten peli, joka pyrkii löytämään balanssin skriptatun tai käsin tehdyn sisällön, sekä dynaamiseen sisällön väliltä.
Oikealla tavalla toteutettuna tämä on hyvä resepti.

Star Citizen ei välttämättä pyri siihen, että se sisältäisi tekemistä mitä mikään muu peli ei sisällä, vaan se pyrkii siihen, että tavanomainen tekeminen on tehty mahdollisimman hyvin. Tarkoitan tällä esimerkiksi sitä, että "tavanomainen" avaruusalusten välinen taistelu pyritään toteuttamaan mahdollisimman monipuolisella ja syvällisellä tavalla, joka tarkoittaa, että siinä voi olla mukana paljon pelaajia hyvin erilaisissa rooleissä ja hyvin erilaisia aluksia, jotka tuovat monipuolisuutta. Taisteluun voi ryhtyä esimerkiksi iso alus, jonka sisällä on vaikkapa 30 pelaajaa. Näistä pelaasta 2 voi olla komentovastuussa, yksi ohjaa alusta, 8 miestä ohjaamassa tykkitorneja, 4 mekaanikkoa pyrkii pitämään aluksen toimintakuntoisena taistelun aikana, 6 aluksen hangaarista lähtevien fighter-alusten pilottia, 2 lääkintämiestä, 3 teknikkoa, jotka ovat vastuussa aluksen suojien käytöstä ja virrankäytön priorisoinnista, sekä muutama sotilas vastaamassa aluksen turvallisuudesta, jos viholliset onnistuvat pääsemään aluksen sisään.

Ylläoleva skenaario ei tietääkseni ole mahdollinen missään pelissä tällä hetkellä. Star Citizenin osalta tuollaiseen skenaarioon tarvittavia isoja aluksia on jo lähes valmiina, sekä monelta osin tuossa kuvaillut roolit ovat jo toiminnassa. Tämän kaltaiset skenaariot ovat mielestäni äärimmäisen mielenkiintoisia, mutta kyse on silti vain pieni osuus siitä kaikesta, mikä minua Star Citizenissä kiehtoo.
Tuo on käytännössä jo mahdollista Starbasessa. Jos taisteluista puhutaan niin Starbasen yksityikohtaisuus on ylivoimainen mihinkään muuhun peliin verrattuna. Aluksien rakentelu, jokaisen osan merkitys siinä on hyvin yksityiskohtaista. Tämä heijastuu taisteluihin missä vaurionmallinnus on todella tarkkaa eikä mitään ole skriptattu. Kun tietyt osat vaurioituu ne vaikuttaa aluksen toimintaan dynaamisesti. En usko että mikään peli MMO skaalassa tulee saavuttamaan samaa pitkään aikaan.
 
Varmasti tulee olemaan myös skriptattuja tapahtumia, mutta lähinnä pelaajien sekä NPC:n myötävaikutuksesta tapahtuvaa muutosta. On hyvä muistaa, että NPC:n merkitys Star Citizenissä on erittäin suuri.

Audiovisuaalisuudella on tottakai myös suuri merkitys kokonaiskokemuksen kannalta. Esim:
Heräämisen jälkeen pistän kahvin valumaan ja istahdan tuolille lukemaan uutiset. Uutisten mukaan myrsky kuussa X on laantunut, joka antaa mahdollisuuden siellä vierailemiseen. Soitan FOIP puhelun kavereille ja sovimme tapaamisen lähimpään räkäbaariin. Räkälässä on tavanomaisen paljon porukkaa, joten tarjoilijaa ja hetken odottaa. Istahdamme lopulta mehujen kanssa pöytään ja alamme suunnitella retkeä. Yksi pelaajista ei päässyt paikalle, koska hän on tekemässä toista tehtävää muualla. Pistämme hänelle tarvikkeita laatikkoon ja kätkemme sen maastoon, josta hän saa ne noudettua samalla kun tulee vaihtamaan aluksensa ehjään ja tilanteeseen paremmin sopivaan. Tehtävään sopivien varusteiden valinnan ja pakkaamisen jälkeen pääsemme liikkeelle. Määränpäässä kova tuuli ja huono näkyvyys tekee laskeutumisesta edelleen haastavaa, mutta onneksi yksi pelaajista on taitava lentäjä ja alus saadaan vahingoitta perille. jne tarina jatkuu ...

Kyllä näille kaikille peleille varmasti löytyy pelaajansa ja itsekin tulen jatkossakin pelaamaan näistä useita. Tällä hetkellä itselläni on neljä avaruuspeliä pelailussa; Star Citizen, X4: Foundations, Elite Dangerous ja Avorion.
Jep. Tämä on Star Citizenin valtti. Tuo tarinamaisen maailman immersiivinen toteutus. Vaikka kyseessä ei ole varsinaisesti tarinapeli niin ne samat elementit on tuotu vapaaseen maailmaan. Eli juuri se audiovisuaalinen elämys on suuri osa kokemusta. Mutta edelleen jos tarkastellaan peliä vaatteiden alla siellä ei mielestäni ole mitään mullistavaa tai edes mullistavan hyvin tehtyjä asioita mitä muissa peleissä ei olisi. Eikä välttämättä tarvitsekkaan olla. Kyse on erilaisista peleistä.
 
Jep. Tämä on Star Citizenin valtti. Tuo tarinamaisen maailman immersiivinen toteutus. Vaikka kyseessä ei ole varsinaisesti tarinapeli niin ne samat elementit on tuotu vapaaseen maailmaan. Eli juuri se audiovisuaalinen elämys on suuri osa kokemusta. Mutta edelleen jos tarkastellaan peliä vaatteiden alla siellä ei mielestäni ole mitään mullistavaa tai edes mullistavan hyvin tehtyjä asioita mitä muissa peleissä ei olisi. Eikä välttämättä tarvitsekkaan olla. Kyse on erilaisista peleistä.
Pelit ja niiden tarjoamat pelikokemukset ovat erilaisia, mikä on näin pelaajana erinomainen asia. On päiviä jolloin pelaan mieluummin X4:sta kuin Star Citizeniä ja ei voi olla kuin tyytyväinen, että markkinoilla on nykyisin mukavasti valinnanvaraa.

Star Citizenin yksi itseäni kiehtova asia on juuri miten sen tavoitteena on liittää paljon erilaisia pelimekaniikkoja ja teknisiä toteutuksia yhteen:
- esineitä voi pistää sisäkkäisiin "containereihin", jonka voi sitten jättää esim. planeetan pinnalle toisen pelaajan haettavaksi; esimerkiksi laatikko jonka sisällä on radio ja jonka sisällä on paristo
- pelaaja ei voi vain juosta NPC tarjoilijan luo ja klikata mehun kuvaa ostaakseni sen, vaan tarjoilija palvelee muut asiakkaat ensin - jos nyt ylipäätänsä tarjoilee, jos pelaaja on esimerkiksi käyttäytynyt epäasiallisesti aikaisempina iltoina
- pelaaja ei voi sulloa taskuihin ja selkäreppuun älyttömiä määriä tavaraa, vaan pelaajan pitää tehdä valintoja ja suunnitella tekemisensä tarkemmin. Kantamuksille on rajallinen määrä, määrä vaikuttaa hahmon jaksamiseen, nesteytykseen, mihin aluksiin mahtuu sisälle, kuinka paljon varusteet päästävät ääntä, jne. Määränpään olosuhteilla on tietysti suuri merkistys varusteiden valinnassa
- NPC:t suorittavat tehtäviä pelaajien tavoin. Tehtävät voivat linkittyä yhteen ja muuttua suoritusten aikana sen mukaan miten tilanteet milloinkin vaihtelevat
- jne.

Ei tosiaan välttämättä aina mitään mullistavaa, mutta miten ne kaikki tuodaan yhteen tekee pelistä mielestäni erityisen.
 
Viimeksi muokattu:
Pelit ja niiden tarjoamat pelikokemukset ovat erilaisia, mikä on näin pelaajana erinomainen asia. On päiviä jolloin pelaan mieluummin X4:sta kuin Star Citizeniä ja ei voi olla kuin tyytyväinen, että markkinoilla on nykyisin mukavasti valinnanvaraa.

Star Citizenin yksi itseäni kiehtova asia on juuri miten sen tavoitteena on liittää paljon erilaisia pelimekaniikkoja ja teknisiä toteutuksia yhteen:
- esineitä voi pistää sisäkkäisiin "containereihin", jonka voi sitten jättää esim. planeetan pinnalle toisen pelaajan haettavaksi; esimerkiksi laatikko jonka sisällä on radio ja jonka sisällä on paristo
- pelaaja ei voi vain juosta NPC tarjoilijan luo ja klikata mehun kuvaa ostaakseni sen, vaan tarjoilija palvelee muut asiakkaat ensin - jos nyt ylipäätänsä tarjoilee, jos pelaaja on esimerkiksi käyttäytynyt epäasiallisesti aikaisempina iltoina
- pelaaja ei voi sulloa taskuihin ja selkäreppuun älyttömiä määriä tavaraa, vaan pelaajan pitää tehdä valintoja ja suunnitella tekemisensä tarkemmin. Kantamuksille on rajallinen määrä, määrä vaikuttaa hahmon jaksamiseen, nesteytykseen, mihin aluksiin mahtuu sisälle, kuinka paljon varusteet päästävät ääntä, jne. Määränpään olosuhteilla on tietysti suuri merkistys varusteiden valinnassa
- NPC:t suorittavat tehtäviä pelaajien tavoin. Tehtävät voivat linkittyä yhteen ja muuttua suoritusten aikana sen mukaan miten tilanteet milloinkin vaihtelevat
- jne.

Ei tosiaan välttämättä aina mitään mullistavaa, mutta miten ne kaikki tuodaan yhteen tekee pelistä mielestäni erityisen.
Jep, tuossa nyt on tuo NPC/AI osuus mitä muilla ei ole. Muutenhan esim Starbasessa on teknisellä puolella asiat about noin. En oo ihan varma Dual Universen yksityiskohtaisuudesta näissä jutuissa. Mutta Dual Universe on mielestäni enemmän EVE Onlinen kaltanen RPG maailma joka on vaan viety yksityiskohtasuudessaan pidemmälle. Ei varsinaisesti space sim.
 
Jep, tuossa nyt on tuo NPC/AI osuus mitä muilla ei ole. Muutenhan esim Starbasessa on teknisellä puolella asiat about noin.
Koitin hieman kaivella enemmän tietoa Starbasesta ja sain sellaisen käsityksen, että pelissä ei ole myöskään esim. selviytymis, hiiviskely, yms. pelimekaniikkoja ollenkaan. En myöskään huomannut, että varusteet vaikuttaisi miten paljon pelaaja päästää liikkuessaan ääntä tai millaisia aluksia voisi lentää.
Eli varsin erilaiselta peliltä vaikuttaa kokonaisuudessaan. Täytyy tuon kehitystä alkaa seuraamaan hieman lähemmin. Jos peli on kuitenkin enemmän kallellaan esim. Space Engineersiin päin, niin joudun ehkä pelin ostamisen kuitenkin jättämään väliin. Mutta täytyy tutkiskella ja tutustua lähemmin ennen mitään päätöksiä. Toivottavasti sitä pääsisi jossakin välissä ilmaiseksi jonkin aikaa testaamaan, koska se auttaisi ostopäätöksen tekemisessä huomattavasti.
 
Koitin hieman kaivella enemmän tietoa Starbasesta ja sain sellaisen käsityksen, että pelissä ei ole myöskään esim. selviytymis, hiiviskely, yms. pelimekaniikkoja ollenkaan. En myöskään huomannut, että varusteet vaikuttaisi miten paljon pelaaja päästää liikkuessaan ääntä tai millaisia aluksia voisi lentää.
Eli varsin erilaiselta peliltä vaikuttaa kokonaisuudessaan. Täytyy tuon kehitystä alkaa seuraamaan hieman lähemmin. Jos peli on kuitenkin enemmän kallellaan esim. Space Engineersiin päin, niin joudun ehkä pelin ostamisen kuitenkin jättämään väliin. Mutta täytyy tutkiskella ja tutustua lähemmin ennen mitään päätöksiä. Toivottavasti sitä pääsisi jossakin välissä ilmaiseksi jonkin aikaa testaamaan, koska se auttaisi ostopäätöksen tekemisessä huomattavasti.
Pelikokemus tosiaan on hyvin erilainen Star Citizeniin verrattuna. Ihmiset vertaa herkästi Space Engineersiin rakenteluelementin vuoksi. Mutta siihen se yhtäläisyys loppuukin. Starbase on MMO. Jos pakko verrata johonkin niin SC, DU ja EVE. Mutta mikään mainitsemista peleistä ei ole suoraan kilpailija toistensa kanssa. Kaikki tarjoavat hyvin erilaisen pelikokemuksen. Space Engineers ja muut pikkupelit ovat sitten omassa kategoriassaan.

Starbase alphaan voi ilmoittautua täyttämällä kyselyn. Sit jos onni käy niin saat ilmasen alpha avaimen. Mitä pidemmälle alpha etenee ja mitä lähemmäs early access tulee sen enempi pelaajia valitaan alphaan. Eli kohti loppua mahikset suurenee. EA launchin jälkeen ei ole ilmaista pelimahdollisuutta enää.
 
Tuo on käytännössä jo mahdollista Starbasessa. Jos taisteluista puhutaan niin Starbasen yksityikohtaisuus on ylivoimainen mihinkään muuhun peliin verrattuna. Aluksien rakentelu, jokaisen osan merkitys siinä on hyvin yksityiskohtaista. Tämä heijastuu taisteluihin missä vaurionmallinnus on todella tarkkaa eikä mitään ole skriptattu. Kun tietyt osat vaurioituu ne vaikuttaa aluksen toimintaan dynaamisesti. En usko että mikään peli MMO skaalassa tulee saavuttamaan samaa pitkään aikaan.
Jos tuo olisi oikeasti kunnolla mahdollista Starbasessa, niin haluaisin sen nähdä. Jotenkin en usko, että Starbasessa päästään edes lähelle sellaista pelikokemusta, mistä minä tuon skenaarion myötä haaveilen.

Tiedän että sinun on näiden pelien vertailussa vielä minuakin vaikeampi olla objektiivinen ja sellaisella filtterillä tekstejäsi luen. Toisaalta olen tyytyväinen siihen, että tunnistat pelien olevan lopulta varsin erilaisia, vaikka avaruuteen sijoittuvista MMO-peleistä onkin kyse. Starbase ei ole minkään näkemäni perusteella sellainen peli, joka minulle kolahtaisi Star Citizeniä enemmän tai edes samanveroisesti. Toivon toki silti, että Starbase menestyy mahdollisimman hyvin. Onhan Starbasessa kuitenkin monia hyvin mielenkiintoisia elementtejä.
 
Jos tuo olisi oikeasti kunnolla mahdollista Starbasessa, niin haluaisin sen nähdä. Jotenkin en usko, että Starbasessa päästään edes lähelle sellaista pelikokemusta, mistä minä tuon skenaarion myötä haaveilen.

Tiedän että sinun on näiden pelien vertailussa vielä minuakin vaikeampi olla objektiivinen ja sellaisella filtterillä tekstejäsi luen. Toisaalta olen tyytyväinen siihen, että tunnistat pelien olevan lopulta varsin erilaisia, vaikka avaruuteen sijoittuvista MMO-peleistä onkin kyse. Starbase ei ole minkään näkemäni perusteella sellainen peli, joka minulle kolahtaisi Star Citizeniä enemmän tai edes samanveroisesti. Toivon toki silti, että Starbase menestyy mahdollisimman hyvin. Onhan Starbasessa kuitenkin monia hyvin mielenkiintoisia elementtejä.
En missään nimessä tarkoita että Starbase tarjoaisi jollekin henkilölle mitenkään parempaa pelikokemusta kuin toinen peli. Otan kantaa vain tekniseen toteutukseen ja mikä on mahdollista. Aikaisemmin jo todettiin että featuren olemassa olo ei tarkoita automaattisesti hyvää (tai samaa) pelikokemusta. Enkä tosiaankaan osaa sanoa tarjoaako Starbase juuri sitä pelikokemusta jota sinä haet, miten edes voisin? Suosittelen kuitenkin tutustumaan siihen tekniseen puoleen miten asiat on toteutettu Starbasessa. Hetkeksi unohtaa ne kauniit vaatteet ja keskittyy vain siihen mitä konepellin alla on. Ihan vain jo itsensä sivistämiseksi jos tämä peligenre yleisesti kiinnostaa eikä olla vain laput silmillä SC:tä odottamassa.
 
En missään nimessä tarkoita että Starbase tarjoaisi jollekin henkilölle mitenkään parempaa pelikokemusta kuin toinen peli. Otan kantaa vain tekniseen toteutukseen ja mikä on mahdollista. Aikaisemmin jo todettiin että featuren olemassa olo ei tarkoita automaattisesti hyvää (tai samaa) pelikokemusta. Enkä tosiaankaan osaa sanoa tarjoaako Starbase juuri sitä pelikokemusta jota sinä haet, miten edes voisin? Suosittelen kuitenkin tutustumaan siihen tekniseen puoleen miten asiat on toteutettu Starbasessa. Hetkeksi unohtaa ne kauniit vaatteet ja keskittyy vain siihen mitä konepellin alla on. Ihan vain jo itsensä sivistämiseksi jos tämä peligenre yleisesti kiinnostaa eikä olla vain laput silmillä SC:tä odottamassa.
Olen tutustunut aina tämän genren peleihin ja tutustun jatkossakin. Kieltämättä hieman alkaa häiritsemään, kun hoet jatkuvasti Star Citizenin olevan pelkkä kaunis ulkokuori, jossa ei ole mitään sisällä. Ihan sama miten tuohon vastaa, niin näkemyksesi on jatkuvasti sama. Kun kerran suosittelet minulle keskittymistä ulkokuoren alla oleviin asioihin, niin suosittelen sitä myös sinulle Star Citizenin suhteen, sillä tuntuu aika vahvasti siltä, että et osaa tai suostu näkemään sen ulkokuoren alla yhtään mitään.

CIG pyrkii tekemään kaikki Star Citizenin osa-alueet viimeisen päälle hyvin - ei pelkästään ulkokuorta. Vaikka "internetin mielestä" Star Citizen on pelkkä teknologiademo, niin totuus on siitä kaukana. Vaikka CIG on välillä aika nihkeä tuomaan esille kehityksessä olevia asioita, niin siitä huolimatta aivan järjettömän paljon tietoa on vuosien varrella saatu. Jos todella kiinnostaa miten CIG aikoo Star Citizeniä ulkokuoren alla rakentaa, niin luettavaa ja katsottavaa materiaalia löytyy kuukausiksi.

Enkä muuten kysynytkään sinulta, että voiko Starbase tarjota sellaista pelikokemusta mitä haen, mutta jos sanot kuvailemani skenaarion olevan siinä jo mahdollista toteuttaa, niin haluaisin nähdä jotain videota, jossa edes etäisesti tuon kaltaista toimintaa on mukana. Olen nähnyt aika paljon materiaalia Starbasesta, mutta mikään niistä ei ole saanut minua vakuuttuneeksi, että tuollainen skenaario olisi pelissä kovin järkevästi toteutettavissa - ainakaan tällä hetkellä.
 
Olen tutustunut aina tämän genren peleihin ja tutustun jatkossakin. Kieltämättä hieman alkaa häiritsemään, kun hoet jatkuvasti Star Citizenin olevan pelkkä kaunis ulkokuori, jossa ei ole mitään sisällä. Ihan sama miten tuohon vastaa, niin näkemyksesi on jatkuvasti sama. Kun kerran suosittelet minulle keskittymistä ulkokuoren alla oleviin asioihin, niin suosittelen sitä myös sinulle Star Citizenin suhteen, sillä tuntuu aika vahvasti siltä, että et osaa tai suostu näkemään sen ulkokuoren alla yhtään mitään.

CIG pyrkii tekemään kaikki Star Citizenin osa-alueet viimeisen päälle hyvin - ei pelkästään ulkokuorta. Vaikka "internetin mielestä" Star Citizen on pelkkä teknologiademo, niin totuus on siitä kaukana. Vaikka CIG on välillä aika nihkeä tuomaan esille kehityksessä olevia asioita, niin siitä huolimatta aivan järjettömän paljon tietoa on vuosien varrella saatu. Jos todella kiinnostaa miten CIG aikoo Star Citizeniä ulkokuoren alla rakentaa, niin luettavaa ja katsottavaa materiaalia löytyy kuukausiksi.
Oon kyllä tän kysymyksen esittänyt jollain tavalla useaan kertaan, että mitä sieltä kauniin ulkokuoren alta löytyy? Ihan vaan konkreettisesti tiedostamaan kuinka paljon asiat nojaa siihen audiovisuaaliseen elämykseen ja mitä siellä konepellin alla on muuta mullistavaa. Ja nimen omaan mitä nyt on varmaa että on olemassa, ei lupauksia. Olen valmis niitä tarkemminkin tutkimaan, en vain ole siitä osuudesta saanut vielä kiinni. Kaunis ulkokuori on siis jo totta ja sen näkee, muuta mullistavat asiat on suunnitelmia tässä kohtaa, jotka ei siis liity siihen audiovisuaalisen elämyksen toteuttamiseen.

Enkä muuten kysynytkään sinulta, että voiko Starbase tarjota sellaista pelikokemusta mitä haen, mutta jos sanot kuvailemani skenaarion olevan siinä jo mahdollista toteuttaa, niin haluaisin nähdä jotain videota, jossa edes etäisesti tuon kaltaista toimintaa on mukana. Olen nähnyt aika paljon materiaalia Starbasesta, mutta mikään niistä ei ole saanut minua vakuuttuneeksi, että tuollainen skenaario olisi pelissä kovin järkevästi toteutettavissa - ainakaan tällä hetkellä.
Kaivan sulle jotain pätkiä ja linkkaan tonne Starbase ketjuun. Koitan valita sellasia pätkiä ettei tarvii kahlata 2 tunnin striimejä läpi. Ei viiti tätä ketjua bloattaa Starbase jutuilla.
 
Oon kyllä tän kysymyksen esittänyt jollain tavalla useaan kertaan, että mitä sieltä kauniin ulkokuoren alta löytyy? Ihan vaan konkreettisesti tiedostamaan kuinka paljon asiat nojaa siihen audiovisuaaliseen elämykseen ja mitä siellä konepellin alla on muuta mullistavaa. Ja nimen omaan mitä nyt on varmaa että on olemassa, ei lupauksia. Olen valmis niitä tarkemminkin tutkimaan, en vain ole siitä osuudesta saanut vielä kiinni. Kaunis ulkokuori on siis jo totta ja sen näkee, muuta mullistavat asiat on suunnitelmia tässä kohtaa, jotka ei siis liity siihen audiovisuaalisen elämyksen toteuttamiseen.
Sieltä ulkokuoren alta löytyy hyvä peli. Jos kyse olisi vain kauniista grafiikoista ilman mitään sisältöä, niin tuskin olisin jaksanut paria tuntia enempää Star Citizeniä pelata. Nyt on kuitenkin arviolta lähemmäs tuhat tuntia pelattuna.

Ei Star Citizen tällä hetkellä tarjoa välttämättä mitään yksittäistä mullistavaa asiaa pelillisesti, mutta se sisältö mitä pelistä löytyy on erittäin hyvin toteutettu - etenkin, kun otetaan huomioon, että kaikki osa-alueet ovat edelleen raskaan kehityksen alla. Pelin lentomalli on hyvin tehty, eli tyyliä helppo oppia vaikea hallita. Alusten väliset taistelut ovat hyvin toteutettuja, vaikka eivät mitään järisyttävän mullistavaa tarjoakaan. Tavaran rahtaaminen paikasta toiseen myytäväksi on mielekkäämpää ja mielenkiintoisempaa kuin missään muissa peleissä. Tehtävät eivät ole yleensä kovin monipuolisia, mutta niitä on hauska tehdä. Parasta tuossa kokonaisuudessa on, että lentelyä ja pelihahmolla juoksentelua liittyy lähes kaikkeen tekemiseen jatkuvasti. Harvassa pelissä tuntee olevansa yhtä "läsnä", kuin Star Citizenissä.

Suurin ongelmatekijä tällä hetkellä ei ole pelattavan puute tai muut pelilliset asiat, vaan pelaajien vähyys, kun serverit on rajoitettu siihen 50 pelaajaan. Heti kun syystä tai toisesta pelaajat päätyvät samaan kohteeseen, niin pelistä tulee luonnostaan todella mielenkiintoinen, kun koskaan ei tiedä onko joku tuntematon vihollinen vai ei ja miten kukin suhtautuu toisiin pelaajiin. Jos hyökkää kimppuun ilman syytä, eli toinen pelaaja ei ole saanut rikollisen statusta, niin äkkiä on itsellä crimestat ja vankilakeikka odottaa, jos ei pääse pyyhkimään tietoja rekisteristä pois. Parhaan rahtausreitit ovat tälläkin hetkellä niin suosittuja, että siellä käydään usein jatkuvaa taistelua.

Kuten olen monta kertaa todennut, niin Star Citizenin kiehtovuutta on vaikea selittää, koska kyse on siitä kokonaisuudesta. Mielestäni se täytyy yksinkertaisesti kokea itse. Kokemus voi olla huono, jos käy yksin pelaamassa, eikä tiedä oikein mistään mitään. Meidän porukassa monet uudet kaverit ovat tulleet mukaan ensimmäisiä kertoja, sekä jääneet heti "koukkuun", kun ovat päässeet maistamaan Star Citizeniä parhaimmillaan. Hirveä etu on siitä, että alkuvaiheessa pelaa jonkun toisen kanssa, koska pelistä on vaikea saada otetta, jos lähtee yksin pelaamaan. Ja tietysti ajoittain ulos pusketaan heikompia päivityksiä, jolloin saattaa parin tunnin pelikerta olla huonolla tuurilla täynnä bugeja, jolloin ei varmasti tee mieli uudelleen pelaamaan. Yleensä pelaaminen on kuitenkin varsin bugitonta ja aika helposti voi pelata monta tuntia putkeen ilman mitään erityisiä ongelmia.

Toki on ihan faktaa, että suurin osa Star Citizeniä nyt vakituisesti pelaavista ei ehkä yhtälailla pelaisi, jos ei tiedostettaisi, että peli tulee nykyisestäkin laajenemaan ja paranemaan vielä todella paljon. Jatkuvasti pelatessa tulee "wau" hetkiä siitä mitä pelissä on jo nyt, mutta yhtälailla tulee "wau" hetkiä, kun miettii mitä kaikkea on vielä tulossa siihen nykyisen pelin päälle, tai miten eri osa-alueita ollaan parantamassa.

Onko sinusta helppo vastata, jos kysytään, että mitä Starbasessa on siellä kuoren alla, eli mistä se itse peli koostuu? Mikä saa palaamaan pelin pariin kerta toisensa jälkeen?
 
Onko sinusta helppo vastata, jos kysytään, että mitä Starbasessa on siellä kuoren alla, eli mistä se itse peli koostuu? Mikä saa palaamaan pelin pariin kerta toisensa jälkeen?
On helppo listata montakin seikka:
1) P2P tekniikka joka mahdollistaa "single shard" universumin. Tällä hetkellä alpha avaimia jaettu 800-900. Pelaajamäärää ei ole mitenkään rajoitettu juuri missään tilanteessa. Rajat tulevat vastaan sitten kun tulevat ja sitten niitä pyritään nostamaan entisestään. Tekniikka tukee nyt jo teoriassa vaikka miljoonaa pelaajaa samassa universumissa missä jokainen voi kohdata toisen ilman pelkoa eri instanssiin joutumisesta. Tottakai jokin raja on olemassa mikä on aivan liikaa pienemmällä alueella. Olkoon se sitten 50, 100 tai 200 pelaajaa. Tuo ei vielä ole tiedossa ja kun dataa on asiasta tarpeeksi niin sitä aletaan työstämään.
2) Rakentelun yksityiskohtaisuus. Kaikella mitä alukseesi lisäät on merkitystä. Aluksen runko pitää olla rakennettu riittävän kestäväksi tai se hajoaa g-voimista, osat saattaa irrota jos ne on huonosti kiinni. Jokainen laite tekee oman tehtävänsä aluksessa. Jokainen laite tarvitsee sähköä ja mahdollisesti coolanttia, thrusterit myös propellanttia. Kaikki nämä resurssi säilötään omiin säiliöihinsä tai tuotetaan jollain tavalla. Kaapelit ja putket pitää vetää jotta nämä resurssit kulkee oikeisiin paikkoihin.
3) Damagemallinnus. Todella yksityiskohtaista jonka mahdollistaa vokseli/verteksi hybridimoottori. Tarkkuus on parhaimmillaan 1 kuutiosenttimetri (= vokselin koko pelissä). Mitään damagea ei ole scriptattu vaan se tulee sinne minne osuma tulee. Jos se vahingoittaa laitteita, kaapeleita, putkia niin laitteet ja alus reagoi siihen peliin rakennetun simulaation mukaan "realistisesti".
4) Pelissä on tällä hetkellä 21 materiaalia joilla on kaikilla omat hyödyt ja haitat, omat käyttötarkoitukset. Jotkut kestävät iskuja paremmin kuin toiset, jotkut kestävät kuumuutta paremmin kuin toiset, toiset on korroosiota vastaan jne. Joitain materiaaleja käytetään laitteiden valmistukseen jne.

Tuossa nyt joitain asioita mitä pelissä on jo nyt toiminnassa havaittavalla tasolla. Voisin listata tusinan lisää ominaisuuksia jotka on tulossa ja kaikki nivoutuu yhteen kokonaisuuten, kuten kovasti mainostat Star Citizenin hyvyytenä. Jos tästä haluaa enemmän keskustella niin jatketaan Starbase ketjussa.
 
Pelikokemus tosiaan on hyvin erilainen Star Citizeniin verrattuna. Ihmiset vertaa herkästi Space Engineersiin rakenteluelementin vuoksi. Mutta siihen se yhtäläisyys loppuukin. Starbase on MMO. Jos pakko verrata johonkin niin SC, DU ja EVE. Mutta mikään mainitsemista peleistä ei ole suoraan kilpailija toistensa kanssa. Kaikki tarjoavat hyvin erilaisen pelikokemuksen. Space Engineers ja muut pikkupelit ovat sitten omassa kategoriassaan.

Starbase alphaan voi ilmoittautua täyttämällä kyselyn. Sit jos onni käy niin saat ilmasen alpha avaimen. Mitä pidemmälle alpha etenee ja mitä lähemmäs early access tulee sen enempi pelaajia valitaan alphaan. Eli kohti loppua mahikset suurenee. EA launchin jälkeen ei ole ilmaista pelimahdollisuutta enää.
Rakentelu on ollut kieltämättä vahvasti läsnä Starbase videoissa jotka olen nähnyt. Se on kuitenkin elementti josta en ole kiinnostunut, joten sen täytyy syventyä pelin muuhun antiin tarkemmin.
Testaaminen itse on mielestäni kuitenkin täysin oleellista, ennen kuin mitään mielipiteitä rupean pelistä muodostamaan. Videot auttavat antamaan jonkinlaisen käsityksen, mutta kyllä pelit täytyy kuitenkin itse kokea.
 
Tai sitten voi lukea pelaajakansan mietteitä ja katsella striimejä. Harvemmin peli, joka nousee suosioon pelattavuudeltaan jää aivan vaille nostetta.
Joillekin videoiden katselu saattaa riittää, mutta itse haluan kokea Starbasen itse ennen kuin alan muodastamaan siitä sen syvällisempää mielipidettä.

Se että pitäisi kokea ja ymmärtää Star Citizeniä satojen tuntien pelattavuus-loopeista riisutun hinkkauksen kautta kuulostaa ihmeelliseltä, kun en edelleenkään ymmärrä, miten voisit sitä pelata, kuten vaikka Bannerlordia, jossa on kivaa actionia, palkitsevaa hahmonkehitystä ja reaktiivinen pelimaailma, joka on viimeistelyä vaille valmis loppusuoralla.
Bannerlord on täysin erilainen peli ja erilainen pelikokemus.
 
Molemmissa on ydinpelattavuudessaan taistelu ja hahmopeluu, joten hyvin paljon samaa niissä on. Bannerlordissa taistelu on kytketty resurssikeruuseen ja taisteleminen on kivaa. Star Citizenissä ei, eikä se koskaan ole tiettävästi erottunut minään taistelupelisuunnittelun taidonnäytteenä vaan Star Marine ja Theatres of War ovat olleet se anti itseään alati hakevan avaruuslentopelin ohella.
"Samankaltaisuus" ei riitä itselleni, että mitkään pelit voisivat korvata toisiaan. Bannerlord ja Star Citizen ovat todella erilaisia, eikä tulisi edes mieleen pelata Bannerlordia, kun haluaisin esimerkiksi mennä kokeilemaan taitojani toisia vastaan avaruusaluksilla - taisteleminen Star Citizenissä on mielestäni erittäin kivaa. Itse nautin suuresti monissa peleissä olevasta kiireettömyydestä. Ymmärrän, etteivät Star Citizen, Elite Dangerous ja X4: Foundations (X-sarja) ole kaikkien mieleen.
 
Pakko osallistua keskusteluun, kun tätä "vääntöä" eilisestä asti seurannut, mutta lankaa suhteellisen aktiivisesti kuitenkin. Itse pelasin Star Citizeniä ensimmäistä kertaa vähän ennen niitä viimeisimpiä ilmaisia lentoviikkoja. Ja ihan rahaakin tähän peliin tuli laitettua Black Cutlass -aluksen verran. Tätä nykyä joutuu ihan oikeasti etsimällä etsiä peliä, josta nauttii. Ennen pelasin Escape From Tarkov'ia, mutta sittemmin sen lopetin ja testasin tätä. Nykyään kiinnostaa realistiset & survival-fps -genren pelit. Ennen pelin ostoa katselin videoita Twitchistä, kun muut pelasi. Tiesin kyllä että ihmiset korostivat bugisuutta & connection-erroreita, josta sittemmin itsekin kärsin ilmaisilla lentoviikoilla aika huolella.

Mutta suurin pettymys itselle kyllä että peli ei omasta mielestäni oikein sisällä mitään. Ja tällä nimenomaan tarkotan sitä että on jotain rakentavaa tekemistä kokoajan. Haen tälle vertauskohdan esimerkin avulla: Itse tuli pelattua World of Warcraftia ihan vanilla/retailin alusta aina WoTLK asti. Tietyin intervallein oli "tekemistä", koska tuli uusia raideja ja entistä parempaa gearia. Tämä motivoi ainakin minua pelaamaan. Mutta nykyisellään ainakaan minulle Star Citizen ei sisällä pelattavaa pidemmällä tähtäimellä:
  1. Paketteja voi toimittaa
  2. Boynty-missioneita voi tehdä ja ottaa NPC- tai pelaaja-rikollisia kiinni
  3. Tappaa NPC'eitä tai oikeita pelaajia missioneiden muodossa tai sitten oikeita pelaajia free-fly -muodossa
  4. Jotain Investigation tehtäviä voi tehdä
  5. Maintenance tehtäviä voi tehdä
  6. Pelaajat voi hakea esim. planeetalta palkkiota vastaan
  7. Harrastaa miningia, joka sitten myydään (käsittääkseni tuottoisin metodi tehdä rahaa)
Näistä tehtävistä saadut rahat voi ainoastaan sitten käyttää aikalailla pelin sisällä isomman aluksen ostoon, joka sitten kuitenkin jossain kohtaa kun database-wipe tulee katoaa tuhka tuuleen. Ja niihin isompiin aluksiin saa sitten oikein huolella käyttää aikaa.

Onhan toki sivutuotteina se FPS-pelitila ja se avaruus-lentely-tapa-kaikki -tila joko NPC'eitä tai pelaajia vastaan, mutta nämä ovat mielestäni lähinnä "moduuleja" eivätkä tuo koko kokonaiskuvaan tarpeeksi iloa. Ainakin FPS-pelitila on PTU'n puolella ihan hirveätä NPC'eiden kanssa, hirveätä desyncciä kokoajan.

Nykyäänhän pelit tai ei ainakaan pitäisi olla sellaisia "putkimaisia" jossa ei ole mitään kustomisaatiota. Enemmän ja enemmän nykypeleissä on kustomisaatiota kuin esim. 2000-luvun vaihteen peleissä. Tällä nimenomaan nyt viittaan siihen että nykyisellään rahojen käyttö pelin sisällä rajoittuukin juuri siihen aluksen ostoon ja mahdolliseen upgradeiluun.

Sitten parisen mielipidettä pelin kehityksestä mitä olen nyt seurannut. Olen katsonut noita suurimpia Star Citizen streamereita kuten esim. Morphologis. Sehän teki jonkun videon ihmisille taannoin, jossa kertoo Star Citizenin kehityksestä ja siitä että jotain on suunniteltu, sitten tehty & toteutettu, sitten tehty uusiksi. Ja täytyy kyllä myöntää itsekkin että mitä noita patch noteseja olen seuraillut ja mihin tiimi keskittyy niin on mielestäni hieman liiän piiruntarkkaan ottaen huomioon että kuinka paljon pelattavaa ja sisältöä pelistä oikeasti löytyy. Esimerkkinä taas eihän kukaan rakenna taloakaan siten että ensin tehdään talon yksi huone kalusteitaan myöten valmiiksi ja sitten vasta loput huoneet huone kerrallaan. Karkeat linjat on piirrettävä ensin ja mitä kunnianhimoisempi projekti on niin sitä tarkempi ja kriittisempi täytyy olla mitä voi toteuttaa ja mitä ei voi toteuttaa/ei vielä voi toteuttaa nykyisillä resursseilla (ehkä mahdollisesti tulevaisuudessa). Mutta tässäkin sitten pitää modulaarisuudessaan se ottaa huomioon.

Star Citizen tarjoaa varmasti antoisia pelihetkiä niille jotka oikeasti pitävät avaruus-peleistä. Mutta allekirjoittaneelle se ei sitä vielä tarjoa, vaikka todella toivonkin että tästä pelistä tulisi jotain.

Tulipas paljon tekstiä, oli tarkoitus kirjoittaa vain pari hassua kappaletta ilman sen kummempaa jaarittelua.
 
Kieltämättä hieman alkaa häiritsemään, kun hoet jatkuvasti Star Citizenin olevan pelkkä kaunis ulkokuori, jossa ei ole mitään sisällä. Ihan sama miten tuohon vastaa, niin näkemyksesi on jatkuvasti sama. Kun kerran suosittelet minulle keskittymistä ulkokuoren alla oleviin asioihin, niin suosittelen sitä myös sinulle Star Citizenin suhteen, sillä tuntuu aika vahvasti siltä, että et osaa tai suostu näkemään sen ulkokuoren alla yhtään mitään.
Tähän vielä selvennykseksi pieni ajatusharjoitus. Otetaan vaikka Starbase ja Dual Universe peleinä esille vertailuun Star Citizenin kanssa. Voit mielessäsi vaihtaa näistä peleistä sen audiovisuaalisen ilmeen keskenään ja miettiä millainen peli on? Kuinka paljon tuo ulkokuori vaikuttaa peliin ja kuinka paljon nää pelit nojaa siihen ulkokuoreen toimiakseen tai ollakseen viihdyttäviä. Miltä Star Citizen tuntuisi Dual Universen tai Starbasen visuaalisella ilmeellä? Tai toisinpäin. Miltä nämä kaksi graafisesti heikompaa peliä tuntuisi Star Citizenin visuaalisella ilmeellä säilyttäen omat featurensa sellaisinaan? Otan tämän monesti esille sen vuoksi kun minulle on tärkeää se mitä pelaaja voi tehdä, miltä se itse tekeminen tuntuu ja kuinka hyviä pelimekaniikat ylipäätään ovat. Ulkokuorella ei ole niin suurta merkitystä minulle. Eikä siinä ole mitään väärää jos se ulkokuori on pelin designin yksi suurista kulmakivistä. Sillä tavoitellaan erilaisia kokemuksia ja erilaisia pelaajia. Kukaan ei ole vieläkään vastannut selvästi miltä Star Citizen tuntuisi ilman sitä kaunista ulkokuorta, kestääkö ne pelilliset ominaisuudet siellä huonompaakin ulkoasua vai onko se suuri asia tässä kokonaisuudessa?
 
Tähän vielä selvennykseksi pieni ajatusharjoitus. Otetaan vaikka Starbase ja Dual Universe peleinä esille vertailuun Star Citizenin kanssa. Voit mielessäsi vaihtaa näistä peleistä sen audiovisuaalisen ilmeen keskenään ja miettiä millainen peli on? Kuinka paljon tuo ulkokuori vaikuttaa peliin ja kuinka paljon nää pelit nojaa siihen ulkokuoreen toimiakseen tai ollakseen viihdyttäviä. Miltä Star Citizen tuntuisi Dual Universen tai Starbasen visuaalisella ilmeellä? Tai toisinpäin. Miltä nämä kaksi graafisesti heikompaa peliä tuntuisi Star Citizenin visuaalisella ilmeellä säilyttäen omat featurensa sellaisinaan? Otan tämän monesti esille sen vuoksi kun minulle on tärkeää se mitä pelaaja voi tehdä, miltä se itse tekeminen tuntuu ja kuinka hyviä pelimekaniikat ylipäätään ovat. Ulkokuorella ei ole niin suurta merkitystä minulle. Eikä siinä ole mitään väärää jos se ulkokuori on pelin designin yksi suurista kulmakivistä. Sillä tavoitellaan erilaisia kokemuksia ja erilaisia pelaajia. Kukaan ei ole vieläkään vastannut selvästi miltä Star Citizen tuntuisi ilman sitä kaunista ulkokuorta, kestääkö ne pelilliset ominaisuudet siellä huonompaakin ulkoasua vai onko se suuri asia tässä kokonaisuudessa?
Kuten aiemminkin sanoin, niin se ulkokuori on tärkeä osa Star Citizeniä, vaikka sen alla onkin hyvin monipuolinen ja syvällinen peli. Graafinen ulkoasu ja audiovisuaalinen toteutus ovat hyvin tärkeässä roolissa lähes missä tahansa pelissä. Tottakai siellä alla täytyy olla myös aidosti hyvä peli, koska ei kukaan jaksa pelata peliä jossa ei ole pelattavaa. Star Citizen olisi edelleen todella hyvä peli, vaikka se olisi graafisesti selvästi heikkotasoisempi. Se olisi varmasti paljon valmiimpi, jos grafiikat olisi jätetty taka-alalle.

Mutta ei peleissä turhaan panosteta graafiseen ulkoasuun ja audiovisuaalisuuteen. Ihan varmasti sinäkin ottaisit Starbasen ennemmin SC:n tasoisella grafiikalla, jos se olisi mahdollista.

Mielestäni yrität nyt jatkuvasti kääntää Star Citizenin graafisen tason negatiiviseksi tekijäksi, kun se on se osa-alue, missä SC on kaikkia muita pelejä edellä. Tämä tuntuu oudon väkinäiseltä, vaikka sinulle grafiikat eivät mitään merkkaisikaan. Suurimmalle osalle ihmisistä näillä asioilla on paljon merkitystä, koska miksi muuten pelit olisivat vuosien saatossa menneet jatkuvasti grafiikoiden ja äänien suhteen eteenpäin? On täysin luonnollista, että ihminen nauttii mistä tahansa viihteestä enemmän, kun jokainen mahdollinen aisti saa parasta mahdollista ruokaa.

Onko Star Citizen graafisen ulkoasun alla hyvä peli? On. Onko se parempi peli huikealla audiovisuaalisella toteutuksella? Todellakin.
 
Mutta ei peleissä turhaan panosteta graafiseen ulkoasuun ja audiovisuaalisuuteen. Ihan varmasti sinäkin ottaisit Starbasen ennemmin SC:n tasoisella grafiikalla, jos se olisi mahdollista.
Miksi se ei olisi mahdollista?

Mielestäni yrität nyt jatkuvasti kääntää Star Citizenin graafisen tason negatiiviseksi tekijäksi, kun se on se osa-alue, missä SC on kaikkia muita pelejä edellä. Tämä tuntuu oudon väkinäiseltä, vaikka sinulle grafiikat eivät mitään merkkaisikaan. Suurimmalle osalle ihmisistä näillä asioilla on paljon merkitystä, koska miksi muuten pelit olisivat vuosien saatossa menneet jatkuvasti grafiikoiden ja äänien suhteen eteenpäin? On täysin luonnollista, että ihminen nauttii mistä tahansa viihteestä enemmän, kun jokainen mahdollinen aisti saa parasta mahdollista ruokaa.
Star Citizenin graafinen taso on todella positiivinen tekijä, sehän on täysin selvä asia. Ja ilmeisesti omaa mielipidettä ei saa sanoa jos muut on eri mieltä? Yritin vain selittää miksi asian nostan esille usein.

Ja olemme sitten eri mieltä siitä hyvästä pelistä kauniin ulkokuoren alla. Mutta kyse onkin subjektiivisesta asiasta.
Se peli mikä SC nyt on ei vastaa millään tavalla niitä resursseja mitä CIG:llä on ollut käytössä kaikki nämä vuodet. Ainoa selitys on tuo hullun tarkan ulkoasun viilaaminen, se on toinen syy miksi nostan asiaa esille.
 
On helppo listata montakin seikka:
1) P2P tekniikka joka mahdollistaa "single shard" universumin. Tällä hetkellä alpha avaimia jaettu 800-900. Pelaajamäärää ei ole mitenkään rajoitettu juuri missään tilanteessa. Rajat tulevat vastaan sitten kun tulevat ja sitten niitä pyritään nostamaan entisestään. Tekniikka tukee nyt jo teoriassa vaikka miljoonaa pelaajaa samassa universumissa missä jokainen voi kohdata toisen ilman pelkoa eri instanssiin joutumisesta. Tottakai jokin raja on olemassa mikä on aivan liikaa pienemmällä alueella. Olkoon se sitten 50, 100 tai 200 pelaajaa. Tuo ei vielä ole tiedossa ja kun dataa on asiasta tarpeeksi niin sitä aletaan työstämään.
2) Rakentelun yksityiskohtaisuus. Kaikella mitä alukseesi lisäät on merkitystä. Aluksen runko pitää olla rakennettu riittävän kestäväksi tai se hajoaa g-voimista, osat saattaa irrota jos ne on huonosti kiinni. Jokainen laite tekee oman tehtävänsä aluksessa. Jokainen laite tarvitsee sähköä ja mahdollisesti coolanttia, thrusterit myös propellanttia. Kaikki nämä resurssi säilötään omiin säiliöihinsä tai tuotetaan jollain tavalla. Kaapelit ja putket pitää vetää jotta nämä resurssit kulkee oikeisiin paikkoihin.
3) Damagemallinnus. Todella yksityiskohtaista jonka mahdollistaa vokseli/verteksi hybridimoottori. Tarkkuus on parhaimmillaan 1 kuutiosenttimetri (= vokselin koko pelissä). Mitään damagea ei ole scriptattu vaan se tulee sinne minne osuma tulee. Jos se vahingoittaa laitteita, kaapeleita, putkia niin laitteet ja alus reagoi siihen peliin rakennetun simulaation mukaan "realistisesti".
4) Pelissä on tällä hetkellä 21 materiaalia joilla on kaikilla omat hyödyt ja haitat, omat käyttötarkoitukset. Jotkut kestävät iskuja paremmin kuin toiset, jotkut kestävät kuumuutta paremmin kuin toiset, toiset on korroosiota vastaan jne. Joitain materiaaleja käytetään laitteiden valmistukseen jne.

Tuossa nyt joitain asioita mitä pelissä on jo nyt toiminnassa havaittavalla tasolla. Voisin listata tusinan lisää ominaisuuksia jotka on tulossa ja kaikki nivoutuu yhteen kokonaisuuten, kuten kovasti mainostat Star Citizenin hyvyytenä. Jos tästä haluaa enemmän keskustella niin jatketaan Starbase ketjussa.
Arvasin, että vastauksesi on tämän kaltainen. Pitäisi varmaankin sivuuttaa tämä koko viesti sillä, että minua ko. asiat eivät tarpeeksi kiinnosta, jotta pelkästään niiden takia palaisin jatkuvasti pelin pariin. Ihan samalla tapaa sinä sivuutat jokaisen viestin, jossa muut puhuvat miksi Star Citizen tarjoaa heille pelikokemuksen, jollaista muualta ei saa. Palaat vain takaisin dissaamaan SC:tä pelkäksi teknologiademoksi, jossa ei ole mitään sisältöä. Ihan sama mitä mieltä muut ovat, niin sinulle tuo on ilmeisesti se totuus, joka ei koskaan tule muuttumaan.

Sinä puhut, että SC:ssä ei ole ulkokuoren alla mitään. Samaa voisi sanoa Starbasesta, että siinä ei ole teknisten toteutusten alla oikeaa peliä. Joillekin ehkä riittää pelkkä damagemallinnuksella leikkiminen ja rakentelu, mutta kun alla ei ole aitoa pelattavaa, niin varsin rajallisesti siitä ihmiset kiinnostuvat.

Tarkoituksena ei ole dissata Starbasea, koska mielestäni kyseessä on hieno peliprojekti ja tulen siitä varmasti joskus nauttimaan, mutta paha maku jää usein Starbasesta suuhun, kun lähdet kehumaan sitä maasta taivaaseen ja samalla hoet kuinka Star Citizenissä on pelkkä ulkokuori. Saman asian jatkuva jankkaaminen ja muiden mielipiteiden ohittaminen käy nopeasti raskaaksi.
 
Se peli mikä SC nyt on ei vastaa millään tavalla niitä resursseja mitä CIG:llä on ollut käytössä kaikki nämä vuodet. Ainoa selitys on tuo hullun tarkan ulkoasun viilaaminen, se on toinen syy miksi nostan asiaa esille.
Kannattaa nyt muistaa, että Star Citizenin pelattavissa oleva versio vastaa arviolta korkeintaan 20% siitä, mitä peliä varten on CIG:n toimesta tehty. Tässä vaiheessa pelattavissa on hyvin pieni osuus lopullisesta pelistä. Pelattavan alpha-version ylläpito on CIG:lle lähinnä sivuprojekti, kun taustalla keskitytään tekemään kahta eri peliä täydellä höyryllä eteenpäin. Kaikkea ei tuoda heti pelattavaksi pitkälti sen vuoksi, että se hidastaisi kehitystyötä liikaa.
 
Arvasin, että vastauksesi on tämän kaltainen. Pitäisi varmaankin sivuuttaa tämä koko viesti sillä, että minua ko. asiat eivät tarpeeksi kiinnosta, jotta pelkästään niiden takia palaisin jatkuvasti pelin pariin. Ihan samalla tapaa sinä sivuutat jokaisen viestin, jossa muut puhuvat miksi Star Citizen tarjoaa heille pelikokemuksen, jollaista muualta ei saa.
Eihän kyseessä ollut mistä kukakin pitää pelissä vaan puhtaasti siitä mitä muuta pelissä on kuin ulkokuori. Tuntuu menevän vähän turhan tunteisiin nyt.

Sinä puhut, että SC:ssä ei ole ulkokuoren alla mitään.
Väärin. Siellä on paljonkin, ei vain mitään mullistavaa mitä tässä kohtaa kehitystä jo odottaisi. Eikä oikeastaan mitään ihmeellistä mitä muissa peleissä ei olis jo nähty.

Tottakai se on teoriassa mahdollista. Ymmärrät varmasti mitä tarkoitan, niin tyhmä et ole.
Esitin kysymykseni korostaakseni CIG:n tapaa panostaa ensin ulkoasuun ja vasta sitten pelin ydinfeatureiden rakentamiseen. Mielestäni pelinkehitys on helpompaa toisinpäin. Viesteistäsi sain sellaisen kuvan että olet jopa jokseenkin samaa mieltä.
 
Eihän kyseessä ollut mistä kukakin pitää pelissä vaan puhtaasti siitä mitä muuta pelissä on kuin ulkokuori. Tuntuu menevän vähän turhan tunteisiin nyt.

Väärin. Siellä on paljonkin, ei vain mitään mullistavaa mitä tässä kohtaa kehitystä jo odottaisi. Eikä oikeastaan mitään ihmeellistä mitä muissa peleissä ei olis jo nähty.

Esitin kysymykseni korostaakseni CIG:n tapaa panostaa ensin ulkoasuun ja vasta sitten pelin ydinfeatureiden rakentamiseen. Mielestäni pelinkehitys on helpompaa toisinpäin. Viesteistäsi sain sellaisen kuvan että olet jopa jokseenkin samaa mieltä.
Jälleen kerran tapasi mukaan ohitat suurimman osan viesteistäni, eikä sinua tunnu kiinnostavan, vaikka kysymyksiisi vastattaisiin jatkuvasti. Kyllä se tunteisiin menee, kun keskustelun toinen osapuoli ei kunnioita toista.

Enää ei omakaan filtteri riitä, kun alkaa objektiivisuus olla niin järjettömän kaukana sun viesteistä. Harmi kyllä, että omalla kohdalla tämä aiheuttaa tietynlaista inhoa Starbasea kohtaan, vaikka se peli ei todellakaan sitä ansaitse.
 
Esitin kysymykseni korostaakseni CIG:n tapaa panostaa ensin ulkoasuun ja vasta sitten pelin ydinfeatureiden rakentamiseen. Mielestäni pelinkehitys on helpompaa toisinpäin. Viesteistäsi sain sellaisen kuvan että olet jopa jokseenkin samaa mieltä.
Mielestäni tässä on hyvä olla varovainen. Meillä ei ole pääsyä repoihin/brancheihin millään tasolla, jossa väitteen voisi varmistaa. Emme tiedä mitä heillä on työnalla ja kuinka pitkään.
 
Mielestäni tässä on hyvä olla varovainen. Meillä ei ole pääsyä repoihin/brancheihin millään tasolla, jossa väitteen voisi varmistaa. Emme tiedä mitä heillä on työnalla ja kuinka pitkään.
Tämä. Vaikka Star Citizenin kehitys on kohtalaisen avointa, niin suurinta osaa asioista ei ulospäin suoraan kerrota tai näytetä. Ja pelattavissa oleva peli ei todellakaan edusta kaikkea sitä työtä, mitä CIG on taustalla pelien eteen tehnyt.
 
Jälleen kerran tapasi mukaan ohitat suurimman osan viesteistäni, eikä sinua tunnu kiinnostavan, vaikka kysymyksiisi vastattaisiin jatkuvasti. Kyllä se tunteisiin menee, kun keskustelun toinen osapuoli ei kunnioita toista.

Enää ei omakaan filtteri riitä, kun alkaa objektiivisuus olla niin järjettömän kaukana sun viesteistä. Harmi kyllä, että omalla kohdalla tämä aiheuttaa tietynlaista inhoa Starbasea kohtaan, vaikka se peli ei todellakaan sitä ansaitse.
No mielestäni teet ihan samaa. Varmaan merkki siitä että tunteet ottaa vallan ja järki poistuu keskustelusta. Parempi siis lopettaa tähän. Tarkotus oli vain verrata saman genren eri pelejä keskenään ja mistä niiden hyvyys muodostuu. Ei ollut tarkotus vääntää kättä mikä peli on kenenkäkin mielestä parempi kuin muut. Jokaisella on oma mielipiteensä kun subjektiivisesta asiasta puhutaan.

Mielestäni tässä on hyvä olla varovainen. Meillä ei ole pääsyä repoihin/brancheihin millään tasolla, jossa väitteen voisi varmistaa. Emme tiedä mitä heillä on työnalla ja kuinka pitkään.
Kyse oli mielipiteestä, ei väittestä joka viittaisi faktoihin. Tottakai siellä tehdään kovasti töitä, ei kai ne siellä peukaloita pyörittele työpisteensä äärellä.
 
No mielestäni teet ihan samaa. Varmaan merkki siitä että tunteet ottaa vallan ja järki poistuu keskustelusta. Parempi siis lopettaa tähän. Tarkotus oli vain verrata saman genren eri pelejä keskenään ja mistä niiden hyvyys muodostuu. Ei ollut tarkotus vääntää kättä mikä peli on kenenkäkin mielestä parempi kuin muut. Jokaisella on oma mielipiteensä kun subjektiivisesta asiasta puhutaan.
Kuten aiemmin sanoin, niin Star Citizenistä puhutaan negatiiviseen sävyyn todella paljon ja olen siihen tottunut. Annan itsekin yleensä paljon enemmän kritiikkiä kuin kehuja. Minulla ei mene tunteisiin helposti, jos joku puhuu negatiiviseen sävyyn Star Citizenistä, mutta minulla menee hermoon nopeasti, jos keskustelun toinen osapuoli ei selvästi lue viestejäni kunnolla tai kunnioita eriävää näkemystä.

Minä en sentään voi kääntää päätäsi Star Citizenistä negatiiviseksi, kun näet sen niin pahana kilpailijana negatiivisessa valossa väkisinkin. Sen sijaan on harmi, että yleisesti positiivisessa valossa näkemäni Starbase saa sinun takiasi negatiivisiä tuntemuksia aikaan.
 
Kuten aiemmin sanoin, niin Star Citizenistä puhutaan negatiiviseen sävyyn todella paljon ja olen siihen tottunut. Annan itsekin yleensä paljon enemmän kritiikkiä kuin kehuja. Minulla ei mene tunteisiin helposti, jos joku puhuu negatiiviseen sävyyn Star Citizenistä, mutta minulla menee hermoon nopeasti, jos keskustelun toinen osapuoli ei selvästi lue viestejäni kunnolla tai kunnioita eriävää näkemystä.
Luin kyllä kaikki viestisi ajatuksella, lopetin tiettyihin kohtiin kommentoimisen samaan aikaan kun huomasin sinun ignooravan minun viesteissäni sisältöä. Sanoisin että huonoa käytöstä molemmilta ja merkki siitä ettei ainakaan nyt kannata keskustelua sen syvemmin jatkaa.

Minä en sentään voi kääntää päätäsi Star Citizenistä negatiiviseksi, kun näet sen niin pahana kilpailijana negatiivisessa valossa väkisinkin. Sen sijaan on harmi, että yleisesti positiivisessa valossa näkemäni Starbase saa sinun takiasi negatiivisiä tuntemuksia aikaan.
Mielestäni Star Citizenillä, Starbasella ja Dual Universella ei ole kilpailua keskenään. Pintapuolisesti pelit vaikuttavat samankaltaisilta, mutta tarjoavat hyvin erilaisia pelikokemuksia. Aluksi kuvittelin että SB ja DU kilpailevat keskenään kunnes aloin ymmärtämään enemmän DU:n sisältöä, se kilpailee enemmän EVEn kanssa kuin SB:n kanssa. Ja SC taas on ihan omassa lokerossaan realistisen maailman, NPC:den ja muiden tarinepeleistä tuttujen elementtiensä kanssa. Kilpailua ei käytännössä ole, voi vain vertailla eroja saman genren peleinä. Ja jos yhden henkilön kanssa keskustelu saa sun mielipiteen järkkymään jonkun pelin suhteen niin kantsii tosiaan ravistella ne tunteet pois.

Edelleen tarkotus oli vain vertailla hyviä ja huonoja puolia peleistä, ja mikä tekee mistäkin pelistä hyvän. SC:ssä se ulkoasu on iso tekijä ja se on fine. Starbasessa ne konepellin alla olevat featuret ei ulkoasu.

Jatketaan keskustelua sitten kun järki taas virtaa korvien välissä tunteiden sijaan.
 
Kyse oli mielipiteestä, ei väittestä joka viittaisi faktoihin. Tottakai siellä tehdään kovasti töitä, ei kai ne siellä peukaloita pyörittele työpisteensä äärellä.
Tekstimuoto sai sen kuulostamaan enempikin väitteeltä, mutta hyvä ettei näin kuitenkaan ollut. Pelin ympärillä pyörii mitä erilaisempia väitteitä, eikä ole lainkaan epätavallista törmätä väitteisiin, joiden perusteella kirjoittajalla on pääsy projektin repoihin - tosiasiassa hänellä ei ole aavistustakaan ja heittelee arvauksiaan faktoina. Väsyttävää, mutta sellaista perus Internet-pöhinää ...
 
Tekstimuoto sai sen kuulostamaan enempikin väitteeltä, mutta hyvä ettei näin kuitenkaan ollut. Pelin ympärillä pyörii mitä erilaisempia väitteitä, eikä ole lainkaan epätavallista törmätä väitteisiin, joiden perusteella kirjoittajalla on pääsy projektin repoihin - tosiasiassa hänellä ei ole aavistustakaan ja heittelee arvauksiaan faktoina. Väsyttävää, mutta sellaista perus Internet-pöhinää ...
Näinpä. Itsekin olen huono tuomaan ajatuksiani esille vain tekstin muodossa. Osa ajatuksistä jää pään sisään ja tekstistä saa väärän kuvan mitä yritän sanoa.
 
Luin kyllä kaikki viestisi ajatuksella, lopetin tiettyihin kohtiin kommentoimisen samaan aikaan kun huomasin sinun ignooravan minun viesteissäni sisältöä. Sanoisin että huonoa käytöstä molemmilta ja merkki siitä ettei ainakaan nyt kannata keskustelua sen syvemmin jatkaa.


Mielestäni Star Citizenillä, Starbasella ja Dual Universella ei ole kilpailua keskenään. Pintapuolisesti pelit vaikuttavat samankaltaisilta, mutta tarjoavat hyvin erilaisia pelikokemuksia. Aluksi kuvittelin että SB ja DU kilpailevat keskenään kunnes aloin ymmärtämään enemmän DU:n sisältöä, se kilpailee enemmän EVEn kanssa kuin SB:n kanssa. Ja SC taas on ihan omassa lokerossaan realistisen maailman, NPC:den ja muiden tarinepeleistä tuttujen elementtiensä kanssa. Kilpailua ei käytännössä ole, voi vain vertailla eroja saman genren peleinä. Ja jos yhden henkilön kanssa keskustelu saa sun mielipiteen järkkymään jonkun pelin suhteen niin kantsii tosiaan ravistella ne tunteet pois.

Edelleen tarkotus oli vain vertailla hyviä ja huonoja puolia peleistä, ja mikä tekee mistäkin pelistä hyvän. SC:ssä se ulkoasu on iso tekijä ja se on fine. Starbasessa ne konepellin alla olevat featuret ei ulkoasu.

Jatketaan keskustelua sitten kun järki taas virtaa korvien välissä tunteiden sijaan.
Lopetin viestiesi kokonaisvaltaisen kommentoinnin, kun huomasin miten jankkaat samoja asioita, et välitä yhtään mitä sinulle vastataan ja objektiisivuuden puute alkaa häiritsemään ihan tosissaan.

Eikä tämä kaava tullut esille nyt ensimmäistä kertaa, vaan olet jo todella pitkän aikaa keskustellut tässä ketjussa samalla kaavalla. Kaikesta näkee, että vaikka kuinka yrität väittää, että SC ei ole Starbasen kilpailija, niin oikeasti koet sen sitä olevan. Ymmärrettävistä syistä pystyt keskittymään Starbasen vahvuuksiin helposti ja samalla vähättelemään kilpailijoiden vahvuuksia. Rakentavan keskustelun kannalta tämä on kuitenkin raskasta, vaikka lähtökohtasi hyvin ymmärränkin.

Jos satunnainen pelaaja puhuisi kaltaisellasi tavalla Starbasesta ja SC:stä, niin ei se vaikuttaisi millään tavoin näkemykseeni kummastakaan pelistä. Sinä olet kuitenkin erilaisessa asemassa, jonka vuoksi näkökantani Starbasea kohtaan haavoittuu, vaikka en sitä haluaisi.

Taitaa olla parasta, että emme jatka keskustelua koskaan. Vaikka ajoittain sinulta tuleekin hyvin asiallista tekstiä, niin liian usein teksti on ylimielistä, toisia kirjoittajia väheksyvää ja saman asian toistamista.
 
Ok kiitos kun näit vaivaa näin seikkaperäisesti kirjoittaa. Palaan kyselemään sitten 2021-2022.

Suosittelen ennemmin 2022-2024. Pelasin tätä 2014-2016 paljon ja 2018-2019. Vaikka paljon tapahtui 2018, sen jälkeen kehitys, varsinkin perusmekaniikkojen suhteen on pysähtynyt täysin seinään. Jotain turhia 3D ja muita art assetteja lisätään joka pätsissä, mutta mitään merkittävää pelimekaniikkaa tai edes teknologiaa ei ole lisätty vuosiin.
 
Lopetin viestiesi kokonaisvaltaisen kommentoinnin, kun huomasin miten jankkaat samoja asioita, et välitä yhtään mitä sinulle vastataan ja objektiisivuuden puute alkaa häiritsemään ihan tosissaan.
Teimme siis samaa molemmat. Tuskin suurta merkitystä kumpi tuon touhun aloitti. Ylipäätään keskustelu ajautui erittäin huonoille raiteille josta ei seuraa mitään hyvää.

Eikä tämä kaava tullut esille nyt ensimmäistä kertaa, vaan olet jo todella pitkän aikaa keskustellut tässä ketjussa samalla kaavalla. Kaikesta näkee, että vaikka kuinka yrität väittää, että SC ei ole Starbasen kilpailija, niin oikeasti koet sen sitä olevan. Ymmärrettävistä syistä pystyt keskittymään Starbasen vahvuuksiin helposti ja samalla vähättelemään kilpailijoiden vahvuuksia. Rakentavan keskustelun kannalta tämä on kuitenkin raskasta, vaikka lähtökohtasi hyvin ymmärränkin.
Kuten aiemmin sanoin, lopulta kaikki nämä avaruus-MMO:t tarjoavat hyvin erilaisen pelikokemuksen joten varsinaista kilpailua ei ole. Pelaajat lopulta valitsevat itselleen sopivimman pelin, eivät parasta peliä kolmesta samanlaisesta pelistä. Kyseessä ei ole CoD vs BF taistelu jossa kaksi hyvin samanlaista FPS taistelupeliä kamppailisi pelaajista. Toki genre on sama ja on samankalaisuuksia joten jossain määrin kilpailua pelaajista on. Mutta ei suoranaista kilpailua.

En vähättele muiden pelien vahvuuksia yleisellä tasolla, korkeintaan henkilökohtaisten mieltymysten tasolla. Olen monen monta kertaa kehunut Star Citizeniä sen vahvuuksien saralla. Oma henkilökohtainen mielipide subjektiivisesta asiasta korostuu ehkä liikaa teksteissä ja mielipiteet näkyvät virheellisesti faktoina sanomisissani.

En pelaa tarinapelejä, enkä pidä audiovisuaalista taidonnäytettä tärkeänä osana peliä, joskin tervetullutta se on. En myöskään siedä pelialan markkinointia tänä päivänä jossa kauniilla kuvilla ja huikeilla trailereilla myydään kauniita mutta keskinkertaisia pelejä. Rahaa sullotaan pintakuoreen ja markkinointiin tolkuttomia määriä koska se tuo yritykseen rahaa, itse pelit jää toissijaiseksi prioriteetiksi. Tätä samaa (ehkä hiukan virheellisesti) näen myös Star Citizenissä, kunnes peli alkaa oikeasti sen kauniin kuoren alla olemaan sillä tasolla kun sen toivoisin olevan, mitä haaveilin vuonna 2013 kun rahani tuohon työnsin.

Mun on helppo nähdä Starbasen ylivertaisuus monessa asiassa näitä muita pelejä vastaan koska tiedän niin paljon pelistä, siitä mikä on mahdollista toteuttaa ja mitä on tulossa. En näe sitä näissä muissa peleissä koska tieto on hyvin rajallista. Puuttuvan tiedon joudun arvioimaan ja järkeilemään parhaani mukaan.

Jos satunnainen pelaaja puhuisi kaltaisellasi tavalla Starbasesta ja SC:stä, niin ei se vaikuttaisi millään tavoin näkemykseeni kummastakaan pelistä. Sinä olet kuitenkin erilaisessa asemassa, jonka vuoksi näkökantani Starbasea kohtaan haavoittuu, vaikka en sitä haluaisi.
Kannattaisi opetella tuollaisesta pois. Ajattele jos jostain syystä et pitäisi Chris Robertsista ja hänen sanomisistaan. Lopettaisitko tämän unelmapelisi tukemisen ja pelaamisen? Ei kai se itse peliä pahentaisi?

Taitaa olla parasta, että emme jatka keskustelua koskaan. Vaikka ajoittain sinulta tuleekin hyvin asiallista tekstiä, niin liian usein teksti on ylimielistä, toisia kirjoittajia väheksyvää ja saman asian toistamista.
Ikävä kuulla että meni noin pahasti tunteisiin. Mutta jos katsot parhaaksi olla keskustelematta niin ei kai sille voi mitään. Järkevintähän olisi yrittää kehittää keskustelua parempaan suuntaan eikä heittää hanskoja tiskiin.
 
Aiheesta lienee keskustelua jo muutamaan otteeseen ketjussa aikaisemminkin - mitä aluksia / valmistajia porukka täällä suosii?

Itse testaan/pelaan Aurora LN:llä, mutta valmistajista Drake Interplanetary lienee jonkinlainen suosikki. Olen huomannut aseissa suosivani Kastak Arms valmistamia aseita. Varusteissa löytyy Lynx, DustUp ja Odyssey.

Aloituspaikaksi valitsen yleensä Lorville.
 
Viimeksi muokattu:
Ois kyllä huikeeta jos kehittäjät löisi vaan faktat tiskiin ja kertoisi että mikä vittu siellä oikein kuppaa. Tietäisi edes mitä sieltä voisi realistisesti odottaa. Tämän hetken tiedotuksen tasolla ja sillä mitä sieltä on vaivoin saatu vuosien kehityksen tuloksena pihalle, niin odotukset on lähinnä säkillinen sitä itseään.
 
Palkkiometsästystä tulee varmasti itsekin testattua, mutta en usko että se tulee olemaan itselleni kovinkaan suuressa roolissa. Toki ajan kanssa hahmojen vaihtuessa sitäkin tulee pelattua mahdollisesti enemmän.

Luulen, että hahmoni tulee tekemään enimmäkseen töitä kaivosalalla ja alusten romujen kierrättämisessä, tosin pienet laittomat keikatkaan tuskin tulee olemaan täysin poissuljettuja :)
Aurora LN:llä tuskin tulee mitään isompia riskejä ottamaan. Toisaalta alus voisi olla juuri passeli joihinkin ison riskin tehtäviin ...

Pidän tärkeänä, että aluksissa on monenlaista hommaa, eikä kaikkea pysty tekemään yksin. Tämä tuo mukavan lisämausteen usean hahmon (NPC/ihmispelaajat) pelattavien alusten miehistön valintaan, yms.
 
Vankilan lisäämisen myötä palkkionmetsästäminen on käytännössä mahdotonta. Jengi ennemmin disconnectaa kun ottaa riskin ja taistelee mahdollisen vankilareissun pelossa. Joku ratkaisu tuohon combat loggaamiseen pitäisi saada kyllä pian.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom