Star Citizen

...


Näyttävätkö Star Citizenin Twitch-katsojatilastot sellaisilta, jotka selittäisivät, miksi peli nyt kiskoo ennätystahtia rahaa alusmyynnillä. Siltä, että jossain on piilotettuna liuta uusia positiivareita, joita ei haittaisi heittää satoja tai tuhansia dollareita harrastukseen, joka ehkä toteutuu.

Average viewers suhteutettuna muihin peleihin ei näyttäisi tämän vuoden kuukausien olleen mitään megasuosittuja, kun yhä tekee tiukkaa useimmiten mahtua edes sadan suosituimman pelin listalle Twitchissä.

Uusia pelaajia, rahanpesua tai joukkorahoitusmittarin manipulointia enemmän uskoisin siihen vaihtoehtoon, että vanhat valaat on joillain uusilla monetisaatiotempuilla saatu luopumaan rahoistaan kahta kovempaa.

Muistuttaisin että rahan ja henkilökohtaisen hyödyn suhteen tahot CIG:n johdossa ovat tehneet hyvin häikäilemättömiä peliliikkeitä viimeiset 25 vuotta. Se että rahat ovat sinulta peräisin tuskin saa näiden ihmisten firmaa, jolla on huomattavan monen pöytälaatikkofirman varaan pystytetty rakenne, muuttamaan luonnettaan. Kun kaikki nytkin on rakennettu sen varaan, että aluskauppa sujuu. Harvalla pelitalolla on 300 miljoonan dollarin peliesinemyyntiä ennen kuin heillä on edes pelejään pelaavaa yleisöä. Mikä ei varmaan ole aivan ihanteellinen lähtökohta alkaa toteuttaa 2020-luvulla peliesinemyyntipeliä, josta pitäisi tulla Star Citizen. Riskejä nähdäkseni yhä riittää ihan kiitettävästi, jos on siinä junassa, jossa odotellaan Star Citizenin moninpeliä, eikä harkitse jäämistä junasta vielä yksinpelin asemalla, jos sinnekään nyt ikinä saavutaan.
Kun vertaa eri vuosien saman ajankohdan lukuja niin katsojamäärissä ei isoa eroa mutta tänävuonna striimaajien määrät selvästin kasvaneet.

Harmi kun ei ollut Eliten lukuja tuolla, meinaan kun sekä SC että ED on sen tyylisiä pelejä että on ymmärrettävää jos ei ole kovia katsojalukuja striimeille (ei toiminta peleja joten striimissä ei jatkuvasti tapahdu jotain radikaalia).

Tubessa SC ja ED parjää paremmin kun silloin tekijä voi valita videoon sellaiset kohdat joissa tapahtuu tai täytää suvantokohdat puheella.
 
Viimeksi muokattu:


Dual Universelta on laitettu ulos uutta trailerintapaista. Tämän ranskalaisprojektin suhteenhan on verrattain pimennettyä kehitysreittiä edetty, kun gameplay ei varsinaisesti laiteta ulos, mutta pelattavan suhteen se järjestys lie tällä haavaa seuraava. Tosin en nyt sanoisi että yksikään näistä early accesseistä on vielä varsinaisesti pelattavissa tai että vuonna 2021 olisi jo se vuosi, kun varsinaista pelisisältöä olisi valmiina.

1. Dual Universe
2. Starbase
3. Star Citizen

Mistähän lottokoneesta sä nämäkin infot olet repinyt? Lähinnä tuo Starbasen pelattavan määrä rankattuna Dual Universen alle puhumattakaan että epäilet pelattavan sisällön olevan edes valmis 2021? Hohhoijaa. Hiukan taustatutkimusta näille päättömille heitoille kiitos.
 
Onko sillä rankkauksella sen suurempaa väliä, jos tilanne kaikissa samansuuntaisissa early accesseissä on vuonna 2020 ettei voi nyt suositella pelattavaksi ja ettei vuonna 2021 vielä ainakaan ole todennäköisesti pelattavissa. Star Citizeniähän pääsee edes kuka vaan koittamaan (ja ilmaiseksi ilmaislentoviikolla, jota voi noin neljän tunnin kokemuksena suositella) toisin kuin Dual Universeä ja Starbasea, joiden osin salatuista early accesseissä ei ole internetin yleisemmän pelikeskustelun tasolla kuultu erityisemmin positiivista feedbäckiä.
Millä logiikalla/tiedolla Starbase ei ole pelattavissa vuoden 2021 aikana? Mistä olet keksinyt että Starbasen alpha tai sen kehitys millään tavalla olisi salattua? Alphan pelaajat striimaavat peliä joka päivä, laittavat kokemuksiaan Youtubeen. Keskustelevat pelistä taukoamatta pelin virallisella Discord serverillä. Onks tässä nyt kyse taas siitä kun sulle ei oo hopealautasella tarjottu infoa sellasessa muodossa jonka sinä hyväksyt niin peliä ei ole olemassa, ainakaan sillä astella että siinä olisi sun mielestä pelattavaa?
 
Kannustan joka jätkää ostamaan nyt Star Citizenin, Dual Universen ja Starbasen ja tulemaan sitten iloisesti kertomaan oliko niissä jo peliä tai pelattavaa.
Tätäkin ketjua lukee useampi herrasmies jotka pelaa Starbase alphaa käytännössä päivittäin. Jos joku haluaa kokemuksiaan jakaa niin pingaa Sinihiekkaa Starbase ketjussa. Epäilen suuresti että Sinihiekka siitä yhtään viisaammaksi tulee. Pelin pelattavuus mitataan täysin hyvin erikoisilla mittareilla hänen mielestään. Mulla on täysin päinvastanen kuva pelaajapalautteesta kun sulla. Mistä lie johtuu?
 
Eiköhän Dual Universe ansaitse jo oman ketjunsa (Starbaselle jo on).
 
Sinä siis suosittelisit ihmisiä kasaamaan Starbasen tai Star Citizenin pelaamista varten 600-1500 euron pelikoneen vaikka heti. Okei... Ite taidan vielä odotella, kun alkuvaiheen Star Citizenin osalta hahmottelin sellaista konetta vuosina 2014-2015, mutta mihinkään sen suuntaiseen en näe pc:tä tarvitsemani edes vuoden 2021 osalta.

Pelattavuus ei siis edelleenkään ole siinä että voiko sen pelin käynnistää ja sitä jollain tasolla pelata vaan onko se nykytuote vielä ollenkaan toteutunut kokonaisvaltaisena pelinä, eikä minään early access-teoksena, joissa niissäkin on esimerkiksi DayZ:n ja Mount & Bladen tavoin huomattavan onnistuneita ja erilaisia lähtöasetelmia näihin kolmeen avaruuslentomoninpeliin nähden. Eli early access -peli voi olla erinomaisen pelattava vaikka kaikki sisältö ei olisikaan vielä sisässä. Huomattavahan useinhan se early access -peli on sellainen, joka ei kelpaa kuin innokkaimmille, eikä niistäkään todennäköisesti pelejä kehkeydy vaan homma pikemminkin keskeytyy, mikä näidenkin kohdalla lie todennäköisempää kuin se että tulossa olisi kolme uutta Eve Onlinea.

Star Citizen, Dual Universe ja Starbase eivät ole nyt pelattavia pelejä, eikä niissä voi kukaan pelaaja voi saada edes vähänkään eveonlinemaista pelikokemusta vielä. Tai, jos realisteja ollaan niin tuskin koskaan se näissä toteutuu, kun jo pelisuunnitteluratkaisut voivat olla ties mitä, kun todella päästään sen pelin pariin ja graafisen sekä teknisen puolenkin pitäisi osua, mutta saahan sitä unelmoida. Se että yksikään näistä peleistä ottaisi esimerkiksi Metacritic +75-arvosteltua peliä vastaavan muodon jo vuonna 2021 kuulostaa äärimmäisen kaukaiselta. En usko, että pelirunkokaan on missään näissä sisässä ja pelaamiskelpoisena siihen mennessä. Enkä näe oikein mitään syytä, miksi ei voisi odottaa siihen hetkeen, jos peleillä on pelaajia ja nostetta niin tuskin ne salaisuuksiksi kovin pitkäksi aikaa jäävät.

Ihmeellisempää se nähdäkseni olisi, että internetiin on piiloutunut satunnaisia ihmisiä, jotka jo pelaavat näitä oikein mielellään, mutta vaikenevat. Ainoat, joilta pelattavuudessaan kuullut ihmeitä internetissä ovat pelejä joukko- tai ennakkorahoittaneet ihmiset Io-techillä, joilla ei ole sen vertaa avarakatseisuutta, että kulloinenkin early access -peli arvosteltaisiin sen pelisisällön suhteen, eikä jatkuvilla vetoomuksilla lähinnä toisiin pelin ostaneisiin. Yleispeliredditit, RPGcodex, Resetera, Youtube-kommentit ja Somethingawfulin Star Citizen-ketju ovat se vertailupiste. Nykyäänhän on sitten esimerkiksi Twitchin ja Steamin kautta mahdollista havainnoida hypeä. Siinäkin on tietysti eroteltava se porukka, joka sitä sitoutuneesti pelaa, koska he ovat sen ajatuksena jo ostaneet ja yleisempi pelaajamassa, jolle se pelisisältö on useammin merkitsevä.

Näiden näin jälkikäteen ajateltuna pitäisi enimmäkseen olla aikalailla ilmiselviä havaintoja, joita käytetään peruspelikeskustelussa laajemminkin, mutta aina näistä ennakkorahoituspeleistä oppii uutta. Näkemykseni, kun kaikista kolmesta kerrankin lie aikalailla linjassa suuremman osan internetin pelikeskustelua kanssa. Sitä en tietysti ihmettele, jos faniporukoissa tykätään, mutta se taas ei kovin paljoa kerro pelien tämänhetkisestä antoisuudesta ellei todella ole jo rakastanut ajatukseen näistä moninpeleistä.
Nostat esiin asioita kuten "ennakkorahoituspeli", "salattu early access" ja puhut samassa yhteydessä Starbasesta johon kumpikaan noista asioista ei istu millään tavalla. En ymmärrä mistä nämä harhakuvitelmat olet saanut mutta pyrin mahdollisuuksien mukaan korjaamaan faktat. Starbasesta ei ole yksikään pelaaja vielä maksanut senttiäkään vaikka kovasti ovat rahaa Frozenbytelle koittaneet työntää. Heitä on lähinnä ohjeistettu tukemaan kehitystä ostamalla yrityksen muita pelejä jos nyt sitä rahaa on pakko työntää jonnekin. Alphaa pelataan siis täysin ilmaisin eikä ole mitään salattua. Joka päivä pelaajat striimaavat alphaa Twitchissä ja postaavat Youtubeen videoita. Siinä olet oikeassa että MMO-tason pelikokemusta saa vielä odotella todistettavaksi. Mutta se ettei pelattavaa olisi edes neljäksi tunniksi aivan käsittämätöntä puppua. Tai sanotaanko että jokainen meistä on erilainen ja vaatii peliltä tiettyjä asioita, varmaan jokunen vähemmistö löytyy joka on genrestä kiinnostunut ja pelaaminen loppuu alta neljän tunnin.
 
Niin minulle on neljän tunnin haamurajaa (joka tulee siis siitä että sen enempää nähtävää ei Star Citizenissä ole uudelle pelaajalle) tärkeämpää onko se peli siinä pisteessä, että sitä voisi ihan oikeasti jo pelata kuka tahansa vakituisesti ja että siitä voi hahmottaa jonkin sortin nautinnollista pelisisältöä muille suositeltavaksi asti.
Tämän kykenen ymmärtämään rajapyykkinä eikä mielestäni yksikään näistä kolmesta ole vielä siellä. Kasuaali pelaaja jota genre kiinnostaa ei varmasti alku ihmettelyjä kauemmin pelin parissa viihdy.

Jolloin olisi ehkä luonnollisempaa suunnata katseensa avaruuslentoyksinpeleihin, joissa on jo pelattavaa tai pitäisi ilman ties mitä takaiskuja tullakin jo lähivuosina pitkän tauon päätteeksi.
Tässä taas menet metsään jos et rajaa suosituksillesi kohdeyleisöä. Väitän että näissä jokaisessa kolmessa on tietynlaiselle pelaajalle jo ihan rahanarvoista pelattavaa. Ei tarvitse edes mikään fanaattinen tukija olla. Dual Universesta en osaa sanoa tarkemmin kun sitä pelasin aika kauan aikaa sitten viimeksi. Star Citizenin parissa varmasti viihtyy jos sen vahvuudet viehättää, kaunis immersiivinen audiovisuaalinen elämys joillakin pelillisillä elementeillä. Varmasti kiva fiilistellä kavereiden kesken. Starbase taas on tutuin ja siinä on kyllä pelattavaa paljon tietyn henkisille pelaajille. Esimerkiksi Space Engineers veteraanit löytävät varmasti sadoiksi tunneiksi pelattavaa jo nyt. Kyse on siis lähinnä kohdeyleisöstä ilman että tarvii olla edes sokaistu backeri.
 
Chris Robertsin kolikon kääntöpuoli eli täysi kyvyttömyys johdonmukaiseen projektinhallintaan olikin näköjään jo Origin-lähdön syynä kenties, mikä oli itselleni uutta. Wing Commander I ja IV sekä Strike Commander olivat jo lähteneet käsistä.

Digital Anvililla ei sitten onnistunut muu kuin Freelancer, joka parsittiin ilman CR:ää kasaan, kun Microsoft oli Electronic Artsin lailla päätynyt monottamaan miehen, jonka nimestä oli tehty vakiokansislogan A Chris Roberts game.


Mitä merkitystä 30 vuoden säännölliselle toimintamallille pelinjohdossa on sitten 300 miljoonan dollarin peliprojektille. Yhtä edesvastuuttomasti tätä on ainakin rahoitettu kuin tehtykin näin jälkikäteen havainnoituna.
"ATTENTION: We have become aware that the below article is being 'cited' as evidence of Chris Roberts' personal history in something of an ongoing witch hunt. We would therefore like to note that the document below is maintained as a historical oddity and is in no way a proper record of events. "
 
Täältä varmaan muutama Evocati löytyykin, jotka ovat jo päässeet alfa 3.10.0 versiota testaamaan. Mitäs ko. version ominaisuuksia porukka täällä eniten odottaa?
 
Täältä varmaan muutama Evocati löytyykin, jotka ovat jo päässeet alfa 3.10.0 versiota testaamaan. Mitäs ko. version ominaisuuksia porukka täällä eniten odottaa?
310.JPG



Evocati leakit




Itse toivon 3.10:ltä vähjempi bugeja (3.90 en ole onnistunut pelaamaan yhtään kertaa niin että peli ei olisi loppunut johonkin bugiin).
 
Viimeksi muokattu:
Uusien Star Citizen:in kokeilijoiden määrä kasvanut rajusti tänävuonna.


Invictus Launch Week and Alpha 3.9.X Postmortem

On April 29, we launched Alpha 3.9 – Locked Up & Loaded, and followed that up with the launch of Alpha 3.9.1 and Invictus Launch Week (our version of Fleet Week in the ‘verse) on May 22.
The following is a postmortem offering our high-level thoughts on what went well, what didn’t, and what we learned for next time.
We believe giving you insight into our thought process is highly valuable and are planning on providing quarterly patch postmortems hereafter.
Expect these to follow several weeks after our patch launches.
...
...

Fleet-Week-Engagement.png



Eli monet 3.90 "bugit" on johtuneetkin itseasiassa siitä että CIG ei ollut osannut varautua niin rajuun pelaajamäärän kasvuun (esim. pelin taustapalvelimista loppui kapasiteetti kesken).



kuva.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hieno graafi kun ei ole mitään numeroita. For all we know ero 3.5 FF ja FW FF välillä voi olla 10 pelaajaa.

Muistuttaa tätä

enhanced-buzz-19972-1412285325-16.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Chris Robertsin asema firmassa tänä päivänä arveluttaa. 200 miljoonan dollarin rajapyykin tavoin jo melko irvokkaan 300 miljoonan dollarin kohdalla ei enää tullut perinteistä Letter from the Chairman -kirjettä ja videoistakin on kadonnut Chris Robertsin yleensä lausuma outro muutaman viimeisen kuukauden ajalta.

Tämä katoaminen viestinnästä on kiihtynyt sitä mukaa, kun yhä enemmän firmasta on myyty (ties millä ehdoilla) Caldereiden miljardööriperheelle. Se viime vuoden lopulla ennalta purkitettu neljännesvuosikatsaus, joka julkaistiin alkuvuodesta pilarivideona taitaa olla viimeisin Chris Robertsin julkinen esiintyminen. Erin Robertsin vetovastuu Squadron 42:sta päättyi alkuvuodesta. Ex-vaimonsa (?) ja Cloud Imperium Gamesin johtokunnan jäsen vailla yhtäkään niistä mainostamistaan tutkinnoista Sandi taas katosi jo ennen viime Citizenconia. Kaikki ovat tiettävästi yhä johtokunnan jäseniä tai omistajia.

Cloud Imperium Gamesin työnhakuilmoituksissa esiintyy silti väite, että pääsisi yhä mikromanageroivan narsistin alaisuudessa työskentelemään. Ja ainakin viime vuoteen saakka Chris Roberts yhtäkkiä johti henkilökohtaisesti operaatiota toteuttaa telakointi pelissä vaikka senkin suhteen oli parin vuoden ajan ollut ajatus ettei ole toteutettavissa.

Viimeiset viisi vuotta viestintälinja on toki sitten ollut lähinnä vakiovalaille suunnattua myynninedistämistä, mikä sinällään on tietysti alusmyynnin kannalta toiminutkin, kun käytännössä mitä tahansa unelmaa voi peliesineeseen löyhästi kytkettynä myydä. Eikä toteutuksenkaan tarvitse olla paljoa mitään, kun on onnistuttu makromaksuttamaan tämä MMO -peleille tyypillinen pelaajien ennakkounelmointi.
En itse asiassa olis yllättyny skenaariosta missä CIG ostetaan pois ja joku isompi pelitalo hieroo tuotteet pelikuntoon. Ihan todennäkönen skenaario.
 
Pitäisin tätä verrattain epätodennäköisenä, kun pitkälti se tuotteen rahallinen arvo on kai yhä kiinni siinä että on sadoilla miljoonilla dollarilla myyty aluksia, joissa odotetuimpien osalta pelimekaniikka ei todennäköisesti ole kohtaamassa niitä unelmia. Se alkuperäinen freelancermainen-ajatus olisi nyt kenties vielä ollut mahdollinen, mutta noin vuodesta 2015 eteenpäin kuvitellut konseptialukset ovat aikalailla myrkkyä, jos niitä pitäisi lupausten tasolla toteuttaakin. Kun puhutaan Reclaimerin kauhasta, tiedemoduuleista, matkustaja-aluksista, media-aluksista ja ties mistä, mikä on ollut konseptivaiheen markkinoinnin kärjessä niin ihan kiitettävästi ajatukset ovat ydinpelimekaniikasta harhailleet. Sen vielä ymmärtäisi, jos olisi valikoitu keskeisimmät ja niillä kerätty rahaa, mutta kun joka sektori on katettu näillä ihmealuksilla erillispienpeleineen.
Tuolla perspektiivillä se on epätodennäköistä. Firma joka CIGn ostaisi ei tietenkään tähtäisi samoihin featureihin vaan tekisi rajuja kompromisseja. Oletin että tämä olisi ollut päivänselvää tässä skenaariossa.
 
Kaikkea muuta kuin päivänselvää lie, että esimerkiksi jokin pörssiyritys haluaa ehdoin tahdoin ottaa sen mainehaitan, kun jo luvattu ei toteudukaan. Mitään takeitahan ei ole siitä, että IP:t Star Citizen ja Squadron 42 olisivat edes julkaisun hetkellä myyviä.

Ja miksi Cloud Imperium Gamesin liiketoimintaa irrotettaisiin niin kauan kuin on valaita, jotka ostavat sadoilla miljoonilla euroilla peliesineitä, joista he tuntuvat suunnattomasti nauttivan. Ilman niitä taas puhutaan korkeintaan konkurssimyynnistä, jolloin ei ole välttämättä ollut edeltävinä kuukausina rahaa edes työntekijöiden palkkoihin laittaa ajallaan.

Yritysrakenteen puolesta Cloud Imperium Gamesilla on Frankfurtissa yksi huippustudio ja toinen kelvollinen Wilmslow'ssa. Muutoin on sitten lähinnä äärikalliit seinät Santa Monicassa sekä Austinissa yksi vähemmän merkityksellinen operaatio. Ei ole siis kyse siitä, että Kingdom Come: Deliverancen Warhorsen tavoin ostaisit kansallisen studion pääkaupunkiseudulta yhden onnistuneen tuotannon perusteella vaan mukana tulee vielä hyvin epämääräisen oloiset taustayritysjärjestelyt perustajajäseniltä, jotka kunnostautuivat ennen Star Citizeniä jo siinä elokuvatuottajaryppäässä, joka tuomittiin Saksan elokuvatukirahojen hyväksikäytöstä.
No sitten nähdään millä strategialla ostaja toimii jos näin käy.
 
Tuskin ostajaehdokkaita jonossa on, ja kun pelin rahoitus voi tällä hetkellä paremmin kuin koskaan, niin aika kaukaiselta tuntuu ajatus, että koko lafkaa oltaisiin myymässä pois.

CR on muuten edelleen aktiivisesti mukana johtamassa kokonaisuutta, vaikka ei julkisuudessa esillä olekaan. On aika selvästi aistittavissa, että CIG on nyt pyrkinyt hieman eroon suurimmasta julkisuudesta, kun halutaan tasoittaa pelin ympärillä pyörinyt negatiivisuus ennen SQ42:n julkaisua, joka on näilä näkymin edessä ensi vuoden aikana. Raporttien ja vuotojen mukaan SQ42 on jotakuinkin pysynyt aikataulussa, eli menossa sisäiseen betatestaukseen tämän vuoden lopulla. Myös SC-moninpelin siirtyminen betaan ensi vuonna vaikuttaa todennäköiseltä, eli isojen asioiden äärellä ollaan.

Samat lähteet joista nyt on kuulunut positiivista viestiä ovat aiemmin ennakoineet viivästyksiä ja ongelmia varsin hyvin, eli niihin voi jossain määrin luottaa. Toki aina kannattaa toiveissa olla varovainen, kun tämän mittaluokan projektin ennustamisesta on kyse.
 
This Week in Star Citizen - "If all goes well in the next few days, we’re hoping to open up to Wave 1 later this week. Stay tuned and we’ll keep you updated."

Toivottavasti ei ilmenisi ongelmia, jotka estäisivät version pistämisen laajempaan testaukseen. En ole juuri Evocati-vuotoja seurannut, joten senkin takia mielenkiintoista päästä näkemään ja testaamaan uudistukset.
 


Idris video Teller:iltä (saa nähdä katoaako tämä video).





Myös Javelin video tulossa (45min päästä).
 
Viimeksi muokattu:
This Week in Star Citizen - "If all goes well in the next few days, we’re hoping to open up to Wave 1 later this week. Stay tuned and we’ll keep you updated."

Toivottavasti ei ilmenisi ongelmia, jotka estäisivät version pistämisen laajempaan testaukseen. En ole juuri Evocati-vuotoja seurannut, joten senkin takia mielenkiintoista päästä näkemään ja testaamaan uudistukset.

Hups, mitenkäs pääs käymään. Taisi eksyä wave 1 samaan koloon kuin SQ42 video.
 
PTU 3.10.0 wave 1

**PTU Testing phase for Star Citizen Alpha 3.10.0

...




----------------------------------------------------------------------------------









STAR CITIZEN alpha 3.10 - NEW TAKE OFF AND LANDING GUIDE

 
Viimeksi muokattu:
Kumppanuusyritys Turbulent, jonka johto omistaa nyt pienen osan Cloud Imperium Gamesistä, kuten vastaavasti CIG:n johto ties kuinka paljon Turbulentista (jonka johtokunnassa heitä myös on, kuten Turbulent-miehiä vuorostaan Star Citizenissä) tekee yhteistyötä nyt myös venäläisen pakotelistalla olevan oligarkkimiljardöörin musiikki-VR-firman Redpill VR:n kanssa.

Jo aiemmin oli nostettu esiin salaliittoteoria siitä kuinka Star Citizenin jo aiemmin vuositasolla tasaisen varmaan, mutta nyt yhtäkkiä toden teolla kiihtyneeseen joukkorahoitukseen sekottuisi pakolistojen vuoksi piiloteltua venäläistä rahanpesua.

Eettisenä toimijana en CIG:n johtoporrasta osaa oikein millä perusteella pitää.

No eiköhän vedetä ne foliohatut päähän. Siis kgp ja cris roberts sopi aikoinaan ,että julkaistaan wing commander, niin saadan sitten kun teknoligia kehittyy julkaistua 2012 sellainen kickstarter johon lähtee mukaan kaikki rikkaat jenkeistä. Koska onhan se wingcomander heidän lapsuuden muisto. No tosin ne näki tämän projektin rahallisen suosion ,niin päättivä perustaa pari muuta firmaa.Että voidaa tehdä sen verran yritys kauppaa ,että cig ostaaturbulentista 25% ja annetaan sitten 4% cig osaikeita turbulentin omistajille. Ihan vaan sen takia kun ne tekee netti sivuja redpill vr:älle. Ja saadan pestyä sitä venäjän rahaa jonka 99% näistä oligarkeista omistaa muutenkin ,mutta mitä sinä sinihiekka et nyt näe on se ,että star citizenillä on noin 2,7 miljoonaa käyttäjää ja putinilla pääsy kaikkien niitten tietoihin. Kyllä se putin oli kova kgp aikana kun tollasen järjesti.

ps. eiköhän toi rahoituksen nuosu näy kuitenkin ihan pelajaa määrän nuosun myötä. Tosin itse en mikään tilasto tieteiliä ole mutta aika lailla 3.7 patchin jälkeen ne on ollu nuosussa joillainka alpha on aika lailla ollut pelattava ja sen myötä pelaajia tuli lisää. tosin 3.9 oli aika flopppi mutta siihenkin on kerrottu syyt.

edit pss. niin eihän suomen isointen yrityksien hallituksissa ole kuin noin 100 henkeä että aika sisäpiiri juttuja sen on oltava tuolla cig ja venäjällä.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt on Alpha 3.10.0 PTU Wave 1 ulkona ja päässyt versiota hieman testaamaan. Yksi version suurimmista muutoksista on tietysti lentomallinnukseen tulleet muutokset ja itse olen testaamisen perusteella muutoksiin erittäin tyytyväinen; alukset tuntuvat raskaammilta ja lentäminen on aikaisempaa haasteellisempaa. Lisää muutoksia ja viilausta luonnollisestikin luvassa, mutta erittäin lupaavalta vaikuttaa.
 
Uusi Fixed Assist vaatii hiukan tuunaamsta vielä. Nyt fixed weaponeilla on tehokkaampi auto aim kuin auto gimbaleilla. Hyvänä puolena on kuitenkin että nyt ne ovat sentään käyttökelpoisia.
 
Taisin joskus 2018-2019 viimeksi tässä ketjussa kysellä pelin tilannetta. Onko vieläkin pre-alpha-meinki vai mikä?
 
Taisin joskus 2018-2019 viimeksi tässä ketjussa kysellä pelin tilannetta. Onko vieläkin pre-alpha-meinki vai mikä?
On tässä viimeiseen pariin vuoteen tullut kehitystä selvästi eniten, mutta alphassa edelleen mennään. Peli on kuitenkin jo erittäin pelattavassa kunnossa ja sisältöä on ihan mukavasti, jos pelistä nyt löytyvä sisältö kiinnostaa. Systeemistä toiseen matkustamisen pitäisi tulla peliin tämän vuoden lopussa. Viimeisiä isoja teknisiä virstanpylväitä odotellaan tulevaksi ensi vuonna (tärkeimpänä server meshing), jonka jälkeen todennäköisesti siirrytään betaan.

Kaikille en suosittele peliä vielä tässä vaiheessa, vaan suurimmalle osalle suosittelen, että odottelevat betaa. Alpha on hyvin pelattava ja sitä voi hyvinkin pystyä pelaamaan koko päivän törmäämättä merkittäviin bugeihin, mutta bugisuus ja vakaus vaihtelee, kun peliä päivitetään jatkuvasti.

PS. sinihiekkaa en suosittele uskomaan, kun kaveri ei ole sekuntiakaan peliä pelannut. Tuntuu olevan lähinnä ristiretkellä, jonka tarkoituksena on puhua paskaa pelin taustalla olevista henkilöistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka moni bäkkeri tyytyy siihen että SC:stä tulee tällänen 50-100 hengen moninpeli? Jos joudutaankin tekemään kompromisseja suuren MMO:n suhteen ja tehdäänkin vahvasti instanssoitu universumi jossa on kuitenkin kaikkien pelaajien kesken jotain etäistä interaktiota? Suurin epäilys mulla on tuon MMO tason moninpelin saavuttaminen tässä pelissä. Ennustan että tässä nousee seinä vastaan ja on pakko tyytyä johonkin kompromissiin sen suhteen. Eli jotkut asiat server mesh mahdollistaa muttei täysin tuhansien pelaajien universumia kuten on suunnitteilla, jollain tavalla kikkailemalla kyllä muttei ihan siten kun on maalailtu.
 
Kuinka moni bäkkeri tyytyy siihen että SC:stä tulee tällänen 50-100 hengen moninpeli? Jos joudutaankin tekemään kompromisseja suuren MMO:n suhteen ja tehdäänkin vahvasti instanssoitu universumi jossa on kuitenkin kaikkien pelaajien kesken jotain etäistä interaktiota? Suurin epäilys mulla on tuon MMO tason moninpelin saavuttaminen tässä pelissä. Ennustan että tässä nousee seinä vastaan ja on pakko tyytyä johonkin kompromissiin sen suhteen. Eli jotkut asiat server mesh mahdollistaa muttei täysin tuhansien pelaajien universumia kuten on suunnitteilla, jollain tavalla kikkailemalla kyllä muttei ihan siten kun on maalailtu.
Mihin perustat sen, että server meshillä ei voitaisi saavuttaa pelille asetettuja tavoitteita? Mitä sillä sinun näkemyksesi mukaan voidaan saavuttaa ja mitä ei?

Vahvaa instanssointiahan tuohon on kaavailtu alusta alkaen, eikä se ole muuttunut. Alustava ideahan on, että nykyisen yksi serveri per aurinkokunta -mallin sijaan päästäisiin siihen, että olisi yksi serveri per planeetta tai muu vastaavan kokoinen/tasoinen pelattava alue. Jokaista kohden olisi sitten kuitenkin instansseja niin paljon kuin milläkin hetkellä tarvitaan, eli instanssikohtainen pelaajamäärä tuskin nousee kauheasti yli 100:n pelaajan. Kokonaisuus tuo tietenkin haasteita mukanaan, kun jokainen alue on instanssoitu, mutta samalla pitäisi pyörittää pelaajavetoista ekonomiaa ja omistaa/hallita alueita pelissä. En tiedä miten tällaiset asiat on tarkoitus ratkaista, eli se jää nähtäväksi.
 
Taisin joskus 2018-2019 viimeksi tässä ketjussa kysellä pelin tilannetta. Onko vieläkin pre-alpha-meinki vai mikä?
Tuossa Zeratul kirjoittikin jo oikeastaan kaiken tarpeellisen, mutta itse suosittelen ehdottomasti testiversioiden testaamista aina kun siihen tulee mahdollisuus. Free Fly on muutamia kertoja vuodessa.

Itselleni jo pelkästään Arena Commander ja Star Marine ovat tarjonneet toistasataa pelituntia ja vaikuttaa siltä, että niitä tulee vielä paljon lisää. Star Citizen PU:n lukemattoman pelitunnit tuohon vielä päälle.
 
Mihin perustat sen, että server meshillä ei voitaisi saavuttaa pelille asetettuja tavoitteita? Mitä sillä sinun näkemyksesi mukaan voidaan saavuttaa ja mitä ei?

Vahvaa instanssointiahan tuohon on kaavailtu alusta alkaen, eikä se ole muuttunut. Alustava ideahan on, että nykyisen yksi serveri per aurinkokunta -mallin sijaan päästäisiin siihen, että olisi yksi serveri per planeetta tai muu vastaavan kokoinen/tasoinen pelattava alue. Jokaista kohden olisi sitten kuitenkin instansseja niin paljon kuin milläkin hetkellä tarvitaan, eli instanssikohtainen pelaajamäärä tuskin nousee kauheasti yli 100:n pelaajan. Kokonaisuus tuo tietenkin haasteita mukanaan, kun jokainen alue on instanssoitu, mutta samalla pitäisi pyörittää pelaajavetoista ekonomiaa ja omistaa/hallita alueita pelissä. En tiedä miten tällaiset asiat on tarkoitus ratkaista, eli se jää nähtäväksi.
Olen saanut sellaisen käsityksen, että server mesh mahdollistaa tuhansien aluksien taistelut ja kykenee luomaan lähes täydellisen illusion siitä, että oltas single shard serverillä kaikki pelaajat samaan aikaan. Kompromisseilla tarkoitan juurikin samankaltaista mitä kuvailet tuossa. 100 pelaajaa aina instanssissa ja muista pelaajista ei tietoakaan, toki kun matkustat muualle niin ne 99 muuta pelaaja vaihtuu. Joku dynaaminen instanssointi pienillä alueilla on teoriassa mahdollista, mutta todella haastavaa sekin. Dataa on myös aika pirun paljon synkattavaks.
 
Olen saanut sellaisen käsityksen, että server mesh mahdollistaa tuhansien aluksien taistelut ja kykenee luomaan lähes täydellisen illusion siitä, että oltas single shard serverillä kaikki pelaajat samaan aikaan. Kompromisseilla tarkoitan juurikin samankaltaista mitä kuvailet tuossa. 100 pelaajaa aina instanssissa ja muista pelaajista ei tietoakaan, toki kun matkustat muualle niin ne 99 muuta pelaaja vaihtuu. Joku dynaaminen instanssointi pienillä alueilla on teoriassa mahdollista, mutta todella haastavaa sekin. Dataa on myös aika pirun paljon synkattavaks.
Vaikuttaa siltä, että olet saanut väärän käsityksen. Kuvailin tuossa sen, mitä CIG:n toimesta on bäkkereille kerrottu.

100 pelaajaa instanssissa on ihan hyvä määrä, kun instanssin alue on riittävän pieni. Nythän 50 pelaajan alue on todella iso, mutta silti peli tuntuu elävältä, jos on vähänkin jotain tapahtumaa, joka saa merkittävän osan serverin pelaajista samalle planeetalle tms.

Toki siis edelleen ideana on, että vierekkäiset instanssit keskustelevat toistensa kanssa, jolloin pelaaja voi siirtyä instanssista toiseen huomaamatta sitä mitenkään ja pelaajat voivat olla tekemisissä toistensa kanssa, vaikka ovat fyysisesti eri instanssissa. Tämä mahdollistaa teoriassa 200-300 pelaajan taisteluita, joka on se pitkän tähtäimen tavoite ollut jo pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmaislentoviikoilla voi katsastaa nykyisen jo vähintään vuodesta 2019 vallinneen tilan.

Star Citizen ei ole vielä ottanut minkään perinteisen early access -pelin muotoa eli että olisi olemassa järjellinen gameplay-looppikin, jota ihmiset keskimäärin haluaisivat pelatakin. Toki pienelle osalle tällaista on jo alustensa ihailussa ja pakettien kuskaamisessa paikasta A paikkaan B, kun siinä sivussa odottelet ohjaamossa minuuttitolkulla hyppysiirtymiä tai serverin kaatumista.

Hyvin kaukana Star Citizen on esimerkiksi DayZ:stä tai Mount & Blade: Bannerlordista sen pelattavan early access-sisällön suhteen. Ainoastaan kaivospelimekaniikkaa on sisässä, muttei sekään nyt tietysti yksinään paljoakaan kannattele.

Tämän vuoden saavutuksiin lukeutuu, että puskista keksitty erillismoduuli, Theatres of War, joka yhdistelee maa- ja ilmasotaa, on ensinnäkin viivästynyt ja toiseksi ilmeisesti melko surkea yritys sen gameplayn tuomiseksi, mitä sitä jo kerran evocati-testauksessa käytettiin. Star Marine aiemmin oli jo melko virikkeetön pelimuoto, mutta tässä sivuhankkeessa ajatuksena oli kai yrittää takoa jotakin, mikä toisi pelaavuutta hetkiseksi, kun muutakaan ei ole näköpiirissä, mutta kovin väkevästi homma ei ole tiettävästi edennyt.

Yksinpelikampanja Squadron 42 on ainoa toivo siitä että pelattavaa tältä firmalta saataisiin vuodelle 2021. Siitä ei ole mitään kuitenkaan kerrottu, joten on vaikeampi sanoa onko se edes loppusuoralla kehitystyötä vai mennyt uusiksi taas osiltaan, kun vastaava on ollut Chris Robertsin aiempien projektien kantava teema. Eli että sitä peliä ei vuosien työstämisestä huolimatta ole ollenkaan asemoitu kohti loppusuoraa vaan homma elää maestron päättäessä kaikesta. Eivätkä ne päätökset ole edes johdonmukaisia tai pysyviä vaan homma voi missä tahansa työvaiheessa mennä uusiksi, kun CR haluaa näin tehtävän. Tai sitten joudutaan odottelemaan CR:n hyväksyntää. Kaikelle.

Squadron 42:n teosta vastaavat johtohenkilöt menivät uusiksi talvella 2020, joten on hyvin vaikea sanoa, mikä kuvio sen vaiheissa on taustalla menossa. Vuoden 2018 meininkeihin nähden optimismi siltä osin on karissut, kun on käytännössä joukkorahoittajat ovat olleet informaatiopimennössä vuodet 2019 ja 2020, mitä tulee niihin keskeisimpiin kysymyksiin pelattavuudesta. Vuodet 2015-2020 viestintää on lähtökohtaisesti tehty alustenostajille. Nyt on olemassa Zeratulin lailla hyvin optimistiseen sävyyn kirjoitettu hatara Reddit-paljastus siitä että Squadron 42 olisi vain muutaman kuukauden verran viivästynyt aikataulustaan.

Kumpaakaan teoksista en missään nimessä suosittelisi tässä vaiheessa ostamaan vaan odottelu jatkuu. Jos Squadron 42 ikinä edes julkaistaan niin sen vastaanotto kertonee paljon Star Citizenin mahdollisuuksista. En näe syytä julistaa, että vuonna 2021 tai 2022 jo tapahtuu, kun mitään takeita siitä ei ole, eikä käsittääkseni Cloud Imperium Gameskään ainakaan vielä julista että vuonna 2021 tai 2022 takuulla melko suurella varmuudella tapahtuu. Se on jo verrattain optimistinen näkemys, että Squadron 42 saapuisi kymmenvuotisjuhlan kunniaksi Citizenconiin 2022 julkaisuasetelmissa tai että peli olisi jo julkaistu. Squadron 42:n ennakkomarkkinointikampanjan alkua nyt vähintään kannattaa odottaa.
Ok kiitos kun näit vaivaa näin seikkaperäisesti kirjoittaa. Palaan kyselemään sitten 2021-2022.
 
Ok kiitos kun näit vaivaa näin seikkaperäisesti kirjoittaa. Palaan kyselemään sitten 2021-2022.
Astuit näemmä miinaan, mutta toki kuulut todennäköisesti juuri siihen osastoon, jolle suosittelen betan odottelua, joten siinä mielessä on hyvä idea palata asiaan 1-2 vuoden päästä.
 
Toki siis edelleen ideana on, että vierekkäiset instanssit keskustelevat toistensa kanssa, jolloin pelaaja voi siirtyä instanssista toiseen huomaamatta sitä mitenkään ja pelaajat voivat olla tekemisissä toistensa kanssa, vaikka ovat fyysisesti eri instanssissa. Tämä mahdollistaa teoriassa 200-300 pelaajan taisteluita, joka on se pitkän tähtäimen tavoite ollut jo pitkään.
Tälläiseen näen teoreettiset mahdollisuudet. Voisin kuvitella että tällänen olis pelattavassa kunnossa joskus 4-5 vuoden päästä. Testattava versio ehkä jo 2-3 vuoden sisään? Tai, todella vaikea arvioida aikaa kun niin paljon muuttujia. Todennäkösyydet onnistumiselle on kuitenkin pienet. Kompromisseja odotellessa.
 
Ette kuitenkaan sanoneet mitään siitä pelattavuudesta ja pelisisällöstä tällä hetkellä.
Suosittelen mieluummin henkilöä testaamaan ihan itse ja etenkin tässä tapauksessa kun Free Fly tarjoaa siihen erinomaisen mahdollisuuden.

Henkilökohtaisesti Alpha 3.10.0 on tähän mennessä vuoden mielenkiintoisin julkaisu mitä tulee peleihin, mutta moni on varmastikin eri mieltä. Muiden mielipiteillä ei ole väliä - parempi testata itse.

"90 days tops"-keskustelu on joillekin harrastus jo sinällään, mutta itse en vaivaudu ko. keskustelua seuraamaan :)
 
Suosittelen nyt kuitenkin, kun en tuon edellämainittua Somethingawfulin ketjun lailla syventynyttä Star Citizen-keskustelua ole huomannut kuin täällä menneinä vuosina. On siellä välillä oikeinkin ajatuksellisia näkökulmia havaittavissa.
Ei kiitos. Uskon kyllä, että sieltä löytyy mehukkaita keskusteluita ja CR fan fictionia, mutta itselleni riittää Spectrumin ajoittainen seuraaminen.

Muodostan projektista mielipiteeni mieluummin itse ja siksi käytän aikani projektin testaamiseen ja pelaamiseen. Kuten aikaisemmin jo mainitsin, niin projektia on tullut testattua/pelattua muutaman sadan tunnin ajan. Tiedossani ei ole muuta peliä, joka tarjoaisi minulle vastaavan pelikokemuksen.
 
Taisin joskus 2018-2019 viimeksi tässä ketjussa kysellä pelin tilannetta. Onko vieläkin pre-alpha-meinki vai mikä?
Kun jätät sen "pre-" siitä alusta pois olet täysin ajantasallla :)


Ok kiitos kun näit vaivaa näin seikkaperäisesti kirjoittaa. Palaan kyselemään sitten 2021-2022.
Squadron 42 yksinpelin pitäisi olla julkaistuina jo tuolloin.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka moni bäkkeri tyytyy siihen että SC:stä tulee tällänen 50-100 hengen moninpeli? ....
Siitä n. 100 pelaajaa per instanssi on puhuttu alusta-alkaen joten mikään ei sen osalta ole muutunut missään vaiheesssa.
 
Niin muistelen että 2018 kun täällä viimeksi kävin sinihiekka taisi olla aika positiivisin mielin pelin tulevaisuuden suhteen. Jotain mielenmuutos kertonee. Nähdään parin vuoden päästä.
 
Niin muistelen että 2018 kun täällä viimeksi kävin sinihiekka taisi olla aika positiivisin mielin pelin tulevaisuuden suhteen. Jotain mielenmuutos kertonee. Nähdään parin vuoden päästä.
Ota huomioon että Sinihiekka ei ole itse missäänvaiheessa pelannut tätä peliä joten hänen mielialanvaihtelunsa eivät kuvaa itse pelin sisällön kehittymistä vaan jotain muuta.
 
Ota huomioon että Sinihiekka ei ole itse missäänvaiheessa pelannut tätä peliä joten hänen mielialanvaihtelunsa eivät kuvaa itse pelin sisällön kehittymistä vaan jotain muuta.
Tähän voisin sanoa, ettei pidä täysin paikkaansa. Peleistä voi saada hyvinkin oikeellisen kuvan videoita ja livestriimejä katsomalla, lukemalla riittävästi mielipiteitä. Pitää vain tiedostaa mitkä asiat on sellaisia jotka on koettava ja mitä voi analysoida suoraan videoista. Itse pelasin tätä teosta ekan kerran vajaa vuosi sitten. En tullut yhtään viisaammaksi pelikokemusteni jälkeen, ei tarjonnut mitään uutta tietoa siihen mitä jo tiesin. Tai no, kaksi asiaa: 1) peli pyöri paremmin kuin odotin enkä kokenut kaatumisia useamman tunnin pelisessiolla. 2) Peli oli pahemmin kesken pelattavuudelta kun odotin. Viime viikolla poistin asennuksen koneeltani koska ei tuota tule pelattua. Tämä siis vain vastineeksi typerälle väitteelle, ettei pelistä voi sanoa mitää järkevää mielipidettä pelaamatta sitä. Toki pelikokemus antaa aina hiukan paremman kuvan ja joissain tapauksissa se on melkein pakollista. Star Citizenin kohdalla en kokenut sen tuovan mitään ihmeellistä lisäarvoa videoille, artikkeleille ja livestriimeille.
 
... Tämä siis vain vastineeksi typerälle väitteelle, ettei pelistä voi sanoa mitää järkevää mielipidettä pelaamatta sitä. ...
En minä noin sanonut.

Tarkoitin sitä että kun turvautuu vain ulkopuolisiin lähteisiin se mitä lähteitä käyttää vaikutta mielipiteeen muodostukseen.
 
En tietysti suosittele, että yrittäisit katkeroitua joukkorahoituspeliä kohtaan, mutta tietty avomielisyys kuvitteellisia vihollisia vastaan varmasti palvelee ketä tahansa.
Ei tule mieleen sellaista sisältöä mitä tuolla voisi olla, joka saisi minut katkeraksi ko. projektia kohtaan :). Toki voisi olla mielenkiintoista lukea entisten kehittäjien mietteitä jos ne ovat luettavissa luetettavista lähteistä. Valitettavasti keskustelu pyörii usein arvailujen ja nimettömien ja epämääräisten lähteiden ympärillä, joten en halua käyttää niihin aikaani.

Suhtautumiseni Star Citizeniin on hyvin yksinkertainen. Lataan testiversiot testattavaksi ja käytän Issue Council:ia bugien metsästämiseen. Seuraan kehitystä rauhallisin mielin, enkä pahoita mieltäni tavallisten sovelluskehityksen ongelmien takia. Tällä hetkellä Chris Roberts ja CIG on työstämässä peliä, joka on sellainen kuin toivoinkin.
 
Tarkoitin sitä että kun turvautuu vain ulkopuolisiin lähteisiin se mitä lähteitä käyttää vaikutta mielipiteeen muodostukseen.
Tämä on tosiaan vaarana. Pelaamatta peliä arvosteluissaan tulee olla mahdollisimman objektiivinen ja kerätä infoa monesta perspektiivistä.
 
VoidAlpha-yhteistyökumppanin ja entisen Wing Commander-tuottajan näkemys:


“As the money rolled in, what I consider to be some of [Roberts’] old bad habits popped up—not being super-focused,” says Mark Day, a producer on Wing Commander IV who runs a company that was contracted to do work on Star Citizen in 2013 and 2014. “It had got out of hand, in my opinion. The promises being made—call it feature creep, call it whatever it is—now we can do this, now we can do that. I was shocked.”
Tuossa ei ole mielestäni mitään mielenkiintoista tai raskauttavaa. Itse suhtaudun feature creep -kuvaukseen positiivisesti. Peukku aina ylös massiivisille projekteille. Pelimarkkinat ovat pienempia projekteja pullollaan, mutta suurille aina kuitenkin tilaa.

Alla on tuoreeltaan näkemys irtisanoutuneen character art-tiimin näkökulmasta, joka lie se kaikista syvällisin pureutuminen Star Citizenin arkeen. Kuulostaako tuo aivan tavalliselta sovelluskehitysarjelta niin se on sitten kunkin päätettävissä, mutta kovin tehokkaalta mallilla tuo ei ainakaan vuosien 2013-2020 perusteella vaikuta.

Jos tuo teksti on henkilöltä, kuten tuossa väitetään, niin tuo on kuitenkin vain yhden henkilön kokemus aikaisemmasta työpaikastaan. Toki mielenkiintoista luettavaa siltä kannalta.

Huolestuttavampaa olisi jos kyseessä olisi suurempi joukkoirtisanoituminen, mutta ei näiden perusteella osaa olla projektista huolissaan. Testiversiot puhuvat puolestaan, joista itselläni on tällä hetkellä vain positiivinen kuva.
 
Konteksti oli siis että koko character art-tiimi irtisanoutui CR:n mikromanageroinnin huipuksi. Meni vuosi tai pari korvata nämä.
Yksi tekijä lähti omien sanojensa mukaan mikromanageroinnin takia. Ehkä Chris mikromanageroi ja ehkä ei. Nähtävästi Chrisin kaltainen henkilö tarvittiin puikkoihin, että tällainen projekti saatiin aloitetuksi. Tähän asti nähdyn perusteella vaikuttaa siltä, että hän on ollut oikea henkilö projektin vetäjäksi.
En tietenkään pistäisi pahakseni, jos lisää vastaavanlaisia projekteja saataisiin tekeille ja jotka vaikka osoittaisivatkin CR:n ja CIG:n tehottomuuden, mutta tällä hetkellä vaikuttaa siltä, ettei sellaisia ole tekeillä.

Beyond Good and Evil 2 yksinpelipuolella tietääkseni tekee paljolti samoja asioita kuin Star Citizen tai Squadron 42.
Sen mitä pelistä on tähän mennessä esitelty, niin peli vaikuttaa erilaiselta. Toki peleissä nähdään nykyisin paljon samankaltaisuuksia, mutta se ei tee niistä korvaajia toistensa kanssa. Esim. Star Citizen, X4: Foundations ja Elite Dangerous ovat paperilla hyvin samanlaisia, mutta käytännössä ei niinkään.
 
Tähän voisin sanoa, ettei pidä täysin paikkaansa. Peleistä voi saada hyvinkin oikeellisen kuvan videoita ja livestriimejä katsomalla, lukemalla riittävästi mielipiteitä. Pitää vain tiedostaa mitkä asiat on sellaisia jotka on koettava ja mitä voi analysoida suoraan videoista. Itse pelasin tätä teosta ekan kerran vajaa vuosi sitten. En tullut yhtään viisaammaksi pelikokemusteni jälkeen, ei tarjonnut mitään uutta tietoa siihen mitä jo tiesin. Tai no, kaksi asiaa: 1) peli pyöri paremmin kuin odotin enkä kokenut kaatumisia useamman tunnin pelisessiolla. 2) Peli oli pahemmin kesken pelattavuudelta kun odotin. Viime viikolla poistin asennuksen koneeltani koska ei tuota tule pelattua. Tämä siis vain vastineeksi typerälle väitteelle, ettei pelistä voi sanoa mitää järkevää mielipidettä pelaamatta sitä. Toki pelikokemus antaa aina hiukan paremman kuvan ja joissain tapauksissa se on melkein pakollista. Star Citizenin kohdalla en kokenut sen tuovan mitään ihmeellistä lisäarvoa videoille, artikkeleille ja livestriimeille.
On ihan totta, että peleistä voi saada hyvän kuvan myös pelaamatta itse, mutta jos näkee pelin ja sen tekijät erittäin negatiivisessa valossa, eikä usko sen toteutumiseen, niin kuinka paljon sitä oikeasti jaksaa peliin tutustua? Riippuu myös paljon pelistä, että miten nopeasti siitä saa hyvän kuvan, kun katsoo jonkun toisen pelaamista.

Tässä ketjussa on ainakin tullut hyvin selväksi, että sinihiekka ei ole oikeasti seurannut videoita tai muutakaan materiaalia pelistä juurikaan, sillä sen verran pieleen hänen kuvauksensa tällä hetkellä pelattavissa olevasta versiosta menevät kerta toisensa jälkeen. En vain henkilökohtaisesti pidä siitä, että tunkee ketjun täyteen tekstiä, joka perustuu tyhjään mutuiluun, eikä faktoihin tai itse peliin ylipäätään. Jos tähän ketjuun tulee joku ottamaan selvää nykytilasta, niin sinihiekalta ei saa faktapohjaista tietoa, vaikka hän sen sellaisena esittää.

Star Citizen puhuttaa paljon ja ihan bäkkereidenkin keskuudessa puhe on enemmän negatiivisen puolella. Kun projektia on tullut käytännössä alusta asti seurattua, niin negatiiviseen puheeseen tottuu, mutta toisaalta erottaa nopeasti hyvät ja huonot kriitikot. Koen itse olevani optimisti ihan yleisesti elämässä ja se näkyy myös, kun puhun Star Citizenistä. Siitä huolimatta annan pelille vähintään yhtä paljon kritiikkiä kuin posiakin, koska kyllähän tuosta kritisoitavaa löytyy runsaasti. Välillä kuitenkin tarkoituksella vedän enemmän posin puolella, kun yritän tasapainottaa keskustelua joissain paikoissa.

Tuossa oli parin vuoden ajanjakso välillä 2016-2018, kun en itsekään enää jaksanut uskoa projektiin. Vaikutti siltä, että poljetaan paikoillaan ja mistään ei tule koskaan valmista. Sitten päätin kuitenkin, että syvennyn vielä kertaalleen kunnolla ja otan selvää, että missä oikeasti mennään. Siitä lähtien (2018 loppuvuosi) olen jälleen uskonut projektin valmistumiseen ja etenemiseen. CIG tekee mielestäni varsin huonoa työtä markkinoinnillisesti, kun sitä aitoa tietoa edistymisestä ja projektin oikeasta tilasta joutuu oikeasti kaivamaan. Paljon asioita myös pidetään täysin piilossa, eikä niistä tiedettäisi mitään, jos datamainaajat ja muut tietoja vuotavat tahot eivät informoisi bäkkereitä eri asioiden etenemisestä.

Uskallan väittää, että olen nykyään erittäin hyvin perillä projektin todellisesta tilasta. Minun näkemykseni on, että asiat etenevät oikeaan suuntaan ja edistystä nähdään jatkuvasti enemmän, mutta eteneminen ei silti ole optimaalista ja projektin suuruus tuottaa jatkuvasti ongelmia, joiden vuoksi kehitys ajoittain takkuaa. Chris Roberts ei todellakaan ole täydellinen henkilö vetämään tämän kaltaista projektia, mutta toisaalta on vaikea kuvitella, että kovin moni muu lähtisi tällaista ylipäätään toteuttamaan. Siinä mielessä CR on lopulta paras vaihtoehto projektia vetämään, vaikka hänen alaisuudessaan eteneminen onkin ajoittain varsin raskasta ja hidasta.

Joka vuosi jokainen vähänkään optimistinen bäkkeri on ennakoinut suuria askeleita seuraavalle vuodelle, mutta harvoin niitä odotettuja askeleita on ajallaan tapahtunut. Joka vuosi toisaalta opitaan lisää ja lähestytään oikeasti sitä "valmista peliä". Monia isoja teknisiä haasteita on jo projektin aikana voitettu, mutta muutamia tärkeitä haasteita on vielä edessä. Server meshing ja siihen liittyvät asiat ovat prioriteettilistan ykkösenä olleet jo ainakin parin vuoden ajan. Edistystä on kulisseissa tapahtunut paljon, mutta paljon on vielä jäljelläkin. Tämän hetken tietojen mukaan tietynlainen alkeellinen server meshing -teknologia saadaan käyttöön vielä tämän vuoden puolella, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että pelaajat liikkuvat kahden serverin (eli kahden instanssin) välillä saumattomasti. Toinen instanssi sisältää nykyisen Stanton-systeemin ja toinen tulevan Pyro-systeemin. Tähän on tähdätty jo pitkään ja vuodettujen tietojen perusteella aikataulussa toistaiseksi ollaan.

Squadron 42:n parissa on tehty paljon työtä, joka ei näy ulospäin juuri ollenkaan. CIG:n kertoman mukaan yli puolet työntekijöistä työskentelee pääasiassa SQ42:n parissa, mikä ei toki tarkoita, että heidän työtään ei voitaisi hyödyntää myös moninpelin puolella. Tuon yksinpelikampanjan osalta halutaan kuitenkin pitää pelaajia pimennossa, jotta pelikokemus on kaikille mahdollisimman tuore. Julkisesti on kerrottu, että sisäinen SQ42-beta alkaisi tämän vuoden lopussa ja vuotojen mukaan siinä aikataulussa on pysytty.

Lähti näköjään hanskasta tekstin määrä, kun ei näitä tietoja meinaa saada lyhyesti kerrottua. Ehkä joku tämän jaksaa lukea ja saa tästä irti haluamaansa tietoa.
 
Ei siitä nähdäkseni ole mitään järjellistä todistetta, että kaikki valehtelisivat sen suhteen mikromanageroiko Chris, jolla on useampi samoista ongelmista kärsinyt peliprojekti takanaan. Ja nyt Star Citizen ja Squadron 42, joita on eri asteissaan kehitelty vuodet 2011-2012 ja 2013-2020 ilman kertaakaan annettua varsinaista julkaisupäivää.
En tiedä mikromanageroiko Chris CIG:n sisällä vai ei. Jos hän niin tekee, niin voi myös olla, että tämä projekti juuri tarvitsee sitä - en osaa sanoa. Voimme toki spekuloida ja heitellä arvauksia, mutta sen pidemmälle tässä ei taideta päästä.
Henkilökohtaisesti minua kiinnostaa projekti kokonaisuudessaan ja testiversiot; testaaminen ja rakentavan palautteen antaminen (positiivinen/negatiivinen). Projektin ympärillä pyöritelty väkinäinen "draama" ei ole mielestäni kiinnostavaa.

Kuten kirjoitin, niin Star Citizen, X4: Foundations ja Elite Dangerous ovat paperilla samankaltaisia, mutta pelikokemuksina eroavat huomattavasti toisistaan. Ainakaan minulle kumpikaan noista peleistä ei missään määrin korvaa Star Citizeniä, vaikka molemmat mielestäni hyviä pelejä ovatkin ja etenkin X4: Foundationsia tulee pelattua paljon.

Alpha 3.10.0 sai juuri hetki sitten uuden patchin -> testaamaan.
 
Minä, kuten moni muu tiedän, että Chris Roberts mikromanageroi firman viestintäkanavilla kiitos mediavuotojen, Jump Point -lehden ensimmäisten vuosikertojen (joihin niitä kehittäjien JIRA-kommentteja ja -keskusteluita painettiin aivan avoimesti) sekä Jennisonin kirjeen, joka on äärimmäisen raskauttava todistuskappale nimen omaan siitä ettei Chris Roberts ole tiikerinä päässyt raidoistaan.
En itse miellä tätä väkisin ylläpidettyä "draamaa" ja spekulointia mitä mahdollisesti tapahtuu ja on tapahtunut, merkittäväksi osaksi projektin kehittämistä. Etenkin ihmisten yksityiselämän kaiveleminen ja niistä keskustelu on jo outoa ja häiritsevää.
Yhdessäkään tämän projektin palaverissa en ole istunut, eikä itselläni ole tietoa mitä toimistoissa tapahtuu.

Jump Point tosiaan sisälsi pieniä yksityiskohtia esimerkiksi alusten ulkonäön päättämisestä, joista Chris halusi haluamansa näköisiä. Nykyisinkin AtV/ICS sisältää ajoittain kommentteja Chrisin osallisuudesta jonkin pelin osan hyväksymisessä. Ehkä se menee joidenkin mielestä liian pitkälle, mutta ehkä se on myös ollut tarpeellista, että pelistä tulee sellainen kuin hän haluaa. Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen siihen millainen projekti tällä hetkellä on, joten en pysty asiasta valittamaankaan.

Itselläni on katse testiversioiden testaamisessa ja tulevassa Alpha 3.11 versiossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom