Tähän voisin sanoa, ettei pidä täysin paikkaansa. Peleistä voi saada hyvinkin oikeellisen kuvan videoita ja livestriimejä katsomalla, lukemalla riittävästi mielipiteitä. Pitää vain tiedostaa mitkä asiat on sellaisia jotka on koettava ja mitä voi analysoida suoraan videoista. Itse pelasin tätä teosta ekan kerran vajaa vuosi sitten. En tullut yhtään viisaammaksi pelikokemusteni jälkeen, ei tarjonnut mitään uutta tietoa siihen mitä jo tiesin. Tai no, kaksi asiaa: 1) peli pyöri paremmin kuin odotin enkä kokenut kaatumisia useamman tunnin pelisessiolla. 2) Peli oli pahemmin kesken pelattavuudelta kun odotin. Viime viikolla poistin asennuksen koneeltani koska ei tuota tule pelattua. Tämä siis vain vastineeksi typerälle väitteelle, ettei pelistä voi sanoa mitää järkevää mielipidettä pelaamatta sitä. Toki pelikokemus antaa aina hiukan paremman kuvan ja joissain tapauksissa se on melkein pakollista. Star Citizenin kohdalla en kokenut sen tuovan mitään ihmeellistä lisäarvoa videoille, artikkeleille ja livestriimeille.
On ihan totta, että peleistä voi saada hyvän kuvan myös pelaamatta itse, mutta jos näkee pelin ja sen tekijät erittäin negatiivisessa valossa, eikä usko sen toteutumiseen, niin kuinka paljon sitä oikeasti jaksaa peliin tutustua? Riippuu myös paljon pelistä, että miten nopeasti siitä saa hyvän kuvan, kun katsoo jonkun toisen pelaamista.
Tässä ketjussa on ainakin tullut hyvin selväksi, että sinihiekka ei ole oikeasti seurannut videoita tai muutakaan materiaalia pelistä juurikaan, sillä sen verran pieleen hänen kuvauksensa tällä hetkellä pelattavissa olevasta versiosta menevät kerta toisensa jälkeen. En vain henkilökohtaisesti pidä siitä, että tunkee ketjun täyteen tekstiä, joka perustuu tyhjään mutuiluun, eikä faktoihin tai itse peliin ylipäätään. Jos tähän ketjuun tulee joku ottamaan selvää nykytilasta, niin sinihiekalta ei saa faktapohjaista tietoa, vaikka hän sen sellaisena esittää.
Star Citizen puhuttaa paljon ja ihan bäkkereidenkin keskuudessa puhe on enemmän negatiivisen puolella. Kun projektia on tullut käytännössä alusta asti seurattua, niin negatiiviseen puheeseen tottuu, mutta toisaalta erottaa nopeasti hyvät ja huonot kriitikot. Koen itse olevani optimisti ihan yleisesti elämässä ja se näkyy myös, kun puhun Star Citizenistä. Siitä huolimatta annan pelille vähintään yhtä paljon kritiikkiä kuin posiakin, koska kyllähän tuosta kritisoitavaa löytyy runsaasti. Välillä kuitenkin tarkoituksella vedän enemmän posin puolella, kun yritän tasapainottaa keskustelua joissain paikoissa.
Tuossa oli parin vuoden ajanjakso välillä 2016-2018, kun en itsekään enää jaksanut uskoa projektiin. Vaikutti siltä, että poljetaan paikoillaan ja mistään ei tule koskaan valmista. Sitten päätin kuitenkin, että syvennyn vielä kertaalleen kunnolla ja otan selvää, että missä oikeasti mennään. Siitä lähtien (2018 loppuvuosi) olen jälleen uskonut projektin valmistumiseen ja etenemiseen. CIG tekee mielestäni varsin huonoa työtä markkinoinnillisesti, kun sitä aitoa tietoa edistymisestä ja projektin oikeasta tilasta joutuu oikeasti kaivamaan. Paljon asioita myös pidetään täysin piilossa, eikä niistä tiedettäisi mitään, jos datamainaajat ja muut tietoja vuotavat tahot eivät informoisi bäkkereitä eri asioiden etenemisestä.
Uskallan väittää, että olen nykyään erittäin hyvin perillä projektin todellisesta tilasta. Minun näkemykseni on, että asiat etenevät oikeaan suuntaan ja edistystä nähdään jatkuvasti enemmän, mutta eteneminen ei silti ole optimaalista ja projektin suuruus tuottaa jatkuvasti ongelmia, joiden vuoksi kehitys ajoittain takkuaa. Chris Roberts ei todellakaan ole täydellinen henkilö vetämään tämän kaltaista projektia, mutta toisaalta on vaikea kuvitella, että kovin moni muu lähtisi tällaista ylipäätään toteuttamaan. Siinä mielessä CR on lopulta paras vaihtoehto projektia vetämään, vaikka hänen alaisuudessaan eteneminen onkin ajoittain varsin raskasta ja hidasta.
Joka vuosi jokainen vähänkään optimistinen bäkkeri on ennakoinut suuria askeleita seuraavalle vuodelle, mutta harvoin niitä odotettuja askeleita on ajallaan tapahtunut. Joka vuosi toisaalta opitaan lisää ja lähestytään oikeasti sitä "valmista peliä". Monia isoja teknisiä haasteita on jo projektin aikana voitettu, mutta muutamia tärkeitä haasteita on vielä edessä. Server meshing ja siihen liittyvät asiat ovat prioriteettilistan ykkösenä olleet jo ainakin parin vuoden ajan. Edistystä on kulisseissa tapahtunut paljon, mutta paljon on vielä jäljelläkin. Tämän hetken tietojen mukaan tietynlainen alkeellinen server meshing -teknologia saadaan käyttöön vielä tämän vuoden puolella, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että pelaajat liikkuvat kahden serverin (eli kahden instanssin) välillä saumattomasti. Toinen instanssi sisältää nykyisen Stanton-systeemin ja toinen tulevan Pyro-systeemin. Tähän on tähdätty jo pitkään ja vuodettujen tietojen perusteella aikataulussa toistaiseksi ollaan.
Squadron 42:n parissa on tehty paljon työtä, joka ei näy ulospäin juuri ollenkaan. CIG:n kertoman mukaan yli puolet työntekijöistä työskentelee pääasiassa SQ42:n parissa, mikä ei toki tarkoita, että heidän työtään ei voitaisi hyödyntää myös moninpelin puolella. Tuon yksinpelikampanjan osalta halutaan kuitenkin pitää pelaajia pimennossa, jotta pelikokemus on kaikille mahdollisimman tuore. Julkisesti on kerrottu, että sisäinen SQ42-beta alkaisi tämän vuoden lopussa ja vuotojen mukaan siinä aikataulussa on pysytty.
Lähti näköjään hanskasta tekstin määrä, kun ei näitä tietoja meinaa saada lyhyesti kerrottua. Ehkä joku tämän jaksaa lukea ja saa tästä irti haluamaansa tietoa.