Star Citizen

Todenmukaisella varmaan tarkoitetaan newtonilaista lentomallia.

Missä sinällään ei ole mitään järkeä koska jos aurinkokunnassa ruvetaan sotimaan niin puhutaan valominuuteista/tunneista ennenkuin ohjukset osuvat johonkin. Niillä lasereillakin puhutaan valosekunneista niinkuin myös viestinnässä.

edit. Eli jos siis vaikkapa kotoisen auringon ympärillä taisteltaisiin niin että osapuolet ovat maan etäisyydellä auringosta niin viestin läpimenoon tarvitsisi varata 16 sekunttia. Ei ketään oikeastaan kiinnosta realistinen avaruustaistelu. Se oli vaan päivien odottelua kun miettii mihin vauhtiin ohjukset pystyy.
 
Viimeksi muokattu:
Saako tällä hetkellä johonkin alukseen LTI:n (ei game package, mulla on jo entuudestaan pledge missä oli SC ja SQ42)? Silloin kun itse ostin niin LTI:tä ei enää saanut ollenkaan ja maksimi mitä sai oli 60 kuukautta.
 
Todenmukaisella varmaan tarkoitetaan newtonilaista lentomallia.
Tuo juurikin olisi hienoa.

Se häiritsee eniten kun etenkin ilmakehän omaavan planeetan pinnalla leijumaan pysähtynyt alus pystyy pyörimään vinhaa vauhtia itsensä ympäri, leijumaan nokka alaspäin tai ylöspäin jne. Olo on kuin olisi jonkun FPS-pelin spectator modessa eikä luonnonlakien mukaan käyttäytyvän lentoaluksen puikoissa. Erityisen surkuhupaisan näköistä jos seisoo planeetan pinnalla ja katsoo jonkun toisen tekevän aluksellaan moisia temppuja.

Mutta hyvä kuulla, että lentomalli uusitaan... sitten joskus.
 
...
Eniten häiritsee todenmukaisen lentomallinnuksen puute. Uskomatonta, ettei näin monen vuoden jälkeenkään moista ole vielä saatu toteutettua.
Esinnä todelinen lentomallinnuksen puute ei ole varsinaisesti se ongelma ... ongelma on se että aluksissa on aivan liikaa thruster tehoa jokasuuntaan kun tuo yhdistetään todella fiksuun IFCS lennonohajus tietokoneeseen niin lentämisestä katoaa tuntuma kun millään suunnalla ei ole mitään eroa toisesta.

Star Citizeniin on tulossa kokonaan uusittu lennonamallinnus/ohajus systeemi ja thrustertehoaj peinennetään hhiomattavasti, tämän seurauksena alukset tulee olemana yksilöllisiä ja liike suuunnisa tule olemaan yksilöllisiä eroja ts lentämien tuntuu lentämiseltä ja myös on huomattavasti vaikeampaa.
 
Tuli eilen ja toissapäivänä testailtua yhteensä joku 6 tuntia. En usko että CIG:llä on siihen varaa, mutta nyt imho parasta mitä voisi tehdä olisi lopettaa uuden kontentin tekeminen hetkeksi kokonaan ja viilata olemassa olevasta sisällöstä bugeja mahdollisimman paljon pois. Heti kun olostaan pelissä alkaa nauttia ja jostain ominaisuudesta tms. miettii että ”hei, täähän on aika siisti”, peli kohta kaatuu tai pelihahmo kuolee mitä eriskummallisella tavalla ja taas herätään punkkasta. Lorvillen sinänsä vaikuttava junamatka käy äkkiä vanhaksi.

...
Suurinosa bugeista johtuu sen uuden "contentin" puuteesta ei siitä että sitä tehtäisiin liilkaa joten niitä bugeja ei saa kunnolla pois lopettamalla sen contentin kehityksen joka on vältämätöntä niiden bugien pois saamiseksi.

Jos tehtäisiin bugipaikaukset jolla saisi kaikki nykyiset bugit poois se olisi täysin hukaan heitettyä tyyötä kun seuraava content korvaa kokonaa sen redutantin koodin johon se bugipaikaus tehtiin.

Tätä peliä kutsutaan Alphaksi hyvästä syystä se syyy on se kun pelistä puutuu ihan perustavanlaatusta koodia sen taustalta ja noita koodi puuteitta on paikattu "purkalla" että on pelattavaa bäkkereille.

Esim. iso osa nykyisesitä bugeista poistuu automaatisesti kun tulee täysi full persistence serveri peliserverejen taustalle.


... kyllä esim. aluksen pelirahalla osto sitten ihan oikeasti olisi syytä myös olla mahdollista muutenkin kuin teoriassa tuhansiatunteja pelaamalla ..
Juuri tuon takia tässä Alpha vaiheessa otetaan käytöön mahdollisuus vuokrata aluksia ostamisen sijasta.

Tajusitko että kun otit siellä expo hallissa sen aluksen käytöösi niin se sun Mobi Glass sanoi että vuokrasit sen alusen 0 UEC hintaan.

Ts alusten vuokraus on pelissä just nyt hinnat vain muutuu expon jälkeen.

Kun siinä ei ole järkeä että aluksista tehtäisiin niin halpoja että pelaaja ehtisi ostaa useita aluksia sen vuosineljänneksen aikana jonka peli maksimissaan on ilman resettiä.

Kun valitat rahti hinnoista niin katsoitko mitä rahteja on tarjola jep jätettä ja perusmineraaleja ts vielä ei ole mitää arvokasta rahdattavaa josta maksettaisiin oikeasti paljon (tosin on noiden perusrahtian hinnat pikasen turjhan pieniä).

Muuten tuosta etttä rahtipalkio olisi vitsi niin vertaapa niitä rahtipalkkioita poltoaine kuluihin ja aluksen korjauskuluihin nimittäin niihin nähden ne on ihan ok hyviä (ongelam on pikemmin se että aluksen pottooaine ja varsinkin korjaus ja asetäydennys kulut on lähtökohtaisesti aivan liian peinet).

Toinen mikä pitää huomiida pienissä rahtipalkkioissa on se että tällähetkellä kaikki rahtikeikat on pituudeltaan nauretatvan lyhyitä (nehäänt apahtuu käytännössä yhden palneetan kiertoradalla).


Sitten kun rahdattavaksi tulee oikeasti arvokasta lastia ja kun rahtikeikkojen etäisyys alkaa olla kunnollinen (ts tähijärjestelmien välinen tai enempi) myös niistä rahdeista saatava korvaus on aivan eritasoa kuin tällähetkellä.

Ts kun valittaa tämänhetkisistä rahtihinnoista on hyvä hetki ajatella mistä on oikein valittamassa.


... puhumattakaan, että jos progressio ei häviä taivaan tuuliin bugien seurauksena, viimeistään pätsinumeron vaihtuminen sen tekee. ...
Sen pitäisi ola täysin selvää että Alpha vaiheessa ei ole pysyvää säilyvää progressiota (siitä on jankutettu niin paljon) joten tuosta valittaminen on ihan aiheetoonta.
 
Viimeksi muokattu:
Todenmukaisella varmaan tarkoitetaan newtonilaista lentomallia.
...
Siinätapauksessa valitus on aiheeton koska SC:ssä on täyisin newtonilaine lentomalli,
se ei vain tunnu siltä kosta thrusterit on niin ylitehokkaita ja pelaajant yleensä lentää kaiki avustukset päällä.


Ottakaapa kaikki avustukset pois päältä ja sanokaa sitten että ei ole newtonilaine lentomalli.

IFCS Q&A - Star Citizen Spectrum

IFCS3_0.pdf






... Se häiritsee eniten kun etenkin ilmakehän omaavan planeetan ...
Juu ilmakehä lentämisen mallinnus puutuu mutta se on tulossa.

Sehän on nyt välttämätön olla kun tässäpelissä on planeetoja ja kuita joilla on oikeasti ilma/kaasukehä ;)


... planeetan pinnalla leijumaan pysähtynyt alus pystyy pyörimään vinhaa vauhtia itsensä ympäri, leijumaan nokka alaspäin tai ylöspäin jne. ...
Miksi väität tuon johtuvan Newtonilaisen lentomallin puuteesta kun se on nimenomaan mahdollista siksi että on Newtonilainen lentomalli käytössä + liian tehokkaa thrusterit.

Ts yksikään alus ei leiju planeetan ilmakehässä vaan IFCS ohjaus systeemi käyttää suurtamäärää (vähintään 8 yleensä 12) erittäin tehokaita thrustereita pitämään sen aluksen palaajan valitsemassa asennossa pelaajan valitsemalla korkeudella.

Muuten miksi tämä on ongelma vain Star Citizenissä kun myös Elite Dangerousissa alukset pystyy tekemään myös saman leijunnan planeetan painovoimakaivossa (sillä onko planeetalla ilmakehää vai ei ei ole mitään merkitystä tämän leijuntatempun kannalta koska se ilmakehä ei merkittävästi vaikuta painovoimaan) eikä siitä valiteta vaikka se on ED:ssä yhtä epärealistisen tuntuista kuin SC:ssä.

Anaconda leijumassa nokka alaspäin planeetan pinnan lähellä on ED:ssä yleinen näky viakka Conda on hirveän iso ja raskas alus, kun taas Star Citizenissä esim. Starfarer pystyy leijumaan samalla korkeudella vain jos sen pohjassa olevat leijuntathrusterit osoitaa sitä planeetan pintaa kohti missätahansa muussa asennossa Starfarer tipahtaa planeetan pinnalle koska thruster teho ei ole riittävä tuohon leijuntatampuun.



PS Star Citizenissä ei alunperin ollut liian tehokkaat thrusterit mutta kun oli paljon idiooti bäkkereitä jotka valitti siitä että lentäminen on vaikeaa niin CIG vastasi siihen tekemällä siitä lentämisestä helppoa ts kasvatti thrusteritehon niin suureksi että alus lentää siihen suuntaan mihin idiooti pelaaja nokan osoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Saako tällä hetkellä johonkin alukseen LTI:n (ei game package, mulla on jo entuudestaan pledge missä oli SC ja SQ42)? Silloin kun itse ostin niin LTI:tä ei enää saanut ollenkaan ja maksimi mitä sai oli 60 kuukautta.

Arrow hieman reilu 70€ LTIn kanssa ilman pakettia.
 
niin ja pitäähän sekin ottaa huomioon että pelissä eletään jotain vuotta 2900 niin onhan ne olukset varmaan ihan erinlaisia kuin mitä tämän päivän hornetit tai vastaavat
 
IAE Day 3 - Origin Jumpworks



Vanha 300 malli

300 OLD.JPG



Uusi 300 malli

300 NEW.JPG
 
Saako tällä hetkellä johonkin alukseen LTI:n (ei game package, mulla on jo entuudestaan pledge missä oli SC ja SQ42)? Silloin kun itse ostin niin LTI:tä ei enää saanut ollenkaan ja maksimi mitä sai oli 60 kuukautta.
Arrow hieman reilu 70€ LTIn kanssa ilman pakettia.
Juu saa mutta tuon 70€ LTI Arrow on järkevä vain jos sitä aikoo käyttää pohjana johonkin selvästi kaliimpaan/isompaan alukseen päivittäessä.

Pelkän Arrowin vakuutuskulut tulee pelissä olemaan niin peinet että sen ylläpito onnistuu helposti ilman oikean rahan polttamista tuohon LTI vakuutukseen.


Tuon LTI Arrowin päivityslähtökohtana käytässä on myös se ongelma että sitä ei pysty päivitämään mihinkään Cutlass Blackiä pienempään/halvempaan arvostaan johtuen.

Esim. tuon uusittu Origin 300 sarja tarjoaa aluksena paljon enempi kuin Arrow mutta siitähuolimatta LTI Arrowia ei voi päivitää Origin 300 sarjan alukseksi koska Arrow on RL hinnaltaan kalliimpi.


Jos hakee Arrowin tyylistä alusta jota ei aio päivittää vaan pelata niin miten olisi
Origin 125a - Anniversary 2018
tuo alus pystyy tappelemaan mutta sillä on kaksi isoa etua verratuna Arrowiin siinä on tilaa pienille rahtipaketeille ts voi tehdä delivery missioneja ja siinä on sänky ts ei tarvi lentää asemalle loggautuaksene pelistä turvallisesti ulos.

125a.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Suurinosa bugeista johtuu sen uuden "contentin" puuteesta ei siitä että sitä tehtäisiin liilkaa joten niitä bugeja ei saa kunnolla pois lopettamalla sen contentin kehityksen joka on vältämätöntä niiden bugien pois saamiseksi.

Jos tehtäisiin bugipaikaukset jolla saisi kaikki nykyiset bugit poois se olisi täysin hukaan heitettyä tyyötä kun seuraava content korvaa kokonaa sen redutantin koodin johon se bugipaikaus tehtiin.

Tätä peliä kutsutaan Alphaksi hyvästä syystä se syyy on se kun pelistä puutuu ihan perustavanlaatusta koodia sen taustalta ja noita koodi puuteitta on paikattu "purkalla" että on pelattavaa bäkkereille.

Esim. iso osa nykyisesitä bugeista poistuu automaatisesti kun tulee täysi full persistence serveri peliserverejen taustalle.



Juuri tuon takia tässä Alpha vaiheessa otetaan käytöön mahdollisuus vuokrata aluksia ostamisen sijasta.

Tajusitko että kun otit siellä expo hallissa sen aluksen käytöösi niin se sun Mobi Glass sanoi että vuokrasit sen alusen 0 UEC hintaan.

Ts alusten vuokraus on pelissä just nyt hinnat vain muutuu expon jälkeen.

Kun siinä ei ole järkeä että aluksista tehtäisiin niin halpoja että pelaaja ehtisi ostaa useita aluksia sen vuosineljänneksen aikana jonka peli maksimissaan on ilman resettiä.

Kun valitat rahti hinnoista niin katsoitko mitä rahteja on tarjola jep jätettä ja perusmineraaleja ts vielä ei ole mitää arvokasta rahdattavaa josta maksettaisiin oikeasti paljon (tosin on noiden perusrahtian hinnat pikasen turjhan pieniä).

Muuten tuosta etttä rahtipalkio olisi vitsi niin vertaapa niitä rahtipalkkioita poltoaine kuluihin ja aluksen korjauskuluihin nimittäin niihin nähden ne on ihan ok hyviä (ongelam on pikemmin se että aluksen pottooaine ja varsinkin korjaus ja asetäydennys kulut on lähtökohtaisesti aivan liian peinet).

Toinen mikä pitää huomiida pienissä rahtipalkkioissa on se että tällähetkellä kaikki rahtikeikat on pituudeltaan nauretatvan lyhyitä (nehäänt apahtuu käytännössä yhden palneetan kiertoradalla).


Sitten kun rahdattavaksi tulee oikeasti arvokasta lastia ja kun rahtikeikkojen etäisyys alkaa olla kunnollinen (ts tähijärjestelmien välinen tai enempi) myös niistä rahdeista saatava korvaus on aivan eritasoa kuin tällähetkellä.

Ts kun valittaa tämänhetkisistä rahtihinnoista on hyvä hetki ajatella mistä on oikein valittamassa.



Sen pitäisi ola täysin selvää että Alpha vaiheessa ei ole pysyvää säilyvää progressiota (siitä on jankutettu niin paljon) joten tuosta valittaminen on ihan aiheetoonta.

Päässäpörisi lukemattomia argumentteja kuin kärpäsiä, mutta ennenkuin aloin niitä edes pyydystelemään tähän, näin vision siitä, miten keskustelu jatkuu. En siksi, Että olisin selvännäkijä, vaan siksi, että tätä samaa keskustelua on käyty lukemattomia kertoja siellä täällä netin palstoilla. Joten tyydyn vain vastaamaan, että oma näkemykseni eroaa jonkin verran sinun näkemyksestä. :) Olet kuitenkin oikeassa esim. alusvuokran suhteen, en muistanut, että sehän tosiaan on nyt myös mahdollista. Ja samaa mieltä siitä, että alusten täytyy olla kalliita, LOPULLISESSA pelissä. Minulla on mennyt vuosia ansaita kalliimpia aluksia siinä toisessa ja edelleen kalleimpiin on pitkä matka ja se on juuri hyvä niin.


Lentomallista yleisesti, sillä ei ole väliä kuinka hienoja koukeroita konepellin alla tapahtuu, jos pelatessa siitä ei mitään näy tai tunnu. Alukset käyttäytyvät kuin foliosta tehdyt pienoismallit kun niitä puhaltaa paineilmapistoolilla. Mutta turha siitä tosiaan on nyt valitella, kun uusi lentomalli on tuloillaan. Sanottakoon kuitenkin, että jos SC:n nykyistä alusten käyttäytymistä pitää lähelläkään saman tasoisena ”sen toisen” avaruuspelin lentomallin kanssa, on arvostelukyvyssä kyllä kyseenalaistettavaa.


Ja jos oikeasti kiinnostaa kokeilla miltä hyvin toteutettu newtonilainen lentomalli modernissa avaruussimulaatiossa tuntuu, suosittelen kokeilemaan Rogue Systemiä. Siinä kun alusta käskee vähän kovemmalla kädellä, vaikka avusteet päälläkin, välittyy vahvana tunne siitä miten aluksen järjestelmät käyttävät thrustereita ja pyrkivät vakauttamaan alusta ja toteuttamaan sekopäisen lentäjän toiveita, siinä välttämättä ihan tietokonemaisella tarkkuudella onnistumatta. Ne pienet epätarkkuudet aluksen laitteiston toiminnassa ja hallinnassa luovat illuusion siitä, että alus on fyysinen objekti avaruudessa, jota pilotti tietokoneen avustamana pyrkii hallitsemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: J.P
...
Lentomallista yleisesti, sillä ei ole väliä kuinka hienoja koukeroita konepellin alla tapahtuu, jos pelatessa siitä ei mitään näy tai tunnu. Alukset käyttäytyvät kuin foliosta tehdyt pienoismallit kun niitä puhaltaa paineilmapistoolilla. Mutta turha siitä tosiaan on nyt valitella, kun uusi lentomalli on tuloillaan. Sanottakoon kuitenkin, että jos SC:n nykyistä alusten käyttäytymistä pitää lähelläkään saman tasoisena ”sen toisen” avaruuspelin lentomallin kanssa, on arvostelukyvyssä kyllä kyseenalaistettavaa.
...
Juu munkin mielestä alusten nykyinen käyttäytymine ei ole hyvä se pitää uusia.

Ainut mikä minua varsinaisesti tökki aiemmissa komentissa on se kun väitettiin että lentomalli ei olisi Newtonialainen kun se väite on 100% väärin/valhe.



6 Dof Rigid Body Newtonian.

Newtonian lentomallihan ei kerro mitään siitä miten alukset jossain pelissä käyttäytyy se kertoo vain siitä miten sen lentofysiika on mallinnettu,
ts kun joku puhuu jonkun pelin yhteydessä Newtonialaisesta lentomallista olisi kiva että edes perustasolla ymmärtäisi mistä puhuu.

Ts Star Citizenissä on täysi Newtonialainen lentomalli.

Siitä huolimatta alusten käyttäytyminen on täysin ei toivottu
(syytän ääliöitä jotka oli RSI General foorumilla hyvin äänekkästi vaatimassa helposti lennettäviä aluksia).

Mutta onneksi CIG on vihdoin ottanut selkärangan käyttöön eikä tee automaatisesti sitä jota äänekkäimmät ääliöt RSI:nGeneral foorumila vaatii.

Ts Star Citizenin alusten käyttöytymien on valitettavasti joutunut kärsimään siitä että peli on joukkorahoitteinen
(joukkorahoituksne lieveilmiö kun on se että pelin kehittäjä voi tehdä sen virheen että kuuntelee äänekkäimpä bäkkereitä).


PS Tuo

"... Ne pienet epätarkkuudet aluksen laitteiston toiminnassa ja hallinnassa luovat illuusion siitä, että alus on fyysinen objekti avaruudessa, jota pilotti tietokoneen avustamana pyrkii hallitsemaan. ..."

on yksi merkittävä syy miksi SC:n lentomallia uusitaan, nykyine IFCS tietokone kun on täydelline se kompensoi erittäin hyvin esim. vaurioituneeet thrusterit toisilla thrustereilla joten niiden "pienien epätarkuuksien" tuntuminen pelaajalle saaka ei tapahdu, ts se uusi SC lentomalli joka tulee tehdään tahalliseti "huonommaksi" kuin tämänhetkinen IFCS koska tämänhetkine on liian hyvä.

Koska se tuleva lentomalli tarvii tehdä "huonommaksi" ollakseen parempi olen varmaa että RSI:n General foorumila äänekkäät haukkuu sen lytyyn kun aluksen ei ole enää älyttömän helppoja lennettäviä (pitää vain toivoa että CIG/Dev:it on tarpeeksi paksunahkaisia eikä taivu äälämölön alla).

flight.JPG



... Ja samaa mieltä siitä, että alusten täytyy olla kalliita, LOPULLISESSA pelissä. ...
Kokemus on vain jo opettanut että jonkin hinnan korottamien (oli se pelin sisällä tai pelin ulkopuolella) aiheuttaa aina ääliö reaktion RSI:n General foorumilla, tästä syystä CIG pyrkii laittamaan aluksille pelinsisällä heti kättelyssä lopullista tasoa vastaavat myyntihinnat.

Koska aluksille jouduttiin laittaman lopulista myyntihintaa vastaavat hinnat piti tähän Alpha versioon tuoada alusten vuokraus vaihtoehto että homa toimisi.

Edessä on vielä se ongelma että jos CIG haluaisi poistaa lopullisesta pelistä alusten vuokraus vaihtoehdon niin sekin tulee aiheuttaman RSI:n General foorumila älämölön.

Ja jos oikeasti kiinnostaa kokeilla miltä hyvin toteutettu newtonilainen lentomalli ...
I War



Alkuperäisten puheiden perusteella itse odotin että SC alukset käyttäytyisi tuohon I War tyyliin, toivon että lentomallin uudistu vie siihen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mun täytyy muuttaa mieltäni tuosta Arrowista nimittäin jos sitä ei merkittävässä määrin nerfata niin siinä pystyy olemaan 3 + S3 aseeet ja 2x S3 ohjus ja 2x S2 ohjus ja sen lisäksi sen suojat on itseassa yhtätehokaat kuin Sabressa eli se on oikeastaan parempi kuin Buckaneer ja paljon halvempi.
 
Viimeksi muokattu:
Juu saa mutta tuon 70€ LTI Arrow on järkevä vain jos sitä aikoo käyttää pohjana johonkin selvästi kaliimpaan/isompaan alukseen päivittäessä.

Pelkän Arrowin vakuutuskulut tulee pelissä olemaan niin peinet että sen ylläpito onnistuu helposti ilman oikean rahan polttamista tuohon LTI vakuutukseen.

Tuon LTI Arrowin päivityslähtökohtana käytässä on myös se ongelma että sitä ei pysty päivitämään mihinkään Cutlass Blackiä pienempään/halvempaan arvostaan johtuen.

Esim. tuon uusittu Origin 300 sarja tarjoaa aluksena paljon enempi kuin Arrow mutta siitähuolimatta LTI Arrowia ei voi päivitää Origin 300 sarjan alukseksi koska Arrow on RL hinnaltaan kalliimpi.


Jos hakee Arrowin tyylistä alusta jota ei aio päivittää vaan pelata niin miten olisi
Origin 125a - Anniversary 2018
tuo alus pystyy tappelemaan mutta sillä on kaksi isoa etua verratuna Arrowiin siinä on tilaa pienille rahtipaketeille ts voi tehdä delivery missioneja ja siinä on sänky ts ei tarvi lentää asemalle loggautuaksene pelistä turvallisesti ulos.

Itselläni on tällä hetkellä Aurora LN sekä Avenger Titan. Aurora on alkuperäinen pledge-paketti kolmen kuukauden vakuuksilla vuosien takaa ja tuo Avenger Titan tuli anniversaryna ostettua 60 kuukauden vakuuksilla. Ehkä lähinnä idea on josko tuota Avenger Titania voisi sitten päivittää parempaan ellei hyvää LTI alusta tule vastaan.

Nyt vähän katselin, että tuo Origin 325a näytti kivalta, mutta en ole oikeasti perehtynyt kovin syvällisesti aluksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on tällä hetkellä Aurora LN sekä Avenger Titan. Aurora on alkuperäinen pledge-paketti kolmen kuukauden vakuuksilla vuosien takaa ja tuo Avenger Titan tuli anniversaryna ostettua 60 kuukauden vakuuksilla. Ehkä lähinnä idea on josko tuota Avenger Titania voisi sitten päivittää parempaan ellei hyvää LTI alusta tule vastaan.
Onko sulla tuossa Aurora LN pelipaketissa mitään mitä haluat pitää ja onko siinä SQ42 peliä jos ei niin yksi vaihtoehto olisi se että sulattaissit sekä Aurora LN paketin että Avenger Titan aluksen ja sitten osataisit Arrow Star Citizen pelipaketin noin joutuisit laittamaan aikapaljon lisää rahaa (mutta et paljoa enempää kuin mitä se pelkkä LTI Arrow maksaa jota haaveilit).

Pointti tuossa on se että noin sinulla olisi paljon (yli 100 ?) crediitejä sen Arrown päivittämiseksi joksikin isommaksi alukseksi ts riittää vähintään Arrow > Cutlass Black päivitykseen tai johonkin vielä parempaan (Freelancereita, Constellation Taurus ehkä ja ehkä jopa Super Hornet ja Prospector)

Ts noin avautuu paljon vaihtoehtoja joten kysymys on minkälaisesta pelityylistä pidät kun sehän vaikuttaa siihen milllainen alus kannattaa hankkia.

Mutta tuo kaikki riippuu siitä minkähintaisia ne sun Aurora LN ja Aveger Titan on oleet.

Jokatapauksessa tällä ei ole kiire koska tuo LTI Arrow on myynnissä ainakin kuunloppuun saakka ja mahdolisesti ensikuun 4. päivään saakka.

Jos sulla on tallessa noiden alustesi alkuperöiset hinnat niin niiden melt/credit arvo on se hinta - ALV (koska se ei palaudu) ts selvitä ensinnä nuo ja vasta senjälkeen ahrkitse mitä muutoksia mahdollisesti teet sen maksimi crediitti rajasi sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sulla tuossa Aurora LN pelipaketissa mitään mitä haluat pitää ja onko siinä SQ42 peliä jos ei niin yksi vaihtoehto olisi se että sulattaissit sekä Aurora LN paketin että Avenger Titan aluksen ja sitten osataisit Arrow Star Citizen pelipaketin noin joutuisit laittamaan aikapaljon lisää rahaa (mutta et paljoa enempää kuin mitä se pelkkä LTI Arrow maksaa jota haaveilit).

Pointti tuossa on se että noin sinulla olisi paljon (yli 100 ?) crediitejä sen Arrown päivittämiseksi joksikin isommaksi alukseksi ts riittää vähintään Arrow > Cutlass Black päivitykseen tai johonkin vielä parempaan (Freelancereita, Constellation Taurus ehkä ja ehkä jopa Super Hornet).

Mutta tuo kaikki riippuu siitä minkähintaisia ne sun Aurora LN ja Aveger Titan on oleet.

Jokatapauksessa tällä ei ole kiire koska tuo LTI Arrow on myynnissä ainakin kuunloppuun saakka ja mahdolisesti ensikuun 4. päivään saakka.

Jos sulla on tallessa noiden alustesi alkuperöiset hinnat niin niiden melt/credit arvo on se hinta - ALV (koska se ei palaudu) rts selvitä ensinä nuo ja avsta senjälkeen ahrkitse mitä muutoksia mahdollisesti teet sen maksimi crediitti rajasi sisällä.

Tuossa Auroran LN paketissa on molemmat pelit, joten sitä ei kannattane enää melttailla. Samaisesta syystä päivin viime vuonna P-72 Archimedeksen Avenger Titaniin viime vuonna. Avenger Titanin arvo oli 50 dollaria.

Jos upgradee aluksesta jonka vakuutus on huonompi kuin LTI, niin menettääkö tuon LTI:n mikä uudessa tulisi mukana? Näin olin ainakin aiemmin käsittänyt. Nyt jos siis melttaisin Avenger Titanin niin menettäisin 12 dollaria.
 
Tuossa Auroran LN paketissa on molemmat pelit, joten sitä ei kannattane enää melttailla. Samaisesta syystä päivin viime vuonna P-72 Archimedeksen Avenger Titaniin viime vuonna. Avenger Titanin arvo oli 50 dollaria.

Jos upgradee aluksesta jonka vakuutus on huonompi kuin LTI, niin menettääkö tuon LTI:n mikä uudessa tulisi mukana? Näin olin ainakin aiemmin käsittänyt. Nyt jos siis melttaisin Avenger Titanin niin menettäisin 12 dollaria.
Juu silloin kannattaa pitää se LN.

Jos sulatat tuon Avegerin ja ostat rahalla LTI Arrowin niin Avegerista saamasi crediitit riittä Cutlass, Freelancer, Hornet ja Origin 300 sarjan malleihin (ei aivan kaikkiin mutta valikoimaa on ihan hyvin).

Ainoa vaan että tuon luokan alukset ei mielestäni ole vielä sellaisia että niille LTI:n samisesta kannattaisi maksaa se n. 70€ RL rahaa ... ellet tee sitä siinätarkoitukessa että haluat antaa sen 70€ lisää tämän pelin joukkorahoitukseen.

Kun sulla on se Avenger niin se on ihan hyvä alus pelin sisällä rahan tienaamiseen joten se että pelissä tienaamalla päivittäisit aluksesi paremmaksi ei ole mikään iso kynnys joten sinulla ei sinällään ole tarvetta ostaa alusta pelin ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein voisi kuvitella, että IcePen saa jotain rahallista korvausta näistä huumoripläjäyksistä, mutta todennäköisemmin taustalla on vain yksinkertaisesti apple-syndrooma :lol:

Pääsispä aikakoneella viiden vuoden päähän katsomaan tätä ketjua. "Joo Robertti sanoi, että asiaan X on tulossa korjaus seuraavassa isossa päivityksessä. SQ42 tulee ehkä ensi vuonna, mutta just tuli myyntiin 15 uutta alusta, joten ejakuloikaa näille promokuville!"

Tuo peli on vähän sellainen kokemus, että kun löytää kupillisen miellyttävää kivaa, niin kohta joku kantaa huoneeseen kolme ämpärillistä haisevaa paskaa. Rehellisesti sanottuna me kyllä yritettiin nauttia tästä ilmaisesta peliajasta, mutta hankalaa se oli (tai on. Katsoo nyt kehtaako vähästä vapaa-ajasta tuhlata enempää tähän tekeleeseen).

Onko joku kokeillut Space marines pelimuotoa? Voi jeesus sentään millaista sontaa sekin on. Tuli mieleen reilu kymmenen vuotta sitten GTA Vice Citylle polven päällä tehty moninpelimodi, jossa kaikki asiat eivät nyt välttämättä olleet aina ihan synkassa keskenään. Saihan siitä toki huumoria iltäpäivään, kun välillä osa edellisen rundin äänistä tuli yhtenä möykkynä uuden rundin alussa. Sain kylläkin pidettyä K/D:n päälle kolmessa, joten lienee osalla jengistä peli toimii vielä huonommin kuin minulla.

Jos jollakin on pakottava tarve mennä seikkailemaan painottomaan tilaan aluksen ulkopuolelle, niin kannattaa harkiten miettiä miten pienestä kolosta sitä yrittää mennä eteenpäin. Voi olla etten vain löytänyt nappia magneettibootseille, mutta nuo fysiikat on jotain ihan uskomatonta tuubaa. Olin tutkimassa seulaksi ammuttua alusta ja hölmö kun olen, niin kävin vilkaisemassa myös aluksen ohjaamoa. Sieltä ei enää päässytkään pois millään ilveellä. Heti kun kaveri hipaiseekaan seinää tai muuta pintaa, niin avaruuspuvun thrusterit sekoaa täydellisesti ja seuraavat sekunnit tyyppi rimpuilee kuin epilepsiakohtauksen saaneena.

Vuodet kuluu nykyään niin nopeasti, että näin joulun alla sitä vain ihmettelee miten äkkiä tämä 12kk menikään. Eli ei mitään ongelmaa odotella neljää vuotta ja käydä sitten uudemman kerran toteamassa tilanne. Laittaisinko tällä hetkellä rahaa sisään? Röhöhöhöhö no en todellakaan! Paremmat kiksit saa laittamalla 150€ punaiselle tai Natashan sukkanauhaan :vihellys:
 
Nämä Free Fly eventit varmasti tuottavat enemmän epätyytyväisiä kokeilijoita, kuin lisää maksavia asiakkaita, mutta kokonaisuutena ovat silti kannattavia CIG:lle. Peli ei todellakaan ole aloittelijaystävällinen ja pre-alphassa kun mennään, niin bugeja riittää. Nämä kaksi edellä mainittua asiaa johtavat siihen, että vaaditaan kärsivällisyyttä, että pelistä saa kunnolla irti ja pääsee siihen kunnolla sisään.

Toisaalta isolla osalla uusista pelaajista ei myöskään ole kovin hyvää mielikuvaa siitä, mitä tämä peli yrittää olla ja mitä tällä hetkellä on tarjolla. Vaihtelevat ennakkoasenteet vaikuttavat oleellisesti siihen, miten kukin ensimmäiset tuntinsa pelin parissa kokevat.

Itse olen ollut lähes alusta asti backerina mukana, mutta useampi vuosi meni tässä välissä niin, että en juuri kehitystä seurannut. Kuukausi sitten tein paluun ja pelitunteja on kertynyt ihan mukavasti siitä lähtien. Joka pelikerralla pääsee paremmin kiinni pelin ytimeen ja pystyy aina vain paremmin siitä nauttimaan. Samalla oppii myös välttämään niitä osa-alueita, jotka eivät vielä toimi kovin hyvin.

Helppoa tähän ei ole päästä mukaan, mutta jos kärsivällisyys riittää ja peli muutoin tyyliltään nappaa, niin kyllä tästä saa jo nyt varsin paljon irti.

Itselläkin eri pelikertojen välillä voi olla isoja eroja. Joskus käyn pari tuntia pelaamassa ja törmään vain bugista toiseen, enkä oikein pääse pelaamaan kunnolla missään vaiheessa. Joku toinen kerta samat pari tuntia ovat käytännössä bugittomia ja pelistä pääsee nauttimaan täydellä höyryllä. Jos pelisessio on pidempi, niin yleensä jää hyvä fiilis, koska mahdollisista ongelmistakin huolimatta ehtii myös kunnolla pelaamaan.
 
Bugeistaan huolimatta tämä on vaan helvetin hauskaa viihdettä hyvällä porukalla pelailtuna, kuten ylläolevasta lauantain striimistä voi nähdä. :)
En minäkään tätä tällä hetkellä jaksa todellakaan pelata päivittäin, sen verran keskeneräinen tekele vielä, mutta porukalla sillon tällöin pööpöily on vaan yksinkertaisesti hemmetin hauskaa.
Osa hauskuudesta aiheutuu juurikin noista bugeista, eikä tätä todellakaan kannata edes yrittää pelata "tosissaan" otsa rutussa, sillon tästä ei kyllä saa mitään irti ja parempi kun sitten pelailee niitä valmiita pelejä.
Peli kuitenkin kehittyy koko ajan ja ne bugitkin murskataan ajastaan.

Jos joku haluaa liittyä joskus noihin meidän peleihin niin joinatkaa tuonne sigun Elite-Discordiin, sitä kautta on voice commsit ja chatit. SC:lle on siellä siis oma alikanava. ;)
Pelaillaan säännöllisen epäsäännöllisesti joten sopii kaikille. :D
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs järki tässä linjauksessa on pätemisen ohella? Luettavuutta ei taatusti paranna pitempien viestien keskittäminen yhteen pötköön. Eikä myöskään niiden kirjoittamista, mikä lienee kohtalaisen olennainen osa keskustelupalstan toimintaa, jos tarkoituksena oli keskustellakin.
Se, että toisia se häiritsee erittäin paljon (raporttia puskee 180kpl/s) kun yksi käyttäjä spämmää usean viestin putkeen, kun samat asiat voisi hoitaa yhdessä viestissä, siksi foorumilla on mahdollisuus usean viestin samanaikaiseen lainaukseen. Esimerkkinä nyt nuo perjantaiset viestit.
 
Se, että toisia se häiritsee erittäin paljon (raporttia puskee 180kpl/s) kun yksi käyttäjä spämmää usean viestin putkeen, kun samat asiat voisi hoitaa yhdessä viestissä, siksi foorumilla on mahdollisuus usean viestin samanaikaiseen lainaukseen. Esimerkkinä nyt nuo perjantaiset viestit.
Täytyy kompata tätä. Kun tulee kuuden minuutin sisään neljä lyhyttä viestiä, niin ne todellakin olisi saanut kaikki yhteen viestiin siististi sisällytettyä.
 
Peli ei todellakaan ole aloittelijaystävällinen ja pre-alphassa kun mennään, niin bugeja riittää. Nämä kaksi edellä mainittua asiaa johtavat siihen, että vaaditaan kärsivällisyyttä, että pelistä saa kunnolla irti ja pääsee siihen kunnolla sisään.

Kunnon ns. learning curve on vain hyvä asia, jos peli itsessään mahdollistaa oman pelityylin etsimisen ja sen hieromisen lähelle täydellisyyttä. Silloin kun oli elämässä enemmän aikaa, niin EVE-onlinen kanssa tuo tuli tehtyä melkein kymmenen vuoden aikajaksolla. Toki puhutaan hyvin erilaisista peleistä, mutta vähän on ikävä noita aikoja. Silloin tutkittiin, kokeiltiin, epäonnistuttiin ja lopulta saatiin porukan fitit, roolit ja taktiikat sille tasolle, että ei niille paljoa löytynyt vastusta.

Stat Citizenissä voisi paperilla olla potentiaalia vähän vastaavaan. Varsinkin jos tärkeäksi osaksi peliä tulisi myös pelaajien pyörittämä talous, avaruussotilaat, piraattitoiminta, firmat, allianssit ja niiden väliset mielettömät yhteenotot. Vähän hankalaa kuvitella, että tuossa pelissä olisi koskaan mitään suuremman luokan hubia, jossa sadat ihmiset pyörisi yhtä aikaa. Ei nyt, ei huomenna eikä vielä viiden vuoden päästäkään.

Oli se oma säätäminen myös EVE:ssä noiden yhteenottojen kanssa. CCP:lle oli hyvä ilmoittaa, että nyt muuten kolistellaan sapeleita, jos kentälle oli tulossa reilu 500 pelajaa. Silloin sieltä osattiin laittaa vähän enemmän paukkua serverille. Muistaakseni B-R5RB systeemin megamähinöissä oli reilu 2500 pilottia samanaikaisesti linjoilla ja pelin sisäinen aika/nopeus tiputettiin kymmenykseen normaalista.
 
Kunnon ns. learning curve on vain hyvä asia, jos peli itsessään mahdollistaa oman pelityylin etsimisen ja sen hieromisen lähelle täydellisyyttä. Silloin kun oli elämässä enemmän aikaa, niin EVE-onlinen kanssa tuo tuli tehtyä melkein kymmenen vuoden aikajaksolla. Toki puhutaan hyvin erilaisista peleistä, mutta vähän on ikävä noita aikoja. Silloin tutkittiin, kokeiltiin, epäonnistuttiin ja lopulta saatiin porukan fitit, roolit ja taktiikat sille tasolle, että ei niille paljoa löytynyt vastusta.

Stat Citizenissä voisi paperilla olla potentiaalia vähän vastaavaan. Varsinkin jos tärkeäksi osaksi peliä tulisi myös pelaajien pyörittämä talous, avaruussotilaat, piraattitoiminta, firmat, allianssit ja niiden väliset mielettömät yhteenotot. Vähän hankalaa kuvitella, että tuossa pelissä olisi koskaan mitään suuremman luokan hubia, jossa sadat ihmiset pyörisi yhtä aikaa. Ei nyt, ei huomenna eikä vielä viiden vuoden päästäkään.

Oli se oma säätäminen myös EVE:ssä noiden yhteenottojen kanssa. CCP:lle oli hyvä ilmoittaa, että nyt muuten kolistellaan sapeleita, jos kentälle oli tulossa reilu 500 pelajaa. Silloin sieltä osattiin laittaa vähän enemmän paukkua serverille. Muistaakseni B-R5RB systeemin megamähinöissä oli reilu 2500 pilottia samanaikaisesti linjoilla ja pelin sisäinen aika/nopeus tiputettiin kymmenykseen normaalista.
Mielestäni EVE:n ja Star Citizenin suora vertailu ei ole kovin järkevää. Vaikka niissä on paljon samaa, niin niissä on myös hirvittävän paljon eroavaisuuksia. Star Citizenin yksityiskohtaisuus ja vapaus on tietyllä tapaa aivan eri tasolla kuin EVE:ssä. Star Citizen ei edes yritä olla samanlainen peli, vaan jotain ihan muuta.

Toki Star Citizeniin jollain tasolla saattaa tulla mainitsemiasi asioita, niin se ei samalla tapaa keskity esimerikiksi talouteen. Tuntuu myös siltä, että EVE:ssä koetaan sen ihmismäärän olevan jonkinlainen itseisarvo hienolle yhteenotolle, vaikka se ei lopulta ole hirveän nautinnollista ja taistelut ylipäätään ovat Star Citizenissä täysin erilaisia. Uskallan väittää, että 50-100 pelaajan yhteenotto Star Citizenissä tuntuu paljon hienommalta ja immersiivisemmältä kokemukselta, kuin 2500:n ihmisen taistelu EVE:ssä. Jokaisella pelaajalla on omat merkittävät roolinsa ja kaikkien täytyy jatkuvasti tehdä jotain konkreettisesti.

Pointtini on siis se, että Star Citizenistä ei kannata odottaa uutta EVEä. Ei ainakaan kaikin tavoin. Se ei sitä yritä olla, eikä tule koskaan olemaan.
 
Jos sinulla on koutsina tähtihyökkääjä, joka laittaa sen viisi iltaan, suositko tätä vai odotatko ihmeitä penkiltä tai naftaliinista?Varmaan Icellekin työtapaturmia sattuu, mutta tuskin pelkästään sattumalta tämä on pelit-osion kenties ainoa ketju, jossa on lupa keskustella sekä perustella näkemyksensä illasta toiseen.

Syystä tai toisesta tämä ketju lienee Suomen parasta Star Citizen -keskustelua, eikä jää tiettävästi kovassa kansainvälisessä kilpailussakaan. Siihen nähden on ylimitoitettua kenenkään laskeskella jotain perjantain viestimääriä. Arpokaa raporttien tekijöiden kesken vaikka rullahiiret, niin eiköhän se ehkäise ilmiötä enemmän kuin intohimoisen viestittelyn kitkeminen muotoseikkojen perusteella.
Ihan yleisestä linjasta kyse. Hiiriä en voi luvata arvottavaksi ja jatkossa moderointiin liittyvä keskustelu käydään täällä:

Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista
 
Mielestäni EVE:n ja Star Citizenin suora vertailu ei ole kovin järkevää. Vaikka niissä on paljon samaa, niin niissä on myös hirvittävän paljon eroavaisuuksia. Star Citizenin yksityiskohtaisuus ja vapaus on tietyllä tapaa aivan eri tasolla kuin EVE:ssä. Star Citizen ei edes yritä olla samanlainen peli, vaan jotain ihan muuta.

Toki Star Citizeniin jollain tasolla saattaa tulla mainitsemiasi asioita, niin se ei samalla tapaa keskity esimerikiksi talouteen. Tuntuu myös siltä, että EVE:ssä koetaan sen ihmismäärän olevan jonkinlainen itseisarvo hienolle yhteenotolle, vaikka se ei lopulta ole hirveän nautinnollista ja taistelut ylipäätään ovat Star Citizenissä täysin erilaisia. Uskallan väittää, että 50-100 pelaajan yhteenotto Star Citizenissä tuntuu paljon hienommalta ja immersiivisemmältä kokemukselta, kuin 2500:n ihmisen taistelu EVE:ssä. Jokaisella pelaajalla on omat merkittävät roolinsa ja kaikkien täytyy jatkuvasti tehdä jotain konkreettisesti.

Pointtini on siis se, että Star Citizenistä ei kannata odottaa uutta EVEä. Ei ainakaan kaikin tavoin. Se ei sitä yritä olla, eikä tule koskaan olemaan.

Kuten mainitsin, niin hyvin erilaisista peleistä kyse ja oma pointti oli lähinnä tuohon opiskelukäyrään liittyvä, vaikka lähtikin hieman väärille raiteille meinneisyyden kaipuusta. Kyllä sitä jaksaa tehdä ja opiskella, jos peli muuten toimii edes auttavasti kuten pitääkin.

Toisaalta SC mainostaa olevansa MMO, joten ainakin omasta mielestäni se tarkoittaa valtavaa määrää pelaajia samoilla tienoilla ja hyvin avoimessa maailmassa. Varsinkin SC:n tyylisessä pelissä, johon kovaa vauhtia kehitellään yhä enemmän jengiä vetäviä aluksia jne. Tuskin niitä on tarkoitettu pelkästään PVE-puolelle tai V-peniksen venyttelyyn (tai sitten on). Jos PVP on se pointti, niin sitten pitäisi olla myös jotain, jonka takia hinnakkailla kipoilla lähdetään listimään kilpailevia ryhmittymiä. Se jokin voisi olla kädenvääntöä resursseista, joilla noita isoja kippoja ym. roinaa on mahdollista hankkia. Tämä toki tarkoittaa sitä, että kaikki pelaajat ovat käytännössä yhdellä paikallisella servulla, joka määräytyy maanosan mukaan. Kuitenkin silleen, että venäläiset ja kiinalaiset ovat suljettu omalle servulleen :D

Käsitteenä tuo MMO tuntuu kylläkin olevan hieman "juostava", enkä suoraan sanottuna taida edes enää tietää mitä SC yrittää olla. Pelkkä yläfemmojen heittely ja geneerinen PVE-sisältö käy äkkiä vanhaksi, joten omalla kohda maksimaalinen pelaajien välinen vuorovaikutus on se elinehto. Ihmisiä kun ollaan, niin se menee enemmin tai myöhemmin sotimiseksi.
 
Muualla io-techissä vuorovaikutteinen keskustelu näiden samojen sääntöjen alla laahaa pohjamudissa, joten ehkä kannattaisi sinne suunnata valistusretkensä ennemmin kuin tulla tänne valvomaan lain kirjainta ja mitä kukakin teki viime perjantaina.
Pään aukomisen sijaan voisit vain tyytyä siihen, että spämmäämiseen puututaan eikä huomautuksesta tarvitse repiä pelihousuja. Eiköhän tämä asia ole nyt loppuun käsitelty, ainakin tässä ketjussa.
 
Kuten mainitsin, niin hyvin erilaisista peleistä kyse ja oma pointti oli lähinnä tuohon opiskelukäyrään liittyvä, vaikka lähtikin hieman väärille raiteille meinneisyyden kaipuusta. Kyllä sitä jaksaa tehdä ja opiskella, jos peli muuten toimii edes auttavasti kuten pitääkin.

Toisaalta SC mainostaa olevansa MMO, joten ainakin omasta mielestäni se tarkoittaa valtavaa määrää pelaajia samoilla tienoilla ja hyvin avoimessa maailmassa. Varsinkin SC:n tyylisessä pelissä, johon kovaa vauhtia kehitellään yhä enemmän jengiä vetäviä aluksia jne. Tuskin niitä on tarkoitettu pelkästään PVE-puolelle tai V-peniksen venyttelyyn (tai sitten on). Jos PVP on se pointti, niin sitten pitäisi olla myös jotain, jonka takia hinnakkailla kipoilla lähdetään listimään kilpailevia ryhmittymiä. Se jokin voisi olla kädenvääntöä resursseista, joilla noita isoja kippoja ym. roinaa on mahdollista hankkia. Tämä toki tarkoittaa sitä, että kaikki pelaajat ovat käytännössä yhdellä paikallisella servulla, joka määräytyy maanosan mukaan. Kuitenkin silleen, että venäläiset ja kiinalaiset ovat suljettu omalle servulleen :D

Käsitteenä tuo MMO tuntuu kylläkin olevan hieman "juostava", enkä suoraan sanottuna taida edes enää tietää mitä SC yrittää olla. Pelkkä yläfemmojen heittely ja geneerinen PVE-sisältö käy äkkiä vanhaksi, joten omalla kohda maksimaalinen pelaajien välinen vuorovaikutus on se elinehto. Ihmisiä kun ollaan, niin se menee enemmin tai myöhemmin sotimiseksi.
Käytännössähän instanssikohtainen pelaajamäärä tulee olemaan 100-200 (nyt siis 50) ja server meshingin ansiosta pelaajia pitäisi sattua kohdalle todella merkittävän paljon, jos nykyiseen vertaa. Kun pienellä alueella, eli näköetäisyyden sisällä, on mahdollista olla se 100 pelaajaa milloin tahansa, niin kyllä sen pitäisi MMO:n kriteerit täyttää käytännössä kenen tahansa kohdalla. Server meshing siis tietyllä tapaa yhdistää kaikki serverit samaan, vaikka oikeasti toki kaikki eivät samalla serverillä olekaan. Tämä johtaa siihen, että pelaajia ei ole rajoitettu olemaan tekemisissä vain sen oman serverin sisällä olevien pelaajien kanssa, vaan käytännössä kaikkien muidenkin.

Tällä hetkellä ollaan siis hyvin kaukana siitä, mihin ollaan menossa. Server meshing oli muistaakseni ensi vuoden roadmapissa, eli vuoden päästä tilanne voi olla kovin erilainen.
 
@IcePen muistutan viestien editointimahdollisuudesta, niin ei tarvitse aina puskea uutta viestiä muutaman minuutin perään.:swait:
Yritin tehdä järkeviä kokonaisuuksia niin että yhden postaajann tai yhden aiheen jutut olisi samassa yhdistettynä.

Mitä järkeä siinä on että täysin eripostaajien täysin eriaiheet sotketaan sillisalaatiksi niin että kukaan keskustelijoista ei kykene tietämään mihin postaukseen vastaiukset on.


PS Muutama erillinen vastaus tuli vahingossa mutta kun en ole mode en voi niitä jälkikäteen yhdistää ja poistaa ylimääräistä postausta (sinä voi ja jos teet sen pyydän että teet järkeviä keskustelukokonaisuuksia etkä vain yhteenliimattuasillisalaattia (sen sekasikiösillisalaatiliimauksen on modet tehneet kerran aikaisemmin)).


PPS Tarkistin omat postaukseni Perjantaista lähtien niin perjantaina oli tullut vahingossa perättäisiä postauksia jotka olisi paremmin kuuluneet yhteen mutta sen jälkeen (La-Su) perättäin olevat postaukset on erilisiä hyvästä syystä kun ne ei kuulu samaan kun ne käsitteleen täysin eri aiheita esim. ioBBS komentit yhdessä, CIG IAE jutut toisessa, Leakit kolmannessan, jne jos nuo yhdistää niin menee sekaisin mitä CIG on kertonyt pelistä ja mitä peltiedostoja kaivamalla saaduista Leakeista on spekuloitu ja se mistä täälllä ioBBS foorumilla keskustellaan.


Niin että jos vaadit yhdistämään nuot kaikki näytä miten se tehdään niin että keskustelun ymmärrettävyys ei mene täysin erseelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Yritin tehdä järkeviä kokonaisuuksia niin että yhden postaajann tai yhden aiheen jutut olisi samassa yhdistettynä.

Mitä järkeä siinä on että täysin eripostaajien täysin eriaiheet sotketaan sillisalaatiksi niin että kukaan keskustelijoista ei kykene tietämään mihin postaukseen vastaiukset on.


PS Muutama erillinen vastaus tuli vahingossa mutta kun en ole mode en voi niitä jälkikäteen yhdistää ja poistaa ylimääräistä postausta (sinä voi ja jos teet sen pyydän että teet järkeviä keskustelukokonaisuuksia etkä vain yhteenliimattuasillisalaattia (sen sekasikiösillisalaatiliimauksen on modet tehneet kerran aikaisemmin)).
Pyritään silti pitämään peräkkäiset postaukset minimissä, vaikkakin joissain tilanteissa usea postaus on aiheellinen keskustelen pitämiseksi järkevässä järjestyksessä. :tup:
 
Nämä Free Fly eventit varmasti tuottavat enemmän epätyytyväisiä kokeilijoita, kuin lisää maksavia asiakkaita, mutta kokonaisuutena ovat silti kannattavia CIG:lle. Peli ei todellakaan ole aloittelijaystävällinen ja pre-alphassa kun mennään, ...
Juu CIG ei vieläkään ole tajunnut sitä että Free Fly tekeminen mahdollisiman helpoksi ekaa kertaa kokeilevalle on paljon tärkeämpää kuin se tyyli millä se Free Fly toteutetaan, meinaan tämä IAE Expo on kyllä todelal tyylikäs tapa toteuttaa Free Fly mutta ekakertaa kokeileva on täysin pihalla siitä mitä kakkiea häne täytyy ensin tehdä enne kun hän pääsee yhdenkään aluksne ohjaimiin.

Tässä IAE Expossa on se virhe että tämä yhdistää jo olemassa oleville bäkkereille suunnatun IAE näyttelyn ja ekaa kertaa peliä kokeilevien Free Flyn, tämä ei toimi kun kohderyhmillä on täysin eri osaamis- ja tarve-taso siitä mitä pelin pitää heille kertoa.

Ts tämä IAE Expo on sellainen tapahtuma johon pelaamista ensikertaa aloitava pelaaja ei törmäisi ensimmäisenä tämä IAE Expo on jotain johon pisempään peliä pelaanut pelaaja menisi mutta siitähuolimatta tätä IAE Expoa käytetään peliä ensikertaa kokeilevien Free Fly eventtinä ts IAE Expo olettaa paljon sen suhteen että pelaajat tietää siitä miten hommat toimii ja mistä mikin löytyy pelin sisällä.


... Toisaalta isolla osalla uusista pelaajista ei myöskään ole kovin hyvää mielikuvaa siitä, mitä tämä peli yrittää olla ja mitä tällä hetkellä on tarjolla. Vaihtelevat ennakkoasenteet vaikuttavat oleellisesti siihen, miten kukin ensimmäiset tuntinsa pelin parissa kokevat. ...
Juu paljon on vallalla sitä asennetta että kun peli on ollut pitkään kehityksessä ja näytää jo hyvältä niin sen täytyisi olla myös toiminnaltaan täysin julkaisukuntoisen tasoinen ja kun se ei sitä ole niin tuomitaan täysin paskaksi, siitä huolimatta että on moneenotteeseen kerrottu että peli on Alpha ja sen kehitys on vielä täysin kesken.

Tämä on sinällään kummallista kun Star Citizen toimii jo tällähetkellä paremmin kuin moni varsinaisten pelitalojen julkaisema peli on toiminut julkaisuhetkellään, ts Star Citizeniltä vaaditaa hurjasti enempi kuin mitä valmiilta pelitalojen myyntiin julkaisemilta peleiltä vaaditaan.

-------------------------------------------------------------------------------------------

...
Osa hauskuudesta aiheutuu juurikin noista bugeista, eikä tätä todellakaan kannata edes yrittää pelata "tosissaan" otsa rutussa, sillon tästä ei kyllä saa mitään irti ja parempi kun sitten pelailee niitä valmiita pelejä.
Peli kuitenkin kehittyy koko ajan ja ne bugitkin murskataan ajastaan.
...
Itsekin pelaan sillä asenteella että bugit on tällähetkellä osa pelikokemusta ja parasta viihdettä on oikeastaan ne koomisimmat bugit, vähemmään miellyttävistä bugiestakin voi otta iloa irti (kuten se kun tipahdin QT lennossa olevasta aluksesta ulos Stantonin viereen Crusaderin ja Hurstonin puoliväliin ... maisemat oli nimittäin ihan hyvät ...).

-------------------------------------------------------------------------------------------

Pyritään silti pitämään peräkkäiset postaukset minimissä, vaikkakin joissain tilanteissa usea postaus on aiheellinen keskustelen pitämiseksi järkevässä järjestyksessä. :tup:
Postausta johon vastasit on editoitu, luitko editin oma-aloitteisestin jos et tajuat miksi postausten editointi yhdeksi kokonaisuudeksi jälkikäteen ei oikein toimi.


Edit Lisäys.

PS Yllä oleva Nelfor kommenti ja tämä sinulle suunnattu kommenti eivät mielestäni kuulu samaan postaukseen koska ne käsittelevät kahta täysin eri asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
No tässä on viesti väliin. Nyt voipi taas yhden viestin verran ainakin laittaa harkitumpaa kokonaisuutta ennen kuin joku mikkihiiri ulisee.
Täällä ei nimitellä mikkihiiriksi niin ylläpitoa kuin muitakaan käyttäjiä.
PS Yllä oleva Nelfor kommenti ja tämä sinulle suunnattu kommenti eivät mielestäni kuulu samaan postaukseen koska ne käsittelevät kahta täysin eri asiaa.
Ihan hyvinhän nuo samaan viestiin sopivat - välissä olevat lainaukset jakavat selvästi sen mitä mikäkin vastaus koskee.
 
...
Pääsispä aikakoneella viiden vuoden päähän katsomaan tätä ketjua. "Joo Robertti sanoi, että asiaan X on tulossa korjaus seuraavassa isossa päivityksessä. SQ42 tulee ehkä ensi vuonna, mutta just tuli myyntiin 15 uutta alusta, joten ejakuloikaa näille promokuville!"
....
Aikakoneella ei pääse myöskään laittamaan voittavaa Eurojackpottia sisään, ...
Toisalta voi kun yhdisttä tämän ja sen yhden toisen BBS:n kommentit ja seuraaa miten peli on kehittynty ja mistä on puhuttu milloinkin.


"Joo Robertti sanoi, että asiaan X on tulossa korjaus seuraavassa isossa päivityksessä.
Kun niin on sanottu se on perustunut sen hetkiseen tietoon jos se ei sitten jostain syystä toeutunut ei tarkoita sitä että se alkuperäinen kommenti olisi ollut valhe.

Jokatapuksessa kun itse olen seurannut vastaavia väitelyjä ne juttu on aina tulleet peliin (joskus vain pisemmällä viiveellä) ja mikä on näiden väittäjien reaktio no ne unohtaa vastaväitteensä kokonaan ja käyttäytyy niin kuin sitä ei olisi koskaan olutkaan ja keksivät jonkun uuden väitteen jota käyttävät siihansaakka kun sekin käytännössä todistetaan aiheetomaksi.


SQ42 tulee ehkä ensi vuonna,
Jup CR sössi pahasti niillä 2016 puheillaan kun jälkikäteen katsoen on selvää että niille ei ollut riittävän hyvää pohjaa silläkään hetkellä kun CR sen sanoi, tuon jäkeen bäkkerit on pitäneen yllä sen verran kovaa painostusta että CR onn pitänyt suunbsa supussa vastaavien julkaisuajankohta lupauksienm suhteen (esim. Citizencon 2018 "Road to release" bäkkerit piti huolen siitä tettä CR takuuvarmasti tietää mikä on rektio jos hän siinäpuheeessa menee lupaaman yhdenkään julkaisuajankohdan).


mutta just tuli myyntiin 15 uutta alusta, joten ejakuloikaa näille promokuville!"
Todista että olisin harrastanut tuota, kertonut kyllä olen uusista mutta olen pitänyt huolen että ne on olleet vain asialuontoisia tiedotuksia eikä mitään ""... ejakuloikaa ..." irvailuja.

Olen myös jättänyt kokolailla tahalla kertomatta alusten myyntihinnoista (lukuunottamatta tapaukisa jossa alus on mielestäni niin kallis että sitä ei pitäisi ostaa) ja niistä ajankohdista jolloin jokin alus on ostettavissa (ts jos luotit siihen että minä kerron milloin joku alus on ostettavissa teit virheen).

Tämä IAE Expo on poikkeus sääntöön koska se mahdolistaa sen että vanhat bäkkerit voi sulattaa ne alukset jotka heillä on tällähetkellä ja "ostaa" crediiteillä toisenlaisne aluksen tilalle.

Ainut mitä uusille pelajille olen ostomahdolisuuksista kertonut on tämän IAE:n yhteydessä olevät peruspelipaketit jotka tarjoavat jotain sellasita lisäarvoa jotan normaalisti myynnissä olevissa perus pelipaketeissa ei ole.

Joten voisitko kertoa mikä toiminnassani on ollut "... joten ejakuloikaa näille promokuville! ..." tätä, kun jos joku ..tuilee mulle aiheesta se on ok mutta jos se on vain "veden lotinaa kanisterissa" niin en siitä oikien siedä.


--------------------------------------------------------------------

Kunnon ns. learning curve on vain hyvä asia, jos peli itsessään mahdollistaa oman pelityylin etsimisen ja sen hieromisen lähelle täydellisyyttä. Silloin kun oli elämässä enemmän aikaa, niin EVE-onlinen kanssa tuo tuli tehtyä melkein kymmenen vuoden aikajaksolla. ...
Tuo on se Star Citizenin tämänhetkinen ongelma joka peliä ekaa kertaa kokeilevien kohdalla näkyy kun sitä "learning curve" systeemiä ei pysty pelissä vielä ylläpitämään koska pelin rakenne kehittyy jatkuvasti (sitä yritetiin mutta se "training mission" meni rikki heti seuraavassa päivityksessä).

Star Citizenissä on kumminkin tällähetkellä hyvin toimivan Hint Systeemi ne hintit ilmestyy aina sopivissa tilanteissa kuvaruudun alareunaan jos vain pelaaja hoksaa niitä seurata, tuota hint systeemiä myös pidetään jatkuvasti yllä niin että se ei mene rikki.

... Stat Citizenissä voisi paperilla olla potentiaalia vähän vastaavaan. Varsinkin jos tärkeäksi osaksi peliä tulisi myös pelaajien pyörittämä talous, avaruussotilaat, piraattitoiminta, firmat, allianssit ja niiden väliset mielettömät yhteenotot. ...
Sisällytät tuohon sen olettaman että se on mahdollien vain jos pelin talous on täysin pelaajavetoinen, itse usko että tilanen ei ole se vaan että kaikki pelaajien välinen suurimittainenkin vääntö on täysin mahdollista vaikka pelin talous ei ole täysin pelaaja vetoinen.

Päivastoin se että pelin talous ei ole pelaajavetoinen pitäähuolen siitä että peli ei voi jumittua pattitilanteeseen jossa yksi pelaajaorganisaation hallitsee kaikkea tärkeään ja siten jumitta pelin etenemisen/kehittymisen kaikilta pelaajilta (EVE:ssähän on ollut tällaisia stagnaatiovaiheita jolloin pelissä ei ole tapahtunut juurimitään).

... Kuten mainitsin, niin hyvin erilaisista peleistä kyse ja oma pointti oli lähinnä tuohon opiskelukäyrään liittyvä, vaikka lähtikin hieman väärille raiteille meinneisyyden kaipuusta. Kyllä sitä jaksaa tehdä ja opiskella, jos peli muuten toimii edes auttavasti kuten pitääkin. ...
Tuohon opiskelukäyrään, vielä itse olen jättänyt tahallaan syvällisemmän kertomisen pois koska olen käytännössä todennut että ne monimutkaisemmat ominaisuudet muuttuu vielä niin paljon eri peliversioiden välillä että niiden opettelusta/opettamisesta ei ole hyötyä (sen joutuu tekemään uudelleen joka neljännes tällähetkellä joten en edes itse opettele niitä enää uudelleen vaan esim. pelaan alusten perussäädöillä ilman niiden syvällistä säätämistä).

Hyvä esimerki on tuo Buckaneer joka minulla on se on vähän kimuranti vekotin joten se pitää säätää itselleen sopivaksi että siitä saa hyödyn irti mutta en ole viitsinyt sitä tehdä enää uudelleen joten en käytännössä lennä Buckaneerila ennen kuin aluksien systeemit "pinnanalla" on paljon pisemmälle valmiita (tämä on onggelma vain näiden perus alusten ulkopuolella olevien alusten kanssa).
 
Viimeksi muokattu:
Joko on reclamereita testattu Aegiksen päivänä? Komea valikoima pommikoneita olisi myös lennettävissä.
Juu Reclaimer ja Hammerhead on sen verran kalliita härveleitä että niitä ei kannata ostaa mutta nyt kun niitä pääsee testaaman ilmaiseksi se kannataa ehdottomasti tehdä.

Reclaimer:illa kannattaa ehdottomasti kokeilla planeetalle/kuulle laskeutuminen ja siltä nousu,
se kun on oikeasti isoalus ja sillä lentämien tuntuu myös oikeasti isolla-aluksella lentämiseltä joten tuo laskeutuminen/nousu on kokemisen arvoinen juttu.

PS Edellien Reclaimer laskeutumsiyrityksenin päätyin "jonkinverran" planeetan pinnan tason alapuolelle ;-)
ts sen laskeutumisnopeuden tarkkailu on hyvin tärkeää kun alus ei pysähdy tuosta vaan.
 
Viimeksi muokattu:
...
Toisaalta SC mainostaa olevansa MMO, joten ainakin omasta mielestäni se tarkoittaa valtavaa määrää pelaajia samoilla tienoilla ja hyvin avoimessa maailmassa. ...
Itseasissa SC siis CIG ei mainosta SC:n olevan MMO päinvastoin CIG sanoo että SC ei ole MMO siinä perinteisessä mielessä mitä MMO:lla on tarkoitettu.

Star Citizen perusongelma on oikeastaan se että se ei sovi suoraan mihinkään perinteiseen lokeroon kuten MMO ja siitähuolimatta siitä kertoessa joutuu käyttämään sen kuvailussa näita perinteisiä hyvin tunnettuja termejä.


Esim.

"joten ainakin omasta mielestäni se tarkoittaa valtavaa määrää pelaajia"
Jep SC:llä on tuo ts se on MMO

"samoilla tienoilla"
Ymm SC:llä on tuo ja SC:llä ei ole tuota joten se on ja ei ole MMO
tämä "samoilla tienoilla/samassa pakassa" käsite on monimutkainen myös sen suhteen kun pitää eritellä pelaajan kokemus tilanteesta ja se miten se on käytännössä raudalla/pelikoodilla toteutettu itse kun oletan että lopullisessa pelissä pelaaja tulee kokemaan että hän on samassa kaikkien muiden pelaajien kanssa mutta kun asiaa katsoo tiukasti koodin/raudan näkövikkelistä kaikilla pelaajila ei ole suoraa yhteyttä toisiinsa ts todellien fyysinen immersio ei ole täydellinen mutta poikkeamat jää todennäköisesti pelaajan havaintokynnyksen alle

"ja hyvin avoimessa maailmassa."
Jep SC:llä aivan ehdottomasti on tuo ja hyvin laajassa merkitykseessä hyvin monen seikan suhteen joten jep SC on MMO++


PS Kun sanoin että SC:llä on se se tarkoittin teitenkin "valmista" peliä ei just nyt ulkona olevaa Alpha versiota.



Se jokin voisi olla kädenvääntöä resursseista, joilla noita isoja kippoja ym. roinaa on mahdollista hankkia.
Tuohon on jo olemassa selvä vastaus SC:n tapauksessa jokaisella pelin generoimalla missionilla (oli se mikä tahansa) pystyy olemaan useampia eri tavoitteita useammilla eri päämäärillä ja peli antaa eri pelaajille (pelaaja ryhmille) saman missionin eri tavoitteilla ja voitto parametreilla.


Esim:
Sinä saat tehtäväksi hakea paketin A kohteesta X ja toimittaa sen kohteeseen Y toinen pelaajan saa tehtäväkseen voimatoimnin hankia halintaansa paketin A ja toimittaa sen kohteeseen Z ts on potentiaalinen mahdollisuus että sinä ja se toinen pelaaja joudutte taistelemaan sen paketti A:n hallinnasta (tehän voitte myös sopia että toimitettaanko se paketti A yhdessä kohteeseen Y vain Z ja kuinka palkkio jaetaan teidän kesken eli pelaajat voivat valita onko kyseessä PVP kohtaaminen vai PVE yhteistyö).

Huom! Tuo ylläoleva oli vain esimerkki ts se missionin kohde voi olla paketin sijasta esim: vaurioitunut idris joka tarvii toimittaa UEEN telakalle tai vaihtoehtoisesti piraatitukikohtaan ts misisonnin koko on skaalattavissa isoille pelaaja Organisaatioille sopivaksi.

Eli se "sama" mission voi olla pieni kahina yhdestä paketista tai täysisota Idriksen hallinasta.


PS "jokin voisi olla kädenvääntöä resursseista" Kutsuisitko täyteenlastaatua Hull E alusta resurssiksi josta on kädenvääntöä ;-)

Meinaan kun Hull E:n rahtikapasiteeti/rahatiarvo vissiin vastaa jotain vaikka Suomen BKT:ta joten itse kutsuisin sitä kohtuullisen kokoiseksi resurssimääräksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on sinällään kummallista kun Star Citizen toimii jo tällähetkellä paremmin kuin moni varsinaisten pelitalojen julkaisema peli on toiminut julkaisuhetkellään, ts Star Citizeniltä vaaditaa hurjasti enempi kuin mitä valmiilta pelitalojen myyntiin julkaisemilta peleiltä vaaditaan.

Et voi oikeasti tosissasi väittää, että tämä toimisi paremmin kuin "moni varsinaisten pelitalojen" julkaisema peli? Mitä tuo nyt sitten tarkoittikaan. Juuri tuollaiset huumorikommentit saavat sinut näyttämään I-love-Robertti -lasit päässä hiihtävältä fanipojalta. En kiellä ettetkö olisi tärkeää massaa kyseiselle pelipuljulle. Ja tuo minun "ejakuloikaa näille" heitto oli lähinnä viittaus juuri tämän tapaiseen hihhulointiin, jota fanipojat tuppaa harrastamaan. Toki jos jostain metromatkasta saa housut tahmeaksi, niin mikä minä olen sitä iloa kieltämään.
 
Et voi oikeasti tosissasi väittää, että tämä toimisi paremmin kuin "moni varsinaisten pelitalojen" julkaisema peli? Mitä tuo nyt sitten tarkoittikaan. Juuri tuollaiset huumorikommentit saavat sinut näyttämään I-love-Robertti -lasit päässä hiihtävältä fanipojalta. En kiellä ettetkö olisi tärkeää massaa kyseiselle pelipuljulle. Ja tuo minun "ejakuloikaa näille" heitto oli lähinnä viittaus juuri tämän tapaiseen hihhulointiin, jota fanipojat tuppaa harrastamaan. Toki jos jostain metromatkasta saa housut tahmeaksi, niin mikä minä olen sitä iloa kieltämään.
En väittänyt niin että SC toimis paremmin kuin monien, mutta on monia pelitalojen julkaisuhetkellä huonommin toimineita pelejä ja siitähuolimatta se on Alpha version SC jota arvostellaan paljon enempi kuin niitä julkaistuja pelejä.

Ts vaatimukset on kovin ristiriitaisia kun julkaisemattomalta Alpha tason peliltä vaaditaan enempi kuin myyntiin julkaistulta peleiltä vaaditaan.

Tottakai ole sitä mieltä että SC:n täytyy ola todellisesssa jullkaisukunnossa sitten kun se julkaistaan valmiina myyntipelinä.

Mutta samaanaikaan on täysin kohtuutonta vaatia että Alpha peli josta puuttuu vielä isoja oleellisia osia toimisi yhtähyvin kuin julkaisupeli.

Itse toivon että SC:stä ei puutuisi oleellisia paloja enää ensivuodenlopussa niin että vuoden 2020 kuluessa voisi aokaa vaatimaan jotain Beta tason vakautta toiminnan suhteen
(tämä toiveenin on täysin veikkaus koska Roadmappia ei ole julkaistu niin pitkälle että näkisi onko kaikki tärkeät palat siihenmennessä pelissä vai ei).


3 perkeleen tuntia yritin saada reclaimeria mutta EI. :darra::darra::darra:
Reclaimer on sen verran iso resurssi syöppö että ne varmaa rajoittaa sitä kuinka monta Recklaimeria pystyy olemaan yhdellä serverillä yhtäaikaa käytössä, ts jos se Reclaimerin spawnaus ei onnistu heti alkuunsa ei sitä kannata ehkä 3:ea tuntia yrittä sillä samalla serverillä.

Ts yritä löytää chatistä joku jolla on jo Reclaimer käytössä ja pyydä päästä kyytiin.



----------------------------------------------

Lopetan tältä illalta täällä ioBBS:ässä roikumisen ja menen metsästämään omaa Reclaimeria.
 
Viimeksi muokattu:
Spawnaakos hahmo nyt jatkossa aina lorvillesta?
Spawnaa aina sinne spawn-paikkaan, missä olet viimeksi käynyt. Eli Levski, Lorville tai Olisar. Huomiona tähän, että spawn-paikka ei tunnu vaihtuvan, jos menet johonkin näistä kaverin kyydissä. En tiedä onko tämä sitten tarkoituksellista.

Ja defaulttina taitaa mennä aina Olisariin, jos ei ole käynyt vielä nykyisen patchin aikana missään.
 
Spawnaa aina sinne spawn-paikkaan, missä olet viimeksi käynyt. Eli Levski, Lorville tai Olisar. Huomiona tähän, että spawn-paikka ei tunnu vaihtuvan, jos menet johonkin näistä kaverin kyydissä. En tiedä onko tämä sitten tarkoituksellista.

Ja defaulttina taitaa mennä aina Olisariin, jos ei ole käynyt vielä nykyisen patchin aikana missään.
Hyvä juttu, kiitos tiedosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom