Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu 3.3.6 ja vielä tämä 3.3.7 versiokin on niin bugisia että ne ehdottomasti haluaa vakaamman version (3.4) käytöön joulunpyhien ajaksi, tuosta 3.4 versiostahan on siirretty 3.5 versioon kaikki oikeasti haasteellinen/riskialtis niin että jäljellä on vian bugikorjauksia ja helppoja päivityksiä (kuten aluksia).Voisin lyödä vetoa että yrittävät saada sen kaikille ulos joulun pyhiksi.
Virallinen julkaisun takaraja tavoitepäivämäärä on 20.12.Oikein hyvää itsenäisyyspäivää kaikille. 3.4 olisi sitten evocati vaiheessa. Onko kellään tietoa, että oliko se tarkoitus julkasta tossa joulun streamin aikaan vai vuoden lopussa?
Kyseinenkohta kieltää vain kilpailevan pelimootorin markkinoinni ja myynin eli CIG ei saa markkinoida kilpailevaa pelimootoria Crytechin asiakkaille tuotahan ei ole missäänvaiheessa tapahtunut kun CIG ei ole yrittänyt myydä mitään se on vain ottanut käytöön toisen pelimootorin.... kun vastaavilla sopimuksilla ei taida pystyä kieltämään pelimoottoritoimittajan vaihtoa esimerkiksi Amazonin Lumberyardiin. ...
Valmista ei varmasti ole vuoden päästä, se on selvää. Eikä todennäköisesti kahdenkaan vuoden päästä. Mutta jatkuvasti ollaan kyllä lähempänä valmistumista ja alpha on nytkin vuoden aikana edennyt reippaasti.@sinihiekka Olen kyllä odotellut pitkään. Näköjään joudun odottelemaan vielä toisen mokoman että saan valmiin pelin. Palailen ketjuun taas vuoden päästä jouluna kun tämä silloinkaan ole sen lähempänä valmistumista kuin tällä hetkellä.
Kun se SQ42 Roadmap on luvattu julkaista tässäkuussa niin josko sieltä tulisi Holyday striimin sijasta jonkinlainen SQ42 demo ja SQ42 Roadmapin julkaisu.No Holiday Livestream This Year. Disco Confirmed in Discord. - Star Citizen Spectrum
Imgur
Ei holiday livestriimiä tänä vuonna kuulemma community manager Disko-Landon mukaan.
...
Tuo kuinka kauan julkaisua joutuu odottamaan riipuu hyvinpaljon siitä kuinka iso (Aurinkokunnissa laskien) se julkaisupeli on.... niin kyllä tässä realistisestikin ajateltuna saa odotella ainakin sen 3-4 vuotta, että aletaan olemaan julkaisukunnossa. Sitä ennen ollaan varmastikin betassa ainakin vuoden ajan.
Hmm olipahan taas niin hajanainen ajatuksen juoksu tuossa postauksessa että en kyllä saanut kiinni että mihin pyrit.Ei vaan aiempien vuosienkin tiedotuslinja huomioiden herätä erityisesti luottamusta, että minkäänlaista jouluspeciaalia ei ole CIG-almanakkaan vieläkään tiettävästi merkattu näin arviolta kaksi viikkoa ennen H-hetkeä. Livestriimit olivat kuitenkin aikanaan hyvin suuri osa sitä vuorovaikutteisuutta ja luottamuksen rakentamista yleisöön silloin hyvinkin hataralla pohjalla olleen pelifirman toimesta, mikä oli vuoden 2014 alkuun saakka onnistunut lähinnä saamaan peliesinemyyntimallinsa hyvälle mallille. Teleprompterilta luettu ATV on tänä vuonna tavoittanut vastaavaa tunnelmaa lähinnä selvitellessään 3.3.5-julkaisua.
SQ42-demo olisi tietysti mitä suurinta elämystehtailua, mutta vaikea on sanoa olisiko sellaisen järjestämiseksi pitänyt hioa bugeja mitenkin kauan. Mutta Squadron 42-välivideocinematiikasta, kuten Coltonin laskeutuminen aluksestaan tai Bishopin puheen uusioversio, nyt luulisi yhden muutaman minuutin pätkän saavan irti. Kuten myös näyttelijäjulkistuksista ja -haastatteluissa. Ties mitä materiaalia vuoden 2015 SQ42-kuvauksista nyt olisi vielä näyttämättä. Ei sen siis tarvitse olla aina jokotai vaan luulisi vähintään arkistomateriaalia olevan tallella, kun SQ42-teemaiset ATV:t hiipuivat aika tehokkaasti pariin nähtyyn. Pyörittelisivät vaikka jotakin tehtyä 3D-pelihahmoa asuineen kuvanauhalla sen sijaan, että joka välissä yritetään myydä aluksia. Niiden näyttelyvideoiden huikein anti oli ennuste CIG:n purjehtimisesta jälleen kohti peliesinemyyntiotsikoita, kun alusten värien kustomisointi on ilmeisesti kytketty verkkosivujen toiminnallisuuteen, joissa varmasti rahalla saa. Silti joku SQ42-henkinen pyöreä pöytä olisi varmaan ihan paikallaan.
Vai olisikohan jopa ensimmäinen vuoden 2018 alun ATV-uudistuksessa mainittu pitempi, syväkatsausjakso ajankohtainen nyt heti jouluna...
Meikäläinenhän ehdotti jo aiemmin, että ainoa tänä vuonna early accessiin varsinaisesti lisätty pelimekaniikka eli Prospector-aluksen omistajien mainauserioikeus olisi lyhyen aikaa kenen tahansa testattavissa vaivattomasti julkaisuversiossa. Tämä sittemmin toteutui ilmaislentoviikon aikana, mikä toi goodwilliä projektia kohtaan 3.3.5:n julkaisun ohella. Kun tässä ei vielä ihan voiton puolella olla, niin kaiken alusmyyntituputuksen ja alusharrastajien ajoittaisen riiston vastapainoksi Citizencon, juhlamyyntiviikko ja joulumyyntiviikko kannattaisi hoitaa kokonaisuudessaan hoitaa kunnialla. Squadron 42-materiaali on ollut sen verran kätkössä tänä vuonna, että yhden kahden minuutin trailerin ohella ei olla vielä nähty yhtään mitään. Sen epäkohdan täyttämiseksi ei tarvitsisi julkaista mitään yli puolelle miljoonalle ihmiselle suunnattua suurtraileria tai välttämättä edes laajemmin pelikuvaa, jos CIG vain suuntaisi taas vaihteeksi katseensa niihin, jotka ovat tätä yksinpeliä jo loppuvuoden 2012 demotrailerista asti odottaneet ja sen verrattain avoimeen tekoprosessiin vähistään laittaneet.
@sinihiekka Olen kyllä odotellut pitkään. Näköjään joudun odottelemaan vielä toisen mokoman että saan valmiin pelin. Palailen ketjuun taas vuoden päästä jouluna kun tämä silloinkaan ole sen lähempänä valmistumista kuin tällä hetkellä.
2018 lähestyy loppuaan. Milloin saisimme valmiin pelin?
Tuolle 2014 julkaisuajalle oli pakottava syy nimittäin Kicksrttarter vaati ehdoissaan että ilmoitettu julkaisuaika pitää ole korkeintaan 2 vuotta Kicstarterin aloituksesta, itse en tuon 2014 julkaisuajan nähdessäni hetkääm kuvitellut että se voisi toteutua kun oli päivänselvää että se oli mahdoton siihennähden että kehitys alkoi täusin nollasta (ilman toimivaa pelistudiota)....
CIG teki toisaalta markkinoinnissa virheen lupailemalla silloin 2012 jotain 2014 julkaisua ja 2014 jotain 2106 julkaisua jne. ...
Tuo on vältämätöntä ja sen on myös pakko jatkua ensivuonna suuripiirtein samalla tasolla eli sitä rahaa tarvii sisään noin 3m$ per kuukausi että riittävän suuriosa jouksevista kuluista voidaan peittää bäkkäys rahoilla, muiden rahoituskanavien sijasta.... Alusharrastajille kohdennettua myyntipuhetta on vastaavasti tullut joka CIG-tuutista viimeiset 12 kuukautta.
Tuo muutos on tapahtuntu koska sitä oli nimenomaan toivottu Subejen toimesta (Subit maksa nuo ATV:t yms ja CIG kyselee säännöllisesti Subeilta sitä mihin suuntaan niitä pitäis kehittää juuritällähetkellä on auki kysely siitä minkälaista sisältöä ensivuonna pitäisi esittää).Äskeinen pyöreä pöytä tai muu ATV-materiaali, missä puhuva pää kertoo, mihin rooliin tämä alus taipuisi tulevaisuusfantasioissa on hyvin kaukana esimerkiksi niistä syvällisemmistä pätkissä, joissa Chris Smith tai Josh Coons pyöritteli tekemäänsä alusta web-cameran edessä tuottaen edes jonkinlaista substanssia aiheesta kuulijalle myös visuaalisesti.
Päinvastoin tuo yksinkertaistus ja rooleista puhuminen on tuotu nimenomaan uusia potentiaalisia pelaajia silmälläpitäen se auttaa hahmottamaan mitä pelissä voi auksella tehdä.En nyt ihan näe, miten vaikkapa subscribereita tai muuta valasosastoa, jolle nämä myyntituputukset on kai suunnattukin palvelee, että vuonna 2018 aluksista puhutaan tai kirjoitetaan huomattavasti yksinkertaisemmin kuin vaikka vuonna 2014, jolloin firman ulospuskema videomateriaali oli vielä intiimin vuorovaikutuksellista ja opettavaistakin, eikä jatkuvaa tulevaisuushorinaa alusten rooleista ...
Rahoituksen tarvitsee toki jatkua, mutta kannattaa myös muistaa, että ei CIG elä kädestä suuhun. Todennäköisesti siellä on takana edelleen kymmeniä miljoonia "ylimääräistä" rahaa, joka turvaa kehityksen jatkumisen, vaikka tulot eivät suoraan kattaisi menoja kuukausi- tai vuositasolla.Mitä tulee alusmyyntien jatkumiseennin niiden tarvii tietenkin jatkua koska CIG tarvii sisään sen n. 3m$ per kk joukkorahoitusosuuden juokseviinkuluihin niin että CIG säilyttää täyden hallinnan pelinkehityksen suhteen (oletan että nyt kun CIG:n työntekijämäärä kasvaa selvästi yli 500 hengen CIG rahoittaa toimintaansa jo muutoinkin kuin pelkällä joukkorahoitusrahalla).
Ihan projektin alusta lähtien on jatkuvalla syötöllä joka tuutista CIG:n toimesta toisteltu sitä, että alusmyynti lakkaa kun peli julkaistaan. Paskamyrsky olisi aivan tajuton ihan joka suunnalta, jos näin ei tehtäisi. Sitä paskamyrskyä olisi villitsemässä suurin osa nykyisistä backereista ja yhtälailla todella suuri osa uudesta yleisöstä. Mielestäni on suorastaan tyhmyyttä ajatella, että alusmyyntiä jatkettaisiin vain sen takia, että onhan se hyvin toiminut tähänkin asti.Luottoarviointisyistä firmalle on kai uusi raha tärkeämpää kuin vanha, jotta kuukausittaista toimintaa olisi edullisempaa pyörittää.
Tässä on kuitenkin pelien ohessa myyty aluksia eri muodoissaan 200 miljoonalla dollarilla, joten aika idealisti saa olla uskoessaan, ettei myös tämän maailman luottokortilla toimiva peliesinemyyntinäyttely olisi arkipäivää julkaisunkin jälkeen. Tällä tempulla suurfirmaksi kasvanut Cloud Imperium Games tuskin kokee moraalista velvoitetta ajaa peliesineverkkokauppaansa alas siinä vaiheessa, kun hyllyiltä löytyy useamman sadan esineen tarjonta. Pelimyyntiin turvautuminen on 1990-lukua. Aluskustomointikin lienee joiltain osin maksumuurin takana jatkossa ainakin värityksen osalta.
Chris Roberts on ollut aika selväsanainen jo pitkään, että oikealla rahalla saat peliin ostaa aluksia, joita joku toinen saattaa ensisijaisesti pelaamalla tai grindaamalla hankkia. Sanoisin myös, että alusharrastajilla leikkiminen ja fantasiointi näillä purkeilla on keskiössä, eikä mikään joukkorahoituksen tukeminen vaikka se on ehkä helpompi myöntää juhlapuheissa tai perustellessaan ties kenelle, miksi tuli laitettua tonni nyt vaikkapa peliesineisiin eikä bensiiniin tai huumeisiin.
CIG:n kulut on tällähetkellä varmaankin jonkunverran yli 3m$ per kuukausi joten joidenkin kymmenienmiljoonien puskuri ei riitä kuin vajaaksi vuodeksi ellei raha tule jatkuvasti sisään.Rahoituksen tarvitsee toki jatkua, mutta kannattaa myös muistaa, että ei CIG elä kädestä suuhun. Todennäköisesti siellä on takana edelleen kymmeniä miljoonia "ylimääräistä" rahaa, joka turvaa kehityksen jatkumisen, vaikka tulot eivät suoraan kattaisi menoja kuukausi- tai vuositasolla.
...
Kun katsoo mitä tahtia CIG työntekijämäärä on kasvanut ja kasvaa jatkossa niin on enempi kuin todennäköistä että CIG käytää tällähetkellä ja tulevaisuudessa merkittäviä summia jotain muutakin rahoitusta kuin kuukausittain kertyvää joukkorahoitusta.... Käsittääkseni mitään merkittävää rahoitusta ei joukkorahoituksen lisäksi ole vieläkään, vaikka jotain virityksiä yhteistyön ja rahoituksen suhteen onkin solmittu. ...
Jep jos alusmyynti jatkuu nykyisessä laajuudessaan pelin julkaisunjälkeen osallistun itse täysillä sen paskamyrskyn nostatukseen.Ihan projektin alusta lähtien on jatkuvalla syötöllä joka tuutista CIG:n toimesta toisteltu sitä, että alusmyynti lakkaa kun peli julkaistaan. Paskamyrsky olisi aivan tajuton ihan joka suunnalta, jos näin ei tehtäisi. Sitä paskamyrskyä olisi villitsemässä suurin osa nykyisistä backereista ...
...
Olisi yksinkertaisesti CIG:ltä suoranainen itsemurha, jos jatkaisivat alusmyyntiä julkaisun jälkeen, kun missään vaiheessa tähän asti ei ole puolikastakaan sanaa sen puolesta sanottu.
Minä olisin todennäköisesti valmis tekemään omanosani että kyseesä ei olisi pelkästään PR-itsemurha vaan että CIG:lle tulisi siitä vakavua taloudellisia (ja jos mahdollista oikeudellisia) seuraamuksia, tämä siksi kun mielestäni kyseessä olisi petos joten siitä hyötyminen pitää pyrki estämään.Komppaan Nelforia asiassa, alusten myynnin jatkaminen releasen jälkeen olisi käytännössä PR-itsemurha. ...
... Voihan olla mahdollista, että jotainlimited spessuja voisi tulla anniversary tai vastaavissa tapahtumissa ja sitä varten CIG keksii tekosyyn.
Niin, kuten sanoin, että rahoituksen tarvitsee jatkua. Juuri tästä syystä. En sanonut missään kohtaa, että olisi ok, jos tuloja ei tulisi ollenkaan vuoden aikana.CIG:n kulut on tällähetkellä varmaankin jonkunverran yli 3m$ per kuukausi joten joidenkin kymmenienmiljoonien puskuri ei riitä kuin vajaaksi vuodeksi ellei raha tule jatkuvasti sisään.
Kyse onkin siitä, että pelirahan ostamista oikealla rahalla rajoitetaan merkittävästi. Muistelen CR:n joskus sanoneen, että vaikka ostaisi vuoden aikana jokaisen pelirahan, mitä oikealla rahalla voi maksimissaan ostaa, niin ei silti voisi ostaa pelkästään tuolla pelirahalla mitään isompia aluksia. Ajatellaan nyt vaikka, että 100k UEC olisi ostettavissa oikeaa rahaa vastaan kuukausittain. Vuositasolla sillä siis voisi tämän hetken tietojen mukaan saada melkein jonkin Cutlass-tyyppisen aluksen. Ja tuon vuoden aikana todennäköisesti ehtii tienaamaan pelissä moninkertaisia määriä, jos vähänkään keskittyy rahan tekemiseen pelatessaan.Ite en ainakaan erottele, että jos joku ostaa esimerkiksi 500 eurolla pelirahaa, jolla ostetaan pelialus, niin se ei olisi enää alusten ostoa tai myyntiä. Tai, jos ostetaan ennakkomyyntikonseptialus, joka nakutetaan vuodessa lennettäväksi asti se ei olisi alusmyyntiä. Jos firma tuottaa 12 kuukautta putkeen ensisijaisesti alusmyyntimarkkinointia sekä yhä uusia, erinäköisiä markkinointijippoja kysyntää lisätäkseen elinikäisistä vaivattomuusvakuutuksista ja myyntirajoituksista alkaen sanoisin, että joukkorahoituksen sijaan voidaan puhua ihan avoimesti peliesinemyyntifirmasta, jolla on jatkossakin pari peliprojektia sidoksissa työnlaadullisesti niiden alusten jatkuvan kysynnän turvaamiseen.
Aluksethan Citizenconin tunnustuksen mukaan maksavat lähtökohtaisesti aivan helvetisti jo pelirahassakin, jolloin vuokraaminen on todennäköisempi vaihtoehto lennellä niillä kuin isojen alusten grindaaminen edes porukalla. Mikä onkaan nykyinen kuukausittainen limitti pelirahan ostolle, tuskin on enää sitä julkaisun jälkeen, kun markkinointi voi nojata jo julkaistuun peliin. Taatusti ei silloin tarvitse pelin sisällä edes liikkua lähimpään alusmyymälään tilaamaan haluamaansa peliesinettä vaan verkkosivuilta homma hoitunee luottokorttitietonsa syöttämällä. Johan se alusten värien kustomointikin on kuulemma osa RSI-nettisivuston tulevaa toiminnallisuutta pelin sisäisyyden ohella.
PR-katastrofihan on ollut päällä jo muutaman vuoden ajan ajan niihin kymppitonnien aluskokoelmapaketteihin huipentuen. Alusmyynti (eli yksityiskohtaisten peliesineiden myynti pitkäkestoiseksi koetussa pelissä oikealla rahalla) on vaan aika helkutin hyvä bisnes hylättäväksi. Peliesineiden houkuttelevuus kuluttajille on tähänkin asti ollut se kaikista keskeisin ja tuotteliain osa Star Citizeniä tekevän firman rahoitusmallissa. Vuodesta 2015 aina vain kiihtyvä riistomarkkinointi suhteellisen edesvastuuttomilla suurilla ja kalliilla konseptialuksilla, joissa on ylellisyystoiminnallisuutta lähes aina, ei oikein anna kuvaa, että firmalla olisi tähänkään ollut moraalisia ja eettisiä velvoitteita kuluttajiaan kohtaan. Tai ainakin näiden harvainalusten luksustoiminnallisuuden ja pelin yhdistäminen lienee ostajalleen vieläkin aika kaukainen unelma.
Onhan esimerkiksi rahojaan takaisin toivoneiden suuntaan otettu viimeisen vuoden sisään vakiintunut kommunikaatiotavaksi suhteellisen raakalaismainen silkka radiohiljaisuus, jolloin CIG jättää epäonnistuneen refund-hakemuksesi "Don Karnagen" käsiteltäväksi... eli se hakemus jää vailla päätöstä limboon vaikket nyt toki varmaan olisikaan varsinaisesti oikeutettu saamaan rahojaan takaisin näin vuosien jälkeen.
Joskus tuntuu että "sinihiekka" aliasta käyttä kaksi täysin eri ihmistä serverran rajusti kannat heittele laidasta laitaan Star Citizenin suhteen.Ite en ainakaan erottele, että jos joku ostaa esimerkiksi 500 eurolla pelirahaa, jolla ostetaan pelialus, niin se ei olisi enää alusten ostoa tai myyntiä. Tai, jos ostetaan ennakkomyyntikonseptialus, joka nakutetaan vuodessa lennettäväksi asti se ei olisi alusmyyntiä. Jos firma tuottaa 12 kuukautta putkeen ensisijaisesti alusmyyntimarkkinointia sekä yhä uusia, erinäköisiä markkinointijippoja kysyntää lisätäkseen elinikäisistä vaivattomuusvakuutuksista ja myyntirajoituksista alkaen sanoisin, että joukkorahoituksen sijaan voidaan puhua ihan avoimesti peliesinemyyntifirmasta, jolla on jatkossakin pari peliprojektia sidoksissa työnlaadullisesti niiden alusten jatkuvan kysynnän turvaamiseen.
Aluksethan Citizenconin tunnustuksen mukaan maksavat lähtökohtaisesti aivan helvetisti jo pelirahassakin, jolloin vuokraaminen on todennäköisempi vaihtoehto lennellä niillä kuin isojen alusten grindaaminen on edes porukalla. Mikä onkaan nykyinen kuukausittainen limitti pelirahan ostolle, tuskin on enää sitä julkaisun jälkeen, kun markkinointi voi nojata jo julkaistuun peliin. Taatusti ei silloin tarvitse pelin sisällä edes liikkua lähimpään alusmyymälään tilaamaan haluamaansa peliesinettä vaan verkkosivuilta homma hoitunee luottokorttitietonsa syöttämällä. Johan se alusten värien kustomointikin on kuulemma osa RSI-nettisivuston tulevaa toiminnallisuutta pelin sisäisyyden ohella.
PR-katastrofihan on ollut päällä jo muutaman vuoden ajan ajan niihin kymppitonnien aluskokoelmapaketteihin huipentuen. Alusmyynti (eli yksityiskohtaisten peliesineiden myynti pitkäkestoiseksi koetussa pelissä oikealla rahalla) on vaan aika helkutin hyvä bisnes hylättäväksi. Peliesineiden houkuttelevuus kuluttajille on tähänkin asti ollut se kaikista keskeisin ja tuotteliain osa Star Citizeniä tekevän firman rahoitusmallia. Vuodesta 2015 aina vain kiihtyvä riistomarkkinointi suhteellisen edesvastuuttomilla suurilla ja kalliilla konseptialuksilla, joissa on ylellisyystoiminnallisuutta lähes aina, ei oikein anna kuvaa, että firmalla olisi tähänkään asti ollut moraalisia ja eettisiä velvoitteita kuluttajiaan kohtaan. Tai ainakin näiden harvainalusten luksustoiminnallisuuden ja pelin yhdistäminen lienee ostajalleen vieläkin aika kaukainen unelma.
Onhan esimerkiksi rahojaan takaisin toivoneiden suuntaan otettu viimeisen vuoden sisään vakiintunut kommunikaatiotavaksi suhteellisen raakalaismainen silkka radiohiljaisuus, jolloin CIG jättää epäonnistuneen refund-hakemuksesi "Don Karnagen" käsiteltäväksi... eli se hakemus jää vailla päätöstä limboon vaikket nyt toki varmaan olisikaan varsinaisesti oikeutettu saamaan rahojasi takaisin näin vuosien jälkeen. Tuskinpa se suhtautuminen on sen reilumpaa julkaisupäivänä jengiä kohtaan, joka uhkaa ryöstää firmalta myyntialuksia jauhavan sammon.
Tämä tajunnanvirta alkaa olla niin epämääräisellä tasolla, etten usko oikein kenenkään saavan tästä mitään irti. Tavallaan tuotat ihan asiallista tekstiä, mutta pointtisi ja omat mielipiteesi jäävät hyvin tehokkaasti pimentoon, kun tuntuu vain siltä, että sieltä tulee epämääräistä tekstiä, jolla ei ole oikein mitään tarkoitusperää.Pitäähän sitä kritiikkiäkin antaa esimerkiksi ohjelmatuotannon suhteen. Tai kokonaiskuvan, josta voi mielestäni tehdä jo verrattain luotettavan ennusteen Cloud Imperium Gamesin reiluudesta. Ottihan Chris Roberts esimerkiksi Citizenconin alkuperäisen maksumuurisuunnitelmansa kanssa vaikutteita Blizzardin Blizzconista vaikkei projektin alkuluonteeseen kai kuulunut joukkorahoittajille maksumuurillinen tapahtuma kovinkaan olennaisena osana. Siitä kenties pikaisestakin ajatuksesta nyt oli vielä suhteellisen edullista luopua, mutta nyt puhutaan maksujaottelusta joka on tiettävästi ainakin vuodesta 2013 tai 2012 ollut osa Star Citizenin ansaitse aluksesi pelaamalla tai maksamalla-kuviota. Chris Roberts itsekin on asemoitunut tähän maksajien joukkoon, joilla ei ole aikaa vaan aivan muuta resurssia, millä pelata.
Ohjelmistossa Calling All Devs oli hyvä lisäys, mutta vuosi 2018 on näiden vakio-ohjelmien sykähdyttävyyden osalta (tähän asti) rakennettu lähinnä alusmyynnin ympärille. Ite tykkäsin myös Jump Point -lehteä lukea ennen kuin siitäkin tehtiin mitäänsanomaton julkaisu, jossa oli enää käytännössä aluskuvia ja markkinointitekstiä, eikä tarinaa kehittäjien sisäisen viestinnän kertomana siitä, miten sekin alus nyt sai muotonsa. Mikä mielestäni antaisi valittuna viestintänä uusille innostuneille paremman kuvan. Eipä niitäkään juttuja kai enää Comm-Linkissä näe.
Meikäläiseltä on ainakin pois verrattain avoimen behind the scenes-materiaalin (kuten esimerkiksi Chris Robertsin kommentit pelin tekemisen työvaiheista vanhoissa Jump Point -lehdissä) ljulkaisemattomuus sen jälkeen, kun keksittiin, että alusmyyntiä voi harrastaa aika laskelmoidulla kaavalla. Sen verran jengi näistä aluksista on tähänkin asti nauttinut, ettei se boikotti julkaisupäivänäkään varmasti kovin monia estä pelaamasta ja kuluttamasta yhä lisää. Ei tämä nyt ensimmäinen peli olisi, jonka julkaisuun liittyy dramatiikkaa enemmän kuin draaman kaaren tuomaa taloudellista painetta.
En siis näe yksilön kannalta mitenkään järkivalintana ankkuroida itseään alusmyyntimallin tälle tai tuolle puolelle, kun on täysin varmaa, että rahalla saa Cloud Imperium Gamesin myymiä aluksia ostaa ihan yhtä vaivattomasti kuin muita peliesineitä muissa peleissä. Jos kaikista halutuimmissa aluksissa, kuten Idris, on ostorajoituksia nekin pitänevät lähinnä harvinaisuuksien myyntiarvoa ja menekkiä yllä. Eipähän ole mitään lootboxeja tai rahalla ostettavia exclusive-kultaluoteja sentään horisontissa. Tähän asti myyntimallin vaikutukset ovatkin siis olleet hyvinkin positiivia, kun näillä miljoonamyynneillä on turvattu pelifirmalle resursseja laajentua eri suuntiin. Muutama sielunsa myynyt pelinkehittäjä lisäksi kuitannee alusmyyntimarkkinointibonuksia videojulkaisuista. Tai en keksi ainakaan parempaakaan syytä, miksi ammattimiehet toistaisivat myyntiesitteen kertomia pehmoisia kameran edessä, ellei valittu myyntimalli olisi aivan olennainen osa Star Citizenin tähänastista muovautumista ja tulevaisuutta.
@sinihiekka Olen kyllä odotellut pitkään. Näköjään joudun odottelemaan vielä toisen mokoman että saan valmiin pelin. Palailen ketjuun taas vuoden päästä jouluna kun tämä silloinkaan ole sen lähempänä valmistumista kuin tällä hetkellä.
Juu ja tälläkertaa taas tarvi kopioida tili uudelleen PTU:hun, tuo on viimekerroilla vähän vaihdellut niin että välistä ei tarvi kopioida vaikka versioloika on isompi ja sitten taas toiselalkerralla tarvii.PTU taas auki wave1 jengillekin. Pariin otteeseen kaatui kun reilun tunnin testasin, mutta recovery toimi molemmilla kerroilla. Uudet alukset tuli tsekattua, Hawk ei näkyny vielä olevan mukana. Lorvillen Central Business District oli aika meh.
Kumpi on isompi ongelma veltto toistuva trollailu yrittely vain sen laiskantrollausyrityksen seurauksena trollautuminen.Sinä se jaksat trollaa
Mielenkiintoista CIG:n osakkeiden (eli firman) laskennallinen arvo on reilustu yli 100 miljoona,
ts CIG varmaankin halutessaan pystyisi helposti vivuttaman nykyistä joukkorahoituskertymää 1/4:aa vastaavalla summalla.
mihin tämä arvio perustuu?
Jos jotain pitäisi veikata niin laskettu tuota Crytekin oikeusjuttua varten ja summa löytynee niistä papereista. Ei kyllä kehtaa alkaa kahlaamaan läpi.
Ei liity mitenkään Crytech oikeusjuttuuun.Jos jotain pitäisi veikata niin laskettu tuota Crytekin oikeusjuttua varten ja summa löytynee niistä papereista. Ei kyllä kehtaa alkaa kahlaamaan läpi.
Perustuu virallisesti ilmoitetuun osakemäärään ja virallisesti ilmoitetuun yhden osakken arvoon (koska firma ei ole pörsssä kyseessä ei teitenkään ole suoraan osakkeen markkina-arvo mutta osakkiden arvot pitää jokatapauksessa määritellä siten että ne vastaa firman arvoa).Kysymys ei ollut mistä numero löytyy vaan mihin se perustuu. ...
Ei liity mitenkään Crytech oikeusjuttuuun.
Perustuu virallisesti ilmoitetuun osakemäärään ja virallisesti ilmoitetuun yhden osakken arvoon (koska firma ei ole pörsssä kyseessä ei teitenkään ole suoraan osakkeen markkina-arvo mutta osakkiden arvot pitää jokatapauksessa määritellä siten että ne vastaa firman arvoa).
Eli tuollaperusteella pystyy sanomaan että CIG:n "arvo" on n. 100 miljoonaa.
IcePen sanoi:Mielenkiintoista CIG:n osakkeiden (eli firman) laskennallinen arvo on reilustu yli 100 miljoona,
ts CIG varmaankin halutessaan pystyisi helposti vivuttaman nykyistä joukkorahoituskertymää 1/4:aa vastaavalla summalla.
mihin tämä arvio perustuu?
Ei liity mitenkään Crytech oikeusjuttuuun.
Perustuu virallisesti ilmoitetuun osakemäärään ja virallisesti ilmoitetuun yhden osakken arvoon (koska firma ei ole pörsssä kyseessä ei teitenkään ole suoraan osakkeen markkina-arvo mutta osakkiden arvot pitää jokatapauksessa määritellä siten että ne vastaa firman arvoa).
Eli tuollaperusteella pystyy sanomaan että CIG:n "arvo" on n. 100 miljoonaa, ...
Minä selvästi heti aluksi kerroinEli tässä ei tullut mitään tietoa mihin arvostus perustuu. Muuta kuin että arvo on: osakkeen arvo x osakkaiden määrä. Tämä nyt itsestään selvää muutenkin.
Minä selvästi heti aluksi kerroin
"CIG:n osakkeiden (eli firman) laskennallinen arvo on reilustu yli 100 miljoona"
ja
"Perustuu virallisesti ilmoitetuun osakemäärään ja virallisesti ilmoitetuun yhden osakken arvoon (koska firma ei ole pörsssä kyseessä ei teitenkään ole suoraan osakkeen markkina-arvo mutta osakkiden arvot pitää jokatapauksessa määritellä siten että ne vastaa firman arvoa)."
niin miten sinulla voi olla mitään epäselvyyttä siitä mihin perustin puheeni (en missäänvaihsessa väittäönyt että puhe perustuisi todelliseen markkinaarvoon).
Vai oletko sitämieltä että en olisi saanut kertoa tätä asiaa ollenkaan kun se ei ole kerrottu just siinä muodosssa jonka sinä hyväksyt.
No kun se mun alkuperäinen lähden oli Derek Smart (aka Trollus Maxsimus) niin en sattuneesta syystä halunnut ohjata nettiliikennettä hänen suuntaansa.Alkuperäislähteen voisi aina laittaa, ...
Itse tulkitsin tuota lähinnä niin että CIG ja sen omistajat näyttäisi varautuvan Brittien breksit pelleilyyn sillä että siirtää CIG:n Briteissä sijaitsevien osien omistusta Brieteinsaarien ulkopuolella oleviin postilaatikkofirmoihin.... Eikä tämä dokumentti taida valottaa kuin ehkä yhden kymmenesosan CIG:n taustafirmojen tekemisistä, ...
Juu kun katsoo paljonko on onnistuttu keräämään ja mitä sillä rahalla on jo saatu aikaan niin hiukan ihmetyttää miten nimenomana tämä joukkorahoitus on kaikkein kehnoin joukkorahoitus (kun ottaa huomioot että on monia täysiä rahanvarastus kusetuksia jotka ei ole tehneet yhtään mitään muuta kuin vienyt rahat) niin ihmetyttää että millaisilla peruteilla toullaisen palkinnon pystyy perustelemaan....
Massively OP’s 2018 Awards: Worst MMO Business Model of 2018 | Massively Overpowered
Star Citizen voitti toisena vuonna peräkkäin huonoimman MMO-bisnesmallin palkinnon, eikä kukaan pelitoimittajista osannut sanoa yhtään mitään pelin tuotannon historiasta tai vaiheista. 500 vakituista työntekijää on vasta saatu 32 euron joukkorahoituspanoksella... ja jo ihan kiva lista ominaisuuksia itse peliinkin, joita ei muista peleistä löydy. Sivusto itsekin taitaa olla joukkorahoitettu... Vetivät kyllä ihan hyviä Star Citizen -ensikertalaisstriimeja tässä parin viimeisen viikon sisään.
Koska tuo CIG:n toistuva vuoden alun konfferensi systeemi oli tiedossa etukäteen itse ihmettelin just sitä että miksi SQ42 Roadmap oli luvatu julkaista Joulukuussa kun Joulukuu on se aika vuodesta jolloin CIG:llä on vähiten täsmällistä teitoa tulevaisuudesta ts olikohan taas kyseessä CR:n päätös joka ei kunnolla ottanut huomioon realiteetteja.How Star Citizen raised $7 million in seven days | PC Gamer...
...
Squadron 42-uutiskirjettä valutettiin viikolla taaksepäin. SQ42 road map saattaa olla kunnolla julki vasta joskus tammikuun lopulla, kun aiempina vuosina eri CIG-studioiden päälliköt kai ovat kokoustaneet vuoden alussa viimeistellen suunnitelmia uudelle vuodelle. Hiljaisuus, kun ei taida aiempina vuosina olla mikään kaikista positiivisin merkki odotettujen CIG-julkistusten alla, joten sen verran skeptinen voinee olla.
Kun tuo 50m kattaa tällähetkellä suurinpiirtein vuoden kulut se tarkoittisi sitä että jos kuvitellaan että pelien (SC ja SQ42) valmistuminen veisi 4 vuotta voisi siksi neljäksi vuodeksi palkataa n. 120 työntekijää lisää sen lisäksi minkä työntekijämäärän pelkkä joukkorahoitus kattaa.
Sanoin noin 50 miljoonaa ja se oli pyöristetty niin paljon ylöspäin kuin voi olla mahdolissta (yleensä arviot on 35-50 miljoona per vuosi).Jos kehitys tosiaan vie 50 miljoonaa vuodessa niin tässähän pitäisi varmaan huolestua. Vaikka rahaa näyttää tulevan ovista ja ikkunoista niin 50 miljoonaa on aivan tajuttoman suuri summa. SC:n keräämä yli 200 miljoonaa dollaria nostaa tämän jo nyt TOP 30 eniten myydyimmän PC-pelin listalle olettaen että kaikkien listalla olevien pelien kaikki kopiot on myyty 60 dollarilla. Todellisuudessa SC on siis jo kerännyt enemmän miljoonia kuin moni jo julkaistu ikoninen ja legendaarinen peli eikä SC ole lähellekkään vielä julkaistu. Missä menee raja milloin valaiden tuki ei riitä ja uusia backereitä ei tule tarpeeksi?
Vaikuttaisi siltä että CIG firmana on lähtenyt laajentamaan pikkasen liian agressiivisesti, varsinkin kun katsoo että tälläkin hetkellä on firman nykyiseen kokoon nähden 1/5 firman koosta avoimia työpaikkoja.
Minä taas näen sen niin että kaikki sisääntuleva joukkorahoitusraha käytetään mahdollisimman tehokkaasti pelien valmiiksi saantiin mahdollisiman nopeasti (ts jos se lisätyövoima nopeuttaa pelien valmsitumista niin tottakai sen kannantaa hankkia)....
Vaikuttaisi siltä että CIG firmana on lähtenyt laajentamaan pikkasen liian agressiivisesti, varsinkin kun katsoo että tälläkin hetkellä on firman nykyiseen kokoon nähden 1/5 firman koosta avoimia työpaikkoja.
ei oikeastaan ole järkeä kun vertaat siinä kahta vertailukelvotonta lukua.SC:n keräämä yli 200 miljoonaa dollaria nostaa tämän jo nyt TOP 30 eniten myydyimmän PC-pelin listalle olettaen että kaikkien listalla olevien pelien kaikki kopiot on myyty 60 dollarilla.
Muuten tuossa vertailussa
ei oikeastaan ole järkeä kun vertaat siinä kahta vertailukelvotonta lukua.
Meinaan kun jos Star Citzenin ja Squadton 42 pelin yhteenlaskeun "myydyn kopiomäärään" (ts sen määrän mitä on vähintään yhden pelipaketin omistavia bäkkereitä) suhteuttaa koko kertyneeseen joukkorahoitussummaan niin se on jotain 95-115 euroa per myyty peli paketti (joka voi sisältää kummatkin tai vain toisen pelin).
Eli Star Citizenistä ja Squadron 42 pelistä yhteensä maksettu keskihinta on tällähetkellä sen 95-115€ ei 60€ niin kuin sinä oletit (pelkkä peruspelipaketti on selvästi alle tuon 60€ mutta nämä valaat subventoi sitä hintaa tuolla n. 35-55€ osuudella).
Prikulleen... Myydyimpien PC-pelien lista ei anna tuottoa kaikille peleille ainoastaan myydyn määrän. ...
........
Tuli hankittua Sabre Raven, koska koodien hinnat valuneet alas ennen viimeistä käyttöpäivää 31/12/2018. Ylivoimaisesti "paras diili" pelissä tällä hetkellä.
Paljolla lähti? Itse jouduin maksamaan 85 dollaria.