Star Citizen

Voisin lyödä vetoa että yrittävät saada sen kaikille ulos joulun pyhiksi.
 
Voisin lyödä vetoa että yrittävät saada sen kaikille ulos joulun pyhiksi.
Juu 3.3.6 ja vielä tämä 3.3.7 versiokin on niin bugisia että ne ehdottomasti haluaa vakaamman version (3.4) käytöön joulunpyhien ajaksi, tuosta 3.4 versiostahan on siirretty 3.5 versioon kaikki oikeasti haasteellinen/riskialtis niin että jäljellä on vian bugikorjauksia ja helppoja päivityksiä (kuten aluksia).

Ts jos tuosta 3.4 versiosta ei paljastu joitain poikkeavan vaikeasti metsästettäviä ja korjattavia bugeja se tulee ulos ennen joulutakuoa.


Oikein hyvää itsenäisyyspäivää kaikille. 3.4 olisi sitten evocati vaiheessa. Onko kellään tietoa, että oliko se tarkoitus julkasta tossa joulun streamin aikaan vai vuoden lopussa?
Virallinen julkaisun takaraja tavoitepäivämäärä on 20.12.



-----------------------------------------------------------------------

Oh Crap Pellet Valtasi ATV:n.



ssg olitko just ATV:ssä ?
 
Viimeksi muokattu:
... kun vastaavilla sopimuksilla ei taida pystyä kieltämään pelimoottoritoimittajan vaihtoa esimerkiksi Amazonin Lumberyardiin. ...
Kyseinenkohta kieltää vain kilpailevan pelimootorin markkinoinni ja myynin eli CIG ei saa markkinoida kilpailevaa pelimootoria Crytechin asiakkaille tuotahan ei ole missäänvaiheessa tapahtunut kun CIG ei ole yrittänyt myydä mitään se on vain ottanut käytöön toisen pelimootorin.


Muuten kun katsoo millä perusteilla tuossa on kumottu noita Crytechin kohtia niin monesti Crytech olisi pystynyt (ehkä) estämään kumoutumisen sillä että ei olisi ollut niin laiska (Crytech oli moneen kohtaan antanut vain yhden esimerkin joka ei oikeuden mielestä ollut riittävä näyttö toistuvasta toiminnasta), no Crytechillä on 20 päivää aikaa korjata oma laiskuutensa ja siten venyttää oikeudenkäyntiä vielä pisemmäksi ja siten kasvattaa asianajajien tuloja tästä jutusta.

Yleensäkin tästä koko jutusta on jäänyt sellainen maku että Crytech:in asianajajat tahallisesti venyttää jutta ja siten kasvatta omaa laskutustaan/tulojaan, tämä ei tiekenkään ole Crytech:in eikä CIG:n etujen mukaista mutta jostainsyystä Crytech sallii tämän.
 
Viimeksi muokattu:
RTV (1 ja puoli tuntia !)



Carrack :):geek::D:tup:
Täydellinen ... just mitä toivoin ei liian iso joten pystyy helposti operoimaan missätahansa ... isot elintilat kyllä yllätti.

Ai niin ... on siinä käsitelty paljon muitakin aluksia niin että kannattaa katsoa.


--------------------------------------------------------------------------------------------

CloudImperiumGames_CorporateWebsite.jpg
 
Viimeksi muokattu:
@sinihiekka Olen kyllä odotellut pitkään. Näköjään joudun odottelemaan vielä toisen mokoman että saan valmiin pelin. Palailen ketjuun taas vuoden päästä jouluna kun tämä silloinkaan ole sen lähempänä valmistumista kuin tällä hetkellä.
 
@sinihiekka Olen kyllä odotellut pitkään. Näköjään joudun odottelemaan vielä toisen mokoman että saan valmiin pelin. Palailen ketjuun taas vuoden päästä jouluna kun tämä silloinkaan ole sen lähempänä valmistumista kuin tällä hetkellä.
Valmista ei varmasti ole vuoden päästä, se on selvää. Eikä todennäköisesti kahdenkaan vuoden päästä. Mutta jatkuvasti ollaan kyllä lähempänä valmistumista ja alpha on nytkin vuoden aikana edennyt reippaasti.

Kannattaa yrittää pitää mielessä, että tässä tehdään kokoluokaltaan ehkäpä suurinta peliä koskaan. Aktiivista kehitystä riittävän henkilökunnan voimin on nyt tehty nelisen vuotta. Kun tätä vertaa siihen, että vähemmän kunnianhimoinen RDR2 otti kehitysaikaa 8 vuotta, niin kyllä tässä realistisestikin ajateltuna saa odotella ainakin sen 3-4 vuotta, että aletaan olemaan julkaisukunnossa. Sitä ennen ollaan varmastikin betassa ainakin vuoden ajan.
 
No Holiday Livestream This Year. Disco Confirmed in Discord. - Star Citizen Spectrum

Imgur

Ei holiday livestriimiä tänä vuonna kuulemma community manager Disko-Landon mukaan.

:confused:

...
Kun se SQ42 Roadmap on luvattu julkaista tässäkuussa niin josko sieltä tulisi Holyday striimin sijasta jonkinlainen SQ42 demo ja SQ42 Roadmapin julkaisu.



CIG panosti paukkuja todella paljon tämänvuoden Anniversaryyn niin siinämielessä on ymmärrettävä jos Holyday striimiin ei panosteta yhtäpaljon
(se pelinkehityshän on pääasia esitysten sijasta jonka monet show tilaisuuksien vaatijat tunttuu unohtavan).


----------------------------------------------------------

... niin kyllä tässä realistisestikin ajateltuna saa odotella ainakin sen 3-4 vuotta, että aletaan olemaan julkaisukunnossa. Sitä ennen ollaan varmastikin betassa ainakin vuoden ajan.
Tuo kuinka kauan julkaisua joutuu odottamaan riipuu hyvinpaljon siitä kuinka iso (Aurinkokunnissa laskien) se julkaisupeli on.

Meinaan kuun katsoo mitävauhtia pelin perusrakenteet rakentuu niin kaikki tuo pohja voisi ehtiä julkaisuvalmiiksi parissa vuodessa mutta en usko että peli laajuudeltaan on vielä parinvuoden jälkeen sen kokoinen että bäkkerit hyväksyisi sen kutusumisen julkaisuversioksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vaan aiempien vuosienkin tiedotuslinja huomioiden herätä erityisesti luottamusta, että minkäänlaista jouluspeciaalia ei ole CIG-almanakkaan vieläkään tiettävästi merkattu näin arviolta kaksi viikkoa ennen H-hetkeä. Livestriimit olivat kuitenkin aikanaan hyvin suuri osa sitä vuorovaikutteisuutta ja luottamuksen rakentamista yleisöön silloin hyvinkin hataralla pohjalla olleen pelifirman toimesta, mikä oli vuoden 2014 alkuun saakka onnistunut lähinnä saamaan peliesinemyyntimallinsa hyvälle mallille. Teleprompterilta luettu ATV on tänä vuonna tavoittanut vastaavaa tunnelmaa lähinnä selvitellessään 3.3.5-julkaisua.

SQ42-demo olisi tietysti mitä suurinta elämystehtailua, mutta vaikea on sanoa olisiko sellaisen järjestämiseksi pitänyt hioa bugeja mitenkin kauan. Mutta Squadron 42-välivideocinematiikasta, kuten Coltonin laskeutuminen aluksestaan tai Bishopin puheen uusioversio, nyt luulisi yhden muutaman minuutin pätkän saavan irti. Kuten myös näyttelijäjulkistuksista ja -haastatteluissa. Ties mitä materiaalia vuoden 2015 SQ42-kuvauksista nyt olisi vielä näyttämättä. Ei sen siis tarvitse olla aina jokotai vaan luulisi vähintään arkistomateriaalia olevan tallella, kun SQ42-teemaiset ATV:t hiipuivat aika tehokkaasti pariin nähtyyn. Pyörittelisivät vaikka jotakin tehtyä 3D-pelihahmoa asuineen kuvanauhalla sen sijaan, että joka välissä yritetään myydä aluksia. Niiden näyttelyvideoiden huikein anti oli ennuste CIG:n purjehtimisesta jälleen kohti peliesinemyyntiotsikoita, kun alusten värien kustomisointi on ilmeisesti kytketty verkkosivujen toiminnallisuuteen, joissa varmasti rahalla saa. Silti joku SQ42-henkinen pyöreä pöytä olisi varmaan ihan paikallaan.

Vai olisikohan jopa ensimmäinen vuoden 2018 alun ATV-uudistuksessa mainittu pitempi, syväkatsausjakso ajankohtainen nyt heti jouluna...

Meikäläinenhän ehdotti jo aiemmin, että ainoa tänä vuonna early accessiin varsinaisesti lisätty pelimekaniikka eli Prospector-aluksen omistajien mainauserioikeus olisi lyhyen aikaa kenen tahansa testattavissa vaivattomasti julkaisuversiossa. Tämä sittemmin toteutui ilmaislentoviikon aikana, mikä toi goodwilliä projektia kohtaan 3.3.5:n julkaisun ohella. Kun tässä ei vielä ihan voiton puolella olla, niin kaiken alusmyyntituputuksen ja alusharrastajien ajoittaisen riiston vastapainoksi Citizencon, juhlamyyntiviikko ja joulumyyntiviikko kannattaisi hoitaa kokonaisuudessaan hoitaa kunnialla. Squadron 42-materiaali on ollut sen verran kätkössä tänä vuonna, että yhden kahden minuutin trailerin ohella ei olla vielä nähty yhtään mitään. Sen epäkohdan täyttämiseksi ei tarvitsisi julkaista mitään yli puolelle miljoonalle ihmiselle suunnattua suurtraileria tai välttämättä edes laajemmin pelikuvaa, jos CIG vain suuntaisi taas vaihteeksi katseensa niihin, jotka ovat tätä yksinpeliä jo loppuvuoden 2012 demotrailerista asti odottaneet ja sen verrattain avoimeen tekoprosessiin vähistään laittaneet.
Hmm olipahan taas niin hajanainen ajatuksen juoksu tuossa postauksessa että en kyllä saanut kiinni että mihin pyrit.

Halusitko Prospector Holyday Streemin vain ... :confused:



----------------------------------------------

Kuukausiraportin yhteenveto



Star Citizen Monthly Report: November 2018
 
Viimeksi muokattu:
@sinihiekka Olen kyllä odotellut pitkään. Näköjään joudun odottelemaan vielä toisen mokoman että saan valmiin pelin. Palailen ketjuun taas vuoden päästä jouluna kun tämä silloinkaan ole sen lähempänä valmistumista kuin tällä hetkellä.

Lupaat vaan, tuskin jaksat olla paria kuukkauttakaan poissa ja saman jankkaaminen alkaa taas. Mutta yllätäs tällä kertaa :tup:
 
2018 lähestyy loppuaan. Milloin saisimme valmiin pelin?

Jos Star Citizenin kehitystä vertaa muihin tämän kokoluokan peleihin niin kehityshän vuosien suhteen on jossain puolessa välissä tai vähän alle.

Isot pelit kuten GTA, RDR, Skyrim, Cyberpunk 2077, Final Fantasyt yms. ison luokan AAA-pelien kehitys on sen 4-10 vuotta firmalta jolla on jo valmiina studio, työkalut ja firman sisäiset toimintamallit.

Ero SC:ssä noihin on että AAA-peleistä ei yleensä kerrota mitään ennenkuin peli on jo lähes valmis. Yleensä 1-2 vuotta ennen julkaisua. Ihan vertailun vuoksi Cyberpunk 2077:sta puhuttiin ensimmäisen kerran 2011 kun peli oli konseptivaiheessa eikä sekään ole vielä valmis. Skyrim oli konseptivaiheessa jo Oblivionin kehityksen aikoihin ja samoin TES6 Skyrimin kehityksen aikoihin.

CIG teki toisaalta markkinoinnissa virheen lupailemalla silloin 2012 jotain 2014 julkaisua ja 2014 jotain 2106 julkaisua jne. vaikka heillä ei ollut edes yritystä joka kykenee pelin tekemään kasassa. Toisaalta ei, sillä rahaa tulee vieläkin parhaimmillaan 8 miljoonaa kuukaudessa. 2012 studion koko oli alle 10 ihmistä 2013 jotain 50 henkeä. Nykyään yli 500. Jossain 2015 aikaan yritys oli varsinaisesti perustettu. Tuolloinkaan ei ollut tuotantoprosessit ja työkalut vielä kokonaan kasassa. Vehicle pipelinenkin eli prosessin alusten suunnitteluun konseptista valmiiksi nuo taisivat saada valmiiksi vasta 2017. Lentomallinnuksen työkalu joka mahdollistaa lentomallin tehokkaan kehityksen valmistuu tänä vuonna tai ensi vuoden alusta.

Jos kehitysajan suhteuttaa normaaliin AAA-peliin niin en odottaisi SC:stä mitään valmista ainankaan 2-5 vuoteen. Jos tuon 2015 asettaa ajaksi jolloin studion työkalut, henkilöstö ja muu infrastruktuuri on sen verran hyvässä kuosissa että peliä voi oikeasti jo kehittää tehokkaasti niin peli on ollut tehokkassa kehityksessä 3 vuotta. Laittaisin kyllä SC:lle vielä 3 vuotta lisää kehitystä ja Squadron 42:lla 2 vuotta perustuen muiden AAA-pelien kehitysaikoihin.

Se mikä tässä SC:n kehityksessä tuntuu aiheuttavan ihmisille ongelmaa on se että kehitys on ollut julkista konseptista lähtien rikkoen pelialan vanhoja normeja ja CIG kerää rahaa vaikka ei ole mitään tietoa milloin peli on valmis. Kyllähän ihmiset tuskailee jo muidenkin AAA-pelien kanssa jotka on julkistettu liian aikaisin kuten FF7 Remake, Kingdom Hearts 3 ja Cyberpunk 2077. Jos CD Projekt RED ja Square olisivat noille kahdelle pelille avanneet pre-orderin jo pelien julkistuksen aikaan olisi varmasti kunnon paskamyrsky niidenkin ympärillä.

CIG on tehnyt kyllä ihan Ok tahtiin pelin kehitystä ottaen huomioon että kyseessä on start up eikä firma joka on ollut pystyssä 20 vuotta tai enemmän. Maturiteetti on hiukan eri luokkaa näiden firmojen välillä.

Jos haluaa SC:tä odotella stressivapaasti en palaisi asiaan ainankaan 2 vuoteen.
 
Viimeksi muokattu:
...
CIG teki toisaalta markkinoinnissa virheen lupailemalla silloin 2012 jotain 2014 julkaisua ja 2014 jotain 2106 julkaisua jne. ...
Tuolle 2014 julkaisuajalle oli pakottava syy nimittäin Kicksrttarter vaati ehdoissaan että ilmoitettu julkaisuaika pitää ole korkeintaan 2 vuotta Kicstarterin aloituksesta, itse en tuon 2014 julkaisuajan nähdessäni hetkääm kuvitellut että se voisi toteutua kun oli päivänselvää että se oli mahdoton siihennähden että kehitys alkoi täusin nollasta (ilman toimivaa pelistudiota).

Sensijaan tuo Squadron 42 2016 julkaisuilmoitus on ihan Chriss Robertsin omaa perseilyä jota sen ei olisi pitänyt mennä tekemään,
näin jälkikäteen on selvästi nähtävissä että CR:llä ei voinut tuo ilmoituksen tehdessään olla teidossa sitä että julkaisu olisi edes teoriassa mahdollien tehdä 2016 kuluessa eli sen CR:n SQ42 2016 möläytys oli täysin vailla faktapohjaa.


Tuon CR:n 2016 möläytyksen jälkeen isommat bäkkerit on tehneet CR:lle selväksi että jos tulee vastaava toinen möläytys se johtaa seuraamuksiin.

(tässäyhteydessä isommat bäkkerit ei tarkoita joitain Legatus paketin ostaneita vaan ihan oikeasti isompi ts vähintään 6 numeroisen kokonaisluvun sisältävä summa)
 
Viimeksi muokattu:
... Alusharrastajille kohdennettua myyntipuhetta on vastaavasti tullut joka CIG-tuutista viimeiset 12 kuukautta.
Tuo on vältämätöntä ja sen on myös pakko jatkua ensivuonna suuripiirtein samalla tasolla eli sitä rahaa tarvii sisään noin 3m$ per kuukausi että riittävän suuriosa jouksevista kuluista voidaan peittää bäkkäys rahoilla, muiden rahoituskanavien sijasta.

Täytyy muistaa se että myytäviä aluksia tekee vain n. 30 henkeä mutta ne 30 henkeä tuottaa myös loppujen työntekijöiden (n. 450 henkeä) palkkakulut noilla alusmyynneillä.

Ts alusmyynnit on välttämättömian pelejen valmistumisen takaamiseksi joten niistä valittaminen on joutavanpäiväistä jos ei halua ostaa aluksia niin ei niitä tarvi ostaa.


Toinen vaihtoehto olisi se että alusmyyntien sijasta rahaa hankitaisiin joltain ivestoijalta (kuten iso pelitalo) tuollainen ivestoija tietenkin alkaisi määräillä miten peli pukataan ulos (valmiudesta/laadusta riippumatta), ts investoijan mukaantulo vesittäisi koko alkuperäisen joukkorahoituksen tavoitteen saavuttamisen.


PS CIG hakee jatkuvasti lisää työntekijöitä
CloudImperiumGames_CorporateWebsite.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Äskeinen pyöreä pöytä tai muu ATV-materiaali, missä puhuva pää kertoo, mihin rooliin tämä alus taipuisi tulevaisuusfantasioissa on hyvin kaukana esimerkiksi niistä syvällisemmistä pätkissä, joissa Chris Smith tai Josh Coons pyöritteli tekemäänsä alusta web-cameran edessä tuottaen edes jonkinlaista substanssia aiheesta kuulijalle myös visuaalisesti.
Tuo muutos on tapahtuntu koska sitä oli nimenomaan toivottu Subejen toimesta (Subit maksa nuo ATV:t yms ja CIG kyselee säännöllisesti Subeilta sitä mihin suuntaan niitä pitäis kehittää juuritällähetkellä on auki kysely siitä minkälaista sisältöä ensivuonna pitäisi esittää).

Noita miltä alus näyttää pätkiä ei oikein enää tarvita kun monet alukset tuodaan nopeutetussa aikataulussa peliin niin jokainen pääse näkemään ne itse.
 
En nyt ihan näe, miten vaikkapa subscribereita tai muuta valasosastoa, jolle nämä myyntituputukset on kai suunnattukin palvelee, että vuonna 2018 aluksista puhutaan tai kirjoitetaan huomattavasti yksinkertaisemmin kuin vaikka vuonna 2014, jolloin firman ulospuskema videomateriaali oli vielä intiimin vuorovaikutuksellista ja opettavaistakin, eikä jatkuvaa tulevaisuushorinaa alusten rooleista ...
Päinvastoin tuo yksinkertaistus ja rooleista puhuminen on tuotu nimenomaan uusia potentiaalisia pelaajia silmälläpitäen se auttaa hahmottamaan mitä pelissä voi auksella tehdä.

Vanhat bäkkerit pystyy löytämään ne monimutkaisemman yksityiskohdat itsekkin esim. Ship Matrix sivulta.

Ne aikaisemmat syvälliset alusjutut oli uusille potentiaalisille bäkkereille kauhean sekavia ja hämmentäviä eivätkä siksi palvelleet sitä tarkoitusta miksi CIG näitä tubevideoita tekee.


Mitä tulee alusmyyntien jatkumiseennin niiden tarvii tietenkin jatkua koska CIG tarvii sisään sen n. 3m$ per kk joukkorahoitusosuuden juokseviinkuluihin niin että CIG säilyttää täyden hallinnan pelinkehityksen suhteen (oletan että nyt kun CIG:n työntekijämäärä kasvaa selvästi yli 500 hengen CIG rahoittaa toimintaansa jo muutoinkin kuin pelkällä joukkorahoitusrahalla).

Itse oletan että nämä säännölliset kuukausittaiset alusmyynnit loppuisi siinävaiheessa kun Squadron 42 julkaistaan myyntiin, koska SQ42 myyntitulojen pitäisi helposti kataa ainakin 2 vuoden SC PU kehitys kulut.



 
Viimeksi muokattu:
Teimpähän taas sen virheen että kävin RSI Foorumin General alueella ja kokemus on peritneisen masentava kun puhenaiheena oli planeetoilla mahdollisesti olevat eläimet niin keskustelijat ei tajunnut edes sitä että ne puhuu silloin pelin AI:n yhdestä pienestä osa-alueesta "kun ei eläimet ole AI:ta" Doh!
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee alusmyyntien jatkumiseennin niiden tarvii tietenkin jatkua koska CIG tarvii sisään sen n. 3m$ per kk joukkorahoitusosuuden juokseviinkuluihin niin että CIG säilyttää täyden hallinnan pelinkehityksen suhteen (oletan että nyt kun CIG:n työntekijämäärä kasvaa selvästi yli 500 hengen CIG rahoittaa toimintaansa jo muutoinkin kuin pelkällä joukkorahoitusrahalla).
Rahoituksen tarvitsee toki jatkua, mutta kannattaa myös muistaa, että ei CIG elä kädestä suuhun. Todennäköisesti siellä on takana edelleen kymmeniä miljoonia "ylimääräistä" rahaa, joka turvaa kehityksen jatkumisen, vaikka tulot eivät suoraan kattaisi menoja kuukausi- tai vuositasolla.

Käsittääkseni mitään merkittävää rahoitusta ei joukkorahoituksen lisäksi ole vieläkään, vaikka jotain virityksiä yhteistyön ja rahoituksen suhteen onkin solmittu.
 
Luottoarviointisyistä firmalle on kai uusi raha tärkeämpää kuin vanha, jotta kuukausittaista toimintaa olisi edullisempaa pyörittää.

Tässä on kuitenkin pelien ohessa myyty aluksia eri muodoissaan 200 miljoonalla dollarilla, joten aika idealisti saa olla uskoessaan, ettei myös tämän maailman luottokortilla toimiva peliesinemyyntinäyttely olisi arkipäivää julkaisunkin jälkeen. Tällä tempulla suurfirmaksi kasvanut Cloud Imperium Games tuskin kokee moraalista velvoitetta ajaa peliesineverkkokauppaansa alas siinä vaiheessa, kun hyllyiltä löytyy useamman sadan esineen tarjonta. Pelimyyntiin turvautuminen on 1990-lukua. Aluskustomointikin lienee joiltain osin maksumuurin takana jatkossa ainakin värityksen osalta.

Chris Roberts on ollut aika selväsanainen jo pitkään, että oikealla rahalla saat peliin ostaa aluksia, joita joku toinen saattaa ensisijaisesti pelaamalla tai grindaamalla hankkia. Sanoisin myös, että alusharrastajilla leikkiminen ja fantasiointi näillä purkeilla on keskiössä, eikä mikään joukkorahoituksen tukeminen vaikka se on ehkä helpompi myöntää juhlapuheissa tai perustellessaan ties kenelle, miksi tuli laitettua tonni nyt vaikkapa peliesineisiin eikä bensiiniin tai huumeisiin.
Ihan projektin alusta lähtien on jatkuvalla syötöllä joka tuutista CIG:n toimesta toisteltu sitä, että alusmyynti lakkaa kun peli julkaistaan. Paskamyrsky olisi aivan tajuton ihan joka suunnalta, jos näin ei tehtäisi. Sitä paskamyrskyä olisi villitsemässä suurin osa nykyisistä backereista ja yhtälailla todella suuri osa uudesta yleisöstä. Mielestäni on suorastaan tyhmyyttä ajatella, että alusmyyntiä jatkettaisiin vain sen takia, että onhan se hyvin toiminut tähänkin asti.

Peliä tullaan julkaisuvaiheessa myymään samalla tapaa, kuin nytkin myydään starter-paketteja. Tuon lisäksi ihan taatusti tulee kk-maksullista kamaa ja se puhuttu rajallinen määrä pelirahaa voidaan kuukausitasolla myydä oikeaa rahaa vastaan. Eli nykyisestä jäävät pois alusmyynnit starter-pakettien ulkopuolelta ja tilalle tulee muita vaihtoehtoja tukea pelin jatkuvaa kehitystä.

Olisi yksinkertaisesti CIG:ltä suoranainen itsemurha, jos jatkaisivat alusmyyntiä julkaisun jälkeen, kun missään vaiheessa tähän asti ei ole puolikastakaan sanaa sen puolesta sanottu.
 
Komppaan Nelforia asiassa, alusten myynnin jatkaminen releasen jälkeen olisi käytännössä PR-itsemurha. Voihan olla mahdollista, että jotain limited spessuja voisi tulla anniversary tai vastaavissa tapahtumissa ja sitä varten CIG keksii tekosyyn.
 
Rahoituksen tarvitsee toki jatkua, mutta kannattaa myös muistaa, että ei CIG elä kädestä suuhun. Todennäköisesti siellä on takana edelleen kymmeniä miljoonia "ylimääräistä" rahaa, joka turvaa kehityksen jatkumisen, vaikka tulot eivät suoraan kattaisi menoja kuukausi- tai vuositasolla.
...
CIG:n kulut on tällähetkellä varmaankin jonkunverran yli 3m$ per kuukausi joten joidenkin kymmenienmiljoonien puskuri ei riitä kuin vajaaksi vuodeksi ellei raha tule jatkuvasti sisään.

... Käsittääkseni mitään merkittävää rahoitusta ei joukkorahoituksen lisäksi ole vieläkään, vaikka jotain virityksiä yhteistyön ja rahoituksen suhteen onkin solmittu. ...
Kun katsoo mitä tahtia CIG työntekijämäärä on kasvanut ja kasvaa jatkossa niin on enempi kuin todennäköistä että CIG käytää tällähetkellä ja tulevaisuudessa merkittäviä summia jotain muutakin rahoitusta kuin kuukausittain kertyvää joukkorahoitusta.

Ihan projektin alusta lähtien on jatkuvalla syötöllä joka tuutista CIG:n toimesta toisteltu sitä, että alusmyynti lakkaa kun peli julkaistaan. Paskamyrsky olisi aivan tajuton ihan joka suunnalta, jos näin ei tehtäisi. Sitä paskamyrskyä olisi villitsemässä suurin osa nykyisistä backereista ...
Jep jos alusmyynti jatkuu nykyisessä laajuudessaan pelin julkaisunjälkeen osallistun itse täysillä sen paskamyrskyn nostatukseen.

...
Olisi yksinkertaisesti CIG:ltä suoranainen itsemurha, jos jatkaisivat alusmyyntiä julkaisun jälkeen, kun missään vaiheessa tähän asti ei ole puolikastakaan sanaa sen puolesta sanottu.
Komppaan Nelforia asiassa, alusten myynnin jatkaminen releasen jälkeen olisi käytännössä PR-itsemurha. ...
Minä olisin todennäköisesti valmis tekemään omanosani että kyseesä ei olisi pelkästään PR-itsemurha vaan että CIG:lle tulisi siitä vakavua taloudellisia (ja jos mahdollista oikeudellisia) seuraamuksia, tämä siksi kun mielestäni kyseessä olisi petos joten siitä hyötyminen pitää pyrki estämään.


... Voihan olla mahdollista, että jotain limited spessuja voisi tulla anniversary tai vastaavissa tapahtumissa ja sitä varten CIG keksii tekosyyn.

Itse voisin hyväksyä todellla harvoin tapahtuvan konseptialus myynnin ts kun peliin oltaisiin kehittämässä jotain täysin uudenlaista alusta (uudella pelimekaniikalla) jota siinä ei aikaisemmin ole ollut niin sen aluksen yhdenkerran tapahtuvan konseptimyynnin voisin hyväksyä (tuo varmistaisi sen että pelin kehitykselle olisi motiivi vielä lukuisiavuosia sen julkaisun jälkeen kun ne uudet ominaisuuudet maksaisi konseptimyynti tuloina omat kehityskulunsa).

Ts semmoiinan konseptialusmyynti joka tekisi kannatavaksi joidenkin kymmenien peliä edelleekehittävien Devien palkattuan pitämisen vielä kymmenisen+vuotta pelin julkaisun jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
CIG:n kulut on tällähetkellä varmaankin jonkunverran yli 3m$ per kuukausi joten joidenkin kymmenienmiljoonien puskuri ei riitä kuin vajaaksi vuodeksi ellei raha tule jatkuvasti sisään.
Niin, kuten sanoin, että rahoituksen tarvitsee jatkua. Juuri tästä syystä. En sanonut missään kohtaa, että olisi ok, jos tuloja ei tulisi ollenkaan vuoden aikana.
 
Ite en ainakaan erottele, että jos joku ostaa esimerkiksi 500 eurolla pelirahaa, jolla ostetaan pelialus, niin se ei olisi enää alusten ostoa tai myyntiä. Tai, jos ostetaan ennakkomyyntikonseptialus, joka nakutetaan vuodessa lennettäväksi asti se ei olisi alusmyyntiä. Jos firma tuottaa 12 kuukautta putkeen ensisijaisesti alusmyyntimarkkinointia sekä yhä uusia, erinäköisiä markkinointijippoja kysyntää lisätäkseen elinikäisistä vaivattomuusvakuutuksista ja myyntirajoituksista alkaen sanoisin, että joukkorahoituksen sijaan voidaan puhua ihan avoimesti peliesinemyyntifirmasta, jolla on jatkossakin pari peliprojektia sidoksissa työnlaadullisesti niiden alusten jatkuvan kysynnän turvaamiseen.

Aluksethan Citizenconin tunnustuksen mukaan maksavat lähtökohtaisesti aivan helvetisti jo pelirahassakin, jolloin vuokraaminen on todennäköisempi vaihtoehto lennellä niillä kuin isojen alusten grindaaminen edes porukalla. Mikä onkaan nykyinen kuukausittainen limitti pelirahan ostolle, tuskin on enää sitä julkaisun jälkeen, kun markkinointi voi nojata jo julkaistuun peliin. Taatusti ei silloin tarvitse pelin sisällä edes liikkua lähimpään alusmyymälään tilaamaan haluamaansa peliesinettä vaan verkkosivuilta homma hoitunee luottokorttitietonsa syöttämällä. Johan se alusten värien kustomointikin on kuulemma osa RSI-nettisivuston tulevaa toiminnallisuutta pelin sisäisyyden ohella.

PR-katastrofihan on ollut päällä jo muutaman vuoden ajan ajan niihin kymppitonnien aluskokoelmapaketteihin huipentuen. Alusmyynti (eli yksityiskohtaisten peliesineiden myynti pitkäkestoiseksi koetussa pelissä oikealla rahalla) on vaan aika helkutin hyvä bisnes hylättäväksi. Peliesineiden houkuttelevuus kuluttajille on tähänkin asti ollut se kaikista keskeisin ja tuotteliain osa Star Citizeniä tekevän firman rahoitusmallissa. Vuodesta 2015 aina vain kiihtyvä riistomarkkinointi suhteellisen edesvastuuttomilla suurilla ja kalliilla konseptialuksilla, joissa on ylellisyystoiminnallisuutta lähes aina, ei oikein anna kuvaa, että firmalla olisi tähänkään ollut moraalisia ja eettisiä velvoitteita kuluttajiaan kohtaan. Tai ainakin näiden harvainalusten luksustoiminnallisuuden ja pelin yhdistäminen lienee ostajalleen vieläkin aika kaukainen unelma.

Onhan esimerkiksi rahojaan takaisin toivoneiden suuntaan otettu viimeisen vuoden sisään vakiintunut kommunikaatiotavaksi suhteellisen raakalaismainen silkka radiohiljaisuus, jolloin CIG jättää epäonnistuneen refund-hakemuksesi "Don Karnagen" käsiteltäväksi... eli se hakemus jää vailla päätöstä limboon vaikket nyt toki varmaan olisikaan varsinaisesti oikeutettu saamaan rahojaan takaisin näin vuosien jälkeen.
Kyse onkin siitä, että pelirahan ostamista oikealla rahalla rajoitetaan merkittävästi. Muistelen CR:n joskus sanoneen, että vaikka ostaisi vuoden aikana jokaisen pelirahan, mitä oikealla rahalla voi maksimissaan ostaa, niin ei silti voisi ostaa pelkästään tuolla pelirahalla mitään isompia aluksia. Ajatellaan nyt vaikka, että 100k UEC olisi ostettavissa oikeaa rahaa vastaan kuukausittain. Vuositasolla sillä siis voisi tämän hetken tietojen mukaan saada melkein jonkin Cutlass-tyyppisen aluksen. Ja tuon vuoden aikana todennäköisesti ehtii tienaamaan pelissä moninkertaisia määriä, jos vähänkään keskittyy rahan tekemiseen pelatessaan.

PR-katastrofi on aivan mitätön, jos kyse on siitä, miten tietämättömät tulkitsevat isojen aluspakettien myyntiä. Katastrofi olisi noin satakertainen, jos CIG onnistuisi suututtamaan suurimman osan backereistaan aivan suunniltaan ja saisivat samalla aikaan todellisen PR-katastrofin, joka voisi johtaa koko pelin tuhoon. Tämä on se, mitä odottaisin tapahtuvan, jos alusmyyntiä jatkettaisiin julkaisun jälkeen ja peli nähtäisiin selvästi P2W-pelinä.

Et selvästikään osaa ajatella kovin pitkälle asioita, vaan ajattelet vain sitä miten peli nyt alusmyynneillään tuottaa. Minäkin olen concierge-tason backer ja olisin valmis hylkäämään koko pelin täytenä roskana, jos alusmyynti jatkuisi julkaisun jälkeen. Aiheesta on backereiden keskuudessa puhuttu paljon ja yleinen mielipide tuntuu olevan sama. Se paskamyrsky olisi niin pahaa luokkaa, että siitä CIG ei välttämättä selviäisi.

On myös faktaa, että ei se backereiden into tukea pelin kehittämistä lakkaa mihinkään. Vaihtoehtoja alusmyynnin tilalle tulee ja voin esimerkiksi jo nähdä silmissäni ison kasan kosmeettisia tavaroita, joita voidaan myydä hamaan tappiin asti kaikille halukkaille.
 
Ite en ainakaan erottele, että jos joku ostaa esimerkiksi 500 eurolla pelirahaa, jolla ostetaan pelialus, niin se ei olisi enää alusten ostoa tai myyntiä. Tai, jos ostetaan ennakkomyyntikonseptialus, joka nakutetaan vuodessa lennettäväksi asti se ei olisi alusmyyntiä. Jos firma tuottaa 12 kuukautta putkeen ensisijaisesti alusmyyntimarkkinointia sekä yhä uusia, erinäköisiä markkinointijippoja kysyntää lisätäkseen elinikäisistä vaivattomuusvakuutuksista ja myyntirajoituksista alkaen sanoisin, että joukkorahoituksen sijaan voidaan puhua ihan avoimesti peliesinemyyntifirmasta, jolla on jatkossakin pari peliprojektia sidoksissa työnlaadullisesti niiden alusten jatkuvan kysynnän turvaamiseen.

Aluksethan Citizenconin tunnustuksen mukaan maksavat lähtökohtaisesti aivan helvetisti jo pelirahassakin, jolloin vuokraaminen on todennäköisempi vaihtoehto lennellä niillä kuin isojen alusten grindaaminen on edes porukalla. Mikä onkaan nykyinen kuukausittainen limitti pelirahan ostolle, tuskin on enää sitä julkaisun jälkeen, kun markkinointi voi nojata jo julkaistuun peliin. Taatusti ei silloin tarvitse pelin sisällä edes liikkua lähimpään alusmyymälään tilaamaan haluamaansa peliesinettä vaan verkkosivuilta homma hoitunee luottokorttitietonsa syöttämällä. Johan se alusten värien kustomointikin on kuulemma osa RSI-nettisivuston tulevaa toiminnallisuutta pelin sisäisyyden ohella.

PR-katastrofihan on ollut päällä jo muutaman vuoden ajan ajan niihin kymppitonnien aluskokoelmapaketteihin huipentuen. Alusmyynti (eli yksityiskohtaisten peliesineiden myynti pitkäkestoiseksi koetussa pelissä oikealla rahalla) on vaan aika helkutin hyvä bisnes hylättäväksi. Peliesineiden houkuttelevuus kuluttajille on tähänkin asti ollut se kaikista keskeisin ja tuotteliain osa Star Citizeniä tekevän firman rahoitusmallia. Vuodesta 2015 aina vain kiihtyvä riistomarkkinointi suhteellisen edesvastuuttomilla suurilla ja kalliilla konseptialuksilla, joissa on ylellisyystoiminnallisuutta lähes aina, ei oikein anna kuvaa, että firmalla olisi tähänkään asti ollut moraalisia ja eettisiä velvoitteita kuluttajiaan kohtaan. Tai ainakin näiden harvainalusten luksustoiminnallisuuden ja pelin yhdistäminen lienee ostajalleen vieläkin aika kaukainen unelma.

Onhan esimerkiksi rahojaan takaisin toivoneiden suuntaan otettu viimeisen vuoden sisään vakiintunut kommunikaatiotavaksi suhteellisen raakalaismainen silkka radiohiljaisuus, jolloin CIG jättää epäonnistuneen refund-hakemuksesi "Don Karnagen" käsiteltäväksi... eli se hakemus jää vailla päätöstä limboon vaikket nyt toki varmaan olisikaan varsinaisesti oikeutettu saamaan rahojasi takaisin näin vuosien jälkeen. Tuskinpa se suhtautuminen on sen reilumpaa julkaisupäivänä jengiä kohtaan, joka uhkaa ryöstää firmalta myyntialuksia jauhavan sammon.
Joskus tuntuu että "sinihiekka" aliasta käyttä kaksi täysin eri ihmistä serverran rajusti kannat heittele laidasta laitaan Star Citizenin suhteen.
 
Pitäähän sitä kritiikkiäkin antaa esimerkiksi ohjelmatuotannon suhteen. Tai kokonaiskuvan, josta voi mielestäni tehdä jo verrattain luotettavan ennusteen Cloud Imperium Gamesin reiluudesta. Ottihan Chris Roberts esimerkiksi Citizenconin alkuperäisen maksumuurisuunnitelmansa kanssa vaikutteita Blizzardin Blizzconista vaikkei projektin alkuluonteeseen kai kuulunut joukkorahoittajille maksumuurillinen tapahtuma kovinkaan olennaisena osana. Siitä kenties pikaisestakin ajatuksesta nyt oli vielä suhteellisen edullista luopua, mutta nyt puhutaan maksujaottelusta joka on tiettävästi ainakin vuodesta 2013 tai 2012 ollut osa Star Citizenin ansaitse aluksesi pelaamalla tai maksamalla-kuviota. Chris Roberts itsekin on asemoitunut tähän maksajien joukkoon, joilla ei ole aikaa vaan aivan muuta resurssia, millä pelata.

Ohjelmistossa Calling All Devs oli hyvä lisäys, mutta vuosi 2018 on näiden vakio-ohjelmien sykähdyttävyyden osalta (tähän asti) rakennettu lähinnä alusmyynnin ympärille. Ite tykkäsin myös Jump Point -lehteä lukea ennen kuin siitäkin tehtiin mitäänsanomaton julkaisu, jossa oli enää käytännössä aluskuvia ja markkinointitekstiä, eikä tarinaa kehittäjien sisäisen viestinnän kertomana siitä, miten sekin alus nyt sai muotonsa. Mikä mielestäni antaisi valittuna viestintänä uusille innostuneille paremman kuvan. Eipä niitäkään juttuja kai enää Comm-Linkissä näe.

Meikäläiseltä on ainakin pois verrattain avoimen behind the scenes-materiaalin (kuten esimerkiksi Chris Robertsin kommentit pelin tekemisen työvaiheista vanhoissa Jump Point -lehdissä) ljulkaisemattomuus sen jälkeen, kun keksittiin, että alusmyyntiä voi harrastaa aika laskelmoidulla kaavalla. Sen verran jengi näistä aluksista on tähänkin asti nauttinut, ettei se boikotti julkaisupäivänäkään varmasti kovin monia estä pelaamasta ja kuluttamasta yhä lisää. Ei tämä nyt ensimmäinen peli olisi, jonka julkaisuun liittyy dramatiikkaa enemmän kuin draaman kaaren tuomaa taloudellista painetta.

En siis näe yksilön kannalta mitenkään järkivalintana ankkuroida itseään alusmyyntimallin tälle tai tuolle puolelle, kun on täysin varmaa, että rahalla saa Cloud Imperium Gamesin myymiä aluksia ostaa ihan yhtä vaivattomasti kuin muita peliesineitä muissa peleissä. Jos kaikista halutuimmissa aluksissa, kuten Idris, on ostorajoituksia nekin pitänevät lähinnä harvinaisuuksien myyntiarvoa ja menekkiä yllä. Eipähän ole mitään lootboxeja tai rahalla ostettavia exclusive-kultaluoteja sentään horisontissa. Tähän asti myyntimallin vaikutukset ovatkin siis olleet hyvinkin positiivia, kun näillä miljoonamyynneillä on turvattu pelifirmalle resursseja laajentua eri suuntiin. Muutama sielunsa myynyt pelinkehittäjä lisäksi kuitannee alusmyyntimarkkinointibonuksia videojulkaisuista. Tai en keksi ainakaan parempaakaan syytä, miksi ammattimiehet toistaisivat myyntiesitteen kertomia pehmoisia kameran edessä, ellei valittu myyntimalli olisi aivan olennainen osa Star Citizenin tähänastista muovautumista ja tulevaisuutta.
Tämä tajunnanvirta alkaa olla niin epämääräisellä tasolla, etten usko oikein kenenkään saavan tästä mitään irti. Tavallaan tuotat ihan asiallista tekstiä, mutta pointtisi ja omat mielipiteesi jäävät hyvin tehokkaasti pimentoon, kun tuntuu vain siltä, että sieltä tulee epämääräistä tekstiä, jolla ei ole oikein mitään tarkoitusperää.

Suosittelen ehkäpä ensin tarkastelemaan tilannetta itsenäisesti, jotta pääset ainakin itse selville siitä mitä yrität tässä ajaa takaa, mitä pointteja haluat tuoda esille ja mitä mieltä itse olet asioista. Sen jälkeen voisit keskittyä tekemään nämä asiat selväksi myös muille keskustelijoille. Tämä siis toki vain siinä tapauksessa, että haluat oikeasti keskustella asioista, etkä vain täyttää ketjua epämääräisellä tekstillä.

Minua oikeasti kiinnostaisi keskustella aiheesta, mutta en saa millään kiinni siitä, mihin näillä kirjoituksillasi pyrit, mitä pointteja haluat nostaa esille ja millaisia mielipiteitä sinulla näistä on. Tämän vuoksi esitän tässä viestissä nyt toiveeni jatkoa ajatellen.
 
PTU taas auki wave1 jengillekin. Pariin otteeseen kaatui kun reilun tunnin testasin, mutta recovery toimi molemmilla kerroilla. Uudet alukset tuli tsekattua, Hawk ei näkyny vielä olevan mukana. Lorvillen Central Business District oli aika meh.
 
@sinihiekka Olen kyllä odotellut pitkään. Näköjään joudun odottelemaan vielä toisen mokoman että saan valmiin pelin. Palailen ketjuun taas vuoden päästä jouluna kun tämä silloinkaan ole sen lähempänä valmistumista kuin tällä hetkellä.

Sinä se jaksat trollaa:facepalm:

Vi2gRKX.png
 
Viimeksi muokattu:
PTU taas auki wave1 jengillekin. Pariin otteeseen kaatui kun reilun tunnin testasin, mutta recovery toimi molemmilla kerroilla. Uudet alukset tuli tsekattua, Hawk ei näkyny vielä olevan mukana. Lorvillen Central Business District oli aika meh.
Juu ja tälläkertaa taas tarvi kopioida tili uudelleen PTU:hun, tuo on viimekerroilla vähän vaihdellut niin että välistä ei tarvi kopioida vaikka versioloika on isompi ja sitten taas toiselalkerralla tarvii.
 
Viimeksi muokattu:
Sinä se jaksat trollaa:facepalm:
Kumpi on isompi ongelma veltto toistuva trollailu yrittely vain sen laiskantrollausyrityksen seurauksena trollautuminen.


----------------------------------------------------------------------------------


PTU 3.4

CloudImperiumGames_StarCitizen_Freelancer_Trio_SpaceShot.jpg


Freelancer MIS:issä totesin sellaisen jutun että kun rahtitila on täynnä ei sen rahdin sivuitse pysty kävelemään,
en ole vielä tastannut perus Freelanceria että onko siinäkin saman tilanne nyt,
ts jos joudut tappeeluun täyteenlastatulla MIS:illä eikä kakkospilotti ole jo valmiiksi tykkitornissa hän ei sinne tykkitorniin mitenkään kesken taistelun pääse (ainut reiti kun kulkeen ovesta ulos ja rampista sisään ts täytyy koukata ulkokautta).

Niin MIS:sistä puuttui myös ne ohjukset :grumpy:






----------------------------------------------------------------------------------

Mielenkiintoista CIG:n osakkeiden (eli firman) laskennallinen arvo on reilustu yli 100 miljoona,
ts CIG varmaankin halutessaan pystyisi helposti vivuttaman nykyistä joukkorahoituskertymää 1/4:aa vastaavalla summalla.

Henkilökohtaisesti olen sillä kannalla että niiden pitäisi tehdä se, sehän merkitsisi sitä että peli valmsituisi noepampaa kuin olis varaa kasvattaa työntekijämäärää enempi kuin mihin joukkorahoituskertymä riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jotain pitäisi veikata niin laskettu tuota Crytekin oikeusjuttua varten ja summa löytynee niistä papereista. Ei kyllä kehtaa alkaa kahlaamaan läpi.

Kysymys ei ollut mistä numero löytyy vaan mihin se perustuu. Voisi myös ajatella että firma on kerännyt etukäteismaksuja tulevaa toimitusta vastaa 200 miljoonaa vai mitä olikaan. Eli vastuita on ainakin sen verran, todennäköisesti paljon muuta tähän päälle. Eli digikrääsämyynnin kassavirran, IPn, ja tulevaisuuden muun kassavirran nykyarvostus pitäisi olla vähintään 300 miljoonaa, mikä ei kuullosta realistiselta huomioon ottaen että tässä ei vielä ole ajateltu riskejä.
 
Jos jotain pitäisi veikata niin laskettu tuota Crytekin oikeusjuttua varten ja summa löytynee niistä papereista. Ei kyllä kehtaa alkaa kahlaamaan läpi.
Ei liity mitenkään Crytech oikeusjuttuuun.

Kysymys ei ollut mistä numero löytyy vaan mihin se perustuu. ...
Perustuu virallisesti ilmoitetuun osakemäärään ja virallisesti ilmoitetuun yhden osakken arvoon (koska firma ei ole pörsssä kyseessä ei teitenkään ole suoraan osakkeen markkina-arvo mutta osakkiden arvot pitää jokatapauksessa määritellä siten että ne vastaa firman arvoa).

Eli tuollaperusteella pystyy sanomaan että CIG:n "arvo" on n. 100 miljoonaa, sitä arvoa vastaan voisi periaateessa lainata kohtuukuluilla sen n. 50 miljoonaa eli CIG voisi halutessaan vivuttaa pelikehitystä tuon 200m joukkorahoituksen lisäksi n. 50m lainalla.

Kun tuo 50m kattaa tällähetkellä suurinpiirtein vuoden kulut se tarkoittisi sitä että jos kuvitellaan että pelien (SC ja SQ42) valmistuminen veisi 4 vuotta voisi siksi neljäksi vuodeksi palkataa n. 120 työntekijää lisää sen lisäksi minkä työntekijämäärän pelkkä joukkorahoitus kattaa.



Niin miten ne viralliset osakemäärät ja arvot on tullut tietoon
no SC Trolleista on joskus hyötyä
kun ne trollausinnossaan kaivaa joskus ihan oikeaa asiatietoakin käytettäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei liity mitenkään Crytech oikeusjuttuuun.


Perustuu virallisesti ilmoitetuun osakemäärään ja virallisesti ilmoitetuun yhden osakken arvoon (koska firma ei ole pörsssä kyseessä ei teitenkään ole suoraan osakkeen markkina-arvo mutta osakkiden arvot pitää jokatapauksessa määritellä siten että ne vastaa firman arvoa).

Eli tuollaperusteella pystyy sanomaan että CIG:n "arvo" on n. 100 miljoonaa.

Eli tässä ei tullut mitään tietoa mihin arvostus perustuu. Muuta kuin että arvo on: osakkeen arvo x osakkaiden määrä. Tämä nyt itsestään selvää muutenkin.
 
IcePen sanoi:
Mielenkiintoista CIG:n osakkeiden (eli firman) laskennallinen arvo on reilustu yli 100 miljoona,
ts CIG varmaankin halutessaan pystyisi helposti vivuttaman nykyistä joukkorahoituskertymää 1/4:aa vastaavalla summalla.
mihin tämä arvio perustuu?
Ei liity mitenkään Crytech oikeusjuttuuun.


Perustuu virallisesti ilmoitetuun osakemäärään ja virallisesti ilmoitetuun yhden osakken arvoon (koska firma ei ole pörsssä kyseessä ei teitenkään ole suoraan osakkeen markkina-arvo mutta osakkiden arvot pitää jokatapauksessa määritellä siten että ne vastaa firman arvoa).

Eli tuollaperusteella pystyy sanomaan että CIG:n "arvo" on n. 100 miljoonaa, ...
Eli tässä ei tullut mitään tietoa mihin arvostus perustuu. Muuta kuin että arvo on: osakkeen arvo x osakkaiden määrä. Tämä nyt itsestään selvää muutenkin.
Minä selvästi heti aluksi kerroin
"CIG:n osakkeiden (eli firman) laskennallinen arvo on reilustu yli 100 miljoona"
ja
"Perustuu virallisesti ilmoitetuun osakemäärään ja virallisesti ilmoitetuun yhden osakken arvoon (koska firma ei ole pörsssä kyseessä ei teitenkään ole suoraan osakkeen markkina-arvo mutta osakkiden arvot pitää jokatapauksessa määritellä siten että ne vastaa firman arvoa)."
niin miten sinulla voi olla mitään epäselvyyttä siitä mihin perustin puheeni (en missäänvaihsessa väittänyt että puhe perustuisi todelliseen markkina-arvoon).

Vai oletko sitämieltä että en olisi saanut kertoa tätä asiaa ollenkaan kun se ei ole kerrottu just siinä muodosssa jonka sinä hyväksyt.
 
Viimeksi muokattu:
Minä selvästi heti aluksi kerroin
"CIG:n osakkeiden (eli firman) laskennallinen arvo on reilustu yli 100 miljoona"
ja
"Perustuu virallisesti ilmoitetuun osakemäärään ja virallisesti ilmoitetuun yhden osakken arvoon (koska firma ei ole pörsssä kyseessä ei teitenkään ole suoraan osakkeen markkina-arvo mutta osakkiden arvot pitää jokatapauksessa määritellä siten että ne vastaa firman arvoa)."
niin miten sinulla voi olla mitään epäselvyyttä siitä mihin perustin puheeni (en missäänvaihsessa väittäönyt että puhe perustuisi todelliseen markkinaarvoon).

Vai oletko sitämieltä että en olisi saanut kertoa tätä asiaa ollenkaan kun se ei ole kerrottu just siinä muodosssa jonka sinä hyväksyt.

älä ota kaikkea niin henkilökohtaisesti. kyllä se on selvää mihin sinä perustit sanomisesi, mutta minua kiinnosti että mihin firman arvostus perustuu. jos et tiedä niin et tiedä, se on ihan ok. no stress.
 
Alkuperäislähteen voisi aina laittaa, ...
No kun se mun alkuperäinen lähden oli Derek Smart (aka Trollus Maxsimus) niin en sattuneesta syystä halunnut ohjata nettiliikennettä hänen suuntaansa.
Olin viimevuodenlopun perusteella varautuntu siihen että DS otta esiin tänäkinvuonna vuodenlopussa julkisiksi tulevat Brtitivirannomastin viralliset asiakirjat

... Eikä tämä dokumentti taida valottaa kuin ehkä yhden kymmenesosan CIG:n taustafirmojen tekemisistä, ...
Itse tulkitsin tuota lähinnä niin että CIG ja sen omistajat näyttäisi varautuvan Brittien breksit pelleilyyn sillä että siirtää CIG:n Briteissä sijaitsevien osien omistusta Brieteinsaarien ulkopuolella oleviin postilaatikkofirmoihin.

------------------------

...
Massively OP’s 2018 Awards: Worst MMO Business Model of 2018 | Massively Overpowered

Star Citizen voitti toisena vuonna peräkkäin huonoimman MMO-bisnesmallin palkinnon, eikä kukaan pelitoimittajista osannut sanoa yhtään mitään pelin tuotannon historiasta tai vaiheista. 500 vakituista työntekijää on vasta saatu 32 euron joukkorahoituspanoksella... ja jo ihan kiva lista ominaisuuksia itse peliinkin, joita ei muista peleistä löydy. Sivusto itsekin taitaa olla joukkorahoitettu... Vetivät kyllä ihan hyviä Star Citizen -ensikertalaisstriimeja tässä parin viimeisen viikon sisään.
Juu kun katsoo paljonko on onnistuttu keräämään ja mitä sillä rahalla on jo saatu aikaan niin hiukan ihmetyttää miten nimenomana tämä joukkorahoitus on kaikkein kehnoin joukkorahoitus (kun ottaa huomioot että on monia täysiä rahanvarastus kusetuksia jotka ei ole tehneet yhtään mitään muuta kuin vienyt rahat) niin ihmetyttää että millaisilla peruteilla toullaisen palkinnon pystyy perustelemaan.

Mainaan kun SC joukorahoitus onnistuu keräämään jo yksi tämän nimenomaisen palkinnon myöntämiskuussa n. 10 miljoona niin miten sen voi olla kehnoin bisnesmalli.

SC:n bisnesmallissa ei selvästikkään ole mitään vikaa koska se selvästi toimii todellahyvin, niin että jos SC:lle haluaa antaa jonkun negatiivisessa valossa olevan palkonnon sitä pitäisi nimittää joksikin muuksi kuin "Worst MMO Business Model", se on totta että joidenkin mielestä SC on kerännyt "liikaa" joukkorahoitusta mutta ei se ole huonoa bisnestä.

Joten esim. "Worst MMO Model" palkinto SC:lle olisi paljon paremmin perusteltavissa kuin "Worst MMO Business Model" jota ei voi järkevästi bisbesperustein perustella.


Miten olisi "Most Overgrown MMO Crowdfunding".
 
Viimeksi muokattu:
How Star Citizen raised $7 million in seven days | PC Gamer...

...
Squadron 42-uutiskirjettä valutettiin viikolla taaksepäin. SQ42 road map saattaa olla kunnolla julki vasta joskus tammikuun lopulla, kun aiempina vuosina eri CIG-studioiden päälliköt kai ovat kokoustaneet vuoden alussa viimeistellen suunnitelmia uudelle vuodelle. Hiljaisuus, kun ei taida aiempina vuosina olla mikään kaikista positiivisin merkki odotettujen CIG-julkistusten alla, joten sen verran skeptinen voinee olla.
Koska tuo CIG:n toistuva vuoden alun konfferensi systeemi oli tiedossa etukäteen itse ihmettelin just sitä että miksi SQ42 Roadmap oli luvatu julkaista Joulukuussa kun Joulukuu on se aika vuodesta jolloin CIG:llä on vähiten täsmällistä teitoa tulevaisuudesta ts olikohan taas kyseessä CR:n päätös joka ei kunnolla ottanut huomioon realiteetteja.


Tuossa jutussa oli muuten yksi harvinaisen osuva pätkä

"... where each AI glitch and dodgy animation was greeted with indulgent laughter, like parents watching a toddler stumble. ..."

kun just tuota tämä Alpha ja varsinkin PTU testaus on
(ts Issuen Counsil raportin lisäksi koomisimmat bugit käsitellää foorumila).

-------------------------------------------------------

Alusten lisäksi 3.4 tuo kaikki 6 missiongiveriä niin että niiden pitäisi myös toimia suht luotettavasti



Ai niin on 3.4 versiossa myös ykspikkulisäys

 
Viimeksi muokattu:
Kun tuo 50m kattaa tällähetkellä suurinpiirtein vuoden kulut se tarkoittisi sitä että jos kuvitellaan että pelien (SC ja SQ42) valmistuminen veisi 4 vuotta voisi siksi neljäksi vuodeksi palkataa n. 120 työntekijää lisää sen lisäksi minkä työntekijämäärän pelkkä joukkorahoitus kattaa.

Jos kehitys tosiaan vie 50 miljoonaa vuodessa niin tässähän pitäisi varmaan huolestua. Vaikka rahaa näyttää tulevan ovista ja ikkunoista niin 50 miljoonaa on aivan tajuttoman suuri summa. SC:n keräämä yli 200 miljoonaa dollaria nostaa tämän jo nyt TOP 30 eniten myydyimmän PC-pelin listalle olettaen että kaikkien listalla olevien pelien kaikki kopiot on myyty 60 dollarilla. Todellisuudessa SC on siis jo kerännyt enemmän miljoonia kuin moni jo julkaistu ikoninen ja legendaarinen peli eikä SC ole lähellekkään vielä julkaistu. Missä menee raja milloin valaiden tuki ei riitä ja uusia backereitä ei tule tarpeeksi?

Vaikuttaisi siltä että CIG firmana on lähtenyt laajentamaan pikkasen liian agressiivisesti, varsinkin kun katsoo että tälläkin hetkellä on firman nykyiseen kokoon nähden 1/5 firman koosta avoimia työpaikkoja.
 
Jos kehitys tosiaan vie 50 miljoonaa vuodessa niin tässähän pitäisi varmaan huolestua. Vaikka rahaa näyttää tulevan ovista ja ikkunoista niin 50 miljoonaa on aivan tajuttoman suuri summa. SC:n keräämä yli 200 miljoonaa dollaria nostaa tämän jo nyt TOP 30 eniten myydyimmän PC-pelin listalle olettaen että kaikkien listalla olevien pelien kaikki kopiot on myyty 60 dollarilla. Todellisuudessa SC on siis jo kerännyt enemmän miljoonia kuin moni jo julkaistu ikoninen ja legendaarinen peli eikä SC ole lähellekkään vielä julkaistu. Missä menee raja milloin valaiden tuki ei riitä ja uusia backereitä ei tule tarpeeksi?

Vaikuttaisi siltä että CIG firmana on lähtenyt laajentamaan pikkasen liian agressiivisesti, varsinkin kun katsoo että tälläkin hetkellä on firman nykyiseen kokoon nähden 1/5 firman koosta avoimia työpaikkoja.
Sanoin noin 50 miljoonaa ja se oli pyöristetty niin paljon ylöspäin kuin voi olla mahdolissta (yleensä arviot on 35-50 miljoona per vuosi).

Enkä tajua miten tuo on nyt yllättäen tajuttoman suuri summa ja yllätys kun olen sanonut vuoden että CIG:n kulut on jotain 3-3,5 m kuukaudessa (kun sen kertoo kahdellatoista), viimevuonna sanoin että CIG kulut oli jotain 2,5-3 m kuukaudessa (työntekijämäärän kasvu selittää vuosien eron).

...
Vaikuttaisi siltä että CIG firmana on lähtenyt laajentamaan pikkasen liian agressiivisesti, varsinkin kun katsoo että tälläkin hetkellä on firman nykyiseen kokoon nähden 1/5 firman koosta avoimia työpaikkoja.
Minä taas näen sen niin että kaikki sisääntuleva joukkorahoitusraha käytetään mahdollisimman tehokkaasti pelien valmiiksi saantiin mahdollisiman nopeasti (ts jos se lisätyövoima nopeuttaa pelien valmsitumista niin tottakai sen kannantaa hankkia).

Tuon rahan makuuttamienn jossain kun ei mitenkäänn nopeuta pelin valmistumista niin ei sitä ole myöskään syytä makuuttaa missään.


Muuten nimenomaan tämä
"rahaa käytetään mahdollisimman tehokkaasti pelien valmiiksi saantiin mahdollisiman nopeasti"
on syy sile miksi toivon että CIG hankkisi sen n. 50 miljoonaa jostakin lainan kaltaisena rahana ja käyttäisi sen lisätyövoimaan.

Kun tällähetkellä CIG käyttää itsaissssa rahaa hyvin tehottomasti näiden pelien valmiiksi saantiin siksi kun se käytää vain sisääntulevaa joukkorahoitusrahaa eikä käytä firman arvoa vastaa hankittavaa riskisijoitus rahaa sen lisäksi.


Muuten tuossa vertailussa
SC:n keräämä yli 200 miljoonaa dollaria nostaa tämän jo nyt TOP 30 eniten myydyimmän PC-pelin listalle olettaen että kaikkien listalla olevien pelien kaikki kopiot on myyty 60 dollarilla.
ei oikeastaan ole järkeä kun vertaat siinä kahta vertailukelvotonta lukua.

Meinaan kun jos Star Citzenin ja Squadton 42 pelin yhteenlaskeun "myydyn kopiomäärään" (ts sen määrän mitä on vähintään yhden pelipaketin omistavia bäkkereitä) suhteuttaa koko kertyneeseen joukkorahoitussummaan niin se on jotain 95-115 euroa per myyty peli paketti (joka voi sisältää kummatkin tai vain toisen pelin).

Eli Star Citizenistä ja Squadron 42 pelistä yhteensä maksettu keskihinta on tällähetkellä sen 95-115€ ei 60€ niin kuin sinä oletit (pelkkä peruspelipaketti on selvästi alle tuon 60€ mutta nämä valaat subventoi sitä hintaa tuolla n. 35-55€ osuudella).
 
Viimeksi muokattu:
Muuten tuossa vertailussa

ei oikeastaan ole järkeä kun vertaat siinä kahta vertailukelvotonta lukua.

Meinaan kun jos Star Citzenin ja Squadton 42 pelin yhteenlaskeun "myydyn kopiomäärään" (ts sen määrän mitä on vähintään yhden pelipaketin omistavia bäkkereitä) suhteuttaa koko kertyneeseen joukkorahoitussummaan niin se on jotain 95-115 euroa per myyty peli paketti (joka voi sisältää kummatkin tai vain toisen pelin).

Eli Star Citizenistä ja Squadron 42 pelistä yhteensä maksettu keskihinta on tällähetkellä sen 95-115€ ei 60€ niin kuin sinä oletit (pelkkä peruspelipaketti on selvästi alle tuon 60€ mutta nämä valaat subventoi sitä hintaa tuolla n. 35-55€ osuudella).

Sillä ei ole mitään väliä monta "kopiota" SC on myyty. Raha kaiken ratkaisee. Kyllä EAkin myisi pelinsä 95 euron keskihintaan jos ihmiset ostaisivat.

60 dollarin summa on yleinen AAA-pelien hinta. Myydyimpien PC-pelien lista ei anna tuottoa kaikille peleille ainoastaan myydyn määrän. 60 dollarin yleisellä AAA-peli hinnalla voi näppärästi laskea kaksi vertailukelpoista summaa. Esimerkiksi 3 miljoonaa kappaletta myynyt peli on tuonut rahaa 180 miljoonaa. Tuosta jos lähtisi vähentämään erinäisiä kuluja mitä perinteiseen julkaisumalliin kuuluu kuten itse pelin kehitys, sijoittajien osio, hinnan alennukset, verot jne. niin saadut voitot studiolle ovat melko pienet.

SC on vetänyt rahaa siis enemmän sisään kuin pelit kuten Civ4, Warcraft 3, Doom3 ja GTA5(vain pc). Tuosta rahasta kaikki on mennyt suoraan CIG:lle ilman välikäsiä.

Tuo summa on aivan järjetön kun katsoo pelialan historiaa. Koko konsepti on ihan järjetön. CIG tehtailee itselleen miljoonia ilman mitään riskiä sijoittajille tai muille osakkaille. Jos peli joskus saadaan julkaistua niin kaikki julkaisun jälkeen tuleva raha on puhdasta voittoa kun kenellekkään ei tarvitse maksaa mitään takaisin.

Voi olla että vauhti kiihtyy nyt kun isot streamerit on alkanu tätä enemmän pelaamaan. Saa nähdä kääntykö ensin hatereiden vai backereiden mielipide ja mitä rahavirralle käy.
 
... Myydyimpien PC-pelien lista ei anna tuottoa kaikille peleille ainoastaan myydyn määrän. ...
Prikulleen

Star Citizenin ja Squadron 42:n myyty määrä ei ole n. 210860072$ jaetuna 60$:lla niin kuin sinä virheellisesti väität.

RSI:n sivulla on vain 2197132 rekisteröitynyttä käyttäjää ja niistä suurinosa ei ole ostanut mitään Pledgeä (ts peliä).

Eli todellinen Star Citizenin ja Squadron 42:n myyty määrä on reilusti alle 2197132 kpl, eikä 3514334 kpl niin kuin sinä väitit, eli väitit myydyn uniikin "kopiomäärän" suurinpiirtein kaksikertaa suuremmaksi kuin se todellisuudessa on.


CIG ei ole enää pitkäänaikaan kertonut sellaista lukua josta voisi suht hyvin päätellä montako pelipaketin ostanutta todellisuudessa on tällähetkellä, ts CIG tarkoituksella saala sitä kuinka suuri todennäköinen myyntipotentiaali peleillä on julkaisun (joukorahoituksen loppumisen) jälkeen.

Oma veikkaukseni on että todellinen (uniiki) "myyty" kappalemäärä on tällähetkellä jotain 250000-1000000 (ts 1/4-1/2 tuosta 2197132 määrästä).

Ja oma konservatiivinen veikkaukseni potentiaalisesta myyntimäärästä julkaisunjälkeen on 2-10 miljoonaa kappaletta, tuo toteutuu silloin jos SC ja SQ42 pelejä ostaa vain tämän avaruussimu genren harrastajat eikä pelit saavuta yli genrerajan ylittävää myyntiä.

Eli tuon oman veikkaukseni myyntitulot julkaisun jälkeen olisi 120-600 miljoonaa,
eli jos CIG haluaisi se pystyisi jatkamaan myyntituloilla pelinkeitystä samalla kustannustasolla kuin nyt n. 2-10 vuotta.


1:10 on hyvin yleinen toteutunut jakauma kaikessa ennakko myynnissä ja joukkorahoituksessa yms verratuna julkaisun jälkeiseen myyntiin, ts earlyasses myynti on kymmmenesosa julkaisun jälkeisestä myynnistä, ja minä käytin veikkauksessanin vain noin 1:5 suhdetta eli aliarvoin myynnin puolella varmuudenvuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Okei,luin kaikki kirjoittamani viestit tarkasti läpi varmistaakseen että mitä olen selittänyt ja en vieläkään ymmärrä sun selitysten yhteyttä mun selityksiin joten tein tälläsen kätevän taulukon.

d75828cda2.png



SC on kerännyt enemmän rahaa kuluttajilta kuin moni legendaarinen peli. Suoralla myyntimäärällä ei ole mitään väliä sillä jos EA, Activision tai mikä muu tahansa firma voisi myydä peliä tuohon sun arvoimaan 95-115 euron keskihintaan ne tekisivät sen. Näille firmoille on tärkeää ainoastaan sisään tullut rahamäärä (katso esimerkkiä mikromaksut).

Tuo taulukko tietenkin olettaa että kaikki Half-Lifet on myyty 60 dollarilla eli todellisuudessa sisään tuotu rahamäärä on pienempi. Tämä tarkoittaa sitä että SC joka on alphassa eikä kovin sisältörikkaassa tai teknisesti toimivassa alphassa on tuonut enemmän rahaa sisään kuin yksi tärkeimmistä PC-pelihistorian legendoista.
 
Tuli hankittua Sabre Raven, koska koodien hinnat valuneet alas ennen viimeistä käyttöpäivää 31/12/2018. Ylivoimaisesti "paras diili" pelissä tällä hetkellä.
 
Paljolla lähti? Itse jouduin maksamaan 85 dollaria.

78 dollaria pulitin. Olisi ehkä pitänyt ootella tonne joulukuun vikoille päiville ku trokaajat haluu saada brake-evenit.

EDIT: Oliko tietoa ssg että näissä olisi rajoitus / tili?
 
Viimeksi muokattu:
Minä köyhdyin 100 dollarin verran Ravenista pari kuukautta sitten. Sai myös meltata vanhan pelipaketin kun SC tulee Ravenin mukana, SQ42 on erikseen ostettuna niin ei senkään menetystä tarvinnu murehtia.
 
Sieltä niitä ainakin löytyy, r/starcitizen_trades subredditin kautta ostin omani ja pari muutakin alusta on ALVn pelossa ja LTIn himossa tullut sieltä hankittua. On myös asialle omistettuja sivuja kuten starhangar, en tosin ole moisiin perehtynyt kun ajattelin tuolla subredditissä olevan helpompaa arvioida myyjän luotettavuutta. Kai se on sama mistä hankkii, riskinsä joka paikassa näillä harmailla markkinoilla
 
Huomautus sitten vielä Ravenista että ei voi sulatella crediteiksi tai iskeä CCU:ta, josta päivittää parempiin aluksiin. Eli kannattaa tehdä DD ennen ostopäätöstä.

EDIT: Varauksella vielä tämä CCU päivitys, kun tuli hankittua alus tänään. Tässähän tais olla joku 24h karenssi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom