Tuo muuten oli aikoinaan minulle syy pitäytyä edelleen hitaammissa HDD-levyissä jopa käyttislevyinä, yllättävän pitkään. Kun omalla läppärillä oli jo 2TB HDD käyttislevynä, ajatus siirtymisestä 256GB tai "jopa" 512GB SSD levylle korpesi enemmän kuin lisänopeus ilostutti.Itse asiassa aina kun tulee uusi kiintolervyteknikka, tulee tuo tilanne että kopioidan pienemmälle. Kun ssd:t tuli oli tilanne se että pyörivät olivat luokkaa 2tb, ja ssd:t vain luokkaa 60gt, ja kun tikkulevyt tulivat sama toistui, tikut olivat pienempiä kuin ssd:t.
Nykyisin 2TB tai jopa 4TB SSD:t ovat niin suht halpoja että enää tuota valintaa ei tarvitse edes miettiä. Lisäksi se että Windows 10 vielä pyöri kohtuullisesti HDD:lla mutta Windows 11 on jo niin paljon ilmeisesti optimoitu SSD:lle että sillä HDD:n käyttö käyttikselle tuottaa suurta tuskaa. Niin ja toki sekin koska käytän lähes yksinomaan läppäreitä, SSD:t vievät vähemmän virtaa, tuottavat vähemmän lämpöä, vievät vähemmän fyysistä tilaa eivät rikkoudu niin herkästi jos läppäri vähän kolahtaa... Juu HDD toimii minulla enää vain ulkoisina USB-datalevyinä (18TB USB HDD tuossa vieressä). Siinä ei tarvitse maksimaalista nopeutta vaan maksimaalista tilaa, ja ettei datat katoa vuosienkaan virrattomana olon aikana.
Menee vähän sivuun mutta selityksenä miksi itse käytän yleensä koko levyn Windowsissa C:-asemana. Niin paljon tuokin tuntuu monesti jälkikäteen aiheuttavan harmia että henkilökohtaisesti olen itse siitä luopunut. Se mikä jonain ajanhetkenä tuntuu ihan tarpeeksi isolta käyttispartitiolta ei yhtäkkiä sitä myöhemmin olekaan. Tai sitten ei ole osannut ennakoida jotain asiaa ja tila loppuukin C:-asemalta.Toki sillä pyörivällä aika usein käyttis-osio oli paljon pienempi, eli levy pidettiin jaettuna.
Aikoinaan yritin päivittää entisen tyttöystävän Windows-konetta jonka levyn hänen yhtä avulias exänsä oli jakanut neljään paljon pienempään asemaan, syystä jota en ymmärrä. C:-asemalla oli siinä vaiheessa niin vähän vapaata tilaa ettei sinne mahtunut asentamaan edes Windows-päivityksiä enää. Vedin koko koneen sileäksi ja asensin Windowsin uudestaan, yhdellä partitiolla. Johan alkoivat päivitykset taas valua sisään.
Toinen esimerkki, tuolla gog.com pelisivustolla vähän väliä jotkut itkevät kuinka isoja kymmenien tai satojen gigojen GOG-pelejä offline-asennuspaketeilla asennettaessa tila loppuu C:-asemalta vaikka asentaisi pelin toiselle asemalle. Johtuu siitä että nuo valtavat 130Gt tms. pakatut asennuspaketit purkavat kaiken kamansa ensin temp-hakemistoon (joka yleensä on oletusarvoisesti C:-asemalla), ja vasta sieltä kopioivat tarvittavat tiedostot kohdehakemistoon, ja sitten poistavat nämä väliaikaiset tiedostot.
Ei ole kovin optimaalisesti suunniteltu asennuspaketti mutta minkäs teet? No, jos on 2TB C:-asema niin ei tule tuonkaan kanssa ongelmaa edes vahingossa... Ja jos ihan pakko, toki sen Windowsin temp-kansion saa kikkailemalla pakotettua muuallekin kuin C-asemalle.
Tosin kai niitä samalla levyllä olevia partitioita voi ja ehkä jopa uskaltaa nykyisin muuttaa kooltaan, mutta menee kikkailuksi ja peloksi jos dataa korruptoituukin shrinkiä tehdessä yms. yms. jne. Ja jos oikein luulen, Windowsin perustyökaluilla ei edes taida onnistua että pienennät saman levyn jälkimmäistä D-partitiota ja saisit vapautuneen tilan C:-aseman käyttöön, eikös yleensä vain levyn viimeisen partition kasvatus onnistu... Varmaan erikoistyökaluilla tuokin onnistuu?
Viimeksi muokattu: