Kyllä siinä menee pitkään että pelit hyötyisivät PCIe v4-levystä, tai varsinkaan hintaluksuksen arvoisesti.Tekisi kyllä vihdoin mieli korvata tuo viimeinen HDD koneesta. Ärsyttävästi resonoi tässä P600s kotelossa ja sen takia koneen äänekkäin osa. Kaipa sitä vois tuon Samsung 980 PRO 2TB:n hommata. Jos joskus pelit alkavat hyötymään siitä nopeudesta, niin niin...
Edes perustason PCIe v3 levystäkään ei ole merkityksellistä etua verrattuna SATA-levyyn kuin harvassa pelissä.
Mekaanisista levyistä poiketen ongelma ei ole enää siirtonopeudessa, vaan siinä että pelien tapa/se muoto jossa assetit tallennetaan pitäisi muuttaa täysin:
Ne pitäisi nykyisen pakatun muodon sijaan tallentaa korkeintaan kevyesti pakattuna (ihan kuin pelit eivät jo turpoaisi riittävästi) latauksen aikaisten prosessointiviiveiden minimoimiseksi.
Itse pelikoodin tallennusmuotokin pitäisi muuttaa normaalin "binäärin" sijaan hibernation filen tyyliseksi, jotta se voidaan streamata mahdollisimman suoraan muistiin mahdollisimman vähällä koodin suorittamisella muuten kuin välttämättömiltä osin. (taas varmasti kasvattaen tilantarvetta)
Doom Eternal on harvinainen ilmeisesti täysin SSD-levyille optimoituja peli ja benchmarketing numeroeron sijaan NVMe SATA:n sijaan lyhentää kentän latausaikaa mahtavat ~25% eli 1½ sekuntia ja erot NVMe-levyjen välillä ovat yhtä merkityksellisiä kuin se pieru Saharassa:
WD Black SN850 1 TB SSD Review - The Fastest SSD
Storage Game Loading Test: PCIe 4.0 SSD vs. PCIe 3.0 vs. SATA vs. HDD