Mitähän ihmettä mun koneelle oikeen tapahtui?
Emossa (Asus Sabertooth X79) on X79:n piirisarjassa 4 x SATA 3Gb/s ja 2 x 6 Gb/s sekä Marvellin ohjaimessa 2 x SATA 6 Gb/s. Jokaisessa liitännässä on levy kiinni.
Kun koneen käynnisti, ennen edes sitä normaalia ruutua missä näkyy prossun nopeudet ja levyasemat, tulee Marvelin ohjauspiirin tsekkaus. Kai tää kuuluu perus Power-on-self-testiin, mutta siis siinä tosiaan tunnistui mun Kingston SV-300 ja Sandiskin SSD:t. Mulla oli se full screen logo uefista päällä, joten mitään tietoja ei siinä vaiheessa näkynyt, mutta siihen Asuksen Sabertooth-kuvaan kone jumahti aina.
Näytössä ei näkynyt mitään, pelkkä musta ruutu. Emossa paloi punainen ledi joka viittasi levyongelmaan. Otin kaikki levyt irti niin pääsin biossiin.
Siinä sitten selvittelin missä levyssä vika on ja se nyt sitten sattui olemaan tuossa Kingsonin SSD:ssä, jossa on käyttöjärjestelmä asennettuna.
Koitin samaa levyä eri porteissa eri kaapeleilla, mutta aina se jumahti tuohon power-on-self-testiin. Ja biossiin ei siis päässyt.
Levy kaverin koneeseen kiinni "slavena" ja Windows 10 käynnistyi kaverin omalta levyltä. Ajoin Windwosin Check Diskin joka löysi erilaisia virheitä (en muistanut ottaa screenshotteja) jotka se myös korjasi. Sen jälkeen levy boottasi omassaki koneessa ongelmitta.
Kohdat 1, 5 ja 196? Onko niissä jotain sanomista?
Koitin nopeesti myös vanhalla HD Tunella, niin joku damage siellä on:
Se mikä mua nyt ihmetyttää on se, että mikä SSD-asemassa voi vetää niin jumiin, että ei pääse edes biossiin, mutta Windowsin Check Diskin korjauksien jälkeen menee?
Kysymys nro 2:
Mulla on 3 kpl Windowsin ohjelmistopohjaista RAID1-pakkaa koneessa. Nyt kun ostan uuden käyttislevyn, niin miten kannattaa tehdä että pääsee pienimmällä vaivalla? Ne tuskin Raidissa uudessa Windowsissa näkyy? Kannattaisko kloonata nykyisen levyn sisältö uudelle levylle?
Edit: Kysymys nro 3.
Mulla on ollu tuo levy aika kauan ihan täynnä. Paskokohan se tuon levyn?