Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kappas, itse noita olin viimeeksi kesällä tilannut. Näköjään joku on murahtanut ja Amazon lopettanut toimitukset Suomeen.Pitäisi taas yksi 2TB SSD hommata. Olin jo tilaamassa amazon.destä MX500:sta, mutta eivät toimita Suomeen. Olisiko muita suosituksia (tai saako tuon amazonista jotenkin kikkailemalla)?
Tuohan on ollut pitkän aikaa vakiotoiminto käyttöjärjestelmissä, että se kertoo automaattisesti SSD:lle kun jotain poistetaan.Kuinka usein puolen teran levyä pitää trimmata?
Pitäisi taas yksi 2TB SSD hommata. Olin jo tilaamassa amazon.destä MX500:sta, mutta eivät toimita Suomeen. Olisiko muita suosituksia (tai saako tuon amazonista jotenkin kikkailemalla)?
Tuohan on ollut pitkän aikaa vakiotoiminto käyttöjärjestelmissä, että se kertoo automaattisesti SSD:lle kun jotain poistetaan.
What is SSD Trim Function - Know How to Disable & Enable TRIM in Windows?
Ettei vaan olisi tässäkin se tiedostettu bugi, mikä tällä hetkellä Amazonissa kummittelee (kunhan myyjänä on itse Amazon, kolmannen osapuolen kaupoissa sitten on rajoituksia). Kaikki tuotteet taitaa sanoa tällä hetkellä, ettei toimita Suomeen, mutta tilaus kyllä onnistuu siitä huolimatta.Pitäisi taas yksi 2TB SSD hommata. Olin jo tilaamassa amazon.destä MX500:sta, mutta eivät toimita Suomeen. Olisiko muita suosituksia (tai saako tuon amazonista jotenkin kikkailemalla)?
Ei Wintoosa siitä käyttäjälle ilmoita.Eipä ole 860 Pro vielä kertaakaan trimmaillut useamman vuoden aikana, vaikka käytössä on ollut uusin Wintoosa Ultimate edition. Tai sitten käyttis ei kerro sitä käyttäjälle.
Ettei vaan olisi tässäkin se tiedostettu bugi, mikä tällä hetkellä Amazonissa kummittelee (kunhan myyjänä on itse Amazon, kolmannen osapuolen kaupoissa sitten on rajoituksia). Kaikki tuotteet taitaa sanoa tällä hetkellä, ettei toimita Suomeen, mutta tilaus kyllä onnistuu siitä huolimatta.
QLC-levyyn koskisin vain minimibudjeteilla.
Se on sen verran "Race to the bottom" tekniikkaa, että markkinointipelleille ja pavunlaskijoille on turha antaa ideoita.
Tehoraudalla tuo PNY on 136€, mutta saatavuus tukkurien toimituksista riippuva.
Suoraan hyllystä löytyvä perus-TLC Kingston A2000 olisi myös samanhintainen.
Kingston A2000 SSD 1 TB (M.2, NVMe) – Tehorauta
Nykyisin lähinnä sekatavarapuotina toimiva Verkkokauppakin aina välillä osuu sormen sijasta naulaa kantaan ja on hankkinut sitä varastoon:
Kingston A2000 1000 Gt SSD M.2 SSD-kovalevy 139,90
Tuo raskaampaan käyttöön tehty Phison E12 levy ei kotikäytössä peleille jne olisi nopeudeltaan parempi, mutta johonkin työskentelyyn se on raskassarjalainen kirjoituskestoltaan.
Puoleen/alle se kirjoitusnopeus jää mekaanista.
Nykyiset levyt huitelevat yli 200MB/s:n ja 100MB/s olisi ollut heikko jo 10v sitten.
Kyllä mulla ainakin hyvin pelannut,jos tyytyy vähän hitaampaan lukunopeuteen.sai gigantissa 14 eurolla
Ei ne ihan susia ole, vaikka selkeesti sieltä vaatimattomimmasta päästä ovatkin. Hinnat ovat vain tulleet alaspäin varsinkin pienissä levyissä. Kerran vuoteen -tyylinen käyttö on kuitenkin SSD:n kanssa huono idea ja korruptoi helposti dataa levyltä, koska muistisolujen ykkösiä ja nollia osoittavat sähkövaraukset vuotavat ja heikkenevät ajan myötä lukukelvottomiksi, jos eivät saa säännöllisesti pikku boostia.PNY 120GB CS900 SSD -levy, 2.5", SATA III, TLC, 515/490 MB/s - 24,90€
Tää on parissa läppärissä jota käytän kerran vuoteen. Onko tuo ihan susi vai miksi on niin halpa? (ostin pari kun niitä sai gigantissa 14 eurolla)
Kiitti, vähän liioittelin "kerran vuoteen" kanssa, mutta reissuläppäreitä tosiaan ovat.Ei ne ihan susia ole, vaikka selkeesti sieltä vaatimattomimmasta päästä ovatkin. Hinnat ovat vain tulleet alaspäin varsinkin pienissä levyissä. Kerran vuoteen -tyylinen käyttö on kuitenkin SSD:n kanssa huono idea ja korruptoi helposti dataa levyltä, koska muistisolujen ykkösiä ja nollia osoittavat sähkövaraukset vuotavat ja heikkenevät ajan myötä lukukelvottomiksi, jos eivät saa säännöllisesti pikku boostia.
Sama lätty löytyy työläppäristä jota tulee käytettyä n. kerran viikossa. Sen verran vanha ja nuhainen kone muuten, että mitään eroa nopeampaan SSD:hen en takuulla huomaisi, mutta korvaamalla vanha mekaaninen kovo tuolla koneesta tuli nykypäivän standardeilla jopa käyttökelpoinen surffi-/toimistokone. Olivat hintaisekseen äärimmäisen hyvä tarjous tuolloin 14,90€ hinnalla, tuli itse tilattua kymmenen silloin ei ole sen jälkeen yhtä hyviä tarjouksia näkynyt noita toisinaan menisi vanhojen/vaatimattomien koneiden päivityksiin.PNY 120GB CS900 SSD -levy, 2.5", SATA III, TLC, 515/490 MB/s - 24,90€
Tää on parissa läppärissä jota käytän kerran vuoteen. Onko tuo ihan susi vai miksi on niin halpa? (ostin pari kun niitä sai gigantissa 14 eurolla)
No eihän kukaan noin pienistä levyistä minimiä enempää maksaisi ja tuokin hintava per GB kun tuplakapasiteetin saa kympillä lisää.PNY 120GB CS900 SSD -levy, 2.5", SATA III, TLC, 515/490 MB/s - 24,90€
Pitäähän niitä "diskettejä" olla...Olivat hintaisekseen äärimmäisen hyvä tarjous tuolloin 14,90€ hinnalla, tuli itse tilattua kymmenen silloin
Linukka vie sen 8-10 gigaa aboutKyllähän 120-gigainen levy on enemmän kuin riittävä ns. surffilautaan, Windows 10:lle kaikkine päivityksine ynnämuineen jos varaa reilusti vaikka 40 gigaa, niin jäljellejäävään tilaan kyllä mahtuu parikin nettiselainta, Office-paketti ja muuta pientä..
En tartte Firefoxille 240gb levyä.No eihän kukaan noin pienistä levyistä minimiä enempää maksaisi ja tuokin hintava per GB kun tuplakapasiteetin saa kympillä lisää.
Alkaa tympimään nykyisen käyttislevyn jatkuva häviäminen ja koneen kaatuminen tuon johdosta. Eli mitä levyä suosittelette 512gb Crucial MX100 tilalle uudeksi käyttislevyksi? m.2 kannattaisi ilmeisesti laittaa kun emossa löytyy paikka sille. Samsungin levyt lienee ihan hyviä? Crucialia en kyllä enää osta
Tämä häviäminen on ihan tunnettu crucialin levyjen ongelma ja tietääkseni tähän ei ole mitään korjausta.Täällä teki samaa satunnaiselle kiintolevylle. Laskin muistien Mhz pykälällä emon biossista niin loppui. Saattaahan tuota koittaa.
Omassa käytössäni on aina ollut vain Samsungin SSDeitä vuodesta 2013 lähtien ja ikinä ei ole ollut edes pienintäkään ongelmaa, eli ääni Sampsalle!Alkaa tympimään nykyisen käyttislevyn jatkuva häviäminen ja koneen kaatuminen tuon johdosta. Eli mitä levyä suosittelette 512gb Crucial MX100 tilalle uudeksi käyttislevyksi? m.2 kannattaisi ilmeisesti laittaa kun emossa löytyy paikka sille. Samsungin levyt lienee ihan hyviä? Crucialia en kyllä enää osta
Nyt voidaan alkaa laskea minuutteja siihen, kun joku tulee kertomaan, että Samsung on ylihinnoiteltu, ja sitten sama tai joku toinen kertoo että Samsung 840 EVO oli ihan susi.Omassa käytössäni on aina ollut vain Samsungin SSDeitä vuodesta 2013 lähtien ja ikinä ei ole ollut edes pienintäkään ongelmaa, eli ääni Sampsalle!
Mielipiteitä ja kokemuksia x laitteen kanssahan on niin paljon kuin kansaa maassa, mutta omasta puolestani on pelkkiä hyviä kokemuksia useammalla eri Sampsan SSD-levyllä.Nyt voidaan alkaa laskea minuutteja siihen, kun joku tulee kertomaan, että Samsung on ylihinnoiteltu, ja sitten sama tai joku toinen kertoo että Samsung 840 EVO oli ihan susi.
Sama täällä. Ei ainakaan vielä mitään moitittavaa.omasta puolestani on pelkkiä hyviä
Ihan hyvin itselleni kelpasi ennen kuin sain sen vahingossa lukittua ATA passulla secure erasea tehdessä. Mitkään master passwordit luokkaa 21 whitespacea eivät myöskään käyneet.Nyt voidaan alkaa laskea minuutteja siihen, kun joku tulee kertomaan, että Samsung on ylihinnoiteltu, ja sitten sama tai joku toinen kertoo että Samsung 840 EVO oli ihan susi.
Tämän hetkisten hintatrendien ja käyttäjäpalautteiden sekä arvostelujen perusteella olisin melkein ehdottanut Samsung QVO:ta, mutta sitten muistin, että levyä koskaan livenä näkemättömät tekkiläiset tietävät kuitenkin paremmin, että ko. levy on 2-teraisenakin lähes käyttökelvottoman umpisurkea, koska cache kuitenkin loppuu kesken niiden päivittäisten 300 gigatavun kopiointioperaatioiden kanssa.Onks noiden lisäks jotain muita hyviä vaihtoehtoja tuossa vähä reilu 200 euron hintaluokassa?
Vikaantumisen ja datamenetyksen riski kasvaa. Ei kovinkaan ideaalinen tilanne varastolevyllä.Olisikos nopeuden ja tilan yhdistelmänä esim. 2 x 1 Tb ssd ja raid 0 ... hinta sama ja tuplanopeus.
Kaksiterainen on kovin vähän kilpailtu kokoluokka ainakin täällä päin palloa.Onks noiden lisäks jotain muita hyviä vaihtoehtoja tuossa vähä reilu 200 euron hintaluokassa?
noiden lisäks jotain muita hyviä vaihtoehtoja tuossa vähä reilu 200 euron hintaluokassa?
Tämän hetkisten hintatrendien ja käyttäjäpalautteiden sekä arvostelujen perusteella olisin melkein ehdottanut Samsung QVO:ta, mutta sitten muistin, että levyä koskaan livenä näkemättömät tekkiläiset tietävät kuitenkin paremmin...
Miksi ostaa 2v takuulla oleva Samsungin TV, kun samalla hinnalla saa 5v takuullisen turkkilaisen Finluxin? Takuu ei korvaa sulle yhtäkään levyltä karannutta bittiä, vaikka saisitkin uuden tilalle. Itse tykkään käyttää levyjä ja televisioita, jotka ovat osoittautuneet käytössä luotettaviksi. Kumma juttu, että jotkut ostaa vielä autokaupastakin Volkkareita, vaikka Kiaan saisi 3,5 kertaa pidemmän takuun.Miksi ostaa 3v takuulla oleva QLC levy, kun samalla hinnalla saa 5v takuullisen TLC levyn? Jos tämän osaa joku perustella, niin lupaan vaihtaa kaikki lätyt sampan qvo:ihin.
Kyllä ennemmin ostaa sen TLC:n (esim. MX500) jo ihan vain suorituskyvyn kannalta ja varsinkin, jos vielä samalla rahalla... Samoin mieluummin VW, kuin Kia... Hassua miten ensin sanot, että kuinka pidempi takuu ei lämmitä ja sitten kuitenkin vetoat Kian 3,5 kertaa pidempään takuuseen...?Miksi ostaa 2v takuulla oleva Samsungin TV, kun samalla hinnalla saa 5v takuullisen turkkilaisen Finluxin? Takuu ei korvaa sulle yhtäkään levyltä karannutta bittiä, vaikka saisitkin uuden tilalle. Itse tykkään käyttää levyjä ja televisioita, jotka ovat osoittautuneet käytössä luotettaviksi. Kumma juttu, että jotkut ostaa vielä autokaupastakin Volkkareita, vaikka Kiaan saisi 3,5 kertaa pidemmän takuun.
Nimenomaan pointti oli se, että on olemassa muitakin parametrejä kuin pelkkä takuu, siksi ihmiset ostavat muitakin autoja kuin Kioja ja muitakin kuin TLC-levyjä viiden vuoden takuulla. Käytännössä se VW todennäköisesti omaa pidemmän käyttöiän kuin se Kia, vaikka jälkimmäisellä takuu on moninkertainen. Takuu ei siis välttämättä kerro yhtään mitään laadusta tai käyttöiästä. Se kertoo ainoastaan sen miten helpolla saat korvaavan laitteen tilalle. Perhealbumin korvaamattomat kuvat menettäneelle se kuitenkin on usein laiha lohtu ja valitettavan usein tätä näkee vielä nykyäänkin, ettei osata ottaa varmuuskopioita.Kyllä ennemmin ostaa sen TLC:n (esim. MX500) jo ihan vain suorituskyvyn kannalta ja varsinkin, jos vielä samalla rahalla... Samoin mieluummin VW, kuin Kia... Hassua miten ensin sanot, että kuinka pidempi takuu ei lämmitä ja sitten kuitenkin vetoat Kian 3,5 kertaa pidempään takuuseen...?
Ei Samsungin brändi tee siitä QLC levystä yhtään sen parempaa kuin muistakaan QLC levyistä. Samsungin brändi ainoastaan nostaa hinnan niin ylös, ettei ole oikein järkeä valita sitä TLC levyjen sijaan...
Crucialin MX500 500GB:n saanut jo parhaillaan hintaan 50€...
Miksi ostaa 2v takuulla oleva Samsungin TV, kun samalla hinnalla saa 5v takuullisen turkkilaisen Finluxin? Takuu ei korvaa sulle yhtäkään levyltä karannutta bittiä, vaikka saisitkin uuden tilalle. Itse tykkään käyttää levyjä ja televisioita, jotka ovat osoittautuneet käytössä luotettaviksi.
Reilun vuoden aikana saa jo aikamoisen kuorman levylle halutessaan, silti huonoja palautteita ei juuri näy. Kysehän tässä ei ollut mistään absoluuttisesta paremmuudesta vaan siitä mitä halvalla kannattaa koneeseensa harkita. Ja kun kyse on varastolevystä on piirien uudelleenkirjoituskerroilla aika vähän merkitystä. Varmasti se on kontrolleri joka ensin kärähtää, jos jokin levyltä kärähtää. Amazonin 2200 arvostelua keskiarvolla 4.8/5 kuitenkin kertoo, ettei QVO ole lainkaan huono levy, vaan sitä kannattaa MX500:sta edullisempana harkita, jos saatavuutta on.Ymmärtäisin tän vertauksen jos tuo samsungin levy ois osoittautunu jotenkin noita muita vaihtoehtoja paremmaksi. Mutta näin ei oo, vaan tuon hyvyyttä perustellaan samsungin maineella ja ssd:n elinkaareen nähden mitättömän lyhyillä käyttökokemuksilla.
Toki tää on vaan mun mielipide tähän asiaan. Enkä ymmärrä miks tää "samsungien vihaaminen" piti nostaa esille. En usko että täällä monikaan sitä vihaa.
En itse avaisi edes sitä Windowsia HDD:lta, jos vielä nettiselainkin pitäisi sillä aukaista, niin hyppäisin ennemmin kaivoon. Ooof. Osta parilla kympillä 120 GB levy, jos et tilaa tarvitse.Hei kaikille
Olen etsimässä uutta kovalevyä(2.5”) uuteen tietokoneeseeni (Intel Nuc). Kumpi olisi parempi valinta hdd vai ssd, kun haluaisin sen kestävän ainakin 10 vuotta? Hdd:n kestosta minulla on hyviä kokemuksia, ssd:n ei niinkään hyviä. Ainut ssd-levy (Ocz Vertex, joku alle sata gigainen) joka minulla on ollut hajosi reilusti ennenaikojaan jotain 7 vuotiaana. Tiedän että ssd on reilusti nopeampi, mutta en tarvitse nopeutta mihinkään. Raskain juttu mitä koneellani teen on Windowsin ja nettiselaimen avaaminen. Nykyään en edes vietä kovin paljoa aikaa tietokoneen ääressä. Hinta saisi olla matala.
Brändi ei tee Samsungista kuin Mersustakaan hyvää, testauskilometrit ja kokoonpanon laatu tekee. Tälläkin palstalla on saanut lukea useaan otteeseen Crucialin laatuongelmista, millon levy hidastuu käyttökelvottomaksi, katoaa käyttöjärjestelmän näkyvistä tai muuten menee rikki. Silti Jeesuslevyn asema pysyy sitkeästi. Samsungilla on näissä asioissa ihan arvostettava budjetti ja kokemus tuotekehittää ja testata laitteita erilaisissa ympäristöissä, siksi niiden kanssa on harvoin yllättäviä yhteensopivuusongelmia, hidastumisia tai kuolemia.
Reilun vuoden aikana saa jo aikamoisen kuorman levylle halutessaan, silti huonoja palautteita ei juuri näy. Kysehän tässä ei ollut mistään absoluuttisesta paremmuudesta vaan siitä mitä halvalla kannattaa koneeseensa harkita. Ja kun kyse on varastolevystä on piirien uudelleenkirjoituskerroilla aika vähän merkitystä. Varmasti se on kontrolleri joka ensin kärähtää, jos jokin levyltä kärähtää. Amazonin 2200 arvostelua keskiarvolla 4.8/5 kuitenkin kertoo, ettei QVO ole lainkaan huono levy, vaan sitä kannattaa MX500:sta edullisempana harkita, jos saatavuutta on.
Se mikä mua nyt ihmetyttää on se, että mikä SSD-asemassa voi vetää niin jumiin, että ei pääse edes biossiin, mutta Windowsin Check Diskin korjauksien jälkeen menee?
Kysymys nro 2:
Mulla on 3 kpl Windowsin ohjelmistopohjaista RAID1-pakkaa koneessa. Nyt kun ostan uuden käyttislevyn, niin miten kannattaa tehdä että pääsee pienimmällä vaivalla? Ne tuskin Raidissa uudessa Windowsissa näkyy? Kannattaisko kloonata nykyisen levyn sisältö uudelle levylle?
Edit: Kysymys nro 3.
Mulla on ollu tuo levy aika kauan ihan täynnä. Paskokohan se tuon levyn?