Kaikissa SSD levyissä on omat ongelmat, kaikkein vaarallisinta on luoda mielikuva laadusta jonkin 2-3v vanhan tuotteen perusteella.
Kaikki levyt muuttuu jossin määrin joka vuosi, Samsung ohentelee piirien sisäisiä välejä (3d) muutaman vuoden välein ja muutenkin uusia versioita pukkaa tämän tästä ulos.
The Samsung SSD 850 120GB Review: A Little TLC for SATA
Micron ym valmistajat vaihtelee piirejä mitä valmistajat tai itse sattuvat saamaan edullisesti.
Moni on pitäny Sandiskiä vakaana, se käyttää kuitenki Toshiban piirejä ja on jo vuoden riidelly WD:n kanssa joka sen nykyään omistaa. Olen melko varmana että levyistä löytyy nykyään jo muidenkin valmistajien tuotteita.
Itse pidän Toshiban piirejä aivan varteenotettavana, se on ollu aivan huipputasolla jo pitkään ja korkeat hinnat on tuoneet rahaa kassaan ja sillä on aikomus panostaa myös piirivalmistukseen jatkossa.
Itse luotan niihin enemmän kuin Micronin piireihin jos SSD:n levyn sisältöä katsotaan.
Oma lukunsa on SSD:n muistinohjauspiirit
Oikestaan Micron on suurin riski, koska se agressiivisesti pyrkii halventamaan kustannuksia, joten ylilyönnit mahdollisia. Tosin en tiedä päätykö halpikset ensin jollekki muulle valmistajalle "beta" testiin.
Samsung otti osumaa jo kerran huonolla tuotteella, joten siitä on tullu varovaisempi ja halvemmatkin tuotteet parempia.
Todennäköisesti kaikki toimii ok, mutta voi sattua että uusi piiri onkin virhe valmistajalle ja valmistaja vaihtaa sen toiseen. Täällä sitten sattaa bongata näitä huonompia eriä hyvänä tarjouksena. Toki aina näin ei käy, mutta mahdollisuus on.
Tuohon aiemmin mainittuu OEM-levyyn, nuohan ei varmaan ole varsinaisesti tarkoitettu kuluttaja myyntiin. Se että ne on päätyneet kuluttajamyyntiin syynä voi olla, ostaja vaihtaa halvempaan malliin tai levyissä on joku usein esiintyvä vika.
Ennustan kristallipallosta että kyseessä on valmistajan muutos halvempaan malliin ja loppuvarasto. Hyvä tuote jos takuuta enemmän kun puolivuotta.
Samsung 960 EVO sisäinen M.2 SSD (250 GB) - Tietokonekomponentit
Tekeekö tällä mitään? Pro malli sitten melkein 2x kalliimpi?
Corsair 240GB Force MP500 Series M.2 SSD -levy, NVMe, 3000/2400MB/s - 199,00€
Kumman valitsisitte? Joku muu, mikä?
Tulisi käyttislevyksi, peleille sitten sata-SSD Raid.
Evo, lähinnä pienempi riski saada huono.
Corsair jos pystyy varmistamaan mitä ostaa.
Corsairista pitäisi päästä näkemään että on varmasti vielä MLC.
Uskoisin että Jimms pystyy tämän tiedon antamaan paremman palvelun vuoksi.
Tuo MLC voi olla 3DMLC, joten silloin se ei tuo ratkaisevaa hyötyä 3DTLC:n nähden.
SSD-Raid on aika turha, nopea mutta mieluummin yksi Samsung pro tms. kuin SSD-Raid. Raid on aina yksi vikapaikka lisää, kun SSD:t muutenki herkkiä sekoilemaan.
Itse odotan joulun jälkeen hyviä SSD alennuksia, joten jos ei ole pakko ostoa vielä, kannattaa odotella hiukan.