SSD-levyjen yleistriidi

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota kloonauksen suosiota, sillä miksi siirtää kaikki Windowsin vuosien mittaan keräämä tauhka mukana.
Oma suositus siis olisi puhdas Windows aina uudelle levylle ja vanhalta voi sitten siirtää vain tarpeelliset kuvat/videot/peliasennukset joko jos koneesta löytyy sopiva toinen paikka tai sitten ulkoisella kotelolla (näitä saa noin 25€ alkaen).

Itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota jatkuvan uudestaanasentamisen suosiota, sillä miksi siirtää kaikki Windowsin vuosien mittaan keräämä asennusriesa mukana? Jos ihmisellä on esim. 38 käyttämäänsä softaa, ja mukana ehkä joku, mitä ei edes tueta eli asentaminen saattaa sisältää kikkailua. Jo ehkä joka 6. vuosi tapahtuva tietokeenvaihto voi sisältää kuukauden asennusrumbaa, jota suosittaisin ...en kenellekään.

--mutta ompas tikkujen hinnat nousussa,
google antoi linkille hinnaksi 90e.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 029
"Tietokoneena" Legion Go. Vaihdoin orkkis 512gb SSDn tilalle tämän Kingstonin.
Vaihdon jälkeen vekotin meni todella hitaaksi ja pelaaminen on lähes mahdotonta. Onko tuo nyt sit vaan liian hidas levy pelaamiseen? Vähän vaan ihmetyttää, kun koko kone alkoi lagittamaan vaihdon jälkeen. Vai menikö kloonauksessa jotain pieleen?
Heitin orkkis levyn takaisin ja nyt toimii taas kuin unelma, eli uudessa levyssä on "vika". Mutta onko vika kloonauksessa vai levyn ominaisuuksissa?
Tsekkaa että partitio alignment on oikein.

windows namiskuukkeli -> system information -> components -> storage -> disks

Tuolta sitten tsekkaat
1711413730659.png


Starting offset pitää olla 4096 jaollinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
319
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 138
Hakusessa edullisemmasta/järkevästä hintaluokasta 500-1000GB kokoinen NVMe levy virtuaalikoneille, joka voisi olla mikä?

Mitään absoluuttista nopeutta en tarvinne, kun ”palvelinpuolen” VM’iä on luokkaa 5-10kpl höystettynä muutamilla konteilla ja olosuhde on kotona.

Backupit tulee menemään noista ensin myös sisäiselle SATA SSD:lle (Parjattu Samsung 970 QVO) ja siitä sitten vielä muualle, kun sinne asti vain pääsen.

edit: Toki jos hintaero ei ole kummoinen voi se olla isompikin, mutta en näe sille mitään oikeaa käyttötarkoitusta. Tilan pitäisi riittää kyllä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
319
Hakusessa edullisemmasta/järkevästä hintaluokasta 500-1000GB kokoinen NVMe levy virtuaalikoneille, joka voisi olla mikä?
Toi ei ole paha.


Ja jos pienempi, niin ehkä


Tuo ylempi wd ei ole pienempänä ihan niin houkutteleva hinnaltaan.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 143
Hakusessa edullisemmasta/järkevästä hintaluokasta 500-1000GB kokoinen NVMe levy virtuaalikoneille, joka voisi olla mikä?

Mitään absoluuttista nopeutta en tarvinne, kun ”palvelinpuolen” VM’iä on luokkaa 5-10kpl höystettynä muutamilla konteilla ja olosuhde on kotona.

Backupit tulee menemään noista ensin myös sisäiselle SATA SSD:lle (Parjattu Samsung 970 QVO) ja siitä sitten vielä muualle, kun sinne asti vain pääsen.

edit: Toki jos hintaero ei ole kummoinen voi se olla isompikin, mutta en näe sille mitään oikeaa käyttötarkoitusta. Tilan pitäisi riittää kyllä.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
139
Onko noissa halvemman pään 2,5” lätyissä kauheasti eroja tai jotain mitä ehdottomasti pitäis välttää? Ajattelin kokeilla laittaa rouvan vanhaan samsungiin SSDn mekaanisen tilalle ja ottaa se treenikämpälle äänikorti jatkeeksi. Hirveästi ei viitsisi sijoittaa jos se ei toimikaan siihen tarkoitukseen niinkuin ajattelen.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 143
Onko noissa halvemman pään 2,5” lätyissä kauheasti eroja tai jotain mitä ehdottomasti pitäis välttää? Ajattelin kokeilla laittaa rouvan vanhaan samsungiin SSDn mekaanisen tilalle ja ottaa se treenikämpälle äänikorti jatkeeksi. Hirveästi ei viitsisi sijoittaa jos se ei toimikaan siihen tarkoitukseen niinkuin ajattelen.
Yrittäisin välttää qlc:tä(kuten samsumg qvo), muuten sama, samsumgin ja micronin paremmat ssd:t (evo ja (mx500) on turhan kallita
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
139
Yrittäisin välttää qlc:tä(kuten samsumg qvo), muuten sama, samsumgin ja micronin paremmat ssd:t (evo ja (mx500) on turhan kallita
Meneekö kauheasti metsään jos ostaa esim. PNY900? On 3d nand tlc ja sitä saa kolmeenkymppiin. Isompaa tilaa en kuitenkaan tarvitse suunniteltuun käyttöön. Vai onko jotain merkkejä joita ei ehdottomasti kannata ostaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
319
Sata ssd:t on halvimmatkin lukusuoristuskyvyltä aina väylän suhteen tapissa, niin niillä ei siten ole paljon merkityksiä. Tarviiko rautatason salausta, kirjoittaako kymmenien gigatavujen tiedonsiirtoja jatkuvalla syötöllä. Jos ei, niin vähän TBW arvoja katsomalla valitsee ihan minkä tahansa, niin ei se pieleen mene. Eli lähinnä välttää noita qlc-levyjä. Pny cs900 on itsellä kaksi teraista käytössä ja kyllä ne asiansa hoitaa ja toinen halpa ja ihan hyvä on ADATA SU650. Nykyhinnoilla taitaa olla vielä tuota PNY:täkin halvempi. Sen sijaan SU630 kannattaa jättää kauppaan.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 586
Missä vaiheessa kannattaisi alkaa kattelee uutta käyttöjärjestelevyä, Kun nykyisen kunto 95%? Oon rakennellu ja myyny siihe tahtiin välillä etten oo ees asiaan kiinnittänyt huomiota, mut nyt tää kompa aina emon osalta tulee pysymään pitkään.

Edit: Muutenkin kattelin noita uusia levyjä, niin järkevämpää vissiin ostaa 2x2tb kuin 1x4tb, jos sama hinta? Ja pcie 5.0 paikkaan voi myös laittaa 4.0? Millainen operaatio on käyttöjärjestelmän siirto toiselle levylle, vai kannattaa suosiolla tehdä puhdas asennus?

Emon tiedoissa lukee näin:


  • CPU:
    • 1 x Blazing M.2 Socket (M2_1, Key M), supports type 2280 PCIe Gen5x4 (128 Gb/s) mode
  • Chipset:
    • 1 x Hyper M.2 Socket (M2_2, Key M), supports type 2230/2242/2260/2280/22110 SATA3 6.0 Ge Gen4x4 (64b/s & PCI Gb/s) modes
    • 1 x Hyper M.2 Socket (M2_3, Key M), supports type 2280 PCIe Gen4x4 (64 Gb/s) mode
    • 1 x Hyper M.2 Socket (M2_4, Key M), supports type 2280 PCIe Gen4x4 (64 Gb/s) mode
    • 4 x SATA3 6.0 Gb/s Connectors
 
Viimeksi muokattu:

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 606
Missä vaiheessa kannattaisi alkaa kattelee uutta käyttöjärjestelevyä, Kun nykyisen kunto 95%? Oon rakennellu ja myyny siihe tahtiin välillä etten oo ees asiaan kiinnittänyt huomiota, mut nyt tää kompa aina emon osalta tulee pysymään pitkään.

Edit: Muutenkin kattelin noita uusia levyjä, niin järkevämpää vissiin ostaa 2x2tb kuin 1x4tb, jos sama hinta? Ja pcie 5.0 paikkaan voi myös laittaa 4.0? Millainen operaatio on käyttöjärjestelmän siirto toiselle levylle, vai kannattaa suosiolla tehdä puhdas asennus?
Helpointa kun backuppaat ne kamat joiden menettämistä et kestä, ja unohdat koko asian. Ei nuo NVME tai
muutkaan SSD:t ikuisia ole mutta harvemmin sitä hajoamista voi ennustaa tai seurata, ne on vähän jokotai-tyyppisiä.

Varmaan kannattaa ostaa sellainen levy mikä on sillä hetkellä tarjouksessa tai halvin, 4TB levyillä on hintaa kun ei niitä joka jamppa ostele..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Edit: Muutenkin kattelin noita uusia levyjä, niin järkevämpää vissiin ostaa 2x2tb kuin 1x4tb, jos sama hinta? Ja pcie 5.0 paikkaan voi myös laittaa 4.0? Millainen operaatio on käyttöjärjestelmän siirto toiselle levylle, vai kannattaa suosiolla tehdä puhdas asennus?
Kommentoin vaan sen verran, mene sillä ratkaisulla, joka on sulle halvin. PCIe 5.0 paikkaan voi ihan hyvin laittaa myös PCIe 4.0 aseman, taaksepäin yhteensopivuus on näissä tuettuna. Olen viime aikoina lukenut ongelmista käyttöjärjestelmän siirrosta toiselle levylle, joten ainakin itse asentaisin käyttöjärjestelmän ihan puhtaana asennuksena.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Kun nykyisen kunto 95%
Laita Crystal disk info kuva jos tahdot jutella siitä tarkemmin.

järkevämpää vissiin ostaa 2x2tb kuin 1x4tb, jos sama hinta?
Isompi sen puoleen parempi jotta m.2 paikat ei ajan kanssa lopu kesken. Tosin pcie 4.0 x1 saattaa riittää varastolevyille pcie-paikassa ja m.2 adapterilla. Näistä ei ole kuulunut kovin paljon juttua, että mikä sovitin pelaa.

pcie 5.0 paikkaan voi myös laittaa 4.0
Juu

Millainen operaatio on käyttöjärjestelmän siirto toiselle levylle, vai kannattaa suosiolla tehdä puhdas asennus?
Mun bravuuri on ollut tehdä Macrium reflectillä boottaava Macrium-tikku , bootata siltä ja kloonata levyt joita ei ole "mountattu".
 

Atamon

Make ATK Great Again
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
2 514
No on juu mutta 2TB levyjä ollut aika usein ~100-120e, niitä laadukkaampiakin.

Mitä enemmän tilaa, sitä harvemmin muistaa varmistaa ne tärkeimmät excelit ja wordit :)
Jep Jep, mutta kun viimein saa koko sotkun saman katon alle :thumbsup: Olenko siis levytetty? ;)

20240421_182231.jpg

Hmm, onkohan tuossa edes kaikki?
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Eihän tolla vissiin tunteja ole paljoa alla, mut mietin jos ostais jonkun 2 terasen Ton tilalle ja tolle sit laittas ei niin tärkeitä asioita.
Toinen on 2tb Firecuda 510.

27 TB kirjoitettu ja 360 TBW speksattu, sehän on melkein uusi vielä. :)
Itse monesti kuitenkin vaihdan levyn isompaan siinä kohtaa kun levy on 70 % täynnä. Tai kasvatan osiota.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Onko tämä huono?

Ei oo koska se on varastolevy ja ei edes kovin täynnä. Jollain kovassa käytössä olevalla levyllä kaikki kirjoitukset kohdistuisi samoihin harvoihin vapaana oleviin soluihin. Semmoisia on tullut muutaman kerran vastaan.
Levyjen kirjoituskestävyydet on nykyisin niin hyviä että aika turhaa on niistä enää huolehtia. Mutta onpahan joku syy uusia levyjä. :interested:
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
837
Ei oo koska se on varastolevy ja ei edes kovin täynnä. Jollain kovassa käytössä olevalla levyllä kaikki kirjoitukset kohdistuisi samoihin harvoihin vapaana oleviin soluihin. Semmoisia on tullut muutaman kerran vastaan.
Levyjen kirjoituskestävyydet on nykyisin niin hyviä että aika turhaa on niistä enää huolehtia. Mutta onpahan joku syy uusia levyjä. :interested:
Tavallaan varastolevy. Jossa varmasti sen teran verran tavaraa joka ei liiku mihinkään. Sitten vähän vaihtuvaa tavaraa jota tallentelen satunnaisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 032
Mites toi pny menny noin nopeasti % alas, tossa mun levy, ollut käytössä n5v.
Meinasin että pistäs 4tb tohon, että mahtuis kaikki pelit c:lle, koska osa on d:llä, toisaalta mulla on noita peliasennuksia joita pelannu 2h ja ei oo jaksanu enää, vois ne poistaakkin.
4tb levyt on vaan kalliita ja hinnat nousussa.
 

Liitteet

Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 586
Mites toi pny menny noin nopeasti % alas, tossa mun levy, ollut käytössä n5v.
Meinasin että pistäs 4tb tohon, että mahtuis kaikki pelit c:lle, koska osa on d:llä, toisaalta mulla on noita peliasennuksia joita pelannu 2h ja ei oo jaksanu enää, vois ne poistaakkin.
4tb levyt on vaan kalliita ja hinnat nousussa.
Tarkoititko tota mun? Itellekki tuli vähän puskista, kun viime vuoden loppupuolella katoin ni oli muistaakseni 100%.

Edit: on siis käyttöjärjestelmälevynä, ja siellä myös Steamin pelit, niin koon takia joutuu poistelemaan ja asentelemaan mitä pelaa milloinkin.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 032
Tarkoititko tota mun? Itellekki tuli vähän puskista, kun viime vuoden loppupuolella katoin ni oli muistaakseni 100%.

Edit: on siis käyttöjärjestelmälevynä, ja siellä myös Steamin pelit, niin koon takia joutuu poistelemaan ja asentelemaan mitä pelaa milloinkin.
Joo kun kirjoitin tuon niin myöhemmin tuli mieleen, että noi 2tb levythän on pitemmällä kestävyydellä kuin nuo 1tb ja pienemmät. Eli se MTBF vai mikä se nyt oli. En tiedä vaikuttaako lämpötila mitenkään, en nyt ole niin ssd expertti, mutta muistaakseni noi nvme ssd toimii paremmin vähän lämpöisenä, kuin "kylmänä".
Jos meinaa samaa tikkua pitää pidempään käyttislevynä, noi pitemmän kestävyyden levyt periaattessa ideaalisia, mutta aika paljon saa kirjoitella.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Joo kun kirjoitin tuon niin myöhemmin tuli mieleen, että noi 2tb levythän on pitemmällä kestävyydellä kuin nuo 1tb ja pienemmät. Eli se MTBF vai mikä se nyt oli. En tiedä vaikuttaako lämpötila mitenkään, en nyt ole niin ssd expertti, mutta muistaakseni noi nvme ssd toimii paremmin vähän lämpöisenä, kuin "kylmänä".
Jos meinaa samaa tikkua pitää pidempään käyttislevynä, noi pitemmän kestävyyden levyt periaattessa ideaalisia, mutta aika paljon saa kirjoitella.
Valmistaja on lisäksi pelannut apinapeliä ja vaihtanut levyn komponentteja uusiin ilman että vaihtaisi tuotteen nimeä samalla kertaa. Niin ei välttämättä ihan tiedä minkä tuotteen on sattunut saamaan.


Ainakaan minun kotikäytössä TBW:stä ei kumminkaan juuri saa ongelmaa aikaiseksi kun kirjoituksia ei tule kovin paljon.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 586
Valmistaja on lisäksi pelannut apinapeliä ja vaihtanut levyn komponentteja uusiin ilman että vaihtaisi tuotteen nimeä samalla kertaa. Niin ei välttämättä ihan tiedä minkä tuotteen on sattunut saamaan.


Ainakaan minun kotikäytössä TBW:stä ei kumminkaan juuri saa ongelmaa aikaiseksi kun kirjoituksia ei tule kovin paljon.
Tuosta muistan joskus lukeneeni, ja muistelisin ettei oo niillä halvemmilla osilla tuo levy, mutta katon uusiksi kun ylös pääsen :)
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 032
PNY ei ole ainoa, muillakin vaihdeltiin noita, tais myös samsungeissa olla vaihtoja.
mulla on tuota vaihtoa vanhempi, mutta pitänee tarkistaa. kattelin just kaikki ssd mitä mulla on ja yhen vanhan hyllyssä olevan kaikissa on vielä 100% vaikka käytetty aika lailla, en tiedä ees miten nuo kuluu noin.
mutta joo tuo 2tb malli kestävämpi.
Koneessa siis mulla 2tb pny ja samsung evo 970+ 2tb, sampassa tais olla tuo vaihdettu komponetti, joka teki jotain muutoksia, toi noin 1v vanha.
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 397
PNY ei ole ainoa, muillakin vaihdeltiin noita, tais myös samsungeissa olla vaihtoja.
mulla on tuota vaihtoa vanhempi, mutta pitänee tarkistaa. kattelin just kaikki ssd mitä mulla on ja yhen vanhan hyllyssä olevan kaikissa on vielä 100% vaikka käytetty aika lailla, en tiedä ees miten nuo kuluu noin.
mutta joo tuo 2tb malli kestävämpi.
Koneessa siis mulla 2tb pny ja samsung evo 970+ 2tb, sampassa tais olla tuo vaihdettu komponetti, joka teki jotain muutoksia, toi noin 1v vanha.
970 EVO Plus tosiaan vaihdettiin ohjainpiiri, mutta tuossa sai hieman käyttötapauksesta riippuen joko paremman tai huonomman levyn.
Vanha siis parempi, jos siirtää jatkuvasti yli 115GB edestä tavaraa ja uusi parempi normaalimmassa käytössä.

Redditistä löytyy melko kattava selostus aiheesta:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
319
Valmistaja on lisäksi pelannut apinapeliä ja vaihtanut levyn komponentteja uusiin ilman että vaihtaisi tuotteen nimeä samalla kertaa. Niin ei välttämättä ihan tiedä minkä tuotteen on sattunut saamaan.


Ainakaan minun kotikäytössä TBW:stä ei kumminkaan juuri saa ongelmaa aikaiseksi kun kirjoituksia ei tule kovin paljon.
Tuossa kiinnittää vähän huomiota, että vaikka uudet luvut ovat huonoja, melkein yhtä huonoja kuin kingstonin nv2:lla, niin vanhat luvut aivan valtavia. Jopa niin suuria, että niiden uskottavuus vähän kyseenalaista. Yli tuplasti suuremmat TBW:t kuin markkinoiden parhailla pcie 4.0 levyillä, kuten samsung 990pro ja WD sn850x.
 
Liittynyt
04.07.2020
Viestejä
43
Tuossa kiinnittää vähän huomiota, että vaikka uudet luvut ovat huonoja, melkein yhtä huonoja kuin kingstonin nv2:lla, niin vanhat luvut aivan valtavia. Jopa niin suuria, että niiden uskottavuus vähän kyseenalaista. Yli tuplasti suuremmat TBW:t kuin markkinoiden parhailla pcie 4.0 levyillä, kuten samsung 990pro ja WD sn850x.
Nojaa, aika moni aikalainen lupaili samanmoisilla piireillä tollaisia varsin korkeita arvoja, esim. MP510 jossa oli tasan sama kontrolleri ja NAND-piirit lupaili lähes identtisiä arvoja aikoinaan. Kuva täältä.

specs.png


Vähän mutuilua: olisiko tällä P/E-syklien(ja siten TBW) määrien huononemisella jotain tekemistä näiden uudempien valmistusprosessien kutistumisen kanssa (varaus "karkaisi" helpommin kun eristettä on vähemmän) ja siten että ei pystytä lupaamaan datan säilyvyyttä virrat pois päältä, ja sen takia laitettaisiin niin alhaiset arvot? (JEDEC-speksissä taisi olla 1 vuosi @ 30c) Arkijärki on kyllä vähän huonoksi havaittu näiden kvanttimekaniikan maailman asioiden kanssa. :D Tässä paperissa jostain kymmenen vuoden takaa viitataan noihin solujen jännitteen putoamisen syihin ja on ensisijaisesti niiden kompensoinnista, mutten löytänyt mitään juuri tähän liittyen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
319
Nojaa, aika moni aikalainen lupaili samanmoisilla piireillä tollaisia varsin korkeita arvoja, esim. MP510 jossa oli tasan sama kontrolleri ja NAND-piirit lupaili lähes identtisiä arvoja aikoinaan.
Sitten taas toiset ihan samalla toshiban 64-layer bicsillä, eivät lupailleet vastaavia. Kuten wd sn750. Eri kontrolleri kyllä siinä.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 586
Valmistaja on lisäksi pelannut apinapeliä ja vaihtanut levyn komponentteja uusiin ilman että vaihtaisi tuotteen nimeä samalla kertaa. Niin ei välttämättä ihan tiedä minkä tuotteen on sattunut saamaan.


Ainakaan minun kotikäytössä TBW:stä ei kumminkaan juuri saa ongelmaa aikaiseksi kun kirjoituksia ei tule kovin paljon.
mistä tuon tarkalleen näki kumpaa mallia on mulla?`vai teinkö omia johtopäätöksiä, kun katoin ton uutisen päivämäärää ja oma ostettu 6.4.2021?

Miten nuo TBW:t muuten menee, kun esim WD:n sn850x 1tb 600TBW, 2tb 1200TBW ja 4tb 2400TBW? koko tuplaantuu niin myös kirjoituksen kestomäärä(vai mikä nyt virallinen sana) tuplaantuu?

Edit: Esim tämän perusteella jos 26.3tb on 5%, ni kokonaismäärä olisi 650TBW, eikö se kuullosta ihan normaalille?

Näyttökuva 2024-04-23 002104.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
319
mistä tuon tarkalleen näki kumpaa mallia on mulla?`vai teinkö omia johtopäätöksiä, kun katoin ton uutisen päivämäärää ja oma ostettu 6.4.2021?
Yritin googlata asiaa, niin ei kyllä päässyt asiasta muuten puusta pitkälle, kuin että ostopäivämäärä 17.5.2021 on raja. Sitä vanhemmat on suuremmalla TBW:llä ja uudemmat pienemmällä. Onko levyissä oikeasti mitään eroa, ei tiedä, vaan saattaa olla enemmän kyse siitä, että pny:llä pelko persiissä siitä, että chia-mainarit kolkuttelevat älyttömiä kirjoitusmääriä ja ihan sen takia pienentäneet TBW arvoa, että eivät joudu takuuasioissa levyjä uusimaan kun TBW pienempi.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 586
Yritin googlata asiaa, niin ei kyllä päässyt asiasta muuten puusta pitkälle, kuin että ostopäivämäärä 17.5.2021 on raja. Sitä vanhemmat on suuremmalla TBW:llä ja uudemmat pienemmällä. Onko levyissä oikeasti mitään eroa, ei tiedä, vaan saattaa olla enemmän kyse siitä, että pny:llä pelko persiissä siitä, että chia-mainarit kolkuttelevat älyttömiä kirjoitusmääriä ja ihan sen takia pienentäneet TBW arvoa, että eivät joudu takuuasioissa levyjä uusimaan kun TBW pienempi.
Juu no oma tilattu huhtikuussa onneksi sitten =) mutta silti ajatus uusia 2tb malliin :) Jääköön tuo jollekkin ei niin tärkeälle :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 186
Oman CS3030:n tiedot, ostettu 2019. Alkujaan ollut systeemilevynä, nyt muutaman kuukauden kakkoslevynä. Jos nyt laskeskelin oikein niin todellinen prosentti on matalampi kuin "pitäisi" olla jos TBW on lähellekkään luvattua 1665 TBW, mutta korkeampi kuin jos kyseessä olisi uuden version 360 TBW. En ole hirveästi kiinnittänyt tuohon huomiota, koska todennäköisesti menee pieneksi ja siirtyy kakkoskoneeseen tms. ennen kuin hajoamassa. Käytössä Bitlocker (ilman, että se käyttäisi levyn rautasalausta) jos sillä on nyt merkitystä.

1713823143123.png
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
465
Koneessa on käyttislevynä Crucial 256GB m4 SATA SSD vuodelta 2011. Toimii sinällään ok, mutta tila on käynyt ahtaaksi.
Käytössä on AM4 emo ja pelit ja tietovarasto majailee erillisellä 2TB NVME levyllä.
Koneen käyttötarkoitus on kissavideoiden katselu, pelailu ja foorumeilla trollailu.

Onko suosituksia korvaavaksi 1TB käyttislevyksi SATA III liitännällä?
Mitä keskusteluja yllä lueskelin, niin ei qlc ja muuten ei hirveästi väliä?

Olisko tämä esimerkiksi passeli (suosituin verkkiksen ssd osiossa): WD Blue SA510 1 Tt SATA III SSD 2,5" -SSD-kovalevy 88,99
Tai olisiko jotain muuta vastaavaa, mutta halvempaa mallia. Mieluiten verkkiksestä, mutta jos hintaero suuri niin miksei muualtakin.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 143
Koneessa on käyttislevynä Crucial 256GB m4 SATA SSD vuodelta 2011. Toimii sinällään ok, mutta tila on käynyt ahtaaksi.
Käytössä on AM4 emo ja pelit ja tietovarasto majailee erillisellä 2TB NVME levyllä.
Koneen käyttötarkoitus on kissavideoiden katselu, pelailu ja foorumeilla trollailu.

Onko suosituksia korvaavaksi 1TB käyttislevyksi SATA III liitännällä?
Mitä keskusteluja yllä lueskelin, niin ei qlc ja muuten ei hirveästi väliä?

Olisko tämä esimerkiksi passeli (suosituin verkkiksen ssd osiossa): WD Blue SA510 1 Tt SATA III SSD 2,5" -SSD-kovalevy 88,99
Tai olisiko jotain muuta vastaavaa, mutta halvempaa mallia. Mieluiten verkkiksestä, mutta jos hintaero suuri niin miksei muualtakin.
Onko m.2 paikat täynnä?
Jos ei, niin esim tämä


Ja sata paikkaan tämäkin voisi varmaan kelvata.

Ja sun linkkaama melkein 20 € halvemmalla.
 
Liittynyt
28.12.2021
Viestejä
241
Pojalle pitäis pöytäkoneeseen isompi käyttislevy laittaa M.2:na. Hinnat onkin näemmä aika korkealla nyt, mutta tuskin ne siitä kovin äkkiä alas tulee, et ei kannata jäädä sitä ootteleen. Onko tuolta halvemmasta päästä esimerkiksi paras vaihtoehto Western Digital Black SN770 (~85€) vai uskaltaisko mennä vielä halvemmalla esim. Kingston NV2.


Edit. siinä ehtikin jo toinen kysyä melkein samaa kirjottaessa XD
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
319
Onko suosituksia korvaavaksi 1TB käyttislevyksi SATA III liitännällä?
Mitä keskusteluja yllä lueskelin, niin ei qlc ja muuten ei hirveästi väliä?

Olisko tämä esimerkiksi passeli (suosituin verkkiksen ssd osiossa): WD Blue SA510 1 Tt SATA III SSD 2,5" -SSD-kovalevy 88,99
Tai olisiko jotain muuta vastaavaa, mutta halvempaa mallia. Mieluiten verkkiksestä, mutta jos hintaero suuri niin miksei muualtakin.
Käyttislevy kyllä hyötyisi dram-cachesta, lähinnä sen takia, että kun ei käytä nand-flashia cahcena, niin levy kestää paremmin kulutusta, sekä on levyn täyttyessä kirjoitusnopeudeltaan parempi. Ero hinnassa kuitenkin niin suuri, että se on sitten jo melkein sama hankkia tuplasti suurempi slc-cache malli, joka suhteellisesti paikkaa samat asiat ja tuo lisää tilaa. Eli aika vaikea nähdä siinä suuria hyötyjä. Nvme levyt sen verran nopeampia, että jos vaan mahdollista, niin käyttis aina mieluummin ensisijaisesti sellaiselle. Tuo wd on vanhaa, mutta ikäisekseen ihan asiallista tekniikkaa, niin ei huono. Ja timon ehdottama intenso käytännössä vastaava halvemmalla. Ne on vaan ne qlc levyt joita kannattaa välttää ja henkilökohtaisesti itse en koskisi Kingstonin halvimpiin malleihin. Kingstonilla kun vahva historia pakata halvimpiin levyihinsä täyttä kuraa sisälle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 481
Viestejä
4 200 801
Jäsenet
70 911
Uusin jäsen
laskostaja

Hinta.fi

Ylös Bottom