Mikä on häiveosa? Onko tämä retorinen kysymys? Häiveosaa on kaikki häivekoneessa.
Höpöhöpö.
Suurin osa osista esim. moottorissa ja elektroniikassa on ihan samanlaisia kuin muissakin koneissa.
Se ei heijasta tutkan signaaleja takaisin. Vaikea havaita silmällä. Jne.
Nyt on kyllä ymmärretty aivan totaalisesti pieleen, mistä se koneen tutka-poikki-pinta-ala muodostuu.
Oleellisimpia on muotoilu ja sisäinen asekuorma.
Ja huonosti tutkasäteilyä heijastavia materiaaleja on jossain määrin käytetty aika monissa sellaisissakin koneissa, joissa ei ole sisäisiä asekuiluja eikä erityisen huonosti tutkasäteilyä takaisin heijastavaa muotoilua, ja joita ei erityisesti markkinoida stealth-koneita.
Ja F-35n:ssa ei ole tasan yhtään mitään sellaista mikä tekee siitä silmällä vaikeammin havaittavan
Gripen on kyllä selkeästi Ruotsin "oma" kone. Vaikea sitä on myydä muualle. Sitä valmistetaan pieniä määriä. Suomi olisi tarvinnut ainakin 200 kpl. Ruotsilla on vain 100. Joku Pasi Suomessa on ylijämerä johonkon Israelin tarkoituksiin. jne.
Halpaa lentopolttoaine on koska sitä ilmeisesti veroteta kuten 98E.
JP54, JET A1 price in Finland 85.5 bbl/$ [03.03.2025] Jet-a1 on vain 0.67€/kg.
Täytyykin siirtyä autossa lentopetroliin koska sitä ei näemmä veroteta ollenkaan
USAn omista dokumenteista: One F-35 costs approximately $82.5 million and the per-hour flight cost is
around $40,000
Höpöhöpö.
Sen sijaan että postaat tätä muturoskaa yritä edes laittaa linkkiä niihin dokumentteihin.
Niistä dokumenteista nimittäin paljastuisi, että kyse ei ole pelkästä lentämisen hinnasta vaan niihin sisältyy vaikka mitä muita itse lentämiseen liittyvmättömiä kustannuksia, olet ymmärtänyt ne totaalisen pieleen ja postaat täyttä huuhaata.
F-35 kun tulee Amerikasta. Kaikki on retardisti sekaisin gallonaa, paunoja, maileja, tuumia, meripeninkulmeja, kilometreja, kg, g, dollareita jne. Koska SI-yksiköitä ei voi käyttää. Tämä ei voi olla haittaamatta IRL.
Onhan se vähän häiritsevää mutta aivot omaavalle ihmiselle yksinkertaiset kertolaskut yksikkömuunnoksissa ei ole ylivoimainen ongelma.
Huvikseni laskeskelin paljonko F-35. Täytenä painaa 29900 kg.
Koneilla ei yleensä lennetä täydessä lastissa.
Pelkkä liike-energia 1200 mailiin / tunti. 0,5×29900×(1200×1.609/3.6)² = 4.3B J
Täydessä lastissa kone ei pysty lentämään lähellekään 1200 mailia tunnissa joten nämä laskelmasi ovat totaalisen järjettömiä.
Kaikki ulkoinen aselasti aiheuttaa huomattavasti lisää ilmanvastusta ja hidastaa konetta hyvin suuresti. Käytännössä tuon täyden 8 tonnin aselastin kanssa kone ei pystyne ylittämään äänennopeutta.
Sen sijaan kahden tonnin sisäisen aselastin kanssa se pystyy hetkellisesti tuohon viralliseen maksiminopeuteensa, mutta silloinkin vain hetkellisesti jälkipolttimen kanssa. Ja se jälkipoltin n . nelinkertaistaa polttoaineenkulutuksen.
Joten todella typerää alkaa laskemaan mitään lentotunnin hintoja sen maksiminopeuden mukaan.
. Lentopetroli on 43M J / kg. Eli 126 kg lentopetrolia kuluu täydellisellä hyötysuhteella 1200 mailiin per tunti. Eli 84€ täyteen vauhtiin. Jet-a1 sisältää 43MJ/kg.
Puhut siis kiihdytyksestä tässä.
Nousu 15km on 4.4B J eli 68€.
Työntövoima on 43000 paunaa eli lbs*mph/375 ~ 137600 HP.
Maksimityöntövoima maan tasalla jälkipoltin päällä on 43000 paunaa. Työntövoima korkealla 15 kilometrissä paljon ohuemmassa ilmassa lennettäessä on monta kertaa pienempi.
Että laskelmasi on tämänkin osalta moninkertaisesti pielessä.
Hevosvoima on mitä 750W. Eli 102608302 W. Eli 102 miljoonaa wattia. Tunnissa 370B J. Eli 8590kg/h lentopetrolia. Eli 5755€/h. Mikäli ajetaan urkuauki tunti.
Tällaisten maksiminopeuslukemien laskeminen poltoaineenkulutuksen arvioimiseksi on todella typerää, koska n. 95% ajasta suihkuhävittäjillä lennetään aliäänennopeudella.
Koko persianlahden sodassa yhdysvaltojen kaikki sotaan osallistuneet hävittäjäkoneet eivät
yhteensä lentäneet kuin muutaman minuutin yli 1.3-kertaisella äänennopeudella, eikä mikään liittouman hävittäjä lentänyt koko sodan aikana sekuntiakaan yli 1.5-kertaisella äänennopeudella.
Maailmassa on koskaan ollut ainoastaan muutamia konetyyppejä jotka ovat suunniteltu oikeasti lentämään pitkiä aikoja yliäänennopeudella:
* Lockheed Blackbird (SR-71, A-12 YF-12)
* Condorde
* Tu-144D
* Ja jossain määrin F-22, siinäkin kuitenkin toimintamatka on yliäänennopeudella selvästi pienempi kuin aliäänennopeudella, eikä koneen tankit muutenkaan ole koneen kokoon nähden kovin suuret.
Että se todellinen keskimääräinen lentotilanne F-35lla on pikemminkin jotain 1000 km/h 20 tonnin painolla, ja moottorin toimiessa murto-osalla maksimitehostaan. Ilman jälkipoltinta F135:n maksimityöntövoima maanpinnalla on 12 tonnia, mutta jossain 10km korkeudessa ehkä jossain kolmen tonnin luokassa, ja matkalennossa puhutaan varmaan alle parista tonnista.