Sotateknologia

Valokuitu toimii varmasti jossain aukealla pellolla, mutta metsässä tulee ongelmia.
Ei näytä Ukrainassa olevan juurikaan ongelmia pyöriä noilla metsässä.
 
Uutta nasua pukkaa. Pikaisesti katsomalla hieman suojatumpi ja modulaarinen taka-osa. Telasto singaporesta, mut muuten Sisun rakentama. Proto vielä, mut sarjatuotannon pitäisi alkaa jo 2028.

 
Uutta nasua pukkaa. Pikaisesti katsomalla hieman suojatumpi ja modulaarinen taka-osa. Telasto singaporesta, mut muuten Sisun rakentama. Proto vielä, mut sarjatuotannon pitäisi alkaa jo 2028.


näyttää aika yläpainoiselta. kuinkahan pian varusmiehet onnistuvat kippaamaan ensimmäisen kyljelleen :D
 
näyttää aika yläpainoiselta. kuinkahan pian varusmiehet onnistuvat kippaamaan ensimmäisen kyljelleen :D
Matalemmalta mun mielestä mitä nykyiset? Toki toi torni tossa näyttää, että ois yläpainoinen. Mut eiköhä sitä ole testattu ja testataan (+nykymallista vuosikymmenien kokemukset). Protohan toi onkin vasta. Mut melko ketterä tuotanto, jos jo kolmen vuoden päästä täydessä tuotannossa. Taakse sit voiki nakata miehistönkuljetuslaatikkoa, kranaatinheitintä jne.
 
harmillisen vähän näkee missä kotimaan teollisuus huopaa. Tutustuin patrian sivostoon ja kovia väittämiä huippuosaamisesta.
Odottaisin kovastikin nähdä näitä tosikentällä onko totuuden siementä markkinointipuheiden jälkeenkin. Itse en pysty uskomaan suuresta erosta mitä nyt kentällä nähdään. Toki takinväri muuttuu heti kun parempaa tietoa nähdään ja mielellään tosikentällä. Oleellista näillä on joka tapauksessa määrä ja hinta.
1739618005164.png

passiivi tutkalla nähdään pienet kohteet jopa 100km päästä. Passiivinen tutka ei kerro sijaintiaan kun ainoastaan kuuntelee. Lieneenkö häiveteknologian vasta-ase myös tässä.
 
Siirrän muualta tänne:

F-35 on 3 eri tyyppiä. Suomelle ei ole tulossa "F-35" vaan F-35A Lightning II. Ilmataisteluun ja Moskovaan ydinpommi - tyyppisiin iskuihin suunniteltu.

Kone maksaa sen 80M.

Tämä on oikein.

Käyttötunteja noin 8000h.

Suunniteltuja käyttötunteja joo.

Mutta sitä, kuinka monta tuntia koneet kestävät ei oikeasti tarkasti tiedetä. Tuo 8000 on suunniteltu, mutta voi kestää paljon enemmänkin, tai myös olla että lähellä 8000 tuntia huolto käy liian kalliiksi että halutaan vaihtaa jo aiemmin.

Lähinnä koneen huollontarve (ja sen myötä huoltokustannukset) kasvaa koneiden ikääntyessä, köyhemmät maat kuitenkin lentää hyvinkin vanhoilla ja paljon lennetyillä koneilla.

Käytännössä yleensä esim. USAF:n aktiivilaivueet ja USN luopuvat koneista vaiheessa kun niillä kyllä voisi lentää pidempäänkin, ja vaihtavat ne uudempiin. Vanhat koneet sitten menevät esim. ilmavoimien aktiivilaivueilta ANG:n reservilaivueille ja laivastolta USMC:lle, pieni osa koneista myös demilitarisoidaan ja myydään yksityisille.

Elinkaarikustannus 250M.

Lähdettä tälle luvulle?

Ilmatunti maksaa 35000€/h.

Lentotunnin todellinen marginaalihinta sisältäen polttoaineet, varaosat, lentäjien ja huoltomiesten palkat on nykyään jossain n. 17000 dollarin luokassa.


Tämä siis ilman lentäjien ja huoltomiesten palkkoja.

Lähdettä tälle väitteelle?

Elinkaarikustannuksessa tällaiset asiat nimenomaan lasketaan mukaan.

Eli kaikkineen jotain 50000€/h per ilmatunti. Ihanan kallista. Tarvitaan 3:n veronmaksajan vuoden (46000€ / y) panos että saadaan uusi lelu pidettyä ilmassa yhden tunnin.

Höpöhöhö.

Harvoin niitä Hornetteja kuulee taivaalla. Jos niillä ei harjoitella, ne on turhia.

... ja F-35lla suuren polttoainekapasiteetin ansiosta yhdellä harjoituslennolla ehditään harjoitella useampaa asiaa kuin koneilla, joissa pienemmät tankit.

Eli jos vaikka hornetilla tai gripenillä tunnin harjoituslennosta puolet menee siirtymiin ja puolet itse harjoituksiin, F-35lla voi tehdä yhtä helpolla puolentoista tunnin harjotuslennon jossa on tunti harjoitusta ja sama puoli tuntia siirtymiin.

Tasaa mukavasti niitä harjoitusten lentotuntikustannuksia, kun saadaan 1.5x lentotuntimäärällä tuplasti enemmän varsinaista harjoitusta tehtyä.

Luultavasti Suomi sai jonkun poliittisen diilin USAlta. Ja maksaa koneista vähemmän.
Suomi tosiaan sai hyvän diilin että sai F-35nsa halvemmalla kuin juuri mikään muu maa.

Mutta kun katsoo Amerikkaa niin puolet väestöstä 340M asuu kaduilla

Höpöhöpö. Todellinen luku vuonna 2019 oli n. 0.17%, tuoreempia statistiikkoja en nopeasti löytänyt.


Jonkin verran porukkaa toki asuu sitten matkailuvaunuissa jotka on parkkerattu jonnekin.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsi ei pysty valmistamaan riittävästi Gripeneitä.

Riittävästi kenelle?

Niitä ei valmista Ruotsi vaan SAAB

ja SAAB pystyy valmistamaan niitä uusia Gripeneitä ihan tarpeeksi kahdelle tai kolmelle ainoalle asiakkaalleen, Ruotsille ja Brasilialle. Kukaan muu ei ole E/F-mallia vielä tilannut, joskin Thaimaa on todennäköinen uusi asiakas, tilaus odottaa enää hyväksyntää byrokratiakierrokselta.

ja Thaimaa olisi siis ehkä tilaamassa 12 konetta, Brasilia on tilannut 36 konetta(joista suurin osa kootaan Brasiliassa, ei Ruotsissa), Ruotsi 60 konetta. Yhteensä Gripen-E:stä on 96 konetta tilattu ja todennäköinen tilausmäärä nousee 108:aan.

Että Gripen-E ei todellakaan ole tuotantorajoitteinen.

Niinkuin sanoin että F-35A on kallis lintu. Se maksaa 50000€/h.
Ei maksa, vaan marginaalihinta lentotunnille on nykyään 17000 dollarin luokassa.


Yksi lentotunti vaatii 22 huoltotuntia.
... ja jos lentomekaanikon palkka on 40 dollaria tunnilta, tämä tarkoittaisi n. 900 dollaria lentotunnilta mekaanikkojen palkkoja.

Ei kymppitonneja.

Mutta: väitteesi 22 huoltotunnista/lentotunti on täyttä valetta.

Todellinen huollontarve on F-35A:lle 4.7 miestyötuntia/lentotunti, n. 5 kertaa vähemmän kuin mitä valehtelit. Tekee vain pari sataa dollaria mekaanikkojen palkkoja per lentotunti


Tämän takia Ukrainaankin on aika nihkeästi saatu hävittäjiä. Varaosat on kalliita. Sama kuin marssisi kultakauppaan ostelemaan timantteja. Kun jokin häiveosa pitää vaihtaa.

Mikä on "häiveosa" ?

Jos se maksaa liikaa harjoitella niin ei niillä tositilanteessakaan tee mitään.

F-35lla harjoittelu ei ole käytännössä juuri yhtään sen kalliimpaa kuin neljännen sukupolven koneilla harjoittelu.

Autoesimerkki on huono. Minulle auto on tarkoitettu A -> B. Teillä kun ei kilpaa saa ajaa, niin en formulaa tarvitse.

Niinkuin sanoin harvoin tuolla taivaalla näkee Hornetteja.

Jos ei asu sellaisten alueiden lähellä, jossa ne harjoittelevat, niin ei niitä näy.

Menepäs vaikka käymään Pirkkalassa niin siellä niitä näkyy aika usein.

Amerikalla verovarat menee armeijaan / lentotukialuksiin (nekin vanhoja ja vaatii vaihtoa), mutta vastineena miljoonat asuu jossain kaduilla tai autoissa. Tämä on nollasummapeliä. Kun armeijaan laitetaan on se jostain pois.

Miljoonat eivät asu kadulla vaan vain sadattuhannet asuvat kadulla tai autoissa.

Ja ei, tämä ei todellakaan ole mitään nollasummapeliä.
 
Viimeksi muokattu:
En muuhun osaa kommentoida kuin: "Niinkuin sanoin harvoin tuolla taivaalla näkee Hornetteja." Kyllä niitä täällä Tampereella vaan näkyy. Tai ehkä enemmänkin kuuluu, töissä koko rakennus kaikuu kun hornetti menee yli. Eikä ole mitenkään harvinaista että ne siellä pörrää. Tiedä sitten osutaanko jollekkin niiden nousu/lasku reitille tms. Lähettäis vaikka Ukrainaan ne koneet, niin sais olla rauhassa :lol:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 081
Viestejä
4 657 605
Jäsenet
76 338
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom