Riittävästi kenelle?
Niitä ei valmista Ruotsi vaan SAAB
ja SAAB pystyy valmistamaan niitä uusia Gripeneitä ihan tarpeeksi kahdelle tai kolmelle ainoalle asiakkaalleen, Ruotsille ja Brasilialle. Kukaan muu ei ole E/F-mallia vielä tilannut, joskin Thaimaa on todennäköinen uusi asiakas, tilaus odottaa enää hyväksyntää byrokratiakierrokselta.
ja Thaimaa olisi siis ehkä tilaamassa 12 konetta, Brasilia on tilannut 36 konetta(joista suurin osa kootaan Brasiliassa, ei Ruotsissa), Ruotsi 60 konetta. Yhteensä Gripen-E:stä on 96 konetta tilattu ja todennäköinen tilausmäärä nousee 108:aan.
Että Gripen-E ei todellakaan ole tuotantorajoitteinen.
Ei maksa, vaan marginaalihinta lentotunnille on nykyään 17000 dollarin luokassa.
... ja jos lentomekaanikon palkka on 40 dollaria tunnilta, tämä tarkoittaisi n. 900 dollaria lentotunnilta mekaanikkojen palkkoja.
Ei kymppitonneja.
Mutta: väitteesi 22 huoltotunnista/lentotunti on täyttä valetta.
Todellinen huollontarve on F-35A:lle 4.7 miestyötuntia/lentotunti, n. 5 kertaa vähemmän kuin mitä valehtelit. Tekee vain pari sataa dollaria mekaanikkojen palkkoja per lentotunti
Mikä on "häiveosa" ?
F-35lla harjoittelu ei ole käytännössä juuri yhtään sen kalliimpaa kuin neljännen sukupolven koneilla harjoittelu.
Jos ei asu sellaisten alueiden lähellä, jossa ne harjoittelevat, niin ei niitä näy.
Menepäs vaikka käymään Pirkkalassa niin siellä niitä näkyy aika usein.
Miljoonat eivät asu kadulla vaan vain sadattuhannet asuvat kadulla tai autoissa.
Ja ei, tämä ei todellakaan ole mitään nollasummapeliä.