Sotateknologia

On melko epätodennäköistä, että mikään konflikti tai sen uhka rajoittuisi pelkästään Suomeen. Vaikka puhuttaisiin hyvin alueellisesta konfliktista, niin käytännössä väistämättä vaikutus ulottuu vähintään Viroon ja/tai Norjaan, mikä vetää mukaan Naton, mikä vetää mukaan USA:n. Tämä on toki vielä melko hyvä tilanne, koska Suomen rooli olisi tällöin suuri. Mutta jos painopiste olisikin vaikkapa Puolan suunnalla, niin tänne voi olla vaikea saada tavaraa.
Joo tuossa kohtaa riippuu muiden tarpeista myös. Mutta jenkkien itse kannattaa noita myydä alkuun rintamamaille, koska heillä kestää saada kalustoa paikalle. En tiedä paljon muilla on alustoja noille käytössä, mutta jenkkien kannalta hyvä niin taloudellisesti, kuin strategisesti jos noita osuu kohteisiin jonkun muun ampumana.
 
Tämähän se varmaan on idea. Toivottavasti ei koskaan tarvitse kokeilla että kuinka nopea toimitus on siinä vaiheessa kun pienet vihreät miehet hiippailee strategisten kohteiden ympärillä. Koska ihan valtavaa uskoa ei ole että lisätilauksia aloitettaisiin ajoissa...

Tuollaisten pitkän kantaman täsmäaseiden tarkoitus on kuitenkin pääasiassa sotkea niitä vastustajan kuvioita jo suunnitteluvaiheessa, kun joudutaan ottamaan huomioon että täällä on kalustoa joka kantaa pitkälle ja osuu tarkasti. Vaikka kuinka tiedettäisiin ettei sitä riitä kaikkien suunnitelmien sössimiseen, tiedetään että se riittää minkä tahansa tietyntyyppisen suunnitelman sössimiseen, ja sen takia se pitää ottaa niissä kaikissa huomioon. Itänaapuri tietää tämän varsin hyvin, koska niilläkin merkittävä osa strategiaa perustuu sellaisten toivotaan-toivotaan kantamien ilmoittamiseen esimerkiksi ilmatorjunnassa - ja toimiihan se, kyllä länkkärit monesti joutuu sitten suunnittelemaan ilmaiskunsa niiden ympyröiden ulkopuolelta.

Mun mielestä nuo "ei saatu lisää 30-luvullakaan" menee näiden kohdalla vähän ohi - jos 30 -luvulla oltaisiin käytetty resursseja ja ostettu sen ajan "täsmäaseita", eli jotain ilma- ja panssarivoimien huippukalustoa, niin metsäänhän se olisi mennyt, sitä olisi tullut liian vähän, se olisi syönyt resurssit muulta puolustukselta ja lopulta kalusto olisi ollut hapanta jo kauan ennen sodan loppumista (tavallaanhan esimerkiksi merivoimien kanssa näin kävikin). Ongelma oli enemmänkin se, että peruskamasta, kivääreistä, kamppeista, kranaateista ja sun muusta oli pulaa. Ja sama juttu nytkin, ei voida lähteä siitä että jotain perusmurkuloita aletaan shoppailemaan siinä vaiheessa kun iivana moukaroi rajakyliä.
 
Pikkasen erilainen maailma ja aseet nykyään. Ei noita kannata ostaa satoja varastoon vanhentumaan samalla päiväyksellä ja noiden tilaaminen isoissa erissä syö paljon budjettia. Alkuun pitää saada operaatio kyvykkyys, sitten voidaan pikku hiljaa nostaa varaston kokoa, että ammuttavaa riittää kyvykkyyden ylläpitoon vanhemmasta kalustosta.
Niin... Siihen maailman aikaan aseita sai helpommin ja nopeammin.

Pelotteen kannalta toki on parempi, että on jotain kättä pidempää edes alkuun. Syö mielenkiintoa lähteä yrittämään.
 
Venäläisten Su-57-hävittäjä pitää aika erikoista ääntä lentäessään:

Onpas todella erikoinen ujellus. Mistähän mahtaa johtua? Joku moottoreista ja/tai aerodynamiikasta ymmärtävä voisi selittää. Tuskin siellä mitään Stukasta tuttua sireeniä on.

Koneessahan on vielä SU-27 -sarjan vanhat moottorit käytössä, eivätkä ne tuollaista ääntä pidä.
 
Onpas todella erikoinen ujellus. Mistähän mahtaa johtua? Joku moottoreista ja/tai aerodynamiikasta ymmärtävä voisi selittää. Tuskin siellä mitään Stukasta tuttua sireeniä on.

Koneessahan on vielä SU-27 -sarjan vanhat moottorit käytössä, eivätkä ne tuollaista ääntä pidä.

En tiä... Ihmeellinen ääni... Tekniikan Maailman jutun, josta tuon videon bongasin, kommenteissa mainittiin, että Fouga Magister pitää saman tyylistä ääntä.


 
Niin... Siihen maailman aikaan aseita sai helpommin ja nopeammin.

Pelotteen kannalta toki on parempi, että on jotain kättä pidempää edes alkuun. Syö mielenkiintoa lähteä yrittämään.

Toki, nuo on huomattavasti monimutkaisempia nykyää. Myös hinta on kovempi, mutta nyt myyjä on aika kaukana ja tuskin on kovin aktiivisesti alkuun sotatilassa, jos me sinne joudumme. Heille on järkevää myydä meille paljon omaa varastoaan. Meidän taas ei kannata ostaa kovin isoa varastoa vanhenemaan, vaan pitää riittävä määrä ammusta jotta tietty peloite ja operationaalinen toimintakyky pysyy.
 
Onpas todella erikoinen ujellus. Mistähän mahtaa johtua? Joku moottoreista ja/tai aerodynamiikasta ymmärtävä voisi selittää. Tuskin siellä mitään Stukasta tuttua sireeniä on.

Koneessahan on vielä SU-27 -sarjan vanhat moottorit käytössä, eivätkä ne tuollaista ääntä pidä.

Ehkä ne ajaa "katto alhaalla" :lonely:


*sarcasm sign* (tuola TM linkissä oli että ne oli tuollaisella kokeilleet lentää kuomu alhaalla...)
 
En tiä... Ihmeellinen ääni... Tekniikan Maailman jutun, josta tuon videon bongasin, kommenteissa mainittiin, että Fouga Magister pitää saman tyylistä ääntä.

Fougan moottori kyllä ujeltaa, mutta ei se tuolta kuulosta. Transsooninen Gripen pitää hieman samanlaista ääntä, mutta tosiaan vain tietyllä nopeusalueella. Tämän äänen aiheuttajasta olen ollut aikeissa kysyä joltain Gripen-pilotilta, kun sellaisen pääsen tapaamaan.

Joku arveli, että ääni johtuu ilmanottokanavan tutkablokkerista, mikä kuulostaa hyvin uskottavalta teorialta: Let’s Talk About The Su-57 And The Radar Blockers Allegedly Sighted For The First Time Inside The Felon’s Air Intake
 
Onpas todella erikoinen ujellus. Mistähän mahtaa johtua? Joku moottoreista ja/tai aerodynamiikasta ymmärtävä voisi selittää. Tuskin siellä mitään Stukasta tuttua sireeniä on.

Koneessahan on vielä SU-27 -sarjan vanhat moottorit käytössä, eivätkä ne tuollaista ääntä pidä.

Videolla esiintyvä ujellus johtuu lähinnä tietynlaisesta imuaukon muotuilusta tietyllä moottorin kierros ja teho alueella. Tästä ehkä parhaimpana esimerkkinä toimii Avro Vulcan, josta löytyy hyviä videoita Youtubesta.
Fouga magisterin kohdalla taas ujellus johtuu yksivaiheisesta keskipakoahtimesta, joka ottaa huomattavasti enemmän kierroksia verrattuna nykyaikaiseen aksiaaliseen ahtimeen.
 
Jos joku muistaa jenkkien Land Warrior projektin, jossa sotilaalla oli näyttö toisessa silmässä ja kamera piipussa ja muita härveleitä kannossa. Ohjelma oli testissä 90- ja 00-luvuilla ja lopetettiin mm. liiallisen painon takia.

Nyt us army on tilannut MS:ltä hololenseja 120k kpl:tta. Projektin arvo on n. 22mrd USD ja sitä on ilmeisesti testattu pari vuotta.

 
Jos joku muistaa jenkkien Land Warrior projektin, jossa sotilaalla oli näyttö toisessa silmässä ja kamera piipussa ja muita härveleitä kannossa. Ohjelma oli testissä 90- ja 00-luvuilla ja lopetettiin mm. liiallisen painon takia.

Nyt us army on tilannut MS:ltä hololenseja 120k kpl:tta. Projektin arvo on n. 22mrd USD ja sitä on ilmeisesti testattu pari vuotta.


Yllättyisin jos noita näkyisi osana taisteluvarustusta.
Todennäköisesti työkaluna huolto- ja insinööriporukoilla sekä koulutuksessa.
 
Yllättyisin jos noita näkyisi osana taisteluvarustusta.
Todennäköisesti työkaluna huolto- ja insinööriporukoilla sekä koulutuksessa.
Kyl ne näyttäisi haluavan nuo myös taistelukäyttöön. En muuten tiedä, miksi tuossakin tulisi kamera aseen piippuun, olisi pimeä- ja lämpökamerat ja testaavat tuota myös taisteluharjoituksissa.
 
Jos joku muistaa jenkkien Land Warrior projektin, jossa sotilaalla oli näyttö toisessa silmässä ja kamera piipussa ja muita härveleitä kannossa. Ohjelma oli testissä 90- ja 00-luvuilla ja lopetettiin mm. liiallisen painon takia.
Ranskalaisillahan on vastaava systeemi ollut jo jonkin aikaa operatiivisessa käytössä: FÉLIN - Wikipedia
 
Luin vasta tänään, että rajavartiolaitoksella on käynnissä MVX-hanke, jolla korvataan vanhat valvontakoneet. Budjetti on aika pieni, vain 60 miljonaa.

Mitä veikkaatte korvaajiksi? Koneet pitäisi olla Suomessa operatiivisessa suorituskyvyssä jo 2025, eli aika nopeasti edetään.
 
JASn kylkiäisenä tarjottiin jotakin ELSO konetta, ehkä niistä riittäisi rajavartiolaitoksellekin?
 
JASn kylkiäisenä tarjottiin jotakin ELSO konetta, ehkä niistä riittäisi rajavartiolaitoksellekin?

Tuli myös ensimmäisenä mieleen, mutta sehän tarkoittaisi päätymistä JAS Gripeniin. En jaksa uskoa, että Suomi siihen päätyy.

Ruotsalaisyhteistyö kyllä tuntuu minusta tunnetasolla parhaalta vaihehdolta, se tuskin on suorituskykyisin kone.

Täällä lisätietoa hankkeesta:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli myös ensimmäisenä mieleen, mutta sehän tarkoittaisi päätymistä JAS Gripeniin. En jaksa uskoa, että Suomi siihen päätyy.

Ruotsalaisyhteistyö kyllä tuntuu minusta tunnetasolla parhaalta vaihehdolta, se tuskin on suorituskykyisin kone.

Täällä lisätietoa hankkeesta:
Jos Gripeniin päädytään jostain ulkopoliittisista syistä, niin samalla perusteella jenkkikoneet on sitten vielä huomattavasti järkevämpi vaihtoehto.

Kumpi on arvokkaampi kaveri kriisin hetkellä, Ruotsi vai USA?
 
JASn kylkiäisenä tarjottiin jotakin ELSO konetta, ehkä niistä riittäisi rajavartiolaitoksellekin?

Ei elso- vaan tutkavalvontakonetta. Vaikka ne meriliikenteen tutkavalvontaan sopivatkin, niin eivät ne MVX:n tehtäväprofiiliin sovellu. Siihenhän kuuluu varsin matalalla lentäminen ja kohteita käydään tarvittaessa kurkkaamassa läheltä ja havainnoimassa erilaisin sensorein. GlobalEyen pohjana olevan Bombardier Global 6000:n yksikköhinta lähentelee sitä paitsi ilman tutkavarustustakin MVX-projektin kokonaisbudjettia.
 
Ei elso- vaan tutkavalvontakonetta. Vaikka ne meriliikenteen tutkavalvontaan sopivatkin, niin eivät ne MVX:n tehtäväprofiiliin sovellu. Siihenhän kuuluu varsin matalalla lentäminen ja kohteita käydään tarvittaessa kurkkaamassa läheltä ja havainnoimassa erilaisin sensorein. GlobalEyen pohjana olevan Bombardier Global 6000:n yksikköhinta lähentelee sitä paitsi ilman tutkavarustustakin MVX-projektin kokonaisbudjettia.
ajatus oli että GlobalEye voisi rauhan ajan tehtävissä toimia harjoituskäytön lomassa myös rajavalvontakoneena. Ei kyllä mitään käsitystä että millainen lentotuntihinta tuolla on, mutta jos pohjana on liikelentokone niin luulisi pysyvän maltillisena.
 
Luin vasta tänään, että rajavartiolaitoksella on käynnissä MVX-hanke, jolla korvataan vanhat valvontakoneet. Budjetti on aika pieni, vain 60 miljonaa.

Mitä veikkaatte korvaajiksi? Koneet pitäisi olla Suomessa operatiivisessa suorituskyvyssä jo 2025, eli aika nopeasti edetään.
Montakohan konetta tolla rahalla pitäisi saada? Joku A-viator tyyppinen ratkaisu olisi ehkä hintansa ja suorituskykynsä puolesta suunnilleen tontilla.
 
Jos Gripeniin päädytään jostain ulkopoliittisista syistä, niin samalla perusteella jenkkikoneet on sitten vielä huomattavasti järkevämpi vaihtoehto.

Kumpi on arvokkaampi kaveri kriisin hetkellä, Ruotsi vai USA?

Joo Gripen kannattaa skipata ihan rahan takia. Ruotsi joutuu nyt jo anomaan lisää rahaa kehitykseen, että voivat nostaa suorituskykyä myyntiä varten. Eli se on raakile. Päivitykset tuohon tulee varmasti todella kalliiksi, jos edes tulee, kun ruotsi osallistuu euroopan 6. sukupolven koneen kehittämiseen.

ajatus oli että GlobalEye voisi rauhan ajan tehtävissä toimia harjoituskäytön lomassa myös rajavalvontakoneena. Ei kyllä mitään käsitystä että millainen lentotuntihinta tuolla on, mutta jos pohjana on liikelentokone niin luulisi pysyvän maltillisena.

Erilainen tehtäväprofiili ja tarve taitaa olla enemmän kuin yksi kone. Mitä käsittänyt niin tuollainen Dornier on aika usein ilmassa, ei taida harjoituslennot riittää siihne.
 
Vasta hetki sittenhän nuo Dornieritkin saatiin maahan.

Onko tullut perspektiivivääristymää :asif:

Vartiolentolaivueen käytössä olevat kaksi Dornier Do 228 -valvontalentokonetta alkavat olla jo elinkaarensa loppuvaiheessa. Ne on hankittu vuonna 1995 ja ikää on siten kertynyt jo noin 25 vuotta. Uuden korvaavan suorituskyvyn odotetaan olevan käytössä vuonna 2025, jolloin Dornierit ovat jo 30 vuoden ikäisiä.
 
Ranskalainen konsepti seuraavan sukupolven panssariksi.
"Kevyeen" runkoon pultataan 140mm putki. Tuntuu aika hurjalta.





Leaning on its expertise in battle tank armament, illustrated by the Leclerc's self-loading gun, and on the excellence of its ammunition activity, Nexter (KNDS group) is presenting a new main armament concept for main battle tanks, designed to deal with future heavily armoured threats. This breakthrough weapon represents a major contribution by the French industry to achieve at the end of a cooperative development: a new common solution for France and Germany enhancing the value of distributed activity and balanced skill contributions within the European DTIB.
By 2040-2050, allied nations will potentially face the return of high-intensity confrontations. In the land domain, armies will have to equip themselves with modern means for tactical superiority, manned or unmanned, integrating numerous systems, reaching the highest levels of protection for the crew and the capacity to neutralize the adversary. Faced with numerous and hardened threats, winning the battle from the outset will require shooting faster, farther and with a higher destructive capacity on the first shot, while reducing logistical and ergonomic constraints.
Next generation large-calibre weapons will have to be able to guarantee the armed forces tactical superiority not only tomorrow (2035), but also for the following decades. In order to meet this ambitious objective, Nexter is developing an innovative concept that has the potential to evolve and deliver performance that current technologies no longer offer. Taking advantage of its long experience with the 120mm smoothbore gun of the Leclerc tank, its mastery of telescoped ammunition as well as the maturity achieved during firing campaigns with a 140mm calibre, Nexter is proposing the ASCALON concept ("Autoloaded and SCALable Outperforming guN") designed to cope with the latest generation of heavy armour while staying ahead of the threats of the next half-century.
Based on technical solutions that will be fully mature by 2025, ASCALON offers an open architecture designed to serve as the basis for cooperative development under the Franco-German MGCS programme. This concept lays the foundations for the future European battle tank gun and ammunition standard, drawing on previous experiences with allies, such as in the 140mm FTMA gun programme.
Nexter_4_1.png

ASCALONf_Nexter.png

Thanks to its breakthrough features, ASCALON is characterised by:
  • A wide choice of terminal effects: the enlarged calibre enriches the range of ammunition for an optimal effect on the target thanks to rods of unparalleled length. It also makes it possible to foresee intelligent ammunition for firing beyond direct sight (BLOS/NLOS), which will provide new capacities while reducing the vulnerability of the tank.
  • Compact ammunition: with a maximum length of 130 cm, ASCALON telescoped ammunition will be more compact than an equivalent calibre ammunition. It can be stored and integrated in a self-loading turret, a technology mastered by Nexter and proven over many years on the Leclerc tank.
  • Increased firepower: the optimised chamber offers exceptional operational performance with an energy level close to 10 megajoules for kinetic ammunition, while remaining below the internal pressure level of current calibres. This untapped potential will enable the weapon to evolve to a performance class of 13 megajoules capable of adressing any threat over the next 50 years.
  • A controlled blast effect: an innovative muzzle brake, adjusted external pressure fields and an optimised firing impulse will strongly limit the blast effect of the shot. ASCALON will thus allow the presence of infantrymen in the vicinity of the tank for joint combat, particularly in urban areas.
  • Exceptional integration capacity: thanks to a controlled impulse, ASCALON will have a recoil and acceleration effort compatible with mobile and projectable platforms weighing less than 50 tonnes, while preserving the vehicle's layout capabilities.
Relying on Nexter's long experience in the field of tank guns and telescoped ammunition, offering an architecture conducive to balanced industrial cooperation, the ASCALON concept has all the assets to become the standard gun for future heavy battle tanks. Its dedicated ammunition is the only one technological and tactical superiority for the coming decades. ASCALON is a breakthrough weapon for breakthrough land combat systems.
 
Miksi 295, eikö se pienempi 235 sopisi paremmin Rajavartiolaitokselle? Niitähän on merivalvontakoneina jne.
Edit. Eikös tuo CN-235 ole vielä ihan tuotannossa?
 
Ei välttämättä, koska Ilmavoimien kaksi Casaa maksoi aikoinaan 45 miljoonaa. Käyttökustannuksista en sitten tiedä.

Mutta voi tehdä tiukkaa jos 60 miljoonaan pitää mahduttaa kaikki valvontasensorit ja mahdollisesti x määrä varaosia sekä erikoistyökaluja. Mutta en ole tarjouspyyntöä nähnyt niin en sitten tiedä mitä siellä on vaatimuksena.

Miksi 295, eikö se pienempi 235 sopisi paremmin Rajavartiolaitokselle? Niitähän on merivalvontakoneina jne.
Edit. Eikös tuo CN-235 ole vielä ihan tuotannossa?

Tuotannossa lienee, mutta CN-235:sta ei kilpailuun tarjottu Lentopostin mukaan.
 
Kirjavaa kalustoa siihen MVX hankkeeseen on tarjottu. Selkeesti speksi on kirjoitettu melko löyhäksi. Olisiko mitään ylläpitoetuja saatavilla siitä että Finnair operoi ATR´iä? Vai missä noi vehkeet nyt huolletaan
 
Onko tullut perspektiivivääristymää :asif:
Kyllä näin on käynyt. Muistan hyvin Dornier-hankinnan ja tosiaan tuntuu, että se olisi ollut ihan vähän aikaa sitten. ;)

Edit: Oma C295 -lottoamiseni perustui siis tuohon yhteensopivuuteen Ilmavoimien kanssa, kykyyn kuljettaa myös rahtia ja pudottaa pelastuslautta koneen peräpäästä. Torpedoaseistuskin löytyy, mutta en näe Rajan tällaista hankkivan.
 
Tuolla suomen tulevien hävittäjien hankinnan ketjussa oli jotain arpomista sen suhteen, että droneja ei vielä pitkään aikaan käytettäisi.

Oma näkemys on se, että drone-laitteiden rooli tulee olemaan se kaikkein merkittävin jo lähitulevaisuudessa. Jopa vähemmän sofistikoituneina pidetyt maat kehittävät niitä kovaa vauhtia.

Hiukan sekava video mutta taitaa tuossa ihan konkreettistakin näkyä.

 
Uudessa Suomessa on artikkelit kaikista lopullisista tarjouspyynnöistä, tosin vain tilaajille... :whistling:
 
Uudessa Suomessa on artikkelit kaikista lopullisista tarjouspyynnöistä, tosin vain tilaajille... :whistling:


 
Oma näkemys on se, että drone-laitteiden rooli tulee olemaan se kaikkein merkittävin jo lähitulevaisuudessa. Jopa vähemmän sofistikoituneina pidetyt maat kehittävät niitä kovaa vauhtia.

Kehittävät ja rooli tulee olemaan merkittävä, mutta onko sitä roolia HX-hankkeen kattamassa tehtäväkentässä? Kehitys tuntuu painottuvan pitkälti matalan intensiteetin konflikteihin ja maajoukkojen tukemiseen. Dronejen roolista korkean teknologian täysimittaisessa sodassa ei ole vielä kokemuksia ja ilmataistelupuolelle ei ole tarjolla vielä oikein kuin visioita.
 
Oma käsitys nojautuu viime ajoilta esim. tuohon Armenian ja Azerbaidzanin konfliktiin joka vaikutti hyvin paljon siltä, että dronet tulevat olemaan tulevaisuuden CAS. Niillä voi pörrätä suht huomaamattomasti vihollisjoukkojen läheisyydessä/päällä ja aina kun näkyy joku tärkeä kohde tai useamman taistelijan ryhmä liian likellä toisiaan niin pistää pommia perään. Isolla A-10:n tyyppisellä lentokoneella ei tuollaista "sniputtelua" oikein pysty tekemään. Iso kone on helppo havaita ja kun se tulee kohti niin kaikki osaavat suojautua, piiloutua ja hajaantua ettei ainakaan koko ryhmä mene yhdellä laakilla.
 
Oma käsitys nojautuu viime ajoilta esim. tuohon Armenian ja Azerbaidzanin konfliktiin joka vaikutti hyvin paljon siltä, että dronet tulevat olemaan tulevaisuuden CAS.

A vs. A konflikti tosin ei välttämättä kuvaa kaikkia uhkakuvia, koska maat mm. eivät käyttäneet pitkän matkan ohjuksia paljoakaan. Eikä myöskään hävittäjiä / pommittajia, jotka oisivat voineet hyökätä pitkälle takalinjojen puolelle. Sen lisäksi, voidaan aika perustellusti kysyä oliko tuo UAV:den hehkutus oikeasti niin todellinen, vai oliko kyse osaksi myös propagandasta ja Turkin halusta myydä aseitaan (jotainhan Turkki halusi kuitenkin vastineeksi tuestaan). Eikä noiden kahden maan armeijat muutenkaan olleet aivan vertailukelpoiset, joten muuttujia on todella paljon.

Kun vastaavasti Turkki ei ole kovin vakuuttava ollut Syyriassa droneillansa.
 
Se nyt kuitenkin antaa paljon mahdollisuuksia kun dronea voidaan pitää joukkue/komppania-tason tukiaseena (varsinkin jos on käytössä kuorma-autoja) kun taas joku isompi CAS-kone pitää tilata kauempaa.
 
Täytyy tosiaan muistaa, että A maiden knfliktissa me näimme vain parhaat palat droneiskuista uljaan propagandamusiikin soidessa taustalla. Ymmärtääkseni Armenialla ei myöskään ollut juuri lainkaan ELSO:a käytettävissä, joten se on vielä näkemättä minkälainen rooli droneilla on silloin kun kaksi teknologisesti kehittynyttä armeijaa on napit vastakkain.

Sotahistoriassahan on aina keksitty uusia aseita ja hyvin pian näiden jälkeen keksitty myös näille vastavoima. Enkä yhtään epäile, etteikö esim. jenkeillä tai israelilla olisi jo nyt merkittävää kykyä dronejen torjuntaan. Tapahtui se sitten ELSO:lla tai muilla keinoin. Myös venäjällä huhutaan olevan kyvykäs ELSO, mutta ei se ainakaan Syyriassa ole vielä hampaitan näyttänyt. Ukrainassa, ehkä vähän irvistellyt :)

Itse pidän todennäköisensä sitä, että pienet Mavic Pro tyyppiset dronet tulevat yleistymään juurikin komppania/joukkuetasolla. Yhdelle jampalle tuollaisia mahtuu läjä reppuun ja niillä on kätevä suorittaa lähitiedustelua siinä vaiheessa kun tilanne on päällä.
 
Semmoista itse kaavailin mielessäni, että olisi kahden tason droneja. Jossain yläilmoissa ehkä 10 kilometrin korkeudessa leijailisi maasta käsin täysin näkymätön Reaperi jolla on aseistuksena ehkä yksi infrapunaohjus ilmamaaleja vastaan ja muutama laserohjattu pommi. Alempana olisi sitten ne pienet quadcopterit joita siellä joukkuetasolla on aina joku jantteri suojassa VR-lasien kanssa ohjastelemassa ja tiiraamassa vastustajan linjoilta mahdollisia maaleja. Näissä pikkudroneissa olisi sitten laserosoittimet ja ne voisivat lähettää signaalin sinne isommalle dronelle joka päästää aina tarpeen mukaan pommin irti.
 
Jotta se Reaper voisi jammailla vapautuneesti, niin alueella ei oikein voi olla minkään sortin ilmavoimaa tai maasta ilmaan kyvykkyyttä vihollisella. Niillä on varmasti paikkansa, mutta aika rajatusti. Pienille paikallista tilannekuvaa tarjoaville droneille olisi varmasti enemmänkin tarvetta. Niiden häirintä ja torjunta luultavasti pitää toteuttaa aika paikallisesti jolloin luulisi että vapaasti operoitavaa ilmatilaa jää enemmänkin.
 
Tuo A vs. A oli aika kova näyttö droneille, kyllä siellä aika pitkälle turkkilaisten dronejen voimalla pistettiin vastapuoli poikki ja pinoon.

Se ei kyllä sinänsä hirveästi vaikuta tuohon HX -kuvioon, Suomessa ilmavoimien pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin hävittäjätorjunta, ja siihen ei droneja ole saatavilla, eikä ihan lähiaikoina tulossakaan. Itänaapurikin luottaa räjähteiden toimituksessa vielä aika pitkälle perinteiseen lentokalustoon.

Sinänsä tuollainen A / A tyylinen droneilu varmasti sopisi Suomeenkin oikein hienosti, tuollaisten suhteellisen edullisten ja yksinkertaisten, hyvin matalalla tai sitten keskikorkeuksissa lähi-IT:n ulottumattomissa lentävien miehittämättömien torjunta on suhteellisen haastavaa perinteisillä menetelmillä. Bayraktar joka killuu yli 5km tarvii melkein keskimatkan tikan, ja se saattaa sitten maksaa enemmän kuin se Bayraktar. Ja kun tuohon vielä lisää kasan tutkaanhakeutuvia loitering droneja, niin paletti on aika hapokas.

Suuri kysymysmerkki mun mielestä on edelleen se, miten noi dronet pärjää kun Elsoympäristö menee haastavaksi.
 
The Hand of God - aiku sais pari tollasta oman auton katolle pahimpaan ruuhka-aikaan :love:. Tosin veikkaan, että kun kaks noita alkaa vetään "lippaan" tyhjäksi, niin 2.0 TD:stäkin alkaa teho ja vääntö loppua kesken huvin. Jossain YT-videossa, jossa tuota Vulcania käsiteltiin, niin joku hävittäjä-lentäjä kuvaili sillä ampumista jontenkin näin: "Vulcanilla ampuminen on uskomatonta! Joka kerta kun vedät liipaisimesta, se tuntuu lähes samalta kuin ajaisit autolla 100km/h ja vetäisit yhtäkkiä käsijarrusta ja iskeydyt rekyylin voimasta etukenoon vöiden varaan."

Toi on siis omia todella hataria muistikuvia jonkun hävittäjälentäjän kuvauksesta, joten ottakaa se 1-3 suolapurkin kera vastaan :rofl2:.
 
The Hand of God - aiku sais pari tollasta oman auton katolle pahimpaan ruuhka-aikaan :love:. Tosin veikkaan, että kun kaks noita alkaa vetään "lippaan" tyhjäksi, niin 2.0 TD:stäkin alkaa teho ja vääntö loppua kesken huvin. Jossain YT-videossa, jossa tuota Vulcania käsiteltiin, niin joku hävittäjä-lentäjä kuvaili sillä ampumista jontenkin näin: "Vulcanilla ampuminen on uskomatonta! Joka kerta kun vedät liipaisimesta, se tuntuu lähes samalta kuin ajaisit autolla 100km/h ja vetäisit yhtäkkiä käsijarrusta ja iskeydyt rekyylin voimasta etukenoon vöiden varaan."

Toi on siis omia todella hataria muistikuvia jonkun hävittäjälentäjän kuvauksesta, joten ottakaa se 1-3 suolapurkin kera vastaan :rofl2:.
Vähänhän tuo vaatii lisävahvistamista ja tilakin häviää, mutta tuosta vaan oppia :D
 
Vähänhän tuo vaatii lisävahvistamista ja tilakin häviää, mutta tuosta vaan oppia :D


Vaikuttaa kyllä huijaukselta :D 100 m etäisyydeltä ampuu, mutta osumisen hetkellä luoti on jo yli 20° rataansa suhteessa vinksallaan :hmm: Priuksen kori ei edes värähdä, vaikka pelkästään polvea heiluttamalla se huojuisi niin, että iskarit lämpenee. Jotain alilatauksiahan noi on ihan selkeesti, jos ei kokonaan CGI.

20210502_114535.jpg

Kuva. projektiilin vakaus on 0
 
Priuksen kori ei edes värähdä, vaikka pelkästään polvea heiluttamalla se huojuisi niin, että iskarit lämpenee. Jotain alilatauksiahan noi on ihan selkeesti, jos ei kokonaan CGI.

Katsotaanko me samaa videota? Kyllähän nuo Priuksen pellitkin tuntuvat elävän tuossa kun ampuvat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom