Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämähän se varmaan on idea. Toivottavasti ei koskaan tarvitse kokeilla että kuinka nopea toimitus on siinä vaiheessa kun pienet vihreät miehet hiippailee strategisten kohteiden ympärillä. Koska ihan valtavaa uskoa ei ole että lisätilauksia aloitettaisiin ajoissa...
Niin... Siihen maailman aikaan aseita sai helpommin ja nopeammin.Pikkasen erilainen maailma ja aseet nykyään. Ei noita kannata ostaa satoja varastoon vanhentumaan samalla päiväyksellä ja noiden tilaaminen isoissa erissä syö paljon budjettia. Alkuun pitää saada operaatio kyvykkyys, sitten voidaan pikku hiljaa nostaa varaston kokoa, että ammuttavaa riittää kyvykkyyden ylläpitoon vanhemmasta kalustosta.
Venäläisten Su-57-hävittäjä pitää aika erikoista ääntä lentäessään:
Onpas todella erikoinen ujellus. Mistähän mahtaa johtua? Joku moottoreista ja/tai aerodynamiikasta ymmärtävä voisi selittää. Tuskin siellä mitään Stukasta tuttua sireeniä on.
Koneessahan on vielä SU-27 -sarjan vanhat moottorit käytössä, eivätkä ne tuollaista ääntä pidä.
Niin... Siihen maailman aikaan aseita sai helpommin ja nopeammin.
Pelotteen kannalta toki on parempi, että on jotain kättä pidempää edes alkuun. Syö mielenkiintoa lähteä yrittämään.
Onpas todella erikoinen ujellus. Mistähän mahtaa johtua? Joku moottoreista ja/tai aerodynamiikasta ymmärtävä voisi selittää. Tuskin siellä mitään Stukasta tuttua sireeniä on.
Koneessahan on vielä SU-27 -sarjan vanhat moottorit käytössä, eivätkä ne tuollaista ääntä pidä.
En tiä... Ihmeellinen ääni... Tekniikan Maailman jutun, josta tuon videon bongasin, kommenteissa mainittiin, että Fouga Magister pitää saman tyylistä ääntä.
Onpas todella erikoinen ujellus. Mistähän mahtaa johtua? Joku moottoreista ja/tai aerodynamiikasta ymmärtävä voisi selittää. Tuskin siellä mitään Stukasta tuttua sireeniä on.
Koneessahan on vielä SU-27 -sarjan vanhat moottorit käytössä, eivätkä ne tuollaista ääntä pidä.
Jos joku muistaa jenkkien Land Warrior projektin, jossa sotilaalla oli näyttö toisessa silmässä ja kamera piipussa ja muita härveleitä kannossa. Ohjelma oli testissä 90- ja 00-luvuilla ja lopetettiin mm. liiallisen painon takia.
Nyt us army on tilannut MS:ltä hololenseja 120k kpl:tta. Projektin arvo on n. 22mrd USD ja sitä on ilmeisesti testattu pari vuotta.
HoloLens for 120,000 Army personnel: Microsoft inks $21.9 billion deal
Was originally pegged at $480 million in 2018, follows scrutiny over other DOD deals.arstechnica.com
Kyl ne näyttäisi haluavan nuo myös taistelukäyttöön. En muuten tiedä, miksi tuossakin tulisi kamera aseen piippuun, olisi pimeä- ja lämpökamerat ja testaavat tuota myös taisteluharjoituksissa.Yllättyisin jos noita näkyisi osana taisteluvarustusta.
Todennäköisesti työkaluna huolto- ja insinööriporukoilla sekä koulutuksessa.
Ranskalaisillahan on vastaava systeemi ollut jo jonkin aikaa operatiivisessa käytössä: FÉLIN - WikipediaJos joku muistaa jenkkien Land Warrior projektin, jossa sotilaalla oli näyttö toisessa silmässä ja kamera piipussa ja muita härveleitä kannossa. Ohjelma oli testissä 90- ja 00-luvuilla ja lopetettiin mm. liiallisen painon takia.
JASn kylkiäisenä tarjottiin jotakin ELSO konetta, ehkä niistä riittäisi rajavartiolaitoksellekin?
Jos Gripeniin päädytään jostain ulkopoliittisista syistä, niin samalla perusteella jenkkikoneet on sitten vielä huomattavasti järkevämpi vaihtoehto.Tuli myös ensimmäisenä mieleen, mutta sehän tarkoittaisi päätymistä JAS Gripeniin. En jaksa uskoa, että Suomi siihen päätyy.
Ruotsalaisyhteistyö kyllä tuntuu minusta tunnetasolla parhaalta vaihehdolta, se tuskin on suorituskykyisin kone.
Täällä lisätietoa hankkeesta:
MVX-hankkeessa ehdolla 14 erilaista konetyyppiä - Rajavartiolaitoksen Dornierit korvattava pikaisesti | lentoposti.fi
(Päivittynyt klo 13.30) Rajavartiolaitoksen nykyisten Dornier Do 228 -valvontalentokoneiden korvaamiseen tähtäävän MVX-hankkeen osalta voidaan edetä nopealla aikataululla, sillä tarjouspyyntöä valmisteltu jo pitkälle. Lentoposti.fi kertoi maaliskuussa, että tietopyyntöihin saatiin vastauksia...www.lentoposti.fi
JASn kylkiäisenä tarjottiin jotakin ELSO konetta, ehkä niistä riittäisi rajavartiolaitoksellekin?
ajatus oli että GlobalEye voisi rauhan ajan tehtävissä toimia harjoituskäytön lomassa myös rajavalvontakoneena. Ei kyllä mitään käsitystä että millainen lentotuntihinta tuolla on, mutta jos pohjana on liikelentokone niin luulisi pysyvän maltillisena.Ei elso- vaan tutkavalvontakonetta. Vaikka ne meriliikenteen tutkavalvontaan sopivatkin, niin eivät ne MVX:n tehtäväprofiiliin sovellu. Siihenhän kuuluu varsin matalalla lentäminen ja kohteita käydään tarvittaessa kurkkaamassa läheltä ja havainnoimassa erilaisin sensorein. GlobalEyen pohjana olevan Bombardier Global 6000:n yksikköhinta lähentelee sitä paitsi ilman tutkavarustustakin MVX-projektin kokonaisbudjettia.
Montakohan konetta tolla rahalla pitäisi saada? Joku A-viator tyyppinen ratkaisu olisi ehkä hintansa ja suorituskykynsä puolesta suunnilleen tontilla.Luin vasta tänään, että rajavartiolaitoksella on käynnissä MVX-hanke, jolla korvataan vanhat valvontakoneet. Budjetti on aika pieni, vain 60 miljonaa.
Mitä veikkaatte korvaajiksi? Koneet pitäisi olla Suomessa operatiivisessa suorituskyvyssä jo 2025, eli aika nopeasti edetään.
Jos Gripeniin päädytään jostain ulkopoliittisista syistä, niin samalla perusteella jenkkikoneet on sitten vielä huomattavasti järkevämpi vaihtoehto.
Kumpi on arvokkaampi kaveri kriisin hetkellä, Ruotsi vai USA?
ajatus oli että GlobalEye voisi rauhan ajan tehtävissä toimia harjoituskäytön lomassa myös rajavalvontakoneena. Ei kyllä mitään käsitystä että millainen lentotuntihinta tuolla on, mutta jos pohjana on liikelentokone niin luulisi pysyvän maltillisena.
Vaikea veikata, kun vaatimuksista on kerrottu melko ylimalkaisesti. Lottoan C295.Mitä veikkaatte korvaajiksi?
Vasta hetki sittenhän nuo Dornieritkin saatiin maahan.
Vartiolentolaivueen käytössä olevat kaksi Dornier Do 228 -valvontalentokonetta alkavat olla jo elinkaarensa loppuvaiheessa. Ne on hankittu vuonna 1995 ja ikää on siten kertynyt jo noin 25 vuotta. Uuden korvaavan suorituskyvyn odotetaan olevan käytössä vuonna 2025, jolloin Dornierit ovat jo 30 vuoden ikäisiä.
Vaikea veikata, kun vaatimuksista on kerrottu melko ylimalkaisesti. Lottoan C295.
Casa olisi kyllä aika looginen valinta, kun Ilmavoimilla on jo Casoja. Mutta pahoin pelkään, että se on liian kallis budjettiin.
Ei välttämättä, koska Ilmavoimien kaksi Casaa maksoi aikoinaan 45 miljoonaa. Käyttökustannuksista en sitten tiedä.
Miksi 295, eikö se pienempi 235 sopisi paremmin Rajavartiolaitokselle? Niitähän on merivalvontakoneina jne.
Edit. Eikös tuo CN-235 ole vielä ihan tuotannossa?
Kyllä näin on käynyt. Muistan hyvin Dornier-hankinnan ja tosiaan tuntuu, että se olisi ollut ihan vähän aikaa sitten.Onko tullut perspektiivivääristymää
Uudessa Suomessa on artikkelit kaikista lopullisista tarjouspyynnöistä, tosin vain tilaajille...
Oma näkemys on se, että drone-laitteiden rooli tulee olemaan se kaikkein merkittävin jo lähitulevaisuudessa. Jopa vähemmän sofistikoituneina pidetyt maat kehittävät niitä kovaa vauhtia.
Oma käsitys nojautuu viime ajoilta esim. tuohon Armenian ja Azerbaidzanin konfliktiin joka vaikutti hyvin paljon siltä, että dronet tulevat olemaan tulevaisuuden CAS.
Onhan noita, Rheinmetall ampuu laserilla ja häiritsee taajuuksia jne. Mutta ihan keteviä nuo "loitering ammunitionit" hitaita ja staattisia kohteita vastaan.Dronen torjunnasta oli juuri artikkeli(mainos)
Zapping Drones Out of the Sky With Targeted Microwaves | Digital Trends
Eli amerikkalainen startup joka lupaa suurin piirtein kuuta taivaalta saadakseen armeijan rahoituksen.
Epiruksen nettisivu on myös kiinnostava:
Leonidas — Epirus Inc
Vähänhän tuo vaatii lisävahvistamista ja tilakin häviää, mutta tuosta vaan oppiaThe Hand of God - aiku sais pari tollasta oman auton katolle pahimpaan ruuhka-aikaan . Tosin veikkaan, että kun kaks noita alkaa vetään "lippaan" tyhjäksi, niin 2.0 TD:stäkin alkaa teho ja vääntö loppua kesken huvin. Jossain YT-videossa, jossa tuota Vulcania käsiteltiin, niin joku hävittäjä-lentäjä kuvaili sillä ampumista jontenkin näin: "Vulcanilla ampuminen on uskomatonta! Joka kerta kun vedät liipaisimesta, se tuntuu lähes samalta kuin ajaisit autolla 100km/h ja vetäisit yhtäkkiä käsijarrusta ja iskeydyt rekyylin voimasta etukenoon vöiden varaan."
Toi on siis omia todella hataria muistikuvia jonkun hävittäjälentäjän kuvauksesta, joten ottakaa se 1-3 suolapurkin kera vastaan .
Vähänhän tuo vaatii lisävahvistamista ja tilakin häviää, mutta tuosta vaan oppia
Priuksen kori ei edes värähdä, vaikka pelkästään polvea heiluttamalla se huojuisi niin, että iskarit lämpenee. Jotain alilatauksiahan noi on ihan selkeesti, jos ei kokonaan CGI.
Katsotaanko me samaa videota? Kyllähän nuo Priuksen pellitkin tuntuvat elävän tuossa kun ampuvat.