Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Parabellum pelaa siitä banaanilippaasta kuitenkin paremmin plus 30 kuulan lipas on melko pitkä keppi suoranaMikä syvä viisaus tuossa banaanilippaassa muuten on? Todistettavasti 9x19mm kuitenkin toimii ihan pitkästäkin suorasta tankolippaasta syötettynä vaikka hylsy kuinka olisikin muutaman kympin verran kartio. Ergonomia vai koska niin on ollu tapana?
Eikös tuossa ole kaksi samanlaista UMPia eikä yhtään MP5:sta?
Tuolla suomen tulevien hävittäjien hankinnan ketjussa oli jotain arpomista sen suhteen, että droneja ei vielä pitkään aikaan käytettäisi.
Oma näkemys on se, että drone-laitteiden rooli tulee olemaan se kaikkein merkittävin jo lähitulevaisuudessa. Jopa vähemmän sofistikoituneina pidetyt maat kehittävät niitä kovaa vauhtia.
Hiukan sekava video mutta taitaa tuossa ihan konkreettistakin näkyä.
Mihinkähän artikkelin kirjoittaja on unohtanut Predator-dronen, kun väittää Reaperin olevan maailman ensimmäinen aseistettu miehittämätön ilma-alus.Isot edellä ja pienet perässä
Puolustusvoimat alkaa testata taisteludroneja – Kokeiluun tehokas hyökkäysalus MQ-9 Reaper
Korkealla lentävän Reaperin nopeus on noin 370 kilometriä tunnissa ja toimintasäde noin 1850 kilometriä.www.kauppalehti.fi
Mihinkähän artikkelin kirjoittaja on unohtanut Predator-dronen, kun väittää Reaperin olevan maailman ensimmäinen aseistettu miehittämätön ilma-alus.
Maailman isoimmat firmat ei saa autoa ajamaan autonomisesti talvella. Ja jonkun mielestä on hyvä idea että autonomisesti saa ihmisiä tappaa
Venäläisillä on kiire solveltaa ad hoc ratkaisu panssariaseen suojaksi. Dronet osoittivat voimansa Vuoristo-Karabahin sodassa. Ukraina on hankkinut Turkilta saman drone-aseen ja jostakin syystä venäläisillä on ollut kiire?
Mikä se kiire siis oli? Venäjä käytti vastaavia rakenteita jo Syyriassakin, eli on nuo muutamat vuodet jo käytössä olleet.
Millaisesta drone-aseesta on kyse? Onko drone varustettu AT-ohjuksilla, vai lennetäänkö itse dronella tankkia päin?Venäläisillä on kiire solveltaa ad hoc ratkaisu panssariaseen suojaksi. Dronet osoittivat voimansa Vuoristo-Karabahin sodassa. Ukraina on hankkinut Turkilta saman drone-aseen
Jos oli turkkilaisesta puhetta, niin varmaan Bayraktar TB2 joka pystyy kuskaamaan AT-ohjuksia. Edit. On siis sellanen lentokonekokoloukan UAV, eikä mikään quad-copteri.Millaisesta drone-aseesta on kyse? Onko drone varustettu AT-ohjuksilla, vai lennetäänkö itse dronella tankkia päin?
Ei ne sotilaat ole tyhmiä ja tietävät vallan mainiosti miten Armenialaiset teurastettiin ilmasta käsin. Ukrainalla on sama pelote plus se Javelin. Jos käsky hyökätä tulee niin kanaverkko T-72B3:n ympärillä antaa henkistä tukea.
Se että Ukrainalla on pari hassua dronea ei muuta tilannetta kyllä mihinkään, äkkiäkös sellainen drone-tukikohta lentää taivaan tuuliin.
Juurikin Bayraktar TB2 ja MAM-C sekä MAM-L aseena.Millaisesta drone-aseesta on kyse? Onko drone varustettu AT-ohjuksilla, vai lennetäänkö itse dronella tankkia päin?
Javelinistakin on useampia eri versioita, vanhemmat eivät kykene ERA:ta läpäisemään (osa T-72 tankeista on päivitetty), vasta uudemmat kykenevät käyttämään erillistä esipanosta.
Javelin on alusta alkaen nimenomaan ERAa vastaan suunniteltu. Javelinistakin on useampia eri versioita, vanhemmat eivät kykene ERA:ta läpäisemään (osa T-72 tankeista on päivitetty), vasta uudemmat kykenevät käyttämään erillistä esipanosta.
Suomi hankki Helsingin puolustukseksi 1978 SA-3, NL:ssä S-125, -ohjuksia. Tulipa jo tuolloin nuoreen mieleeni, että onnistuisiko noilla ampua alas NL:n koneita? Sen kummemmin tietämättä, että millaiset varoitusjärjestelmät tuohon aikaan oli koneissä ohjuksia vastaan, niin kysyisin, että mitä mieltä olette, jättikö NL takaportin itselleen näissä sekä myöhemmässä BUK M1 -ohjuksia käyttävässä järjestelmässä?
Multi-million pound Tempest funding set to advance the UK’s future Combat Air capability
The Ministry of Defence (MOD) has awarded a contract worth approximately £250m to progress the design and development of Tempest, the UK’s Future Combat Air System (FCAS).www.baesystems.com
Juu kait se oleellisin on siirtyä vain puheista vähän lähemmäksi tilannetta, jossa kone oikeasti rakennetaan. Aikataulu kuulostaa kohtuu tiukalta jos reilussa kymmenessä vuodessa pitäisi koneen olla jo operatiivisessa käytössä.
Jotain tällaista?
Onko idea vaihdella toimintatilaa turbojet ja turbofan välillä?
Ihan mielenkiinnosta miten kompressoriaste toteutetaan, jotta voi vaihdella korkean virtauksen ja korkean paineen välillä, muuttuvilla lapakulmilla? Vai tuleeko joko vinkeä kaskadi ...
Wikipedia kertoo että Suomi korvaa Vinka L-70 harjoituskoneet lähivuosina käytettyinä ostetuilla Grob G 115 -koneilla. Tarkoitus on sitten modernisoida koneet Suomessa.
Miksi ei osteta kerralla uusia ja moderneja koneita? Vaikka Super Tucano A-29 -koneita? Ovat kaksipaikkaisia ja mahdollisuus aseistaa, jolloin voisi periaatteessa käyttää operatiivisessa toiminnassa esim. raja- ja merivartioston apuna Hornettien (tai niiden korvaajan) sijaan. Ei varmaan sotatilassa kovin turvallista käyttää jos ei ole ilmaherruutta, mutta ehkä johonkin tukitoimintaan? Mitään en tosiaan ymmärrä sotilasilmailusta mutta mietinpähän vain... Maksaahan ne toki uutena "hieman" enemmän kuin käytetyt koneet, mutta ei tarvitsisi tehdä investointeja modernisointiin ja lentotunteja olisi enemmän jäljellä.
Miksi ei osteta kerralla uusia ja moderneja koneita?
Miksi ei osteta kerralla uusia ja moderneja koneita?
Ei sellasta tukiroolia ole kuin dindumaissa, jossa ilmaherruus on hallussa ja on taloudellisesti järkevää tukea maajoukkoja tiputtelemalla murkuloita kamelipaimenien niskaan potkurikoneilla kuin F-35:lla.
https://www.darpa.mil/news-events/2021-08-26 ihan suoraan en hiffannut oliko ajatus että laitteessa ei ole liikkuvia ohjainpintoja vai ei mitään liikkuvaa. Onkohan taustalla joku aerodynaamisen tehokkuuden parantaminen vai häiveominaisuudet vai mitä?
Active flow control, on the other hand, involves energy or momentum addition to the flow in a regulated manner. It is more desirable than passive control because aircraft pilots can turn it on or off as necessary.
Active flow control alters the aircraft's aerodynamic flow field through mechanical actuators, or by ejection or suction on a wing, fuselage, inlet, or nozzle.
Effectors and actuators typically are the enabling technologies of active flow control, yet have been the weakest link in developing active flow-control technology. Despite their relatively high costs, effectors and actuators typically are light weight, have no moving parts, and are energy-efficient.
Ilmeisesti "ei varsinaisiin sotatehtäviin" ei avannut ajatusta riittävästi. En siis tukiroolilla ajatellut mitään maajoukkojen tukemista, vaan jos koneen voisi varustaa vaikkapa sigint-podilla.
Ilmavoimilta löytyy jo nyt SIGINT-kykyä CASA C-295M:n ja Dragon Shieldin muodossa.
Enää vaan puuttuu design ja valmistajavalmistautuu korvaamaan bankut ja nasut
Eiköhän realistinen vaihtoehto ole Hägglunds uudella moottorilla jne.Enää vaan puuttuu design ja valmistaja
Vähän tuntui yltiöoptimistiselta aikataululta PV:n puolelta, ellei se lopputulos oikeasti ole vain joku "facelift" nykyisiin laitteisiin mikä nojaa vanhaan tekniikkaan. Mitään oikeasti uutta ei välttämättä taiota käyttöön parissa vuodessa
Niin nimenomaan, siellähän on Hägglundsillakin ihan tällä vuosituhannella suunniteltu BvS 10 niin tuntuisi kyllä päättömältä keksiä pyörä uudestaan kotimaisella konsortiollaEiköhän realistinen vaihtoehto ole Hägglunds uudella moottorilla jne.