Sotateknologia

Koita nyt autisti ymmärtää, ettei likainen kestopäällyste ole sama asia kuin soratie silloin kun puhutaan +30tn painavista ja +250km/h nousu- ja laskunopeuden omaavista kolmirenkaisista suihkuhävittäjistä ja niiden kiitoratavaatimuksista. Ihan vitun sama ollaanko idässä vai lännessä, mutta soratie ei sovellu kiitoradaksi miltään ominaisuuksiltaan eikä sellaista ole Venäjälle edes ajateltu, koska sopivia päällystettyjäkin pätkiä on aivan riittävästi.
Voivoi, menikö paukkeella tunteisiin. Ota nyt sitten nettifoorumilla soratie kirjaimellisesti kun puhutaan hävittäjistä ja kiitoteistä. Edelleen Mig-29:ssä on otettu paljon vakavammin huomioon FOD-lentoonlähdössä, jolloin pysyn kannassani ja konetyyppi on suunniteltu sora.... anteeksi... likaisille kiitoteille. Vai väitätkö, että esimerkiksi F-35 tai Gripen nousee yhtä likaisilta kiitoteiltä miltä Mig-29 pystyy nousemaan? Eikös Su-27:ssa ole kanssa jotain FOD-ritilöitä imuaukossa? Mielestäni tuossa on selkeä ero suunnittelufilosofiassa, länsimaissa siivotaan kiitoteitä ja suojellaan koneita, venäläiset estävät FODien pääsyn moottoriin esteillä.

EDIT: muokkasin lentokone sanan hävittäjäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei hankita jotain Harrierin tapaista konetta? Ohjuksia ja pommeja aseistuksiksi?
Ei tarvitsisi ylläpitää mitään "lusinsuoria" kunnossa?
Entäs useita taisteluhelikoptereita, onko hekot halvempia kuin uusi hävittäjä...? :think:

Jees, eli F-35B:tä siis ;-)

Taistelukopterit ovat vähän rikkaampien valtioiden leluja. Pienillä valtioilla ei ole kovinkaan kummoisesti sotavatkainkalustoa. Niiden ylläpitäminen on kuitenkin kovin kallista, ja hyöty taistelussa meikäläisissä maastoissa aika vähäinen. Parempi vastine rahalle saadaan varustamalla jalkaväki it- ja pst-ohjuksin.

-jok
 
Siitä oli aikoinaan juttua, että Hornetit vaatii puhtaan kiitotien noustakseen, koska sen etupyörä oli niin edessä ilmanottoaukkojen suhteen. Huomattavasti puhtaamman mitä vanha kalusto tai jassit siihen aikaan. Ne vissiin ratkaisi sen ongelman virittelemällä "kadunlakaisukoneen" pasiin, jolla sitten puhdistetaan tarvittava tien pätkä :I . Soratieltä ei tietenkään nouse mikään suihkukone.
 
Koita nyt autisti ymmärtää, ettei likainen kestopäällyste ole sama asia kuin soratie silloin kun puhutaan +30tn painavista ja +250km/h nousu- ja laskunopeuden omaavista kolmirenkaisista suihkuhävittäjistä ja niiden kiitoratavaatimuksista. Ihan vitun sama ollaanko idässä vai lännessä, mutta soratie ei sovellu kiitoradaksi miltään ominaisuuksiltaan eikä sellaista ole Venäjälle edes ajateltu, koska sopivia päällystettyjäkin pätkiä on aivan riittävästi.

Kuten sanottua, ei mennä henkilökohtaisuuksiin - keskustelu on mahdollista toteuttaa myös asiallisesti.
 
Edelleen Mig-29:ssä on otettu paljon vakavammin huomioon FOD-lento....Eikös Su-27:ssa ole kanssa jotain FOD-ritilöitä imuaukossa? Mielestäni tuossa on selkeä ero suunnittelufilosofiassa, länsimaissa siivotaan kiitoteitä ja suojellaan koneita, venäläiset estävät FODien pääsyn moottoriin esteillä.

Samaa mieltä.

Mig-29ssä loppusarjoissa taidettiin laittaa FOD ritilät niiden yläpuolinen ilmanottojen tilalle.

Vähän sivusta mutta Frogfoot hyvä esimerkki tuosta filosofiasta. Lentäjä ei tarvii portaita koska ne rakennettu koneeseen. Tankkiin voi laittaa kerosiinia, bensaa tai dieseliä tai kaikkia sekaisin. Oliko siinä jopa oma polttoainepumppu että sen sai tankattua tynnyreistä jossain puskassa...
 
Vähän sivusta mutta Frogfoot hyvä esimerkki tuosta filosofiasta. Lentäjä ei tarvii portaita koska ne rakennettu koneeseen.

Tälviisii:

OEecRpBl.jpg


Mutta löytyy ne tikapuut Hornetistakin:

aBWLstPl.jpg
 
Näistä militääriradioista olenkin ollut aina salaa vähän kiinnostunut, vaikka radiotekniikan opinnot ovat jääneet aika niukalle.

"Link 16 is a TDMA-based secure, jam-resistant, high-speed digital data link which operates in the radio frequency band 960–1,215 MHz ... Information is typically passed at one of three data rates: 31.6, 57.6, or 115.2 kilobits per second".

Kuulostaa äkkiä aika kasarilta, mutta voihan se olla robustisti 2+ mach lentokoneeseen hankala parempaa saada. Tuokin vissiin vaatii yleensä näköyhteyden kommunikointiin, tai ainakin vakaata lentoa, että satelliittiyhteys pelittää.

Ne on myös nämä secure, jam-resistant tuossa listassa mitkä laskee datanopeutta huomattavasti.
 
Ne on myös nämä secure, jam-resistant tuossa listassa mitkä laskee datanopeutta huomattavasti.

Ei välttämättä. "Secure" on todennäköisesti hoidettu kryptauksella, joka ei vaadi lisäkaistaa. Jam-resistant varmaankin taajuus-hyppely tmv., joka ei myöskään laske datanopeutta. Virheenkorjaus tietysti laskee tiedonsiirtonopeutta, mutta ei mitenkään huomattavasti.
 
Ei välttämättä. "Secure" on todennäköisesti hoidettu kryptauksella, joka ei vaadi lisäkaistaa. Jam-resistant varmaankin taajuus-hyppely tmv., joka ei myöskään laske datanopeutta. Virheenkorjaus tietysti laskee tiedonsiirtonopeutta, mutta ei mitenkään huomattavasti.

Ehkä ei välttämättä, mutta

Toivon, että sotilastietoliikennettä suunnittelevat insinöörit ovat todennäköisesti ottaneet huomioon vähän muutakin. Esim. sellaisen helvetillisen voimakkaan laajakaistaisen häiriösignaalin.

Tässä nyt ei nimenomaan ole kyseessä mikään kännykkäsignaali joka katkeaa (saa katketa) samantien kun joku yskäisee kohti.
 
Hyppelyä ja salausta tosiaan. Käytetty taajuus taas sanelee sen että kyseessä on vain ns. line of sight -yhteys. Meneehän se jostain hiukan läpi lähetystehosta riippuen mutta yleensä ei kovin hyvin ainakaan horisontin taakse. Tämä taas tekee sen että jos sitä halutaan häiritä niin pitää myös olla noin näköyhteydessä kohteeseen ja käyttää sellaista tehoa että varmasti tulee paikallistetuksi. Kyseessä ei siis ole sateliittiyhteys vaan perinteisempi radio. Eikä tarkoitus ole siirtää mitään 4K videota vaan J-sarjan sanomia jotka ei kovin isoa kaistaa vaadi. Ip-verkoissa sitten JREAP on se sana mitä voi googlailla.
 
Nojatuolista katsottuna tuon Link16 on GPRS:n kulmilla suorituskyvyltään, eli vahvasti 90-lukua. TDMA:n ollessa kyseessä veikkaisin linkin suorituskykyä laskevan paljonkin kohteiden nopeusvaatimukset, eli sietoisuuden ajoitusvirheille. Jam-resistant voi olla myös lähetettyjen bittien moninkertaistamista, yhdistettynä edellämainittuun taajushyppelyyn - tämä parantaa selkeästi signaali/kohina-suhdetta.
 
Toi on muuten aika yleinen harhakäsitys.

Mikä saa sinut luulemaan sitä harhakäsitykseksi?

Kertakäyttöisiä suihkumoottoreita ei ole olemassakaan

Sen takia se sana "kertakäyttöinen" olikin lainausmerkeissä.

ja ihan samalla tavalla idän kuin lännenkin moottoreilla on omat käyttötuntirajansa, joihin vaikuttaa huomattavan paljon se kuinka moottoreita käytetään ja joka tapauksessa niiden ylittyessä on edessä huolto, ei suinkaan romukasaan pistäminen.

... mutta ne venäläisten koneiden käyttötuntirajat ovat monta kertaa pienemmät kuin läntisten moottorien käyttötuntirajat, ja niitä saa huoltamassa ja niistä osia vaihtamassa paljon useammin.
 
Koita nyt autisti ymmärtää, ettei likainen kestopäällyste ole sama asia kuin soratie silloin kun puhutaan +30tn painavista ja +250km/h nousu- ja laskunopeuden omaavista kolmirenkaisista suihkuhävittäjistä ja niiden kiitoratavaatimuksista. Ihan vitun sama ollaanko idässä vai lännessä, mutta soratie ei sovellu kiitoradaksi miltään ominaisuuksiltaan eikä sellaista ole Venäjälle edes ajateltu, koska sopivia päällystettyjäkin pätkiä on aivan riittävästi.

Huutelen täältä sivusta, mutta jos minäkin ymmärsin Joogan puhuvan allegorisesti (vertauskuvallisesti) niin miksi sinä otit sen sorakenttä ilmaisun kirjaimellisesti? Tahallasi väärinymmärsit, jotta pääsit räksyttämään?

Hiekkaa ja paskaa kestopäällysteen pätkällä = lentokenttästandardeilla "sorakenttä"
 
Ainut vaan että näitä "sorakenttiä" löytyy pitkin korpia, mutta niitä on käytetty aikoinaan myrkytyslentoihin :D . Ja ne on sorateillä...
 
... mutta ne venäläisten koneiden käyttötuntirajat ovat monta kertaa pienemmät kuin läntisten moottorien käyttötuntirajat, ja niitä saa huoltamassa ja niistä osia vaihtamassa paljon useammin.

Paikallishistoriaa:

DK ja HN lentävät huomattavasti pienemmällä huoltomäärällä kuin MiGit aikoinaan. En näin ulkoa muista täsmää suhdetta, mutta länkkärikoneiden moottorien huolto per lentotunti oli reilusti alle puolet siitä kuin itäföönien. Itämoottoreissa myös tunnit loppuivat nopeammin.
Toisaalta MG:ssä oli myös hyviä, jopa nerokkaita teknisiä ratkaisuja sekä huollon että käytettävyyden saralla. Jotkut huoltotyöt onnistuivat helpommin ja nopeammin kuin länsikoneissa, ja oli niissä kuskienkin kannalta loistavia ratkaisuja. Mutta raskaampi kone kokonaisuutena huoltojen kannalta kuitenkin.
Hieno ja hyvä kone 21 silti meille oli, ja sopiva työkalu tarpeisiimme.
-jok
 
Intialaiset ovat testanneet saatanan nopean BrahMos-murhakullin maakohdeversiota:



Tuosta on kai tulossa 600km kantaman versio, sekä melko huilakka mach 7-8 versio, jollain aikajänteellä.
 
Tuosta on kai tulossa ...melko huilakka mach 7-8 versio, jollain aikajänteellä.

BrahMos-kakkonen. Sekä lisäksi BrahMos NG, joka on kevytversio ja ehkä ikävin meidänkin kannaltamme, koska Venäjä ottaa sen käyttöön.
 
Maailmanhistorian kallein asehanke tarjolla Suomeen - "F-35-hävittäjä mullistaa sodankäynnin kokonaan"

"Boeing on kehittänyt Super Hornetista elektronisen sodankäynnin erikoiskoneen EA-18G Growlerin. Se pystyy yhtiön mukaan sokaisemaan vihollisen tutkat ja kommunikaation, minkä jälkeen häivekoneita ei enää tarvita" onkohan asia ihan noin yksinkertainen? Taitaa olla vähä liikaa valmistajan hehkutusta?
Siellä on jutun kirjoittaja vetänyt vähän liian suoria johtopäätöksiä.:)
 
Poliisi: 50-vuotias mies aiheutti vakavan vaaratilanteen helikopterille – tämä laiton laserosoitin ylittää Suomen rajan 56-kertaisesti
Sairaankuljetushelikopterin pilotteja häirittiin Suomessa laittomalla, äärimmäisen tehokkaalla laserosoittimella Rovaniemellä tammikuun alussa. Poliisi on saanut esitutkinnan valmiiksi ja epäilee 50-vuotiasta miestä vaaran aiheuttamisesta sekä kahdesta pahoinpitelystä.

Lasersäde kohdistettiin helikopterin lentäjien kasvoihin Ounasjoentieltä. Helikopterimiehistö kykeni paikantamaan asunnon, josta käsin häirintä tapahtui, ja kohteeseen lähetetty poliisipartio tavoitti asunnosta 50-vuotiaan rovaniemeläisen miehen. Myöhemmin poliisi takavarikoi laserosoittimen, jota epäillään tekovälineeksi.

Miehen käyttämäksi epäilty laserosoitin on ulkomailta hankittu vihreä laservalo, joka on Suomessa laiton. Osoitin ylittää Suomessa sallitun korkeimman tehon 56-kertaisesti, Lapin poliisi kertoo tiedotteessaan.

Poliisin mukaan laserosoitin ”voi suoraan silmiin kohdistettuna sekä myös peiliheijastuksena aiheuttaa tilapäisiä häiriöitä näkökykyyn tai vaurioittaa verkkokalvoa ja aiheuttaa pysyvän vaurion”. Lasersäteilyn vaarallisuus johtuu siitä, että laserilla on mahdollista kohdistaa suuria säteilyenergioita ja -tehoja hyvin pieneen pisteeseen.

vielä omasta kämpästä osoitellut tolla. :D

tuolla jotain videoita kuinka hyvin noi näkyy
 
Puolustusvoimain lippujuhlan päivän paraatin liikennejärjestelyt Helsingissä 3.-4.6.2017 - Artikkeli - Puolustusvoimat

Puolustusvoimain lippujuhlan päivän valtakunnallinen paraati 4. kesäkuuta 2017 aiheuttaa muutoksia liikenteeseen, pysäköintiin ja julkiseen liikenteeseen Helsingissä. Ruuhkien välttämiseksi yleisön toivotaan liikkuvan paraatitapahtumien aikana keskustassa jalan tai julkisilla kulkuvälineillä.

Paraatin järjestelyt aloitetaan Helsingin keskustassa lauantaina 3. kesäkuuta.

Pääosa paraatijoukoista, ajoneuvoista ja kalustosta saapuu Helsinkiin Santahaminaan, Hanasaareen ja Kansalaistorille lauantain 3.6. aikana. Joukot poistuvat Helsingistä sunnuntain 4.6. iltapäivän ja illan aikana. Siirtymiset varuskunnista Helsinkiin ja takaisin toteutetaan Hämeenlinnanväylän (E12), Lahdenväylän (E75) ja Porvoonväylän (E18) kautta.

Suurimmat muutokset liikenteessä ja pysäköinnissä näkyvät Senaatintorilla ja sen ympäristössä: Mariankadulla, Kirkkokadulla ja Mannerheimintiellä sekä Kaisaniemen ja Mäntymäen kentillä, Kansalaistorilla ja Eteläsataman alueella.

Pysäköinti- ja liikennerajoitukset Helsingissä
Helsingin kaupunki rajoittaa pysäköintiä Kruununhaan alueella 4.6. kello 6.00 - 12.00 ja Mäntymäen kentän pysäköintialueella 4.6. kello 9.00 - 16.00. Pysäköintikieltomerkit asetetaan Kirkkokadulle ja Mariankadulle sekä Mäntymäen kentän parkkialueelle.

Poliisi ja sotilaspoliisit rajoittavat ja ohjaavat liikennettä 4.6. kello 9.00 alkaen Helsingin keskustan alueella Kaisaniemessä ja Senaatintorilla sekä Hanasaaressa.

Kirkkokatu, Mariankatu ja Aleksanterinkatu suljetaan muulta liikenteeltä 4.6. kello 9.00 alkaen. Mannerheimintie suljetaan liikenteeltä Simonkadun ja Kaivokadun risteyksestä Runeberginkadun ja Helsinginkadun risteykseen kello 12.30 alkaen.

Paraatijoukkojen moottorimarssit Helsinkiin
Paraatiin osallistuvia ajoneuvoja ja henkilöstöä siirtyy eri joukko-osastoista Santahaminaan 3. - 4. kesäkuuta aamupäivisin reittiä Kehä 1 - Itäväylä - Linnanrakentajantie - Laajasalontie - Santahaminantie.

Panssariprikaatin joukot siirtyvät Helsinkiin 3.6. reittiä VT3 - Kehä1 - Itäväylä - Herttoniemi - Santahamina.

Porin prikaatin joukot siirtyvät Helsinkiin 3.6. reittiä Säkylä/Niinisalo - Helsinki - Kehä1 - Itäväylä - Herttoniemi - Santahamina.

Satakunnan lennoston osasto siirtyy Helsinkiin 3.6. reittiä VT3 - Kehä1 - Itäväylä - Herttoniemi - Santahamina.

Utin jääkärirykmentin joukot siirtyvät Helsinkiin 3.6. reittiä Utti - VT 6 - E18 - E75 - Kehä1 - Itäväylä - Herttoniemi - Santahamina.

Karjalan prikaatin joukot siirtyvät Helsinkiin 3.6. reittiä VT 15 - VT 6 - E18 - E75 - Kehä1 - Itäväylä - Herttoniemi - Santahamina.

Kalustonäyttelyn ajoneuvojen siirrot
Pääosa Kansalaistorilla 4.6. järjestettävän kalustonäyttelyn kalustosta kootaan 3.6. Santahaminaan ja siirretään sieltä Kansalaistorille iltapäivän aikana.

Kalustonäyttely puretaan 4.6. kello 18 jälkeen.

Katselmuksen ja ohimarssin liikennejärjestelyt 4.6.
Jalan marssivat paraatijoukot kokoontuvat ennen Senaatintorilla tapahtuvaa katselmusta Kaisaniemen kentälle, minne ne kuljetetaan Santahaminasta linja-autoilla kello 9.30 alkaen. Linja-autot poistuvat Kaisaniemen kentältä Mäntymäen kentälle odottamaan ohimarssin päättymistä.

Katselmuksen jälkeen jalan marssivat joukot siirtyvät Senaatintorilta Unioninkatua Aleksanterinkadulle ja edelleen Mannerheimintielle ohimarssin lähtöpaikalle Simonkadun ja Kaivokadun risteykseen.

Moottoroidut paraatijoukot siirtyvät kello 9 jälkeen Santahaminasta Hanasaareen, mistä edelleen ohimarssia varten Mariankadulle ja Kirkkokadulle.

Ohimarssi alkaa kello 13.30 Mannerheimintiellä Simonkadun ja Kaivokadun risteyksen kohdalta ja etenee Musiikkitalon suuntaan. Ohimarssin vastaanottopaikka on Musiikkitalon edustalla.

Jalan marssivat osastot siirtyvät ohimarssista Mannerheimintietä pitkin Mäntymäen kentälle, mistä ne poistuvat linja-autoilla.

Ohimarssin jälkeen moottoroidut paraatijoukot aloittavat paluumarssit kotivaruskuntiin.

Raskas vaunukalusto lastataan Mannerheimintiellä laveteille.

Osa ajoneuvoista siirtyy ohimarssin jälkeen Mäntymäen kentälle, missä ne lastataan kuljetusajoneuvoihin.

Liikennejärjestelyistä ja julkisen liikenteen poikkeusjärjestelyistä tiedottavat lisäksi Helsingin seudun liikenne: www.hsl.fi ja Helsingin kaupunki: www.hel.fi.
 
Taas ihan mielenkiintoinen podcast Radio Kipinällä tullunna tänään, aiheena kenttätykistö.



En tiedä miten K9 Thunder on panssaroitu, mutta tällaisissa vaunuissa kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota ylhäätä tuleviin ammuksiin, koska harvemmin tällainen kohtaa taistelupanssarivaunun. Todennäköiset ammukset tulevat siis toisesta tykistä tai lentokoneesta. Tietysti käsivaralta ammuttu ohjuskin on mahdollisen jos taistelevat joukot ovat sekoittuneet, jolloin 40 - 60 km etäisyys ei riitä.
 
En tiedä miten K9 Thunder on panssaroitu, mutta tällaisissa vaunuissa kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota ylhäätä tuleviin ammuksiin, koska harvemmin tällainen kohtaa taistelupanssarivaunun. Todennäköiset ammukset tulevat siis toisesta tykistä tai lentokoneesta. Tietysti käsivaralta ammuttu ohjuskin on mahdollisen jos taistelevat joukot ovat sekoittuneet, jolloin 40 - 60 km etäisyys ei riitä.

Suoraan tulevalta tykistön kranaatin osumalta tuota ei pysty suojaamaan mitenkään. Siksi sivujen panssarointi sirpaleita vastaan on tärkeää. Katto pitäisi sitten suojata tykistön tytärammuksilta vrt PzH 2000:

QHYr4nbh.jpg
 
Suoraan tulevalta tykistön kranaatin osumalta tuota ei pysty suojaamaan mitenkään. Siksi sivujen panssarointi sirpaleita vastaan on tärkeää. Katto pitäisi sitten suojata tykistön tytärammuksilta vrt PzH 2000:

QHYr4nbh.jpg

Katolle on jotain suojaa heitetty. Muuten panssarointi on vain 14,5 mm terästä. Joistain tykin ammuksista tulee esiin kaksi lieriötä, joissa on miniohjukset ja jotka pystyvät itsenäisesti etsimään maalin. Pystyvätkö ne läpäisemään PzH 2000 tai K9 Thunderin panssarin?

Lentokoneesta tai olaltalaukaistavat ohjukset varmaakin läpäisevät katon helposti, koska ovat suurempia?

Onkohan pitkän kantaman (50 - 200 km) maalta maahan panssariohjuksia?
 
Joistain tykin ammuksista tulee esiin kaksi lieriötä, joissa on miniohjukset ja jotka pystyvät itsenäisesti etsimään maalin. Pystyvätkö ne läpäisemään PzH 2000 tai K9 Thunderin panssarin?

Tarkoitat varmaan myös Puolustusvoimien valikoimista löytyvää BONUSta? Nuo tytärammuksethan eivät ole ohjuksia, vaan ne putoavat vapaasti alaspäin ja pyörivät samalla siipiensä aiheuttamaa spiraalimaista rataa. Kun maaliksi tunnistettava ajoneuvo osuu kohdalle, tyrärammuksen EFP-taistelukärki laukeaa. Ja tuo läpäisee hyvin todennäköisesti minkä tahansa ajoneuvon katon.

Lentokoneesta tai olaltalaukaistavat ohjukset varmaakin läpäisevät katon helposti, koska ovat suurempia?

Kyllä. Siis ne, jotka osuvat kattoon eivätkä kylkeen. :)

Onkohan pitkän kantaman (50 - 200 km) maalta maahan panssariohjuksia?

Spike NLOS lentää 25km päähän. Tätä pidemmälle kantavia en osaa googlaamatta sanoa.
 
Tarkoitat varmaan myös Puolustusvoimien valikoimista löytyvää BONUSta? Nuo tytärammuksethan eivät ole ohjuksia, vaan ne putoavat vapaasti alaspäin ja pyörivät samalla siipiensä aiheuttamaa spiraalimaista rataa. Kun maaliksi tunnistettava ajoneuvo osuu kohdalle, tyrärammuksen EFP-taistelukärki laukeaa. Ja tuo läpäisee hyvin todennäköisesti minkä tahansa ajoneuvon katon.



Kyllä. Siis ne, jotka osuvat kattoon eivätkä kylkeen. :)



Spike NLOS lentää 25km päähän. Tätä pidemmälle kantavia en osaa googlaamatta sanoa.

Kyllä, BONUS ammuksia tarkoitin. Vähän kummallista, että tytärammuksia on kaksi. Jos olisi vain yksi, niin siinä olisi enemmän tehoa. Ilmeisesti nykyinenkin teho on riittävä MBT:n tuhoamiseksi ja suuremalla määrällä tytärammuksia voidaan tuhota enemmän panssaroituja ajoneuvoja.

Googlasin enkä löytänyt pidemmän lentomatkan maasta maahan ohjuksia. Tämä on selvä puute. Yllätyksellisen panssarihyökkäyksen tullessa voisi havaitulle hyökkäysalueelle ampua nopeasti panssarintorjuntaohjuksia BONUS ammuksen menetelmällä esim. 200 - 300 km päästä. Tämä antaisi maajoukoilla aikaa reagoida asiaan.
 
Kyllä, BONUS ammuksia tarkoitin. Vähän kummallista, että tytärammuksia on kaksi. Jos olisi vain yksi, niin siinä olisi enemmän tehoa. Ilmeisesti nykyinenkin teho on riittävä MBT:n tuhoamiseksi ja suuremalla määrällä tytärammuksia voidaan tuhota enemmän panssaroituja ajoneuvoja.

Juuri näin. Tytärammuksen pidentäminen tuskin tekisi siitä enää tehokkaampaa, vaikeammin hallittavan kyllä. Nykyinen muoto on varmasti aika optimaalinen.

Googlasin enkä löytänyt pidemmän lentomatkan maasta maahan ohjuksia. Tämä on selvä puute. Yllätyksellisen panssarihyökkäyksen tullessa voisi havaitulle hyökkäysalueelle ampua nopeasti panssarintorjuntaohjuksia BONUS ammuksen menetelmällä esim. 200 - 300 km päästä. Tämä antaisi maajoukoilla aikaa reagoida asiaan.

Tämän luulisi hoituvan helposti vaihtamalla GMLRS-ohjukseen taistelukärjeksi kasa Bonuksia. Toisaalta maalin pitäisi olla liikkumaton - yksittäinen tytärammus etsii maalinsa 200m halkaisijaltaan olevalta alueelta ja raketin matka laukaisupisteestä maaliin kestää niin kauan, että liikkuva maali ehtii helposti väistää alta.
 
Juuri näin. Tytärammuksen pidentäminen tuskin tekisi siitä enää tehokkaampaa, vaikeammin hallittavan kyllä. Nykyinen muoto on varmasti aika optimaalinen.



Tämän luulisi hoituvan helposti vaihtamalla GMLRS-ohjukseen taistelukärjeksi kasa Bonuksia. Toisaalta maalin pitäisi olla liikkumaton - yksittäinen tytärammus etsii maalinsa 200m halkaisijaltaan olevalta alueelta ja raketin matka laukaisupisteestä maaliin kestää niin kauan, että liikkuva maali ehtii helposti väistää alta.

Kyllä, jotain tuollaisia. Ohjus pitäisi ampua ajoneuvojen oletettuun paikkaan ohjuksen saapumishetkellä. Ei välttämättä helppoa. Maalialueen halkaisiaa pitäisi saada suurennettua.
 
raketin matka laukaisupisteestä maaliin kestää niin kauan, että liikkuva maali ehtii helposti väistää alta.

Pitäisi olla vähän nopeamia ohjuksia. Venäläisillä on 24.000 km/h ohjuksia. Tämmöisellä kestää noin 45 sekuntia saavuttaa kohde 300 km päästä. Nopeampi kuin 155 mm tykin ammus 40 km päästä.

yksittäinen tytärammus etsii maalinsa 200m halkaisijaltaan olevalta alueelta

Tytärammus pitäisi olla ohjus joka etsisi kohteen hyvin laajalta alueelta. Iso ohjus voisi viedä esim. sata pientä ohjusta alueelle ja pienet tuhoaisiavat kaikki kohteet esim. 10 x 10 km alueelta.
 
Taas ihan mielenkiintoinen podcast Radio Kipinällä tullunna tänään, aiheena kenttätykistö.



Tämä oli aivan erinomainen esitys tykistön toiminnasta.

Yksi kysymys mm. jäi vaivaamaan. Sirpaleammus siis ammutaan maahaan, josta sirpaleet leviävät. Tuli mieleen, että teho olisi huomattavasti suurempi, jos ammus räjäytettäisiin esim. 100 m korkeudessa, jolloin poteroissa tai esteen takana eivät välttämättä olisi turvassa. Miksei näin tehdä?
 
Kyllähän tykistö käyttää myös heräte(?)sytyttimiä, jotka paukahtaa vaikka kolmen metrin korkeudessa, ei siinä mitään erikoista ole.
 
Kyllähän tykistö käyttää myös heräte(?)sytyttimiä, jotka paukahtaa vaikka kolmen metrin korkeudessa, ei siinä mitään erikoista ole.
Mutta mihin käyttötarkoitukseen nuo maassa räjähtävät sitten on?

Liittoutuneet ilmeisesti käyttivät näitä ilmassaräjähtäviä POZIT-sytyttimiä jo 1944 maakohteisiin. Sitä ennen käytössä mm. Japanin lentokoneita ja Saksan V1 raketteja vastaan. Jotenki vain kun lukee noita saksalaisten hyökkäysryhmittymiä vastaan kohdistuneita tykistöiskuja näillä, nii ajatus nousi heti, että miksei lähes kaikki ole sitten näitä? Toki näillä on varmasti suuremmat kustannukset ja esim. puolustuksia vastaan huonompia, mutta mitä muuta?

Ja olihan sitä noita shrapnelleja joskus ensimmäisen maailmanpalon aikaan, mutta en oikee oo ymmärtänyt, että miten ne sit käytännössä on pelittänyt, jollain ajastimella laukastu ne haulit sisältä?
 
Kehittymisestä en tiedä, mutta kyllä noita pystyy hyvin käsittääkseni säätämään. Jossain tykistönäytöksessä nyt tietenkin kannattaa tussautella maahan, jotta riskit pienenee.
 
Oikein hyvä video.

Nyt herää entistä enemmän kysymyksi. Miksi jotain, joka on keksitty jo toisen maailman sodan aikana ei käytetä enää tai asia ei ole ainakaan kehittynyt?

Ton tyyppiset sytyttimet ovat olleet aika riskialttiita ampua. Esimerkiksi 90-luvulla Suomeen hommattiin Venäjältä kranaattikonekiväärejä, niillä pystyampumaan myös epäsuoraa tulta johonkin 1,5 km asti, ja niiden murkulat räjähti 1,5m korkeudessa. Eivät olleet kauaa käytössä, kun tahtoivat olla liian vaarallisia ampujalle.

On tietysti käytössä Suomellakin noita ilmassa räjähtäviä, esim raskaassa raketinheittimessä. Tai ainakin tulossa ihan pian. Tykkien paukuista en nyt tiedä mitä niillä nykyään on, mutta millä herkkyydellä ammuttavia murkuloita enne vanhaan ammuskelivat, ainakin korohoron puolella, niin vaikutti maali ja sää. 81mm:llä en tosin muista, että olisin koskaan nähny ammuttavan muuta kuin herkkiä.

Srapnelleita Suomessa ammuttiin viimeksi, mitä tiedän, niin talvisodassa. Silloin venäläiset koitti jotain rannikkotykki yksikköä vastaan hyökätä jäätä pitkin, ja voi arvata tietty kuis siinä sitten kävi.
 
Esimerkiksi 90-luvulla Suomeen hommattiin Venäjältä kranaattikonekiväärejä, niillä pystyampumaan myös epäsuoraa tulta johonkin 1,5 km asti, ja niiden murkulat räjähti 1,5m korkeudessa. Eivät olleet kauaa käytössä, kun tahtoivat olla liian vaarallisia ampujalle.

Lähdettä tälle? Mielestäni ovat aina olleet ihan perus iskusytyttimellä varustettuja sirpalekranaatteja.
 
Lähdettä tälle? Mielestäni ovat aina olleet ihan perus iskusytyttimellä varustettuja sirpalekranaatteja.
Uskoisin vahvasti että nyt oli sellainen "tornihuhu" tässä. :D harjoituskranaatitkin kuulemma räjähtää 1m päässä kädestä, vaikka niissä ei ole edes räjähteitä ja harjoitustelamiinojen viereen ei kannata laittaa lapiota, koska magneettisytytys.
 
Uskoisin vahvasti että nyt oli sellainen "tornihuhu" tässä. :D harjoituskranaatitkin kuulemma räjähtää 1m päässä kädestä, vaikka niissä ei ole edes räjähteitä ja harjoitustelamiinojen viereen ei kannata laittaa lapiota, koska magneettisytytys.
Venäläiset kranattikonekiväärit ovat poistettu käytöstä ja stenattu niiden käytön vaarallisuuden takia.
 
Venäläiset kranattikonekiväärit ovat poistettu käytöstä ja stenattu niiden käytön vaarallisuuden takia.

Tämä on totta. Mutta se johtuu siitä, että kranaatti on vaarallinen ampujilleen lennon alkuvaiheessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 054
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom