Eikä ole. Voisiko tästä mutusta jo pikkuhiljaa päästä eroon?
F-22 (alunperin) käytti vanhaa huonosti kestävää stealth-päälystettä, jota piti huoltaa usein, ja se tuli kalliiksi.
F-35 käyttää uutta paljon kestävämpää stealth-päälystettä, jota tarvii huoltaa todella paljon harvemmin, eikä se ole ongelma koneen käyttökustannuksille.
Voi olla että F-22 oli huomattavasti kalliimpi, mutta mitä F-35:stä olen kuullut niin siinäkin huoltotunnit/lentotunti on järkyttävän suuri luku vs. Esim. meidän HN:t tai Ruotsin Jassit. Mutta virallisia tietoja konetyypin hallitsijalta ei minulla ole, joten voin olla väärässäkin. Ja ne jotka tästä tietävät, ei tänne juuri voi kommentoida. Joten mutulla mennään, toisten mutujen alkuperät voi erota.
EDIT:
"With regard to Low Observable Maintenance, the F-35 is radically different from earlier stealth coated planes, for it is built into the aircraft, and is maintained as such.
The maintainers took us through the steps of how to maintain LO on the aircraft, and then took us to the ALIS system to show us the LO page for the particular F-35C which was in the hanger that day.
The ALIS screen showed everywhere on the aircraft that repairs had been made, what repairs had been made and by whom and on what date."
Eli F-35:ssä Stealth-maintti hoidetaan enemmän normaalien huoltojen yhteydessä, mutta onko se sitten 10,25,50 vai 100 lentotunnin jälkeinen huolto. F-22:ssa pinnoitukset huollettiin lennon jälkeen, joten on tuo jo merkittävä säästö. Mutta tuonkin huoltotoimen suuruus olisi kiva tietää ja toisaalta olisi kiva tietää mistä se ~40-45 k$ / lentotunti operointikustannus syntyy.
F-35 Maintenance at the Edwards Developmental Test Team: Laying the Foundation for the Operations of a Global Fleet | SLDInfo
EDIT2:
Navair Sees F-35 Requiring Up to 50 Maintenance Hours per Flight Hour
Lisää mutuluettavaa
Viimeksi muokattu: