Näistä tapauksista on valmistajan kanssa käyty useasti keskustelua ja heillä linja on nyt melko tiukka.
Varmistan vielä, että varmastin ymmärsin oikein. Mainitsit, että linja on
nyt melko tiukka. Eli onko siis niin, että näitä takuuehtoja on muutettu takautuvasti, koska vielä viime vuonna aivan vastaavilla ongelmilla kortti olisi hyväksytty takuuseen?
Kortin lämpötila ei suoraan ole virhe mutta throttlaaminen ei kuulu asiaan.
Se lämpötila on periaattessa aivan epäoleellinen asia. Siitä seuraavat ongelmat ovat tässä se pihvi. Kuten esim. se, että aikaisemmin lähes äänetön kortti huudattaa nyt tuulettimia täysillä ja sen käyttö illalla / yöllä on mahdotonta, jos samassa huoneessa yritetään nukkua. Ja lienee myös aivan selvää, että jos lämmöt nousevat niin korkeaksi, että tuulettimet alkavat pyörimään täysillä, kortti alkaa pian throttlaamaan.
Linkatussa tapauksessa kortista on todennäköisesti löytynyt muuta takuuvaihtoon oikeuttavaa vikaa.
Höpsis. Tuossa Veijjarin tapauksessa ainoa ongelma oli korkea lämpötila, jonka seurauksena tuulettimet käyvät 100 prosentin käyttöasteella. Näillä spekseillä hän oli tehnyt RMA:n ja suora lainaus "RMA-hakemus hyväksyttiin ja vien kortin takuuseen." Nyt kun tekee RMA:n ihan samoilla spekseillä, niin RMA hylätään välittämästi. Olen vielä YV:llä yhteydessä
@Veijjari , niin hän osaa varmasti itse kertoa, että mikä oli se vika, jonka perusteella RMA hyväksyttiin ja hän sai uuden kortin.
En haluaisi olla se hankala asiakas, mutta kyllä te varmasti itsekkin ymmärrätte, että Suomen suurimmalla tekniikkafoorumilla nämä teidän väitteet siitä, että se on täysin normaalia, jos ASUS TUF kortin tuulettimet pyörivät pelatessa avoimessa testipenkissä välittömästi 100 prosentin käyttöasteella, ovat melkoista mentaaliakrobatiaa.
Olen ollut yhteydessä myös Kuluttajaneuvontaan ja sain heiltä seuraavaa ohjeistusta:
"Jos tuotteen käyntiääni ei vastaa sitä, mitä tämän tyyppiseltä tuotteelta normaalisti voi odottaa, tuotteessa voi olla virhe. Jos myyjä ei suostu tutkimaan tuotetta, voit halutessasi tutkituttaa näytönohjaimen jollakin toisella hyvämaineisella firmalla ja saada kirjallisen lausunnon virheestä. Jos tuote todetaan virheelliseksi, voit vaatia myyjältä lausunnon hankkimisesta aiheutuneet kustannukset korvattavaksi, mutta jos virhettä ei löydy, kustannukset jäävät sinun vastattavaksesi."
Tässä nyt oleellista olisi siis määrittää, että voidaanko ASUS TUF kortilta normaalisti odottaa, että tuulettimet huutavat lähes välittömästi 3000 RPM. Tämä kyseinen korttihan oli IO-Techin testissä ja ainakaan sen tai yhdenkään muun testin perusteella tämä ei taida olla ihan normaalia ja kyllähän tekin sen toki itse aivan hyvin tiedätte.
Mutta turhaan tätä asiaa tämän enempää ihmetellään, koska molempien näkemys asiaan on varmasti tullut selväksi.
Varmistan vielä, että onko jälleenmyyjän näkemys siis edelleen se, että kortti joka on aikaisemmin ollut lähes äänetön ja nyt tuulettimet huutavat jatkuvasti 100 prosentin käyttöasteella ei edelleenkään oikeuta takuuvaihtoon, vaan asian selvittäminen jatkuu Kuluttajariitalautakunnassa?