Sinä hyödyt siitä, mitä Jimm's tietää! / Jimm's PC:n oma ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimm's
  • Aloitettu Aloitettu
Tila
Keskustelu on suljettu.
Sen verran kommentoin väliin, että opiskeluaikoina harvemmin tuli mitään säilytettyä ihan akuutin tilanpuutteen takia.

Aivan mahdoton ajatus.

Nykyisin tuolla varastossa on kaikenlaista mentaliteetillä "kun kerran tilaa on" niin tulee sitten "varoilta" säilytettyä kaikki sellainen mitä saattaa joskus laittaa myyntiin.

Menee varmasti kunkin elämäntilanteen mukaan.
 
32" näytön laatikon säilyttäminen koko takuuaikaa on kyllä ihan absurdi idea.
Miks se olis, itellä on tuolla 2x 32" näytön boksia vaikka takuut menny umpee jo.. niinku on myös 3x pc:n kaikki muutki kotelot tallessa tuolla koska takuut voimassa/helpompi myydä.

Niitä säilöö vaikka yksiössä TV tason ja töllön takana/sängyn alla jos semmosessa asuu eikä muualla o tilaa.
 
Sen verran kommentoin väliin, että opiskeluaikoina harvemmin tuli mitään säilytettyä ihan akuutin tilanpuutteen takia.

Aivan mahdoton ajatus.

Nykyisin tuolla varastossa on kaikenlaista mentaliteetillä "kun kerran tilaa on" niin tulee sitten "varoilta" säilytettyä kaikki sellainen mitä saattaa joskus laittaa myyntiin.

Menee varmasti kunkin elämäntilanteen mukaan.
Näinhän se on, kun ei kaikilla välttämättä ole edes irtainvarastoa asunnon yhteydessä, mutta tämäkin asia kannattaa pitää mielessä kun tekee tuollaisia isomman tuotteen hankintoja: kuinka saan tarvittaessa itse toimitettua tämän takaisin myyjälle tai valmistajalle, jos minulla ei ole tilaa säilöä alkuperäistä pakkausta? Onhan se toki kiva kun on iso televisio tai monitori pöydällä, mutta tuollaisten asioiden omistaminen tuo myös mielestäni eräänlaista "vastuuta" elämään lisää vaikka se hölmöltä kuulostaakin. Vähän niin kuin yksin asuva ei oikein voi ostaa sitä 86 tuumaista televisiota, koska ei pysty yksin sitä edes käsittelemään.

Tässäkin BSOD_NAUTTIJA on hieman vastaavassa tilanteessa, kun on saanut ison ja painavan tietokoneen kotiinkuljetuksena, mutta takuuseen palauttaminen vaatiikin sen roudaamista itse postiin. Vittumainen tilanne, mutta sellainen mikä kannattaisi miettiä/selvittää jo ennen tilaamista, ja miettiä onko itsellä resursseja ryhtyä sellaiseen kyseisessä elämäntilanteessa. jos esim. on opiskelija eikä ole autoa (ei ole tilaa säilöä laatikoita eikä ole helppoa keinoa palauttaa tuotetta). Tässäkin tapauksessa olisi ollut "helpompaa" ostaa osat erikseen ja kasata itse, koska silloin ongelmatilanteissa olisi voinut palauttaa vain pienen paketin (yksi komponetti). Tavaran ostaminen tuo vastuuta.
 
Meneekö Coil Whinesta kärsivä näytönohjain lähtökohtaisesti aina takuuseen? Minulla on Joulukuussa 2021 ostettu Asus Dual RX 6600.

Youtubessa kuuluu pientä vinkunaa tuulettimien yli. Old School Runescapessa taas todella kovaa ininää, kun fps pyörii 500 tienoilla. Ongelma kyllä poistuu, jos rajoitan fps 50. Myös nettiselailussa kuuluu pieniä kiintolevyä muistuttavia vinkahduksia johtuen ilmeisesti rautakiihdytyksestä. Pyörin Jimmsin sivuilla ja aina, kun latasin sivuilla jotain tai rullasin sivua, niin näytönohjaimesta kuuluu ääntä (sivua ladatessa vinkahdus ja scrollatessa jatkuvaa vinkumista).

Vaihdoin tämän Radeonin itselle pari päivää sitten, joten syy on varmuudella näytönohjaimessa. Näytönohjaimen tuulettimet eivät ole päällä, kun näyttis vinkuu, joten syy ei ole niissä.

E: Näköjään uudelleenkäynnistys poisti ongelman. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Meneekö Coil Whinesta kärsivä näytönohjain lähtökohtaisesti aina takuuseen? Minulla on Joulukuussa 2021 ostettu Asus Dual RX 6600.

Youtubessa kuuluu pientä vinkunaa tuulettimien yli. Old School Runescapessa taas todella kovaa ininää, kun fps pyörii 500 tienoilla. Ongelma kyllä poistuu, jos rajoitan fps 50. Myös nettiselailussa kuuluu pieniä kiintolevyä muistuttavia vinkahduksia johtuen ilmeisesti rautakiihdytyksestä. Pyörin Jimmsin sivuilla ja aina, kun latasin sivuilla jotain tai rullasin sivua, niin näytönohjaimesta kuuluu ääntä (sivua ladatessa vinkahdus ja scrollatessa jatkuvaa vinkumista).

Vaihdoin tämän Radeonin itselle pari päivää sitten, joten syy on varmuudella näytönohjaimessa. Näytönohjaimen tuulettimet eivät ole päällä, kun näyttis vinkuu, joten syy ei ole niissä.

E: Näköjään uudelleenkäynnistys poisti ongelman. :confused:

Ei kyllä mene ainakaan jimmsillä.
 
32" näytön laatikon säilyttäminen koko takuuaikaa on kyllä ihan absurdi idea.

Tällaisen nimenomaan säilyttäisin siksi että ko. näytön kuskaaminen yhtään mihinkään on tuskaa ja/tai riskiä ilman sitä laatikkoa. Viime muutossa säästetyt laatikot auttoivat julmetusti. Muuttofirmalta vain tilasin muuttolaatikoiden lisäksi pari tavallista rullakkokärryä ja nostelin kaikki ATK- ja elektroniikka-kamat alkup. bokseissaan rullakoihin jossa kulkivat hyvin turvallisesti asunnosta toiseen. Kyllä, kellarin häkkivarastosta ehkä kolmasosa on erinäisinä pahvilaatikoita, mutta niin kauan kun siellä on tilaa niille niin homma on hyvinkin järkevää.
 
Tässäkin BSOD_NAUTTIJA on hieman vastaavassa tilanteessa, kun on saanut ison ja painavan tietokoneen kotiinkuljetuksena, mutta takuuseen palauttaminen vaatiikin sen roudaamista itse postiin.

Postilta kyllä saa noudon kotoa. Se maksaa rahaa mutta siinä kohtaa voi itse miettiä kumpi on helpompaa, maksaa hieman palvelusta että postin mies hakee ovelta, vai kitistä ja natista kun se ei kuulu takuun piiriin että tuokin menisi Jimssin piikkiin. Jos kyse on monen tonnin PCstä jonka on ostanut kasattuna (jolloin korjaus tarkoittaa takaisin pistämistä) niin tuossa konkurssissa moinen tyyliin kympin kulu on mielestäni irrelevantti.


Itse tuossa tilanteessa pistäisin postin noudolla ja jos huollossa selvästi löytyy että keikka on Jimssiin piikkiin (jolta tuo kuullostaa) niin perään pistäisin tuon noutokulun osalta vaateen että Jimms korvatkoon sen. He sitten päättävät mitä tekevät jos tekevät sen osalta jos on selvä virhe tapahtunut myyjäpäässä.
 
Postilta kyllä saa noudon kotoa. Se maksaa rahaa mutta siinä kohtaa voi itse miettiä kumpi on helpompaa, maksaa hieman palvelusta että postin mies hakee ovelta, vai kitistä ja natista kun se ei kuulu takuun piiriin että tuokin menisi Jimssin piikkiin. Jos kyse on monen tonnin PCstä jonka on ostanut kasattuna (jolloin korjaus tarkoittaa takaisin pistämistä) niin tuossa konkurssissa moinen tyyliin kympin kulu on mielestäni irrelevantti.


Itse tuossa tilanteessa pistäisin postin noudolla ja jos huollossa selvästi löytyy että keikka on Jimssiin piikkiin (jolta tuo kuullostaa) niin perään pistäisin tuon noutokulun osalta vaateen että Jimms korvatkoon sen. He sitten päättävät mitä tekevät jos tekevät sen osalta jos on selvä virhe tapahtunut myyjäpäässä.

Tätä en tiennytkään - kiitokset! Nyt selviän ylimääräiseltä liikunnalta muutaman kympin hinnalla. Jimmssi ei kyllä pommin varmasti mitään tästä kompensoi.
 
Mitä järkeä tässä on

jimms1.PNG


jimms2.PNG

Voisitko hyvä Jimmysetä selitää mikä logiika tässä on ?

-------------------------------------------------------------------------

Vielä täsmentävä esimerkl ThrustMaster T.160000 se on ripoteltu hajalleen kumpaankin kategoriaan (muiden kohdalla on sama tilanne).

t16-1.PNG



t16-2.PNG


Tämmöistä sekokaupaa on todella ärsyttävä selailla.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko avautua tänne omasta uusimmasta Jimms kokemuksesta - en ole varma oonko nyt vain liian vaikea asiakas vai onko homma mennyt hieman perseilyksi Jimmsin puolelta.

Tuli tilattu Jimmyltä uusi kone, komponentit valitsin itse ja siihen kasauspalvelun. Yhteensä tästä sain maksaa n. 2300 e. Kasauspalveluun kuuluu, tai pitäisi kuulua: "tilattujen osien asentamisen koteloon, emolevyn BIOS:in päivityksen, sekä käynnistys- ja muistitestit".

Kelataan tilauksesta n. 4 viikkoa eteenpäin - kone saapuu. Näyttää visuaalisesti ihan ammattimaisesti kasatulta - pisteet kasaajalle tästä! Mutta seuraavaksi alkavat ongelmat: tietokone bluescreenaa jatkuvasti eriävillä virhekoodeilla. Tähän tuli kokeiltua vaikka yhtä ja toista softa/ajuri puolen korjausta sekä Windowsin uudelleen asennusta, eikä ongelma ole korjaantunut näilläkään. Asiaan kysytty neuvoa kolmelta eri foorumilta (mm täältä), joista kaikista sai enemmän neuvoa tilanteeseen kuin Jimmsin asiakaspalvelusta, jossa muistutetaan vain että siellä päässä tullaan laskuttamaan ryöstöhintaisia palveluja softaperäisestä virheestä tai asiattomasta palautuksesta.

Windows päivitysten ja ajurien jälkeen listalla on sitten Bios version päivitys - mutta hetkinen - mitäs helvettiä? Biosia ei olla lainkaan päivitetty. Kasauspalvelussa on siis unohdettu täysin Bios päivitys uusimpaan versioon, eli miten ihmeessä kone on testattu asiallisesti ennen lähetystä jos testaus on kerran tehty täysin väärällä Bios versiolla? Eilen redditiin postattiin vähän vastaavasta tilanteesta, jossa kasauspalvelusta oli kokonaan unohdettu virtalähde. Papukaijamerkin arvoinen kysymys tähän on, että miten helkkarissa @Jimm's on testannut tämänkin koneen toiminnan ennen lähetystä jos testaus on nähtävästi tehty aivan toisella virtalähteellä?

Mulla on sen verran pahasti maku mennyt tähän tilanteeseen, että kysyin aspasta voinko suoraan vaan palauttaa tuotteen asiakaspalautuksena. Samalla mainitsin, että mun puolesta olisi ok että palautettavasta hinnasta voidaan vähentää mm. kasauksen ja testauksen hintaa (vaikka näköjään tähän kuuluvia toimenpiteitä ei olla tehty mistä olen maksanut). Jimmyltä tähän kumminkaan ei olla suostuttu, eli nyt seuraavaksi mennään Jimmyn takuuhuoltoon. Perse. En kyllä odota innolla mitä siellä päässä tähän tilanteeseen keksitään, mutta täältä foorumilta lukien muiden kokemuksia homma ei takuulla tule menemään suoraviivaisesti, vaan syy pusketaan jonnekkin muualle ja yritetään pestään kädet koko hommasta. Aspasta yritettiin pestä jo kädet Biosin päivityksen unohtamisesta sanomalla, että uusin versio ei ollut tullut vielä koneen testaus hetkellä :lol: (spoiler: oli tullut kuukausia sitten jo).

Mitään kompensaatiota vaivasta ja ajasta sekä puutteellisesta testauksesta ei varmaankaan ole luvassa. Kirsikkana kakun päällä on, että tilausta ei saa palautettua kotiinkuljetuksen kautta mikä kuuluu palveluun mistä maksoin - vaan saan kiikuttaa kaapin kokoista pakettia ilman autoa matkahuoltoon tai postiin. Ehkä pitäisi mennä salille.
Hei,
Pahoittelut jos BIOS päivitystä tähän ei ole lainkaan jostain syystä tehty. Aspa tuossa on tarkoittanut että aivan viimeisintä BIOS versiota ei välttämättä aina ole asennettuna, jos on juuri siis julkaistu. Päivitetty kuitenkin pitäisi sitten olla vähintäänkin toiseksi uusimpaan versioon. Tässä tietysti jos kuukausia sitten jo tullut BIOS versio niin pitäisi tietysti olla tämä päivitetty. Tämän suhteen meillä siis tapahtunut kyllä jonkinlainen virhe. Koneet kuitenkin meillä kyllä testataan kokoonpanon puolella, jostain syystä tämä vika on tässä nyt sitten jäänyt meillä testeissä ilmenemättä. Eikä tuo BIOS versio ainakaan ilmeisesti ole se tekijä tässä, mikäli on kuitenkin nyt päivitetty eikä muutosta ole tullut. Eli kone kannattaa kokonaisuudessaan meille toimittaa takaisin niin katsotaan kuntoon luonnollisesti takuuna.

Tuohon Reddit tapaukseen en suoraan osaa yhdistää mitään tilausta näillä vajavaisin tiedoin. Ilmeisesti tuolla kuitenkin tietojen mukaan alkuperäinen postaaja on sanonut että on itse halunnut koneen kasata (tämä kommentti poistettu jälkikäteen). Eli ehkä olisi jonkinlainen kommunikaatio virhe tässä ollut?
Todella kummallinen tapaus kaikin puolin.
Ei kyllä pitäisi mitenkään olla mahdollista että meiltä kokoonpanosta lähtee kone täysin ilman virtalähdettä, mikäli ei ole erikseen jokinlaista tämän suuntaista toivetta esitetty.

Veloituksetta palautukset tulisi tehdä Postin/Matkahuollon pisteistä. Ns. noutopalvelua ei palautusten suhteen meillä ole tarjota. Kuten tuossa joku kanssakeskustelija sanoi niin mikään ei toki estä itse kuljetusta tilaamasta. Näissä kannattaa huomioida että kuljetus on lähettäjän vastuulla kuitenkin.
 
Meneekö Coil Whinesta kärsivä näytönohjain lähtökohtaisesti aina takuuseen? Minulla on Joulukuussa 2021 ostettu Asus Dual RX 6600.

Youtubessa kuuluu pientä vinkunaa tuulettimien yli. Old School Runescapessa taas todella kovaa ininää, kun fps pyörii 500 tienoilla. Ongelma kyllä poistuu, jos rajoitan fps 50. Myös nettiselailussa kuuluu pieniä kiintolevyä muistuttavia vinkahduksia johtuen ilmeisesti rautakiihdytyksestä. Pyörin Jimmsin sivuilla ja aina, kun latasin sivuilla jotain tai rullasin sivua, niin näytönohjaimesta kuuluu ääntä (sivua ladatessa vinkahdus ja scrollatessa jatkuvaa vinkumista).

Vaihdoin tämän Radeonin itselle pari päivää sitten, joten syy on varmuudella näytönohjaimessa. Näytönohjaimen tuulettimet eivät ole päällä, kun näyttis vinkuu, joten syy ei ole niissä.

E: Näköjään uudelleenkäynnistys poisti ongelman. :confused:
Moi,

Coil whine ei varsinaisesti suoraan ole takuunalainen vika, paitsi tilanteissa joissa se on normaalia äänekkäämpi. Esimerkiksi jos ääni kuuluisi kuulokkeiden lävitse, kuuluisi se takuun piiriin. Äänenvoimakkuus vaihtelee ruudunpäivitysnopeuden mukaan.
Kelojen vinkumista esiintyy virransyötön laadusta riippuen lähes kaikilla näytönohjaimilla. Tehokkaille näytönohjaimille coil whine on paremminkin ominaisuus kuin "vika".
 
Mitä järkeä tässä on

jimms1.PNG


jimms2.PNG

Voisitko hyvä Jimmysetä selitää mikä logiika tässä on ?

-------------------------------------------------------------------------

Vielä täsmentävä esimerkl ThrustMaster T.160000 se on ripoteltu hajalleen kumpaankin kategoriaan (muiden kohdalla on sama tilanne).

t16-1.PNG



t16-2.PNG


Tämmöistä sekokaupaa on todella ärsyttävä selailla.
Kiitos palautteesta! Välitetään eteenpäin ja katsotaan josko saadaan jollain tapaa järkeistettyä!
 
Watercoolin säiliöille olisi hyvä olla myös kiinnikkeet, saisiko valikoimaan?


Löytyy täältä :)
 
@Jimm's

Arvosteluista puheen ollen, onko teillä tulossa muutosta että vanhatkin arvostelut näkyvät sivuillanne? Nykyisellään näkyy vain 10 uusinta.

Gigabyten kanssa teillä oli kamppis että kun kirjoittaa tuotearvostelun tietyistä ostetuista Gigabyte tuotteista niin saa "cashbackinä" Steam lahjakortin. Gigabyte hylkäsi kampanjahakemukseni, koska arvosteluni ei näy enää sivuillanne, sillä se on jäänyt pois kymmenen tuoreimman listalta. Muuten olen tehnyt kaiken kampanjahakemuksessa oikein, eli hylsy tuli syistä joihin en voi vaikuttaa, mikä on väärin (ensisijaisesti toki Gigabyten taholta).

Selvittelin asiaa chattinne kauttakin jo kyllä ja sanoivat että asiaan palataan, mutta pistetään nyt tännekin, kun saattaa hyvinkin olla muita samassa tilanteessa.
 
Onkohan teillä pure rock 2 jäähyissä lga1700 adapterit pakkauksissa mukana? Valmistajan mukaan kesästä 2022 alkaen kuulunut pakettiin.


 
Tähän tapaukseen liittyen valmistajalta asti on konsultoitu näytönohjaimen käyttäytymistä ja vastaus heidän oma linjaus tapauksen osalta. Asiaa voidaan luonnollisesti konsultoida lisää, mutta vastaus on varmasti sama heiltä.

Vaivaan teitä @Jimm's vielä näillä näytönohjaimen liian korkeisiin lämpötiloihin liittyvällä asialla. Tuossa on viime vuodelta aivan vastaava tapaus, mistä on itselleni ja useille muille tullut RMA:sta hylky. Veijarilla on Asus TUF kortissa lämpötilat nousseet lähemmäs 80 asteeseen ja tuulettimet pyörivät täysillä. RMA ja uusi kortti tilalle, jonka jälkeen lämmöt ja meteli taas sellaiset, mitä niiden pitäisikin olla.

Itselläni aivan vastaava tapaus ongelmien osalta ja RMA tulee hylättynä saatesanoilla "tuulettimien pitääkin pyöriä täysillä, kun lämpötila nousee yli 75 asteen, joten kortissa ei ole mitään vikaa."

Voisitteko hieman avata tätä teidän takuuprosessia, eli miten on mahdollista että vielä viime vuonna aivan samoilla spekseillä käyttäjä saa takuusta uuden hiljaisen kortin ja nyt te järjestelmällisesti hylkäätte kaikki vastaavat RMA:t ja väitätte, että kortti jossa tuulettimet pyörivät 100 prosentin käyttöasteella toimii ihan normaalisti, eikä siinä ole mitään vikaa.

Kuitenkin, jos kortin käytön kannalta suorituskyky poikkeaa / muuta epävakautta mikä aiheuttaa esim. kaatumisia / muuta käytön kannalta estettä nin yhteyttä asiakaspalveluumme niin otetaan testiin ja tarkistetaan.

Tuossa aikaisemmassa tapauksessa käyttäjä vielä erikseen mainitsee, että "mitään näkyvää throttlingia tai fps tippumista en huomannut", eli hänen ainoa ongelma oli lämpötila & tuulettimet.

Vai olenko minä ainoa, joka näkee tässä teidän toiminnassa jotain "pientä" epäloogisuutta?

 
Näitä RMA -sekoiluita on nyt taas kuulunut niin paljon, että taitavat kevätpäivityksen kriittiset osat tulla pörssifirmasta ja mekaaninen bulkki sieltä mistä halvimmalla saa. Harmi sinänsä, Jimssin valikoima erityisesti nestejääähyosien suhteen on kiitettävä.
 
Onkohan teillä pure rock 2 jäähyissä lga1700 adapterit pakkauksissa mukana? Valmistajan mukaan kesästä 2022 alkaen kuulunut pakettiin.



Meillä on varastossamme sekä vanhempaa että uudempaa be quiet! Pure Rock 2 erää, joten osassa pakkauksista ei tule mukana LGA1700 kiinnikkeitä. Hyvä vaihtoehtoinen jäähdytin samassa hintaluokassa olisi tämä alla oleva ja tukee varmasti suoraan LGA1700 kantaa:

 
ja väitätte, että kortti jossa tuulettimet pyörivät 100 prosentin käyttöasteella toimii ihan normaalisti, eikä siinä ole mitään vikaa.
itse sain hiljattain 3090 kortin käyttöön jossa on pienempi ja kevyempi jäähdytysratkaisu kuin entisessä, eri valmistajan 3080 kortissani ja uusi 3090 kuumeni alle minuutissa 75c tienoille jossa tuulettimet menee täysille, kauhea kokemus, häiritsevä ääni, ja lopulta lämmöt nousisivat jopa 82c asti.. vaihdoin kotelon sisäänottotuulettimet uusiin ja tehokkaampiin ja nyt kortti ei kovassakaan jatkuvassa rasituksessa nouse ~68c korkeammalle ja tuulettimet pysyy hiljaisena

se on sitten eri asia jos kortti saa viileää ilmaa ja silti kuumenee järkyttävästi, ehkä cooleri kiinnitetty tehtaalla huonosti?
 
se on sitten eri asia jos kortti saa viileää ilmaa ja silti kuumenee järkyttävästi, ehkä cooleri kiinnitetty tehtaalla huonosti?

Tätä minun korttia on testattu avoimessa testipenkissä talvella ja siitä huolimatta lämmöt nousevat pelatessa lähes välittömästi n. 80 asteeseen ja tuulettimet huutavat täysillä. Kopan huonosta tuuletuksesta ei siis ole kyse.
 
Tätä minun korttia on testattu avoimessa testipenkissä talvella ja siitä huolimatta lämmöt nousevat pelatessa lähes välittömästi n. 80 asteeseen ja tuulettimet huutavat täysillä. Kopan huonosta tuuletuksesta ei siis ole kyse.

Tuolla aikaisemmin ketjussa sinulta kyseltiin seuraavia:

Kun sun viestihistoriasta löytyy tällainen allaoleva viesti, niin avaatko onko sulla nyt eri TUF 3080 kun aiemmin? Onko vika ollut heti kortin asennuksesta lähtien, onko se huonontunut pikkuhiljaa? Onko korttiin tehty muutoksia?

Ja olethan testannut ilman FanControl, MSI Afterburner, yms softia koska ne saattavat tehdä sen, että vain osa tuulettimista pyörii? Kuulostaisi tältä että vain osa tuulettimista toimii ja kortti kuumenee.



Tapio_75 sanoi:

Mulla oli Asus 3080 TUF ja se oli asennettu ns. väärinpäin, jonka seurauksena lämmöt nousi 84 asteeseen. Sitten kun käänsin koppaa, niin lämmöt tippuivat n. 20 astetta. Eipä olisi tuollainen tullut edes mieleen ja kortti oli lähdössä takuuhuoltoon, mutta onneksi täältä löytyi apua.


Tapio_75 sanoi:
Mulla oli Asus 3080 TUF ja se oli asennettu ns. väärinpäin, jonka seurauksena lämmöt nousi 84 asteeseen. Sitten kun käänsin koppaa, niin lämmöt tippuivat n. 20 astetta. Eipä olisi tuollainen tullut edes mieleen ja kortti oli lähdössä takuuhuoltoon, mutta onneksi täältä löytyi apua.

NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)
Onko sulla 3,5" levyjä tuolla kelkassa asennettuna, ota se psu-shroudin kansi pois ja laita sinne näyttiksen alapuolelle 1 intake? Toki osa ilmasta puhaltaa ihan harakoille kun ei se sieltä shroudin alta kunnolla kierrä. Onhan siellä kovoja. Tuo on kyllä myös ihan kokeilemisen arvoinen idea...
bbs.io-tech.fi
 
Tuolla aikaisemmin ketjussa sinulta kyseltiin seuraavia:

Näissä Asusin TUF korteissa oli tosiaan sellainen ominaisuus, että jos se on asennettu koneeseen pystyasennossa, niin se kuumenee enemmän kuin vaaka-asennossa. Liittyy oletettavasti siihen, että tuo höyrykammio on suunniteltu toimimaan vaaka-asennossa. Silloin aikoinaan kun vaihdoin kortin vaaka-asentoon, niin lämmöt olivat ok ja kortti oli lähes äänetön. Kortti ei ollut pystyasennossa kuin pienen hetken.

Nämä lämpöongelmat ovat alkaneet vasta kortin ikääntymisen myötä. Kaikki tuulettimet pyörivät - ja tämähän siis se varsinainen ongelma on, että ne kaikki tuulettimet tosiaan pyörivät lähes välittömästi täysillä ja meteli on sen mukainen. On testattu ihan puhtaalla Windows asennuksella avoimessa testipenkissä, mutta ei mitään vaikutusta.

Korttiin ei ole tehty mitään muutoksia.

Ihan samat ongelmat kortin kanssa, kuin useilla muillakin tämän foorumin käyttäjillä. Varmaan ongelmat voisivat korjaantua tahnojen vaihdolla, mutta jos kortissa on takuu voimassa, niin eihän loppukäyttäjän ole tarkoitus alkaa omalla riskillä korjaamaan korttia, koska selvä valmistusvirhe tässä on.

Ja erikoiseksi tämän asian tekee se, että nyt näyttää siltä, että Jimms on aikaisemmin vaihtanut näitä viallisia kortteja takuuvaihtona uusiin ja ongelma on korjaantunut sillä. Nyt aivan vastaavista ongelmista tehdyt RMA:t hylätään järjestelmällisesti, eli olisi kiva tietää, että ovatko takuuehdot mahdollisesti muuttuneet takautuvasti vai mistä tässä oikein on kyse?
 
Näissä Asusin TUF korteissa oli tosiaan sellainen ominaisuus, että jos se on asennettu koneeseen pystyasennossa, niin se kuumenee enemmän kuin vaaka-asennossa. Liittyy oletettavasti siihen, että tuo höyrykammio on suunniteltu toimimaan vaaka-asennossa. Silloin aikoinaan kun vaihdoin kortin vaaka-asentoon, niin lämmöt olivat ok ja kortti oli lähes äänetön. Kortti ei ollut pystyasennossa kuin pienen hetken.

Nämä lämpöongelmat ovat alkaneet vasta kortin ikääntymisen myötä. Kaikki tuulettimet pyörivät - ja tämähän siis se varsinainen ongelma on, että ne kaikki tuulettimet tosiaan pyörivät lähes välittömästi täysillä ja meteli on sen mukainen. On testattu ihan puhtaalla Windows asennuksella avoimessa testipenkissä, mutta ei mitään vaikutusta.

Korttiin ei ole tehty mitään muutoksia.

Ihan samat ongelmat kortin kanssa, kuin useilla muillakin tämän foorumin käyttäjillä. Varmaan ongelmat voisivat korjaantua tahnojen vaihdolla, mutta jos kortissa on takuu voimassa, niin eihän loppukäyttäjän ole tarkoitus alkaa omalla riskillä korjaamaan korttia, koska selvä valmistusvirhe tässä on.

Ja erikoiseksi tämän asian tekee se, että nyt näyttää siltä, että Jimms on aikaisemmin vaihtanut näitä viallisia kortteja takuuvaihtona uusiin ja ongelma on korjaantunut sillä. Nyt aivan vastaavista ongelmista tehdyt RMA:t hylätään järjestelmällisesti, eli olisi kiva tietää, että ovatko takuuehdot mahdollisesti muuttuneet takautuvasti vai mistä tässä oikein on kyse?
Mut jimms iski tekemään heidän puolestaan testejä valmistajan omalla kellotus/tuuletin ohjelmalla millä testattiin ropellien toimivuus. mulla on hyvät videot kortin toiminnasta ja siitä miten se kortti alkaa lämpöthrotlaamaan kun saavudetaan corelle 80c lämpö ja miten hotspot on 105c, tuuletin profiili isketty 50% millä kortin saa edes jotenkin siedettävälle melutasolle.
lämmöt ei muutu mihinkään vaikka iskee automaattisen profiilin millä ropellit alkaa välittömästi huutamaan 100% nopeudella juurikaan mitään vaikutusta lämpöihin.
löytyy myös videota missä furmark on pyörinyt taustalla 1080p tarkkuudella noin 6min ja miten se näkyy hwinffossa merkittävänä kellojen että virran kulutuksen pienentymisenä. kellot menee pyörimään sinne 1100mhz tienoille ja virtaa kortti imee enää n.280w johtuen korkeista lämmöistä. tässä mallissa powerlimitti kuitenkin huitelee siellä 350w tienoilla

katsotaan mitä Jimms sekä Palit vastaa kun iskin aamusta linkit niille videoihin. kummastuttaa kun aiemmin tälläset selkeet tapaukset on mennyt rma:han ja nyt pitää alkaa taistelemaan selkeästä kortin viasta
 
Vaivaan teitä @Jimm's vielä näillä näytönohjaimen liian korkeisiin lämpötiloihin liittyvällä asialla. Tuossa on viime vuodelta aivan vastaava tapaus, mistä on itselleni ja useille muille tullut RMA:sta hylky. Veijarilla on Asus TUF kortissa lämpötilat nousseet lähemmäs 80 asteeseen ja tuulettimet pyörivät täysillä. RMA ja uusi kortti tilalle, jonka jälkeen lämmöt ja meteli taas sellaiset, mitä niiden pitäisikin olla.

Itselläni aivan vastaava tapaus ongelmien osalta ja RMA tulee hylättynä saatesanoilla "tuulettimien pitääkin pyöriä täysillä, kun lämpötila nousee yli 75 asteen, joten kortissa ei ole mitään vikaa."

Voisitteko hieman avata tätä teidän takuuprosessia, eli miten on mahdollista että vielä viime vuonna aivan samoilla spekseillä käyttäjä saa takuusta uuden hiljaisen kortin ja nyt te järjestelmällisesti hylkäätte kaikki vastaavat RMA:t ja väitätte, että kortti jossa tuulettimet pyörivät 100 prosentin käyttöasteella toimii ihan normaalisti, eikä siinä ole mitään vikaa.



Tuossa aikaisemmassa tapauksessa käyttäjä vielä erikseen mainitsee, että "mitään näkyvää throttlingia tai fps tippumista en huomannut", eli hänen ainoa ongelma oli lämpötila & tuulettimet.

Vai olenko minä ainoa, joka näkee tässä teidän toiminnassa jotain "pientä" epäloogisuutta?


Näistä tapauksista on valmistajan kanssa käyty useasti keskustelua ja heillä linja on nyt melko tiukka. Kortin lämpötila ei suoraan ole virhe mutta throttlaaminen ei kuulu asiaan. Kortit ovat hyvinkin yksilöllisiä ja näissä voi olla jopa kymmenenkin asteen eroja saman malliston sisällä. Linkatussa tapauksessa kortista on todennäköisesti löytynyt muuta takuuvaihtoon oikeuttavaa vikaa.
 
Jos 30-sarjalaisessa hotspot napsahtaa 105C asti niin kortti taatusti throttlaa. Oma Palitin 3090 kävi pitemmän kaavan kautta valmistajalla vaihdossa juuri tällaisen ongelman takia. Tosin sen kanssa myös kortin suorituskyky oli tasoa "3080" vaikka tarrassa luki "3090" joka teki asiasta ainakin omasta mielestäni varsin selkeän tapauksen. Ja valmistajan kautta käytiin lähinnä siksi ettei ollut muuten samanlaista korvaavaa ja koneeseen ei fyysisesti isommat kortit mahtuneet. Onneksi duunista pystyi lainaamaan väliaikaisen varakortin :)
 
Näistä tapauksista on valmistajan kanssa käyty useasti keskustelua ja heillä linja on nyt melko tiukka.

Varmistan vielä, että varmastin ymmärsin oikein. Mainitsit, että linja on nyt melko tiukka. Eli onko siis niin, että näitä takuuehtoja on muutettu takautuvasti, koska vielä viime vuonna aivan vastaavilla ongelmilla kortti olisi hyväksytty takuuseen?

Kortin lämpötila ei suoraan ole virhe mutta throttlaaminen ei kuulu asiaan.

Se lämpötila on periaattessa aivan epäoleellinen asia. Siitä seuraavat ongelmat ovat tässä se pihvi. Kuten esim. se, että aikaisemmin lähes äänetön kortti huudattaa nyt tuulettimia täysillä ja sen käyttö illalla / yöllä on mahdotonta, jos samassa huoneessa yritetään nukkua. Ja lienee myös aivan selvää, että jos lämmöt nousevat niin korkeaksi, että tuulettimet alkavat pyörimään täysillä, kortti alkaa pian throttlaamaan.

Linkatussa tapauksessa kortista on todennäköisesti löytynyt muuta takuuvaihtoon oikeuttavaa vikaa.

Höpsis. Tuossa Veijjarin tapauksessa ainoa ongelma oli korkea lämpötila, jonka seurauksena tuulettimet käyvät 100 prosentin käyttöasteella. Näillä spekseillä hän oli tehnyt RMA:n ja suora lainaus "RMA-hakemus hyväksyttiin ja vien kortin takuuseen." Nyt kun tekee RMA:n ihan samoilla spekseillä, niin RMA hylätään välittämästi. Olen vielä YV:llä yhteydessä @Veijjari , niin hän osaa varmasti itse kertoa, että mikä oli se vika, jonka perusteella RMA hyväksyttiin ja hän sai uuden kortin.

En haluaisi olla se hankala asiakas, mutta kyllä te varmasti itsekkin ymmärrätte, että Suomen suurimmalla tekniikkafoorumilla nämä teidän väitteet siitä, että se on täysin normaalia, jos ASUS TUF kortin tuulettimet pyörivät pelatessa avoimessa testipenkissä välittömästi 100 prosentin käyttöasteella, ovat melkoista mentaaliakrobatiaa.

Olen ollut yhteydessä myös Kuluttajaneuvontaan ja sain heiltä seuraavaa ohjeistusta:

"Jos tuotteen käyntiääni ei vastaa sitä, mitä tämän tyyppiseltä tuotteelta normaalisti voi odottaa, tuotteessa voi olla virhe. Jos myyjä ei suostu tutkimaan tuotetta, voit halutessasi tutkituttaa näytönohjaimen jollakin toisella hyvämaineisella firmalla ja saada kirjallisen lausunnon virheestä. Jos tuote todetaan virheelliseksi, voit vaatia myyjältä lausunnon hankkimisesta aiheutuneet kustannukset korvattavaksi, mutta jos virhettä ei löydy, kustannukset jäävät sinun vastattavaksesi."

Tässä nyt oleellista olisi siis määrittää, että voidaanko ASUS TUF kortilta normaalisti odottaa, että tuulettimet huutavat lähes välittömästi 3000 RPM. Tämä kyseinen korttihan oli IO-Techin testissä ja ainakaan sen tai yhdenkään muun testin perusteella tämä ei taida olla ihan normaalia ja kyllähän tekin sen toki itse aivan hyvin tiedätte.

Mutta turhaan tätä asiaa tämän enempää ihmetellään, koska molempien näkemys asiaan on varmasti tullut selväksi.

Varmistan vielä, että onko jälleenmyyjän näkemys siis edelleen se, että kortti joka on aikaisemmin ollut lähes äänetön ja nyt tuulettimet huutavat jatkuvasti 100 prosentin käyttöasteella ei edelleenkään oikeuta takuuvaihtoon, vaan asian selvittäminen jatkuu Kuluttajariitalautakunnassa?
 
Olisiko arviota koska AORUS-FI32QX olisi saldoilla? Toki paahtoihinkin kelpaisi...
 
Varaston puolelta saatiin kuulla että tilauskantaa on saatu kirittyä siinä määrin, että tällä hetkellä keräillään eilisen päivän tilauksia. Joulun aiheuttama ruuhka tilauksien suhteen on siis selätetty :)
 
Olisiko arviota koska AORUS-FI32QX olisi saldoilla? Toki paahtoihinkin kelpaisi...
Koitetaan selvitellä.

Muokattu: Kyseltiin tätä tukkurin suunnalta, mutta valmistajalta ei ole vielä tullut vahvistettua toimitusaikaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: V84
Onko nyt tämän vuoden puolelle tullut mitään tietoa tämän Keychron Q6:n saatavuudesta?

Itse päädyin loppujen lopuksi tilaamaan kyseisen näppiksen (fully assembled, knob version) + rannetuen suoraan Keychronilta Black Friday alennuksen yhteydessä kun en enää jaksanut odotella. Ja on kyllä ollut hyvä näppis, voin suositella =)
 
Itse päädyin loppujen lopuksi tilaamaan kyseisen näppiksen (fully assembled, knob version) + rannetuen suoraan Keychronilta Black Friday alennuksen yhteydessä kun en enää jaksanut odotella. Ja on kyllä ollut hyvä näppis, voin suositella =)
Valitettavasti nyt ei näy tarjouksia. Itseasiassa erikseen sanottu, että mahdolliset tarjouskoodit eivät päde ISO-layouttiin.. vähän huolettaa että tullien kanssa sieltä tulee melkoisen railakkaan hintainen näppäimistö..
 
Onko nyt tämän vuoden puolelle tullut mitään tietoa tämän Keychron Q6:n saatavuudesta?

Laitoin tuotepäällikön suuntaan kyselyä.

EDIT. Keychronin tuotteita lisätään parhaillaan meidän verkkokauppaan. Nämä alla olevat lisättiin äskettäin:

Kytkimiä näihin löytyy yleisellä haulla ja koitamme saada näppäinhattuja lisää valikoimiin piakkoin.
Koko listaus nyt olevista tuotteista (lisää siis tulossa):
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Keskustelu on suljettu.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 323
Viestejä
4 504 389
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom