Sauna - keskustelua saunomisesta

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 852
Ittellä tollaisissa lämmöissä "paleltaa" (ilman löylyjä) :o Tuskin oon ainut, jonka mielestä 75-80c on semmoinen lepponen ja mukava. Joskus harvoin sit tykkää kunnolla löylytä ja 100C+
Saiskin se 100+. Johonkin 90c pääsee 8kw kiukaalla kun tunnin lämmittää. Tosin mulla on ilmanvaihdossa jotain pahasti pielessä, tietäis vaan mitä. Puukiuashan siinä oli ennen ja silloin ei lämpö loppunut ikinä. Neljä henkeä sopii lauteille vähän tiiviisti, niin ei toi kovin iso koppi ole.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 417
Saiskin se 100+. Johonkin 90c pääsee 8kw kiukaalla kun tunnin lämmittää. Tosin mulla on ilmanvaihdossa jotain pahasti pielessä, tietäis vaan mitä. Puukiuashan siinä oli ennen ja silloin ei lämpö loppunut ikinä. Neljä henkeä sopii lauteille vähän tiiviisti, niin ei toi kovin iso koppi ole.
Joo no kuten sanoin, harvoin joskus saa mahiksen käristellä selkä punaisena kunnon löylyissä. Paikkansa niilleki, mut ei perus arkisaunottelua :D Jossain mökillä puusaunassa eikä silloinkaa tukalalta tunnu, ku ilma kiertää.
 
Liittynyt
12.07.2023
Viestejä
525
IV-koneen 1-asento on useimmiten poissaoloasento ja 2 normaali. Saunominen ja suihkuttelu olisi syytä hoitaa tehostetusti eli 3- tai 4-asennossa. Se et saunot ilmanvaihto minimillä tekee jo varmasti sitä tukalaa oloa huonon ilmankin vuoksi ja luultavasti lämpötilaerot pystysuunnassa ovat korkeat. Tehostetulla ilmanvaihdolla kylpyhuoneen poisto imaisee oven alta ilmaa saunasta ja tasoittaa tuota katon ja lattian lämpötilojen eroa.
Toisaalta modernilla lasiseinällä, jossa on aukkoja muuallakin kuin oven alla, tuo tehostus alkaa ohjaamaan jo vähän liikaa löylyjä pois saunasta. Ylhäällä olevat aukot pääsee nappaamaan löylyn suoraan pois, ennenkuin ehtii edes kiertämään saunassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 852
Joo no kuten sanoin, harvoin joskus saa mahiksen käristellä selkä punaisena kunnon löylyissä. Paikkansa niilleki, mut ei perus arkisaunottelua :D Jossain mökillä puusaunassa eikä silloinkaa tukalalta tunnu, ku ilma kiertää.
Jep, saunassa on kaksi mittaria samalla korkeudella, eri seinillä. Sitten infrapunamittarilla katselin missä on mitäkin lämpöjä. Taitaa olla niin että lämpö karkaa kylppärin puolelle. Mikä onkin ainoa paikka mitä en oo mittaillut viel, mutta turhan lämmin siellä ainakin on. Pitää ottaa taas mittari käteen kun seuraavan kerran lämmittää ja sitten miettiä mitä tehdä vai onko mitään tehtävissä. Ennen oli puuovi, nyt lasiovi ja alhaalla hemmetinmoinen aukko oven alla. Notta imeekö kylppäri jotenkin lämmöt pois saunasta vai mitä kummaa :o
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 121
Ei ihme että on tukalat olot kun ilma ei kierrä. Saunoessa, varsinkin sähkösaunassa, pitäis laittaa ilmanvaihto saunomisen ajaksi TÄYSILLE ja poistoilmaluukku auki. Ilman pitää vaihtua ja kiertää muuten sinne tukehtuu. Puukiukaissa palaminen auttaa ilmanvaihdossa ja happea riittää, mutta sähkösaunassa happi loppuu kesken jos ilma ei kunnolla kierrä.

Siks toisekseen toi sun anturi on väärässä kohdassa kun ei saa olla lähellä korvausilmaventtiiliä. Todennäköisesti sun saunas on kuumempi koska tuloilma vääristää termaria.
Mä olen erimieltä. Raitisilmaventtiili kun on tuossa kiukaan päällä niin jos ilmanvaihto on saunomisen aikana täysillä niin se lykkää kyllä vähän turhan kovaa sitä ilmaa sinne saunaan.

Anturin paikasta, joo on tavallaan väärässä paikassa mutta eipä tuo sinänsä ole haitannut. Kalibroinut en ole sitä, vaikka sellainenkin tuosta ohjauspaneelista vissiin löytyy. Lisäksi en ole maininnut että mulla on tukalaa tuossa 65-70 asteessa. Se on ihan totaalisen fine, ainakin meille ja niin muillekin tuntunut olevan.
Poistoa olen pitänyt enemmän kiinni SAUNOESSA sillä ajatuksella ettei se ime kaikkea löylyä heti harakoille saunasta.

Voin mä toki mielenkiinnosta testata seuraavaksi laittaa saunomisen ajaksi iv kone 4/4 ja luukut auki ja kiuasta porottaa 85 asteeseen, näkyy varmaan aika hyvin ainakin sähkönkulutuksessa mutta ei välttämättä juuri muussa, väittäisin näin.

Jännä tosiaan että täällä huudellaan että mulla on tukalaa vaikka missään vaiheessa en ole niin väittänyt vaan siitä tulee tukalaa jossain 80 asteessa kun sauna ei mikään kauhean iso ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 121
Onkoha toi sit vaa kalibroitu päin veetä? 65C tolla sijoituksella ei mitenkää voi olla sinnepäinkää löylykelponen sauna.
Noh, voin mä tuota koittaa siirtää enemmän tuohon nurkkaanpäin niin ohjekirjan mukainen minimi etäisyys 500mm raitisilmaventtiilistä täyttyisi. Nyt se on n. 300mm.

"Löylykelpoinen sauna", no ei ehkä sulle. Väittäisin että saunominen on 90%:sesti omista mieltymyksistä kiinni ja tärkeintä että ilma vaihtuu ja se kyllä vaihtuu tuolla iv koneen ykkösasennollakin mutta vaan vähän hitaammin. Saunomisen päätyttyä sitten kone täysille että kuivuu.
Ei oo tässä saunassa hometta näkynyt.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 121
IV-koneen 1-asento on useimmiten poissaoloasento ja 2 normaali. Saunominen ja suihkuttelu olisi syytä hoitaa tehostetusti eli 3- tai 4-asennossa. Se et saunot ilmanvaihto minimillä tekee jo varmasti sitä tukalaa oloa huonon ilmankin vuoksi ja luultavasti lämpötilaerot pystysuunnassa ovat korkeat. Tehostetulla ilmanvaihdolla kylpyhuoneen poisto imaisee oven alta ilmaa saunasta ja tasoittaa tuota katon ja lattian lämpötilojen eroa.
Niin on mulla normaalisti 2/4 asennossa. Vaan saunan lämpeämisen ja saunomisen aikana 1/4. Saunomisen päätyttyä laitan 4/4 n.tunniksi.

Kyllä sen ihan kädellä tuntee että sieltä venttiilistä ilmaa tulee 1/4 asennollakin, 4/4 olisi vähän överi mutta kuten toisissa viesteissä sanoin niin voin tehdä testin näillä teidän tavoilla saunotella, väittäisin vaan että tolla menolla menee suurinosa löylyistä hukkaan ja sauna viilenee suotta kun venttiilistä lykkää ilmaa niin lujaa.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 417
Jännä tosiaan että täällä huudellaan että mulla on tukalaa vaikka missään vaiheessa en ole niin väittänyt vaan siitä tulee tukalaa jossain 80 asteessa kun sauna ei mikään kauhean iso ole.
Ei se lämmön tuntu edelleenkää kuutioista ole kiinni. Sanoin aiemmin vähä väärin tosiaan*, mut kyl se ~80c on ns. normaali saunan lämpö. 65c ei kyl takuulla useimmille suomalaisille kelpaa. Uimahalleissakaa noin kylmää ole.

* Mut jos yli 65c tuntuu tukalalta, on saunassa jotain tosi väärin tai henkilön kannattaa käydä terveystarkastuksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 852
Mjoo, tuli tuossa joku aika sitten tutustuttua vähän eri kulttuurin kaveriin, joka ollut suomessa puolisen vuotta. Tietenkin kulttuurierot tuli jutuksi ja sauna tietty. No täähän kiinnostui heti. Halusi myös uimaan ja koska en omista uima-allasta niin ehdotin uimahallia.

Siellä siis kolme saunaa. kun en ollut itsekään käynyt siellä vuosiin niin en muistanut parin saunan eroa, kolmannen tiesin. Ensin ns. normilämpöiseen, arvioisin että siinä 75c about, kun mittareita ei ole, all fine. Välillä uimista, seuraava sauna oli melko viileähkö, ehkä noin 60c arvioin, siitä suihkun kautta sinne kuumaan koppiin mikä vastaa mun saunaa suunnilleen kooltaan, asteet lienee 90c.

Lopputulemana paras sauna oli se kuumin, vaikka jotain valitusta tuli mun löylyn heitosta...

Ihmiset, tai saunojat pitää nyt vain eri lämpötiloista, mikä sopii toiselle, ei soi kaikille.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 121
Ei se lämmön tuntu edelleenkää kuutioista ole kiinni. Sanoin aiemmin vähä väärin tosiaan*, mut kyl se ~80c on ns. normaali saunan lämpö. 65c ei kyl takuulla useimmille suomalaisille kelpaa. Uimahalleissakaa noin kylmää ole.

* Mut jos yli 65c tuntuu tukalalta, on saunassa jotain tosi väärin tai henkilön kannattaa käydä terveystarkastuksessa.
No kuten varmasti olette oikeassa niin tuo 65 ei välttämättä pidä paikkaansa, hankala sanoa koska tuo anturi tällä hetkellä on vähän ilmavirran tiellä ehkäpä. Pitäisi hankkia toinen mittari jonka sijoittaisi sinne missä istutaan saunojan päänkorkeudelle. Ja voisin tuota anturia vähän siirtääkin.

Ei mulla mitään hätää tuolla tuossa kiukaan ohjauspaneelin 65 asteessa ole ollut mutta siitä olen varma että jos se näyttäisi 80 ja yli niin ei siellä kauaa istuisi kukaan.

Mä en nyt vaan oikein allekirjota tota että ilmanvaihto pitäisi olla TÄYSILLÄ saunoessa, järkikin sanoo ettei se löyly siellä pysy kauaa sillä ilmanvaihdon määrällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 775
Mä olen erimieltä. Raitisilmaventtiili kun on tuossa kiukaan päällä niin jos ilmanvaihto on saunomisen aikana täysillä niin se lykkää kyllä vähän turhan kovaa sitä ilmaa sinne saunaan.

Anturin paikasta, joo on tavallaan väärässä paikassa mutta eipä tuo sinänsä ole haitannut. Kalibroinut en ole sitä, vaikka sellainenkin tuosta ohjauspaneelista vissiin löytyy. Lisäksi en ole maininnut että mulla on tukalaa tuossa 65-70 asteessa. Se on ihan totaalisen fine, ainakin meille ja niin muillekin tuntunut olevan.
Poistoa olen pitänyt enemmän kiinni SAUNOESSA sillä ajatuksella ettei se ime kaikkea löylyä heti harakoille saunasta.

Voin mä toki mielenkiinnosta testata seuraavaksi laittaa saunomisen ajaksi iv kone 4/4 ja luukut auki ja kiuasta porottaa 85 asteeseen, näkyy varmaan aika hyvin ainakin sähkönkulutuksessa mutta ei välttämättä juuri muussa, väittäisin näin.

Jännä tosiaan että täällä huudellaan että mulla on tukalaa vaikka missään vaiheessa en ole niin väittänyt vaan siitä tulee tukalaa jossain 80 asteessa kun sauna ei mikään kauhean iso ole.
Kun ostin tommosen samanlasen kiukaa ja alunperin laitoin anturin väärään kohtsa kun muistelin että pään korkedelle kauas kiukaasta ihmettelin että lämmity kesrää ja kestää mutta kun 65c menin saunaan kuuma.
Sitte vaihdoin anturin ohjeen paikksan ja kas, nyt saunan lämpö oli n. 80c samoilla lämmityajoilla. Tolla samalla kaavalla sun saunassa on n40c päänkorkeudella.. Jopatodennäköisesti kuitenkin enemmän koskatuloilma viilentää anturia ja kiuas ja sauna todellisesti kuumempia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 697
Viestejä
4 324 841
Jäsenet
72 073
Uusin jäsen
Kantoaalto

Hinta.fi

Ylös Bottom