Sauna - keskustelua saunomisesta

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 774
Juu kyllähän puusaunassa yleensä tulee tuoksuja lämmitettäessä, ja myös talon ulkopuollella sen huomaa luoden saunomisen tunnelmaa jo odotellessa. Tämähän on siis savun tuoksu positiivisessa mielessä, ei silmiä kirvelevästi. Sitä en ymmärrä miksi puusaunassa olisi kosteammat löylyt?

Minusta kosteat löylyt on usein hyvän ilmankierron ja juuri oikeankokoisen kiukaan yhteispeli tehden löylyistä miedommat ja vettä voi käyttää jonkin verran enemmän. Iso kiuas tekee saunasta helposti kuivan ja kuuman eikä löylyä voi heittää samalla tavalla. Tämä koskee sekä puukiuasta että sähkökiuasta, mutta usein se turhan iso kiuas on pienissä sähkösaunoissa.
Voisko olla että puukiukaissa vesi en mene läpi vaan jää "kiukaaseen" ja höyrystyy siten enemmän? Sähkökiukaassahan liika vesi humahtaa suoraan kiukaan läpi lattialle ja näin ollen vähemmän vettä höyrystyy.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
952
No kerta kaksi samansisältöistä viestiä tuli niin todetaan uskottavaksi selitykseksi. En ole ollut sähkösaunassa jossa vesi tulee läpi lattialle, paitsi kerran kun kiuas oli viallinen eikä lämmennyt kunnolla. Yleensä niistä on tupannut lähtemään löylyä niin paljon kuin uskaltaa vettä heittää.

Olisin itse veikannut syyksi sen, että sähkösaunat ovat enemmän ja pidempiä aikoja päällä (ja näin ollen ovat kuivempia) kuin puusaunat, joita tarvitsee aktiivisesti lämmittää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 226
Olisin itse veikannut syyksi sen, että sähkösaunat ovat enemmän ja pidempiä aikoja päällä (ja näin ollen ovat kuivempia) kuin puusaunat, joita tarvitsee aktiivisesti lämmittää.
Meillä mökillä Aitokiuas ja siellä löylytellään tuntikausia kun kerran on saatu lämmitetyksi , joten ei tuokaan teoria oiken päde. Kiukaan suuri kivimäärä taas takaa sen, että vettä ei valu läpi. Hyvin kosteat / mielyttävämmät löylyt siellä on verrattuna kaupunkikämpän sähkösaunaan.

Sähkökiukautakin on erinlaisia, perus pikkukopin sähkökiukaasssa on vähän kiviä ja ei niiden tarvii paljoa jäähtyä kun osa vedestä menee läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 959
Minä luulen myös että suurin tekijä kosteisiin ja lepposiin löylyihin on puukiukaan isompi kivimäärä,isoa kivimäärää ei tarvitse lämmittää yhtä kuumaksi kuin pientä määrää,sama pätee myös sähkökiukaaseen,100 kg on eri asia kuin 20 kg.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 043
Joku 6kW harvia 5,3 kuution (1,5 × 1,5 x 2,3) saunassa. Kivet on kiukaan päällä.
Ei kai sinne kiukaalle heitetä mitään jääkylmää vettä? Lisäksi näyttääkö että kaikki vastukset lämpiäisi? Milloin kivet vaihdettu viimeksi?

Ja mistä tuo lämpötila on saatu? Kiuas on ainakin oikean kokoinen tuohon tilaan. Äkkiseltään tuo joka tapauksessa viittaisi että vastuksissa alkaa olemaan vikaa, ellei siellä nyt ole jotkut viisi vuotta vanhat kivet käytössä.

Kiukaan nopea tehon lasku on usein merkki rikkoutuneista vastuksista. Tällöin vastusten kunto on syytä
pikaisesti tutkia. Kotikonstein yksinkertainen tapa on ottaa muutama kerros kiviä kiukaan pinnalta pois, jotta
vastuksien kärki paljastuu, ja laittaa kiuas hetkeksi päälle ja pois. Vastuksista on nopeasti havaittavissa
kuumenevatko ne.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
952
Meillä mökillä Aitokiuas ja siellä löylytellään tuntikausia kun kerran on saatu lämmitetyksi , joten ei tuokaan teoria oiken päde. Kiukaan suuri kivimäärä taas takaa sen, että vettä ei valu läpi. Hyvin kosteat / mielyttävämmät löylyt siellä on verrattuna kaupunkikämpän sähkösaunaan.

Sähkökiukautakin on erinlaisia, perus pikkukopin sähkökiukaasssa on vähän kiviä ja ei niiden tarvii paljoa jäähtyä kun osa vedestä menee läpi.
Joo ei se varmaan ollutkaan kummoinen teoria, kunhan pohdin.

Eikös Aitokiuas-sauna jäähdy kun lyö kannen kiinni koska kiuas ei kovin paljon säteile saunaan vaipan läpi. Tällöin voisi luulla ettei se kovin paljon saunaa kuivata, ja lisäksi kiuas ei itsessään poista kosteutta löylyn aikana koska hormiyhteys on tukittu hormin pellillä ja kiukaan putkessa olevalla valurautakiekolla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 226
Eikös Aitokiuas-sauna jäähdy kun lyö kannen kiinni koska kiuas ei kovin paljon säteile saunaan vaipan läpi. Tällöin voisi luulla ettei se kovin paljon saunaa kuivata, ja lisäksi kiuas ei itsessään poista kosteutta löylyn aikana koska hormiyhteys on tukittu hormin pellillä ja kiukaan putkessa olevalla valurautakiekolla.
Ju näinhän se toimii, kansi kiinni niin sauna "jäähtyy", toki onhan se kiuas silti hiton kuuma, sillä ei siinä mitään varsinaisia eristeitä ole, ainoastaan "tiilieristys". joten lämmittää se saunaa silti, varsinkin juuri lämmityksen jälkeen vaikka kansi olisi kiinni. Saunan lämpöähän säädellään kannen asennolla sekä tuhkaluukin asennolla. Molemmet paljon auki = kovat löylyt, molemmat vähän auki = miedot löylyt. Itse tosin säätelen pelkästään kannen asennolla, tuhkaluukun asentoon en koske.

Kai tuo saunan kosteus ja mielyttävyys on monen asian summa. Kiuastyyppi, saunan koko ja ilmanvaihto ( ja myös sen toteuttustapa ).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 167
Ei kai sinne kiukaalle heitetä mitään jääkylmää vettä? Lisäksi näyttääkö että kaikki vastukset lämpiäisi? Milloin kivet vaihdettu viimeksi?

Ja mistä tuo lämpötila on saatu? Kiuas on ainakin oikean kokoinen tuohon tilaan. Äkkiseltään tuo joka tapauksessa viittaisi että vastuksissa alkaa olemaan vikaa, ellei siellä nyt ole jotkut viisi vuotta vanhat kivet käytössä.
Kuumaa vettä heitän. Testasin myös vastukset, ni kaikki oli punasena. Kivet on vaihdettu n. vuosi sitten.

Lämpötilan mittaan about siltä korkeudelta, jolka pää on, ku istun ylälauteella.

Ehkä tää on vaan sähkökiukaan ominaisuus...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 851
Kuumaa vettä heitän. Testasin myös vastukset, ni kaikki oli punasena. Kivet on vaihdettu n. vuosi sitten.

Lämpötilan mittaan about siltä korkeudelta, jolka pää on, ku istun ylälauteella.

Ehkä tää on vaan sähkökiukaan ominaisuus...
Puuilosta tai motonetistä ostat sellaisen parinkympin infapunalämpömittarin. Sen kanssa kattelet mitkä on lämpötilat vaikka kiukaassa, seinissä katossa jne. Muutenkin hauska laite moneen tarkoitukseen.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 043
Saman kokoinen sauna ja 6kw Harvian kiuas eikä tuollaista ongelmaa ole ikinä ollut. Eikä ole tullut muualla vastaan tuollaista ongelmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 774
Kuumaa vettä heitän. Testasin myös vastukset, ni kaikki oli punasena. Kivet on vaihdettu n. vuosi sitten.

Lämpötilan mittaan about siltä korkeudelta, jolka pää on, ku istun ylälauteella.

Ehkä tää on vaan sähkökiukaan ominaisuus...
Nää on näitä.. riippuen omasta saunakäyttäytymisestä. Jotkut heittää raivolla litratolkulla vettä kerralla ja ihmettelee kun ei lämpö laskee ja jotkut lorottelee teelusikka kerrallaan ja ihan hyvin saunan lämpö pysyny tasaisena.
Ite oon huomannu että että jos vähänkään kiuasta piisakaa, eli pari kolme täys n.2dl kuupallista paiskoo niin kiuas ja sauna jäähtyy aika nopeesti ja kestää taas lämpöjen nousta. Mutta jos heittelet sen 2dl kuupan kymmenessä pikku tirussa niin lämpö pysyy niin kiukaassa ja saunassa.
Itelle ei ole semmosta sähkökiuasta keksittykkään mikä oman piiskaamisen kestää, mutta vähän räpsimällä saa lämmön pysymään niukin naukin siinä 85-90c jos ei raiskaa heti kiuasta.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 416
Mutta jos heittelet sen 2dl kuupan kymmenessä pikku tirussa niin lämpö pysyy niin kiukaassa ja saunassa.
Eikö pari desiä (about vesilasillinen) oo iha perus kauhan koko, noin abauttiarallaa? Kyl kiukaan sitä pitää jaksaa. Sit taas ne "puolen litran" muovikauhat on ylimitoitettua ainaki pienelle sähkökiukaalle.

2 desin kauhan jakaminen kymmenellä on ku sylkis kiukaalle :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 774
Eikö pari desiä (about vesilasillinen) oo iha perus kauhan koko, noin abauttiarallaa? Kyl kiukaan sitä pitää jaksaa. Sit taas ne "puolen litran" muovikauhat on ylimitoitettua ainaki pienelle sähkökiukaalle.
Jaa-a. En tiiä. Nykyään on muotia nää lirutinkauhat millä lorotellaan desi vettä minutissa 70c lämmössä hissussee. Itse kun olen näitä piiskaajia niin siinä otetaan kiukaasta mittaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 404
Onko kenelläkään hyvää kokemusta, teoriaa, tai edes jotain ajatusta kiukaan "uruista"?

Kuinka kivet kannattaa asetella että toimii parhaiten? Mä onnistuin vahingossa tekemään viimeksi kivet vaihtaessani urut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 774
Ihan näin gallupluotoinen kysymys että kun saunotte niin käyttekö ulkona vilvoittelemassa?
Häkellyin kun töissä kysyin kolmelta työkaverilta joilla kaikilla sauna ja jokainen sanoi että ei käy ulkona saunomisen aikana.

Olenko minä ainoa jolle oleellinen osa saunakokemusta on käydä useamman kerran ulkona vilvoittelemassa oli keli mikä tahansa?
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 895
Ihan näin gallupluotoinen kysymys että kun saunotte niin käyttekö ulkona vilvoittelemassa?
Häkellyin kun töissä kysyin kolmelta työkaverilta joilla kaikilla sauna ja jokainen sanoi että ei käy ulkona saunomisen aikana.

Olenko minä ainoa jolle oleellinen osa saunakokemusta on käydä useamman kerran ulkona vilvoittelemassa oli keli mikä tahansa?
Olisit kysynyt että miten he hoitavat sitten jälkihien pois jos kuumana sieltä vaatteet laittavat päälle. Kylmä suihku?
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
476
Tottahan toki jokaisten löylyjen jälkeen ulos, ja mieluusti uimaan jos mahdollista.
 
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
471
Meillä normiarjessa saunominen on vain vähän kuin esilämmittely ennen seks.. öö siis suihkua. Yleensä joka toinen ilta saunotaan. Joskus käy niin huonosti, että vain suihkutellaan. Sitten viikonloppuisin saunotaan vähän pidemmän kaavan mukaan, jolloin on melkein pakko käydä jäähylläkin välillä.
En kyllä koskaan laita vaatteita päälle heti pesun jälkeen. Yleensä hengailen saunatakki päällä loppuillan ennen pane... siis nukkumaan siirtymistä.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 219
voiko puulämmitteisen kiukaan "paremmuuteen" kosteiden löylyjen tuojana vaikuttaa se että monessa saunassa peseydytään samalla ja siten lisätään mukavaa kostetta...noo kuhan mietiskelen..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 404
voiko puulämmitteisen kiukaan "paremmuuteen" kosteiden löylyjen tuojana vaikuttaa se että monessa saunassa peseydytään samalla ja siten lisätään mukavaa kostetta...noo kuhan mietiskelen..
ihan samat lainalaisuudet siihen löylyn kosteuteen vaikuttaa puukiukaassakin.

Useimmiten puukiuas on vaan erilaisessa saunassa, jotkut vaan kuvittelevat että erilaisen löylyn syy on kiukaassa
 
Liittynyt
12.07.2023
Viestejä
525
ihan samat lainalaisuudet siihen löylyn kosteuteen vaikuttaa puukiukaassakin.

Useimmiten puukiuas on vaan erilaisessa saunassa, jotkut vaan kuvittelevat että erilaisen löylyn syy on kiukaassa
Puukiukaassa toteutuu ainakin se harvian ohjekirjan mukainen ilmanvaihto, että alhaalta poistuu kun kiuas itse imee sitä ilmaa.

En ole yhtäkään sähkösaunaa nähnyt jossa ilmanvaihto toteutuisi jonkunlaisen lauteiden alla olevan poistoventtiilin kautta, aina normi venttiilit vaan katossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 774
ihan samat lainalaisuudet siihen löylyn kosteuteen vaikuttaa puukiukaassakin.

Useimmiten puukiuas on vaan erilaisessa saunassa, jotkut vaan kuvittelevat että erilaisen löylyn syy on kiukaassa
Väärin. Puukiukaassa vesi valuu kivien läpi kiukaan pohjalle josta se höyrystyy ilmaan kun taas sähkökiukaassa ylimääräinen vesi valuu suoraan kiukaan läpi lattialle. Näin ollen puusaunassa on kosteammat lämmöt koska vettä höyrystyy enemmän.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 219
Puukiukaassa toteutuu ainakin se harvian ohjekirjan mukainen ilmanvaihto, että alhaalta poistuu kun kiuas itse imee sitä ilmaa.

En ole yhtäkään sähkösaunaa nähnyt jossa ilmanvaihto toteutuisi jonkunlaisen lauteiden alla olevan poistoventtiilin kautta, aina normi venttiilit vaan katossa.
Meil on lauteiden alla poisto ja kiukaan päällä tulo
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 404
Puukiukaassa toteutuu ainakin se harvian ohjekirjan mukainen ilmanvaihto, että alhaalta poistuu kun kiuas itse imee sitä ilmaa.

En ole yhtäkään sähkösaunaa nähnyt jossa ilmanvaihto toteutuisi jonkunlaisen lauteiden alla olevan poistoventtiilin kautta, aina normi venttiilit vaan katossa.
Kaikki omakotitalot joita viimeisen 25v aikana olen nähnyt rakennettavan on ollut poisto lauteiden alla ja katossa avattava venttiili kuivausta varten. Ja kutenkin alalla pyörin, että useamman saunan olen ehtinyt näkemään, niin ettei se nyt erityisen harvinaista ole. Kerrostaloissa on aika usein nuukailtu niiden venttiilien kanssa.

Jatkuvalämmitteisessä puusaunassa tosin se ilmanvaihto on aina huomattavasti tehokkaampaa, se palava tuli imee saunan läpi enemmän ilmaa mitä sähkösaunan ilmanvaihtokanavat tekevät, joka on kyllä eduksi löylyille.

Väärin. Puukiukaassa vesi valuu kivien läpi kiukaan pohjalle josta se höyrystyy ilmaan kun taas sähkökiukaassa ylimääräinen vesi valuu suoraan kiukaan läpi lattialle. Näin ollen puusaunassa on kosteammat lämmöt koska vettä höyrystyy enemmän.
No sähkökiukaalla ei tule kauhallisesta vettä yhtä paljon löylyä, eli sen saman löylyn saamiseksi pitää käyttää hieman enemmän vettä, mutta lopputulos on sama. Tosin kyllä se vesi lopulta valuu puukiukaastakin lattialle jos riittävästi sitä kaataa, on sielläkin pesän ympärillä tila veden valua läpi.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 118
Tässä nyt vuoden ollut käytössä harvia cilindro pc90xe 9kw kiuas. Oon aika tyytyväinen, tulee kyllä todella makoisat löylyt. Lämpötilaa pidän 65 asteessa, tämä tuntunut meidän saunassa ihan riittävältä, saa tarvittaessa kipatkakin löylyt.

Kuinkas usein vaihdatte/uudelleen ladotte kivet kiukaisiinne? Mulla tämä taski olisi varmaan pian tehtävä, kun vuoden ollut käytössä kiuas, vähintään kerta/viikko saunoen.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 416
Lämpötilaa pidän 65 asteessa, tämä tuntunut meidän saunassa ihan riittävältä, saa tarvittaessa kipatkakin löylyt.
Ittellä tollaisissa lämmöissä "paleltaa" (ilman löylyjä) :o Tuskin oon ainut, jonka mielestä 75-80c on semmoinen lepponen ja mukava. Joskus harvoin sit tykkää kunnolla löylytä ja 100C+
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 118
Ittellä tollaisissa lämmöissä "paleltaa" (ilman löylyjä) :o Tuskin oon ainut, jonka mielestä 75-80c on semmoinen lepponen ja mukava. Joskus harvoin sit tykkää kunnolla löylytä ja 100C+
Se nyt ihan riippuu saunan koosta ja mieltymyksistä. Jos tuolla olisi 75-80°C niin ei siellä pystyisi heittämään löylyä enää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 774
Ittellä tollaisissa lämmöissä "paleltaa" (ilman löylyjä) :o Tuskin oon ainut, jonka mielestä 75-80c on semmoinen lepponen ja mukava. Joskus harvoin sit tykkää kunnolla löylytä ja 100C+
65 astetta on aivan liian vähän. Mä en halua mennä saunaan lämmittelemään vaan hikoilemaan. Itsellä vähän vaihtelevasti lämmöt mutta näin kesällä kun sähkö on halpaa niin termari on 90c. Sitten taas kalliimmalla sähköllä siinä 85c.
Saunassa pitää olla kuuma ja löylyjen pitää piiskata kunnolla. Siitä sitten varsinkin talvella kun menee pakkaseen jäähdyttelemään niin on euforinen olo. Vielä parempi jos pääsee suoraan järveen.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 118
65 astetta on aivan liian vähän. Mä en halua mennä saunaan lämmittelemään vaan hikoilemaan. Itsellä vähän vaihtelevasti lämmöt mutta näin kesällä kun sähkö on halpaa niin termari on 90c. Sitten taas kalliimmalla sähköllä siinä 85c.
Saunassa pitää olla kuuma ja löylyjen pitää piiskata kunnolla. Siitä sitten varsinkin talvella kun menee pakkaseen jäähdyttelemään niin on euforinen olo. Vielä parempi jos pääsee suoraan järveen.
Niin no ei sen saunan kuulu olla sellainen että siellä alkaa ahdistamaan ja pyörryttämään. Niitä piiskaavia löylyjä saa ihan käyttämällä sitä vettä eikä heittämällä jotain liruja. Mulla tosin tuo 65 näyttää se kiukaan ohjauspaneeli ja lämpötila-anturi on kiukaan yläpuolella seinässä katosta jokunen sentti alempana. En ole kerinnyt hankkimaan erillistä saunalämpömittaria, mitäköhän sellainen näyttäisi...

Pidin alussa tuota 70 asteessa mutta totesin että turhaan siinä lämmössä kun riittävät tulevat 65 asteessa myös.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 416
lämpötila-anturi on kiukaan yläpuolella seinässä katosta jokunen sentti alempana.
Eli se on vieläki kylmempi mitä kuvittelis, ku mainitaan 65C lämpöinen sauna. Noh, makunsa kullakin :) Etelä-euroopassa ym. kyl tykkäävät tollaisista "hikikopeista". Ei suomalaiseen saunaan pidä kuite sotkea.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 118
Eli se on vieläki kylmempi mitä kuvittelis, ku mainitaan 65C lämpöinen sauna. Noh, makunsa kullakin :) Etelä-euroopassa ym. kyl tykkäävät tollaisesta.
Mun mielestä sauna on aivan liian kuuma jos siellä tulee jo tuskaisen kuuma ilman että edes heittää löylyä. Sama se sitten ois kiuas ilman kiviä jos riittää että siellä hikoilee ilman vesihöyryä. Kuten todettua niin se veden käyttö siinä ratkaisevinta on, itellä tulee monta kertaa käytyä vilvoittelemassa/uimassa ja takaisin saunaan. Helposti vierähtää se 1 5h-2h.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 774
Eli se on vieläki kylmempi mitä kuvittelis, ku mainitaan 65C lämpöinen sauna. Noh, makunsa kullakin :) Etelä-euroopassa ym. kyl tykkäävät tollaisista "hikikopeista". Ei suomalaiseen saunaan pidä kuite sotkea.
65 asteisessa saunassa et saa kovia löylyjä vaikka kuinka viskot vettä kiukaalle. Kivet jäähtyy nopeasti.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 118
65 asteisessa saunassa et saa kovia löylyjä vaikka kuinka viskot vettä kiukaalle. Kivet jäähtyy nopeasti.
Niin, tuon ilmiön se tekee kun on helvetisti kiviä. Mutta kyllä ne taas kerkeävät lämmetä kun käy uimassa välillä ja ei heitä koko ajan sinne kiukaalle. Heittää vähän harvemmin mutta kun heittää niin heittää hyvin niin tulee makoisat löylyt.
 
Liittynyt
12.07.2023
Viestejä
525
Se nyt ihan riippuu saunan koosta ja mieltymyksistä. Jos tuolla olisi 75-80°C niin ei siellä pystyisi heittämään löylyä enää.
Mittarin ripustuskorkeus vaikuttaa myös toki, ja itse mittarissakin voi olla 10C heittoja helposti.

Ja ilmanvaihto. Itsellä varmaan jotain vikaa kun yhtään mitään ei tunnu yhdellä tavan kauhallisella, vasta kun enemmän heittää alkaa tulemaan lauteille jotain löylyä. Pesuhuoneeseen löylyä ainakin menee kun seinät valuu vesivanoja löylyn jälkeen.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 416
Mittarin ripustuskorkeus vaikuttaa myös toki, ja itse mittarissakin voi olla 10C heittoja helposti.
Hänhän jo mainitsi, että "katon korkeudessa, kiukaan yläpuolella" joku termari? Arvoitukseksi jäänyt mitä oikeasti sit on, jos siihe about löylyttelijän korkeudelle laittais mittarin. Ehkäpä sit onkin enemmän, vaikkakin tolla sijoituksella pitäis näyttää reilusti yläkanttiin.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 118
Mittarin ripustuskorkeus vaikuttaa myös toki, ja itse mittarissakin voi olla 10C heittoja helposti.

Ja ilmanvaihto. Itsellä varmaan jotain vikaa kun yhtään mitään ei tunnu yhdellä tavan kauhallisella, vasta kun enemmän heittää alkaa tulemaan lauteille jotain löylyä. Pesuhuoneeseen löylyä ainakin menee kun seinät valuu vesivanoja löylyn jälkeen.
Mulla on raitisilmaventtiili kiukaan yläpuolella. Poisto on toisessa nurkassa katossa, mutta ei lauteiden alla, varmaan teknisistä syistä tehty tälläinen ratkaisu. Poistoahan suositellaan myös lauteiden alle.

Käytän iv konetta saunoessa 1/4 teholla ja poistoventtiili kiinni, siis mulla on sellainen missä on nuppi ja se painetaan vaan kiinni eli tuskin on 100%:sesti kiinni. Sitten kun löylyt on löylytty ja peseydytty niin poisto auki ja iv kone täysille joksikin aikaa.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 416
Mulla on raitisilmaventtiili kiukaan yläpuolella. Poisto on toisessa nurkassa katossa, mutta ei lauteiden alla, varmaan teknisistä syistä tehty tälläinen ratkaisu. Poistoahan suositellaan myös lauteiden alle.

Käytän iv konetta saunoessa 1/4 teholla ja poistoventtiili kiinni, siis mulla on sellainen missä on nuppi ja se painetaan vaan kiinni eli tuskin on 100%:sesti kiinni. Sitten kun löylyt on löylytty ja peseydytty niin poisto auki ja iv kone täysille joksikin aikaa.
Vielä tähän palatakseni, nii sauna on sitä parempi mitä kovempia löylyjä siellä pystyy ottaan tukehtumatta. Jos jo noissa lämmöissä tuntuu tukalalta, nii joko mittarivirhe tai sit saunassa ilmanvaihto ei toimi yhtään?
 
Liittynyt
01.06.2023
Viestejä
128
Tein pihasaunaan lämpömittarin, jossa asteikossa sanat lämmitys - kylpy - ulos. Kun viisari on kirjainten k-p välimaastossa niin on oikein hyvä. En tiedä mitä celsiusasteita siellä on, eikä se ole millään tavalla tärkeä tieto. Tärkeää on että löyly on hyvä.

Edith. Kyseessä siis hirsisauna rakolattialla ja 300kg kivimäärällä
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 118
Hänhän jo mainitsi, että "katon korkeudessa, kiukaan yläpuolella" joku termari? Arvoitukseksi jäänyt mitä oikeasti sit on, jos siihe about löylyttelijän korkeudelle laittais mittarin. Ehkäpä sit onkin enemmän, vaikkakin tolla sijoituksella pitäis näyttää reilusti yläkanttiin.
20240721_195901.jpg
Hämyinen kuva mutta näin mulla.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 416
Tein pihasaunaan lämpömittarin, jossa asteikossa sanat lämmitys - kylpy - ulos. Kun viisari on kirjainten k-p välimaastossa niin on oikein hyvä. En tiedä mitä celsiusasteita siellä on, eikä se ole millään tavalla tärkeä tieto. Tärkeää on että löyly on hyvä.
Upeaa :D
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 118
Vielä tähän palatakseni, nii sauna on sitä parempi mitä kovempia löylyjä siellä pystyy ottaan tukehtumatta. Jos jo noissa lämmöissä tuntuu tukalalta, nii joko mittarivirhe tai sit saunassa ilmanvaihto ei toimi yhtään?
Missä lämpötiloissa mulla tuntuu tukalalta? Jossain yli 80 asteisessa varmaan. Tosiaan saunan kuutioistahan se riippuu. Olen ollut yli 100 asteisessa saunassa mutta se olikin uusi yleissauna johon mahtui ties montako ihmistä ja iso lasiseinä siinä vielä. Ilmanvaihto mulla toimii ihan fine, kiitos huolenpidosta.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 416

Hämyinen kuva mutta näin mulla.
Onkoha toi sit vaa kalibroitu päin veetä? 65C tolla sijoituksella ei mitenkää voi olla sinnepäinkää löylykelponen sauna.

Missä lämpötiloissa mulla tuntuu tukalalta? Jossain yli 80 asteisessa varmaan. Tosiaan saunan kuutioistahan se riippuu. Olen ollut yli 100 asteisessa saunassa mutta se olikin uusi yleissauna johon mahtui ties montako ihmistä ja iso lasiseinä siinä vielä. Ilmanvaihto mulla toimii ihan fine, kiitos huolenpidosta.
Ei riipu. Lämpö on lämpöä, oli tilaa minkä verra tahansa. Ilman kiertäminen on oma juttunsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 774
Mulla on raitisilmaventtiili kiukaan yläpuolella. Poisto on toisessa nurkassa katossa, mutta ei lauteiden alla, varmaan teknisistä syistä tehty tälläinen ratkaisu. Poistoahan suositellaan myös lauteiden alle.

Käytän iv konetta saunoessa 1/4 teholla ja poistoventtiili kiinni, siis mulla on sellainen missä on nuppi ja se painetaan vaan kiinni eli tuskin on 100%:sesti kiinni. Sitten kun löylyt on löylytty ja peseydytty niin poisto auki ja iv kone täysille joksikin aikaa.
Ei ihme että on tukalat olot kun ilma ei kierrä. Saunoessa, varsinkin sähkösaunassa, pitäis laittaa ilmanvaihto saunomisen ajaksi TÄYSILLE ja poistoilmaluukku auki. Ilman pitää vaihtua ja kiertää muuten sinne tukehtuu. Puukiukaissa palaminen auttaa ilmanvaihdossa ja happea riittää, mutta sähkösaunassa happi loppuu kesken jos ilma ei kunnolla kierrä.

Siks toisekseen toi sun anturi on väärässä kohdassa kun ei saa olla lähellä korvausilmaventtiiliä. Todennäköisesti sun saunas on kuumempi koska tuloilma vääristää termaria.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 585
Mulla on raitisilmaventtiili kiukaan yläpuolella. Poisto on toisessa nurkassa katossa, mutta ei lauteiden alla, varmaan teknisistä syistä tehty tälläinen ratkaisu. Poistoahan suositellaan myös lauteiden alle.

Käytän iv konetta saunoessa 1/4 teholla ja poistoventtiili kiinni, siis mulla on sellainen missä on nuppi ja se painetaan vaan kiinni eli tuskin on 100%:sesti kiinni. Sitten kun löylyt on löylytty ja peseydytty niin poisto auki ja iv kone täysille joksikin aikaa.
IV-koneen 1-asento on useimmiten poissaoloasento ja 2 normaali. Saunominen ja suihkuttelu olisi syytä hoitaa tehostetusti eli 3- tai 4-asennossa. Se et saunot ilmanvaihto minimillä tekee jo varmasti sitä tukalaa oloa huonon ilmankin vuoksi ja luultavasti lämpötilaerot pystysuunnassa ovat korkeat. Tehostetulla ilmanvaihdolla kylpyhuoneen poisto imaisee oven alta ilmaa saunasta ja tasoittaa tuota katon ja lattian lämpötilojen eroa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 682
Viestejä
4 324 365
Jäsenet
72 073
Uusin jäsen
Kantoaalto

Hinta.fi

Ylös Bottom