Onko täällä porukka ostanut valmiita pihasaunoja tai rakentaneet itse pihasaunan?
Alkaa sen verran ärsyttää sisällä oleva sähkösauna, joten puusaunasta tässä haaveilen.
Vaihtoehtoisesti vaihtaisi tuon sähkösaunan puukiukaaseen, mutta on siinäkin projektia toisaalta.
Tein pihasaunan 95mm pelkkahirrestä, löysin eläkeukon joka teki kuvien mukaan pre-cut -malliin hirret kohtuuhintaan. Löin itse hirret kasaan, vesikaton päälle, terassia eteen ja lauteet ja sisäkatot. Ikkunat ja ovet tein myös itse kun sellainen harrastuksiin kuuluu. Lauteille mahtuu hyvin 5 ukkoa, kuudeskin, mutta hiukan läheiseksi menee tunnelma. Sisäkorkeutta 2,5m, joten varpaat on kivipinnan yläpuolella. Löylyhuoneen kyljessä pieni eteinen.
Sauna on kylmänä, kesäaikaan lämmitys ottaa 45-60min, talvella -10c kelissä ajan voi tuplata. Lautalattia on 15mm irti seinistä ja kallistaa vesikouruun. Vedet saisi imeyttää maahan kun on kantovesi, mutta johdan ne pumppukaivoon kun sellainen muutaman metrin päässä on.
Vedet tulee gardenan pipeline-järjestelmällä eli ulkoseinällä vesipostin alla "pistorasia" ja saunassa toinen. Talvella tuo on tietenkin jäässä, silloin nostan lämpimässä olevan letkukelan paikalleen, vedän letkun saunalle, täytän astiat ja letku pois. Suihkua pyörittää 12v uppopumppu, operointi jalkakytkimellä. Vesi lämpenee piippusäiliöllä.
Sähköä vedetty sen verran että saa muutaman lampun palamaan, pienen jääkaapin kylmäksi ja uppopumpun pyörimään.
On meillä sisälläkin puulämmitteinen mutta kellarin sisäkorkeus ja saunan tilavuus niin pienet ettei sitä viitsi lämmittää kuin kerran tai kaksi vuodessa pahimpien pakkasten aikaan. Pihasaunan löylyt ylivertaiset, samoin tunnelma.