Sen kipakan löylynhän saa kuumista kivistä, ja kuumat kivet saa vain laittamalla paljon tehoa suhteessa kivimäärään.Itse taas en voi sietää veden kaatajia. Mä tykkään heittää kunnolla vettä niin että pärskähtää ja tulee kunnon kipakka löyly. Tolla lorotuksella tulee pitkä ja kostea, ei välttämättä niin kipakka, löyly ja ainakaan itse en niistä niin välitä.
Paras on kun kunnon iso ja kuuma puukiuas ja räiskäsee kunnolla vettä niin että tuntuu ja humahtaa ja hetken päästä alkaa lauhtumaan vaikka vielä lämpöä piisaa. Tuollaisia löylyjä vain harvoin saa sähkökiukaalla. Pylväs on melkoisen lähellä mutta nekin jäähtyy tosi nopeasti isojen löylyjen jälkeen ei tule sitä puukiuasmaista piisaavaa jälkilöylyä ja pitää antaa taas jonkin aikaa sähkökiukaan lämmetä.
Perinteinen sähkökiuas (ei pylväs) antaa monesti kipakkaa löylyä, mutta siinä taas monesti ei tule sitä lämmintä jälkilöylyä senkään vertaa.
Mutta makuasiota näma.
Jatkuvalämmitteisellä puukiukaalla tuo on se perus tilanne, kiviä on luokkaa 40kg ja tehoa 18kw.
Sähkökiukailla tuo onnistuu joko pienellä seinäkiukaalla jossa vain 20kg kiviä, tai taloyhtiökiukaalla jossa luokkaa 17kw vastukset ja 50kg kiviä.
Se lämmin jälkilöyly varmaan toteutuu tuollaisella taloyhtiökiukaalla jossainmäärin, mutta uskoisin että puukiukaassa se tulee ainakin osttain siitä että kiukaalle heitetty vesi joka ei höyrysty kivissä kuitenkin kiehuu jossain kiukaan alemmissa osissa, toisin kuin sähkökiukaassa jossa se valuu vaan lattialle.
Pilarimalliset sähkökiukaat ei kykene lämmittämään kiviä kovin kuumiksi, jonka takia tiukkaa napakkaa löylyä niistä ei varsinaisesti saa, mutta tietysti pitkällä lämmitysajalla kuumassa saunassa isolla vesimäärällä saa aika napsakan kokemuksen, mutta kiukaan perusolemus on kuitenkin miedompi ja kosteampi, ja tuollainen saunan käyttötapa saa saunan aika nopeasti huonoon kuntoon, kun rakenteet kuivuvat liikaa pitkässä ja kuumassa lämmityksessä.
Kotikäytössä tuollainen taloyhtiökiuas on vähän hankala, kun normaali sähköliittymä on vain 17kW, edellyttää käytännössä vähintään 3x35A/24kW sähköliittymää, ja lisäksi taloyhtiökiukaat ovat aina ulkoisella ohjauskeskuksella, jota ei oikein käytännössä voi sijoittaa saunaan.