Sauna - keskustelua saunomisesta

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
612
Miten iso (kallis) homma olisi vaihtaa omakotitalon kiuas puukiukaaseen? Hormia ei ole. Vaatiiko hormin katosta läpi, vai voiko jollain kevythormilla laittaa piipun läpi seinästä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mulla on Mondex Balance 6,6kw kiukaassa 120kg kiviä ja tunnin lämmittämisen jälkeen voi alkaa saunomaan. Menee 1,5 tuntia että myös koppi on lämmennyt, mutta parin napollisen jälkeen ei huomaa eroa. Termaria olen säätänyt ettei saunassa ole koskaan yli 70 astetta, yleensä pyöritään 60 hujakoilla ja se on ihan riittävä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
No ei tuo paha ole. Mietiskelin vaan, että ostaisinko 6 vai 9 kW kiukaan. 9kW varmaan lämpenis nopeemmin, mutta jos alle tunnissa sauna on lämmin niin varmaan tuo 6kW riittäis pieneen saunaan.
6 kW kiuas toimii vielä 1,5 mm johtimilla. Mutta 9 kW kiuas tarvitsee 2,5 mm johtimet. Älä nosta kiukaan tehoa ylemmäs 6:sta ennen kuin tiedät että johdot ovat tarpeeksi vahvat. Muuten sulavat eristeistänsä läpi noi piuhat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 346
Miten iso (kallis) homma olisi vaihtaa omakotitalon kiuas puukiukaaseen? Hormia ei ole. Vaatiiko hormin katosta läpi, vai voiko jollain kevythormilla laittaa piipun läpi seinästä?
En tiedä onko sääntöestettä laittaa seinästä läpi, mutta vetoon toki vaikuttaa jos pitää pitkä matka vetää vaakatasossa.

Kevythormihan ei maksa montaa sataa, mutta asennuksen monimutkaisuus riippuu talosta ja materiaaleista, lisäksi pitää katsoa ilmanvaihto ja mahdolliset turvaetäisyydet jne.

Yksinkertaisimmillaan ostettunakaan työnä ei asennuksen pitäisi montaa sataa olla...
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
En tiedä onko sääntöestettä laittaa seinästä läpi, mutta vetoon toki vaikuttaa jos pitää pitkä matka vetää vaakatasossa.

Kevythormihan ei maksa montaa sataa, mutta asennuksen monimutkaisuus riippuu talosta ja materiaaleista, lisäksi pitää katsoa ilmanvaihto ja mahdolliset turvaetäisyydet jne.

Yksinkertaisimmillaan ostettunakaan työnä ei asennuksen pitäisi montaa sataa olla...
Ensimmäisenä tietty rakennuslupaa hakemaan...
Tuohon seinäasennukseen en kyllä usko kenenkään suostuvan.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
6 kW kiuas toimii vielä 1,5 mm johtimilla. Mutta 9 kW kiuas tarvitsee 2,5 mm johtimet. Älä nosta kiukaan tehoa ylemmäs 6:sta ennen kuin tiedät että johdot ovat tarpeeksi vahvat. Muuten sulavat eristeistänsä läpi noi piuhat.
Luulisin, että on 2,5 neliöiset kaapelit kun on kerran 16A sulakkeet, mutta tuo tulee tarkastettua kun purkaa vanhan kiukaan pois. Tietysti jos 6kW kiuas riittäis niin ei tarttis tuota sen enempää miettiä...
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
Mulla on Mondex Balance 6,6kw kiukaassa 120kg kiviä ja tunnin lämmittämisen jälkeen voi alkaa saunomaan. Menee 1,5 tuntia että myös koppi on lämmennyt, mutta parin napollisen jälkeen ei huomaa eroa. Termaria olen säätänyt ettei saunassa ole koskaan yli 70 astetta, yleensä pyöritään 60 hujakoilla ja se on ihan riittävä.
Minustakin riittää, että kiuas on lämmennyt. Ei kopin tarvitse olla kuuma saunaan mentäessä.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
156
Miten iso (kallis) homma olisi vaihtaa omakotitalon kiuas puukiukaaseen? Hormia ei ole. Vaatiiko hormin katosta läpi, vai voiko jollain kevythormilla laittaa piipun läpi seinästä?
Itse teen parhaillaan saunaremonttia ja harkitsin tuota sähkökiukaan vaihtoa puiseen. Talo on yksikerroksinen tasakattoinen omakotitalo ja kevythormin teko ei olisi ollut kummoinenkaan homma, yläpohja oli muutenkin auki, kun vaihdoin saunan kohdalle yläpohjan eristeet. Hormin olisin tehtnyt itse paitsi vesikaton läpiviennin huopatöineen olisi saanut kattofirma tulla tekemään. Jätin kuitenkin tekemättä, kun homma oli byrokratian puolelta sen verran raskas. Tiedustelin asiaa kaupungin rakennusvalvonnasta ja uuden tulisijan johdosta olisi pitänyt hakea rakennuslupa ja mm. päivittää uuden hormin osalta pohja- ja julkisivupiirustukset sekä palkata vastaava työnjohtaja. Tulevaisuuden haaveina erillinen pihasaunan puukiukaalla niin mennään nyt sitten sähköllä tässä.
 
Liittynyt
09.06.2020
Viestejä
34
Kirjoitan omia kokemuksia IKI-kiukaasta. Itse kun aloin taloa rakentamaan, halusin alusta asti IKI-kiukaan, mutta en löytänyt siitä paljoakaan kokemuksia ym. infoa.

Meillä 10kw pilari-IKI, UKU GB Wifi ohjauskeskuksella.
Saunan koko 211x203cm, korkeus 235cm, puolilasiseinä suihkuun päin. Kiviä kiukaassa n.150-160kg.
Lämpötila-anturi n.12cm katosta alaspäin.

Asennuksesta.. eli teknisestä tilasta yksi 5x2,5 kaapeli tehoyksikölle (lauteiden alla 30cm lattiasta) ja siitä syöttö kiukaalle. Tehoyksiköltä erilliset hituvirtapiuhat lämpötila-anturille, ovitunnistimelle ja ohjauspaneelille kodinhoitohuoneeseen.

Parin kuukauden kokemuksella sopiva saunaan meno lämpötila on n.60-65c (ohjauspaneelin näytöltä katsottuna). Lämmitykseen menee aikaa n.70-75min.
Mielestäni kiukaasta tulee hyvät löylyt, kosteat ja pitkät. Saa myös kovatkin löylyt, koska kivimäärä on niin suuri.

Etäohjauksen takia otettiin tuolla UKU ohjauspaneelilla. Kotoa lähtiessä katsot saunan ja laitat oven kiinni niin kätevä laittaa kotimatkalla kännykästä sauna päälle. Lapsiperheelle oikein hyvä koska lämmitysaika on kuitenkin melko pitkä. Paketissa tuli mukana myös ovitunnistin, joka estää kiukaan käynnistymisen mikäli saunan ovi on auki.

Ostaisinko saman kiukaan uudestaan? Kyllä, ja tuolla etäohjauspaneelilla. Makuasioita, mutta mielestäni IKI on näistä pilarikiukaista se "the pilarikiuas".
PCIMG_2022-03-07_20-00-31.JPG
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Mitä mieltä olette saunasta, jossa raikas ilma tulee sisään kiukaan takaa / alta. Poistoreikä myös alhaalla vastakkaisella seinällä vastakkaisessa nurkassa. Yleensähän raikas ilma tuodaan saudaan kiukaan päältä joko seinästä tai katosta. Tässä tapauksessa raikas ilma tulisi sisään siis alhaalta n. 50cm korkeudelta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mitä mieltä olette saunasta, jossa raikas ilma tulee sisään kiukaan takaa / alta. Poistoreikä myös alhaalla vastakkaisella seinällä vastakkaisessa nurkassa. Yleensähän raikas ilma tuodaan saudaan kiukaan päältä joko seinästä tai katosta. Tässä tapauksessa raikas ilma tulisi sisään siis alhaalta n. 50cm korkeudelta.
Jompikumpi tulo tai poisto täytyy saada ylös. Muuten tulee aivan saakelin tunkkaista ja liian kuuma kun löylyt jää leijumaan rinnan korkeudelle. Tuollainen että molemmat ovat samalla korkeudella, ei toimi alkuunsakkaan painovoimaisen ilmanvaihdon näkökulmasta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Jompikumpi tulo tai poisto täytyy saada ylös. Muuten tulee aivan saakelin tunkkaista ja liian kuuma kun löylyt jää leijumaan rinnan korkeudelle. Tuollainen että molemmat ovat samalla korkeudella, ei toimi alkuunsakkaan painovoimaisen ilmanvaihdon näkökulmasta.
Täsmennän, että kyseessä on koneellinen ilmastointi. Muuttako se asiaa?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Täsmennän, että kyseessä on koneellinen ilmastointi. Muuttako se asiaa?
Maalaislogiikalla ajatellen, jos tuloilma kerkee lämmetä tarpeeksi, että nouser ylös, niin voi toimia. Mutta onhan tuossa suuri riski, että tuleva raikas ilma siirtyy suoraan lattiaa pitkin poistorööriin.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
6 kW kiuas toimii vielä 1,5 mm johtimilla. Mutta 9 kW kiuas tarvitsee 2,5 mm johtimet. Älä nosta kiukaan tehoa ylemmäs 6:sta ennen kuin tiedät että johdot ovat tarpeeksi vahvat. Muuten sulavat eristeistänsä läpi noi piuhat.
Mistä voit tietää mikä johdin käy kun ei ole edes oikosulkuvirtaa tiedossa millä laskea?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Maalaislogiikalla ajatellen, jos tuloilma kerkee lämmetä tarpeeksi, että nouser ylös, niin voi toimia. Mutta onhan tuossa suuri riski, että tuleva raikas ilma siirtyy suoraan lattiaa pitkin poistorööriin.
Jos tuloilmareikä on tarpeeksi lähellä kiuasta niin luulisi toimivan koska kiukaan lämmittämä ilma nousee ylös ja ottaa korvaavan ilman kiukaan alta ja vierestä.Varmasti tuota ei tiedä ennen kuin kokeilee.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Mistä voit tietää mikä johdin käy kun ei ole edes oikosulkuvirtaa tiedossa millä laskea?
En tiedä mistään tätä enkä edes osaa laskea tuota. Tässä kysyjä pohti kiukaan vaihtoa 6kW -> 9kW ja vastasin tähän ajatukseen aiemmin kokemusperäisesti sähkärin kanssa näitä pohtiessa, että sähkönsyöttökaapelin pitää olla myös kunnossa jos teholoikka tehdään tuosta 6kW -> 9kW. Eli pitää huomioida syöttökaapelikin, eikä vain vaihtaa kiuasta tehokkaampaan. Kysyjä on selvästi ekaa kertaa pappia kyydissä, joten kysyjän näkokulman avartamiseksi nostin tämän esille. Käytin helposti ymmärrettävää esimerkkiä johtimen johdinkoosta jotta tulee konkretiaa mukaan tuohon nostoon. Käytännön esimerkit yleensä tuovat lisää konkreettista syytä tarkistaa pohjatietoja. Kirjoittajalle oli jo jossain välissä vastattu sama asia, mutta tämä oli minulta mennyt ohi siksi olin tuosta asiasta tehnyt duplikaatin.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Oon pohtinut, et kantsisko saunasta pistää ilmanpoistoräppänä kiinni löylyjen ajaksi, ku on koneellinen ilmanpoisto? Jotenkin nopeasti ajateltuna ainakin vois kuvitella, et se imasee muuten löylyt - varsinkin, ku se poistohormi on just mun normaalin istumapaikan yläpuolella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Oon pohtinut, et kantsisko saunasta pistää ilmanpoistoräppänä kiinni löylyjen ajaksi, ku on koneellinen ilmanpoisto? Jotenkin nopeasti ajateltuna ainakin vois kuvitella, et se imasee muuten löylyt - varsinkin, ku se poistohormi on just mun normaalin istumapaikan yläpuolella.
Ei kannata koskaan vähentää saunan ilmanvaihtoa. Takaan että siellä ei viihdy kukaan paria minuuttia kauempaa sen jälkeen kun löylyt ei pääse poistumaan mihinkään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Oon pohtinut, et kantsisko saunasta pistää ilmanpoistoräppänä kiinni löylyjen ajaksi, ku on koneellinen ilmanpoisto? Jotenkin nopeasti ajateltuna ainakin vois kuvitella, et se imasee muuten löylyt - varsinkin, ku se poistohormi on just mun normaalin istumapaikan yläpuolella.
Edellisessä kämpässä pidin saunan katon poistoräppänää auki vain kuivatuksen ajan. Alkuun oli auki kokoajan, mutta varpaita paleli, sulkemisen jälkeen löylyt parani huomattavasti. Yleensä ovissa on iso aukko alhaalla ja kone painaa kokoajan tuoretta ilmaa, joten kyllä ilma vaihtuu, vaikka saunomisen ajaksi suljetkin poiston..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Oon pohtinut, et kantsisko saunasta pistää ilmanpoistoräppänä kiinni löylyjen ajaksi, ku on koneellinen ilmanpoisto? Jotenkin nopeasti ajateltuna ainakin vois kuvitella, et se imasee muuten löylyt - varsinkin, ku se poistohormi on just mun normaalin istumapaikan yläpuolella.
Edellisessä kämpässä pidin saunan katon poistoräppänää auki vain kuivatuksen ajan. Alkuun oli auki kokoajan, mutta varpaita paleli, sulkemisen jälkeen löylyt parani huomattavasti. Yleensä ovissa on iso aukko alhaalla ja kone painaa kokoajan tuoretta ilmaa, joten kyllä ilma vaihtuu, vaikka saunomisen ajaksi suljetkin poiston..
 
Liittynyt
18.10.2020
Viestejä
152
Harvian Aina Valmis 6 kW 80 kg kivimäärällä ollut käytössä jo kohta 30 vuotta. Kiviä vaihdeltu joitakin kertoja vain, muutoin toiminut kuin junan vessa. Valmis saunomaan vaikka heti, mutta yleensä avaan kiukaan luukun ja annan saunatilan lämmetä 10-15 minuuttia. Kivet ovat aina kuumina 300 asteessa 250W ylläpitoteholla. Saunomista 2-3 kertaa viikossa. Hyvät muhevat löylyt, sopivan kosteat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 088
Oon pohtinut, et kantsisko saunasta pistää ilmanpoistoräppänä kiinni löylyjen ajaksi, ku on koneellinen ilmanpoisto? Jotenkin nopeasti ajateltuna ainakin vois kuvitella, et se imasee muuten löylyt - varsinkin, ku se poistohormi on just mun normaalin istumapaikan yläpuolella.
Aika monessa taitaa olla tulo kiukaan päällä ja normaali poisto jossain lauteiden alla. Ja sitten se avaa-sulje-itse venttiili kiukaasta katsottuna vastakkaisessa nurkassa.
Itse pidän sen kiinni lämmityksen ja käytön aikana ja avaan siksi aikaa kunnes sauna on kuivunut. Enkä aina silloinkaan.

Jos löylyssä ei ole poistoa alhaalla se saattaa olla hoidettu oven alta pesutilaan päin.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Aika monessa taitaa olla tulo kiukaan päällä ja normaali poisto jossain lauteiden alla. Ja sitten se avaa-sulje-itse venttiili kiukaasta katsottuna vastakkaisessa nurkassa.
Itse pidän sen kiinni lämmityksen ja käytön aikana ja avaan siksi aikaa kunnes sauna on kuivunut. Enkä aina silloinkaan.

Jos löylyssä ei ole poistoa alhaalla se saattaa olla hoidettu oven alta pesutilaan päin.
Poisto on katossa. Tää on alin kerros, ni se lienee rakennustekninen välttämättömyys. En tiedä, onko imu, vai työntö. Myös tulo on katossa. Se on kiukaan päällä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 888
Onkohan oikea ketju, vai kuuluisiko kodin remppojen puolelle? Anyways, löydettiin tuossa viime syksynä sisäsähkösaunomisen ilot (iloilla tarkoitan sitä, että viitsii saunoa vaivattomuuden vuoksi joka päivä, kun rantasaunaa ei viitsi lämmitellä kuin kerran pari viikossaan) ja nyt havaitsin seuraavaa:

1648843516190.png


Eli Vuolux kiuas on näemmä yrittänyt sytyttää taloa tuleen. Tarkistin kiukaan asennuksen ja sen pitäisi olla asiallisesti asennettu - taaksepäinhän tuossa ei ole mitään varoetäisyyksiä, vaan valmistajan kiinnikkeillä seinään. Kiukaan ilmanohjaimissa on "aukot", jotka aiheuttavat sen, että ylöspäin nouseva ilma pääsee osin puhaltamaan kohtisuoraan seinää kohden. Onko tämä joku tunnettu Vuolux-ongelma? Mitähän tässä pitäisi tehdä, ei tuo nyt hirveän turvalliselta näytä, kiukaan taakse varmaan voisi laittaa palonsuojalevyn, mutta pitäisikö vaan vaihtaa koko kiuas...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
332
Onkohan oikea ketju, vai kuuluisiko kodin remppojen puolelle? Anyways, löydettiin tuossa viime syksynä sisäsähkösaunomisen ilot (iloilla tarkoitan sitä, että viitsii saunoa vaivattomuuden vuoksi joka päivä, kun rantasaunaa ei viitsi lämmitellä kuin kerran pari viikossaan) ja nyt havaitsin seuraavaa:



Eli Vuolux kiuas on näemmä yrittänyt sytyttää taloa tuleen. Tarkistin kiukaan asennuksen ja sen pitäisi olla asiallisesti asennettu - taaksepäinhän tuossa ei ole mitään varoetäisyyksiä, vaan valmistajan kiinnikkeillä seinään. Kiukaan ilmanohjaimissa on "aukot", jotka aiheuttavat sen, että ylöspäin nouseva ilma pääsee osin puhaltamaan kohtisuoraan seinää kohden. Onko tämä joku tunnettu Vuolux-ongelma? Mitähän tässä pitäisi tehdä, ei tuo nyt hirveän turvalliselta näytä, kiukaan taakse varmaan voisi laittaa palonsuojalevyn, mutta pitäisikö vaan vaihtaa koko kiuas...
Vanhemmilla jokunen vuosi sitten täsmälleen sama ongelma saman kiukaan kanssa. En muista yhtään, selviskö syy koskaan. Kiuas kuitenkin on vaihdettu toiseen. Koitanpas muistaa kysyä asiasta.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 773
Onkohan oikea ketju, vai kuuluisiko kodin remppojen puolelle? Anyways, löydettiin tuossa viime syksynä sisäsähkösaunomisen ilot (iloilla tarkoitan sitä, että viitsii saunoa vaivattomuuden vuoksi joka päivä, kun rantasaunaa ei viitsi lämmitellä kuin kerran pari viikossaan) ja nyt havaitsin seuraavaa:



Eli Vuolux kiuas on näemmä yrittänyt sytyttää taloa tuleen. Tarkistin kiukaan asennuksen ja sen pitäisi olla asiallisesti asennettu - taaksepäinhän tuossa ei ole mitään varoetäisyyksiä, vaan valmistajan kiinnikkeillä seinään. Kiukaan ilmanohjaimissa on "aukot", jotka aiheuttavat sen, että ylöspäin nouseva ilma pääsee osin puhaltamaan kohtisuoraan seinää kohden. Onko tämä joku tunnettu Vuolux-ongelma? Mitähän tässä pitäisi tehdä, ei tuo nyt hirveän turvalliselta näytä, kiukaan taakse varmaan voisi laittaa palonsuojalevyn, mutta pitäisikö vaan vaihtaa koko kiuas...
Suosittelen soittamaan kiukaan valmistajalla / myyjälle. Sieltä varmaan sais tietoa onko tuo ollut joku yleinen vika. Noissa voi olla myös ihan valmistusvikojakin niinkuin kaikessa mitä kuluttajille myydään.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 545
Kuinka usein jengillä on ollut tapana vaihtaa kiukaaseen kivet ja tsekkailla niiden kuntoa. Jostain olen lukenut että kerran vuodessa tuo olisi hyvä tehdä. Aika pirunmoinen operatio kyseessä sitten kun tuon joutuu tekemään, tuohon pilarikiukaaseen kun menee se 100kg kiviä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 841
Kuinka usein jengillä on ollut tapana vaihtaa kiukaaseen kivet ja tsekkailla niiden kuntoa. Jostain olen lukenut että kerran vuodessa tuo olisi hyvä tehdä. Aika pirunmoinen operatio kyseessä sitten kun tuon joutuu tekemään, tuohon pilarikiukaaseen kun menee se 100kg kiviä.
Riippuu paljonko saunoo. Itse saunon pari kertaa viikossa joten parin kolmen vuoden välein. Mutta siinäkin välissä kannattaa niiden paikkaa vaihdella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Minnehä ne vanhat kivet kuuluu heittää btw? :)
Joku 100kg kiuaskiviä ei liene mikään pieni määrä mitä voi hävittää sekajätteessä. Itse heitin kivet uusien kivien laatikoihin ja kävin tyhjentämässä sortti-asemalla, se taisi maksaa jopa muutaman euron.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
^ Ihan hieno ajatus mutta epäilen kuinka hyvin tuollaiset isot ikkunat toimii saunassa. Ensinnäkin siinä ikkunassa kiinni olevilla lauteilla tuntuu varmasti ikävä veto kylmästä lasista. Lasit menee myös samantien huuruun joten maisemaa ei kumminkaan näe kunnolla. Lauteet olisi myös voinut laittaa ylemmäksikin ettei varpaita palele. Lämmittelyyn ilman löylynheittoa varmaan ihan kiva :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 346
^ Ihan hieno ajatus mutta epäilen kuinka hyvin tuollaiset isot ikkunat toimii saunassa. Ensinnäkin siinä ikkunassa kiinni olevilla lauteilla tuntuu varmasti ikävä veto kylmästä lasista. Lasit menee myös samantien huuruun joten maisemaa ei kumminkaan näe kunnolla. Lauteet olisi myös voinut laittaa ylemmäksikin ettei varpaita palele. Lämmittelyyn ilman löylynheittoa varmaan ihan kiva :)
En minä näe isoissa ikkunoissa ongelmaa, muuten kuin yksityisyysaspekti. Käyttäjistä ja paikasta pitkälti kiinni onko se ongelma vai plussa ;)

Jos miettii n määrää ulkosaunoja missä on saunonut niin ei itselleni ainakaan herää ajatusta että kaikki ikkunat ovat aina huurussa. Monesti löyly pyyhkäisee lähellä kiuasta olevaan ikkunaan ohi mennessään aallon ja siinä se :think:
Lauteet näyttää aika normaalikorkuisilta, aika paljon kiukaasta kiinni miten alalauteelle tulee lämpö.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 123
Kuinka usein jengillä on ollut tapana vaihtaa kiukaaseen kivet ja tsekkailla niiden kuntoa. Jostain olen lukenut että kerran vuodessa tuo olisi hyvä tehdä. Aika pirunmoinen operatio kyseessä sitten kun tuon joutuu tekemään, tuohon pilarikiukaaseen kun menee se 100kg kiviä.
Ei sieltä tarvii vaihtaa kuin huonot kivet, jos tuon tekee kerran vuoteen, niin uskoisin että se yksi 20kg laatikko riittää.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
827
Ne huonot kivet voi olla siellä pohjallakin joten kaiken joutuu ottaa pois. Meillä myös pilarikiuas ja viimeiset joutui grillipihtien kanssa kurkottelemaan pohjalta. Mukavasti oli rintakehä mustelmilla.
Edit. Kerran vuodessa kuulostaa melko tiheältä vaihtoväliltä, meillä saunotaan kerran viikossa jolloin se 2-3 vuoden väli sopiva
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 123
Meinasin ettei tarvii roudata 100kg kiviä radanvarteen, tai mihin ne viekään.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Vanha seinällä roikkuva postilaatikkokiuas, eli 6kw harvia, alkaa olla käyttöikänsä päässä ja uusiminen mielessä. Parasta olisi korkea kasa kiviä. Munakellosäätimissä menee hermo, joten nykyaikainen digisäädin olisi hyvä. Lauteita, seiniä yms. en halua purkaa, koska hyvässä kunnossa. Alalauteen ja seinän väli on 38cm syvä ja yli metrin leveä ja sitä kiertää perinteinen kaide, joten tuonne koloon ei monikaan kivikasakiuas sovi. Rajoitusta lisää se, että haluan että kaikki osat on saunassa. Ei ole järkeä levitellä osia pesuhuoneen puolelle. Tarkoitan esimerkiksi tehoyksikköä, joka pahimmillaan pitää olla kuivassa tilassa! Eli mitä vaihtoehtoja on? Onko seinä-iki ainoa? Ei taida olla digitaaliohjattavaa kiuasta, jossa kaikki olisi suoraan kiukaassa kiinni. Ei taida elektroniikka kestää sellaisia lämpöjä.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 545
Vanha seinällä roikkuva postilaatikkokiuas, eli 6kw harvia, alkaa olla käyttöikänsä päässä ja uusiminen mielessä. Parasta olisi korkea kasa kiviä. Munakellosäätimissä menee hermo, joten nykyaikainen digisäädin olisi hyvä. Lauteita, seiniä yms. en halua purkaa, koska hyvässä kunnossa. Alalauteen ja seinän väli on 38cm syvä ja yli metrin leveä ja sitä kiertää perinteinen kaide, joten tuonne koloon ei monikaan kivikasakiuas sovi. Rajoitusta lisää se, että haluan että kaikki osat on saunassa. Ei ole järkeä levitellä osia pesuhuoneen puolelle. Tarkoitan esimerkiksi tehoyksikköä, joka pahimmillaan pitää olla kuivassa tilassa! Eli mitä vaihtoehtoja on? Onko seinä-iki ainoa? Ei taida olla digitaaliohjattavaa kiuasta, jossa kaikki olisi suoraan kiukaassa kiinni. Ei taida elektroniikka kestää sellaisia lämpöjä.
Harvian cilindro malliin taitaa saada ohjauskeskuksen, jossa kaikki integroituna ja joka kiinni kiukaassa kumikaapelilla. Kysyisin kyllä ikiltä onnistuisiko heiltä tuollainen, koska iki on aina iki ja aivan perkeleen hyvä tuote. TOisaalta, nuo ohjauskeskukset taitavat olla ihan standardikamaa, joten en näkisi syytä miksi ei toisen valmistajan ohjauskeskus kävisi esim ikiin suoraan.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 092
Puusauna ja omakotitalo, kuinka kauan immeisillä menee että kiuas/sauna lämpiää? Toki riippuu monesta tekijästä myös omista mieltymyksistä saunomisen suhteen... Meillä sauna 3,1 m2 ja kiuas muistaakseni Harvia Legend 150. Tuntikaan ei tunnu riittävän että kiuas(kivet) olisi tarpeeksi lämpimänä. Pitänee testata laittaa reilumpia pesällisiä jatkossa, nyt laittanut aika hintsusti puita. Veto on ok ja kiuaskivetkin suht tuoreet. Ilmeisesti kiukaassa on savusolat tms jotka pitäisi myös putsata, oletus että nuohooja sen tekee mutta varmuutta ei ole... Nuohous tehty viimeksi vuodenvaihteen tienoilla. Talossa on 2-reikäinen tiilihormi eli takka+sauna. No kaippa tämäkin vaatii vähän harjoittelua kun tähän asti on tottunut vaan kerros-/rivitalokämppien perus sähkökiukausiin. Menihän tuossa edellisen kodin IKI-sähkökiukaan lämmityksessäkin se melkein 45min jos kunnon löylyt halusi, oli sen verran massiivisen kokokoinen ja paljon kiviä.

Noin muuten todettakoon että onhan niissä puusaunan löylyissä aina se oma miellyttävyytensä, ja saunassa tekee mieli olla pidempäänkin. Sähkökiukaustakin täytyy sanoa sen verran, että tuollainen iso IKI-kiuas ainakin tarjosi myös huomattavasti miellyttävämmät pehmeät/kosteat löylyt verrattuna tavan seinällä roikkuviin pikkukiukaisiin. Jokaiselle jotakin.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Päättäjät voisi ottaa asiaksi nyt energiakriisin keskellä ja hakea EU:lta muutama kymmenen tukimiljardia suomalaisen saunaperinteen suojelemiseksi. Sähkön lisäksi kun myös polttopuiden hinnat on pompsahtanut, eikä tässä persaukisella duunarilla ole kohta enään varaa edes kerran viikossa lauantaisin saunaa lämmittää. Tämä jos mikä uhkaa suomalaisten fyysistä ja henkistä terveyttä!

Suomalainen saunaperinne onkin jo päässyt Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon vuonna 2020.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
619
Jollain kokemusta Mondex sähkökiukaista? Harkinnassa kiukaan uusinta ja miettinyt jatkaa seinällä olevalla kiukaalla kun 80kg pilari ei oikein houkuta. Tuossa Mondexissa kaiketi kivimäärä 40kg joten antaisi ehkä pehmeämmät löylyt mitä perinteiset seinäkiuaslaatikot. Nykyinen on mielestäni vähän alitehoinen (8kW ja 8m3) ja varmaan on asunnon alkuperäinen ja ikää jo yli 15 vuotta.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 545
Jollain kokemusta Mondex sähkökiukaista? Harkinnassa kiukaan uusinta ja miettinyt jatkaa seinällä olevalla kiukaalla kun 80kg pilari ei oikein houkuta. Tuossa Mondexissa kaiketi kivimäärä 40kg joten antaisi ehkä pehmeämmät löylyt mitä perinteiset seinäkiuaslaatikot. Nykyinen on mielestäni vähän alitehoinen (8kW ja 8m3) ja varmaan on asunnon alkuperäinen ja ikää jo yli 15 vuotta.
Itse en seinäkiukaista tiedä, mutta laittaisin itse pilarin. Kivien latominen hieman kyllä vituttaa, mutta on tuo vaan niin mahtava, mikään muu kiuas ei edes pääse tuota lähelle. Tietysti jos turvaetäisyydet tai muut seikat tuon estävät, niin ymmärrän kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Oli sähkökiuas malli mikä tahansa niin mitä enemmän kiviä sen paremmat löylyt,toki lämmitysaika kasvaa joten jokaisen pitää etsiä sopiva kompromissi.Aika hyvä yleis koko on 80-120 kg kiviä.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
eillä sauna 3,1 m2 ja kiuas muist
Puusauna ja omakotitalo, kuinka kauan immeisillä menee että kiuas/sauna lämpiää?
Olen sitä koulukuntaa joka lämmittelee kiuasta ovet levällään ja saunassa saa olla kesällä vaikka ikkunakin auki lämmityksen ajan :)

Kesällä hankittu Iki original plus (280kg kiviä) lämpiää n. puolessatoista tunnissa sopivaksi. Edellinen kiuas, Harvia pro (40kg kiviä) oli löylynheittokunnossa noin tunnissa ja parin tunnin lämmityksen jälkeen kävi jo kivuliaan kuumana monille. Ite toki osasi laittaa isoa puuta pesään ja ylläpitää lämpöä, saunavieraat harvemmin. Ihme suorastaan miten jo hankittaessa liian pieneksi todettu kiuas kesti 20 vuotta ja vieläpä meri-ilmastossa!

Olen aika varma että nykyinen iki lämpiäisi jonkun verran nopeammin jos olisin latonut kivet väljemmin. Noudatin liian kirjaimellisesti kiukaan ohjeessa mainittua tulipesän ja hormin huolellista kivitystä, eikä kuuma ilma pääse tarpeeksi hyvin kiertämään. Jospa joskus kivittäisi vähän rennommin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
251
Puusauna ja omakotitalo, kuinka kauan immeisillä menee että kiuas/sauna lämpiää?
Sauna on kellarissa niin talvella saattaa mennä hyvinkin 2h kun sieltä jostain viidestä asteesta aloittaa, mutta kesällä menee reilussa tunnissa. Sauna on n. 12m³ ja kiukaana Sydän-kiuas Mustang 10, missä 80kg kiviä.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
256
Pidän miedoista löylyistä joten vajaan puolen tunnin puun poltto riittää. Kiuas on joku kymmeniä vuosia vanha. Aikaisemmin oli kiviä 20kg mutta nyt otin vanhat kivet pois, putsasin pari kourallista vanhaa kiviainesta pois sekä muutaman hauraan näköisen. Pistin 20kg uusia kiviä lisäksi eli nyt ehkä 35kg kiviä, auttoi kyllä että löylyt on nyt mehevämmät.

Ei haittaa vaikka saunassa olisi kylmä alussa kunhan kivet ovat tarpeeksi lämmenneet, siinähän se saunahuone lämpiää muutaman löylykauhallisen jälkeen.


Kesällä en saunonut ollenkaan mutta nyt lämmityskaudella 2-4 kertaa viikossa lämpeää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 046
Viestejä
4 193 455
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom