Miten iso (kallis) homma olisi vaihtaa omakotitalon kiuas puukiukaaseen? Hormia ei ole. Vaatiiko hormin katosta läpi, vai voiko jollain kevythormilla laittaa piipun läpi seinästä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
6 kW kiuas toimii vielä 1,5 mm johtimilla. Mutta 9 kW kiuas tarvitsee 2,5 mm johtimet. Älä nosta kiukaan tehoa ylemmäs 6:sta ennen kuin tiedät että johdot ovat tarpeeksi vahvat. Muuten sulavat eristeistänsä läpi noi piuhat.No ei tuo paha ole. Mietiskelin vaan, että ostaisinko 6 vai 9 kW kiukaan. 9kW varmaan lämpenis nopeemmin, mutta jos alle tunnissa sauna on lämmin niin varmaan tuo 6kW riittäis pieneen saunaan.
En tiedä onko sääntöestettä laittaa seinästä läpi, mutta vetoon toki vaikuttaa jos pitää pitkä matka vetää vaakatasossa.Miten iso (kallis) homma olisi vaihtaa omakotitalon kiuas puukiukaaseen? Hormia ei ole. Vaatiiko hormin katosta läpi, vai voiko jollain kevythormilla laittaa piipun läpi seinästä?
Ensimmäisenä tietty rakennuslupaa hakemaan...En tiedä onko sääntöestettä laittaa seinästä läpi, mutta vetoon toki vaikuttaa jos pitää pitkä matka vetää vaakatasossa.
Kevythormihan ei maksa montaa sataa, mutta asennuksen monimutkaisuus riippuu talosta ja materiaaleista, lisäksi pitää katsoa ilmanvaihto ja mahdolliset turvaetäisyydet jne.
Yksinkertaisimmillaan ostettunakaan työnä ei asennuksen pitäisi montaa sataa olla...
Luulisin, että on 2,5 neliöiset kaapelit kun on kerran 16A sulakkeet, mutta tuo tulee tarkastettua kun purkaa vanhan kiukaan pois. Tietysti jos 6kW kiuas riittäis niin ei tarttis tuota sen enempää miettiä...6 kW kiuas toimii vielä 1,5 mm johtimilla. Mutta 9 kW kiuas tarvitsee 2,5 mm johtimet. Älä nosta kiukaan tehoa ylemmäs 6:sta ennen kuin tiedät että johdot ovat tarpeeksi vahvat. Muuten sulavat eristeistänsä läpi noi piuhat.
Minustakin riittää, että kiuas on lämmennyt. Ei kopin tarvitse olla kuuma saunaan mentäessä.Mulla on Mondex Balance 6,6kw kiukaassa 120kg kiviä ja tunnin lämmittämisen jälkeen voi alkaa saunomaan. Menee 1,5 tuntia että myös koppi on lämmennyt, mutta parin napollisen jälkeen ei huomaa eroa. Termaria olen säätänyt ettei saunassa ole koskaan yli 70 astetta, yleensä pyöritään 60 hujakoilla ja se on ihan riittävä.
Miten iso (kallis) homma olisi vaihtaa omakotitalon kiuas puukiukaaseen? Hormia ei ole. Vaatiiko hormin katosta läpi, vai voiko jollain kevythormilla laittaa piipun läpi seinästä?
Jompikumpi tulo tai poisto täytyy saada ylös. Muuten tulee aivan saakelin tunkkaista ja liian kuuma kun löylyt jää leijumaan rinnan korkeudelle. Tuollainen että molemmat ovat samalla korkeudella, ei toimi alkuunsakkaan painovoimaisen ilmanvaihdon näkökulmasta.Mitä mieltä olette saunasta, jossa raikas ilma tulee sisään kiukaan takaa / alta. Poistoreikä myös alhaalla vastakkaisella seinällä vastakkaisessa nurkassa. Yleensähän raikas ilma tuodaan saudaan kiukaan päältä joko seinästä tai katosta. Tässä tapauksessa raikas ilma tulisi sisään siis alhaalta n. 50cm korkeudelta.
Täsmennän, että kyseessä on koneellinen ilmastointi. Muuttako se asiaa?Jompikumpi tulo tai poisto täytyy saada ylös. Muuten tulee aivan saakelin tunkkaista ja liian kuuma kun löylyt jää leijumaan rinnan korkeudelle. Tuollainen että molemmat ovat samalla korkeudella, ei toimi alkuunsakkaan painovoimaisen ilmanvaihdon näkökulmasta.
Maalaislogiikalla ajatellen, jos tuloilma kerkee lämmetä tarpeeksi, että nouser ylös, niin voi toimia. Mutta onhan tuossa suuri riski, että tuleva raikas ilma siirtyy suoraan lattiaa pitkin poistorööriin.Täsmennän, että kyseessä on koneellinen ilmastointi. Muuttako se asiaa?
Mistä voit tietää mikä johdin käy kun ei ole edes oikosulkuvirtaa tiedossa millä laskea?6 kW kiuas toimii vielä 1,5 mm johtimilla. Mutta 9 kW kiuas tarvitsee 2,5 mm johtimet. Älä nosta kiukaan tehoa ylemmäs 6:sta ennen kuin tiedät että johdot ovat tarpeeksi vahvat. Muuten sulavat eristeistänsä läpi noi piuhat.
Jos tuloilmareikä on tarpeeksi lähellä kiuasta niin luulisi toimivan koska kiukaan lämmittämä ilma nousee ylös ja ottaa korvaavan ilman kiukaan alta ja vierestä.Varmasti tuota ei tiedä ennen kuin kokeilee.Maalaislogiikalla ajatellen, jos tuloilma kerkee lämmetä tarpeeksi, että nouser ylös, niin voi toimia. Mutta onhan tuossa suuri riski, että tuleva raikas ilma siirtyy suoraan lattiaa pitkin poistorööriin.
En tiedä mistään tätä enkä edes osaa laskea tuota. Tässä kysyjä pohti kiukaan vaihtoa 6kW -> 9kW ja vastasin tähän ajatukseen aiemmin kokemusperäisesti sähkärin kanssa näitä pohtiessa, että sähkönsyöttökaapelin pitää olla myös kunnossa jos teholoikka tehdään tuosta 6kW -> 9kW. Eli pitää huomioida syöttökaapelikin, eikä vain vaihtaa kiuasta tehokkaampaan. Kysyjä on selvästi ekaa kertaa pappia kyydissä, joten kysyjän näkokulman avartamiseksi nostin tämän esille. Käytin helposti ymmärrettävää esimerkkiä johtimen johdinkoosta jotta tulee konkretiaa mukaan tuohon nostoon. Käytännön esimerkit yleensä tuovat lisää konkreettista syytä tarkistaa pohjatietoja. Kirjoittajalle oli jo jossain välissä vastattu sama asia, mutta tämä oli minulta mennyt ohi siksi olin tuosta asiasta tehnyt duplikaatin.Mistä voit tietää mikä johdin käy kun ei ole edes oikosulkuvirtaa tiedossa millä laskea?
Ei kannata koskaan vähentää saunan ilmanvaihtoa. Takaan että siellä ei viihdy kukaan paria minuuttia kauempaa sen jälkeen kun löylyt ei pääse poistumaan mihinkään.Oon pohtinut, et kantsisko saunasta pistää ilmanpoistoräppänä kiinni löylyjen ajaksi, ku on koneellinen ilmanpoisto? Jotenkin nopeasti ajateltuna ainakin vois kuvitella, et se imasee muuten löylyt - varsinkin, ku se poistohormi on just mun normaalin istumapaikan yläpuolella.
Edellisessä kämpässä pidin saunan katon poistoräppänää auki vain kuivatuksen ajan. Alkuun oli auki kokoajan, mutta varpaita paleli, sulkemisen jälkeen löylyt parani huomattavasti. Yleensä ovissa on iso aukko alhaalla ja kone painaa kokoajan tuoretta ilmaa, joten kyllä ilma vaihtuu, vaikka saunomisen ajaksi suljetkin poiston..Oon pohtinut, et kantsisko saunasta pistää ilmanpoistoräppänä kiinni löylyjen ajaksi, ku on koneellinen ilmanpoisto? Jotenkin nopeasti ajateltuna ainakin vois kuvitella, et se imasee muuten löylyt - varsinkin, ku se poistohormi on just mun normaalin istumapaikan yläpuolella.
Edellisessä kämpässä pidin saunan katon poistoräppänää auki vain kuivatuksen ajan. Alkuun oli auki kokoajan, mutta varpaita paleli, sulkemisen jälkeen löylyt parani huomattavasti. Yleensä ovissa on iso aukko alhaalla ja kone painaa kokoajan tuoretta ilmaa, joten kyllä ilma vaihtuu, vaikka saunomisen ajaksi suljetkin poiston..Oon pohtinut, et kantsisko saunasta pistää ilmanpoistoräppänä kiinni löylyjen ajaksi, ku on koneellinen ilmanpoisto? Jotenkin nopeasti ajateltuna ainakin vois kuvitella, et se imasee muuten löylyt - varsinkin, ku se poistohormi on just mun normaalin istumapaikan yläpuolella.
Oon pohtinut, et kantsisko saunasta pistää ilmanpoistoräppänä kiinni löylyjen ajaksi, ku on koneellinen ilmanpoisto? Jotenkin nopeasti ajateltuna ainakin vois kuvitella, et se imasee muuten löylyt - varsinkin, ku se poistohormi on just mun normaalin istumapaikan yläpuolella.
Poisto on katossa. Tää on alin kerros, ni se lienee rakennustekninen välttämättömyys. En tiedä, onko imu, vai työntö. Myös tulo on katossa. Se on kiukaan päällä.Aika monessa taitaa olla tulo kiukaan päällä ja normaali poisto jossain lauteiden alla. Ja sitten se avaa-sulje-itse venttiili kiukaasta katsottuna vastakkaisessa nurkassa.
Itse pidän sen kiinni lämmityksen ja käytön aikana ja avaan siksi aikaa kunnes sauna on kuivunut. Enkä aina silloinkaan.
Jos löylyssä ei ole poistoa alhaalla se saattaa olla hoidettu oven alta pesutilaan päin.
Vanhemmilla jokunen vuosi sitten täsmälleen sama ongelma saman kiukaan kanssa. En muista yhtään, selviskö syy koskaan. Kiuas kuitenkin on vaihdettu toiseen. Koitanpas muistaa kysyä asiasta.Onkohan oikea ketju, vai kuuluisiko kodin remppojen puolelle? Anyways, löydettiin tuossa viime syksynä sisäsähkösaunomisen ilot (iloilla tarkoitan sitä, että viitsii saunoa vaivattomuuden vuoksi joka päivä, kun rantasaunaa ei viitsi lämmitellä kuin kerran pari viikossaan) ja nyt havaitsin seuraavaa:
Eli Vuolux kiuas on näemmä yrittänyt sytyttää taloa tuleen. Tarkistin kiukaan asennuksen ja sen pitäisi olla asiallisesti asennettu - taaksepäinhän tuossa ei ole mitään varoetäisyyksiä, vaan valmistajan kiinnikkeillä seinään. Kiukaan ilmanohjaimissa on "aukot", jotka aiheuttavat sen, että ylöspäin nouseva ilma pääsee osin puhaltamaan kohtisuoraan seinää kohden. Onko tämä joku tunnettu Vuolux-ongelma? Mitähän tässä pitäisi tehdä, ei tuo nyt hirveän turvalliselta näytä, kiukaan taakse varmaan voisi laittaa palonsuojalevyn, mutta pitäisikö vaan vaihtaa koko kiuas...
Onkohan oikea ketju, vai kuuluisiko kodin remppojen puolelle? Anyways, löydettiin tuossa viime syksynä sisäsähkösaunomisen ilot (iloilla tarkoitan sitä, että viitsii saunoa vaivattomuuden vuoksi joka päivä, kun rantasaunaa ei viitsi lämmitellä kuin kerran pari viikossaan) ja nyt havaitsin seuraavaa:
Eli Vuolux kiuas on näemmä yrittänyt sytyttää taloa tuleen. Tarkistin kiukaan asennuksen ja sen pitäisi olla asiallisesti asennettu - taaksepäinhän tuossa ei ole mitään varoetäisyyksiä, vaan valmistajan kiinnikkeillä seinään. Kiukaan ilmanohjaimissa on "aukot", jotka aiheuttavat sen, että ylöspäin nouseva ilma pääsee osin puhaltamaan kohtisuoraan seinää kohden. Onko tämä joku tunnettu Vuolux-ongelma? Mitähän tässä pitäisi tehdä, ei tuo nyt hirveän turvalliselta näytä, kiukaan taakse varmaan voisi laittaa palonsuojalevyn, mutta pitäisikö vaan vaihtaa koko kiuas...
Riippuu paljonko saunoo. Itse saunon pari kertaa viikossa joten parin kolmen vuoden välein. Mutta siinäkin välissä kannattaa niiden paikkaa vaihdella.Kuinka usein jengillä on ollut tapana vaihtaa kiukaaseen kivet ja tsekkailla niiden kuntoa. Jostain olen lukenut että kerran vuodessa tuo olisi hyvä tehdä. Aika pirunmoinen operatio kyseessä sitten kun tuon joutuu tekemään, tuohon pilarikiukaaseen kun menee se 100kg kiviä.
Minnehä ne vanhat kivet kuuluu heittää btw?Riippuu paljonko saunoo. Itse saunon pari kertaa viikossa joten parin kolmen vuoden välein. Mutta siinäkin välissä kannattaa niiden paikkaa vaihdella.
Tavalliset (eli ei siis keraamiset) kiuaskivet: sekajäte tai mieluummin ylijäämämaa-aineksiin. Kiuaskivet - SalpakiertoMinnehä ne vanhat kivet kuuluu heittää btw?
Omakotitalossa kun asun niin oon kipannu tontin nurkkaan. Tossa just mietin että kun niitä kertyy tarpeeks ni vois vaikka jonku tulisijan muurata niistä.Minnehä ne vanhat kivet kuuluu heittää btw?
Joku 100kg kiuaskiviä ei liene mikään pieni määrä mitä voi hävittää sekajätteessä. Itse heitin kivet uusien kivien laatikoihin ja kävin tyhjentämässä sortti-asemalla, se taisi maksaa jopa muutaman euron.Minnehä ne vanhat kivet kuuluu heittää btw?
Kivikkoisella mökkitontilla vanhemmat on täyttäneet kivenkoloja ja rannassa vallanneet lisää lebensraumia.Minnehä ne vanhat kivet kuuluu heittää btw?
^ Ihan hieno ajatus mutta epäilen kuinka hyvin tuollaiset isot ikkunat toimii saunassa. Ensinnäkin siinä ikkunassa kiinni olevilla lauteilla tuntuu varmasti ikävä veto kylmästä lasista. Lasit menee myös samantien huuruun joten maisemaa ei kumminkaan näe kunnolla. Lauteet olisi myös voinut laittaa ylemmäksikin ettei varpaita palele. Lämmittelyyn ilman löylynheittoa varmaan ihan kiva
Ei sieltä tarvii vaihtaa kuin huonot kivet, jos tuon tekee kerran vuoteen, niin uskoisin että se yksi 20kg laatikko riittää.Kuinka usein jengillä on ollut tapana vaihtaa kiukaaseen kivet ja tsekkailla niiden kuntoa. Jostain olen lukenut että kerran vuodessa tuo olisi hyvä tehdä. Aika pirunmoinen operatio kyseessä sitten kun tuon joutuu tekemään, tuohon pilarikiukaaseen kun menee se 100kg kiviä.
Kukkapenkkien reunuskiviksi sopivat...Meinasin ettei tarvii roudata 100kg kiviä radanvarteen, tai mihin ne viekään.
Harvian cilindro malliin taitaa saada ohjauskeskuksen, jossa kaikki integroituna ja joka kiinni kiukaassa kumikaapelilla. Kysyisin kyllä ikiltä onnistuisiko heiltä tuollainen, koska iki on aina iki ja aivan perkeleen hyvä tuote. TOisaalta, nuo ohjauskeskukset taitavat olla ihan standardikamaa, joten en näkisi syytä miksi ei toisen valmistajan ohjauskeskus kävisi esim ikiin suoraan.Vanha seinällä roikkuva postilaatikkokiuas, eli 6kw harvia, alkaa olla käyttöikänsä päässä ja uusiminen mielessä. Parasta olisi korkea kasa kiviä. Munakellosäätimissä menee hermo, joten nykyaikainen digisäädin olisi hyvä. Lauteita, seiniä yms. en halua purkaa, koska hyvässä kunnossa. Alalauteen ja seinän väli on 38cm syvä ja yli metrin leveä ja sitä kiertää perinteinen kaide, joten tuonne koloon ei monikaan kivikasakiuas sovi. Rajoitusta lisää se, että haluan että kaikki osat on saunassa. Ei ole järkeä levitellä osia pesuhuoneen puolelle. Tarkoitan esimerkiksi tehoyksikköä, joka pahimmillaan pitää olla kuivassa tilassa! Eli mitä vaihtoehtoja on? Onko seinä-iki ainoa? Ei taida olla digitaaliohjattavaa kiuasta, jossa kaikki olisi suoraan kiukaassa kiinni. Ei taida elektroniikka kestää sellaisia lämpöjä.
Itse en seinäkiukaista tiedä, mutta laittaisin itse pilarin. Kivien latominen hieman kyllä vituttaa, mutta on tuo vaan niin mahtava, mikään muu kiuas ei edes pääse tuota lähelle. Tietysti jos turvaetäisyydet tai muut seikat tuon estävät, niin ymmärrän kyllä.Jollain kokemusta Mondex sähkökiukaista? Harkinnassa kiukaan uusinta ja miettinyt jatkaa seinällä olevalla kiukaalla kun 80kg pilari ei oikein houkuta. Tuossa Mondexissa kaiketi kivimäärä 40kg joten antaisi ehkä pehmeämmät löylyt mitä perinteiset seinäkiuaslaatikot. Nykyinen on mielestäni vähän alitehoinen (8kW ja 8m3) ja varmaan on asunnon alkuperäinen ja ikää jo yli 15 vuotta.
eillä sauna 3,1 m2 ja kiuas muist
Olen sitä koulukuntaa joka lämmittelee kiuasta ovet levällään ja saunassa saa olla kesällä vaikka ikkunakin auki lämmityksen ajanPuusauna ja omakotitalo, kuinka kauan immeisillä menee että kiuas/sauna lämpiää?
Puusauna ja omakotitalo, kuinka kauan immeisillä menee että kiuas/sauna lämpiää?