Ehkä on hyvä aluksi mainita että satelliitti internetillä on ihan sama perusongelma kuin maanpäälliselläkin langattomalla internetillä. Taajuuksia on rajallisesti käytössä, joten systeemi täytyy tehdä sellaiseksi että samaa taajuutta voi käyttää moni asiakas yhtäaikaa ilman että ne häiritsevät toiisiaan.
Matkapuhelinverkossa asiakkaiden laitteet ovat pääsääntöisesti ympärisäteileviä, joten tämä tehdään pienentämällä lähetystehoa niin paljon että signaali ei kanna kovin kauas, jolla saadaan aikaan pienet solut, satelliitissa signaalin on pakko kantaa kauas, mutta asia voidaan ratkaista sillä että käytetään liikennöintiin asiakaspäässä hyvin tarkasti suuntaavaa laitetta.
Ok, netti juttujen mukaan uutisen firma käyttää eri taajuuksia, ja wikissäkin taisi olla maininta että 12-18Ghz, muualla useampi alue ja että käännetty niin ettei häiritse yhteyksiä GEO radalla liikkuviin.
No korkeimmat normi tv lähetykset tulee muistaakseni jotain 12,8GHz paikkeilla, mutta siellä on sitten seuraavaksi niitä internet dataa lähettäviä satelliittiitteja, ei tuollakaan bandilla vapaata tilaa ole, mutta noin korkeat taajuudet käyttäytyvät vaan täysin suoraviivaisesti, joka tekee niiden päällekäin käyttämisestä helpompaa.
Ok, parapoilisellakin pielillä varustetut aika pienin peilein, TV vastaanottoon verrattuna, joka tuo mieleen että olisi vähän enemmän paukkuja. (siis on myös niitä GEO radan palveluita joissa isot)
Siis se ei sinänsä vaikuta merkittävästi sen peilin vahvistukseen onko se parabolinen vai tuollainen lättänä, se vahvistus tulee kaikilla antennityypeillä aika lineaarisesti sen mukaan paljonko pinta-alaa pystytään esteettömästi suuntaamaan kohti lähetintä. Noita samanlaisia lättäniä antenneja on myös tv vastaanottoon myytävänä.
Kiinteässä paikassa seuraaminen vaatii aktiivista seuraamista, jos paketti asennetaan liikkuvaan ajoneuvoon, niin enään ei olle kiinteässä paikassa, vaan joka suuntaan liikkuvalla alustalla pitää seurata > 1000km päässä olevaa liikkuvaa kohdetta. Eli sen pitää olla paljon kyvykkäämpi.
Mahdollista se on, tehdäänhän sitä sat-tv vastaanotossakin (lähinnä avoimilla alueilla, esim. merellä). hidas iso laiva on toki paljon helpompi kuin ha auto maantiellä.
Starlink joutui juuri ongelmiin jenkeissä kun niiden toimilupa ei koskenut mobiilia toimintaa, ja ihmiset käyttivät noita starlink systeemejään liikkuvissa autoissa, eli sen puolesta jo nykyisen laitteiston kyvyt ovat ihan riittäviä.
Mä olen siinä käsityksessä että tuo starlinkin sateliitin seuraus on toteutettu niin että se aktiivisesti suuntaa kohti sitä satelliittia signaalin käytöstä seuraamalla, eikä jonkun ennalta lasketun radan etenemisen mukaan, jolloin systeemin ei tarvitse huomioida alustan asentoa.
Perinteisessä moottoripeilillä satelliittitv:tä katsellessa on sen lautasen kulma oltava alle asteen tarkkuudella paikallaan, jos haluaa että lautanen seuraa satelliittien rataa taivaalla. Halvemmilla moottoreilla koko rataa ei edes saa toimimaan kun moottorissa on itsessään sen verran välystä että painopisteen muuttuessa rata menee pieleen.
Uutisen jutusta sain käistyksen että se oli yksi jutun pointteja, ja että siellä ei käytetty paraboilisia peilejä, ja useita yhteyksiä
GPS vastaanottimet pyrkii vastaanottamaan mahdollisimman montaa satelliittia. (edit selvennys)
GPS ei ole oikein verrattavissa oleva systeemi. Siellä satelliitit lähettävät eri taajuuksilla, ja datanopeus on äärimmäisen hidas. Pikaisen googlauksen perusteella 50 bps. Sijainti lasketaan vastaanottopäässä sen perusteella kuinka pitkä viive datan kulussa satelliitista vastaanottimeen on, ja vastaanotin pyrkii kuuntelemaan mahdollisimman montaa satelliittia yhtä aikaa.
Jos olet varma faktoista, niin en tässä niitä kiistä, kyseenalaistan ja kysen lisätietoja että ymmärtäisin itsekkin paremmin ja jotta osaisit paremmin selittää minulle jos tiedät missä menen harhaan.
Stralinkin antenneita kun katsoin niin ei kovin isoja, verrattuna suomessa totuttuhin tv vastaanttoon tarvittaviin.
Seuraavia olivat ja olen lukenut liikkuvasta käytöstä.
Faktoista olen tietysti varma, mutta enhän mä noita nyt läpikotaisin tunne, mutta asiat kuitnkin seuraavat fysiikan lakeja. Toisaalta mä en voi tietää mitä sä et tiedä, jo se että tietää itse mitä ei tiedä on hankala laji.
Suomessa satelliittilautaset ovat isoja, koska ei ole kustannustehokasta käyttää suurta lähetystehoa näin pienelle asiakasmäärälle. Vaikka itse lähetysteho satelliititssa onkin sama kuin jossain UK spotissa, niin jos keila kattaa koko euroopan, niin selvähän se on että täällä vastaanotossa se signaalin voimakkuus on paljon pienempi, joten tarvitaan iso lautanen joka vahvistaa enemmän.
Käytännössä joku 35-40cm on keskieuroopassa ihan riittävä lautanen, täällä sillä voi muutaman vahvan lähettimen saada hyvällä kelillä näkymään.
Tämä oli nyt tuota starlinkkiä koskevaa pohdintaa ?
Tuossa kai pohdinta se että on edessä ja pohdit sitä että satelliitin lähetys häiritsee, jos se on yhtä tehoton maassa kuin toisen, niin eikö se ole niin että häiritsevä on se sinkku joka on suunnattu sinne suuntaan minkä välissä ollaan, ei estä käyttämäst muualla suunattuja, ja jos sillä hetkellä käytetään eri polarisaatioita niin saadaan lisää vaimennusta. Tuona aikana taasen asiakas voi käyttää toista satelliitti yhteyksiinsä. Jos siis tämä sukboxin yksi idea oli useita yhteyksiä js fyysisesti kiinteitä antenneita.
Sillä ilmeisesti muitakin häriöhaasteita, lupia ilmeisesti hakenut useammalla bandille.
Joo, kun asiaa olen tässä pohdiskellut, niin niinhän sen täytyy toimia että siitä starlink satelliitista vaan kytketään pois ne lähettimet jotka lähettävät samaan suuntaan kuin mihin se takana oleva geostationaarinen sputnikki lähettää, ja softan täytyy vaan pitää huoli ettei käytetä sitä satelliittia joka ajaa sen geostationaarisen radan läpi.
Polarisaatiolla saadaan kyllä samalla taajuudella toimivia radioyhteyksiä eroteltua toisistaan, matkapuhelinverkossa tätä käytetään ensisijaisesti lähetys ja vastaanotettavan liikenteen erotteluun. En tiedä toimiiko starlink näin, voidaanhan se käyttää myös kanavien lisäämiseenkin.
Starlinkin ongelmahan on tällähetkellä se että se ei sovellu esim puheuluiden soittamiseen, koska yhteys katkeaa aina joksikin aikaa kun satelliittia vaihdetaan (tai eteen tulee puu tms este), joten stabiili yhteys edellyttää vähintään kahta rinnakkaista eri satelliitteihin yhditettyä antennia. Normaali nettisurffailussa tuo ei hirveästi haittaa, striimaus palvelut puskuroivat videota sen verran että tuo ei tuota ongelmaa, ja surffallessa jos kako sattuu justiin kun on klikannut jotain linkkiä siinä pitää vaan sitten hetki venailla, monesti se satelliitin vaihto tapahtuu täysin huomaamatta.