Satelliittilaajakaista / Satelliitti-Internet

Tähän asti OneWebin satelliitit on laukaistu Venäjältä. Mutta nyt SpaceX jatkaa OneWeb satelliitti internetin laukaisuja:
 
Ettei palveluntarjoajat tosiaan loppuisi kesken niin Amazonin Project Kuiper. eli yksi iso satelliitti-internet tarjoaja buukkasi juuri reilusti laukaisuita satelliiteilleen:
Ilmeisesti noin 83 laukaisua buukattu, ja varmaan jokaisessa kyydissä lähtee useita kymmeniä satelliitteja.
Amazon signs multibillion-dollar Project Kuiper launch contracts - SpaceNews

Starlink, OneWeb, Kuiper - Kaikki siis etenee, eikä kukaan ole ainakaan vielä foldannut.
 
Tutustuin tässä myös perusteellisesti Lacuna Space:n palveluihin parin päivän aikana. Kyseessä ei nimenomaisesti ole Internet, vaan IoT M2M globaali satelliitti-viestintäverkko, joka käyttää LoRaWAN tekniikkaa ja kilpailee paikallisten LoRaWAN palveluintarjoajien ja Sigfox:n kanssa. Tuntuu että tämä on yksi niistä osa-alueista joita kuluttajat eivät ehkä vielä osaa arvostaa tällä hetkellä, mutta markkinat tulevat olemaan jatkossa aivan valtavat.
 
Pystytäänkö sinne satelliittiin kovin pienillä tehoilla lähettämään?
 
Luulis että jos satelliitti "kuulee" vaikka jonkun Saksan kaikki LoraWan -laitteet kerralla, niin törmäyksiä on ihan valtavasti. Vai onko niillä tekniikka jolla saa päällekkäiset lähetteet eroteltua toisistaan?

Vai täytyykö noiden kanssa käyttää jotain muuta kuin perinteistä ALOHAa
 
Pystytäänkö sinne satelliittiin kovin pienillä tehoilla lähettämään?
Niin, se on suhteellista mikä on pienitehoinen. Mutta siis normaalit kännykkätehot riittää paremmin kuin hyvin (2W). Käytettävästä mittakaavasta riippuen tuo on sitten sitten suuri tai pieni teho.
 
Mä olen kuvitellut että tuon loran idea on pyöriä siellä muutaman milliwatin teholuokassa, mutta en nyt äkkiä löytänyt mitään rajaa sille kuinka pienellä teholla sen pitäisi toimia.
 
Mä olen kuvitellut että tuon loran idea on pyöriä siellä muutaman milliwatin teholuokassa, mutta en nyt äkkiä löytänyt mitään rajaa sille kuinka pienellä teholla sen pitäisi toimia.
Jep, mm. osa Sigfox lähettimistä on 40mW tehoisia, osa 20mW. Mutta noita on monenlaisia ja monenlaiseen käyttöön, toki myös signalointi ja halutut nopeudet vaikuttaa radikaalisti asiaan, antennit vaikuttaa, sekä myös maantieteellinen sijanti koska eri taajuusalueet käytössä jne. Muiden häiriösignaaleiden määrä, etc. Toki myös kokonaistehonkulutukseen vaikuttaa käyttöaste aika radikaalisti. Se kun on noissa useimmissa optioissa varsin matala.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, se on suhteellista mikä on pienitehoinen. Mutta siis normaalit kännykkätehot riittää paremmin kuin hyvin (2W). Käytettävästä mittakaavasta riippuen tuo on sitten sitten suuri tai pieni teho.

Jos jaksat niin avaa vähän tuota palvelua.

Onko kuuluvuus kilpailukykyinen maanpäälliseen. (ja esim Suomi)

Ilmeisesti ei toimi samalla raudalla kuin maanpäällinen, tehot eri luokkaa, onko mitä muita eroja , taajuudet ? onko modeemit kenenkä ?

Onko kaupallistettu miten, tai siis miten myynti, esim pienimmille, 1000 laitetta, missä kustannuksissa liikutaan, esim kerran päivässä, kerran tunnissa ? Eli kilpaileeko maanpäällisten palveluiden kanssa ?

Kaksisuuntainen toimii ?

I
 
Jos jaksat niin avaa vähän tuota palvelua.

Toki sen verran mitä siitä on kerrottu, mutta siis tuohan on kovasti kesken, mitään faktaa, hinnoittelua tms ei ole vielä saatavissa:

Sulla oikein hyvät ja validit kysymykset, mutta kaikki noi asiat on sellaisia, jotka tarkentuu sitten ajan myötä, kun homma etenee. Tällä hetkellä käsittääkseni on laukaistu 5 testisatelliittia ja 240 kpl on targettina. Joten kaikki kysymykset on kovasti ennenaikaisia, sekä tällaiset projektit voi vallan hyvin kaatua, ennen kuin edes alkavat. Kuten on käynyt ylivoimaisesti suurimmalle osalle vastaavia projekteja.

En kysynyt mitään, tutustuin vain julkiseen dokumentaatioon. Tietysti jos on oikeasti mielenkiintoa, niin asiaahan kannattaa kysyä firmasta suoraan. Olen seuraillut mm. FemtoStar:n vastailua niiden virallsella keskustelukanavalla, ja välillä on tehnyt mieli sanoa, että keskittykää siihen ratkaisuun ja älkää vastatko kysyjille koskaan suoraan kysymyksiin vaan päivittäkää FAQ dokumenttia DRY (do not repeat yourself) periaatteen mukaisesti. Mutta vaikuttaa siltä, että siellä on nörttejä, jotka rakastaa kertoa siitä mitä ne on tekemässä, eihän siinä mitään pahaa ole.

Edit, koska tää on niin laaja aihe itsessään, eikä tästä ollut vielä lankaa täällä olemassa, niin forkkasin tästä oman keskustelunsa. Kun on kerran sellainen lanka joka voi helposti pyöriä vuosikymmeniä.
Linkki: IoT - Sigfox, LoRaWAN, NB-IoT, M2M, LPWAN
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa kiertoradalla olemaan jo merkittävä määärä noita uudempia laserlinkillä varustettuja starlink-sateliitteja, jotka ei vaadi suoraa yhteyttä maa-asemaan. Starlink.sx-seurantasivuston mukaan esim tätä kirjoittaessa olisi suurin osa Kazakstanista ja Intiasta katettu Euroopassa olevien maa-asemien ja muutaman satellittien välisen hypyn kautta.
 
Ilmeisesti satelliitti 5G tulee kovaa vauhtia, ettei tarvitse tukiasemia maassa ja toimii myös alueilla joissa ei ole maapeittoa:
 
Noinkohan tuolla satelliitti systeemillä on mitään tekemistä 5G kanssa....

Selvähän se on että nuo kehittyvät, mutta eiköhän tuo 5G ole puhtaasti markkinamiehen tuohon vetämä.
 
Kilpailu kiristää sen verran näköjään markkinaa (vihdoinkin?), että alalla alkaa fuusiot. Varmaan toimintoja on tehostettava, kun ennen on kuorittu pelkkää kermaa ja paljon.
Eli OneWeb ja Eutelsat ovat ilmeisesti kohta liittymässä yhteen, että pärjäävät paremmin Starlinkkiä vastaan. Ja onhan sitä varmasti myös strategisia käyttäjiä, jotka valitsee jonkun toimittajan jonkun muun syyn takia, kuin halvimman hinnan. Jos ei muuten niin varayhteydeksi sille toiselle yhteydelle jota pääasiassa käytetään.
 
Noinkohan tuolla satelliitti systeemillä on mitään tekemistä 5G kanssa....

Selvähän se on että nuo kehittyvät, mutta eiköhän tuo 5G ole puhtaasti markkinamiehen tuohon vetämä.
Tuo viserrys ei paljoa kertonut, joten jäi sumuun että mitä siinä 5Gllä tarkoitettiin.
Tosin en tiedä mitä kommentillasi tarkoitit, joten sekään ei ole pois suljettu että kummatkin on "oikeassa".

Jos sitä pelätään että halppis 5G puhelin jossain katveessa roamaa tuohon viserryksen verkkoon, ja siitä syntyy aivan hirvittävä lasku, niin ei taida olla vielä kaupallisessa käytössä. :)

"tiedotteissa" siis näkynyt auton katolla suksiboxin lisäksi myös näytetty tavallisen puhelimen näköisiä päätelaitteita.


Edit: Ilmeisesti tuossa ajatus oli se että maa - satelliitti - liikkuva maa-asema (suksiboxi)- tavanomainen 5G päätelaite (käsipuhelin), jolla varmaan tilausta siinä kuin vastaavilla aiemmansukupolven jutuilla tai no varmaan enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Noinkohan tuolla satelliitti systeemillä on mitään tekemistä 5G kanssa....
Sinänsähän 5G viittaa 5. sukupolveen. Esim. pelikonsoleissa 5G oli mm PS(1), N64 ja Sega Saturn. En osaa sanoa miten generaatiot menee satelliitti-internetissä, mutta mahdollisesti tuon viestin voisi tulkita tarkoittavan 5. sukupolven satelliitti-internetiä.
 
Starlink on laajentamassa myös maapallon navoille, eli etelään ja pohjoiseen. Tämä koskee myös vahvasti Suomea pohjoisen sijainnin takia:

Edit: Ilmeisesti tuossa ajatus oli se että maa - satelliitti - liikkuva maa-asema (suksiboxi)- tavanomainen 5G päätelaite (käsipuhelin), jolla varmaan tilausta siinä kuin vastaavilla aiemmansukupolven jutuilla tai no varmaan enemmänkin.
Jep, nyt tuosta on päivitetty tiedote ulkona jossa enemmän detaileita:
Konseptin esittelyvideo löytyy tästä:
 
Viimeksi muokattu:
Jos oikein ymmärsin, niin idea tosiaan oli se että se että käyttäjien puolella tarvitaan se "suksibooxi" , joka hoitaa yhteydet satelliitteihin ja joka muodostaa sen paikallisen 5G verkon , joka tavallisella marketti 5G luurilla käytettävissä. (käytännön toteutuksessa varmaan myös tuettuna 4G ym)

Päivitystä aiemman sukupolven palveluihin, ja jos kustannustehokas, niin miksei myös uutta markkinaa.
 
Veikkaan että se ei paikallisesti toteuta mobiili 5G:tä vaan WLANin (joka on toki markettiluureilla käytettävissä). Puheluthan kulkee myös WLANin kautta jos operaadolla VoWLAN.
 
Veikkaan että se ei paikallisesti toteuta mobiili 5G:tä vaan WLANin (joka on toki markettiluureilla käytettävissä). Puheluthan kulkee myös WLANin kautta jos operaadolla VoWLAN.
Jos tuota edellisestä kommentoit, niin minulla jäi mielikuva 5Gstä, mielikuvani voi olla väärä, mutta mistä päättelit että nimenomaan WLAN ? Jos pelkkä WLAN niin vähän syö uutista.
 
Lentokoneessa ei saa pitää matkapuhelimen mobiiliverkkoa päällä, mutta WLANin saa.

Lisäksi 5G tukiasema on todella paljon kalliimpi kuin WLAN eikä siitä tuossa käyttötapauksessa taida saada lisähyötyjä. (no okei sen verran lisähyötyä olisi, että ei tarvi laittaa kännykästä wlania päälle)

Lisäksi WLANista olisi se etu, että se toimii suorilta mm. tietokoneissa ja tableteissa, vaikka kaikissa niistä ei olekaan mobiiliverkkotukea. Eli tuossa ratkaisussa tullee varmasti WLAN joka tapauksessa. 5G tukiasema siihen päälle olisi turha lisäkustannus.
 
Lentokoneessa ei saa pitää matkapuhelimen mobiiliverkkoa päällä, mutta WLANin saa.
Sori mutuilu, mutta ymmärsin että palvelua markkinoidaan myös myös maalle ja merelle, jossa perinteitä tuon tyyppisestä.

Lentokoneessa ei saa pitää matkapuhelimen mobiiliverkkoa päällä, mutta WLANin saa.
Sori mutuilu, mutta eikö tuo mene vähän lentotilanteen, lennon ja tilanteen mukaan.

Kummatkin kielletty tietyissä tilanteissa, ja jos WLAN käyttö sallittu niin saa käyttää silloin kun sallittu, mobiilissa oli aikoinaan liki totaalikielto, mutta eikö siihen ole tullut helpotusta. Ilmassa haasteena oli lentämisen lisäksi myös siitä syntyvät haasteet maanpäällisille verkoille. En nyt tarkistanut, mutta eikö lentokoneisiinkin ole verkkoja toteutettu, jos ei, niin suunnitelmia ainakin.

Lisäksi 5G tukiasema on todella paljon kalliimpi kuin WLAN eikä siitä tuossa käyttötapauksessa taida saada lisähyötyjä. (no okei sen verran lisähyötyä olisi, että ei tarvi laittaa kännykästä wlania päälle)
Wlan toimii lupavapaalla alueella, ja veloitus ym käytännön kirjavia, 5G, 4G jne isommalla massalle paremmin hanskattavia, liikkuvuus perusjuttua.

Junissa, laivoissa, niin se on käytettävyydeltään yhtä helppoa kuin muuallakkin verkkovierailussa.

Lisäksi WLANista olisi se etu, että se toimii suorilta mm. tietokoneissa ja tableteissa, vaikka kaikissa niistä ei olekaan mobiiliverkkotukea. Eli tuossa ratkaisussa tullee varmasti WLAN joka tapauksessa. 5G tukiasema siihen päälle olisi turha lisäkustannus.
Uskon että on myös WLAN optio, ja siihen palvelut millä voidaan laskutus hoitaa, (se toki voi olla sen "5G:n" perässä), voi sen toki tehdä paikan haltia erikseenkin omilla tukareilla, mutta varmaan yleisöä palvelua varten olevat haluaa laskutus riskin takia haluaa ulkoistaa.
 
5g kännykkä tuessa on myös se ongelma että hyvin rajallisessa määrässä maita mitään matkapuhelinverkon taajutta käyttävää tukiasemaa saa ylipäätään käyttää, kun taas nuo wifitaajuudet ovat hyvin laajalti vapaassa käytössä.

Jenkeissä on niitä matkapuhelintoistimia vapaasti saatavilla, mutta niissäkin taitaa jotain rajoituksia olla, koska niiden ongelma datayhteyksissä on kapea kaista. Käytännössä ulkoinen antenni antas poikkeuksetta paremman datanopeuden kuin nuo toistimet, jotka oikeasti ovat tarkoitettu lähinnä puheluita varten.
 
haluaa laskutus riskin takia haluaa ulkoistaa.
En mä nyt näe että tuossa on mitään "laskutusriskiä". Tälläkin hetkellä junissa ja lentokoneissa on WLAN-tukiasemia, joita saa käyttää joko maksua vastaan tai ilmaiseksi. Jos se pystytään tarjoamaan "5G-nopeudella" satelliitin kautta, niin sehän on vaan hyvä.

Enemmän näkisin ongelmana vaikka junassa "satelliitti 5G":n, kun ihmiset tuskin hirveästi odottaa että noustessaan Helsingissä junaan ovat normaalisti Elisan verkossa, mutta matkalla osa datasta ja puheluista meneekin sitten roamingina "ESA 5G":n kautta. No sinänsä ongelma varmaan ratkaistaisiin niin, että operaattorit jotka tekee tuon kanssa roamingsopimuksen ei laskuttaisi maansisäisestä roamingista...

Jos taas tarkoitit että kustannukset katettaisiin sillä että ne jotka haluaa vaikka junassa käyttää katkeamatonta 5G:tä maksais kännykkälaskussaan siitä, niin toi luultavasti aikaansaisi sen että moni laittaisi roamingin pois kännykästään ja niitä jotka olis valmiit maksamaan ei kovin paljoa olisi. Lisäksi yllätyslaskusta vihaiset asiakkaat.

Mutta toisaalta turhapa tässä on spekuloida sen enempää ennen kuin kertovat mitä oikeasti ovat tekemässä. Itse kuitenkin sain kuvan että 5G olisi markkinointitermi enemmänkin kuin konkreettinen "hei me laitetaan omia satelliitti-runkoa käyttäviä 5G mobiilitukiasemia pystyyn"
 
Viimeksi muokattu:
En mä nyt näe että tuossa on mitään "laskutusriskiä". Tälläkin hetkellä junissa ja lentokoneissa on WLAN-tukiasemia, joita saa käyttää joko maksua vastaan tai ilmaiseksi. Jos se pystytään tarjoamaan "5G-nopeudella" satelliitin kautta, niin sehän on vaan hyvä.
Jos ideana tarjota ilmainen ja vapaa netti, niin silloin ei ole laskutusriskiä.

Jollain toisella toimijalla hinnoittelu ja toiminta idea on toisenlainen, asiakas maksaa siitä mitä käyttää, (vertaa halpalentoyhtiöt), mutta toimija haluaa kuitenkin tarjota palveluita, jolloin ajatus on että palveluista saa rahaa, jolla ne myös voi kannattavasti tuottaa.

Nykyään toki sillä wlanilla voi korvata mobiilipalveluita, puhelut ja sms viestit saa kulkeen sitä kautta, joten se ei ole niin kriittinen mitä vielä joitain vuosia sitten.

Enemmän näkisin ongelmana vaikka junassa "satelliitti 5G":n, kun ihmiset tuskin hirveästi odottaa että noustessaan Helsingissä junaan ovat normaalisti Elisan verkossa, mutta matkalla osa datasta ja puheluista meneekin sitten roamingina "ESA 5G":n kautta. No sinänsä ongelma varmaan ratkaistaisiin niin, että operaattorit jotka tekee tuon kanssa roamingsopimuksen ei laskuttaisi maansisäisestä roamingista...
Tuossa kuvitteellisessa tilanteessa olisi hämmentävää jos virailisi vieraassa verkossa isoon rahaan, varsinkin kun Suomessa on kohtuullisen hyvä junakuuluuvuus. Jos mennään ajatuksen tasolla, niin tuohan olisi ihan toisin jos oltaisiinkin ihan kotiverkossa tai ainakin kotiverkon hinnoittelulla.

mailmanlaajuisemmin junat voisi kuvitella kohteeksi missä palvelulla olisi lisäarvoa, laivat kai perinteisiä kohteita. Lentokoneet taasen byrokratia , hyväksyntä oma haasteensa, kuten joku mainitsikin. Mutta kohde missä lisäarvoa.


Mutta toisaalta turhapa tässä on spekuloida sen enempää ennen kuin kertovat mitä oikeasti ovat tekemässä. Itse kuitenkin sain kuvan että 5G olisi markkinointitermi enemmänkin kuin konkreettinen "hei me laitetaan omia satelliitti-runkoa käyttäviä 5G mobiilitukiasemia pystyyn"

Aihetta käsittelevissä jutuissa ja tuossa ztec nimimerkin linkkaamassa jutussa puhuttiin 5G mobiilista, päätelaitteista, ja aiemmin jossain toisessa jutussa esiteltiin 5G mobiilipäätelaitteella, kuitekin eroteltiin se millä yhteys satelliittiin. 5G mobiilissa on toki monenlaista, mutta ei hehkutettu kumppanuuksia luurivalmistajien kanssa, niin ehkä ei ihan vartavasten rääteloityä käsipuhelinpääteleitatta, se kehitys hehkutus painottu siihen "suksiboxiin".

No oli tai ei, niin joka tapauksessa odotetaan että näitä tulee. no 3G/4G on nyisellään lisarvoa, niin uskon että myös 5G, ja jos paljon käyttäjiä tai isompi alue/tila, niin se on myös kustannustehokasta. Toiseen suuntaa vie se että tänäpäivänä sillä wifi yhteydellä voi korvata enemmän mobiilia, eli ei ihan niin välttämätön kuin vielä muutamavuosi sitten.


5G myös helpottaa sitä taajuus rajallisuutta, mikä on ja oli varsinkin 3G toteutuksissa.

Edit2
Suorat satelliittiyhteydet marketti mobiiliin no se kai ei tämän idea.



**************************************************************
Rautalankaa. Suomen oloista.
Jos matkustaa autolautalla esim Saksaan (*, niin koko matkan kattava mobiiliyhteys on lisäarvo, samat palvelut toimii kuin maissa, (no viive isompi), toimii niin yritys, laite sun muut jutut. Ei tarvi käyttäjän toimia

Ei ole pois mahdollisilta wi-fi hotspoteilta, päinvastoin.

Suomessa on niin kattavat verkot että maanpäällä markkinan löytäminen voi olla vaikeaa, menee sarjaa kohteet jotka jossain toijalan takana, missä lyhyehkö määräaikainen tarve. Hinnasta/kustannuksistahan se on kiinni.

Matkustaja junanliikenteeseen, jos operoijalla halua, niin uskoisin että jatkossakin haetaan maanpäällisiä vaihtoehtoja kehittämällä.


(*Viro, Ruotsivälit toimii kannella aika hyvin maanpäällisessä verkossa, osassa lisäksi toistimia sisäkuuluvuuteen ja suuntauksia jne.)
 
Viimeksi muokattu:
Joo luin tuolta nyt artikkelin kun, jossa kerrottiin, että auton katolla olleen "suksiboksin" ja päätelaitteen välillä oli 5G RAN. Eli ilmeisesti siis ihan oikeasti "mobiili 5G":tä siinä demonstraatiossa käytettiin.
 
Kuinka hyvin tuo satelliittinetti sitten toimii junassa, ne johtimet ei ainakaan paranna sitä systeemin toimintaa.
 
Kuinka hyvin tuo satelliittinetti sitten toimii junassa, ne johtimet ei ainakaan paranna sitä systeemin toimintaa.
Dieseljuna ? :)
Mutta meinaatko että pari narua homman pilaisi (paljon anteneita), tunnelit on ongelmallisia, no niissä kai voi käyttää perinteisiä tunneliratkaisuja.

Ja kuvittelen että sisäpuolen palikat (5G, 4G jne WiFi) niin ne tulee vaunuohin, niin se vaunun kuoret ei menoa haittaa ja saadaan piennemmät häiriö ympäristöön.
 
Dieseljuna ? :)
Mutta meinaatko että pari narua homman pilaisi (paljon anteneita), tunnelit on ongelmallisia, no niissä kai voi käyttää perinteisiä tunneliratkaisuja.

Ja kuvittelen että sisäpuolen palikat (5G, 4G jne WiFi) niin ne tulee vaunuohin, niin se vaunun kuoret ei menoa haittaa ja saadaan piennemmät häiriö ympäristöön.
Jos rata on sähköistetty ne langat ei häviä sieltä vaikka käyttäisi höyryveturia, tosin magneettikenttä on tietysti pienempi jos juna ei käytä sähköä.

Noilla samoilla taajuuksilla toimivilla satelliittitv:llä on ongelmia jos sinkun pitäisi tulla suoraan voimalinjan läpi, eikä noi starlinkin tehot tietääkseni juuri sen kummempia ole.
 
Jos rata on sähköistetty ne langat ei häviä sieltä vaikka käyttäisi höyryveturia, tosin magneettikenttä on tietysti pienempi jos juna ei käytä sähköä.
:)

Noilla samoilla taajuuksilla toimivilla satelliittitv:llä on ongelmia jos sinkun pitäisi tulla suoraan voimalinjan läpi, eikä noi starlinkin tehot tietääkseni juuri sen kummempia ole.
En kiinittänyt huomiota mitä kaistaa ko demossa käytettiin. Enkä tiedä mihin tv kaistaan viittasit.
Tuolla sat firmalla on ymmärtääkseni useita eri kaistoja käytössä (en tiedä mikä menee tv kanssa päälekkäin), ja ymmärtääkseni se känttävoimakkuus on huomattavasti vahvempi kuin noissa perinteisistä sat tv lähetyksistä. Lähetystehojen osalta helpotusta tulee paljon lyhyemmästä matkasta ja energiankulutuksen osalta kapeammasta keilasta, vs puolieuurooppa.

Sitä en tiedä onko jokin yhtiön taajuuksista helpompi, mitä tuolla magneettikentällä ajoit takaa, etuasteet tukkeentuu ?

Edit:
Jutussa mainittiin että LEO (>1000km) lisäksi käytettiin GEO (n. 36000km, siellä radalla missä SAT tv satelliitit).
 
Viimeksi muokattu:
:)


En kiinittänyt huomiota mitä kaistaa ko demossa käytettiin. Enkä tiedä mihin tv kaistaan viittasit.
Tuolla sat firmalla on ymmärtääkseni useita eri kaistoja käytössä (en tiedä mikä menee tv kanssa päälekkäin), ja ymmärtääkseni se känttävoimakkuus on huomattavasti vahvempi kuin noissa perinteisistä sat tv lähetyksistä. Lähetystehojen osalta helpotusta tulee paljon lyhyemmästä matkasta ja energiankulutuksen osalta kapeammasta keilasta, vs puolieuurooppa.

Sitä en tiedä onko jokin yhtiön taajuuksista helpompi, mitä tuolla magneettikentällä ajoit takaa, etuasteet tukkeentuu ?

Edit:
Jutussa mainittiin että LEO (>1000km) lisäksi käytettiin GEO (n. 36000km, siellä radalla missä SAT tv satelliitit).
Starlink käyttää n. 12GHz taajuuksia ja tehot ovat samalla hehtaarilla noiden saman taajuusalueen tv lähetysten kanssa (ellei yritetä jotain varsinaisen lähetyskeilan ulkopuolella olevaa lähetystä) tuon kertoo jo se että se antenni on (karkeasti) samaa kokoluokkaa tv sat antennien kanssa.

Itseasiassa koko homma perustuu suhteellisen pienellä teholla operoovaan satelliittiin jota on pakko vastaanottaa voimakkaasti suuntaavalla (l. reilusti vahvistavalla) antennilla, tuon takia sitä samaa taajutta voidaan käyttää yhä uudelleen ilman että lähetykset häiritsevät toisiaan. Tuohonhan tv satelliitikin perustuvat 12ghz taajuudella, 4ghz alueella olevat tv satelliitit vaativat aika paljon isommat hajuraot vaikka lähetystehot ovat pääsääntöisesti reilusti pienemmät.

En tiedä miten nuo starlinkit väistävät nuo geostationaarisen radan satelliitit.. Kenties pitävät vaan huolen etteivät lähetä silloin kun ovat geostationaarisen radan välissä?
 
Starlink käyttää
Liittykö Starlink tähän jotenkin ?



En väitä että olisit väärässä, mutta en nyt suorilta niele ajatustasi.


Itseasiassa koko homma perustuu suhteellisen pienellä teholla operoovaan satelliittiin jota on pakko vastaanottaa voimakkaasti suuntaavalla (l. reilusti vahvistavalla) antennilla, ...
En sitä epäile etteikö pienemällä teholla pärjättäisi, kuin tv satelliiteilla.
Mutta tässä kai enemmän kiinnostaa se kenttävoimakkuus (tai mikä oikea termi) ja näissä kai yritetään tehon tarvetta helpottaa pienemmällä keilalla, siis ei puolta eurooppaa, vaan pienempi pinta-ala.

Starlinkistä en väitä, mutta uutisen juttua.

Ei noissa voi käyttää yhtäsuuntaavia kuin sat-tv vastaanotossa jossa Satelliitti on maahan nähden paikallaan ja yleensä se vastaanottopistekkin on paikallan. Näissä LEO (?) se satelliitti liikkuu maahan nähden ja pitää seurata useita, ja jos vielä vastaanotto piste liikkuu, niin menisi aika kalliiksi.

EI GPS, Satelliitti puhelimet, kannettavat sat modeemit välttämättä noin massiivisesti suuntaava tarvi. Riittää että on taivas-alla.

Uutisen jutussa toki puhuttiin antenni toteutuksistakin, ja siinä puhuttiin myös GEO radalla olevista.

(on sat datalinkkejä joissa käytetään "isoja" parabolisia peilejä ja tosiaan uutisen jutussa oli jotain GEO radallakkin olevaa käytetty)

En tiedä miten nuo starlinkit väistävät nuo geostationaarisen radan satelliitit.. Kenties pitävät vaan huolen etteivät lähetä silloin kun ovat geostationaarisen radan välissä?
Tuo hyvä huomio, ajallisesti varmaan aika lyhyt hetki kun on yksittäisen TV vastaanottajan ja satelliitin välissä, mutta kuinka pitkä aika on se kun jokin keila häiritsee keilan alueella vastaanottoa, siis jos ajatus on lopettaa "lähetys".

Operaattori tietää mitä missäkin on ja mihin oman satelliitin sijainta ja keilat vaikuttaa, ja jos operaattorilla liuta muita satelliitteja, jotka voi palvella samaan aikaan niin se kai vain kapasiteetti mitoitus ongelma
 
En tiedä miten nuo starlinkit väistävät nuo geostationaarisen radan satelliitit.. Kenties pitävät vaan huolen etteivät lähetä silloin kun ovat geostationaarisen radan välissä?
En usko että sillä on mitään merkitystä 35000 km korkeammalla olevalle satelliitille, että sen ja maan välissä on joku eri taajuudella lähettävä Starlink.

Ja vaikka starlink aiheuttaisikin geostationaariselle satelliitille vaikkapa 50m halkaisijaltaan olevan varjon eli kuuluvuushäiriön maan päällä, niin sehän liikkuu noin 1200m/s vauhdilla, joten maan päällä olevalle kohteelle häiriön kesto olisi 0,04 sekuntia. Paljon suuremman ja pitkäkestoisemman häiriön luultavasti aiheuttaa esim. lentokone.
 
Viimeksi muokattu:
Liittykö Starlink tähän jotenkin ?

No starlink on esimerkki tästä modernista matalan kiertoradan laajakaistaisesta satelliitti-internetistä, teknisesti kilpaileva tuote ei kovin radikaalisti voi tuosta poiketa.

En sitä epäile etteikö pienemällä teholla pärjättäisi, kuin tv satelliiteilla.
Mutta tässä kai enemmän kiinnostaa se kenttävoimakkuus (tai mikä oikea termi) ja näissä kai yritetään tehon tarvetta helpottaa pienemmällä keilalla, siis ei puolta eurooppaa, vaan pienempi pinta-ala.

Starlinkistä en väitä, mutta uutisen juttua.

Olen siis tarkoittanut nyt sitä tehoa jolla signaali törmää vastaanottimeen, jos se jäi jollekin epäselväksi, se lähtevän pään teho on ihan riippuvainen siitä kuinka laajalle alueelle signaali lähetetään, en tiedä moneenko keilaan yksittäinen starlinkin satelliitti on jaettu.

Sama pätee noihin geo satelliitteihin. Käytännössä ne internet satelliitit on jaettu kymmeniin tai satoihin muutaman sadan neliökilometrin keiloihin, jottei sitä yksittäisen käyttäjän dataa tarvitse tykittää koko Eurooppaan, vaan sitä samaa dl taajutta voidaan käyttää uudelleen maantieteellisesti muutaman sadan km hajuraon jälkeen.

Ei noissa voi käyttää yhtäsuuntaavia kuin sat-tv vastaanotossa jossa Satelliitti on maahan nähden paikallaan ja yleensä se vastaanottopistekkin on paikallan. Näissä LEO (?) se satelliitti liikkuu maahan nähden ja pitää seurata useita, ja jos vielä vastaanotto piste liikkuu, niin menisi aika kalliiksi.

EI GPS, Satelliitti puhelimet, kannettavat sat modeemit välttämättä noin massiivisesti suuntaava tarvi. Riittää että on taivas-alla.

Se maassa oleva vastaanotin seuraa vain yhtä satelliittia kerrallaan, eikä se laitteisto liikkuvana sinänsä sen kalliimpi ole, muuten kuin että tarvitsee jonkun tuulensuojan jos liikutaan yhtään nopeammin. Kun seurattava satelliitti karkaa liian kauas, netti yhteys katkeaa hetkeksi kun antenni kääntyy seuraamaan toista satelliittia, tuon takia starlink ei ole esim puheluun kovin hyvin soveltuva tuote.

Satelliittipuhelin ja vastaavaan tekniikkaan perustuvat datansiirtolaitteet varaavat sen käyttämänsä suhteellisen matalan taajuuden periaatteessa koko horisontin alalta. Tietysti satelliitin lähetystehokin pitää olla isompi, mutta tuo ei ole läheskään niin suuri ongelma kuin se että tuon takia kokonaiskaistaa on käytettävissä vain murto-osa, jonka takia nuo perinteiset leo netit on ihan järjettömän kalliita, eikä niitä käytännössä käytetä kuin sähköpostin tapaiseen text only nettiin.
 
En usko että sillä on mitään merkitystä 35000 km korkeammalla olevalle satelliitille, että sen ja maan välissä on joku eri taajuudella lähettävä Starlink.

Ja vaikka starlink aiheuttaisikin geostationaariselle satelliitille vaikkapa 50m halkaisijaltaan olevan varjon eli kuuluvuushäiriön maan päällä, niin sehän liikkuu noin 1200m/s vauhdilla, joten maan päällä olevalle kohteelle häiriön kesto olisi 0,04 sekuntia. Paljon suuremman ja pitkäkestoisemman häiriön luultavasti aiheuttaa esim. lentokone.
Jos nuo olisivat eri taajuudella niin tuossa ei tietenkään olisi mitään ongelmaa, mutta ne eivät ole eri taajuudella.

Se häiriö on kuitenkin vähän pitkäkestoisempi, ei nuo pienet lautaset nyt kuitenkaan niin tarkasti suuntaavia ole että se olisi vain 50m se häiriö. Jos heitetään että antennin vastaanottokeila on 5 astetta, niin 2000km päässä sen keilan leveys on jo... Jotain 120km luokkaa joten 1,2km/s nopeudella 100 sekuntia. Vähän merkittävämpi ongelma jos esim 5 kertaa tunnissa kuva häviä melkein 2 minuutiksi.

E: Hmm laskinkohan mä tuon keilan oikein..?
 
No starlink on esimerkki tästä modernista matalan kiertoradan laajakaistaisesta satelliitti-internetistä, teknisesti kilpaileva tuote ei kovin radikaalisti voi tuosta poiketa.
Ok, netti juttujen mukaan uutisen firma käyttää eri taajuuksia, ja wikissäkin taisi olla maininta että 12-18Ghz, muualla useampi alue ja että käännetty niin ettei häiritse yhteyksiä GEO radalla liikkuviin.

Olen siis tarkoittanut nyt sitä tehoa jolla signaali törmää vastaanottimeen, jos se jäi jollekin epäselväksi,
Ok, parapoilisellakin pielillä varustetut aika pienin peilein, TV vastaanottoon verrattuna, joka tuo mieleen että olisi vähän enemmän paukkuja. (siis on myös niitä GEO radan palveluita joissa isot)
Se maassa oleva vastaanotin seuraa vain yhtä satelliittia kerrallaan, eikä se laitteisto liikkuvana sinänsä sen kalliimpi ole, muuten kuin että tarvitsee jonkun tuulensuojan jos liikutaan yhtään nopeammin. Kun seurattava satelliitti karkaa liian kauas, netti yhteys katkeaa hetkeksi kun antenni kääntyy seuraamaan toista satelliittia, tuon takia starlink ei ole esim puheluun kovin hyvin soveltuva tuote.
Kiinteässä paikassa seuraaminen vaatii aktiivista seuraamista, jos paketti asennetaan liikkuvaan ajoneuvoon, niin enään ei olle kiinteässä paikassa, vaan joka suuntaan liikkuvalla alustalla pitää seurata > 1000km päässä olevaa liikkuvaa kohdetta. Eli sen pitää olla paljon kyvykkäämpi.

Mahdollista se on, tehdäänhän sitä sat-tv vastaanotossakin (lähinnä avoimilla alueilla, esim. merellä). hidas iso laiva on toki paljon helpompi kuin ha auto maantiellä.

Uutisen jutusta sain käistyksen että se oli yksi jutun pointteja, ja että siellä ei käytetty paraboilisia peilejä, ja useita yhteyksiä

GPS vastaanottimet pyrkii vastaanottamaan mahdollisimman montaa satelliittia. (edit selvennys)

Jos olet varma faktoista, niin en tässä niitä kiistä, kyseenalaistan ja kysen lisätietoja että ymmärtäisin itsekkin paremmin ja jotta osaisit paremmin selittää minulle jos tiedät missä menen harhaan.

Stralinkin antenneita kun katsoin niin ei kovin isoja, verrattuna suomessa totuttuhin tv vastaanttoon tarvittaviin.
Seuraavia olivat ja olen lukenut liikkuvasta käytöstä.

Jos nuo olisivat eri taajuudella niin tuossa ei tietenkään olisi mitään ongelmaa, mutta ne eivät ole eri taajuudella.

Se häiriö on kuitenkin vähän pitkäkestoisempi, ei nuo pienet lautaset nyt kuitenkaan niin tarkasti suuntaavia ole että se olisi vain 50m se häiriö. Jos heitetään että antennin vastaanottokeila on 5 astetta, niin 2000km päässä sen keilan leveys on jo... Jotain 120km luokkaa joten 1,2km/s nopeudella 100 sekuntia. Vähän merkittävämpi ongelma jos esim 5 kertaa tunnissa kuva häviä melkein 2 minuutiksi.

E: Hmm laskinkohan mä tuon keilan oikein..?
Tämä oli nyt tuota starlinkkiä koskevaa pohdintaa ?

Tuossa kai pohdinta se että on edessä ja pohdit sitä että satelliitin lähetys häiritsee, jos se on yhtä tehoton maassa kuin toisen, niin eikö se ole niin että häiritsevä on se sinkku joka on suunnattu sinne suuntaan minkä välissä ollaan, ei estä käyttämäst muualla suunattuja, ja jos sillä hetkellä käytetään eri polarisaatioita niin saadaan lisää vaimennusta. Tuona aikana taasen asiakas voi käyttää toista satelliitti yhteyksiinsä. Jos siis tämä sukboxin yksi idea oli useita yhteyksiä js fyysisesti kiinteitä antenneita.

Sillä ilmeisesti muitakin häriöhaasteita, lupia ilmeisesti hakenut useammalla bandille.
 
Viimeksi muokattu:
GPS vastaanottimet pyrkiiseuraamaan mahdollisimman montaa satelliittia.
GPS-vastaanottimet ei "seuraa" satelliitteja siinä mielessä kun tässä nyt pohditaan, eli antennin suuntaamista (lautasta kääntämällä tai muodostamalla virtuaalisen lautasen softalla ja ryppäällä antenneja) kohti satelliittia. Ne vaan vastaanottaa kaikkien satelliittien signaalit ja "seuraamisella" tarkoitetaan, että pidetään kirjaa minkä satelliittien signaali saadaan vastaan ja mikä niiden keskinäinen aikaero on.

Mitä tulee antenniryppään suuntaamiseen liikkuvaan satelliittiin reaaliajassa liikkuvasta autosta, niin teknisestihän se on mahdollista. Juuri sitä demostroitiin tuossa "suksiboksivideossa"
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ihan tavallisilla 4G/5G-päätelaitteilla käytettävää satelliittiverkkoa kovasti siellä puuhailevat :hmm:


 
Ehkä on hyvä aluksi mainita että satelliitti internetillä on ihan sama perusongelma kuin maanpäälliselläkin langattomalla internetillä. Taajuuksia on rajallisesti käytössä, joten systeemi täytyy tehdä sellaiseksi että samaa taajuutta voi käyttää moni asiakas yhtäaikaa ilman että ne häiritsevät toiisiaan.

Matkapuhelinverkossa asiakkaiden laitteet ovat pääsääntöisesti ympärisäteileviä, joten tämä tehdään pienentämällä lähetystehoa niin paljon että signaali ei kanna kovin kauas, jolla saadaan aikaan pienet solut, satelliitissa signaalin on pakko kantaa kauas, mutta asia voidaan ratkaista sillä että käytetään liikennöintiin asiakaspäässä hyvin tarkasti suuntaavaa laitetta.

Ok, netti juttujen mukaan uutisen firma käyttää eri taajuuksia, ja wikissäkin taisi olla maininta että 12-18Ghz, muualla useampi alue ja että käännetty niin ettei häiritse yhteyksiä GEO radalla liikkuviin.

No korkeimmat normi tv lähetykset tulee muistaakseni jotain 12,8GHz paikkeilla, mutta siellä on sitten seuraavaksi niitä internet dataa lähettäviä satelliittiitteja, ei tuollakaan bandilla vapaata tilaa ole, mutta noin korkeat taajuudet käyttäytyvät vaan täysin suoraviivaisesti, joka tekee niiden päällekäin käyttämisestä helpompaa.

Ok, parapoilisellakin pielillä varustetut aika pienin peilein, TV vastaanottoon verrattuna, joka tuo mieleen että olisi vähän enemmän paukkuja. (siis on myös niitä GEO radan palveluita joissa isot)

Siis se ei sinänsä vaikuta merkittävästi sen peilin vahvistukseen onko se parabolinen vai tuollainen lättänä, se vahvistus tulee kaikilla antennityypeillä aika lineaarisesti sen mukaan paljonko pinta-alaa pystytään esteettömästi suuntaamaan kohti lähetintä. Noita samanlaisia lättäniä antenneja on myös tv vastaanottoon myytävänä.

Kiinteässä paikassa seuraaminen vaatii aktiivista seuraamista, jos paketti asennetaan liikkuvaan ajoneuvoon, niin enään ei olle kiinteässä paikassa, vaan joka suuntaan liikkuvalla alustalla pitää seurata > 1000km päässä olevaa liikkuvaa kohdetta. Eli sen pitää olla paljon kyvykkäämpi.

Mahdollista se on, tehdäänhän sitä sat-tv vastaanotossakin (lähinnä avoimilla alueilla, esim. merellä). hidas iso laiva on toki paljon helpompi kuin ha auto maantiellä.

Starlink joutui juuri ongelmiin jenkeissä kun niiden toimilupa ei koskenut mobiilia toimintaa, ja ihmiset käyttivät noita starlink systeemejään liikkuvissa autoissa, eli sen puolesta jo nykyisen laitteiston kyvyt ovat ihan riittäviä.

Mä olen siinä käsityksessä että tuo starlinkin sateliitin seuraus on toteutettu niin että se aktiivisesti suuntaa kohti sitä satelliittia signaalin käytöstä seuraamalla, eikä jonkun ennalta lasketun radan etenemisen mukaan, jolloin systeemin ei tarvitse huomioida alustan asentoa.

Perinteisessä moottoripeilillä satelliittitv:tä katsellessa on sen lautasen kulma oltava alle asteen tarkkuudella paikallaan, jos haluaa että lautanen seuraa satelliittien rataa taivaalla. Halvemmilla moottoreilla koko rataa ei edes saa toimimaan kun moottorissa on itsessään sen verran välystä että painopisteen muuttuessa rata menee pieleen.

Uutisen jutusta sain käistyksen että se oli yksi jutun pointteja, ja että siellä ei käytetty paraboilisia peilejä, ja useita yhteyksiä

GPS vastaanottimet pyrkii vastaanottamaan mahdollisimman montaa satelliittia. (edit selvennys)

GPS ei ole oikein verrattavissa oleva systeemi. Siellä satelliitit lähettävät eri taajuuksilla, ja datanopeus on äärimmäisen hidas. Pikaisen googlauksen perusteella 50 bps. Sijainti lasketaan vastaanottopäässä sen perusteella kuinka pitkä viive datan kulussa satelliitista vastaanottimeen on, ja vastaanotin pyrkii kuuntelemaan mahdollisimman montaa satelliittia yhtä aikaa.

Jos olet varma faktoista, niin en tässä niitä kiistä, kyseenalaistan ja kysen lisätietoja että ymmärtäisin itsekkin paremmin ja jotta osaisit paremmin selittää minulle jos tiedät missä menen harhaan.

Stralinkin antenneita kun katsoin niin ei kovin isoja, verrattuna suomessa totuttuhin tv vastaanttoon tarvittaviin.
Seuraavia olivat ja olen lukenut liikkuvasta käytöstä.

Faktoista olen tietysti varma, mutta enhän mä noita nyt läpikotaisin tunne, mutta asiat kuitnkin seuraavat fysiikan lakeja. Toisaalta mä en voi tietää mitä sä et tiedä, jo se että tietää itse mitä ei tiedä on hankala laji.

Suomessa satelliittilautaset ovat isoja, koska ei ole kustannustehokasta käyttää suurta lähetystehoa näin pienelle asiakasmäärälle. Vaikka itse lähetysteho satelliititssa onkin sama kuin jossain UK spotissa, niin jos keila kattaa koko euroopan, niin selvähän se on että täällä vastaanotossa se signaalin voimakkuus on paljon pienempi, joten tarvitaan iso lautanen joka vahvistaa enemmän.

Käytännössä joku 35-40cm on keskieuroopassa ihan riittävä lautanen, täällä sillä voi muutaman vahvan lähettimen saada hyvällä kelillä näkymään.

Tämä oli nyt tuota starlinkkiä koskevaa pohdintaa ?

Tuossa kai pohdinta se että on edessä ja pohdit sitä että satelliitin lähetys häiritsee, jos se on yhtä tehoton maassa kuin toisen, niin eikö se ole niin että häiritsevä on se sinkku joka on suunnattu sinne suuntaan minkä välissä ollaan, ei estä käyttämäst muualla suunattuja, ja jos sillä hetkellä käytetään eri polarisaatioita niin saadaan lisää vaimennusta. Tuona aikana taasen asiakas voi käyttää toista satelliitti yhteyksiinsä. Jos siis tämä sukboxin yksi idea oli useita yhteyksiä js fyysisesti kiinteitä antenneita.

Sillä ilmeisesti muitakin häriöhaasteita, lupia ilmeisesti hakenut useammalla bandille.
Joo, kun asiaa olen tässä pohdiskellut, niin niinhän sen täytyy toimia että siitä starlink satelliitista vaan kytketään pois ne lähettimet jotka lähettävät samaan suuntaan kuin mihin se takana oleva geostationaarinen sputnikki lähettää, ja softan täytyy vaan pitää huoli ettei käytetä sitä satelliittia joka ajaa sen geostationaarisen radan läpi.

Polarisaatiolla saadaan kyllä samalla taajuudella toimivia radioyhteyksiä eroteltua toisistaan, matkapuhelinverkossa tätä käytetään ensisijaisesti lähetys ja vastaanotettavan liikenteen erotteluun. En tiedä toimiiko starlink näin, voidaanhan se käyttää myös kanavien lisäämiseenkin.

Starlinkin ongelmahan on tällähetkellä se että se ei sovellu esim puheuluiden soittamiseen, koska yhteys katkeaa aina joksikin aikaa kun satelliittia vaihdetaan (tai eteen tulee puu tms este), joten stabiili yhteys edellyttää vähintään kahta rinnakkaista eri satelliitteihin yhditettyä antennia. Normaali nettisurffailussa tuo ei hirveästi haittaa, striimaus palvelut puskuroivat videota sen verran että tuo ei tuota ongelmaa, ja surffallessa jos kako sattuu justiin kun on klikannut jotain linkkiä siinä pitää vaan sitten hetki venailla, monesti se satelliitin vaihto tapahtuu täysin huomaamatta.
 
Tuntuu turhalta, että verrataan Starlinkin (tai Onewebin tai Kuiperin) antenneja johonkin satelliittitelevisioantenneihin, kyseessä ovat aivan eri tekniikat. Starlinkin phased array antennin keilaa säädetään jatkuvasti elektronisesti, nopeudet matalalla lentävään satelliittiin nähden ovat sellaiset, että se on aivan se ja sama, onko se antenni mökin vaiko lentävän suihkukoneen katolla (puhumattakaan autoista tai laivoista). Eikä niitä katkoksia nettiyhteyteen tule tällä hetkellä kuin muutama päivässä (nämä riippuvat toiminnassa kiertoradalla olevien satelliittien lukumäärästä), jatkossa ei niitäkään satelliittien määrän lisääntyessä, kättely uuden näköpiiriin tulevan satelliittiin kanssa on saumatonta. Eivät kännykkäpuhelutkaan katkea, kun kännykkä vaihtaa tukiasemasta toiseen puhelun aikana, eikä Starlinkin käyttämissä tekniikoissa ole mitään sellaista, miksi katkoksia pitäisi esiintyä.





Amazon väittää Kuiperin phased array antennien valmistuskustannusten olevan nykyisin jo alle 500 dollaria kappaleelta, mikä lie todellinen tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Starlinkin phased array antennin keilaa säädetään jatkuvasti elektronisesti, nopeudet matalalla lentävään satelliittiin nähden ovat sellaiset, että se on aivan se ja sama, onko se antenni mökin vaiko lentävän suihkukoneen katolla (puhumattakaan autoista
No eikö sen antennijalkahässäkän moottorien ole tarkoitus ainakin asennusvaiheessa kääntää lautanen sijoituspaikalla satelliittien ratatasoa kohti, että se ylipäätään toimii?
 
Tuolla antenniryppään vaiheistamisella pystyy luonnollisesti säätämään vain rajallisesti sitä suuntaa. Ääriesimerkki että jos yksittäiset antennit lähettää ylöspäin taivaalle, niin millään vaiheistusmuutoksella niitä ei saa lähettämään alaspäin kohti maata. Eli optimaalisen toimivuuden vuoksi se taso kannattaa suunnata suunnilleen oikeaan suuntaan. Eli voisi sanoa että fyysinen suunta on karkea säätö ja vaiheistaminen on hienosäätö.
 
No eikö sen antennijalkahässäkän moottorien ole tarkoitus ainakin asennusvaiheessa kääntää lautanen sijoituspaikalla satelliittien ratatasoa kohti, että se ylipäätään toimii?
Kyllä, antennin sisällä on myös GPS-paikannin, jotta pitsalätty saadaan käännettyä moottoreiden avulla optimaaliseen kulmaan satelliitteihin nähden alkuasennuksen yhteydessä, ilman, että tarvitaan asentajaa asennukseen ja kertomaan, missä on etelä.

Se satelliitti lentää yli 7km/s nopeudella, eli se on noin 5 minuuttia näköpiirissä taivaalla, ennen kuin katoaa horisontin taakse. En tiedä, tuleeko laivoihin ja lentokoneisiin tuleviin antenneihin ollenkaan moottoreita.
 
Tuskin, antenni lienee "puolipallo" ainakin laivoissa, jolloin se voi vastaanottaa kakista suunnista yhtä tehokkaasti
Onhan tuosta jo jotain kuviakin

PSX_20220729_103321.jpg
PSX_20220729_103305.jpg


Starlink Maritime:
 
Menee aiheen ohi mutta saako gepsillä myös kulman ???
Ei tietenkään. Kulma saadaan laskemalla, kun tiedetään antenninsijainti ja satelliittien kiertoradat (nämä molemmathan tiedetään asennukseen käytettävässä Starlinkin kännykkäsovelluksessa)
 
Ehkä siinä kikkareessa on myös magneettianturi jolla saa (riittävän tarkan) kompassikulman. Tai sitten se skannailee taivaalta satelliitteja ja niiden suuntimien perusteella päättelee missä suuntimassa se on maassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom