Täytyy varmaan kääntyä aspan puoleen, sillä en tiedä onko es210 energian talteenotolla varustettu vai ei.
Kyllä se on. Se jarruttaa etupäällä sähköisesti eikä siellä selvästikään ole hukkavastuksia sadoille wateille. Perusoppimäärän mukaan tällainen sähköjarru on joko tai. Siispä se lataa akkua moottorijarrutuksissa.
eABS on terminä kyynisesti ajatellen lähinnä mainosmiesten puhetta, vaikka toki varmaan siinä ohjelmassa on yritetty tehdä pulssittainen jarrutus oikeastikin. Se, että sähköjarru ei kovin helposti lukkiudu, on sen luontainen ominaisuus. Sähkömoottorin voimin ei pidetä pyörää paikallaan vaan vain hidastetaan, melko tehokkaastikin parhaimmillaan. Tämän voit todeta augmentilla jarruttamalla, kun moottorijarru ottaa aika räväkästi lisää tehoa yhdessä kohtaa ja taas kahvaa löysätessä helpottaa, siinä missä takapään levyjarru toimii portaattomammin. Seuraavaksi yhä virta päällä skuutin vierellä seisten voi kokeilla pitää jarrukahvaa kiristettynä ja kohottaa takapyörää, jolloin käy ilmeiseksi ettei etupäässä ole mitään oikeaa jarrua. Moottori ei kykene pitämään etupyörää paikallaan vaan skuutti rullaa jokseenkin vapaasti. Tämän takia voi tottumaton pysähtyessään mopoon nojailija vaikka kaatua.
Kääntäen taas mekaaninen jarru lukkiuduttuaan pitää eikä sinä aikana enää lainkaan rasitu ja kuumene, jos se jaksaa pysyä lukossa. Tähän liittyen jotkut erikoisemmat autojen erilliset käsijarrumekanismit pitävät kyllä ajoneuvon hyvin paikallaan, vaikka ne kärähtävät helposti jos niillä joutuu hädässä pysäyttämään, yrittää hidastaa menoa alamäkeen, unohtaa käsijarrun vedetyksi ihan vähän tai vaikka leikkii liikaa sivuluisutellessa. Anteeksi karkaaminen aiheesta.
Kilometrithän sen tulee näyttään mikä tuossa eABS: ssä on paras vaihtoehto, weak, normal vai high, sillä en oo ihan hiffannu mitä se oikein tekee
Tarkoittaako tämä siis käytännössä sitä, että jos vakionopeus menee päälle esim 20km/h ja painan joko kaasua tai jarrua uudestaan niin miten paljon lauta alkaa hidastumaan?
Jos nyt käsitin oikein ja puhutaan samasta kolmiportaisesta asetuksesta jonka ES10:ssäkin saa valittua ainakin kolmannen osapuolen sovelluksen kautta, niin tuo määrää, miten lujaa moottori jarruttaa kun jarrukahvalla moottorijarrua käytetään.
Vakionopeussäädintä en itse käytä. En siis tiedä, hillitseekö se edes Augmentissa ikinä nopeutta alamäkeen laskiessa. Veikkaisin kuitenkin, että "eABS":n kolme säätöä eivät vaikuttaisi rullausmoodin tai nollakaasun jarrutukseen, vaan vain jarrukahvalla aktivoitavaan moottorijarrutukseen. Tässä saatan erehtyä. Täytynee testailla vanhan ES10 asetuksia.
Tavallisesti suositellaan, että makuasioiden lisäksi kevyempi ajaja voi valita pienemmän moottorijarrutustehon ja painavampi isomman.
Ei ruota käytännössä saa paremmin, mutta skidit nukkumassa, niin testaus (osuuko polveen tms.) jää huomiselle.
Näyttää potentiaalisesti ihan asialliselta. Kunhan ei pidike ole sitä lajia, että hajoaa paskuuttaan ja pudottaa lukon jaloille tai skuutin alle vauhdissa.