Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Onko U-lukko pakollinen aka missä lautaa on tarkoitus säilyttää?

Lähinnä tulee koulu mieleen + tuo nyt oli about edullisin, mikä ei ihan sivuleikkureilla aukea. Saahan sen repussakin kulkemaan, mutta kysyin, jos jollakin on jokin kuningasidea aiheen tiimoilta.

edit: koeajosta sen verran, että vaikka lokasuoja näyttää menevän aika alas, niin kyllä sieltä lentää, kengille/housuille/rotsiin kuraa silti. Vähän, mutta kuitenkin.
 
Lähinnä tulee koulu mieleen + tuo nyt oli about edullisin, mikä ei ihan sivuleikkureilla aukea. Saahan sen repussakin kulkemaan, mutta kysyin, jos jollakin on jokin kuningasidea aiheen tiimoilta.
Onko alue kuinka paha varkauksien suhteen? Ottaen huomioon että jos koulun pihalla pitää niin siinä on useita tunteja väliä missä ei lautaa pysty tarkkailemaan. Kamerat ovat noissa ihan yhtä tyhjän kanssa jos varas nyt ei katso suoraan metrin päässä olevaan kameraan ilman maskia. Normisti saat korkeintaan vaatteiden värin, karkean ruumiinrakenteen ja thats about it. Jos omalta muksulta lähti 50e normi potkulauta lukon kanssa kävelemään niin en halua tietää mitä tapahtuu usean sadan euron sähköpotkulaudalle. Ottaen huomioon että lukon kun lukon saa kyllä rikki ja jopa yllättävän äänettömästi tai vaikkä äänekkäästikin mutta ihmisten raja puuttua on erittäin iso puuttua tilanteeseen tai jäädä edes seuraamaan tilannetta. Omalta muksulta kielsin suoraan laudan viennin kouluun juurikin tuosta syystä että lautaa ei luokkaan tms saa lukkojen taakse eli jokainen ohikulkija voi sen nähdä ja päättää napata.
 
Jos omalta muksulta lähti 50e normi potkulauta lukon kanssa kävelemään niin en halua tietää mitä tapahtuu usean sadan euron sähköpotkulaudalle.
Omia kouluaikoja muistellen arvelen että kivat koulukaverit tuhoavat kaiken silmätikuksi ottamiensa omaisuuden kun silmä välttää. On siis ihan sama, lukitseeko skuutin vai ei. Tai siis ero on lähinnä siinä, heittävätkö saatanat sen vesistöön vai hakkaavat paskaksi.
 
Onko U-lukko pakollinen aka missä lautaa on tarkoitus säilyttää? Jos vain kaupassa käynti tms nopea niin sanoisin että ostaa jonkin muun kuin u-lukon ihan jo mukavuussyistä.

Sitäkin kannattaa tosiaan miettiä, että tarvitseeko sitä lukkoa oikeasti kantaa mukana jatkuvasti. Itse en kyllä näin kalliiseen vehkeeseen ostaisi mitään muuta kuin U-lukkoa, en edes niiden kauppareissujen ajaksi. En ainakaan jossain Stadissa tai vastaavissa isoissa kaupungeissa missä paljon liikennettä. Ne vaijerilukot sun muut lelut kun ihan oikeasti aukeaa alle minuutissa äänettömästi ja huomaamatta.

Itse ostin omaan lautaani Kryptonite Mini-7 series 2 U-lukon nimenomaan kauppareissuja ja vastaavia varten. Maksoi 20€ jostain netistä tilattuna. Tuotakaan ei oikein saa mitenkään järkevästi pysyvästi tankoon kiinni, mutta kiinnityskohtaa sille miettiessäni totesin että en kyllä toisaalta ehkä haluakkaan tuollaista yli kilon mötikkää heilumaan siihen tankoon, kun suurin osa ajeluista ei kuitenkaan niitä kauppareissuja ole. Toimistolle ajellessa tuon laudan kuitenkin sisään toimiston eteiseen ja huviajelut sitten taas on yleensä ihan ajeluita missä en lautaa jätä hetkeksikään silmistäni. Ja silloin kun on sinne kauppaan tarkoitus mennä, otan muutenkin repun mukaan ostoksia varten ja siellähän tuo lukko kulkee sitten kivasti ja ongelmitta. Omassa laudassani on lisäksi myös virtalukko eli ilman avainta ei saa lautaa edes päälle, mutta mukaan nappaamistahan se ei toki estä millään tavoin.

U-lukolla saa erittäin kätevästi vielä tuosta keskiputkesta kiinni eli lukkoa rikkomatta lauta ei kyllä liiku mihinkään ja harva viitsii ruveta rälläköimään kaupan edessä keskellä kirkasta päivää.

IMG_20210424_182447.jpg
 
Onko alue kuinka paha varkauksien suhteen? Ottaen huomioon että jos koulun pihalla pitää niin siinä on useita tunteja väliä missä ei lautaa pysty tarkkailemaan. Kamerat ovat noissa ihan yhtä tyhjän kanssa jos varas nyt ei katso suoraan metrin päässä olevaan kameraan ilman maskia. Normisti saat korkeintaan vaatteiden värin, karkean ruumiinrakenteen ja thats about it. Jos omalta muksulta lähti 50e normi potkulauta lukon kanssa kävelemään niin en halua tietää mitä tapahtuu usean sadan euron sähköpotkulaudalle. Ottaen huomioon että lukon kun lukon saa kyllä rikki ja jopa yllättävän äänettömästi tai vaikkä äänekkäästikin mutta ihmisten raja puuttua on erittäin iso puuttua tilanteeseen tai jäädä edes seuraamaan tilannetta. Omalta muksulta kielsin suoraan laudan viennin kouluun juurikin tuosta syystä että lautaa ei luokkaan tms saa lukkojen taakse eli jokainen ohikulkija voi sen nähdä ja päättää napata.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin normiskuutit saa ottaa luokkaan. Tiedä sitten miten tuollaiset 13 kiloa painavat akkuviritykset.. Alue ei ole oleellinen, koulu vain esimerkki, ihan samalla tavalla mennään kesällä uimaan, tai johonkin ostarille, kaverille käymään ja jne. Vaijerilukko on vähän liian houkutteleva rikottavaksi, siksi u-lukko. Ei epäilystäkään siitä, etteikö joku vie, jos oikeasti haluaa, idea on vain skipata ne "tilaisuus teki varkaan"-tyypit. Tuohan lähtee napista käyntiin, eikä mitään lukitusmahdollisuutta itsessään ole.
Omia kouluaikoja muistellen arvelen että kivat koulukaverit tuhoavat kaiken silmätikuksi ottamiensa omaisuuden kun silmä välttää. On siis ihan sama, lukitseeko skuutin vai ei. Tai siis ero on lähinnä siinä, heittävätkö saatanat sen vesistöön vai hakkaavat paskaksi.
Tämä on se toinen haaste, kivellä näyttöön ja parhaassa tapauksessa homma oli siinä. Mutta elämä on täynnä riskejä, jokainen valitsee kuinka paljon antaa niiden vaikuttaa itseensä.
 
Vieläkin pikku tenkkapoo että mites 6pin saadaan 5pin kiinni ja en luota et väri väriin sattus olemaan XD
 

Liitteet

  • IMG_20210424_194644.jpg
    IMG_20210424_194644.jpg
    1,7 MB · Luettu: 19
  • IMG_20210424_194703.jpg
    IMG_20210424_194703.jpg
    1,6 MB · Luettu: 17
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin normiskuutit saa ottaa luokkaan. Tiedä sitten miten tuollaiset 13 kiloa painavat akkuviritykset.. Alue ei ole oleellinen, koulu vain esimerkki, ihan samalla tavalla mennään kesällä uimaan, tai johonkin ostarille, kaverille käymään ja jne. Vaijerilukko on vähän liian houkutteleva rikottavaksi, siksi u-lukko. Ei epäilystäkään siitä, etteikö joku vie, jos oikeasti haluaa, idea on vain skipata ne "tilaisuus teki varkaan"-tyypit. Tuohan lähtee napista käyntiin, eikä mitään lukitusmahdollisuutta itsessään ole.

Tämä on se toinen haaste, kivellä näyttöön ja parhaassa tapauksessa homma oli siinä. Mutta elämä on täynnä riskejä, jokainen valitsee kuinka paljon antaa niiden vaikuttaa itseensä.
Itse tosiaan en vaijelukkoihin koske pitkällä tikullakaan ja u-lukko on tosiaan se turvallisempi mutta vittumainen kuljettaa. Itsellä ei ole käytössä about ikinä koska lauta on aina mukana mutta samaan aikaan kun sitä on tarvinnut se on tullut mitä odottamattomimmissa tilanteissa. Siksi mieluiten aina mukana vs että olisi vain joskus.

Itsellä on moinen tuossa pystyputkessa. Ei ole tiellä ja voittaa vaijerin kuitenkin tietääkseni varsin hyvin ellei vorolla ole jotain jolla nuo nivelet pamauttaa paskaksi.
 
Ostin myös E500:n ja pienen koeajon jälkeen tyytyväinen. Sarjassamme erittäin tyhmiä kysymyksiä. Mikä on vasemmassa kädensijassa olevan peukalolla painettavan "napin" tarkoitus? :hmm:
 
Itsellä on moinen tuossa pystyputkessa. Ei ole tiellä ja voittaa vaijerin kuitenkin tietääkseni varsin hyvin ellei vorolla ole jotain jolla nuo nivelet pamauttaa paskaksi.
En ole laittamassa +100 egeä muksujen lukkoihin, joten ei vaihtoehto, vaikka varmasti hyvä onkin.
 
Kaveri hommasi pari päivää sitten MAX-G30D mallin laudan (sinisillä koristeväreillä olevan) ja se kulkee suomiregion valinnalla vain 19km/h sportmodella ja lähtee liikkeelle vasta kun on potkinut vauhtia 5-6km/h.

Eikös tuonkin pitäisi kulkea 25km/h?

Laudassa on muuten etuvalaisin ihan kelvoton ja vasemmalle sormelle löytyy erikseen käsijarrun lisäksi ilmeisesti moottorijarrutuksen vipu.

Testasin ajaa ja on ihan sika hidas kiihtymään ja tosiaan toi huippunopeus on arsesta.
 
Kaveri hommasi pari päivää sitten MAX-G30D mallin laudan (sinisillä koristeväreillä olevan) ja se kulkee suomiregion valinnalla vain 19km/h sportmodella ja lähtee liikkeelle vasta kun on potkinut vauhtia 5-6km/h.

Eikös tuonkin pitäisi kulkea 25km/h?

Laudassa on muuten etuvalaisin ihan kelvoton ja vasemmalle sormelle löytyy erikseen käsijarrun lisäksi ilmeisesti moottorijarrutuksen vipu.

Testasin ajaa ja on ihan sika hidas kiihtymään ja tosiaan toi huippunopeus on arsesta.
Ja on varmasti Suomi region myös softassa? Eikä vain että ostettu suomesta ja softa yhä jonkun muun alueen versiona. Verkkokauppa.comin sivuilta napattu:
  • Nopeus: jopa 20 km/h. (Saksan StVO-hyväksytty tieliikennekelpoinen versio Max G30:sta)
 
Kaveri hommasi pari päivää sitten MAX-G30D mallin laudan (sinisillä koristeväreillä olevan) ja se kulkee suomiregion valinnalla vain 19km/h sportmodella ja lähtee liikkeelle vasta kun on potkinut vauhtia 5-6km/h.

Eikös tuonkin pitäisi kulkea 25km/h?

Laudassa on muuten etuvalaisin ihan kelvoton ja vasemmalle sormelle löytyy erikseen käsijarrun lisäksi ilmeisesti moottorijarrutuksen vipu.

Testasin ajaa ja on ihan sika hidas kiihtymään ja tosiaan toi huippunopeus on arsesta.
Ei. G30D kulkee enintään 20 km/h ja tehoakin on kuristettu. Maakoodin vaihto xiaoflasherilla riittää.

Tuon jälkeenhän laite on perusmallia parempi IMO.
 
Ja on varmasti Suomi region myös softassa? Eikä vain että ostettu suomesta ja softa yhä jonkun muun alueen versiona. Verkkokauppa.comin sivuilta napattu:
  • Nopeus: jopa 20 km/h. (Saksan StVO-hyväksytty tieliikennekelpoinen versio Max G30:sta)
Joo verkkokauppa.com ostettu.

Ilmeisesti pitää tarjota kaverille firmwarea, kun hän haluaa joka tapauksessa pois lähtöpotkimiset.
 
Tarkoittavat sitä samaa kuin yleensäkin litiumioniakkujen kanssa. Kestää paremmin jos ei ladata ihan täyteen eikä etenkään säilytetä kovin korkeassa varauksessa ja jos säilytetään niin ei ainakaan lämpimässä. Kestää myös paremmin jos ei pureta ihan loppuun. Akku kestää paljon enemmän kilsoja jos pysytään puolivälin tuntumassa, kun ajetaan lyhyitä reissuja ja ladataan vähän kerralla vs. että ladattaisiin aina tyhjästä täyteen.

Käytännössä lataan aina käyttöä varten täyteen jos tarvii ladata. En ala kytätä ja paapoa akkua katkaistakseni latauksen. Säästölatausta teen vain läppärillä, jossa on mahdollisuus valita maksimiksi 100 tai 60% lataus. Tätä ehdin kaivata ainakin 20 vuotta. Pitäisi toki olla joka laitteessa ja tarkemminkin määritettävissä vaan markkinat eivät osaa kaivata.

Lyhyen ajon jälkeen jätän usein patterin hengaamaan esim. 80 % varaukseen ja lataan vasta seuraavaa lähtöä suunnitellessa lisää jos koen tarpeelliseksi. Enemmän ajon jälkeen lataan tylysti täyteen heti kun jaksan ja muistan. Ikänsä se kestää. Yritän kuitenkin pitää akun viileässä eli korkeintaan huoneenlämmössä matalalla ja ei lämmönlähteen lähellä tai auringonvalossa.

Parvekesäilytys on yksi paha ansa, jolla saa akut tropiikin lämmössä näppärästi pilalle juhannukseen mennessä. Augmentin etuna on, ettei parvekeparkissakaan tarvitse koskaan laittaa akkua parvekkeelle.


Ainakin omissa lukee "inflate to nnn psi/240kPa". Tämä arvo on renkaan valmistajan tai tilaajan nimellisarvo johonkin sovellukseen - ei välttämättä siihen, johon rengas on asennettu. Paine, jonka rengas kestää, voi olla vähän tai paljon isompi.

Augmentin sivuston FAQ kertoo suositelluksi rengaspaineeksi 1,5-2 bar. Tämä on nähdäkseni mielipuolisen vähän. Muistikuvani mukaan laudan mukana tulleessa painetussa materiaalissa oli jokin yli 2 barin arvo. Ota näistä nyt selvää. Mutuni turvin olen ylittänyt nämä kaikki reilusti.
juu pitää paikkansa se merkintä siellä renkaassa eli tarkalleen ottaen ~2,4bar (35PSI) mutta itellä tuo 2,5bar. Hitsi kun ei tiiä noista.
 
En ole laittamassa +100 egeä muksujen lukkoihin, joten ei vaihtoehto, vaikka varmasti hyvä onkin.
Joo. Tuossahan käy äkkiä niin, että kun lukko jää kerran telineeseen kytkemättä, varas kyllä jättää skuutin rauhaan koska tänään pöllittävien listalla on iso Ninebot ja pari perus Xiaomia, mutta nussii ohi mennessään pelkän lukon. :smoke: :rofl:

Ja jos tullu ostettua, niin sit työnnetään ja kirotaan kun ei tullu sitä parinkympin pumppua ladattua....
Ja jos pumppu oli ladattu, työnnetään silti kiroillen koska se on kotona.
 
Renkaanpaikkausvaahto / litku + akkukompurapumppu kuuluu ainakin omaan arsenaaliin etulaukussa.
 
Tarkoittavat sitä samaa kuin yleensäkin litiumioniakkujen kanssa. Kestää paremmin jos ei ladata ihan täyteen eikä etenkään säilytetä kovin korkeassa varauksessa ja jos säilytetään niin ei ainakaan lämpimässä. Kestää myös paremmin jos ei pureta ihan loppuun. Akku kestää paljon enemmän kilsoja jos pysytään puolivälin tuntumassa, kun ajetaan lyhyitä reissuja ja ladataan vähän kerralla vs. että ladattaisiin aina tyhjästä täyteen.

Käytännössä lataan aina käyttöä varten täyteen jos tarvii ladata. En ala kytätä ja paapoa akkua katkaistakseni latauksen. Säästölatausta teen vain läppärillä, jossa on mahdollisuus valita maksimiksi 100 tai 60% lataus. Tätä ehdin kaivata ainakin 20 vuotta. Pitäisi toki olla joka laitteessa ja tarkemminkin määritettävissä vaan markkinat eivät osaa kaivata.

Lyhyen ajon jälkeen jätän usein patterin hengaamaan esim. 80 % varaukseen ja lataan vasta seuraavaa lähtöä suunnitellessa lisää jos koen tarpeelliseksi. Enemmän ajon jälkeen lataan tylysti täyteen heti kun jaksan ja muistan. Ikänsä se kestää. Yritän kuitenkin pitää akun viileässä eli korkeintaan huoneenlämmössä matalalla ja ei lämmönlähteen lähellä tai auringonvalossa.

Parvekesäilytys on yksi paha ansa, jolla saa akut tropiikin lämmössä näppärästi pilalle juhannukseen mennessä. Augmentin etuna on, ettei parvekeparkissakaan tarvitse koskaan laittaa akkua parvekkeelle.


Ainakin omissa lukee "inflate to nnn psi/240kPa". Tämä arvo on renkaan valmistajan tai tilaajan nimellisarvo johonkin sovellukseen - ei välttämättä siihen, johon rengas on asennettu. Paine, jonka rengas kestää, voi olla vähän tai paljon isompi.

Augmentin sivuston FAQ kertoo suositelluksi rengaspaineeksi 1,5-2 bar. Tämä on nähdäkseni mielipuolisen vähän. Muistikuvani mukaan laudan mukana tulleessa painetussa materiaalissa oli jokin yli 2 barin arvo. Ota näistä nyt selvää. Mutuni turvin olen ylittänyt nämä kaikki reilusti.
Kiitos vastauksesta :) Tuohan näkee sit parhaiten tuolla softalla paljonko akkua on jäljellä.
 
Eabs tarkoittaa moottorijarrun tehoa, ja lisäksi jos on energiantalteenotolla varustettu, niin tarkoittaa myös samalla talteenoton tehoa. Jos asetuksissa on cruisecontrol on/off, niin joko voit käyttää sitä tai et. Jossain skuuteissa vakkari jarruttaa alamäissä ladaten akkua. Jos ebergian talteenottoa ei ole, kannattaa cruise alamäessä ottaa pois, varsinkin jos cruise on tehopohjainen. Tehopohjaisessa syöttää turhaan virtaa moottoriin alamäissäkin.

Täytyy varmaan kääntyä aspan puoleen, sillä en tiedä onko es210 energian talteenotolla varustettu vai ei. Kilometrithän sen tulee näyttään mikä tuossa eABS: ssä on paras vaihtoehto, weak, normal vai high, sillä en oo ihan hiffannu mitä se oikein tekee :D Tarkoittaako tämä siis käytännössä sitä, että jos vakionopeus menee päälle esim 20km/h ja painan joko kaasua tai jarrua uudestaan niin miten paljon lauta alkaa hidastumaan?
 
Ok, kokeillaan u-lukon asennusta.

Eli perusvaihtoehdot taisi olla nämä:
Eteen
IMG_20210424_230403__01.jpg
Taakse
IMG_20210424_230339__01.jpg

Kumpikaan ei oikein vakuuttanut, joten työkalut kouraan ja katsotaan miten noi palikat kääntyilee. Mielestäni löysin kompakteimman tavan, kun laittaa lukon klipsin sisäpuolelle ja vastakappaleen vinoon.
IMG_20210424_230534.jpg

Sitten paikoilleen, pelkkä kiinnike ei paljon häiritse, vaikka tulee kugoo-tekstin päälle.
IMG_20210424_232101__01.jpg
IMG_20210424_232224__01.jpg
 
Sitten lukko paikalleen:
IMG_20210424_232328__01.jpg
IMG_20210424_232303__01.jpg
Ei ruota käytännössä saa paremmin, mutta skidit nukkumassa, niin testaus (osuuko polveen tms.) jää huomiselle.
 
Pientä laatuongelmaa, toisesta läpivientikumi pois paikaltaan, toisessa ei ole ollenkaan (tosin taisi tulla paketin pohjalla).

En ala purkamaan tota ilman olevaa, veitsellä pikki ja superliimalla takaisin läjään, toi putken reikä on kuitenkin aika terävä.
IMG_20210424_234550.jpg
 
Täytyy varmaan kääntyä aspan puoleen, sillä en tiedä onko es210 energian talteenotolla varustettu vai ei.
Kyllä se on. Se jarruttaa etupäällä sähköisesti eikä siellä selvästikään ole hukkavastuksia sadoille wateille. Perusoppimäärän mukaan tällainen sähköjarru on joko tai. Siispä se lataa akkua moottorijarrutuksissa.

eABS on terminä kyynisesti ajatellen lähinnä mainosmiesten puhetta, vaikka toki varmaan siinä ohjelmassa on yritetty tehdä pulssittainen jarrutus oikeastikin. Se, että sähköjarru ei kovin helposti lukkiudu, on sen luontainen ominaisuus. Sähkömoottorin voimin ei pidetä pyörää paikallaan vaan vain hidastetaan, melko tehokkaastikin parhaimmillaan. Tämän voit todeta augmentilla jarruttamalla, kun moottorijarru ottaa aika räväkästi lisää tehoa yhdessä kohtaa ja taas kahvaa löysätessä helpottaa, siinä missä takapään levyjarru toimii portaattomammin. Seuraavaksi yhä virta päällä skuutin vierellä seisten voi kokeilla pitää jarrukahvaa kiristettynä ja kohottaa takapyörää, jolloin käy ilmeiseksi ettei etupäässä ole mitään oikeaa jarrua. Moottori ei kykene pitämään etupyörää paikallaan vaan skuutti rullaa jokseenkin vapaasti. Tämän takia voi tottumaton pysähtyessään mopoon nojailija vaikka kaatua.

Kääntäen taas mekaaninen jarru lukkiuduttuaan pitää eikä sinä aikana enää lainkaan rasitu ja kuumene, jos se jaksaa pysyä lukossa. Tähän liittyen jotkut erikoisemmat autojen erilliset käsijarrumekanismit pitävät kyllä ajoneuvon hyvin paikallaan, vaikka ne kärähtävät helposti jos niillä joutuu hädässä pysäyttämään, yrittää hidastaa menoa alamäkeen, unohtaa käsijarrun vedetyksi ihan vähän tai vaikka leikkii liikaa sivuluisutellessa. Anteeksi karkaaminen aiheesta.
Kilometrithän sen tulee näyttään mikä tuossa eABS: ssä on paras vaihtoehto, weak, normal vai high, sillä en oo ihan hiffannu mitä se oikein tekee :D Tarkoittaako tämä siis käytännössä sitä, että jos vakionopeus menee päälle esim 20km/h ja painan joko kaasua tai jarrua uudestaan niin miten paljon lauta alkaa hidastumaan?
Jos nyt käsitin oikein ja puhutaan samasta kolmiportaisesta asetuksesta jonka ES10:ssäkin saa valittua ainakin kolmannen osapuolen sovelluksen kautta, niin tuo määrää, miten lujaa moottori jarruttaa kun jarrukahvalla moottorijarrua käytetään.

Vakionopeussäädintä en itse käytä. En siis tiedä, hillitseekö se edes Augmentissa ikinä nopeutta alamäkeen laskiessa. Veikkaisin kuitenkin, että "eABS":n kolme säätöä eivät vaikuttaisi rullausmoodin tai nollakaasun jarrutukseen, vaan vain jarrukahvalla aktivoitavaan moottorijarrutukseen. Tässä saatan erehtyä. Täytynee testailla vanhan ES10 asetuksia.

Tavallisesti suositellaan, että makuasioiden lisäksi kevyempi ajaja voi valita pienemmän moottorijarrutustehon ja painavampi isomman.

IMG_20210424_232303__01.jpg
Ei ruota käytännössä saa paremmin, mutta skidit nukkumassa, niin testaus (osuuko polveen tms.) jää huomiselle.
Näyttää potentiaalisesti ihan asialliselta. Kunhan ei pidike ole sitä lajia, että hajoaa paskuuttaan ja pudottaa lukon jaloille tai skuutin alle vauhdissa. :beye:
 
Viimeksi muokattu:
Sitten lukko paikalleen:
IMG_20210424_232328__01.jpg
IMG_20210424_232303__01.jpg
Ei ruota käytännössä saa paremmin, mutta skidit nukkumassa, niin testaus (osuuko polveen tms.) jää huomiselle.

Eipä tuohon taida olla paljon vaihtoehtoja. Tuo ei harmi onnistu es210 kun pystyputki on akun takia niin paksu. Ei auta ku reppuun laittaa tai kaulaan roikkumaan :D
 
Hei kuinkas moni E-way E-600 Maxin omistaja on laittanut jo viestiä Gosse Oy:lle joka vastaa näiden huollosta. Meinasin että soittelen tuossa maanantaina ja kyselen vähän että onko tilanne tiedossa/korjausta miten odotettavissa.
 
Onko u-lukon kuljettamiseen jotain suositeltavaa tapaa? Malli bilteman edullisin u-lukko, Turvalukko Jotenkin tuntuu, että jos tuo kiinnike ylipäätään mahtuu tuohon runkoputkeen, niin joutuu aikamoiselle röykytykselle?

Lautoihin ei aina saa niihin sopivaa kiinnikettä, enkä itse lähtenyt tuttuja käymään läpi 3D-tulostettavaa varten tai alkaa käsin askartelemaan kiinnikettä.
Omassa U-lukossani on mukana myös vaijeri, jolloin ratkaisuksi muodostui kuljettaa lukkoa vaijeri pään yli vastakkaiselle olkapäälle heitettynä, ts. tyyliin "rähinäremmi".
Olisihan tuon voinut repussakin kuljettaa, mutta ei ole aina reppu matkassa.
 
Viimeksi muokattu:
Hei kuinkas moni E-way E-600 Maxin omistaja on laittanut jo viestiä Gosse Oy:lle joka vastaa näiden huollosta. Meinasin että soittelen tuossa maanantaina ja kyselen vähän että onko tilanne tiedossa/korjausta miten odotettavissa.
Vein viime viikolla laudan takuuhuoltoon tuon hajonneen taittolukituksen takia ja niin kummallinen ja epäilyttävä firma. Huoltavat tosiaan Samsungiakin, mutta sähköposteihin vastattiin erittäin hitaasti, paikan päällä ei kukaan vaikuttanut tietävän asioista mitään ja yhteystiedotkin jätettiin itse englanniksi kirjoittaen post-it-lapulle. Ottavat yhteyttä "joskus".

Olikin hauska peli niin pitkään kun kesti.
 
Täytyy varmaan kääntyä aspan puoleen, sillä en tiedä onko es210 energian talteenotolla varustettu vai ei. Kilometrithän sen tulee näyttään mikä tuossa eABS: ssä on paras vaihtoehto, weak, normal vai high, sillä en oo ihan hiffannu mitä se oikein tekee :D Tarkoittaako tämä siis käytännössä sitä, että jos vakionopeus menee päälle esim 20km/h ja painan joko kaasua tai jarrua uudestaan niin miten paljon lauta alkaa hidastumaan?


Jossain skuuteissa e-jarru on aina päällä jos kaasua ei paina. Esim xiomi m187 sekä essential. Eli lataa aina akkua kun kaasuvipu vapautetaan. Tämän voimakkuutta sitten voi säätää sovelluksella. Useimmiten kuitenkin tarkoitetaan sähköjarrun voimaa/latausta kun jarruvipua käytetään.
 
Vein viime viikolla laudan takuuhuoltoon tuon hajonneen taittolukituksen takia ja niin kummallinen ja epäilyttävä firma. Huoltavat tosiaan Samsungiakin, mutta sähköposteihin vastattiin erittäin hitaasti, paikan päällä ei kukaan vaikuttanut tietävän asioista mitään ja yhteystiedotkin jätettiin itse englanniksi kirjoittaen post-it-lapulle. Ottavat yhteyttä "joskus".

Olikin hauska peli niin pitkään kun kesti.
Näin vähän arvelin kun ei tunnu mitään yhteystietoja löytyvän muusta kuin ostokuitista jne jne. Joten pitää alkaa kiusata puhelimitse niin saa kiusattua tehokkaammin. Tai tehdä dickit ja painua oikein virallisena paikalle ja alkaa latomaan pykäliä että vian tulee olla korjattu x päivään mennessä tai :D
 
Jossain skuuteissa e-jarru on aina päällä jos kaasua ei paina. Esim xiomi m187 sekä essential. Eli lataa aina akkua kun kaasuvipu vapautetaan. Tämän voimakkuutta sitten voi säätää sovelluksella. Useimmiten kuitenkin tarkoitetaan sähköjarrun voimaa/latausta kun jarruvipua käytetään.
Mainittakoon myös, että talteenoton merkitys energiatalouteen ja toimintamatkaan on skuutissa yhtä tyhjän kanssa, ellei ajeta reittiä jossa on pitkän nousun jälkeen pitkää alamäkeä. Silloinkaan hyöty ei ole mitenkään tajunnan räjäyttävä vaikka sattuisi olemaan fiksu ja optimoitu laite kyseessä.

Skuutin energia kuluu ilmanvastuksen ja vierintävastuksen voittamiseen(sekä mäennousuun). Ei kiihdytykseen - esimerkiksi 23 km/h matkanopeutta kulkevan 80 kg ajoneuvon liike-energia on säälittävä vrt. 100 km/h ja 1800 kg tai edes 45 km/h ja 200 kg. Siispä hidastaessa ei saada talteen kuin murusia. Asiaa voi karkeasti miettiä sillä, kuinka kauas vaparullauksella pysähdykseen asti pääsee sallitusta ja normaalista matkavauhdista tasaisella hyvällä tiellä skuutilla, mopolla ja autolla. Jos haluaa erityisesti mässäillä asiaa, mittaa matkat ja ajat.
 
juu pitää paikkansa se merkintä siellä renkaassa eli tarkalleen ottaen ~2,4bar (35PSI) mutta itellä tuo 2,5bar. Hitsi kun ei tiiä noista.
G30 renkaassa lukee maksimi paine 3,8bar, mutta tuli sinne jotain 4 laitettua viimeksi. Traktorin rengas joka on rättirengas niinkuin näissä laudoissakin kestää kyllä hyvin täyttää pari kiloa enemmänkin vaikka normaali käyttöpaine olisi 1,5bar luokkaa. Jos tuo 2,5 tuntuu hyvältä ajaa, niin ajele sillä. Tuo 0,1bar ero tohon maksimiin on niin pieni, että ei sillä ole mitään merkitystä renkaan kulumiseen/kestoon.
 
Näyttää potentiaalisesti ihan asialliselta. Kunhan ei pidike ole sitä lajia, että hajoaa paskuuttaan ja pudottaa lukon jaloille tai skuutin alle vauhdissa. :beye:
Voisi kuvitella, että ero tärinässä ei olisi niin suuri vrt. polkupyörä. Tuolla samalla kiinnityksellä on noita/vastaavia myyty kuitenkin kymmeniä tuhansia. En ainakaan löytänyt keskustelua, että olisi pettänyt.
 
Mainittakoon myös, että talteenoton merkitys energiatalouteen ja toimintamatkaan on skuutissa yhtä tyhjän kanssa, ellei ajeta reittiä jossa on pitkän nousun jälkeen pitkää alamäkeä. Silloinkaan hyöty ei ole mitenkään tajunnan räjäyttävä vaikka sattuisi olemaan fiksu ja optimoitu laite kyseessä.

Skuutin energia kuluu ilmanvastuksen ja vierintävastuksen voittamiseen(sekä mäennousuun). Ei kiihdytykseen - esimerkiksi 23 km/h matkanopeutta kulkevan 80 kg ajoneuvon liike-energia on säälittävä vrt. 100 km/h ja 1800 kg tai edes 45 km/h ja 200 kg. Siispä hidastaessa ei saada talteen kuin murusia. Asiaa voi karkeasti miettiä sillä, kuinka kauas vaparullauksella pysähdykseen asti pääsee sallitusta ja normaalista matkavauhdista tasaisella hyvällä tiellä skuutilla, mopolla ja autolla. Jos haluaa erityisesti mässäillä asiaa, mittaa matkat ja ajat.
Juurikin näin. Matka-ajossa kannattaakin laittaa jarruasetus minimiin, koska vapaarullaus on hyödyllisempää loivassa alamäessä kuin jarrulataus. Talteenotto on hyödyllistä tilanteissa, jossa joutuu jatkuvasti kiihyttämään ja jarruttamaan, esim. kaupunkiajot. Tällöin jarruenergian talteenotto kannattaa säätää niin, että mekaanista jarrua tarvitsee käyttää mahdollisimman vähän. Yleinen harhaluulo on että rajut kiihdytykset ja revittelyt syövät akkua. Toki näin on jos mekaanisella jarrulla syödään vauhdin hyödyt pois. Olen päässyt 360wh akulla reilusti yli 30km kaupunkiajossa sportmodella. Painoa n. 70kg. Veikkaan että nykyisellä ewayn600maxilla saan sen 60km helposti. Laittelen kokemuksia siitä kun on aikaa ajella kerralla akku täydestä tyhjään. Btw jos sovelluksen realikulutukseen on luottaminen, niin eway600 työntää huipputehoja yli1400w vielä yli 10km lenkin jälkeenkin, jolloin testasin appia livenä.
 
Mites jengi on saanut viimeaikoina tuolta dhgatesta tilaamiaan lautoja? Tilasin juuri tuon 478e g30n ja Alkoi vähän mietityttämään jälkeenpäin kun sivu sanoo että pitkälle kesäkuuhun menee toimitus EU-stockillakin... Kuitenkin tuossa taannoin porukka oli saanut pyöreesti viikossa tilauksensa. Eli ovatko vain ylipessimistisiä arvioissaan?
Jos lauta sattuu tulemaan niin voi pistää YV:tä mikäli edullinen vuoden käytetty 365 pro kiinnostaa Tampereen seudulla. Teknisesti mainiossa kunnossa mutta takalokari lauennut kertaalleen ja vaihdettu valkoiseen ilman takavaloa olevaan tukien kanssa.
 
Näin vähän arvelin kun ei tunnu mitään yhteystietoja löytyvän muusta kuin ostokuitista jne jne. Joten pitää alkaa kiusata puhelimitse niin saa kiusattua tehokkaammin. Tai tehdä dickit ja painua oikein virallisena paikalle ja alkaa latomaan pykäliä että vian tulee olla korjattu x päivään mennessä tai :D
Epäilen että sillä Gossella on mitään tekemistä firmisten kanssa, se on vaan hoitamassa takuuhuollot eli ns. fyysiset viat. Vaihtaa osat ja tsekkaa et homma toimii ja lauta takas käyttäjälle. Wilfan suuntaan varmaan pitäis alkaa laittamaan viestiä noista softahommista.

Omat kokemukset tosta Gossesta on Samsungin kautta ja se oli kyllä yks farssi koko keissi. G9 näytöstä pistin palautetta et tää teidän firmis on muuten aivan täyttä paskaa, mainitsin vielä erikseen et se ei oo omassa yksilössä vika vaan ihan yleinen tiedossa oleva ongelma pitkin nettiä ja vastauksena tekivät vaan huoltopyynnön Gosselle ja olivat tulossa vaihtamaan paneelia. Sit eivät tulleetkaan vaan laittoivat sähköpostia Samsungilta ja syyttelivät nVidian ajureita ongelmista, myöhemmin Gosselta soiteltiin ja pikasesti käytiin läpi se et se huoltopyyntö on nyt sit Samsungin puolesta peruttu. Oikeastaan mitään kummosempaa siitä lafkasta ei saanu irti kun sen et ne pitkälti tekee sitä mitä Samsung käskee niiden tekemään, en tiedä sit lautojen kanssa meneekö takuuhommat silleen et sinne Gosseen eka otetaan yhteyttä vai ekaks Wilfaan et saadaan se hyväksyntä sille takuuhuollolle.
 
Epäilen että sillä Gossella on mitään tekemistä firmisten kanssa, se on vaan hoitamassa takuuhuollot eli ns. fyysiset viat. Vaihtaa osat ja tsekkaa et homma toimii ja lauta takas käyttäjälle. Wilfan suuntaan varmaan pitäis alkaa laittamaan viestiä noista softahommista.

Omat kokemukset tosta Gossesta on Samsungin kautta ja se oli kyllä yks farssi koko keissi. G9 näytöstä pistin palautetta et tää teidän firmis on muuten aivan täyttä paskaa, mainitsin vielä erikseen et se ei oo omassa yksilössä vika vaan ihan yleinen tiedossa oleva ongelma pitkin nettiä ja vastauksena tekivät vaan huoltopyynnön Gosselle ja olivat tulossa vaihtamaan paneelia. Sit eivät tulleetkaan vaan laittoivat sähköpostia Samsungilta ja syyttelivät nVidian ajureita ongelmista, myöhemmin Gosselta soiteltiin ja pikasesti käytiin läpi se et se huoltopyyntö on nyt sit Samsungin puolesta peruttu. Oikeastaan mitään kummosempaa siitä lafkasta ei saanu irti kun sen et ne pitkälti tekee sitä mitä Samsung käskee niiden tekemään, en tiedä sit lautojen kanssa meneekö takuuhommat silleen et sinne Gosseen eka otetaan yhteyttä vai ekaks Wilfaan et saadaan se hyväksyntä sille takuuhuollolle.
Noooh.... Kyselee ensin antamatta omia tietoja ja jos vaikuttaa liian riskaabelilta että alkaisivat pompottelemaan tai haluaisivat vaihtaa osia tms paskaa niin toteaa että kiitos mutta ei kiitos. Jos taas ovat yhtään semi järkeviä niin saa sitäkin kautta painetta Wilfalle mikä on jo tullut tehtyä niin aspan kuin softan kautta.
 
Mites jengi on saanut viimeaikoina tuolta dhgatesta tilaamiaan lautoja? Tilasin juuri tuon 478e g30n ja Alkoi vähän mietityttämään jälkeenpäin kun sivu sanoo että pitkälle kesäkuuhun menee toimitus EU-stockillakin...
Eu-stock loppunut vaikka ilmoituksessa lukee että olis. Tulee sitten kun tulee:confused2:
 
Mites jengi on saanut viimeaikoina tuolta dhgatesta tilaamiaan lautoja? Tilasin juuri tuon 478e g30n ja Alkoi vähän mietityttämään jälkeenpäin kun sivu sanoo että pitkälle kesäkuuhun menee toimitus EU-stockillakin... Kuitenkin tuossa taannoin porukka oli saanut pyöreesti viikossa tilauksensa. Eli ovatko vain ylipessimistisiä arvioissaan?
Jos lauta sattuu tulemaan niin voi pistää YV:tä mikäli edullinen vuoden käytetty 365 pro kiinnostaa Tampereen seudulla. Teknisesti mainiossa kunnossa mutta takalokari lauennut kertaalleen ja vaihdettu valkoiseen ilman takavaloa olevaan tukien kanssa.
Eu varastot tyhjänä ja seuraavat tulee kiinasta laivalla niin kestäähän se kuukauden pari.
 
Miten muilla tuolla DHGaten kautta tilatuissa laudoissa ollut tuo toimitusaika-arvio? Kaveri oli tilannut, ja lukee että toimitetaan 30.4.. Onko nuo pitäny paikkaa, vai tullut aiemminkin mahdollisesti tuosta? 19.4. oli laittanut tilauksen sisään, ei ainakaan ollut mitään ilmoituksia tullut, että menisi myöhemmälle ajankohdalle.
 
Jos joku haluaa kiinnittää e-wayhinsä juomapullotelineen, niin puuilosta löytyy tollasia valkosia 32mm putkiliittimiä, jotka saa pystytankoon kiinni hieman käyttäen voimaa
 

Liitteet

  • IMG-20210425-WA0003.jpg
    IMG-20210425-WA0003.jpg
    129,6 KB · Luettu: 220
Jos joku haluaa kiinnittää e-wayhinsä juomapullotelineen, niin puuilosta löytyy tollasia valkosia 32mm putkiliittimiä, jotka saa pystytankoon kiinni hieman käyttäen voimaa
Meneekö toi kiinnitys pystyputken ympäri, vai pelkästään puoleen väliin?

Jos jälkimmäinen, niin veikkaan että hökötys irtoaa ensimmäisessä vähän rajummassa kanttarin ylityksessä.

Itselläni oli vielä pari viikkoa sitten kiinnitettynä putkiklemmareilla pystyputkeen ja klemmarien väliin leikkasin sopivat siivut polkupyörän sisäkumia, että tule naarmuja.
 
Miten muilla tuolla DHGaten kautta tilatuissa laudoissa ollut tuo toimitusaika-arvio? Kaveri oli tilannut, ja lukee että toimitetaan 30.4.. Onko nuo pitäny paikkaa, vai tullut aiemminkin mahdollisesti tuosta? 19.4. oli laittanut tilauksen sisään, ei ainakaan ollut mitään ilmoituksia tullut, että menisi myöhemmälle ajankohdalle.
Mulla tuli ainakin reilusti nopeemmin, silloin oli kyllä eu-varastossa kamaa. Olisiko arvio ollu jotain kahden ja kolmen viikon väliltä ja tuli kuitenkin noin viikossa. Sillä seurantanumerolla kannattaa katsoa esim täältä: Universal Parcel Tracking - Global Package Tracking
 
MIelestäni toi kiinnitys näyttää kyllä siltä et ensimmäinen töyssy ja pulloteline lentää mäkeen.
 
Miten muilla tuolla DHGaten kautta tilatuissa laudoissa ollut tuo toimitusaika-arvio? Kaveri oli tilannut, ja lukee että toimitetaan 30.4.. Onko nuo pitäny paikkaa, vai tullut aiemminkin mahdollisesti tuosta? 19.4. oli laittanut tilauksen sisään, ei ainakaan ollut mitään ilmoituksia tullut, että menisi myöhemmälle ajankohdalle.

Arvio oli joku kolme viikkoa, mutta lauta tuli kahdeksassa päivässä.
 
Jos joku haluaa kiinnittää e-wayhinsä juomapullotelineen, niin puuilosta löytyy tollasia valkosia 32mm putkiliittimiä, jotka saa pystytankoon kiinni hieman käyttäen voimaa

Itse virittelin pullotelineen tankoon Cagemountilla:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 651
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom