Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Fb:ssä oli joku kirjoittanut että e-wayn vanhemmat laudat sai kulkemaan 33kmh sk8 urban applikaatiolla, uskaltaako joku kokeilla E500 tai e600 max mallilla?
 
Tänään kusti toi pari kappaletta plussia.

Muutama kysymys, manuaali puhuu akusta 6.0Ah, vaikka myynti-ilmoitus ja muu matsku puhuu 7,5Ah. Onkohan syytä huoleen?

Toinen asia, pystyykö plussan parametreja säätämään jotenkin? Kokeilin töötti+virta-comboa, mutta ei tuntunut olevan vaikutusta.

Itsellä tosiaan on S1 pro, jossa on peräti 5 nappulaa ja pystyy muokkaamaan vaikka mitä asetuksia, kuten voiko paikalta lähteä, nopeusrajoituksia, cruise controllia yms. Tuosta Plus mallista itselläni ei ole kokemusta ollenkaan, joten siitä joutuu selvitystyön itse tekemään. Tietääkseni tuo Plus malli kulkee vakiona 30km/h joka on varmasti passeli mutta kuinka paljon noita muista asetuksia voi säätää, en osaa sanoa. Luulisi nyt ainakin että cruise controllia voisi on/off säätää.

Edit, kirjoita sitten ihmeessä kokemuksia tuosta Plus laudasta kun on hieman kilometrejä takana. Luulisi että se on kaiken puolin parempi kuin pro malli, paitsi ehkä säätömahdollisuuksista, koska tuossa näyttö on tehty paljon modernimmaksi (1 näppäin) kuin S1 pron 80 luvun näyttö/näppäimet joita on 5. Mutta Plus mallissa on selkeästi parannettu paljon pro mallin puutteita kuten taittomekanismi, jalka, vesitiivistys?, ja varmasti muutamia muita.
 
Itsellä tosiaan on S1 pro, jossa on peräti 5 nappulaa ja pystyy muokkaamaan vaikka mitä asetuksia, kuten voiko paikalta lähteä, nopeusrajoituksia, cruise controllia yms. Tuosta Plus mallista itselläni ei ole kokemusta ollenkaan, joten siitä joutuu selvitystyön itse tekemään. Tietääkseni tuo Plus malli kulkee vakiona 30km/h joka on varmasti passeli mutta kuinka paljon noita muista asetuksia voi säätää, en osaa sanoa. Luulisi nyt ainakin että cruise controllia voisi on/off säätää.

Edit, kirjoita sitten ihmeessä kokemuksia tuosta Plus laudasta kun on hieman kilometrejä takana. Luulisi että se on kaiken puolin parempi kuin pro malli, paitsi ehkä säätömahdollisuuksista, koska tuossa näyttö on tehty paljon modernimmaksi (1 näppäin) kuin S1 pron 80 luvun näyttö/näppäimet joita on 5. Mutta Plus mallissa on selkeästi parannettu paljon pro mallin puutteita kuten taittomekanismi, jalka, vesitiivistys?, ja varmasti muutamia muita.
Kokemuksia ei taida oikein tulla, kun pojille nuo menee, mulla on noita 2 pyöräisiä ihan tarpeeksi muutenkin.

Cruisea tässä ei tietääkseni ole.

Ensivaikutelma, ihan hyvä laatutaso, mutta nuo power/töötti napit + niiden "jalusta" aikamoisen kököt. Pitää opetella kohta mistä painaa ja vaatii jonkin verran voimaa.

Jousitus, edestä vaikuttaa tosi jäykältä (veikkaan että noiden >50kg poikien alla ei jousta ollenkaan), takaa tuntuu toimivan hyvin.

Jostain syystä paketit avatun oloisia, ovatko sitten ladanneet valmiiksi täyteen, tai liittäneet akut tjsp. Skuutit kyllä ihan käyttämättömiä.

Varmasti rahalle hyvin vastinetta, 3 vaihteella rengas ilmassa mittari näytti 28. Haluasin muokata siten, ettei pääsisi yli 20 km/h.

Hauska yksityiskohta, suojastyrokseissa on mallimerkintä (s1 plus), mutta itse skuutissa ei ole.

Tangon korkeuden säätö, kaksi vaihtoehtoa (olin ymmärtänyt että olisi 3).

Alle viikossa tuli Puolasta.
 
Viimeksi muokattu:
Fb:ssä oli joku kirjoittanut että e-wayn vanhemmat laudat sai kulkemaan 33kmh sk8 urban applikaatiolla, uskaltaako joku kokeilla E500 tai e600 max mallilla?
Jos joku testaa tuon niin samantien ohjeistus kuka mitä häh ja kokemukset miten meni. Ja saako takaisin vakiosoftalle.
 
Keltanokan kommentteja Augment ES210LR laudasta:

-Paketti tuli tilaamisesta kotiovelle seuraavana päivänä, eli uskomattoman nopeasti Seinäjoelta Helsinkiin
-Käyttöönotto oli helppoa, akussa oli varausta 50%, jotta pääsi heti testaan ja renkaat kovat ku kivet.
-Lauta on jämäkkä ja yllättävän iso 160cm naiselle, vie mennessään kun pässiä narussa
-Lauta painaa kun synti, n.14kg ja vähän hankala kannettava, koska akku sijaitsee pystyputkessa ja tekee siitä kohdasta paksun ottaa kiinni. Tämä on toki korjattavissa olkanauhalla, koska pystyputkeen ei oikein kahvaa taida saada kiinni.
Hd894bd4802c847709c10a46e14ab914bp.jpg
Capture.JPG

-Tilasin laudan isommalla akulla, akkussa lukee 460Wh ja paperilla 480Wh, en tiedä onko tällä suurempaa merkitystä.
-Kiihtyy nopeasti ja tuntuu helpolta hallittavalta kunhan tottuu ajamiseen, en kumminkaan uskalla pienimpiinkään töyssyihin mennä hidastamatta, sillä en tiedä vielä millaisen "kynnyksen" yli pääsee kaatumatta.

Ajatukset laitteesta on positiiviset ja odottavat, sää ei näyttäs olevan armollinen seuraavaan viikkoon et pääsis harjoittelee :D Ainakin nyt tuntuu siltä, että jos tarvetta tulee kauppaan mennä, nii talutan lauttaa, en ala kantamaan, koska on niin ropakas. Tilasin laudalle kiinasta kantokassin ettei tarvii autoon kurasena laittaa ja sellainen pieni kassi ohjaustankoon on harkinnassa. En tiedä tarvitseeko sellasta kun kumminkin on aina reppu mukana.. Hankin varmuuden vuoksi Bilteman turvalukon, sitä ei taida tuohon lautaan saada kiinni, jos joku on saanut niin laittaisko kuvia kuinka onnistui?? Renkaiden täyttämisestä ja paineista niin onko kokemusta onnistuuko renkaan täyttö ihan perus polkypyörän pumpulla jossa painemittari? Tiedän, että xiaomilla on oma pumpunsa tähän, mutta pärjääkö ilman? :D

Capture1.JPG
 

Liitteet

  • Hd894bd4802c847709c10a46e14ab914bp.jpg
    Hd894bd4802c847709c10a46e14ab914bp.jpg
    189,6 KB · Luettu: 18
  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    74,2 KB · Luettu: 22
  • Capture1.JPG
    Capture1.JPG
    21,9 KB · Luettu: 19
Jousitus, edestä vaikuttaa tosi jäykältä (veikkaan että noiden >50kg poikien alla ei jousta ollenkaan), takaa tuntuu toimivan hyvin.

Kannattaa heittää voiteluöljyt jousituksiin ja hieman omalla painolla pumppaa sitä. Sen pitäisi hieman parantaa tuon jousituksen keveyttä. 50kg on kyllä niin kevyt mutta ainakin joustaa sitten katukivityksissä yms paremmin.
 
Ei ainakaan minulla yhdistänyt lautaan kun kokeilin äsken :3
Luulis että tohon E-way 600 lautaankin on sitten tulossa sovellus jos kerta e-wayn vamhempiinkin lautohin on vai onko tota vanhempaa e-wayn lautaa myyty laajemmallekin ku pohjoismaihin
 
Harmi. Tarkennuksena että E-Way e2 pro mallissa toimii alkuperäisen fb postauksen mukaan. .

Redditin mukaan myös Sencor Scooter on toiminut e2 Pron kanssa, mutta tosiaan tuskin tämäkään toimii E600 MAX:n kanssa. Sama kehittäjä kuin SK8:ssa, näytti olevan myös muitakin sovelluksia eri laudoille samalla kehittäjällä.


Näköjään löytyy myös E-Way sovellus tuolta kehittäjältä:

 
Redditin mukaan myös Sencor Scooter on toiminut e2 Pron kanssa, mutta tosiaan tuskin tämäkään toimii E600 MAX:n kanssa. Sama kehittäjä kuin SK8:ssa, näytti olevan myös muitakin sovelluksia eri laudoille samalla kehittäjällä.


Näköjään löytyy myös E-Way sovellus tuolta kehittäjältä:

Joo mut tää ja toi sencor ei ainakaan yhdistäny omaan e-600 lautaan
 
Xiaomi pro2 ollut nyt jonkin aikaa ja muut kuin nopein moodi on olleet aika turhia. Saako näitä muokattua niin ettei vaikuta takuun osalta?

Maksiminopeus riittää, mutta eco moodi on turhankin hidas ja keskimmäinen moodi liian nopea suhteessa siihen että sitä jaksaisi edes laittaa päälle, vaan mieluummin pitää S moden ja ajaa puolikaasulla.
 
Xiaomi pro2 ollut nyt jonkin aikaa ja muut kuin nopein moodi on olleet aika turhia. Saako näitä muokattua niin ettei vaikuta takuun osalta?

Maksiminopeus riittää, mutta eco moodi on turhankin hidas ja keskimmäinen moodi liian nopea suhteessa siihen että sitä jaksaisi edes laittaa päälle, vaan mieluummin pitää S moden ja ajaa puolikaasulla.
Itse mietin samaa, ainakin tähän löytyy downgrade firmware millä kuulemma saisi lisää nopeutta ja vääntöä. Itse kaipaisin nimenomaan vääntöä vähän lisää, hidastuu turhan paljon pienissäkin mäissä, mutten ole vielä kehdannut flashata.
 
Kugoo s1 plus kummallisuuksia, nyt kun molemmat otettu paketista.

Toisessa 2 tangon säätökorkeutta, toisessa 3.

Toisessa paremmat virta/töötti napit kuin toisessa.

Miten mä varmistun, että molemmissa on 7,5Ah akku, ilman avaamista?
 
-Paketti tuli tilaamisesta kotiovelle seuraavana päivänä, eli uskomattoman nopeasti Seinäjoelta Helsinkiin
Nopean toimituksen(seuraavaksi työpäiväksi) onkin aika moni maininnut. Piti käydä tarkastamassa ja itse viime kesänä tilasin perjantaiaamuna, lähetys oli noudettavissa maanantaiaamuna. Erinomaista.
-Lauta on jämäkkä ja yllättävän iso 160cm naiselle, vie mennessään kun pässiä narussa
Myönnettäköön että Augmentin lauta on tosiaan "iso" siinä mielessä, että yleisissä pikkupyöräisissä(365 yms) on selkeästi sirompi olemus.

Ainakin vanha versio on päämitoitukseltaan melko sama kuin G30. Dekki vaan matalammalla ja painoa tietysti paljon vähemmän, joten oman tottumukseni puitteissa Augment on itse asiassa hieman kevyen ja epävakaan tuntuinen. Tottumuskysymyksiä ja suhteellista. Ilmeisesti uudemmat ovat lisäksi akseliväliltään lyhyempiä.

Renkaiden täyttämisestä ja paineista niin onko kokemusta onnistuuko renkaan täyttö ihan perus polkypyörän pumpulla jossa painemittari? Tiedän, että xiaomilla on oma pumpunsa tähän, mutta pärjääkö ilman?
Jos venttiilit ovat samanlaiset kuin vanhassa Augmentissa, niin auton täyttöpistooli, vastaavalla kynsilukituksella oleva käsi- tai jalkapumppu tai huoltoaseman vehkeet ovat sitten erittäin hankalia. Osalla kokeilluista vehkeistä hommasta ei tullut yhtään mitään. Kyseessä on siis ns. auton venttiili, mutta se on Augmentissa ja monessa muussakin aika paljon hankalammassa raossa kuin henkilöauton pyörissä.

Kierrettävällä liitoksella olevilla pumpuilla homma onnistuu parhaiten. Ei tosin välttämättä jokaisella täyttöletkulla jokaiseen potkulaudan renkaaseen. Kierteen pituus/asetussyvyys saattaa joskus olla vähän toleranssien eri päistä ja venttiili jäädä aukeamatta. :rage:

Xiaomin pumpun tulin tällä viikolla uteliaana tilanneeksi DNA:n tarjouksesta, mutta ei ole heti toimitettavissa joten en vielä päässyt testaamaan. Uskon kyllä toisten kehuja.

Pahoinvointiin saakka uudelleen mainittu iskaripumppu on toinen toimiva ja kevyt väline känniskootterin rengaspaineen lisäykseen. Ongelmana on analogimittariversioissa pitkä asteikko pienessä taulussa, eli esimerkiksi 3 barin paineen luettavuus ja näyttämän tarkkuus ei aina merkistä riippuen ole ihan paras mahdollinen.
 
Kugoo s1 plus kummallisuuksia, nyt kun molemmat otettu paketista.

Toisessa 2 tangon säätökorkeutta, toisessa 3.

Toisessa paremmat virta/töötti napit kuin toisessa.

Miten mä varmistun, että molemmissa on 7,5Ah akku, ilman avaamista?
 
Toinen asia, pystyykö plussan parametreja säätämään jotenkin? Kokeilin töötti+virta-comboa, mutta ei tuntunut olevan vaikutusta.

Mikä controlleri siinä vehkeessä on? Omassa Kugoo Kirin M4 Prossa on TF-100 ja ainakin siinä pääsee P-valikkoon painamalla virta ja mode nappulaa samaan aikaan. En siis tosiaan tiedä ollenkaan onko tuossa S1 plussassa sama kun en ole koskaan lautaa nähnytkään, heitän vain vinkkinä että sitäkin yhdistelmää voi kokeilla jos nappulat löytyy kun saman merkkisiä kuitenkin.

Kugoo s1 plus kummallisuuksia, nyt kun molemmat otettu paketista.
Toisessa 2 tangon säätökorkeutta, toisessa 3.
Toisessa paremmat virta/töötti napit kuin toisessa.
Miten mä varmistun, että molemmissa on 7,5Ah akku, ilman avaamista?

Kuulostaa siltä, että olet saanut potkulaudat kahdesta eri erästä. Kugoo ainakin satavarmasti näitä lautojaan päivittelee erien välissä ja tekee parannuksia palautteen mukaan. Esimerkiksi tästä Kugoo Kirin M4 Prostakin on käsittääkseni ainakin 14Ah versio jota myytiin ensin ja nykyään tulee 16Ah akulla. Lisäksi laudan taittomekanismi on vaihtunut ainakin kolme kertaa erien välissä, mitä olen muiden saman laudan omistajien kuvia ja kertomuksia nähnyt netissä. Omani taitaa olla ihan uusinta erää kun tällä viikolla saapui, koska tässä tuo taittomekanismi on sellainen mitä en ollut koskaan nähnytkään vaikka olin nuo kaksi aiempaa taittomekanismia bongannut jo muiden omistajien kuvista netistä lautaa odotellessani. Paljon muitakin enemmän tai vähemmän pienempiä parannuksia löytää erien välillä. Tämä siis tosiaan Kugoon toisessa mallissa, eli en tiedä onko kyseisen firman normitoimintaa?
 
Viimeksi muokattu:
Mikä controlleri siinä vehkeessä on? Omassa Kugoo Kirin M4 Prossa on TF-100 ja ainakin siinä pääsee P-valikkoon painamalla virta ja mode nappulaa samaan aikaan. En siis tosiaan tiedä ollenkaan onko tuossa S1 plussassa sama kun en ole koskaan lautaa nähnytkään, heitän vain vinkkinä että sitäkin yhdistelmää voi kokeilla jos nappulat löytyy kun saman merkkisiä kuitenkin.



Kuulostaa siltä, että olet saanut potkulaudat kahdesta eri erästä. Kugoo ainakin satavarmasti näitä lautojaan päivittelee erien välissä ja tekee parannuksia palautteen mukaan. Esimerkiksi tästä Kugoo Kirin M4 Prostakin on käsittääkseni ainakin 14Ah versio jota myytiin ensin ja nykyään tulee 16Ah akulla. Lisäksi laudan taittomekanismi on vaihtunut ainakin kolme kertaa erien välissä, mitä olen muiden saman laudan omistajien kuvia ja kertomuksia nähnyt. netissä Omani taitaa olla ihan uusinta erää kun tällä viikolla saapui, koska tässä tuo taittomekanismi on sellainen mitä en ollut koskaan nähnytkään vaikka olin nuo kaksi aiempaa taittomekanismia bongannut jo muiden omistajien kuvista netistä lautaa odotellessani. Paljon muitakin enemmän tai vähemmän pienempiä parannuksia löytää erien välillä. Tämä siis tosiaan Kugoon toisessa mallissa, eli en tiedä onko kyseisen firman normitoimintaa?
Manuaalit, sivu 3. Toisessa 6Ah, toisessa 7,5Ah.. Pitää laittaa Geekbuyingille viestiä.
IMG_20210423_171510.jpg
 
Miten mä varmistun, että molemmissa on 7,5Ah akku, ilman avaamista?
Tuskin mitenkään kovin helposti. Onkohan erona akkukennojen kapasiteetti vai akuston koko/kennojen määrä? Ensinmainitussa voisi kepulivalmistaja huijata wräppäämällä kennoihin väärät päälliset ja jälkimmäisessä laittamalla osan hiekalla täytettyjä. Tällöin asiasta ei varmistuta edes avaamalla.

Oikea kapasiteetin määritys vaatisi avaamista ja akun testaamista analysaattorilaturilla tai jollain muulla improvisoidulla koejärjestelyllä.

Koeajamalla voinee päästä melko hyvään selvyyteen siitä, onko kahdessa vehkeessä sama akkukapasiteetti. Sikäli kun mitään puijausta ei epäile vaan miettii vain sitä, onko nimellinen kapasiteetti sama eli molemmat samaa versiota. Eihän sekään ole mikään selviö, että kapasiteetti on oikeasti eri vaikka paketeissa on eri painoksen manuaalit. Kiinalaisten tuotteiden manuaaleissa lukee muutenkin mitä sattuu.
 
Tuskin mitenkään kovin helposti. Onkohan erona akkukennojen kapasiteetti vai akuston koko/kennojen määrä? Ensinmainitussa voisi kepulivalmistaja huijata wräppäämällä kennoihin väärät päälliset ja jälkimmäisessä laittamalla osan hiekalla täytettyjä. Tällöin asiasta ei varmistuta edes avaamalla.

Oikea kapasiteetin määritys vaatisi avaamista ja akun testaamista analysaattorilaturilla tai jollain muulla improvisoidulla koejärjestelyllä.

Koeajamalla voinee päästä melko hyvään selvyyteen siitä, onko kahdessa vehkeessä sama akkukapasiteetti. Sikäli kun mitään puijausta ei epäile vaan miettii vain sitä, onko nimellinen kapasiteetti sama eli molemmat samaa versiota. Eihän sekään ole mikään selviö, että kapasiteetti on oikeasti eri vaikka paketeissa on eri painoksen manuaalit. Kiinalaisten tuotteiden manuaaleissa lukee muutenkin mitä sattuu.
Joo, tosin tosta myydään 6 ja 7,5 ampeeritunnin versiota. Ei noilla muilla eroilla ole merkitystä, mutta akku saisi olla sitä mitä ostettu
 
Eway Scooter päivittynyt yksityiskohtaisella changelogilla: "fixed some bugs" ja ainakaan ensimmäisellä kahdella testauksella ei kaatuillut enää :hammer:

Edit: Android-versiosta kyse
 
Viimeksi muokattu:
Nopean toimituksen(seuraavaksi työpäiväksi) onkin aika moni maininnut. Piti käydä tarkastamassa ja itse viime kesänä tilasin perjantaiaamuna, lähetys oli noudettavissa maanantaiaamuna. Erinomaista.
Myönnettäköön että Augmentin lauta on tosiaan "iso" siinä mielessä, että yleisissä pikkupyöräisissä(365 yms) on selkeästi sirompi olemus.

Ainakin vanha versio on päämitoitukseltaan melko sama kuin G30. Dekki vaan matalammalla ja painoa tietysti paljon vähemmän, joten oman tottumukseni puitteissa Augment on itse asiassa hieman kevyen ja epävakaan tuntuinen. Tottumuskysymyksiä ja suhteellista. Ilmeisesti uudemmat ovat lisäksi akseliväliltään lyhyempiä.


Jos venttiilit ovat samanlaiset kuin vanhassa Augmentissa, niin auton täyttöpistooli, vastaavalla kynsilukituksella oleva käsi- tai jalkapumppu tai huoltoaseman vehkeet ovat sitten erittäin hankalia. Osalla kokeilluista vehkeistä hommasta ei tullut yhtään mitään. Kyseessä on siis ns. auton venttiili, mutta se on Augmentissa ja monessa muussakin aika paljon hankalammassa raossa kuin henkilöauton pyörissä.

Kierrettävällä liitoksella olevilla pumpuilla homma onnistuu parhaiten. Ei tosin välttämättä jokaisella täyttöletkulla jokaiseen potkulaudan renkaaseen. Kierteen pituus/asetussyvyys saattaa joskus olla vähän toleranssien eri päistä ja venttiili jäädä aukeamatta. :rage:

Xiaomin pumpun tulin tällä viikolla uteliaana tilanneeksi DNA:n tarjouksesta, mutta ei ole heti toimitettavissa joten en vielä päässyt testaamaan. Uskon kyllä toisten kehuja.

Pahoinvointiin saakka uudelleen mainittu iskaripumppu on toinen toimiva ja kevyt väline känniskootterin rengaspaineen lisäykseen. Ongelmana on analogimittariversioissa pitkä asteikko pienessä taulussa, eli esimerkiksi 3 barin paineen luettavuus ja näyttämän tarkkuus ei aina merkistä riippuen ole ihan paras mahdollinen.
Tässä se yksi syy miksi autonrenkaiden täyttöön soveltuva painemittari on niin hankala käyttää näissä. Tuo kierreosa on lyhyempi ja mittari ei lukitu siihen kuten pitäisi ja onnistuu vaan päästämään ilmat pihalle renkaasta. Kuvassa tosin traktorin venttiili, mutta sama pituus autoissa, ei nyt vaan muuta sattunut olemaan himassa.
20210423_173015.jpg
 
Nopean toimituksen(seuraavaksi työpäiväksi) onkin aika moni maininnut. Piti käydä tarkastamassa ja itse viime kesänä tilasin perjantaiaamuna, lähetys oli noudettavissa maanantaiaamuna. Erinomaista.
Myönnettäköön että Augmentin lauta on tosiaan "iso" siinä mielessä, että yleisissä pikkupyöräisissä(365 yms) on selkeästi sirompi olemus.

Ainakin vanha versio on päämitoitukseltaan melko sama kuin G30. Dekki vaan matalammalla ja painoa tietysti paljon vähemmän, joten oman tottumukseni puitteissa Augment on itse asiassa hieman kevyen ja epävakaan tuntuinen. Tottumuskysymyksiä ja suhteellista. Ilmeisesti uudemmat ovat lisäksi akseliväliltään lyhyempiä.


Jos venttiilit ovat samanlaiset kuin vanhassa Augmentissa, niin auton täyttöpistooli, vastaavalla kynsilukituksella oleva käsi- tai jalkapumppu tai huoltoaseman vehkeet ovat sitten erittäin hankalia. Osalla kokeilluista vehkeistä hommasta ei tullut yhtään mitään. Kyseessä on siis ns. auton venttiili, mutta se on Augmentissa ja monessa muussakin aika paljon hankalammassa raossa kuin henkilöauton pyörissä.

Kierrettävällä liitoksella olevilla pumpuilla homma onnistuu parhaiten. Ei tosin välttämättä jokaisella täyttöletkulla jokaiseen potkulaudan renkaaseen. Kierteen pituus/asetussyvyys saattaa joskus olla vähän toleranssien eri päistä ja venttiili jäädä aukeamatta. :rage:

Xiaomin pumpun tulin tällä viikolla uteliaana tilanneeksi DNA:n tarjouksesta, mutta ei ole heti toimitettavissa joten en vielä päässyt testaamaan. Uskon kyllä toisten kehuja.

Pahoinvointiin saakka uudelleen mainittu iskaripumppu on toinen toimiva ja kevyt väline känniskootterin rengaspaineen lisäykseen. Ongelmana on analogimittariversioissa pitkä asteikko pienessä taulussa, eli esimerkiksi 3 barin paineen luettavuus ja näyttämän tarkkuus ei aina merkistä riippuen ole ihan paras mahdollinen.


Kaipa se on sit itsekin käännyttävä xiaomin ilmakompressorin puoleen :) kyllähän tohon soppariin noi renkaat kuuluu, mutta jos niitä pitää useinkin täytellä niin taitaa päästä helpommalla itse hoitaa. :D
 
Tässä se yksi syy miksi autonrenkaiden täyttöön soveltuva painemittari on niin hankala käyttää näissä. Tuo kierreosa on lyhyempi ja mittari ei lukitu siihen kuten pitäisi ja onnistuu vaan päästämään ilmat pihalle renkaasta. Kuvassa tosin traktorin venttiili, mutta sama pituus autoissa, ei nyt vaan muuta sattunut olemaan himassa.
20210423_173015.jpg
Onkos tälläsistä adaptereista mitään iloa? Onhan se helpompaa napin painalluksella laittaa 2.5-3 barit kuin polkupyörän analogisella pumpulla tihrustaa et onko paineet sinne päin lainkaan :DCapture123.JPG
 
Onkos tälläsistä adaptereista mitään iloa? Onhan se helpompaa napin painalluksella laittaa 2.5-3 barit kuin polkupyörän analogisella pumpulla tihrustaa et onko paineet sinne päin lainkaan :DCapture123.JPG
Tuollainen tuli Xiaomin mukana ja olen itse varuiksi lyönyt puoli baria lisää painetta sen varalta että karkaa irroittaessa liikaa. Ilmatila kun on todella pieni. Ja varaudu että venttiili vuotaa muutenkin aina vähän joten joudut täyttämään väliajoin.
 
Onkos tälläsistä adaptereista mitään iloa? Onhan se helpompaa napin painalluksella laittaa 2.5-3 barit kuin polkupyörän analogisella pumpulla tihrustaa et onko paineet sinne päin lainkaan :DCapture123.JPG
Tuollaisella onnistuu kyllä, mutta itse käytän messinkistä suoraa venttiilinjatkoa. Tossa messinkisessä on se hyvä puoli, että putken sisällä kulkee tanko, joka avaa venttiilinneulan vain silloin kun on mittari kiinni siinä päässä ja ei päästä niin paljon ilmaa pihalle kuin kierrettävä. Olisin laittanut kuvan siitä, mutta olen näköjään hukannut koko jatkon. Täytyy ottaa maanantaina töistä uusi matkaan jollei löydy.

P.S. Noita messinkisiä ja myös noita kumijatkoletkuja saa ihan suomestakin rengasliikkeistä kun vaan käy tiskiltä kysymässä, niin ei tarvitse kiinasta asti tilata. Tai ainakin sellaisista liikkeistä jotka tekevät raskaankaluston rengastöitä. Kumijatkot ovat kuorma-auto käytössä yleisiä jotta saa sisemmän pyörän paripyöristä täytettyä helpommin ja messinkiset useimmin trukkien venttiilien jatkona helpottamassa täyttöä. Muovista suoraa jatkoa ei kannata ottaa, koska se ei pohjaa kunnolla noihin lyhyisiin kierteisiin ja joutuisi tosi tarkasti itse lyhentämään sen sopivaan pituuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisella onnistuu kyllä, mutta itse käytän messinkistä suoraa venttiilinjatkoa. Tossa messinkisessä on se hyvä puoli, että putken sisällä kulkee tanko, joka avaa venttiilinneulan vain silloin kun on mittari kiinni siinä päässä ja ei päästä niin paljon ilmaa pihalle kuin kierrettävä. Olisin laittanut kuvan siitä, mutta olen näköjään hukannut koko jatkon. Täytyy ottaa maanantaina töistä uusi matkaan jollei löydy.

P.S. Noita messinkisiä ja myös noita kumijatkoletkuja saa ihan suomestakin rengasliikkeistä kun vaan käy tiskiltä kysymässä, niin ei tarvitse kiinasta asti tilata. Tai ainakin sellaisista liikkeistä jotka tekevät raskaankaluston rengastöitä. Kumijatkot ovat kuorma-auto käytössä yleisiä jotta saa sisemmän pyörän paripyöristä täytettyä helpommin ja messinkiset useimmin trukkien venttiilien jatkona helpottamassa täyttöä. Muovista suoraa jatkoa ei kannata ottaa, koska se ei pohjaa kunnolla noihin lyhyisiin kierteisiin ja joutuisi tosi tarkasti itse lyhentämään sen sopivaan pituuteen.
Oliskohan tällänen mistään kotoisin augmenttiin? Venttiilinjatke Venttiilinjatke 210 mm - 0,00 EUR

Ei oo ihan ominta alaa nämä rengastouhut, mutta tässähän tätä oppii :D
 
Xiaomi pro2 ollut nyt jonkin aikaa ja muut kuin nopein moodi on olleet aika turhia. Saako näitä muokattua niin ettei vaikuta takuun osalta?

Maksiminopeus riittää, mutta eco moodi on turhankin hidas ja keskimmäinen moodi liian nopea suhteessa siihen että sitä jaksaisi edes laittaa päälle, vaan mieluummin pitää S moden ja ajaa puolikaasulla.
Takuun osalta on vähän vaikea sanoa mutta jos saat flashattyä alkuperäisen takaisin, ei ongelmia luultavammin edessä ole jos ei selvästi ole poltettu jotain, joka ei originaalilla onnistuisi tms. Mutta jonkin tason riskin otat joka tapauksessa.

Oman laudan osalta en jäänyt tuota miettimään vaan varsin pian uutena kustomia tupaan.

Itse mietin samaa, ainakin tähän löytyy downgrade firmware millä kuulemma saisi lisää nopeutta ja vääntöä. Itse kaipaisin nimenomaan vääntöä vähän lisää, hidastuu turhan paljon pienissäkin mäissä, mutten ole vielä kehdannut flashata.
Ainakin alkuperäiseen Prohon juuri näin. Tai siis downgradea ei omassa tarvinnut, sisällä olleen pystyi korvaamaan kustomilla. Uudemmissa taas on monesti riski, että jotain asioita on hankaloitettu joten valmistajan tarjoamaan uusimpaan ei todellakaan ole syytä päivittää harkitsematta tarkkaan, onko siihen mitään syytä. Kustomia ajatellessa ei pääsääntöisesti kannata ottaa riskiä.

Varsinkin vajaalla akulla omasta saa paremmin vääntöä ulos verrattuna alkuperäiseen. Nopeuksia on myös nostettu hieman mutta vain kevyesti. Halutessaan joka moodin voi siis kyllä kustomoida erikseen sen mukaan, mikä itselle sopii parhaiten. Itsellä on tällä hetkellä esim D huiput käytännössä 22km/h eli ei paljoa S:ää alempi mutta tehoa rajoitetummin. Mukavampi joissain tilanteissa kaupungilla tms kun lauta käyttäytyy rauhallisemmin.

Ja toki siitä ecosta voi myös tehdä mieluisensa. Itsellä on vähän jäänyt säätämättä, joku 10 km/h huiput mutta järkevästi tehoa olisi ihan toimiva. Nyt vähän jo turhan vähän tehoa mutta nopeutta liikaa. Tulee välillä ajeltua jalankulkijan rinnalla tms niin niissä tilanteissa eco sopivien asetusten kera on ollut ihan paikallaan.
 
Oliskohan tällänen mistään kotoisin augmenttiin? Venttiilinjatke Venttiilinjatke 210 mm - 0,00 EUR

Ei oo ihan ominta alaa nämä rengastouhut, mutta tässähän tätä oppii :D
Tarvitseeko augmentin kanssa jatkoa? Kaikissa ei mutta monessa kyllä.

Xiaomissa tulee tuon kaltainen letkunpätkä mukana, en ole käyttänyt kertaakaan. Omasta mielestäni täysin turha ja kelvoton tekele. Nämä tuli joskus pari vuotta sitten tilattua: 2.17US $ 15% OFF|4pcs/set Car Truck Caravan Tyre Wheel Valve Extensions Extender Caps Stem Chrome|cap stem|cap capchrome caps - AliExpress Huomattavasti paremman oloisia käytettäviä. Toisaalta suosittelen Xiaomin kompuraa edelleen. On ollut pitkään jo käytössä ja ehdottomasti hintansa arvoinen.
 
Kaipa se on sit itsekin käännyttävä xiaomin ilmakompressorin puoleen :) kyllähän tohon soppariin noi renkaat kuuluu, mutta jos niitä pitää useinkin täytellä niin taitaa päästä helpommalla itse hoitaa. :D
Ainakin pitää mielellään usein mitata paine(kuten autostakin etenkin ellei ole rengaspaineen valvontaelektroniikkaa). Jos on pelkkä mittari, ilmaa karkaa joka kerta, huonosti käyttäessä vähän enemmänkin. Pienissä pyörissä ilmaa on niin pieni määrä, että paine muuttuu oleellisesti jo melko pienellä sihauksella. Siksi on syytä olla jokin täyttövehje, ja ihanteellisesti pieni sellainen, jotta sen saa helposti tarvittaessa mukaankin.

Se 2,5-3 bar on sitten aika maltillinen paine - varmaankin tarpeeksi kevyelle ajajalle, mutta jos on edes vaarana että joku isompi ihminen ajaa välillä, enemmän on parempi. Sitäkin kannattaa kokeilla, meneekö ajotuntuma oikeasti liian kovaksi, vaikka ajaisi ihan maksimipaineilla. Enemmän on enemmän myös toimintamatkan kannalta.

Suurin sallittu ei välttämättä aina ihan selvästi tule ilmi tällaisista renkaista. G30 tubelessrenkaissa ilmoitetaan suurin kantavuus 3,8 barin paineella. Tämä on jonkin muun lähteen mukaan maksimipaine, mutta tiedon oikeellisuudesta en osaa sanoa mitään. Yleensähän renkaan kantavuus ilmoitetaan jollain nimellisarvolla, joka ei ole suurin sallittu täyttöpaine. Augmentin kumeissa lukee "inflate to 240 kPa" mille viittaan kintaalla. Se on joka tapauksessa alakanttiin, etenkin kun Augmentin ilmoittama sallittu kuormitus on 100 kg. 2,4 käy ehkä 60 kiloon asti hatusta vetäen. Olen käyttänyt noin 3,5 ja ajanut neljälläkin kilolla.

Sinänsä lisäystarve ei ole ollut suuri, mutta en ole metrimääräisesti paljon ajanutkaan. Sisätiloissa tapahtuneen 5kk talvisäilytyksen jälkeen talouden molempiin känniskoottereihin piti lisätä suunnilleen saman verran - 3,5 oli laskenut noin kahteen joka rullassa. Sekä Augmentin sisäkumillisissa 10" että G30 tubeless 10" pyörissä. :hmm:

Tarvitseeko augmentin kanssa jatkoa? Kaikissa ei mutta monessa kyllä.
Ei varsinaisesti tarvitse jatkoa, mutta juuri yllä mainitun kierteen pituuden takia voi tarvita, pumpun liittimestä riippuen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varsinaisesti tarvitse jatkoa, mutta juuri yllä mainitun kierteen pituuden takia voi tarvita, pumpun liittimestä riippuen.
Kappas joo. Luin kyllä sen postauksen mutta jostain syystä kirjoittaessa yhdistinkin jo eri lautaan.

No, tuon edellä linkatun mukaiset on siis itsellä. Sehän nyt ei ole sanottua, että samaa tavaraa olisi edelleen mutta juurikin tuo tuote ja tuo kauppias. Ja kävin mittaamassa, tuossa on 6mm tiivisteeseen ja toki pari kymmenystä päälle kiristystä jotta on tiivis. Xiaomin pumpussa muutama kymppi vähemmän mutta eri tyylinen tiiviste joten eiköhän todellisuus ole aivan samaa luokkaa.
 
Xiaomissa tulee tuon kaltainen letkunpätkä mukana, en ole käyttänyt kertaakaan. Omasta mielestäni täysin turha ja kelvoton tekele. Nämä tuli joskus pari vuotta sitten tilattua: 2.17US $ 15% OFF|4pcs/set Car Truck Caravan Tyre Wheel Valve Extensions Extender Caps Stem Chrome|cap stem|cap capchrome caps - AliExpress Huomattavasti paremman oloisia käytettäviä. Toisaalta suosittelen Xiaomin kompuraa edelleen. On ollut pitkään jo käytössä ja ehdottomasti hintansa arvoinen.

Tuo Xiaomin mukana tuleva letkun pätkä on ihan hyvä jos siinä käyttää kaverina tuota linkattua liitintä.
Tässä videossa havainnollistettu sen käyttötarkoitusta:
Tosiaan jos kompuralla täyttää niin silloin ei runkkaa venttiiliä eikä tarvitse erillistä rasituksen tappajaletkua käyttää.
 
Noniin nyt ehkä ratkaisu agument ES one 210 rajoittimen kiertoon mutta laudassa 5pin liitin ja tässä 6pin joten miten kytkentä tapahtuu ja onko jollain kaavaa kytkentään?
 

Liitteet

  • IMG_20210424_103120.jpg
    IMG_20210424_103120.jpg
    1,6 MB · Luettu: 99
Ainakin pitää mielellään usein mitata paine(kuten autostakin etenkin ellei ole rengaspaineen valvontaelektroniikkaa). Jos on pelkkä mittari, ilmaa karkaa joka kerta, huonosti käyttäessä vähän enemmänkin. Pienissä pyörissä ilmaa on niin pieni määrä, että paine muuttuu oleellisesti jo melko pienellä sihauksella. Siksi on syytä olla jokin täyttövehje, ja ihanteellisesti pieni sellainen, jotta sen saa helposti tarvittaessa mukaankin.

Se 2,5-3 bar on sitten aika maltillinen paine - varmaankin tarpeeksi kevyelle ajajalle, mutta jos on edes vaarana että joku isompi ihminen ajaa välillä, enemmän on parempi. Sitäkin kannattaa kokeilla, meneekö ajotuntuma oikeasti liian kovaksi, vaikka ajaisi ihan maksimipaineilla. Enemmän on enemmän myös toimintamatkan kannalta.

Suurin sallittu ei välttämättä aina ihan selvästi tule ilmi tällaisista renkaista. G30 tubelessrenkaissa ilmoitetaan suurin kantavuus 3,8 barin paineella. Tämä on jonkin muun lähteen mukaan maksimipaine, mutta tiedon oikeellisuudesta en osaa sanoa mitään. Yleensähän renkaan kantavuus ilmoitetaan jollain nimellisarvolla, joka ei ole suurin sallittu täyttöpaine. Augmentin kumeissa lukee "inflate to 240 kPa" mille viittaan kintaalla. Se on joka tapauksessa alakanttiin, etenkin kun Augmentin ilmoittama sallittu kuormitus on 100 kg. 2,4 käy ehkä 60 kiloon asti hatusta vetäen. Olen käyttänyt noin 3,5 ja ajanut neljälläkin kilolla.

Sinänsä lisäystarve ei ole ollut suuri, mutta en ole metrimääräisesti paljon ajanutkaan. Sisätiloissa tapahtuneen 5kk talvisäilytyksen jälkeen talouden molempiin känniskoottereihin piti lisätä suunnilleen saman verran - 3,5 oli laskenut noin kahteen joka rullassa. Sekä Augmentin sisäkumillisissa 10" että G30 tubeless 10" pyörissä. :hmm:


Ei varsinaisesti tarvitse jatkoa, mutta juuri yllä mainitun kierteen pituuden takia voi tarvita, pumpun liittimestä riippuen.
itse tosiaan pitänyt augmentissa tuon renkaan ilmoittaman 2,5bar. Käytän xiaomin sähköpumppua, toimii kuin junan vessa ja paluuta perinteisiin ei kyllä ole.

tuli mieleen että onko toi OK laittaa 3,0-3,5 bar noihin renkaisiin vaikka renkaan kyljessä on tuo MAX painearvo 2,5bar jonka yli ei tulisi mennä... tähän mennessä näin ainakin 85kg kuljettajana ei ole ollut kummempaa ongelmaa 2,5bar paineilla mut tää on mua hämmentäny kauan et missä menee raja? et toimintamatka pysyy optimaalisena että renkaat kestäisivät mahdollisimman pitkään ennen vaihtoa ja eiköhän se ole jokaisen toive muutenkin kun noiden vaihto on todella ärsyttävää. Tietäisikö joku enemmän näistä?
 
Voiko joku viisaampi selittää mitä augment softassa oleva kohta eABS tarkoittaa? Vaihtoehtoina on weak medium ja high. Nyt on ekan täyteen latauksen jälkeen ajettua 10.6km ja akku näyttää softassa 78% ja laudan näytöllä 3 palkkia. Saas nähdä kauanko kestää.. augmentin aspasta neuvoivat, että olisi hyvä jos akkua pitäisi 30-90% välillä, mutta ei haittaa jos menee loppuun tai täyteen.. Tiedä sit mitä tuolla tarkoittivat :D
Cruise control asetus pitää vissiin siitä huolen, että vauhti ei nouse alamäessä yli 25km/h? Onko sillä muuta virkaa?
 
Eabs tarkoittaa moottorijarrun tehoa, ja lisäksi jos on energiantalteenotolla varustettu, niin tarkoittaa myös samalla talteenoton tehoa. Jos asetuksissa on cruisecontrol on/off, niin joko voit käyttää sitä tai et. Jossain skuuteissa vakkari jarruttaa alamäissä ladaten akkua. Jos ebergian talteenottoa ei ole, kannattaa cruise alamäessä ottaa pois, varsinkin jos cruise on tehopohjainen. Tehopohjaisessa syöttää turhaan virtaa moottoriin alamäissäkin.
 
augmentin aspasta neuvoivat, että olisi hyvä jos akkua pitäisi 30-90% välillä, mutta ei haittaa jos menee loppuun tai täyteen.. Tiedä sit mitä tuolla tarkoittivat
Tarkoittavat sitä samaa kuin yleensäkin litiumioniakkujen kanssa. Kestää paremmin jos ei ladata ihan täyteen eikä etenkään säilytetä kovin korkeassa varauksessa ja jos säilytetään niin ei ainakaan lämpimässä. Kestää myös paremmin jos ei pureta ihan loppuun. Akku kestää paljon enemmän kilsoja jos pysytään puolivälin tuntumassa, kun ajetaan lyhyitä reissuja ja ladataan vähän kerralla vs. että ladattaisiin aina tyhjästä täyteen.

Käytännössä lataan aina käyttöä varten täyteen jos tarvii ladata. En ala kytätä ja paapoa akkua katkaistakseni latauksen. Säästölatausta teen vain läppärillä, jossa on mahdollisuus valita maksimiksi 100 tai 60% lataus. Tätä ehdin kaivata ainakin 20 vuotta. Pitäisi toki olla joka laitteessa ja tarkemminkin määritettävissä vaan markkinat eivät osaa kaivata.

Lyhyen ajon jälkeen jätän usein patterin hengaamaan esim. 80 % varaukseen ja lataan vasta seuraavaa lähtöä suunnitellessa lisää jos koen tarpeelliseksi. Enemmän ajon jälkeen lataan tylysti täyteen heti kun jaksan ja muistan. Ikänsä se kestää. Yritän kuitenkin pitää akun viileässä eli korkeintaan huoneenlämmössä matalalla ja ei lämmönlähteen lähellä tai auringonvalossa.

Parvekesäilytys on yksi paha ansa, jolla saa akut tropiikin lämmössä näppärästi pilalle juhannukseen mennessä. Augmentin etuna on, ettei parvekeparkissakaan tarvitse koskaan laittaa akkua parvekkeelle.

tuli mieleen että onko toi OK laittaa 3,0-3,5 bar noihin renkaisiin vaikka renkaan kyljessä on tuo MAX painearvo 2,5bar jonka yli ei tulisi mennä...
Ainakin omissa lukee "inflate to nnn psi/240kPa". Tämä arvo on renkaan valmistajan tai tilaajan nimellisarvo johonkin sovellukseen - ei välttämättä siihen, johon rengas on asennettu. Paine, jonka rengas kestää, voi olla vähän tai paljon isompi.

Augmentin sivuston FAQ kertoo suositelluksi rengaspaineeksi 1,5-2 bar. Tämä on nähdäkseni mielipuolisen vähän. Muistikuvani mukaan laudan mukana tulleessa painetussa materiaalissa oli jokin yli 2 barin arvo. Ota näistä nyt selvää. Mutuni turvin olen ylittänyt nämä kaikki reilusti.
 
Viimeksi muokattu:
Jäbät testasivat tänään S1 Plussien rangen, pääasiassa asvaltilla, kohtuu paljon korkeusvaihteluita, 2 asteisessa vesisaatessa 3 vaihteella aika tarkkaan 22km ja akku sippi. Positiivista oli tasalaatuisuus (pojatkin identtisiä), hyytyivät käytännössä samoille sijoille. Jätkien paino karvan alle 50kg.

Jälleen pari(3) kysymystä:

1. Onko u-lukon kuljettamiseen jotain suositeltavaa tapaa? Malli bilteman edullisin u-lukko, Turvalukko Jotenkin tuntuu, että jos tuo kiinnike ylipäätään mahtuu tuohon runkoputkeen, niin joutuu aikamoiselle röykytykselle?

2. Löytyykö jostain ketjua, miten saisi (tarvittaessa) kytkettyä tuohon lisäakun? Ajattelin, että jos ostaisi jossain vaiheessa lisäakun/lisäakut, niin ei tarvitsisi miettiä, riittääkö range.

3. Mukana tuli 1,5A laturi, kuinkahan jytkyllä laturilla noita voi ladata, nopeutuuko lataus ollenkaan, vai rajoittaako bms sen jotenkin?
 
Jäbät testasivat tänään S1 Plussien rangen, pääasiassa asvaltilla, kohtuu paljon korkeusvaihteluita, 2 asteisessa vesisaatessa 3 vaihteella aika tarkkaan 22km ja akku sippi. Positiivista oli tasalaatuisuus (pojatkin identtisiä), hyytyivät käytännössä samoille sijoille. Jätkien paino karvan alle 50kg.

Jälleen pari(3) kysymystä:

1. Onko u-lukon kuljettamiseen jotain suositeltavaa tapaa? Malli bilteman edullisin u-lukko, Turvalukko Jotenkin tuntuu, että jos tuo kiinnike ylipäätään mahtuu tuohon runkoputkeen, niin joutuu aikamoiselle röykytykselle?

2. Löytyykö jostain ketjua, miten saisi (tarvittaessa) kytkettyä tuohon lisäakun? Ajattelin, että jos ostaisi jossain vaiheessa lisäakun/lisäakut, niin ei tarvitsisi miettiä, riittääkö range.

3. Mukana tuli 1,5A laturi, kuinkahan jytkyllä laturilla noita voi ladata, nopeutuuko lataus ollenkaan, vai rajoittaako bms sen jotenkin?
Onko U-lukko pakollinen aka missä lautaa on tarkoitus säilyttää? Jos vain kaupassa käynti tms nopea niin sanoisin että ostaa jonkin muun kuin u-lukon ihan jo mukavuussyistä. Jos pidempään niin sitten toki laadukas u-lukko tai esim itsellä on näitä taittolukkoja jotka saa todella pieneen tilaan ja remmikiinnitys pystyputkeen joten eivät vie tilaa about yhtään. Ei yhtä turvallinen kuin u-lukko (nivel on aina nivel) mutta pirun paljon vähemmän tiellä.

Toiseen en osaa kommentoida.

Ja en itse lataisi normi laturia nopeammin. Ei ole tietoa akkujen laadusta, ei piirien laadusta ja akut eivät turhaan ota siipeensä liian nopeasta latauksesta. Ottaa vain tuon latausajan huomioon suunnitellessa mitä tekee.
 
Ostaisin itsekin tommosen sähköpumpun heti jos olisi tarvetta, näyttävät olevan käteviä laitteita näiden renkaiden täyttämiseen. Itsellä ajot pääasiassa on duunin(rengasliike) ja himan väliä, joista molemmista löytyy kompressori ja painemittarit. Tonne kylille jos lähtee ajelemaan, niin duunipaikka on melkein kokoajan noin kilometrin päässä, niin en ole vielä sähköpumppua tarpeelliseksi kokenut. Eiköhän sekin tapaus jossain vaiheessa tule vastaan, kun ajan johonkin keskelle ei mitään ja rengas tyhjenee jostain syystä ja sit kirotaan ja työnnetään kun ei tullu sitä parinkympin pumppua ostettua.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 534
Viestejä
4 556 051
Jäsenet
74 997
Uusin jäsen
jimbauzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom