Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Harmillisesti olen Android-homoja. Tutkimustuloksesi kiinnostaa silti tietysti myös omakohtaisesti sen lisäksi, että ihmiskunnan etua tässä ajatellaan.

No niin, testailin appin yhdistämistä ES ONE 10:en. Ohjelma löytää X7 Scooter -nimellä olevan laitteen, mutta kun yritän yhdistää siihen pyörittää ohjelma hetken aikaa ympyrää, mutta ei yhdistä laitteeseen. Eli ilmeisesti appi on vain tuolle uudelle laudalle.
 
Eihän tuo Xiaomin säätö ilman työkaluja tosiaan onnistu, se on totta. Mutta toisaalta kuusiokoloavainkaan ei paljoa matkassa paina jos kokee tarpeelliseksi. Tai oikeastaan avaimia pitäisi olla kaksi, jotta saa satulan säädettyä pysymään jarrutettaessa keskellä.

Kun laudalla kuitenkin ajetaan melko maltillisia matkoja, en oikein näe sitä tilannetta, jossa jarrut katoaisivat kesken lenkin ja vielä paikassa, josta ei turvallisesti pääsisi vaikka heikommankin jarrun kanssa takaisin. Eli ennakointia ja säätelee ne jarrut kotona tarpeen mukaan riittävän aikaisessa vaiheessa.
Näkisin enemmän tavoitteeksi tien päällä löysätä jarrut pois toiminnasta, enkä niinkään laittaa niitä kuntoon. Sähköjarrulla tietenkin pääsee niin turvallisesti kotiin kuin sähköpotkulaudalla voi päästä, kun asian ymmärtää ja ajaa sen mukaan. Lisäksi mm. Augmentin ES10:ssä olisi vielä käytettävissä jalkajarru, joka myös palvelee hitaassa nopeudessa, vaikka sähköjarrua ei olisi.
Se taas lienee makuasia, kumpaa pitää parempana, levyä vai rumpua. Molemmissa on puolensa suuntaan ja toiseen mutta itse pidän levystä. Simppeliä ja toimivaa ja helposti kunnossa pidettävää.
Toki levyjarru on kaikkea teoriatasolla ajatellen yleensä selkeästi ylivoimainen rakenne. Tarkoitan tässäkin yhteydessä lähinnä niitä käytännössä näkemiäni toteutuksia. Lisäksi potkuskootterin tapauksessa näen eduksi jo senkin, että kainalossa kannettavassa laitteessa on mahdollisimman vähän ulkonevia osia. Ninebotin rumpu on parempi kuin tavalliset skuuttien pikkulevyjarrut ilman mitään epäselvyyttä. Jos suorituskykyisempää potkulautaa ajateltaisiin, niin tokihan siihen tulisi itse suunnittelemanani levyjarrut molempiin pyöriin, ja vähintään eteen tuplana.
 
Toki levyjarru on kaikkea teoriatasolla ajatellen yleensä selkeästi ylivoimainen rakenne. Tarkoitan tässäkin yhteydessä lähinnä niitä käytännössä näkemiäni toteutuksia. Lisäksi potkuskootterin tapauksessa näen eduksi jo senkin, että kainalossa kannettavassa laitteessa on mahdollisimman vähän ulkonevia osia. Ninebotin rumpu on parempi kuin tavalliset skuuttien pikkulevyjarrut ilman mitään epäselvyyttä. Jos suorituskykyisempää potkulautaa ajateltaisiin, niin tokihan siihen tulisi itse suunnittelemanani levyjarrut molempiin pyöriin, ja vähintään eteen tuplana.
En nyt sentään tuplalevyjä näkisi tarpeellisena eteen. Fakta kuitenkin on että levyn koko potkulaudassa on tolkuton suhteessa rengaskokoon vs esim polkupyöriin jotka pysähtyvät kuin seinään. Omassa varsin painavassa täysjousitetussa sähköfillarissa on erillisillä jäähdytysrivoilla varustetut 203mm levyt+jäähdytysrivoilla varustetut jarrupalat ja nelimäntäjarrut edessä 27.5 rengaskoon kanssa ja tuo fillari pysähtyy niin pirun nopeasti ja pystyn tasapainoilemaan eturenkaalla juuri pidon rajalla koska jarrutuntuma ei muutu vaikka jarruttaisit todella rajuja jarrutuksia putkeen. Takana oleva jarru on toki tärkeä liukkaalla tai muuten poikkeavalla alustalla mutta päävoima jarrutukseen tulee aina etujarrulta. Se toki on sanottava että tuossa kunnon etujousitus auttaa kummasti. Lautojen pysähtyminen kunnon jarruilla kun on enemmän rengasrajoitteista. Noihin kun ei saa miljoonaa erilaista rengaskuviota ja erilaista seosta kuten autoihin, prätkiin, mopoihin tai pyöriin. Kunnon hydraulinen jarru edessä olisi jo jotain eeppistä, lisää siihen oikeasti pitävä kumi ja omaat jo todella poskettoman jarrutehon ja yhtäkkiä isoin ongelma on painopisteen hallinta ettet lennä stongan yli. Oma optimaalinen rakenne olisi aikalaila hydrauliset jarrut molempiin päihin laadukkaista osista kasattuna sopivasti jäähdytetyillä laadukkailla jarrupaloilla ja levyillä jotka eivät heti olisi kierot (etenkin nuo kierot levyt vituttavat ja venyvä vaijeri joka tekee jarrutuksesta omaan makuun liian arvaamattoman). Kun vain saisi noita eri rengasvaihtoehtoja lautoihin enemmän. Sopiva pehmeä kumiseos fiksulla kuviolla tekisi ihmeitä. Ei itseä haittaisi vaihtaa kumeja kerran kesässä jos saisin sillä merkittävästi lisää pitoa joka tilanteeseen. Fillareissa on jo todella hyvin rullaavia nappulakuvioita jotka sopivat niin asfaltille kuin hiekalle. Laudoissa on vain about yhtä tai kahta perus kuviota ja seosta.

EDIT: Mitä jarrujen käyttöön liukkaalla liukkaalla niin juu, takajarru on "turvallissempi" käyttää mutta samalla parempi olisi jo saisit siinä vaiheessa silti hallittua niin etu kuin takajarrua joten esim sähköjarru ei vie sitä viimeistä pidon jämää siinä jäällä tai hiekalla aiheuttaen sitä että keula/perä lähtee alta.

EDIT2: Ja olen siis niitä jotka ovat kesken matkan säätäneet jarrut uudelleen paremman toiminnan saamiseksi. Kunnon jarrut kun pelastavat henkiä. Fillarissakin ensimmäinen ostos ennen mitään muuta päivitystä on hyvät jarrut ja renkaat. Ovat kyllä maksaneet enemmän kuin usein itsensä takaisin täällä PK-seudulla kurvaillessa. Tämä on asia mitä näissä potkulaidoissa pitäisi valmistajien pikkuhiljaa herätä päivittämään. Tehot kasvaa, kiihtyvyys kasvaa ja vaikka nopeus olisi rajoitettu 25kmh se on aika kova nopeus niin pienille renkaille kuten potkulaudoista löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt sentään tuplalevyjä näkisi tarpeellisena eteen.
Joo, suorastaan haitallista. Mutta ajattelin jos överiksi vedettäisiin ja hydrauliset(tarkoittaen siis ihan hydraulista piiriä), niin ainakin kahteen kiinteään monimäntäsatulaan erillispiireinä. :giggle: Ehkä ihan tosissaankin johonkin nopeaan seisten ajettavaan.

Oikeasti kyllä kallistun suosimaan 25 km/h ja <1 kW kaksipyöräisessä kevytajoneuvoluokassa sitä ratkaisua, että edessä on yksi mekaaninen käyttöjarru ihan vaijerilla(oli sitten levy ja rumpu) ja takana moottori, joka osaa moottorijarruttaa fiksusti. Maksimoidaan varmuus laadukkaalla valmistuksella ja huolletaan. Vältytään turhilta vikaantuvilta, kalliilta ja painoa lisääviltä osilta. Varmuus riittää minulle.
 
Joo, suorastaan haitallista. Mutta ajattelin jos överiksi vedettäisiin ja hydrauliset(tarkoittaen siis ihan hydraulista piiriä), niin ainakin kahteen kiinteään monimäntäsatulaan erillispiireinä. :giggle: Ehkä ihan tosissaankin johonkin nopeaan seisten ajettavaan.

Oikeasti kyllä kallistun suosimaan 25 km/h ja <1 kW kaksipyöräisessä kevytajoneuvoluokassa sitä ratkaisua, että edessä on yksi mekaaninen käyttöjarru ihan vaijerilla(oli sitten levy ja rumpu) ja takana moottori, joka osaa moottorijarruttaa fiksusti. Maksimoidaan varmuus laadukkaalla valmistuksella ja huolletaan. Vältytään turhilta vikaantuvilta, kalliilta ja painoa lisääviltä osilta. Varmuus riittää minulle.
Tuo hydraulijarru nimenomaan tuo varmuutta. Tuon kun yhdistäisi sähkömoottorin jarrutukseen joka lakkaa kun sähköjarrua käyttävän pyörän jarru otetaan käyttöön ja/tai integraatio olisi niin saumaton että sitä ei edes huomaisi oltaisiin pirun kovassa tilanteessa. Mutta tuo taas nostaisi hinnan todella poskettomaksi. Joten kunnon hydraulijarru on about se varmin mahdollinen. Ei venyviä kaapeleita, ei katkeavia vaijereita, ei löysää tunnotonta jarrua vs kunnon hydraulisetti.
 
Tuo hydraulijarru nimenomaan tuo varmuutta. Tuon kun yhdistäisi sähkömoottorin jarrutukseen joka lakkaa kun sähköjarrua käyttävän pyörän jarru otetaan käyttöön ja/tai integraatio olisi niin saumaton että sitä ei edes huomaisi oltaisiin pirun kovassa tilanteessa. Mutta tuo taas nostaisi hinnan todella poskettomaksi. Joten kunnon hydraulijarru on about se varmin mahdollinen. Ei venyviä kaapeleita, ei katkeavia vaijereita, ei löysää tunnotonta jarrua vs kunnon hydraulisetti.
Kyllä. Edellä meinasin korjata, että ei siis nyt kahta levyä näitä kahta jarrupiiriä varten tarvittaisi - turhaa painoa ja molemminpuolinen asetelma tiellä. Joka tapauksessa teoreettista, kun ajetaan potkulaudalla enintään 25 km/h. Vaijerirummulla päästään aika ideaaliin kokonaisuuteen. Hirveän kauan ei ehdi hyvää jarrutustuntumaa mässäillä, kun pysähtyminen kuitenkin moottoriajoneuvomaailman asteikolla on lähes välitöntä. Ja liukkaallahan ei näillä ajeta, tai ei ajeta kovaa edes tuossa 25 km/h skaalassa.

Jo pelkästään pieni mahdollisuus nestevuotoon parketille riittää kumoamaan edut ajattelemassani tuoteryhmässä. Hinnasta puhumattakaan.

Mekaanista ratkaisua en siis missään tapauksessa tarkoita esittää varmempana, vaan muuten sopivana. Sen luotettavuus puolestaan pitää varmistaa hyvällä laadunvalvonnalla ja käytön aikaisella tarkkailulla.
 
Kyllä. Edellä meinasin korjata, että ei siis nyt kahta levyä näitä kahta jarrupiiriä varten tarvittaisi - turhaa painoa ja molemminpuolinen asetelma tiellä. Joka tapauksessa teoreettista, kun ajetaan potkulaudalla enintään 25 km/h. Vaijerirummulla päästään aika ideaaliin kokonaisuuteen. Hirveän kauan ei ehdi hyvää jarrutustuntumaa mässäillä, kun pysähtyminen kuitenkin moottoriajoneuvomaailman asteikolla on lähes välitöntä. Jo pelkästään pieni mahdollisuus nestevuotoon parketille riittää kumoamaan edut ajattelemassani tuoteryhmässä. Hinnasta puhumattakaan.
Toisaalta nykyiset hydraulijarrut ovat jo niin varmatoimisia etten ikinä ole kokenut yhtä ainoaa jarrujen lievintäkään toimiattomuutta tai vuotoa. Toisin kuin vaijerijarruilla. Oli kyse vannejarruista rummuista tai levyistä. Ja olin niitä ensimmäisiä sankareita jotka hankkivat hydraulilevyt fillariin kun ne tulivat saataville.

EDIT: Ja itsehän ajelin omallani jo täydessä sohjossa, jäällä ja ties missä koska hermot meni kävelyyn. Oikein hyvin pärjäsi lukuunottamatta upottavinta sohjoa. Jos tilanne salli niin vedettiin kyllä lumella 25kmh ihan huoleti ja piti vain huomioida kasvanut jarrutusmatka ihan kuin mopolla missä M+S nastattomat renkaat alla.
 
No joo, myönnettäköön rehellisyyden nimessä, että tietenkin hyvä ilmaton rengas on ihan eri asia kuin vinyylilevyn liukas "vanerikiekko". Toisella näistä voisi jopa harkita ajavansa. Kuitenkin kevyessä jousittamattomassa ajoneuvossa tietää ilman koeajojakin, että ei ole korvike ilmarenkaalle. :geek:

Pitäis kuitenkin päästä nollalla itse aiheuttamattomalla yksin kaatumisella laskennallisesti muutamia satoja vuosia, jotta haluaa moisilla ajaa. Jos leukaluu menee poikki ja keitot tulee tutuiksi, niin se saisi olla ihan oma vika, kiitos. :rofl:

Kävin juuri kokeeksi vääntämällä G30:n jarrua pari pykälää tiukemmalle peukalovoimin. Saattaa vaimolla jäädä tekemättä, mutta ajelee sen verran nätisti ettei jarruhihnoista katoa milliä yhdellä reissulla.

Oli ihan normaalisäädössä, jolla on ajettu. Jos alkaisi enemmän jumittaa, työkaluksi riittää perus Victorinox tai sopivan kokoinen Ikeamallinen 5 gramman peltikiintoavain teipillä johonkin jemmaan. Ei siis ole ongelma, että säätö tapahtuu vaijerin alapäästä.

Xiaomissa ei tosiaan onnistuisi, Augmentissahan vissiin sama rakenne, ellei sama osa. Onhan siinä Augmentin kahvassa periaatteessa lisäpikasäätö, mutta siinähän pitää olla säätövaraa siinä vaiheessa kuin kenttäsäädön tarve tulee. Eikä tämä auta jos alkaa oikeasti temppuilla eli ei ole pelkästään kahvan säädöstä kiinni vaan satula alkaa kammeta. Satula todella on melkoinen peräpukama omatarvemekaanikolle. Pajalla työpöydän ja viilapenkin vieressä hyvässä valossa työkaluseinän sivussa kiroilin hyvän tovin, vaikka en pidä itseäni täysin tampiona. Erittäin ikävä kaupunkiasunnon laminaatilla istuen. Kymmenes menisi varmaan ihan kohtuudella siinäkin, kun on oikeat avaimet varattuna ja ranneliike kohdallaan.

Sanopa muuta. Ei minua juuri levyjarru innosta, mutta olen tullut hyvin pienesti jo vanhaksi ja käsitän senkin ratkaisun joissakin tapauksissa. Mainittakoon juuri sähköpotkulauta, jossa ei kovin suuria energioita tarvitse haihduttaa ja kurattomuus on tärkeää, tai pienen henkilöauton takajarrut, jotka myös "ehkä" kestävät sen kuumuuden. On siinä tiettyjä etuja, etenkin epämääräisen liukusatulan ongelmiin verrattuna. Tietty nelimäntäinen hydraulinen kiinteä satula olis ihan jees, hiilikuitulevyillä. Joku raja kuitenkin tuhlaamiseenkin. Ei saunan sytyttämiseen tarvita liekinheitintä tai rottaan metsästyskivääriä. :smoke:


Harmillisesti olen Android-homoja. Tutkimustuloksesi kiinnostaa silti tietysti myös omakohtaisesti sen lisäksi, että ihmiskunnan etua tässä ajatellaan.


Android appi löytyy playkaupasta nimellä Augment scooters ja lisätietona ettei suostu pariutumaan ES one 10:n kanssa (kokeilin eilen) eli nähtävästi on tarkoitettu uuden mallin ES210 kanssaa käytettäväksi.
 
Tulipas tilattua ja peruttua Xiaomi Pro 2 Elisalta hinnalla 499e. Tilalle laitoin ketjun aikaisempien viestien innoittamana DHgatesta Segway MAX G30 tulemaan hintaan 490e. Toivottavasti tuli tehtyä hyvä päätös, vaikka takuu jää nyt uupumaan. Työkalut pysyvät onneksi itselläkin kädessä sen verran, että pystyn itse korjailemaan tarpeen vaatiessa. Xiaomilla olisin varmasti pärjännyt ihan hyvin, mutta kun samaan hintaan saa parempaa? niin en voinut vastustaa. Oliko raadin mielestä järkevä vaihto? Itseä viehätti ajatus paremmista renkaista ja ehkä paremmasta hallinnasta, kun on takaveto. Lisärange on plussaa mutta ei itselle kovin tarpeellinen.
 
Itsellä olisi muuten jäämässä tuo oma 1st Gen Xiaomi M365 Pro ylimääräiseksi jos tykästyn tuohon uuteen E600:een. Pidän joko varalla tai myyn sopivaan hintaan eteenpäin.
 
Tulipas tilattua ja peruttua Xiaomi Pro 2 Elisalta hinnalla 499e. Tilalle laitoin ketjun aikaisempien viestien innoittamana DHgatesta Segway MAX G30 tulemaan hintaan 490e. Toivottavasti tuli tehtyä hyvä päätös, vaikka takuu jää nyt uupumaan. Työkalut pysyvät onneksi itselläkin kädessä sen verran, että pystyn itse korjailemaan tarpeen vaatiessa. Xiaomilla olisin varmasti pärjännyt ihan hyvin, mutta kun samaan hintaan saa parempaa? niin en voinut vastustaa. Oliko raadin mielestä järkevä vaihto? Itseä viehätti ajatus paremmista renkaista ja ehkä paremmasta hallinnasta, kun on takaveto. Lisärange on plussaa mutta ei itselle kovin tarpeellinen.
On hyvä valinta. Sehän on sitten G30P malli eli kulkee suoraan 30 kmh ja siinä on se huomattavasti parempi gen 2 moottori, jota ei taida vielä mistään suomalaisesta kaupasta saada. Ainakin itselle tuli vielä kaupanpäälle ninebotin virallinen vaijerilukko numerolukolla.
 
kuinka paljon käytännön etua saa 48V vs 36V? :hmm: lähinnä siis vertailussa augment eco es 210 ja ninebot MAX G30. toisen saisi myös varmasti nopesti käyttöön
 
No, ainakin MAX-G30 lähtee kulkemaan 54km/h 48V akustoilla sekä GEN2 moottorilla.
 
Omassa käytössä ei merkitse kuin lailliset nopeudet, eli kiihtyvyys ja vääntö niiden rajoissa.
 
Omassa käytössä ei merkitse kuin lailliset nopeudet, eli kiihtyvyys ja vääntö niiden rajoissa.
Tuota kauheaa fiksaatiota nopeuteen en ole oikein ymmärtänyt niin kauan kun on kyse joko jousittamattomasta tai "jousitetusta" max 10" renkaisesta potkulaudasta joissa on about aina vähän sinnepäin olevat jarrut yms. 25kmh voi paikoin suorilla tuntua hitaalta mutta kun ajat yllättäen kuoppaan mitä et nähnyt niin ei tunnu kyllä kivalta. Sopiva kanttari tms niin samantien stongan yli... Joo olen alamäissä mennyt jopa +35kmh ja olihan se hupia mutta tunsin mäen joka kohdan ja tie oli tyhjä. Tuossa kun olisi elukka hypännyt tielle, auto eteen tms niin yritä nyt pysäyttää noista vauhdeista laudalla missä on 90% ajasta vain yksi mekaaninen jarru ja 99% ajasta varsin epämääräisen pidon omaavat renkaat. Vaatisi aika paljon keskiverto kuluttajalta että pystyisi pitämään itsensä hengissä jollain 30kmh+ kulkineella, unohtamatta jalankulkijoita joiden välistä moni suhailee kaasu pohjassa. Ottaa kupoliin kun saa itse pahoja katseita vaikka ajat reilua juoksuvauhtia reilun löysistä ihmisten väleistä vs jengi jotka paahtaa 25kmh+ mitä naurettavimmista rakosista ja sokeista kulmista. Kyllä laitoin itsekin omaan custom softan mutta rajoitin on yhä sama 25kmh kuin ennenkin. Kiihtyvyyttä ja nousukykyä nimenomaan hain.
 
Onhan tuo 25km/h rajoittaminen ihan naurettavaa kokeneemmille kuskeille. Varmaan haluatte autoihinkin max 120km/h rajoitukset koska nopeempaa ajaminen on laitonta? :) (vitsi vitsi)
Olen huomannut että itselleni kaupunkiajeluun 30 rajoittaminen on optimaalinen, halppis kugoolla kovempaa ei edes pääse paitsi alamäkeen. Mutta jos ajelisin taajamassa, niin olisi kiva jos kulkisi nopeampaa.
 
Onhan tuo 25km/h rajoittaminen ihan naurettavaa kokeneemmille kuskeille. Jos itse ei osaa ajaa, antakaa edes toisten ajaa. Varmaan haluatte autoihinkin max 120km/h rajoitukset koska nopeempaa ajaminen on laitonta? :)
Olen huomannut että itselleni kaupunkiajeluun 30 rajoittaminen on optimaalinen, halppis kugoolla kovempaa ei edes pääse paitsi alamäkeen. Mutta jos ajelisin taajamassa, niin olisi kiva jos kulkisi nopeampaa.
Haluan nähdä kuinka määrittelet kuka on kokenut kuka ei. Se vaatisi uuden ajokorttiluokan, täyskiellon kaikkien ihmisten lähettyviltä ja monilta pyöräteiltä, ajokokeen, vakuutukset... Olisitko itse valmis maksamaan tuon kaiken? Jos kyllä niin siitä vaan suunnittelemaan oma sähkömopon ja normi laudan välimuoto joka ei ole oikein hyvä kummassakaan roolissa... Itse olen fillaroinut ja tehnyt ties mitä junnusta lähtien läpi vuoden ja ehkä siitä syystä koenkin että tuo rajoitus on aika kohdillaan koska tunnen missä menee laudan ajettavuuden se ns safe limit. Yhtään lisää niin jengi oikeasti alkaisi törmäilemään ja perseilemään siihen malliin että koko laudat olisivat yhtäkkiä laittomia. Huomannut etenkin autoillessa että teho tuo rauhallisuutta ja melkeinpä aina mitä tehokkaampi auto sen rauhallisemmin sillä ajaa kun ei ole ns pakottavaa tarvetta käyttää kaikkea tehoa vaan tietää että sitä on varastossa. Juu mutkiin on kiva toki ajaa jarruttelematta turhia ja rampeilla tottakai mennään kaasu pohjassa mutta vastaavasti esim Kehällä tai normi kaupunki/lähiöajossa ajo on todella rauhallista. Aka kokisin että antaisivat käyttää enemmän tehoa nykyisellä 25kmh rajoituksella olisi huomattavasti turvallisempi ja parempi vaihtoehto nopeuden lisäämisen sijaan. Jarruttaminen ei olisi niin katastrofi kun tietäisi että lauta jaksaa kyllä kiihdyttää taas. Itse huomasin tuon jo pelkällä custom firmiksellä omassa. Jarrutteli paljon herkemmin kun momentin ylläpito ei ollut enää läheskään yhtä isossa roolissa vaan pystyin vihdoin tekemään samaa mitä pienellä ripeähköllä autolla tai prätkällä. Himmaa taakse, sopiva turvallinen väli ja kaasulla ripeästi kiihdyttäen ohi ja turvallisesti omalle "kaistalle"/ajolinjalle. Vakio firmiksellä tuli ajettua enemmän tietoisesti vauhtia ylläpitäen ettei turhaan joutuisi etenkään tiukkojen kurvien jälkeen yrittää kiihdyttää.Tuosta syystä oma M365 Pro meneekin myyntiin koska totesin että teho tuo turvaa ja tilasin tuon uuden 600w moottorisen tilalle jotta saan vielä enemmän headroomia sujuvaan liikkumiseen antamalla itselleni option niin kiihdyttää SEKÄ jarruttaa. Ja etenkin kun miettii voimia jotka nousevat potenssissa nopeuden noustessa näen että tuo nykyinen rajoitus on aika kohdillaan. 25kmh kaatuminen sattuu muttei ole katastrofi kun taas 45kmh kyljellään liukuminen tekee ihan hyvää jälkeä jos hyvä mäihä (on molemmista kokemusta).
 
Viimeksi muokattu:
Tilannetaju on tärkein. Ei autollakaan ajeta kaasu pohjassa. Ja moni täälläkin mainituista potkulaudoista on suunniteltu nopeammille nopeuksille kuin 25km/h. Tuo 25km/h on vain maakohtainen keinotekoinen rajoitus, osassa maissa on 20, osassa 30 yms, mutta rungot ja jarrut on suunniteltu kestämään nopeampia nopeuksia, varsinkin kun puhutaan +600€ potkulaudoista.
 
Tilannetaju on tärkein. Ei autollakaan ajeta kaasu pohjassa. Ja moni tälläkin mainituista potkulaudoista on suunniteltu nopeammille nopeuksille kuin 25km/h. Tuo 25km/h on vain maakohtainen keinotekoinen rajoitus, mutta rungot ja jarrut on suunniteltu kestämään paljon nopeampia nopeuksia, varsinkin kun puhutaan +600€ potkulaudoista.
Sori mutta pakko nauraa tuolle että laudat on suunniteltu kovempiin vauhteihin. Haluan nähdä sen perus "keskiverto" laudan joka on suunniteltu että sen saa luotettavasti ja hallitusti pysähtymään nopeasti 30kmh+ vauhdeista kerta toisensa perään tai että voit ajaa normi katuosuuksilla yli edes tuota 25kmh ilman että joudut tarkkailemaan tienpintaa jatkuvasti silmä kovana. Fillari, mopo, auto tai melkein mikä tahansa variaatio lähtee siitä että seuraat kutakuinkin tietä mutta toisin kuin potkulaudan kanssa et joudu tuijottamaan pienimpiäkin kuoppia, irtokiviä, männynkäpyjä mahdollisina uhkina että keula lähtee alta kesken mutkan tms tms. Noita kovempia lautoja on joissa on kuten aiemmin ylempänä jauhettiin kunnon mekaaniset jarrut, enemmän rengaspinta-alaa, ns oikea jousitus, enemmän tehoa mutta varsin harvassa ovat moiset oikeasti lailliset variaatiot noista. Itse olisin valmis maksamaan helposti yli 1000e jos sillä saisi laillisen tehokkaan laudan missä on kunnon jouset, kunnon jarrut ja lain sallimat tehot. Sillä voisi kokea ajavansa turvallisesti ja siinä voisi jo tuo 25kmh tuntua pirun hitaalta kun ajettavuus paranisi.

Ja mitä autoihin tulee niin monilla peruskipoilla on omalla tavallaan pakko painaa kaasu pohjassa jos haluat pysyä liikenteen mukana. Enemmän tehoa niin kolmanneskaasu vastaa normi perus Toyotan tai Kian täyskiihdytystä.
 
25km/h on mun mielestä kyllä ihan fiksu rajotus näille. Jos se olis 30 tai 35, niin sit olis jo varmaan vähän nihkeempää sen suhteen et saisko edes jalkakäytävillä näillä vedellä. Plus ne jarrut tosiaan alkaa olemaan turhan tehottomat heti siinä 30 nurkilla ja se jarrutusmatka alkaa olemaan täydestä vauhista jo sen verran pitkä vaikka ois kahva pohjassakin, et ilman ennakointia siitä ei tuu mitään ja äkkijarrutuksista turha unelmoida, ellei se oo vauhdin yhtäkkinen pysähtyminen auton kylkeen, keulaan tai sit suoraan seinään. Toki tota jarrutusongelmaa voi kompensoida paremmilla jarruilla, tai vaikka ihan sillä et yhden moottorin sijasta ois kaks jarruttamassa, mikä sit yleensä tehokkaimmista vehkeistä löytyykin. Mut jos tosta 25kmh lähettäis nostamaan sitä rajaa niin nopeasti oltaisiin jo ajotiellä ja vehkeet rekisterissä ja jonkinlainen ajolupakin vaadittu. Nopeus olis toki sit ihan jotain muuta kun 25, mutta herää kyl kans kysymys et kuinka kovaa porukka haluaa näillä oikeastaan mennä kun se 40kmh on jo aika turvattoman tuntusta menoa.

Losotin tossa just viimeyönä tyhjällä autotiellä alamäkeen omalla M365:llä 45 lasissa ja siinä kyllä oli jo sellanen fiilis et ei tässä oikeen järkeä ole. Kymppituuman renkaatkin alla se pikkasen kulunu asfaltti oli jo vähän sen suuntasta tuntumaltaan et ihanku kivetyksellä ajais, ja veikkaan et jos tossa olis jarrua kokeillu painaa niin hyvän tovin ois saanu ihmetellä, olettaen ettei controlleri olis suoraan kärähtäny siinä touhussa.
 
Onhan tuo 25km/h rajoittaminen ihan naurettavaa kokeneemmille kuskeille. Varmaan haluatte autoihinkin max 120km/h rajoitukset koska nopeempaa ajaminen on laitonta? :) (vitsi vitsi)
Olen huomannut että itselleni kaupunkiajeluun 30 rajoittaminen on optimaalinen, halppis kugoolla kovempaa ei edes pääse paitsi alamäkeen. Mutta jos ajelisin taajamassa, niin olisi kiva jos kulkisi nopeampaa.
Onhan se just näin. Minäkin voin ajaa(tosin vaatii aika rankkaa alamäkiajoa näillä tehoilla) mopovauhtia potkuskootterilla. Mutta millä vitun luvalla pyörätiellä? Jos tämä kävisi päinsä, niin sittenhän voisin myös ajaa moposkootterilla neljääkymppiä yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä, ja vielä vähän päissään. Eiköhän tämä selitä sen, miksi mopot ja vapaat potkulaudat ovat erikseen, ja miksi potkulautoja on kovasti rinnastettu polkupyöriin(mikä on hyvä juttu) ja rajat ovat sen mukaan. Sehän on nykyisen dystopian mittakaavassa ihan unelmaa, että sähköpotkulaudat virallisesti sallittiin, jopa ilman kohtuuttomia rajoituksia.

Tietysti se onkin asia erikseen, että seisten ajettavia potkulautoja saisi minusta olla kilvellisinä mopoina. Mutta sehän ei tosiaan liity sähköpotkulautoihin merkityksessä kevyet sähköajoneuvot. Siis sellaiset, joilla saa ajaa tieliikennelainsäädännön puolesta ilman korttia kuten polkupyörällä ja kuskiksi käy kaikenlaiset lapset, vammaiset, kortittomat, vanhukset ja järjen rajoissa humalaiset, ja ajoneuvoa ei rekisteröidä, vakuuteta, veroteta tai varsinkaan katsasteta.

Jos kuitenkin tämän asenteellisuuden päällle yksityiskohtiin mennään, niin nopeusraja saisi mieluummin olla 30 kuin 25. Vastaisi paremmin jokamiehen polkupyöräilyä, ja polkupyörällähän pääsee paljon kovempaa sen vastapainoksi, että siinä on isommat pyörät ja istuin. Niinhän sitä 30 km/h oikeasti pääsee millä tahansa paskasähköpotkulaudallakin, joka oikeasti kulkee tasaisella alle 20 km/h. Ellei ensin kaadu.

Toisaalta ei saisi valittaa, koska ihme kyllä sallittu nimellisteho on jopa 1 kW. Se voisi yhtä hyvin olla tätien vääntämänä 250 wattia.
25km/h on mun mielestä kyllä ihan fiksu rajotus näille. Jos se olis 30 tai 35, niin sit olis jo varmaan vähän nihkeempää sen suhteen et saisko edes jalkakäytävillä näillä vedellä.
Eihän nyt jalkakäytävällä saa pyöräillä.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se just näin. Minäkin voin ajaa(tosin vaatii aika rankkaa alamäkiajoa näillä tehoilla) mopovauhtia potkuskootterilla. Mutta millä vitun luvalla pyörätiellä? Jos tämä kävisi päinsä, niin sittenhän voisin myös ajaa moposkootterilla neljääkymppiä yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä, ja vielä vähän päissään. Eiköhän tämä selitä sen, miksi mopot ja vapaat potkulaudat ovat erikseen, ja miksi potkulautoja on kovasti rinnastettu polkupyöriin(mikä on hyvä juttu) ja rajat ovat sen mukaan. Sehän on nykyisen dystopian mittakaavassa ihan unelmaa, että sähköpotkulaudat virallisesti sallittiin, jopa ilman kohtuuttomia rajoituksia.

Tietysti se onkin asia erikseen, että seisten ajettavia potkulautoja saisi minusta olla kilvellisinä mopoina. Mutta sehän ei tosiaan liity sähköpotkulautoihin merkityksessä kevyet sähköajoneuvot. Siis sellaiset, joilla saa ajaa tieliikennelainsäädännön puolesta ilman korttia kuten polkupyörällä ja kuskiksi käy kaikenlaiset lapset, vammaiset, kortittomat, vanhukset ja järjen rajoissa humalaiset, ja ajoneuvoa ei rekisteröidä, vakuuteta, veroteta tai varsinkaan katsasteta.

Jos kuitenkin tämän asenteellisuuden päällle yksityiskohtiin mennään, niin nopeusraja saisi mieluummin olla 30 kuin 25. Vastaisi paremmin jokamiehen polkupyöräilyä, ja polkupyörällähän pääsee paljon kovempaa sen vastapainoksi, että siinä on isommat pyörät ja istuin. Niinhän sitä 30 km/h oikeasti pääsee millä tahansa paskasähköpotkulaudallakin, joka oikeasti kulkee tasaisella alle 20 km/h. Ellei ensin kaadu.

Toisaalta ei saisi valittaa, koska ihme kyllä sallittu nimellisteho on jopa 1 kW. Se voisi yhtä hyvin olla tätien vääntämänä 250 wattia.
No yksi ongelma olisi myös tuo vertaus pyöriin. Sänköpyörissä on jo rajat 250w mutta piikkitehot ovat toki huomattavasti kovemmat ja vääntöä todella riittää ja oma painava täysjoustokin keulii kunnon polkaisuilla sähköavut toisiksi isoimmilla tehoilla valoista jos pitoa on. Olisihan se varsin hurjaa jos huomattavasti vaarallisempien lautojen vauhti nostettaisiin kovemmaksi kuin sähköpyörien avustuksen 25kmh rajoitus. Toki fillari rullaa nätisti ja harvemmin keskinopeus lenkillä on alle 25kmh mutta apu tulee käyttöön pääasiassa vain mäissä. Mutta jo tuolla 25kmh vauhdilla isoin osa fillareista tulee perä edellä vastaan niin pyörällä kuin laudalla. Olen kokeillut viriboxin kanssa ajaa omalla ja kulkihan se sen 50kmh ja sekin tuntui mopon jälkeen todella hurjalta ihan jo painon puutteen, kunnon turvavarusteiden (joo voisin ottaa prätkäkypärän ja rotsia yms päälle mutta se ei oikein pyörän ideaan istu hanskoja ja kypärää lukuunottamatta katuajossa) yms vuoksi vaikka jarruissa on todella paljon tehoa, jousitus voittaa monet skootterit helposti ja rengastuskin on enemmän kuin kohdallaan. Miten ihmeessä perustelisit kuluttajille pyörien 25kmh rajoituksen ja tehorajat etenkin kun fillareissa on monesti etenkin uudemmissa vaikea kiertää tuota rajoitinta tai siitä jää ainakin jälki moottorinohjaukseen. Itsellä on tuo viriboxi joka nosti rajoittimen 50kmh:n joka tuli fillarin mukana mutta aika nopeasti jäi laatikkoon koska meni koko idea pyörän olemisesta pyörä. Kyllä siitä aikamoinen metakka nousisi kun yhtäkkiä rajoja nostettaisiin, potkulaudat lentäisivät ohi oikealta ja vasemmalta ja ihmiset olisivat juuri ostaneet monen tonnin sähköfillarin joka yhtäkkiä olisi samantien "vanhaa" tekniikkaa. Tämän lisäksi osa moottoreista pitäisi suunnitella uusiksi ja softat muokata lakien mukaisiksi.

Pitää oikeasti tällä hetkellä olla enemmänkin kiitollinen siitä että rajat tosiaan ovat niinkin löysiä kuin ovat. Esim itsellä on tällä hetkellä tilanne etten saa sairauden vuoksi ajaa mitään sähköpyörää/lautaa tehokkaampaa joten nuo ovat mahtava korvike/apuväline julkisten lisänä itselle. Jos nuo rajat nostettaisiin ja vaadittaisiin ajokorttia tms niin itse olisin taas kusessa kunnes ajokielto poistuu ja lekuri antaa taas ajoluvan.
 
Kyllä siitä aikamoinen metakka nousisi kun yhtäkkiä rajoja nostettaisiin, potkulaudat lentäisivät ohi oikealta ja vasemmalta ja ihmiset olisivat juuri ostaneet monen tonnin sähköfillarin joka yhtäkkiä olisi samantien "vanhaa" tekniikkaa.
Oikeastaan - koska olen allerginen polkupyörille - en ole millään tavalla kiinnostunut sähköavusteisista polkupyöristä, joten niitä en kommentoi tieliikenteen osalta mitenkään. Polkupyöräily on yhtä kaukana arjestani kuin moottorikelkkailu tai yleisilmailu, ja ne sentään ovat teknisesti kiinnostavia asioita. Sähköpolkupyöristä ovat kiinnostuneet ne, jotka ovat kiinnostuneet polkupyöräilystä. Ne, jotka eivät ole, ovat kuitenkin enenevässä määrin kiinnostuneet sähköpotkulaudoista.

Tuskin siitä hirveä metakka tulisi, jos Suomessa yhtäkkiä muutettaisiin kevyen sähköajoneuvon nopeus 25 -> 30 km/h. Samoin ei olisi hirveä uutinen, jos Saksassa(jossa muutenkin on aika DDR:läinen politiikka noissa) saisi ajaa 25 aiemman 20 sijaan. Eiköhän se vaikkapa niissä amerikkalaisissa kaupungeissa, joissa potkulaudalla ajetaan kolmeakymppiä nopeampien polkupyörälähettien seassa, mene ihan kohtuudella.

Käsittääkseni Tanskassakaan ei ihan hirveitä ruumiskasoja ole nähty, vaikka kolmisen vuotta sitten sähköpolkupyörällä saikin yhtäkkiä ajaa 45 km/h. Tanska eroaa Suomesta siinä, että siellä polkupyöräily on perinteisestikin ollut yhteiskunnallisesti merkityksellinen asia. Tai no korjataan sen verran, että olihan polkupyörä vielä köyhässä 1960-luvun Suomessa tärkeä juttu. Korjaan, että nykyaikaisen yhteiskunnan piirissä polkupyöräily nykyään tai jo 90-luvulla on Suomen mittakaavassa urheilulaji ja lasten harrastus. Aikuisten liikkuminen on jakautunut tästä yksityismoottoriajoneuvoihin ja toisaalta kaupunkien joukkoliikenteeseen tai käppäilyyn. Polkupyörän (ja sittemmin kevyen sähköajoneuvon) rooli on ollut etupäässä meillä ns. last mile problem ja hupi. Lisäksi jotkut kusipäisen esivallan takia säästösyistä jättävät ajamatta autolla, mikä tuottaa kansantaloudelle tappiota, mutta tärkeintä on että alamainen kärsii. Tämän sanottuani puolustaudun sillä, että minusta on helvetin hauskaa ajaa sähköpotkulaudalla.

Voisin myös harkita ajavani talvisin telasähköpotkulaudalla, jos se ei olisi kuuden tonnin vitsi. Sen puolesta mikään huono mopon mallinen moottorikelkka ei ratkaise tätä käyttötarvetta. Ei moottoripyöräkään kesäisin ratkaise sitä tarvetta, jota tavallisella sähköpotkulaudalla täytetään.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeastaan - koska olen allerginen polkupyörille - en ole millään tavalla kiinnostunut sähköavusteisista polkupyöristä, joten niitä en kommentoi tieliikenteen osalta mitenkään. Polkupyöräily on yhtä kaukana arjestani kuin moottorikelkkailu tai yleisilmailu, ja ne sentään ovat teknisesti kiinnostavia asioita. Sähköpolkupyöristä ovat kiinnostuneet ne, jotka ovat kiinnostuneet polkupyöräilystä. Ne, jotka eivät ole, ovat kuitenkin enenevässä määrin kiinnostuneet sähköpotkulaudoista.

Tuskin siitä hirveä metakka tulisi, jos Suomessa yhtäkkiä muutettaisiin kevyen sähköajoneuvon nopeus 25 -> 30 km/h. Samoin ei olisi hirveä uutinen, jos Saksassa(jossa muutenkin on aika DDR:läinen politiikka noissa) saisi ajaa 25 aiemman 20 sijaan. Eiköhän se vaikkapa niissä amerikkalaisissa kaupungeissa, joissa potkulaudalla ajetaan kolmeakymppiä nopeampien polkupyörälähettien seassa, mene ihan kohtuudella.

Käsittääkseni Tanskassakaan ei ihan hirveitä ruumiskasoja ole nähty, vaikka kolmisen vuotta sitten sähköpolkupyörällä saikin yhtäkkiä ajaa 45 km/h. Tanska eroaa Suomesta siinä, että siellä polkupyöräily on perinteisestikin ollut yhteiskunnallisesti merkityksellinen asia. Tai no korjataan sen verran, että olihan polkupyörä vielä köyhässä 1960-luvun Suomessa tärkeä juttu. Korjaan, että nykyaikaisen yhteiskunnan piirissä polkupyöräily nykyään tai jo 90-luvulla on Suomen mittakaavassa urheilulaji ja lasten harrastus. Aikuisten liikkuminen on jakautunut tästä yksityismoottoriajoneuvoihin ja toisaalta kaupunkien joukkoliikenteeseen tai käppäilyyn. Polkupyörän (ja sittemmin kevyen sähköajoneuvon) rooli on ollut etupäässä meillä ns. last mile problem ja hupi. Lisäksi jotkut kusipäisen esivallan takia säästösyistä jättävät ajamatta autolla, mikä tuottaa kansantaloudelle tappiota, mutta tärkeintä on että alamainen kärsii. Tämän sanottuani puolustaudun sillä, että minusta on helvetin hauskaa ajaa sähköpotkulaudalla.

Voisin myös harkita ajavani talvisin telasähköpotkulaudalla, jos se ei olisi kuuden tonnin vitsi. Sen puolesta mikään huono mopon mallinen moottorikelkka ei ratkaise tätä käyttötarvetta. Ei moottoripyöräkään kesäisin ratkaise sitä tarvetta, jota tavallisella sähköpotkulaudalla täytetään.
Tanskaa on vähän huono verrata kun siellä pyörille ja jalankulkijoille on paremmat väylät kuin Suomessa.

Mulla ei ole mitään näitä lautoja vastaan, mutta koirien kanssa lenkillä tuollainen äänetön lauta kun suhahtaa +40km/h ohi alle metrin päästä niin siinä pelästyy koirat samoin kuin minä ja kun en ole voinut ennakoida tulevaa niin en ole yhtään kiristänyt hihnaa tai sanonut koiralle että paikka, se kun päättää yht äkkiä mennä eteen, tulee iso pipi.
 
Tekeekö mi scooter essentialilla mitää, nyt olis kerran kaaduttu tarjolla alta 200e :hmm:
 
Tekeekö mi scooter essentialilla mitää, nyt olis kerran kaaduttu tarjolla alta 200e :hmm:

Ei tee mitään. Suoralla kun vastatuuli tulee niin kävelijätkin menevät ohi, ennemminkin lelu kuin kulkuneuvo. Huono moottori ja huono akku. Jos budjetti on tiukassa ja ruuvimeisseli pysyy kädessä tarvittaessa, suosittelen kugoota puolasta <300€. Pikaisella silmäykellä parasta hinta/laatua antaa varmasti tuo MAX G30 mitä tänne on 500€ hintalapulla linkkailtu.
 
Tekeekö mi scooter essentialilla mitää, nyt olis kerran kaaduttu tarjolla alta 200e :hmm:
Kiinnostaako M365 Pro pienellä sisähinnalla? Uusi tilattu ja odottelen että saan käsiin ja olisi lähdössä myyntiin. PK-seudulla sijaitsee.
 
Eroaakohan tuo E-Way E600 Max Ninebotin G30 Maxista mitenkään? Markkinoitu moottorinteho on vähän isompi E600 Maxissa, mutta tulee mieleen että onko nyt tehoina ilmoitettu joku markkinointi teho ja oikeasti teho on sama kuin tuossa G30 Maxissa. Muutenhan nuo näyttävät identtisiltä. Hinnan puolesta G30 Maxin saa aikalailla puoleenhintaan ja itsellä suunta siksi siihen kallistuu.


Harmi kun markkinoilla olevaa Mercane Wide Wheeliä ei ole normi renkailla, muutenhan tuo olisi täydellinen vehje 1kW tehoillaan ja hintakin on 500€ luokassa.
 
Eroaakohan tuo E-Way E600 Max Ninebotin G30 Maxista mitenkään? Markkinoitu moottorinteho on vähän isompi E600 Maxissa, mutta tulee mieleen että onko nyt tehoina ilmoitettu joku markkinointi teho ja oikeasti teho on sama kuin tuossa G30 Maxissa. Muutenhan nuo näyttävät identtisiltä. Hinnan puolesta G30 Maxin saa aikalailla puoleenhintaan ja itsellä suunta siksi siihen kallistuu.


Harmi kun markkinoilla olevaa Mercane Wide Wheeliä ei ole normi renkailla, muutenhan tuo olisi täydellinen vehje 1kW tehoillaan ja hintakin on 500€ luokassa.
Mistä löytyy wide wheel tuohon hintaan?
 
Eroaakohan tuo E-Way E600 Max Ninebotin G30 Maxista mitenkään? Markkinoitu moottorinteho on vähän isompi E600 Maxissa, mutta tulee mieleen että onko nyt tehoina ilmoitettu joku markkinointi teho ja oikeasti teho on sama kuin tuossa G30 Maxissa. Muutenhan nuo näyttävät identtisiltä. Hinnan puolesta G30 Maxin saa aikalailla puoleenhintaan ja itsellä suunta siksi siihen kallistuu.


Harmi kun markkinoilla olevaa Mercane Wide Wheeliä ei ole normi renkailla, muutenhan tuo olisi täydellinen vehje 1kW tehoillaan ja hintakin on 500€ luokassa.
Itsellä on moinen tilauksessa. En ole valitettavasti ajanut G30:llä mutta olikos tuo G30 Maxin akusto 36v vai 48v?

EDIT: Ainakin tuo akusto on tuossa E600:ssa 48v G30:n 36v sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaapi olla akustossa ero noissa E600 vs G30. Äkkiseltään ainakin googlen mukaan G30 Max olisi 36V.

Mistä löytyy wide wheel tuohon hintaan?
Erehdyin katsomaan tuon yksimoottorisen hintaa. Kaksi moottorinen 1 kW malli Panasonic akuilla on 699€. En vain itse hirveästi ole kuullut positiivista noista matalista läskirenkaista.


E: Hinnasta tietty saa vielä 29€ pois noilla kupongeilla.= 670€.
 
Ei tee mitään. Suoralla kun vastatuuli tulee niin kävelijätkin menevät ohi, ennemminkin lelu kuin kulkuneuvo. Huono moottori ja huono akku. Jos budjetti on tiukassa ja ruuvimeisseli pysyy kädessä tarvittaessa, suosittelen kugoota puolasta <300€. Pikaisella silmäykellä parasta hinta/laatua antaa varmasti tuo MAX G30 mitä tänne on 500€ hintalapulla linkkailtu.

Oma Xiaomi 10T kylkiäinen meni 10v tytölle lahjaksi, hänkin valittaa että ei kulje riittävästi :)
Oliko tuohon muuten mitään yksinkertaista tapaa hankkia lisää rangea ja/tai tehoa? Xiaoflasherin asensin mutta siis sen lisäksi akun puolesta. Jos on laittaa suoraa linkkiä Essentiaaliin käyvään Aliexpress tms akkuun ja mahd. tarvittaviin piuhoihin niin kiiitos etukäteen
 
Oma Xiaomi 10T kylkiäinen meni 10v tytölle lahjaksi, hänkin valittaa että ei kulje riittävästi :)
Oliko tuohon muuten mitään yksinkertaista tapaa hankkia lisää rangea ja/tai tehoa? Xiaoflasherin asensin mutta siis sen lisäksi akun puolesta. Jos on laittaa suoraa linkkiä Essentiaaliin käyvään Aliexpress tms akkuun ja mahd. tarvittaviin piuhoihin niin kiiitos etukäteen

En välttämättä aliexpressistä akkuja tilais. Tarpeeks monta keissiä nähny kun muutamat kennot onkin täytetty hiekalla ja luvattu kapasiteetti ei ihan ookkaan sitä mitä pitäis. Omassa essentialissa on toi paketti + 350w moottori 10" renkailla. Kulkee noh, sopivasti ja rangekin riittää nyt. Ei toki ihan halvimmasta päästä, et herää samalla kyllä kysymys et mitä jos investoiskin suoraan G30 Maxiin ja sit omistais kaks lautaa yhden sijasta.
 
Taitaapi olla akustossa ero noissa E600 vs G30. Äkkiseltään ainakin googlen mukaan G30 Max olisi 36V.


Erehdyin katsomaan tuon yksimoottorisen hintaa. Kaksi moottorinen 1 kW malli Panasonic akuilla on 699€. En vain itse hirveästi ole kuullut positiivista noista matalista läskirenkaista.


E: Hinnasta tietty saa vielä 29€ pois noilla kupongeilla.= 670€.
Varsin hyvä hinta tuokin. Jos tuo es4 tuosta joku päivä alkaa toimia heikosti niin vaihdokki on sitten tuossa. Itse olen kuullut noista renkaista melkein pelkkää positiivista ja laudan YouTube arvostelut on ollut kehuvia.

muoks: tosin jos ei ole tapaa laittaa tuohon 25km/h maksiminopeutta niin jää ostamatta. Uutta firmwarea varmaan kaipaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Nopeusrajoitettuina nuo myydään, kuten tuote sivuilla lukee. Sitä en tiedä onko joku johto katkaistava rajoittimen ohittamiseksi vai ihan vain näyttöä näpyttelemällä.
Itse taasen noista renkaista kuullut, että tuntuu kaikki kivet suoraan läpi, kun ovat niin ohuet ja pienet.
 
Minä taas käsitin vaihdon niin, että kun otat uuden 2 vuoden sopimuksen, palautat vanhan ja maksat palvelumaksua 29 euroa, pääset vanhan lopuista osareista eroon. Tämähän olisi Augmentille loistokauppa, asiakkaalle heikompi. Vaihtoehtona olisi maksaa se viimeinenkin noin 140 ja pitää skuutti. Kai siitä vielä 18 kk vanhanakin joku enemmän maksaa. :hmm:

Vai olenkohan lukenut ihan perssilmällä.

Edit. Lisäksi vaihto-oikeushan ei varsin potkulaudan omistajia koske, vaan palvelusopimuksen tilaajaa, joka ei omista vaan liisaa. Ainakin noin periaatteessa paperilla jos sopimus pitää. Sehän nyt on eri juttu, lasketaanko Augmentin tilaus oikeasti osamaksukaupaksi jos asiasta rupeaisi jostain syystä lakiteitse joku joskus riitelemään.

Esim 1. Olet maksanut vanhan laudan etukäteen yhdessä erässä (550€) ja vuoden omistamisen jälkeen päivität parempaan malliin (eli palautat vanhan laudan). Sopimuskautta on puolet jäljellä, joten saat hyvityksenä 275€ uudelle 2 vuoden sopimuskaudelle. Ottavat kuitenkin lisäksi vielä 125€ maksun, joten hyvitystä jää vain 150€. Nopeasti on tipahtanut laudan arvo . Jos taas maksamatta on vielä osamaksuja, niin et saa hyvityksiä, mutta loppuja maksuja vanhasta ei enää tarvi maksaa.

Esim 2. Päivität uuteen 18kk jälkeen. Nyt tämä on "ilmaista" eli eivät enää ota keksimäänsä 125€ maksua. Sopimuskautta on kuitenkin enää 1/4 jäljellä, joten jos maksoit 550€ yhdessä erässä, saat 137,5€ hyvitystä uuden laudan sopimuskaudelle. Tai ei tarvitse maksaa vanhasta laudasta lopun ajalta osamaksuja.

Kilpailuetuna mainostettu vuoden ajan ilmaista päivitystä, kun käytännössä asiakas maksaa uudesta lähes täyden hinnan. Olisihan näistä hyvityksistä voinut olla jotain mainintaa sivuilla. Harvinaisen harhaanjohtavaa mainontaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja DNA:lla vahvaa suorittamista. Toimitusaka venyy ja venyy koskien E-way 600 Maxia. Päädyin pistämään tilauksen Elisalta... Sen ptäisi sentään olla huomenna perillä.
 
Ja DNA:lla vahvaa suorittamista. Toimitusaka venyy ja venyy koskien E-way 600 Maxia. Päädyin pistämään tilauksen Elisalta... Sen ptäisi sentään olla huomenna perillä.
Minulla on myös Elisan kautta eilen tehty ennakkotilaukset kahdesta e600max skuutista, status on käsittelyssä enkä tiedä milloin todellisuudessa saavat postiin.
 
Tuli hankittua tuossa tuommonen Xiaomin Scooter Pro 2. Vielä paketissa odotellessa parempia kelejä. Useaan kertaan törmännyt, redditissä/youtubessa, kun on suositeltu että kannattaa laittaa jokin puhkeamisen esto aine renkaisiin. Onko suositella jotain tiettyä, vastaan tuli kyllä tuommonen Slime. Onko jotain suositeltua ainetta mitä kannattaa laittaa, vai laittaako ollenkaan, Suomesta en löytänyt vastaavaa ainakaan?
 
Ja DNA:lla vahvaa suorittamista. Toimitusaka venyy ja venyy koskien E-way 600 Maxia. Päädyin pistämään tilauksen Elisalta... Sen ptäisi sentään olla huomenna perillä.

Mitenkäs se DNA:n syy on jos valmistaja/maahantuoja ei ole tuotetta toimittanut heille?
 
Minulla on myös Elisan kautta eilen tehty ennakkotilaukset kahdesta e600max skuutista, status on käsittelyssä enkä tiedä milloin todellisuudessa saavat postiin.
Joo no valmistajan päässä voi sitten olla jotain ongelmaa koska DNA ainakin syyttää valmstajaa ettei tuotetta olisi toimitettu varastolle. Mikä taas on varsin erikoinen tilanne kun Verkkokaupasta voisin noutaa tuotteen heti (varasin itse varuiksi) ja tulen todennäköisesti viikonloppuna moisen sieltä hakemaan jos ei mitään kuulu DNA:n päästä. Ei vain huvittaisi kantaa sitä möhköä pakettia jukisissa. Mielummin odotan päivän kuin ihmettelen että mitenkäs tämä mahtuu ratikkaan yms.

EDIT: Ja @alapta ; En itse ole laittanut omaan mitään aineita vaan pitänyt rengaspaineet tarpeeksi kovina (vuotavat jonkin verran hitaasti mutta varmasti ja rengasta puristamalla vaikea huomata eroa 2bar vs 4bar. 1400km ilman yhtään puhkeamaa ja on ajettu kaikilla alustoilla.

EDIT2: Voi hyvin kyllä olla että otan tuon Verkkiksestä muutenkin ihan jo sen takia että sieltä tilatussa voin sentään todeta toiminnan että miellyttää/vastaa odotuksia ja perua nuo operaattoreiden säädöt joissa kukaan ei osaa kuin luvata ja luvata. Vaikka sen piru joutuukin jotenkin kantamaan sieltä...
 
Viimeksi muokattu:
Ja DNA:lla vahvaa suorittamista. Toimitusaka venyy ja venyy koskien E-way 600 Maxia. Päädyin pistämään tilauksen Elisalta... Sen ptäisi sentään olla huomenna perillä.

Tein saman liikkeen DNA—>Elisa. Elisalla nuita ilmeisesti on varastossa. Saa nähdä.
 
Tein saman liikkeen DNA—>Elisa. Elisalla nuita ilmeisesti on varastossa. Saa nähdä.
Niin se DNA:kin väitti sivuillaan. Kunnes toimituspäivä muuttui 14.4->15.4->16.4....

Mitä itse laitteeseen tulee...
Varsin mielenkiintoinen video, tuon mukaan takapäässä olisi jousitus o_O. Tuotenimi täsmää kutakuinkin (ei Maxia, speksit täsmää rangea lukuunottamatta mutta laitteessa hiukan eri look kuin kuvissa... Aito, ei aito, toinen malli? Ainakin jos feikki niin ihan hyvin tehty video.

Ah, never mind. Tuo E600 on näköjään joku erillinen tuote mistä ei aiemmin sattunut silmään mitään tietoa. Myös e-way.fi osoite on toiminnassa ja tuotekuvaukset ovat siellä luettavissa.
 
Tuli hankittua tuossa tuommonen Xiaomin Scooter Pro 2. Vielä paketissa odotellessa parempia kelejä. Useaan kertaan törmännyt, redditissä/youtubessa, kun on suositeltu että kannattaa laittaa jokin puhkeamisen esto aine renkaisiin. Onko suositella jotain tiettyä, vastaan tuli kyllä tuommonen Slime. Onko jotain suositeltua ainetta mitä kannattaa laittaa, vai laittaako ollenkaan, Suomesta en löytänyt vastaavaa ainakaan?

Tämä pitäisi olla sopivaa. CRC BikeFix renkaanpaikkausaine 150ml | Motonet Oy

Itse ajattelin tuota laittaa jos ei parempia ehdotuksia tule. Oma Pro 2 vielä matkalla.

Millaista vaijerilukkoa suositellaan? Kauppareissun ajaksi olisi mukava saada vakuutuksen vuoksi lukittua pylväseen tms.
 
Moi!

Kävin äsken hakemassa Augmentilta uuden ES 210 laudan ja olen kyllä hieman pettynyt.
Applikaatio yhdistyy Bluetoothilla hienosti automaattisesti. Yhdistyksen jälkeen skuutin voi käynnistää 10 kertaa ilman applikaatiota jonka jälkeen menee "lukkoon". Applikaatiosta näkee nyt myös akun varaustilan prosentteina sekä ajetun matkan. Applikaatiosta voi skuutin laittaa myös suoraan lukkoon ja sen jälkeen avata esim. kauppareissun ajaksi.

Seuraavaksi kuitenkin pettymykset, tehon/väännön lisäys tuntuu todella minimaaliselta. Odotin enemmän, eron kyllä huomaa, mutta aika minimaalinen. Akku nyt latauksessa ja testaan onko täydellä akulla ero suurempi.
Isoin pettymys oli kuitenkin, että "asetus" valikko on hävitetty kokonaan eli nopeuden rajoitinta ei voi poistaa ollenkaan ja lauta pitää aina potkaista matkaan liikkeelle lähtiessä joka on äärimmäisen ärsyttävää. Applikaation kautta saa eABS:n tai vakionopeudensäätimen päälle tai pois mutta siinä on ainoat asetukset.

Voi olla, että pitää nyt lauta laittaa myyntiin jos ei mitään keinoa nopeuden rajoittimen poistolle ole. Itsekin ajan "pitkiä" välimatkoja missä auttamatta 25km/h on liian vähän. En toki tarvitse skuuttia mikä menee yli 50km/h vaan kuten edellinen Augmentin lauta noin 30-35km/h.
 
  • Tykkää
Reactions: jll
Niin se DNA:kin väitti sivuillaan. Kunnes toimituspäivä muuttui 14.4->15.4->16.4....

Mitä itse laitteeseen tulee...
Varsin mielenkiintoinen video, tuon mukaan takapäässä olisi jousitus o_O. Tuotenimi täsmää kutakuinkin (ei Maxia, speksit täsmää rangea lukuunottamatta mutta laitteessa hiukan eri look kuin kuvissa... Aito, ei aito, toinen malli? Ainakin jos feikki niin ihan hyvin tehty video.

Ah, never mind. Tuo E600 on näköjään joku erillinen tuote mistä ei aiemmin sattunut silmään mitään tietoa. Myös e-way.fi osoite on toiminnassa ja tuotekuvaukset ovat siellä luettavissa.



Maxissa ei tota takajousitusta ole isomman akun takia. Controllerille luvataan 25A videon mukaan, mut nähtäväks jää mitä se oikeasti kestää. Nyt vaan pitää venailla et joku saa laudan käsiinsä ja kurkkaa sisuksiin, voi kyllä mennä pikkunen hetki.

Oletettavasti tota myydään toistaseks vaan pohjoismaissa pikasen googletuksen perusteella. Voi siis mennä jonkinaikaa et mitään firmiksiä tolle pystyy muokkaamaan.
 
Ensimmäinen satulalla varustettu sähkökulkuneuvo hakusessa. Onko nuo kontiot ihan kiinalatua? Entä onko kokemuksia tästä tai ehdottaa jotain hyvää mallia? E-GO TRENDY SÄHKÖSKOOTTERI, sininen – E-Wheels sähköskootterit (Holvi)

Toiveena on että akku riittäisi oikeasti hyvin noin 10km työmatkan. Mielellään tuplat jos akkua ei joku kerta saa täyteen ladattu töissä.
Jos fättiä meinaat alle niin kannattaa katsoa etu sekä takajousitettu malli, ei näyttänyt hintaan vaikuttavan ainakaan hinnat alkaen malleissa. Preecon sivuilla esim 899€ täysijousitettu.

Luultavasti kaikki alle tonnin vehkeet noissa malleissa on aikalailla samaa kiinalaatua.
 
Moi!

Kävin äsken hakemassa Augmentilta uuden ES 210 laudan ja olen kyllä hieman pettynyt.
Applikaatio yhdistyy Bluetoothilla hienosti automaattisesti. Yhdistyksen jälkeen skuutin voi käynnistää 10 kertaa ilman applikaatiota jonka jälkeen menee "lukkoon". Applikaatiosta näkee nyt myös akun varaustilan prosentteina sekä ajetun matkan. Applikaatiosta voi skuutin laittaa myös suoraan lukkoon ja sen jälkeen avata esim. kauppareissun ajaksi.

Seuraavaksi kuitenkin pettymykset, tehon/väännön lisäys tuntuu todella minimaaliselta. Odotin enemmän, eron kyllä huomaa, mutta aika minimaalinen. Akku nyt latauksessa ja testaan onko täydellä akulla ero suurempi.
Isoin pettymys oli kuitenkin, että "asetus" valikko on hävitetty kokonaan eli nopeuden rajoitinta ei voi poistaa ollenkaan ja lauta pitää aina potkaista matkaan liikkeelle lähtiessä joka on äärimmäisen ärsyttävää. Applikaation kautta saa eABS:n tai vakionopeudensäätimen päälle tai pois mutta siinä on ainoat asetukset.

Voi olla, että pitää nyt lauta laittaa myyntiin jos ei mitään keinoa nopeuden rajoittimen poistolle ole. Itsekin ajan "pitkiä" välimatkoja missä auttamatta 25km/h on liian vähän. En toki tarvitse skuuttia mikä menee yli 50km/h vaan kuten edellinen Augmentin lauta noin 30-35km/h.

mites ylämäet, tuntuuko niissä tuo ''tehonlisäys''?
jos toi asetusvalikon puuttuminen on isoin pettymys, niin tuossa ei sitten ole omaan käyttöön mitään vikaa :D vielä kun osaisi päättää minkä skuutin ostaisi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 363
Viestejä
4 548 445
Jäsenet
74 977
Uusin jäsen
HännisenMikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom