Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Kiitos vastauksestasi :cool:

On niin malttamaton ja kärsimätön koska kyseessä on omalla kohdallani eka lauta minkä on hommannut ja huomannut miten kliffa koko peli on loppupeleissä ;) Sitä melkein joka mestaan pyrkii menemään kyseisellä laitoksella, mun ennätykseni tähän mennessä on 25km semi kylmässä miljöössä, about +2 - 5 asteen lämmöissä mun suuremalla massallani :D

Kerran tsekkasin sellasella m365-toolsilla tai vastaavalla akun ilmoitettua kapasiteettia ja se oli ilmoitettu pienemmäksi jonkun turvamekanismin vuoksi ettei akusto hirveen nopeasti kuluisi loppuun.
Tuotahan se pyrkii olemaan. Itsellä pro ilman kakkosta ja kyllä viime kesänä mukavilla keleillä ihan jo yhtä mittaa ajellen olisi monesti mielellään pidemmälle. Tosin ikuisesti ei jatku samana, seuraavaksi tulee niiden tärkeämpien ajelut.

Kyllä jossain kohtaa vielä sekin lauta tulee, jolla pääsee 100+ kilsaa ja lataus on alle tunti. Tai no, 50 piisaa jos tunnissa saa täyteen. Itsehän pääsen omalla sen vähän reilut 20 kun neuvolakokoa ei enää ole. Originaalilla firmiksellä saisi muutaman kilsan lisää.

Kovin suuresti ei ole tainnut pikalatauksesta olla puhetta. Ninebot Maxiin voi kytkeä ulkoisen "laturin" vaihtoehtona integroidulle 3 A "laturille". En ole niin katsonut onko näitä eri kokoisia, mutta ainakin 5 ampeerin "pikalaturia" niihin myydään. Käyttöohjeen ja valmistajan lupauksen mukaan lataus nopeutuu, mutta ei sekään mikään kovin nopea ole.

Toki tästä helposti päättelisin, että monen muunkin skuutin latausta voi olla mahdollista jonkin verran nopeuttaa vaihtamalla esimerkiksi 2 tai 3 A alkuperäisestä liitäntälaitteesta isompaan. Niinikään olettaisin, että kovin paljon ei nopeudu. Tulee myös sellainen huoli, onko tämä joissain tapauksissa riski esimerkiksi lämpöongelmien puolesta, jos ja kun kokonaisuus on suunniteltu juosten kusten.
Onhan tuon Maxin lataus tuollaisella laturilla joka tapauksessa nopeampaa kuin M365-sarjan 1,7A laturi. Toisaalta, loppu ladataan joka tapauksessa hitaammin joten aivan suoraviivaisesti ei voi nopeutumista miettiä ja varsinaisesta pikalatauksesta ei oikeastaan voi puhua.

Toki normaalimpi tapa on hieman alimitoitettu laturi siihen verrattuna, mitä se laite x pystyy hyödyntämään. Ylimitoitus kun maksaa rahaa, sitä ei kannata tehdä. Kokonaan oma asiansa on se, onko sitä varaa paljonkin. Mikäli latausajan saa laturia vaihtamalla puolitettua, saati kolmasosaan, voi olla aivan varma valmistajan myyvät tällaista lisävarusteena hyvällä hinnalla ja todella moni ostaa. Samalla selkeä etu kilpaileviin tuotteisiin verrattuna.

Jostain on jäänyt ajatus M365:n BMS:n sallivan 2,5A eli silloin pientä parannusta saisi alkuperäiseen laturiin verrattuna. En kuitenkaan ole varma tuosta lukemasta. Toisaalta se rajoitus voi olla puhtaasti firmiksessä joten sitä puukottamalla saa parannusta yhdessä laturin vaihtamisen kanssa. Tämä taas ei onnistu jos firmikseen ei pääse käsiksi. Ja tietää pitää myös se, mitä se itse BMS:n rauta kestää.

Koska laudoissa kuitenkin on noita akkuun syöttäviä sähköjarruja, pystyy akkua lataamaan sitä normia laturia selvästi tehokkaammin. Menee rakentamiseksi mutta tuota hyödyntämällä saa latausaikoja pudotettua. Kunhan taas on varma, mitä tekee.

Kieltämättä ihmettelen, miksi tarjolla ei ole paremmin pikalaturia, lisäakkua jne. Nyt myydään vain se lauta, ei käytännössä mitään tarvikkeita. Ja jos lauta hajoaa, ei olla mitenkään sidottu samaan merkkiin kun valmiina ei ole kasaa erilaista merkkikohtaista tarviketta.
 
Pistin hetki sitten GeekBuyingista tilaukseen Kugoo Kirin M4 Pron ensimmäiseksi sähköpotkulaudaksi. Olen toki vuokrattavilla ajellut monessa eri maassakin, eli sitä kautta on kyllä useita erilaisia lautoja tullut testattua mutta toisaalta en tiedä saako markkinoilta edes täysin vastaavia mitä firmoilla on, ja jos ne on yleensä jotain vuokrafirmojen omia malleja niin miten vertautuvat kuluttajaversiohin, eli minkä hintaluokan vehkeet olisivat vastaavia?

Joka tapauksessa noita on tullut tosiaan käytettyä monessa maassa monen eri firman kautta. Aina välillä on käynyt mielessä, että voisi ostaa omankin mutta ei ole sitten kuitenkaan ryhtynyt tuumasta toimeen. Nyt sitten satuin bongaamaan supermarketissa asioidessani tarjouksesta Xiaomi Pro 2:n (olisikohan ollut n. 550€) ja ajattelin että hinta ei ole kyllä enää paha. Ihastelin pakettia ja lueskelin ominaisuuksia siinä jonkin aikaa ja oli hyvin lähellä ettei lähtenyt siltä istumalta mukaan. Maltoin kuitenkin mieleni ja sukelsin tähän maailmaan ensin internetin kautta muiden mielipiteitä lueskellakseni.

Monia eri arvosteluita katsottuani ja pientä hintavertailua tehtyäni tulin siihen lopputulokseen, että Xiaomi Pro 2 on kyllä ihan hyvä vehje ja netistä tilattuna sen saisi vielä vähän halvemmallakin, mutta noin 600€ hintaan saisi myös täällä paljon suositellun Segway Ninebot G30:n. Se vaikuttikin paremmalta, mutta sitten törmäsin vielä tähän Kugoo Kiri M4 Prohon, joka maksoi 660€ sisältäen toimituksen. Ninebottiin verrattuna tässä on ainakin paperilla parempaa 500W moottori (vs 350W Ninebot), nopeampi huippunopeus 45km/h (vs 30km/h), täysi jousitus, tupla levyjarrut, offroad renkaat, "jopa 70km" ilmoitettu kantama (vs 65km) ja tietysti tuo irrotettava penkki mukana.

Saa nähdä millainen tuo nyt sitten on käytännössä, voin raportoida kokemuksia kun saapuu! Mitähän oheislaitteita pitää ehdottomasti olla? Kypärä nyt on ensimmäisenä hankinnassa tietysti, kännykkätelineen hommaan varmasti ja ilmeisesti jokin sähköinen pumppukin kannattaa hommata millä voi renkaita täytellä? Onko jotain muuta aivan välttämätöntä tai muuten hyviä QoL suosituksia?
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan löytänyt Augment ES One 10 vaihtoakkuja, muualta kuin tuolta Augmentin omasta nettikaupasta? Kiinan päästä löytyi jotain, mutta näytti olevan sillä uudemmalla liitännällä ja tuohon kun ynnää tullit+muut synttärisetit, niin hinta lienee melkein samassa kuin Augmentin omassa kaupassa.
 
Kyllä on hankalaa mokoma laudan valinta, nää nyt pyörinyt viimeksi mielessä:
- xiaomi mi pro 2 (499€)
- e-way e-500 (550€)
- augment es 10 (n.550€)

E-way lupaa ip56 laudalleen

Ei oo helppoa valita :D
Eilen olin jo tilaamassa xiaomin, kunnes tuli taas mieleen augmentin helppous kahden vuoden huoltosopparin ansiosta :lol:
 
Ei oo helppoa valita :D
Eilen olin jo tilaamassa xiaomin, kunnes tuli taas mieleen augmentin helppous kahden vuoden huoltosopparin ansiosta :lol:

Eipä tuolle ip56 kannata paljoa painoarvoa laittaa, monet lupaa tuota, mutta eivät kestä sadetta, kun taas jotku eivät lupaa ja kestävät sadetta ihan hyvin. Oman laudan olen silikonilla + teipillä tiivistänyt ja ajellut kaatosadessakin ilman ongelmia monesti. Ilman omia tiivisteitä, se olisi 100% hajonnut jo vesivaurioihin, niin akun, kontrollerin kuin näytön osalta.

Jos teet lyhyita reissuja, max 10km suunta, silloin e-way on luultavasti fiksuin koska tehokkain moottori noista, mutta oikea kantavuus jää todennäköisesti alle 25km. Jos teet pitkiä matkoja, niin augment koska silloin vaihtoakku / tehoakku on mahdollisuus + 2v huoltosoppari, joskin huollot olivat rajoitettu, oliko 1 per vuosi esim rengasvaihto. Ja jos haluat overall OK, eli ajelet työmatkoja ja välillä käyt seikkailemassa, silloin Xiaomi pro 2. Xiaomi on myös hyvä siitä että siihen voi ostaa kaiken mailman lisähärpäkkeitä jos rahaa löytyy (esim Rita lisäakku).
 
Ei oo helppoa valita :D
Eilen olin jo tilaamassa xiaomin, kunnes tuli taas mieleen augmentin helppous kahden vuoden huoltosopparin ansiosta :lol:
Nuo ovat kuitenkin jo niin lähellä G30 hintaa, että sitäkin kannattaa miettiä. Se on kuitenkin selvästi jämäkämpi peli, ja vie pidemmälle. Tällä hetkellä se kyllä näyttää maksavan suomikaupoissa noin 800-900, mikä on törkeä ylihinta, mutta viime syksynä G30D oli verkkokauppacomin kampanjassa noin 600 ja joku käyttäjä täällä tilasi kaukomailta amerikan/aasian mallin tätä halvempaan kokonaishintaan.

Nuo kaikki kolme ovat etuvetoisia, mikä tekee heti huomattavan tasoeron takavetoon. Jos on vähänkin irtonaista alustaa tai kun potkaisee vauhtia, etupyörä menettää pidon ja vetelee. Samoin takapyörän käyttöjarru ei mitenkään pärjää kunnon etujarrulle. Puhumattakaan vajaamittaisesta rengastuksesta tai jopa umpikumeista. Noista vaihtoehdoista vain Augmentissa on kooltaan vastaavat ilmapyörät kuin G30, eivätkä nekään ole ihan samaa laatua. Tämä siis olettaen ja koeajamatta mi pro 2 tai e-way. Arvelen, että kaikki vaihtoehdot ovat kyllä ihan kivoja ja käyttökelpoisia.

Vastaavasti paino on noissa kandidaateissasi kaikissa reilu 14 kg, ja sellaista on vielä ihan näppärä vetää taitettuna mukana ja tarvittaessa kantaa. G30 saisi selvän miinuksen tästä, sillä se on jo melkoinen norsu. 18,7 kg on oikeasti paljon enemmän yli 14,2 kg kuin luulisi. Ja augmenttihan ei paina oikein mitään jos akun irrottaa - tosin se on vähän hankalan muotoinen kantaa akun kanssa tai ilman. Silti, makuasioita ja pikkujuttujahan nämä. Kaikkien kanssa pärjää varmasti. Uusi augmentti on lisäksi sivujen mukaan 50mm lyhennetyllä putkella ja dekillä, joten saattaa olla yllättävän ketterä vrt. omaan käsitykseeni. Voisin myös arvata, että ajoasento olisi tällöin marginaalisesti parempi ja vakaus ihan vähän heikompi.
 
Eipä tuolle ip56 kannata paljoa painoarvoa laittaa, monet lupaa tuota, mutta eivät kestä sadetta, kun taas jotku eivät lupaa ja kestävät sadetta ihan hyvin. Oman laudan olen silikonilla + teipillä tiivistänyt ja ajellut kaatosadessakin ilman ongelmia monesti. Ilman omia tiivisteitä, se olisi 100% hajonnut jo vesivaurioihin, niin akun, kontrollerin kuin näytön osalta.

Jos teet lyhyita reissuja, max 10km suunta, silloin e-way on luultavasti fiksuin koska tehokkain moottori noista, mutta oikea kantavuus jää todennäköisesti alle 25km. Jos teet pitkiä matkoja, niin augment koska silloin vaihtoakku / tehoakku on mahdollisuus + 2v huoltosoppari, joskin huollot olivat rajoitettu, oliko 1 per vuosi esim rengasvaihto. Ja jos haluat overall OK, eli ajelet työmatkoja ja välillä käyt seikkailemassa, silloin Xiaomi pro 2. Xiaomi on myös hyvä siitä että siihen voi ostaa kaiken mailman lisähärpäkkeitä jos rahaa löytyy (esim Rita lisäakku).

Mä taas ymmärsin niin että renkaita paikataan niin monta kun tarvii, mutta kaatumisten yms aiheuttamia vain se 2kpl vuodessa:

Kuluvien osien kuten renkaiden ja akun vaihtaminen

Augment.Eco huoltotakuu kattaa myöskin kuluvat osat kuten renkaat, jarrut ja akun. Palvelumme ei kata kuluvien osien korjaamista, mikäli kuluminen on aiheutunut tämän sopimuksen ”Skuutin käyttäminen” -kohdan vastaisesta käytöstä. Vaihdamme Sopimusaikana käytössäsi olevan Skuuttiin akun uuteen, mikäli akun enimmäiskapasiteetti laskee alle 70 prosenttiin uuden akun kapasiteetista. Ilmoita mahdollisesta korjaustarpeesta ajoissa, jotta voimme esimerkiksi toimittaa sinulle korvaavat renkaat tai järjestää renkaiden vaihdon ajoissa. Voit tehdä ilmoituksen kuluvien osien korjaustarpeesta itsepalvelusivustomme kautta.

Vahingoista aiheutuneiden vaurioiden korjaaminen

Mikäli Skuutti vaurioituu, Sinun tai Käyttäjän toiminnasta johtuvan odottamattoman vahingon takia, Augment Palvelu kattaa niiden korjaamisen. Huomaathan, että Sopimukseen sisältyvien veloituksettomien vahinkokorjauksien määrä on rajoitettu maksimissaan kahteen tapaukseen vuosittain. Mikäli vahinkoja sattuu useampia, veloitamme vahinkojen korjaamisesta palveluhinnastomme mukaisen korjausmaksun. Palvelumme ei kata tahallisesti aiheutettujen vaurioiden korjaamista, eikä kolmannen osapuolen aiheuttamien vaurioiden korjaamista. Voit ilmoittaa Skuuttiin mahdollisesta vahingosta itsepalvelusivustomme kuten vioistakin. Älä käytä viallista tai vahingoittunutta Skuuttia. Sinun vastuullasi on, että käytössäsi oleva Skuutti on lakien mukaisessa kunnossa.
 
renkaan koko on tuossa augmentissa tosiaa iso valtti noihin kahteen verrattuna. renkaan korjaukset on xiaomissa ehkä se isoin miinus mitä noita muiden juttuja on lukenut.
 
Jos teet pitkiä matkoja, niin augment koska silloin vaihtoakku / tehoakku on mahdollisuus + 2v huoltosoppari, joskin huollot olivat rajoitettu, oliko 1 per vuosi esim rengasvaihto. Ja jos haluat overall OK, eli ajelet työmatkoja ja välillä käyt seikkailemassa, silloin Xiaomi pro 2. Xiaomi on myös hyvä siitä että siihen voi ostaa kaiken mailman lisähärpäkkeitä jos rahaa löytyy (esim Rita lisäakku).
En oikein lähtisi kummallekaan tielle. Ne lisävarusteet maksavat kuitenkin niin paljon, että paremman aihion hinta tulee jo ylitettyä. Olen toki itsekin harkinnut Augmentiin toista akkua(isompaa kokoa, kunhan olisi edes hyllyssä). Tämä vain siksi, että vahinko on jo käynyt ja lyhyen toimintamatkan skuutti ostettu.

Jos meinaa kaivata pidempää käyttömatkaa, niin ostaa sitten ihmeessä alunperin sen G30 tai mikä se maksiakkuklooni oli, e-600.
 
En usko että on takuuta.
Näin minäkin arvelisin, tai ainakin homma joka tapauksessa niin kankeaa etten edes yrittäisi.

Tämän riskin tosin olisin valmis ottamaan. Harrastajasta riippuen joko korjataan itse tai sitten ei. Kallista ja laajaa vikaa muuten takuun piiriin kuuluvasta syystä en pitäisi edes todennäköisenä. Jos ei korjata itse, on olemassa korjaamoja, jotka korjaavat rahalla. Osa ongelmista saattaa kuulua kotivakuutuksen piiriin jne. Suurin vaarahan ruumiinvammaa lukuun ottamattahan on toiselle aiheutettu liikennevahinko(uuden bemmin kylki ruvelle tms) ja se, että kallis kännimopo varastetaan. Vakuutukset kuntoon ja järki päähän ja huoli pois jostain takuusta tai tuleeko kerran elämässä satasen lasku yllättäen.
 
yks vaihtoehto on kanssa ostaa käytetty m365 n.250€ hintaan, mutta vaikka hinta olisi puolet noista muista, niin väkisin miettii onko se sen arvoista.
 
Dhgatesta saa taas Ninebot G30P gen 2 mallin noin 490€ kotiinkuljetettuna, tuli noin viikossa ovelle. Linkistä löytyvän alekoodin avulla:


Kiitos, lähti tilaukseen! Ensimmäinen alennuskuponki oli myyty loppuun, toinen toimi onneksi.
 
Moro!Pari viikkoa sitten tilattu Aliexpressistä Xiaomi pro 2 hintaan 388E kotiutui aamulla kotiin kannettuna.Kaikki meni hyvin ja tuli jopa DHL seurantakoodi....vaikka vähän itseä mietitytti mitä tulee jos tulee mutta tuli kyllä ihan aito oikea lauta.Enpä tiedä miten ne takuu hommat menis mutta sillain ajattelin että jos jotain tulee niin hoitelee itse....pari vuotta vanha normi 365 ni eipä siinä mitään ole ollut...
 
Suosituksia potkulaudasta? Pitäisi jaksaa siirtää mukavasti isoa käyttäjää 105kg ja mennä kasaan ilman työkaluja (niin että lähijunassa jaksaa pitää jaloissa). Rangeksi riittää hyvin vaikka vain 10km kun päivittäinen lataus on mahdollista.
 
onkohan augmentin sivuille tullut typo, vai onko es one 10 tilalle tullut uusi malli es 210?
 
Kyllähän tuo uusi vehje on spekseistä päätellen vaikka hämmentävästi sekaisin onkin päivitelty. Teho on 900w ja 48v järjestelmä, eli eri kuin ennen.

vähän on puolitiehen jäännyt tietojen päivitys, kaivamalla löytyy tämäkin sivu:

 
Näköjään kännykkäappikin tullut tuolle. Jos nyt oikein ymmärsin niin tuohon pitäisi pystyä 1,5 vuotta nykyisten omistaneet päivittämään ilmeiseksi siten että lähtee uusi sopimus käyntiin ja sen hinnasta vähennetään aiemmasta jo maksamasi summa. Tai sitten 125 euroa maksamalla onnistuu tuo sama jo vuoden omistuksen jälkeen. Itsellä tulisi kesäkuussa tuo vuosi täyteen, täytyypä harkita tuollaiseen päivittämistä kyllä.
 
Suosituksia potkulaudasta? Pitäisi jaksaa siirtää mukavasti isoa käyttäjää 105kg ja mennä kasaan ilman työkaluja (niin että lähijunassa jaksaa pitää jaloissa). Rangeksi riittää hyvin vaikka vain 10km kun päivittäinen lataus on mahdollista.

Suosittelen Kugoo S1 Plus jos puolasta uskallat tilata etkä pelkää takuun puolesta. Jos menet pari sivua taaksepäin löydät lisää keskustelua tuosta. Itselläni on Kugoo S1 pro joka menee huomattavasti pienempään tilaan kuin esim Xiaomin M365 ja tuo S1 pro mahtuu helposti bussissa ja junassa jalkojen luokse mitä itse olen mennyt. S1 plus on lähinnä S1 pro uudempi malli jossa joitain ongelmia korjattu. S1 pro ja Plus käyttää samaa moottoria ja youtubesta löytyy videoita että jaksaa +100kg ihmisiä hyvin kuljettaa. Itse olen 80kg eikä loivat ylämäetkään pahemmin hidasta.
 
Oliko muuten näis xiaomin potkulaudois mitään maakoodin vaihtokikkaa vai oliko se muissa merkeissä vaan?
 
Näköjään kännykkäappikin tullut tuolle. Jos nyt oikein ymmärsin niin tuohon pitäisi pystyä 1,5 vuotta nykyisten omistaneet päivittämään ilmeiseksi siten että lähtee uusi sopimus käyntiin ja sen hinnasta vähennetään aiemmasta jo maksamasi summa. Tai sitten 125 euroa maksamalla onnistuu tuo sama jo vuoden omistuksen jälkeen. Itsellä tulisi kesäkuussa tuo vuosi täyteen, täytyypä harkita tuollaiseen päivittämistä kyllä.
Minä taas käsitin vaihdon niin, että kun otat uuden 2 vuoden sopimuksen, palautat vanhan ja maksat palvelumaksua 29 euroa, pääset vanhan lopuista osareista eroon. Tämähän olisi Augmentille loistokauppa, asiakkaalle heikompi. Vaihtoehtona olisi maksaa se viimeinenkin noin 140 ja pitää skuutti. Kai siitä vielä 18 kk vanhanakin joku enemmän maksaa. :hmm:

Vai olenkohan lukenut ihan perssilmällä.

Edit. Lisäksi vaihto-oikeushan ei varsin potkulaudan omistajia koske, vaan palvelusopimuksen tilaajaa, joka ei omista vaan liisaa. Ainakin noin periaatteessa paperilla jos sopimus pitää. Sehän nyt on eri juttu, lasketaanko Augmentin tilaus oikeasti osamaksukaupaksi jos asiasta rupeaisi jostain syystä lakiteitse joku joskus riitelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Minä taas käsitin vaihdon niin, että kun otat uuden 2 vuoden sopimuksen, palautat vanhan ja maksat palvelumaksua 29 euroa, pääset vanhan lopuista osareista eroon. Tämähän olisi Augmentille loistokauppa, asiakkaalle heikompi. Vaihtoehtona olisi maksaa se viimeinenkin noin 140 ja pitää skuutti. Kai siitä vielä 18 kk vanhanakin joku enemmän maksaa. :hmm:

Vai olenkohan lukenut ihan perssilmällä.

Edit. Lisäksi vaihto-oikeushan ei varsin potkulaudan omistajia koske, vaan palvelusopimuksen tilaajaa, joka ei omista vaan liisaa. Ainakin noin periaatteessa paperilla jos sopimus pitää. Sehän nyt on eri juttu, lasketaanko Augmentin tilaus oikeasti osamaksukaupaksi jos asiasta rupeaisi jostain syystä lakiteitse joku joskus riitelemään.

Voi olla että tuli luettua huonosti, täytynee kysyä asiakaspalvelusta jossain vaiheessa kunhan tulee ajankohtaiseksi tuo.
 
Noniin... Alkaa hiuka enemmän kilsoja tulla ja pidempää reissua reppu selässä laudalla (M365 Pro) ja mietin päivitystä. Lähinnä kiihtyvyys, isommat renkaat ja en pistäisi tuota takaveto ja parempia jarrujen säätö ominaisuuksia pahitteeksi. Mites tuo E-Way E600 Max sijoittuu mihinkään? Ei tuttu merkki tai mitään hajua mutta mikä olisi se juttu jos myyn vanhan veke ja ostan max 800e hintaisen tilalle. Tällä hetkellä on E600 ennakkotilaus vetämässä jos onkin arvon raadin nimissä hyvä.
 
Noniin... Alkaa hiuka enemmän kilsoja tulla ja pidempää reissua reppu selässä laudalla (M365 Pro) ja mietin päivitystä. Lähinnä kiihtyvyys, isommat renkaat ja en pistäisi tuota takaveto ja parempia jarrujen säätö ominaisuuksia pahitteeksi. Mites tuo E-Way E600 Max sijoittuu mihinkään? Ei tuttu merkki tai mitään hajua mutta mikä olisi se juttu jos myyn vanhan veke ja ostan max 800e hintaisen tilalle. Tällä hetkellä on E600 ennakkotilaus vetämässä jos onkin arvon raadin nimissä hyvä.
E600 on vielä mysteeri. Riippuen kuinka maailmanlaajusesti sitä tullaan myymään ja näkeekö joku vaivaa sen verran että kehittää sille firmiksen muokkausta varten työkalut, niin se voi olla joko todella hyvä vehje tai sitten pahimmassa tapauksessa jää sellaseks millanen se on paketissa nostaessa. 48v akku ja tehokas moottori kuitenkin antaa vähän lupausta siitä et kovaa tolla pääsis tarvittaessa ja kiihtyvyys ja jaksaminen mäissä on kunnossa, mutta kukaan ei oikeen mitään osaa sanoa tai luvata vielä tässä vaiheessa.
 
E600 on vielä mysteeri. Riippuen kuinka maailmanlaajusesti sitä tullaan myymään ja näkeekö joku vaivaa sen verran että kehittää sille firmiksen muokkausta varten työkalut, niin se voi olla joko todella hyvä vehje tai sitten pahimmassa tapauksessa jää sellaseks millanen se on paketissa nostaessa. 48v akku ja tehokas moottori kuitenkin antaa vähän lupausta siitä et kovaa tolla pääsis tarvittaessa ja kiihtyvyys ja jaksaminen mäissä on kunnossa, mutta kukaan ei oikeen mitään osaa sanoa tai luvata vielä tässä vaiheessa.
Onko teoriatasolla hajua että menis edes samat/enemmän kuin full "safe" limited custom flashatty M365 Pro jossa siis yhä 25kmh rajoitin mutta kiihtyvyys ja mäet työkalureppu kannossa on se juttu mitä kaipaa. Plus Xiaomi tarttisi renkaat, jarrupalat, ja jotain outoa etupäässä on kun eturengas vähän täristää eturengas ilmassa kaasu pohjassa (ei voi olla venttiilin paino noin paljoa).

Palvellut pirun hyvin jo 1400km mutta nyt kaipaisi enemmän rangea, tehoa, parempaa mukavuutta kanttareissa (isommat renkaat), jarru joka olisi mieluusti eturenkaassa (osaan kyllä siirtää painon taakse jarruttaessa), takavetoa jotta kaasun voisi avata aiemmin mutkassa esim hiekalla ilman että jos sutaisee niin keula on samantien alta ja paria muuta parannusta kuten parempi etuvalo joka saa virtansa akusta.

Tällä hetkellä olen menossa tuohon E600:aan. Onko tuo merkkinä miten tunnettu? Ei ilmeisesti kovin. Takuu nyt ainakin on 2v mikä on sinällään ihan hyvä merkki.
 
Viimeksi muokattu:
Onko teoriatasolla hajua että menis edes samat/enemmän kuin full "safe" limited custom flashatty M365 Pro jossa siis yhä 25kmh rajoitin mutta kiihtyvyys ja mäet työkalureppu kannossa on se juttu mitä kaipaa. Plus Xiaomi tarttisi renkaat, jarrupalat, ja jotain outoa etupäässä on kun eturengas vähän täristää eturengas ilmassa kaasu pohjassa (ei voi olla venttiilin paino noin paljoa).

Palvellut pirun hyvin jo 1400km mutta nyt kaipaisi enemmän rangea, tehoa, parempaa mukavuutta kanttareissa (isommat renkaat), jarru joka olisi mieluusti eturenkaassa (osaan kyllä siirtää painon taakse jarruttaessa) ja paria muuta parannusta kuten parempi etuvalo joka saa virtansa akusta.

Tällä hetkellä olen menossa tuohon E600:aan. Onko tuo merkkinä miten tunnettu? Ei ilmeisesti kovin. Takuu nyt ainakin on 2v mikä on sinällään ihan hyvä merkki.
Teoriatasolla vetää kirkkaasti ohi ihan mistä tahansa M365 mallista. Käytännössäkin pitäis, koska se 48v akku ja 600/1200w moottori on kyllä aika jytky paketti tälleen vakionakin. Riippuu vaan ihan täysin siitä et paljonko sille moottorille oikeasti sitä virtaa syötetään vakiofirmiksellä. Jos siihen kuitenkin joku tekee ne custom firmikset, niin tälleen paperilta laskettuna toi lähtee kun vammanen makuupussista jos sisuskalut vaan kestää. Oletuksena et se akku tosiaan on se 48v ja täydessä latingissa sen 54v.

Toihan on Wilfan valmistama vehje tälleen loppujenlopuks. Mutta se on kyl niin lähellä Max G30 lautaa et veikkaan et aika vähän sillä on merkitystä et kuinka tunnettu merkki se on, nää on aika yksinkertasia laitteita loppujenlopuks ja jos G30 varaosat menee ees jokseenkin päikseen (eli renkaat, jarrut, yms kuluvat osat) niin toi E600 tulee kyllä olemaan hyvä vehje. Kysymysmerkkinä tulee sit olemaan et mites ne sähköosat sitten, jos ei moottoria tai controllereja tuu varaosina saataville niin sit on vähän ongelmallisempi tilanne. Tai no, moottoriks varmaan käy G30 moottorikin jos liittimet on vaan samat.
 
Teoriatasolla vetää kirkkaasti ohi ihan mistä tahansa M365 mallista. Käytännössäkin pitäis, koska se 48v akku ja 600/1200w moottori on kyllä aika jytky paketti tälleen vakionakin. Riippuu vaan ihan täysin siitä et paljonko sille moottorille oikeasti sitä virtaa syötetään vakiofirmiksellä. Jos siihen kuitenkin joku tekee ne custom firmikset, niin tälleen paperilta laskettuna toi lähtee kun vammanen makuupussista jos sisuskalut vaan kestää. Oletuksena et se akku tosiaan on se 48v ja täydessä latingissa sen 54v.

Toihan on Wilfan valmistama vehje tälleen loppujenlopuks. Mutta se on kyl niin lähellä Max G30 lautaa et veikkaan et aika vähän sillä on merkitystä et kuinka tunnettu merkki se on, nää on aika yksinkertasia laitteita loppujenlopuks ja jos G30 varaosat menee ees jokseenkin päikseen (eli renkaat, jarrut, yms kuluvat osat) niin toi E600 tulee kyllä olemaan hyvä vehje. Kysymysmerkkinä tulee sit olemaan et mites ne sähköosat sitten, jos ei moottoria tai controllereja tuu varaosina saataville niin sit on vähän ongelmallisempi tilanne. Tai no, moottoriks varmaan käy G30 moottorikin jos liittimet on vaan samat.
Eli tuo on tavallaan tehdasviritelty G30? Jos kyllä niin mitäs kaikkea ongelmaa niissä on ollut?
 
Eli tuo on tavallaan tehdasviritelty G30? Jos kyllä niin mitäs kaikkea ongelmaa niissä on ollut?
About joo, tehokkaammalla ja isommalla akulla + tehokkaampi moottori. Ei siinä sen enempää ongelmia tossa G30 oo kun muissakaan, hyvä vehje se on. En usko et tossa E600 tulee myöskään olemaan, mut se on tosiaan vielä parin päivän ajan pimennossa, tai oikeastaan siihen asti ennenkun joku naksauttaa koko roskan auki ja ottaa kuvia mitä se on syöny. Erityisesti itteä kiinnostaa se controlleri ja mitä siihen on laitettu kiinni, sen perusteella voi sit jo valaistunutta arvausta heittää et paljonko virtaa sen läpi kehtaa lykkiä ilman et tarttee kesken ajon ruveta taluttamaan vehjettä kotiin kun se controlleri otti ja sulikin. Toivottavasti ovat ylimitottaneet, mutta kun täydellisessä maailmassa ei eletä niin veikkaan et se tulee olemaan ton vekottimen heikoin lenkki sen suhteen et paljonko tehoa oikeasti saa irti. Toisaalta sekin on mahdollista et akun BMS on kyhätty siihen malliin et siinäkin jo itessään on rajotus et paljonko se antaa virtaa ulos... M365 Essentialin akun BMS on tollanen rajotus, joka täytyy ohittaa jos sen vehkeen haluu saada kulkemaan kovempaa, eli ei sekään ois ennennäkemätöntä näissä laitteissa.
 
Eli tuo on tavallaan tehdasviritelty G30? Jos kyllä niin mitäs kaikkea ongelmaa niissä on ollut?
Siltä se vaikuttaa. Lisäksi näyttäisi siltä, että sisäänrakennettu lataustehonlähde on karsittu. Plus erinomaiset renkaat vaihdettu huonoihin.

Ja erityisen kiinnostavaahan olisi se, onko se samalta linjalta tai edes samoilla piirustuksilla vaiko vain saman näköinen, ja missä määrin yhteensopiva. Parhaimmillaan kuulostaa hyvältä, vaikka toki kallis verrattuna edullisimpiin G30:n. Ja toki elektroniikan toiminta on erillinen kysymys vaikka mekaanista yhtäläisyyttäkin löytyisi.
 
Siltä se vaikuttaa. Lisäksi näyttäisi siltä, että sisäänrakennettu lataustehonlähde on karsittu. Plus erinomaiset renkaat vaihdettu huonoihin.

Ja erityisen kiinnostavaahan olisi se, onko se samalta linjalta tai edes samoilla piirustuksilla vaiko vain saman näköinen, ja missä määrin yhteensopiva. Parhaimmillaan kuulostaa hyvältä, vaikka toki kallis verrattuna edullisimpiin G30:n. Ja toki elektroniikan toiminta on erillinen kysymys vaikka mekaanista yhtäläisyyttäkin löytyisi.
Mitäs meinaat renkaissa? Itsellä kun esim kaikkien haukkumat Xiaomin renkaat joiden pitäisi kuulema puhjeta metrin välein ovat kestäneet koko 1400km ilman yhtään puhkeamaa. Enkä ole säälinyt. Hiekkatiet, hiekoitetut tiet, lumi, jää, kohtuu kovat kanttarit. Pääasia on ollut pitää rengaspaineet kohdillaan ja joustaa polvilla kun näkee töyssyjä tulevan ja toimien siis itse jousituksena. Monen näkee ajavan noilla jalat suorina ties mistä kanttareista yms mutta itse joustan aina nuo jaloilla. Ehkä tuossa sitten on se ero miksi itsellä ei mitän muuta syytä vaihtoon kuin että alkaa rengas kulumaan toispuoleisesti (luontainen taipumus kallistaa hiukan enemmän vasemmalle puolelle).

Ja mitä tuohon latausvirtalähteen poistoon tulee niin tuo harmittaa. Olisi töissä enemmän kuin tarpeeksi noita latausjohtoja ja mahdollisuuksia mutta noh... Ehkä tuo extra range kompensoi enemmän kuin hyvin jos kestää edes sen 40km oikeaa ajoa.

EDIT: Ainakin mitä kuvista huomasin niin yksi mahtava lisäominaisuus mikä tuosta löytyy on jarruvaijerin säätö suoraan kahvasta kuten vanhoissa vannejarru fillareissa. Vituttaa säätää tuota venyvää vaijeria takapäästä kuusiokolon kanssa kun sen saaminen kohdalleen vaatii juuuuri eikä melkein osumisen jotta kahva on jämäkkä eikä tule liian lähelle itse stongaa ja vastaavasti ei laahaa levyä vasten.
 
Viimeksi muokattu:
... Vituttaa säätää tuota venyvää vaijeria takapäästä kuusiokolon kanssa kun sen saaminen kohdalleen vaatii juuuuri eikä melkein osumisen jotta kahva on jämäkkä eikä tule liian lähelle itse stongaa ja vastaavasti ei laahaa levyä vasten.

Itsellä kilsoja takana vasta 900, mutta vielä pystynyt säätämään pelkästään siitä mutterista johon muistaakseni menee 8mm kiintoavain.
Rengasrikkoja muutama jotka johtunut liian pienistä paineista. Samalla tuhonnut sisäkumit kun hapertuvat reunoilta kun lussuna ajellut.
 
Jep eli xiaomi pro2 tuli sitten hankittua ja onhan toi melkoinen tykki essentialiin verrattuna mikä oli ennen. Ilman hackkia jaksoin ajaa 0,6km ja tarvii kyllä sanoo että jos tän laudan ostaa niin toi customi firmis on kyl pakko laittaa se muuttaa laudan menohaluja melkoisesti. Ehkä tosin ostan vielä ton Ritan niin ilmeisesti sitten huiput on 45km/h nytten 34km/h ja jyrkätkin mäet menee 25km/h ja painoa ittellä se 80kg.
On kyllä huippu peli
 
Itsellä kilsoja takana vasta 900, mutta vielä pystynyt säätämään pelkästään siitä mutterista johon muistaakseni menee 8mm kiintoavain.
Rengasrikkoja muutama jotka johtunut liian pienistä paineista. Samalla tuhonnut sisäkumit kun hapertuvat reunoilta kun lussuna ajellut.
Saa joo säädettyä siitä mutta on pirun paljon herkempi säädöistään vs esim fillarin levyjarrut. Osittain toki vaikuttaa se että levy ei ole täysin luotisuora ja pidän todella tiukasta jarrukahvasta. Tykkään jarruttaa kahdella tai kolmella sormella ja tuo ei sitä säätöä enää venyvällä vaijerilla mahdollista vaan vaijeri elää sen verran että kahva jättää hanska kädessä olevan sormen/sormet stongan ja jarrukahvan väliin.

Ja mitä sisäkumin kestoon tulee niin ne on ne kanttareiden tms kuoppien yli ajelut missä sisäkumi jää renkaan ja vanteen väliin ja puhkoo/hapertaa kumin melkein puhki aiheuttaen vuodot.

Ja joo pari päivää custom softan kanssa ajaneena, herranen aika mikä M365 Pro ykkösversioon tuli kun löi rajumpaa softaa sisään. Aluksi ei tuntunut eroa juuri olevan koska on tottunut rajummin kiihtyviin laitteisiin mutta kun alkoi katsoa nopeusmittaria ja ajaa tuttuja reittejä koeajolenkkien sijaan tajusi että vauhti tuli mallia pirun paljon nopeammin. Alkoi tulla pyöräilijät aika nopeasti kiihdyttäessä perä edellä vastaan ja pysyi nätisti autojen rinnalla (auton normi ns nössökiihdytys eikä full on send it versio) siihen 20kmh keskustassa valoista lähtiessä.
 
Viimeksi muokattu:
Heh, itelläni eka parin kilsan lenkki stockin perusteella oli että pakko tätä on tweakata ;)

Ite just ostin range-extenderin eli akut ja ritan, nyt vaan odotellaan kun torstaina lähtee Puolasta tulemaan tännepäin, ehkä ensviikolla asennellaan :love:

Mietin tuota KERSsiä, se pitäis saada disabloitua, en oo lukenut hirveen hyviä juttuja siitä kun jarruttaa itekseen.
Laita viestiä tänne kun oot saanu asennettua. Kiinnostaa todella toi Rita rangea on omaan makuun ihan tarpeeks ilmankin mut vauhtia ei koskaan:)
 
Heh, itelläni eka parin kilsan lenkki stockin perusteella oli että pakko tätä on tweakata ;)

Ite just ostin range-extenderin eli akut ja ritan, nyt vaan odotellaan kun torstaina lähtee Puolasta tulemaan tännepäin, ehkä ensviikolla asennellaan :love:
Mielenkiinnosta, paljonko painoa kuskilla ja oliko aiempaa kokemusta escooteista? Koska itse ostin ensin 1st gen M365:n ja totesin että nope, range on paska, ei jaksa mäkiä ja muutenkin on mitä on joten palautin Verkkikseen ja otin skeptisesti tilalle Pro mallin. No erohan oli kuin yöllä päivällä. Enkä edes oikein osannut kaivata tehoa kun vasta viime syksynä ja tänä keväänä. Itsellä painoa se 75kg+painava reppu pääasiassa joten varmaan +90kg jatkuvasti kulussa ja en omannut aiempaa kokemusta tuota perusmallia lukuunottamatta. Eli onko jotain pohjaa kovemmin kulkevista malleista. Itsellä kun on tuo sama mutta autojen kanssa kun on tottunut sporttimalliin ja hyppääkin johonkin peruskippoon jolla kyllä pääsee nätisti mutta herranjumala sen jälkeen oma kippo tuntuu taas nopealta :D.

Ja itseasiassa tästä keväästä johtui tuo oma halua saada takaveto (onnistuin jo melkein murtamaan ranteen kun keula lähti jäällä 2kmh vauhdissa alta kaasua millin antaessa sen sijaan että perä olisi vain sutinut tai lyönyt linkkuun).
 
Mutta paljonko se lauta sitten kulkee latauksella? Ja olethan asentanut luuriin softan ja katsonut sen kautta akun prosentit, et vain sen mukaan, koska lauta / laturi kertoo akun olevan täynnä? Lataus hidastuu loppua kohden ja ne muutama viimeinen prosentti ovat jo todella hitaita. Samalla vaikutus aika minimaallinen joten eipä aina kannata odottaa.
Augmentissahan tätä ei selvästi näe mistään. Mittaristo tai kolmannen osapuolen sovellus ei kerro kuin viisi palkkia. Liitäntälaitteessa vaihtuu valo lopuksi punaisesta vihreäksi, mutta mistään ei tiedä, onko vielä loppuvaiheen CV-latausta paljonkin tekemättä.
Kieltämättä ihmettelen, miksi tarjolla ei ole paremmin pikalaturia, lisäakkua jne. Nyt myydään vain se lauta, ei käytännössä mitään tarvikkeita. Ja jos lauta hajoaa, ei olla mitenkään sidottu samaan merkkiin kun valmiina ei ole kasaa erilaista merkkikohtaista tarviketta.
Augmentillahan on keksitty, että voidaan myydä samat tarvikkeet silti uudelleen vaikka asiakas sopimuksella saataisiin pysymään merkissä. Voi vituttaa niitä, jotka ovat ostaneet 300 euron lisäakun ES10:n. Toki sen kai saa myytyä lisäakkuineen, ei sitä ilmaiseksi vaihdossa kannattane antaa.
Dhgatesta saa taas Ninebot G30P gen 2 mallin noin 490€ kotiinkuljetettuna, tuli noin viikossa ovelle. Linkistä löytyvän alekoodin avulla:

Väittäisin että pienellä riskillä teit aika hyvän valinnan. On eri tasoinen laite kuin 500 euron bulkit Suomessa. Ellei nyt nimenomaan halua irrotettavaa akkua tai palvelusopimusta, kuten aiemmin mainittu.
Näköjään kännykkäappikin tullut tuolle.
Ei näytä löytyvän mistään julkisesti, löytyneekö vaikka tänään tilaisi uuden laudan? Epävirallisesti lupailtu "app tulossa" tarkoittikin siis mahdollisesti sitä, että seuraavaan laitemalliin tulee. Jännityksellä tilannetta seuraten.
Mitäs meinaat renkaissa?
No sitä, että e600 mainostetaan "puhkeamattomilla honeycomb renkailla" eli rumemmin sanottuna umpikumeilla. Joo, tokihan se on hienoa etteivät ole umpitavaraa kovamuovista. :rofl:

Tätä kun vertaa G30, jossa on tubelessrenkaat, siis oikeat ilmarenkaat sisärenkaattomana ja myyntipuheen mukaan valmiiksi itsepaikkausgeelillä ensiasennuksena.

Kännimopoalan mainosteksteissä vilisee väärinkäytettyjä termejä ja täydellistä teknista ymmärtämättömyyttä myös muiden kuin engrishin puhujien kesken, mm. umpikumia kutsutaan tubelessiksi. Lisäksi Augmentillakin kehdataan mainostaa sisärengasta jonain ominaisuutena, vaikka kiusahan se on ilmapyörissä.

Ilmarenkaat ovat toistaiseksi itsestäänselvyys. Ei paljon huvittaisi laskea huippunopeutta alamäkeen jollain umpimuovipaskoilla jousittamattomalla potkulaudalla vähän lehtiä pyörätiellä. Vaikka ne ovatkin vanerikiekon sijaan oikeat umpikumit("tubeless honeycomb ultra soft non-puncture"), ne ovat umpikumit. Ilmarengas on eri eläin.
Saa joo säädettyä siitä mutta on pirun paljon herkempi säädöistään vs esim fillarin levyjarrut.
Joo, mutta eikös tässä e-600 ja G30 ollut puhe? G30 saa säädettyä kuusiokiintoavaimella puoli kierrosta kerrallaan vaijerin alapäästä, eli ei ole samoja sulkeisia kuin halpislevyjarrun vaijerin kanssa. Jarrukin on ihan oikea jarru toisin kuin perusskuuteissa. Ei minua se rumpujarru niin innosta muuten, mutta se on hyvä ja se on etupyörässä, ts. laitteessa on oikeasti jarrut.

Augmentin(HX:n) viiden markan paskalevyjarrun huollettavuus on kyllä tuttu homma, ja lienee vastaava ellei sama kuin Xiaomissa. Se onkin helvetistä. Hyvin toimii juu kun on säädöissä ja kohdistettu, vielä kun olisi ajoneuvon geometrian mukaisesti paikassa jossa tuottaa jarruvoimaa. Puolen tunnin kiroilulla sen sai paikalleen siten, että tuntuu olevan säätövaraa vaijerissa ja satulakin pysyy suorassa. Paketista otettaessa se oli vähemmän kuin ihanteellisesti asennettu.
 
Viimeksi muokattu:
No sitä, että e600 mainostetaan "puhkeamattomilla honeycomb renkailla" eli rumemmin sanottuna umpikumeilla. Joo, tokihan se on hienoa etteivät ole umpitavaraa kovamuovista. :rofl:

Tätä kun vertaa G30, jossa on tubelessrenkaat, siis oikeat ilmarenkaat sisärenkaattomana ja myyntipuheen mukaan valmiiksi itsepaikkausgeelillä ensiasennuksena.

Mainosteksteissä vilisee väärinkäytettyjä termejä, mm. umpikumia kutsutaan tubelessiksi. Lisäksi Augmentillakin kehdataan mainostaa sisärengasta jonain ominaisuutena, vaikka kiusahan se on ilmapyörissä.

Ilmarenkaat ovat toistaiseksi itsestäänselvyys. Ei paljon huvittaisi laskea huippunopeutta alamäkeen jollain umpimuovipaskoilla jousittamattomalla potkulaudalla vähän lehtiä pyörätiellä. Vaikka ne ovatkin vanerikiekon sijaan oikeat umpikumit("tubeless honeycomb ultra soft non-puncture"), ne ovat umpikumit. Ilmarengas on eri eläin.

Joo, mutta eikös tässä e-600 ja G30 ollut puhe? G30 saa säädettyä kuusiokiintoavaimella puoli kierrosta kerrallaan vaijerin alapäästä, eli ei ole samoja sulkeisia kuin halpislevyjarrun vaijerin kanssa. Jarrukin on ihan oikea jarru toisin kuin perusskuuteissa. Ei minua se rumpujarru niin innosta muuten, mutta se on hyvä ja se on etupyörässä, ts. laitteessa on oikeasti jarrut.
Njoo no vähän riippuu. Honeycomb on varsin eri design idea kuin perus umpikumi tai edes se perus ei ilmatäytteinen ei täyskumirengas jos siis on todella oikeasti honeycomb design. En siis epäile hetkeäkään että ilmarenkaat olisivat mukavammat. Mutta uskon että tuo kokoero kompensoi tilannetta jonkin verran ja eipä tarvitse miettiä puhkeamisia vaikkei niitä ole sattunutkaan.

Ja ajattelin M365 Pro vs E600 jossa 365:ssä jarrut eivät ole pikasäädettävät jarrukahvan päästä ollenkaan. Eikä ole myöskään G30:ssä ymmärtääkseni. Vaan vaatii työkaluja. Ja helvetin outoa kuulla omasta "suustani" että kerrankin koen että levyjarru olisi jopa huono asia vs iso rumpu. Rumpu kun ei liikaa säätöjä vaadi tiukkuuden lisäksi kun taas levyjarruja taas joutuu vääntämään ja kääntämään etenkin jos levy ei ole 100% suora kuten varmaan 90% kiinalaisista levyistä ensimmäisen kovan jarrutuksen jälkeen (ja juu, fillarissa on about isoimmat kaupasta ostettavat hydrauliset levyjarrut joten pidän hyvistä ja jämpteistä jarruista). Joskus sitä vaan arvostaa tietyssä määrin myös toiminnan varmuutta tai että jarrutuntuma on sama jarrutuksesta toiseen.

EDIT: Niin ja olennaisin. Tuossa E600:ssa jarru jarru on edessä. Jarrulla ei tee vittuakaan jos rengas on jo lukossa koska et saa nojattua tarpeeksi taakse vs että eturengas jolla on pitoa tarpeeksi mutta sähköinen "jarru" ei kykene sitä käyttämään. Fillarilla tulee aivan liian iso osa jarrutuksista tehtyä takafillari sen 1mm-5cm irti asfaltista koska pito riittää ja saan painon siirrettyä tarpeeksi taakse. Jos vain takajarrua yrittäisi käyttää niin eihän tuo pysähtyisi mihinkään. Toivon että samankaltaista vaikutusta tuosta mekaanisen jarrun pään vaihtamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näytä löytyvän mistään julkisesti, löytyneekö vaikka tänään tilaisi uuden laudan? Epävirallisesti lupailtu "app tulossa" tarkoittikin siis mahdollisesti sitä, että seuraavaan laitemalliin tulee. Jännityksellä tilannetta seuraten.

Ainakin minulla appi löytyy Applen sovelluskaupasta. Pitää töiden jälkeen testata että yhdistyykö appi myös tuohon vanhaan ES ONE 10:een. Tässä linkki IOS appiin.

Edit. Kuvien perusteella appi näyttäisi myös akkutason prosentteina.
 
Njoo no vähän riippuu. Honeycomb on varsin eri design idea kuin perus umpikumi tai edes se perus ei ilmatäytteinen ei täyskumirengas jos siis on todella oikeasti honeycomb design. En siis epäile hetkeäkään että ilmarenkaat olisivat mukavammat. Mutta uskon että tuo kokoero kompensoi tilannetta jonkin verran ja eipä tarvitse miettiä puhkeamisia vaikkei niitä ole sattunutkaan.
No joo, myönnettäköön rehellisyyden nimessä, että tietenkin hyvä ilmaton rengas on ihan eri asia kuin vinyylilevyn liukas "vanerikiekko". Toisella näistä voisi jopa harkita ajavansa. Kuitenkin kevyessä jousittamattomassa ajoneuvossa tietää ilman koeajojakin, että ei ole korvike ilmarenkaalle. :geek:

Pitäis kuitenkin päästä nollalla itse aiheuttamattomalla yksin kaatumisella laskennallisesti muutamia satoja vuosia, jotta haluaa moisilla ajaa. Jos leukaluu menee poikki ja keitot tulee tutuiksi, niin se saisi olla ihan oma vika, kiitos. :rofl:
Ja ajattelin M365 Pro vs E600 jossa 365:ssä jarrut eivät ole pikasäädettävät jarrukahvan päästä ollenkaan. Eikä ole myöskään G30:ssä ymmärtääkseni. Vaan vaatii työkaluja.
Kävin juuri kokeeksi vääntämällä G30:n jarrua pari pykälää tiukemmalle peukalovoimin. Saattaa vaimolla jäädä tekemättä, mutta ajelee sen verran nätisti ettei jarruhihnoista katoa milliä yhdellä reissulla.

Oli ihan normaalisäädössä, jolla on ajettu. Jos alkaisi enemmän jumittaa, työkaluksi riittää perus Victorinox tai sopivan kokoinen Ikeamallinen 5 gramman peltikiintoavain teipillä johonkin jemmaan. Ei siis ole ongelma, että säätö tapahtuu vaijerin alapäästä.

Xiaomissa ei tosiaan onnistuisi, Augmentissahan vissiin sama rakenne, ellei sama osa. Onhan siinä Augmentin kahvassa periaatteessa lisäpikasäätö, mutta siinähän pitää olla säätövaraa siinä vaiheessa kuin kenttäsäädön tarve tulee. Eikä tämä auta jos alkaa oikeasti temppuilla eli ei ole pelkästään kahvan säädöstä kiinni vaan satula alkaa kammeta. Satula todella on melkoinen peräpukama omatarvemekaanikolle. Pajalla työpöydän ja viilapenkin vieressä hyvässä valossa työkaluseinän sivussa kiroilin hyvän tovin, vaikka en pidä itseäni täysin tampiona. Erittäin ikävä kaupunkiasunnon laminaatilla istuen. Kymmenes menisi varmaan ihan kohtuudella siinäkin, kun on oikeat avaimet varattuna ja ranneliike kohdallaan.
Ja helvetin outoa kuulla omasta "suustani" että kerrankin koen että levyjarru olisi jopa huono asia vs iso rumpu. Rumpu kun ei liikaa säätöjä vaadi tiukkuuden lisäksi kun taas levyjarruja taas joutuu vääntämään ja kääntämään etenkin jos levy ei ole 100% suora kuten varmaan 90% kiinalaisista levyistä ensimmäisen kovan jarrutuksen jälkeen (ja juu, fillarissa on about isoimmat kaupasta ostettavat hydrauliset levyjarrut joten pidän hyvistä ja jämpteistä jarruista). Joskus sitä vaan arvostaa tietyssä määrin myös toiminnan varmuutta tai että jarrutuntuma on sama jarrutuksesta toiseen.
Sanopa muuta. Ei minua juuri levyjarru innosta, mutta olen tullut hyvin pienesti jo vanhaksi ja käsitän senkin ratkaisun joissakin tapauksissa. Mainittakoon juuri sähköpotkulauta, jossa ei kovin suuria energioita tarvitse haihduttaa ja kurattomuus on tärkeää, tai pienen henkilöauton takajarrut, jotka myös "ehkä" kestävät sen kuumuuden. On siinä tiettyjä etuja, etenkin epämääräisen liukusatulan ongelmiin verrattuna. Tietty nelimäntäinen hydraulinen kiinteä satula olis ihan jees, hiilikuitulevyillä. Joku raja kuitenkin tuhlaamiseenkin. Ei saunan sytyttämiseen tarvita liekinheitintä tai rottaan metsästyskivääriä. :smoke:

Ainakin minulla appi löytyy Applen sovelluskaupasta. Pitää töiden jälkeen testata että yhdistyykö appi myös tuohon vanhaan ES ONE 10:een. Tässä linkki IOS appiin.

Edit. Kuvien perusteella appi näyttäisi myös akkutason prosentteina.
Harmillisesti olen Android-homoja. Tutkimustuloksesi kiinnostaa silti tietysti myös omakohtaisesti sen lisäksi, että ihmiskunnan etua tässä ajatellaan.
 
Viimeksi muokattu:
No joo, myönnettäköön rehellisyyden nimessä, että tietenkin hyvä ilmaton rengas on ihan eri asia kuin vinyylilevyn liukas "vanerikiekko". Toisella näistä voisi jopa harkita ajavansa. Kuitenkin kevyessä jousittamattomassa ajoneuvossa tietää ilman koeajojakin, että ei ole korvike ilmarenkaalle. :geek:

Pitäis kuitenkin päästä nollalla itse aiheuttamattomalla yksin kaatumisella laskennallisesti muutamia satoja vuosia, jotta haluaa moisilla ajaa. Jos leukaluu menee poikki ja keitot tulee tutuiksi, niin se saisi olla ihan oma vika, kiitos. :rofl:

Kävin juuri kokeeksi vääntämällä G30:n jarrua pari pykälää tiukemmalle peukalovoimin. Saattaa vaimolla jäädä tekemättä, mutta ajelee sen verran nätisti ettei jarruhihnoista katoa milliä yhdellä reissulla.

Oli ihan normaalisäädössä, jolla on ajettu. Jos alkaisi enemmän jumittaa, työkaluksi riittää perus Victorinox tai sopivan kokoinen Ikeamallinen 5 gramman peltikiintoavain teipillä johonkin jemmaan. Ei siis ole ongelma, että säätö tapahtuu vaijerin alapäästä.

Sanopa muuta. Ei minua juuri levyjarru innosta, mutta olen tullut hyvin pienesti jo vanhaksi ja käsitän senkin ratkaisun joissakin tapauksissa. Mainittakoon juuri sähköpotkulauta, jossa ei kovin suuria energioita tarvitse haihduttaa ja kurattomuus on tärkeää, tai pienen henkilöauton takajarrut, jotka myös "ehkä" kestävät sen kuumuuden. On siinä tiettyjä etuja, etenkin epämääräisen liukusatulan ongelmiin verrattuna. Tietty nelimäntäinen hydraulinen kiinteä satula olis ihan jees, hiilikuitulevyillä. Joku raja kuitenkin tuhlaamiseenkin. Ei saunan sytyttämiseen tarvita liekinheitintä. :smoke:
Ja juu ymmärrän pointtisi tuosta ilmarenkaasta erittäin hyvin. Ei tarvitse paljoa myötäillä kun saa helvetisti lisää kitkapintaa maata vasten rengaspaineita laskematta... Mutta kompromisseja kompromisseja. Jos saisin valita ottaisin laadukkaat ilmatäytteiset vs ns luodinkestävät "umpikumit". En edes muista milloin olisin saanut renkaan puhki mistään sitten teinivuosien joten en näe sitä ongelmana. Mutta kyllä se silti välillä kuumottaa kun sopivasti kauppakassia stongalla ja yhtäkkiä lauta löytääkin jonkun kivan kuopan tai isomman kiven hiekkatiellä.

Mitä jarruihin tulee, escootilla sentään yritän rullata vauhtia alas akun käytön kannalta parhaan tuloksen saadakseni mutta mielummin jos optio olisi iso range ja rajummat jarrutukset vs eco tyylinen ajo niin ei ehkä tarvitse kahta kertaa miettiä mihin itse päätyisin... Ja älä prkl anna ideoita... Jos jarru olisi edessä tuossa omassa niin olisin jo modannut siihen fillarin hydraulijarrun joka jäi parempien tieltä ylimääräisiksi :D. Ehkä ihan hyvä ettei tuossa E600:ssa ole levyjä edessä niin en pääse ihmettelemään miksi ihmeessä se nyt voi heittää mut yli kun jarrulevy on tuplametallinen jäähdytysrivoin varustettu ja on isompi kuin rengas ja jarruina ne hulluimmat 6mäntäiset :D.
 
Mutta kompromisseja kompromisseja. Jos saisin valita ottaisin laadukkaat ilmatäytteiset vs ns luodinkestävät "umpikumit"
Jos saisi viimeisen päälle valita, niin voisin haluta vähän de facto täyskokoisen kymppituumaista isommat pyörät hieman leveämmillä ja hieman isommalla ilmatilavuudella. Tähän sitten tubelessin alle kovakumivarmistus turvaamaan vannetta kokonaan lussahtamiselta ja vanteen paskomiselta. Tai eihän tämä rakenne ole edes paljoa pyydetty suoraan sanoen. Roippeet mahtuu hetken pyörimään, jos ei tahallaan ahdisteta esim. levyjarrulla, ja puukolla lähtee loput. Eiköhän niillä aluskiekoilla pääsisi esimerkiksi 5 km kotiin 12 km/h kolmannesakullakin.

Taas palaamme siihen, että kompromisseja tehdään, mutta toisaalta nämä nykyiset ovat kehitysversiota. Ei henkilöautoissakaan enää ole kolmea vararengasta, monissa ei nykyään yhtäkään. Minulla ei ole koskaan mennyt henkilöautosta rengasta paskaksi itse ajaessani, vaikka olen ajanut vuosia työkseni(olen kyllä ollut kyydissä parissakin rengasrikossa). Äh, korjaan. On renkaita mennyt parikin paskaksi kun lakkasivat pitämästä painetta, mutta tämä ei johtanut tien päälle jäämiseen tai renkaan vaihtotarpeeseen. Pari kertaa on kyllä auto jättänyt tien päälle mm. vesipumpun takia. Ehkä skuutissakaan ei rengaspaineen menetys kohta ole ensimmäinen pelko akun loppumisen jälkeen, vaikka ilmarenkailla ajettaisiinkin. Renkaat saisivat ainakin jonkinasteisen runflat-option turvin toimia varmemmin kuin elektroniikka.
 
Viimeksi muokattu:
Jos saisi viimeisen päälle valita, niin voisin haluta vähän de facto täyskokoisen kymppituumaista isommat pyörät hieman leveämmillä ja hieman isommalla ilmatilavuudella. Tähän sitten tubelessin alle kovakumivarmistus turvaamaan vannetta kokonaan lussahtamiselta ja vanteen paskomiselta. Tai eihän tämä rakenne ole edes paljoa pyydetty suoraan sanoen. Roippeet mahtuu hetken pyörimään, jos ei tahallaan ahdisteta esim. levyjarrulla, ja puukolla lähtee loput. Eiköhän niillä aluskiekoilla pääsisi esimerkiksi 5 km kotiin 12 km/h kolmannesakullakin.
No siis periaatteessa kuvailet ns "oikean" honeycomb rengasrakenteen. Rengaspaine määrittelee itse renkaan jäykkyyden ja sisäinen rakenne taas tekee siitä sellaisen että se on täysin tyhjänäkin tarpeeksi jäykkä että sillä voi ajaa. Sama basic idea kun auton runflat kumeissa. Jos nuo "honeycomb" kumit ovat edes etäisesti kunnossa tuossa E600:ssa niin tuo on jo iso iso parannus edes joustaviin "umpikumi" renkaisiin mutta olen aikalailla skeptinen että olisivat saaneet moiset mahdutettua tuohon budjettiin tehokkaan moottorin, hyvän akun ja edes siedettävän perusrakenteen jne jne.
 
EDIT: Niin ja olennaisin. Tuossa E600:ssa jarru jarru on edessä. Jarrulla ei tee vittuakaan jos rengas on jo lukossa koska et saa nojattua tarpeeksi taakse vs että eturengas jolla on pitoa tarpeeksi mutta sähköinen "jarru" ei kykene sitä käyttämään. Fillarilla tulee aivan liian iso osa jarrutuksista tehtyä takafillari sen 1mm-5cm irti asfaltista koska pito riittää ja saan painon siirrettyä tarpeeksi taakse. Jos vain takajarrua yrittäisi käyttää niin eihän tuo pysähtyisi mihinkään. Toivon että samankaltaista vaikutusta tuosta mekaanisen jarrun pään vaihtamisesta.
Moni jarruttaa fillarilla takapyörällä ja pitää etujarrua lähinnä turhana. Väärä tapa tottakai ja parhaiten pysähtyy molempia käyttäen. Toisaalta, vaikka itse käytän etujarrua fillarilla, ei tuo laudan takajarru varsinaisesti ole haitannut. Riittävän hidastuvuuden sillä on saanut ja ihan kaikissa paikoissa / tilanteissa etujarrun kanssa voi sattua vahinkoja.

Ehdottomasti paras olisi joka tapauksessa mekaaninen jarru sekä edessä, että takana. Ja molemmille oma kahvansa fillarien tapaan. Näissä "peruslaudoissa" ei taida missään olla näin vaan vasta järeämmissä?

Kävin juuri kokeeksi vääntämällä G30:n jarrua pari pykälää tiukemmalle peukalovoimin. Saattaa vaimolla jäädä tekemättä, mutta ajelee sen verran nätisti ettei jarruhihnoista katoa milliä yhdellä reissulla.

Oli ihan normaalisäädössä, jolla on ajettu. Jos alkaisi enemmän jumittaa, työkaluksi riittää perus Victorinox tai sopivan kokoinen Ikeamallinen 5 gramman peltikiintoavain teipillä johonkin jemmaan. Ei siis ole ongelma, että säätö tapahtuu vaijerin alapäästä.

Xiaomissa ei tosiaan onnistuisi, Augmentissahan vissiin sama rakenne, ellei sama osa. Onhan siinä Augmentin kahvassa periaatteessa lisäpikasäätö, mutta siinähän pitää olla säätövaraa siinä vaiheessa kuin kenttäsäädön tarve tulee. Eikä tämä auta jos alkaa oikeasti temppuilla eli ei ole pelkästään kahvan säädöstä kiinni vaan satula alkaa kammeta. Satula todella on melkoinen peräpukama omatarvemekaanikolle. Pajalla työpöydän ja viilapenkin vieressä hyvässä valossa työkaluseinän sivussa kiroilin hyvän tovin, vaikka en pidä itseäni täysin tampiona. Erittäin ikävä kaupunkiasunnon laminaatilla istuen. Kymmenes menisi varmaan ihan kohtuudella siinäkin, kun on oikeat avaimet varattuna ja ranneliike kohdallaan.

Sanopa muuta. Ei minua juuri levyjarru innosta, mutta olen tullut hyvin pienesti jo vanhaksi ja käsitän senkin ratkaisun joissakin tapauksissa.
Eihän tuo Xiaomin säätö ilman työkaluja tosiaan onnistu, se on totta. Mutta toisaalta kuusiokoloavainkaan ei paljoa matkassa paina jos kokee tarpeelliseksi. Tai oikeastaan avaimia pitäisi olla kaksi, jotta saa satulan säädettyä pysymään jarrutettaessa keskellä.

Kun laudalla kuitenkin ajetaan melko maltillisia matkoja, en oikein näe sitä tilannetta, jossa jarrut katoaisivat kesken lenkin ja vielä paikassa, josta ei turvallisesti pääsisi vaikka heikommankin jarrun kanssa takaisin. Eli ennakointia ja säätelee ne jarrut kotona tarpeen mukaan riittävän aikaisessa vaiheessa.

Se taas lienee makuasia, kumpaa pitää parempana, levyä vai rumpua. Molemmissa on puolensa suuntaan ja toiseen mutta itse pidän levystä. Simppeliä ja toimivaa ja helposti kunnossa pidettävää.
 
Moni jarruttaa fillarilla takapyörällä ja pitää etujarrua lähinnä turhana. Väärä tapa tottakai ja parhaiten pysähtyy molempia käyttäen. Toisaalta, vaikka itse käytän etujarrua fillarilla, ei tuo laudan takajarru varsinaisesti ole haitannut. Riittävän hidastuvuuden sillä on saanut ja ihan kaikissa paikoissa / tilanteissa etujarrun kanssa voi sattua vahinkoja.

Ehdottomasti paras olisi joka tapauksessa mekaaninen jarru sekä edessä, että takana. Ja molemmille oma kahvansa fillarien tapaan. Näissä "peruslaudoissa" ei taida missään olla näin vaan vasta järeämmissä?


Eihän tuo Xiaomin säätö ilman työkaluja tosiaan onnistu, se on totta. Mutta toisaalta kuusiokoloavainkaan ei paljoa matkassa paina jos kokee tarpeelliseksi. Tai oikeastaan avaimia pitäisi olla kaksi, jotta saa satulan säädettyä pysymään jarrutettaessa keskellä.

Kun laudalla kuitenkin ajetaan melko maltillisia matkoja, en oikein näe sitä tilannetta, jossa jarrut katoaisivat kesken lenkin ja vielä paikassa, josta ei turvallisesti pääsisi vaikka heikommankin jarrun kanssa takaisin. Eli ennakointia ja säätelee ne jarrut kotona tarpeen mukaan riittävän aikaisessa vaiheessa.

Se taas lienee makuasia, kumpaa pitää parempana, levyä vai rumpua. Molemmissa on puolensa suuntaan ja toiseen mutta itse pidän levystä. Simppeliä ja toimivaa ja helposti kunnossa pidettävää.
Se joka jarruttaa fillarilla takarillarilla menettää vitunmoisen osan jarrutustehostaan... Fakta on että tehokkain jarrutus saavutetaan niin laudalla kuin fillarilla käytännössä etupyörän varassa kikkaillen (käytännössä takarengas on enemmän tai vähemmän juuri ja juuri ilmassa) aka takajarru on varsin hyödytön kapistus paitsi erityistilanteissa. Se harmittaa silti kovasti ettei ns normi laudoissa ole missään minun tietääkseni mekaanisia jarruja molemmissa päissä kuten fillarissa. Olisi pirusti parempi optio ja antaisi helvetisti tarkemman hallinnan jarrulla. Jarrutus on kuitenkin varsin olennainen osa ajamista. Itse voin tunnustaa että pari tilannetta on menneet liiankin läheltä koska autoilija tms päätti vetää eteen ja tulen takajarru lukossa kaikki paino renkaan päällä alamäkeen ilman että tuntuu että laite hidastuu yhtään. Mielummin ottaisin tuossa sen sähköjarrun taakse ja tasapainoilisin itse etujarrun kanssa.

Mitä jarrutekniikkaan tulee niin hyvälaatuisista komponenteista levy voittaa aina ei siitä ole kahta sanaa. Itsellä esim vain on ongelmana halvoissa levyjarruissa paska epämääräinen bite point ja tunnoton jarrukahva+kierot levyt+paska säätää toimimaan ns oikein. Tuossa suhteessa otan paljon mielummin sen rumpujarrun joka saavuttaa melkeinpä saman tehon mutta vaatien huomattavasti vähemmän säätöä. Potkulaudan nopeuksissa energiamäärä ei kuitenkaan ole tolkuton joten rumpu ehtii jäähtyä toisin kuin esim autossa jossa massat ja energiamäärät ovat huomattavasti suurempia (kuplassa esim sait yhden hyvän jarrutuksen kunnon leveillä renkailla 120-->0kmh ja sen jälkeen mentiin enemmän tuurilla kunnes rummut ja palat jäähtyivät).

EDIT: Tämä siis henkilön suusta joka ei ole koskaan ajanut rumpujarrullista sähköpotkulautaa mutta olen omistanut tai omistan useita laitteita mitkä ovat joko osittain tai täysin rumpujarrujen varassa (niin mekaanisten kuin hydraulisten).
 
Viimeksi muokattu:
Se joka jarruttaa fillarilla takarillarilla menettää vitunmoisen osan jarrutustehostaan... Fakta on että tehokkain jarrutus saavutetaan niin laudalla kuin fillarilla käytännössä etupyörän varassa kikkaillen aka takajarru on varsin hyödytön kapistus paitsi erityistilanteissa.
Totta, etujarrun osuus on tehokkaassa jarrutuksessa varsin suuri. Enkä kyllä osaisi ajaa fillarilla ilman etujarrua.
Toisaalta en kyllä takajarrua hyödyttömänä pitäisi. Varsinkin liukkaalla kelillä takajarrun käyttö on lopulta turvallisempaa. Samaa silti irtosoralla tms.

Itse voin tunnustaa että pari tilannetta on menneet liiankin läheltä koska autoilija tms päätti vetää eteen ja tulen takajarru lukossa kaikki paino renkaan alamäkeen ilman että tuntuu että laite hidastuu yhtään. Mielummin ottaisin tuossa sen sähköjarrun taakse ja tasapainoilisin itse etujarrun kanssa.
Autoilijoiden käytös on välillä melkoisen hävytöntä kevyttä liikennettä kohtaan ja kyllä itsekin on lautaan parempaa jarrua joskus ehtinyt kaivata. Toisaalta varomattomalle "paniikkijarrutus" tehokkaalla etujarrulla laudan kanssa ei välttämättä ole se helpoin / turvallisin. Eli molempiin niin pärjää kaikissa tilanteissa.

Mitä jarrutekniikkaan tulee niin hyvälaatuisista komponenteista levy voittaa aina ei siitä ole kahta sanaa. Itsellä esim vain on ongelmana halvoissa levyjarruissa paska epämääräinen bite point ja tunnoton jarrukahva+kierot levyt+paska säätää toimimaan ns oikein. Tuossa suhteessa otan paljon mielummin sen rumpujarrun joka saavuttaa melkeinpä saman tehon mutta vaatien huomattavasti vähemmän säätöä. Potkulaudan nopeuksissa energiamäärä ei kuitenkaan ole tolkuton joten rumpu ehtii jäähtyä toisin kuin esim autossa jossa massat ja energiamäärät ovat huomattavasti suurempia (kuplassa esim sait yhden hyvän jarrutuksen 120-->0kmh ja sen jälkeen mentiin enemmän tuurilla).
En ole laudan rumpujarrua säädellyt joten vaikea sanoa, millaisia ratkaisuja siellä on. Tosin varsin samankaltaisia rummut ovat joten tuskin noissakaan mitään erikoista on. Ja monelle toki pätevä niin pitkään, kun ei tarvitse purkamaan lähteä.

Mikä tahansa jarru vaatii välillä huoltoa ja huonoilla osilla lopputulos on huono vaikka huoltaisi miten. Eikä tuo Xiaominkaan levyjarru mikään paras mahdollinen ole, aika kaukana siitä. Viime vuonna jossain kohdassa täällä mainitsinkin suunnittelevani uutta satulaa tunnottomuuden korjaamiseen mutta jokuhan sitä oli ampumassa alas turhana. Pitääkin viimein laittaa tilaukseen.

Tuo rajallinen energiamäärä pitää toki paikkansa mutta moni saa niitä ongelmia aikaan mäkisemmässä maastossa. Pitkä mäki ja koko ajan tasaisesti vähän jarrua saa kyllä laudassa / fillarissa tms ongelmia aikaan jos mitoitus ei ole riittävä / osat kelvottomia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 485
Viestejä
4 558 207
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom