Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Kovasti tekisi mieli hankkia sähköpotkulauta. Aikaisempaa kokemusta on muutama kerta ulkomailla vuokravehkeillä ajelua. Hintaluokka voisi olla noin 600 - 800 euroa.

Kertokaapa, onko ihan tuhoon tuomittu idea käydä välillä töissä kesä aikaan hyvän kelin vallitessa? Työmatka on 29 km/suunta ja perille asti on mahdollista ajella kevyen liikenteen väyliä pitkin. Työpaikalla on mahdollisuus ladata. Myös suosituksia hyvistä potkulaudoista saa antaa.
Varmaan se G30 Max voi olla sullekkin se paras vaihtoehto. 600€ hinnalla vaikee löytää parempaakaan. 29km on tosin jo sellanen matka et siinä menee jo sen verran aikaa laudalla et melkeen suosis jotain toista vaihtoehtoa, toki jos vaihtoehtoina on julkiset useella vaihdolla tai lauta niin jälkimmäinen ois oma valinta, riippuen kauanko julkisissa on venailua ja sun muuta härväämistä.
 
Varmaan se G30 Max voi olla sullekkin se paras vaihtoehto. 600€ hinnalla vaikee löytää parempaakaan. 29km on tosin jo sellanen matka et siinä menee jo sen verran aikaa laudalla et melkeen suosis jotain toista vaihtoehtoa, toki jos vaihtoehtoina on julkiset useella vaihdolla tai lauta niin jälkimmäinen ois oma valinta, riippuen kauanko julkisissa on venailua ja sun muuta härväämistä.
Kyllä se toinen vaihtoehto on ihan oma auto. Motiivina tähän työmatkailuun olisi ihan seikkalumieli ja polttoaineen säästö. :D
 
Mistä muuten kuulit tuosta? Haluan olla kuulolla kun tämä mahdollista :)

Tän jantterin telegramin kautta, pari päivää sitten oli päässy jo testailuvaiheeseen eikä oletettavasti mitään räjähtäny tai kämppää palanu, niin luulis ettei kauhean kauaa enää mene ennenkun voi laitella tilausta sisään. Toimintaperiaate tosiaan tismalleen sama kun toi sivuilla näkyvä Rita-adapteri, eli sen tuotesivua tai manuaalia voi ihmetellä et sopiiko omaan käyttötarpeeseen.


Tosta voi ohjekirjaa ihmetellä, pitäis löytyä kaikki tarpeellinen tuolta, eroa tosiaan vissiin sen verta et nykysillä suunnitelmilla 35A olis maksimivirta tolle G30 versiolle, voi toki vielä muuttua.
 
Sama varmaan Max G30, tiiviste löytyy pohjasta mut latausportti on vähän turhankin sään armoilla.
On näyttänyt pysyvän puhtaana luukun alta, mutta ei tosiaan tee mieli kahlata. Kannattaa olla tarkkana että painaa luukun kiinni aina johtoa irrottaessa. Jousi ei jaksa painaa tiivistepaloja liitäntöihin vaan jää raolleen.

Jos suunnittelussa on vähänkin järkeä käytetty eikä säästelty ihan joka asiasta, ei liittimien läpi voi sisään päästä vettä. Tietysti silti itse liitinten(ja täten käytettävän kaapelin) kontaktit likaantuisivat suolaisesta paskasta aiheuttaen lopulta jopa palovaaraa, mutta se ei ole vielä mikään kerrasta aiheutuva välitön vahinko, jos hoksaa siivota.
 
Viimeksi muokattu:
600€ saa aika paljon bensaa
Hyvin tärkeä huomautus mittakaavaa varten. Niin sillä saa, etenkin pieniruokaiseen autoon suhteellisesti paljon. Eikä vähennetyn autoilun säästöksi voi laskea koko kilometrikulua(omassa tällä hetkellä vielä epätarkalla laskelmallani yli 30 senttiä). Silloin syyllistyisin trollimatematiikkaan, jossa mm. voi säästää rahaa ajamalla ylimääräistä hupiajoa, koska km-hinta laskee. Vaihtoehtoisesti voisin ajaa 6 litraa kuluttavan käyttöauton sijaan vapaa-ajan reissuille, töihin ja kauppaan maasturilla kunnolla sikaa antaen ja poiketa välillä metsään, jotta varmasti saan keskikulutuksen yli 20 litraan. Tai vaikka hommata näitä varten vanhan nosturiauton, jotta tulee kunnolla muutakin kulua jyvitettäväksi kilometrille.:smoke:

Lasketaan kuitenkin sillä kohtuullisella kulutuksella, joka ei toki ole pienin mahdollinen. Silti pitää laskea enemmän kuin polttoainekulut, ja kulutukseksi enemmän kuin toteutunut keskikulutus, koska kännimopoajeluilla korvataan pääosin hitaan nopeuden lyhyitä matkoja ja erityisesti kylmäkäynnistyksiä. Siispä mutukertoimellani muunnan toteutuneen polttoainekulut 9 senttiä per kilometri pätkäajoa varten 12 senttiin. Samalla lasken renkaista sun muusta ei-kalenterinmukaisia kilometrikohtaisia lisäkuluja siitä normaalista 9 sentistä toisella hihavakiolla puolet. Jos nyt säästetty kilometri vähentää autokuluja 16 senttiä, meillä on joku stetsoniarvo jolla voidaan laskea.

Tietenkin erillinen kysymys on, millainen osuus sähköpotkulaudalla ajetusta matkasta oikeasti korvaa autolla ajoa, edes siinä joukossa joka pitää joka tapauksessa henkilökohtaista käyttöautoa. Vaihtelee silti käyttäjäkohtaisesti 0%-100%. Omalla kohdallani korvaa autoilua, joukkoliikennettä ja jopa taksimatkoja. Toisaalta se korvaa myös kävelyä, missä mennään suoraan tappiolle kun oletetaan ettei näillä matkoilla ollut kiire tekemään bisnestä. Tai laskutavasta ja oletuksista riippuen ei mennäkään, koska muuten kävelyä korvattaisiin polkupyöräilyllä, mikä sekin yleensä maksaa, joillakin tosiharrastajilla paljonkin.

Oletetaan tapaus, jossa potkulaudalla käydään kausittaisesti töissä ja ehkä myös kaupassa, jossa muuten käytäisiin moottorivoimalla eli voidaan karkeasti olettaa että liki 100% ajosta korvaa auton käyttöä. Jos potkulauta maksaa 600 euroa ja muut kulut(lataussähkö, hajonnut rengas, joku muu varaosa) vaikkapa 100 euroa vuodessa, voidaan saada järjellinen esimerkki. 2 vuoden kuoletusaikaan pitäisi approksimoimallani vaihtoehtokululla 0,16 €/km ajaa 2 500 kilometriä vuodessa(välttää ajoa autolla 2500 km). Siihen päästäisiin pelkällä työmatkalla ajamalla satana päivänä vuodessa 12,5 kilometrin yhdensuuntainen matka edestakaisin. Ihan realistisissa lukemissa mielestäni.

Harvoin varmaankin päästään voitolle tai edes omilleen, eikä se yleensä mikään tavoite tai oletus olekaan. Ajoneuvossa on myös melko vähän jäännösarvoa siinä vaiheessa, jos se kestää 2 vuotta ja 5 000 kilometriä. Katsoisin kuitenkin toteennäytetyksi, että jos on jonkin verran hyötykäyttöä, ei potkulautahankinta ole pelkkää harrastemenoksi tuhlattua rahaa, vaan vaihtelevassa määrin monelle osittain maksaa itsensä. Saa siitä ainakin enemmän takaisin kuin ostamalla koko rahalla kaljaa ja palauttamalla tölkit.
 
Onko kenellä Segway E22E mallia. Onko niissä ollut mitään ongelmia?
Talvella DNA ostettu ja nyt testattu. Kulkee vain loivassa alamäessä 15-17 km/h.
Pienikin nousu ( ei edes mäkeä) niin pysähtyy eikö jaksa mennä yhtään eteenpäin.

Eihän nää skuutit voi näin tehottomia olla vai onko niin että jos ei lisäakkua, niin ei tee käytännössä mitään?
 
Eihän nää skuutit voi näin tehottomia olla vai onko niin että jos ei lisäakkua, niin ei tee käytännössä mitään?
Moni malli pitää aktivoida sovelluksella, jotta kulkee normaalisti. Lisäksi näissä on eri "vaihteita" tai nopeusalueita, joista vain nopein on käyttökelpoinen.

En tunne E22E:tä, mutta G30 tapauksessa toimisit seuraavasti: Asenna sovellus, tee tili, parita laite. Valitse nopeustila "S" ja käytä aina sitä.
 
Ei löydy tommosia asetuksia. Taitaa olla rikki koko laite.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210408-201940_Segway-Ninebot.jpg
    Screenshot_20210408-201940_Segway-Ninebot.jpg
    212,1 KB · Luettu: 158
Ei löydy tommosia asetuksia. Taitaa olla rikki koko laite.
Jos laite on onnistuneesti liitetty sovellukseen, sen pitäisi kai olla aktivoitunut.

Nopeuden valinta pitäisi yleisenä alan standardina onnistua itse siitä laitteesta. Jos mittaristossa on vain yksi nappi, yleensä tätä lyhyesti painamalla.

Edit: G30 vaihtaa nopeusaluetta kahdella nopealla painalluksella virran ollessa päällä.

Edit2: Mitä näytöllä näkyy kun laite on päällä? Onko näkyvissä "E", "eco", "D" tai "S"? Jos ei ole "S", niin tee loitsuja kunnes näkyy. Tai en saa suttuisesta kuvasta mitään selvää, onko E22E:ssä nämä samat vaihtoehdot, mutta nopein alue pitää valita jotta kulkee normaalisti. Kokeile kaikkia.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset Seteli kovasti neuvoista. Löytyhän sitä nopeutta:).
Eipä mukana tulleessa ohje läpyskässä mitään tommosia ohjeita ollu, satti sitten yhtään suomenkielistä sanaakaan.
Kun nappia (sitä aikonaista) painelee tulee S ja sitten S punaisella pohjalla. En huomannu mitään ero näissä?
 
Mihinkään lähikauppaan en ala potkulautaa hinaamaan jo homman kömpelön tunnelman puolesta. Lähinnä hävettää se kuran valuminen jo oman talon rappuun ja hissiin, vaikka toki yritän minimoida ja haist puhuisin painokkaasti järkeä jos joku protestoisi normaalia toimintaani. Sitä en niinkään epäile, että joku pelkäisi aikuisen miehen lähtevän ajamaan sisälllä tai hortoilevan hyllyjä päin. Toisaalta itsestäänselvyytenä kyllä taitan mopon ennen kuin vien sitä mihinkään sisätiloihin.

Huomasin myös tänään kaupassa käydessä lukon unohtuneen. Hetken mietin käyttäisinkö Augmentin placebolukitusta eli ottaisin akun mukaan reppuun. Totesin, että paskat ja jätin sellaisenaan nököttämään, kun arvasin että noin minuutti menee. Ja onhan tämä jossain määrin slummia vaikka en missään Itä-Helsingissä tai Turussa asukaan.

Ai niin, onhan siinä väärän merkin sovelluksen kautta myös elektroninen lukitus, mutta en ole edes testannut. Ettei vaan menisi jökkiin. Bongo Serie A -sovellus toimii, vaikka toiminnallisuus on aika kämäinen. Liekö Augmentilta tulossakaan mitään virallista appia? Muistan kuulleeni huhua.

Itse olen hienokseltaan karsastanut kulkupelin kauppaan sisälle vientiä juurikin sen kuran raahaamisen takia. Olisi jokseenkin noloa kaupassa havaita kulkupelin jättäneen pitkät rapaiset renkaanjäljet, jolloin muut asiakkaat :rage:, myymäläapulaiset :facepalm: ja minä :sori:.

On jokseenkin käsittämätöntä, ettei kunnollista autentikoivaa bluetoothia ala löytyä useammastakin laudasta. Olisi yksi ominaisuus lisää mitä mainostaa erona kilpailijoihin, jos ei muuta. Parantaisi hieman sähköistä lukitusta ja ehkäisisi bluetooth-häiriköintiä.
Ei toki Itä-Helsingissä, mut kyl määki Turuus... ;)
 
Xiaomin M365 on ainakin vesitiivis pohjasta johonkin asti ja sisältää jonkulaisen IP-sertifikaatin, mut latausportti on pohjan kyljessä ja aika huonosti suojattu.

Harmi kun on aiempia kirjanmerkkejä menetetty. Oli linkki projektiin (ohjeineen) jossa tuo M365:n latausportti siirrettiin ylemmäs. Jäi sitten itsellä tekemättä. Jos vaan tyytyisi etulokarin jatkeeseen, jolla estää veden roiskumista.
 
Sori että spämmään mutta eikö tosiaan ketään kiinnosta tonnin lauta 500€: FLJ T11 Sähköpotkulauta 2x1200W 30Ah LG akku
Alkais kelitkin oleen. :)

Vaikka käytetyn kulkupelin ostamisessa onkin aina omat riskinsä, on silti mielenkiintoista ettei edes pohjahintaa ole tarjottu.
Vaikuttaisikohan se, ettei tuo ole tieliikennekelpoinen?

Olisihan tuo ihan kiva lauta kivalla hinnalla, mutta ei onnistu näillä tuloilla, saati sieltä kaukaa pohjoisesta.
 
Kyllä se toinen vaihtoehto on ihan oma auto. Motiivina tähän työmatkailuun olisi ihan seikkalumieli ja polttoaineen säästö. :D

Varaudu sitten siihen, että alkuun voi pohkeet kipeytyä ihan kohtuullisesti. Toivottavasti seikkailumieltä on riittävästi siihen nähden. ;)
 
Varaudu sitten siihen, että alkuun voi pohkeet kipeytyä ihan kohtuullisesti. Toivottavasti seikkailumieltä on riittävästi siihen nähden. ;)
Minä taas huomasin, että nilkkoja ja tarkemmin määrittämättömiä jalkaterän kohtia rasitti ja hieman jomotti, kun alkoi ajaa sähköpötköllä. Luulin passiiviseksi ajamiseksi, ja eihän siinä hiki tule, mutta etäisesti samanlaista jalkojen kuormitusta tottumattomalle tekee kuin epätasaisessa maastossa kävely. Sanoisin että kevytliikuntana rasittavampaa kuin rauhallinen kävely, siis per minuutti eikä per metri. Enkä ole ajellut tuollaisia maratoneja, kai se ottaa jo pohkeisiin ja hartioihinkin.

Kyllä se toinen vaihtoehto on ihan oma auto. Motiivina tähän työmatkailuun olisi ihan seikkalumieli ja polttoaineen säästö. :D

29 km suuntaansa on kyllä jo melkoinen vaiva. Jos ihan hyvää pyörätietä on koko matka ja suht tasaista, niin tasan tuntiinhan sen pääsee G30:llä, jossa on valittu rajoittimeksi 30 km/h. Tavallisemmassa skenaariossa menee ainakin 1h 15 min. Autolla kulkemaan tottuneesta kuulostaa rangaistukselta, mutta vrt. julkisiin vaihdolla ajaisin kyllä skuutilla ainakin kauniina päivinä, etenkin nyt koronapaniikin aikakaudella. Matka on juuri sen pituinen, että vielä pääsee tyhjäämättä isoa akkua ihan loppuun, mutta euroja laskienkin äkkiä kannattaa. Esimerkiksi 1200 km kuukaudessa auton käyttöä pois tarkoittaa muista muuttujista riippuen, että kännimopo on kohtuullisen ajokauden aikana kuitattu, vaikka ei ihan joka päivä aja.

Käytännössä juuri tuohon tarkoitukseen sopisi myös akkukäyttöinen tai nelitahtinen oikea mopo 45 km/h. Itse olen niin laiska, etten potkulaudalla lähtisi.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni vaihtuu kolmen viikon päästä 55km työmatka 5km työmatkaksi työpaikan vaihdon myötä. Autoa ei enään viitsi käyttää joten jokin sähköpeli sopisi tuohon hyvin. Mikä mahtaisi sopia ympärivuotiseen käyttöön, myös hieman huonommilla keleillä eli saisi löytyä reilun kokoinen rengastus ja lokarit. Matka on asfaltin reunaa ”maaseudulla” koko matkan.
 
Hei, yhtään en osaa arvioida hintaa, mutta osaatteko sanoa missä hintahaarukassa viime kesänä ostettu Augment ES One 10 LR (long range) sähköskuutin voi käytettynä myydä? Kevät tulee kovaa vauhtia ja mieli tekisi ostaa uusi pidemmällä rangella, mietin että vanhan voisi ensin myydä pois.
 
Itselläni vaihtuu kolmen viikon päästä 55km työmatka 5km työmatkaksi työpaikan vaihdon myötä. Autoa ei enään viitsi käyttää joten jokin sähköpeli sopisi tuohon hyvin. Mikä mahtaisi sopia ympärivuotiseen käyttöön, myös hieman huonommilla keleillä eli saisi löytyä reilun kokoinen rengastus ja lokarit. Matka on asfaltin reunaa ”maaseudulla” koko matkan.

Sähköinen fatbike. Ympärivuotisesti tuollaisessa maastossa skuutilla mahdoton edetä.
 
Jos täällä joku on budjettilinjalla eikä uskalla esim Kugoota tilata puolasta, niin kärkkäisellä näyttäisi olevan 299€ 350w moottorilla varustettu potkulauta. Tuossa on hieman pienempi akku kuin kugoossa, eli tuolla luultavasti pääsee sen 10-13km 80kg heppu. Itse ajelen työmatkat Kugoo s1 pro:lla jossa on 350w moottori joka on just sopiva 80kg hepulle työmatkailuun. Nopeus ei tipu alle 20km/h loivissa ylämäissä ja normaali nopeus suoralla on 28km/h jos vastatuulta ei ole. Skootterista alla ei ole kokemuksia, mutta valmistaja kotisivuilta näyttäisi löytyvän hyvin informaatiota.

1617950296303.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos täällä joku on budjettilinjalla eikä uskalla esim Kugoota tilata puolasta, niin kärkkäisellä näyttäisi olevan 299€ 350w moottorilla varustettu potkulauta.
Tuohan näyttää jo paljon fiksummalta kuin halpikset yleensä, vaikkapa nuo pienemmät halpisdenverit. Oikein takaveto ja kuvien perusteella asiallisen mallisella rungolla - näyttää taittomekanismin, mittariston ja tangon osalta Ninebotin isolta rungolta. Akku on kyllä silti tässäkin säälittävän pieni ja takana umpipyörä.

Ylipäänsä tuo järjestely, jossa sekä moottori että ainoa levyjarru on takapyörällä, on aivan järjetön. Ei ihme, että takana on umpikumi. Toisaalta mieluummin noin kuin etuveto. Augment 10 on ensimmäinen ja viimeinen etuvetoskuuttini, ellei jokin muuta mieltäni tai satun saamaan melkein ilmaiseksi.
 
Loin myynti-ilmoituksen myydään / muut osastolle, kiinnostuneille alla linkki ilmoitukseen.

Ei paha, saattaisin jopa harkita 700 euroon 2 kpl, jos ei kalusto olisi nyt täynnä. Ainakin omassa loppukesästä ostetussa on jonkinlainen matkamittarikin, laittaisin lukeman ilmoitukseen jos olisin myymässä. :hmm:

Keväällä en vielä hoksannut Augmentin olemassaoloa, joten tuotteiden nimistö lienee muuttunut hankintojemme välillä. Mikä tuon Long Rangen tekee? Nyttemminhän One 10 tulee vakiona 360 Wh akulla, ja lisävarusteeksi on saatavilla kallis 460 Wh akku.
 
Ei paha, saattaisin jopa harkita 700 euroon 2 kpl, jos ei kalusto olisi nyt täynnä. Ainakin omassa loppukesästä ostetussa on jonkinlainen matkamittarikin, laittaisin lukeman ilmoitukseen jos olisin myymässä. :hmm:

Keväällä en vielä hoksannut Augmentin olemassaoloa, joten tuotteiden nimistö lienee muuttunut hankintojemme välillä. Mikä tuon Long Rangen tekee? Nyttemminhän One 10 tulee vakiona 360 Wh akulla, ja lisävarusteeksi on saatavilla kallis 460 Wh akku.

Skuuttien matkamittari on nollautunut kun muistettiin joku komento napeilla väärin ja molempien nappien painaminen pohjassa n.5sek nollaa matkamittarin joten lukemat ei pidä paikkaansa, arvioisin ajomääräksi n. 600-700km molemmilla.

Toi long range tarkoitti tuolloin et on muuten sama kuin tuo perus es one 10, mutta siinä oli isompi akku kuin silloisessa orkkiksessa. nyt ne myy normaalina tuota lr:ää, eli tuo isompi akku on juuri siinä.
 
Onko kellään kertynyt kokemusta Mercane widewheelistä? Ecofunsies näyttäisin myyvän ainakin.. Arvosteluissakin pärjännyt melko hyvin, kantama tosin lähempänä tota 30km kuin 60km kaupungissa.
 
Onko kellään kertynyt kokemusta Mercane widewheelistä? Ecofunsies näyttäisin myyvän ainakin.. Arvosteluissakin pärjännyt melko hyvin, kantama tosin lähempänä tota 30km kuin 60km kaupungissa.
Kantama 25km 100kg sällillä mitä keskusteluja kyseisestä laudasta katellu.
 
Kovasti tekisi mieli hankkia sähköpotkulauta. Aikaisempaa kokemusta on muutama kerta ulkomailla vuokravehkeillä ajelua. Hintaluokka voisi olla noin 600 - 800 euroa.

Minulla on sähköpotkulautana: SXT Light Plus V sähköpotlulauta
Valitettavasti, oman virheeni takia ajoin kaato-sateessa, rikoin akun jo 10200 kilometrin kohdalla.
Laitteella siis ei ole IP-luokitusta.
Nyt on uusi akku, ja suoritin katttavat testi-ajot, joista yhteenvetona:

Eli, lämpötila testi-ajossa +5, meikäläinen painaa 80 kiloa,
yksi (1) iso mäki (Ilmala - Pasila) , muuten tasainen tiestö, ei tuulta, kaasu pohjassa, aina kuin mahdollista.
Keskinopeus, 17 km/h, max. 28 km/h.
Akku kesti, nämä olosuhteet ottaen huomioon, 30 km matkan
1f642.png


Tämä saattaisi, olla sinulle sopiva, siihen tarkoitukseen, mitä ajat takaa sähköpotkulaudalta.
Monen vuoden asiakkaana, potkulaudan maahantuojan kanssa, voin sanoa, että asiakaspalvelu heillä toimii.
 

Liitteet

  • akku_loppu.jpg
    akku_loppu.jpg
    12,3 KB · Luettu: 61
Minulla on sähköpotkulautana: SXT Light Plus V sähköpotlulauta
Valitettavasti, oman virheeni takia ajoin kaato-sateessa, rikoin akun jo 10200 kilometrin kohdalla.
Laitteella siis ei ole IP-luokitusta.
Nyt on uusi akku, ja suoritin katttavat testi-ajot, joista yhteenvetona:

Eli, lämpötila testi-ajossa +5, meikäläinen painaa 80 kiloa,
yksi (1) iso mäki (Ilmala - Pasila) , muuten tasainen tiestö, ei tuulta, kaasu pohjassa, aina kuin mahdollista.
Keskinopeus, 17 km/h, max. 28 km/h.
Akku kesti, nämä olosuhteet ottaen huomioon, 30 km matkan
1f642.png


Tämä saattaisi, olla sinulle sopiva, siihen tarkoitukseen, mitä ajat takaa sähköpotkulaudalta.
Monen vuoden asiakkaana, potkulaudan maahantuojan kanssa, voin sanoa, että asiakaspalvelu heillä toimii.


Tuo on muuten identtinen E-TOW nimen alla myytävien skoottereiden kanssa, identtinen runko ja näyttöpaneeli. Samaa runkoa käyttää myös alle 300€ maksavat kugoo S1 ja S1 pro, joista jälkimmäinen on itselläni.

Tuossa rungossa on monia vikoja, kuten puuttuva IP luokitus ja silikonit pitää änkeä jokaiseen koloon, myös kontrollerin luona, jotta sateella voi ajella. Tuo runko ei myöskään tue suoraan jalkaa, jotkin valmistajat lisäävät jalan tuohon jälikäteen, mutta jalka tulee alemmaksi kuin skootterin pohja, joten itse irrotin jalan kokonaan tästä syystä. Rungossa myös taittomekanismi on todella hankalaa käyttää etkä ilman seinän apua voi skootteria oikein taittaa, ellet sitten treenaa sitä kovasti... Rungosta puuttuu myös kunnollinen jarru, eli pitää turvautua moottorijarruun + "jalkajarruun" joka on vaarallista jos 28km/h ajelee.

Oma kugoo S1 pro maksoi 260€, sillä pääsee myös 28km/h vaikka on 350w eikä 500w niinkuin tuossa mainostetaan, loivat ylämäet menevät myös +20km/h ongelmitta. Ainut ero näyttäisi olevan että tuossa SXT Lightissä on akkukapasiteetti isompi (25% isompi), ja 80kg pääsee kugoolla vain 15km kaasu pohjassa. Mutta noita kugoo s1 pro lautoja voi ostaa 3 kappaletta yhden SXT hinnalla, joten en suosittele niin hinnan, kuin myös rungon perusteella. 800€ saa jo oikeasti hyviä lautoja joita tässäkin keskustelussa on mainittu paljon. Tuon kaupan 1150€ "oikea" hinta on täysin kusetusta. Tuo potkulauta ei ole lähellekkään edes 800€ arvoinen.

PS: lisäksi tuossa SXT:ssä ei ole honeycomb renkaita kuten S1 pro:ssa, joten tuolla SXT ajeleminen on varmasti todella äänekästä ja "täriseväistä".
 
Viimeksi muokattu:
Omassa Xiaomi M365 skuutissa IP54 jota pitäisin ehdottomana miniminä.
Tuossakin takavalon johdotuksen läpivienti akkukoteloon täysin naurettava.
Vaikka aamulla töihin lähtiessä keli näyttänyt hienolta ja poudanpekka sanoi ettei vettä tule niin sitä vaan välillä iltapäivästä tulee.
 
Minä taas huomasin, että nilkkoja ja tarkemmin määrittämättömiä jalkaterän kohtia rasitti ja hieman jomotti, kun alkoi ajaa sähköpötköllä. Luulin passiiviseksi ajamiseksi, ja eihän siinä hiki tule, mutta etäisesti samanlaista jalkojen kuormitusta tottumattomalle tekee kuin epätasaisessa maastossa kävely. Sanoisin että kevytliikuntana rasittavampaa kuin rauhallinen kävely, siis per minuutti eikä per metri. Enkä ole ajellut tuollaisia maratoneja, kai se ottaa jo pohkeisiin ja hartioihinkin.

Tämä! Kun en ollut järjettömän kalliita vuokralautoja käyttänyt, niin oli itselläni sellainen käsitys, että ihan passiivista ja tasaista kyytiä tulee olemaan. Senkun maisemia(kin) ihailee. Käytännössä ei se ihan niin sitten mennytkään. Nyt runsaan vuoden käyttökokemuksella voi sanoa, että vieläkin tulee joskus vähänkään pitemmän ajon jälkeen tuntemuksia siitä, että on passiivisen seisoskelun sijaan ihan muuta tehty. Muualla ei itselläni juurikaan huomaa, mutta pohkeisiin ottaa joskus. Ja niin... se maisemien(kin) ihailu jää aika vähälle, kun pitää liikenteeseen ja ajoreittiin kiinnittää huomiota välttääkseen faceplantin ja muut kolhut.

Ja mitä tulee rasittavuuteen, niin ihan tasaisella sitä ei juurikaan ole. Kaikki siitä poikkeava tuo sitten lisää. Onpa sitä saanut viime kesän helteissä kertaalleen hienkin pintaan, kun valitsin epäonnisen reitin jossa sai laudalla oikein työskennellä päällysteen uria ja kuoppia väistellen... eikä tietenkään voinut nopeutta laskea ajoviiman muka viilentäessä! :rofl:


Tänään tuli tilatut roinat. Tarakka tuntuu käsissä tukevammalta kuin osasi odottaa. Pitää jossain välissä koittaa jaksaa asennella. Olisi ollut pahuksen mukavaa tehdä kaikki upgradet kerralla, mutta aina ei mene kuin elokuvissa.
 
Jos täällä joku on budjettilinjalla eikä uskalla esim Kugoota tilata puolasta, niin kärkkäisellä näyttäisi olevan 299€ 350w moottorilla varustettu potkulauta. Tuossa on hieman pienempi akku kuin kugoossa, eli tuolla luultavasti pääsee sen 10-13km 80kg heppu. Itse ajelen työmatkat Kugoo s1 pro:lla jossa on 350w moottori joka on just sopiva 80kg hepulle työmatkailuun. Nopeus ei tipu alle 20km/h loivissa ylämäissä ja normaali nopeus suoralla on 28km/h jos vastatuulta ei ole. Skootterista alla ei ole kokemuksia, mutta valmistaja kotisivuilta näyttäisi löytyvän hyvin informaatiota.

1617950296303.png

Onko tuo takapyörän "sähköinen levyjarru" joku uutuus? :hmm:
Akun kapasiteetti on kyllä turhankin pieni, mutta sitä saa mistä maksaa?
 
Onko tuo takapyörän "sähköinen levyjarru" joku uutuus? :hmm:
Näitä mainostekstejä eivät tosiaan mitkään insinöörit kirjoita. :lol: Totuttuun tapaan taas uusi eksoottinen innovaatio.

Tällä kertaa tosin verkkokaupan tuotesivuilta löytyi ihan selväjärkinen tieto, että takapyörässä on "sähköjarru ja levyjarru" kuten kuvasta voi päätellä. Ja toistan vielä ihmetykseni, miksi vitussa se jarru pitää takavedossa tunkea takapyörälle. Taitaa takapään umpikumi olla ihan sitä varten, että homma on vedetty niin solmuun ettei takarengasta paikkaisi vanha erkkikään.
 
Millaista määrää suojavarusteita porukka käyttää potkulaudalla hurisellessaan? Vedin pari viime kesää ilman mitään suojaa, jollei t-paitaa sellaiseksi lasketa. Nyt peilistä vilkaisun jälkeen tajusin, että aika hataraa tekoa sitä lopulta ihmiskeho on, joten pitäisi varmaan ainakin kypärä hommata. Onko teillä käytössä jopa jotain polvi- ja kyynärpääsuojia?
 
Millaista määrää suojavarusteita porukka käyttää potkulaudalla hurisellessaan? Vedin pari viime kesää ilman mitään suojaa, jollei t-paitaa sellaiseksi lasketa. Nyt peilistä vilkaisun jälkeen tajusin, että aika hataraa tekoa sitä lopulta ihmiskeho on, joten pitäisi varmaan ainakin kypärä hommata. Onko teillä käytössä jopa jotain polvi- ja kyynärpääsuojia?

Kypärä on aina käytössä. Polvi- ja kyynärsuojia käyttänyt jos aikomus ajella "radalla" tai temppuilen enemmän. Hyvät hanskat on kanssa must, ettei nahkat ole heti rullalla käsistä.

Itse ainakin ajattelen, että näiden kanssa ei jos, vaan kun kaadutaan. Ja muutama kerta jo tullut kaaduttuakin tänä vuonna.
 
Millaista määrää suojavarusteita porukka käyttää potkulaudalla hurisellessaan? Vedin pari viime kesää ilman mitään suojaa, jollei t-paitaa sellaiseksi lasketa. Nyt peilistä vilkaisun jälkeen tajusin, että aika hataraa tekoa sitä lopulta ihmiskeho on, joten pitäisi varmaan ainakin kypärä hommata. Onko teillä käytössä jopa jotain polvi- ja kyynärpääsuojia?

Ehdottomasti kypärä. Itse pidän myös pyöräilylaseja koska kylmällä ilmalla (-10 - +10) silmät vuotaa kylmän tuulen takia niin helvetisti että ei nää ajaa muuten. Hanskat myös usein kädessä, kesäksi kannattaa hommata sellaiset hanskat jossa sormet vapaana mutta kämmenellä olisi hyvä olla nahkaa päällä jotta voi sitten ottaa iskun vastaan. Polvi ja kyynärpääsuojat on kyllä turhat, ainakin työmatkalle.
 
Morjesta. Eli siis yksi yksi liitos on juu sulanut tosta liitoksesta. Mitkä nuo mustat liittimet on ja kuuluuko niiden tulla yhteen? Piirilevyä kun kattelin niin kun liittimen yhdistää niin menisi +5v ja ground yhteen, joten tuskin sen niin kuuluisi mennä? Tämä laitos ostettu siis käytettynä, ei toimivana. voi olla, että jopa piuha on kolvattu väärään paikkaanpiirilevyllä. Mitkä nuo piuhat tuossa on ja mihin ne kuuluisi mennä?Tämä on täysin uusi aluevaltaus, ihan sillä ostin tuon. Ei vain löytynyt mitään kytkentäkuvaa tai muutakaan mistä näkisi mikä kuuluu mihinkin.
Jäi tähän aikanaan vastaamatta... Korjataanpa nyt ja kysytään, onko jotain edistystä tapahtunut?

Katselin uudelleen ja vähän jäi lopulta auki, minne sen palaneen kolminapaisen karvat on vedetty. Keltaista ei mene levylle joten meneekö sille toiselle mustalle liittimelle? Joka tapauksessa nuo palamis / sulamisjäljet viittaavat kyllä vahvasti niiden olleen yhdessä. Se jäi sitten jo avoimeksi, mitä siinä välillä voisi mahdollisesti olla. Levyn merkinnöistä voisi ehkä päätellä jotain. Mutta yhteen ei pitäisi tosiaan mennä ja toki siinä voikin olla syy rikkoutumiseen. Ovatkin oleet irti ja joku on askarrellessaan päätellyt niiden kuuluvan yhteen. Ihan toki käypä teoria ja kyllä tuo palamisjälki viittaisi juuri tuollaiseen.

Joku oli kuvista maininnutkin, ettei taida helposti. Tosin uutta elektoniikkaakin voi olla yhtä vaikea. Ilman niitä on aika pitkälti koitettava katsoa levyltä, minkä kautta menee yhteen. Hyvällä tuurilla välissä on vain sulake, diodi tms helposti vaihdettava.

Kokeilitko muuten sen moottorin pyörittämisen moottorin johto kiinni ja irti? Ei toki mikään aukottoman varma ole mutta jos tosiaan johto kiinni pyörii heikommin, viittaa päätekiviin. Siitä tapauksessa syy voikin olla alkujaan sieltä. Akussa kyllä riittää potkua polttamaan enemmänkin.

Ei siinä itse levyssä tai muualla ole mitään tyyppiä, jonka perusteella voisi koittaa eteenpäin? Välttämättä joka laitteeseen ei ole tehty omaa ohjainta joten jostain muusta voisi löytyä jopa ihan sama. Samoin levyn kääntöpuolestakin voisi kuvan napata.
 
Löytyisikö jostain pikalaturia Xiaomin PRO 2:selle? Mukana tullut pirun hidas ja joutuu liian kauan venttailemaan kunnes akut taas täynnä :mad:

Tai sitten tällaista vaihtoehtoisesti tilaukseen kun ei vaan kestä omalla käytöllä niinkuin haluaisi?
Kyllä se oletuksena on tuon kaltaisissa se, mitä valmistaja on mitoittanut. Laturin vaihtokaan auta mitään jos akun latauselektroniikka on se, joka rajoittaa. Se taas on mitoitettu kennojen mukaan. Eli tässä tulisi tietää ko. laitteen osalta, pystyykö se hyödyntämään tehokkaampaa laturia. Jos ei suoraan pysty, menee haasteelliseksi.

En ainakaan itse tunne tuon latauselektroniikkaa riittävän hyvin joten vaikea antaa suoraa vastausta. Ahkera googlettaminen voi tuottaa tulosta jos täällä ei joku ole asiaan tutustunut. Äkkiseltään en kyllä muista, onko minkään laudan kohdalla ollut suuremmin puhetta.

Lisäakkua voi toki miettiä. Takuu siinä menee kyllä mutta tottakai lauta kulkee pidemmälle. Tosin latausaika venyy luonnollisesti samalla tuota pakettia käyttäen. Se kannattaa huomioida.

Mutta paljonko se lauta sitten kulkee latauksella? Ja olethan asentanut luuriin softan ja katsonut sen kautta akun prosentit, et vain sen mukaan, koska lauta / laturi kertoo akun olevan täynnä? Lataus hidastuu loppua kohden ja ne muutama viimeinen prosentti ovat jo todella hitaita. Samalla vaikutus aika minimaallinen joten eipä aina kannata odottaa.
 
Juu, pitää paikkansa. Eläkkeellä olevalla liikuntavammaisella ei ole, muuta kuin aikaa :)

Oma tilanne vähän samanlainen. Liikuminen ilman ajopeliä on itselläkin vähän hankalaa. Tuon eläköitymisen taas koen kyllä toisin päin, sillä nykyään ei meinaa aika riittää mihinkään!
 
En ainakaan itse tunne tuon latauselektroniikkaa riittävän hyvin joten vaikea antaa suoraa vastausta. Ahkera googlettaminen voi tuottaa tulosta jos täällä ei joku ole asiaan tutustunut. Äkkiseltään en kyllä muista, onko minkään laudan kohdalla ollut suuremmin puhetta.
Kovin suuresti ei ole tainnut pikalatauksesta olla puhetta. Ninebot Maxiin voi kytkeä ulkoisen "laturin" vaihtoehtona integroidulle 3 A "laturille". En ole niin katsonut onko näitä eri kokoisia, mutta ainakin 5 ampeerin "pikalaturia" niihin myydään. Käyttöohjeen ja valmistajan lupauksen mukaan lataus nopeutuu, mutta ei sekään mikään kovin nopea ole.

Toki tästä helposti päättelisin, että monen muunkin skuutin latausta voi olla mahdollista jonkin verran nopeuttaa vaihtamalla esimerkiksi 2 tai 3 A alkuperäisestä liitäntälaitteesta isompaan. Niinikään olettaisin, että kovin paljon ei nopeudu. Tulee myös sellainen huoli, onko tämä joissain tapauksissa riski esimerkiksi lämpöongelmien puolesta, jos ja kun kokonaisuus on suunniteltu juosten kusten.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on hankalaa mokoma laudan valinta, nää nyt pyörinyt viimeksi mielessä:
- xiaomi mi pro 2 (499€)
- e-way e-500 (550€)
- augment es 10 (n.550€)

E-way lupaa ip56 laudalleen
 
Onkos kukaan saanut tuota augment es10 viriteltyä? Puhti tuntuu loppuvan vähän liian helposti ylämäessä sen kanssa.
Pientä kiinnostusta samaan olisi. Olen laiskasti koettanut etsiäkin dataa, mutta ei mitään kovin relevanttia ole tullut vastaan.

Sen verran olen käsittänyt, että Augment ES One 10 on alkuperäisen valmistajan mallimerkinnältään HX X8 eli tämä isompi, jossa vaihtoakku tulee etuputken takareunaan ajettuun koloon. Tämä on tunnettu myös nimellä Levy Plus.

On myös pienempi samansukuinen HX X7, jossa akku työnnetään etuputken sisään nostamalla mittaristo. Tämä tunnetaan ainakin nimillä Turboant X7 ja Levy Electric Scooter. Ilmeisesti myös Bongo Serie A on tämä pienempi, mutta siihen tarkoitettu sovellus toimii Augmentin kanssa, mistä voisi päätellä että ehkä bluetooth-liitettävyys on kaikissa X7 ja X8 -skoottereissa samanlainen. Liekö koko elektroniikka sama?

Näiden muiden brändien avulla löytyy materiaalia laitteen huoltoa, säätöä ja osien vaihtoa varten. Varsinaisia modifiontiohjeita en ole nähnyt. Ehkä tämä ei ole kiinnostava aihio.

Akun kiinnityksessähän taitaa usein olla vähän klappia, mikä aiheuttaa häijyn häröäänen. Siinä pitäisi näköjään olla säätövaraa.
 
Pientä kiinnostusta samaan olisi. Olen laiskasti koettanut etsiäkin dataa, mutta ei mitään kovin relevanttia ole tullut vastaan.

Sen verran olen käsittänyt, että Augment ES One 10 on alkuperäisen valmistajan mallimerkinnältään HX X8 eli tämä isompi, jossa vaihtoakku tulee etuputken takareunaan ajettuun koloon. Tämä on tunnettu myös nimellä Levy Plus.

On myös pienempi samansukuinen HX X7, jossa akku työnnetään etuputken sisään nostamalla mittaristo. Tämä tunnetaan ainakin nimillä Turboant X7 ja Levy Electric Scooter. Ilmeisesti myös Bongo Serie A on tämä pienempi, mutta siihen tarkoitettu sovellus toimii Augmentin kanssa, mistä voisi päätellä että ehkä bluetooth-liitettävyys on kaikissa X7 ja X8 -skoottereissa samanlainen. Liekö koko elektroniikka sama?

Näiden muiden brändien avulla löytyy materiaalia laitteen huoltoa, säätöä ja osien vaihtoa varten. Varsinaisia modifiontiohjeita en ole nähnyt. Ehkä tämä ei ole kiinnostava aihio.

Akun kiinnityksessähän taitaa usein olla vähän klappia, mikä aiheuttaa häijyn häröäänen. Siinä pitäisi näköjään olla säätövaraa.

Jooh tuota bongon appia koitin parittaa oman laitteeni kanssa mutta ei toiminut. Puhelin kyllä löytää laitteen mutta bongo ei. Levyllä/hx kanssa koittanu löytää infoo mut aika huonosti löytyny aikasemmin.
 
Jooh tuota bongon appia koitin parittaa oman laitteeni kanssa mutta ei toiminut. Puhelin kyllä löytää laitteen mutta bongo ei. Levyllä/hx kanssa koittanu löytää infoo mut aika huonosti löytyny aikasemmin.
Pitää vissiin olla vanha 1.2, kun uudemmissa on kai tahallaan rajattu väärällä merkillä myydyt laitteet pois. Ei siis playstoresta vaan kaivamalla webistä vanha apk.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 486
Viestejä
4 558 223
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom