Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Aivan samantyylistä ajatusta kuin itselläni. Ja juuri sillä tuota kysyinkin koska ei oikein ole selväksi tullut.

Käämityksessä ja rakenteessa muutoinkin voisi olla eroa mutta onko? Ja toki se voisi mahdollistaa suuremmat virrat mutta tuo loppuun asti ilman tehon putoamista kuulostaa toisaalta täysin ohjaimen asialta. Tosin joka tapauksessa pudotusta tulee, jännite kun laskee.


Nyt ollaan aivan siinä, miten itse asiaa ajattelen. Ja sitä enemmän mietin, miten moottori voi vaikuttaa jos siinä ei mitään elektroniikkaa ole. Olen kuitenkin ymmärtänyt tämän gen 2-päivityksen tarkoittavan nimenomaisesti moottorin vaihtoa puuttumatta muuhun elektroniikkaan ja sitä erikoisemmalta asia on tuntunut. Ja kuten tuosta virtarajasta kirjoititkin, sen tulisi muuttua jännitteen muutoksen mukaan jottei rajoittaisi tehoa akun hiipuessa. Tosin luonnollisesti jossakin kohden tulee virran osalta raja vastaan joten vaikkei jännitteen pudotus täydestä tyhjään kovin suuri ole, voi ihan elektroniikka tuoda rajat siihen, millainen maksimiteho on käytössä liki tyhjällä akulla.

Suoranaista tarvetta positioanturille en oikeastaan näe, jos käytössä ei ole takaisinkytkentää nopeuden osalta. Tosin myöskään sille on vaikea nähdä tarvetta. Käytännössä moottori seuraa ohjausta ja jos ei seuraa, se voidaan havaita ihan jo moottorivirrasta.

Mitäs akkua muuten käytät toisena? Itsellä olisi ajatuksena kevääksi toinen tuohon M365 prohon laittaa. Ja sen osalta tosiaan oikeastaan nuo kaikki mainitsemasi kokeiltu ihan käytännössäkin, tosin tällä hetkellä en ota edes piikkinä ulos kuin sen noin 800W. Kotiin tultaessa viimeisenä mäkeä aika reilusti joten kesäkuumalla nostaa lämpöjä turhaan.
Aliexpressistä Liitokala merkkisiä 3500mah 10A lioneita. Halpoja ja hyväksi todettu merkki useammassakin käyttökohteessa. Niiden kaverina joku noname kympin BMS ja y-kaapelilla orkkisakun kanssa rinnan. Orkkislaturilla on kyllä latailu tuskaisen hidasta, tulee työmatkaa ajettua viikossa sen n. 50km niin pärjää yhdellä latauksella koko viikon, mutta sitten saakin latailla melkeen kellon ympäri että tulee taas täyteen.

p.s. kyllähän sitten jossain määärin myös moottorin KV ja vaiheiden resistanssitkin vaikuttavat, mutta näissä vermeissä resistanssi on käytännössä mitätön. KV tietty vaikuttaa teoreettisiin maksimivauhteihin. Omakin vehje kulkee sen joku 28-29kmh täydellä akulla, vaikka tehoa olisi tarjolla paljon tuonkin jälkeen, mutta ei vaan moottori vakiojänöillä pyöri kovempaa.
 
Aliexpressistä Liitokala merkkisiä 3500mah 10A lioneita. Halpoja ja hyväksi todettu merkki useammassakin käyttökohteessa. Niiden kaverina joku noname kympin BMS ja y-kaapelilla orkkisakun kanssa rinnan. Orkkislaturilla on kyllä latailu tuskaisen hidasta, tulee työmatkaa ajettua viikossa sen n. 50km niin pärjää yhdellä latauksella koko viikon, mutta sitten saakin latailla melkeen kellon ympäri että tulee taas täyteen.

p.s. kyllähän sitten jossain määärin myös moottorin KV ja vaiheiden resistanssitkin vaikuttavat, mutta näissä vermeissä resistanssi on käytännössä mitätön. KV tietty vaikuttaa teoreettisiin maksimivauhteihin. Omakin vehje kulkee sen joku 28-29kmh täydellä akulla, vaikka tehoa olisi tarjolla paljon tuonkin jälkeen, mutta ei vaan moottori vakiojänöillä pyöri kovempaa.
Liitokalaa lienee tosiaan paras valinta noista edukkaistam sitä itsekin katsellut. BMS tuskin on ongelma, kunhan joku etäisesti järkevä on. Mutta koska nuo mainitut kilometrit ja tuo akun koko niin käytät ilmeisesti useampaa tuon kokoista akkua?

Latausta olen miettinyt myös itse, eihän tuo tosiaan mitään liian nopeaa ole tuosssa prossakaan edes omalla akulla, saati jos lisäät saman verran rinnalle. Mutta yön yli ehtii monesti lataamaan joten sikäli ei mainittava ongelma. Muutoinkin, kuten olen täällä aikaisemmin todennut, tapaan pääasiassa laittaa laudan lataukseen joka ajon jälkeen. En vaan jaksa miettiä, riittääkö akku vai ei. Mielummin lähden täydellä akulla liikkeelle ja vaihdan akkua / lautaa kun akku hiipuu.

Omasta en ole edes mitannut resistansseja. Kuten totesit, varsin merkityksetöntä ja myös asia, johon ei voi vaikuttaa. Ja ilmeisesti järkevä raja tulee tuossa mainitussa luokassa. Saman otan omasta laudasta (siis sitä todellista nopeutta) ja siinä se. Riittää mainiosti joten en toisaalta ole edes käyttänyt aikaa hienosäätämiseen. Ei juuri maksa vaivaa jos tasamaalla saa pykälän lisää.
Tosiaan omassa on kertaalleen vaihdettu esc jossa siis pykälää alkuperäistä tukevammat kivet. Alkuperäiseen kolvailin kyllä samat, mitä olikin. Kun en jaksanut skoopata kytkentätaajuutta tms niin en arponut sen paremmin. Ehkä tuota voisi joskus katsoa paremmin ja etsiä rajoja. Toisaalta todelliset rajat pitäisi hakea varmaan dynossa mutta potkulaudan kanssa "saattaisi ampua hieman yli".
 
Liitokalaa lienee tosiaan paras valinta noista edukkaistam sitä itsekin katsellut. BMS tuskin on ongelma, kunhan joku etäisesti järkevä on. Mutta koska nuo mainitut kilometrit ja tuo akun koko niin käytät ilmeisesti useampaa tuon kokoista akkua?

Latausta olen miettinyt myös itse, eihän tuo tosiaan mitään liian nopeaa ole tuosssa prossakaan edes omalla akulla, saati jos lisäät saman verran rinnalle. Mutta yön yli ehtii monesti lataamaan joten sikäli ei mainittava ongelma. Muutoinkin, kuten olen täällä aikaisemmin todennut, tapaan pääasiassa laittaa laudan lataukseen joka ajon jälkeen. En vaan jaksa miettiä, riittääkö akku vai ei. Mielummin lähden täydellä akulla liikkeelle ja vaihdan akkua / lautaa kun akku hiipuu.

Omasta en ole edes mitannut resistansseja. Kuten totesit, varsin merkityksetöntä ja myös asia, johon ei voi vaikuttaa. Ja ilmeisesti järkevä raja tulee tuossa mainitussa luokassa. Saman otan omasta laudasta (siis sitä todellista nopeutta) ja siinä se. Riittää mainiosti joten en toisaalta ole edes käyttänyt aikaa hienosäätämiseen. Ei juuri maksa vaivaa jos tasamaalla saa pykälän lisää.
Tosiaan omassa on kertaalleen vaihdettu esc jossa siis pykälää alkuperäistä tukevammat kivet. Alkuperäiseen kolvailin kyllä samat, mitä olikin. Kun en jaksanut skoopata kytkentätaajuutta tms niin en arponut sen paremmin. Ehkä tuota voisi joskus katsoa paremmin ja etsiä rajoja. Toisaalta todelliset rajat pitäisi hakea varmaan dynossa mutta potkulaudan kanssa "saattaisi ampua hieman yli".
Taisin tuossa aikaisemmassa viestissä mainitakkin jotta liitokaloista kasailin 10s3p akun, jotta 10 rinnan ja 3 sarjassa (parallel/series). Orkkisakku on kanssa 10s3p mutta kennot taisi olla jotain 2600mah tms.
 
Taisin tuossa aikaisemmassa viestissä mainitakkin jotta liitokaloista kasailin 10s3p akun, jotta 10 rinnan ja 3 sarjassa (parallel/series). Orkkisakku on kanssa 10s3p mutta kennot taisi olla jotain 2600mah tms.
Heh. Muisti oli hyvä mutta lyhyt. Kyllä siellä tarkistuskierroksen jäljiltä oli tosiaan tällainen maininta.

Miksi muuten päädyit tuohon ratkaisuun lisäakkujen osalta? Liitokalaa saa kuitenkin suoraan isompanakin. Vai kekseitkö jonkin hyvän tavan sijoittaa ne pienemmät lisäakut?

Ja tosiaan, itselläsi siis M365 ilman prota? Siinähän akku on tosiaan paremmin näkyvissä, prossa on koteloitu niin, että sen kytkentää et helposti katso paitsi netistä etsimällä. Ihan kiinnostava tieto monessakin laudassa. Kennot ja kytkentä vaikuttaa kuitenkin siihen, millaisia maksimivirtoja on järkevää ottaa ulos.
 
Joku sanoi tuolla Facebookin ryhmässä, että tuosta käyttämättömästä MAX-G30 kontrollerin portista pitäisi saada ulos 5 tai 12 volttia ja kontrolleri osaisi itse antaa oikean jännitteen lähteen mukaan.

Toisin kävi. Antaa vain 5V ulos ja jonkun kertoman mukaan sitäkin vain 500-600mAh.

Tässä on nyt kesästä asti odoteltu uutta pohjapanssaria, lednauhaa, ostettu liimaa, sähköjohtoa, joutinta, tinaa, työkaluja yms. ja odotus jatkuu, että saan projektin valmiiksi.

viisvolttia.png
 
Joku sanoi tuolla Facebookin ryhmässä, että tuosta käyttämättömästä MAX-G30 kontrollerin portista pitäisi saada ulos 5 tai 12 volttia ja kontrolleri osaisi itse antaa oikean jännitteen lähteen mukaan.

Toisin kävi. Antaa vain 5V ulos ja jonkun kertoman mukaan sitäkin vain 500-600mAh.

Tässä on nyt kesästä asti odoteltu uutta pohjapanssaria, lednauhaa, ostettu liimaa, sähköjohtoa, joutinta, tinaa, työkaluja yms. ja odotus jatkuu, että saan projektin valmiiksi.

viisvolttia.png
En tuota kontrolleria tunne mutta ajatuksena hieman erikoinen tuo kertomasi. Siis minkä mukaan osaisi päätellä, mitä antaa ulos? Ja jos selvää tarvetta ei ole, miksi tuollainen edes olisi olemassa?
500mA kuulostaa toisaalta sekin aivan järkevältä. Suurempia ei ainakaan lineaariregulla kannata tehdä ja tehokkaalle hakkurille on vaikea nähdä tarvetta.

Onneksi kevät on kaukana (taitaa olla omakin lautasi talviteloilla) joten ehdit tosiaan sen dc-dc stepdownin saada ja asentaa. Paras tapa muutoinkin, et turhaan riskeeraa sitä esc:tä.
 
Heh. Muisti oli hyvä mutta lyhyt. Kyllä siellä tarkistuskierroksen jäljiltä oli tosiaan tällainen maininta.

Miksi muuten päädyit tuohon ratkaisuun lisäakkujen osalta? Liitokalaa saa kuitenkin suoraan isompanakin. Vai kekseitkö jonkin hyvän tavan sijoittaa ne pienemmät lisäakut?

Ja tosiaan, itselläsi siis M365 ilman prota? Siinähän akku on tosiaan paremmin näkyvissä, prossa on koteloitu niin, että sen kytkentää et helposti katso paitsi netistä etsimällä. Ihan kiinnostava tieto monessakin laudassa. Kennot ja kytkentä vaikuttaa kuitenkin siihen, millaisia maksimivirtoja on järkevää ottaa ulos.
Irtonaisia 18650 kennoja siis hommasin ja pistehitsillä kasaan. Liitokalalta saa noita valmiitakin "pakkoja", mutta ei itsellä kokemusta niistä - eikä siis tietoa onko siellä kunnon kennoja, luulisi että samoja niissäkin? Kennota taitaa olla jokseenkin 10x3 patterniin aseteltuna, en enään muista kun joskus 2019 alkuvuodesta tuon tein enkä ole sen koommin kurkkinut, kennot 3d printatulla palikalla kiinni siinä putkessa joka jalkalaudalta lähtee tangolle + jossain pikku kangaspussukassa.

Non-pro joo käytössä. Orkkisakkuun ei tarvitse koskea, se orkkisakku oli kiinni ESC:ssä ihan xt60 plugilla niin tein siihen Y-kaapelin ja pistin molemmat sitten rinnan.

kontrolleri osaisi itse antaa oikean jännitteen lähteen mukaan.

Toisin kävi. Antaa vain 5V ulos ja jonkun kertoman mukaan sitäkin vain 500-600mAh.
Ei se kontrolleri tiedä käyttöjännitteestä mitään, antaa ulos sen mitä antaa. Toki jos on joku kolmas piuha datakommunikaatiolle niin tietty siinä tapauksessa kontrolleri voi kysellä poweroitavalta laitteelta millaista jännitettä haluaa, mutta veikkaan että näin fiksuja valoja sulla siinä on.

M365 non-pro:ssa ainakin on keulavalolle jo alimitoitettu juotettu sulake tuolla ESC:llä (itsekin joutunut kerran vaihtamaan), joten en kyllä etuvalolta varastaisi mitään virtaa. 5V sekä akkujännite tosiaan tulee sinne ohjauspaneelille, ei taida 12V linjaa olla koko vehkeessä? Regulla tosiaan saat kyllä virrat, mutta muista että jos kytket sen regun kiinni suoraan akkuun niin silloin siellä regulla on jatkuvasti jännitteet päällä. Kannattanee joku rele/katkaisija siihen viritellä akun ja regun väliin ettei tyhjentele akkua pikkuhiljaa itekseen.
 
Latausta olen miettinyt myös itse, eihän tuo tosiaan mitään liian nopeaa ole tuosssa prossakaan edes omalla akulla, saati jos lisäät saman verran rinnalle. Mutta yön yli ehtii monesti lataamaan joten sikäli ei mainittava ongelma. Muutoinkin, kuten olen täällä aikaisemmin todennut, tapaan pääasiassa laittaa laudan lataukseen joka ajon jälkeen. En vaan jaksa miettiä, riittääkö akku vai ei. Mielummin lähden täydellä akulla liikkeelle ja vaihdan akkua / lautaa kun akku hiipuu.
Näin tulee myös toimittua. Pahus kun jäi kausisäilytyksen valmistelu vähän puolitiehen. Kaksi lautaa piti jättää sopivasti puretuksi, mutta kesken loppusyksystä tuli vähän äkkiä liian kylmä ja märkä; täysi akkuhan noissa sattui olemaan. Onneksi vielä ennen joulua oli inhimillinen ajokeli heittää pari reissua kauppaan. Muutaman kilometrin mäkiajon ja rässimisen verran vajaa on aina parempi kuin täysi akku yli talven. Ei edes ajovalo pysy päällä, ettei vaan pysty telkkaria katsellessa kätevästi purkamaan. Mulkut. Mutta olkoot noin, eiköhän ne ikänsä kestä. Seuraavaan ajokauteen saattaa tovi vierähtää.
 
En tuota kontrolleria tunne mutta ajatuksena hieman erikoinen tuo kertomasi. Siis minkä mukaan osaisi päätellä, mitä antaa ulos? Ja jos selvää tarvetta ei ole, miksi tuollainen edes olisi olemassa?
500mA kuulostaa toisaalta sekin aivan järkevältä. Suurempia ei ainakaan lineaariregulla kannata tehdä ja tehokkaalle hakkurille on vaikea nähdä tarvetta.

Onneksi kevät on kaukana (taitaa olla omakin lautasi talviteloilla) joten ehdit tosiaan sen dc-dc stepdownin saada ja asentaa. Paras tapa muutoinkin, et turhaan riskeeraa sitä esc:tä.
Osaatko sanoa siihen mitään, kun etuvalo on 12V, mutta kun mittaan yleismittarilla se antaa omituisen 38V lukeman?

Alunperin oli tarkoitus ottaa siitä virrat alustavaloille ja olisi ollut muutenkin fiksua, että ne olisivat syttyneet samaan aikaan etuvalot päälle kytkiessä.

Eli siis, tuleeko sinne jotain hakkurivirtaa ja jos tulee, kärähtääkö lednauhojen oma Wifi/IR kontrolleri jos kokeilen?

12V RGBW/RGB WiFi APP LED Controller With IR 24Key Remote For RGB LED Strip | eBay

display.PNG


image.png
 
Irtonaisia 18650 kennoja siis hommasin ja pistehitsillä kasaan. Liitokalalta saa noita valmiitakin "pakkoja", mutta ei itsellä kokemusta niistä - eikä siis tietoa onko siellä kunnon kennoja, luulisi että samoja niissäkin? Kennota taitaa olla jokseenkin 10x3 patterniin aseteltuna, en enään muista kun joskus 2019 alkuvuodesta tuon tein enkä ole sen koommin kurkkinut, kennot 3d printatulla palikalla kiinni siinä putkessa joka jalkalaudalta lähtee tangolle + jossain pikku kangaspussukassa.

Non-pro joo käytössä. Orkkisakkuun ei tarvitse koskea, se orkkisakku oli kiinni ESC:ssä ihan xt60 plugilla niin tein siihen Y-kaapelin ja pistin molemmat sitten rinnan.
Ai, tuolla tasolla itse. Ei oikein ole järkevää pistehitsiä itsellä käytössä joten ihan valmista pakettia olen ajatellut. Tosiaan ajatuksella siellä olevan samoja kennoja. Tosin eihän tuo pistehitsi mahdoton ole muttei välttämätön jos valmista saa.
Tulostamalla olen telinettä miettinyt, järkevää tulostusmahdollisuutta ei vain oikein ole ollut. Ehkä niin tai sitten joku perinteisempi menetelmä. Pysyvästi on joka tapauksessa asennettava, mikään "otan mukaan kun tarvitsen" ei kyllä toimi, jännitetasot aina pielessä kuitenkin.

Y-kaapelein myös itse tuon olen ajatellut toteuttaa. Sulaketta vielä väliin varoiksi, sillä pitäisi pärjätä.

Ei se kontrolleri tiedä käyttöjännitteestä mitään, antaa ulos sen mitä antaa. Toki jos on joku kolmas piuha datakommunikaatiolle niin tietty siinä tapauksessa kontrolleri voi kysellä poweroitavalta laitteelta millaista jännitettä haluaa, mutta veikkaan että näin fiksuja valoja sulla siinä on.

M365 non-pro:ssa ainakin on keulavalolle jo alimitoitettu juotettu sulake tuolla ESC:llä (itsekin joutunut kerran vaihtamaan), joten en kyllä etuvalolta varastaisi mitään virtaa. 5V sekä akkujännite tosiaan tulee sinne ohjauspaneelille, ei taida 12V linjaa olla koko vehkeessä? Regulla tosiaan saat kyllä virrat, mutta muista että jos kytket sen regun kiinni suoraan akkuun niin silloin siellä regulla on jatkuvasti jännitteet päällä. Kannattanee joku rele/katkaisija siihen viritellä akun ja regun väliin ettei tyhjentele akkua pikkuhiljaa itekseen.
Pron osalta ei ole ollut valossa ongelmaa, toisaalta en ole vielä tutustunut paremmin tuohon. Speksin mukaan watin lamppu ja pro2 tuplat. Jos vastaava kontrollerin osalta, voisi vaikka vaihtaa (no kun vähän kaaduttu ja lamppu hiekkapuhallettu). Mutta muutoin en kyllä, kuten edellä jo todettua, lähtisi kytkemään mitään extraa olematta varma asiasta. Se erillinen dc-dc on kuitenkin merkittävästi helpompi korvata vs esc.

Mutta siis lisäten tuohon omaasi. Kyllä se pyynnön mukaan ulos annettava jännite olisi mahdollinen. En vain näe mitään syytä, miksi sellainen olisi olemassa. Edellyttäisi älyn molempiin päihin ja myös hakkurin, joka kykenee tuohon. Ei, ei varmasti ilman syytä.

Näin tulee myös toimittua. Pahus kun jäi kausisäilytyksen valmistelu vähän puolitiehen. Kaksi lautaa piti jättää sopivasti puretuksi, mutta kesken loppusyksystä tuli vähän äkkiä liian kylmä ja märkä; täysi akkuhan noissa sattui olemaan. Onneksi vielä ennen joulua oli inhimillinen ajokeli heittää pari reissua kauppaan. Muutaman kilometrin mäkiajon ja rässimisen verran vajaa on aina parempi kuin täysi akku yli talven. Ei edes ajovalo pysy päällä, ettei vaan pysty telkkaria katsellessa kätevästi purkamaan. Mulkut. Mutta olkoot noin, eiköhän ne ikänsä kestä. Seuraavaan ajokauteen saattaa tovi vierähtää.
No niin se syksy iski myös itsellä. Mutta tuossa pari päivää sitten kävin vielä lumikelillä toteamassa "ei prkele, ei ole ihmisen hommaa sileällä renkaalla". Nastoja tekisi mieli mutta myöhäistä alkaa olla jo.
Eli lauta tuli pestyä edellispäivänä pesuhuoneessa ja akkua sen oliko 85% joten sillä mennään kevääseen. Toisaalta en muutenkaan jaksa kovin suurta stressiä ottaa. Edelleen pidän beta-versiona näitä nykylautoja joten pakko asennoitua sen mukaisesti.

Osaatko sanoa siihen mitään, kun etuvalo on 12V, mutta kun mittaan yleismittarilla se antaa omituisen 38V lukeman?

Alunperin oli tarkoitus ottaa siitä virrat alustavaloille ja olisi ollut muutenkin fiksua, että ne olisivat syttyneet samaan aikaan etuvalot päälle kytkiessä.

Eli siis, tuleeko sinne jotain hakkurivirtaa ja jos tulee, kärähtääkö lednauhojen oma Wifi/IR kontrolleri jos kokeilen?

12V RGBW/RGB WiFi APP LED Controller With IR 24Key Remote For RGB LED Strip | eBay
En tunne tuota esc:tä joten arvailen.

Millaisella mittarilla mittaat tuota? Kyllä siellä voi olla pwm ja mittarisi kertoo omiaan. Toisaalta kovin suurta ylimitoitusta tuskin on tehty ja ledinauhasi ovat ilmeisesti kuitenkin moninkertaisesti sitä omaa valoa tehokkaampia.

Arvaan lisää... Ei siellä omassa valossa vastuksella hukata kovin paljoa joten jos olet jostakin saanut selville jännitteen olevan 12V, se voi mainiosti pitää paikkaansa. Sikäli se ledinauhojen kontrolleri tuskin kärähtää mutta kestääkö esc, se on kokonaan oma asiansa.
Miten olisi se erillinen dc-dc ja vaikka pieni rele väliin, ohjaus sieltä omalta valolta? Releen kelajännitteen voi melko varmasti ylimitoittaa ja vetää silti. Ja jos riittävän pienivirtainen rele, vastus ja zeneri voisi jo sellaisenaan riittää edessä.

Eri laitehan tuo on vs M365 pro mutta jos saisi aikaan vaihtaa jarrukahvan (vino, kiitos maakontaktin) lähiaikoina, voisi samalla katsoa skoopilla lampulle tulevan. Alku sekin jo. Tosin jos saat palikoista kuvat tänne, osaa varmasti joku jo kertoa, onko siinä pwm:ään viittaavia osia. Tai no, linkit, joku varmasti kuvannut ne jo aikaisemmin.
 
@djmake

Yleismittarina 10€ halpa mittari : Review of XL830L

Kaverilta pitäisi löytyä joku arvokkaampi Fluken mittari jos siitä on hyötyä.

Tämä on tilattu ja sen pitäisi mahtua kotelointiin ja virtajohdon saisi menemään pystyputkea pitkin sisäpuolelta huomaamattomasti ja turvallisesti:
1x Waterproof DC-DC Step Down Volt Converter 20V-55V 24V 36V 48V to 12V 3A | eBay

Tilaisin lisäksi haaroitinjohdon, ettei tarvitse poikkaista alkuperäisiä akun johtimia:
XT60 Parallel Y Cable Harness Connector Cable(2x DUAL LIPO) DJI CX20, NOVA QUAD | eBay

Tämän mukaan etuvalon pitäisi olla 12V:
€15.46 30% de DESCUENTO|Kit de montaje de faro delantero para patinete eléctrico Ninebot MAX G30 G30D, piezas de luz LED delantera|Piezas y accesorios de scooter| - AliExpress
 
@djmake

Yleismittarina 10€ halpa mittari : Review of XL830L

Kaverilta pitäisi löytyä joku arvokkaampi Fluken mittari jos siitä on hyötyä.

Tämä on tilattu ja sen pitäisi mahtua kotelointiin ja virtajohdon saisi menemään pystyputkea pitkin sisäpuolelta huomaamattomasti ja turvallisesti:
1x Waterproof DC-DC Step Down Volt Converter 20V-55V 24V 36V 48V to 12V 3A | eBay

Tilaisin lisäksi haaroitinjohdon, ettei tarvitse poikkaista alkuperäisiä akun johtimia:
XT60 Parallel Y Cable Harness Connector Cable(2x DUAL LIPO) DJI CX20, NOVA QUAD | eBay

Tämän mukaan etuvalon pitäisi olla 12V:
€15.46 30% de DESCUENTO|Kit de montaje de faro delantero para patinete eléctrico Ninebot MAX G30 G30D, piezas de luz LED delantera|Piezas y accesorios de scooter| - AliExpress
Tuolla mittarilla et todellisuutta valitettavasti näe, jos hakkuria ja ulos tulee kanttia ilman konkkaa jne. Flukessa oletuksena true RMS joten varmasti saat sillä parempia tuloksia ja jos parempi Fluke, kannattaa katsoa taajuus myös. Kertoo aika suoraan, jos hakkuria syötössä.
Itse tapaan katsoa skoopilla hakkurien ulostulot. Jännitetaso ei ehkä se absoluuttisin totuus aina ole, aaltomuoto / pulssisuhde kertoo silti paljon. Kannettava skooppi mietinnän alla juurikin tämän kaltaisiin. Pöytävermettä jaksaisi aina viritellä.

Hakkuria saa ihan Suomestakin mutta miksipä ei tuo mainittukin toimisi. Tarvitset vaan tosiaan tavan kytkeä sen pois toiminnasta. Idlenä toki varsin maltillinen kulutus mutta jos oikein muistan, pidät lautaa (lähes) aina laturissa jos et ajele. Silloin ei ole mitään merkitystä.

Haarat hyvät, ei tosiaan kannata katkoa johtoja jos / kun saa edukkaasti haarat. Toivottavasti ovat ok, ei mitään paukkulankaa.

Ja tuosta myyntilinkistä vaikea sanoa. Niissä on niin paljon arpomista monesti, ettei todellakaan tiedä totuutta. Tai jos tietää, ei voi ostaa myyjän kertoessa satuja. Mittaamalla tosiaan, joka siis haastavaa halppismittarilla. Lisäkuorman keston arpominen sitäkin vaikeampaa jos ei tunne esc:llä olevia komponetteja.
 
Tarvitset vaan tosiaan tavan kytkeä sen pois toiminnasta.
Kaipa se ihan alkeellisesti releellä onnistuu, kuten jo on ehdotettu. Syötetään konvertteria releen kautta. Jos ollaan labran puolella laiskoja ja pajan puolella rohkeampia, kokeilisin vaikka yrityksen ja erehdyksen kautta ajovalon virrasta otettavalla herätteellä. Mikä kanttijännite sinne sitten meneekin, niin jos ei 12 voltin rele kestä, 24-volttinen varmaankin vetää ja kestää.
 
Kaipa se ihan alkeellisesti releellä onnistuu, kuten jo on ehdotettu. Syötetään konvertteria releen kautta. Jos ollaan labran puolella laiskoja ja pajan puolella rohkeampia, kokeilisin vaikka yrityksen ja erehdyksen kautta ajovalon virrasta otettavalla herätteellä. Mikä kanttijännite sinne sitten meneekin, niin jos ei 12 voltin rele kestä, 24-volttinen varmaankin vetää ja kestää.
Juurikin näin. Kuten todettua, ylimitoitus oletuksena ja jos toimii, on tyytyväinen. Jos ei, vaihtaa releen. 24V rele vetänee varmasti tuossa piirissä joten sillä voi lähteä kokeilemaan ja kaveriksi kiinasta sitten se 12V rele. Tosin vaikka se kela ei mitä luultavammin oikosulkuun pala, voi varmistusta haluava laittaa etusulakkeen. Mitä pienempi, sitä parempi pitkälti, tosin riippuen toki sulakepohjasta ja pienimmästä saatavilla olevasta. Toki sen sulakkeen tulee kestää releen vetovirta.
Eikä tosiaan jonkun piirilevymallin pikkureleen kelavirta ole sellainen, joka vielä esc:n suuntaan aiheuttaisi ongelmia. Oletuksena siis näin, tuskin niin tarkalle on mitoitettu.
 
Terve. Onko kenelläkään suositella puhelinpidikettä joka ei peitä näkyvyyttä laudan omaan näyttöön, eli nopeuden ja akun tilan pitäisi näkyä. m365 pro lautaan etsin. Kiitos vastauksista.
 
Pystyyköhän/Uskaltaakohan sähköpotkulautaa jättää ulos näin talvella neljäksi tunniksi menon ajaksi, kun ei oikein sisälle voi viedä? Viekö tämmöset -15c pakkaset varauksen? Onkohan mitään kevyttä akulla toimivaa lämmitysjutskaa millä pitäisi sen sen verran lämpimänä, ettei akuston lämpö laske miinukselle?

Eli mulla on segwayn "potkustartti" E25e. Näihin on ilmeisesti saatavilla lisäakku, niin voikohan sen laitteen pakottaa käyttämään pelkästään vain sitä lisäakkua? Niin voisi ottaa sen akun sisälle sit ja käyttää sitä.
 
En jättäisi potkulautaa koskaan valvomatta muutamaa minuuttia pidemmäksi aikaa. Menopeli lähtee varkaan mukaan hetkessä sähkörälläkkää käyttämällä, vaikka olisi kuinka "hieno" lukko tahansa laitettuna.

Akkujen kapasiteetti pienenee alhaisissa lämpötiloissa ja ne myös purkautuvat nopeammin ja akkujen elinikä sekä niiden kennot voivat vahingoittua kylmässä, varsinkin jos niiden varaustila on alhainen tai jos ne ovat lähes tyhjiä.

En myöskään lataisi akustoa, ennen kuin ne ovat yli 15 asteisia.

Tuohon lisäakku kysymykseen en osaa vastata, mutta veikkaan että se kytkeytyy laudan oman akun kanssa samaan sähköjärjestelmään ja lisää sitä kautta kapasiteettia ja ajoaikaa.
 
Pystyyköhän/Uskaltaakohan sähköpotkulautaa jättää ulos näin talvella neljäksi tunniksi menon ajaksi, kun ei oikein sisälle voi viedä? Viekö tämmöset -15c pakkaset varauksen? Onkohan mitään kevyttä akulla toimivaa lämmitysjutskaa millä pitäisi sen sen verran lämpimänä, ettei akuston lämpö laske miinukselle?

Eli mulla on segwayn "potkustartti" E25e. Näihin on ilmeisesti saatavilla lisäakku, niin voikohan sen laitteen pakottaa käyttämään pelkästään vain sitä lisäakkua? Niin voisi ottaa sen akun sisälle sit ja käyttää sitä.
Tarviiko tälläistä edes kysyä?

Ei uskalla jättää
 
Voisi alkaa kesäksi katselemaan uutta menopeliä alle. Mikäs tällä hetkellä on se suositelluin malli, jos erityisesti arvostaa laatua ja toimintasädettä? MAX 30G kenties?
 
Viimeksi muokattu:
Morjesta! Tuli tilattua tuollainen Dualtron Ultra 2:nen, toivottavasti on rahansa arvonen kampe.

Osaisiko joku kertoa, että onko mahdollista tehdä/laittaa jonkinlainen nopeusrajoitin? Semmoinen mikä olisi käytettävissä siinä tangon lähettyvillä. Tarkoituksena siis saada vekotin lailliseksi lennosta.

Googlettamalla en älyttömästi saanut tietoa irti aiheesta, toivottavasti joku osaisi sanoa jotain.
 
Voisi alkaa kesäksi katselemaan uutta menopeliä alle. Mikäs tällä hetkellä on se suositelluin malli, jos erityisesti arvostaa laatua ja toimintasädettä? MAX 30G kenties?
G30 on hyvinkin suositeltava tuote juuri noiden kriteerien puolesta, jos etsii suhteellisen varmaa ja ehdottoman asianmukaista sekä laillista ajopeliä helpoille tienpinnoille. Erilaiset seisten ajettavat kilpapyörät, liikennelaittomat sähkömoottoripyörät ja maastokalusto ovat sitten asia erikseen. Sähköpotkulautana G30 on hyvä tai erinomainen. Onhan se vakioasetuksilla vaativamman tai lihavamman käyttäjän asteikolla laiska kiipeämään mäkeä, vaikka voittaakin ns. perustason selvästi joka tapauksessa. Virtaa voi aivan pilkkua viilatenkin laillisesti lisätä jonkin verran, ja tämä ei vallitsevan käsityksen mukaan ole suuri riski tekniikan kestävyydelle. Renkaatkin ovat kelvolliset, mikä ei ole itsestäänselvyys tuoteryhmässä. Ilmaa kannattaa muuten lisätä tarpeeksi, ellei ole ihan kuivan kesän orava.

Enkä ole ajanut kuin "gen 1" tekniikalla, ja uusi moottori on yleisen näkemyksen mukaan merkitsevästi parempi. Tässä vaiheessa yrittäisin olla tarkkaan selvillä siitä, että saisin nimenomaan uudemman version, ellei vanhasta saa erityisen hyvää tarjousta. Markkina-alueversiolla ei ole ymmärtääkseni mitään suurta merkitystä, kun asetuksen voi helposti itse vaihtaa haluamakseen ja fyysinen ero on pieni(sikäli kun tiedän, vain ohjaustangon asettelu, väri ja takavalo poikkeaa). Tähänastisen perusteella valitsisin nimenomaan D:n, jos valinta täytyy tehdä sen perusteella. Moottorijarruvipu on kivempi kuin kaulussoittokello.
 
Vihdoinkin tuli tänään 2k matkamittariin, mutta on sotkuista ajella näillä keleillä ja tuoda hiekat ja kurat mukana kotiin.

2k.jpg
 
Kiinnostava vaihtoehto tuo Zero 9 ilman muuta. Tuossahan on lähinnä erona jousitus vakiona, mikä on se ensimmäinen puute jota G30:n osalta lähtisin korjaamaan. Muuten sama hintaluokka, suunnilleen sama oletettu ja luvattu toimintamatka jne. Mutta onko tuotteesta laaja käyttökokemuspohja, onko valmistuksen laatu ja ajotuntuma läheskään sama?
 
Skand eli sama yhtiö joka myy Scogoa myy myös Vetta sähköskootteria joka on ihan perus skootterin näkönen 25 km/h menopeli.
Hintakin on hiukan kalliimpi ku noilla fatbike tyylisillä yleensä.
1600e perus ja 2000e plus malli.
Mut sen voin kertoo että ton plus mallin kun omistan että sen irrotettava akku painaa vajaa 10kg eli ei ihan hirveen kevyt mutta siirreltävä
Vieläkö on positiiviset kokemukset sähköskootterista? Iskin omatkin silmät tuohon Jettan Plus-malliin ensi kesää ajatellen. Onko akku siis nostettavissa irti helposti ja ladattavissa erikseen? Oletko sattumalta kehitellyt mitään tapaa saada vähän enemmän tavaraa kulkemaan mukana, tyyliin polkupyörän kori tai tarakka?
 
Jeps ja nyt olisi mun mielestä hyvä aika aika ostaa ennnen tulevaa kautta?

Mulla on reppu selassä ja tangossa koukku.

Lähes 100 kiloa liikuttaa ripeästi ja ostokset :thumbsup:

Tänään ajoa yli 15km (perjantaina).
 
Jaaha, taisin ostaa Kugoohon uuden akun, pian päästään testaamaan, kauan orkkiskontrolleri kestää 48V :comp:
 
Terve!Onko porukka tilaillut skuutteja Aliexpressistä?Näyttäs saavan xiaomi pro v2 400e.Onko mitään riskejä tilata?Aika iso ero Suomen ja vielä Viron hintoihinkin.
 
Terve!Onko porukka tilaillut skuutteja Aliexpressistä?Näyttäs saavan xiaomi pro v2 400e.Onko mitään riskejä tilata?Aika iso ero Suomen ja vielä Viron hintoihinkin.
Eipä siinä mitään riskejä ole kuin periaatteessa takuuton. Ja katsoo että lähetetään euroopan sisältä niin ei tule alveja.
 
Morjens, nyt kun lumet alkaneet sulamaan ja bensan hinta taas vaihteeksi nousemaan tuli mieleen josko fillarin sijaan hommaisi tälläisen sähkö skootterin.

Onko ehdotuksia jos kriteerit nämä:

Kuskin elopaino miltei 100kg
Työmatka eestaas ~26km. Duunissa mahdollisuus heittää johdon päähän
Olisi sen verran nopea ettei mummot fillaroi Ainoilla ohi
Mukavaa matkan tekoa, ilmeisesti ilma renkaat must
Hinnalla ei niin väliä kun köyhän ei ole varaa ostaa roskaa mikä kestää viikon
 
Morjens, nyt kun lumet alkaneet sulamaan ja bensan hinta taas vaihteeksi nousemaan tuli mieleen josko fillarin sijaan hommaisi tälläisen sähkö skootterin.

Onko ehdotuksia jos kriteerit nämä:

Kuskin elopaino miltei 100kg
Työmatka eestaas ~26km. Duunissa mahdollisuus heittää johdon päähän
Olisi sen verran nopea ettei mummot fillaroi Ainoilla ohi
Mukavaa matkan tekoa, ilmeisesti ilma renkaat must
Hinnalla ei niin väliä kun köyhän ei ole varaa ostaa roskaa mikä kestää viikon
Itselle tuli hankittua järeä peli - Dualtron Ultra 2. Kaikki nämä kriteerit täyttyvät. Tällä hetkellä helvetin tyytyväinen vaikka ensiajot näin talvella teinkin.
Saa Suomeen kuristettuna mallina (1kW/25kmh).
 
Jaaha, tuli tehtyä sellanen virhe et kävin kattomassa noita FLJ vehkeitä ja hinta herätti vähän sellasta fiilistä et eihän noi nyt niin kauheesti maksa...

Eli nyt oikeastaan tartteis keksiä joku syy minkä takia tollasta ei kannattais ostaa. Hengestähän tolla pääsee varmaan aika vaivattomasti ilman turvavarusteita et se nyt ainakin yks, mut varaosia ja kaikkea vaikuttais olevan saatavilla ihan mukavasti. Niitä vaikuttais pikasella selailulla muutama täältäkin löytyvän, et käyttökokemuksia olis ihan kiva kuulla. Pahakin kuolemanpelko ajettaessa, vai onko toi +30kg paino jo sen verran vakaa et tuuli ja muut setit ei ihan kauheesti kiinnosta kovemmassakaan vauhdissa?

Laitonhan toi luonnollisesti on, enkä usko et siinä on kauheesti selittelemistä et 25km/h tää vehje vaan kulkee kun ulkonäkö on toi. Katotaan nyt kuitenkin alkuunsa et miten M365 käyttäytyy lisäakulla ja 350W moottorilla, eiköhän sekin jo alkuunsa tarjoa ihan ok kokemusta, mutta tiiän kyllä itteni jo sen verran hyvin tässä vaiheessa et nälkä kasvaa syödessä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuossa ajelun jälkeen M365:ttä putsaillessa mieleen, että jos vaikka kohta kevään kynnyksellä vaihtaisi kymppituumaisiin renkaisiin. Epäilyttää vaan kovasti isompien mahtuminen, kun eihän tuossa etulokarin ja nykyisen kasipuolikkaan renkaan välillä ole kuin sentti väliä! Onko jollain kokemusta projektista ja mahdollisesti jotain kikkakolmosta jolla vaihto sujuu? Ei siis ole vaihto ollut työkalujen puutteesta tjms. kiinni, vaan oli tarkoitus odottaa alkuperäisten renkaiden puhkeamista ja hoitaa homma tuolloin. Nyt vaan näyttää, etteivät M365:n muka niin herkästi hajoavat renkaat mene rikki millään, joten lienee turha odotella.


Selvennykseksi siis, että ongelmana on nimenomaan eturenkaalle käytettävissä oleva tila. Takalokarin korotuspala jne. on toki jo valmiina.
 
Epäilyttää vaan kovasti isompien mahtuminen, kun eihän tuossa etulokarin ja nykyisen kasipuolikkaan renkaan välillä ole kuin sentti väliä!
Eihän ne mahdukaan. Tätä muutosta varten on korotuspalat.

E: Eikun enpä tiedä mitä etupyörän osalta tarvitsee tehdä, eikä minulla ole 365:ta. Muistin vaan sen, että takalokarin ja jalan korokkeet niissä valmiissa muutoskiteissä ainakin tulee. Näyttää olevan hyvinkin lähellä lopputuloksen kuvissa, eli ehkä se vaan just mahtuu.

Nopeasti vilkaisten eikös tuossa videossa vain katsottu, ettei pahasti raavi:

 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuossa ajelun jälkeen M365:ttä putsaillessa mieleen, että jos vaikka kohta kevään kynnyksellä vaihtaisi kymppituumaisiin renkaisiin. Epäilyttää vaan kovasti isompien mahtuminen, kun eihän tuossa etulokarin ja nykyisen kasipuolikkaan renkaan välillä ole kuin sentti väliä! Onko jollain kokemusta projektista ja mahdollisesti jotain kikkakolmosta jolla vaihto sujuu? Ei siis ole vaihto ollut työkalujen puutteesta tjms. kiinni, vaan oli tarkoitus odottaa alkuperäisten renkaiden puhkeamista ja hoitaa homma tuolloin. Nyt vaan näyttää, etteivät M365:n muka niin herkästi hajoavat renkaat mene rikki millään, joten lienee turha odotella.


Selvennykseksi siis, että ongelmana on nimenomaan eturenkaalle käytettävissä oleva tila. Takalokarin korotuspala jne. on toki jo valmiina.
Mulle on tulossa 10" renkaat M365een ihan tässä tällä viikolla niin voin ilmotella mitä käy. Mulla on joku tosi hatara muistikuva et viimevuonna kun sitä kattelin jo niin tohon etulokariin pitäs joku matalemmalla kannalla oleva pultti saada joka estäis sit sen raapimisen, joten nähtäväks jää mitä ton paketin mukana tulee. Takalokarin ja jalan koropalat näkyi ainakin kuvissa, mut eniten mietityttää just se eturengas.

Toki mulla samalla vaihtuu moottorikin edestä niin sekin vielä vähän heittää kapuloita rattaisiin jos siinä on pienikään kokoero :dead:
 
Tulihan sitä taas käytyä +5km kauppareissu laudalla.

Hiekka ja lumisohjo liukasta. Muuten pystyi ajelemaan suht' normaalisti.
 
Tämä Xiaomin ja Mersun yhteistyössä kehittelemä lauta on vihdoin saapunut myyntiin. Ei tunnu spekseiltään kovasti eroavan normi versiosta. Hinnassa eroa sitten onkin

verkkokauppa.com/69443
 
Ei jatkoon. Itse olisin varmaan mällännyt tänään pari kertaa sohjossa, jos olisi pitänyt etuvetoisella lähteä sutimaan.
 
Tuli tuossa ajelun jälkeen M365:ttä putsaillessa mieleen, että jos vaikka kohta kevään kynnyksellä vaihtaisi kymppituumaisiin renkaisiin. Epäilyttää vaan kovasti isompien mahtuminen, kun eihän tuossa etulokarin ja nykyisen kasipuolikkaan renkaan välillä ole kuin sentti väliä! Onko jollain kokemusta projektista ja mahdollisesti jotain kikkakolmosta jolla vaihto sujuu? Ei siis ole vaihto ollut työkalujen puutteesta tjms. kiinni, vaan oli tarkoitus odottaa alkuperäisten renkaiden puhkeamista ja hoitaa homma tuolloin. Nyt vaan näyttää, etteivät M365:n muka niin herkästi hajoavat renkaat mene rikki millään, joten lienee turha odotella.


Selvennykseksi siis, että ongelmana on nimenomaan eturenkaalle käytettävissä oleva tila. Takalokarin korotuspala jne. on toki jo valmiina.
Étulokasuojaan täytyy vaihtaa nimenomaan pienemmällä kannalla oleva pultti, niin kuin Raxama mainitsikin, tulee ainakin mukana esimerkiksi tuossa sarjassa: 1.99US $ 50% OFF|Upgrade Electric Scooter 10
 
Mulle on tulossa 10" renkaat M365een ihan tässä tällä viikolla niin voin ilmotella mitä käy. Mulla on joku tosi hatara muistikuva et viimevuonna kun sitä kattelin jo niin tohon etulokariin pitäs joku matalemmalla kannalla oleva pultti saada joka estäis sit sen raapimisen, joten nähtäväks jää mitä ton paketin mukana tulee. Takalokarin ja jalan koropalat näkyi ainakin kuvissa, mut eniten mietityttää just se eturengas.

Toki mulla samalla vaihtuu moottorikin edestä niin sekin vielä vähän heittää kapuloita rattaisiin jos siinä on pienikään kokoero :dead:

Juuri piti vilkaista josko korotussetissä oli mukana tuo matalakantainen pultti, mutta on näköjään johonkin ihmeeseen hukkunut koko setti! Tai sitten vain liian hyvään talteen laitettu. Noinkohan sitten vaan pitää suosiolla tilata uusi.

Edit: Löytyi. Ei ole mukana matalakantaista pulttia. Myös takalokariin tarkoitettu uusi tuki 10 tuuman renkaille... näyttääkin olevan väärä, eli vakiorenkaille. Pitänee siis tilailla uudestaan jas toivoa, että tällä kertaa tulee oikeaa tavaraa.

Useamman videon katselin noista 10 tuumaisiin päivityksistä ja oli eroja renkaan ja lokarin välillä olevan tilan suhteen. Yksikään ei kuitenkaan ollut niin ahdas kuin omassa kulkupelissä. Mitäs ihmettä...
 
Viimeksi muokattu:
Étulokasuojaan täytyy vaihtaa nimenomaan pienemmällä kannalla oleva pultti, niin kuin Raxama mainitsikin, tulee ainakin mukana esimerkiksi tuossa sarjassa: 1.99US $ 50% OFF|Upgrade Electric Scooter 10

Se ei kuitenkaan taida tuoda yhtään lisää tilaa renkaan ja itse lokarin väliin? Laskeskelin, että pelkästään renkaan ja lokarin väli pitäisi olla nyt 1,9cm-2cm minimissään, plus sitten tuo pultin kannan vaatima tila, jotta suurempi rengas mahtuisi? No, eiköhän se tässä ajan mittaan selviä...
 
Se ei kuitenkaan taida tuoda yhtään lisää tilaa renkaan ja itse lokarin väliin? Laskeskelin, että pelkästään renkaan ja lokarin väli pitäisi olla nyt 1,9cm-2cm minimissään, plus sitten tuo pultin kannan vaatima tila, jotta suurempi rengas mahtuisi? No, eiköhän se tässä ajan mittaan selviä...
Se renkaan ja lokarin väliin jäävä tila on joku pari milliä. Se vakiopultti tulee just sen verran ulos et siihen pitää saada korvaava tilalle jossa lyhyempi kanta, muuten hinkkaa rengasta.
 
Se renkaan ja lokarin väliin jäävä tila on joku pari milliä. Se vakiopultti tulee just sen verran ulos et siihen pitää saada korvaava tilalle jossa lyhyempi kanta, muuten hinkkaa rengasta.

Renkaan vaihto suuremmaksi syö tilasta about 2cm. Omassani on lähtötilanteessa tilaa vain sentti, joten nyt pitää miettiä josko onnistuu lainkaan!
 
Juuri piti vilkaista josko korotussetissä oli mukana tuo matalakantainen pultti, mutta on näköjään johonkin ihmeeseen hukkunut koko setti! Tai sitten vain liian hyvään talteen laitettu. Noinkohan sitten vaan pitää suosiolla tilata uusi.

Edit: Löytyi. Ei ole mukana matalakantaista pulttia. Myös takalokariin tarkoitettu uusi tuki 10 tuuman renkaille... näyttääkin olevan väärä, eli vakiorenkaille. Pitänee siis tilailla uudestaan jas toivoa, että tällä kertaa tulee oikeaa tavaraa.

Useamman videon katselin noista 10 tuumaisiin päivityksistä ja oli eroja renkaan ja lokarin välillä olevan tilan suhteen. Yksikään ei kuitenkaan ollut niin ahdas kuin omassa kulkupelissä. Mitäs ihmettä...
No, eilen väkertelin ton paskan kanssa turhankin monta tuntia.

Toi kymppituumasten vaihto ei oo mikään läpihuutojuttu, ja se vaatii oikeenlaisia työkaluja. 18 koon kiintoavain nyt ainakin, tai helvetin järeä jakoavain. Eturenkaan pultit on vedetty johonkin kosmiseen momenttiin, ja ite jouduin hakea vaatehuoneesta tangon vipuvarreksi et se paska antautu. Muoviset rengastyökalut kanssa plussaa, ei jätä jälkiä. Samoten joku iskevä vehje millä saat moottorin auki, sillä siinä venttiilipaikassa on sellanen muovinen holkki joka on vittumaisesti edessä kun yrittää uutta sisäkumia laittaa tai vanhaa ottaa pois. Vanhan saa nitkuttamalla ilmankin avaamista, mutta uutta ei oikeastaan millään. Ite tein sen virheen et perus ruuvarilla koitin avata, ja pyöristin yhden kannan. Lopputuloksena höyläsin sen muoviholkin kokonaan pois tieltä, ei sillä mitään funktiotakaan ole et sinällänsä aivan se ja sama kummin tekee.

Ja sit vielä tärkeimmät, eli jos sulla on mikä tahansa muu vekotin kun perus M365 tai ekan mallin Pro, niin todennäkösesti se kitti ei käy siihen. Mulla on Essential joka ei nyt nykykunnossaan enää essentialia kyllä oo nähnykkään, mutta ne takalokarin korokkeen ruuvit oli liian lyhkäset, tai kaks niistä oli. Lisäks sitä etulokarin lyhyempikantasta ruuvia ei tullu ollenkaan mukaan, eli sekin pitää käydä ihmettelemässä. Ehkä isoin ongelma on se takavalon kaapeli ja miten sen vetää sen koropalan jälkeen, sillä se ei enää vanhalle paikallensa mene ja takarengas helvetin helposti alkaa siihen hinkkaamaan ja nopeesti onkin entinen takavalo. Tarpeeks kun miettii ratkasuja niin löytää jonkun sopivan gheton metodin, mutta en kyllä ikimaailmassa ois uskonu et näinkin tuskanen taival toi koko prosessi vois olla.

Ja jos sulla on vakiona takalokarissa kiinni tukirauta, niin se ei luonnollisestikkaan käy tohon kymppituumaseen sitten. En ite nopeasti katottuna löytänyt aliexpressistä tai muualtakaan Pro2/1S/Essential malleille korvaavaa vehjettä, eli ranetukseks menis tääkin homma jos siihen kokee jaksavansa ryhtyä. Ite kattelen sitten myöhemmin, nyt ei kiinnosta oikeastaan koskeakkaan koko vehkeeseen rassausmielessä tän episodin jälkeen.

Mut tulipahan tossa rassaukset valmiiks saatua lähettyä vitutuspäissään kokeilemaan et työntääkö koko vehkeen suoraan roskikseen ja tilaa kovempaa vehjettä tilalle vai tuliko siitä nyt mitään. Firmiksen puolelta säädöt kuntoon (10 tuumasille tosiaan pitää vaihtaa renkaankoko vähintään, jos muuta modausta nyt ei satu olemaan sisässä) ja autotiellä kaasu pohjaan. Hymyilyttihän se kuitenkin sit, kummasti näihinkin romuihin saa eloa laittamalla toisen akun kylkeen ja vaihtamalla moottorin 350w malliin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom