Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

MAX-G30 etujarrun painaminen antaa myös käskyn takarenkaan moottorille jarruttaa ja yksi liikennevaloihin pysähtyminen meinasi mennä ajotielle saakka liukumisen takia.

Hyvin tuolla pystyy ajamaan kunhan menee tarpeeksi rauhallisesti ja osaa arvioida jarrutusmatkat.

Keskitalvella auratuilla tieosuuksilla muutaman asteen pakkasessa tuskin tulee samanlaista ongelmaa kuin nyt liukkaassa loskalumessa.
 
MAX-G30 etujarrun painaminen antaa myös käskyn takarenkaan moottorille jarruttaa ja yksi liikennevaloihin pysähtyminen meinasi mennä ajotielle saakka liukumisen takia.

Hyvin tuolla pystyy ajamaan kunhan menee tarpeeksi rauhallisesti ja osaa arvioida jarrutusmatkat.

Keskitalvella auratuilla tieosuuksilla muutaman asteen pakkasessa tuskin tulee samanlaista ongelmaa kuin nyt liukkaassa loskalumessa.
Saman tuo oma lauta tekee jarrua käyttäessä paitsi tosiaan ovat päinvastaisessa järjestyksessä. En vain erityisemmin pidä talvikeliä ajatellen ajatuksesta laudan jarruttelevan sähköllä kuten parhaaksi näkee. Varsinkin eturenkaan osalta on enemmän kuin suotavaa olla omassa hallinnassa.
Eipä muuten olisi vaikea toteuttaa absia siihen sähköjarruun. Jarruvoimien ollessa vielä aika maltillisia, ei taida silti tarvetta juuri muuten kuin talvella olla.

Omassa laudassa on talvikäyttöä ajatellen "ominaisuus" joka ei välttämättä ole paras mahdollinen. Jos käytät jarrua nopealla syklillä useamman kerran edestakaisin, lisää lauta reilummin sähköisen jarrun tehoa. Talvikelillä aivan varmasti lukkoon asti.
 
Kellään kokemusta LG30Ah akun talvikäytöstä? Miten nopeasti kylmä viä 'potkun' tai mikä paras tapa ladata kylmille säille?
 
Kellään kokemusta LG30Ah akun talvikäytöstä? Miten nopeasti kylmä viä 'potkun' tai mikä paras tapa ladata kylmille säille?
Minkä akun? Tuo ei kerro vielä mitään.

Potkulaudan litiumioniakku kyllä antaa tehoa ulos ihan nätisti "talvikäytössä" kuten nollakelissä, kovilla pakkasilla epäilemättä huonommin. Akkukennojen valmistaja antaa datasheetissä jotain määreitä, kiinalaisen akkupaketin valmistaja luultavasti yleensä niistä vähän lipsuu tai muuten soveltaa omiaan, pahimmillaan käyttää kennotukseen mitä sattuu linglongeja luvatun sijaan.

Nollaan asteeseen saakka kaikki on melkein kuin kesällä, pienessä pakkasessa kaikki akut kestävät purkaa, kovassa kuormituksessa lämmittävät kivasti itseään, vähän tätä viileämmässä ja oikein kylmässä kai hyötyisivät eristeestä, kunhan ei vaan pääse käymään niin että kuumenevat liikaa. Pääasiassa voisin uskoa, että ongelmia ei tule jos akku säilytetään ennen käyttöä huoneenlämmössä tai edes peruslämpimässä tallissa ja otetaan suoraan ajoon. Jos se taas jätetään kovassa pakkasessa parkkiin, ongelmia on odotettavissa. Ihan tosi fantsua on, jos systeemi edes näyttää akkupaketin sisälämpötilan ja rakenne on sellainen, että voisi olettaa sen olevan melko tasainen kauttaaltaan.

Lataamista pääosin ei suositella tai sallita akun ollessa miltään osin alle 0 celsiusasteen lämpötilassa. Se on jossain määrin mahdollista, mutta halvan kuluttajaelektroniikan latauspiiriä ei ole suunniteltu siihen eikä se ole välttämättä edes kovin käytännöllinen idea kevyissä sähköajoneuvoissa muutenkaan.

Kai se paras tapa ladata kännimopojen akkuja kylmille säille on ottaa ne ennen latausta toviksi sisätiloihin ja ladata siellä niin korkeaan varaukseen kuin laturi antaa myöden. Niinikään niitä kannattaa tällöin aina purkaa vain välittömän tarpeen verran ja ladata taas täyteen.
 
Hakuun OTG-laskettelulasit ja lähimmästä sopivasta liikkeestä nouto matkaan.
Osa on tottakai varsin värikästä mutta esimerkiksi: Bolle Y6 Otg aikuisten laskettelulasit (musta) Ja osaan saa ihan kirkastakin linssiä jos pimeitä kelejä varten haluaa.

Nuo olisivat ihan siistin ja hillityn näköiset, mutta pitää jossain liikkeessä päästä testaamaan, ettei silmälasien sangat haittaa. Kiitti vinkistä. :thumbsup:
 
Projekti alustavalot aloitettu ja pitäisi vielä jaksaa nitkuttaa taltalla kahdelle lednauhalle raot reunoille.

130804330_10158974651934295_6637023864551057152_o.jpg
 
Pojalle on tulossa joululahjana max g30p sähköpotkulauta, tuossa taitaa olla rajoitin nyt 30km/h. Saako sen saa muutettua 25km/h niin, että poika ei saa sitä muutettua takaisin :)
Lukko pitää myös hankkia, u-rauta taitaa olla paras ratkaisu?
 
Pojalle on tulossa joululahjana max g30p sähköpotkulauta, tuossa taitaa olla rajoitin nyt 30km/h. Saako sen saa muutettua 25km/h niin, että poika ei saa sitä muutettua takaisin :)
Jos nyt ei oleteta, että ryhdyt rakentamaan koko ajoneuvoa uusiksi vaan aiot vain konfiguroida sen uudelleen; riippuu siitä, minkä ikäinen poika on ja/tai onko hän nörtti vai sählyjonne.

Muutos on hyvin helppo tehdä Xiaoflasherilla älylaitteen avulla ja lopputuloksena ajokki on ihan yhtä helposti tai vaikeasti viritettävissä kuin paketista otettu 25 km/h rajoitettu "eurooppamallinen" G30. Tai siis oikeastaan se on silloin käsittääkseni de facto sama tuote. Ero lienee myyntipakkauksessa, painatuksissa ja tarroissa. G30D eroaa tämän lisäksi fyysisiltä varusteiltaan.
 
Latasin tuon xiaoflasherin mutta sitä ei voi vielä käyttää kun potkulauta ei ole yhdistettynä.
Vaatiiko sovellus salasanaa tms. kirjautumista potkulautaan ennen konfigurointia?
 
Latasin tuon xiaoflasherin mutta sitä ei voi vielä käyttää kun potkulauta ei ole yhdistettynä.
Vaatiiko sovellus salasanaa tms. kirjautumista potkulautaan ennen konfigurointia?
Itse tein ensin normaalin käyttöönoton Ninebotin omalla sovelluksella, johon muistaakseni pitää ensimmäisenä tehdä myös yksi turhaketili. Tällöin älylaite tätä poropietarisovellusta käyttäen ottaa yhteyden laitteeseen ja se aktivoituu käyttöön; paketista otettaessa se on aluksi tavallaan deaktivoitu eli kulkee vain nusutehoilla kävelyvauhtia. En voi varmaksi sanoa mutta luulisin, että ongelma johtuu nyt siitä, ettei xiaoflasherin käyttö onnistu ennen aktivointia.

Saattaa myös olla, että laitteen bluetoothin saaminen paritettavaan tilaan vaatii virran kytkemisen lisäksi jonkun lyhyen painalluksen, jolloin bluetooth-symboli mittaristossa vilkkuu. En ihan tarkkaan muista, mutta pitäisi rävellyksellä onnistua. Tämä itse käyttöönotto muistaakseni neuvotaankin käyttöohjeessa tai paketissa, paljon muuta ohjeista ei kai irti saanutkaan paitsi vinkkejä miten välttää telomasta itseään. :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Houh, tuli tossa black fridayna sitten ostettua herätteenä Elisalta Unagi potku pöykylä ja ehkei olis tarvinnut valvojais whikeytä ottaa mut.. Saako tohon edes varaosia? Etiskelin jotain googlesta mut eipä löytänyt mittään tämä henkilö.

Sen verran ehdin testata että varmaan tohon käyttöön mitä ajattelin niin varmaan toimis. Mäen menee ylös hyvin ja putoo takas paremmin mutta..

Mut tekeekö mitään jos ei voi huoltaa tai jottai muuta konnan koukkuja, takuuta kait 2v on tossa.

Täs kyselee 45v ikuinen lapsi tai jtn...
 
Latasin tuon xiaoflasherin mutta sitä ei voi vielä käyttää kun potkulauta ei ole yhdistettynä.
Vaatiiko sovellus salasanaa tms. kirjautumista potkulautaan ennen konfigurointia?
Eikö se nopeus mene automaattisesti alueen mukaan kun rekisteröi laitteen ja sen mukaan maks. nopeus 25km/h?

Saksassa taisi olla vaan 20km/h mitä saa ajella.
 
Morjesta! Tässä selailin vähän tuota geekbuyingia suunnitelmissa ostaa semmonen kugoo mutta osu silmään tämmönen youping 02 (YOUPING Q02 Folding Electric Scooter 500W Motor 48V/18Ah Battery 10 Inch Tire Containing Seat - Black) osaiskohan kukaan sanoa, että uskaltaako/kannattaako ottaa mieluummin tommonen ku kugoon 1s pro. Paperilla ainaki näyttäs olevan aikas vahva.
Katso ennen ostamista, onko miten hyvin varaosia saatavilla.

Voi kuullostaa tyhmältä, mutta jos varaosia ei ole, mitä tekee laudalla?
 
Eikö se nopeus mene automaattisesti alueen mukaan kun rekisteröi laitteen ja sen mukaan maks. nopeus 25km/h?

Saksassa taisi olla vaan 20km/h mitä saa ajella.
Hyvä jos menee, en tiedä vielä. Laite on tosiaan vielä tiukasti paketoituna niin ei pääse kokeilemaan appeja ja asetuksia. Eiköhän tuo aattona selviä
 
Myös Window 10 Storesta löytyvällä Ninebot-Flasher sovelluksella voi fläshätä jonkun muun firmwaren ja löytyy myös nettisivu, mistä voi itse säätää omanlaisen firmwaren eri ominaisuuksilla.
 
Eikö se nopeus mene automaattisesti alueen mukaan kun rekisteröi laitteen ja sen mukaan maks. nopeus 25km/h?

Saksassa taisi olla vaan 20km/h mitä saa ajella.
Ainakin G30D kulki Suomesta ostettuna ja Suomessa aktivoituna 20 km/h.

Lisäksi teho taisi kasvaa pelkällä serialin vaihdolla. Vaikea sanoa varmaksi kun tein vain hyvin vähäisen pihakoeajon aktivoinnin jälkeen ennen xiaoflasheria ja muutosta global/30 km/h vaihtoehtoon. Ja en siis ainakaan tietoisesti valinnut mitään muuta kuin markkina-alueen/sarjanumeron muutoksen. Myös valologiikka muuttui eli pakotettu ajovalo hävisi ja toimii kuten kuuluu, mutta asiallinen takalyhdyn toiminta vaihtui samalla vilkkuvaksi pellevaloksi.
 
Joku täältä on varmaan tilannut laudan aliexpressistä? Kiinnostaisi miten kävi verojen ja tullimaksujen kanssa?
 
Joku täältä on varmaan tilannut laudan aliexpressistä? Kiinnostaisi miten kävi verojen ja tullimaksujen kanssa?
Myyjän ilmoituksen mukaan hinta oli kaikkine kuluineen. Lauta tuli junalla eurooppaan ja siitä rekalla Suomeen. Toimituksessa meni melkein kaksi kuukautta, mutta ilmeisesti yleensä menee kuukausi.
Ei ylimääräisiä kuluja tullut maksettavaksi.
 
Myyjän ilmoituksen mukaan hinta oli kaikkine kuluineen. Lauta tuli junalla eurooppaan ja siitä rekalla Suomeen. Toimituksessa meni melkein kaksi kuukautta, mutta ilmeisesti yleensä menee kuukausi.
Ei ylimääräisiä kuluja tullut maksettavaksi.
Kiitos!
Tosiaan vähän tuota itsekin nyt tutkin. Taidan tilata Euroopan varastosta laudan, ei tullia ei ALV
 
Juu usealla Aliexpress -myyjällä varasto eu -alueella, josta toimitus. Näin välttyy veroilta ja alvilta. Näin itel, kun skuutin tilasin ja toimitettiin hollanista.
 
Mitenkähän ninebot g30 maxin saa laitettua bt pairing tilaan? Ensimmäisen kerran virrat päälle ja silloin paritin sen omaan luuriin. Nyt pitäisi saada pojan luuriin yhteys mutta eipä onnistukaan, kun ei keksitä miten saa uudelleen pairingin päälle :D
 
Lisätään nyt ensikokemukset ominaisuuksista.

gear 1: max 28km/h gear 2: max 45km/h gear 3: en kokeillu :D. Eco moodi rauhottaa laudan kiihtymistä niinkun vois olettaakin ja hieman heikommin jaksaa maksimeja vetää, mut ero loppupeleis hyvin pieni. Single dual motor napista tulikin sitten tärkein, singlellä hiihtelee hienosti tasasella, alämäkeen ja loivaan ylämäkeen, mutta ehdottomasti näillä läskeillä pitää laittaa dual päälle isompiin mäkiin ja sitten kyl kulkeekin ylämäkeen sen mitä tasasellakin. Villinä veikkauksena sanosin, että käyttäytyy kuin xiaomi m365 pro gear 1, single motor ja eco asetuksilla, siitä kaikki ylöspäin.

12km reissu tuli laudan mukaan ja yhtään palkkia ei kadonnu latausta.
Negat jarrut kitisee miten millonkin kun jarruttelee, regenerative braking piti ottaa heti pois päältä, suorastaan vaarallisesti töksäytteli menoa, etuiskarit on enemmän koriste kun toimiva laitos, sanosin et jotain vaimentaa, mutta kyl tienylityksiin pitää kävelyvauhtiin hidastaa ettei hajoo lauta tai sälli. Takaiskari toimii kuten pitääkin.
Yleiskokemuksena alkuun oli sillain että hyi saatana eihän tällä uskalla yli 25km/h mitenkään ajaa mut paluumatkalla hiihtelin jo 35-40km/h. yllättävän äkkiä tottuu laudan epävakaaseen luonteeseen.
Ihan hemmetin hyvä ostos kyl.

Muoks, laudan kyytiläisenä 100kg sälli. Merkki ja malli: FLJ T11

Muoks2, Kävin vielä ilokseni kaukajärven kiertämässä niin että endomondo oli päällä:
Screenshot_20200622-221822.png
Screenshot_20200622-221711.png


Matkamittari näyttää nyt 40km, ettei ei ainakaan tarkka ole tai sekos jollain tavalla matkalla. Jokatapauksessa kokonaisuudessaan nyt noin 22km ja 4/5 palkkia akkua jäljellä.
Ps. P2 magnetic pole logarithmic oli 10 kun manuaalin mukaan pitää olla 16. Se nyt korjattu, luultavasti mittarikin tarkentuu.


Korjaantuiko matkamittari? Onko nopeusmittarille joku oma säätö vai vaikutaako tuo asetus myös siihen? T11 tulossa ensi viikolla ja olis kiva säätää suoraan asetukset kuntoon.
Myös muut vinkit tervetulleita :)
 
Viimeksi muokattu:
Korjaantuiko matkamittari? Oliko nopeusmittarille joku säätö vai vaikutaako tuo asetus myös siihen? T11 tulossa ensi viikolla ja olis kiva säätää nää heti kuntoon. Myös muut vinkit tervetulleita :)
 
Yleiskokemuksena alkuun oli sillain että hyi saatana eihän tällä uskalla yli 25km/h mitenkään ajaa mut paluumatkalla hiihtelin jo 35-40km/h. yllättävän äkkiä tottuu laudan epävakaaseen luonteeseen.
Ihan hemmetin hyvä ostos kyl.
Tämä lienee vähän jokaisen sähköpotkulaudan (ja toki aloittavan käyttäjän) kokemus. Hirveän epävakaa ja huono kyyti on ensikokemus, tottuminen nopeaa ja hyvin äkkiä nopeuden tunto katoaa tai siis muuttuu melkein samaksi kuin mopolla. Silti ajetaan liikennemerkin päähän naulatulla haravan varresta ohjailtavalla postilaatikolla, joka lentää jontkaan ensimmäisestä kunnon töyssystä eikä siinä tehdä mitään. Tietyllä tavalla siis ajokki on petollisen turvallisen tuntuinen.

Tietysti laudan ja pyörien kokoluokasta riippuen tämä tapahtuu eri nopeuksissa ja voin kuvitella, että superkompaktilla kovakumipyöräisellä 20-25 jo tuntuu melkein rässimiseltä(jos lauta edes kulkee yli 20 km/h), kun taas raskaammalla "kevytmoottoripyörällä ilman penkkiä" 60 km/h köröttely hyvällä päällysteellä lienee rennon tuntuista. Augment 10:llä ja G30 taas tottuu hyvinkin ajamaan 25+ jos ja kun se sattuu kulkemaan*, vaikka huonommalla väylällä rytinän tiedostaa ja varsinaisiin vaurioihin ei houkuta ajaa täysillä. Oli kulmarauta mikä hyvänsä, voin kuvitella että 25-30 km/h nopeuksissa kaatuminen sattuu aika paljon kovemmin kuin alle 15, vaikka ajotuntuma kesäsäässä hyvällä pätkällä on jokseenkin sama. Puhumattakaan jos ajattelisi kaatuvansa moposkootterivauhdista ilman ajovarusteita(lasit, hanskat ja pottakypärä on pitkälti sama), eikä saa edes sitä lowsider-suojavaikutusta kuin normaalilla kaksipyöräisellä useimmissa kaatumistapahtumissa saisi.

*Tässä ei siis tarkoiteta tuhmaa laitonta ajoa, vaan ilmiötä jossa kuplavolkkarikin kulkee yli kahtasataa jos sillä ajetaan rotkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä lienee vähän jokaisen sähköpotkulaudan (ja toki aloittavan käyttäjän) kokemus. Hirveän epävakaa ja huono kyyti on ensikokemus, tottuminen nopeaa ja hyvin äkkiä nopeuden tunto katoaa tai siis muuttuu melkein samaksi kuin mopolla. Silti ajetaan liikennemerkin päähän naulatulla haravan varresta ohjailtavalla postilaatikolla, joka lentää jontkaan ensimmäisestä kunnon töyssystä eikä siinä tehdä mitään. Tietyllä tavalla siis ajokki on petollisen turvallisen tuntuinen.

Tietysti laudan ja pyörien kokoluokasta riippuen tämä tapahtuu eri nopeuksissa ja voin kuvitella, että superkompaktilla kovakumipyöräisellä 20-25 jo tuntuu melkein rässimiseltä(jos lauta edes kulkee yli 20 km/h), kun taas raskaammalla "kevytmoottoripyörällä ilman penkkiä" 60 km/h köröttely hyvällä päällysteellä lienee rennon tuntuista. Augment 10:llä ja G30 taas tottuu hyvinkin ajamaan 25+ jos ja kun se sattuu kulkemaan*, vaikka huonommalla väylällä rytinän tiedostaa ja varsinaisiin vaurioihin ei houkuta ajaa täysillä. Oli kulmarauta mikä hyvänsä, voin kuvitella että 25-30 km/h nopeuksissa kaatuminen sattuu aika paljon kovemmin kuin alle 15, vaikka ajotuntuma kesäsäässä hyvällä pätkällä on jokseenkin sama. Puhumattakaan jos ajattelisi kaatuvansa moposkootterivauhdista ilman ajovarusteita(lasit, hanskat ja pottakypärä on pitkälti sama), eikä saa edes sitä lowsider-suojavaikutusta kuin normaalilla kaksipyöräisellä useimmissa kaatumistapahtumissa saisi.

*Tässä ei siis tarkoiteta tuhmaa laitonta ajoa, vaan ilmiötä jossa kuplavolkkarikin kulkee yli kahtasataa jos sillä ajetaan rotkoon.

Joo näin se on, kaikkeen tottuu eikä ota kyllä moiset laudat paljon vastaan vaan itse kuski jos kaatuaa. Tarkoitus ei tosiaankaan ole ajaa viittäkymppiä ja vaarantaa liikeennettä/perseillä. Tietysti kovaakin voi ajaa vaikka lähimetässä. Enemmänkin vääntöä kaivataan. Xiaomi M365 Pro puhti loppuu mäissä jonkin verran kesken, tehoa ei vain ole yhtään reservissä vaan pakko vetää kaasu pohjassa kokoajan, ei kiva. Ja sit ku siinä joku kyrpä vetää vielä fillarilla ohi onhan se nyt perseestä, ei se vaan käy.

Kokemusta kaksipyöräisistä on kyllä crossipyöristä lähtien, joten ei nyt hirveesti vielä pelota. Tarkkana ja suojavarusteet lähes aina kuitenkin päällä jo xiaomilla ajaessa.

Pahuksen talvi tulee vaan tielle
 
Sain vasta tänään kimmokkeen ja lyhensin ledinauhat oikeaan mittaan, porasin/viilasin johtojen läpiviennit ja liimasin nauhat pohjapanssariin kiinni.

Ruuttasin vielä loputkin muoviliimat nauhojen päälle, että tulee kunnon kiinnitys ja vesitiiviys.

1.JPG


2.JPG
 
Pari lyhyttä videota alustavalojen testauksesta.

Pitää käydä tänään hakemassa lisää tarvikkeita, että saisin kasattua systeemin paikoilleen.



 
Onkos porukalla kuinka kokemuksia noista "harrikka" mallisista sähköhärpäkkeista,itelle vaan jotenkin ainakin omaan silmään näyttää ihan veikeiltä ja sellasta vois jopa tässä kevään aikana harkitakkin kun niissä ainakin näyttäs toi kantavuus olevan 180+kg ...kaikki kun ei ole niitä kevyitään.
mopo.jpg
 
Aika paljon kehtaamista tuollainen ainakin vaatisi. Ilman muuta fiksu ajoneuvo tiettyyn käyttötarpeeseen - kävisi minulle jos olisi helppo säilytysmahdollisuus. Onhan tuollainen määränpäässä ulos jätettynä vaikeampi nussia kuin potkulauta, tavarankuljetusmahdollisuuksia on jne. Joka tapauksessa vähän hillitymmän näköinen olisi minulle se valinta. Lisäksi avoin runko on oleellinen ominaisuus, jonka menettäminen nololla mainostelineellä ei oikein miellytä.
 
tuohan tuo "Moottoripyörämäinen" runko siihen tukevuutta ,kaikki kun ei ole niitä alle80 kilosia,ja mitäs kehtaamista toi vaatii,ajaahan jotku niillä blingblong pakoputki tuunatuilla kinnereilläkin joissa on jättimäiset lintulaudat takaluukun päällä ja kuvittelevat että desibelit on hevosvoimia ;-)
 
Viimeksi muokattu:
tuohan tuo "Moottoripyörämäinen" runko siihen tukevuutta ,kaikki kun ei ole niitä alle80 kilosia,
Juu, teoriassa samaan tapaan kuin umpiauto on cabriota kiertojäykempi. Oikeasti tämä on suunnittelukysymys eikä kilo lisää rautaa haittaa tuon kokoisessa siinä missä potkulaudassa haittaisi. Ei avorunkoinen skootteri tai moposkootterikaan oletuksena läskin alta hajoa.
 
Oletus on aina oletus kun tosiaan kaikki ei ole niitä 60-80 kiloisia..suomessa kun on paljon myös miehiä joilla elopainoa on reilustikkin yli 100kg.Ja mitä tollasta muutaman satkun potkulautaa kävin kokeileen niin ,se oli kuin olis trampoliinin päällä ollut.Jätetään noi omat teoriat oletukset ihan sinne omaan "tietoon"vaan .
Ja ei tuollainen kehtorunko tuo sitä jäykkyyttää vain teoriassa vaan ihan käytännössäkin.
 
Ei omakohtaisia kokemuksia (itsellä potkulauta), mutta kaverilla ollut jonkun aikaa tommonen vastaavan näköinen vehje, toskin huomattavast leveämmillä renkailla. Voisin kuvitella että siinä kohtaan kun potkulaudasta loppuu kantokyky niin loppuu Suomen tehoilla myös..tehot. Tuommoinen laitos painaa kymmeniä kiloja ja siihen päälle vaikka se 100kg+ kuski, ja 500-1000w tehoja niin hyytyy kivasti jo pienessä ylämäessä. Ehkä jokuu sähköfillari olisi toimivampi ratkaisu?
 
Oletus on aina oletus kun tosiaan kaikki ei ole niitä 60-80 kiloisia..suomessa kun on paljon myös miehiä joilla elopainoa on reilustikkin yli 100kg.Ja mitä tollasta muutaman satkun potkulautaa kävin kokeileen niin ,se oli kuin olis trampoliinin päällä ollut.Jätetään noi omat teoriat oletukset ihan sinne omaan "tietoon"vaan .
Ja ei tuollainen kehtorunko tuo sitä jäykkyyttää vain teoriassa vaan ihan käytännössäkin.
Höps. En minä mitään oletuksiani kertonut vaan ihan koneenrakennuksen perusoppimäärään nojaten yleisesti riidattomia faktoja. Ei ole temppu eikä mikään tehdä hyvin jäykkä avorunkoskootteri, jos vähän piirtovaiheessa nähdään vaivaa, etenkin kun voidaan laittaa huoletta pari kiloa lisää. Kantavuudeksi voidaan mitoittaa yhtä hyvin 80 kuin vaikkapa 180 kg. Ei tässä ole mitään epäselvää, enkä todellakaan pidä hyvin perusteltuja näkemyksiäni omana tietonani jatkossakaan, ainakaan minkään "kuulikko, poika" -vastineen johdosta. Joku roti.

Eikä ns. kevyen potkulaudankaan kantavuus lopu mihinkään joidenkin ylpeydenaiheena olevaan neuvolapunnitusrajaan. Joo, useimmat vähän liikaa joustavat omaan makuuni "jo" tällä pari kiloa alle neuvolarajan jäävällä ruhollani, mutta kestävät enemmän. G30 on niin jämäkkä, että uskallan ekstrapoloida alarungon olevan ihan riittävän jäykkä vaikkapa 140 kg asti. Muiden osien kestävyydestä en sano mitään.
 
Tervehdys. Testasin tossa juuri tullutta Ninebot Max G30P:täni. Hieman petyin kulkupuolen suhteen. Ecolla kulki ehkä jotain 8 km/h, D:llä about 20 ja S:llä pääsin tasella sen 28 ehkä. Vääntöä ei kummoisesti mäkiin ollut.

Okei, olen jonkin verran suositusmaksimipainoa painavampi, että siitä tulee oma sanktionsa. Toivon, että -20 pakkaset on suurempi tekijä tässä ja että voimaa olisi kesäkeleillä enemmän.

Voisiko joku Maxisti vahvistaa tai kumota ajatukseni, kiitos. Ilmeisesti kylmässä ilmassa ei niin suurta tehoa saada akuista irti? Lataus testilenkillä oli n. 75 % --> 50 %.
 
Tervehdys. Testasin tossa juuri tullutta Ninebot Max G30P:täni. Hieman petyin kulkupuolen suhteen. Ecolla kulki ehkä jotain 8 km/h, D:llä about 20 ja S:llä pääsin tasella sen 28 ehkä. Vääntöä ei kummoisesti mäkiin ollut.

Okei, olen jonkin verran suositusmaksimipainoa painavampi, että siitä tulee oma sanktionsa. Toivon, että -20 pakkaset on suurempi tekijä tässä ja että voimaa olisi kesäkeleillä enemmän.

Voisiko joku Maxisti vahvistaa tai kumota ajatukseni, kiitos. Ilmeisesti kylmässä ilmassa ei niin suurta tehoa saada akuista irti? Lataus testilenkillä oli n. 75 % --> 50 %.
Jos sulla on verme sisällä huoneenlämmössä kun lähdet ajelemaan niin ei akku kerkiä vielä -20c pakkasellakaan jäähtyä juurikaan varsinkin jos kaasu pohjassa ajelee. Tuossa näköjään 100kg "max" paino niin jos tuon yli on painoa + vielä kunnolla vaatetta jne niin ei se hirveästi kyllä mäkiä kiipeä. Onneks nämä on potkulautoja eli potkien vaan lisävauhtia
 
@Teidu kulku ja vääntö lisääntyy jos vaihtaa macig serialin sekä firmiksen.

Vakiona on aika kuminauha jos on tottunut äkäisempään kiihtyvyyteen sekä voimakkaampaan vääntöön.

Ideaali lämpötila ajella olisi +20 astetta ja maastokin vaikuttaa.

Tarkistitko onko laudassa GEN2 moottori?

EDIT: Jos on GEN1 moottori, niin muistaakseni lauta alkaa kulkemaan hitaammin kun akun varaustaso laskee 70% ja sen alle.
 
Viimeksi muokattu:
@Teidu kulku ja vääntö lisääntyy jos vaihtaa macig serialin sekä firmiksen.

Vakiona on aika kuminauha jos on tottunut äkäisempään kiihtyvyyteen sekä voimakkaampaan vääntöön.

Ideaali lämpötila ajella olisi +20 astetta ja maastokin vaikuttaa.

Tarkistitko onko laudassa GEN2 moottori?

Joo tosiaan on gen 2. motti ja ymmärtääkseni on "jenkkimoodissa" kun ainakin S:llä otti 32 freewheelinä. Tilasin tän vehkeen Geekbyingista, ja mainostavaaten 30 km/h versiona.

Ja custom firmware on onneksi keinovalikoimissa sitten kun kunnolla pääsee ajelemaan.
 
Joo tosiaan on gen 2. motti ja ymmärtääkseni on "jenkkimoodissa" kun ainakin S:llä otti 32 freewheelinä. Tilasin tän vehkeen Geekbyingista, ja mainostavaaten 30 km/h versiona.

Ja custom firmware on onneksi keinovalikoimissa sitten kun kunnolla pääsee ajelemaan.
GEN2 moottorilla ja pelkällä regionin vaihtamisella pitäisi liikkua laudan oman mittarin mukaan 33km/h, mutta siitä voi tiputtaa 3-5km/h pois mittarivirheen mukaan jos testaat GPS:llä nopeutta.

GEN2 moottori ei myöskään ala tiputtamaan nopeuttaa akun varaustason laskiessa, vaan sillä voi ajella täysillä loppuun saakka.

Itse tykkään omasta custom firmwaresta, kun ei tarvitse potkaista yhtään jalalla vauhtia kun lähtee liikkeelle :)
 
Jos Facebook käytössä, niin kannattaa liittyä useampaan ryhmään:

Facebook-ryhmät
Facebook-ryhmät
Ninebot Segway MAX
Ninebot Max
Ninebot Max Mods

Itselläni parhaillaan alustavaloprojekti meneillään, mutta jäissä koska kontrollerin käyttämätön portti antoikin ulos vaan 5V ja ledinauhat ovat 12V järjestelmällä.

Jouduin tilaamaan eBaysta DC-DC step convertterin, että saan laskettua akustosta lähtevän 36V jännitteen 12V jännitteeseen.

Muuten olisin ottanut virran etuvalosta, mutta se näyttää jostain syystä 38V, vaikka itse valo toimii 12V:lla. Onkohan siinä joku hakkurivirta käytössä?
 
GEN2 moottorilla ja pelkällä regionin vaihtamisella pitäisi liikkua laudan oman mittarin mukaan 33km/h, mutta siitä voi tiputtaa 3-5km/h pois mittarivirheen mukaan jos testaat GPS:llä nopeutta.

GEN2 moottori ei myöskään ala tiputtamaan nopeuttaa akun varaustason laskiessa, vaan sillä voi ajella täysillä loppuun saakka.

Itse tykkään omasta custom firmwaresta, kun ei tarvitse potkaista yhtään jalalla vauhtia kun lähtee liikkeelle :)
Kun on vähän jäänyt epäselväksi niin kysynpä. Mikä tuossa moottorissa on gen 1 ja 2 välinen ero? Onko siis itse moottorissa elektroniikkaa, joka eroaa versioiden välillä ja jos näin, eikö se ole korvattavissa uudemmalla? Vai sähköisesti eroa niin, että sallii suurempien virtojen käytön?

Ja mitä liikkeelle lähtöön tulee, itse päädyin kuitenkin pienen alkuvauhdin tarpeeseen. Enpä muista, onko 2 vai 3 km/h mutta itselle sopinut paremmin ja toisaalta ehkä hieman turvallisempi.
 
Kun on vähän jäänyt epäselväksi niin kysynpä. Mikä tuossa moottorissa on gen 1 ja 2 välinen ero? Onko siis itse moottorissa elektroniikkaa, joka eroaa versioiden välillä ja jos näin, eikö se ole korvattavissa uudemmalla? Vai sähköisesti eroa niin, että sallii suurempien virtojen käytön?
On muuten erittäin hyvä kysymys. Tätä minäkin olen ihmetellyt, kun moottorin voi kuulemma yksinkertaisesti vaihtaa uudempaan - ja tulee toki suhteellisen kalliiksi eli en vaihtaisi ellei hajoa.

Kuulostaa äkkinäisellä teknillisellä intuitiolla epäloogiselta yhtälöltä, että itse moottori vaikuttaisi siihen, miten suorituskyky muuttuu akun varauksen jo melko vähänkin heikentyessä.

Helposti tulisi mutuiltua, että käämitys on jotenkin erilainen, mutta voiko sen moottorin vaan vaihtaa eikä muun elektroniikan tarvitse mitään tietää mistään, vai tietääkö se?

Ja mitä liikkeelle lähtöön tulee, itse päädyin kuitenkin pienen alkuvauhdin tarpeeseen. Enpä muista, onko 2 vai 3 km/h mutta itselle sopinut paremmin ja toisaalta ehkä hieman turvallisempi.
Minulla on sama preferenssi. Ei ole kiva jos potkuskootteri lähtee kaasusta paikaltaan, vaan alkuvauhtiehto pitää olla. Toki se alkuvauhti saa olla hyvin pieni eikä kaasun vastetta tarvitsisi erikseen pehmentää eikä varsinkaan laittaa yhtään viivettä.
 
GEN2 moottori ei ala rajoittamaan nopeutta ja tehoa, vaikka akun varaus laskee alle 70% ja kulkee vakiona eri regionin asettamisen jälkeen sen 33km/h.

En sitten tiedä tarkkaan, että onko siellä moottorissa jotain ohjauselekroniikkaa, joka osaa kertoa kontrollerille, että voi ottaa enemmän potkua ulos vai onko se muuten mekaanisesti ja sähköisesti suunniteltu eri tavalla.

Itse tosiaan tykkään kun lauta lähtee liikkeelle heti kaasua painaessa. Oma riski tuossa on tietysti, kun ei tule otettua lautaa virrattomaksi kun menee kauppaa ja jos vahingossa painaa kaasua.

Ei tarvitse kuin nousta laudan päälle ja lähteä liikkeelle ja yleensä kun lähden ylittämään suojatietä ja samaan suuntaan kulkeva auto lähtee liikkeelle samaan aikaan, olen helposti sen 50 metriä edellä kunnes tavoittaa.
 
Ne säädöt on ESC:ssä (electronic speed controller). Moottori on täysin "tyhmä", toki siellä jotain sensoreita voi olla joka kertoo moottorin position, mutta yleensä on sensorless moottoreita. Ainakin M365.

Escin asetukset sitten vaikuttaa miten kulkee milläkin jänöllä. Yleensä escissä rajotietaan aina virtaa (eli amppeereita) ja kun jännite (voltit) laskee, niin teho pienenee (watit).

Jos esim escissä asetettu max 10A virrat, niin täydellä akulla (esim 10S akku 42V) 42V*10A = 420W tehoa. Kun akkujännite pienenee esim n. puoleenväliin niin akun jännite on esimerkiksi 37 volttia, jolloin teho on 370W. Tähän kun lisää vielä että vähän akun kennoista ja sen kapasiteetistä riippuen kuorman alla akun jännite "sägää" (voltage sag), niin tehot pienenee jos amppeerit on rajattu.

Luultavasti siis tämä "gen2" elektroniikka ei rajoita virtoja niin paljoa, vaan antaa tasaisemmin tehoa irti (eli mitä tyhjempi akku -> sitä enemmän amppeereita). Mitä enemmän sitten amppeereita = enemmän lämpöä komponenteille = liika lämpö niin tulee savut.

Xiaomi M365 jaksaa n. 1300W antaa pihalle. Vakioakkukin tuon varmaan kestää, mutta olen tehnyt tuyohon vakio 10s3p akun kaveriksi toisen 10s3p akun ja nyt kapasiteettiä vajaa 20000mah. Akullisellä pääsee mukavasti n. 50-60 kilometriä tälläinen vajaa 80kg jantteri.
 
On muuten erittäin hyvä kysymys. Tätä minäkin olen ihmetellyt, kun moottorin voi kuulemma yksinkertaisesti vaihtaa uudempaan - ja tulee toki suhteellisen kalliiksi eli en vaihtaisi ellei hajoa.

Kuulostaa äkkinäisellä teknillisellä intuitiolla epäloogiselta yhtälöltä, että itse moottori vaikuttaisi siihen, miten suorituskyky muuttuu akun varauksen jo melko vähänkin heikentyessä.

Helposti tulisi mutuiltua, että käämitys on jotenkin erilainen, mutta voiko sen moottorin vaan vaihtaa eikä muun elektroniikan tarvitse mitään tietää mistään, vai tietääkö se?
Aivan samantyylistä ajatusta kuin itselläni. Ja juuri sillä tuota kysyinkin koska ei oikein ole selväksi tullut.

Käämityksessä ja rakenteessa muutoinkin voisi olla eroa mutta onko? Ja toki se voisi mahdollistaa suuremmat virrat mutta tuo loppuun asti ilman tehon putoamista kuulostaa toisaalta täysin ohjaimen asialta. Tosin joka tapauksessa pudotusta tulee, jännite kun laskee.

Ne säädöt on ESC:ssä (electronic speed controller). Moottori on täysin "tyhmä", toki siellä jotain sensoreita voi olla joka kertoo moottorin position, mutta yleensä on sensorless moottoreita. Ainakin M365.

Escin asetukset sitten vaikuttaa miten kulkee milläkin jänöllä. Yleensä escissä rajotietaan aina virtaa (eli amppeereita) ja kun jännite (voltit) laskee, niin teho pienenee (watit).

Jos esim escissä asetettu max 10A virrat, niin täydellä akulla (esim 10S akku 42V) 42V*10A = 420W tehoa. Kun akkujännite pienenee esim n. puoleenväliin niin akun jännite on esimerkiksi 37 volttia, jolloin teho on 370W. Tähän kun lisää vielä että vähän akun kennoista ja sen kapasiteetistä riippuen kuorman alla akun jännite "sägää" (voltage sag), niin tehot pienenee jos amppeerit on rajattu.

Luultavasti siis tämä "gen2" elektroniikka ei rajoita virtoja niin paljoa, vaan antaa tasaisemmin tehoa irti (eli mitä tyhjempi akku -> sitä enemmän amppeereita). Mitä enemmän sitten amppeereita = enemmän lämpöä komponenteille = liika lämpö niin tulee savut.

Xiaomi M365 jaksaa n. 1300W antaa pihalle. Vakioakkukin tuon varmaan kestää, mutta olen tehnyt tuyohon vakio 10s3p akun kaveriksi toisen 10s3p akun ja nyt kapasiteettiä vajaa 20000mah. Akullisellä pääsee mukavasti n. 50-60 kilometriä tälläinen vajaa 80kg jantteri.
Nyt ollaan aivan siinä, miten itse asiaa ajattelen. Ja sitä enemmän mietin, miten moottori voi vaikuttaa jos siinä ei mitään elektroniikkaa ole. Olen kuitenkin ymmärtänyt tämän gen 2-päivityksen tarkoittavan nimenomaisesti moottorin vaihtoa puuttumatta muuhun elektroniikkaan ja sitä erikoisemmalta asia on tuntunut. Ja kuten tuosta virtarajasta kirjoititkin, sen tulisi muuttua jännitteen muutoksen mukaan jottei rajoittaisi tehoa akun hiipuessa. Tosin luonnollisesti jossakin kohden tulee virran osalta raja vastaan joten vaikkei jännitteen pudotus täydestä tyhjään kovin suuri ole, voi ihan elektroniikka tuoda rajat siihen, millainen maksimiteho on käytössä liki tyhjällä akulla.

Suoranaista tarvetta positioanturille en oikeastaan näe, jos käytössä ei ole takaisinkytkentää nopeuden osalta. Tosin myöskään sille on vaikea nähdä tarvetta. Käytännössä moottori seuraa ohjausta ja jos ei seuraa, se voidaan havaita ihan jo moottorivirrasta.

Mitäs akkua muuten käytät toisena? Itsellä olisi ajatuksena kevääksi toinen tuohon M365 prohon laittaa. Ja sen osalta tosiaan oikeastaan nuo kaikki mainitsemasi kokeiltu ihan käytännössäkin, tosin tällä hetkellä en ota edes piikkinä ulos kuin sen noin 800W. Kotiin tultaessa viimeisenä mäkeä aika reilusti joten kesäkuumalla nostaa lämpöjä turhaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom