Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Miten hitossa kun itse olen ajanut reilut 2100 kilometriä ja ei ole vielä kertaakaan puhjennut rengas, vaikka vedän kaikki suojatien kanttarit yms. kahva pohjassa pienellä hyppäyksellä?

Painetta kummassakin renkaassa 3.5 baria.
Rengaspaineen säätö kauden aluksi tietysti unohtunut. Vaihtoehtoisesti ja lisäksi väylät ruotoisessa kunnossa ja soraa sun muuta terävää moninkertaisesti talven jäljiltä. Eikä ole taas tottumustakaan kännimopolla ajoon.

Omaa kauden avausta olen varovaisesti tehnyt tällä viikolla käymällä pari kertaa lähikaupassa, G30 toimii ja kulkee. Se on idioottimaisen helppo ja vakaa käsiteltävä. Nyt kun tuolla pärjäsi, uskaltaa taas kokeilla seuraavaksi Augmentin rimpulaa.

No G30 Max hiilikopiohan toi näyttäis olevan. En yllättyis vaikka samat varaosatkin menis ihan suoraan kiinni. Ei vaan välttämättä kannata ensimmäisenä olla rahojansa tuohon työntämässä, vaan kattelee rauhassa et mitä tapahtuu.

Toisaalta saman G30 Maxin saa halvemmalla ja suorituskyvyltänsä noi on sen verran lähellä toisiansa muutenkin. G30 taitaa olla paremmin varaosia ja softia yms tarjolla muutenkin. Toki tossa E-Wayssa on huomattavasti tehokkaampi moottori, mut en usko et sillä kovinkaan suurta merkitystä alkaa olemaan ennenku on lisäakkua laitettu kylkeen ja sille moottorille oikeasti syötetään sitä virtaa.
Tuossahan näyttää ainakin ilmoitetun perusteella olevan suurempi akkukapasiteetti ja pidempi luvattu ajomatka.

Toisena erona renkaista jokelletaan jotain sekavaa. Tulkitsen että "puhkeamaton honeycomb" tarkoittaa umpikumeja, jotka siis oletusarvoisesti ovat helvetin liukasta kovaa muovia vrt. normaaleihin ilmarenkaisiin. Tämä voi olla kiva tai sitten ei. Rohkenen epäillä ettei ole ollenkaan kiva jos on ajanut myös G30 maxilla.

G30:n latausportti ja sisäänrakennettu laturi näyttäisi puuttuvan, ellen pahasti vinoon katso. Juuri tällähän saisi tilaa isommalle akustolle. Tässä on ilmeisesti tuollainen geneerinen latausportti mittariston pohjan kohdalla ja ulkoinen laturi.

Jos laatu on sama kuin Ninebotissa, akkukin on oikeasti parempi ja kunhan vanteet ovat umpikumeista huolimatta ihan oikeat, joihin saa hyvin luultavasti vittuuntuessaan väännettyä kunnon tubeless-renkaat, niin mikä jottei. Siinä on monta jossia, jotka eivät ehkä toteudu. Aika paljon selvitystyötä vaatisi, että tuon uskaltaisin ostaa.

Esitän myös haisevan epäilyn moottorista. Liekö sama tai huonompilaatuinen vastaava kuin Ninebotissa. Ilmeisesti se kestää paljon enemmän kuin G30:n vakiosäädön.
 
Viimeksi muokattu:
En edes tiedä, millä suosituksilla tällaisessa aiheessa voisi sanoa olevansa "ammattimies", tai minkä alan ammattimiestä tässä kaivataan. En myöskään ymmärrä, miksi tällaisen ongelman ratkaisemiseen ylipäänsä tarvittaisiin ammattimiestä. Ei se mitään rakettitiedettä voi olla. Ehkä kuitenkin ongelman kuvaus kannattaisi kertoa. Ainakin hyödyllistä voisi olla tieto siitä, mistä laitteesta on kysymys. Mikäli laite on sellainen, josta saa jotain dataa enemmän irti, niin mitä se näyttää mittaristossa? Miten se ilmenee, "ettei tapahdu mitään"? Onko kyseisessä laitteessa jonkinlainen applikaatiomahdollisuus, ja näkyykö sitä kautta jotain erikoista?

Ymmärränkö oikein, että "muuten ei tapahdu enää mitään" tarkoittaa sitä, että kaasukahva ei reagoi? Vikahan voisi hyvinkin olla fyysisesti ihan heti siinä. Eiköhän noita ole mennyt pimeäksi aika monesta kamppeesta. Tuskin niitä huvin vuoksi myydään varaosina. Samoin vika voi olla kaapelissa, joka voisi olla ihan vaan irti. Tai vaihtoehtoisesti itse kontrolleri paskana. Näitä pelkkiä arvauksiahan riittää.

Eli siis kyseessä on tuollainen lasten sähkökrossi. 2020 New Design Chinese High Speed 24v 36v 500w 1000w Mini Electric Pit Dirt Bike,Motorcycles For Kids - Buy Electric Dirt Bike,Kid Dirt Bike Electric,1000w Electric Dirt Bike Product on Alibaba.com

Virrat menevät päälle, muutahan tuossa ei voi todeta kuin kaasua vääntämällä pitäisi vain lähteä eteen päin? Kaasukahvasta vääntäessä siis ei tapahdu mitään. Ei ole mittaristoja tai muitakaan härpäkkeitä. Mitä tuollainen laite tarvitsee kaikkineen toimiakseen ? Mittasin tuon kaasukahvankin ja liikkuu 1.2-3.8v välillä, eli toimii? Vai pitäisikö tuon kaasukahvan olla täysin 0,8v tai 0,0v käynnistäessä? Voiko olla niin, että jos kaasukahva on osittain "väännettynä" eli näyttää puolivälikaasua kun laittaa virrat päälle niin ei lähde toimimaan ollenkaan ?

Akun jännite 38v nyt ladattuna.
Tarkastin myös, että jarrukahvojen katkaisijat toimivat.

Mitä kaikkia piuhoja kontrollerista pitää kytkeä, jotta laite toimii?

Tässä kontrollerista kuvia:
IMG_20210402_211352.jpgIMG_20210402_211408.jpg
Tälläisiä piuhoja. Mitähän nuo kaks mustaa merkkaamatonta joiden välissä piuha?
IMG_20210402_211550.jpgIMG_20210402_211705.jpgIMG_20210402_211713.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Miten hitossa kun itse olen ajanut reilut 2100 kilometriä ja ei ole vielä kertaakaan puhjennut rengas, vaikka vedän kaikki suojatien kanttarit yms. kahva pohjassa pienellä hyppäyksellä?

Painetta kummassakin renkaassa 3.5 baria.

En kyllä itsekään tiedä, tosin epäilen että se johtuu teinistä joka lainailee sitä.
Tosta on puhjennut etukumi 3 kertaa ja takakumi pari kertaa kolmen kesän aikana.
Nyt laitoin honeycompin eteen, paljon neliskulmaisempi, eikä yhtä hyvä ohjaustuntuma mut jos sitä ei tarttis heti vaihtaa, etukumin vaihtaminen on tossa ihan tuskaa.
Mutta sen honeycompin paikalleen saamiseen kuluu verta hikeä ja kyyneleitä :lol:
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä itsekään tiedä, tosin epäilen että se johtuu teinistä joka lainailee sitä.
Tosta on puhjennut etukumi 3 kertaa ja takakumi pari kertaa kolmen kesän aikana.
Nyt laitoin honeycompin eteen, paljon neliskulmaisempi, eikä yhtä hyvä ohjaustuntuma mut jos sitä ei tarttis heti vaihtaa, etukumin vaihtaminen on tossa ihan tuskaa.
Kyllä niitä menee ilman teinejä lainailemassa vaikka olisi miten huolellinen. M365 Pro edelleen itsellä ja tähän mennessä yksi (koputan puuta) on mennyt ja se varmuudella riittävän kaukana kaikesta. Täälläkin jo joskus aikaisemmin maininnut ja harmittaa edelleen se kävely. Vararengas oli, ja on nytkin, ei vaan auta kun kotosalla.

Renkaassa oli ihan ok paineet, katseltu sillä (itsekin olen kehunut) Xiaomin pumpulla mutta niin vain meni ja vielä takarengas. Renkaassa oli tosiaan pinnalla hyvän mittainen viilto ja läpi toki myös. Eli lasinsirua tai muuta vastaavaa, ei mikään normaali sora tee tuollaista ja paikka toisaalta sellainen, jossa ei edes isompaa kiveä ole. Tuollaisille ei vaan voi mitään jos ei ole umpikumia. Oikeastaan kunnollisella paineella se yksittäinen terävä menee helpommin läpi. Ja osa paikoista on sellaisia, jotka "olisi hyvä tietää". Nuorisoa viettämässä aikaa viikonloppuisin tms ja liki takuuvarma renkaan tuho jos et tiedosta.

Mutta täällä on kyllä kerrottu, miten rengas vaihtuu vartissa korvessa joten ei se vaihtaminen voi olla tuskaa. Nythän itsellä on paikkavaahto, jos vaan muistaa ottaa mukaan. Ei kuitenkaan auta tuollaiseen reiluun viiltoon.

Pienempien reikien osalta varoisin kyllä orapihlajaa. Olen rikkonut pyörästä ja autosta renkaan niihin, varsin ikävä jo pienissä määrin väärässä paikassa.
 
Eli siis kyseessä on tuollainen lasten sähkökrossi. 2020 New Design Chinese High Speed 24v 36v 500w 1000w Mini Electric Pit Dirt Bike,Motorcycles For Kids - Buy Electric Dirt Bike,Kid Dirt Bike Electric,1000w Electric Dirt Bike Product on Alibaba.com

Virrat menevät päälle, muutahan tuossa ei voi todeta kuin kaasua vääntämällä pitäisi vain lähteä eteen päin? Kaasukahvasta vääntäessä siis ei tapahdu mitään. Ei ole mittaristoja tai muitakaan härpäkkeitä. Mitä tuollainen laite tarvitsee kaikkineen toimiakseen ? Mittasin tuon kaasukahvankin ja liikkuu 1.2-3.8v välillä, eli toimii? Vai pitäisikö tuon kaasukahvan olla täysin 0,8v tai 0,0v käynnistäessä? Voiko olla niin, että jos kaasukahva on osittain "väännettynä" eli näyttää puolivälikaasua kun laittaa virrat päälle niin ei lähde toimimaan ollenkaan ?

Akun jännite 38v nyt ladattuna.
Tarkastin myös, että jarrukahvojen katkaisijat toimivat.

Mitä kaikkia piuhoja kontrollerista pitää kytkeä, jotta laite toimii?

Tässä kontrollerista kuvia:
IMG_20210402_211352.jpgIMG_20210402_211408.jpg
Tälläisiä piuhoja. Mitähän nuo kaks mustaa merkkaamatonta joiden välissä piuha?
IMG_20210402_211550.jpgIMG_20210402_211705.jpgIMG_20210402_211713.jpg
Oliko nyt niin, että noissa ohjauspuolen naruissa tuo yksi pinni on oikeasti palanut eikä vain näytä siltä? Jos näin on, vaatii mitä luultavammin uutta ohjainta ja muun tarkistamista.
Mutta tuo on siis herännyt nollasta ihan kahvaa vääntämällä? Kun johdot kiinni niin pyöriikö moottori kevyesti vai onko vastusta? Jos vastus niin katoaako johdot irti? Jos katoaa, tehokivistä joku oikosulussa.
 
Miten hitossa kun itse olen ajanut reilut 2100 kilometriä ja ei ole vielä kertaakaan puhjennut rengas, vaikka vedän kaikki suojatien kanttarit yms. kahva pohjassa pienellä hyppäyksellä?

Painetta kummassakin renkaassa 3.5 baria.
Ihmisillä liian vähän painetta, rengas hiertää itsensä puhki.
 
Kysymys koskien Ninebot G30D Max -sähköpotkulautaa. Jos tuon alueen vaihtaa pois Saksasta XiaoFlasher-sovelluksella, saako masiinan toimimaan 25km/h nopeudella?
 
Kugoo S1 Plus, mitä siinä on vikana kun hinta on niin halpa?

Itsellä Inokim SXT Buddy joka maksoi yli 3x enemmän ja paperilla ei paljon eroa. Toki tosta puuttuu jarrukahva mutta ei se selitä yli 600 euron hintaeroa.
 
Kugoo S1 Plus, mitä siinä on vikana kun hinta on niin halpa?

Itsellä Inokim SXT Buddy joka maksoi yli 3x enemmän ja paperilla ei paljon eroa. Toki tosta puuttuu jarrukahva mutta ei se selitä yli 600 euron hintaeroa.

Olen tuosta Kugoo S1 prosta kirjotellut tännekkin ja ehdottomasti parasta hinta/laatu/tehoa. Tuo S1 plus näyttäisi vielä korjaavan paljon noita S1 pron ongelmia/vikoja, parannuksia mm modernimpi näyttö ja nappulat, parempi taittosysteemi (S1 pro vaatii liikaa voimaa), parempi jalka (S1 pro jalka on pohjan alapuolella = jalka osuu katukivityksiin), parempi kahvojen taittomekanismi.

Ainoa miinus mitä pikasella vilkaisulla huomasin, on että S1 prossa voi muuttaa enemmän/vapaammin asetuksia kuin S1 plussasta, esimerkiksi proossa voi cruise control asetusta muuttaa ja nopeusasetuksia, kun taas S1 plussassa cruise controllia ei ole ja nopeuksia ei voi muuttaa vaan on 20/25/30 asetuksilla tietääkseni. Tämä ei ole ihan faktaa mutta ainakin tälläisen kuvan sain kun videota tuosta tsekkasin.

S1 prossa ja plussassa on myös paljon identtisiä juttuja, tanko on molemmissa sama säädettävä tanko sekä renkaat ja moottori näyttäisi olevan identtinen. Myös akku on sama.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä järkeviä laillisia vaihtoehtoja on jos haluaisi vähän paremman laudan jolla ajella? Saisi olla 35-40km kantamaan ja jousitus. Mantis vaikuttaisi hyvältä mutta sitten tehoa on liikaa suomen pykäliin nähden. Toki liian nopea mutta sitä saa sentään säädettyä.
 
Mitä järkeviä laillisia vaihtoehtoja on jos haluaisi vähän paremman laudan jolla ajella? Saisi olla 35-40km kantamaan ja jousitus. Mantis vaikuttaisi hyvältä mutta sitten tehoa on liikaa suomen pykäliin nähden. Toki liian nopea mutta sitä saa sentään säädettyä.
Eikös mantista saa yhdellä moottorilla? Silloin kw jää sallitulle alueelle ja nopeuden säätää sitten itse.
Oma mantis on kyllä ollut erittäin hyvä laite ja laadukkaan tuntuinen. Sekä hienon näköinen.
 
Löytyykö kellään kokemusta Kugoo M2 pro mallista? Meinasin jo tehdä tilauksen kugoo s1 plus mallista, mutta huomasin että noin 60-80€ lisä satsauksella siihen saisi tuon M2 pro mallin.
M2 pro mallin plussat ja miinukset vertailuna s1 plus malliin:
+ M2 pro malli paremmin suojattu; IP54 vedenkestävyys
+ Levyjarrut takana
+ vakionopeudensäädin ja oma sovellus säädöille(tätä ei tietääkseni ole s1 plus mallissa?)

- Kahvat eivät taitu, joten ei saa yhtä pieneksi kuin S1 plus malli
- M2 pro malli n. 3kg painavempi(ei omasta mielestäni liikaa vielä)
 
Emove cruiseria kannattaa katella. 2020 malli oli 600w moottorilla (1600w peak) ja 2021 malli hieman isommalla akulla ja 1000w moottorilla (1600w peak). Myydään Suomessa rajoitettuna 25km/h. Range 100km luokkaa, tuplajousitukset ja IPX6 suojattu. Itse tilasin briteistä ja köyhdyin 1200e.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko nyt niin, että noissa ohjauspuolen naruissa tuo yksi pinni on oikeasti palanut eikä vain näytä siltä? Jos näin on, vaatii mitä luultavammin uutta ohjainta ja muun tarkistamista.
Mutta tuo on siis herännyt nollasta ihan kahvaa vääntämällä? Kun johdot kiinni niin pyöriikö moottori kevyesti vai onko vastusta? Jos vastus niin katoaako johdot irti? Jos katoaa, tehokivistä joku oikosulussa.

Morjesta. Eli siis yksi yksi liitos on juu sulanut tosta liitoksesta. Mitkä nuo mustat liittimet on ja kuuluuko niiden tulla yhteen? Piirilevyä kun kattelin niin kun liittimen yhdistää niin menisi +5v ja ground yhteen, joten tuskin sen niin kuuluisi mennä? Tämä laitos ostettu siis käytettynä, ei toimivana. voi olla, että jopa piuha on kolvattu väärään paikkaanpiirilevyllä. Mitkä nuo piuhat tuossa on ja mihin ne kuuluisi mennä?Tämä on täysin uusi aluevaltaus, ihan sillä ostin tuon. Ei vain löytynyt mitään kytkentäkuvaa tai muutakaan mistä näkisi mikä kuuluu mihinkin.
 
Morjesta. Eli siis yksi yksi liitos on juu sulanut tosta liitoksesta. Mitkä nuo mustat liittimet on ja kuuluuko niiden tulla yhteen? Piirilevyä kun kattelin niin kun liittimen yhdistää niin menisi +5v ja ground yhteen, joten tuskin sen niin kuuluisi mennä? Tämä laitos ostettu siis käytettynä, ei toimivana. voi olla, että jopa piuha on kolvattu väärään paikkaanpiirilevyllä. Mitkä nuo piuhat tuossa on ja mihin ne kuuluisi mennä?Tämä on täysin uusi aluevaltaus, ihan sillä ostin tuon. Ei vain löytynyt mitään kytkentäkuvaa tai muutakaan mistä näkisi mikä kuuluu mihinkin.

Toivottavasti et paljoa maksanut. Jos ei joltain sopivalta subredditiltä kysyen löydy, niin kytkentäkuvien jne. löytäminen voi olla kiven takana. Ilman niitä homma menee helposti arvailuksi. Toivotan onnea korjausprojektiin.
 
Oli tarkoitus hankkia hieman tehokkaampi (350W) moottori M365:lle ylämäkien nousun helpottamiseksi, mutta ehtivät viimeiset kappaleet mennä nenän edestä. Niinpä tilaukseen jäivät tarakka, jne. oheisroinaa.

Moottorin vaihdon yhteydessä oli tarkoitus kontrollerista vaihtaa FETtit, mutta saatavuus on heikentynyt. Onneksi löytyi vielä paikka josta setin tai pari voisi tilata vastaiusuuden varalle. Onko vinkkejä mitä muuta pitäisi moottorin tehokkaampaan vaihdon yhteydessä huomioida?
 
Kysymys koskien Ninebot G30D Max -sähköpotkulautaa. Jos tuon alueen vaihtaa pois Saksasta XiaoFlasher-sovelluksella, saako masiinan toimimaan 25km/h nopeudella?
Saa, tai vaikkapa 30 kuten sen kuuluisi kaiken järjen ja luonnontieteen mukaan kulkea.

Kun alue vaihdetaan, samalla muuttuu ainakin valojen toimintatapa ja muistikuvani mukaan saattaa tehokin muuttua jo pelkästään tuolla. Mekaanisesti G30D on parempi.

Koko paskan saa toki konffattua haluamaansa toimintatapaan.
 
Oli tarkoitus hankkia hieman tehokkaampi (350W) moottori M365:lle ylämäkien nousun helpottamiseksi, mutta ehtivät viimeiset kappaleet mennä nenän edestä. Niinpä tilaukseen jäivät tarakka, jne. oheisroinaa.

Moottorin vaihdon yhteydessä oli tarkoitus kontrollerista vaihtaa FETtit, mutta saatavuus on heikentynyt. Onneksi löytyi vielä paikka josta setin tai pari voisi tilata vastaiusuuden varalle. Onko vinkkejä mitä muuta pitäisi moottorin tehokkaampaan vaihdon yhteydessä huomioida?
Mulle vinkattiin et controllerin mosfetteihin kannattaa pistää lämpötyynyt. Vakiona siinä on joku keltanen teippi joka ei kyllä johda lämpöä yhtään mihinkään suuntaan. Eli controlleri irti koteloineen, nappaat piirilevyn pois, repäset sen teipin pois ja tilalle leikkaat lämpötyynyä sopivan mittasen kaistaleen. Ite käytin 1,5mm Arcticin tyynyä joka oli aika sopiva, mutta kuulemma 1mm tyynylläkin pärjää. 1,5mm varmaan tarjoaa ehkä pikkasen paremman kontaktin kun on ainakin kunnolla kosketuksissa. Sen kotelon ja rungon välisen lämpötahnan joutuu samalla myös vaihtamaan, eli kannattaa sitäkin varata siihen hommaan. En tiiä mitä siihen oikeastaan kannattaa laittaa, ite lämäsin vaan MX-4 siihen kun muuta ei kaapista löytynyt, mutta varmaan kannattaa huomioida et millasissa lämpötiloissa sitä tahnaa voi käyttää. En tosiaan ite tiiä yhtään et paljonko se kotelo itessään lämpeää et pitääkö varautua siihen et se tahna on kylmillä keleillä lähestulkoon nolla asteista. Mut ainakaan vielä ei oo oma controlleri kärähtänyt vaikka onkin vakio, eli se mikä on Pro2/1S/Essentialeissa. Jotain reilu 800w tulee puskettua sen läpi kuitenkin kun akku on täydessä latingissa ja ainoat muutokset mitä tehny on se lämpötyyny mosfeteille ja lämpötahnojen vaihto.

Mut muuten ei se moottorinvaihto oikeastaan isokaan homma ole jos oot jo kerran ne pultit avannu. Siellä rungon sisällä on ruiskittu jotain vaahtomuovia tjsp joka on aika vittumainen poistaa, mut se pitää saada ainakin suurimmaks osaks pois että saa kaapelit vedettyä lävitse. Ota kuva niistä alkuperäsen moottorin johdoista ennenkun irrotat, koska siinä uudessa moottorissa kaikki piuhat on samanpitusia ja niistä ei voi päätellä niitten paikkoja. Kuvasta saa helposti luntattua ja menee sit oikeille paikoilleen, vaikka yks niistä piuhoista onkin erivärinen kun vakiomoottorissa. Tää tosin ainakin omassa 350w moottorissa, voi toki olla eroa jos ei tismalleen sama moottori oo kyseessä. Mut se on kyllä aika vaivaton prosessi tälleen muuten, plug and play meininkiä.

Kannattaa kanssa funtsia et kannattaisko samalla vaivalla vaihtaa ne 8,5" renkaat kymppituumasiin. Se on kuitenkin helpompi prosessi tehdä sillon kun se eturengas moottoreineen on vielä irrallisena. Mut tälleen muuten voi kyllä sanoa et se 350w moottori oli kyllä fiksu hankinta, akkuahan se tykkää syödä vähän enemmän jos sille antaa lisävirtaa, mut ylämäet menee nyt järjestään 30km/h vauhdilla ellei jotain todella jyrkkää ja pitkää mäkeä koita kiivetä.
 

Tuli sitten tilattua toi niin voi antaa edellisen kokonaan teinille, kellään kokemuksia?

Vaikuttaa hyvältä mehulingolta. Taidanpa Itsekkin kallistua tähän.

joku tuolla ylempänä epäili, että epämääräinen merkki mutta ilmeisesti Norjalaisen Wilfan kampe. Kaippa tähän varaosiakin alkaa saaman.

E-Way on Wilfan omistama tuotemerkki. Wilfa on vuonna 1948 perustettu norjalaisomisteinen yritys ja tunnettu erityisesti kodin pienkodinkoneiden valmistajana. Wilfa valmistaa muun muassa kahvinkeittimiä, mehulinkoja, keittiöveitsiä ja muita kodin päivittäisi pienkodinkoneita.”
 
Vaikuttaa hyvältä mehulingolta. Taidanpa Itsekkin kallistua tähän.

joku tuolla ylempänä epäili, että epämääräinen merkki mutta ilmeisesti Norjalaisen Wilfan kampe. Kaippa tähän varaosiakin alkaa saaman.

E-Way on Wilfan omistama tuotemerkki. Wilfa on vuonna 1948 perustettu norjalaisomisteinen yritys ja tunnettu erityisesti kodin pienkodinkoneiden valmistajana. Wilfa valmistaa muun muassa kahvinkeittimiä, mehulinkoja, keittiöveitsiä ja muita kodin päivittäisi pienkodinkoneita.”
Epäselvää silti on, että mikä tehdas tämän on valmistanut. Mielestäni se on aika tärkeä seikka ostopäätöstä tehdessä. Hyvä kuitenkin tietää, että jotkut on jo tilanneet. Pistäkäähän sitten kokemuksia ketjuun.
 
Mulle vinkattiin et controllerin mosfetteihin kannattaa pistää lämpötyynyt. Vakiona siinä on joku keltanen teippi joka ei kyllä johda lämpöä yhtään mihinkään suuntaan. Eli controlleri irti koteloineen, nappaat piirilevyn pois, repäset sen teipin pois ja tilalle leikkaat lämpötyynyä sopivan mittasen kaistaleen. Ite käytin 1,5mm Arcticin tyynyä joka oli aika sopiva, mutta kuulemma 1mm tyynylläkin pärjää. 1,5mm varmaan tarjoaa ehkä pikkasen paremman kontaktin kun on ainakin kunnolla kosketuksissa. Sen kotelon ja rungon välisen lämpötahnan joutuu samalla myös vaihtamaan, eli kannattaa sitäkin varata siihen hommaan. En tiiä mitä siihen oikeastaan kannattaa laittaa, ite lämäsin vaan MX-4 siihen kun muuta ei kaapista löytynyt, mutta varmaan kannattaa huomioida et millasissa lämpötiloissa sitä tahnaa voi käyttää. En tosiaan ite tiiä yhtään et paljonko se kotelo itessään lämpeää et pitääkö varautua siihen et se tahna on kylmillä keleillä lähestulkoon nolla asteista. Mut ainakaan vielä ei oo oma controlleri kärähtänyt vaikka onkin vakio, eli se mikä on Pro2/1S/Essentialeissa. Jotain reilu 800w tulee puskettua sen läpi kuitenkin kun akku on täydessä latingissa ja ainoat muutokset mitä tehny on se lämpötyyny mosfeteille ja lämpötahnojen vaihto.

Mut muuten ei se moottorinvaihto oikeastaan isokaan homma ole jos oot jo kerran ne pultit avannu. Siellä rungon sisällä on ruiskittu jotain vaahtomuovia tjsp joka on aika vittumainen poistaa, mut se pitää saada ainakin suurimmaks osaks pois että saa kaapelit vedettyä lävitse. Ota kuva niistä alkuperäsen moottorin johdoista ennenkun irrotat, koska siinä uudessa moottorissa kaikki piuhat on samanpitusia ja niistä ei voi päätellä niitten paikkoja. Kuvasta saa helposti luntattua ja menee sit oikeille paikoilleen, vaikka yks niistä piuhoista onkin erivärinen kun vakiomoottorissa. Tää tosin ainakin omassa 350w moottorissa, voi toki olla eroa jos ei tismalleen sama moottori oo kyseessä. Mut se on kyllä aika vaivaton prosessi tälleen muuten, plug and play meininkiä.

Kannattaa kanssa funtsia et kannattaisko samalla vaivalla vaihtaa ne 8,5" renkaat kymppituumasiin. Se on kuitenkin helpompi prosessi tehdä sillon kun se eturengas moottoreineen on vielä irrallisena. Mut tälleen muuten voi kyllä sanoa et se 350w moottori oli kyllä fiksu hankinta, akkuahan se tykkää syödä vähän enemmän jos sille antaa lisävirtaa, mut ylämäet menee nyt järjestään 30km/h vauhdilla ellei jotain todella jyrkkää ja pitkää mäkeä koita kiivetä.

Kiitoksia vinkeistä. Lämpötyynyjä ei taida olla yhtään jäljellä, hopeatahnaa ja vähän perinteisempää kylläkin jokunen tuubi. Katsotaan nyt josko niillä homma hoituisi vai meneekö taas tilaukseen tavaraa.
Vaahtomuovi tjms. oli ihan uusi tieto, joten sen poistoon en ollut mitenkään varautunut! Hyvä tietää etukäteen, ettei tule hommassa maanantaifiiliksiä. :oops:
Sitä on kaikenlaisen hupielektroniikan kanssa puuhaillessa oppinut kantapään kautta, että kännykkäkameraa kannattaa ehdottomasti purkaessa käyttää, niin saa helpommin kokoon laitteet.

Elfalla näkyy noita mosfettejä vielä olevan jonkun verran, joten eikun tilaus vetämään, ennenkuin loppuvat.
EDIT: Voi itku! Elfalla maksutapana vain luottokortti, jollaista en ikinä aio hankkia. Siihen päälle joku outo "3D-varmistus" tjms., niin ei auta kuin etsiä mosfettejä muualta!

Sitä on odottanut ensimmäistä rengasrikkoa, mutta viimeisen tilauksen yhteydessä tulee uusi extender-kitti ja takalokarin tuki 10-tuumaisille. Moottoria joutuu vielä odottamaan, tai sitten pitää jostain muualta hankkia. Olisi vaan ollut helpointa sekin samalla CuriousJoe:sta tilata...

Katsoin itse, että ei se kulutus ole niin paljoa isompi, että liikaa haittaisi. Mäkiin lähes hyytyminen ostoksien kera sen sijaan ärsyttää suuresti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko hiekoitushiekka aiheuttanut vielä kellekään rengasrikkoja? Tossa pistettiin G30 telakalle kun hiekoituskelit alkoi ja ei ole vielä otettu käyttöön kun aika paljon on hiekkaa keräämättä vielä. Ei kiinnostais yhtään alkaa kumia paikkaamaan/vaihtamaan jos ja kun menee puhki.

Viime vuonna vähän arasteli ajella, kun oli niin terävää tavaraa kylvetty joka puolelle. Tänä vuonna on vähät välittänyt ja ajellut ihan normaalin reilusti. Ei rengasrikkoja.
 
Epäselvää silti on, että mikä tehdas tämän on valmistanut. Mielestäni se on aika tärkeä seikka ostopäätöstä tehdessä. Hyvä kuitenkin tietää, että jotkut on jo tilanneet. Pistäkäähän sitten kokemuksia ketjuun.

Tuon Wilfan sivuja vilkaistessa näkyi hassuja virheitä:

"Moottorin teho ilmoitetaan tavallisesti wattitehona (wattia) ja kokona (tuumaa). Wattiteho kertoo moottorin tehosta ja tuumista voi päätellä vääntömomentin. Mitä suurempia nämä luvut ovat, sitä voimakkaampi moottori on. "
Siis... mitä isompi tuumakoko, sitä voimakkaampi moottori? Ei ehkä olisi kannattanut tuumakokoa sotke tähän.

"Akun kapasiteetti ilmoitetaan tavallisesti voltteina ja ampeereina (Ah) tai watteina (W). Mitä suurempia nämä arvot ovat, sitä pidempi on akun kesto ja siten myös sähköpotkulaudan kokonaistoimintamatka."
Akun kapasiteetti... voltteina? Ampeeritunti ja ampeeri ovat myös sujuvasti sekoitettu? Tuossa valossa loppukin näyttäytyy vähän omituisessa valossa.

Pilkun hyväksikäyttöä ehkä, mutta ihan turhaan sekotetaan asioita.

No, jäädään odottamaan käyttäjäkokemuksia. Voihan tuo olla ihan soiva peli.
 

Tuli sitten tilattua toi niin voi antaa edellisen kokonaan teinille, kellään kokemuksia?


Vaikuttaa hyvältä mehulingolta. Taidanpa Itsekkin kallistua tähän.

joku tuolla ylempänä epäili, että epämääräinen merkki mutta ilmeisesti Norjalaisen Wilfan kampe. Kaippa tähän varaosiakin alkaa saaman.

E-Way on Wilfan omistama tuotemerkki. Wilfa on vuonna 1948 perustettu norjalaisomisteinen yritys ja tunnettu erityisesti kodin pienkodinkoneiden valmistajana. Wilfa valmistaa muun muassa kahvinkeittimiä, mehulinkoja, keittiöveitsiä ja muita kodin päivittäisi pienkodinkoneita.”

Tekstin mukaan moottori on takarenkaalla mutta silti eturenkaalla on moottorijarru? :lol:

Range on ainakin paperilla kunnossa. Iskunvaimentajista ei ole mitään mainintaa?
 
Kaiken tuon edellisen lisäksi DNA sivuilla lukee "Renkaat: 10” Honeycomb", mutta kuvan potkulaudassa ei kyllä honeycomb renkaita ole?!

Minkäköhän sian säkistä saa kun tuon tilaa.
 
Epäselvää silti on, että mikä tehdas tämän on valmistanut. Mielestäni se on aika tärkeä seikka ostopäätöstä tehdessä. Hyvä kuitenkin tietää, että jotkut on jo tilanneet. Pistäkäähän sitten kokemuksia ketjuun.
Kiinasta ne taitaa kaikki tulla, suurinosa jopa samasta tehtaasta eri merkillä vain...
 
joku tuolla ylempänä epäili, että epämääräinen merkki mutta ilmeisesti Norjalaisen Wilfan kampe. Kaippa tähän varaosiakin alkaa saaman.
Kiinnostavaahan on, sopiiko tuohon laajemminkin - esim. mielellään melkein kaikki - Ninebot Maxin osat. Jos ei, niin no go - ellei selviä, että toimintamatka on oikeasti huomattavasti parempi kuin g30 maxissa. Sehän selviää kun joku testaa ja vertaa.

Yhdennäköisyys kuvissa on niin suuri, että varaosahoito saattaa parhaassa tapauksessa olla mainio. Tuote saattaa olla jopa sama vain eri pyörillä ja eri kamoilla täytetyllä runkopalkilla - sekä tietysti ohjaustangolle viety ulkoisen liitäntälaitteen liitäntä. Teholupaukseen suhtaudun varauksella. Ensimmäinen arvaus olisi, että siellä on ihan sama moottori ja kontrolleri vähän isommalla virran tehdassäädöllä.

Range on ainakin paperilla kunnossa. Iskunvaimentajista ei ole mitään mainintaa?
Kuvien perusteella kyseessä on samanlainen jäykkä eli jousittamaton rakenne kuin G30. Myös hinnasta voisi päätellä, että sellaisia varusteita ei mahdu mukaan. 100-200 euroa kalliiimpi laajennetulla akustolla eli täsmäisi Maxin hinta-laatusuhteeseen - jos on muuten samaa tavaraa.

Tai riippuu tietysti mitä kukin arvostaa. Sisäinen liitäntälaite on melko huomattava etu ja sen karsiminen akkulaajennuksen tieltä(vai kustannussäästön takia?) on iso uhraus. G30 pystyy lataamaan ilman mukaan tulleita varusteita jos kaverilta tai kaupasta löytyy ihan tavallinen mikkihiirijohto.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sille Boosted merkille kävi kun ei saa suomesta enää mistään sähköpotkulautoja. Niillä olis luullu pääsevän hyvin kulkemaan tuplamoottorein.
 
Ne taitaa olla tehtaalla lukittu jotakuinkin punaista Loctitea vastaavalle litkulla. Lämmitys kuulemma auttaisi, mutta en edes yrittänyt, ettei koko vehje paistuisi. Meinasin itsekin punaista Loctitea vahingossa laittaa ensin pariin ruuviin, mutta onneksi huomasin vaihtaa siniseen. Olisi punaisen kanssa ollut paha mieli, jos olisi joutunut joskus yrittää saada niitä ruuveja vielä aukikin!
Punainen loctite on kyllä vahvuudeltaan miedointa. Sininen loctite on vahvempaa, kuin punainen jos puhutaan loctite tuotteista.
 
Mitä sille Boosted merkille kävi kun ei saa suomesta enää mistään sähköpotkulautoja. Niillä olis luullu pääsevän hyvin kulkemaan tuplamoottorein.
Tais konkurssiin mennä koko pulju, ei tainnut pystyä kilpailemaan kiinalaisia kilpailijoita vastaan.
 

Tuli sitten tilattua toi niin voi antaa edellisen kokonaan teinille, kellään kokemuksia?

Hankin itselle saman perheen kevyemmän version: E-Way E-500.

-Tuntuu paremmin vetävän mäet ylös kuin Voin ja Tierin vuokralaudat +
-Todellinen kantama ehkä vajaa 20km luokkaa (täysillä tehoilla) Mainos 45km ~
-Appi ei meinaa aina yhdistää ja vaatinut muutaman kerran laudan bootin -
-Muutamia halvan oloiseksi tekeviä osia esim. kaasu on muovinen rämpylä -
-Taittuu ja jaksaa kantaa kainalossa yhdellä kädellä +

Muutaman päivän perusteella olen tyytyväinen, kevyt ja tehokas. Kokemukset muista kuin vuokralaudoista kuitenkin todella vähäisiä.
 
Iltaa! Parikymmentä sivua selasin, mutta en huomannut onko täälä ollut puhetta noista Zero merkkisistä skuuteista? Kiinnostais hankkia joko Zero 8 sähköpotkulauta - Sähköpotkulaudat e-scoot.fi tai sitten 9. Tuossa 8 mallissa on omasta mielestä hienommat valot ja takapyörä on umpikumia niin se houkuttais enemmän, mutta toisaalta 9 on tehokkaampi. Kotisivujen mukaan ainakin käyttävät samsungin akkuja ja varaosiakin on hyvin saatavilla. Kotisivujen mukaan myös maksimipaino on 120kg kun tuola merkitty 100kg.
 
Ehjässä renkaassa alle 1bar on noi olleet tyhjiä jo lähtiessä.
Ei ihme että toinen hajosi vaikka olisi ollut sama paine.

Muistutetaan vielä vuodenaikaan sopivasti kerran. Kannattaa tosiaan tarkkailla niitä paineita välillä, etenkin säilytyksen jälkeen. Viime viikon käyttöönotossa kahdessa kännimopossa kaikki renkaat olivat alle ja päälle 2 barin paineissa. Siis kaksi erilaista paria, toiset sisärenkaalliset, toiset tubeless. Kaikissa siis jokseenkin sama paineenmenetys, ja huomattava sellainen, alle 5 kuukaudessa ajamatta metriäkään. Muistaakseni näillä ajettiin viimeksi marraskuun puolivälin aikoihin, jolloin painetta oli suht tuoreeltaan tarkastettu ja käytetty säätöarvona 3,5 tai 4,0 bar.

Täytin taas suunnilleen samoihin lukemiin, välineenä kuuluisa iskaripumppu jota viime vuonna täällä melko monisanaisesti kehuttiin ja haukuttiin. Tällä väärinkäyttökokemuksella minä kehun. Analogisen painemittarin asteikko vaan on vähän karkea erottelultaan, koska asteikkoa on 25 bar. Vastaavaa tuotetta tuskin saa 20 baria lyhyemmällä asteikolla pääkäyttötarkoituksensa takia, mutta digimittarilla varustettu versio voisi olla vielä sopivampi tähän sovellutukseen, jossa halutaan käyttää mittausaluetta noin 5 bariin asti. En kyllä juuri tuota ostaisi pelkästään tätä varten, kun melkein tuohon rahaan saisi jo sekä kelvon analogimittarillisen iskaripumpun että Xiaomin sähköisen taskupumpun.

Venttiilien yhteensopivuus ja hankala muotohan on kännimopoissa klassinen ongelma, vaikka pääsääntöisesti ovatkin nimellisesti samoja. Augment on perseimmästä päästä, vaikka tilanne varmaankin paranisi jos vaihtaisi sisäkumit joissa on kätevämmän malliset venttiilit. G30 menee kuin tyhjää vaan, kunhan on siro ruuvattava täyttöletku. Ei pidä yllättyä, kun jokainen täyttöletku ei sovulla mene jokaiseen venttiiliin. Niissä on huomattavaa toleranssieroa eikä syvyys meinaa aina täsmätä. Ei siis pidä luottaa kokeilematta edes siihen, että matkan varrella voi säätää rengaspainetta ihan vaan sillä, että saa "ilmaa" jostain.
 
Punainen loctite on kyllä vahvuudeltaan miedointa. Sininen loctite on vahvempaa, kuin punainen jos puhutaan loctite tuotteista.

Olet erehtynyt tai sekoitat johonkin muuhun tuotteeseen?: "Loctite threadlocker blue is designed to easily be replaceable with common tools, whereas red is a more permanent fix. "
Source: RED OR BLUE, WE’VE GOT THE RIGHT THREADLOCKER FOR YOU!

En jaksanut/viitsinyt etsiä Loctiten suomalaisilta sivuilta, mutta eiköhän tuokin aukea?
 
Iltaa! Parikymmentä sivua selasin, mutta en huomannut onko täälä ollut puhetta noista Zero merkkisistä skuuteista? Kiinnostais hankkia joko Zero 8 sähköpotkulauta - Sähköpotkulaudat e-scoot.fi tai sitten 9. Tuossa 8 mallissa on omasta mielestä hienommat valot ja takapyörä on umpikumia niin se houkuttais enemmän, mutta toisaalta 9 on tehokkaampi. Kotisivujen mukaan ainakin käyttävät samsungin akkuja ja varaosiakin on hyvin saatavilla. Kotisivujen mukaan myös maksimipaino on 120kg kun tuola merkitty 100kg.

Kiitos linkistä. Oli sivusto päässyt hukkumaan kun viimeksi selain päätti seota ja kirjanmerkkien varmuuskopiot oli "vähän" vaiheessa.

Pikaisesti vilkaisten Zero 8 ja Zero 9 jäisi itseltäni ostamatta mm. renkaiden ja jarrujen takia. Pitää ensi vuonna vilkaista, josko itselle sopivampaa kuin Zero 10 olisi tarjolla.
 
Nyt kun lisää tutkinut, niin alkoi houkuttamaan tuo Ninebot G30 laadun ja käyttäjäkokemusten takia. Pari kysymystä mietityttää.
Ilmeisesti tällä pitäis pystyä työmatkan kulkemaan 7km suuntaansa?
Sateella ei saa ajaa, mutta kuinka herkkä on sateen jälkeen märällä tiellä, lammikot väistellen?
Jos tuohon vaihtaa sen US regionin niin vaikuttaako takuuseen tms mitenkään?
Ja kuinka hyvin porukalla on kestänyt noi tubeless renkaat?
Onkos mitään tietoa/huhuja onko ninebotilta tms laatumerkiltä tulossa uutta versiota kevään aikana?
Kiitos, mikäli joku jaksaa vastailla.
 
Olet erehtynyt tai sekoitat johonkin muuhun tuotteeseen?: "Loctite threadlocker blue is designed to easily be replaceable with common tools, whereas red is a more permanent fix. "
Source: RED OR BLUE, WE’VE GOT THE RIGHT THREADLOCKER FOR YOU!

En jaksanut/viitsinyt etsiä Loctiten suomalaisilta sivuilta, mutta eiköhän tuokin aukea?
B34338FF-938F-41B1-8237-916903C2DEBE.jpeg
222 on punaista ja vahvuudeltaan pieni lujuus.
242 taas on sinistä ja keskilujaa.
601 taas on vihreätä ja suuri lujuus-luokiteltua eikä periaatteessa ole edes lukitetta virallisesti, m

Sen verran paljon noiden kanssa tullut lutrattua, että ovat liiankin tuttua tavaraa.

 
Viimeksi muokattu:
222 on punaista ja vahvuudeltaan pieni lujuus.
242 taas on sinistä ja keskilujaa.
601 taas on vihreätä ja suuri lujuus-luokiteltua eikä periaatteessa ole edes lukitetta virallisesti, m

Sen verran paljon noiden kanssa tullut lutrattua, että ovat liiankin tuttua tavaraa.

Loctite 222:n väri on purppura. Punainen loctite on sitten se joka vaatii kuumentamista irrotakseen.
g2Lzt.jpg
 
G30 tilattu Saksasta hintaan 599 eur + 13,90 eur. Myyjä lupaili, että hoitavat kyllä postikulutkin, jos tulee takuuhuollolle tarvetta. Tai ainakin niin tulkitsen tämän vastauksen: "The shipping costs in a warranty case to us they bear."

Nyt pitäisi keksiä mahdollisimman hyvä kännykkäteline iPhone SE:lle.
 
Tuli itsekkin tilattua tuo E-Way E600 MAX.

Mitään kokemusta ei aikaisemmin ole enkä edes ole kovin paljoa perehtynyt laitteisiin, mutta eiköhän tästä ole hyvä aloittaa. Kesäisiä työmatkoja ja kauppareissuja silmälläpitäen tuon ostin.

Mikä olisi hyvä peili näihin vai käykö käytännössä kaikki mitkä polkupyöriinkin menee?

Autokatokseen voisi tiiliseinään ostaa/laittaa jonkun kiinnikkeen johon voi laudan lukita tarvittaessa.
 
Tuli itsekkin tilattua tuo E-Way E600 MAX.
Tiedustelin tuosta muuten Wilfalta lisätietoja valmistajasta. Tarkemmin en saanut, kuin että "E-way sähköpotkulaudat ovat Wilfa Oy:n valmistuttamia, käytämme Kiinalaisia alihankkijoita."

Ninebot G30 vs E600 MAX mallien yhdennäköisyys on kyllä aika mainittava.
Mikä olisi hyvä peili näihin vai käykö käytännössä kaikki mitkä polkupyöriinkin menee?
Tämä kiinnostaa myös minua.
 
B34338FF-938F-41B1-8237-916903C2DEBE.jpeg
222 on punaista ja vahvuudeltaan pieni lujuus.
242 taas on sinistä ja keskilujaa.
601 taas on vihreätä ja suuri lujuus-luokiteltua eikä periaatteessa ole edes lukitetta virallisesti, m

Sen verran paljon noiden kanssa tullut lutrattua, että ovat liiankin tuttua tavaraa.


Kun itsekin on pitkään tullut tuotteita käytettyä, niin uskallan silti olla hieman eri mieltä:

20210407_011540.jpg
 

Tuli sitten tilattua toi niin voi antaa edellisen kokonaan teinille, kellään kokemuksia?
Tein juuri samat. Edellinen karvalakki m365 alkaa olemaan jo niin puutunu että pakko vaihtaa uuteen.
Toivottavasti ei tarvitse katua. Tuo range noissa aina epäilyttää että mihinköhän oikeasti päästään..
 
Pitänee kyllä myöntää et toi 48V akku ja 600w moottori tossa E600 Maxissa alkoi herättämään pikkasen mielenkiintoa. Ei sillä vaan toistaseks mitään merkitystä ole jos huippunopeus on lukittu siihen 25km/h ja custom firmwarea ei oo näkyvissä, saatika tiedossa et paljonko virtaa controllerin läpi kehtaa lykkiä. Mut paperilla jos CFW:t tulee nopeasti ja sisuskalut kestää, niin tollahan pääsee aika lujaakin.... :whistling:
 
Lähitunteina pitäisi g30 maxin saapua. Lähinnä tässä alussa mietityttää tuo takuu. Jos laudan tosiaan vaihtaa US regionille, oliko takuu sitten siinä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom