Jooh, tuli saatua kaupanpäällisenä M365 Essential, joita varmaan löytyy nyt yhtäkkiä muutama muukin tältä foorumilta. Rassailtu ja tutkittu pari päivää, joten ajattelin kirjotella muutaman sanasen ton modaamisesta, mikäli siitä jollekkulle on hyötyä, eikä hermot kestä sitä et kaikki tieto on silleen mukavan typerästi ripoteltu pitkin poikin eri sivustoja. Meinas itelläkin hermo mennä, mut nyt ollaan ehkä ees pikkasen viisaampia.
Essentialhan on akun puolesta aivan täys rampa. Siinä on syynsä miks se nopeus on rajattu 20km/h, eikä siihen sallittuun 25km/h. Kooltansa pieni, eikä se edes pysty antamaan riittävästi virtaa jos haluais mennäkkin kovempaa. Mut siihenpä sen miinuspuolet onneks taitaakin loppua, sillä muuten sen _pitäis_ olla täysin identtinen 1S kanssa muilta sisuskaluiltansa, ja Pro 2 mallin kanssa samat piirilevyt yms, eli tarkoittaa sitä et isommalla akulla alkaa tästäkin vehkeestä kulkuhaluja ja tehoa löytymään, mutta ennenkaikkea muut osat on mitotettu kestämään huomattavasti kovempaa tehoa mitä vakiona irti saa. Pro 2 toki omistaa tehokkaamman moottorin, mutta oman ymmärryksen mukaan saa aika syvällä olla jo modailun kanssa ennenkuin asialla mitään suurempaa merkitystä alkaa olemaan, tarkottaen sitä et pitäs olla jo tupla-akut kiinni.
Ei kuitenkaan tarkoita etteikö tälle mitään olis tehtävissä. Firmiksellä voi nostaa nopeusrajotuksen pois ja säätää ne perushommat, eli sen mistä nopeudesta alkaa kaasu toimimaan, otettua ton kohtalaisen aggressiivisen "moottorijarrutuksen" pois ja muuta pientä näpertämistä. Vakioakulla ei kuitenkaan edelleenkään kuuhun mennä, ja en ite ainakaan hirveää eroa huomannut pelkällä maksiminopeuden nostamisella. Vakiona kuitenkin akku antaa vain 12A virtaa, ja tota kun lähtee vertailemaan siihen et Pro 2 lykkii vakionakin sen 25A, niin onhan siinä aika helvetin suuri ero.
Mitä noihin firmiksiin tulee, niin kuulemma 1S:än firmis menee tähän about suoraan. En ite tätä kuitenkaan testannut, sillä XiaoFlasherilla sai homman hoidettua täysin suoraan puhelimelta ilman minkäänlaista epävarmuutta yhteensopivuudesta, mutta toki tästä lystistä joutuu maksamaan 8€. Ehkä hieman kyseenalaista et koko skenessä on yks kaveri joka haluaa rahaa näistä asioista, mutta toisaalta kannattaahan se omalle vaivannäölle laskea myös jonkinlainen hinta. Ite siis kaikki kokeilut oon tolla XiaoFlasherillä suorittanut, enkä osaa tosta firmisten ristiinsopivuudesta sanoa oikeastaan yhtään mitään. Muutaman jantterin nähny sanovan että toimii, mut siinäpä se.
Joku varmaan nyt tässä samalla miettii et eikös tolla firmiksellä sais nostettua tehojakin, eli sitä kuinka paljon toi akku lykkii virtaa vehkeeseen. Ite kuulin tästä ekana et tässä Essentialin akussa olis BMS (akun suojapiiri tjsp, se mikä pitää huolen ettei hommat mene akun osalta vituiks) joka estää yli 12A virransyötön, mitä ei pysty ihan nappia painamalla ohittamaan. Kuitenkin tänään sit törmäsin siihen, että joku oli sitä mieltä et oli saanut sen nostettua 20A asti ihan pelkällä firmiksellä. Kikkana oli se et jokaselle kolmelle ajotilalle (Walking, Drive ja Sport) piti syöttää kaikille sama 20A virta. Nopeutta toki pystyi sit rajoittamaan siihen mihin halus. Kokeilin tuota omallakin laudalla maltillisella 15A asetuksella, koska tästäkin oli juttua ettei tosta vakioakusta kannata repiä irti enempää kuin korkeintaan hetkellisesti. En oo ite akkua kattonut tai sitä, että minkälaisia 18650 kennoja siellä sisällä on, niin ajattelin et parempi vetästä varman päälle ja pysyttäytyä tossa 15A rajassa.
Ja ainakin omalla kohdalla melkeen väittäsin et se jopa toimikin. 12A -> 15A on kyllä aika pieni hyppäys, mutta kun lähtökohdatkin on säälittävät niin toi pienikin tehonlisäys alkaa jo jossain näkymään. Nyt pystyi aika kätevästi suoralla tykittelemään 25km/h lasissa ja mäissäkin tuntui jaksavan ihan hippasen paremmin. Akunkestossahan toi homma tosiaan näkyi aikalailla heti, mikä ei jo valmiiks pienelle akulle välttämättä se paras homma oo, mutta kylmät kelitkin varmasti vaikuttaa jo akunkestoon, vaikka lautaa nyt sisällä säilötäänkin. Omassa käytössä silti menee näillä asetuksilla ihan hyvin.
Kuitenkin tilanne on se, että jos merkittävästi lisätehoa haluaa, niin täytyy akkua vaihtaa tai lisätä toinen akku Y-kaapelilla. Noi akuthan ei mitään hirveen halpoja ole, eli touhulle tulee hintaa aika nopeasti. Fiksuin varmaan olis ostaa vakioakun tilalle uus ja käytellä tota orkkisakkua sitten ulkosena Y-kaapelin avulla, funtsii vaan sille jonkun kotelon ja mihin sen kiinnittää, tankoonhan sen suurella todennäkösyydellä joutuu laittamaan. Toinen vaihtoehto on antaa vakioakun olla paikoillaan ja ostaa sitten erillisen mötikän jonka vaikka kiinnittää tohon tangon ja seisonta-alustan väliseen pikkutankoon joka yhdistää ne. Kuva spoilereissa jos sekava selitys ei selvennä.
Vakioakun vaihtaminen olis siinä mielessä fiksumpi et sais sen alhaalta löytyvän tilan kokonaan käyttöön, vakioakkuhan ei sitä koko alatilaa nimittäin käytä. Mut tuskin tohon kuvassa näkyvään väliin mahtuu pussissa kovinkaan fiksusti. Joutuu vähän miettimään et missä kohti haluaa kompromissin tehdä.
Kuitenkin tiivistettynä mulle ei oikeen auennu et kenelle tää Essential on suunnattu. Vakiona aika hengetön laite kaikin puolin, eikä siihen hirveetä piristysruisketta saa firmikselläkään. Omassa käytössä toi 12A->15A tehoboosti toi kyllä ajomukavuutta ainakin sen verran lisää ettei tätä nyt ihan täysin paskaks voi sanoa, mutta toikin tosiaan näkyy jo valmiiks suhtkoht heikossa akunkestossa aika brutaalisti. En tätä kuitenkaan kellekkään voi suositella ellei alennuksesta saa johonkin 200€ pintaan, sillä tästä vaan jää fiilikset siihen suuntaan et pitää olla valmis tekemään pellin allekkin muutoksia jos tästä oikeasti mielekkään vehkeen haluaisi. Jos tykkää näpertelystä ja tietää mitä tekee noiden akkujen kanssa, niin onhan tää sit ihan ok vekotin. Eipä kyllä mun mielestä tossa 1S mallissakaan järkeä ole ainakaan suomihinnoilla, se kun on akkua lukuunottamatta sama vekotin kun tämä, ja taitaa Essential + lisä-akku Y-kaapelilla jäädä silti halvemmaks kun se 1S, jolloin tää Essential on jo huomattavasti fiksumpi vekotin.