Eipä tuo M365 Pron lukitseminen sekään mikään kaikkein triviaalein ole. U toki ja siitä etuosan vinoputkesta (miksi kukakin sitten moista kutsuu) pylvääseen on varmasti paras mutta vaatii varsin järeän lukon jotta mitta riittaa.
Joo, tätä poikkeavaa runkoratkaisua en huomannutkaan ajatella aiemmin tänään. Rungosta kunnolla lukitseminen on toki itsessäänkin hieman hankalampaa Augmentissa. Spiraalivaijerilla kyllä onnistuu sekin vaikka laiskana vedän vain tiukasti etuputken ja kiinnityspaikan ympäri.
Varsinaisesti tarkoitin edellä lukon kuljetusta skuutissa. Etuputken käyttö varustetelineenä kun on akkupaketin ja paksun putken takia tavallista rajallisempaa. Johonkin tyypilliseen Xiaomiin on aika suoraviivaista laittaa varusteita ja hihasta vetäen etuputkeen saattaa sopia U-lukkoteline, tavarakori, pieni laukku, lisävalo ja muuta. Augmentiin on hieman haastavaa laittaa kiinni... mitään.
Lisäksi Augmentiin pitäisi virittää jonkinlainen lukitus akulle - vaikka moni potentiaalinen varas ei edes tajua että akku voi olla irrotettava. Käytännössä tämä tarkoittaa vain jämäkkää kiinnityslenkkiä vähän akun yläpuolelle ja munalukkoa tms. Sopivalla mitoituksella lukko pois akku mahtuu juuri nousemaan kolossa tarpeeksi irrotakseen ja lukko paikallaan ei. Kunhan jaksan. Tietysti tämä pitäisi vähän porata ja ruuvata kiinni, mutta leasingvehkeen kanssa taidan luottaa kitkakiinnitykseen ja lopuksi mysötä pultin/ruuvinkannan ellei sitä saa lukon alle piiloon. Lähinnä opportunistista varasta tai jekkua vartenhan tämäkin lukitus olisi.
Joku voi tietysti ihmetellä miksi, koska akun irrottaminen ajaa saman asian ja estää myös käyttövarkauden. Ensinnäkin sinne akkupesään sataisi vesi, mutta jos se unohdetaan niin lähinnä siksi kun en juurikaan lukitse pidempää pysäköintiä varten. Yleensä vien potkulaudan kotona sisälle, muuhun turvalliseen huoneistoon tai vaikkapa autoon. Ulos katutilaan jätän käytännössä vain lyhyeksi aikaa liikkeen tai ravintolan lähelle, enkä useista syistä ala roudata monen kilon astalon oloista kalikkaa kädessä saati kuljettaa tätä varten reppua. Eikä se D-liitinkään ole tähän käyttöön ihan sitä tasoa, että sitä turhan takia viitsisi kovin jatkuvasti kytkeä ja irrottaa.
Tuollainen spiraalivaijeri itselläkin pystyputkessa kulkee. Vaivaton ratkaisu mutta toki sillä lukittuna on varastettavissa. Tai koska kaikki on niin sanotaan U-lukkoa helpommin. Mutta himassa on aina lukkojen takana joten enemmän se lukitseminen on kaupassa käyntiä tms. Viedä voi silloinkin mutta ehkä sentään ainakin kännimopoksi napataan se, joka ei ole mitenkään lukittuna.
Tästä olisi muuten hauska saada jotain määrällistäkin tietoa. Aivan varmasti kännimopoja käyttövarastetaan vain yhtä matkaa varten kuten polkupyöriäkin, mutta luulisi sen olevan harvinaisempaa. Etupäässä olen osannut lähinnä pelätä sitä, että varastetaan myytäväksi. Lisäksi tietenkin voisi ajatella, että joku boomeri luulee tämäntyyppisten laitteiden olevan vapaasti käytettävissä tai sovelluksella vuokrattavissa, mutta miten ihmeessä se pääsisi liikkeelle.
Edelleen kyllä kaipaisin noihin jotain oikeasti järkevää tapaa sekä mekaaniseen että sähköiseen lukitukseen. Jos moottorin ohjain, akku ja "mittaristo" olisi kaikki sidottu käyttäjän luuriin / rf-tagiin tai mihin vaan vastaavaan, vaatisi enemmän intoa varastaa ja saada toimimaan. Kalliimmissa voisi olla suoraan gepsi mobiiliyhteydellä riittävän hankalassa paikassa. Karsisi niitä ei-ammattilaisia aika paljon jos poliisi tietää tulla koputtelemaan oven taa eikä lauta itsessään suostu liikkumaan.
Jotain tällaista myös toivoisin. Esimerkiksi jos laitteessa olisi jokin integroitu lukko tai mieluummin ulkoiseen lukkoon sopiva salpamekanismi, joka yhdistyisi älyyn. Tämän ei tarvitsisi sähkölukittua mitenkään, vaan anturi riittäisi. Vaikkapa niin, että kun sovelluksesta(tai muulla tavoin) mittaristo on lukittu, virittyy hälytin siten että seuraava lukkoteljen avaus(yritys) aiheuttaisi hälytyksen paikallisesti ja sovellukseen.
Toki pelkkä liiketunnistus ja hälytys laitteen ollessa sovelluksesta lukittuna on paljon yksinkertaisempaa toteuttaa - ja aivan sairaan ärsyttävää ja hämmentävää monessa käyttötilanteessa. En muuten edes tiedä onko tällaista ominaisuutta markkinoilla, mutta on se niin triviaalia että voisin kuvitella.
Miten tuo Augmentin ES One 10 vertautuu Tieriin ja Voihin? Onko tehokkaampi vai tehottomampi?
Uskaltaako sitä tilata nyt vai kannataisiko odottaa kevääseen. Ts. onkohan sillä käyttöä ja voiko sitä käyttää talvella? Viime talvi oli kyllä surkea että varmaan silloin olisi voinut lautailla läpi vuoden.
Vaikea sanoa vuokravehkeistä mitään. Pitäisi käydä kokeilemassa ja laittaa viivalle. Noillahan molemmilla yhtiöillä kalustoa uudistetaan, ainakin Tampereella ilmeisesti jo vaihtunut kokonaan uuteen. Voikohan niistä ylipäänsä sanoa mitään, kun eivät kulje mihinkään.
Verrataan kuitenkin järeämpään kuluttajamalliin. Hiukan laiskempi Augment 10 on mäkiä kiipeämään kuin Ninebot G30, mutta jotakuinkin samassa vauhdissa pysyy mukana liikenteessä. Molemmat vakiokuntoisia, molemmissa kuitenkin valittu suurin nopeus 30 km/h - Augmentissa mittaristosta, Ninebotissa Xiaoflasherin markkina-aluemuutoksella "US". Tietenkin näille tulisi varmaan aika merkitsevä ero, jos Ninebotin ajovirtaa lisätään firmispäivityksellä, etenkin laillisen nopeuden rajoilla tai yli sen.
Toimintamatkassa tulee näillä verrokeilla se varsinainen ero, ja eiköhän se (yhdistettynä yleisesti aavistuksen parempaan ja hienompaan vaikutelmaan sekä olemassaolevaan ohjelmoitavuuteen) ole riittävä perustelu esimerkiksi 150 euron hintaerolle(ESone10 oli kampanja-alella noin 580€ @25 maksuerää vs. verkkokauppa.comin D-variantti on nyt kampanjassa ~730€). Toisaalta G30 alkaa olla jo normaalin lautaformaatin rajoilla järeytensä puolesta. Augment on vielä astetta kevyempi käsitellä matkatavarana ja irrotettavaa akustoahan ei ole ihan joka oksalla jos sitä kaipaa. Molemmissa ihan kohtalainen kasaan lukitus, Augmentissa symmetrisesti ja Ninebotissa vinoon soittokellon vivun kohdalle.
Harhaileva postaukseni palaa taas verrantoon vuokraskuutteihin; ehkä markkinat piankin paranevat. Kuitenkin mainitsemani laitteet lähestyvät jo hintaluokkaa, jossa voisi periaatteessa toivoa jousitusta ainakin eteen.