Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Kommentoin sitä, miten yllä olevan käsitin eli että ihmisiä olisi systemaattisesti ratsattu. En tosin taida uskoa että niin tapahtui eikä se taitaisi oikein kestää päivänvaloa.

Minkäänlainen "vahtiminen" ei ole "ihan hyvä" vaan saisivat keskittyä lailliseen toimintaansa. En ota ollenkaan hyvällä, jos tullaan häiritsemään ilman syytä. Riittävää ja valtuuksien mukaista kevyen liikenteen valvontaa on puuttua ylinopeutta ajaviin, varustepuutteisiin tai rikkeisiin. Eipä niihin tosin puututa vaan känniläiset saavat ihan rauhassa koheltaa vuokraskuuteilla, spandeksit kaahata ja riehua ja mulkut ajaa yksisuuntaista väärään suuntaan. Jälkimmäinen piti oikein laillistaa pikku näpäytyksenä kunnon kansalaisia kohtaan.

Ajoneuvoliikenteessä ymmärrän satunnaiset pysäytyksetkin, vaikka siitäkin voi perustellusti olla eri mieltä ja se on ihan erillinen aiheensa. No okei, itse kallistun siihen, että mihinkään ei tulisi olla lupaa ilman vähintään "syytä epäillä"-tasoa. Tähän pääseekin joku älyn tonava heittämään tosi nasevasti että ajan varmaankin kännissä. Auts, hävisin.
Itseasiassa siinä oli ihan "ratsia" ja tutkasivat jokaisen potkulaudan.

Siinä oli potkulautoja jotka oli tutkaan ajanut sen +40km/h
 
Noniin Augment lähti eilen tilaukseen ja hyvällä lykyllä tänään jo Tampereella. Kiitos foorumille myös mukavasta ale-koodista.

Onko kukaan tilannut kyseiseen lautaan lisäakkuja ulkomailta? Jos on niin mistä? Augmenntin aspakin lupaili syyskuussa lisäakkuja myyntiin mutta tilaamalla muualta voisi saada halvemmalla ja nopeammin.
 
Noniin Augment lähti eilen tilaukseen ja hyvällä lykyllä tänään jo Tampereella. Kiitos foorumille myös mukavasta ale-koodista.

Onko kukaan tilannut kyseiseen lautaan lisäakkuja ulkomailta? Jos on niin mistä? Augmenntin aspakin lupaili syyskuussa lisäakkuja myyntiin mutta tilaamalla muualta voisi saada halvemmalla ja nopeammin.
Mihin käyttöön lisäakkua? Onko tarvetta niin pitkälle siivulle tai jatkuvalle ajamiselle, ettei yhdellä pärjää?

Itse nappaan akun aina mukaan, kun jätän laudan esim. kirjastolle. Akkua on todella perse raahata mukana.
 
Mihin käyttöön lisäakkua? Onko tarvetta niin pitkälle siivulle tai jatkuvalle ajamiselle, ettei yhdellä pärjää?

Itse nappaan akun aina mukaan, kun jätän laudan esim. kirjastolle. Akkua on todella perse raahata mukana.


Lähinnä kiinnostelee tuo isommalla kapasiteetilla myyntiin tuleva akku, esim Levy plus (joka on siis sama lauta) tarjoaa jo tätä isompaa akkua valikoimassaan.
 
Kelatkaa poliisit pysäyttäny ylinopeuden takia noin 3-4 kertaa, eikä oo tullu edes kovaa sanomista , sanonu vaa että noi tekijän laidat kulkee sen verta kovaa että malttakkaa ajaa keskustassa ja ihmisten seassa vähän hiljempaa ja jos halutaa päästellä niin sit jossai yksityisillä. Poliisit suhtautuu Lahdessa ainakin lepposasi näihin laitoihin
 
Kelatkaa poliisit pysäyttäny ylinopeuden takia noin 3-4 kertaa, eikä oo tullu edes kovaa sanomista , sanonu vaa että noi tekijän laidat kulkee sen verta kovaa että malttakkaa ajaa keskustassa ja ihmisten seassa vähän hiljempaa ja jos halutaa päästellä niin sit jossai yksityisillä. Poliisit suhtautuu Lahdessa ainakin lepposasi näihin laitoihin
Saiko ne poliisit tallennettua tutkalla sitä maagista pysähtyvyyttä myös? :)
 
Onko jotain syitä olla päivittämättä uusinta firmistä M365 pro lautaan, jos ei aio käyttää kuin alkuperäis firmistä?

Tai onko noista muista firmiksistä jotain selkeää hyötyä miksi kannattaisi laittaa?
 
Muistelisin, että täällä mainittu maan vaihto appiin. Vaikuttaako kulkuihin Ninebot ES4 kulkuihin, jos vaikka laittaa apista maaksi Kiina? Ennen viimeisintä päivitystä meni 30 km/h. Päivityksen jälkeen 28 km/h, mikä sekin on tosi hyvä, kun ei tarvitse sakkoja jännittää niin. Tuntuu sekoavan voiman ulostulo, jos laittaa valot päälle. Tänään meni samalla turboasetuksella 25 km/h ja muutenkin tuntui huonommin kiihtyvän. Tätä on tehnyt jo pitkään, että arpoo voiman ulosannin päiväkohtaisesti. Akussa ollut virtaa reislusti yli puolet aina ja silti vaihtelee.
 
Tallinnassa tuli juuri ajeltua jatkuvasti monta päivää putkeen Boltin laudoilla(Ninebot max) ja Tuulin laudoilla myös, joista en tunnistanut merkkiä.
Ninebotilla kun menin hotellilta satamaan kaikkien tavaroiden roikkuessa mukana niin painoa oli noin 150kg ja silti kiihtyi iloisesti. Joillakin huonommilla asfalteilla kyllä tuli ikävä jousitusta.

Mutta lomakokemuksena niin hienoa liikkua kaikki välit laudalla laillisesti myös kävelyteillä hintaan 0€ aloitus ja 10c minuutti, että varmaan tulee tulevaisuuden lomakohteista katsottua heti valintavaiheessa että löytyykö vastaavaa paikanpäältä.
 
Kyllähän se on hyvä että ylilyöntejä valvotaan, ei tuollaisen +40km/h kulkevan äänettömän ohjuksen paikka ole jalkakäytävällä
Kyllä spandexit on vielä äänettömiä, ilmanvastus liian suuri niin ei voi kelloakaan pitää ja katse on asfaltissa! Ja menee heittämällä 40+ kun spandexeis kiitää ja vähän vehnäjauhoa nokan alla! Täs just nyt lueskelin fasebuukissa kuinka spandexilainen valitti kuinka oli joutunu ajamaan ojaan, koska edessäolleet lapset potkulautoineen eivät olleet väistäneet, sen seurauksena naama mustana ja niskat sun muut kipeenä..

ps. itse olisin varmasti hidastanut vauhtia mutta mikä minä olen spandexien ammattitaitoa ohjeistamaan!
 
Hesarin uutisissa eilen joku on ajellut fillarilla kameraan viittäkymppiä. kahdesti. 40 alueella toki. Veikkailivat siellä kysessä olevan laiton sähkömopo :)
 
Hesarin uutisissa eilen joku on ajellut fillarilla kameraan viittäkymppiä. kahdesti. 40 alueella toki. Veikkailivat siellä kysessä olevan laiton sähkömopo :)
Joo vaikee sanoo mut kyllä noi spandexiäijät ainaki sen jotain 40kmh painelee menee mutta viiskymppiä kuulostaa jo aika Tony Montana meiningiltä ihan pelkillä bundesliiga pohkeilla.
 
Joo vaikee sanoo mut kyllä noi spandexiäijät ainaki sen jotain 40kmh painelee menee mutta viiskymppiä kuulostaa jo aika Tony Montana meiningiltä ihan pelkillä bundesliiga pohkeilla.
No jaa.... Itse ajoin 45kmh+ maasturilla jossa semi keskeltä sileät katukumit ihan vain hetkellisiä huippuja kokeillessa. Eli luulisi kevyellä katupyörällä olevan helppo nakuttaa 50kmh+.
 
Noniin tässä vähän rapsaa ensi kosketuksista Augmentiin.

Lauta saapui eilen ja latauksen jälkeen heti testiajolle. Rajoitin päällä nopeus tosiaan 25km/h, asetuksista rajoittimen poistamalla nopeus nousi 30km/h enimmillään. Laudan tuntuma todella mukava ja kiihtyi reippaasti. Jyrkimpiin mäkiin nopeus putosi 18km/h ja muutamalla avustus potkulla helposti takaisin 25km/h. Painoa itselle varusteiden kanssa noin 80kg. Jarruista kuuluu vähän outo rahina jarruttaessa, onkohan ominaisuus vai pitäisikö olla yhteydessä firman asiakaspalveluun asiasta?

Tänään sitten oli tosikoitoksen vuoro, työmatka. Matkaa töihin pyöräteitä pitkin kertyy 22km ja etukäteen hieman jännitti miten pärjää tuon koko matkan. Akun varaus näkyy Es 10 vain palkkoina, joten akun todellinen tilanne ei näy tarkasti. Matkaa ollessa jäljellä noin 6km varaus putosi yhteen palkkiin ja ajattelin jo että bussi kutsuu pian, mutta yhden tehokkaan jarrutuksen jälkeen näytössä näkyi taas kaksi palkkia ja usko asiaan palasi. Työpaikan pihalle päästessä yksi palkki akkua ja matkamittarissa 22km, ulkona lämpöä noin 11 astetta matkan aikana.

Summa summarum, hyvältä vaikuttaa! Ostamisen taka-ajatuksena oli korvata osa työmatka-ajosta laudalla ajettavaksi ja tähän selvästi Es pystyy. Syksyllä saapuvan sovelluksen myötä akun varauksen valvominen toivottavasti helpottaa ja tulossa oleva isomman kapasiteetin akku vaikuttaa myös kiinnostavalta.
 
Taitaa vissiin olla laudat vähän kivenalla kun haaveilen tuosta Xioamin M365 laudasta mutta joka paikassa loppu.. olis näppärä työmatkalle ku duunikaverillaki on tommonen.
 
30km/h pyöräilee suoralla nyt jokainen ripeästi pyöräilevä kaveri. Ja kyl pyöräilyä harrastava saa helposti +40km/h keskarin ainakin lyhyellä 10kilsan lenkillä.
 
Joo vaikee sanoo mut kyllä noi spandexiäijät ainaki sen jotain 40kmh painelee menee mutta viiskymppiä kuulostaa jo aika Tony Montana meiningiltä ihan pelkillä bundesliiga pohkeilla.
Tjoo näkyy suurinosa kokovartalo sukkahousuilijoista menevän ohi kun mode kakkosella 30-33km/h meen.
 
Noniin tässä vähän rapsaa ensi kosketuksista Augmentiin.

Lauta saapui eilen ja latauksen jälkeen heti testiajolle. Rajoitin päällä nopeus tosiaan 25km/h, asetuksista rajoittimen poistamalla nopeus nousi 30km/h enimmillään. Laudan tuntuma todella mukava ja kiihtyi reippaasti. Jyrkimpiin mäkiin nopeus putosi 18km/h ja muutamalla avustus potkulla helposti takaisin 25km/h. Painoa itselle varusteiden kanssa noin 80kg. Jarruista kuuluu vähän outo rahina jarruttaessa, onkohan ominaisuus vai pitäisikö olla yhteydessä firman asiakaspalveluun asiasta?

Tänään sitten oli tosikoitoksen vuoro, työmatka. Matkaa töihin pyöräteitä pitkin kertyy 22km ja etukäteen hieman jännitti miten pärjää tuon koko matkan. Akun varaus näkyy Es 10 vain palkkoina, joten akun todellinen tilanne ei näy tarkasti. Matkaa ollessa jäljellä noin 6km varaus putosi yhteen palkkiin ja ajattelin jo että bussi kutsuu pian, mutta yhden tehokkaan jarrutuksen jälkeen näytössä näkyi taas kaksi palkkia ja usko asiaan palasi. Työpaikan pihalle päästessä yksi palkki akkua ja matkamittarissa 22km, ulkona lämpöä noin 11 astetta matkan aikana.

Summa summarum, hyvältä vaikuttaa! Ostamisen taka-ajatuksena oli korvata osa työmatka-ajosta laudalla ajettavaksi ja tähän selvästi Es pystyy. Syksyllä saapuvan sovelluksen myötä akun varauksen valvominen toivottavasti helpottaa ja tulossa oleva isomman kapasiteetin akku vaikuttaa myös kiinnostavalta.
tuon 1 palkin jälkeen vielä tulee vilkkuva palkki jolla pääsee joitakin metrejä tosin vauhti tippui johonkin 20km/h ja kiihtyvyys nolliin (200m ajoin itse ennenkuin olin jo kotona joten en tarkkaa tiedä).
 
Dodiih, Augment ES 10 One tilattu lisälaturilla. Kertamaksulla kun sain frendiltä hyvän koodin, nyt vasta huomasin että täälläkin on ollut jotain koodia tarjolla. No ei kai se paljon parempi ole. :D

Lisälaturi siksi, että työmatka 16-18 kilsaa hieman reitistä riippuen ja haluan ladata töissä. En aio tosin todellakaan joka päivä tota matkaa ajaa, ehkä välillä yhdistäen julkisiin (jotka ei oo kovin näppäriä kuin virasto-ja museokeskustaan Stadissa meneville). :)

Snadisti heräteostos. Skuuttia tehnyt mieli vuoden kaksii, nyt tuli aika. Talouden toinen auto menee hetkeksi pois uuden tieltä, niin katsotaan miten pärjätään yhdellä. Tosin testiolosuhteet surkeat, toinen auto seissyt maaliskuun alusta kun ollaan oltu etätyömoodissa. :P
 
Mitenkäs näissä laudoissa menee takuut. Esim jos tilaan EU alueelta espanjasta niin onko siihen täysi takuu voimassa Suomessa?

Tietenkin huolloissa voi joutua lähettelee ja kestää todella kauan.

Kaverini tilasi FLJ:n espanjasta ja toimitus kesti pari viikkoa. Kuulema suomalaisia hemmoja jotka niitä siellä myy ja on asiallista toimintaa. Vastaavat hyvin viesteihin. Nettikaupan osoitetta en nyt muista, mutta voin kysyä. Kyllä takuuasiat on EU:ssa aika pitkälti samat joka maassa.
 
Onkohan joku päivittänyt Augmentiin firmwarea tuon Bongo series A sovelluksen kautta? Jos on niin vaikuttiko lautaan jotenkin?
 
Liekö kukaan pohtinut mitä tapahtuisi jos Augmentin takana oleva yhtiö (Augment Bike Oy) menisi konkurssiin seuraavan kahden vuoden aikana? Noussut tässä kesän aikana välillä mieleen kun puntaroinut minkä laudan hankkisi (en siis ainakaan vielä ole ko. firman asiakas). Sopimusehdoissa näyttää lukevan, että lauta on sopimuskauden ajan firman omistama. Voisiko siis hypoteettinen konkurssipesä vaatia omansa pois, vaikka asiakas olisi maksanut tuon koko sopimuskauden etukäteen? Lopussahan on vielä se 29€ summa, ennen kuin laudan omistusoikeus siirtyy asiakkaalle. Oma epäluuloisuus kummunnut siitä, kun firma kuitenkin tarjoaa lautaa käytännössä samaan hintaan kuin jos ostaisi vastaavan omakseen kaupasta, ja siihen saa vielä kaiken lisäksi tarvittavat huollot päälle. Voiko kokonaiskuva olla kannattava?

En tunne konkurssikäytäntöjä, mutta lienee hyvin mahdollista että konkurssitilanteessa ne, jotka ovat maksaneet koko sopimuskauden etukäteen, saavat ainakin mahdollisuuden lunastaa laudan heti tuolla 29€ hinnalla. Kuluttajalla kuitenkin yleisesti ottaen hyvin vahva suoja, ja tässä skenaariossa lauta kuitenkin maksettu jo lähestulkoon kokonaan. Tällöin saamatta jäisi vain tuo huoltolupaus... Tämä siis puhtaasti spekulaatiota, en tiedä mikä olisi todellisuus.

Pahoittelut jos jonkun jo laudan tilanneen mielenrauha järkkyy. Hyvä diilihän tuo tuntuisi olevan muuhun markkinatarjontaan nähden mikäli sopimuskausi menee maaliin onnellisesti.

Edit: poistetaan netistä löytyneitä yhtiön talouslukuja, kun eivät ole aivan tuoreita.
 
Liekö kukaan pohtinut mitä tapahtuisi jos Augmentin takana oleva yhtiö (Augment Bike Oy) menisi konkurssiin seuraavan kahden vuoden aikana? Noussut tässä kesän aikana välillä mieleen kun puntaroinut minkä laudan hankkisi (en siis ainakaan vielä ole ko. firman asiakas). Sopimusehdoissa näyttää lukevan, että lauta on sopimuskauden ajan firman omistama. Voisiko siis hypoteettinen konkurssipesä vaatia omansa pois, vaikka asiakas olisi maksanut tuon koko sopimuskauden etukäteen? Lopussahan on vielä se 29€ summa, ennen kuin laudan omistusoikeus siirtyy asiakkaalle. Oma epäluuloisuus kummunnut siitä, kun firma kuitenkin tarjoaa lautaa käytännössä samaan hintaan kuin jos ostaisi vastaavan omakseen kaupasta, ja siihen saa vielä kaiken lisäksi tarvittavat huollot päälle. Voiko kokonaiskuva olla kannattava?

En tunne konkurssikäytäntöjä, mutta lienee hyvin mahdollista että konkurssitilanteessa ne, jotka ovat maksaneet koko sopimuskauden etukäteen, saavat ainakin mahdollisuuden lunastaa laudan heti tuolla 29€ hinnalla. Kuluttajalla kuitenkin yleisesti ottaen hyvin vahva suoja, ja tässä skenaariossa lauta kuitenkin maksettu jo lähestulkoon kokonaan. Tällöin saamatta jäisi vain tuo huoltolupaus... Tämä siis puhtaasti spekulaatiota, en tiedä mikä olisi todellisuus.

Pahoittelut jos jonkun jo laudan tilanneen mielenrauha järkkyy. Hyvä diilihän tuo tuntuisi olevan muuhun markkinatarjontaan nähden mikäli sopimuskausi menee maaliin onnellisesti.

Edit: poistetaan netistä löytyneitä yhtiön talouslukuja, kun eivät ole aivan tuoreita.
Uskon, että konkurssipesä haluaa kyllä ne laudat myydä osamaksulla ostajille ennemmin, kuin vaatia niitä takaisin mikäli niin huonosti kävisi.
 
Vihdoin kunnon puhelin niin pääsee kattelee ja seuraa lauta matkoja. Hyvin näyttää pitävän tiedot paikkaansa (puhelin Huawei P30 Pro)
 

Liitteet

  • Screenshot_20200813_200156_com.endomondo.android.jpg
    Screenshot_20200813_200156_com.endomondo.android.jpg
    1,1 MB · Luettu: 211
Segway ninebot g30 max tuli eilen ja hyvältä vaikuttaa. Jämäkän oloinen laite, jakso viedä meikäläistä 30 km/h pikku vastatuuleen vaikka painoa on se 110kg. Ihmettelin heti että miten se kulkee ton 30 kun piti mennä vaan 25 vakiona. Ite en oo tehny sille mitään. Kannattaako näissä ajaa toi akku aina tyhjiin ja sit laturiin vai voiko heittää laturiin vaikka ois 40% akkua jäljellä..mietin et kärsiikö akku ajan kanssa kun on lataillu niin että se ei ole ollu täysin tyhjä.
 
Ei koskaan täysin tyhjäksi. Täyteen lataus (tai 90% mieluummin) vasta ennen ajelemaan lähtöä. Jos olet ajamatta useamman viikon niin lataa 70-80% eli älä säilytä pitkiä aikoja täynnä eikä varsinkaan tyhjänä (varastointilataus).
 
Noniin, sainpas tän ketjun taas kahlattua läpi kun ollut pitkään lukematta.

Itellä meni vähän ohi se miten se 12v lisäakku joku laitto omaan g30:seen ja myös ketä laittoi m365 prohon lisäakun??

Laitoitteko samalla tavalla kuin ite eli siihen vinopystyputkeen teline ja koteloon Liitokala tms merkkinen. Sitten custom romia sisään mikä on lisäakun kanssa pakollinen tai se yksi täppä mikä estää lataamasta orkkis akkua tästä uudesta.
Just m365 tools näytti et joku 46km ajettu ja jäljel joku 16km mut laitoin lataukseen :thumbsup: Omallani uskon pääseväni n 60km matkan nopeuden siitä hirveästi kärsimättä. Seilaa siis 25-28kmh välillä. Toki mittarivirheen kanssa... millä gps olette tuon oikean nopeuden testannut?

Sitten mitä tulee noihin fat läskiskoottereihin @SiB77 niin annoit kyllä aika huonon kuvan niistä sillon joskus. Ite en kyllä oikein ole samaa mieltä kanssasi.
Just alkuviikosta haettiin isälle tommonen Kontion Premium Red pack kaikilla herkuilla. Akkuhan tuossa mallissa on se 60v12ah ja itellä painoa joku 78kg. Akku oli silloin ladattu valmiiksi eli pystyin ajamaan laitteen kotiin n. 17km ja vielä jäi 2 palkkia 4:stä eli jopa vakio akulla sen +30km saattaa päästä. Tuohon on se ns tehoakku 60v20ah myös tilattu ja voin kertoa siitäkin jos jotakuta kiinnostaa. Sillähän pitäisi sitten lähemmäs 60km päästä.
Eipä tuota laitetta voi kiukkuiseksi sanoa, melko lepposa ja mukava ajaa, varsinkin kun voi istua kunnon jakkaralla. Myös takapenkki löytyy ja kokeiltu on lähes 200kg kuormaa kaksi päällä ja jaksoi liikkua. Kantama varmasti tuolloin kärsii. Kyllähän tolla poitsua paremmin kyyditti kuin mun m365 pro:lla jossa pikkusarvet pojallakin, ollut jo kauan :D

Se on toki fakta että niin kiinan vehje tuo on kuin vain olla ja voi, harakan varpaita joka paikassa ja laatu esim lattian akkukotelossa aika meh ja kun kurkkasi nopeuskontrolli luukun alle niin en mä tolla kyllä ajaisi edes pienessä tihkusateessa.
Muuten kyllä kiva laite mutta kun toi m365 pro vaan on niin kätevä niin en tiiä viittiskö moista läskiä ostaa, tekis kyllä mieli mutta...:hmm: Sähköläskipyöräkin kun löytyy myös :thumbsup:
20200814_102125.jpg


Sitten vielä lopuksi kuinka itellä tuo Liitokala on laitettuna, eikä estä taittamasta tuota ohjaustankoa kiinnitys salpaan :thumbsup::)
Vielä kun rengas tai renkaat puhkeisi ni saisi 10" renkaat alle jotka jo tuossa odottelisi hyllyssä korokepalojen kera. Kyllä prossa ainakin renkaat kestää, nyt joku 400km ajettu ;)
 
Kilpasarjaa pukkaa. Alkaa tuntua siltä että kohta kaikilla on spotkikset. Joku Williams voisi tehdä tiliä sillä että myisi vaikka kisavehkeensä komponetteja muidenkin käyttöön.
 
Joo litium akkua ei saa päästää tyhjäksi Ikinä, muuten ottaa damagee melko varmasti, ja kuten SiB77 sanoikin niin lataa akku mieluummin 90% kuin 100% ja sitä akkua voi ladata silloin ku haluaa (mitä monipuolisemmin akkua käyttää/latailee niin akku tykkää vain enemmän) koska ei ole kuin lyijyakku. Voit ja kannattaki ladata akku 100% noin 1-2 kuukauden välein, mutta suositus on että akun varaus pidetään siinä 30%-90%. Tällä tavalla akun käyttöikä pitenee huomattavasti vrt. Aina lataus 100%:iin ja sieltä irtoaakin ne tehot ihan yhtä lailla
 
@Mikkis70 @Janiv92

Tuskin näitä potkulautoja edes pystyy ajamaan tyhjäksi sillai et yksi kenno olisi täysin nollissa?

Akku käytön jälkeen ladataan täyteen koska ei vahingoita akkua ja on käytännöllisempää. Pitkäaikaisessa varastoinnissa suositellaan maksimissaan 80% varausta.

Lukekaa ja sisäistäkää mitä lataussykli tarkoittaa.
 
Vaimon kanssa käytiin kaupungilla ja nähtiin muutamiin tuttujakin, on niin hyvä keli että oli pakko käydä jo päivä ajelulla
 

Liitteet

  • Screenshot_20200814_150039_com.endomondo.android.jpg
    Screenshot_20200814_150039_com.endomondo.android.jpg
    1 019,9 KB · Luettu: 173
@Mikkis70 @Janiv92

Tuskin näitä potkulautoja edes pystyy ajamaan tyhjäksi sillai et yksi kenno olisi täysin nollissa?

Akku käytön jälkeen ladataan täyteen koska ei vahingoita akkua ja on käytännöllisempää. Pitkäaikaisessa varastoinnissa suositellaan maksimissaan 80% varausta.

Lukekaa ja sisäistäkää mitä lataussykli tarkoittaa.

Ei pystykään koska (BMS) sammuttaa laitteen ennen kuin vahinkoa tapahtuu. Ei tarvii ladata joka käytön jälkeen, sitten vasta kun sille on tarvetta ja tuossa pidempi aikaisessa säilytyksessä parempi noin 50%
 
Nonii. Tuli itekki sit tilattua. Xiaomi 365 pro 2. Hobbyhallissa selkeesti halvin hinta tällähetkellä 549€. Esim elisalla 699€ ja verkkiksessäki. 639€. Työmatkoja pitäs huristella. Se 6km päivän noin suunnilleen. Eli pitäs varmaan juur viikko päästä. Painoa 85kg. Eroja tossa ei taida paljon olla pelkkään pro versioon. Takaloksu on ainaki kunnolla kiinni, ja pieni jatke lokasuojassa ettei kura lennä. Takalamppu vähän isompi ja etu polttimo taitaa olla 2w. Renkaista en tiedä onko täysin samat. Toimitusaika oli 3 viikkoa! En tiiä mistä tulee, kiinasta astikko ku kstää noin pitkään. Saa tässä pitkään odotella ja kuolata you tuben videoita, mitkä on kyllä tullu kaikki jo katottua :D
 
Joo litium akkua ei saa päästää tyhjäksi Ikinä, muuten ottaa damagee melko varmasti, ja kuten SiB77 sanoikin niin lataa akku mieluummin 90% kuin 100% ja sitä akkua voi ladata silloin ku haluaa (mitä monipuolisemmin akkua käyttää/latailee niin akku tykkää vain enemmän) koska ei ole kuin lyijyakku. Voit ja kannattaki ladata akku 100% noin 1-2 kuukauden välein, mutta suositus on että akun varaus pidetään siinä 30%-90%. Tällä tavalla akun käyttöikä pitenee huomattavasti vrt. Aina lataus 100%:iin ja sieltä irtoaakin ne tehot ihan yhtä lailla
Siitä ei kovin pitkälti ole kun kyselit aivan laidasta laitaan akun lataamisen osalta koska asia ei selvästi ollut millään tasolla tuttu. Joten en ehkä vielä lähtisi leikkimään mitään asiantuntijaa asian osalta.

@Mikkis70 @Janiv92

Tuskin näitä potkulautoja edes pystyy ajamaan tyhjäksi sillai et yksi kenno olisi täysin nollissa?

Akku käytön jälkeen ladataan täyteen koska ei vahingoita akkua ja on käytännöllisempää. Pitkäaikaisessa varastoinnissa suositellaan maksimissaan 80% varausta.

Lukekaa ja sisäistäkää mitä lataussykli tarkoittaa.
Juuri näin. Harvassa ovat ne lipot / li-ionit jotka saa helposti aivan tyhjiin. Ja moniko ajaa sillä potkulaudalla ainakaan usein edes siihen asti kunnes meno loppuu? Ei varmasti moni. Ja moniko tietää, mitä lataussykli tarkoittaa? Ilmeisesti aika moni ei tiedä.

Aikaisemmin jo ihmettelin, miksi joku edes vaivaa päätään asialla. Puhelimia ladatessa ei paljon prosentteja mietitä, läppärit roikkuvat aina latauksessa jne. Sitten yllättäen keksitään vastaavan akkuteknologian omaavan laudan olevan joku niin erikoinen laite, että sen lataaminen pitää suunnitella viikkoa etukäteen ja ladatessa vahtia vieressä jotta varmasti ei mene yhtään kymmenystä yli 90%. Tämä siitäkin huolimatta, että se lauta tai varsinkin sen akku on monen puhelinta halvempi ja monesti se puhelin vaihtuu suoraan uuteen kun akku kuolee.
Puhumattakaan monen robotti-imurista / ruohonleikkurista tms jotka asuvat suurimman osan ajasta laturissa. Enpä muista ketjua niiden akkujen eliniän miettimiselle.

Toisaalta jokainen toki tavallaan. Itse tulin hetki sitten kaupasta. Ajomatkaa tuli ehkä se kolmisen kilometriä ja himassa lauta takaisin lataukseen. Kyllä tuo on itselle kulutustavara joka vaihdetaan uuteen jos ikä tulee täyteen. Siihen asti itse päätän, milloin ja mihin kuljen eikä lauita sitä rajoita. Eli lauta majailee lähes aina laturissa kiinni kun on himassa. Kun liki joka päivä sillä liikkuu, en jaksa vaivata päätäni laturin irroittelulla, sitä varten on elektroniikka hoitamassa hommaa. Ja toisaalta, en myöskään mieti etukäteen laudalla liikkumista joten miksi ihmeessä rajoittaisin sitä miettien "akku säästyy kun en lataa vielä"?
 
Helppoussyistä ja varsin rajallisen toimintamatkan takia lataan myös lautani jokseenkin aina käytön jälkeen. Kovaa ajoa vaan.

Tosin siitä pyrin olemaan tarkka, että en jätä irrotettavaa akkua nyt kesällä parvekkeelle, jossa ajoneuvoa säilytän. Se olisi jo kohtuuton rasitus. Ilma yli 30 astetta ja musta patteri suorassa auringonvalossa täyteen ladattuna.

Optimointia voi ja ehkä kannattaa harrastaa sellaisilla vehkeillä, jotka siihen soveltuvat. Läppärissänikin olisi mahdollista rajoittaa lataus muistaakseni 85%, mutta joku älyn tonava on päättänyt että siinä tapauksessa tosiaan säästellään ja nopea lataus ei ole käytettävissä. Typerää. Muutenhan säästelyllä voisi saada akun kestämään lähellä alkuperäistä kapasiteettia omassa käytössäni sen 3 vuotta, jonka konekin ehkä on aktiivikäytössäni.

Mikään varaustilan kyttääminen ja muu paapominen ei sovi luonteelle. Kyllä se olisi laitteen suunnittelijan tehtävä mahdollistaa helppo ja tarkoituksenmukainen käyttö.

On muuten Augmentin lisävarusteet hinnoissaan. Uusi vakioakku 199, isompi vaihtoakku 299. Kännimopo itse sentään maksaa reilun 500. Taitaa jäädä päivittämättä, siinähän olisi jo Maxin hinta käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Helppoussyistä ja varsin rajallisen toimintamatkan takia lataan myös lautani jokseenkin aina käytön jälkeen. Kovaa ajoa vaan.

Tosin siitä pyrin olemaan tarkka, että en jätä irrotettavaa akkua nyt kesällä parvekkeelle, jossa ajoneuvoa säilytän. Se olisi jo kohtuuton rasitus. Ilma yli 30 astetta ja musta patteri suorassa auringonvalossa täyteen ladattuna.
....
Mikään varaustilan kyttääminen ja muu paapominen ei sovi luonteelle. Kyllä se olisi laitteen suunnittelijan tehtävä mahdollistaa helppo ja tarkoituksenmukainen käyttö.

On muuten Augmentin lisävarusteet hinnoissaan. Uusi vakioakku 199, isompi vaihtoakku 299. Kännimopo itse sentään maksaa reilun 500. Taitaa jäädä päivittämättä, siinähän olisi jo Maxin hinta käytetty.
En voi olla enemää samaa mieltä tuosta kovasta ajosta. Kyllä sen kulkupelin on tarkoitus palvella käyttäjää eikä toisin päin. Ja paljonko edes sillä ns sääteliäällä toiminnalla saisi lisää elinikää akulle? Aivan, ei loputtomasti mutta käyttömukavuus romahtaa melkoisesti.

Parvekkeen osalta ei itsellä ongelmia ole koska lauta majailee varastossa. Mutta jos betonikuutio ja parveke etelään niin varmasti toki jokin folioviritys. Kyllä se kuuma tappaa enemmän kuin moni lataus.

Kyttäämisen osalta ollaan myös niin samaa mieltä. Asia on juurikin noin!

Augmentista en tiedä mutta kyllä nuo akut maksavat joka lautaan varsin paljon vs koko laudan hinta. Mutta siitäkin huolimatta: onko se akun hinta oikeasti ongelma? On halvempi kuin lauta eikä varmasti mitenkään ylitsepääsemätön kenellekkään, jolla on varaa hankkia se 500+ euron lauta. Harva irroittaa puolta kiloa jos löysää ei oikeasti ole.
Ja kun vaikkapa tuon oman M365 Pron hinta on gen 2:n jo alle 600€ niin suurimmalle osalle tekkiläisistä taskuraha joten en näe ongelmaa. Omalla palkkaluokalla vähän taskurahaa enemmän mutta siitäkin huolimatta... Se lauta kestää pari, kolme vuotta aivan varmasti vaikka lataisi miten (hajonnee muualta kuin akusta) joten ei, en vaan näe mitään mieltä miettiä akkua sen paremmin. Täyteen vaan ja ajaa sen, mitä haluaa. Eiköhän se lauta ole juuri siihen tarkoitukseen hankittu. Siihen parin tonnin lautaan taas akku suhteessa vähemmän hankintahintaan verrattuna mutta ajaako monikin niillä akun aina kuiviin? Enpä usko joten pieni heikkeneminen ei tunnu missään.

Muutoinkin, kuten jo aikaisemmin olen kirjoittanut, nykyiset laudat ovat osin vielä kehitysversioita. Eli kyllä moni laittaa aivan tietoisesti rahansa kiinni beta-versioon joten realistinen eliniän odotus ei voi olla kymmentä vuotta.
 
Enhän mä sitä uuden akun tarvetta ressaa. Ei ole ongelma esimerkiksi 2,5 vuoden käytön jälkeen ostaa kahdella sadalla uutta tai kolmella sadalla parempaa. Ja toki akku on näin simppelissä ja kevyessä laitteessa aiheesta kallein osa. Sitä vain angstaan, että en taida sittenkään haluta nyt heti päivittää isompaan akkuun. Ellen sitten ala harrastaa jotain masokistisia pitkiä retkiä ja tarvitsen kaksi akkua.

Noin 850 yhteensä ei antaisi ihan parasta hinta-laatusuhdetta. Laite ei kuitenkaan ole ihan sen arvoinen IMO vaikka se ihan hyvä onkin ja tietyt vahvuudet löytyy.
 
On muuten Augmentin lisävarusteet hinnoissaan. Uusi vakioakku 199, isompi vaihtoakku 299. Kännimopo itse sentään maksaa reilun 500. Taitaa jäädä päivittämättä, siinähän olisi jo Maxin hinta käytetty.

Mielestäni taas hyvinkin edullinen tuo vakio tai isompi akku. Ite näpräämällä Liitokala kaikkine telineineen makso jotain 150e ja aluksi piti olla tarkkana jännitteistä että molemmissa akuissa oli sama ennen ku naitti ne keskenään. Vieläkään ei voi tehdä niin että ajaa akut melko tyhjäksi ja ottaa pelkästään Liitokalan lataukseen erikseen koska eri jännite. Onneksi näillä sentään on kantamaa yhdessä hyvin ja voi molempia ladata samaan aikaan yhdellä laturilla orkkis laturi reiästä :thumbsup:

Jos nyt ei olis m365 prota ni kallistuisin kyllä tuohon Augmenttiin, juurikin ton kätevyyden takia että saa akun irti ja sisälle lataukseen +mahdollisuutta heittää reppuun toinen akku vieläkin pidempää pätkää varten.

Tuohon fat scootteriin maksaa teho/isompi akku sen 400euroa keskimäärin, onko sekään paljon? Köyhälle kaikki on kallista, muille samanhintaista ;)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt taisi käydä ohraisesti. 1500km takana ja yhtäkkiä eilen työmatkalla katkesi virrat laitteesta ja ei lähde enää päälle. Pitää kokeilla vielä, jos vetelee kaikki johdot irti ja laitaa takaisin, jos sattuisi auttamaan.

Joku tällainen mötikkä akun kontrolleriin yhdistävästä johdosta näyttänyt ottaneen osumaa ja savusi vähän :
IMG_20200815_163238.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän löytyis laukku/kassikoukku Xiaomi m365 malliin. Googlesta ettiny, ni einakaan Suomen puljuista tunnu löytyvän? Ei taida sitä teippiäkään olla suomessa missään myytävänä, mikä tulee sisärenkaan ja ulkokumin väliin? Pitäs tilata tässä valmiiks enne ku lauta tulee. siihen tosin menee se 3 viikkoa, toivotaan et vähän vähemmän. Tossa pro 2 mallissa tulee muuten ulko ja sisäkumiki mukana, mitä noita unboksauksia oon kattonu. Pelkässä pro mallissahan sitä ei ollu mukana.

Uskaltaako tuolta tilata? Onko kukaan tilannu ja tuleeko miten nopeesti tuotteet perille? Banggood: Online Shopping for RC Cars, 3D Printer, Apparel & Home Decors
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän löytyis laukku/kassikoukku Xiaomi m365 malliin. Googlesta ettiny, ni einakaan Suomen puljuista tunnu löytyvän? Ei taida sitä teippiäkään olla suomessa missään myytävänä, mikä tulee sisärenkaan ja ulkokumin väliin? Pitäs tilata tässä valmiiks enne ku lauta tulee. siihen tosin menee se 3 viikkoa, toivotaan et vähän vähemmän. Tossa pro 2 mallissa tulee muuten ulko ja sisäkumiki mukana, mitä noita unboksauksia oon kattonu. Pelkässä pro mallissahan sitä ei ollu mukana.
Ei kannata liikaa hobbyhallin lupauksiin luottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 353
Viestejä
4 548 124
Jäsenet
74 977
Uusin jäsen
HännisenMikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom