Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Nyt taisi käydä ohraisesti. 1500km takana ja yhtäkkiä eilen työmatkalla katkesi virrat laitteesta ja ei lähde enää päälle. Pitää kokeilla vielä, jos vetelee kaikki johdot irti ja laitaa takaisin, jos sattuisi auttamaan.

Joku tällainen mötikkä akun kontrolleriin yhdistävästä johdosta näyttänyt ottaneen osumaa ja savusi vähän :
IMG_20200815_163238.jpg
Siis tossahan on sulake? Kato onko se palanut.
 
Dodiih, Augment ES 10 One tilattu lisälaturilla. Kertamaksulla kun sain frendiltä hyvän koodin, nyt vasta huomasin että täälläkin on ollut jotain koodia tarjolla. No ei kai se paljon parempi ole. :)

Eilen saapui Matkahuoltoon noudettavaksi ja tänään hain. Pikatestilenkki tehty. Frendillä Augment kulkee 30km ja alamäessä vielä kovempaa. Kuulemma 36km/h enkat alamäkeen. Itse pääsin maks 25km/h ja sama myös lievässä alamäessä. Ja frendi painaa enemmän. Massasta apua alamäessä, mut miten hiivatissa tasamaalla skuutit voivat olla erilaiset ja vielä jollain 15 kg painoerolla.
 
Kantokyky ei aina ole ihan se nimellinen, vaan ainakin Augment on hyvin jämäkän tuntuinen satakiloisen hyppiä ja varmasti sinänsä kestää ylikuormata. Mäennousukykyä se ylipaino oikeasti rajoittaa, eikä niinkään uhkaa rakenteita, ellei ihan rimpulasta ole kysymys. Ja rimpuloissahan yleensä on vähemmän kuin 100 kg nimellinen ajajan paino.

Omassa Augmentissani on tarra, jonka mukaan maksimi on 100kg.
 

Liitteet

  • 7E8CAA6C-46BF-4DF7-B1B2-E2B0F30A44B1.jpeg
    7E8CAA6C-46BF-4DF7-B1B2-E2B0F30A44B1.jpeg
    1,3 MB · Luettu: 46
Omassa Augmentissani on tarra, jonka mukaan maksimi on 100kg.
Juu, niin on. Tämä selviää joka paikasta.

Yleensähän täyskokoisissa normaalivehkeissä ilmoitetaan nimellinen kuormauskyky 100 kg. Rimpuloissa usein vähemmän. Taitaa Augmentin kevytmallissakin olla pienempi suosituskuorma.
 
Juu, niin on. Tämä selviää joka paikasta.

Yleensähän täyskokoisissa normaalivehkeissä ilmoitetaan nimellinen kuormauskyky 100 kg. Rimpuloissa usein vähemmän. Taitaa Augmentin kevytmallissakin olla pienempi suosituskuorma.

Ja sit jossain Kugoo S1 on 120kg painoraja...

Mikäs olis halvimmanpään skuuteista se parhain eli just 200e-300e? Mites just toi Kugoo S1 kun näyttää maksavan ~230e geekbuying tms :hmm: :)
 
Eihän tuolta banggoodista löydy edes omaa maakuntaa. Joutuu pistää siihen sit vaikka joku lappi vaikka on Varsinais-suomesta :D

Tuli sit sekoiltua tuolla sivulla ja tilasin vahingossa tuplana tuotteet. Eli sit ku joskus aikanaan tulee, ni olis ylimääränen laukkukoukku ja teippiä renkaan sisälle.
 
Viimeksi muokattu:

Tuolla mainitaan ES One 10:lle 120 kg painorajoitus.
 
Juu, niin on. Tämä selviää joka paikasta.

Yleensähän täyskokoisissa normaalivehkeissä ilmoitetaan nimellinen kuormauskyky 100 kg. Rimpuloissa usein vähemmän. Taitaa Augmentin kevytmallissakin olla pienempi suosituskuorma.

Ei hitto. Pyydän anteeksi, muistin että Augmentin sivuilla painoraja oli vähintään 120 kg kilpailijoiden spekseihin verrattuna.

Kaksi ongelmaa enää:
- Miten rajoittimen saa pois/päälle (25km/h -> 30 km/h), selasin ketjua ja sain kuvan että tähän on joku kikka?
- näytön muovi on aivan täynnä hiusnaarmuja, kauttaaltaan ja pariin suuntaan. Oli valmiiksi kun poistin suojamuovin. Joku näyttösuoja tohon olisi poikaa, tai ehkä pitää ruinata uutta levyä (se muovi vaikuttaa aika pehmeältä)

Sitten vielä rengaspaineita ylös, vähän lisää heijstintarraa ja nähtävästi vanha fillarikypärä on sen verran vanhentunut että jotain slimmimpää tilalle. Ja hanskat.

Kysymys: mitäs otsavaloista mieltä pimeällä? (Riittävän alas osoittamaan, toki)
 
Otsavaloa on itse tarkoitus käyttää kun alkaa pimeä pimeä tulla. Toimii pyörällä niin miksi ei laudallakin.
 
- Miten rajoittimen saa pois/päälle (25km/h -> 30 km/h), selasin ketjua ja sain kuvan että tähän on joku kikka?
Muistaakseni asetuksiin pääsee painamalla molempia nappeja vähän aikaa. Sen jälkeen käyttölogiikka selviää kokeilemalla. Muistaakseni P04 on nopeusrajoitin. Vaihda arvoksi FF. Asetuksista pääsi pois ainakin sammuttamalla laudan normaalisti.
 
Muistaakseni asetuksiin pääsee painamalla molempia nappeja vähän aikaa. Sen jälkeen käyttölogiikka selviää kokeilemalla. Muistaakseni P04 on nopeusrajoitin. Vaihda arvoksi FF. Asetuksista pääsi pois ainakin sammuttamalla laudan normaalisti.

Kiitos! Tuon päälle pieni googlaus ja Levyn supportista löytyi myös tietoa:
 
Dodiih, Augment ES 10 One tilattu lisälaturilla. Kertamaksulla kun sain frendiltä hyvän koodin, nyt vasta huomasin että täälläkin on ollut jotain koodia tarjolla. No ei kai se paljon parempi ole. :D

Lisälaturi siksi, että työmatka 16-18 kilsaa hieman reitistä riippuen ja haluan ladata töissä. En aio tosin todellakaan joka päivä tota matkaa ajaa, ehkä välillä yhdistäen julkisiin (jotka ei oo kovin näppäriä kuin virasto-ja museokeskustaan Stadissa meneville). :)

Snadisti heräteostos. Skuuttia tehnyt mieli vuoden kaksii, nyt tuli aika. Talouden toinen auto menee hetkeksi pois uuden tieltä, niin katsotaan miten pärjätään yhdellä. Tosin testiolosuhteet surkeat, toinen auto seissyt maaliskuun alusta kun ollaan oltu etätyömoodissa. :p
Mikä mahtaa olla toi koodi mikä täällä on pyörinyt? Ei löytynyt mitä pari sivua lueskelin.
 
Error 14 eli throttle hall error on nyt pukannut pari kertaa maxiin. Kilsoja vasta sata. Pitänee DNA:lta kysellä kuka näitä täällä huoltaa.
 
Error 14 eli throttle hall error on nyt pukannut pari kertaa maxiin. Kilsoja vasta sata. Pitänee DNA:lta kysellä kuka näitä täällä huoltaa.
Onko sähköjarru ollut ylhäällä asti, siitä nuo valtaosin johtuvat. Eli jarru osittain päällä kun laudan laittaa päälle.
 
Noniin, tuli sitten toiseksi skuutiksi hommattua m365 pro:n rinnalle tuo Kugoo S1 kun edullisesti sai eglobalista hintaan 233e :thumbsup: :) Katsotaan mimmonen peli sieltä tulee, ei ollut ainakaan hinnalla pilattu :thumbsup:
 

Tuolla mainitaan ES One 10:lle 120 kg painorajoitus.
En noista painorajoituksista paljoa huolehtis, ite painelen max 100kg laudalla, pojan kanssa, reppu selässä ja ostoskassi tangossa roikkuen. Heittämällä yli 150kg eikä näy missään, vähän laitoin kyllä lisää vääntöä firmwarella että ku meinas välillä hyytyä jyrkemmissä mäissä.

Edit: tällästä olen miettinyt jos ostais.
sais mahdollisesti jonkun lisäkorinkin viriteltyä kiinni mihin lyödä tavaraa sisään!
 
Viimeksi muokattu:
Pistää pykälää isomman sulakerasian niin ehkä se kestää sulamatta.
MEGAlaattasulakerasia roiskevesisuojattu | Motonet Oy
Taitaa samalla pitää tuo pesä vaihtaa, eli joku tämän tyylinen siihen Laattasulakerasia johdoilla | Motonet Oy
Ja sitten selvittää, minkä amppeerinen sulake kuuluu olla.

Kiitoksia näistä, 48V jännite menee ja 25A virta.
IMG_20200817_180548.jpg
 
Kannattaa tosiaan vielä käydä kaikki liitokset läpi, ei kuitenkaan ihan terveen merkki ole tuo pesän sulaminen.
Tai voi olla, että huono kontakti ollut juurikin tossa sulakepesässä sulakkeeseen, virta lämmittänyt pesää ja se ruvennut sulamaan jo ennen sulakkeen palamista..

Edit. Mielenkiinnosta, mikä lauta on kyseessä?
 
Kannattaa tosiaan vielä käydä kaikki liitokset läpi, ei kuitenkaan ihan terveen merkki ole tuo pesän sulaminen.
Tai voi olla, että huono kontakti ollut juurikin tossa sulakepesässä sulakkeeseen, virta lämmittänyt pesää ja se ruvennut sulamaan jo ennen sulakkeen palamista..

Edit. Mielenkiinnosta, mikä lauta on kyseessä?
Tämä lauta kyseessä:

Tuli itse mietittyä, jos se töyssystä vaurioitui, kun tuli mentyä sellaisen yli ennen kuin lauta sammui.
 
Tämä lauta kyseessä:

Tuli itse mietittyä, jos se töyssystä vaurioitui, kun tuli mentyä sellaisen yli ennen kuin lauta sammui.
Tai oisko se sulakepesä ollut jo kuumana ennen töyssyä, töyssyssä sitten hajottanut sulakkeen/pesän.
Eli ainakin nyt jos uusit pesän ja sulakkeen, niin ois jotenkin hyvä seurata, miten kovin sulakepesä lämpenee ajaessa.
Ihan jos ton kannen laittais parilla pultilla kiinni ja sitten kovan ajon jälkeen äkkiä irti ja käsikopelolla kokeilis kuinka kuumana on sulakepesä / muut johdot.

Jos siis ei ole kerennyt mitään muuta käräyttämään.
Uskoisin, että uskaltais katkasta nuo johdot ennen pesää, ja ihan kääriä toisiinsa/sokeripalalla yhteen ilman sulaketta.
Näin voisit edes nopeasti kokeilla, lähteekö lauta päälle. Rasittaa ei kannata.
 
Tai oisko se sulakepesä ollut jo kuumana ennen töyssyä, töyssyssä sitten hajottanut sulakkeen/pesän.
Eli ainakin nyt jos uusit pesän ja sulakkeen, niin ois jotenkin hyvä seurata, miten kovin sulakepesä lämpenee ajaessa.
Ihan jos ton kannen laittais parilla pultilla kiinni ja sitten kovan ajon jälkeen äkkiä irti ja käsikopelolla kokeilis kuinka kuumana on sulakepesä / muut johdot.

Jos siis ei ole kerennyt mitään muuta käräyttämään.
Uskoisin, että uskaltais katkasta nuo johdot ennen pesää, ja ihan kääriä toisiinsa/sokeripalalla yhteen ilman sulaketta.
Näin voisit edes nopeasti kokeilla, lähteekö lauta päälle. Rasittaa ei kannata.
Tätäkin voisi kokeilla ennen kuin menee ostamaan sulaketta. Pitää viikonloppuna värkkäillä lautaa kuntoon.
 
Jos siellä on oikosulku jossain muualla ja kokeilee ilman sulaketta, saattaa seuraavaksi hajota jotain arvokkaampaa kuin halpa sulake ja jos akut syttyy palamaan, sitä tulipaloa ei noin vain sammuteta.
Oikeassa tietysti olet. Jos mt247:lla olis kotona edes 2 naaras abikoa ja 1kpl oikean kokoinen sulake, olis helppo kokeilla saako virrat ees päälle.
Tai edes uusi sulake, ja apukäsipari joka kokeilis laittaa virrat päälle, toisen pitäessä kuorittuja johdon päitä sulakkeessa. Vaikka kumihanskat kädessä, jos arveluttaa.
 
Jos siellä on oikosulku jossain muualla ja kokeilee ilman sulaketta, saattaa seuraavaksi hajota jotain arvokkaampaa kuin halpa sulake ja jos akut syttyy palamaan, sitä tulipaloa ei noin vain sammuteta.
Oikeassa tietysti olet. Jos mt247:lla olis kotona edes 2 naaras abikoa ja 1kpl oikean kokoinen sulake, olis helppo kokeilla saako virrat ees päälle.
Tai edes uusi sulake, ja apukäsipari joka kokeilis laittaa virrat päälle, toisen pitäessä kuorittuja johdon päitä sulakkeessa. Vaikka kumihanskat kädessä, jos arveluttaa.
Ei kyllä ole tällaisia kotona, pitää käydä ostamassa sulake ja kotelo siihen, niin pääsee kokeilemaan. Mikähän olisi helpoin tapa liittää tämä: Laattasulakerasia johdoilla | Motonet Oy noihin vanhoihin johtoihin sitten, kun ensin nappaissut ne poikki?
 
Viimeksi muokattu:
Millaiset liittimet siinä nykyisessä sulake kotelon päistä lähtevissä johdoissa ovat? Eli seuraat mistä ja mihin se punainen johto menee. Olis aina parempi mitä vähemmän liitoksia olisi.
 
Millaiset liittimet siinä nykyisessä sulake kotelon päistä lähtevissä johdoissa ovat? Eli seuraat mistä ja mihin se punainen johto menee. Olis aina parempi mitä vähemmän liitoksia olisi.

Meinasin vain noista keltaisista kohdista näppäistä irti ja laittaa uuden tilalle.
sulake.jpg
 
Uudesta Augementista katos heti ensimmäisellä ajolla kaasuliipaisimen palautinjousi. Kellään muulla tehnyt samoin ja saanut ite fiksattua tota jotenki, mahdollisesti ilman uutta osaa?

Josko tuolta sais ainakin sen uuden osan ja selkeet ohjeet korjaukseen. Ei viittis kyllä heti uutta lautaa pistää takasi, kun yksistään toi Matkahuolto näyttää ottavan sen 2pv per. suunta.
 
Vihdoin koko ketju luettu läpi. Vähän toista viikkoa siinä meni. Juuri ostin max g30:sen Verkkokaupasta ja huomenna pitäis mennä duunin jälkeen hakemaan noutovarastolta. Eiköhän toi mun noin 5-6km duunimatkalle ole ihan soiva peli.
 
Uudesta Augementista katos heti ensimmäisellä ajolla kaasuliipaisimen palautinjousi.
Miten se tarkemmin onnistui katoamaan? Irtosi ja et enää löytänyt? Oliko siis vaarana, että kaasu jäisi pohjaan eikä palaisi nolla-asentoon itsestään?

Kyselen siksi, kun harkitsen itsekin vastaavaa laitetta, mutta etenen "turvallisuus ensin" ajatuksella.
 
Miten se tarkemmin onnistui katoamaan? Irtosi ja et enää löytänyt? Oliko siis vaarana, että kaasu jäisi pohjaan eikä palaisi nolla-asentoon itsestään?

Kyselen siksi, kun harkitsen itsekin vastaavaa laitetta, mutta etenen "turvallisuus ensin" ajatuksella.
Jousi siis irtosi siellä kaasukahvan sisällä, palautustoiminta katosi... Täysille toi painovoiman vaikutuksesta heittää, jos ei pidä siitä kiinni, mutta pystyy ajaan, kun pitää sen käsin halutussa asennossa ja pysähtyyn kun pitää sitä käsin nollilla. Ja tietty toi jarru tappaa sen kaasun. Pikkusen hankala ajaa noin ja tietty riski jos yllättävässä paikassa päättää pettää.

Samanmoinen kaasukahva se näyttää olevan kyllä monessa muussakin vastaavassa esim. Xiaomeissa.
 
Miten se tarkemmin onnistui katoamaan? Irtosi ja et enää löytänyt? Oliko siis vaarana, että kaasu jäisi pohjaan eikä palaisi nolla-asentoon itsestään?

Kyselen siksi, kun harkitsen itsekin vastaavaa laitetta, mutta etenen "turvallisuus ensin" ajatuksella.
Oletusasetuksena kaasu joka tapauksessa jää päälle kun vakionopeussäätimen tapainen aktivoituu, eli "vaarallisesti" on tarkoituskin ajaa.

Tämän saa asetuksista pois, mutta en ole vielä jaksanut säätää.
 
Vihdoin koko ketju luettu läpi. Vähän toista viikkoa siinä meni. Juuri ostin max g30:sen Verkkokaupasta ja huomenna pitäis mennä duunin jälkeen hakemaan noutovarastolta. Eiköhän toi mun noin 5-6km duunimatkalle ole ihan soiva peli.

Tuolle matkalle todella kelpo peli. Itse mennyt nyt 1kk duuniin joka päivä ja matkani on 8,1km
 

Miten sen nyt ottaa...Luuletko ettei täällä porukka tiedä miten voi käydä jos kaatuu skuutilla? Huonosti voi käydä jopa kävellessä jos kaatuu/horjahtaa ja lyö päänsä sopivasti.

Herää kysymys että olikohan edes kypärää päässä joka olisi jotain voinut auttaa? Melkonen artikkeli taas kun ensin lukee että "Sähköpotkulaudalla kaatunut bloggaaja...." ja sitten heti alempana kuvan tekstissä lukee "Olin sähköskootterionnettomuudessa,....." huoh :facepalm:
 
Oliko alkoholilla/muilla päihteillä osuutta asiaan?! Sitäkään ei kerrota ja tosiaan oliko suojavarustus asianmukainen? Hölmö uutinen suorastaan..

Edit. kerran olen humalassa ajanut skuutilla, mitään ei kylläkään käynyt, mutta viimeiseksi kerraksi jäi, oli sen verran pelottava kokemus.
 
Viimeksi muokattu:
Miten sen nyt ottaa...Luuletko ettei täällä porukka tiedä miten voi käydä jos kaatuu skuutilla? Huonosti voi käydä jopa kävellessä jos kaatuu/horjahtaa ja lyö päänsä sopivasti.

Herää kysymys että olikohan edes kypärää päässä joka olisi jotain voinut auttaa? Melkonen artikkeli taas kun ensin lukee että "Sähköpotkulaudalla kaatunut bloggaaja...." ja sitten heti alempana kuvan tekstissä lukee "Olin sähköskootterionnettomuudessa,....." huoh :facepalm:
Veikaan että yhdellä kädellä ajettu blogikamera toisessa kädessä kun 15km/h nopeudesta on tuolla tavalla saatu kaaduttua ja ruhjottua naama sekä muisti pois.
Kypärää ei varmasti ollut päässä eikä pienintäkään ajokokemusta myöskään.
 
Luulen että suurin osa sähköpotkulautaonnettomuuksista tapahtuu keskusta-alueilla vuokralaitteilla. Usein myös humalassa.

Tässä keskustelussa taitaa suurin osa omistaa oman laudan tai suunnittelee hankkivansa semmoisen.

Tavallaan joo, sopii tähän keskusteluun sillä otsikossa on sähköpotkulauta. Sisällöltään uutinen ei varmasti tuo kenellekään mitään uutta.
 
Eihän tuo tosiaan mikään herättävä yllätys ole, että multitaskaava diginatiivi kaatuu vaikka millä kaksipyörävehkeellä liikenteessä. Etenkään vuokraamon kännimopolla, jolla näiden on tapana ajella turpa täynnä.
 
Mut vaikka oman potkulaudan omistaisikin ja lukisi aiheenpiirin foorumeita niin voi olla silti ihan surkea kuski :D
 
Tänään saapui xiaomin pumppu mikä muutes on törkeen hyvä, laitoin 50psi (3,5bar) molempiin renkaisiin. Millaisilla paineilla porukka ylipäätänsä ajelee?
 
Tänään saapui xiaomin pumppu mikä muutes on törkeen hyvä, laitoin 50psi (3,5bar) molempiin renkaisiin. Millaisilla paineilla porukka ylipäätänsä ajelee?

Mikäs skuutti sulla olikaan ja käytitkö sitä m365 mukana tullutta täyttöletkua? Itsekkin laitoin 4pv sitten amazonista tulemaan itelleni moisen :) Tulikos sen mukana adapterit että sopii kaikille yleisimmille venttiileille; dunlop, presta ja Schrader?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 480
Viestejä
4 558 197
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom