Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Onko joku saanut toiminaan ES One 10 laudassa Bongo series a sovelluksen?
Lautaan ei ole vielä omaa sovellusta saatavilla. Joku suositteli tuota sovellusta mutta ei ole tytär saanut sitä toimimaan.
 
Onko joku saanut toiminaan ES One 10 laudassa Bongo series a sovelluksen?
Lautaan ei ole vielä omaa sovellusta saatavilla. Joku suositteli tuota sovellusta mutta ei ole tytär saanut sitä toimimaan.
En ole vielä ehtinyt testata. Olen vasta kokeillut P04 : FF ja odotetusti kulku tasaisella kasvoi vain vähän. Pitäisi jollain GPS-sovelluksella katsoa, paljonko on todellinen nopeus. Kovasti epäilen, että mittarin ilmoittama 25 ei ole 25.

Sovelluksen houkuttelevuus vähän riippuu. Voi myös olla, että en halua antaa Augmentille pääsyä rautaan(koska juuri sitähän ulkoinen käyttöliittymä nykyään tarkoittaa, kotiin soittamista ja paskaa pilvipalvelua). Takuu- ja huoltosopimushuolien lisäksi pelkona olisi tietenkin, että voivat yrittää omin lupineen huonontaa laitetta. Vaikka kyseessä de facto on osamaksu, niin kaiken palvelusta hourimisen kautta voisi teoriassa homma näyttäytyä leasingina. Ja jos oikein kaukaa lähdetään esimerkkiä hakemaan, niin ei kai Teslankaan perseilyä ole mitenkään saatu kuriin.
 
Moro!

Itsellä ensimmäisen laudan hankkiminen ajankohtainen. Tavoite on kunnianhimoinen, päivittäinen työmatka 21km suuntaan. Lataus onnistuu päivän aikana ja itsellä painoa abaut 78kg.

Tällä hetkellä eniten kiinnostaa augment huoltovarmuuden ja palvelun takia, hintakaan ei mielestäni ole paha.

Onko täällä kokemusta mikä on One 10 todellinen range? Netissä heillä listattuna myös isompi akku lisävarusteena, onko siitä kokemuksia?

Mitä mieltä arvon foorumi muuten on tuon matkan kulkemisesta skuutilla, meneekö liian pitkäksi vai onko vielä doable?
 
@Anatero 200km/vko pelkkiin työmatkoihin on skuutilla aivan helvetisti. Saa olla aika potkulautauskovainen jos tota rullailee läpi vuoden kelillä kuin kelillä.
 
@Anatero 200km/vko pelkkiin työmatkoihin on skuutilla aivan helvetisti. Saa olla aika potkulautauskovainen jos tota rullailee läpi vuoden kelillä kuin kelillä.
En hiiessä vuoden ympäri kaikilla keleillä :rofl:

Jos pystyis vaikka huhti-lokakuussa jonku 70% matkoista ajeleen niin säästö bensakuluissa olis jo huomattava. On mulla siis autokin :)
 
Mä laitoin kanssa illalla Augmentin tilaukseen lisälaturilla ja lukolla (ei kyllä edes mitään hajua että minkälainen tuo noiden lukko on).. Kugoot, FLJt ja G30t oli kanssa ihan loppusuoralla, mutta ajattelin että tuosta tarvittaessa varmasti pääsee eroon mikäli tarve tulisi ja osto oli helppo tehdä ihan kotomaasta. Kertamaksulla maksaen ja alennuskoodia hyödyntäen hintakin jäi mielestäni hyvin järkeväksi. Saas nähdä..
 
On tol potkulaudalla kyl aika tylsä ajella 7km työmatkaa, etenkin jos sil ei voita yhtään aikaa. Kerran koitin menin töihin ja senjälkee hypänny mieluummi vaan taas bussii
 
Moro!

Itsellä ensimmäisen laudan hankkiminen ajankohtainen. Tavoite on kunnianhimoinen, päivittäinen työmatka 21km suuntaan. Lataus onnistuu päivän aikana ja itsellä painoa abaut 78kg.

Tällä hetkellä eniten kiinnostaa augment huoltovarmuuden ja palvelun takia, hintakaan ei mielestäni ole paha.

Onko täällä kokemusta mikä on One 10 todellinen range? Netissä heillä listattuna myös isompi akku lisävarusteena, onko siitä kokemuksia?

Mitä mieltä arvon foorumi muuten on tuon matkan kulkemisesta skuutilla, meneekö liian pitkäksi vai onko vielä doable?
Kokeile. Saattaa mennä Augmentilla vähän liian rajoilla. Olen vähän läskimpi ja maasto aika epätasaista, joten palkeista mutuillen en pääse noin pitkälle per akku.

Akkupäivitys muuttaisi varmaankin asian. Hyvin ovat muuten omasta kaupastaan piilottaneet kaiken. Onko tosiaan isompia akkuja vaiko vain vara-akkuja?

Joka tapauksessa 21 km on ihan järkyttävän pitkä veto yhdensuuntaista säännöllistä matkaa kuljettavaksi. En haluaisi. Toki tykkäisin, että tarvittaessa pääsisi päivän aikana lataamatta vaikka 84 tai 210 km, mutta se on eri juttu.
 
Ite oon mennyt nyt 2 viikkoa duuniin ninebotilla, joka tosin kulkee sen ~37km/h. Työmatka 8,1km.
Häviin autolle noin 1-2min ja matka on kyllä hieman antoisampi laudalla.

Itse kanssa kulkenut koko tämän vuoden 10 km työmatkaa laudalla. n. 45 km/h maksiminopeus suoralla ja häviän autolle vain muutaman minuutin matkalla. 17 minuuttiin menee parhaimmillaan ovelta ovelle työmatka. Akku on 48V 15Ah ja noin puolet kuluu tästä työmatkalla tosin matka on melko mäkinen.

q0qqum45i5f51.jpg
 
Itse kanssa kulkenut koko tämän vuoden 10 km työmatkaa laudalla. n. 45 km/h maksiminopeus suoralla ja häviän autolle vain muutaman minuutin matkalla. 17 minuuttiin menee parhaimmillaan ovelta ovelle työmatka. Akku on 48V 15Ah ja noin puolet kuluu tästä työmatkalla tosin matka on melko mäkinen.

q0qqum45i5f51.jpg
Mikä lauta sinulla? Hyvin kulkee
 
Mikä lauta sinulla? Hyvin kulkee

Tällainen uudelleen brändätty kiinalauta. Myydään sxt ja gonoard nimien alla kanssa.
 
Huomautus - jätetään tällaiset väkivallalla uhkailut kirjottamatta
Kai te vedätte noilla nopeuksilla siellä autojen seassa edes? Pyörätiellä jos tulette vastaan kun olen koiria lenkittämässä niin vedän nyrkillä vastapalloon.
 
Kai te vedätte noilla nopeuksilla siellä autojen seassa edes? Pyörätiellä jos tulette vastaan kun olen koiria lenkittämässä niin vedän nyrkillä vastapalloon.

Pyörätiellä ajelen ja vauhti sen mukaan miten muita. Tosin yöllä kahdelta, kun lähden töistä tulee kerran kuukaudessa joku vastaan.
 
Asiaton käytös - toistuva hyökkäävä ja asiaton käytös ketjussa
Pyörätiellä ajelen ja vauhti sen mukaan miten muita. Tosin yöllä kahdelta, kun lähden töistä tulee kerran kuukaudessa joku vastaan.
Kiltisti vaan sinne autotielle. Ei kiinnosta vittuakaan kuinka skarppina luulet olevas siellä pyörätiellä. Siellä tenavat ja eläimet saattaa liikkua hyvinkin arvaamattomasti. Random tekkiläisen henki ei liikuta yhtään, mutta jos omille muksuille tai muille läheisille sattuu jotain tuollaisten takia, niin kyllä se on kaaharinkin naama läjässä sen jälkeen.
 
Kiltisti vaan sinne autotielle. Ei kiinnosta vittuakaan kuinka skarppina luulet olevas siellä pyörätiellä. Siellä tenavat ja eläimet saattaa liikkua hyvinkin arvaamattomasti. Random tekkiläisen henki ei liikuta yhtään, mutta jos omille muksuille tai muille läheisille sattuu jotain tuollaisten takia, niin kyllä se on kaaharinkin naama läjässä sen jälkeen.
Melkoiset väkivaltafantasiat sinulla. Et edes tiedä millainen tie on kyseessä. Ei tuolla kävelijöitä ole. Oma reitti kulkee maantien vieressä ja teollisuusalueen läpi olevaa pyörätietä. Koirinesi sinulla ei pitäisi muutenkaan olla asiaa pyöräteille hakkaamaan porukkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajaa laittomalla laudalla missä tahansa tiellä, niin eiköhän se syyllinen löydy sieltä laittoman laudan kuljettajasta/omistajasta, vaikka kuinka olisi koiraa ulkoiluttamassa väärällä puolella kaistaa. Jotain järkeä noihin turpaan vetämisiin ja päälle ajamisiin nyt.
 
Mitä jos ajaisitte niillä laudoillanne ihan laillisia nopeuksia? Isompien nopeuksien ajamiseen löytyy kyllä myös omat vehkeet. Tässä joutuu kohta pelkäämään jokaisen koiran ulkoiluttajan kohdalla, että milloin tulee vastapalloon.

Spandeksit pilasivat jo pyöräilyn, jättäkää edes potkulaudat rauhaan saatana
 
Vastasin persepostaukseen, missä leveilleen laittomuuksilla perseilemällä takaisin ja näkee kyllä nopeasti näkee ketkä täältä pitää ihan hyväksyttävänä että ajetaan laittomilla peleillä. Ei mulla edes ole muksuja.

Ei, en todellakaan ole väkivaltainen, enkä toivo kenellekään sattuvan mitään. Toivottavasti herätti ajatuksia joissakin.

Näiden sankareiden ansiosta meiltä kaikilta kohta kielletään/rajoitetaan lautailut.

Edit. Pyydän anteeksi niiltä kenellä meni herneet sieraimiin. Koitan jatkossa kirjoittaa vähemmän provosoivaan sävyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mopoissa mitiä veroja! Totta tua on, että perseilijät pilaavat kaikilta skuutilla liikkumisen nautinnon.
 
Onko jossain tarkkaa tietoa siitä, kuinka skuutti tulee rajoittaa kulkemaan 25km/h?
Jos skuutin oletus-asetukset ovat, että rajoitettu 25km/h, mutta ohjaustangossa on nappula jolla saa enemmän tehoja, onko skuutti silloin laiton?
Eli tekeekö tämä nappula skuutin laittomaksi ja onko skuutti laiton jos sitä pääsee softasta säätämään samalla tavalla?
 
Onko jossain tarkkaa tietoa siitä, kuinka skuutti tulee rajoittaa kulkemaan 25km/h?
Jos skuutin oletus-asetukset ovat, että rajoitettu 25km/h, mutta ohjaustangossa on nappula jolla saa enemmän tehoja, onko skuutti silloin laiton?
Eli tekeekö tämä nappula skuutin laittomaksi ja onko skuutti laiton jos sitä pääsee softasta säätämään samalla tavalla?
Kukaan ei tiedä. Periaatteessa aika moni lauta olisi laiton, mutta kun käytännössä koko homma olisi kielletty, jos normaalit markkinoilla olevat tuotteet eivät olisi muka liikennekelpoisia. Ajoneuvotyyppi on useimpien markkina-alueiden liikenteessä niin uusi, että mitään kunnon normeja ei ole.

Melkoinen osa normaaleista ja tavallisista skuuteista kulkee nimellisesti liikaa ilman työkaluja tai ulkoista ohjelmointia, ja jälkimmäinen on aika vanhanaikainen ajatus, kun älypuhelimen käyttöliittymä on ihan luontainen jatke tällaiselle koneelle. Pelastavana tekijänä yleisin teholuokka rajoittaa nopeuden aika lähelle sallittua nimellistä, ainakin läskin aikuisen ajamana.

Nopeusrajoittimet ovat vielä pientä, kun renkaat ja jarrut ovat mitä sattuu. Mutta niinhän se on halpisfillareissakin, niillä on pärjätty eikä ihan jokaista housunnappia pidäkään säännellä.
 
Onko jossain tarkkaa tietoa siitä, kuinka skuutti tulee rajoittaa kulkemaan 25km/h?
Jos skuutin oletus-asetukset ovat, että rajoitettu 25km/h, mutta ohjaustangossa on nappula jolla saa enemmän tehoja, onko skuutti silloin laiton?
Eli tekeekö tämä nappula skuutin laittomaksi ja onko skuutti laiton jos sitä pääsee softasta säätämään samalla tavalla?
Isäpapalla on kiinanskootteri(polttomoottorimopo), siinä on kierrokset rajoitettu yhdellä sähköjohdolla.
Nyt välissä on katkaisin.
Onko mopo laillinen? Ei.

Vakiona ei tietysti tuota katkaisijaa ollut.
Mutta imo. kaikki yli 250w/25km/h ylittävät pitäisi olla laittomia.
 
Viimeksi muokattu:
Isäpapalla on kiinanskootteri(polttomoottorimopo), siinä on kierrokset rajoitettu yhdellä sähköjohdolla.
Nyt välissä on katkaisin.
Onko mopo laillinen? Ei.

Vakiona ei tietysti tuota katkaisijaa ollut.
Mutta imo. kaikki yli 250w/25km/h ylittävät pitäisi olla laittomia.
Pitäisi olla kenen mielestä?
Lain mukaan 1000w on raja.
 
imo eli in my opinion/minun mielestäni.
250W on niin laiska ja naurettava teho varsinkin pyörissä että ei mittää raijjoo.
1000w saisi olla pyörissäkin tuo laillinen raja ilman rekisteröintiä tai vakuutusta aivan kuten 250w pyörätkin.
Sähkölaudoissahan tuo 1000W on onneksi, saisi tulla 2000W samaan kastiin.
 
Viimeksi muokattu:
250W on niin laiska ja naurettava teho varsinkin pyörissä että ei mittää raijjoo.
1000w saisi olla pyörissäkin tuo laillinen raja.
Eikös pyörissä olekkin tuo 1000w? Ja saavat kulkea sen max. 25km/h polkematta? Vai pitikö olla vakuutettu jo silloin?
Ja laiskahan sen pitääkin olla, ettei tule tapaturmia.
 
Asiasta näkkäriin, niin on muuten Augmentin palvelu ihan järkyttävän nopeaa. Aspan chatti vastaa nanosekunneissa ja myöhään eilenillalla tehty tilaus on jo tänään iltapäivällä lähtenyt Matkahuollolla tulemaan. Aamulla siis varmaan lauta kainalossa.

Edit: Ja noudettavissa tosiaan heti aamusta, eli toimitus vuorokaudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös pyörissä olekkin tuo 1000w? Ja saavat kulkea sen max. 25km/h polkematta? Vai pitikö olla vakuutettu jo silloin?
Ja laiskahan sen pitääkin olla, ettei tule tapaturmia.
Pyörissä raja 250W ilman rekisteröitiä ja vakuutusta, laudoissa 1000W ilman rekisteröintiä ja vakuutusta.
25km/h kulkeva 250W sähköpyörä kaasukahvalla ei ole enää myöskään samaan polkupyörä kategoriaan kuuluva, kaasukahvalla olisi talvella huomattavasti turvallisempi ajella ja helpottaisi liikkeelle lähtöä ja mutkissa ajoa.
250W ei kyllä muuten hyödy laiskuuden takia kaasukahvasta yhtään.

Spandeksit ne vaarallisia on tuijottaen maahan ja polkien 30-40km/h.
 
Eikös pyörissä olekkin tuo 1000w? Ja saavat kulkea sen max. 25km/h polkematta? Vai pitikö olla vakuutettu jo silloin?
Aloitetaan perusasioista ja arvioidaan vasta sitten, mikä on sopiva kännimopon maksimiteho. Ei se muuten ole mikään mielipide vaan pelkkä röyhtäisy.

Potkulauta ei 250 watin todellisella teholla yksinkertaisesti ole käyttökelpoinen - 200-250 watin nimellistehoiset esimerkiksi 400 - 500 wattia syöttävät kompaktilaudatkin käytännössä vain hoikille ihmisille tai lapsille ja/tai tasaisessa ympäristössä. Tyypillisellä 500-700 watin teholla jo tasamaalla pääsee aikuinen mieskin. Jopa 2 kW ei epätasaisemmilla alueilla läskin käytössä olisi yhtään liikaa - vaikka tarkoitus ei ole ajaa yli 25 km/h.

Polkupyörän avustustehona 250 wattia on jo hyvin hyödyllinen, mutta sitä fillaria ei olekaan tarkoitus liikuttaa ensisijaisesti pelkällä moottorilla ja vain hetkittäin rullaten tai potkien, vaan osa tarvittavasta tehosta on tarkoitus tuottaa lihasvoimalla, ja hetkittäin ihan kaikki. Polkupyörän ajatus ei yleisesti ainakaan kuluvalla vuosisadalla kehittyneessä maailmassa ole pelkästään kuljetusmuoto, vaan se on myös kuntoliikuntaväline.

Sähköavusteinen polkupyörä ei saa ensinkään kulkea polkematta eli vain sähköteholla kaasukahvasta, vaikka varmaan käytännön tulkinnan mukaan saa kulkea kävelynopeutta kuten esim. 6 km/h(talutusavustin). Kovempaa sillä tietenkin saa ajaa, jos jaksaa polkea. Niin saa ja pystyy laillisella sähköpotkulaudallakin, jos haluaa esimerkiksi ajaa rotkosta alas.

Ajoneuvoluokasta toiseen siirtyminen ei tarkoita pelkästään vakuuttamista. Siihen liittyy paljon muitakin laillisia ongelmakohtia. Sähköpotkulaudan (kuten myös sähköavusteisen polkupyörän) etuna on, että ne rinnastuvat polkupyörään (ovat polkupyöriä) kaikilla tavoin lain edessä.

1 kW on epätavallisen järjellinen lukema. Lainsäätäjillä ja liikenneturharunkkareilla on käynyt joku vahinko kun eivät ole saaneet koko käyttökelpoista ajoneuvotyyppiä tapettua markkinoilta. Voisi hyvinkin kuvitella, että sekopäät olisivat laittaneet saman tehorajan kuin sähköavusteisiin polkupyöriin, mutta onneksi niin ei käynyt. Kevyet sähköajoneuvot eivät ole mikään turhake tai pelkkä muotivillitys, vaan tärkeä parannus urbaaniin liikenteeseen. Vaikka ne ovat polkupyörään rinnasteisia, ne eivät ole sillä tavoin rinnakkainen konsepti, että polkupyörän aiempi olemassaolo tekisi niistä tarpeettomia, kuten ne eivät myöskään tee polkupyörästä vanhanaikaista.
Ja laiskahan sen pitääkin olla, ettei tule tapaturmia.
Tämän kannalta 1-2 kW olisi aivan tarpeeksi laiska, kunhan ohjainelektroniikka ei ole säädetty päin vittuja - ja jos on, niin tyypillinen pienitehoinen laite on myös hallitsemattoman vaarallinen. Liian kova nopeus on sitten ongelma erikseen. Ei tehokkaankaan laitteen tarvitse kulkea liian lujaa.

Alitehoinen potkulauta on hankalampi ajettava, koska se hyytyy loivaankin mäkeen - ja teoriassa vaarallinen, koska ei poistu tarvittaessa risteysalueelta ripeästi. Hyytyminen koskee myös alitehoisia sähköpolkupyöriä, joilla tosin on helpompi ajaa jyrkkäänkin ylämäkeen hitaasti vaikka pelkällä lihasvoimalla. Tietysti jos moottori on ennen välityksiä, madellen pääsee periaatteessa sähkövoimalla kuten lihasvoimallakin vaikka miten jyrkkää, mutta napamoottori lienee muuten vallitseva hyvistä syistä. Jälkimmäisestä syystä yli 250 watin moottoriteho on niissäkin hyvin perusteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Offtopicina: naurattaa että fillareilla/skuuteilla saa posottaa niin kovaa kun jaksaa polkea/potkia eikä fillarin/skuutin kunnolla ei ole väliä. Mutta auta armias jos joku posottaa sähkölaudalla/-pyörällä yli 25km/h niin heti leimataan vastuuttomaksi ihmistappajakaahariksi. Kaksinaismoralismi kunniaan jne.

Mutta jottei mene ohi aiheen niin onko noihin lautoihin saatavana mitään talvirenkaita?

Olen kanssasi aivan samaa mieltä, alkaa vituttamaan nämä jokapäiväset vinkumiset aiheen tiimoilta..

Itseäni kiinnostaa myös tämä talvella ajelu.
 
Viimeksi muokattu:
Aloitetaan perusasioista ja arvioidaan vasta sitten, mikä on sopiva kännimopon maksimiteho. Ei se muuten ole mikään mielipide vaan pelkkä röyhtäisy.

Potkulauta ei 250 watin todellisella teholla yksinkertaisesti ole käyttökelpoinen - 200-250 watin nimellistehoiset esimerkiksi 400 - 500 wattia syöttävät kompaktilaudatkin käytännössä vain hoikille ihmisille tai lapsille ja/tai tasaisessa ympäristössä. Tyypillisellä 500-700 watin teholla jo tasamaalla pääsee aikuinen mieskin. Jopa 2 kW ei epätasaisemmilla alueilla läskin käytössä olisi yhtään liikaa - vaikka tarkoitus ei ole ajaa yli 25 km/h.

Polkupyörän avustustehona 250 wattia on jo hyvin hyödyllinen, mutta sitä fillaria ei olekaan tarkoitus liikuttaa ensisijaisesti pelkällä moottorilla ja vain hetkittäin rullaten tai potkien, vaan osa tarvittavasta tehosta on tarkoitus tuottaa lihasvoimalla, ja hetkittäin ihan kaikki. Polkupyörän ajatus ei yleisesti ainakaan kuluvalla vuosisadalla kehittyneessä maailmassa ole pelkästään kuljetusmuoto, vaan se on myös kuntoliikuntaväline.

Sähköavusteinen polkupyörä ei saa ensinkään kulkea polkematta eli vain sähköteholla kaasukahvasta, vaikka varmaan käytännön tulkinnan mukaan saa kulkea kävelynopeutta kuten esim. 6 km/h(talutusavustin). Kovempaa sillä tietenkin saa ajaa, jos jaksaa polkea. Niin saa ja pystyy laillisella sähköpotkulaudallakin, jos haluaa esimerkiksi ajaa rotkosta alas.

Ajoneuvoluokasta toiseen siirtyminen ei tarkoita pelkästään vakuuttamista. Siihen liittyy paljon muitakin laillisia ongelmakohtia. Sähköpotkulaudan (kuten myös sähköavusteisen polkupyörän) etuna on, että ne rinnastuvat polkupyörään (ovat polkupyöriä) kaikilla tavoin lain edessä.

1 kW on epätavallisen järjellinen lukema. Lainsäätäjillä ja liikenneturharunkkareilla on käynyt joku vahinko kun eivät ole saaneet koko käyttökelpoista ajoneuvotyyppiä tapettua markkinoilta. Voisi hyvinkin kuvitella, että sekopäät olisivat laittaneet saman tehorajan kuin sähköavusteisiin polkupyöriin, mutta onneksi niin ei käynyt. Kevyet sähköajoneuvot eivät ole mikään turhake tai pelkkä muotivillitys, vaan tärkeä parannus urbaaniin liikenteeseen. Vaikka ne ovat polkupyörään rinnasteisia, ne eivät ole sillä tavoin rinnakkainen konsepti, että polkupyörän aiempi olemassaolo tekisi niistä tarpeettomia, kuten ne eivät myöskään tee polkupyörästä vanhanaikaista.

Tämän kannalta 1-2 kW olisi aivan tarpeeksi laiska, kunhan ohjainelektroniikka ei ole säädetty päin vittuja - ja jos on, niin tyypillinen pienitehoinen laite on myös hallitsemattoman vaarallinen. Liian kova nopeus on sitten ongelma erikseen. Ei tehokkaankaan laitteen tarvitse kulkea liian lujaa.

Alitehoinen potkulauta on hankalampi ajettava, koska se hyytyy loivaankin mäkeen - ja teoriassa vaarallinen, koska ei poistu tarvittaessa risteysalueelta ripeästi. Hyytyminen koskee myös alitehoisia sähköpolkupyöriä, joilla tosin on helpompi ajaa jyrkkäänkin ylämäkeen hitaasti vaikka pelkällä lihasvoimalla. Tietysti jos moottori on ennen välityksiä, madellen pääsee periaatteessa sähkövoimalla kuten lihasvoimallakin vaikka miten jyrkkää, mutta napamoottori lienee muuten vallitseva hyvistä syistä. Jälkimmäisestä syystä yli 250 watin moottoriteho on niissäkin hyvin perusteltu.

Tanskassa järkevä malli. Siellä saa ajaa sähköpyörillä max 45km/h (ns. Speed pedelec) pyöräteillä kypärän kanssa ja ollessa vähintään 15 vuotias. Näitä sähköpyöriä ei enää rinnasteta mopoihin, joten niitä ei tarvitse rekisteröidä tai vakuuttaa. Ollut 2018 lähtien voimassa tuo siellä.

 
Asiasta näkkäriin, niin on muuten Augmentin palvelu ihan järkyttävän nopeaa. Aspan chatti vastaa nanosekunneissa ja myöhään eilenillalla tehty tilaus on jo tänään iltapäivällä lähtenyt Matkahuollolla tulemaan. Aamulla siis varmaan lauta kainalossa.

Hyvä että ovat parantaneet. Itsellä meni muutama päivä chattivastauksen saamiseen. Lauta toki tuli nopeasti mutta olisin kaivannut seurantakoodia.
 
Tanskassa järkevä malli. Siellä saa ajaa sähköpyörillä max 45km/h (ns. Speed pedelec) pyöräteillä kypärän kanssa ja ollessa vähintään 15 vuotias. Näitä sähköpyöriä ei enää rinnasteta mopoihin, joten niitä ei tarvitse rekisteröidä tai vakuuttaa. Ollut 2018 lähtien voimassa tuo siellä.


Tanska nyt on muutenkin edellä tälläisissä asioissa Suomea, Suomessa sitten katsellaan joskus 2030 vastaavaa
 
Mitä jos ajaisitte niillä laudoillanne ihan laillisia nopeuksia? Isompien nopeuksien ajamiseen löytyy kyllä myös omat vehkeet. Tässä joutuu kohta pelkäämään jokaisen koiran ulkoiluttajan kohdalla, että milloin tulee vastapalloon.

Spandeksit pilasivat jo pyöräilyn, jättäkää edes potkulaudat rauhaan saatana
Eiköhän se olisi jo meidänkin aika pukeutua kokovartalo sukkahousuihin?
 
Tanskassa järkevä malli. Siellä saa ajaa sähköpyörillä max 45km/h (ns. Speed pedelec) pyöräteillä kypärän kanssa ja ollessa vähintään 15 vuotias. Näitä sähköpyöriä ei enää rinnasteta mopoihin, joten niitä ei tarvitse rekisteröidä tai vakuuttaa. Ollut 2018 lähtien voimassa tuo siellä.

Joo, mut pitää huomioida tanska ja köpiksen polkupyöräkulttuuri. Siel on pikkasen eri tasolla kadut polkupyörille sun muille. Köpiksessä varmaa yhtään tietä mis ei ole leveää polkupyörätietä. Siksi siellä on varmaa höllennetty sitä et 45km/h pyörät saa ajaa jalakäytävillä koska infra sen sallii. Suomes noi pyörätiet on vähä mitä sattuu eikä pyöräilijät muutenkaa juurikaan välitä siitä ajeleeko ne pyöräkaistalla vai jalkakäytävällä ni iha hyvä et noil nopeilla pyörillä saa ajaa vain autoteillä pelkästään
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se olisi jo meidänkin aika pukeutua kokovartalo sukkahousuihin?
Joku helposti tunnistettava univormu olisi kyllä hyvä, että erottuisi jo kaukaa tuleeko sieltä prätkähiiri 50 km/h pyörätietä pitkin. Spandekseilla on kyllä hyvin tunnistettavat vaatteet, ehkä vauhtiveikot voisivat ottaa niistä mallia. Varmasti vauhtikin kasvaisi, kun vaatteet olisivat aerodynaamisemmat.
 
Alkoi tänään laudan etupäästä kuulumaan vikinää.

Ei olisi ilmeisesti kannattanut ruiskia ohutta voiteluöljyä laakereihin :hmm:
 
Täältä löytyy ihan oikeaa laakerirasvaa, mutta miten vaikeaa sitä on saada sitä tungettua laakereihin, vai tarvitseeko jotain erikoistyökaluja niiden irroittamiseen, vai riittääkö, että purkaa isompia osia edestä ja yrittää saada vaikka hammastikun avulla rasvaa laakeriin ja pyörittelee välillä rengasta?
 
Kilvin suljettuja laakereita, ei kannata ruiskia mitään itse niihin. Se lähinnä pesee niitä. Jos alkavat vikisemään, se on vaihdonajan merkkiääni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 394
Viestejä
4 549 771
Jäsenet
74 982
Uusin jäsen
Ramihy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom