Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Tässä molemmilla pyörillä vetävät/jarruttavat laudat on erittäin hyvä vaihtoehto. Päälle vielä levyjarrut edessä ja takana. Toppaa kun seinään, mutta pysyy kyydissä, kunhan pitää tiukasti tangosta kiinni ja nojaa hieman taaksepäin.
Edes molemmilla jarruttavalla ei kyllä pääse siihen, mitä monella muulla kaksipyöräisellä.

Mutta parempi kysymys on omasta mielestäni se, onko ns normaaleissa laudoissa missään tällaista? Siis edes jarrua molemmissa pyörissä, saati levyjarrua? Monessa kiinalaisessa ja reilumpia huippuja ottavassa toki mutta jos jätetään ne huomiotta. Tai ainakaan en halua lietsoa mitään vääntöä välillä vajaajarruinen laillinen vs paremmat jarrut ja 80 km/h. Moinen ei palvele ketään.
Ja vetotavalla ei mielestäni tässä kohden ole merkitystä. Moottorilla voi tottakai jarruttaa mutta ainakin itse haluan sen jarrun "sormenpäätuntumalla" enkä millään kers-vakioarvolla. Eli levyt molempiin tosiaan ja omat jarrukahvat.
 
Tuossa Kugoo M4 laudassa on levyt edessä ja takana.
Sehän ei myöskään ole ns. normaali kännimopo, vaan järeämpi. Käsittäisin että "normaaleilla" tarkoitetaan näitä suomihinnaltaan 500-900 euron lähes jousittamattomia noin 15-18 kg painoisia, joissa yleensä on 300-350 watin nimellisteho ja vakiona hetkellistä maksimitehoa enintään tuplat tästä. Ja miksei myös hieman tätä kevyempiä, hitaampia ja halvempia kevytlautoja.

M4 ja M4 Pro taas painavat vissiin noin 22-23 kg ja näyttäisi olevan tukivarsi- tai haarukkajousitus molemmissa pyörissä. Kaksien levyjarrujen ja takavedon lisäksi rakenne yleisemminkin muistuttaa noita hirviölautoja, vaikka kokoluokka onkin lähempänä normaalilautaa.

Liikennelaillinen se kaiketi on tehonsa puolesta ja tulkintani mukaan ainakin nappularenkailla myös istuimen kanssa. Kunhan nopeus on edes jotenkin rajoitettu lähelle sallittua. Nopeusrajoittimenhan voi periaatteessa monessa muussakin(myös niinsanotuissa normaaleissa laudoissa) aika helposti ohittaa, joten sitä en lähtisi päättelemään mopoksi tulkittavaksi piirteeksi. Toki laittoman puolelle ilman muuta menee, jos tuo kulkee ihan vaan moodinapin painalluksella täysillä, kuten arvelisin homman vakiofirmiksellä menevän.

Ja vetotavalla ei mielestäni tässä kohden ole merkitystä. Moottorilla voi tottakai jarruttaa mutta ainakin itse haluan sen jarrun "sormenpäätuntumalla" enkä millään kers-vakioarvolla. Eli levyt molempiin tosiaan ja omat jarrukahvat.
Olen vähän kahden vaiheilla tämän minimivarustelun vs. kaksien jarrujen sun muun hienouden välillä. Periaatteessa haluaisin pitää systeemin mahdollisimman yksinkertaisena, kevyenä ja vähemmän liikkuvia osia sisältävänä ja kuvittelen sen oikein säädettynä riittävän sallitussa nopeusluokassa. Jos innostun talviajoon tai kerään muuten paljon ajotunteja, saattaa mielipiteeni muuttua. Katsotaan.

Toki Augmentinkin sähköjarru toimii hieman epämääräisesti verrattuna oikeaan jarruun ja voi nykiä vähän liikaa kevyessä jarrutuksessa alamäkeen. Maksimitehon puolesta taas periaatteessa aika pienikin jarruteho riittää nopeuden ollessa enintään esimerkiksi 25 tai 30 km/h. En näe ongelmaa ensisijaisesti periaatteellisena ja kvalitatiivisena vaan paremminkin sähköjarrun ohjaus on karkeaa. Ja jos tehosta jää kiinni, niin pieni moottorin halkaisijan ja nimellisvirran kasvatus auttaa paljon. Samalla isompi rengaskoko auttaisi muuten. Johonkin kohtaan se kompromissi tietysti on vedettävä, kun sähköpotkulauta ei ole moottoripyörä tai polkupyörä.

Onkohan tässä langassa yksi vai kaksi tehokkaan laudan omistajaa ja luulen että ne ei kisaile bemarien kanssa pyöräteillä lapsia väistellen.
Yksi ainakin jarruttaa melkein kolminkertaisella putoamiskiihtyvyydellä.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrutan molemmil jarruil ja näis saa valita viel moottorijarrutuksen voimakkuuden, et uskokaa pois, otanko video teille?
En kyllä hehkuttaisi liikaa mitään moottorijarrua. Kyllä, se hidastaa vauhtia. Ei, sillä ei ole mitään virkaa jos halutaan tappaa vauhti kokonaan ja nopeasti.
Asia olisi hieman toinen jos se moottorijarru seuraisi jarrukahvan asentoa eikä ainoastaan off-on. Kahdella asennolla ei pitkälle pääse. Ja toisaalta, jos mekaaninen jarru on kunnollinen, on oikeasti nopean vauhdin tappamisen kannalta likipitäen sama, onko sitä sähköistä vai ei.
 
Hmm.. kuulostaa hyvältä, voitko linkata mistä tilasit? Oliko asennus hankala?
Mä tilasin joltain italiaanoilta meni aika kauan joku skuudiero.it, mutta ymmärtääkseni tätä saa nyt myös amazooniasta tilattua. Asennus oli sinällään helppo, ohjeet oli perseestä ja itse jopuduin ohjeista poiketen käyttämään ninebotin omaa oemrinkulaa. Nyt on smuutti ei venkslaa ei vönkslää, kovaa ajoa ja maastoajoki muuttu niin pehmeeks! Taaksekin ois kuulemma monorimmiltä tulossa iskarit jossain syyskuussa kuulemma, eli mun ostohousut on jo odottamassa sitä.
 
Mä tilasin joltain italiaanoilta meni aika kauan joku skuudiero.it, mutta ymmärtääkseni tätä saa nyt myös amazooniasta tilattua. Asennus oli sinällään helppo, ohjeet oli perseestä ja itse jopuduin ohjeista poiketen käyttämään ninebotin omaa oemrinkulaa. Nyt on smuutti ei venkslaa ei vönkslää, kovaa ajoa ja maastoajoki muuttu niin pehmeeks! Taaksekin ois kuulemma monorimmiltä tulossa iskarit jossain syyskuussa kuulemma, eli mun ostohousut on jo odottamassa sitä.

Laitoin itsekkin tuolta amazoonista tilaukseen monorim V2 ninebottiin :cigar:
 
Onneksi ainakin täällä Espoossa poliisi valvoo näitä ja kolme ratsiaa jo tänä vuonna nähnyt ja sakkoja on jaettu
 
Mitenkäs näissä laudoissa menee takuut. Esim jos tilaan EU alueelta espanjasta niin onko siihen täysi takuu voimassa Suomessa?

Tietenkin huolloissa voi joutua lähettelee ja kestää todella kauan.
 
Gen 2 moottori vaihdettu ninebot maxiin ja hui hitto mitä kyytiä nyt kulkee.. suoralla ottaa nätisti sen 36-37km/h.. pieneen alamäkeen 40km/h. Täytynee vielä testailla kun akun varaustila alkaa hiipua alle sen maagisen 80% niin miten sen jälkeen kulkee.

Mistä tilasit Gen2 moottorin ja mitä maksoi?
 
Mistä tilasit Gen2 moottorin ja mitä maksoi?

Aliexpressiltä 130€ + toimituskulut

Vähän kokemuksia tästä: jaksaa 80% akun jälkeen vetää vielä 33-32km/h (alamäkeen 35-36km) varmaankin sinne 10% tienoille.. 40% minimi mihin asti akku on tällä testailulla tyhjentynyt.
 
Mitenkäs näissä laudoissa menee takuut. Esim jos tilaan EU alueelta espanjasta niin onko siihen täysi takuu voimassa Suomessa?

Tietenkin huolloissa voi joutua lähettelee ja kestää todella kauan.
Ei varsinaisesti Suomessa vaan Espanjassa, noin jälleenmyyjän vastuun kannalta. Voit siis joutua kovasti lähettämään ja odottamaan, mikä voi olla hankalaa ja aiheuttaa suuria kuluja. Lainsäädäntökin poikkeaa EU-maidenkin välillä käytännön tasolla. Olen myös käsittänyt, että espanjalaisia säädöksiä ei ole kaikkein helpoin ymmärtää ulkoa päin noin yleisesti. Espanjan kuluttajansuojasta en tiedä mitään.

Eri juttu on sitten, jos valmistajan kautta on lisätakuu ja sattuvat palvelemaan Suomessa myös muualta ostettujen omistajia. Tällainen ei ole kovin yleistä, mutta mahdollista vaikka missä tuoteryhmissä.
 
En kyllä hehkuttaisi liikaa mitään moottorijarrua. Kyllä, se hidastaa vauhtia. Ei, sillä ei ole mitään virkaa jos halutaan tappaa vauhti kokonaan ja nopeasti.
Asia olisi hieman toinen jos se moottorijarru seuraisi jarrukahvan asentoa eikä ainoastaan off-on. Kahdella asennolla ei pitkälle pääse. Ja toisaalta, jos mekaaninen jarru on kunnollinen, on oikeasti nopean vauhdin tappamisen kannalta likipitäen sama, onko sitä sähköistä vai ei.
Meillä moottori jarrut seuraa jarrukahvoja. Jarrut: Edessä ja takana öljyjarrut + säädettävä elektroninen jarru
 
Meillä moottori jarrut seuraa jarrukahvoja. Jarrut: Edessä ja takana öljyjarrut + säädettävä elektroninen jarru
Siis jarrutuksen teho säätyy oikeasti jarrukahvan asennon mukaan? Jossain on varmasti tekniset tiedot, joista tuo ilmenee? Ja myös se, monikoportaisesti sähköistä jarrrua säädetään?

Olettaen laudassa tosiaan tuollainen olevan niin miten säädetään sähköisen ja mekaanisen suhde sopivaksi? Tilannehan ei pysy vakiona palojen kuluessa tms joten huonosti toimii ilman järkevää tapaa säätää kohdalleen.
 
Siis jarrutuksen teho säätyy oikeasti jarrukahvan asennon mukaan? Jossain on varmasti tekniset tiedot, joista tuo ilmenee? Ja myös se, monikoportaisesti sähköistä jarrrua säädetään?

Olettaen laudassa tosiaan tuollainen olevan niin miten säädetään sähköisen ja mekaanisen suhde sopivaksi? Tilannehan ei pysy vakiona palojen kuluessa tms joten huonosti toimii ilman järkevää tapaa säätää kohdalleen.
Ei tuon kaverin juttuja tosissaan kannata ottaa. Sillähän on paremmat jarrut, kuin F1 autossa omien puheiden mukaan mikä on täysin mahdotonta.
 
Siis jarrutuksen teho säätyy oikeasti jarrukahvan asennon mukaan? Jossain on varmasti tekniset tiedot, joista tuo ilmenee? Ja myös se, monikoportaisesti sähköistä jarrrua säädetään?

Olettaen laudassa tosiaan tuollainen olevan niin miten säädetään sähköisen ja mekaanisen suhde sopivaksi? Tilannehan ei pysy vakiona palojen kuluessa tms joten huonosti toimii ilman järkevää tapaa säätää kohdalleen.
Miten mä jotenkin kuvittelen, että se todella säätyy joissain ohjaussysteemeissä hidastuvuuden mukaan, ja kahvan kytkimeltä tulee vain tieto, että jarrutus ylittää säädetyn kynnyksen. En ole edes omaa peruslaitetta ehtinyt tarpeeksi koeajaa moisia huomatakseni, mutta saattaa olla näin. Ujellus vaihtuu portaittain; en osaa sanoa johtuiko nopeuden muutoksesta.
 
Ei tuon kaverin juttuja tosissaan kannata ottaa. Sillähän on paremmat jarrut, kuin F1 autossa omien puheiden mukaan mikä on täysin mahdotonta.
Olet aivan oikeassa enkä varsinaisesti niin ole edes tekemässä. Uskottavuus katosi viimeistään tosiaan jarrujen myötä. Mutta toisaalta kiinnostaa, mistä syntyy ajatus sen sähköisen jarrun säätymisestä kahvan asennon mukaan. Ei siinä 10 metrin jarrutuksessa ehdi ainakaan kovin paljon havaintoja tekemään.

Miten mä jotenkin kuvittelen, että se todella säätyy joissain ohjaussysteemeissä hidastuvuuden mukaan, ja kahvan kytkimeltä tulee vain tieto, että jarrutus ylittää säädetyn kynnyksen. En ole edes omaa peruslaitetta ehtinyt tarpeeksi koeajaa moisia huomatakseni, mutta saattaa olla näin. Ujellus vaihtuu portaittain; en osaa sanoa johtuiko nopeuden muutoksesta.
Kyllä ainoa oikea tapa toteuttaa tuollainen on kahvan mukaan säätyvä jarruteho. En ainakaan itse haluaisi ajaa laitteella joka "arpoo" jollakin perusteella sen, miten paljon jarruttaa. Ja samasta syystä saisi mieluusti olla nopea tapa kytkeä se sähköinen päälle ja pois.

Ja onhan sähköllä saavutettavassa jarrutuksessa omat rajoituksensa. Miten paljon valmistajat haluavatkin tuollaiseen panostaa, tehokkaimmin kun se lauta pysähtyy kuitenkin ihan normilla levyjarrulla jarrutuksen pysyessä samalla täysin sen ajajan hallittavana.
 
Olet aivan oikeassa enkä varsinaisesti niin ole edes tekemässä. Uskottavuus katosi viimeistään tosiaan jarrujen myötä. Mutta toisaalta kiinnostaa, mistä syntyy ajatus sen sähköisen jarrun säätymisestä kahvan asennon mukaan. Ei siinä 10 metrin jarrutuksessa ehdi ainakaan kovin paljon havaintoja tekemään.


Kyllä ainoa oikea tapa toteuttaa tuollainen on kahvan mukaan säätyvä jarruteho. En ainakaan itse haluaisi ajaa laitteella joka "arpoo" jollakin perusteella sen, miten paljon jarruttaa. Ja samasta syystä saisi mieluusti olla nopea tapa kytkeä se sähköinen päälle ja pois.

Ja onhan sähköllä saavutettavassa jarrutuksessa omat rajoituksensa. Miten paljon valmistajat haluavatkin tuollaiseen panostaa, tehokkaimmin kun se lauta pysähtyy kuitenkin ihan normilla levyjarrulla jarrutuksen pysyessä samalla täysin sen ajajan hallittavana.
Onhan se selvästi ongelmallista käytännön esimerkkienkin puolesta. Ylikuormitusta ja paskoontumisia jossain yleisessä mallissa on esiintynyt. En nyt muista varmaksi, oliko peräti M365.
 
Onhan se selvästi ongelmallista käytännön esimerkkienkin puolesta. Ylikuormitusta ja paskoontumisia jossain yleisessä mallissa on esiintynyt. En nyt muista varmaksi, oliko peräti M365.
Ongelmallisuus tulee pääasiassa vain ja ainoastaan surkeasta suunnittelusta. Kyllä se elektroniikka on mitoitettavissa niin että joko kestää tai sitten varustettava järkevillä suojauksilla. Tosin jälkimmäisessä lopputulos on toki pitkässä / jyrkässä alamäessä sen sähköjarrun katoaminen kun joko virrat tai lämmöt kasvavat liiaksi. Eikä toisaalta akkuun voida syöttää rajattomasti virtaa. Eli äkkiä tulee mukaan jarruvastustenkin käyttö. Siitä kohden taas voidaan todeta ajatuksen järjettömyys. Miksi ajaa jarruenergia vastuksiin ja lämmöksi kun saman voi tehdä levyjarruilla.

Ja M365 Prosta ainakin itseltä paloi kontrolleri. Jo aikoja olen täällä aiheesta maininnut ja mielestäni myös siitä, mitä ja miten sieltä hajoaa. Tosin epäilen edelleen syyksi ylikuumenemista ja kärähtämistä sen vuoksi. Nyt uudella palikalla ja laadukkaalla tahnalla ei ole ongelmia vaikka vähän orggista vähän enemmän onkin tehoa ulos otettu.
Edit: Ainakin oma oli korjattavissa eli välttämättä uutta ei edes tarvitse. Mutta halusin varaosan ja tosiaan yllättäen ties minkä maalainen myyjä vastasi kuluista. Kaivan kivien tiedot jos jotakuta kiinnostaa aihe.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä molemmilla pyörillä vetävät/jarruttavat laudat on erittäin hyvä vaihtoehto. Päälle vielä levyjarrut edessä ja takana. Toppaa kun seinään, mutta pysyy kyydissä, kunhan pitää tiukasti tangosta kiinni ja nojaa hieman taaksepäin.
Juuri näin, olen huomannut saman itse
 
Ongelmallisuus tulee pääasiassa vain ja ainoastaan surkeasta suunnittelusta. Kyllä se elektroniikka on mitoitettavissa niin että joko kestää tai sitten varustettava järkevillä suojauksilla. Tosin jälkimmäisessä lopputulos on toki pitkässä / jyrkässä alamäessä sen sähköjarrun katoaminen kun joko virrat tai lämmöt kasvavat liiaksi. Eikä toisaalta akkuun voida syöttää rajattomasti virtaa. Eli äkkiä tulee mukaan jarruvastustenkin käyttö. Siitä kohden taas voidaan todeta ajatuksen järjettömyys. Miksi ajaa jarruenergia vastuksiin ja lämmöksi kun saman voi tehdä levyjarruilla.

Ja M365 Prosta ainakin itseltä paloi kontrolleri. Jo aikoja olen täällä aiheesta maininnut ja mielestäni myös siitä, mitä ja miten sieltä hajoaa. Tosin epäilen edelleen syyksi ylikuumenemista ja kärähtämistä sen vuoksi. Nyt uudella palikalla ja laadukkaalla tahnalla ei ole ongelmia vaikka vähän orggista vähän enemmän onkin tehoa ulos otettu.
Edit: Ainakin oma oli korjattavissa eli välttämättä uutta ei edes tarvitse. Mutta halusin varaosan ja tosiaan yllättäen ties minkä maalainen myyjä vastasi kuluista. Kaivan kivien tiedot jos jotakuta kiinnostaa aihe.

Kyllä sen jarruenergian keruun voi oikeinki tehdä. Toimiihan se monessa laitteessa. En tiedä tarkalleen miten ohjainboksit on suunniteltu mutta esimerkiksi jos se toimii kuten arvelen että transistorit vaihtavat
johtavuussuuntaa kun energiaa kerätään. Trankut vaihtaa tilaa liian hitaasti josta seuraa lämpöä ja trankut alkavat lyömään läpi jolloin ne palavat. Viilaamalla softaa ja parempia transistoreja tilalle niin alkaa luultavasti toimimaan ja jos akku on täys pitäisi virta kierrättää tai käyttää johonki tehovastukseen.
 
Kyllä sen jarruenergian keruun voi oikeinki tehdä. Toimiihan se monessa laitteessa. En tiedä tarkalleen miten ohjainboksit on suunniteltu mutta esimerkiksi jos se toimii kuten arvelen että transistorit vaihtavat
johtavuussuuntaa kun energiaa kerätään. Trankut vaihtaa tilaa liian hitaasti josta seuraa lämpöä ja trankut alkavat lyömään läpi jolloin ne palavat. Viilaamalla softaa ja parempia transistoreja tilalle niin alkaa luultavasti toimimaan ja jos akku on täys pitäisi virta kierrättää tai käyttää johonki tehovastukseen.
En tiedä, missä kohden luit minun sanoneen, etteikö voisi tehdä. Tottakai voi eikä kyse edes ole mistään erikoisesta tekniikasta. Ja jos viisastellaan niin trankkujahan noissa ei ole mutta oikein suunnitellussa ei läpilyöntikään ole se ongelma. Eikä edes nopeus.

Ja kuten jo lainaamassasi viestissä kirjotin, ei akkuun voi aina ja kaikissa tilanteissa hävittää riittävää määrää tehoa. Eli mihin ajattelit kierrättää sen virran? Hokkuspokkus ja katoaa johonkin?
Vastuksesta mainitsin myös kuten huomaat jos luet lainaamasi viestin uudelleen.

Mitään ongelmaa toteutuksessa ei olisi. Jarruun tunnistin joka antaa asentotiedon. Järkevä elektroniikka syöttämään akulle sen, mitä akku ottaa vastaan ja loppu vastuksille. Plus järkevästi toteutettu raja, jossa sähköisen jarrun toimintaa rajoitetaan jottei tule ongelmia. Mutta suunnitellaanko laudat mäkiseen maastoon? No ei varmasti joten miksi tehdä mitään extraa kun tasamaalla riittää lähes mikä tahansa.
 
Ja siellä omalla pihatiellä tietenkin, ettei laittomuuksiin olla ketään yllyttämässä.
Mukava myös olisi jos olisi tielle jotenkin merkitty selvästi se 15m matka.
Mielenkiinnolla odottelen videota.
Voin vetää spray-maalilla näkyvät viivat asfalttiin ja tietenkin omalla tiellä ☺️
 
Jännityksellä videota odotellen. Lupaan maksaa ruhtinaallisen summan rahaa skuutista, jolla tuo toteutetaan. Minulle kelpaa hyvin se hitaampikin FLJn malli, mikäli etsii edelleen uutta omistajaa ja tuon saman speksin täyttää prosentuaalisesti huippunopeuteen suhteuttaen.
 
Jännityksellä videota odotellen. Lupaan maksaa ruhtinaallisen summan rahaa skuutista, jolla tuo toteutetaan. Minulle kelpaa hyvin se hitaampikin FLJn malli, mikäli etsii edelleen uutta omistajaa ja tuon saman speksin täyttää prosentuaalisesti huippunopeuteen suhteuttaen.
Tänään ollaan video menossa kuvamaan, se vanhempi FLJ malli vaihdettii Major Maikkiin, eli ei etsi enään uutta omistajaa. Jos Ja kun toteutan tuon jarrutuksen muillekkin niin ostatko tän laudan jolla se toteutetaan?
 
Kellään kokemuksia Segway Ninebotin e22e? On päivitetty versio es1 sarjan laudasta. Lähinnä mietityttää vaa onko johdot ja controlleri korjattu ettei kärähä enää yht helpost ku aiemmis malleis.
 
Kävin katsomassa kaljakelluntaa ja sain kunnon huippunopeudet :D

Palasin takaisin paikallisjunalla :lol:

potkis.png
[/SPOILER]
 
Kävin katsomassa kaljakelluntaa ja sain kunnon huippunopeudet :D

Palasin takaisin paikallisjunalla :lol:

potkis.png
[/SPOILER]
jooh toi sovellus on älyttömän hyvä mut vähä ärsyttää toi kyl ettei noihin mitattuihin nopeuksiin täysin voi aina luottaa :D varmaa riippuu vähä puhelimestakin.

Alikulut saattaa katkasta GPS signaalin niin siksi tulee tommosia huippunopeuksia.
tuntuu et muutenkin jotain heittoo nois on, joku randomi jähmettyminen gps paikannuksessa ja kelaa sit sijainnin tuplanopeudella paikalleen joka vääristää nopeuksia tjs.
 
Spoilerin taakse laitoin, että palasin takaisin paikallisjunalla ja siitä se nappasi huippunopeuden.
 
onko kukaa btw testannu sitä et mahtuuko noi lähi/kaukojunien penkkien alle/puoliks jotenkin järkevästi ettei blokkais vieressäistujan paikkaa. segway max siis. ylähyllylle ei pahdu ja jos mahtuis ni ei jakselis alkaa nostelee ja paikallisjunissa noi ny menee nätisti ku tilaa on seistä
 
onko kukaa btw testannu sitä et mahtuuko noi lähi/kaukojunien penkkien alle/puoliks jotenkin järkevästi ettei blokkais vieressäistujan paikkaa. segway max siis. ylähyllylle ei pahdu ja jos mahtuis ni ei jakselis alkaa nostelee ja paikallisjunissa noi ny menee nätisti ku tilaa on seistä
Eikö nyt korona-aikana kannattaisi muutenkin varata itselleen myös viereinen istumapaikka? Sen kaiketi pitäisi olla mahdollista.
 
Eikö nyt korona-aikana kannattaisi muutenkin varata itselleen myös viereinen istumapaikka? Sen kaiketi pitäisi olla mahdollista.
naah. tulisi tällänen käytäntö kalliiksi ku helsingissä tulee oltua alvariinsa. käytän expressbusseja muutenkin enemmän mis ei oo pelkoa et viereen istuis joku ja busseis saa ny laudan heitettyy sinne matkatavaralootaan. junia tulee nyt käytettyä ajoittain jos ne on helpompia vaihtoehtoja palata takas tre. silmämääräsesti vaa katellu niitä tiloja mitä penkin alla on ollu et mahtuisko, anakin hilkulla olis et mahtuis.
 
naah. tulisi tällänen käytäntö kalliiksi ku helsingissä tulee oltua alvariinsa. käytän expressbusseja muutenkin enemmän mis ei oo pelkoa et viereen istuis joku ja busseis saa ny laudan heitettyy sinne matkatavaralootaan. junia tulee nyt käytettyä ajoittain jos ne on helpompia vaihtoehtoja palata takas tre. silmämääräsesti vaa katellu niitä tiloja mitä penkin alla on ollu et mahtuisko, anakin hilkulla olis et mahtuis.
Ylähyllylle mahtuu junassa jos sinne aikuinen ihminenkin mahtuu menemään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 444
Viestejä
4 551 318
Jäsenet
74 986
Uusin jäsen
jujo15

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom