Tuossa Kugoo M4 laudassa on levyt edessä ja takana.
Sehän ei myöskään ole ns. normaali kännimopo, vaan järeämpi. Käsittäisin että "normaaleilla" tarkoitetaan näitä suomihinnaltaan 500-900 euron lähes jousittamattomia noin 15-18 kg painoisia, joissa yleensä on 300-350 watin nimellisteho ja vakiona hetkellistä maksimitehoa enintään tuplat tästä. Ja miksei myös hieman tätä kevyempiä, hitaampia ja halvempia kevytlautoja.
M4 ja M4 Pro taas painavat vissiin noin 22-23 kg ja näyttäisi olevan tukivarsi- tai haarukkajousitus molemmissa pyörissä. Kaksien levyjarrujen ja takavedon lisäksi rakenne yleisemminkin muistuttaa noita hirviölautoja, vaikka kokoluokka onkin lähempänä normaalilautaa.
Liikennelaillinen se kaiketi on tehonsa puolesta ja tulkintani mukaan ainakin nappularenkailla myös istuimen kanssa. Kunhan nopeus on edes jotenkin rajoitettu lähelle sallittua. Nopeusrajoittimenhan voi periaatteessa monessa muussakin(myös niinsanotuissa normaaleissa laudoissa) aika helposti ohittaa, joten sitä en lähtisi päättelemään mopoksi tulkittavaksi piirteeksi. Toki laittoman puolelle ilman muuta menee, jos tuo kulkee ihan vaan moodinapin painalluksella täysillä, kuten arvelisin homman vakiofirmiksellä menevän.
Ja vetotavalla ei mielestäni tässä kohden ole merkitystä. Moottorilla voi tottakai jarruttaa mutta ainakin itse haluan sen jarrun "sormenpäätuntumalla" enkä millään kers-vakioarvolla. Eli levyt molempiin tosiaan ja omat jarrukahvat.
Olen vähän kahden vaiheilla tämän minimivarustelun vs. kaksien jarrujen sun muun hienouden välillä. Periaatteessa haluaisin pitää systeemin mahdollisimman yksinkertaisena, kevyenä ja vähemmän liikkuvia osia sisältävänä ja kuvittelen sen oikein säädettynä riittävän sallitussa nopeusluokassa. Jos innostun talviajoon tai kerään muuten paljon ajotunteja, saattaa mielipiteeni muuttua. Katsotaan.
Toki Augmentinkin sähköjarru toimii hieman epämääräisesti verrattuna oikeaan jarruun ja voi nykiä vähän liikaa kevyessä jarrutuksessa alamäkeen. Maksimitehon puolesta taas periaatteessa aika pienikin jarruteho riittää nopeuden ollessa enintään esimerkiksi 25 tai 30 km/h. En näe ongelmaa ensisijaisesti periaatteellisena ja kvalitatiivisena vaan paremminkin sähköjarrun ohjaus on karkeaa. Ja jos tehosta jää kiinni, niin pieni moottorin halkaisijan ja nimellisvirran kasvatus auttaa paljon. Samalla isompi rengaskoko auttaisi muuten. Johonkin kohtaan se kompromissi tietysti on vedettävä, kun sähköpotkulauta ei ole moottoripyörä tai polkupyörä.
Onkohan tässä langassa yksi vai kaksi tehokkaan laudan omistajaa ja luulen että ne ei kisaile bemarien kanssa pyöräteillä lapsia väistellen.
Yksi ainakin jarruttaa melkein kolminkertaisella putoamiskiihtyvyydellä.