Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Mitä muuten arvioitte oikean jarrutusmatkan olevan kuivalla asfaltilla, jos jarruissa on tehoa lukkojarrutukseen asti?
Henkilöautolla 60km/h vauhdista menee vähän reilu autonmitta tyypillisesti(joitain satoja kertoja olen tehnyt hätäjarrutestejä) ja 85km/h menisi melkein tuplasti.

Sähköpotkulaudalla, jos jarrutehot riittää niin seuraavaksi pitäisi saada painopiste niin taakse ja matalalle kuin pystyy, jotta tehoja voisi käyttää. Epärealistista tositilanteessa saada aikaan optimisuoritusta toki.
 
Mitä muuten arvioitte oikean jarrutusmatkan olevan kuivalla asfaltilla, jos jarruissa on tehoa lukkojarrutukseen asti?
Henkilöautolla 60km/h vauhdista menee vähän reilu autonmitta tyypillisesti(joitain satoja kertoja olen tehnyt hätäjarrutestejä) ja 85km/h menisi melkein tuplasti.

Sähköpotkulaudalla, jos jarrutehot riittää niin seuraavaksi pitäisi saada painopiste niin taakse ja matalalle kuin pystyy, jotta tehoja voisi käyttää. Epärealistista tositilanteessa saada aikaan optimisuoritusta toki.
Meinaat että auto pysähtyy noin viidessä metrissä kuudenkympin nopeudesta? Taitaa 15m olla lähempänä totuutta.
 

Tuo on ainakin ihan tavallinen mekaaninen jarru (jarruvaijeri) eikä hydraulinen. Orggisjarrullakin saa takarenkaan lukkoon, joten tuosta ei ole mitään hyötyä. Aito hydraulinen jarru on käyttötuntumaltaan kevyempi, mutta ei sekään M365 Pron hidastuvuutta paranna pelkässä takarenkaassa käytettynä.
 
Meinaat että auto pysähtyy noin viidessä metrissä kuudenkympin nopeudesta? Taitaa 15m olla lähempänä totuutta.
Ei sentään viidessä, mutta "vähän reilu autonmitta" saattoi olla liian lavea termi.
Tuollaista 15m kaaviot lupailee 60km/h kuivalla asfaltilla. Käytännössä tuntuu kuitenkin olevan lyhyempi matka kun jarrutuksen tekee täystehoisesti. Jotain 9m-14m välille arvioisin.

Mutta taaskin sähköpotkulaudalla oikeasti yllättävässä tilanteessa menee tuo 15m ennenkuin edes aloittaa jarrutuksen ja senkin jälkeen voi laskea mukaan vielä paniikkisekunnin kun haetaan sitä oikeaa jarrun asentoa suhteessa pitoon. Suurimpana lisänä on vielä korkean painopisteen tuoma kuperkeikkaongelma...
 
Ei kai sattunut vahinkoa kun video jäi tulematta?
Poliisithan ne tuli pysäyttää kuvaukset ja huvit, joku ohikulkija oli soittanut että 2 mopoilijaa hurjastelee ja kiihdyttelee älytöntä vauhtia. 3 yritys ja sieltä kulman takaa kurvaa Maija paikalle ja tuli sanomaa että tullut soittelua että täällä ajellaan laittomasti, vastattiin että ei ne me oltu ne oli jotai kevari tyyppei, sanoivat takas viellä että eihän noilla voi edes ajaa laittoman nopeasti, uskoivat meitä ja kysyivät mihin päin kevari tyypit lähti, (ei tainnu poliisi sedät tietää tosiasiaa) tänään uutta yritystä, ei viitsinyt jäädä paikalle.
 
Poliisithan ne tuli pysäyttää kuvaukset ja huvit, joku ohikulkija oli soittanut että 2 mopoilijaa hurjastelee ja kiihdyttelee älytöntä vauhtia. 3 yritys ja sieltä kulman takaa kurvaa Maija paikalle ja tuli sanomaa että tullut soittelua että täällä ajellaan laittomasti, vastattiin että ei ne me oltu ne oli jotai kevari tyyppei, sanoivat takas viellä että eihän noilla voi edes ajaa laittoman nopeasti, uskoivat meitä ja kysyivät mihin päin kevari tyypit lähti, (ei tainnu poliisi sedät tietää tosiasiaa) tänään uutta yritystä, ei viitsinyt jäädä paikalle.
Hieno tarina :D
 
Poliisithan ne tuli pysäyttää kuvaukset ja huvit, joku ohikulkija oli soittanut että 2 mopoilijaa hurjastelee ja kiihdyttelee älytöntä vauhtia. 3 yritys ja sieltä kulman takaa kurvaa Maija paikalle ja tuli sanomaa että tullut soittelua että täällä ajellaan laittomasti, vastattiin että ei ne me oltu ne oli jotai kevari tyyppei, sanoivat takas viellä että eihän noilla voi edes ajaa laittoman nopeasti, uskoivat meitä ja kysyivät mihin päin kevari tyypit lähti, (ei tainnu poliisi sedät tietää tosiasiaa) tänään uutta yritystä, ei viitsinyt jäädä paikalle.
Eikös se pitäny yksityisellä tiellä kuvata?
 


Tässä saksalaiset testailee asfaltilla laudalla, jossa on hydrauliset jarrut edessä ja takana 35 km/h vauhdista pysähtymiseen menee 5,4 metriä. (kohdasta 10:20 eteenpäin)

Elikkäs jossain 70km/h vauhdissa jarrutusmatka on jo sellaiset +20 metriä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisia uudempia Makseja on Voi:n firmal jossain mais vuokralla. Ei kuluttajille myynnissä.

tuollainen jousituksienkaa ois kyl unelma
 

Liitteet

  • FF425989-FB9D-4184-BC85-6A9A3E077EF3.jpeg
    FF425989-FB9D-4184-BC85-6A9A3E077EF3.jpeg
    96,4 KB · Luettu: 118
  • C7565E69-46FC-4148-B112-D1FC8E70B342.jpeg
    C7565E69-46FC-4148-B112-D1FC8E70B342.jpeg
    94,8 KB · Luettu: 115
  • 67C054C7-D461-4DED-9D2E-677535E0AA07.jpeg
    67C054C7-D461-4DED-9D2E-677535E0AA07.jpeg
    96,5 KB · Luettu: 100
  • 0EA5195F-593F-4A4C-8D80-C4D75F9B295C.jpeg
    0EA5195F-593F-4A4C-8D80-C4D75F9B295C.jpeg
    52 KB · Luettu: 100
  • 443F7661-C4D7-42FE-A259-71D1017D9E6E.jpeg
    443F7661-C4D7-42FE-A259-71D1017D9E6E.jpeg
    72,3 KB · Luettu: 93
Tuossa vielä pari kuvaa. Löytyi facest.
 

Liitteet

  • 7BB6D24D-C53C-42DA-997D-A4D03A208DCB.jpeg
    7BB6D24D-C53C-42DA-997D-A4D03A208DCB.jpeg
    19,8 KB · Luettu: 121
  • A71CB988-C6FF-4C95-8AF0-C37F1567E0F5.jpeg
    A71CB988-C6FF-4C95-8AF0-C37F1567E0F5.jpeg
    866,2 KB · Luettu: 121
Onko kellään tiedossa mikä tuon Augmentin ES One 10 malli on muualla? Kiinnostaisi hommata tuohon toinen lisäakku, mutta nuo Augmentin hinnat ovat melkoisen korkeita. Mietin jos löytyisi jostain halvemmalla.
 
Tuo on ainakin ihan tavallinen mekaaninen jarru (jarruvaijeri) eikä hydraulinen. Orggisjarrullakin saa takarenkaan lukkoon, joten tuosta ei ole mitään hyötyä. Aito hydraulinen jarru on käyttötuntumaltaan kevyempi, mutta ei sekään M365 Pron hidastuvuutta paranna pelkässä takarenkaassa käytettynä.
Siis mielestäsi täysin mekaaninen vs mekaanishydraulinen ovat täsmälleen sama asia? Kyllä niissä nyt vaan tuntumassa on selkeä ero. Ja tässä kohden myös jarrupaloissa on eroa vs alkuperäiset.

Enkä muuten sanonut missään kohtaa hidastuvuuden paranevan. Totesin "kahden sormen jarrun" olevan se, minkä lautaan haluaisin. Tuolla tai vastaavalla on mahdollisuus päästä lähemmäs, jarruletkua en varmuudella ala jarrukahvalta asti vetämään ja kahvaa vaihtamaan.

Juu ”omalla” tiellä, vieres sellai tehdasalue mihin meillä luvat oleskella.
Koska kyse ei mitä ilmeisemmin ole suljetusta alueesta, meni tämäkin metsään ja samalla juuri, kuten arvelin. Niillä laudoilla kohelletaan juuri niin älyttömästä ties missä kuin arvata saattoi. Kohta ihmetellään sitten, miksi kaikkein harrastamista rajoitetaan ja saadaan vielä joku pakollinen potkulautakortti á 500€ ja voimassa 5 vuotta kerrallaan. Plus vakuutukset, kypärä jne.

Tarinasi poliisista on mitä varmimmin satua mutta voidaan leikkiä sen olevan totta. Ota siis jo tarinasta opiksesi. Poliisia kun ei kiinnosta joku suljetulla alueella tapahtuva varsin äänettömällä laitteella ajaminen. Eli kyllä se poliisi voi oikeasti puuttua ja aivan aiheesta puuttuukin jos perseillään huolella. Eikä se poliisi myöskään ole tuollaisessa kohdassa tyhmä. Kyllä se lauta lähtisi satavarmasti ajoon ja nopeuden tsekkaus tutkalla.
 
Onko kellään tiedossa mikä tuon Augmentin ES One 10 malli on muualla? Kiinnostaisi hommata tuohon toinen lisäakku, mutta nuo Augmentin hinnat ovat melkoisen korkeita. Mietin jos löytyisi jostain halvemmalla.
Ainakin Levy Plus taitaa olla sama ehkä eri pyörillä. Joku Blaupunkt-brändätty myös mainittu ketjussa. Ja Turboant X8.

Näille on pienempi sisarmalli olemassa, ja siinäkin on vaihtoakku vaikka ei ehkä siltä näytä. Varo ettet väärää osaa tilaa.
 
Siis mielestäsi täysin mekaaninen vs mekaanishydraulinen ovat täsmälleen sama asia? Kyllä niissä nyt vaan tuntumassa on selkeä ero. Ja tässä kohden myös jarrupaloissa on eroa vs alkuperäiset.

Enkä muuten sanonut missään kohtaa hidastuvuuden paranevan. Totesin "kahden sormen jarrun" olevan se, minkä lautaan haluaisin. Tuolla tai vastaavalla on mahdollisuus päästä lähemmäs, jarruletkua en varmuudella ala jarrukahvalta asti vetämään ja kahvaa vaihtamaan.


Koska kyse ei mitä ilmeisemmin ole suljetusta alueesta, meni tämäkin metsään ja samalla juuri, kuten arvelin. Niillä laudoilla kohelletaan juuri niin älyttömästä ties missä kuin arvata saattoi. Kohta ihmetellään sitten, miksi kaikkein harrastamista rajoitetaan ja saadaan vielä joku pakollinen potkulautakortti á 500€ ja voimassa 5 vuotta kerrallaan. Plus vakuutukset, kypärä jne.

Tarinasi poliisista on mitä varmimmin satua mutta voidaan leikkiä sen olevan totta. Ota siis jo tarinasta opiksesi. Poliisia kun ei kiinnosta joku suljetulla alueella tapahtuva varsin äänettömällä laitteella ajaminen. Eli kyllä se poliisi voi oikeasti puuttua ja aivan aiheesta puuttuukin jos perseillään huolella. Eikä se poliisi myöskään ole tuollaisessa kohdassa tyhmä. Kyllä se lauta lähtisi satavarmasti ajoon ja nopeuden tsekkaus tutkalla.

ei niin äänettömälle mutta kun luulivat että siellä ajelee kevareita. Ei poliisit meille mitää pahaa sanonut
 
Putsailin ja rasvasin lautaa sadepäivän kunniaksi ja viimeinkin jaksoin laittaa laudan alaosaan heijastintarrasarjat kiinni (pystyputkessa jo on).

DSC04232.JPG
 
Poliisithan ne tuli pysäyttää kuvaukset ja huvit, joku ohikulkija oli soittanut että 2 mopoilijaa hurjastelee ja kiihdyttelee älytöntä vauhtia. 3 yritys ja sieltä kulman takaa kurvaa Maija paikalle ja tuli sanomaa että tullut soittelua että täällä ajellaan laittomasti, vastattiin että ei ne me oltu ne oli jotai kevari tyyppei, sanoivat takas viellä että eihän noilla voi edes ajaa laittoman nopeasti, uskoivat meitä ja kysyivät mihin päin kevari tyypit lähti, (ei tainnu poliisi sedät tietää tosiasiaa) tänään uutta yritystä, ei viitsinyt jäädä paikalle.
Juu ”omalla” tiellä, vieres sellai tehdasalue mihin meillä luvat oleskella.
Jätetäänpäs tällaiset laittomuuksilla retostelut sitten tältä foorumilta pois. Jos vieressä on tehdasalue, ei se tarkoita että kyseessä olis oma tie, suljettu tie tai yksityisalue.
 
Kävipä semmonen jännyys kun vaihdoin M365 Pron takakumin takaisin tubeless tyyliseksi huomasin miksi alkuperiöinen oli täytetty rengaspaikkamassalla...

Alumiinivanne itsessään vuotaa ilmaa puolan välistä kehän liitoskohdasta... Että sellasta.

 
Huomautus - lain rikkomisella kehuskelu, aiheesta juuri huomautettu ketjussa
Meitsi kiihdytteli ja maijat ajeli perässä, pääsin karkuun ja tämän kunniaksi korkkasin kaljan!

Tuli muuten kaaduttua ensimmäistä kertaa potkulaudalle mutta yllättävän kepeä kaatumine oli vaikka täysistä vauhdeista pysähdyin kuin seinään (ajoin kynnykseen), ajohanskat täytys kyllä hommata.
 
Meitsi kiihdytteli ja maijat ajeli perässä, pääsin karkuun ja tämän kunniaksi korkkasin kaljan!

Tuli muuten kaaduttua ensimmäistä kertaa potkulaudalle mutta yllättävän kepeä kaatumine oli vaikka täysistä vauhdeista pysähdyin kuin seinään (ajoin kynnykseen), ajohanskat täytys kyllä hommata.
Onnittelut, kannattaa myös henkivakuutus hommata, niin vaimo ja jälkikasvukin kiittävät!
 
Meitsi kiihdytteli ja maijat ajeli perässä, pääsin karkuun ja tämän kunniaksi korkkasin kaljan!

Tuli muuten kaaduttua ensimmäistä kertaa potkulaudalle mutta yllättävän kepeä kaatumine oli vaikka täysistä vauhdeista pysähdyin kuin seinään (ajoin kynnykseen), ajohanskat täytys kyllä hommata.
Nää itellä käytössä:

Ja tää potta:
Saa myös valolla:
 
Kävipä semmonen jännyys kun vaihdoin M365 Pron takakumin takaisin tubeless tyyliseksi huomasin miksi alkuperiöinen oli täytetty rengaspaikkamassalla...

Alumiinivanne itsessään vuotaa ilmaa puolan välistä kehän liitoskohdasta... Että sellasta.
Eikö näissä ole sisäkumit vakiona, eikä tubeless?
 
Onnittelut, kannattaa myös henkivakuutus hommata, niin vaimo ja jälkikasvukin kiittävät!
Onneks ei ole vaimoa, ja jälkikasvu voi ite huolehtia omasta elannostaan aikuisena!
Noi hanskat vois laittaa tilaukseen, itellä on pappamopedi kypärä!
 

Liitteet

  • index.jpg
    index.jpg
    6,8 KB · Luettu: 24
Meitsi kiihdytteli ja maijat ajeli perässä, pääsin karkuun ja tämän kunniaksi korkkasin kaljan!

Tuli muuten kaaduttua ensimmäistä kertaa potkulaudalle mutta yllättävän kepeä kaatumine oli vaikka täysistä vauhdeista pysähdyin kuin seinään (ajoin kynnykseen), ajohanskat täytys kyllä hommata.
Millaisella laudalla tuli paettua?
 
Ite tuli tilattua 12V lisäakku ninebotiin. Sillä sais halutessaan maksiminopeudeks 40-45km/h, mutta ite laitan kulkemaan hiljempaa kun ostin sen pidemmän rangen vuoksi.
 
Onko kokemuksia USPS:n toimituksista? Yrittävätkö toimittaa ensiksi kotiovelle, vai noudetaanko lähetykset normaaliin tapaan postista?
 
Tarviiko joku scuuttiin tai pyörään wild Manin laukkua (2L). Omaan käyttöön liian pieni. Yveellä voi olla yhteyksissä.
IMG_20200804_112249.jpg
 
Pro Malli pitäs olla tubeless. Ja kaikkiin noihin saa laitettua tubelekseksi. Itselle helpompi vaihtaa ja paikkaa pelkkä ulkokumi jos tulee ongelmia.
Mutta Pro malleissa on ihan ilmatäytteinen sisäkumi ja ulkokumi, niissä ei vakiona ole tubeless.
 
Mutta Pro malleissa on ihan ilmatäytteinen sisäkumi ja ulkokumi, niissä ei vakiona ole tubeless.

Mjaa-a. Varaosat myydään kuitenkin siten että oletus on että Pro on tubeless ja normi sisäkumilla. Siksi siihen osassa varaosasivusitakin lukee että "ei sovi pro malliin" sisäkumit.
En mistään tyhjästä ole tätä nyhjässy. Voihan se olla että aluks on ollu näin ja sitten tehtaal todennu, et ei vittu laitetaa vaa sisuri kaikkii. Mutta mistä näitä tietää. Hyvin kuitenkin toimii tubelesinakin kuhan vanne ois ehjä. *Shrug*
 
mitä vaikeeta tos pro, non pro rengasjutussa nyt on. kyllähän sen ekalla kerralla näkee kun renkaansa irrottaa onko se vakio ollut sisäkumellinen vai tubeless.
 
mitä vaikeeta tos pro, non pro rengasjutussa nyt on. kyllähän sen ekalla kerralla näkee kun renkaansa irrottaa onko se vakio ollut sisäkumellinen vai tubeless.
En sanoisi tuota vielä kovin helpoksi. Tavallinen ihminen ei päältä tunnista, ja varaosat olisi kiva ostaa valmistajan määrityksen perusteella valmiiksi ennen rengasrikkoa ja remonttia.

Minulla ei ole mitään hajua, onko ES 10 -känniskootterissani sisärenkaalliset vai sisärenkaattomat pyörät. Joka tapauksessa jossain vaiheessa joudun rengastöihin. Olisi kiva tietää kokeeksi purkamatta. Myyjän mukaan sisärenkaalliset, joita oikein erikseen kehuttiin - missä taas ei ole yleisen elämänkokemuksen mukaan mitään järkeä. Lisäksi myyntipuhe oli pinnan alla aika teknisesti lukutaidottoman oloista. Rinnakkaismalleissa mainostetaan tubeless-pyöriä. En ole polkupyöräilijä tai rengasasentaja, ja potkulaudan pyörät nyt muutenkin ovat epätavalliset. En siis ollenkaan tiedä.

Käsitän kyllä, että sisärenkaaton pyörä voi reunan pettäessä menettää paineet ajettaessa terävään reunaan, mutta se on melkein jo kolarointia. Realistisemmin olisin huolissani pistovauriosta, ja sisärenkaaton asennus tarjoaa tähän etua. Ylipäänsä monesta syystä parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Asiaton käytös - tarkoituksellinen trollaaminen ja keskustelun sekoittaminen
Tuolta saisi tilattua Ninebot MAX-G30 48v modin (53km/h alkaa olemaan jo vähän liikaa).

NordBot | Preorder Info
Älkää nyt tolta Nordiumin kusettajalta ostako mitään :), myy aliexpress pattereita kovaan hintaan (tuplahinta)! (ja 5A chargereita tuplahintaan)

Millaisella laudalla tuli paettua?
Ninebot G30 on, ei mulla kulje kuin sen 30km/h.. Tosin ei oo kyllä maijoja sekään kiinnostellu vaikka ohi ajellu, kunhan Kuha Jokkosta troolasin.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä piristetty karvallaki M365. Uutta ja nopeampaa tilalle. Hintaa sais olla alle tonni ja takuut jne suomeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 395
Viestejä
4 549 810
Jäsenet
74 982
Uusin jäsen
Ramihy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom